Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Nesze neked autópálya

2008.07.04. 13:22 :: Kisikasa

Levélírónk J, azt sérelmezi levelében, hogy miért kell teletűzdelni indokolatlanul korlátozó táblákkal egy autópályát. Lehet-e úgy trükközni, hogy az emberek mindenképp belefussanak a gyorshajtás bűnébe? Az objektív felelősség rémétől vezérelve veszélyes szituációkba keveredhetünk ilyen helyeken, ha hirtelen fékezésbe kezdünk és ez sokszor sokkal kockázatosabb lehet, mint a kicsit tempósabb közlekedés.

Holnap találkozó, gyere Te is!

Előjáróban elmondanám, hogy a Fehérvár és Érd közötti 3 sávos M7-est gondoltam a legbiztonságosabb hazai autópályának. Egészen e hét elejéig.

Elmondanám magamról, hogy nap mint nap használom az M7-est, ugyanis ezen járok dolgozni. Mivel saját kocsival járok, amit nem szeretnék széjjelhajtani. Általában 120 és 130 közötti sebességet használok. Nem többet, mert akkor elszáll a fogyasztás, és nem éri meg azért az 5 percért, amit a nagyobb sebességgel nyernék.

A hét elején vettem észre, hogy a 3 sávos szakaszra kipakoltak 100-as táblákat. Nem sokat, kb. 5 párat. Azt már korábban is tudtuk, hogy városaink, mellékútjaink tele vannak felesleges sebességkorlátozó táblákkal. Eddig autópályáinkon ilyet még nem tapasztaltam. Az, hogy értelmetlenül vannak a táblák kihelyezve, arra nagyon jó bizonyíték a Vál-völgy környéke. Ott való igaz, hogy hosszú egyenes után van kanyar balra, egyben kis lejtő is - ennél "veszélyesebb" helyre az M3-ason 120-as tábla került ki. Szóval kanyar 100-assal, kanyar után feloldótábla. Egy rövid egyenes szakasz után egy kanyar jobbra, majd emelkedő következik, de mindezt már 130-as megengedettel. Ehhez tartozik még, hogy a két-sávos Székesfehérvárra tartó szakaszon nincs kitéve százas. (csakúgy mint a Siófokig tartó szakaszon sem. Nem hiszem, hogy egy 3 sávos autópálya veszélyesebb lenne, mint az ugyanakkora forgalmat áteresztő kétsávos.)

Három sávon mindenki tudja autózni a saját tempóját. Autók-buszok-kamionok békésen egymás mellett... Néha van kis bosszankodás a jobbra-tartás elmulasztása miatt, de semmi komoly. Az elmúlt napokban viszont láttam annyi veszélyes helyzetet, mint előtte (3 év alatt) sem. A százas táblához érve autók kb. fele beletapos a fékbe (nem figyelve persze, mi van a jármű mögött, vagy mellett.) A lassítók persze akadnak minden sávban, ahogy kell. Azok, akik haladnak a lendülettel; na azok aztán mennek. Ott nem számít jobbra tartás, jobbról előzés, sebességkorlátozás, semmi. Elkezdenek villogni a fényszórók, anyázni a szájak, és vadul manőverezni az autók. Mindez persze egy varázsütésre, a százashoz érve.

Nem tudom, miért nem gondolták át mindezt azok, akik erről tehetnek. Mert vannak, akiket megijesztettek az "objektív felelősség" maszlaggal. Azok a százas tábla láttán nem leveszik a lábukat a gázról, hanem beletaposnak a fékbe. Nem tudom, forgalomtechnikai okok igazolják-e a százasok jogosságát, (egyébként azért nem hiszem, mert kb. 3 havonta van ezen a szakaszon baleset, akkor is csak max. defekt miatt.) Talán a pálya melletti önkormányzatok/rendőrségek akarnak bírságolni ezerrel? vagyis csak százzal?

Egyszóval óvatosan vezessetek, mert olyan veszély fenyeget, amire egyébként az ember nem számít normál haladás mellett. Javaslom leszedni a táblákat! Másik opció lehet, kitenni végig a százast, de egyben leszedni az autópálya táblákat és ingyenessé nyilvánítani.

73 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó veszélyes autópálya kresz gyorshajtás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Secnir 2008.07.04. 13:34:16

én már a budapesti M1/M7 bevezetőn sem értem a 100-as korlátozást.
azért rakták ki, hogy nehogy hamarabb ürüljön ki a város? bah.

goes 2008.07.04. 13:44:09

Secnir:
Sok a baromarcú arrafelé, kell a 100-as tábla a bevezetőre. Meg kedves hölgyek is haladnak a matízzal a Tesco/Auchan áruházakba a belső sávban 70-nel.

ColT 2008.07.04. 13:45:04

",,,megijesztettek az "objektív felelősség" maszlaggal"

Engem nem ijesztettek meg mert betartom a sebességeket :) Másrészt, megijesztés? Nem mindenki tud zsebből kifizetni 300e-t hogy siethessen. Na meg büntetőpontok.

Az ingyenes autópálya viszont kéne :) Vagy OK, legyen fizetős, de akkor a benzinben levő útadó is legyen kevesebb! Az autópálya is a mi adónkból épült, szal nehogy már 2-3x fizessünk érte.

proteam 2008.07.04. 13:50:26

Szerintem az ilyen korlátozó tábláknak nagy értelme nincs.
De legalábbis nyáron teljesen elvesztik létjogosultságukat.
Mert ugye ugyanaz a 100-as tábla virít ott mondjuk télen is és akkor még elfogadható a "kanyarban". De nyugyanaz van nyáron is és... nem igazán egyformák a körülmények a két évszakban.
Nem lehetne ezeket megoldani valami időjárásra/útviszonyra vonatkozó kiegészítő táblával?
Ehhez már ész kellene?
Valaki világosítson már fel miért nem lehetséges ez szinte egész Magyarországon!

ColT 2008.07.04. 13:54:09

LCD táblák amik mindig mást mutatnak :D Kimegy a rendőr, átállítja 0km/h-ra és mindenkit megvág...

ruler 2008.07.04. 14:00:12

Mert anno elbakták a tervezést, és nem folyt le a víz a pályatestről. Helyenként martak bele hosszanti bordákat és csökkent tapadású de nagyobb vízelvezető képességű felső réteget húztak a pályára, ami aztán tud igen meglepő dolgokat művelni nagyobb tempónál.

proteam 2008.07.04. 14:08:30

ruler

A kérdésem még áll.
Mi van a verőfényes napfényben?

nap 2008.07.04. 14:16:33

Idiotak. Megint tablaznak, ahelyett, hogy a problemat szuntetnek meg.

ruler 2008.07.04. 14:36:13

proteam 2008.07.04. 14:08:30
ruler

A kérdésem még áll.
Mi van a verőfényes napfényben?

Ha arra jársz gyér forgalomban, a hosszanti bordán 130 körül finoman rángass egyet a kormányon (mintha hirtelen kerülnél egy balf@szt). A többi helyen csak gyengül a tapadás - emlékezz, itt a virligumira méretezik a sebességet, annál meg ennyi is számít. És akkor nem beszéltünk még az eco-világ tükörradiálos tuningverdáiról, amik fergeteges íven vetődhetnének az árokba.
Persze jó gumival és jó autóval lehet menni rendes tempóban is, csak nálunk nem az átlagra méreteznek, hanem a legxarabbra.

proteam 2008.07.04. 14:40:21

nem ismerem ott mi a "pálya", de ha valóban úgy van, akkor lehet lassító tábla. Mondjuk akkor is rakhatnának ki egy kis kiegészítőt, hogy miért van a lassítás.

Akkor fogalmazzuk át...
A maradék 54356854db táblás helyre még áll a kérdésem.

Moslékos 2008.07.04. 14:48:51

Gratulálok a levél írójának, hogy a hét elején vette észre a több mint 5 éve kirakott sebességkorlátozó táblákat. Főleg, hogy mint írja, naponta jár arra...

A táblák tényleg feleslegesek egyébként, ez nem vitás. Van viszont egy dolog: kitettek mellé kiegészítő táblákat is, amiken szép felhőszakadás, meg csúszkáló autó van. A dolog szépséghibája, hogy a "kiegészítő" táblák nem annak minősülnek aminek az autósok nagy része gondolja őket, hanem állandó a hatályuk, mert hibásan helyezték ki őket, lehet nem véletlenül! Ha csak kiegészítésre szolgálnának, akkor kizárólag eső esetén lenne kötelező betartani a 100-as korlátot, így viszont mindig...

Sergei 2008.07.04. 14:51:13

Hmmm... táblák. Üllői út, belső része 60-as, külső meg 50es. Miért? Külső részén még haladni is lehet, beljebb meg igen csak erős a forgalom kb 40et lehet autózni és akkor jó voltál.
Régen 60 volt a megengedett városban semmi baj nem is volt vele. Most jóval több az autó és 50. Véletlenül se haladjunk.
M7 tényleg tele felesleges 100as táblával, sose tartottam be, sose büntettek meg. Hidról néha mérnek - persze csak nyári szezonba - de a 130as heylen általában. Ennyi korrektség csak szorult beléjük.
Igazán katasztrófális az M0. Arról lehetne külön postot irni.

proteam 2008.07.04. 14:56:15

Moslékos 2008.07.04. 14:48:51

"hibásan helyezték ki őket,"..."így viszont mindig..."

Nekünk akik nem járunk arra kifejtenéd, hogy ez mit takar? Hogy van hibásan felrakva?

georg 48 2008.07.04. 15:03:09

Egyszerű! Azért rakták ki őket, mert sok van raktáron! Más! Rengeteget járok az M3-on. Évek óta töprengek valamin. Mogyoród előtt van egy balos nagyívü. Amíg / régente / 12o volt a megengedett a pályán, addíg 110-es tábla volt kint. Mondván veszélyes balos! Amióta lehet menni 130-al, 120-as tábla van. Ezekszerint régen is lehetett volna menni 120-al, ha most lehet. Ezek számomra teljesen érthetetlenek.

Értetlenkedő 2008.07.04. 15:11:00

Ez még hagyján! Ami engem meg rendszeresen az őrületbe kerget az az, hogy minden egyes kibaszott nyáron bármelyik autópályán mennék, mindegyiken sebességkorlátozás van FELÚJÍTÁS miatt.

Hát miért képtelenek úgy dolgozni, hogy 10 évig ne kelljen hozzányúlni?

Kínában pl nem kell évente felújítani, mert egyszer kellett, erre családostul-rokonostul kivégezték a kivitelezőket. Itt is így kéne...
(UL.)

smfh 2008.07.04. 15:11:07

Moslékos: Kutya valagát vannak ott 5 éve!

Ott voltak a felhő-eső szimbólum felett!!!!!
Ne akarjál már okoskodni, én is észrevettem, hogy szétszedték, csak lusta voltam megírni.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2008.07.04. 15:14:27

Moslékos:

Változott a helyzet, most már sima 100-as táblák vannak, minden egyéb nélkül.

Én nem bánom a korlátozást, lassítok egy kicsit, nem azon az öt percen múlik a világ. Bárcsak ez lenne a legnagyobb bajunk!

Teknős 2008.07.04. 15:26:03

Ez az új divat!

Nem az utakat csinálják meg rendesen, hanem telepakolnak mindent táblákkal. Sokkal hamarabb bejön az áruk. Ne feledjétek, elvben már bárki mérhet sebességet! Mi lenne szegény államkincstárral, ha nem lennének táblák?

Ráadás, újabban annyira be vannak szarva egyesek a büntetéstől, hogy akár 30-40 km/h-val is lassabban mennek a megengedettnél. Ez pedig veszélyes és lehetetlenné teszi a közlekedést. De hát nem ez a lényeg...

Moslékos 2008.07.04. 15:27:13

proteam
és
smfh: Kutya valaga :)

A kiegészítő táblának alul kell lennie, ahogy írod.

De itt, legalábbis régebben a 100-as tábla volt alul, a többi (eső, csúszkálás) felül! Így nem azt jelenti, hogy "eső esetén 100 a megengedett" hanem "vigyázz, eső- és csúszásveszély, lassíts!".

Ráadásul amit ruler írt, hogy a bemart aszfalt miatt van korlátozás még elfogadható lenne, de az "új" Zamárdi-Balatonfenyves közötti részen - szintén csak visszafelé - van 8-10 ugyanilyen szintén kanyarban, de sehol nincs sebességkorlátozás...

no mail, no problem 2008.07.04. 15:29:03

Szerintem azok a 100-as táblák már 2000-ben, még az M7-es felújítása előtt is az eső tábla ALATT voltak. Már akkor is beszéltek róla pár index fórumon, hogy azok bizony állandó százas táblák...

porthosz 2008.07.04. 15:29:51

Nekem tábla ügyileg a kedvencem az M0 autóút a gyömrő elágazás előtt (pest felől jövet).

Megy ugye a két sávos autót kifelé, majd egyszercsak tábla mutatja hogy a belső sáv el fog tünni és csak a külső sáv megy tovább. Mindez a körforgalom előtt 1 km-rel. Erre mindenk (aki még nem járt ott) nagy hévvel kihúz a külső sávban mert ugye meg fog szünni a sávja. A külső sávban viszont kurva nagy dugó van mert megfogja az 1 km-re lévő lámpás keresztőzéds és ez a sáv megy tovább egyenesen igy ezen lényegesen nagyobb a forgalom.

Nos miután autosunk (aki egyébként le akar fordulni gyömrő felé) cammogott 5-600 métert a külsőben, meglepően fogja tapasztalni hogy a belső sáv egyáltalán nem fogyott el, hanem egy 4 méteres szakason be van "csikozva" tehát fehér festékkel becsikozták mintha meghosszabitott járdasziget lenne, majd 2 méter után a tábla mutatja hogy ismét két sáv van...

És most már besorolhat a belső sávba és mehet további 400 métert a kereszteződésig...

Én még csak 3-4 hónapja járok arra, de ez azóta is igy van...

Tehát a tábla nemcsak hogy indokolatlan, de balesetveszélyes is

porthosz 2008.07.04. 15:32:25

körforgalom helyett lámpás kereszteződést akartam irni bocs

benkoo 2008.07.04. 15:36:04

ezen már én is gondolkoztam, hogy minek ennyi felesleges lassító tábla. inkább dinamikus haladásra ösztönöznék az embert, mint folyamatos fékézésre, figyelésre, és naponta megjegyezendő változó értékű kihelyezett táblák megjegyzésére. Vagy ha nem lehet menni 130-al az autópályán akkor kérem vissza a pályadíjat, mert akkor ez nem autópálya csak autóút.

io79 2008.07.04. 15:40:31

m1-m7 bevezetőn értem a 100-ast, mert sokan, akik m1-ről jönnek budaörsre, a közös szakaszon kell hogy átvágjanak 4 sávot kifelé, míg az m7-ről érkező, Pestre tartók ugyanemiatt igyekszenek befelé. Több sávváltás, több kockázatos helyzet, és ilyenkor néha nem mindegy, hogy 130-cal vagy 100-zal megyünk.

De Fehérvár és Velence között, na meg a postban említett Váli részen az agyamat eldobom én is a 100-as táblák miatt. Főleg, hogy szemben ugyanott semmi korlátozás nincs. Egyszerű lehúzás akar lennihavonta egyszer kitesznek egy trafit, hogy lehúzzák azt, aki 125-tel "száguld" az üres autópályán, száraz, napos időben, egyenes - vagy nagyon enyhén íves - vonalban.

Röviden: k... a...t annak, aki kitalálta, hogy oda kell tenni azokat a táblákat, de leginkább kívánom neki, hogy a munkája miatt minden nap ott kelljen autóznia

Sabbito 2008.07.04. 15:44:04

A korlátozáshoz legalább értünk!Bárhol,bármikor....Ez is valami!
Lényeg a pozitív szemlélet,jó hétvégét mindenkinek!!!
u.i.:tud valaki eladó táblagyárat OLCSÓN? ;)

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2008.07.04. 15:45:55

azon a részen a szűk kanyarívekből adódó korlátozott előrelátás és a pálya kis oldalesése miatt felgyűlő csapadékvíz miatt van korlátozás. a pálya burkolata be is van sávosan "vagdalva", hogy könnyebben lefolyjon róla a víz és ne csússzál meg rajta, ha esetleg nem tartod meg a sebességkorlátozást.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.07.04. 15:51:03

Az egyik megoldás valóban az, hogy nem raknak ki indokolatlan korlátozásokat.

De van egy olyan megoldás is (tudom, ez magyar ember számára gyakorlatilag elképzelhetetlen), hogy betartjuk a szabályokat, még akkor is, ha konkrétan egy adott szabállyal nem értünk egyet, vagy nem látjuk az értelmét.

De mivel nálunk nagyon sok überokos, aki mindig mindent jobban tud, ők mindig az adott hangulatukhoz megfelelően tartják be vagy szegik meg a szabályokat. És ugyan van olyan eset, mikor tényleg egy értelmetlen szabályt szegnek meg, csak éppen ez a magatartás teljesen kiszámíthatatlanná teszi őket, mert honnan tudjam, hogy mi az, amit be fog tartani, és mi az, amit ő értelmetlennek gondol és felülbírál?

Van egy helyzet, sajnos sok a hülye korlátozás. De ezen mennyivel segítünk azzal, hogy ha egyesek kényük-kedvük szerint átértelmeznek minden szabályt? Attól, hogy az autósok egy része betartja, mások meg notóriusan megszegik, majd javul valamit a helyzet? Szerintem csak romlik...

Inkább valami érdekképviselet kéne, ami nagyszámú autós támogatóval a háta mögött fel tudnak lépni az ostoba szabályok ellen, de ennek meg csak akkor lenne bármi értelme, hogyha közben a támogatók nem rendszeres szabályszegők lennének...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.07.04. 15:53:39

Nagykovácsi és Adyliget közt van egy hosszú, egyenes szakasz, lakott területen kívüli terület. Az út mindkét oldalán árok és bokrok, fák, utána rét. Semmi lakott rész, semmi gyalogosforgalom, semmi bekötőút.
Az út egyik oldalán végig 60-as korlátozás van érvényben, a másikon ezt feloldja egy bekötőút kereszteződése.
Akkor most mi van? Az egyik oldalon biztonságos a 90, a másikon meg csak a 60? Hogy van ez?

Visimalac 2008.07.04. 15:59:40

a 100 as korlatozas szerintem ertheto olyan helyen, ahol fel-illetve lehajto van, vagy ahol egymasba folyik ket autopalya (M1/M7). viszont nem ertem hogy a tisztelt autopalyakezelo mi a francert nem rak fel vegre lcd-s tablakat, illetve azon a paron ami van, miert a biztonsagi ov hasznalatara figyelmeztet.

Nemetorszagban pl autopalyacsomopontoknal esoben sokszor latni az lcd-n 60-as korlatozast is, altalaban mindenki be is tartja, szaraz idoben meg altalaban 100 vagy 120, nincs is ezzel semmi gond. sokkal egyszerubb es biztonsagosabb a palyara felhajtonak savvaltassal helyet csinalni, ha nem 200-zal megy a belso sav.

porthosz 2008.07.04. 16:00:28

"De van egy olyan megoldás is (tudom, ez magyar ember számára gyakorlatilag elképzelhetetlen), hogy betartjuk a szabályokat, még akkor is, ha konkrétan egy adott szabállyal nem értünk egyet, vagy nem látjuk az értelmét."

ha 100 szabályból 90 teljesen baromság, akkor talán először normális szabályokat kellene hozni és utánna behajtani az az autosokon.

Nyugat europában azért könnyü betartani a szabályokat mert 100 szabályból 99 logikus indokolt és értelmes és ezt az autosok is tudjak, aki meg nem tartja be azt jól megvágják.

De ugye ez magyarország itt a politikusok fülébe csak annyi jut el hogy "... jól megvágják" az előtte lévő rész már nem.

Rocko- 2008.07.04. 16:08:37

a 100-as tábla alól nem hiányzik egy "csak esôs idôben" kiegészítés? eddig volt.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.07.04. 16:15:21

Porthosz, ja, és ha az emberek 90% azt mondja, hogy nem kéne adót fizetni, akkor meg kell szüntetni, igaz? :)

Ha már itt tartunk, te honnan tudod, hogy 100-ból 90 baromság? Ismered minden egyes ilyen szabályozott hely baleseti veszélyeit, az út sajátosságait?
Mi alapján vagy szakértője a témának? Mert akárki mondhatja valamire, hogy ez szar, de nem árt, ha minden körülményre teikntettel lévő érvrendszerrel alá is támasztja.
Csak éppen nálunk fikázni mindenki tud, de felelősségel másokra tekintettel gondolkodni már kevésbé...

EBEUSS (törölt) 2008.07.04. 16:23:15

Én éppen ma jártam az M7-en, és az említett szakaszon az utasom meg is kérdezte, hogy itt csak 100-al lehet menni..., miért???
Erre itthon meg ez a post várt. :) Ma is mértek egy felüljáróról, de rendesek voltak mert 130-as szakaszon. Legalábbis REMÉLEM! :)

Random_ 2008.07.04. 16:27:02

porthosz 2008.07.04. 15:29:51

Ismerem a helyet és tényleg elég hülyeség. Nagyon balesetveszélyes hely mert sokan rutinból áthajtanak a felfestésen. Nos ha ilyenkor másvalaki meg a szélsőből behúzódna akkor jönne a baj.

lyukrafutó 2008.07.04. 16:36:32

"Autók-buszok-kamionok békésen egymás mellett... Néha van kis bosszankodás a jobbra-tartás elmulasztása miatt, de semmi komoly."
már bocs, de táblától függetlenül én a legkülső sávban csak buszokat és kamionokat látok, még akkor is ha tök üres az egész, mindig 2 sávot kell váltanom, h a külsőből megelőzzek egy középsőben haladó autót
nonszensz
és még én érzem magam birkának h próbálok szabályosan közlekedni

2008.07.04. 16:39:34

És akkor még ott vannak az "esővel" kiegészített 100-as táblák, ezek - alig hittem el- az időjárástól függetlenül 100-as korlátozást jelentenek.
Tegyük ki az értelmetlen táblákat, úgyse tartják be. Vétkessé, tehát büntethetővé válik a sok rohadt gazdag autós.
Drága, szép országom!

tábla 2008.07.04. 16:41:09

Maradjunk annyiban, hogy egy oszlopra egy tábla rakható a KRESZ szerint, nincs olyan hogy egyik tábla kiegészít egy másikat. Vannak kifejezetten kiegészítő táblák, de azonak mindnek meg van a kinézete, meg hogy melyik táblát egészíti ki...
Szóval rakhatnák alá, meg fölé is a csúszós út, meg eső bizbaszokat, az bizony így is úgy is 100-as korlátozás lenne.
És mivel tojtak ezen törekvéseiket a KRESZ-ben is megjeleníteni (már ha az volt a cél, hogy esőben menjünk 100-al adott szakaszon), ezért nyugodtan büntethetnek és büntetnek is szépen ilyen tábláknál már évek óta.
Ismerősömet is vágták meg M3-on hasonló táblakomplexum után (ott asszem épp fordítottja dívott akkoriban, mint az M7-esen, vagyis csúszósút alatt 100). Hosszas levelezgetés után mérsékelték kicsit a büntetést, mert asszem 133-al kapták le száraz időben.

sleepy 2008.07.04. 16:47:46

azok kozul a szazas tablak kozul szeritem egy parat ellattak egy kiegeszitovel, ami szerint csak esos idoben ervenyesek.
a bena vezetok miatt meg szazas tabla nelkul is bele tudsz szaladni egy jo kis crashbe

Rocko- 2008.07.04. 16:54:20

Secnir 2008.07.04. 13:34:16
az bach. :D

georg 48 2008.07.04. 15:03:09
ha sok lenne raktáron, akkor 30-as lenne kint. :D

fülce 2008.07.04. 17:00:04

Szinte naponta járok arra. Ha sietnék - 130 - de szabályos is akarok maradni, akkor lasssítok... majd gyorsítok, haladok egy kicsit és megint lassan... és újra és újra...
Röviden: haladnál, de szabályosan nem engedik, mert vki b***ta rendesen elvégezni a feladatát, amire igen sok adóforintot költöttünk.

HaHaHapci 2008.07.04. 17:18:56

Egyébként pont múltkor figyeltem fel arra, hogy az M7-esen ezeket a 100-as táblákat eddig mindenki lexarta. Amióta van ez az objektív felelősség, viszont megy a nagy lassítgatás.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.07.04. 17:29:26

Daily Shark: Nyugi, kiderült, hogy az index autós blogjain nem szabad a szabályok betartása mellett érvelni.

Tudod sok esetben kikerült kép, hogy az aztán biztos indokolatlan tábla, mondjunk rá valamit, gondolkodom, de nincs biztos info, nem járok arra...

"X ideje felmarták az utat"

Ja kérem, nincs kopóréteg, nem olyan módon viselkedik, ha sokan járnak arra, nagy a terhelés mindenkinek drága. Tudja ő, csak nem akarja tudni.

Kérdez pedig tudja a választ, de kötözködni akar. Szemtelenkedik, mindenkinek beszól újságírótól a hozzászólóig egyik-másik díszpéldány, mert azt hiszi ő a szabályok felett áll.

Érdekes, at is megmondták, az objektív felelősségnek az lesz a hátránya, hogy senkitől nem veszik el a jogosítványt... Aki ellentmondott az hülye volt.

Azóta sem látom őket elnézést kérni, hogy jééé, tényleg a másiknak volt igaza, mert valóban elég sok jogsit gyűjtött be a hatóság.

storyline :) 2008.07.04. 17:32:12

"Az ingyenes autópálya viszont kéne :) Vagy OK, legyen fizetős, de akkor a benzinben levő útadó is legyen kevesebb! Az autópálya is a mi adónkból épült, szal nehogy már 2-3x fizessünk érte. "

Sőt, a kurva bogarakat is hajtsák le róla, mert nem lehet, hogy autópályázás után mindig mosatni kell az autót, vagyis fizetni negyedszer is!

AP (törölt) 2008.07.04. 17:35:09

Itthon sebességkorlátozó táblával javítanak utat..
Egy kis pöttöm százas táblától akadtatok így fel, ami az autópályán trónol?

Hát mi sem természetesebb ennél: amikor a méregdrágán összemutyizott autópályán a méregdrága matrica megvétele után a méregdrágán megvett autójában a méregdrága benzint elégetve a polgár menne le (a méregdrága) Balatonra, teszemazt, akkor jól lekorlátozzuk. Hát nehogymár haladni tudjon az autóval! Mit képzel! Hol él ez!
Hallatlan..

:P

ipiapacs 2008.07.04. 17:36:00

Ostoba bunkó ország, és azok is maradunk jó ideig.
A zéró tolerancia a nagyfejű beképzelt hatóság munkájára is kellene, hogy vonatkozzon, hogy
b@szódnának meg!!!

Gabbye 2008.07.04. 17:37:37

Amikor beáll az egész, akkor tök mindegy a 100-as tábla. xD

Sergei 2008.07.04. 17:41:28

ipiapacs: sajnos igazad van...

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2008.07.04. 17:47:20

porthos: Gyömrő előtt azért kellett így eljárniuk (egyébként segítek, azt a csíkozást Forgalom elöl elzárt területnek hívják), mert a sok idióta kiment, vagy kint maradt a kagyarodóban, aztán a sor elején próbálta visszatuszkolni magát az egyenesen haladóba, vagy simán pofátlanul elindult egyenesen a kanyarodóbol is. Így most, hogy mindenkit kituszatolnak a külső egyenesen haladóba, már tényleg csak azok mehetnek be a belső kanyarodóba, akik kanyarodni akarnak. Szóval nem a felfestés hülye, hanem a sok idióta aki miatt csak ez a megoldás létezett, hogy egyáltalán haladjon ott valamit a forgalom.

Mondjuk jó kérdés inkább az, hogy az a kereszteződés mi a faszért nem felüljárós inkább, vagy alul, vagy körforg. vagy átteleportálós, bármi jobb ennél. A sok megoldás közül a legolcsóbb, de egyben legveszélyesebb és leglassabb megoldást sikerült a helyi önkormányzatoknak választania.

porthosz 2008.07.04. 17:50:09

" Daily Shark · dailyshark.blog.hu/ 2008.07.04. 16:15:21
Porthosz, ja, és ha az emberek 90% azt mondja, hogy nem kéne adót fizetni, akkor meg kell szüntetni, igaz? :)

Ha már itt tartunk, te honnan tudod, hogy 100-ból 90 baromság? Ismered minden egyes ilyen szabályozott hely baleseti veszélyeit, az út sajátosságait?
Mi alapján vagy szakértője a témának? Mert akárki mondhatja valamire, hogy ez szar, de nem árt, ha minden körülményre teikntettel lévő érvrendszerrel alá is támasztja.
Csak éppen nálunk fikázni mindenki tud, de felelősségel másokra tekintettel gondolkodni már kevésbé... "

Mond neked valamit az a mondás hogy ahhoz hogy megmondjam hogy el lett b@szva a kaja még nem kell szakácsnak lennem?
Nem tudom milyen szakértőnek kell lennem és hány diplomámnak ahhoz hogy "szakértően" nyilatkozzak arról hogy nálunk fél éve volt egy útfelujitás, amikor is kitették a 30as táblát majd a munkálatok véget értek a tábla meg még mindig ott van...
Most szerinted annak a megállapitásához hogy az egy "kinnfelejtett" tábla minimum épitészmérnöknek kell lenni?

És ha olvasgatod ezt a forumot rendszeresen akkor láthatod hogy "kinnfelejtett" táblák ezrei vannak az utakon. És kérdem én, kinek a felelősége ezeknek az összeszedése? Mert én nem látom a felelőst, csak a rendőrt mögötte aki birságol...

Az adórendszert pedig nagyon jól irod, el kéne törölni a jelenlegit a p.csába és alkotni egy normális újat. Ehhez sem kell 3 diploma, bárki megállapithatja hogy ma 1 millió ember fizet jövedelmadót magyarországon és ők tartanak el 9 millió másikat... De ami mégdurvább hogy ma van magyarországon kb 3.6 millió munkaképes lakos, ebből ~800 ezer rokkantnyugdijas (a 2. vh után nem volt ennyi...) ~ 800 ezer kisebbségi segélyen élő (és mint megtudtuk a segély alanyi jogon jár, a munka viszont alkotmányellenes...), 600 ezer közszolga és kb ~ 400 ezer minimálbéres....

Én viszont a maradék 1 millióba tartozok, igy a teljes jövedelmem kb. 70% adó és csak a maradék 30%ot kapom meg...

Azt hiszem hogy nem kell 3 diploma annak a megállapitásához hogy ez igy nagyon nincs rendben.

EZMIEZ??? 2008.07.04. 17:52:09

OFF:Mi ez a volvo reklám a kommentek közepén nem lehet rendesen olvasni!!!

AP (törölt) 2008.07.04. 17:53:32

Meg tudná nekem magyarázni valaki, hogy a Ferihegyi reptérhez menő elkerülőút mi a büdös isten valagáért csúszik annyira?
Szárazban és vízen egyaránt.

porthosz 2008.07.04. 17:55:16

Skulo:
értem én de a megoldás kifejezetten balesetveszélyes. Ugyebár mennyibe tellet volna kitáblázni hogy a belső sáv elkanyarodik a külső meg nem, és két rendőrt odaállitani két hétig és mindenkit megbüntet aki a belsőből akar átsorolni a külsőbe a kereszteződés előtt 5 méterrel. csak hát ugye ehhez dolgozni kell...

Arról meg nem beszélve hogy hány olyan többsávos ut van az országban (vagy csak akár budapesten) ahol az egyik sáv erre megy a másik meg arra és mégsem találkoztam ilyen eszement megoldással sehol sem...

Ez a baj a rendőrséggel is, hogy arra nincs kapacitás hogy kiálljanak egy forgalmas kereszteződésbe és a szabálytalan autosokat már vegyék is ki a forgalomból, de arra bezzeg van hogy az utolsó kivezető 500 méteren legyen trafipax...

Motorné Kuplung Jolán 2008.07.04. 17:56:03

TheElf 2008.07.04. 17:29:26
"Érdekes, at is megmondták, az objektív felelősségnek az lesz a hátránya, hogy senkitől nem veszik el a jogosítványt... Aki ellentmondott az hülye volt.

Azóta sem látom őket elnézést kérni, hogy jééé, tényleg a másiknak volt igaza, mert valóban elég sok jogsit gyűjtött be a hatóság. "

A kettőnek semmi köze egymáshoz, gyorshajtásért ma sem kerül több engedély a levesbe. Most is ráírhatja a papírra valaki, hogy nem ő vezetett, a különbség az, hogy a manit minden esetben bahajthatják most már, de pontot nem tudnak osztani ( és jogsit elvenni) csak, ha a helyszínen megállítják, és egyértelmű a szabálysértő. Ha a rendőr arra van beállítva, hogy egységnyi idő alatt minnél több delikvenst vegyen fel, és nem arra, hogy a kirívó eseteket kiemelje, akkor semmi nem változik a morálon.
A sok jogsielvétel azért van, mert rááltak a piálósokra, és már kis mennyiség esetén is helyszínen bevonják. Hozzáteszem a kocsi benzinnel megy, nem jogsival...

Kopi3.14 2008.07.04. 17:59:57

Nemetek dicsertek Mo autopalyait, hogy miylen jo minoseguek. Ezen tulmenoen az Eszak-Rajna-Vesztfalia Tartomany autopalyaira vonatkozoan tudom igazolni, tenyleg jobbak az otthoniak. S ha az idopjarast is figyelembe vesszuk, akkro ertheto, miert kell gyakrabban felujitani az otthoniakat, mint amik idekinn vannak. Mellekesen ezeket is folyamatosan turjak.
Idoszakos tablakat lehetne otthon is hasznalni, es nem csak idoponti korlatozassal, amivel eloszeretettel operalnak a nemetajku orszagokban.

biohouse 2008.07.04. 18:00:39

A franciáknál van az autópályákon olyan sebességkorlátozás, hogy száraz úton 130 km/h, esőben 110km/h. (Majdnem mindenhol.)

Viszont, ha esőben csúszásveszély van, akkor erre is figyelmeztetni kéne. Pl esőben villogó sárga lámpa + sebességkorlátozás ledekkel.

ESOX 2008.07.04. 18:02:37

Az M7 grandiózus (legalábbis a bekerülésben) völgyhídján 110 - ezt még megértem, mert pl. nincs leállósáv, meg nagyot lehet esni...
De azt magyarázza meg valaki, hogy a viadukttól mindkét irányban miért tart még kilométereken keresztül a korlátozás, pláne ha már elhagytad a hidat. A legjobb, hogy Kanizsa felé a földvári leágazás után még egyszer kiteszik a 110-es táblát, hogy aztán kb. 40!!! méter után feloldhassák ! Nekem nem tűnik fel, hogy ez a 40 méter mitől olyan veszélyes....

o_O 2008.07.04. 18:02:41

Azért van a seb. korlát, hogy a zajterhelés ne lépjen túl egy előírt szintet. Ha autópálya közelében laksz, akkor tényleg nem mindegy, hogy 100-al v. 130-al süvítenek az autók. Nem feltűnő a különbség első hallásra, de kutatások igazolják, hogy bizonyos szint feletti zajterhelés hatással van az emberi viselkedésére és a kitettség mentális problémákat is okozhat, ami fizikaivá is fajulhat.

ESOX 2008.07.04. 18:34:57

A zajterhelést értem, de nem hiszem hogy az általam leírt szakaszon ez lenne az ok, ha jól emlékszem ezen a részen sincsenek közelebb házak, mint pl. Siófok magasságában, ahol viszont nincs ilyen korlátozás.

A Lyukastorkú Rézfaszú Bagó 2008.07.04. 20:26:10

Én is jártam az M7-en nap mint nap, mostanában kevesebbszer. Ez a 100-as egy fasság! Egyébként is a 130 is fasság! Aki akar úgy is lassan megy aki meg akar az úgyis gyorsan. Ennyi.

A Lyukastorkú Rézfaszú Bagó 2008.07.04. 20:28:56

Ja annyit, hogy évekig jártam naponta az M7-en egyészen tavaszig és nem 130-cal mentem. Soha nem büntettek meg mert nem is mértek. Ellenben volt meleg helyzetem az olyanok miatt akik a belsőben egyébként is töszörögve haladás közben beletapostak a fékbe és 50-re lassultunk kb. mert a leállón volt egy rendőrautó. Ilyeneknek nem autót kell vezetni hanem ármot.

Secnir 2008.07.04. 20:32:47

"AP 2008.07.04. 17:53:32
Meg tudná nekem magyarázni valaki, hogy a Ferihegyi reptérhez menő elkerülőút mi a büdös isten valagáért csúszik annyira?
Szárazban és vízen egyaránt."

mer' szarok a gumijaid :-)

A Lyukastorkú Rézfaszú Bagó 2008.07.04. 20:33:12

Anarchista Punk 2008.07.04. 17:53:32

Én mint útépítő laboráns (jelenleg az M6-ost építjük nagy erőkkel:) ) azt mondom azért mert szar az aszfalt. Túl sok benne a bitumen vagy túl tömörre lett hengerelve és nem tud beleszivárogni a víz, hogy elvezesse. Talán még az is lehet, hogy nincs benne elég apró kavics (vagy sokat hengerelték és belenyomódott mind) és sima lett a felület. Ezt látatlanban nem tudom megmondani.

Rocko- 2008.07.04. 22:08:28

Kopi3.14 2008.07.04. 17:59:57
"Idoszakos tablakat lehetne otthon is hasznalni"
hjah, mint a 67-es villamos, ami 10 éve _szünetel_.

Szmeby 2008.07.04. 22:10:14

A kiegészítő táblás kommentekre reagálnék.

Ugye tudjátok, hogy a sebességkorlátozó táblákra nem létezik kiegészítő tábla? Megállni tiloshoz, csúszós úthoz, stb használhatnak kiegészítőt, de ha 100-as táblát látsz, akkor teljesen mindegy milyen kiegészítő táblát raktak alá, mivel az nem befolyásolja. Télen, nyáron, esőben, kánikulában, tornádó közepén is 100 a megengedett legnagyobb sebesség függetlenül attól, hogy milyen egyéb móricka ábrát pingáltak mellé, alá, fölé.

Sajnos. Pedig régen én is azt hittem, hogy az csak esőben... mert teljesen jogikus lenne. De a hát a hülye jogászok hülye törvényeket tudnak kreálni.

Ugyan nem szálltam ki, hogy az aszfalt minőségét megvizsgáljam, de szerintem semmilyen látható körülmény nem indokolja a lassítást. Van egy minimális lejtése az útnak, és enyhén balra tart. Még így is belátható 1-2 km-re.

Szmeby 2008.07.04. 22:14:56

Bár néhány százas korlátozáson belül úgy 100 méteren más típusú a felső réteg, és áthaladva rajta magas hangot hallat. Na arra kíváncsi lennék, hogy az mi célt szolgál. Főleg, hogy ez a szakasz kivételesen nem a kanyarban van, hanem előtte párszáz méterrel. :)

cso zsi 2008.07.04. 23:26:56

Sebeséghatár tábla (általában 80-as) ALATT elhelyezett kiegészítő tábla
www.gettingaroundgermany.info/g_imgs/z1052_36.gif

"A sebességkorlátozás csak akkor érvényes, ha nedves az út"

Ugyanez köddel is van.


Németországban.

4849653346 2008.07.04. 23:42:28

hipermarketes gumival senki se csodálkozzon, hogy minden csúszik kivéve a nagyon érdes aszfaltot 25 fokban...

Cooper Ügynök · http://vilagmegvaltogondolatok.hu 2008.07.05. 12:20:06

Le kell szedni a zavaró táblákat sk és akkor nincs ilyen probléma:)

Kalapos-Skodás 2008.07.07. 09:19:54

"Sergei 2008.07.04. 14:51:13
Üllői út, belső része 60-as, külső meg 50es. Miért? Külső részén még haladni is lehet, beljebb meg igen csak erős a forgalom kb 40et lehet autózni és akkor jó voltál."
Ez így, ebben a formában nem igaz. A városhatártól a Kőér utcáig 50-es, onnan a Vágóhíd utcáig 60-as, majd ismét 50-es, sőt, mintha a végén lenne egy 30 a névtelen összekötő utca miatt. A 60 azért lehet kint, mert ott elég szélesek a sávok, nincs nagyon ökörpisilés (ld. elszúrt felfestés a Margó Tivadar utca után, kifelé, a Lakatos utca előtt), illetve van 3 sáv, meg széles járda. Itt a sebesség 60 km/h-ra megemelhető.

"Régen 60 volt a megengedett városban semmi baj nem is volt vele. Most jóval több az autó és 50. Véletlenül se haladjunk."
A közutak áteresztő képessége kb. 30 km/h-nál a legnagyobb. Az 50 km/h sebesség esetén sokkal könnyebb megállni a zebránál, illetve sokkal könnyebb besorolni/bekanyarodni. Amíg kevés a gépkocsi nem gond a lukakat kivárni, de amint elég sok lesz az autó, probléma.

labi 2008.07.07. 13:33:18

Hmm, egy történet:

Ha valaki mostanában jár a XV. kerületben a Szerencs és az Eötvös kereszteződésében, a piros lámpánal állva elgondolkozhat azon, hogy mi a redvás balheréért van ott lámpa, ilyen gyér forgalom mellett, máshol bezzeg mackósajtosnak vagy akár egyenrangónak is elmenne.

Nos, én ott nőttem fel, mellette 50 méterrel. Miután leaszfaltozták az utat, egyenrangú lett a kereszteződés. Onnantól kezdve naponta-kétnaponta a környéknek a balesetnézés volt a kedvelt programja. Nyííííííík-csatt és "anyúúú mehetünk megnézni a balesetet?". (ha bement a kocsi a sarki házba az még izgalmasabb program volt)

Egy idő (sok idő) után az Eötvös védett lett egy mackósajtal (asszem akkortájt, amikor át lett téve a 70-es busz vonala az Eötvösbe). Eg kicsivel jobb lett a helyzet, (a jobbat úgy kell érteni, hogy már csak heti egy-két baleset).

Sokkal utána kapott egy stoptáblát a kereszteződés, az még javitott a helyzeten, (akkor már nem laktam ott, de anyámhoz menet már nem láttam mindíg üvegcserepeket).

Nem is olyan régen (pár éve talán) végül kapott a kereszteződés lámpát, amit én örömmel üdvözöltem.
Persze amikor a haverommal mentünk arrafelé és éppen szűkös volt az idő, akkor ő nagyon puffogott, hogy mi a ráknak kell a pirosban állnia, amikor alig jön valaki, hülye, 90%-ban értelmetlen jelzések ésatöbbi...

Hát ennyit az ilyen "értelmetlenségekről".
Természetesen olyan is akad, de nem feltétlenül az, csak azért mert nem jövünk rá elsőre, hogy mi az oka.
Még akkor sem, ha két okostojás mondogatja ezt egy reggeli rádióműsorban. :)

toodark 2008.07.07. 23:08:11

Tipikus magyar bürokrácia érvényesül szerintem a sebességkorlátozó táblákban is. Valahol van egy kézikönyv, amit összeraktak kb a 70-es években, és előírja, hogyha a kanyar íve x, és az út szélessége y, .... akkor oda z táblát kell kirakni. Ezzel csak az a gondom, hogy a sebességet kb úgy számolták ki, hogyha arra jár egy platós IFA, tükör radiállal, szabálytalanul megpakolva, esőben, erős oldalszélben, akkor már nem fogja tudni bevenni az adott kanyart. Nem járok sportkocsival, csak egy tíz éves autóval, műszaki követelményeknek megfelelő, de nem drága gumikkal, és eddig soha nem okozott gondot például a lakott területen kívüli 60-ra korlátozott kanyarok bevétele 90-el.
Elvileg a táblákat azért teszik ki, hogy levegyék a felelősséget magukról, de ha szabályosan megyek és mégis elszállok (mert pl. lefagyott az egész kanyar az ónos esőtől), akkor is én leszek a felelős, mert rosszul választottam meg a sebességet.
Szvsz a lakott területen kívüli, átlagosnál erősebb kanyarban elegendő lenne csak egy "ajánlott legnagyobb sebesség" táblát kirakni. Ezután mindenki tudná, hogy az adott járművel, adott útviszonyok mellet kb mennyit engedhet még meg magának. Ha többel megy és elszáll, az az ő felelőssége. Nálunk ilyen tábla nincs, Szlovákiában viszont úgy láttam igen.

B.GY. 2008.07.07. 23:36:51

Azért raktak oda lámpát,hogy ha szabad a jelzés a vasúti átjáróban át tudjál menni rajta,ha a Szerencs utcában haladsz.Mindenki lófrált össze-vissza.hogy az Eötvösről jöjjön ki,vagy közvetlen a vasút előtti utcán.(nevét nem tudom)igy sporólt egy kicsit(talán)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása