Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

A 100-as benzin is csak 98-as oktánszámú?

2009.05.18. 17:40 :: SilentSound

A (és ez most nem egy névelő volt, hanem maga a név) érdekes dologra lett figyelmes egy prémium üzemanyagot tukmálós tankolás alkalmával, miszerint a százas benzin nem is biztos, hogy annyira százas. Még inkább fura benyomást kelt, hogy a kutas sem tudott magyarázatot adni olvasónk felvetésére.

Egy-két benzinkutas sztori után úgy döntöttem, én is megírom a Shell kúton tapasztalt V-Power pushing élményemet. Nem szeretek ott tankolni, egyik nap mégis arra jártam amikor tankolnom kellett. Beálltam, srác már ugrott is, mondta segít, mondtam kösz megy.

Én: 98as nincs? (95-től kopog a motor, és ha jól emlékszem 98 nem volt, csak két 95 meg a V)

Kutas: Nincs, de van V-Power amiben......<minden>....van.

Én: Köszönöm, de teljesen fölösleges a plusz kenő, meg akármi ebbe (1,4)

Kutas: De a V-Powertől jobban megy, 100 oktán számú, bizonyítottan, van róla prospektus, kíméli a motort.....

Én: kösz nem - tankoltam sima 95öt, és indultam fizetni.

Közben észrevettem, hogy az ártáblán a következők vannak kiírva:

95 - xxx HUF

Super (vagy mi) 95 - xxx HUF ESZ 95

V-Power 100 - xxxxxxHUF ESZ 98

Már csak azért is visszafelé megkérdeztem, hogy mit jelentenek ezek, mert logikusan azt jelentené, hogy 98 oktán számú a 100as.

Hebegés habogás, meg a prospektus, meg....

Szerintetek? Mit jelent? Tényleg 100as oktán számú? Mért nincs 98? Ha 98as, akkor nem írhatják 100asnak gondolom?

Természetesen a kiszolgálás udvarias volt, és nem vonom kétségbe a 100 oktánszámot, csak felmerült ez a kérdés az ESZ 98-al kapcsolatban.

184 komment

Címkék: autó benzinkút lehúzás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

slovnaft 2009.05.19. 07:29:24

tíz évvel ezelőtti cikkrészlet:

Az európai normákban lefektetett üzemanyagfajtákon kívül mindeddig nem léteztek úgynevezett köztes üzemanyagfajták. A szabvány elôírásai alapján összesen húszféle paraméter teljesítésére kell figyelemmel lenniük a gyártóknak, így a kontinens valamennyi országában gyakorlatilag azonos minôségû alapüzemanyag készülhet a lepárlókban. Miután azonban a fejlesztés során további (nem kötelezôen elôírt) fizikai és kémiai tulajdonságokat is figyelembe vehetnek a kutatók, a differenciálásnak
megfelelô adalékolás nem csak elkerülhetetlen, hanem egyre inkább a piaci verseny meghatározója is. A mérnökök egy sor különleges jellegzetességet is elôírhatnak a tervezés során. Például a környezetszennyezés (a benzin ólom- és a dízelolaj kéntartalma révén) fontos kiindulási tényezô lehet egy adalékfajta kikísérletezésekor. Ugyanígy a felhasználás módjától függôen léteznek cetánszámnövelô vagy gyulladásjavító adalékok, égésjavító és koromcsökkentô, illetve oxidációgátló és stabilizáló vegyianyagok. A korrózió-, zavarosodás- és jegesedésgátló adalékanyagok szintén fontos kutatási célként szerepelnek a laboratóriumok munkatervében, miként a kenôképesség- és folyásjavítók, vagy a sztatikus feltöltôdésgátlók és a habzásgátlók is a legismertebb adalékok sorába tartoznak. Ovádi Zoltán, az Ásványolajtermék Minôségellenôrzési Rt. (ÁMEI) igazgatója szerint a gyártási helytôl függôen más és más minôségû lehet az alapbenzin és a gázolaj, amin aztán sokat lehet javítani különbözô vegyi komponensekkel. Az adalékolás hatásmechanizmusát ugyanakkor a cégek hétpecsétes titokként ôrzik, noha miután a komponensek nagyon hasonlóak, jól definiálhatók is egy bizonyos határig.
A külön megvásárolható adalékok száma még óriásibb. Annak ellenére, hogy az autógyárak és az üzemanyagforgalmazók elleneznek mindenfajta utólagos adalékolást, mert nem ismerik a forgalomban lévô nagy számú vegyianyag hatásmechanizmusát. Egyetlen kivétel ez alól az ólmozatlan benzin utólagos „ólmozása”, vagyis az ólompótló adalék hozzákeverése. Az ÁMEI igazgatója megerôsítette: az adalékanyagok forgalomba hozatala elôtti bevizsgálás nem kötelezô, egyedül az ÁNTSZ figyelme terjed ki a veszélyes anyagok körére. Ennek ellenére a tapasztalat azt mutatja, hogy az úgynevezett „színes”, országos (és nemzetközi) hálózattal rendelkezô kúttársaságok mindegyike alaposan meggondolja, hogy mit forgalmazzon, hiszen az utólagos adalékolás mindenképpen kockázattal jár, míg a gyári adalékolt üzemanyagoknál kockázattal egyáltalán nem kell számolni.
Ebbôl a szempontból is jelentôs tehát a Shell V-Power Racing benzinjének bevezetése. A kifejezetten magyar ötlet alapján a Shell és a Ferrari együttmûködésével kifejlesztett 99+ oktánszámú üzemanyag tehát nem egyszerûen egy régi üzemanyagfajta korszerûsített változata, hanem egy új benzinkategória. Legalábbis a Shell marketingmunkájának középpontjában ennek kialakítása áll. Kapitány István, a Shell Hungary vezérigazgatója szerint kétféle módon lehet versenyre kelni a piacon a fogyasztók kegyeiért. Az eddig mindenki által követett módszer az árverseny kizárólagosságára épít, ami lassan oda vezet, hogy a cégek, a márkák és az üzemanyagfajták között megszûnik a még meglévô különbség és csak az ár nagysága orientálja a vásárlót. A másik lehetôség a minôségi differenciálás, hiszen nem biztos, hogy az emberek mindig az olcsó árat keresik. A Shell ez utóbbi kockázatos módszerrel kísérletezett, amikor alapos elôkészítô munkával megtervezte egy új termékcsalád piaci bevezetését. A vállalat által megkérdezett száz törzsvásárló közül (ôk öt alkalomból 3-szor, 4-szer biztosan a Shellnél tankolnak) érdekes módon az árat senki sem említette a vásárlási szempontjai között! Jellemzô vásárlási szempont a benzinkút fekvése (például útban legyen a munkahelyre), a márkanév csengése, a márkaimázs, a tankolt benzin minôsége és a kiszolgálás színvonala. Ilyen elôzmények után nem meglepô, ha alig fél évvel a bevezetése után a 95-ösnél literenként jó ötven forinttal drágább V-Power Racing részesedése a Shell forgalmából átlagosan 8 százalékos! (Szolnokon egyenesen 15 százalék ez az arány, Törökszentmiklóson 12, Ásotthalmon pedig 10!) Mivel egy speciális vásárlói réteget sikerült megcéloznia a cégnek, a 95-ös forgalma kissé csökkent, a 98-asé pedig 8-ról 5 százalékra mérséklôdött, viszont eközben a régebben kapható adalékolt, de drágább 95-ös benzin, a V-Power értékesítése 21 százalékosra nôtt; összességében tehát az adalékolt V-Power és a V-Power Racing részesedése 29 százalékos a Shellnél!(...)

ha hosszabb távon nem képesek sokkal jobban megkülönböztetni magukat a piaci szereplôk egymástól, nehéz lesz nyereséget produkálni. Viszont az is bizonyosnak látszik, hogy az üzemanyagdifferenciálásnak, vagyis az adalékolásnak is megvan a maga határa; a túl sok, fantázianéven árult „köztes” üzemanyag ugyanis elôbb-utóbb elbizonytalaníthatja a fogyasztókat. Kapitány István viszont eltökélt és ígéri, hogy egy speciális üzemanyagfajtával még elôrukkolnak. Hogy ez bekövetkezik-e vagy sem, még nem tudni, de addig is jó hír, hogy a Shell bátor lépését nem hagyták szótlanul a hazai konkurensek, és egyre-másra jelennek meg a legkülönfélébb (elsôsorban környezet- és motorvédô) adalékolt üzemanyagok. Mindamellett az igazi verseny továbbra is az árak szintjére korlátozódik. A Shell egyik legnagyobb itthoni ellenlábasánál, a német tulajdonú Aralnál például ezután sem tervezik „köztes” üzemanyag bevezetését, de az adalékolást a jövôben is járható útnak tartják a differenciálásra. Temesi László üzemanyagellátási igazgató szerint a vegyi anyagok hozzákeverésének vannak határai, s ezért elôfordulhat: ha a kiszámított mértéknél több adalékot adnak az üzemanyaghoz, akkor a hatékonyság elôbb-utóbb romlik. Sôt az is elôfordulhat, hogy ellenkezô hatást vált ki a túladagolás.

Balage_ 2009.05.19. 07:32:01

2 hete Pécs-Bp-Prága útvonal oda-vissza. Sajnos úgy alakult, hogy hogy az első két tankolást is egy MOL kúton kellett megejteni. Hazafelé Prágában egy kis, nevenincs kúton töltöttem tele, autópályatempó, néhol klíma, ugyanaz a 4 ember és csomag, ugyanúgy max. 130. És érdekes módon majd' 1L-rel kevesebbet evett az autó.

nabazzmeg 2009.05.19. 07:43:12

Igaz, "Szűcslaci 2009.05.19. 06:27:11" már leírta azoknak, mi az oka és mi a teendő, akik panaszkodnak, h. pl. az 1.3-as favorit blokk csörög a 95-ös benyától, ezért csak kiegészíteni tudom:
a legtöbb, mai modern, motorvezérlő, lambdaszondák, kopogásérzékelők, légtömegmérő és egyéb jeladók által vezérelt belsőégésű motornál ajánlott CSAK az előírt oktánszámú üza-t használni. Amelyik nem olyan inetlligens, hogy magától utánaállítsa a gyújtást a magasabb oktánszámhoz - így a megváltozott sűrítési viszonyokhoz igazítsa a szikraképzést - az csak többet fog fogyasztani és még a teljesítmény is romolhat. Amelyik képes rá, ott olyan csekély mértékű lesz a teljesítménynövekedés, hogy egyszerűen nem fogod észrevenni, max belemagyarázod.
A régi - általában karburátors - motoroknál a gyújtást utána lehet állítani mechanikusan a már leírt viszonyokhoz, de "seggberúgás" érzetű teljesítményjavulás ott sem várható....ez biza tényleg parasztvakítás a javából....olyat viszont hallottam, hogy v.ki meggyőződésből 1/4-ed évente vagy 2 havonta azért tankol magasabb oktánszámú benyát (tele) mert ő hisz abban, hogy az egy picit "megpucolja" az üza rendszert meg az égésteret....szóval azért ez az egész hit kérdése is lehet :-)

Szűcslaci 2009.05.19. 07:46:49

@yerico1:

"A nagyobb oktánszámú benzin nagyobbat és HAMARABB robban be, mint a tervezett, tehát a dugattyú még lefelé tartó mozgást végez, amikor jó pofáncsapja a megnövekedett légnyomás"

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!
1. Az IZOOKTÁN azért kerül a benzinbe, hogy megakadályozza az öngyulladást. Ennek okából nemhogy hamarabb robbanna, hanem éppen hogy később.
2.Ha viszont hamarabb robbanna, akkor a dugattyú még felfelé mozogna, nem lefelé - istenem, de nagy marha vagy.

Pcmg · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=49359 2009.05.19. 07:59:34

Egyes kutak 95ös benzinjeitől az én verdám is csörög. Ilyenkor beállok a szokásos kutamra (régen Agip vagy Avanti volt, most nem tudom kinek a tulajdona), küldök utána egykis 98ast, és mindjárt megszűnik a csörgés.

espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2009.05.19. 08:01:26

X benzinkútnál dolgozó barátom mondotta, ha olyan jelentkező jön hozzájuk, aki már dolgozott Shell kútnál, akkor elutasítják, mert feltehetően túl trükkösre lett nevelve...

Walter Melone (törölt) 2009.05.19. 08:04:31

100-tól az már repülőgépbenzin....

Manyizga (törölt) 2009.05.19. 08:23:09

@Walter Melone: 100-as, de nem több.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Rep%C3%BCl%C5%91benzin

TBone 2009.05.19. 08:27:13

100-as oktanszam, piha. Uzbegisztanban a videki benzinkutakon meg mindig arulnak 76-ost benzines ZIL-be. Kb 45Ft/l.

Szűcslaci 2009.05.19. 08:27:13

A wikipédia nem egzakt - de a 100 és az feletti oktánszámok a nagy kompressziótűrés miatt kellenek. Egy versenymotornak lényegesen nagyonn kompressziója van, mint egy hosszú élettartamú repülőgép-motornak. A versenymotorok élete percekben mérhető - 40-50 perc után már dugattyúcsere van. Már ha nyerni szeretne valaki.

metal · http://electric.blog.hu 2009.05.19. 08:28:56

Aki egy kicsit is képben van műszakilag, az tudja, hogy a motorokat megtervezik egy oktánszámú benzinre! Alacsonyabbat nem szabad bele tenni, mert kopog, nagyobbat meg nem érdemes, mert nem használja ki! Tehát a V-power is 98-as, mivel a motorok arra vannak tervezve, valószínűleg kenőanyagban jobb, de oktánban nem, legalábbis értelme nem lenne!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.05.19. 08:34:31

Tanulmányaim alapján az oktánszám a benzin kompressziótűrését jelöli. Ez azt jelenti, hogy egy adott motornál az illető levegő-benzin keverék eltűri a sűrítést, és a felső holtpont előtt érkező szikrától begyullad. Ha nincs meg a megfelelő kompressziótűrés, akkor korábban, ettől (de nem csak ettől) csörögve jár a motor, mert a még felfelé haladó dugó kap egy ütést a sűrítő ütemben berobbanó benzintől.
Ha túl magas a benzin kompressziótűrése, az nem baj, de nem is jobb, mint az épp megfelelő, mert a szikra úgy is begyújtja.
Esetenként előfordulhat, hogy az összesűrített benzin-levegő keverék már épp az önberobbanás (a detonáció kicsit mást jelent) határán van, ilyenkor ugye egy szikra hatására sokkal gyorsabban végbemegy az égés, ami a nagy fordulatú versenymotoroknál előnyös lehet. Ettől a speciális esettől eltekintve az oktánszám közömbös. Illetve egy bináris báltozó: Vagy megvan, vagy nem. (Eviannal is lehet tüzet oltani, eloltja, de lehet, hogy az esővíz is jó.)
Ami viszont jelentősen hatással lehet a motorok teljesítményére az a benzin égéshője. Ez az a teljesítmény, amit egységnyi üza. elégetésekor kinyerünk belőle. Ez változhat, összetételtől, és adalékozástól. Előfordulhat, hogy az egyes kutaknál a magasabb oktánszámú benzin elégetésekor nyerünk több energiát, de az is, hogy az alacsonyabbéval. Ezt nem lehet tudni.
Írta valaki a gázolajat. Annak nincs oktánszáma, mert az oktán egy benzin összetevő. Annál cetánszámmal számolunk.
Egy mai, utcai használatra szánt kisautónak el kell mennie 95-ös benzinnel.

PitBuli 2009.05.19. 08:44:13

95, 98, haha, én vízzel járok. Reggel egy pohár víz a tankba és már indulhat is a fúziós reaktor. Le vagytok maradva! Ja és az időutazás is megy, csak erősen kell koncentrálnom :)

2009.05.19. 08:47:23

Nekem egy közvetlen befecsis turbós motor van az autómban (TFSI 200LE), évente 40-50 ezret vezetek. Tankolok mindenhol (MOL, OMV, Shell, Agip), ahol épen elkezd kifogyni a nafta. Sehol semmi különbséget nem veszek észre. Nem megy jobban a 98-astól, se a 100-astól se semmitől. És, bár járok külföldre is vele, de ott sem fogyaszt kevesebbet. Kivéve, ha teljesen máshogy használom, mint itthon. Ha kint járok vele, akkor többet megyek városon kívül, na ennyivel eszik kevesebbet.

Attila64 · www.sagaontour.ca 2009.05.19. 08:59:11

100. komment (100 oktános)

Lalikiraly 2009.05.19. 09:10:04

Én anno tudtam olyan adalékot venni kézalól, amit a V Power be öntenek. Sima kis barna lötyi. Belekúrtam vagy fél litert a benyába, amit vagy 100 literhez kellett volna önteni és szinte semmit nem éreztem... Egyébként is tanítják az autós suliban, hogy a nem megfelől oktánszámú benzin nem fog semmi előnyhöz juttatni, ugyanis nem olyan hatásfokkal robban vagy korábban vagykésőbb mint amikor kéne... Mittomén már hogy volt. De ez tény hogy nálunk Vizezik kőkeményen a benzint. Így a 100 as eléri a normál 95 ös szintjét sztem :D Egyébként nekem volt Renault 11 esem. Az OMW benzin simán belefagyott :D Volt egyszer kiengedtem üvegbe kb fél liter üzemanyagot két hét múlva ránéztem :D:D:D Voilá a háromnegyede sima tiszta víz volt.

Doubledeceker 2009.05.19. 09:10:09


Elég nagy zűrzavar van itt a fejekben.

A nagyobb oktánszámú benzin biztosan nem árt, aki ettől fél a fentiek elolvasása után, az degenerált.

A nagyobb oktánszámő benzin nem tartalmaz többlet energiát!

Egyszerűen nagyobb az öngyuladás tűrő képessége, ezért előrébb hozható az előgyújtás.

Nos ezzel persze nem megyünk sokra, mert a legtöbb befecskendezős autón ezzel már semmit nem lehet kezdeni, az elektronika katogja ki, hogy mikor legyen.

Amelyik autón van kopogás érzékelő ott talán valami minimál előnye lehet, mert ha az elektronika érzi, hogy nem kopog még a motor, akkor nagyobbra húzza az előgyújtást.

De csak húzná, mert egy gyárilag beállított alapértéknél, az nem lehet több.

Fontos még tudni, hogy a kopogás érzékelős motorok, igyekeznek mindig a kopogás határon tartani a motort, mert ekkor a legjobb a hatásfoka.

Az LPG-nek pedig 110 körüli oktánszáma van, LPG-s autónál ezért is lehet illetve érdemes a kompresziót megnövelni. Illetve az előgyújtás is mehet előrébb, ja és még egy dolog, az oktánszám és az égési sebesség között sincs közvetlen összefüggés. Az LPG-nek nagy az oktánszáma, de lassan ég, ezért is van az, hogy az LPG-s motorok, magas fordulaton lefigyednek.

De aki, hülle és nem ért az egészből semmit, az tankolja továbbra is a 100-as oktánszámú anyagot, abból baja nem lehet.

Dudi 2009.05.19. 09:14:50

Tudom, hüle vagyok a témához, de valaki magyarázza már meg nekem, hogy lehet valaminek a térfogatszázaléka több, mint 100%? Vagy hogy határozzák meg a 100 feletti értéket? Ezt soha nem tudtam megérteni. Olyan ez nekem, mintha elérnénk a -274 C fokot (abszolút 0 kelvinnél megáll az atomok rezgése - belső energiájuk 0 lesz - ezért nem lehet tovább hűteni bármit is -273,xxx C foknál).

Doubledeceker 2009.05.19. 09:18:30

@Lalikiraly:


Téged átbasztak!

Azért az a 3/4 liter víz egy vicc volt ugye, azzal már nem nagyon megy a gép.

2009.05.19. 09:19:20

inkább az a kérdés, hogy ha az autómnak gyárilag 95-ös kell, és ilyet szeretnék beletenni, közben meg a kutakon kapható 95-ös meg nem éri el ezt a minősget, akkor magamat (az autómat) szívatom

Dudi 2009.05.19. 09:21:44

@Rhythmeen: 22-es csapdája.
95-öst raksz bele? Elszáll a motor
98-ast raksz bele? Probléma esetén elveszted a garidat, mivel a kezelési útmutatóban 95-öst írnak a használatra...

efhábé 2009.05.19. 09:21:57

@Sabbito: Az nem lehetséges, hogy ez a nagy különbség (600 vs 800 km) abból is adódik, hogy itthon jellemzően rövidebb utakat teszel meg (több várossal), míg Romániában meg tényleg utazol hosszan?
Elhiszem én, hogy van különbség a külföldi és a magyar benzin között, de hogy ekkora lenne? Ha tényleg ekkora minőségkülönbség lenne a külföldi és a magyar benzin között, az már rég kibukott volna és az OMV kaszálhatna a schwechati finomítóból hozott benzinnel.

Negrogo 2009.05.19. 09:22:21

@jónévez: Ez igy is van! Nekem a tanksapkan orr virot a 91-98. Amugy meg a jo oreg 95-ot teszem bele mindig. Egyszer kiprobatam V-power racing-el semmi valtozas nem volt.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 09:23:14

@Dudi: A kompressziótűrésnek izooktánból (izooktán-C8H18) és n-heptánból (C7H16) álló keverékre lehet rajzolni egy diagrammot, ahol az egyik tengelyen az van, hogy hány % izooktánhoz mekkora komressziótűrés tartozik.

A digrammnak nincs vége attól, mert elfogyott a keverési lehetőség, lévény az egy függvény.

Ezen a függvényen pedig lehet keresni pontokat a normál százalékos intervallumon kívül.

Így lesz az oktánszám (ami kompressziótűrési jelzőszám) 100 feletti.

laszy001 · http://www.autostat.hu/ 2009.05.19. 09:24:06

Általában a Shell-nél tankolok (bár régen sokkal jobb minőségű volt, mint manapság, ez tény), és az a tapasztalatom, hogy a super95 valóban jobb, mint a "sima"95. Drágább ugyan, de talán jobban kíméli a motort.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 09:25:12

@Nandi29: 105-nél föjjebtekered az előgyújtást akkor érzékeny lesz a külső hőmérsékletre indításkor.

Már gáznál.
És egy istenért nem indul benyával.

XJS · http://www.ae86.hu 2009.05.19. 09:26:32

Mindenki, aki muszaki tanulmanyaira hivatkozva leirja barmilyen tuzeloanyag/motor temakort erinto szokapcsolatban a robbanas szot, gondolkozzon mar el egy kicsit...esetleg nezze meg a robbanas es az eges definiciojaban a langfront terjedesi sebessegenek kulonbseget. Azt fogja talalni, hogy nem robbanomotor, hanem belsoegesu, es nem onrobbanas, hanem ongyulladas, de szabad am a kopogasos eges kifejezest is hasznalni...

RoxyTHC 2009.05.19. 09:26:41

Hali All!

Szemelyes tapasztalatom azt mutatja, hogy nem feltetlen az hatarozza meg a fogyasztas/teljesitmeny novekedest-csokkenest, hogy milyen benzint tankolunk...ertem ezalatt a 95- es felette akarmiket.. hanem az hogy eppen aktualisan melyik kutnal jobb/rosszabb a benzin. Ez nem fugg markatol sem, mert szamtalanszor elofordult, hogy ugyanazon (mondjuk MOL) kutaknal tankoltam, es az egyik helyen iszonyat szar benzint sikerult felvenni, a masikon meg nagyon jot. Par dolog, ami lehet hogy csak az en automra jellemzo, azert adott egy kb. kovetheto tendenciat, megpedig : A shell draga es szar altalaban, de a V-Power az eleg jo minosegu benzin naluk (nem a Racing!!) A tobbi felejtos... Az agip 95% ban szar benzint ad mindenfele tipusbol.. MOL- csucsbenzine nekem eddig nagyon bejott, es arban is messze olcsobb mint a tobbi kut csucsbenzine. Az OMV sok esetben szar benzint arul, a csucsbenzine eppen picivel jobb mint a 95os plusz horror draga. Lukoilnal a legjobb a 95 benya. Auchan Tesco stb... regebben nagyon jo volt a benzinuk , mara dragabb mint az atlag es a legrosszabb minoseg. Ez hangsulyozom a SAJAT tapasztalatom, nem jelenti azt hogy mindenkinek igy van. Egy dolog erdekes viszont : En altalaban 5000 Ft ert tankolok ez azt jelenti hogy most kb 18-19 liter megy bele igy... tudom menni vele durvan 200 km -t, ha a MOL csucsbenzint tankolom akkor abbol 5000 ert kb 15-16 liter megy bele. Viszont a 16 liter "jobb" benzinnel el tudok menni kb 230 km -t. Nekem a labam altalaban egyforman "nehez" tehat meg azt sem mondhatom hogy egyik varos masik orszagut meg stb. Valszeg valami van benne amitol az auto ezt jobban szereti vagy tobb a nafta benne hogy nem kell annyit elfogyasztani belole!

Doubledeceker 2009.05.19. 09:29:38

@Dudi:

Fasztól szálna el. Koppogás érzékelő teszi a dolgát.

Ja meg azt azért ne feledjük, hogy a leginkább, akkor van szükség kopogás érzékelésre, ha padlón tolod, ha nem annyira nyomod a gázt, akkor a töltési fok is csökken, ennélfogva a sűrítési végnyomás is kisebb lesz, szóval nem lesz koppogás.

Ahhoz, hogy becsörögjön egy befecsis motor, azért elég szar körülmények kellenek, szar hűtési hatásfok, kurva nagy meleg, és így tovább.

A régi autók könnyebben becsörögnek, mert a karburátor nem állít elő mindig tökéletes keveréket, és a csörgés egyik legfőbb okozoja még a szegény keverék is. Na meg a primitív égéstér kiképzés.

Befecsis motorn, ha az jó, ez nem nagyon fordul elő, mivel mikor padlózol, nincs már zárt hurkú lamda szabályozás, hanem vadul dől a benya a gépbe, szóval, csörögni nem csörög, az tuti.

De most komolyan, hallott már valaki, befecsis autót becsörögni.

Szóval ne görcsöljektek már, pláne ne azok, akik még soha nem lépték át a bővös 130-as határt.

Negrogo 2009.05.19. 09:30:48

A masik meg, hogy a kutakat renszeresen veletlen szeruen ellenorzik uzemanyag minosg miatt is es ha ez nem jo nem uti meg a szintet akkor tobb millas birsagot ronak ki az adott kutra. Szoval ebbe nem igen hiszek, hogy itt roszabb minosegu lenne az uzemanag mint barhol mashol.

Viszont: 1x tortent ugyan is, hogy kolcson adtam az autom. A delikvens meg a teszko kutra ment el tankolni. Jo 30 litert pontosan. Masnap az auto nem akart beindulni. Lementunk x nem emlexem m ol volt vagy shell ...szoval 10-es kannaba tankoltam vmi 100-as benyat, majd ez bele a tanka es ezek utan, hogy a ket psis osszelett keverve indult be az auto jo 3-4 perc szarakodas utan. Nem szoktam kutakat lehuzni de az biztos, hogy a teszkos uzemanyagtol es kuttol mindenkit lebeszelek.

Kopi3.14 2009.05.19. 09:31:40

@nopasaran: BRUHAHA: a befecskendező rendszerek, amelyek nem mechanikusak- mar már csakis ilyen az új járműveké, a régebbiekben is jó régóta nincs mechanikus- a kopogásérzékelő szenzorral felismeri, hogy milyen benzin van benne, kicsivel régebbieken meg elég egy jumpert átttenni másik állásba a másféle benzinhez. De pl egy karbis motor gyönyörűen észreveszi, ha jobb benzint kap, mert annak nagyobb a sűrűsége, fogyasztáscsökkenést kapunk ezáltal eredményül, azonos lábnehézség esetén.
A modern rendszerek pedig mindig a határokat pedzegetik az előgyújtásal, majd amikor kopogást érzékelnek visszavesznek. Néhány kísérlettel észreveszi a rendszer, hogy oppá, most a benzin rendre hamarabb gyullad, mint korábban, akkor ez más, és szépen átvált másik karakterisztikára.

@Dudi: A keverékhez adnak n-heptánt, majd azt az új keveréket mérik kki, és onan visszaszámolnak.

@TBone: oroszék másmilyen oktánszámot használnak, mitn az európaiak, és eltérő a kettő értéke. Talán mitnha az orosz érték kisebb lenne, de most nem vagyok benne biztos.

efhábé 2009.05.19. 09:32:53

@nopasaran: általában a francia motorokat nem ismerem, de a pug motorok ennél jóval többet bírnak ki különösebb nyűg nélkül. Régi dízelek bőven elmennek 250-300 ezer km-t, de a benzineseknek sem szokott nagy baja lenni még 200 körül (aut. váltóval pl. volt olyan kocsim, amiben 286ezer km volt, amikor eladtam és nem volt még baja, az olajat sem ette, talán fél liter fogyott el 10ezer km-n, mostaniban van 190ezer km és szintén kutya baja). Az újabb hdi motoroknál a fúvókák szokták megadni magukat.

Doubledeceker 2009.05.19. 09:33:50

@kolbászoszsömle:

Hát nem pontosan értem, amit írtál.

Mondjuk az én autómon Carisma, sajnos nem lehet semmit variálni az előgyújtással, pedig a gázhoz kellene.

Amúgy meg azt hiszem, hogy indításkor alapelőgyújtást ad a vezérlő, de ebben nem vagyok biztos, valaki?

Különben lehet kapni, illetve rendelni timing advanced proceszrot, ami a gyújtást tolja el, külön LPG-hez, ami állíthatóvá teszi az eőgyújtást, és persze benzines üzembnen maradhat a régi érték, gondolkodom egy ilyen beszerzésén, de különben mindegy, gázzal is jól megy a gépem, nem egy rakáta, de azért megy.

Kopi3.14 2009.05.19. 09:35:06

@Nandi29: jelentkezem, hidegen, indításkor Alfa 1,6TS motor bizony csörög. :)

@XJS: hogy úgy mondjam kedves kollgéa, Falra borsó falra állapotban vagunk, hiába mantrázzuk nekik ezt, nem hatja meg őket, nekik akkor is robban.

Szűcslaci 2009.05.19. 09:39:50

@C16SE:
azért, mert nálunk az összes kút a MOL-tol veszi az üzemanyagokat.

Doubledeceker 2009.05.19. 09:41:33

@Kopi3.14:

Ja cseréld a hidró tökéket, ennek a csörgésnek semmi köze az oktánszámhoz, illetve a koppogásos égéshez.

Esetleg cseréled a vezérlés módosítot, vagy szarj az egészre, ha nem nagyon kopog, akkor az még normális.

1.6Ts különben egy nagyon eltalált motor, jó nagy kompreszióval. A két gyertya miatt, meg igen finom járása van, az égéstér két különböző pontjáról indul az égés hullmáfrontja.

Király motor, de nem kopog, az fix.....

efhábé 2009.05.19. 09:42:42

@Lalikiraly: "De ez tény hogy nálunk Vizezik kőkeményen a benzint."

Azért ennek a technológiájáról mesélhetnél pár szót, különös hangsúlyt helyezve a víz és a benzin eltérő fajsúlyára.
A benzin (gázolaj), de még a sima kőolaj sem keveredik vízzel. Sőt, semmilyen olaj nem keveredik vízzel. Eccerű kísérlet, fogj egy üres palackot, tölts bele étolajat (vagy benzint, ha épp van otthon) meg vizet és próbáld meg homogén eleggyé keverni. Előre szólok, hogy nem fog menni...

Szűcslaci 2009.05.19. 09:42:46

@Nandi29:
Rosszul tudod.
A nagyobb oktánszám azért tud leadni több energiát, mert jobban össze lehet préselni robbanás előtt. Ez pedig azt eredményezi, hogy egységnyi hengerfejtérfogatban több lesz a benzin/levegő keverék. Ehhez persze olyan motorra van szükség.

Doubledeceker 2009.05.19. 09:49:20

@Szűcslaci:

Hát ez is egy megközelítés.

Turbós motornál ez igaz is lehet, meg lehet finoman nővelni a töltő nyomást.

Szivó motornál csak annyit jelent, hogy az előgyújtás mehet előrébb, ami szintén hatásfok nővekedést okoz, bár csak kis mértékben.

Ja különben nem tudom rosszul, szerintem többet tudok erről a témáról, mint Te, de nem vitatkozom..

De az egésznek az a lényege, hogy jobban összepréselhető anélkül, hogy öngyuladás következne be, ezért jobb az öngyuladás tűrő képessége.

Ezért is lehet a gyújtást előrébb tenni, de ennek magyarázata már kicsit komplikáltabb.

Az öngyuladás úgy is fennáll magas előgyújtás érték mellett, hogy elindula lángfront a dugattyú felett, és ahogy emelkedik a nyomás, egyszerre mintegy robbanásszerűen meggyulad a hengerben a többi keverék is.

De ezek már bonyolultabb folyamatok, melyhez szerintem Te biztosan nem, és én is csak kicsit értek.

Szóval iagazad van, csak ezek kicsit összetetteb folyamatok.

Kopi3.14 2009.05.19. 10:03:25

@Nandi29: nem kopogásról beszéltem, hanem hideg indításkori csörgésről. Máskor nem jelentkezik. Egyébként ismerem a motort, kedvelem is használatban. :)

@Szűcslaci: közlekedés-gépészként mikor tanulod már meg a robbanás szó helyett helyesen az égést használni?

Doubledeceker 2009.05.19. 10:08:04

@Kopi3.14:

Ja az jó moci, a hidrótőkék meg egy bizonyos kilométer szám után minden autóban becsörögnek inditáskor.

Volt egy opelem ami, hideg inditás után képes volt 30 mp-ig is csörögni, csak a szar hidró tökék miatt, pedig csak 130 ezer volt benne.

Mondjuk undorító egy hangja volt, pedig ettől eltekintve hibátlan volt a motor.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 10:12:50

@Nandi29: Nem érdemes szarozni szerintem a gázhoz való ilyen-olyan elektronikák beszerzésével, már azokkal, amik a gyújtásszöget állítgatják.
A komolyabb autók kopogásérzékelője úgyis feltekeri 98-100 körülire, és a komolyatalanabbak is elmennek simán, minden heppáré nélkül.

Egyszer a régi toyotámon, amelyiken kézzel kellett állítgatni a trafót, azon kisérleteztem.
Sikerült olyan szöget találni,amivel benzinnel nem ment, hidegen elindult gázzal, de melegen csörgött.

Ebből kellett egy kicsit visszavenni, és iott volt a faja.
Benzinnel továbbra sem ment, de gázzal indult ment.

supsize 2009.05.19. 10:13:45

Saját tapasztalatom szerint, ha 95-ös helyett 98-ast tankolok nem változik a fogyasztása a kocsimnak, viszont gyorsítás közben magasabb sebességfokozatba kapcsoláskor nem esik vissza annyira a fordulat, simábban gyorsul az autó (Cordoba 1.4 75 LE, "jó öreg" VW motor). Ez azért
lehet, mert a 98-asban van legalább 95-ös oktánszám ???

95-ösből viszont az OMV vált be a legjobban, az összes többinél alapjáraton "remeg" a motor...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 10:15:14

@Kopi3.14: Az a csörgés nem attól van,hogy alulról olajozódik, és még nem kapta fel az olajat a masinéria?

A Lancia-m ilyen volt.
Brumm beindít, 10-20 másodperc, amíg megkapta a cuccot, aztán utána lehetett vele menni.

Kopi3.14 2009.05.19. 10:39:53

@kolbászoszsömle: előfordulhat, nem tudom. Túlélhető, kissé idegesítő néha, bár általban nem áll melegedni, hanem gyorsan indulunk vele.

TH 2009.05.19. 10:51:08

@Marcellusca: nem, itt a Globus hipermarket 95-ösét szoktam tankolni rendszeresen, eddig nem volt vele gond...

TH 2009.05.19. 10:52:43

@supsize: a tapasztalatodat az OMV-vel megerősíthetem, még a sima 95-ös is jobb náluk, mint a többi társaságnál szerintem, az 5-10 forinttal drágább prémium 95-ösükkel pedig végképp nem szokott kopogni/csörögni a motor az autómban. Az alapjáratnál én nem figyeltem meg különbséget.

TH 2009.05.19. 10:57:53

@XJS: hadd idézzek a Wikipédiából:
"Amikor a dugattyú a legfelső helyzetet eléri, a gyújtógyertya elektródái között villamos szikra ugrik át. Ez a szikra meggyújtja az égéstérben összesűrített benzin-levegő keveréket, ami robbanásszerűen elég"...
Véleményem szerint a benzin-levegő keverék gyors, robbanásszerű égését robbanásnak nevezni nem nevezhető hibás terminológiának...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.05.19. 11:15:01

Az előgyújtással csak csínján.
A kopogásos égés az pont az égés korai bekövetkezése miatt van. Alacsony oktánszám helyett előidézhető ész nélkül előretekert előgyújtással is.
Az előgyújtás nem növelhető magasabb oktánszám használatával. Az a kompresszió.
Az előgyújtás értéke pedig függ a motor pillanatnyi fordulatától ÉS a folytószelep nyitottságától. (a fordulatszám arányában növelhető, a folytószelep nyitásakor kissé csökkentendő) Ez a kettő változós egyenlet egy bonyolult görbét szokott eredményezni, ami folyamatosan változik, De nincs benne az egyenletben az oktánszám. az mint említettem: vagy elég, vagy nem. Az a lényeg, hogy mi döntsük el, mikor gyújtsuk meg a keveréket a szikrával, és ne magától következzen be.

Az előgyújtás amúgy azért kell, hogy mire az égés kialakul, és megkezdődik a terjeszkedés, akkor legyen a dugó a felső holtponton.
Ha korábban következik be (ész nélkül előretekert gyújtás, vagy alacsony oktánszám miatt) akkor a még felfelé haladó dugó kap egy ütést, ami nem csak hogy károsítja azt, de a benzinből kiszabaduló energia egy rész a motor hajtása helyett annak fékezésére megy el.
Ha kicsit később érkezik a gyújtás, utógyújtás van, akkor a dugó már halad lefelé, ilyenkor már a sűrítés sem optimális, illetve a munkaütem sincs kihasználva teljes hosszában. Előfordulhat, hogy ilyenkor el nem égett benzin kerül a kipufogóba, ami ott hangos durranással elég.

supsize 2009.05.19. 11:16:59

@TH: Pontosabban úgy írható le a jelenség, hogy az egész autó "remeg". Nagyrészt akkor jelentkezik, ha negyedig, vagy alatta van a benzinszint és a motor hőmérséklete nem befolyásolja. Egyik barátom is szokott erre panaszkodni, bár neki Megane-ja van...

azallamenvagyok 2009.05.19. 11:20:52

karbonszálas alufelnit szeretnék

TH 2009.05.19. 11:22:11

@supsize: érdekes, főleg, hogy mi köze lehet ennek a benzinszinthez???

2009.05.19. 11:25:53

Én itthon mindig MOL-nál tankolok, de így is jelentős eltérések vannak a fogyasztásban, és szerintem ez inkább kút, mintsem ország függő. A fogyasztásnál ráadásul nem csak a benzin az egyetlen tényező: hőmérséklet, oxigén és szennyezőanyag mennyiség, páratartalom mind szerepet játszik. Egyáltalán nem mindegy, hogy ugyanaz a benzin az osztrák Alpokban, vagy a pesti rakparton ég el. Igaz, külföldön 100-ból 1 alkalommal érzem rossznak a benzint, míg itthon 100-ból 10-szer, de a 90 azt mutatja, hogy a finomítóból még rendben jön ki. És akkor még beszélhetnénk a mérés pontosságáról is - vajon miért dadog némely kút nyomásszabályzó szelepe?

A magas oktánszámú benzinből minden autómban kipróbáltam a Shell, a MOL, és az ÖMV anyagát is. Egyedül a régi Toyota Carina vidult fel tőle, talán mert abban teljesen japán a motor, és ott már öreg idők óta kötelező a kénmentes üzemanyag. A MOL terméke inkább közepes fordulaton, gyorsításkor javított a helyzeten, a Shellé viszont 6000-es fordulat fölött adott többletet és kb. 300-al tovább lehetett pörgetni a motort, mint sima 95-el. Az ÖMV-é inkább a MOL-hoz hasonlított. Viszont az Avensis, vagy a Passat a maguk BOSCH rendszerével már semmi különbséget nem mutattak a normális, minőségi 95-höz képest, mint ahogy egyik más európai autó sem. Ez még akkor volt, mikor az ÖMV épp kihozta a 100-as márkáját, és még minőségi, nem pedig marketing verseny volt az EVO-val és a V-Powerrel. Most már van Carrera 95, meg EVO NEO, meg sima és Racing V-Power - mindegy, felejtős az összes. Ha japán üzemanyagra tervezett autód van, akkor próbáld ki a csúcsterméket, ha környezettudatos vásárló vagy, akkor a kénmentes 95-öst, de legjobb eredményt a pancsolatlan, nem adalékkal 91-ről felhúzott, szabvány 95 fogja adni.

Ja, és robbanó motor csak terrorista szervezeteknél van. Belsőégésű motor (gyengébbek kedvérét: igen, van külső égésterű motor pld. gőz), öngyulladás, stb ... vagy az égés lefolyását, mint detonációszerű dolgot jellemezni, meg hogy berobbantja a benzint – áááá!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 11:36:22

@TH: A wikipedia van, amikor jó forrás, de fennatrtásokkal kezelendő.

A robbanómotor is csak költői túlzás, mert az Otto-motorok belsőégésű motorok.

Köznyelvben persze lehet robbanásról beszélni, de a robbanás az más nagyságrend.
Az kb olyan 500m/s-os lángfront terjedési sebesség és annál több.
A motorokban ennek a tizede sincs. (legalábbis jó esetben).

Itt meg kb a köznyelv meg a tudákosnyelv között van valahol a társalgás.

És tényleg fáj az, amikor valaki fogalomzavarok mellett osztja az észt,még akkor is, ha alapvetően néhány dologban igaza is van.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 11:38:25

@newtehen: kösz.
Ezt macerás lett volna leírni, pedig elkezdtem... :P

Kopi3.14 2009.05.19. 11:48:27

@newtehen: korrigálok: kopogásérzékelőnél az előgyújtásba beleszól a kopogásérzékelő jele, ami a kétváltozós fübbvényt- ami inkább kicsit több, légtömegmérő, lambda szonda jele, vízhőmérséklet-szenzor jele, stb. alapján mondja meg mennyit kell betáplálni. És a kopoásszenzor ellenében a rendszer midnig egy kcisit többet akar, lépeget, aztán kap egy pofont, hogy te barom, kopog a motor, mire visszavesz a lelkesedése. Majd kicsivel később megitn megpróbálja, ha nem kapott több pofont.

@kolbászoszsömle: maradjunk két nagyságrend eltérésnél a robbanás és az égés esetében. :)

TH 2009.05.19. 11:48:53

@kolbászoszsömle: felsőfokú intézményekben már nem tanultam az Otto-motorokról, de gimnáziumban simán neveztük robbanásnak a megfelelő ütemet, bár valóban hozzátettük, hogy ez valójában azért nem robbanás, csak gyors égés, de szerintem ez azért szőrszálhasogatás itt, mert ez NEM egy szakmai fórum, a hozzászólok többsége - hozzám hasonlóan - valószínűleg laikus, és nem fog fennakadni a nem teljesen pontos terminológián, a lényeg, hogy értsük, miről van szó. Szerintem. Nem fogalomzavar robbanásnak nevezni a folyamatot, ha az ember tudja, hogy mit takar. Amikor valaki a szakkifejezéseken rugózik, az általában csak azért van, hogy saját hozzáértését fitogtassa vagy hogy a többieket ilyen hátbatámadós érvekkel döngölje a földbe az érdemi vita helyett. Szerintem.

Kopi3.14 2009.05.19. 12:00:47

@TH: azért rugózunk az égésen, mert nagyon nem ugyanaz a foylamat, és próbáljuk a laikusokban is elterjeszteni a helyes kifejezéseket. Ha ezt hátbatámadának véli a laikus, akkor magára vesen, és mondja meg nyltan, lezarja az egészet, ő baxik tanulni.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.05.19. 12:07:45

@Kopi3.14:
De az is inkább visszaveszi az előgyújtást ha kopog, nem rárakja... Ha pedig nem az előgyújtás miatt kopog, nem tud vele mit csinálni. Nagyon jó szerkezet, mert segít megtalálni az ideális előgyújtás fokot. De nem segít, ha alacsony az oktánszám.

TH 2009.05.19. 12:07:58

@Kopi3.14: ha ennyire oktatni szeretnéd a népet, akkor fejtsd ki a különbséget, annak több értelme lenne, mint hogy lebaszd az ostobákat.

Kopi3.14 2009.05.19. 12:22:28

TH: most kit basztam le? pusztán reagáltam arra, hogy szerinted támadás, ha javítjuk a hülyeségeket. Rengetgszer elmondtam már, most akkor csak neked elismétlem még egyszer. Égés és robbanás között a lángfront terjedési sebességében van két nagyságrend eltérés, ami bődületesen nagy eltéréseket okoz a folyamatokban. Pl. a robbanás már hangsebeség fölötti folyamat, ott az áramlási tulajdonságok teljesen mások, mint alatta. Torlópont, közeg gyorsulása, lassulása, mind nagyon eltérő. Ezért nem lehet öszemosni a két folyamatot, holott mindkettő egy oxidáció, aminél hőfejlődés van és a környező gázt, gőzt expanzióra készteti.

TH 2009.05.19. 14:10:57

@Kopi3.14: ok, nem lebasztad őket, hanem többekkel együtt ezen rágódtatok, hogy ez nem robbanás. Én meg csak annyit mondtam, hogy ez nem a fizikusok napilapja, ezért a robbanás bőven elég pontos, mert egyértelmű, miről van szó, és őszintén szólva: kit érdekel a lángfront terjedési sebessége? a motort robbanómotornak, a benzin égését robbanásnak nevezni pontosan olyan, mint súlynak nevezni a tömeget. A köznyelvben bőven elég pontos, mindenki tudja, miről van szó, és akit kicsit is érdekel a dolog, az azért nagyon jól tudja, hogy a pontos fizikus terminológia szerint a súly és a tömeg eléggé különböző dolgok. Ugyanez igaz itt is, én csak ennyit próbálok elmagyarázni...Köznyelvi használatban ezt simán jó robbanásnak hívni, egy tudományos szaklapban viszont durva hibának minősülne.

Kopi3.14 2009.05.19. 14:15:45

@TH: épp ez az, hogy nem elég pontos. Mást jelent az égés és mást a robbanás. Egyébként mondhatjuk ezt az odlalt akár szakmainak is, ileltve a komplett Tc-t, ahova eme blog is kötődik, így elvárhatjuk, hogy legyenek helyes kifejezések használva.

TH 2009.05.19. 14:23:14

@Kopi3.14: még mindig nem érted. :)
kolbászoszsömle írta: "Köznyelvben persze lehet robbanásról beszélni, de a robbanás az más nagyságrend". Ezt próbálom mondani, hogy alapvetően arról van szó, hogy valami gyorsan elég. Aztán hogy az égést mikortól nevezzük robbanásnak, az engem pl. nem különösebben érdekel. Még a Totalcar-on is bőven jó, ha robbanásnak nevezik ezt az égést, mert MINDENKI ÉRTI, hogy miről van szó. Az a lényege a nyelvnek, hogy információt hordozzon. Azt megteszi így is, teljesen pontosan. A fizikai fogalmakkal lehet, hogy lazán bánik, de most kit érdekelnek az áramlási tulajdonságok a hengerben, amikor csak az oktánszámról van szó, és mondjuk arról, hogy mikor kell elégnie ("berobbannia") a benzinnek...
De tényleg, te nem írod le az autózz blogon kommentben mondjuk azt, hogy ennek vagy annak a SÚLYA? mindig figyelsz arra, hogy a helyes szót használd? Vagy csak az otto-motorban bekövetkező égésre szörnyű azt mondani, hogy a robbanómotorban történt robbanás? :)

TH 2009.05.19. 14:24:52

Szóval a "robbanómotor" kifejezés teljesen elterjedt a nyelvben, nem hiszem, hogy ezt erőszakkal érdemes lenne megpróbálni kiirtani.

Kopi3.14 2009.05.19. 15:47:50

pedig megéri, mint annyi sok marhaságot. És a tömeget használom, a súlyt nem. Ami egyébként látező megnevezés, és akkor a mértékegységgel van gond, meg a számértékkel. Az fogalmilag nem rossz, maximum nem SI mértékegység.

TH 2009.05.19. 16:00:20

@Kopi3.14: Nem tudom, mi éri meg és miért. Sok nyelvben keveredik a két fogalom a köznyelvben. Előbb volt köznyelv, csak aztán a fizika rátette a mancsát egyes szavakra, de ezt a köznyelvnek nem kell követnie...
Egyébként az SI mértékegységgel nem tudom, mit akarsz, a tömeg SI mértékegysége a kg, az erőé pedig a Newton.

randomuser1 2009.05.19. 16:26:10

csak bölcsészként közbekotyognék h a robbanómotor teljesen normális nomináció, belsőégésü motornak is hívják és a két szó szinonímája egymásnak.bármilyen más kétkomponensü szónál is a végtelenségig lehet majomkodni a jelentés félremagyarázásával...

Kagai · http://autostat.hu/markakereskedesek-szervizek 2009.05.19. 16:33:32

Szerintem itt kevesen járnak 12 hengeres V motororral, aminél ez számít. Itt max abban van értelme, hogy mennyit fizetsz érte, vagyis reklámfogás.
Mellesleg XXXXXXX: A robbanómotor az régen rossz, mert az explodál. Ezek belső égésű motorok. E bölcsész nem nem műszaki, csak egy tucatoktatott majom, akivel tele van a felsőoktatás.

Zsola777 2009.05.19. 17:12:41

Egyetértek az előttem szólóval (csak hogy erősítsem a korrektségre törekvő tábort): az Otto motor és a Diesel motor is belsőégésű.
A robbanómotor maximum a V1-es, aki arról akar olvasni, annak itt ez: http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse_jet_engine

A falra tudok mászni a robbanómotor kifejezéstől, főleg, amikor "neves" autós médiumokban látom/hallom (TC is). Itt kezdődik a pongyolaság...

Zsola777 2009.05.19. 17:21:21

@TH: Nem kell kiirtani, de aki megpróbál "hozzáérteni" és ezt mondja, máris lehet tudni, hogy annyira azért mégsem ért hozzá. Vagy tud, de igénytelen.
Tízmillió légy nem tévedhet! :)

TH 2009.05.19. 17:27:50

@Kagai: "A robbanómotor az régen rossz, mert az explodál." - Ez olyan, mint hogy a buszról nem leszállsz, mert nincsenek szárnyaid ugye? Azt ugye tudjuk, hogy a nyelv nem követ egy szigorú logikát, ugye? A cipőboltban cipőt árulnak, viszont a hentesboltban nem hentest.

TH 2009.05.19. 17:28:55

@Zsola777: Ja, és mi van, ha csak tud valamennyit róla, de nem szakértő, és magasról letojja, hogy mik a szakkifejezések?

TH 2009.05.19. 18:03:32

@XXXXXXX: én egyetértek veled. :)

XJS · http://www.ae86.hu 2009.05.19. 21:23:54

@TH: Ha egy olyan temanal kerul elo a robbanas es eges kozti kulonbseg, hogy tulkepp 98-as e vagy 100-as a benga, akkor szerintem a te koznyelvi gondolkodasod szerint is kene helye legyen a kulonbsegtetelnek, hiszen ennek a fogalomnak a tisztazasa utan lehet a erdemben beszelni a cikk tartalmarol. Aki meg magasrol leszarja, hogy hogy mik a szakkifejezesek, azt mija pics@ert erdekli, hogy azert van-e odairva, hogy ESZ EN 98 mert csak arra van szabvany, a 100-ra meg nincs (tipp) vagy azert, mert "uhbazz szazoktanos racsing benya, gecc"? Peace.

Zsola777 2009.05.19. 21:24:35

@TH: Ha valóban érteni akar hozzá, akkor ne tojja le - és ne hintse az "igét", mint hozzáértő. Ha meg ért hozzá, használja a helyes megnevezést. Azért szakzsargonnal villogni is gáz, de az meg a másik véglet (pl. Palik: személy-versenygépjármű, ami persze nem is létezik).
Ezért tart itt az ország :) (( :( ))

Zsola777 2009.05.19. 21:28:18

@TH: Azért ne szarja le, mert az pongyolaság. Mindenki csak ilyen apróságokban enged, az össznépi ostobaság meg egyre nagyobb lesz. Hát ez zavar igazán. Ezért tart itt az ország! :):

Zsola777 2009.05.19. 21:29:34

OFF (Bocs a dupla-tripla posztért, szaraxik a netem)

Agyalap 2009.05.19. 21:44:46

Ha a 95-östől kopog az autód, rosszul van beállítva...
Olcsóbb megoldás, ha a benzinedet valami kis aromás dologgal(mondjuk benzollal) higítod kis mértékben. Egy nagyobb löttyentéstől az oktánszámod 100 fölé is szaladhat...

Zsola777 2009.05.19. 22:57:15

@Agyalap: naja, a benzol és égéstermékei aztán egészségesek, akkor inkább alkohol!

2009.05.20. 09:00:48

@vyctoor: "és az utána tankoló vásárlónak is szólt, hogy majd csekkolja le a mutatóját tankolás után. Megtette, neki is orditott az eltérés..."

Erről az jutott eszembe, amikor a robogómhoz vettem egy *** kútnál egy kanna benzint. 5 literes (nem hitelesített) mezei kannáról van szó, de már tíz éve a tulajdonomban van, és vagy ötvenszer teletankoltam, szal úgy nagyjából tudom mennyi szokott belemenni. Néhány deci eltéréssel, 5,4-5,7 között. Namost az ominózus kútnál sikerült kerek 7 litert beletenni az 5 literes kannába, amit jeleztem is a kutasnak, kissé pikirt hangnemben, a válasz az volt, hogy épp most hitelesítették a kutat, azzal nem lehet baj. Kösz.

Egyébiránt észrevehető, hogy rendkívül nagy a szórás a benzinkutak között, már ami az üzemanyag minőséget illeti. Régen shell párti voltam, egészen addig, amig rá nem jöttem, hogy az ÖMV naftától jobban húz a szekér, és mérhetően többet tudok azonos mennyiségből autózni. Csóró magyar szokás szerint, telitank csak ünnepnapon, egyébként 5 rugónál olyan +10 +15km jobb az osztrák cucc. A prémium üzemanyagok egyik kútnál sem jöttek be, sajnos csak mentális (mintha jobb lenne) érzésem volt, de semmi meggyőző változás, valószínüleg inkább érzékszervi csalódás.

Pár éve olvastam egy cikket valamelyik autós magazinban, amiben letesztelték laboratóriumi körülmények között, ill mérőpadon mennyiben változik a teljesítmény prémium.üza használatával. Mérési hibahatáron belüli (1-2%) javulás volt mérhető. Egy másik tesztautón semmilyen pluszt nem tudtak kimutatni.

randomuser1 2009.05.20. 09:36:48

@Kagai: egybeírva nem robban fel, ne aggódj, de ha különírva látod - ne habozz, menekülj :)

Donald Kacsa 2009.05.22. 11:26:07

Magyarországon jogszabály írja elő, hogy a forgalomba hozott gépjármű hajtóanyagoknak ki kell elégíteniük a nemzeti szabvány előírásait. Ez azt jelenti, hgoy a szabványban megadott minimum vagy maximum értékeket minden benzin illetve gázolaj esetén be kell tartani. Az MSZEN 228 sz. nemzeti szabvány - amely tartalmilag az EN 228 Európai Szabványra épül - minimum 98 oktánszámot ír a magasabb oktánszámú benzinre elő. Ennél magasabb követelmény a jogszabályi előírásban nem létezik. Hivatalosan ezt kell feltüntetni a töltőállomáson. Egyébként más ezt meghaladó előírások is alkalmazhatók, de hivatalosan fel kell tüntetni a szabványos követelményt is. Pont.

Agyalap 2009.05.22. 17:03:02

@Zsola777: Alkoholt nem öntünk a benzinbe! Csak a torokba...

Tier 2009.05.26. 19:58:40

Ha már valaki írta akkor bocsánat, csak annyi baromságot olvastam, hogy úgy éreztem le kell írnom:


Az oktánszám olyan izooktán - heptán (2,2,4-trimetil pentán) keverék százalékos izooktán tartalmával egyenlő, amelynek a vizsgált eleggyel azonos robbanási tulajdonságai vannak.

Ennyi mindösszesen , se több se kevesebb.

CsodaCsokor · www.csodacsokor.hu 2009.05.27. 09:54:31

8 éve történt: kötelező szervíz után 1.3-as sedan suzuki. Shelles 95-ös benzinnel autópályán 155 km/h. Osztrák omv-és 95-ös benzinnel autópálya ugyanott 185 km/h. Ugyanaznap is volt, időjárás sem volt más, semmi különbség nem volt, csak a benzin.

TH 2009.05.27. 11:06:06

@monk: hát ez roppant meggyőző. :)

hatesz 2009.05.27. 12:01:16

@monk: ugyanott es ugyanabban az iränyban?? Csak mert ami az egyik iränybol lejtö, az a mäsik iränybol emelkedö. Meg ha nem is veszed eszre az emelkedöt, nehäny ezrelekes emelkedö nagyban befolyasolhatja a vegsebesseget. Gondolom ez a ket adat vegsebesseg akar lenni.
Bar a vegsebesseg nem hiszem hogy itt barmit is mutat a benzin minösegeröl...

TH 2009.05.27. 12:04:55

@hatesz: nagyon nehéz elhinni, hogy pont a benzintől függött volna. Annyi más paraméter van még...

pig_debil 2009.10.18. 22:37:11

@yerico1:

Ecsém, h te mekkora egy marha vagy! A kisebb oktánszámura igaz az, amit irtál.

Nézz utána, mielött okoskodsz.

EBOA (törölt) 2009.10.18. 22:43:24

Jaj, de utáltam, hogy más benzinnel mindig másképp ment a kényes benzines autóm.
Most a dízelbe akármilyen trutyit rakok, mindegyikkel eléri a gyári végsebességét.
És a szél sem számít, meg az útlejtés sem igazán... :)

yerico1 2011.09.24. 23:31:29

@Szűcslaci: Agyatlan barom, vajon mennyi a 98-as benzin izooktán tartalma? 98% És a 100-as meg natúr 100% izooktán?

yerico1 2011.09.24. 23:32:48

@pig_debil: Akkor ugyebár benned tisztelhetem a főmarhát. Mester!

pig_debil 2011.09.25. 20:21:48

@yerico1: Fogadjunk, h ahhoz is hülye vagy, hogy utánanézz, mekkorra hülyeséget irtál le.

drakonisz 2011.12.14. 21:00:31

Saját tapasztalat:

Vettem egy autót. Lada 1500-as, semmi komoly. 76-ossal is elmegy elméletben.

Vettem Lukoil kúton bele hazahozáshoz 5 liter 95-öst... Hazaértünk semmi baj nem volt vele (Nem gondoltam rá, hogy a csövekben még volt annyi, hogy hazaérjünk vele).
Utána nem akart indulni, jó 5 perc után elindult. Utána tankoltam bele 95-ös, 91-es ukránt, E85-ös, 95-ös magyar benzint és semmi különbség. Tökéletesen működik, csak az árban van különbség:
magyar 95: 390+, E85: 310+
ukrán 95: 250 91: 200 Mivel 30 kilométerre élünk a határtól, igyekszem inkább a túloldalra időzíteni a tankolást, mindenesetre a Kisvárda határában levő lukoilt messze elkerülöm, mert az orosz csodám, ami tulajdonképpen dízeltől a 98-asig mindennel tökéletesen elmegy, kopog tőle. Ez csak az én tapasytalalatom, senki ne vegye készpénznek, hogy nála is így működik...

drakonisz 2011.12.14. 21:10:22

Még egz megállapítás kutak közti különbségről:

MOL-os 95-össel faluközi távon (Max 80-al) 5 liter a fogyasztásom, minden mással 6,5... Persze autópályán nekem is felugrik 7,5-8-ra... Szóval talán lehet valami a benzinek közti különbségben, de a kétszeres árkülönbséget nem éri meg...

ivódzsima 2012.04.08. 14:33:31

azt hittem spórolok, ha 95 el járok...aztán meggyőztek jobb a min.98, de a 100 még jobb... azóta a fogyim 2 literrel csökkent ugyanolyan feltételek mellett...

a 95-felejtős lett...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása