Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Vezetési szokások az Egyesült Államokban

2009.10.29. 08:05 :: SilentSound

Néha megijedek a hosszú levelektől, hogy majd mások is megijednek tőle és el sem olvassák, viszont annyira részletesen és mindenre kiterjedően írta le, miben más az autós közlekedés az Egyesült Államokban, mint itt nálunk, hogy egyik pillanatról a másikra már vége is volt az írásnak. Annyit azért elárulhatok: sokminden más ott.

A blogon láttam pár héttel ezelőtt egy élménybeszámolót külföldi vezetési szokásokról, és ha már van szerencsém az Egyesült Államokban eltölteni pár hónapot, és közben vezetni is, megosztom az élményeimet a kedves Olvasóval. Az keleti parton, New Jersey államban lakom, és általában a lakhely, munkahely, közeli városok között vezetek, de volt szerencsém már ezer mérföldet is levezetni két nap alatt, 6 államot érintve.

Először is az autóról, mint kötelező eszközről. Az ismert, hogy errefelé még a "nanny"-nek (aki a gyerekre vigyáz, amíg apu és anyu dolgozik) is Lexus jár, de ez nem véletlen. A nagyvárosoktól eltekintve, egészen mások a települések errefelé, autó nélkül nem lehet élni. Nem azért, mert lusták lennének az emberek - bár erről még esik pár szó hamarosan, hanem mert a legközelebbi bolt jó esetben is 2-3 mérföld; és járda nincs.

Nincsenek se plázák se hipermarketek a városokban (nem New York-ról van szó), viszont 10 kilométeres körzetben minden megtalálható. A főutak mellett egymást követik az itt "mall"-nak nevezett létesítmények, amik néha pláza jellegűek, néha csak egy-egy éttermet és boltot jelentenek. Bár tömegközlekedés itt éppen van, csak a forgalmas helyekre lehet eljutni. Az autó tehát kötelező, és egy hétvégi túra vagy rokonlátogatás érdekében vezetni egy fél napot nem ügy.

Azt sem árt azért megemlíteni, hogy néha átesnek a ló túloldalára. A "drive thru" otthon is ismert a McDonald's jóvoltából, itt azonban van drive thru ATM, bank és gyógyszertár is. Az ATM-et még talán megértem, de a teljes körű banki ügyintézés, vagy a recept beváltása talán már megérné, hogy kiszálljanak a kocsiból.

A közlekedési szabályokról. Meg kell említenem, hogy az államok között nagy a különbség a szabályzást illetően, vagyis amit írok, elsődlegesen New Jersey-re érvényes. A sebességhatárok 25-45-55-65 mérföld (40, 72, 88, 104 km/h). Ezek közül 65 csak az interstate-eken jellemző (ezek leginkább az autópályákra hasonlítanak, bár nem mindenhol van fizikai elválasztó a két irány között, csak 5-10 méter széles fű csík). Városon kívül általában a 45mph a korlátozás, de gyakran felemelik 50-re. Az 55 a többsávos főutakon jellemző csak, míg a 25 városon belül.

A lámpáknál általában szabad pirosnál jobbra kis ívben kanyarodni. Ez úgy tudom, Európában is létező dolog pár országban. Meg kell hagyni, nem rossz szabály, nagyban lecsökkenti a jobbra kanyarodás idejét, és nem állnak az egyenesen haladók között feleslegesen azok, akik más ciklusok alatt is tudnak kanyarodni. Egyébként a piros lámpa ilyenkor stoptáblának minősül. Az emberek ezt tényleg privilégiumnak tekintik itt, és nem vágnak ki jobbra akármikor.

A táblákról. Nagyon sok stop táblát használnak, és elsőbbségadás kötelező alig akad. Európai szemmel nagyon fura az is, hogy a táblák nagyon verbálisak. Bonyolult ikonok és szimbólumok helyett szövegesen írják ki a táblára a dolgokat: "No turning on red", "No trucks in left lane" ("Pirosnál kanyarodni tilos", "Teherautóknak tilos a belső sávban közlekedni"). Felesleges táblák ritkák, és nincsenek az otthon oly gyakori teleaggatott karácsonyfa szerű táblaköltemények, amit esélyem sincs 1 percnél rövidebb idő alatt értelmezni.

A lámpákkal viszont nem spórolnak, egy egyszerű kereszteződésben is gyakran van irányonként 2-3 lámpa. Ez eleinte zavaró is volt, mert nem tudtam, melyiket kell néznem, de idővel megtalálja az ember a rendszert ebben is. Nem tudom, hogy ez általános-e, de a jobbra vagy balra kanyarodók lámpái néha csak a megfelelő sávból (azaz megfelelő szögből) láthatóak. Ezt nagyon hasznosnak találom. Viszont a lámpák nem szilárdan vannak felerősítve, csak drótkötelekre akasztják őket. Erősebb szélben tehát kilengenek. A jobbkéz szabály errefelé szintén ismeretlen, egyenrangú útkereszteződésben stoptábla minden irányból, és tessék menni.

A vezetési morálról. Az ismert sztereotípia, hogy nyugatra haladva egyre kulturáltabbak az vezetési szokások. Nos, ez az óceánon túl is igaz marad. Nem kapkodnak az autósok, nem előzgetnek és szlalomoznak össze-vissza, a gyalogosoknak megállnak, nem másznak rá az emberre, nem villognak, nem dudálnak (ok nélkül). Természetesen kivételek akadnak. A mentőt és tűzoltót viszont mindenki úgy kezeli, ahogy kell, 2*2 sávos úton is lehúzódik mindenki a szélére.

A sávváltás egyáltalán nem probléma, még nagy forgalom esetében se. Kiteszem az indexet, és ha van hely, mehetek, nem kell félni attól, hogy a mögöttem jobbra vagy balra levő közben ott terem. Egyszerűen feltételezik, hogy ha sávot váltok, akkor az azért teszem, mert kell, és nem őt akarom személy szerint akadályozni. Hasonlóan előre gondolkoznak a kereszteződéseknél is, nem hajtanak be, ha nem tudnak rajta átmenni.

Dugók helyett itt inkább torlódások vannak. Az interstate-en a forgalom nem áll meg, csak lelassul, akár 15-20 mph-ra, de folyamatosan gurulunk előre. Nincs közbe dudálás és leállósáv használat, és sávot is lehet váltani ha szükséges.

Az irányjelzés viszont nem olyan gyakori, mint elvárnám, és a záróvonal se annyira érinthetetlen dolog az ittenieknek. Az is idegesítő, hogy sokan már a jobbra kanyarodó sáv megjelenése előtt lehúzódnak jobbra. Aszfalt van ott is, de sáv még nincs. Sávok gyakran tűnnek el csak úgy a semmibe: megszűnik a szaggatóvonal, és a két sáv összefésülődik. Ennek meg van az az előnye, hogy nem jár rosszul egyik sáv se, egyiknek sincs igazából elsőbbsége, viszont számomra zavaró, pont azért, mert nem tiszta a helyzet.

A sebességhatárokat is eléggé lazán tartják be, viszont nem úgy, mint otthon. Itt nem csak a belső sáv, hanem kollektíve minden autó gyors hajt - de nem tolnak le, ha te nem. Nem ritka a jobbról előzés, és ezt nem veszik sértésnek az emberek. A főúton 55-ös korlátozás mellett a forgalom gyakran 65-tel halad mind a 3 sávon, még annak ellenére is, hogy a rendőri jelenlét jelentős.

Gyakran látni az út mentén járőröket, és dolgoznak is. Ha jól tudom (ez még másik államból korábbról származó információ), ok nélkül csak úgy nem állíthatnak meg, különösen másik államból származó rendszámmal. De ha van okuk, megteszik. Szinte minden nap látok félreállított autót és rendőrt mögötte.

Az autóparkról. Természetesen Suzuki nincs, de nem csak mint márka hiányzik az utakról, hanem mint kategória is. Sok az amerikai márka (Ford, Chrysler, Chevrolet), de a távol keleti is (Toyota, Honda, Hyundai), és akad nem kevés Audi és Mercedes is, de európaiak közül csak ez a kettő. Kis városi autók elvétve láthatóak csak; Hummer-ek és Ford Mustang-ok annál gyakrabban. Sok az SUV és a pick-up is természetesen.

Az automata sebességváltók megérnek egy mesét. Kényelmes, de egyben rossz is. Egy kisebb autóval eleve rossz helyzetben van az ember egy Lincoln Navigator-ral szemben, pláne ha pirostól indul enyhe emelkedőn. Nehéz kihúzni a kocsit (nem a versenyzés miatt, hanem a forgalom tempójának felvétele érdekében), mert az automata sebességváltó természetesen nincs tudatában, hogy mikor ildomos váltani.

Hasonlóan a sebességváltó miatt (történetesen, hogy nem kell hozzányúlni), nagyon gyakori a lámpáknál az előrecsorgás. Sokan egyébként is rosszul ítélik meg a lassítás ütemét, és messze állnak meg az előttük levőtől. Emiatt megállnak, majd féklámpa kialszik, előre csorognak 3 métert, megint féklámpa. Aztán 10 másodperc múlva - amikor az előttük levő is felzárkózott - ismét ugyanez. A vicces, amikor ezt a lámpánál álló első autó teszi, és már majdnem a kereszteződés közepén jár mire tényleg zöldet kap.

Az utak jellege. Általában elmondható, hogy az utak jó minőségűek. Nem azt jelenti, hogy nincsenek javítások, de ritkák. Városon belül már kicsit más a helyzet, ott sok a javítás. Általában szellősebbek is az utak, sok sáv van. A főutak 2*2, 2*3 sávosak, az interstate-ek néha 2*2 sávosak, máskor 4*3 sávosak úgy, hogy egy irányba két fizikailag elkülönített úttest is vezet, egy csak kocsiknak, a másik kocsi, teherautó, busz számára.

Nagy városok környékén a be- és kivezetőkön vannak „carpool lane”-ek, ahova 2 vagy NY környékén például 3 utassal szabad csak behajtani. Ezt szintén be is tartják az emberek.

A rokkant parkolók és egyéb érdekes jogi szabályzások. Rokkant parkolók természetesen mindenhol vannak, és nem foglalják el a Hummer-ek őket. Egy ötlet, ami tetszik: nem csak felfestés jelzi a fenntartott parkolót, hanem tábla is. Ez azért jó, mert messziről látja az ember, és nem gurul el oda feleslegesen, hogy csak ott vegye észre, mégse nyerő ötlet.

A táblára mellesleg szép nagy betűkkel fel van írva, hogy első kihágás 100$ pénzbüntetés, a többi akár börtön. Egy érdekesség: alkoholt nem szabad az utastérben szállítani, csak a csomagtartóban. Az egyterű autókkal kapcsolatban nem tudom mi a pontos szabályzás, azt hiszem az inkább "gray area" a jog szempontjából. Viszont egy sör után még lehet vezetni.

Másik érdekesség az iskolabuszok. A diákokat szállító iskolabuszt, ha áll és gyerekeket vesz fel vagy rak le, tilos megelőzni, de még szemből se szabad elmenni mellette. És ezt is betartják az emberek, sőt nem csak betartják, de tisztelik is. Nem az iskolabusz háta mögött állnak meg az autók, hanem 10-15 méterrel mögötte, tisztes távot tartva.

Azt elfelejtettem még említeni, hogy a benzin olcsó, most éppen 2.6$ 1 gallon (3.78 liter), ami kb 120 Ft per litert jelent. A tévében ennek ellenére egymást érik a hibrid autók hirdetései, és minden autó, nem csak a hibrid, azzal próbál kitűnni, hogy mennyire takarékos.

Összességében bár itt se tökéletes minden, nyugodtabban lehet vezetni. Gyalogosként már korábban megtapasztaltam az Egyesült Államokat, és merem állítani, otthon fényévekre vagyunk ettől. A városban nem félti az ember az életét. New York-ban, Boston-ban, San Francisco-ban gyalogosként jártam, és bár a sok dudaszó New York-ban nagyon zavaró volt, kifejezetten jó volt gyalog közlekedni ezekben a városokban. New York-ban a lámpa a zebránál például opcionális, ha állnak az autók, át lehet sétálni. Autósként hasonló előzékenységet tapasztaltam csak errefelé, és őszintén, sokkal jobb itt vezetni.

Remélem a hosszú olvasmányt érdekesnek találta a Tisztelt Olvasó.

86 komment

Címkék: közlekedés külföld autó kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Póktalicska (törölt) 2009.10.29. 08:45:59

3 hónapot töltöttem kint idén az Államokban, és hasonlóakat tapasztaltam én is. Egyébként én láttam Suzukit, SX4-ből volt jó pár darab. Ja, meg a Lacettit is Suzuki néve láttam, de az más tészta. :)

SimiTomi 2009.10.29. 09:03:29

Hehh, valóban érdekes volt, tetszett is. Jöhet ilyen még, máshonnan is.

Érdekes, hogy mennyire együtt tud működni a közlekedés minden szereplője - gyalogos, autós, rendőr, minden.

Nincs egy amcsi ismerőse a posztolónak, aki vezetett már Magyarországon? Megírhatná az élményeit...

l3v1 2009.10.29. 09:09:20

"Sok az amerikai márka (Ford, Chrysler, Chevrolet), de a távol keleti is (Toyota, Honda, Hyundai), és akad nem kevés Audi és Mercedes is, de európaiak közül csak ez a kettő. Kis városi autók elvétve láthatóak csak; Hummer-ek és Ford Mustang-ok annál gyakrabban. Sok az SUV és a pick-up is természetesen."

Nyugati part környékén vagyok ismerősebb, de arrafelé azért van ám bőven BMW, Mini és Volvo, akad Lexus is szép számmal. A vezetési szokásokról szóló dolgok viszont ugyanazok.

Ja, amit azért kötelező említeni mindenkinek, aki Magyar/európai jogsi árakon nevelkedett: jogsi (a konkrét példa CA-ból jön): 25 dolcsiban benne van komplett minden, ráadásul teszten és vezetésen is 3x lehet ismételni ebből az árból és szerencsés esetben akár egy nap (!) alatt is megvan az egész (papírmunka+szemvizsgálat+teszt kb. 30 perc, vezetés az esetleges várakozással együtt kb. 30 perc, tesztútvonal ismert, saját kocsival mehetsz). No comment.

harcsaparcsa 2009.10.29. 09:12:46

szerintem meg van szuzuki, en pl egy XL7-et bereltem, de azt is lttam hogy a nalunk chevrolet aveok is suzukikent futnak

s9e (törölt) 2009.10.29. 09:16:49

Érdekes volt, de mia az a "carpol lane"?

Gera 2009.10.29. 09:17:39

Érdekes volt az írás. Szerintem két okra vezethető vissza, hogy normálisabb az ottani közlekedés: az egyik (és a jelentősebb), hogy ott már 50 éve is mindenki vezetett, tehát a vérükben van, ráadásul az autó nem státusszimbólum, mert mindenkinek van, a másik pedig a rendőri jelenlét, ami itthon például egyszerűen nincs.

RCH 2009.10.29. 09:17:52

Erdekes volt, koszi!

Mezőbándi 2009.10.29. 09:20:57

@weirdo_beaver: "Nincs egy amcsi ismerőse a posztolónak, aki vezetett már Magyarországon? Megírhatná az élményeit... "

Nekem van jópár, aki megírhatná. Majd megkérdezem. Olyan is van, aki már nem írhatja meg, mert három éve itthon szembeelőzték és meghalt. És az anyja is. És az egyik magyar utasa is. És a vétkes sofőr felesége is.
(index.hu/bulvar/hirek/274455/)

nyelv-ész 2009.10.29. 09:21:06

Kanadai rokonunk még vagy 10 évvel ezelőtt Pesten járva megkérdezte, hogy nálunk most épp valami össznépi autóverseny van? Mert a bérelt autójával naponta vagy tucatszor dudálták meg tolták le a bálnamercis, terepjárós nagymenők.

Tsabi 2009.10.29. 09:22:52

konkretan nyugati partot ismerem, jobbrol elozni azert szabad, mert balra is vannak autopalya lehajtok. LA kornyeken a carpool lane-k mar 2 emberrel is hasznalhatok, ja es 1000-2000$-os bunti van szemetelesert. Amugy meg nemet szemmel nezve is nyugisabb a kozlekedes odaat.

Netuddki. 2009.10.29. 09:24:53

No és valaki elgondolkozott már azon miért?
Talán mert (többek között) régóta rá vannak szoktatva, hogy a bünti nem marad el.

rajen 2009.10.29. 09:24:59

Jó cikk, most voltam kint, és ugyanezeket tapasztaltam. Elsőre a piros lámpás jobbra kanyarodás a legérdekesebb, ill. nekem is az tűnt fel, hogy mindent kiírnak betűvel, nincsenek megfejtendő táblák. :)

Mezőbándi 2009.10.29. 09:32:33

Bocs, rossz linket raktam be. Nem találom az akkori magyar cikket, de ez itt róluk szól:

www.highbeam.com/doc/1G1-145018954.html

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2009.10.29. 09:33:00

@Gera: A harmadik pedig az alapvetően nyugisabb élet, ami a vélhetően nagyobb létbiztonságból fakad. Már az a szakállas bácsi is megmondta annó: A lé(t) határozza meg a tudatot!

SpeedFreak · http://speedfreak.blog.hu/ 2009.10.29. 09:34:36

@s9e: A carpool lane egy városigazgatási húzás, az autók számát csökkentő módszer (car pooling) eszköze. A carpool lane-t csak olyan járművek (jellemzően személyautók) használhatják, amikben leglább 2/3/4 ember ül. Ezek a sávok általában gyorsabban haladnak, és sok nagyváros belvárosi részére csak ilyen sávokon hajthatnak be. A kezdeményezés lényege, hogy arra ösztönzi az ingázókat, hogy ne mindenki egyesével, a saját autójával menjen a városba, hanem 3-4 kolléga (vagy ugyanoda utazó szomszéd pl.) együtt, így csökkentve az autók számát, és ez által a légszennyezést és a parkolással kapcsolatos problémákat.

Itthon is volt hasonló kezdeményezés Budapesttel kapcsolatban úgy tudom, de a P+R parkolók hiánya és az autó státusszimbólum mivolta gyökerében fojtotta el azt. Sajnos.

Milyen jó is lenne például, ha a belvárosi buszsávokat személyautók is használhatnák, ha legalább három ember ül a kocsiban. Aki meg egyedül pöffeszkedik a vasban, várja meg szépen a sorát. Egyik "kedvenc" budapesti pillanatképem, mikor a busz 30 mp alatt röppen át Budáról Pestre, míg a mellette lévő sávban családanyukák mennek dolgukra, egyesével, kombi Volvóikban, vagy X5-ös BMW-kel, mert hát ne várjuk el, hogy ők a barátnőikkel egy térben menjenek ugyanonnan ugyanoda... LOL :)

Mourinho már nem a király 2009.10.29. 09:41:58

@rajen: akkor gondolom egyszerűbb lehet a vizsga is, mert mindenki tudja melyik tábla mit jelent :D

Marcellusca 2009.10.29. 09:45:44

Végig olvastam a posztot (nem úgy, mint a tegnapit, mert annál hamar feladtam!) és érdekes volt.
Azon kellene elgondolkodnunk, hogy mi lehet az oka, hogy nálunk nem tud teret foglalni a kulturált, veszélymentes közlekedés!

Szipál Péter 2009.10.29. 09:46:11

Ha barki is kivancsi lenne, 30 egynehany evet vezettem odat, es harmat itthon. Regenyeket lehetne irni a temarol, vagy kulonbsegrol.
Carpool az car (auto) pool (tobbjelentesu szo) pedig azt amikor azonos erdeku emberek egyutt csinalnak valamit. A "carpool lane" azert lett kitalalva hogy a kulvarosbol be es kifele meno emberek a pollucio miatt utazzanak egyut, es mivel erre kulon sav van nemileg gyorsabb, es nem annyira erzekeny a dugora.
A gyalogosoknak mindig elonye van, sot, ha valaki lelep a jardarol a zebran es a kocsi nem all meg az Californiaban egy 500$-os birsag.
A KRESZ, es a tablak pedig egy majdnem 100 eves kozlekedesi kultura pragmatikus eredmenye.
Csak erdekessegkent emlitem, nemcsak hogy lehet Suzukit kapni, hanem egy kb 5-6 ezer dollaros extrakent az SX4-hoz egy superchargert, uj felfuggesztest, hutest, rovidebb rugokkal es nagyobb kerekkel garanacialisan is lehet kapni. Kb 240 loerovel.

SpeedFreak · http://speedfreak.blog.hu/ 2009.10.29. 09:47:18

Amúgy az Egyesült Államok közlekedési morálját leginkább a folyamatos rendőri jelenlét határozza meg, a pusztában, ahol a rangereknek hárman egy fél alföldnyi területet kell ellenőrizni bizony előfordul, hogy rosszalkodnak, bár ez főleg a fiatalokra és a déli bevándorlókra igaz.

A yard egyébként nem viccel, de nem is túl agresszív. Egyszer megállítottak egy kiégett hátsó lámpa miatt. Ott ezeket kőkeményen betartatják, így megemlítette a kopó, hogy 500 dollárig terjedő bírság várhat rám, majd méltányolva helyzetemet (bérautó, külföldi állampolgárral) elengedett a következő dumával : "Én most ön szóbeli figyelmeztetésben részesítem, ön köteles a legközelebbi benzinkúton orvosolni a problémát. Ha az országúton állítjuk meg ugyanezzel, az már bűncselekmény, 2-5000 dollár pénzbírság, vagy 2 hét zárka." Mondjuk ilyen hozzáállással nem nehéz betartatni a szabályokat. Megijeszt, de nem büntet fölöslegesen.

Mondjuk amikor a bérlős papírokért a kesztyűtartóba nyúltam egyből ott volt pisztoly a kezében és rám ordított, hogy a kezeket tartsam a kormányon, majd a kollégája előveszi. Egy olyan országban ahol bárkinél lehet lőfegyver a kocsiban (és a nagy többségnél, főleg Texasban, Arizonában és Kaliforniában, valamint a "déli" államokban van is) ez mondjuk normál...

na__most__akkor 2009.10.29. 09:48:23

Szemmelláthatóan "DÁ" magyar.

Ráadásul tud magyarul írni. Mások meg nem.
------------------------
- konkretan
- erdekes
- en pl egy XL7-et bereltem

koszi
------------------------

A világ másik része meg más szabályok szerint működik.

Működik.
Még egyszer! MŰKÖDIK. !!!

Érted, vazze? MŰKÖDIK.

Nálunk is működhetne.
De nem.

NEM.

raklap 2009.10.29. 09:53:31

asszem egy lényeges dolog kimaradt, azért nem lökdösnek és sokszor túlzottan óvatosak mert a hátul haladó felelős az előtte haladóért ez a kulcsa az óvatos vezetésnek.

a másik ami nekem teccik az a jogosítvány, jóval olcsóbb mint itt és nem is olyan macerás hát konkrétan nincs tanfolyam csak vizsgázni kell menni. és nem is drága.

egyébként még annyit hogy azért nélkülözhetetlen az autó mert egész egyszerüen nem ritka hogy valaki 100-200 kilométert kell hogy menjen a munkahelyére

Hozzászóló 2009.10.29. 09:56:42

"A diákokat szállító iskolabuszt, ha áll és gyerekeket vesz fel vagy rak le, tilos megelőzni, de még szemből se szabad elmenni mellette."

Kicsit hadd értetlenkedjek. Tehát ha megáll a busz szemben mondjuk 200 méterre, én arrafelé megyek, akkor előtte 10-20 méterre meg kell állni, hiába vagyok a másik oldalon? Így kell érteni? Csak mert lázas vagyok, és kicsit lassabban megy ma minden...

Mezőbándi 2009.10.29. 10:04:32

Na, hogy a posztra is reagáljak: teljesen korrekt. Kb. 7 évet voltam kint, ebből ötöt vezettem, kint szereztem a jogsimat, gyakorlatilag minden stimmel a posztban, bár én nem a keleti parton voltam, hanem a középnyugaton (legalábbis sofőrként csak ott).

Az én elméletem szerint öt - egymással összefüggő - oka van a vezetési szokások közti különbségnek.

1. Fizikai: Amerikában sok hely van. A kint töltött öt év alatt összesen háromszor kellett megelőznöm egy másik autót (mondjuk, biciklist kikerülnöm meg egyszer se...). Miért? Mert, ahogyan a posztoló is írja, gyakorlatilag elvétve vannak 2x1 sávos utak! Simán elmehet mindenki a másik sávban. Persze, így is vannak torlódások az autópályákon, stb, de alapvetően nem a permadugó határozza meg a vezetési élményt (legfeljebb az igazán nagy városokban...). Mindenki tudja, hogy nem kell ügyeskednie az előrejutáshoz.

2. Ideológiai: az "átlagamerikai" neveltetését, gondolkodását jelentősen befolyásolja egyrészt az a hit, hogy bárki boldogulhat az életben, másnak nem ártva (!). Másrészt a zsidó-keresztény értékek. Ez lecsapódik az ilyen mindennapi viselkedésben is, mint az autóvezetés. Amerika az egyéni felelősségvállalásról (is) szól és ezt az emberek az évszázadok során megtanulták.

3. Kulturális: az autóvezetés egy évszázada, töretlenül része az amerikai fejlődésnek. Nem egy k*** drága vagyontárgy és nem különleges kiváltság a családonként 1-3 autó, tehát nem is érzi magát többnek az, akinek autója van. (Viszont akinek nincs, az kevesebben érzi magát, hiszen valóban beszűkülnek a lehetőségei.) Itthon ez egy új dolog, drága dolog, más érzetet kelt a tulajdonosok amúgy is érzékenyebb lelkületű részében (akik közé talán én is tartozom...).

4. "Oktatási": nem kell mindenféle felesleges szarságot megtanulnod a jogsihoz, mint itthon. Eleve nem kell műszaki tudás: mi a francért kellene az autó vezetéséhez ismerned a motor, karburátor, anyámkínja működését? Arra való az autószerelő. Ha akarod megtanulod, ha nem, nem. Max kihívod a trélert, ha gondod van útközben. Egyszerű, célratörő, gyakorlati hasznú a felkészítő oktatás, mint ahogyan a vizsga is. Tesztlap, látásvizsgálat, vezetés pályán, vezetés forgalomban, egy óra alatt kész minden.

5. Rendészeti: a rendőrök akkor vannak ott, ha szükség van rájuk, de akkor ott vannak. És persze nem lefizethetők - bár nem is nagyon halltotam senkiről, akinek eszébe jutott volna próbálkozni... Már csak azért sem, mert a büntetések ugyan húzósak lehetnek, de nem akkorák, hogy egy annál kisebb összegű vesztegetés kísértésbe hozzon egy rendőrt.

Fernando Torrent 2009.10.29. 10:05:08

@Hozzászóló: igen, gondolom egyszerűbb így, mint megtanítani a gyereket, hogy az úton nem rohangálunk

BigPi 2009.10.29. 10:06:00

Gondolom nem olyan keskenyek a sávok ott, mint ide haza.
A kedvencem az, amikor két busz a főútvonalon egymással szemben, csak úgy fér el, hogy teljesen lehúzódnak az út szélére, és így 4-5. cm is van a két jármű között.

mry314 2009.10.29. 10:08:37

@Marcellusca:

Mint ahogy azt már többen megjegyezték, az egyik és legfontosabb ok a rendőri jelenlét!
Nekem Kanadai élményem van:
Szilveszter éjszakáján mentünk az autópályán, kicsit fáradt voltam (én vezettem), mire villogó mögöttem, rendőr megállít kérdezi:
Fáradt? Mondom igen. Aszongya: a barátjának van jogosítványa? Mondom igen, erre ő: Akkor vagy álljon meg 5 percre, vagy cseréljenek helyet, mert nem akarom, hogy balesetet szenvedjenek!!! Majd visszaült a kocsiba, és "elkísért" a következő lehajtóig...
Azért hozzáteszem nem egy 40 kilós szemüveges gyógyegér volt!!! (Nem is láttam kint olyat, pedig sok rendőrt láttam!)Az átlag kb. 180 centi, és hozzá legalább 80-90 kiló (izom!!!)Ja, meg meg is vannak fizetve!

Mezőbándi 2009.10.29. 10:09:19

@Hozzászóló: "Kicsit hadd értetlenkedjek. Tehát ha megáll a busz szemben mondjuk 200 méterre, én arrafelé megyek, akkor előtte 10-20 méterre meg kell állni, hiába vagyok a másik oldalon? Így kell érteni? Csak mert lázas vagyok, és kicsit lassabban megy ma minden... "

ISKOLAbusz esetében igen. És emlékeim szerint csak 2x1 sávos úton (lakóházak között, ugyebár), de ebben már nem vagyok biztos.

Marcellusca 2009.10.29. 10:15:35

@mry314: Hát, igen ....
Az itthoni járművezetők jórészét csak drasztikusan lehetne megnevelni.
Amíg nincs (jóval nagyobb) rendőri jelenlét és szigorú felelősségre vonás, addig nem fog semmi változni.

norbi2k 2009.10.29. 10:18:01

A stop táblához és jobbkéz szabályhoz csak annyit hogy Kanadában ez úgy volt hogy aki elsőként érkezett egy stop táblás kereszteződésbe az ment át elsőnek, aztán a második harmadik... :)

A rendőri igazoltatáshoz pedig annyit, hogy igen ,tényleg nem állíthatnak meg ok nélkül, sem autot sem gyalogost, nyomós okuknak kell lenni ehhez, szóval igazoltatások ott nincsenek, nem basztatnak feleslegesen...

Gatwick_217 2009.10.29. 10:18:51

Tényleg sokkal nyugodtabban lehet közlekedni odáát, mint itthon, akár egy LA méretű városban is idegenként, ott is ahol akár 13 sáv van egymás mellett a pályán, mert figyelnek a másikra.
Car pooling tényleg nagyon jó, sokkal gyorsabban lehet haladni mint a többi sávban, a gond néha a kisorolással lehet, mivel azokban általában áll a forgalom, a kihajtó meg a legszélén van. Ilyenkor nem voltak mindig előzékenyek, vagy figyelmesek, de felemeltünk a kezünketaz ablakkeret fölött, rögtön felkapták a figyelmet, és kiengedtek.

A rendőri jelenlét tényleg erős, és barátomat idézve, itt csak akkor állít meg a rendőr, ha meg is büntet.... Amíg kint voltunk egyszer meg is állítottak minket, mert 65-al menő civilnek látszó autót megelőztünk, és visszaálltunk elé 65el (észrevettük, h van vmi a műszerfalon, ami a sziréna volt). Adott egy figyelmeztetést, meg kérte, h menjünk lassan. De hogy a pulzusunk az egekben volt, mikor a kezét a pisztolytáskára rakta, miközben barátom kiszállt a kocsiból, hogy hátramenjen a papírokért. Ja és nincs olyan, hogy mi ketten mondjuk azt, hogy nem mentünk gyorsan, a rendőr meg egyedül. Ott a rendőrnek mindig igaza van, és pont. Nincs hiszti, nincs vita, ha elszúrtál valamit büntet(het), de el is engedhet.

norbi2k 2009.10.29. 10:19:40

@mry314: mondjuk kinn ez az átlag testméret, főleg USAban :) Ezért van az ha rendelsz egy M-es pólot az lehet nagy lesz rád :)

indapasssucks 2009.10.29. 10:21:29

2.6$ atya úr isten!

Nagyon elszálltak az árak. Pár éve voltam kint, és akkor kezdett emelkedni, de durván.
Nem csoda, hogy aki tud, átáll a hibridre...

cambridge.on 2009.10.29. 10:24:52

@Hozzászóló: Igen ,ezt úgy kell érteni.
Lehet ,hogy a gyerek aki leszáll a buszról az a másik oldalon lakik.Átszalad az úton te meg elcsapod ,ha nem állsz meg.A buszon kinyílik egy stoptábla,és piros lámpák villognak ,nem lehet nem észrevenni, akkor tűnik el amikor a busz elindul.De addig a busz nem indul el amíg minden gyerek át nem ért a másik oldalra,aki oda akart menni.Addig mindkét irányban állni kell az autóknak.Odaát fontos a gyerekek testi épsége ,fontosabb mint hogy te 2 perccel hamarabb elérd az úti célod.Ennek a be nem tartását nagyon szigorúan büntetik.A jogosítványod ugrik ,és lehet a munkád is Elképzelhető,hogy nem fogsz tudni eljárni dolgozni,autó nélkül.Olvasd figyelmesen a tömegközlekedésről szóló részt.
Nagyon be lehet szorulni egy iskolás busz mögé,de nyugodtan közlekednek,senki nem idegeskedik ezért.

ipari_fostalicska 2009.10.29. 10:24:53

Unokatestvérem egy tengerentúli munkavállalás folyamán egy amerikai sráchoz ment feleségül, és évekig nem is jött haza. Tavaly nyáron azonban hazalátogatott és hozta magával a férjét is, aki eladdig még sosem volt az államokon kívül.
Ferihegyről természetesen autópályán jöttünk, valahol 170 km/h környékén (kreszhuszárok kíméljenek), majd az autópályáról letérve egy számjegyű főúton folytattuk utunkat. A srác nem volt beszari, de amikor fél óra alatt a harmadik román rendszámú jármű hűtőrácsát látta egyre közelebb kerülni a mi sávunkban, akkor már nem volt őszinte a mosolya. Másnap délután fél öt körül vittem őket a város egyik végéből a másikba (megyeszékhely), ezalatt gyakorlatilag az összes közlekedési hungarikumot láthatták és érezhették a SUV-os lesz*rlaktól a kisautós kompenzáláson át a parkolni nem tudáson keresztül egészen az egyenrangú kereszteződésekben található fogalmatlanságig. A robogósokról és a kerékpárosokról már nem is szólva. Két hétig voltak itthon, de innentől kezdve csak tömegközlekedéssel mentek.

Mezőbándi 2009.10.29. 10:31:48

És még a poszthoz:

"a teljes körű banki ügyintézés, vagy a recept beváltása talán már megérné, hogy kiszálljanak a kocsiból."

Azért van abban is logika, hogy egy csekk beváltásáért vagy egy gyógyszer kiváltásáért ne kelljen parkolóhelyet foglalni ÉS sorban állni bent. Így gyorsabb. Váltottam én is így be csekket: odagurul az ember az oszlophoz, husss csőpostán jön a henger, kiveszed, beteszed a csekket, visszateszed, megnyomod a gombot, husss elmegy. Azután jön vissza a pénz.

"A sebességhatárok 25-45-55-65 mérföld (40, 72, 88, 104 km/h)." Néhol 75 az autópályán, de ez azt hiszem valóban az adott állam hatásköre. Egy ilyen sebességhatárnál a gyorshajtás se lesz annyira gyors.

"Európai szemmel nagyon fura az is, hogy a táblák nagyon verbálisak. Bonyolult ikonok és szimbólumok helyett szövegesen írják ki a táblára a dolgokat: "No turning on red", "No trucks in left lane"

Ennek két nyilvánvaló oka van. Egyrészt elhanyagolható azon sofőrök száma, akik nem értik mi van kiírva. Ez Európában kevés helyen lenne így: itt sok kis ország van. Másrészt az angol nyelv túlnyomórész rövid, 1-2, esetleg 3 szótagos szavakból áll. Egy angol szöveg magyar fordítása pl. átlag 30%-kal hosszabb.

"Viszont a lámpák nem szilárdan vannak felerősítve, csak drótkötelekre akasztják őket. Erősebb szélben tehát kilengenek. "

És rendszerint a kereszteződés TÚLSÓ felén vannak, tehát a sorban első sofőrnek nem kell struccokat megszégyenítő módon tekergetnie a nyakát, hogy lássa, mikor vált zöldre a lámpa.

Továbbá zöldre váltás előtt nincs sárga. Zöld-sárga-piros, de piros-zöld. Ami tényleg logikus, hiszen a piros előtt hasznos dolog figyelmeztetni, hogy ideje lassítani, hiszen egy bizonyos sebességgel érkezel. De minek figyelmeztessen külön, hogy zöld lesz? Ha zöld lesz, majd úgyis elindulsz.

indapass90210 2009.10.29. 10:35:36

" és nincsenek az otthon oly gyakori teleaggatott karácsonyfa szerű táblaköltemények, amit esélyem sincs 1 percnél rövidebb idő alatt értelmezni."

Gratulálok, igazi amerikai lettél! )))))

Lili Marleen 2009.10.29. 10:36:21

A sebessegkorlatozas betartasahoz: Angliaban hasonlo a hozzaallas, az autopalyan pl. nem fognak megallitani ha 70 helyett 80-nal mesz addig amig valami nyilvanvalo pofatlansagot nem csinalsz.

indapass90210 2009.10.29. 10:39:26

@ipari_fostalicska: Azt lefelejtetted a komment végéről, hogy akkor most a magyar közlekedési kultúrát kellene szidnunk, vagy a sógor nyámnyilaságát?

Rejtett a Szám 2009.10.29. 10:40:06

@raklap: Bizony!
A biztosító nem fizet, ha egy balesetnél te voltál középen és úgy álltál meg az előtted lévő előtt, hogy nem láttad a kerekeit.

Itt van egy Washingtoni "KRESZ" könyv. A könyv túlzás, inkább füzet. Érdemes megnézni a 48. oldalt!

Alsó madárfogás oktatása a kormányon.. :)

agár 2009.10.29. 10:40:30

Az mennyire igaz, hogy a biztonsági övet mindenki magától bekapcsolja, mert baleset esetén a biztosító nem fizeti a gyógykezelés költségeit, ha nem volt az illető bekötve? Elég egyszerű és hatékony módszer, ha tényleg így van. Nem a rendőrnek kell ellenőrizni, büntetni, mert egy várhatóan tetemes kórházi számla már megfelelő ösztönző.

Rejtett a Szám 2009.10.29. 10:42:39

www.dol.wa.gov/driverslicense/driverguide.pdf

48. oldal. Alsó madárfogás a tanítása a kormányon :)

Egyébként a post teljesen korrekt!
Ahogy észrevettem ez a nagy fegyelem a kőkemény zsaruk miatt van. Nem basztatnak, de nem is tréfálnak!

Szipál Péter 2009.10.29. 10:47:56

@Mezőbándi: Mindenben igazad van.
Egyebkent az iskolabuszon van negy piros lampa, es ha villog, vagy kigyullad, akkor meg KELL allni. Elotte, utana. A gyerekek ugyanis barmilyen iranyba mehetnek, es az auotoban ulo ezt nem tudhatja.
Csak erdekessegkent, egy gyonyoru vasarnapon mentem a baratomat latogatni, szep ido, napsutes, szerpentines ut, en meg csak vezetgetek, egyszer csak egy motoros rendor megallit, es udvariasan ker, hogy varjam meg a kollegajat. Varunk, megjon, ott all ket hegyomlasnyi rendor, es a kollega kezeben a radargun. Kerdi, "Mennyi a sebesseg hatar itt?" Foggalama sem volt, mondom, 35, mire mondja, "Nem, 25, es maga mennyivel ment?, En, meg,kozoltem, hogy foggalam sincs. Erre az orrom ala tolja a muszert, 68 mph! Huha, gondolom, most le fog loni. Uram mit csinal? kerdi a rendor, mire en, "Uram, szep vasarnap van, csak elveztem az utat, es nem figyeltem!" Erre elkezdett rohogni, es kedvesen mondta:"Na, maga az elso aki nem probalt nekem magyarazkodni, menjen, es lassitson le!"
Ilyen is van.

cambridge.on 2009.10.29. 10:48:06

A piros lámpánál való jobbra kanyarodás meg van engedve,a forgalom zavarása nélkül.Kivéve ha külön tábla tiltja.
Pl:be nem látható kereszteződésben ,ilyen lehet egy Y alakú kereszteződés.
Minden irányban stoptábla.Továbbhaladás az érkezési sorrendben ,függetlenül attól merről jöttél és merre haladsz tovább.Hamarabb megáll hamarabb indulhat,sosem volt vita ebből,pedig előfordult ,hogy két autó egyszerre indult el a táblától.
Elképzelem mi lenne pl. Pesten egy ilyen szabály esetén.
Az NDK a 30-as sebesség korlátozás tábláinak országa volt,Amerika és Kanada pedig a stoptáblák országa.
Ja és még valami, Kanadában a forgalmi lámpák a kereszteződés másik oldalán vannak.Nem kell meresztgetnie a nyakát az első autó vezetőjének hogy lássa mikor vált a lámpa.
Ezek a szabályok mind a közlekedés elősegítésére születtek,nagyon jól működnek.(Ott)
Elképzelhetetlen ,hogy megkülömböztető jelzést használó járművet valaki ne engedjen el.Egy ráérő rendőr biztosan megkérdezei hova siet az illető?

GZolee 2009.10.29. 10:52:00

Rokkanthely:

"A táblára mellesleg szép nagy betűkkel fel van írva, hogy első kihágás 100$ pénzbüntetés, a többi akár börtön."

Ez kellene itthon is.

norbi2k 2009.10.29. 10:55:37

A forgalmi lámpák Dániában is a kereszteződés másik oldalán vannak többynire, nem a fejed felett...

gastro vazze 2009.10.29. 10:57:53

No a fent leírt tapasztalat is megmutatja, miért iszonyatosan szar vezetők az amerikaiak: ELLUSTULTAK! nem kell figyelni.. mellé a rendőr 50USD-s büntetése, ha valaki kerékcsikorgatva indul a pirosnál, meg egy vicc kategória! Egy csomó elalvásos baleset is van, pont a monotonitás miatt...
Tudom éltem kint.. inkább idegeskedem itthon néha, de ez legalább változatos :)))

KAMA3 2009.10.29. 11:00:09

@Mezőbándi: "Továbbá zöldre váltás előtt nincs sárga. Zöld-sárga-piros, de piros-zöld. Ami tényleg logikus, hiszen a piros előtt hasznos dolog figyelmeztetni, hogy ideje lassítani, hiszen egy bizonyos sebességgel érkezel. De minek figyelmeztessen külön, hogy zöld lesz? Ha zöld lesz, majd úgyis elindulsz."

Ez logikus. Európában több helyen (de asszem hollandiában figyeltem meg) a sárga előtt a zöld fény elkezd villogni, hogy lassan váltani fog a lámpa. úgy, mint nálunk a gyalogos zöld. Zöld villogó után jön a sárga, utánna piros. És lehet, hogy a piros-sárga ott is kimarad, erre már nem emlékszem.

Viszont Horbátországban a fekvő lámpákat eleinte nem igazán tudtam értelmezni. A sáv közepe felett egy vas tartószerkezeten egymás mellett van a három szín, de a külső sáv szélén megismétlik álló formátumban is(főjelző).

indapass90210 2009.10.29. 11:00:48

@gastro vazze: eh, de az emberek többsége szereti lágy, langyos fosban tengetni az életét :)

vic 2009.10.29. 11:04:35

jobbról előzés azért van, mert ott nincs "jobbra tartási kötelezettség", hanem "párhuzamos közlekedés" elve a prioritás, értsd ha gyorsabb vagy a külsőben akkor menjél bátran. Ez pláne a 4-5 sávos utakon praktikus, hogy nem kell szlalomozni...

ami még fura, hogy a kamionok is mehetnek annyival mint a személyautók (abban az államban ahol én jártam legalábbis), így elég fura élmény amikor jobb oldaladon eldübörög egy több tonnás monstrum, de ez ott normális és valahogy működik...

johnyb (törölt) 2009.10.29. 11:08:30

New Jersey környéke...
Tavaly az egy főre eső balesetek száma New Jersey városában volt a legkevesebb, menj le Floridába ott tök más.
Kicsit zavaró, hog ypár hónap után, a keleti part egy részének valamilyen szintű bejárása után már úgy beszélünk, hogy blablablabla AZ USÁBAN ez és ez...
jóreggelt

Nannycsuri 2009.10.29. 11:10:06

Ami fura, de inkább lenne itthon is úgy...hogy mikor valaki sávot vált, akkor nem int, vagy villog köszönés gyanánt, mert ott az a természetes, hogy beengeded, és ő is beenged téged. Mint mikor elsőbbség adási kötelezettséged van, és itt sem köszönik meg, hogy megadtad az elsőbbséget...bár lassan meg kell köszönni itthon már azt is.
Én nem túl nagy itthoni vezetési gyakorlattal ültem autóba kint, paráztam is kicsit, Philly környékén kellett vezetnem, ráadásul követnem egy másik autót, de pár perc alatt elszállt minden aggodalmam.
Ami fontos, hogy ott van tekintélye a rendőrségnek, azt hiszem pislognának, ha páran ide jönnének melózni Mo.-ra.

Lipi1945 2009.10.29. 11:10:41

A piros sárga zöld témához egy gondoloat: Azért jó az ha elindulás elött is figyelmeztet, mer nálunk ha jól emlékszem úgy tanítják, hogy pirosnál üresbe kell rakni, tehát amikor felvillan a sárga akkor sebességbe és zöldre már mehetek is. Amcsiknál meg gondolom csak lelépek a fékről és rálépek a gázra, gyanítom ott nem kell üresbe tenni az ótómata váltót.

Ianas 2009.10.29. 11:11:54

Tapasztalatom szerint viszont folyton összecserélik a dudát a fékkel, legalábbis Connecticutban és New Yorkban....

raklap 2009.10.29. 11:18:48

@johnyb:

a poszt irója new jersey-ről beszélt és nem irt hülyeségeket... leirta amit mindenki megtapasztalt és feltünt neki mikor eltöltött kint pár hónapot..

és hiába fog lemenni floridába orlandoba ugyanazt fogja tapasztalni mint jersey-be egyedül talán miami lesz egy kicsit más de ott a lakosság 50%-a nem is amerikai...

és átmehet akár los angeles környékére ahol aztán tényleg mindenkinek van autója ott se balkáni a vezetési morál...

az északi államokban meg megintcsak nyugisak

balu_a_medve 2009.10.29. 11:24:53

@gastro vazze: "Tudom éltem kint.. inkább idegeskedem itthon néha, de ez legalább változatos :)))"

Ott a pont! :) Én is éltem kint, rendőrállam :( és ez nem vicc. Aki egy picit kilóg, annak lekapják a fejét. Ennyit a szabadságról és individualizmusról. Csak a megengedett keretek közt lehetsz szabad és individualista :)

Persze pontosan olyan szarul vezetnek, mint nálunk, csak jobban kordában vannak tartva. Életemben először ott láttam főútra parkolóból kitolató bénázót (93-ban, és nemegyszer). M.o.-n ennél több esze van az embereknek általában.

Az mondjuk teccett, hogy a lámpák nem a fejem fölött lógtak, mint azt itt többen már megjegyezték, és nagyobb az együttműködés a vezetők között, pl. a cippzár gyakorlatilag automatikusan ment a ritka szűkületekben, alig kellett lassítani.

theo 2009.10.29. 11:34:14

Egy viszonylag rövid (New-York Washington) úton többször láttam, hogy a sáv váltásnál kiteszik az indexet, és mennek. Függetlenül attól, hogy valaki akár már a hátsó ajtóig belóg a másik sávban. Engem 1 18kerekü nézet levegőnek, mert a csak a hátsótengelyénél voltam. Nekem nagyon úgy tűnt, hogy igazándiból nem figyelnek a körülöttük lévő forgalomra :(
Városi, nem lámpás kereszteződéseknél: stop tábla, (stop táblánál szigorúan "bólintani" kell a kocsinak) és érkezési sorrendben kell elindulni. Nem nagyon tudták értelmezni, hogy minek integetek, ha én érkeztem elöbb :)

theo 2009.10.29. 11:41:27

Az, hogy a kamionok ugyan annyival mehetnek, mint a személyautók, azzal az előnnyel jár, hogy az autópályákon nincsenek a forgalom ritmusánál 40%-al lassabban haladó járművek...nekem nem tűnik hülyeségnek.
Ausztrália ugyanez, 110-es sebességkorlát (autópálya) viszont mindenkinek.

záporjózsi 2009.10.29. 11:44:57

Ez jó vót! Köszi! :)

dekás dezső 2009.10.29. 11:53:27

Jó írás. Attól tartok ez az előrecsorgásos dolog picit felidegesítene;)

Nge Swazili Mbeko 2009.10.29. 11:57:09

Jó kis leírás volt, és ennek kábé 90% igaz Európában is, csak persze tőlünk nyugatabbra (évekig éltem, élek több országban is). Sokat találgattam, mi az itthoni közlekedési bunkóság oka, és azt kell mondjam, hogy ez csak egy tünete (de igen jól látható tünete) az általános morális válságnak. Mi idehaza úgy közlekedünk, ahogy az életről való felfogásunk sugallja: könyöklés, passzírozás, agresszió a pillanatnyi előnyért. A nyugati ezt azért nem teszi, mert megtanulta, hogy az élete meg az egészsége többet ér a pillanatnyi előnynél. Továbbá azt is megtanulta, hogy általában nem az a befutó, aki mindenütt befurakszik. És még sorolhatnám...

Mityu Addideapénzt kft LE 2009.10.29. 12:08:55

@Mezőbándi:

"1. Fizikai: Amerikában sok hely van."

Amikor itt is lenne hely haladni?! Csak a kultúregyed jobban érzi magát, ha betart, mint besegít. A kivagyiság/kisebbségi komplexus bemutatására/ellensúlyozására. 3 sávos úton van (lenne) hely csak az előtted haladónak felkéne tornáznia a sebességet 45-ről mondjuk 60-ra (km/h) és kihúzódni a teherautó elé jobbra.

DE NEM. Csak azért se!

cso zsi 2009.10.29. 12:10:12

Kanadai rokon pár éve Suzukit bérelt itt.
Idén már valami nagyobbat, mert a Suzival mindig letolták...
Ausztrál rokon körbejárta a Földet, Londonból kocsival jött Bécsig.
Onnan nem volt hajlandó kormányhoz ülni.
Állta a benzint az utolsó cseppig, csak valaki vezesse a kocsit, mert ő itt fél.
Magyar Ausztráliában: mint amikor a pesti autós vidéken akar közlekedni.
A tempó lassúbb, nem kapkod senki, ha mégis, arról kiderül, hogy közép-kelet Európából származik.
A lámpa ott is piros után zöld. Az a 110 a pályán nagyon kevésnek tűnik az itthoni felülről érintett 130-hoz képest. De mindenki tartja, igaz, autós, és motoros jaszkarival ott kint is összeakadni.
A zebra szent, ha az európai ember lelép balra nézve, attól még a jobbról érkező autós nem ordítja le a fejét, hanem natúr átengedi.

Tíz kicsi indián 2009.10.29. 12:18:48

Amerikában egyszerűen kell az autó, mert nincs tömegközlekedés. Nagyobb városokban még csak-csak, de pl. nincs az, mint Magyarországon, hogy minden faluba megy valami, vagy Budapesten.

Ennek oka a a két világháború közé tehető, amikor az amerikai autógyárak fölfutottak, majd megvették a helyi tömegközlekedési vállalatokat és lezüllesztették majd tönkretették. A II. világháborúra alig volt szervezett tömegközlekedés, így autót kellett venni.

Azért is kell ilyen brutális szabályokkal, meg itthon fura szemmel nézett "car pool"-lal összeültetni az embereket, mert az amerikaiak teljesen elszoktak a tömegközlekedéstől. Mindenkinek megvan a saját autója, amivel oda megy, ahova akar.

bekov 2009.10.29. 12:41:55

"A vezetési morálról. Az ismert sztereotípia, hogy nyugatra haladva egyre kulturáltabbak az vezetési szokások." -> idén nyáron volt alkalmam pár hónapot Hollandiában tölteni, valamint a környező országokban... én is azt hittem milyen nyugi lesz, aztán a nagy fenét! két hétig bírtam magam meghúzni a volán mögött, aztán dudáltam én is erősen annak ellenére, hogy egy teljesen idegen országban voltam... indexet ott se használnak, se kanyarodáshoz, se sávváltáshoz, simán bevágnak eléd, hogy alig bírsz lefékezni, elsőbbségadás a körforgalomban valami ismeretlen dolog a számukra, jobbra tarts autópályán csak ilyen random jelleggel alkalmazott...

és még nem beszélve a náluk elfogadott agyament normákról, mint például autópályán jön a mókus a felhajtósávan, elfogy a záróvonal, van még neki 2-300m besorolni, de nem, index ki és jön, részéről mindent megtett, hogy feljöjjön a pályára... ja, hogy én meg ott megyek mellette, de az kurvára nem érdekli... furcsa mód ez náluk bevett szokás, csak egy nyomorult külföldi nem ismeri az ilyen "trükköket" aztán anyáz rájuk hevesen, ők meg néznek vissza birka módon...

szal ennyit a nyugati közlekedés majmolásáról meg dicsőítéséről, semmivel sem jobbak nálunk, max máshogy katasztrófális :/

érdekes módon viszont a biciklisre úgy tudnak vigyázni, hogy az fantasztikus :/

Hyberoid 2009.10.29. 14:28:04

Pár kiegészítés a poszthoz:

1. Már mások is írták, elég sok európai autótípus van az USA-ban, nem igaz, hogy csak ódi meg merszídíz. Engem pl. meglepett, hogy milyen sok a VW Passat - bár más VW nincs.
Sok a Volvo (S60 - anyuci kocsija) és a BMW, viszont egyáltalán nem láttam francia autót, és olaszt, spanyolt sem.

2. Még hogy "jók az utak"! Aki autózott már Los Angelesben az szerintem máshogy vélekedne. Az autópályák felülete olyan rossz, és legtöbbje úgy ráz, mint a magyar földutak.

Amúgy ha már az USA közlekedéséről írunk, nem árt pár praktikus infót is írni, mint pl:
- ha rendőr megállít, ki ne szállj. Ablak le, két kéz a kormányon, és higgadtan, kulturáltan beszélget.
- ha STOP-nál nem állsz meg (teljesen), úgy ledudálnak, mint a huzat, hiába töküres a kereszteződés
- egy dugós nagyvárosban ne várj olyan előzékenységet, mint amit a posztíró ír. Ott ugyanaz megy mint Budapesten.
- óriási pozitívum, hogy dugós, balesetes autópálya esetén az emberek nagyon profin, csoportként cselekszenek.
- vannak államok, ahol nem kötelező az első rendszámtábla (sötétben vettem fel a bérautót, aztán napokig izgultam, hogy elhagytam a rendszámtáblát - pedig csak nem kellett első tábla)
- tankolni csak előre fizetéses módszerrel, vagy hitelkártyával lehet

avus · http://avus.blog.hu 2009.10.29. 14:36:30

Érdekes, hogy amikor kerékpáros címkével ellátott posztban jön elő a piros lámpa, akkor egy emberként hajtja mindenki, milyen veszélyes azon áthajtani...

Lám, egyes helyeken meg még autóval is csak stoptáblának minősül a piros. Pedig abban egyetérthetünk, egy autóból sokkal nehezebb áttekinteni a külvilágot, mint egy bicikliről.

McKelek 2009.10.29. 15:00:05

@Hozzászóló: "Kicsit hadd értetlenkedjek. Tehát ha megáll a busz szemben mondjuk 200 méterre, én arrafelé megyek, akkor előtte 10-20 méterre meg kell állni, hiába vagyok a másik oldalon? Így kell érteni?

Igen. De nem kell ennyire messze menni. A bajoroknál hasonló szabály van, de nem csak iskolabuszra, hanem minden menetrendszerinti buszra érvényes + elmehetsz a busz mellett, de max. lépésben (= 5-6 km/h).

McKelek 2009.10.29. 15:04:38

Svájcban a legmagasabb sebességtúllépésért kiosztható bünti 1 millió frank felett van egy kicsitvel. Luzern és Genf között átlag 5 km-enként vannak traffipaxok. 5 km/h sebességtúllépéstöl büntetnek. Valahogy nem sok gyorshajtót lehet látni :)
Gyalogos 1,5 méterre a zebra felé megy? Megállás, vagy 140 frank bünti. Az autósok 99%-a megáll, a többi volt jugoszláv tagállamból jön.

Viszont a vasúti átjáró piros jelzését nem annyira figyelik: Amint átfér az autó a sorompó alatt, már mennek is.

vérengző kismalac 2009.10.29. 15:14:45

Valami afférról is írhattál volna, bár valószínű, hogy azt nem tudnád megírni, mert vagy börtönben csücsülnél, vagy a hullaházban lazulnál.
Az egy beteg társadalom, ahol ötször meg kell gondoldod hova nyúlkálsz a rendőr elött, mert szétlövik a segged!

piszkosfred 2009.10.29. 17:18:39

Engem levillogtak az autopalyan most nyaron, 75 helyett 83-al (mph) mentem talan, pedig ilyen sebessegtullepeskor meg az amerikaban elo baratom szerint sem szoktak utanad menni (azt hiszem ez Arizonaban volt)

Es mar ezert is szep buntetest kellett volna fizetnem, szerencsere sikerult meguszni egy warninggal. Azert baromi idegolo tud lenni, tobbszaz km-en keresztul 70-el menni egy nyilegyenes autopalyan.

misitcom 2009.10.29. 19:03:50

Vagyis ha bégetsz a többi birkával együtt akkor fasza csávó vagy.Ha megmozdulsz igazoltatás közben szarrá lőnek,ha menekülsz egy pit-tel lezúznak az útról.Egy óra alatt lehet jogsid (szerintem az csak annyit is ér)mert csak autóval tudsz létezni.Köszönöm nem kérem.

Kalányos Márió 2009.10.29. 21:31:59

@misitcom:

Az itthoni közlekedés is a legjobb úton halad a bégetés felé... :(
Egyre többen be vannak szarva a büntitől, aztán döcögnek hosszú tömött sorokban, mint a birkák! :DDD Beeeeee!

Marty Mcfly 2009.10.29. 23:51:42

másfél évet töltöttem és vezettem az usa-ban. sok hasonlóságot tudok alátámasztani a poszttal, viszont le kell szögezni, h tényleg államonként más-és más! Az, h nincs jobbkézszabály, hülyeség (gondolom new jersey-ben így van), és az európai autók közül a BMW is nagyon "menő", nem csak az audi-merci, szeretik az európai felsőközépkategóriás kocsikat!
Rendőrrel én másfél év alatt csak városban találkoztam, interstate-en nem!

Marty Mcfly 2009.10.29. 23:54:35

@Hyberoid:
"- tankolni csak előre fizetéses módszerrel, vagy hitelkártyával lehet "
nem igaz... ilyen faszságot ne írjál már!

Hyberoid 2009.10.30. 07:29:25

@Marty Mcfly:
Jó, akkor pontosítok: Californiában, Arizonában, Utahban és Nevadában tankolni csak előre cash-ben fizetve, vagy hitelkártyával lehet. Minden egyes helyen, ahol megálltam tankolni (pedig volt pár).

Káposztakukac 2009.10.30. 15:00:29

én is elég sokat éltem és vezettem amerikában, konkrétan californiában és michiganben. sokmindennel egyetértek, amit a postoló írt, de isten igazából nem veszek észre lényeges különbséget a kinti meg az itthoni vezetés között, eltekintve attól, hogy kint tényleg előzékenyebbek valamivel az emberek és nem dudálnak le. az útminőség főleg autópályákon kritikán aluli, karbantartás vagy akár takarítás teljesen ismeretlen fogalom. californiában szinte keresni kell az amerikai autókat, ha mégis látsz, akkor az vagy valami pick up vagy valami hivatal autója. egyébként szinte csak japán vagy kóreai, a gazdagabbak meg német, esetleg svéd autóval járnak. aztán persze los angelesben egy nap alatt annyi bentleyt, lambot, rolls-ot lehet látni, mint európában 10 év alatt se.
a sebességkorlátozásokat elég lazán veszik. a megengedett 105 km/h helyett a legkisebb lelkiismeretfordulás nélkül tolják 130 körül. viszont általában akkora a forgalom, hogy még a 105-öt se lehet tartani, tehát a gyorshajtás nem igazán jelenlévő probléma.

redriot77 2009.11.02. 09:29:36

Én Kanadában töltöttem 9 hónapot: ott is ugyanaz van mint ami a postban van leírva. Közlejednek az autóval, nem osztályharcot vívnak, vagy az egójukat fényezik.

romesz 2010.04.08. 21:55:19

@smtm: en amerikaban tanultam vezetni es europaban is hasonlo technikaval vezetek. Nem tudom megszokni a jobbkez szabalyt. Szerintem nagyon felesleges. De ott ez jon be a tomegeknek, igy megprobalom en is betartani.

romesz 2010.04.08. 22:42:43

@vic:

szerinted ez akkor mire vonatkozik?

szúnyog?? mert nem buddha 2015.11.12. 10:31:55

Én is úgy gondolom, hogy azért van ez a nagy szabály betartás arrafele, mert mindenki igyekszik a rendőrrel való találkozást minimalizálni.
Csak mert ott a rendőr, ha éppen rossz kedve van, megver, hülyére taser-ez, vagy netalántán simán agyonlő.
Németországban is csak azért van ez a nagy szabálybetartás, mert rohadt nagyok a büntetések.
Itt is ha egy zebránál nem állnál meg és megbüntetnének 500.000 ft-ra, akkor mindenki minden zebránál megállna, ha kell, ha nem.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása