Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Baleset félrevezető irányjelzés miatt

2009.11.17. 16:46 :: SilentSound

Azt hiszem, Ganyager kicsit kevésbé látja objektíven a lenti helyzetet, mint egy ismeretlen kívülálló, de azért van abban valami, amit írt. Nem tudom, ti hogy gondoljátok, én most inkább adnék igazat a rendőröknek, mint levélírónk ismerősének, ha mindenképpen egy vétkest kell választani.

Tudom, a rajz nem egy nagy művészi alkotás, de a lényeg látszik rajta. Aki jár erre felé az jól tudja, hogy ez az útszakasz nagyon forgalmas.

NAGYON NAGY CSODA VOLT, hogy volt legalább 20 mp, amíg csak két képen szereplő autóról lehet beszélni!

1.: kék autós (ismerősöm)
2.: zöld autós (idegen)

A zöld autós ahogy látszik indexelt, mert nyilván tankolni szeretett volna, tehát az "A" kereszteződésben befordulni. Látszott is, hogy fogy a lendülete.

A kék autós ezt látván (és persze azt is megnézve, hogy a zöld autós mögött jön-e valaki, ill. jobról sem jön senki), balra kihajtott a "magasabb rendű" útra. Idáig (SAJNOS) én is így tettem volna, ha ugyanez lett volna a szitum.

Bekövetkezett a baleset, mert a zöld és a kék autó összeütközött. Hogy miért? Kiderült, hogy a zöld autós nem is az "A" kereszteződésbe szeretne befordulni, hanem a "B"-be!

Rendőrt hívtak és ezek után (amit tényleg nem értek) a zöld autóst nyilvánították ártatlannak!

Szerintetek???

144 komment

Címkék: közlekedés autó baleset rendőr kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.11.17. 16:48:29

Jó kérdés.
Én is nekilódultam volna...

Nikorene 2009.11.17. 16:49:18

Vannak tanúk az indexelésre A kereszteződés előtt?

Nikorene 2009.11.17. 16:50:29

Ha van rá tanú, akkor egy megosztottat ki lehet hozni sztem, de a kék nem lesz hibátlan sehogy se, mert az elsőbbség jár a szabálytalankodónak is asszem.

De ez csak vélemény.

Lipi1945 2009.11.17. 16:51:57

Énis valszeg elindultam volna, de az irányjelzés nem jelent semmit, attól még neki van elsőbbsége. Annó az oktatóm is felhívta erre a figyelmem, hogy ilyen esetben a kikanyaródó a hunyó.

2009.11.17. 17:07:27

Ha a KRESZ-t nézzük akkor jogos.
Viszont szerintem kevesen nem indultak volna el...

Lipi1945 2009.11.17. 17:14:23

Pont tegnap történt velem hasonló szitu, de szerencsére nem lett semmi gebasz. Egy parkolóban voltunk és kicsi volt a sebesség. Elnéztem balra látom indexel elnéztem jobbra és közben lassan indultam, visszanézek balra már nem indexel, satuzok őmeg a másik sávba átlógva kikerül.

Fernando Torrent 2009.11.17. 17:27:25

3 különböző autósiskolába jártam 3 KRESZ oktatásra (M,B,A kat.), mindegyiken felrajzoltak egy ehhez hasonló ábrát annak bemutatására, hogy egy irányjelzés bármit jelenthet (itt a két kanyarodáson kívül megállási szándékot pl. a kereszteződés előtt/után) - a zöld figyelhetett volna jobban, de a hibás egyértelműen az ismerős.

misitcom 2009.11.17. 17:34:50

Az irányjelző nem jelenti azt,hogy valóban kanyarodni fog.Lehet,hogy az előző húsz kilométert már végig indexelte.Vagy csak az útszélére lehúzódva szeretne megállni.

misitcom 2009.11.17. 17:36:08

@misitcom: Ja !!Én is rámozdultam volna ebben a szituban.

Chewbaca · http://pallas70.hu/tanfolyam/merlegkepes-konyvelo-tanfolyam.php 2009.11.17. 17:36:17

elég durva. én 100%, hogy elindultam volna. hát igen. a másik hibáját sosem lehet kiszámítani...

Peetee 2009.11.17. 17:42:00

Én már semmiben-senkiben nem bízom. Lehet,h sokat pöcsnek néznek, de legalább nem leszek balesetek résztvevője-okozója

Jeff 2009.11.17. 17:42:27

Ez teljesen nyilvánvaló helyzet, nem is értem miért írta ide emberünk. Még a KRESZ tankönyvben is van idevágó példa, amin ha jól emlékszem, 3 kép van, és nagyjából azt ábrázolja, hogy az autó jobbra indexel, de nem lehet tudni hogy leparkol, az első utcába fordul be, vagy a másodikba, ezért NEM megyünk ki elé.

PitBuli 2009.11.17. 17:47:57

Na ezért nem kell indexelni sehol, még félreérthető leszel és baleset lesz a vége! Látjátok ezért van az a sok index nélkül közlekedő kedves BMW/Audi/Mercedes -es ember.
:)

Tornado86 2009.11.17. 17:52:04

@Jeff:
Logikus a helyzet, ezért is tartom jó ötletnek átvenni a román KRESZ szabályozásait, mely szerint lakott területen legalább 50, azon kivül legalább 100m-en keresztül vagy köteles indexelni.

Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2009.11.17. 17:54:57

Az index nem jelenti azt, hogy lemond az elsőbbségéről az, akinek egyébként elsőbbsége van.

M_a_r_c_o · http://www.irodawebaruhaz.hu/ 2009.11.17. 17:55:31

Jobbat mondok. Hasonló szituáció esett meg egyik haverommal is. Ott nem volt második kereszteződés, hanem a lekanyarodó rájött, hogy mégse fordul be az utcába és ugyanígy összementek. Abban az esetben viszont a megtévesztő módon indexelő elismerte a felelősségét az ügyben, ellenben a biztosítója nem fizetett, mivel a KRESZ szerint nem is volt hibás.
Ugyanakkor én is kifordulok jórészt ilyen helyzetekben, mert különben órákig állhatnék a kereszteződésben. Igaz mióta hallottam ezt a sztorit, sokkal óvatosabban.

ganyager 2009.11.17. 18:04:36

Hát igen, Sajnos azért nyugtalenit ez a szitu, mert én is ezt tettem volna. - Illetve én is ezt szoktam csinálni! :s

- "Csúnyán mondva" a mások híbájából tanulunk, de legjobban "?sajátunkból?"

- Mindenesetre, mindenkinek balesetmentes közlekedést kívánok!

Kalányos Márió 2009.11.17. 18:24:02

Pár napja balra akartam kikanyarodni egy útra. A balról jövő autó elkezdett indexelni amikor a keresztetződéshez ért, gondoltam akkor elindulhatok. Mindketten nagyot fékeztünk, mert meggondolta magát... Szerencse hogy hulla részeg voltam, és olyankor jobban figyelek! :)

dzsozy88 2009.11.17. 18:24:54

Szívás az eset, de én is elindultam volna szerintem.

Múltkor állok a körforgalomnál, mennék befle, nézek balra, csávó kiteszi az indexet jobbra, na mondom akkor haladhatunk. Természetesen nem ment ki a körforgalomból,szerencsém volt, hogy nem lett kocc.

Kalányos Márió 2009.11.17. 18:31:15

Némelyek pont ezzel a trükkel töretik meg az autójukat, úgyhogy vigyázni kell! Én az utolsó pillanatig inkább kivárok, és ha mégis egyenesen megy tovább, akkor is meg tudok állni, mint ahogy az előbbi esetben írtam.

cmyk 2009.11.17. 18:35:14

Nem csoda, hogy a zöld az "ártatlan". Ezt írja elő a KRESZ. Pontosan ugyan ez a szitu benne is volt egy oktatófilmben, amit nekünk a tanfolyamon levetítettek (ez lassan 13 éve volt). És felhívták a figyelmet, hogy egy ilyen csattanásnál a mellékútról felhajtó a hibás és pont. Hiába indexelt a másik.

Kalányos Márió 2009.11.17. 18:49:04

@cmyk: Szerintem ez így helyes is, mert az index csak irányJELZÉS, nem kötelező betartani, közbejöhet bármi. Ha már meggyőződtünk róla, hogy biztonságosan kikanyarodtunk, akkor mehetünk, de egy lámpa villogása még nem elég indok erre.

Különben meg szarjon sünt, aki összezavarja a közlekedés többi szereplőjét az össze-vissza indexeléssel!

vérengző kismalac 2009.11.17. 19:05:42

Szerintem az ábra világosan mutatja, ha jól megfigyelitek, hogy a zöld jármű olyan hosszú, hogy esélye sem lenne befordulni abba a szűk utcába, főleg ha a kék jármű is ott áll. A kék ezért nem gondolhatta komolyan az indexelést, ezért csak ő lehet a hibás!

Kalányos Márió 2009.11.17. 19:18:19

@vérengző kismalac: Ráadásul egy kék nyílhegy még akadályt is képez... ;)

vérengző kismalac 2009.11.17. 19:21:26

@sbronzo:
A kék autónak mindenképpen. Lehet, hogy jobban járt, hogy a zöld gépjárművel ütközött.

Matrix_ 2009.11.17. 19:26:34

nem csak az indext kell figyelni, hanem hogy a szándék is meg van e a lekanyarodásra e? (lassítás vagy valami ilyesmi.) azt meg ha nem jött a ződ mögött senki, akkó meg mireföl a nagy sietség. Há nem jobb biztosra menni mint a ződ autó elé? szerintem!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.11.17. 19:38:10

Szerintem itt a kék a hibás, a zöldnek elsőbbsége van, pont. Az index csak "tájékoztató" jellegű és sokszor többféle értelmezése is lehetséges. Sőt, szvsz még egy "kintfelejtett" index se lenne elegendő indok a zöld akárcsak részbeni hibásnak minősítésére.

Kalányos Márió 2009.11.17. 19:45:02

@Matrix_: Engem például tolt hátulról valaki, aki jobbra kisívbe ment volna, de feltartottam, mert jobbról mindig jött valaki, ezért nem tudtam balra kanyarodni.

Amikor elmaradt jobbról a forgalom, jött balról egy okoska, aki nem indexelt, de mégis bekanyarodott jobbra mellettem. Szídtam is magamban, hogy miért nem tudott indexelni, már rég kimentem volna balra nagyívben, így nem tarom fel a mögöttem levőt sem.

Nem sokkal mögötte persze jött megint valaki balról, és miközben arra gondoltam, miért nem tudnak ezek indexelni, ha lekanyarodnak jobbra, azonnyomban felpöccentette az indexet, hogy lekanyarodik. Már mondtam magamban, hogy végre ez normális, és nagyobb gázt adtam, kuplung kezd felemelkedni, de amint megindul az autóm, látom, hogy jön továbnb egyenesen. Azonnal kuplung kinyom, fékpedál megtalál, de ő is rálép a fékre, így mindketten megállunk. Legalább figyelmesen vezetett, csak az indexet nem tudja mikor kell használni...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.17. 20:09:29

Csak azt nem értem, hogy mi a francnak vannak az irányjelzésre szabályok, amik akár szankcionálhatók is, ha a használata semmiféle felelősséget nem jelent.
Mi a fenének van ez, ha nem jelent semmit?

ganyager 2009.11.17. 20:19:45

@vérengző kismalac: :DD - Hahaha! - Már az elején írtam, hogy nem tökéletes a rajz! :))

Kalányos Márió 2009.11.17. 20:19:48

@Mk412: Jó kérdés. Talán az is közrejátszik, hogy baromi nehéz lenne utólag bizonyítani, hogy kinek van igaza. Aki azt mondja, hogy indexelt, vagy annak, aki azt mondja, hozzá sem ért az indexhez. Ugyanígy az integetésre hivatkozni is érdekes, hogy: de hát pedig azt intette, hogy elenged...

Kalányos Márió 2009.11.17. 20:20:52

@ganyager: Gondolod a postot elolvasta bárki is? ;D

ganyager 2009.11.17. 20:22:16

@Mk412:

- Ezek után már énsem tudok mit mondani!

2 eset van!

1., Indexelnek, de nem kéne (lásd ezt a posztot)

2., 10.000.000 Ft- fölötti autósok meg sohasem indexelnek!

ganyager 2009.11.17. 20:23:04

@sbronzo: :) - Csak olvassátok...! ??? :D

esef 2009.11.17. 20:52:33

@Tornado86:
Az 50 ill. 100 méter a te tempóddal hány másodperc? Vagy inkább úgy kérdezem: hány villanás?
@ganyager:
Mert drága extra ám az irányjelző, a peres felni és a sötétített ablak sokkal fontosabb!

esef 2009.11.17. 20:55:53

@dzsozy88:
Nálunk meg pont a fordítottja volt. Mentünk a körforgalomban, a csávó meg hipp-hopp úgy gondolta, hogy bejön. Be is jött, szerencsére "csak" 400.000 Ft volt a kár 5 évvel ezelőtt.

nagyzee 2009.11.17. 21:09:44

sajna az elsőbbségadás akkor is kötelező, ha a másik megtévesztően indexel. Sőt akkor is, ha 30-cal szabadna jönnie, és kiférnél előtte, de nem 30-cal , hanem 70-nel jön. sajna.

Ugyandehogy (törölt) 2009.11.17. 21:31:16

@sbronzo: a nagyon drága autókba ezért már nem is szerelnek indexet...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.17. 21:34:51

@sbronzo:

Érdekes, ha pénzbeszedésről van szó, akkor megtalálják a módját az adatok rögzítésére.
Lásd: pénztárgép adómemória, stb.

Nem arra gondolok, hogy minden autót szereljenek fel ilyen eszközökkel, de az új típusokba szerelhetnének ilyesmit, vagy legalább csatlakozó aljzatot adatrögzítő berendezéseknek.
Rögzíthetné a sebességet, volt-e index, mittudomén.
Egy ilyen készülék előállítási költsége kb. 3 forint 50 fillér lenne, mégsincs rá még halvány jel sem, hogy elgondolkodtak rajta.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.17. 21:36:27

@nagyzee:
Vagy akkor is, ha a védett útvonal pl. nem belátható (kanyar) és a másik jármű akkora sebességgel érkezik, hogy esélyed sincs észlelni...

randomuser1 2009.11.17. 21:53:32

ezt én is simán beszívtam volna, meg van egy vezetőtípus aki négy uccával előre kezd jelezni h majd az út közepén elmegy a kapubeállóba, az ilyen jobban tenné ha nem is próbálna életjeleket adni...

jónévez 2009.11.17. 21:53:42

Jól benézte a kék autós, pedig valószínűleg ő is tudja (de nem mondja), hogy az irányjelző önmagában semmit nem enged meg. Tiltani tilt, pl. amerre jelez, arról nem szabad megelőzni, de -a jelen esetben is- az irányjelzés csak az EGYIK információ, az ellenfélnek többről kell meggyőződni, mielőtt kifordul. Ha csak az irányjelző villog, az bármit jelenthet, ha közvetlen a kereszteződés után akar megállni, akkor már előtte is jelezhet. (akár...)
Kicsit másabb, de indexelés (és meggyőződés): ha mész egy teherautó mögött, és persze nem látsz előre a ponyvától, ha villog jobbra, az csak azt jelenti: SZERINTE beleférsz az előzésbe. De azért nem árt, ha előtte kinézel.
(ki tudja, lehet, hogy tegnap néztem meg a Párbaj-t 99.-szer, és csak gonoszságból jelzek?)

jónévez 2009.11.17. 22:05:20

@Mk412: "nem belátható (kanyar) és a másik jármű akkora sebességgel érkezik, hogy esélyed sincs észlelni..."
Na ez pont azok egyike, amikor az ún. "védett úton" haladó gyorshajtót marasztalják el a balesetért, arra hivatkozva, hogy a másik szabályosan közlekedve nem észlelhette. (vö.: bizalmi elv)

2009.11.17. 22:05:28

@Mk412: Elvileg ha törik a lámpa,meg lehet nézni hogy égett-e a törés pillanatában.
Viszont egy indexnél ez nem valami előnyös,csak 50% az esély arra hogy akkor villant.

Tornado86 2009.11.17. 22:09:34

@esef:
(Vm/3,6)/50 vagy épp (Vm/3,6)/100 :) Gondolom ismerõsek a jelölések, egyébként pont annyi, amennyi idõ alatt elmegyek városban 3 oszlop mellett. Jellemzõen elég ahhoz hogy idõben észrevegyenek, ha utána számolunk, 180nál 2 másodperc, többet nem igazán megy a gépezet eröltetés nélkül. De nem igazán nyomom tovább félgáznál, így is felgyorsul óra szerint 140-150-160ig.

jónévez 2009.11.17. 22:09:57

@nagyzee: Ebben viszont nincs semmi "sajna". Azért kaptunk jogosítványt annak idején, mert (többek közt persze) azt is fel tudjuk mérni, hogy az általunk látott jármű mikorra ér ide.

Mityu Addideapénzt kft LE 2009.11.17. 22:31:13

A busz sávokban végigrongyoló, - akiknek amúgy semmi keresnivalójuk ott - autósok is jobbra kitett irányjelzővel jeleznek becsapós kanyarodási szándékot. Egy ilyennel múlthéten én is majdnem csattantam.

Martian (törölt) 2009.11.17. 22:32:16

Szart sem ér KRESZ paragrafusokon agyalni, ha az egyik oldalon hiányzik a figyelem, a másikon meg a kiszámíthatóság.

autosave 2009.11.17. 22:32:53

"Rendőrt hívtak és ezek után (amit tényleg nem értek) a zöld autóst nyilvánították ártatlannak!

Szerintetek???"

A többség nem tudja, de ÍGY VAN. Tanulság: ne fordulj ki ha neked tud jönni...

ui: sok a vészvillogó bekapcsolva maradt kocsi is, akinek ilyen helyzetben csak a jobb indexeit látjuk - az se fog bekanyarodni...

Pepsi 2009.11.17. 22:33:18

En egyszer majdnem ugyanigy jartam, ugyanez volt a szitu, csak szerencsere pont elkerultuk egymast. Utana direkt neztem, a baromja nem kanyarodott semerre, csak bennfelejtette az indexet. Masreszrol ha baleset tortenik, akkor biztos en lettem volna a hibas (nem hiszem, hogy a KRESZ buntetne az indokolatlan iranyjelzest). Egy dolgot lehet tenni, hogy megkimeljuk magunkat egy kellemetlen koccanastol: szepen meg kell varni az autot, es ha mar EGYERTELMU, hogy kanyarodni fog (lelassit, elkezdi tekerni a kormanyt), akkor lehet haladni...

jónévez 2009.11.17. 22:43:41

@Martian: Nem is KRESZ paragrafusain agyalunk, hanem az értelmén. :)
Ha valaki indexel, az még nem biztos, hogy bekanyarodni akar. Aki kifordul elé, minden más jel "kihagyásával", az -ahogy írod_ figyelmetlen.

Alf (törölt) 2009.11.17. 22:43:55

"ha a kreszt nézzük"

mégis mi mást kéne nézni? a dállászt?

jónévez 2009.11.17. 22:44:35

@Pepsi: "ha mar EGYERTELMU"
Ez az.

buszos1 2009.11.17. 22:56:20

A kresz egyértelmű ezen sztem nincs mit kommentelni:tábla elsőbbségadás kötelező!!!
Hová terjed ki? :a KERESZTEZŐDÉSBEN!!! a védett úton haladók részére és őket még AKADÁLYOZNI!!! sem lehet. Ennyit erről.
Tehát egyértelműen a kék (ismerős) a hibás és még akkor is ő lenne ha a másik kocsi a szembejövő sávba átment volna.Ez tény ezért még rendőrt sem kéne hívni.

autosave 2009.11.17. 23:01:46

@Alf: "mégis mi mást kéne nézni? a dállászt? "

barátok köztetetetet!!! :DD
vagy a szülifelit vagy hogy mondják a milfek :D

2009.11.17. 23:05:11

@Mk412: azert, mert nem tudhatod miert indexel. Lehet nem oda akar befordulni, csak le akar huzodni, be akar allni kapu aljba, esetleg a keresztezodes utani metereken akar megallni, satobbi.
Sajnos elegge eletszagu a tortenet, tulzas nelkul mondhatom, hogy ha mindenki ilyen barom lenne, akkor naponta torhetnem ossze a verdat, mert pont van a szokasos utvonalamon egy ehhez hasonlo hely. De a forgalom surusegerol es tempojarol, valamint az indexelo autos kollega lenduleterol azert beloheto, hogy mikor biztonsagos ilyen esetben kifordulni, es mikor nem...

spagetti 2009.11.17. 23:09:05

Ráutaló magatartás fogalmát hallotta-e a posztíró?

2009.11.17. 23:09:36

Ja, es kimaradt. Egyertelmuen az ismeros a hibas. Szerintem ezt tudjatok ti is, de egy posztnak jo volt. :)

hagymásbab85 2009.11.17. 23:10:15

Az indexelés már nem igazán divat nálunk, ha mégis megteszik, sokszor rosszul. Egy 30.000-es városban naponta össze lehet futni 2-3 olyan sofőrrel, akik balra indexelnek és jobbra fordulnak, vagy fordítva.... A jogsi már nem tudás, hanem pénz kérdése. Sok embernek matchboxot sem adnék a kezébe, nemhogy kormányt.
A szituhoz visszatérve, inkább a kék volt a ludas.

Marty Mcfly 2009.11.17. 23:16:29

kényes a szitu, de nem annyira... itt aki azt írja, meglódult, kihajtott, nekiindult, stb, volna, az egy fasz és meg is érdemli, h összetörjék a kocsiját...
én is tudnék millió ilyen kereszteződést mondani, sőt olyat is, mikor teljesen egyértelmű, hogy ha indexel, akkor hova is kell bekanyarodnia, viszont én MÉGSEM HAJTOK KI!!! Pont emiatt, mert a fasz tudja, h vki csak úgy felejtette az indexet, vagy akár meggondolta magát! Inkább kivárom azt az 5 másodpercet, oszt jóva...

2009.11.17. 23:26:21

@Marty Mcfly: Igen, laza forgalomnal ez masodperceket jelent DE! ha nagy a forgalom, akkor eleg sokat kell majd pluszban varnod, ha nem hasznalod ki a jobbra fordulok lassitasat (amivel a mogotte levo forgalmat is lassitja, ugye - igy kitudsz fordulni). Suru forgalomban balra fordulaskor ritkabb lesz az a szitu, hogy se balrol, se jobbrol nem jon senki. Eselyesebb ugy kifordulnod balra, hogy jobbrol nem jonnek, es a balrol jovo fordul be oda, ahonnan te epp jonnel ki. DE! meg kell rola bizonyosodni, hogy lassit, es kezdené el a kanyaradast.

Marty Mcfly 2009.11.17. 23:32:08

@ruskyy:
a balrakanyarodás minden szituban nehéz (kivéve jobbkormányos országokban :-))
valóban, ki kell használni az adott lehetőséget, viszont egy általad ennyire forgalmasnak titulált helyen már rég kéne egy lámpa, vagy vmi egyéb megoldás, mert akkor ez mindennapos eset lesz!
Amúgy...
mikor én jobbra kanyarodok le, és látom, kicsit birka a balra kikanyarodni készülő páciens, megerősítésként (az index mellett) rávillantok refivel. Bár nem mindig értik azt sem... :-)

a milliomos 2009.11.17. 23:42:50

Az a szép a magyar KRESZ-ben, hogy mindig leosztja valakinek a felelősséget, szerintem józan paraszti ésszel nézve a zöld a hibás. A halálnak kezd el már egy kilóméterrel előbb indexelni, úgy, hogy látja, hogy van előtte is egy kereszteződés??? Ebből tudhatta volna, hogy a másik félreértelmezheti...a KRESZ-ben ám a másik vezető segítése is elő van írva!

miva? 2009.11.17. 23:44:06

Belgium, ma, délután kettő körül:

Az öreg rocker szomszédom után kanyarodtam ki a majd 1000 lelket számláló településünk fő ütőerére.
Épp elhatároztam, hogy ez az utolsó, hogy mögötte megyek (eszi az olajat a xantia kombija, és nagyon büdös), mikor magyarországon szocializálódott sofőrként majdnem nemistommicsináltam, olyant láttam na.
történt ugyanis, hogy elértük a főutat, amibe egy T -vel csatlakozik az út, amin jöttünk. Balra mentünk volna mindketten (nem együtt mentünk egyébként, tök véletlen volt)
Jobbról érkezett 3 autó, közülük az egyik éppen előzött, és igyekezett azt a balról érkező (kb 60 körül száguldozó) traktorral való találkozás előtt befejezni.
Erre a szomszéd lendületből kifordult balra, a bal oldali sávba (a traktor és az előző autó közé, a traktorral szemben), miközben jobbra indexelt.
Igaz, addigra már vagy fél perce jobbra indexelt, miközben átkacskaringóztunk a falun.
Mindenki fékezett eny nyikkanósat, a traktor lehúzódott az útról, és szépen lassan megvárta a jobbról érkező 3 autós, míg möszjő idiot rátalál a jobboldali sávjára, és egy minimális dudaszó nélkül mögötte poroszkáltak 50-nel 6 km-t (70 helyett)
Lehet, hogy tovább is, én addig mentem arrafelé.

érdekes.

Lehetett volna persze nagy baj is belőle, de nem lett.
Hasonló kicsit a sztori, és sokkal derűsebbek a szereplők, ez egyszerűen attól van, mert nem ölni, nyerni, versenyezni, meg megmutatni mennek az útra errefelé, hanem közlekedni. Ha jön vki, és erre indexel, én inkább megvárom, míg el is kezd kanyarodni.
nemtom, ti hogy vagytok ezzel

Yo! Maaan! 2009.11.17. 23:53:03

Nem is értem ezta postot... egyértelmű.
KRESZ. "...ÉS A MANŐVER MEGKEZDÉSE ELŐTT _MEGGYŐZŐDIK ARRÓL, HOGY_ A JELZÉSNEK MEGFELELŐEN..."

cb600f 2009.11.17. 23:58:18

Sajnos a KRESZ alapján tényleg B a hibás.
A valóságban a jó K* anyját A-nak. (Meg azoknak is, akik nem indexelnek soha! :)
Esetleg meg kellene változtatni KRESZ-t?!

no mail, no problem 2009.11.18. 00:06:44

@Marty Mcfly: én konkrétan teszek, hogy ki mit villant. A villantás tudod mit jelent? Semmit. Vagy amire gondolsz. Vagy amire én gondolok.

@a milliomos: kicsit cserben hagyott téged az a józan paraszti ész. mert a te ún. "józan paraszti eszed" szerint az a hibás, aki a védett útvonalon megy, és nem adják meg neki az elsőbbséget. indexelni kötelező, de nem kell, hogy egyértelmű legyen. nem egy olyan helyzet van, ahol nem is dönthető el egyértelműen az indexelésből, hogy mit fogsz tenni. viszont az "elsőbbségadás kötelező" táblából egyértelműen eldönhető, hogy mit kell tenned.

no mail, no problem 2009.11.18. 00:08:43

@cb600f: Sajnos???? A mackósajt B autósnak, az smafu???

no mail, no problem 2009.11.18. 00:16:17

Mellesleg abban tévednek egyesek, hogy autómárkától és az autó árától függ, hogy indexelnek-e a sofőrök. Nem függ tőle, lassan már csak gyáva és béna lúzerek indexelnek, akiket kötelezni kellene, életük végéig "T" betűvel autózzanak.

Viszont sanszos, hogy a fennt említett német márkák tulajai akkor is megelőznek, ha balra indexelsz, mert balra kanyarodnál. Nekik nincsenek idejük az kanyarodgató idiótákra, menjen mindenki egyenesen, ahogy a csövön kifér, és ne tartsák fel az agybeültetést lekésett sietőseket, akiknek mellesleg a magzatvíze is elfolyt.

Aszi 2009.11.18. 00:34:53

Nem véletlen, hogy Mátyási György mindig úgy fejezi be a rádióban a műsorát: "és ne feledjék: attól, hogy valaki indexel, még nem biztos, hogy egyenesen halad tovább"

Jeff 2009.11.18. 00:52:10

@Aszi: ez eredetileg egy régi kabaré (talán Nagy Bandó) poén, és úgy szólt hogy ha valaki jobbra indexel, attól még nem biztos hogy balra kanyarodik :)

Marty Mcfly 2009.11.18. 00:54:08

@no mail, no problem:
"lassan már csak gyáva és béna lúzerek indexelnek, akiket kötelezni kellene, életük végéig "T" betűvel autózzanak."
ugye ezt nem gondoltad komolyan, vagy csak nem értettem az iróniát?

urambátyám 2009.11.18. 01:00:40

Ne vicceljetek már, mi olyan bonyolult ezen? Látom, hogy hol van és milyen gyorsan jön, tudom, hogy hány lovon ülök. Ezek alapján eldöntöm, hogy kiérek-e előtte. Ha nem biztos, hogy kiérek, akkor megvárom, hogy lassít és fordítja az orát. (Az indexnek nem ülök föl, lehet, hogy jobbra fordult ki a garázsból reggel, aztán úgymaradt.)
Nekem eddig bejött.

Spikk 2009.11.18. 01:09:58

@buszos1: Akadályozhatod, csak hirtelen irány- vagy sebességváltoztatásra nem kényszerítheted. Akit nem is akadályozhatsz, az az elsőbbséggel rendelkező gyalogos. (Zebrán, vagy azon az úton halad át, amelyre rákanyarodsz.)

avirex801 2009.11.18. 01:12:33

én jófej vagyok,mert mind a 2 indexet egyszerre szoktam használni ha kanyarodni nem akarok.. [:

Németh András 2009.11.18. 01:12:41

"lassan már csak gyáva és béna lúzerek indexelnek, akiket kötelezni kellene, életük végéig "T" betűvel autózzanak."

he-he ezt akkor vegyem magamra :)

egyébként a 10 milla fölötti autókat a legegyszerűbben 500 ezer forint alatti autóval lehet tanítani, egy idő után ők is megérzik hogy neked nincs vesztenivalód :D

urambátyám 2009.11.18. 01:15:58

@Németh András: igen, az én első kocsim is egy öreg, horpadt, ám kis sebességeknél még fürge járgány volt. Mindig megadták az elsőbbséget :D

Spikk 2009.11.18. 01:17:11

@no mail, no problem:
"Nem függ tőle, lassan már csak gyáva és béna lúzerek indexelnek, akiket kötelezni kellene, életük végéig "T" betűvel autózzanak."
Én is szeretlek!

selyemhegedu 2009.11.18. 01:22:31

egyertelmuen a kek auto vezetoje a hunyo, barmilyen kellemetlen is, teljesen mindegy hogy a zold indexelt-e vagy sem.

en amugy nem szoktam kimenni ilyen helyzetben, megvarom amig az oldalrol jovo megkezdi a kanyarodast, vagy meg joval hamarabb kilovok, ha atferek elotte. ha nagyon forgalmas a keresztezodes, akkor lassan csorgok elore, hatha valaki megall es elenged.

kyanzes (törölt) 2009.11.18. 01:40:48

Azért azt látni, hogy valaki lassít-e vagy ugyanúgy jön tovább, mint addig. Ha pedig már annyira közel van, hogy ezt nem lehet megállapítani, akkor inkább érdemes várni. Én várni szoktam. Lehet, hogy néha lemaradok egy-két dologról emiatt a késlekedés miatt, de ilyet legalább még nem pippantottam be.

autosave 2009.11.18. 02:37:35

@Németh András: "egyébként a 10 milla fölötti autókat a legegyszerűbben 500 ezer forint alatti autóval lehet tanítani, egy idő után ők is megérzik hogy neked nincs vesztenivalód :D"

Ezt sosem értettem. Azért van olyan kocsija, mert kb arra telik. Szóval a 10M kocsi neki lehet akkora érték mint a másiknak a 0.5M-s... Mellesleg 10M fölötti kocsi nem sok van az országban - max hozzá nem értő szemmel tűnik annak.

Egu 2009.11.18. 06:09:28

1. A rajznak semmi baja. Világos, érthető.
2. A kék autós hülye, mert nem az index miatt kanyarodunk, hanem mert úgy érzékeljük, hogy lassít is hozzá a másik és biztonságosnak tűnik a távolság a kanyarodáshoz. Ugyanis ha nem féktávon belül mész ki a másik (védett) elé, akkor a KRESZ szerint sem vagy szabálytalan. A KRESZ szerint az elsőbbség megadása annyit tesz, hogy vészfékezésre és a haladási irányának a hirtelen megváltoztatására nem kötelezheted, azaz ha egy kicsit nagyobbat (de nem satut!) kell fékeznie, az még belefér. A baleset pedig valószínűleg azért volt, mert féktávon belül már nem tud mit kezdeni a kék autóval...Tehát féktávon belül semmiféle indexelő autó elé nem hajtunk ki, mert jó eséllyel úgysem ott fog kanyarodni, ahol ránézésre tűnik. (Ez a fent említett szakaszon kb azt jelenti, hogy ha a domb teteje felé legalább 40m-re, azaz a sárga épület végétől is feljebb érkezik autó, akkor inkább nem indulok el.)
3. A zöld autó meg egy büdös paraszt, mert nem megfelelően használja az indexet. Ennél már tényleg az is jobb, ha nem használja. Legalább nem támadnak hamis gondolatok a többiekben.

akira2 2009.11.18. 07:48:58

A kék autó a hunyó. A kék autónak csak és csakis akkor lehetett volna kikanyarodnia a zöld elé, ha amellyett, hogy a zöld jobbra indexel, abban is biztos, hogy akkor is képes kikanyarodni a közeledő zöld el, ha az meggondolja magát és mégse lassít tovább.

Soha nem kanyarodok ki senki elé úgy, hogy az fékez, vagy fékeznie kell, és csupán ez a másik autós fékezése mentheti meg a helyzetet az összeütközéstől. Egyszerűen azért, mert nem bízom rá másra a testi épségemet...

Dr.Bio74 2009.11.18. 07:51:28

Ha az index által jelzett szándékot ennyire lehet értelmezni akkor pl a 6-os út végig be lenne időnként dugulva a körforgalmaknál.
Szerintem ha valakinek elsőbbsége van az egy egyszerű tény, melyet hamar felül tud írni a hülyeségével, tekintve, hogy sokan vagyunk az utakon.
Ha indexel a láma, de nem fordul le, akkor legalább vezessen körültekintőbben. Szerintem az a fasz aki szerint jelenlegi gépkocsi mennyiség mellett az index jelzést nem kell komolyan venni, már csak azért is fasz, mert minden pillanatban jelenleg is százak és százak fordulnak be és váltanak irányt a másik irányjelzése alapján. Aki autóba ül, ember, követhet el hibát, de vállalja is el a hibáját. Rengeteg helyet ismerünk ahol kilométeres sor torlódhatna fel, ha a hasonló zöldfaszokra kellene számítani állandóan.
Ez az élet által túlhaladott jogszabályi értelmezés faszsága, hogy egy helyre hárítva a felelősséget konzerválja a helyzet fennmaradását.

Ugyandehogy (törölt) 2009.11.18. 07:54:30

@Bio74: hát ez nagyjából az a helyzet, mint amikor mindig hátsó autó hibás. akkor is, ha kereszteződésben totyog a sor, és az előtted lévő hirtelen padlófékez. nincs az az ember, aki ilyen helyzetben kellő követési távolságot tart. igencsak oda kell figyelni, hogy ne menj bele, és ne vágjanak be eléd.

scsaba1 2009.11.18. 07:54:52

@Egu:
Nálad a pont. Az egy dolog, hogy indexel, de a kanyarodáshoz más ráutaló magatartás is kell, és ezek összességét nézi az ember, mielőtt kövér gázzal kikanyarodik az indexelő autó elé. Ezt hívják gyakorlatnak. Ez drága, de jó lecke volt a kék autó sofőrjének.

És a zöld autó is csak a KRESZ szerint ártatlan, erre a balesetre is igaz (mint ahogy a balesetek többségérre), hogy megoszlik felelősség mondjuk 80-20 arányban. Szvsz. Ha a "B" kereszteződésben akar lekanyarodni, akkor bőven elég lett volna az "A" kereszteződés középvonalában kirakni az indexet. Pont tegnap magyaráztam a nejemnek, aki most tanul meg újra vezetni, és ugyanígy - vagy két utcával előbb -elkezd indexelni, megtévesztve ezzel mind a kisutcából kikanyarodókat, mind a mögötte haladókat.

akira2 2009.11.18. 08:00:18

Egyébként azért nem bízom meg más sofőrökben (így aztán mindig kellemesen tudok csalódni, ha mégis találkozom olyannal, akiben egyébként megbízhatnék :), mert szerintem olyan kétbalkezes, kétballábasok is jogosítványhoz jutnak (és még vezetnek is) , akiknek én nem adnék vagy el is venném tőlük. Mert az autóvezetés nem állampolgári alapjog, van egy feltétele, miszerint képesnek kell lenni a forgalomban az autóvezetésre.

Szerintem szigorítani kellene a jogsivizsgát, mindenkinek kötelező legyen az újravizsgázás, buktassák meg a 40%-át és mindjárt nem lesz dugó sem... :)

Tombolda · http://tombolda.fw.hu 2009.11.18. 08:00:26

Ha már ismerősöknél tartunk, egyik ismerősöm vizsgán bukott meg ez miatt. Erős fékezéssel beavatkozott az oktató, bukás lett belőle.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.11.18. 08:04:06

Furcsa KRESZ szerint közlekedsz, ha nem érted, hogy miért a kék a hunyó.

Dr.Bio74 2009.11.18. 08:08:40

@Babette:

Hát igen, de ezért hiányolom a felelősség megosztását. Ez a döntés csak arra jó, hogy a zöld autós, meg még néhányan ezt veszik alapnak, és követendőnek, mindaddig amíg nem nekik kell feljutni egy felsőbrendű útra ahol mindez mondjuk 10 perc/ autó sebességgel történhet. Persze egyből mondják sokan, hogy az életedért 10 perc sok? nem sőt ha tudom, hogy az életemért várok akkor a két év sem sok, de azért nem kellene ennyire elszakadni a realitásoktól, pláne ha a 10 perc/autó bejutási sebességhez mondjuk csak öt autó sorol be percenként.
Nem kell készpénznek venni egy inexelést önmagában, de azért el kellene ismertetni a felelősségüket az olyan emberekkel is akik satuznak indokolatlanul egy városi forgalomban, vagy folyamatosan indexelve nézelődik és lassan haladva is belecsattan a kifordulóba stb.

irónika 2009.11.18. 08:15:23

Az index az irányváltási szándékot és nem tényét jelzi.
Innetől kezdve mi a kérdés? A zöld jött a főútvonalon, a kék meg ráhjatott, keresztezve a zöld útját.

ihatethisindapassthingy 2009.11.18. 08:20:31

Ezzel engem is megvezetett volna. Nem véletlenül verte belém anno az oktatóm, hogy kanyarodásnál akkor indexeljek már csak, ha nem lehet félreérteni (tehát pl. jobbrakanyarodásnál nem egy sarokkal korábban).

Dr.Bio74 2009.11.18. 08:20:32

@irónika:

A kérdés az, hogy a zöldszerű lények a főútvonalon bármit csinálhatnak? Legközelebb én is kirakom az indexet Adonyban, mert Százhalombatta-északon be fogok fordulni.
Sőt, átkötöm a féklámpa kapcsolómat és vészfékezősdit fogok játszani, mert akkor csak a mögöttem haladók fognak összekoccanni.

vivax 2009.11.18. 08:22:52

arrafelé lehet azt a nagyon bitang guggolós kannásbort kapni?

2009.11.18. 08:24:34

Egy apróságra szeretném felhívni a figyelmet. A KRESZ oktatás és vizsgáztatás része a kis "ki milyen sorrendben haladhat át" ábrák értelmezése.
Évek óta nem láttam, aki egy kereszteződésben egyszerre merne menni azzal az autóval, akinek egy harmadik autós elsőbbséget kell adjon, autósunknak meg az ileltő harmadik autósnak (bocs, ábra nélkül bonyolult).
Nos a fenti eset is mutatja, hogy az oktatáson és vizsgán elvárt sorrend a gyakorlatban használhatatlan, sőt balesettel végződő esetekkel végződik.

Franky4fingers 2009.11.18. 08:32:16

Fillér- Garas kereszteződés (IIker) ugyanez minden reggel. Áll a sor a Garason (ráadásul emelkedő), de sokan- köztük én sem- merünk kifordulni a Fillérre, amíg nem győződtem meg, hogy a Filléren érkező autó ténylegesen nem kezd kanyarodni.

Én soha nem dőlök be az ilyen indexes izének.

(Bár egyszer volt egy csattom, be akartam sorolni, intett a csávó, én be, ő meg belém. Kiderült, hogy azért integetett, hogy a kurva anyámat tolakszom. És direkt jött belém a céges verdájával(mondta). Akkor még ifjú voltam és bohó. Ma már nem vinném el egy ilyenért a balhét)

furiosity killed the rat 2009.11.18. 08:35:40

Kék autós a hibás. Én - miután egy kedves autóstársunk így biztosítózta le a már törött autóját - már nem dőlök be az indexelőknek, csak ha magkezdte a kanyarodást.

Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.11.18. 08:35:57

Én alkottam egy ugyanilyet.
Ott szembe jött a kiscsaj, ő jobbra indexelt hogy lemegy a keresztutcába, én meg balra hogy lemegyek ugyanoda.
Láttam indexel jobbra, mondom akkor nem jön tovább egyenesen, kis keskeny úton jöttünk, eléggé áthúzódtam balra a lekanyarodásomhoz.
Kiscsaj meg fékezés nélkül és tök egyenesen belémjött, légzsák, minden, nem sok maradt a kocsijából.....
Ott hisztizett hogy hát ő nem indexelt, de mondom akkor talán tekintsd meg hogy még mindig villog....
Aztán én lestem a legnagyobbat amikor a rendőr gondolkozás nélkül engem hozott ki hibásnak :( :(

nonolet (törölt) 2009.11.18. 08:36:46

De jó is lenne, ha
a jogsival rendelkezők ismernék és
értnék az elsőbbség fogalmát...

"b) Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. "

Tehát.. kijöhet elém az alárendelt...és akár MEGÁLLÁSRA is kényszeríthet, ha hagy rá elég időt. Védettként bizony készen kell állni, arra, hogy kijön elém....és el kell engedjem, sőt akár meg is kell állnom miatta..

Jelen esetben, tehát vizsgálandó, hogy
a kék mikor ment ki a zöld elé...

Ha bőven féktávon kívül akkor a zöld a hibás.

Ha féktávhoz közel, vagy pláne, azon belül akkor a kék a hibás.

A indexelésnek nincs jelentősége...
Hiszen ez sima elsőbbség adási probléma.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.11.18. 08:37:08

Rossz a cím.
A baleset nem a félrevezető indexelés miatt következett be, hanem mert a kék nem arra nézett, amerre ment.

@Franky4fingers: Szólok, ha jó! Jó? :))))

hazse 2009.11.18. 08:37:36

nem egy olyan kereszteződést ismerek, ahol az elsőbbségadás kötelező táblánál állva az előttem keresztbe elhaladó autók még indexelnek, ugyanis ők akkor kanyarodtak rá az útra az én utcámmal párhuzamos utcából, ami elég közel van, vagyis még nem ugrott vissza az index
meg kell várni, hogy mi fog történni..vagy bekanyarodik mellém, vagy most akarja visszavenni az irányjelzőt..

nonolet (törölt) 2009.11.18. 08:37:52

@Sundance-:

Az elsőbbség magasabb rendű probléma kör, mint az irányjelzés....

Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.11.18. 08:39:21

@Szakadás:
Mondom érthetőbben :)

Jobbos sarok, 4 irányból 4 egyenrangú utca.
abból 3ban egyszerre megérkeznek. Mindenki egyenesen akar menni.
Legyen JOBBRÓL sorrendben A,B,C, (és D utcán nem jön senki).

Namost elvileg az elhaladás sorrendje A,B,C.
Tehát C elsőbbséget kell adjon B-nek is.

De mivel A úgyis átmegy egyenesen, C vele párhuzamosan, vele együtt átmehet, amíg B az A miatt áll.

Na, itt én sem mernék szónélkül kimenni C helyében :D

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.11.18. 08:39:48

@Bio74: Ezzel a javaslattal az a baj, hogy a gyakorlatban kivitelezhetetlen, mert a baleset után lehetetlen bizonyítani, hogy ki mikor indexelt. Mint ahogy azt is, hogy miért fékezett.

Ami meg a konkrét esetet illeti, természetesen KRESZ-en kívül a zöld autós is hibázott, mert valószínűleg tényleg felesleges volt az indexelés olyan korán.

Ugyanakkor általában azt is figyelembe kell venni, hogy az indexelés mindenkinek szól, nemcsak annak, aki ott ki akar kanyarodni. Ha pl. nagy sebességű útról akarsz lekanyarodni, akkor az idejekorán elkezdett indexelés szól a mögötted jövőnek is, akinek így jelzed, hogy lassulni fogsz.

Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.11.18. 08:41:12

@nonolet: Igen tudjuk, eddig 20an írtuk le :)

Giedi 2009.11.18. 08:42:48

Vigyázni is kell az ilyen helyzetekben, mert olvastam valahol, hogy valakik szándékosan idézik elő ezt a szituációt, s a biztosításból szépen felújítják az autó elejét. Ott is mindig a felkanyarodó volt a hibás.

dragi · http://digisample.hu 2009.11.18. 08:50:26

Sajnos tényleg az ismerős a hibás, bár nem állítom, hogy én egy álmos reggelen nem ugyanígy tettem volna, mert valószínűleg igen, én is kihajtottam volna. Van ilyen. Hibázott.

klaci01 2009.11.18. 08:51:09

Nem megyek ki soha ilyen szituban, pont ezért..

beszélő 2009.11.18. 08:52:41

A zöld autó megtévesztette a kéket.
De amennyiben a zöld mögött nem jött jármű, akkor semmi sem indokolta a kék sietős kikanyarodását.
Ő főzte ki a szituációt.

Póktalicska (törölt) 2009.11.18. 08:53:39

Olvasva a kommentekben leírtakat is, hát elég abszurd dolog, hogy ilyen vagy hasonló esetben nem merülhet fel a megtévesztően indexelő felelőssége. Össze-vissza indexelni szabályos? Még jó, hogy a bizalmi elvvel indít a KRESZ könyv...

nickita 2009.11.18. 08:54:21

egyik haverom főútról kanyarodott volna balra, de folyamatosan jöttek szembe az autók. már jó régóta ácsorgott, mire végre valaki villantott neki a szembejövők közül, hogy elengedi. mivel szembejövő lassítani is kezdett, ezért haver elkezdett kanyarodni. a szembejövő meg frankón nekicsapódott. haver kérdezte a csatt után, hogy ember, de hát villantottál, hogy elengedsz, akkor meg mi van? mire a másik fél azt mondta, hogy ő ugyan nem villantott. rendőrt hívtak, de a haver lett a vétkes. ez szerintem ugyanaz a szitu. én ugyanígy jártam volna mindkét esetben. shit happens.

furiosity killed the rat 2009.11.18. 08:55:08

@nonolet:

"kijöhet elém az alárendelt...és akár MEGÁLLÁSRA is kényszeríthet"

Ha viszont nem állok meg, és belemegyek, máris ő lesz a hibás.

Bozdurgán 2009.11.18. 09:00:49

egyszer majdnem én is így haltam meg, azóta senkinek nem hiszek, csak akkor mozdulok, ha az inex mellé látom a konkrét szándékot, lassítás pl.

nonolet (törölt) 2009.11.18. 09:03:37

@furiosity killed the rat:

Tévedés!

CSAK AKKOR HA MÁR NEM volt lehetőséged HIRTELEN (azaz közel vészfék) nélkül megállni.

Ha egy laza/közepes fékezéssel MÉG meg tudtál VOLNA állni és mégis belemész akkor Te leszel a hibás...

Az elsőbbséged csak azokra a helyzetekre vonatkozik, amikor a védettként már olyan közel vagy, hogy HIRTELEN FÉK(kormány) nélkül nem tudnád elkerülni az ütközést.

Sávváltásnal a helyzet azonos..

czejp (törölt) 2009.11.18. 09:04:28

Amikor engem tanitottak vezetni, akkor azt mondták, hogy az irányjelző szándékot jelez, jelzi, hogy a gépjármű manőverre készül, de ez nem biztos, hogy azonnal bekövetkezik. Az adott esetben az elsőbbségadás meg nem adása egyértelmű, de egy jó ügyvéddel még évekig el lehetne pereskedni, hogy megtévesztő volt-e az irányjelző használata. Hála a hasonló eseteknek ma már szinte senki sem jelzi, hogy manóverre készül, az ember elé hirtelen bevágnak a szomszéd sávból, hirtelen fordulnak, jelzés nélkül, az ember nem győzi taposni a féket. Egyébként a vársoskban a keresztutcák többnyire közel vannak egymáshoz, ha nem jelzel, akkor a mögötted lévő fut beléd, ha jelzel, akkor meg félreértik, jó kis dilema. Várjuk az igazságot.

czejp (törölt) 2009.11.18. 09:09:23

Ja és a másik kedvencem a fényszóró villogtatása. Az egész világon a fényszóró villogtatása azt jelenti, hogy vigyázz, jövök, de persze nálunk pont az ellenkezője. Ráadásul ha jó erős lámpát raksz bele és egy kicsit is egyenetlen az út, akkor úgy tűnik, mintha a szembenjövő villogtatna, pedig csak a fénysugár szöge változik függőleges irányban. Ez is jó kis balesetveszély.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.11.18. 09:13:41

@nonolet: El nem tudom képzelni, hogy milyen az, amikor egy olyan szituban, amit leírsz, a védett útvonalon haladónak meg kell állnia a kikanyarodó miatt, és ezt nem hirtelen, intenzív fékezéssel kell megtennie

Osztán meg még mindig ott van a dolo9g, hogy ha nekimegy a védett úton haladó a kikanyarodó autónak, akkor a kikanyarodó lesz a hibás.
Magyarázhatja, hogy de, ha jobban fékez, és megállt volna, esetleg elkanyarodik, akkor nem lett volna baleset.

Szóval a helyedben nem gyakorolnám.
Vagy szólj, ha gyakorolni akarod, van egy jó autóm, ami kicsit rohad, de metálfénye van, kellene valami gazdasági tótálkár rá.

Joindulat SC 2009.11.18. 09:15:48

Ott a mackósajt a kék kocsinak. Innentől nincs miről beszélni.Nem adott elsőbbséget.

furiosity killed the rat 2009.11.18. 09:17:31

@nonolet: Sajnos féktávon belül jött ki elém. Neki kell bizonyítania, hogy nem, tekintve hogy ővé az elsőbbségadás kötelezettség.

Franky4fingers 2009.11.18. 09:21:37

@czejp:

Szerintem ez ennél azért lényegesen egyszerűbb.

Az irányjelző egy szándékot jelez. Mutatja, hogy az előtted lévő autó VALAMILYEN manőverre készül. Tehát neked fel kell készülnöd arra, hogy VALAMI történni fog.

Az, hogy te megpróbálod kitalálni, hogy mi fog történni, az már a te felelősséged, hogy helyesen következtetsz-e.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.11.18. 09:26:46

ilyen szitum volt nekem is, ráadásul kettő is.
-első esetben én voltam a kék, és egy parkolóból jöttem ki, szűk kijárat csak 1 autó fér el. gondoltam a másik be akar jönni, de bejönni nem tud, mert nem fér el amíg ott vagyok. hát nem akart bejönni... de résen voltam 5-ről 0-ra viszonylag gyorsan megálltam :)
-második esetben is én voltam a kék egyenesen akartam menni, a keresztbe út egy 2számjegyű főút hatalmas forgalommal. balranéz autó. jobbranéz pont elég hely. balranéz indexel, jobbranéz hely megvan. indulok, de mégegyszer balranéz, bassza meg nem indexel! de már kilógtam a kereszteződésből. ordítok mint a veszett farkas, és padlógáz, az meg csikorogva fékez, de nem volt csatt. láttam rajta hogy üvöltve anyázik, én meg azt üvöltöttem hogy miért indexelsz.

nagy forgalomba ha valaki miattam nem merne kijönni, mikor én kanyarodni fogok, akkor jó előre kiteszem az indexet ezzel is segítve az embert hogy jöhet ki, mert én lemegyek. gondoltam ez történt itt is, ezért indultam el. később végiggondoltam a szitut. a nő egy kismotorost került ki a kereszteződés előtt, kifelé nem indexelt csak visszafelé. ezt vettem lekanyarodási szándéknak. törés esetén nyilván elismerem hogy én voltam a ludas, de az biztos hogy "kierőszakolok" egy 70-30-at.

én most már azóta 5× meggondolom hogy kimegyek e így valaki elé vagy sem. nem ér annyit hogy összetörjem magam. amikor már látom hogy lassít, és készül a kanyarodásra akkor indulok el, mert akkor már tuti hogy be fog kanyarodni

hawkeye 2009.11.18. 09:30:18

Évtizedes tapasztalat következtében a posztoló által említett, vagy hasonló esetben már nem hiszek az indexnek.

Mindig megvárom, amíg valójában is elkezdi a kanyarodást.

Sajnos mostanában ez se biztos 100 százalékig, idén volt kettő idióta is, aki félig bekanyarodva "meggondolta magát", és visszarántotta egyenesbe az autót.

Sajnos ez a szitu hasonló a követési távolság, vagy éppen az út és forgalmi viszonyoknak megfelelő sebesség című gumiszabályhoz.
Ilyenkor az nyer, akinek több pénze van jobb ügyvédre....

haifisch 2009.11.18. 09:41:17

Ó, igen, örök para ez az index. Amikor kéne, nem indexelnek, amikor nem, akkor meg villogtat. Fasz kivan ezekkel.

Az Árpád híd pesti oldalán, elhagyva a József Attila Színházat, jobbról a második sávban van egy böszme csatornafedél.
Egy ízben én ezt kikerültem, sávon belül maradva a sáv jobb szélére húzódva. Nem indexeltem, mert nem hagytam el a sávot, kb. 35 centire lendültem ki a jobb oldali terelővonalhoz. Nagy csikorgás, pillanatok múlva mellém jön egy kombi Citroen, és anyáz bőszen.
A kis prosztó úgy hitte, sávot fogok váltani index nélkül, és ő majd befér a helyemre. Magából indult ki a kis buzi.
Van ilyen.

privateer 2009.11.18. 09:56:51

Ejha. Kressz első számú szabálya: bizalmi elv.
Ezt megsértették. De ettől még megvárom tutira hogy megáll e és befordul.

nonolet (törölt) 2009.11.18. 10:11:22

@kolbászoszsömle:

...mondjuk kanyarodik balra nagyívben az alárendeltről a megrakott pótos teherautó.

A védetten meg már láthatóan jön a távolabbi lámpától meginduló sor ...még bőven féktávon kívül.

A teherautó egyértelmű, hogy nem fog kiférni mire a sor odaér...

MÉGIS jogszerűen fogja elkezdeni a kanyarodását és sor kénytelen lesz szó nélkül megállni majd megvárni amíg végez végre...

Mert a védet még bőven messzeb volt, mint ami a hirtrelen fékezést indokolná...azaz NEM VOLT elsőbbségi helyzetben MÉG.

Ugyanez amikor a nekem balról üres sávba beállok a felezőig és ott várom, hogy jobbról is üres legyen végre...

Nem érdekes, hogy a később balról jövöknek emiatt meg kell állni...így jártak...

Sokan azt hiszik, hogy az elsőbbség már kilomtrekeről is él és abszolut azaz mindig érvényes..

Pedig nem!!!

Csak onnatól érvényes, amikortól MÁR HIRTELEN kéne fékezni/kormányozni, lásd a KRESZ-ben...

"b) Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen !!!! megváltoztatására. "

HgGina 2009.11.18. 10:34:31

Az index égője bármikor kiéghet. Ezért biztos ami biztos alapon mindig kinyújtom a kezemet is az ablakon, amikr kanyarodni akarok. Apró, ám sajnálatos mellékhatás, hogy azóta a jobb karom 70 cm-rel hosszabb lett.

blogszilva 2009.11.18. 10:37:04

Nem olvastam a kommenteket, direkt azért, hogy ne befolyásoljanak. Azt hiszem, én is a rendőrnek adnék igazat. Ilyen szituációban én mindig megvárom, amíg a "zöld" autós vagy egyértelműen jelez, hogy mehetek, vagy megkezdi a bekanyarodást. Anno a KRESZ oktatáson is feljött ilyen vagy hasonló szitu, amikor az oktató direkt kihangsúlyozta, hogy az irányjelző nem mutatja egyértelműen, hogy merre akarja folytatni az útját az autós, így meg kell várni, amíg meg tudunk győződni arról, hogy mit is akar. Itt ez a meggyőződés nem történt meg, "hit" alapján döntött a "kék" autós, sajnos rosszul. (Egyébként az irányjelző használata manapság szintén megérne egy misét...)

Hiába bizalmi elv, én alapvetően rettenetesen defenzív vezető vagyok, még az egyirányú utcába is be szoktam nézni, hogy nem jön-e ki onnan valaki szabálytalanul (volt már, hogy így el tudtam kerülni a csattanást).

Bobby Baccala 2009.11.18. 10:58:06

igaza volt a rendőrnek, az index csak kanyarodási szándék.
nekem is volt hasonló esetem, szerencsére nem is volt kár, csak a hátsó kerékdobom letépte a másik rendzámtábláját. a gond akkor kezdődött amikor egy rendőr ezredes meg egy százodos szállt ki a jelöletlen astrából :D
ők jó arcok voltak, csak nekem voltak hiányosságaim papírügyileg..így hiába nem volt szinte kár kaptam egy 30 rugós büntetetést és bevonták a jogsimat 1 hónapra :)

Take-it-Easy 2009.11.18. 11:06:42

@Marty Mcfly: szívemből szólsz.

Egyébként sajnos tényleg az van, hogy hiába hibázott a fő- vagy magasabbrendű útvonalon közlekedő fél a téves indexeléssel, akkor is az a hibás, aki kikanyarodott elé...

autosave 2009.11.18. 18:32:32

@sreetfighter: "Te Borsod megyében élsz? "
Hát nem egészen :)
Úgy értem, hogy a többség egy régi 6-os audira rámondja vagy egy régi bmw-re, hogy ejj de 10M-s kocsi. Persze az a pár lexus drága meg a Q7, de németből hozzák a pár éveseket 5-10M-ért abból van a több. Némely 7-es BMW-re is átlagpolgár mondaná: drága kocsi, mikor 1-2-3M-ért megveszed :) Átlagszemmel nézve drágának tűnő lexus is van 2-5M-ért...
Így értettem :)
Meg az X5-ös is ilyen, 12-15ezer EUR-ért már Dunát lehet rekeszteni az eladó példányokkal, jön rá az L-es rendszám aztán 10M-s drága kocsi... ááá
Persze van sok 10M feletti is, de nem annyira azért.

sreetfighter 2009.11.18. 19:10:04

@autosave:
Már ott tartunk, hogy egy full extrás Avensis, Accord, Mazda 6 180 lovas diesel motorral 10 milla. Ez szerintem abszurd!
A német autókról nem beszélek, mert azok árait mindig is kiröhögtem.
A legtöbb drága kocsi persze céges, de akkor is vannak rendesen.

ganyager 2009.11.18. 21:26:18

Köszi A véleményeteket!

pareto 2009.11.18. 21:30:01

Azt tanítják az iskolák, hogy nem indexelünk hamarabb mint kéne, csak az adott kereszteződés előtt. Ez így logikus, így dinamikus a közlekedés. Kár hogy ilyenkor nem a félrevezető autóst büntetik..

autosave 2009.11.19. 09:37:27

@sreetfighter: na ez valóban igaz.
De azért ha egy új Mazda 6-ost vagy egy fekete jópár éves X5-öt egymás mellé állítunk két roki parkolóba akkor megnézném melyikről lesz több fénykép a mittudoménmilyen blogon :)

NerveAxis 2009.11.19. 11:06:25

ez van barátom a kresz már csak ilyen. hiába indexel meg kell adnod neki az elsőbbséget, mert ha összementek te szopod be.

Körömcsiga 2009.11.19. 16:30:18

Király helyzet, nekem tanuló koromban fordult egy ilyen elő. Akkor elmagyarázta az oktató, hogy hiába indexel, netán villog neked, meg kell győződni arról, hogy valóban elenged! Ezt a megállással vagy integetéssel tudja tudatni veled. Innentől az is lehet hogy kontaktos a refi kapcsoló, beragadt az index, nem veheted egyértelmű jelzésnek. A hiba a kék autónál van sajnos.

privateer 2009.11.20. 10:50:24

Rákérdeztem egy rendőrnél. Ő azt állítja hogy bizalmi elv megszegése ugyanúgy szabálytalannak minősül. Csak be kell tudnod bizonyítani hogy a delikvens tényleg indexelt e és tényleg lassított e. Ennyi.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.11.20. 11:44:30

Ma hasonló történt velem is: stoptáblás kereszteződésből óhajtottam balra fordulni. Nekem balról jő egy teherautó JOBBRA indexelve. Naná, hogy kikanyarodtam elé, hiszen nem kereszteztük egymás útját - gondoltam én.
A baromarcú teherautó-sofőr nem is tudta, hogy két utcával odébb kinnfelejtette az indexét. És még neki állt feljebb.
Nem történt baj, de nem értette, hogy mint magyarázok. Fel sem tűnt neki, hogy indexelt!

Szilizoli 2009.11.22. 13:12:51

Négy éve egy előttem haladó 100-as Audit ütöttem így ki az élők sorából, csak ő lesatuzott előttem és a záróvonalon akart balra kanyarodni, viszont rendes volt, mert a satuval egy időben indexelt is hozzá.
A rendőr azt mondta, hogy az index csak a szándékot jelzi.
Persze hülye voltam, mert nem nem tartottam megfelelő távolságot, de azé az anyjával élhetne vadházasságban :D
Az Ódi tks. lett, a Mazdámról meg fél év múlva leesett a lökös:) (2 csavarral visszaraktam)

Csm001 2009.11.24. 09:49:48

A kék a hibás, mert az irányjelzőből több dolog következhet:

1. lehet, hogy parkolni akar a kereszteződés után, hiszen az irányjelző ezt is jelentheti.
2. lehet hogy a zöld fél a mögötte jövő baromtól, és azért jelez korán, hogy ne tolják le.
3. lehet, hogy tényleg ott akart lekanyarodni, de meggondolta magát.

Türelmesebb is lehetett volna a kék, két mp várakozás helyett most szívhat meg jattolhat.
És respect rengeteg kommentelőnek, lécci ne üljetek autóba, köszi.

sgb 2011.03.30. 09:31:42

Egy kicsit megkésve ugyan, de szeretnék hozzászólni. Remélem kapok olyantól választ, aki konkrét dolgokkal esetleg jogszabályokkal támasztja alá az érveit, ha az én indokaim nem helytállóak.
A napokban hasonló koccanásom volt, mint a fent jelzett ábrán. Én voltam a "kék" autós. Annyi volt a különbség, hogy jobbra nekem nem egy másik útkereszteződés volt, hanem egy gyalogos átkelőhely és egy buszmegálló. Én mikor jobbra néztem, még jobban meggyőződtem a bekanyarodási szándékáról, hiszen azokban megállni sem lehet. A tag elismerte a kiérkező rendőr előtt, hogy az útkereszteződés előtt irányjelzőzni kezdett és 30km/h-s sebességgel ment az 50 helyett. Szóval indexelt és lassított már korábban, amivel engem teljesen megtévesztett.
A tag is azzal érvelt, hogy én nem győződtem meg kellőképpen az ő bekanyarodási szándékáról.
Ennek helyeslése kapcsán sok hozzászólást olvastam itt. Itt lenne is rögtön egy kérdésem. Tud valaki jogszabályt leírni, ahol pontosan megmondják, hogy mennyire kell meggyőződjek az ő bekanyarodási szándékáról? Elég az index? Várnom kell míg tekeri a kormányt? Várnom kell, míg legalább félig bekanyarodik? Mert én eddig az utolsó kettővel nem találkoztam sehol....
Véleményem szerint, a kreszt átolvasva, a kanyarodási szándék az irányjelzésben merül ki. Sehol nem találtam a kreszben, hogy milyen szinten legyen bekanyarodva a kocsi ahhoz, hogy én elsőbbséget adjak neki, csak az index szükséges hozzá.Az indexelésről viszont többet ír. Fontos, hogy a megfelelő időben, és a megfelelő helyen legyen elkezdve, azzal megtéveszteni senkit sem lehet. Az oktatóknak kiadott jogszabályokban is szerepel, hogy aki megtévesztő irányjelzést ad, az nem hibapontot kap, hanem rögtön bukik...

Kiszemezve:

A jogszabály mai napon hatályos állapota szerint:
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól:
A közúti közlekedés biztonsága és zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják.
I. Rész, 3.§(1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles
c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.
IV. Rész, 29.§
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.

Forrás:
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM&kif=k%F6zleked%E9s#xcel

24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet
a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól
9. A járműkezelési vagy rutin- és a forgalmi vizsga értékelése
9.3.9. Jelzés: jelzések adása a szükséges helyen, helyesen és megfelelő időben; helyes irányjelzés; a megfelelő műveleteket végzi-e el a közlekedés többi résztvevője valamennyi jelzésére.

8.1.2. A forgalmi vizsga sikertelenségét okozó hiba:
- veszélyhelyzetet teremt vagy balesetet okoz;

- megtévesztő irányjelzést ad;

Forrás: www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0500024.GKM

Csak még egy szösszenet. A kresz vizsgán, ha hasonló szituációs ábrát kaptok, mint fent van jelölve, és alatta ott a kérdés, hogy ki-merre mehet kinek van elsőbbsége (és nincs mögé egy baleset társítva, hogy sokakat megtévesszen), akkor egyértelműen mindenki azt írja, hogy mehet mindenki egymástól függetlenül, mert a zöld autó lemondott az irányjelzőzéssel az őt védő elsőbbségről. Ergo soha nem egy félig vagy teljesen bekanyarodó autó van a tesztlapokon, hanem egy irányjelzőző. Érdemi és alátámasztott véleményeket várnék szeretettel.

sgb 2011.03.30. 09:35:08

@sgb: KImaradt:
A tag az útkereszteződés utáni buszmegállóban akarta kirakni az utasát, azért indexelt sajnos korábban az útkereszteződés előtt... Ugye ez is szabályos..... Most járok utána hogy a helyszíni jegyzőkönyvbe be lett-e ez írva...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása