Van egy ország autóval is alig 3000 km-re tőlünk, amiről - tisztelet a kivételnek - valószínűleg az olvasók többsége azt sem tudja, hogy hol van. Az ilyen európai szemmel nézve alig-alig ismert országokból lehet a legérdekesebb élménybeszámolókat olvasni néha napján. Benedek korábban már kínai tartózkodásáról is mesélt nekünk, ezúttal a címben is szereplő Azerbajdzsán volt a levelének témaadója, ráadásul rengeteg képet is mellékelt.
Azerbajdzsán leírhatatlanul szegény és elmondhatatlanul gazdag ország egyszerre. Az egy főre jutó átlagkereset havi 18 ezer forint. A főváros, Baku központjában mégis a nemzeti színekkel megvilágított márvány szökőkutakból ömlik a víz, épülnek a felhőkarcolók és a luxusszállodák. Illetve épül minden, amire az elnök rámutat. Az ország nem diktatúra, inkább autokrácia.
Mindent az elnök (Ilham Alijev) és a családja, haveri köre irányít az olaj- és földgázpénzekből. A fejlesztéseket úgy kell elképzelni, hogy Alijev telefonál egyet és azt mondja: ezt, meg ezt fel kell újítani. Másnap megkezdődik az építkezés. Valahogy így készülhetett az ország legújabb autópályája, a kormányzati palota és Alijev tengerparti villája között.
Imádnám leírni, hogy 3-4-5 sávos autópálya, de a sávok felfestésével nem bajlódnak. A városokon kívül általában nincs felfestve semmi. Felesleges is, mert ahol van, ott sem tartják be. Az egyik azeri népsport, hogy ki tud a szaggatott vonalon autózni úgy, hogy mindkét sávból a lehető legnagyobb részt foglalja el.
A másik azeri népsport az így közlekedő autó kikerülése, természetesen dudálással. A kürt itt is az irányjelző és a haladási irány kifejezésének eszköze. Nem csak az autópályán, de a belvárosban is, például amikor 4 sávból hirtelen 2 lesz, minden figyelmeztetés nélkül.
Az autópályán a sávok felfestése mellett a közúti táblákat sem szeretik. Kitáblázva semmi nincs, vagy csak amikor már késő, ha az ember a rossz sávban van. Aki utólag kap észbe, hogy túlment, az vagy visszafordul az út szélén, majd a forgalommal szembe visszamegy az autópályán (ergo rendszeresen jönnek szembe az autópálya szélén az autók, buszok, kamionok), vagy ha türelmes, megy 4-5 kilométert és megfordul az autópálya közepén. Ilyen távolságonként szabályos megfordulási helyek vannak, amikor a belső sávból át lehet sorolni a szembejövő oldalra.
Persze autópályából kevés van. A vidéki utak 1-2 autónak elegendők, de a szembejövők nem húzódnak le, a megelőzött járműt kell leszorítani. Az utakat sokhelyütt téglafalak választják el az olajmezőktől. Máshol a szovjet érából ottmaradt olajkút-erdőben halad az út. (Itt forgatták a James Bond sorozat The world is not enough részét is.)
A monotonitást az állandó rendőri ellenőrzések szakítják meg. Mint minden hasonló rendszerben, bűnözés itt sincs. A több tízezer rendőr így az autósokon éli ki magát. Vidéken 500-800 méterenként áll rendőrautó. Az egyenruhások véletlenszerűen állítják meg az embereket.
A belvárosban minden kereszteződés környékén áll egy rendőr, aki egymás után állítja meg véletlenszerűen az autókat. Emellett a kereszteződések közepén is rendőrautó áll. Ez csak a szabálytalankodókat figyeli és ha kell, utánuk megy, padlógázzal. A hangjából tudom: a rendőrautók többsége legújabb szériás BMW 330.
Igazoltatáskor hosszas papír-ellenőrzés kezdődik, amiben csak veszteni lehet. A vége általában kenőpénz, a rendőr hangulatától függően. Az, hogy kit állítanak meg, az autó műszaki állapotától nem függ: kőkorszaki Moszkvicsokat ugyanúgy, mint zsír új Mercedeseket.
Az autópark ugyanilyen széles spektrumon mozog. Van 40 éves Zsiguli, Volga, éppúgy, mint zsír új S-Merci. (Taxis tapasztalat: a Zsigák sofőrjei nyomják a legkeményebben.)
Autóból is mindenféle van, gyönyörűen felújított Volgától szétrohadt Volgáig, felismerhetetlen japán import-Toyotától hosszított 7-es BMW-ig. Luxus-sportautókat viszont nem láttam, se Porsche, se Ferrari, se Lamborghini, pedig az olajból egy-két embernek lenne pénze rá. Csak használni nem tudnák sehol. Városban 60-nal, városon 110-el lehet menni és a rendőrök figyelnek is a betartásra.
Néhol sebességmérő kamerák vannak, néhol a kamera a rendőr szemébe van építve. Ráadásul bárhol előfurdulhat, hogy az út közepén hiányzik 1-2 méter az aszfaltból, vagy (vidéken) egyszercsak véget ér az aszfalt, hogy aztán a teljes reményvesztettség után 5 kilométer múlva újrakezdődjön. Becsületükre legyen mondva: útépítést rengeteget láttam.
Mint minden olajra épülő országban, a benzin itt is pofátlanul olcsó: 0,6 manat = kb. 150 Ft. Az viszont egyedi, hogy a benzint és házilag készített motorolajat vidéki boltokban is lehet kapni, kólás, fantás üvegekben. Ugyanígy vidéken az út szélén vannak a szervizek is. Egy-egy márkára specializálódtak D(a)ewoo-tól a Kamazig.
Zseniális hely, mindenki menjen, aki teheti. A Kaukázusban, akárcsak a poszt-szovjet térség akármelyik részén közlekedni legalább akkora élmény, mint ott lenni és megélni, mennyivel nyugatabbra vagyunk a kelettől. Mint mikor a külföldi turista 1975-ben meglátogatta Magyarországot.
Azt kívánom, hogy minél többen jussanak el ide.
(---Flúgos Buszos---) 2010.11.06. 18:15:44
Lehet jönni,higy itthon a béka segge alatt van a közlekeédési morál!!! Nem kell ez a gyenge szöveg.
Hajrá buszosok!!!!!!
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.06. 18:15:47
[mike] 2010.11.06. 18:22:16
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.06. 18:38:12
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2010.11.06. 19:04:51
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.11.06. 19:25:01
kijafaxom 2010.11.06. 19:38:45
:p))
cork77 2010.11.06. 20:39:19
randomuser1 2010.11.06. 21:32:01
igenember 2010.11.06. 21:36:20
Azt nem írtad, hogy jutottál oda ki. Magán pénzből vagy cég küldött?
2010.11.06. 21:37:27
faszom
Reggie 2010.11.06. 21:41:43
2010.11.06. 22:08:04
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.11.06. 22:17:36
tundrazuzmo (törölt) 2010.11.06. 22:20:40
Biciglisek vannak-e?
tundrazuzmo (törölt) 2010.11.06. 22:21:13
anyahajókabinajtóhajtogató 2010.11.06. 23:18:03
Reggie 2010.11.06. 23:39:06
pyrogate · http://laalbirroja.blog.hu/ 2010.11.06. 23:49:00
Ja igen, megbüntetett a rendőr ott is, 100 EUROval (megvesztegetve...).
Mondjuk az is szép kis volt szovjet hely, szóval ne csodálkozzatok (de ennél ezerszer nyugatibb!)
ph_epito 2010.11.06. 23:57:17
A leírtakat megerősíteni tudom csak, a BMW rendőrautókon pedig mi is nagyot döbbentünk.
Egyébként nagyon békés és vendégszerető emberek, igazán nagy élmény volt ott tölteni 3 hetet.
Ha arra jártok két dologgal azért vigyázzatok:
1. Azeri-Örmény kérdést ne feszegessétek, nagyon érzékenyek rá és a legkedvesebb emberből is hirtelen válhat idióta, ha azt gondolja, hogy te az Örmények oldalán álsz.
2. Magyarországon van börtönben egy azeri katona, mert itt nálunk megölt egy örmény katonát (valami nato tréning volt és a külpolitikailag magasan képzett magyar vendéglátók közös csoportba osztották be az őket, később egy balta eldöntött mindent...), amikor kiderül, hogy magyar vagy általában ez mindig szóbakerül.
Egyébként a nyelvük a törökkel rokon, Magyarországot Mádzsárisztánnak hívják és az alma szót úgy írják: alma.:)
Jó utat mindenkinek!
itt még írtam kicsit:
utazas.com/utazas/forum/forum.cgi/?action=cikkek&uticel=26&file=1219065549
Iridium 2010.11.07. 01:37:33
barnaborzos_kuvikkakukk 2010.11.07. 02:26:33
hkristof · http://foka.blog.hu 2010.11.07. 06:32:31
eszemmm 2010.11.07. 07:05:41
mükkemakk 2010.11.07. 07:36:21
Nagyon érdekes írás, jöhet még.
sprenczl 2010.11.07. 08:01:16
Zee 2010.11.07. 08:10:04
az is tetszik,hogy betartatják a 60-at ill. a 110-et.Meg,hogy nincsen bűnözés.
hawkeye 2010.11.07. 08:15:18
Közel évtizede nem jártam a grúz - azeri - örmény háromszögben.
Csak annyit kérdeznék, hogy megvannak-e még a települések határain az ijesztésnek odarakott, összetört balesetes autók?
Egyik másik látványa igen drámai volt, anno...
Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.11.07. 08:42:46
ohlajos · http://olajhaz.hu 2010.11.07. 08:47:00
thebigben 2010.11.07. 08:51:08
@tundrazuzmo: Bringások nincsenek, de motorost is csak egyet láttam egy hét alatt.
@hawkeye: Kiállított roncsautót se láttam, igaz, baleset se. Tényleg betartják a szabályokat, de legalábbis félnek a rendőröktől. Ezek szerint 10 év alatt sokat fejlődtek.
@igenember: Az EU hívott meg, amivel Azerbajdzsán szeretne jóban lenni. Pontosabban eladnák nekünk az olajat meg a gázt, ha olyan rámenősek lennénk, mint az oroszok, olyan hatékonyan építenénk vezetéket, mint a kínaiak és befognánk a pofánkat a demokráciával meg emberi jogokkal kapcsolatban. Csak éppen egyik feltétel sem teljesül.
Az pedig teljesen igaz, hogy az azerbajdzsániak nagyon jó fej emberek, semmi ellenségeskedés, vagy bizalmatlanság nincs bennük (ha nem vagy örmény, vagy iráni:)
♥ Kitty ♥ (törölt) 2010.11.07. 09:18:44
Dubai-t meg ne emlegessetek mar mindig az olaj kapcsan, mert semmi koze hozza. Ott minimalis mennyisegu olaj van, a turizmusbol el!
♥ Kitty ♥ (törölt) 2010.11.07. 09:20:55
D4D 2010.11.07. 09:49:11
prérifarkas 2010.11.07. 15:09:53
Nekem a széles autóspektrum kevésbé tűnt fel, sőt, olyan volt, mintha fel lehetne osztani a palettát (1) BMW / Mercedes (2) Lada vonalon - tehát teljesen hiányzik a középkategória. (Ez amúgy Azerbajdzsán egészére is igaz: vagy nagyon csóró vagy, vagy gazdas, a Gini-indexük igen rossz.)
Egyszer negyven fokban egy BMW-ben utaztam, mondta az azeri haverom, a sofőr, a légkondira utalva: el tudod képzelni, mi történik ilyenkor egy Ladában?
[mike] 2010.11.07. 17:52:27
Tron65 2010.11.08. 11:21:14
Bár a témához nem túl szorosan kapcsolódik, de érdemes megnézni az alábbi linket (egy kollégámtól kaptam):
avva.livejournal.com/2260552.html
Mr.XL 2011.09.07. 20:54:55
kaukazusikaland.blogspot.com/