Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Ne csak sötétben kapcsolj világítást!

2011.01.05. 21:00 :: SilentSound

Károly egy egészen hétköznapi, mostanában igen gyakori jelenségre hívja fel a figyelmet. Van elég sok olyan nap, amikor mocskos, nyálas, párás, ködös időben kell autóznunk. Meglepően sokakat nem zavar, hogy őt csak 30 méterről fogják észrevenni, a lényeg, hogy ő nagyjából lát, hisz nincs sötét. A posztíró nem tér ki ezeknek az ellentétére, akik a legkisebb ködszitálásnál lakott területen belül, 1km látótávolság mellett is feltolják az első-hátsó ködfényt, vakuljon a paraszt. Ők is megérnének egy misét.

Nem egy konkrét esetet írnék le, hanem egy számomra kifejezetten idegesítő (emellett szerintem felettébb veszélyes) jelenséget, ami ráadásul nem is szabály ellenes, amit végképp nem értek.

Mégpedig azt, hogy mennyien nem hajlandóak bekapcsolni a lámpájukat, még az ilyen szürke, esős, havas időben sem, kifejezetten rossz látási viszonyok között. Nem értem, hogy egy ilyen fontos szempont, miszerint előbb vagy később látom meg azt a két tonna vasat ami felém jön nyolcvannal, hogy-hogy nincs komolyabban szabályozva.

Persze lehet mondani, hogy városban lassabban megyünk (nem igaz, itt is megyünk simán 80-nal, 90-nel), viszont itt nagyobb is a forgalom, több az esély veszélyhelyzetek kialakulására, és egyébként is: mire jó a többi szabály ha nem veszem észre időben a másikat.

Persze nem azért írok, hogy meggyőzzön valaki miért nem kell a lámpa (nem fog), csak rettentően idegesít, és még csak nem is villoghatok rájuk, hisz nem kötelező. Azért persze néha nem bírom megállni :) ilyenkor bambán néznek, hogy mi van.

A legjobb, hogy általában a szürke/fehér/ezüst stb színű autók szeretnek terepszínben rejtőzködni. És igen volt már ebből veszélyes helyzetem, pedig se gyorsan, se keménykedve nem vezetek, próbálok minden szabályt betartani, beengedek mindenkit az ésszerűség keretein belül stb; stb; stb.

De miért veszélyezteti valaki az én testi épségemet, csak hogy lazábbnak (?) tűnjön, vagy hogy tovább tartson az égő (ilyet is hallottam, na ennél szánalmasabbat el sem tudok képzelni, főleg az x millás autók esetén).

Csatolva két kép amelyet csak úgy vaktában lőttem, különösebb rákészülés nélkül, de szerintem így is remekül demonstrálják a problémát.

239 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó veszélyes kresz ködlámpa fényszóró

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_petya 2011.01.06. 16:55:00

Régen az volt a KRESZ-ben a ködlámpa használatra, hogy csak ködben és sűrű hóesésben, ma indokolt esetben használható, ami lényegesen tágabb fogalom, mint az előbbi..

pernahajder Campbell 2011.01.06. 17:21:22

Pl. nem belátható, tükörrel felszerelt kereszteződések miatt jó lenne, ha a tompított fényt mindenki, mindig használná.

The Lizard 2011.01.06. 17:23:28

@_petya:
"_petya 2011.01.06. 16:28:51
@...::: Flúgos Kamionos :::...: Az első ködlámpa, (gyári) tutira nem vakít, le világít a földre az autó mellé két oldalra"

Nem azért tilos mert vakít, hanem mert figyelem elterelő és ezért balesetveszélyes...

...és megerősítem, büntetnek az indokolatlan használatáért.

Szerintem d z írta a lényeget:
"Másrészről a legcélszerűbb a fényszórót mindig felkapcsolva hagyni, mert az elsődleges célja az, hogy engem lássanak. A nyolcvan éves gyengén látó és halló néni talán nem lép ki az ember elé."

Én is használom éjjel-nappal.

Globetrotter2014 2011.01.06. 17:43:42

@The Lizard: a baj ott kezdődik, hogy az eccerű rnedőr nem képes/nem akraja megkülönböuztetni a szabályos útólag beszerelt nappali fényt a ködlámpától. Aztán néznek hogy a Güther miért ideges hogy az otthon szabéályos autóját a balatoni kiruccanás során egzecíroztatják (volt már olyan ismerősöm akitől pl izzókészletet kártek, ami kb csak nálunk kötelező, mintha a belgák porraloltót kérnéek egy magyar autóstól)... Az utólagos nappalfény kicsit hasonlatos szitukat eredményezhet, mint a régen a "pót"féklámpák esetén. Mennyit rinyált a sok "szakomber", hogy ezek jelentik avilágvégét, aztán egyszercsak hopp, az EU kötelezővé tette.

Mi a fenéért lenne figyelemelterelő? Halványabb mint a rendes lámpa. Akkor kost tiltsuk be a külön fényszórós lámpákat mind? (lásd pl Alfa 159, vagy kerekláámpás BMW-K).

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 17:48:22

@ZF2: "Mi a fenéért lenne figyelemelterelő? Halványabb mint a rendes lámpa."

LOL! Milyen ködlámpákat láttál eddig? Mert én csak olyat, ami erősebben világit a tompítottnál :)

ügyfélszolgálatos 2011.01.06. 17:49:13

@The Lizard: Ja én is nyomom nappal. Az én Roverembe a gagyi izzó is jó ami meg van vagy 600 forint ha kiég.

"streetfighter" 2011.01.06. 17:51:08

@The Lizard:
"Nem azért tilos mert vakít, hanem mert figyelem elterelő és ezért balesetveszélyes..."

Ó, igazán? Ezt még nem hllottam.
Kifejtenéd bővebben?
Csak a miheztartás végett: az első szabályosan beszerelt és működő ködlámpáról beszélünk!
Az, egyértelműen nem vakít. Akit vakít, azt még az asszonya fehér valaga is vakíthatja, ugyhogy vigyázzon, hogy hova dugja...

No1kamionos 2011.01.06. 17:52:40

Nem jártatok még Afrikában!Erős szürkületben semmit,full sötétben helyzetjelzőt használnak (Tunézia,Líbia)!

fda 2011.01.06. 17:53:26

"mi ráadásul nem is szabály ellenes, amit végképp nem értek."

Szerintem esőben, ködben, szürkületben, rossz látási viszonyok esetén kötelező. Márha valaki marha a saját élete és kocsija biztonsága érdekében nem kapcsolja fel magától, hanem törvénnyel kell erre kényszeríteni.

Gyarló Hintaló 2011.01.06. 17:54:20

"Meglepően sokakat nem zavar, hogy őt csak 30 méterről fogják észrevenni,"

kérdem én aki 30 méterről vesz észre valakit, az hogyan kapott jogosítványt??????????

fda 2011.01.06. 17:56:22

"Utálom felkapcsolni a világítást, mert a karbis Samarámban nem állít utána alapjárati motor és rezegni kezd a kocsi ha felnyomom. Ezért csak erős szürkületnél fogok kapcsolni továbbra is villanyt. "

Én meg utálok nagyot fékezni, mert szar a fék és fékezés után leesik a tükör és kikapcsol a rádió. Úgyhogy elém ne lépj, mert továbbra se fékezek a zebra előtt ahol a kislányod megy át az úton.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 17:56:22

@"streetfighter": Engem a fehér sheggek nem vakítanak, de a ködlápa igen! :D

(---Flúgos Buszos---) 2011.01.06. 17:57:41

@kida: Nem a szembesávban kell közlekedni,és akkor nem fog zavarni,hogy nincs tompítottja.

Én spórolni fogok,még a műszerfal világítást is ki fogom kötni,nehogy má világítson.

bájgúnár 2011.01.06. 17:57:54

(1) A forgalomban részt vevõ jármûvet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.
Igy kezdődik a Kresz fejezet a járművek kivilágitásáról!A rendőröknek kellene kiemelni a bénákat!

tundrazuzmo (törölt) 2011.01.06. 17:59:23

Ne csak sötétben kapcsolj világítást!
Világítást ne csak sötétben kapcsolj!
Sötétben ne csak világítást kapcsolj!
Csak ne sötétben kapcsolj világítást!
Világítást? Sötétben? Ne...
???
Csak.
!!!
Kapcsolj!

fda 2011.01.06. 18:02:15

"Én spórolni fogok"

Sok spórolós értelmes ember van, aki a milliós kocsiját és az életét kockáztatja azért cserébe, hogy háromévente 599-ért izzókészletet kell vennie a SPARban.

Egyébként az én autóm motorja 100LE, az kb. 75kW Azaz 75000 Watt. Na ehhez kell hozzáadni kb. 120W fogyasztást, kb. ennyit fogyaszt mindenestől egy tompított. A nagyságrenk összevetése alapján látható, hogy a pórolás évente több csepp benzin is lehet akár.

nemtommi 2011.01.06. 18:34:05

Kb. két hete történt, hogy kora reggel, a buszomra várva feltűnt egy a sűrű hóesésben kivilágítatlanul közeledő Yaris. Azaz miket is beszélek, pont az tűnt fel, hogy ki volt világítva, de belül! Egy bölcsészforma hölgy 50-el olvasott ugyanis a kormánynál néha-néha felpillantva azért belőle.
Ilyenkor örülök, hogy nincs fegyverviselésim...

The Lizard 2011.01.06. 18:35:44

@"streetfighter":
"streetfighter" 2011.01.06. 17:51:08
@The Lizard:
"Nem azért tilos mert vakít, hanem mert figyelem elterelő és ezért balesetveszélyes..."

"Ó, igazán? Ezt még nem hllottam.
Kifejtenéd bővebben?
Csak a miheztartás végett: az első szabályosan beszerelt és működő ködlámpáról beszélünk!
Az, egyértelműen nem vakít. Akit vakít, azt még az asszonya fehér valaga is vakíthatja, ugyhogy vigyázzon, hogy hova dugja..."

Én is azt mondom, hogy NEM vakít! :)
Azért figyelem elterelő, mert Te is azt nézed, hogy a barom miért világít vele, és az ő lámpáját nézed az eléd lelépő nyugdíjas mami helyett...

Reggie 2011.01.06. 18:43:13

@"streetfighter": Nem vakit, akar csak a tompitott. Viszont 2x annyi vilagito (ugyan akkora meretu) feher felulet van a kocsin, igy 2x annyi lesz a masik autojabol szemedbe juto fenyaram, ezert a pupillad osszebb huzodik, igy a jarmu kornyezeteben az epphogy latszodo targyakrol is 2x annyi fenynek kell visszaverodni, mintha nem lenne bekapcsolva a kodlampaja.

hipokrita 2011.01.06. 18:44:05

Tegnap este egy hölgyike sötétben elfelejtette felkapcsolni a világítását (városban.) Így azt is láthattam, hogy épp jóízűen telefonál. Sajnos, amikor villantottam, nem fogta fel, mire próbálom felhívni a figyelmét. Szóval ugyan, miféle úri kérelem ez, hogy esőben, nappal kapcsolják fel...
Másrészről. Azokat, akik mondjuk 50% fölötti látóviszonyoknál ködlámpáznak (akár, mint azt gondolom más is tapasztalja, fényes nappal is, de még idegesítőbb sötétben), mert az milyen menő, komolyan szankcionálni kellene.

"streetfighter" 2011.01.06. 18:53:19

@The Lizard:
"Azért figyelem elterelő, mert Te is azt nézed, hogy a barom miért világít vele, és az ő lámpáját nézed az eléd lelépő nyugdíjas mami helyett..."

Hát, basszus, ezt az indokot én nem tudom elfogadni.
Akinek ez, a mamókáról eltereli a figyelmét, annak más gondja van, de vezetni nem engedném az biztos!
Az ilyen balfékek miatt tiltják be az autópályák melletti plakátokat.
Elképesztő, hogy a hülyék miatt szív mindenki! (nem a plakátokra, hanem az egyébb szigorításokra gondolok)

"streetfighter" 2011.01.06. 19:01:20

@Reggie:
Én mindig a saját használatomból indulok ki. Bocs!
Ott az általad leírt dolog nem játszik, hiszen én csak szürkületben vagy rosszabb látási viszonyok között, de NEM sötétben helyzetjelzővel együtt használom csak Bp.-en, éppen a jobb láthatóság kedvéért. :)

seekthedragon 2011.01.06. 19:03:15

@ZF2: Első ködlámpával az autó épp kétszer annyira vakít, mint simán tompítottal. Ráadásul semmi értelme ködön kívül használni, mert semmivel nem látsz többet.

The Lizard 2011.01.06. 19:03:30

@"streetfighter": egyetértek...
Sok embernek nem szabadna vezetnie: idősek, szemüvegesek, nők, fiatalok, gyakorlatlanok, hétvégi autósok...
Csak nekünk szabadna meg a buszosoknak-kamionosoknak! :)
Sajnos ez nem megoldható, és a szabályokat úgy kell megalkotnunk, hogy mindenki vezethessen, aki egy alap követelménynek (legyen jogsija) megfelel. A demokrácia így működik...

Mivel a közlekedést nem lehet hülye-biztosra megcsinálni, muszáj mindenkinek nagyon-nagyon figyelnie vezetés közben. A balesetek többsége megelőzhető lenne, ha a VÉTLEN fél is jobban figyelt volna előtte...

Reggie 2011.01.06. 19:19:22

@"streetfighter": Ha lekapcsolod a tompitottat es csak helyzetjelzovel hasznalod, akkor meg ejszaka is kb ugyan az a hatas a szem szempontjabol, mintha tompitottal mennel kodlampa nelkul.

hangyagya 2011.01.06. 19:21:17

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: és ha rossz a kocsi, ki kell rajta cserélni a gépjár művet?
Azzal egyetértek, hogy minden kocsin lassan már az ablakmosó feltöltéshez is a legtapasztaltabb szervizest kell odahívni :)

Flugos furgonos 2011.01.06. 19:26:22

@The Lizard:
"@"streetfighter": egyetértek...
Sok embernek nem szabadna vezetnie: idősek, szemüvegesek, nők, fiatalok, gyakorlatlanok, hétvégi autósok...
Csak nekünk szabadna meg a buszosoknak-kamionosoknak! :)" No meg a furgonosoknak :D

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.06. 19:27:58

@Reggie: Na ezt nem fogod itt sosem megmagyarázni, ezeknek:-) Már az első mondatnál elvesztették a fonalat, pont azok, akiknek ég a ködlámpájuk..Ráadásul tilos is, ha nem indokolt és lakott a terület..A ködlámpa pedig sosem volt ugyanaz mint a tompított és a világításképe sem ugyanaz, ezért nem használhatod helyette..Ezt sem érdemes megpróbálni elmagyarázni:-))Éljelenek a menők, a helyzetjelző ledsorral, tompított helyett!...

hazug fidesznyik (törölt) 2011.01.06. 19:30:24

poszter:"De miért veszélyezteti valaki az én testi épségemet, csak hogy lazábbnak (?) tűnjön..."

Azért, mert ez itt az új Magyarország...
Valaki azt mondta (hazudta), hogy rend lesz. Na ezt azóta is várom, pedig csak néhány száz elmebeteg barmot kellene kiszedni a forgalomból, és minden megváltozna.

hazug fidesznyik (törölt) 2011.01.06. 19:32:00

Ja, és rendszámot a flúgos kamionosra, mert mindig elgurul a gyógyszere.

"streetfighter" 2011.01.06. 19:35:34

@Reggie:
Lehet, azzal a különbséggel, hogy én nem látnék semmit. :)

feketebarany666 2011.01.06. 19:37:11

Az elso kodfenyszoro, meg a neveben is benne van, szorja a fenyt.
Tehat nem lehet vakito senkinek.
A hatso az viszont zavaro nagyon, az tenyleg csak kodben kell.

"streetfighter" 2011.01.06. 19:38:04

@The Lizard:
Lehet ironizálni, de akit egy ködlámpa úgy elvakít, hogy ezért elüti a mamikát a zebrán, hááát erre nem mondok semmit.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 19:43:29

@feketebarany666: "Az elso kodfenyszoro, meg a neveben is benne van, szorja a fenyt."

LOL!

Reggie 2011.01.06. 19:53:41

@feketebarany666: Igen, mert ami vakit az a ködfényszúró :)

szgy 2011.01.06. 20:56:35

néhány éve bevezették az eu-ban hogy új autót csak úgy lehet gyártani hogy nem lehet teljesen lekapcsolni a világítást. ez 10 év múlva már jócskán észrevehető lesz az utakon is.

igazi hős 2011.01.06. 21:21:41

@balnyo: Az alapjáratot csak az érthetőség miatt írtam, bármilyen fordulaton megy a motor, nagyobb lesz a terhelése, ha nagyobb az elektromos fogyasztás. Némi pontosítás: a fényszóró 110W (+helyzetjelzők 20-30W) ami nem túl sok, de ne a maximális teljesítményhez hasonlítsd. Bár a 60W/80LE is inkább 0,1% mint 0,001%, a valóság ennek többszöröse. Egyrészt mert nagyobb a teljesítményigény, másrészt a max. teljesítményt városban nem használod ki, a lámpánál álláshoz 0, egyenletes 50-hez kb. 20 LE kell. Ettől persze nem fog látványosan nőni a fogyasztás, de 1-2 deci/100 km valós.

igazi hős 2011.01.06. 21:24:27

@fda: Neked is szól amit balnyonak írtam. Persze kapcsolj lámpát, de ne számolj.

Reggie 2011.01.06. 21:55:36

@igazi hős: Es akkor meg nem is szamoltal a generator hatasfokaval(es ennek a fordulatszam fuggesevel)...

thinker_ 2011.01.06. 22:15:18

ezért jó a Volvo. mindig be van kapcsolva a lámpa. megvettem a kocsit fél éve, eddig egyszer sem nyúltam a lámpakapcsolóhoz :)

"streetfighter" 2011.01.06. 22:31:37

@thinker_:

Szomorú, ha ez a legnagyobb erénye.

Hurri Kán 2011.01.06. 22:55:54

@''autónepper.'':
Nem az, hanem egy szörnyen frusztrált alak aki szerintem legalább 6 éve nem látott közelről egy jó nőt ;)

''autónepper.'' 2011.01.06. 23:12:28

@gyvy: :) nem hogy jó nőt nem látott szerintem még nőt se látott:D elkezd helyes beszédre oktatni :D pofám leszakad:D

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 23:16:31

@''autónepper.'': "elkezd helyes beszédre oktatni :D pofám leszakad:D"

Hát igen. Megoldhatatlan feladatba kezdett :)

''autónepper.'' 2011.01.06. 23:25:52

@...::: Flúgos Kamionos :::...: :D:D:D:D az az egyik de másik meg hogy merészeli ?:):DDDDD

Reggie 2011.01.06. 23:33:16

A poen az, hogy 200 masik hibat talalhatott volna, de pont egy regies kifejezest sikerult hibasnak titulalnia, hibasan termeszetesen...

igazi hős 2011.01.07. 00:03:04

@Reggie: Igen, és eleve nem km-re, hanem időre kéne az extra fogyasztást számolni, de már így is túl sok szó esett feleslegesen. Röviden ennyi: mérhető mennyiségű a túlfogyasztás, de aki ezen spórol az idióta.

2011.01.07. 00:11:28

Jéézusom... Soha nem gondoltam volna hogy ebből valaha vita lesz. De, lett. Többet fogyaszt! Itt felröhögtem! Ki nem szarja le baszki? :D
Majd ha átmegy az ilyen hülyék nyakán egy kamion, utána ráírjuk a fejfájukra h. "üzemanyagot spóroltak". Röhej.

De a fillérbaszók kedvéért kiszámoltam. Ha 8 litert zabál az autóm (lámpa nélkül), és évi kb. 30 000km-et megyek vele, az 2400 liter benya. Ha 360Ft a benzin, az 864 000 Forint. (baszki, ennyit tankolok el csak a sajátomba évente? A kurvaélet, kár volt kiszámolni :D)
Ha mondjuk mindig ég a lámpám, és ez egy deci pluszt okoz (ami marhaság, ennyivel nem eszik többet, de túlozzunk egy kicsit) az 2430 liter benzin évente. Azaz a sötétet, akik lámpa nélkül mászkálnak, megspórolják 30 liter benzin árát, ami olyan 10 000 Ft. Ezen kell spórolni, mikor mint látjuk majdnem egy millát tankolunk el évente, az autó megint több millió forint?! És akkor még ott van az a tény, hogy ami nálam átlag (30 000 km évente) az ha jól tudom jóval a magyar átlag fölött van. Egy átlagos úrvezető jó ha 5000Ft-ot megspórol. Ennek fényében tessék kapcsolgatni a lámpákat. Aki ennyire fillérbaszó, ne autózzon.

''autónepper.'' 2011.01.07. 00:15:12

@GSX-R: én csak poénból írtam hogy többet fogyaszt az autó remélem érzékelted:DDD

2011.01.07. 00:21:07

@''autónepper.'': Nem rád gondoltam. De voltak a kommentekben olyanok, akik halál komolyan gondolják ezt. Sőt, ismerek is ilyet...

''autónepper.'' 2011.01.07. 00:25:29

@GSX-R: yah:D fogadjunk hitelre vásárolt suszukival jár:D

2011.01.07. 00:31:00

@''autónepper.'': a-a. :D Octavia-s az ürge... De komolyan elkezdte nekem mesélni hogy mennyivel többet fogyaszt a lámpával... Mikor megkérdeztem hogy mégis mennyit megy évente ha ez neki mérvadó, azt válaszolta hogy 8000km körül. Nincs több kérdésem. :D

''autónepper.'' 2011.01.07. 00:54:19

@GSX-R: :DDDDDDDDDDDD az is úgy jön össze hogy elmegy vasárnap a tescoba meg vissza:DDD

D4D 2011.01.07. 00:55:56

Félelmetes, hogy léteznek olyan fillérbaszók, akik 2 deci üzemanyagért képesek reszkírozni a saját tyúkszaros életükön felül még a többi közlekedési partner életét is.

Nem hiszem el, hogy százon két deci benzin ennyire fontos tétel egy élettel szemben.

Elég baj az, hogy a tetű önkormányzatok és útfenntartók a villanyon és a festéken spórolnak.

Innentől már inkább a gyalogosgázolós poszthoz tartozik, de ide is illik:
Ma este 17 óra körül a Szanatórium utcai (Budakeszi) zebránál semmit sem lehetett látni, csak a szembe jövő busz két tompított lámpáját.

Ha a közvilágításban legalább a zebráknál nem spórolnánk, akkor egyszer az újév hajnali eset lehet elkerülhető lett volna, másrészt az állam jó példát mutatna az ilyen fillértoszásból inkább sötétben kuksolóknak.

huspotyolo 2011.01.07. 01:40:59

A spórolókat csak egy szer büntessék meg ezért, és már el is vesztek a gondosan összegurigatott forintok. :D

@2108face: "Utálom felkapcsolni a világítást, mert a karbis Samarámban nem állít utána alapjárati motor és rezegni kezd a kocsi ha felnyomom."

Rezeg alapjáraton ha lámpa fel van kapcsolva?! Ladán még szerintem belenyúlhatsz az alapjáratba, ajánlom tedd meg, vagy vidd el szervizbe. Gugli barátod "hányja kifele" a 'samara alapjárat' szavakra a megoldásokat javaslatokat. (kipróbáltam) Nevetséges, de tényleg! :-D

Tornado86 2011.01.07. 02:38:49

@balnyo:
A kocsik generátora nem dinamó :)

Globetrotter2014 2011.01.07. 09:11:56

@jdavidpeter: én például kifejezetten szeretem az első ködlámpát, ha közeli dolgokat kell bevilágítani. Tipikus eset a jó magyar úthűzat amikor kátyukat kell alaposabban szemügyre venni, a másik ilyen, amikor fokozott biztonságérzetet az az első ködlámpa, az az erdei utak, amikor jobban bevilágítja az autó szélén lévő erdei részt ami már kikerül a rendes fényszórók kévéjéből, de szeretném tudni mi történik ott, mert bármikor elűugorhat valami. Ja igen értelemszerűen a xenonos autóval már nincs ilyen gond, ott valahogy siekrült mindent bevilágítani. Sőt korábban, ha beállt mögém egy xenonos (igazi, nem HVCS kamulámpával), még nekem is jobban bevilágította a teret. SZal én egyrételműen a xenonpárti vagyok. Magamnak és másoknak egyaránt....

No name est omen 2011.01.07. 10:30:34

@igazi hős:
A 80Le az nem 60W hanem 60kW tehát az ezerszerese, mellesleg egy 60W-os benzinmotor hogy tudna elég delejt termelni a 110w-os fényszóróhoz (én 1 db-al számoltam) és ha egy fényszórónak többszöröse lenne a teljesítménye akkor azt írnák rá, nem? Az igaz, hogy a 60kW a csúcsteljesítmény ami ritkábban fordul elő mint az izzóknál, de nem nagyon tudok olyan autót elképzelni aminek nincs legalább 2kW a teljesítménye alapjáraton. És ha 1-2dl többletet okoz ami ki van zárva akkor 40-80Ft-al többet fizetsz 100km. Nem mondom igazán jelentős vagyon.

Globetrotter2014 2011.01.07. 10:35:08

@balnyo: én úgy olvastam, hogy kb fél literes túlfogyazstát eredményez az állandó nappali fény. Őszinteén szólve engem nem érdekel, nem fillérvadászatból vettem autót, ha kell gázt adok és nem kockáztatom a biztonságom egy elsötített autóval... Olyan lenne mint a fenti hasonlatom a takarékosságból nem fürdő emberről...

No name est omen 2011.01.07. 11:01:38

Én ugyan totál nem értek hozzá és örülnék, ha egy szakértő hozzászólna és megtudnánk mindent.
De azért a 2-es matekból és fizikából is megvolt és el nem tudom képzelni, hogy tudna néhány ilyen minimális fogyasztó fél liter fogyasztást produkálni. A klíma van vagy 2000W ami kb az összes izzó, hifi stb. tízszerese ezek alapján az 5 liter többletfogyasztást jelent amikor hűt?

Globetrotter2014 2011.01.07. 11:11:20

@balnyo: ezek nem háztartási berendezések. AZ újabb autoklímák nem állandóan mennek csak amikor kell. Rossz esetben (téli üzem, hideg motor lassú felmelegedéssel) akár 2-4 literrel is többet fogyszthet klímával.

No name est omen 2011.01.07. 11:25:07

@ZF2: Nem mondtam, hogy a klíma állandóan megy (melyik háztartási gépre gondolsz, hűtő? az se megy állandóan mint ahogy a mosógép a sütő a vasaló, mikró se) A klíma plusz 2-4 literét is elég szélsőséges esetnek gondolom, de el tudom képzelni. Az izzóknak tuti nincs nagyobb fogyasztása mint az alapjárati fogyasztás 5%-a ami tuti, ami lehet vagy 0,5dl akinek ennél magasabb érték jön el van romolva az autója nézesse meg.

Globetrotter2014 2011.01.07. 11:32:40

@balnyo: régi manuális klímánál ha bekpcsolod fogyaszt, ha kikapcsolod nem. A modern autoklímák elég finomhangolt darabok. Lesz hogy semennyit sem fogyszt mert lekapcsolja a kompresszort, viszont a modern dízeleknél plána hidegjáraton elég sokáig szükség lesz rá. Egyszer takarékos audi fedkomjánál láttam ilyen tanácsasást, hogy mi mennyivel emeli a fiogyasztást. A lámpa meglepően sok volt. Ettől függetelnül ezt én elfogadom a biztonságért. Ezen felül ha elfelejted felkaocsolni BP határában (kedvencem a Hidegkút solymár közötti 500m-es szakasz, tipikus lehúzás), gyorsan megtérül a fél lityi üzemanyag ára...

No name est omen 2011.01.07. 11:44:25

Valaki tudna küldeni 1 linket ahonnan ez kiderül? pl. a felkomfot?
Ezt mondom én is a manuális klíma is csak akkor fogyaszt amikor hűt vagy fűt. Amikor a klíma max. megy akkor elképzelhetőnek tartok 2-4l fogyasztást, ami nyáron 0,5-1l is lehet 100km-en.

nyuszigonosz 2011.01.07. 11:56:22

Népek! Én már tegnap mérgemben inkább nem is írtam, mert nagyon rosszindulatú hozzászólást tudtam volna csak írni...
3 csepp benzinért nem kapcsolja be valaki a lámpát?! Mert spórol?!
Tudjátok mit? Az olyan szerencsétlen ne menjen még a vécére is kocsival, meg a 100 méter "nagy távolban" lévö oviba iskolába hurcolja a gyerekeit...
Hogy párásak az ablakai mert spórol a fütéssel, klímát be nemkapcsol mert 2 csepp benzinjébe kerülne, a drága CD s rádiót azonnal beépíti de soha nem kapcsolja be, mert többet fogyaszt a kocsi, ezt a sok hülyeséget én már mind hallottam és a fejem csóváltam, de hogy a lámpát rossz látási viszonyoknál kispórolni?!
Minek az ilyen embernek az az autó?!
Még a szamaras szekeret is valahogy ki kell világítani?!

_B_ 2011.01.07. 12:45:31

Világítás mindennel felvesz kb 200W-ot, legyen a generátor hatásfoka 50%. 400W = 0.3LE -> semmi. Max alapjáraton pár %.

Elektromos bicajjal húzzatok kocsit, meglátjátok hogy aránylik ez a teljesítmény az autó megmozdításához és mozgában tartásához szükségeshez:))

Hurri Kán 2011.01.07. 12:48:00

@_B_:
Sokan számolgatták itt, hogy mennyi a világítás esetleges többlet fogyasztásigénye: gyakorlatilag elhanyagolható.

Na most aki ilyen szinten van és ennyire így közelíti meg saját és mások biztonságát, az szerintem baromi gyorsan felejtse el az autózást...

igazi hős 2011.01.07. 12:53:42

@balnyo: "A 80Le az nem 60W" Ezt hol olvastad nálam? (A 60W/80LE-t a te példádból emeltem ki mint elektromos/motorteljesítmény hányadost, mert elírtad vagy elszámoltad.) Másrészt a te autódban nem két lámpa van elöl? Harmadrészt: 100 km-re vetítve a lámpánál álló autó lámpája mekkora túlfogyasztást okoz? Végtelent, ugye. Most csak városról beszélünk (hisz másutt egyébként is kötelező), ahol alacsony az átlagsebesség, azaz 100 km 4-5-6 óra világítást jelent, azaz kb. 0,5-1kWh energiát jelent. 1 kWh előállításához pedig tényleg kell ~3 deci benzin. Ha kéred leírom a számolást, de inkább hagyjuk.

Rahsid 2011.01.07. 12:57:28

Kezét eltörném, aki nem képes felkapcsolni azt a kúúúrva világítást, főleg ha ezt azért teszi mert spóóórol.

igazi hős 2011.01.07. 13:03:32

@_B_: Nem arról volt szó, hogy rosszabbul gyorsul az autó, ha világít (hisz mindannyian tudjuk, hogy bekapcsolt ködlámpával és kék leddel kétszer olyan jól gyorsul minden autó), ezért nem a teljesítményeket kell összehasonlítani.

No name est omen 2011.01.07. 13:45:34

@igazi hős:
a 80Le 60kW a lámpa 1db 60w tehát pont az ezrede
ezért írtam 1 izzót. Egy pár izzó tehát az ötszázada. Ha egy autó 100km-t áll :D égő lámpával akkor lemerül az akksi. A 10-20km/h sebesség tényleg nem túl gyors, de ha a dugóban állsz illetve fékezel-gyorsítasz akkor nem a lámpa okozza a többlet fogyasztást hanem a gyorsulás. És az a 3dl is amit mondasz 120Ft marhára nem éri meg spórolni rajta.

Reggie 2011.01.07. 15:12:57

@Rahsid: Akik telen a szurke idoben (korlatozott latasi viszonyok kozott) nem kapcsoljak fel, azoknak a sporolasig el sem jut az agyuk. Szimplan csak hulyek es azt hiszik ha latjak az utat valamennyire az mar eleg. Addig sosem jutnak el agyilag, hogy celszeru, ha oket is latja. (Sporolni meg ott kell ahol celszeru, pl. verofenyes napsutesben a varosban semmi ertelme sincs vilagitani)

igazi hős 2011.01.07. 15:54:05

@balnyo: A fogyasztás szempontjából mindegy, hogy milyen erős az autód, egy 50 LE-s autó ugyanannyit fog fogyasztani 150W-nyi világítás meghajtására, mint egy 500 LE-s. (Feltéve, hogy azonos hatásfokon dolgoznak, ami nagyon terhelés- és fordulatszámfüggő, de ettől most tekintsünk el.)

_B_ 2011.01.07. 16:10:03

@igazi hős: De a teljesítményket kell. A fény is benzinből lesz, csak előtte átalakul párszor:)

holex20 2011.01.07. 18:23:42

@fda: Gondolom te éjjel nappal teljes teljesítményen használod a motort. Mert csak ebben az esetben lehet helyes a meglátásod...

igazi hős 2011.01.07. 20:29:19

@_B_: Lásd: @igazi hős: Ha a motor teljesítmény (szorozva a generátor hatásfokával) nagyobb mint a felvett elektromos teljesítmény, akkor mindegy mekkora a tényleges teljesítmény, ugyanakkora a generátor teljesítményigénye és emiatt az extra fogyasztás is ugyanakkora.
Ugye nem kell győzködjelek, hogy ha két egyforma, de eltérő maximális teljesítményű autóval ugyanúgy mész, akkor az aktuális teljesítményük egyforma? Ebből következik, hogy a fogyasztásuk is azonos (mielőtt belekötne valaki: mindkettő benzines, hiszen gázolaj csak traktort hajt) feltéve, hogy azonos hatásfokon működnek.

fda 2011.01.07. 21:18:42

@Arpsoft: Nem jól gondolod. Az autó ritkán megy a megadott névleges teljesítményével. Éjszakára meg le szoktam állítani a motort. No akkor számoljunk:
A fenti 120W / 75kW = 0,0016 azaz 0,16%
Amikor csak alapteljesítménnyel jár a motor, akkor számoljunk pl. 20LE-vel, az 15kW:
120W / 15kW = 0,008 azaz 0,8%
A fenti két szám kb. a két véglet az én esetemben, és mindkét véglet a tizedszázalék nagyságrendben van.

Mennyit is jelent ez benzinben? Számoljunk az egyszerűség kedvéért 10 literes fogyasztással. Ekkor ugye 1 kilométerre 1 deci benzin kell. Ennek a néhány ezrelékét teszi ki a fenti pluszfogyasztás. Mennyi is az? 1 deci benzin 35 forint, annak pl. az 5 ezreléke: 17 fillér. Ennyibe kerül nappal a lámpák okozta pluszbiztonság.
Szorozzuk vissza: egy 100 kilométeres úton ez tizenvalahány forint.

_B_ 2011.01.08. 14:05:37

@igazi hős: Igen, ezért számoltam 400W plusz teljesítményignnyel(a motor felé, ugye ő eszi a benzint), ez nagyjából alapjáraton is ennyi, meg 5000rpm-en padlógáznál is...
Kb. 30LE szükséges a "normális" közlekedéshez egy 1t tömegű kocsival. Számítást lásd fda-nál
Gondolj csak a 24LE trabira, a 100km/h álomhatár volt vele. A nagyvárosi közlekedésről ne is beszéljünk. Többet nyersz ha csak félig tankolod a kocsit, mintha nem kapcsolnád be a villanyt.

igazi hős 2011.01.09. 00:17:37

@_B_: @fda: Nem akartam leírni, mert fizika és azt mindenki utálja, de látom muszáj.
Legyen 150W a lámpa által felvett elektromos teljesítmény, és 30% a hő->áram átalakítás hatásfoka (benzinmotor hatásfoka 40% - a generátor és egyebek vesztesége). Ekkor 40 MJ fajfővel és 0,73 kg/l sűrűséggel számolva egy óra alatt: 150 W * 3600 s / ( 40 MJ/kg * 0,73 l/kg * 0,3 ) = 0,06 l/óra, bő 20 forint a "villanyszámla" óránként. Azaz ha városban 5 óra alatt teszel meg 100 km-t, akkor az 3 dl benzint, ~100 forintot jelent, ha az országúton 100-zal mész, akkor 20 forintot. Ha városi maximum sebességgel, 50-es átlaggal számolok, akkor 100 km = 2 óra, azaz 0,12 l. Legyen 8l a városi fogyasztás, ez 1,5%-ot jelent. A valóság ennél nyilván rosszabb, hisz az 50-es átlag csak álom.

fda 2011.01.09. 00:27:50

@igazi hős:

Helló én ezt írtam:
"Szorozzuk vissza: egy 100 kilométeres úton ez tizenvalahány forint."

Te meg ezt számoltad ki:
"ha az országúton 100-zal mész, akkor 20 forintot."

Nagy eltérés tehát nincs a becsléseink között.

Természetesen aki a budapesti dugóban üldögél a kocsijában (példád szerint 100km 5 óra alatt) annál rosszabb számok jönnek ki. Ő mindenképpen dupláját fizeti annak, mint aki ott használja a kocsiját, ahol érdemes.

A lényeg, hogy abban egyetérthetünk, az autó üzeméhez képest jelentéktelen pénzbe kerül a lámpák adta plusz biztonság.

jónévez 2011.01.09. 22:53:42

@igazi hős: Majdnem.
Az igazság azonban az, hogy a benzines (otto) motorok hatásfoka általában 25%-nyi, modern (és azonfelül drága) otto-motorok közelítik (de el nem érik) a 30%-ot. A 40% a JÓ dízel-motor hatásfoka... (ez ronthatja a számolás végeredményét)

A motorbenzinek viszont nem 40, hanem 44MJ-t adnak kg-onként. (ez viszont javítja a végeredményt)

Mindenesetre, ez apró tévedésektől eltekintve kb jó az eredmény, nagyjából 2/3-4/5 liter benzinbe kerül óránként egy személyautó kivilágítása, attól függően, hogy elöl mekkor égők vannak.
És mindegy (nagyjából), hogy mennyivel mész, mert az óránkénti fogyasztása a lényeg, ha már wattban számolunk.

A végkövetkeztetésed is helyes: akinek a biztonsága, a láthatósága, az élete (és a másoké) nem ér meg üzemóránként 25-35 Ft-ot, az annyira felelőtlen, hogy tényleg kár autóznia. Cigarettára többet költünk (már akik dohányzunk) óránként 30 ft-nál...

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.10. 09:35:15

Szerintem van ennek egy egyszerűbb megközelítése a dolognak. Én csak világítással járok.Mindig ég. Az autóm teljesítménye 75000 Watt. A 40%-án használom, valószínűleg a névleges teljesítménynek,átlagban ahogy itt olvastalak titeket ez reális és szerintem is az. Ez 30000 Watt.. A fogyasztása pedig legyen 10 l/100 km.A tompított fényszóróm fogyasztása pedig 160 watt.Mivel állandóan világítottam a 10 liter üzemanyag elfogyasztása alatt, igen jó átlag számolható ebből. A többi információ, szerintem, irreleváns.Nincs rájuk szükség. A 30000 wattnak 0,51%- megközelítőleg, ha jól számoltam fejben a 160 watt. Tehát a fogyasztásomnak is a 0,51%-a ment el a világításra és kész.Ez fél liter, meg egy pici. 100 km-eb. Szerintem..Aztán majd ti eldöntitek, hogy baromság-e?

koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.01.10. 12:00:37

@"streetfighter": Igazad van, ha nekem szembol vilagit a nap (kulonosen igaz ez telen, alacsony szogben suto napnal, havas tajnal), akkor bizony rohadt nehez eszrevenni a szembe jovot. Ilyenkor is nagyon elfer a vilagitas.

koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.01.10. 12:10:10

@huspotyolo: Nem tudlak biztatni. Sokat probaltam, nem mukodik, illetve hatekonysaga gyatrabb a villantasenal, mert nem mindig veszik eszre, es ugyanolyan aranyban kovetkeztetik ki mit is akarok, es ezek kozul ugyanolyan aranyban tesznek ra. Volt olyan amugy aki csunyan mutogatott, hogy milyen alapon villogok en ra.

dzsaszper 2011.01.10. 12:29:46

@pernahajder Campbell: ilyen kereszteződést forgalomirányító lámpa nélkül még csak lakott területen kívül láttam...

igazi hős 2011.01.10. 12:57:22

@jónévez: Bizonyára így van, a legtöbb adatot fejből írtam és későn. Sőt fűtőérték helyett fajhőt írtam (mivel fajlagos fogyasztásra gondoltam, de még egy fogalmat nem akartam belekeverni).

@Aabroncs: Ha tudod az autód átlagteljesítményét, akkor azt is tudod, hogy mennyi hasznos munkát végez egy óra alatt. (Mérnökember számára nem létezik teljesítmény, mérni csak munkát lehet, azt idővel osztva lesz átlagteljesítmény.) Ennek egy része az autót mozgatja, másik részével világítasz. Amit kihagysz, hogy a 10 l-t 100 km-re számolod, pedig a lámpád időben állandó teljesítménnyel világít, ezért nem mindegy, hogy országúton mész 100-zal (1 óra), vagy városban 25-tel (4 óra). Másrészt a generátor hatásfoka nem 100%, azaz a 160W-nál nagyobb lesz a mechanikai teljesítményigény. (De hogy 90% vagy 50%, azt végképp nem tudom, ráadásul terhelésfüggő.) Ja, a 10 l 0,5%-a nem fél liter csak fél deci, ennél azért több a valóság.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.10. 14:51:29

@igazi hős: Én átlagot számoltam és az autóm elfogyasztott 10 liter üzemanyagával, ami azt jelenti, hogy elmentem 100 km-t. Az autó 40%-os hatásfokában megegyeztünk és mondom ,átlagot számolunk. Valóban nem mindegy,hogy országút vagy város, erről megfeledkeztem, mert én mindig ugyanott teszem bele a kilométereket:-) Viszont a fél deci tényleg kevésnek hangzik. Le fogom tesztelni. Én mindig ugyanott járok, teli tankolok és világíttassál be, majd haza. Ezután megint teli és világítás nélkül, be, majd haza..Csak ezt ugyanazon a kúton kéne, kinyírnak engem, mi?? Ha viszont többet megyek, már sok a zavaró tényező..
Alapjáraton megmérni? Az üzemanyag szűrő előtt én le tudom bontani és megnézem mondjuk 10 perc alapjáraton, meleg motorral, csillárral és nélküle.Na?

igazi hős 2011.01.10. 21:23:16

@Aabroncs: Ezt kicsit bonyolult lenne házilag megmérni:
- motor hatásfok fordulatszám és terhelésfüggő (azaz nagyon eltérhet a valós érték az alapjáraton mérttől),
- generátor hatásfoka szintén függ a fordulatszámtól és a terheléstől (azaz lehet, hogy közepes fordulaton 500W elektromos fogyasztás alig kerül többe mint alapjáraton 160W),
- elég kis mennyiséget kéne elég pontosan mérni, @jónévez: számaival is 1 dl/óra alatti fogyasztásról van szó.
Maradjunk annyiban, hogy akár átlagteljesítményből számolunk, akár energiából (illetve utóbbi esetben inkább becslünk, mert több adatot elég pontatlanul tudunk), az eredmény elég alacsony ahhoz, hogy egyértelmű legyen: a világítás nem olyan drága, mint amennyire hasznos.

huspotyolo 2011.01.10. 23:52:12

@koc: Legésszerűbbnek az idézett módszer tűnik, ha nem is tudja 50% mit jelent a másik 50%-ért már megérte. ;-)

KolomparVinetu 2011.01.11. 10:59:12

@BettyBoopyy: Ez engem is nagyon zavar, mármint hogy egyik autó kivilágítva, másik nem kivilágítva közlekedik, pedig a fényről már jó előre lehetne látni, hogy azaz autó áll, vagy mozgásban van.
Volt már az idei télen, hogy nem vettem észre időben a balról érkező, kivilágítatlan koszos, ezüst Mondeót a szürkületben, mert a parasztján kívül mindenki világított, amit - nyilvánvalóan - jóval hamarabb észreveszel, és elég csak egy pillanatra az adott irányba nézni.
Nem lett semmi, csak satuzás, meg némi mutogatás, de kicsin múlott.
Nem értem, hogy ez mért jó egyeseknek... 800Ft hella H7 vs. 3-5.000.000 értékű jármű...

pernahajder Campbell 2011.01.12. 09:17:51

@dzsaszper: Pedig van elég (pl. a budai hegyvidéken), sőt lehetne még több is.

alexander77 · http://www.lefolyo.hu 2011.03.11. 12:05:24

Jó lenne ha használnák a lámpát ,főleg szürkületben. Kivilágított autót követ lámpa nélküli, mögötte reflektorral közlekedő. Előznél, mert nem igazán látod a félhomályban a szürke Fordot. Aztán hirtelen ott terem és kénytelen vagy a fékbe taposni, ha nem akarod a fogad ott hagyni.Ilyenkor sajnálom, nincs magassági kormány! Látni és látszani! Nem véletlen volt ez a szlogen! Így tovább élhetünk!












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása