Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Ha a látási viszonyok indokolják

2011.01.14. 21:20 :: SilentSound

Vannak a KRESZ-nek olyan homályos, megfoghatatlan részei, ami nincsen számszerűsítve, tulajdonképpen az emberekre bízzák a helyzet felmérését és értékelését, azt is rájuk hagyva, hogy ennek fényében döntsenek például arról, hogy mikor indokolt például a ködfényszórók használata. Mi van például akkor, ha valaki úgy gondolja, elég ködös az idő hozzá, a rendőr pedig meg akarja büntetni, mert szerinte nincs köd? Zsolt az ilyen pontatlanságok kapcsán írt levelet, főként az említett ködlámpa köré építve elmélkedését.

Károly "Ne csak sötétben kapcsolj világítást!" írása, valamint a bevezetőben írt megjegyzés indított keresésre, hogy pontosan hogy szól a KRESZ a ködlámpa használatáról. Aki rendszeresen autózgat tapasztalja, hogy sokan állandóan égetik a ködlámpát mikor nyoma sincs a ködnek. Vannak akik úgy gondolják jobban néz ki így az autójuk, vagy meg akarják mutatni nekik ilyen is van és telik rá.

Bosszantó még az, amikor utólagos "gagyi" rosszul beállított megoldást látunk ami még ráadásul vakít is. Itt persze kitérhetnénk a gagyi xenonosokra is, akiknek arra nem alkalmas lámpatestbe szerelik azt be és ha rászánná az energiát a pontos beállításra sem tudja úgy belőni, hogy ne vakítson.

Keresgettem de csak a következőt találtam: "Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják."

Valamint még annyit, hogy lakott területen belül nem szabad használni. Mik ezek a határok a látási viszonyokban amikor bekapcsoljam vagy amikor ki? Feltehetnénk még a kérdést, hogy ha ezek a határok nincsenek lefektetve (például megbecsülhető belátható úthossz, vagy mittudomén) akkor miért haragszunk autóstársainkra hogy bekapcsolják? Ők úgy gondolják, hogy indokolt! Mivel bizonyítható, hogy nem indokolt? Lehet hogy nem mden esetben ők a hibásak, hanem a jogszabály, hogy nem egyértelműen szabályozza a használatot.

Természetesen én sem pártolom a szembejövők és a mögöttes forgalom vezetői szemeinek kiégetését, de akkor miért nincs ez megfogalmazva és jogszabályba foglalva?

Nem vagyunk jogszabály alkotók, leírhatnám, hogy én hogyan használom és vitatkozhatnánk hogy az most akkor jó-e vagy nem. Viszont sokszor én is bizonytalan vagyok az adott köd esetén bekapcsoljam vagy ne, ez most mekkora köd? Lehet méregetni mennyi a tényleges látótávolságot, hány karót vagy felezővonalat látunk, de sokszor hullámokban jön a sűrűbb és ritkább. Akkor most ki-be kapcsolgassam, vagy hagyjam égni? Érdemes-es felkapcsolnom vagy úgyse ér semmit esetleg csak a szembejövőket fogja zavarni?

Próbálgatni szoktam, hogy a fénye jelent-e valami láthatót és esetleg akkor használom ha igen. A távolságival is szoktam villantani, és ha tejszerű trutyit látok és rövidebb a látótávolság mint ha nem kapcsolnám föl, akkor kapcsolom a ködfényt, de ezek nem szabályok.

A hátsót csak akkor szoktam használni, ha nincs mögöttem senki, ha beér valaki és netán használtam a hátsót és tutira tudom, hogy már lát engem akkor lekapcsolom, mert azt én se szeretem ha valaki után megyek és az égeti a szemem. Talán a hátsó ködfényesek közül még az a rosszabb akinek két hátsó ködlámpája van, mert ha fékez nem sokkal erősebb a féklámpa fénye és nem eléggé föltűnő (mindkettő általában 21wattos), veszít a féklámpa a figyelemfelhívó szerepéből a ködzár mellett.

Összefoglalva ha valaki tud megbízhatót és okosat mondani mikor és hogyan kell használni, az bírja rá a jogszabály alkotókat is, hogy foglaljanak valami pontosabb szabályozást a KRESZ-be minthogy "ha a látási viszonyok ezt indokolják".

69 komment

Címkék: közlekedés autó kresz ködlámpa fényszóró

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.14. 21:27:08

Az a gond, hogy semmiféle konkrét szabályt nem lehet megfogalmazni, mivel elég nehéz meghatározni, hogy mi számít ködnek, esetleg "nagy ködnek". Szerintem a kresz költői úgy gondolták, hogy akinek van jogosítványa, és még autóra is telik neki, annak van annyi esze, hogy el tudja dönteni, hogy indokolt-e vagy sem. Kár, hogy a gyakorlatban ez nem így van.

CD-R80 2011.01.14. 21:29:12

Hátsót csak akkor ahogy írtad.
Elsőt csak max. helyzetjelzővel tényleg nagy ködben éjszaka.

Rocko- 2011.01.14. 21:42:45

volt olyan nap, aszt hiszem pont a héten, amikor város ide vagy oda, simán 150-200 méter alatt volt a látótávolság. úgy látszik a ködben nem szóltak hogy város van.

aki jó látási viszonyok közt mögöttem ködfényszórózik, az szokott kapni ködzárót. elvégre szerinte köd van, nem? érdekes mód pillanatokon belül megszűnik a köd és lekapcsolja. :-) vagy lekanyarodik inkább.

Captain01 2011.01.14. 21:57:17

Kedves Zsolt!

Szeretném megkérdezni, hogy miből gondolod hogy a ködlámpát lakott területen belül nem szabad használni?
Mert szerintem a KRESZ (1/1975 KPM-BM együttes rendelet)Konkrétan nem írja le hogy lakott területen belül nem szabad ködfényszórót, hátsó helyzetjelző ködlámpát használni. A KRESZ-nek az bekezdése amit bemásoltál nem konkretizálja hogy hol lehet, vagy hol nem lehet használni. Csak azt írja le hogy ködfényszórót, ...-ot akkor lehet használni ha ezt a látási viszonyok indokolják.
Az már másik kérdés hogy a hátsó ködlámpa (hátsó helyzet jelző ködlámpa) használata indokolt legyen lakott területen ahhoz tényleg nagyon nagy köd kell.
Ha a posztoló a KRESZ-ben talál erre vonatkozó mondatot, vagy esetleg bárki más azt másolja be.
Innen elérhető a mai napon hatályos KRESZ:
www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM

2011.01.14. 22:13:32

Igaza van Flúgos kamionosnak, nem lehet megfogalmazni jobban. Ha most leírnák hogy 200méter látótáv. alatt lehet használni, akkor meg az lenne a baj hogy nem tudod lemérni a látótávolságot.
Én mondjuk városon kívül az elsőt mindig felkapcsolom ha köd van, a hátsót csak nagy köd esetén, mikor nem jönnek mögöttem.

@Captain01: Nem fogom keresgélni az ide vonatkozó szabályt, de biztos vagyok benne hogy a KRESZ tartalmazza azt hogy városban nem szabad használni. De majd idejönnek a KRESZ kukacok, és bemásolják.

Elismert író 2011.01.14. 22:18:43

"Valamint még annyit, hogy lakott területen belül nem szabad használni. "

MIÉRT hiszi ezt mindenki?! Szó nincs ilyenről a kreszben! Tessék már utánanézni.
Na!

-d(-_-)b- 2011.01.14. 22:27:36

Mivel a jól beállított ködlámpa max 5-6 méterre világít előre az útra, igazából nem oszt, nem szoroz. Esetleg ha hússzal mész.

Ettől függetlenül én felkapcsolom, ha köd van, mert jobban látni az autót.

Ugyanez van a hátsóval is: inkább vakítson egy kicsit, minthogy egy vakegér belémjöjjön. Ha már közvetlen mögöttem jön, majd lekapcsolom.

Aki meg nem tudja megkülönböztetni a dupla hátsó ködzárót meg a féklámpákat, háááát... Meg féklámpa középen is van egyébként.

Captain01 2011.01.14. 22:28:58

@GSX-R: Nem értem, ha biztos ebben "hogy a KRESZ tartalmazza azt hogy városban nem szabad használni." miért tudod megtalálni?

-d(-_-)b- 2011.01.14. 22:29:53

@GSX-R: Lécci, keresd meg, mert én nem találtam!

Captain01 2011.01.14. 22:30:16

@GSX-R: Nem értem, ha biztos ebben "hogy a KRESZ tartalmazza azt hogy városban nem szabad használni." miért *nem tudod megtalálni?

Bocsi a be *-ot szót kihagytam

2011.01.14. 22:35:33

@Captain01: @-d(-_-)b-: Most biztos nem állok neki keresgélni, lehet hogy igazatok van. De az is biztos, hogy nekem azt tanították, hogy városba tilos. Akkor ezek szerint hülye volt az oktatóm? Vagy volt valami változás ezzel kapcsolatban? Mert nem egy embertől hallottam már ezt.

-d(-_-)b- 2011.01.14. 22:41:39

@GSX-R: Na átnéztem megint, de lakott területest nem találtam. Én 96-ban vizsgáztam, akkor (már) nem tanítottak ilyet. Ha tippűnöm kéne: A rosszul beállított első ködlámpa meg a hátsó is tud elég vakító lenni közelről, lehet, hogy ezért mondta neked, hogy ne használd.

nem mondom meg 2011.01.14. 22:49:43

Egyszer régen előjött egy olyan verzió, hogy a ködlámpát csak akkor lehet használni, ha a látási viszonyok indokolják és ezt valahogy úgy "definiálták", hogy a látási viszonyok nem teszik lehetővé a 40 km/h-nál nagyobb sebességet.
Hogy az oktatóm mondta-e, vagy KRESZ-ben szerepelt, már nem tudom.

Captain01 2011.01.14. 22:52:16

@GSX-R: Nem tudok róla hogy lett volna változás ezzel kapcsolatban. Volt oktatódnak szerintem illene helyesen tudnia az ezzel kapcsolatos szabályokat, de ettől függetlenül nem mondom hogy hülye lenne mert nem ismerem őt.

D4D 2011.01.14. 22:57:49

Nekem a teljesítmény felkapcsolt első ködfénynél megnövekszik 12 LE-vel. HA a tompítottat lekapcsolom, és csak a köd megy, akkor plusz 20 LE!:)))))

Komolyra:
A jól beállított első köd még nem olyan nagy gáz. A hátsóért viszont büntetek. Leelőzöm, és én is adok hátsót.

Mellesleg a magyar KRESZ tele van ilyen occó kínai gumiparakrafosokkal.

dhpage 2011.01.14. 23:27:45

Egy jól beállított ködlámpa nem vakít. Ugyanis pont az a szerepe, hogy laposan, lehetőleg minél alacsonyabban világítson előre és legalább annyira oldalra is. Így a vezető szemébe visszaverődő fényt (a ködről) csökkenti és jobban megvilágítja az út szélét, amit ugye ilyenkor esélyesebb követni, mint mondjuk a tejet magunk előtt.
A tompított ezzel szemben pont felül egyre erősödő fényű (hogy megfelelően távolra láthassunk a szembejövő vakítása nélkül) és magasabban is van, ezért nem igazán jó ködben. A távolsági meg egyenesen zárófény, szép fehér falat lehet emelni magunk előtt. :)))

A hátsó ködlámpa szerintem is sokkal rosszabb, főleg közelről. Ha jönnek mögöttünk normális követési távolságban, vagy annál közelebb, akkor illik lekapcsolni.

A jó ködlámpa engem abszolute nem zavar.

Más tészta persze ami tuning, vagy xarul van beállítva, netalán utólagos xenont kapott.
Viszont ezek valóban rossz látási viszonyoknál a használójának és a többieknek is zavarják a látását, így végül is tökmindegy mikor vannak bekapcsolva.

dhpage 2011.01.14. 23:37:14

@GSX-R: Átnéztem, nincs benne ilyen kikötés. Kevered a távolságival.

"(3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott
területen kívül szabad."

odanézz 2011.01.15. 00:48:44

Gyári, direkt a lehető legalacsonyabbra állított első ködlámpákat használok a helyzetjelző mellett, nappal, lakott területen kívül és belül egyaránt.
Felkapcsolt tompítottal jó 30-40%-al nő a fogyasztásom, ez pedig környezeti szempontból sem előnyös.
Nos, ugye megbocsátható bűn?!

kuk22 2011.01.15. 00:50:35

Nem értem, hogy sok embernek miért okoz ez ekkora problémát. Én mindig a másik autót nézem akár előttem, akár mögöttem van. Ha azt jól látni nem kell, ha nem akkor kell(het).

Szerintem a KRESZben az sincs leírva, mikor kell az ablaktörlőt bekapcsolni, mégis sokan rájönnek.

Reggie 2011.01.15. 02:07:13

@odanézz: Ha nappal varosban jo latasi viszonyok kozott egyaltalan nem vilagitanal, akkor 0%-al none a fogyasztasod. Raadasul a kodlampa akkora teljesitmenyu mint a tompitott, kivetel ha xenonod van, vagy valami utolagos(es illegalis) nagyfenyereju fos.

odanézz 2011.01.15. 02:18:11

@Reggie:
Ez így most wattafakizdet??
Fizikailag változik az autóm orra, ugyanis tompított álláson nyitnak a bukólámpák. 2 függőleges lencse, igazán jót tesz a légellenállásnak
Nem?!
Logikus, hogy nem a többletáramfelvétel miatt lesz többletfogyasztás, hisz 55-55w mindkettő!

Reggie 2011.01.15. 04:45:37

@odanézz: Nincs a nicked melle irva:) Azt hittem mar vmi elektromos problemad van hogy ennyire fogyaszt egy lampa:)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.01.15. 06:55:50

"ennek fényében döntsenek például arról, hogy mikor indokolt például a ködfényszórók használata. "
A rendőrök így könnyebben szopathatnak...

Nekem sajnos a legutóbbi csatt óta nincs, és akkor is rosszul volt felszereve, amikor volt (túl magasra), de rendeltetésszerűen használva tényleg hasznos a ködlámpa!

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.01.15. 07:11:08

Akit vakít a hátsó ködzárófény, az ugye városban sűrű forgalomban is kapkodja a szeme elé a kezét? Mert a féklámpa ugyanúgy 21W-os. Akkor az is vakít, gondolom.

Ennyi érzékeny szemű ember volna?

Ha köd van, nem fogom kapcsolgatni fel-le a ködzárófényt hátul (egy van csak), mert éppen beértek. KÖDBEN nem hiszem el, hogy zavaró erősségű volna. Ha nincs köd, akkor lehet, ezt elismerem.

"A hátsóért viszont büntetek. Leelőzöm, és én is adok hátsót."

Én meg röhögök rajtad, mert engem nem érdekel és nem zavar.

Ja, és aki ködben olyan közel van, hogy zavarja a ködzárófényem, az túl közel van. Maradjon le, ha kérhetem, ne jöjjön a seggemben.

Timnorc 2011.01.15. 08:12:49

Kezdésnek egy korábbi hozzászólásom bemásolása:

Először is: Az első ködlámpa, ha jól van beállítva, akkor nem vakít.

Persze ha túl magasra veri a fényt, akkor vakít. Sőt ködben magát a használóját is vakítja. De - emberek! - mi a gyakoribb a túl magasra állított ködlámpával érkező szembejövő, vagy pedig a túl magasra állított tompítottal érkező szembejövő? Egyszerűen csak a hiszti miatt vannak elővéve a ködlámpát használók.

Az persze más kérdés, hogy a jól beállított első ködlámpa 55-60 km/h felett nem ér szinte semmit. A túl magasra állított első ködlámpa pedig - tekintve a tompítotthoz mért watt-gyengeségét - kb. 80-85 km/h fellett veszti el az értelmét (ködben meg rögtön).

Másodszor: Ami a hátsó ködlámpát (ködzáró fényt) illeti: Az tud vakítani. Viszont nagyon jó szolgálatot is tud tenni.

Fényes nappal megannyi autóst látni világító első ködlámpával, ködzáró fény nélkül. Ez szerintem logikátlanul veszélyes, hiszen ha drasztikusan csökkennek a látási viszonyok, akkor indokolt lenne a láthatóság biztosítása.

Másik részről: Ha már utolért egy másik autós, akkor érdemes átgondolnod, hogy vajon miért távolsági fényszóróval halad mögötted. Tán le kéne kapcsolni a ködzáró fényt.

Fontos: Ez utóbbival kapcsolatban, amik soha nem hangzanak el:
1) Mint, ahogy a távolsági fényszórót, úgy a ködzáró fényt is szabad és lehetséges kapcsolgatni.
2) Mint, ahogy a tompított fényszórót, úgy az első ködlámpát is be szabad, be lehet állítani/állíttatni.

Timnorc 2011.01.15. 08:16:24

@bonifac:

Igazad van.

Különböző emberek lévén, különböző érzékenységű szemmel rendelkezünk.

Van, akit nem vakít a ködzáró fény; van, akit vakít. (Egyébként engem igenis tud vakítani)

Ha nem kapcsolod le, és egy olyan autós halad mögötted, akit vakít, és távolsági fényszórójával világít, esetleg villog, akkor ez ugyanaz miatt van, ami miatt igazad van a hozzászólásodban.

Timnorc 2011.01.15. 08:19:59

Amúgy én sem találtam a kresz-ben olyan szabályozást, ami tiltaná a ködfényszórók vagy ködzárófények lakott területen belüli használatát.

hawkeye 2011.01.15. 09:50:14

@dhpage:

Sztem nálad a pont!

-

Azoknak, akik meg nem tudják mire jó a ködlámpa, autózzanak egyet télen, éjszaka, pl. a Kárpátok hegyi útjain!

STi-2009 2011.01.15. 10:01:05

Szerintem köd van, mikor a tőlem 20 méterre álló autó hátsó helyzetjelzőjét már nagyon homályosan, vagy egyáltalán nem látom...Ilyenkor kell szerintem az elsőt is és a hátsót is felkapcsolni.
Külön utálom a féloldalas autókat, amiken egy ködfényzáró van baloldalon, egy tolató lámpa meg a jobboldalon. A ködfényzárónak lent kellene lennie a lökhárítóban, hogy ne piszkálja a mögöttem jövő szemét, illetve hogy ne folyjon össze a fénye a féklámpával, mondjuk így:
kepfeltoltes.hu/110115/MaximaEdit_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

STi-2009 2011.01.15. 10:07:13

Ja és két-két ködfényzárónak, illetve tolatólámpának kellene lennie minden autón...
Szerintetek?

\\\'Doni\\\' 2011.01.15. 10:30:24

@bonifac:
Hogy lehetsz ilyen önző? Talán csak te vagy egyedül az utakon? Nemsokára jön az, hogy lesz...om, hogy refivel megyek, mert engem nem zavar az övé stb. Te menj egyedül egy versenypályán körbe-körbe, ott legalább király lehetsz! Legyél már toleránsabb és barátibb a közlekedésben. Ne legyen már olyan nagy probléma az a mozdulat, hogy a másiknak jobb legyen együtt közlekedni veled.
De amennyiben neked jól van belőve az első, akkor az engem sem zavar. De a hátsó már tud zavarni, és nem kell ahhoz túl közel lennem. Persze ez is lámpafüggő. Az is igaz, hogy inkább legyen egy erősebb hátsó ködlámpája, mint semmilyen. Épp tegnap értem utol a tej- ködben egy totyogó szürke L-200-ast, aminél az autót előbb láttam, mint a halvány lámpáját!

"streetfighter" 2011.01.15. 10:41:13

Szerintem a posztoló túlmisztifikálja ezt a problémát.
"miért nincs ez megfogalmazva és jogszabályba foglalva?"
Jó szöveg. :)
Sajnos feltételezik, hogy aki autóba ül az van olyan intelligens, hogy ezt el tudja dönteni. Sajnos tévedtek. Ez van.
A sok hülye ködben mindent felkapcsol ami világít, aztán "napokig" úgy jár, függetlenül a látási viszonyoktól.
A jól beállított első ködlámpa különösebben nem zavarhat senkit, a hátsó viszont annál inkább.
Ha beérek egy ilyen töketlent, akkor komoly villogásba kezdek (50% érti és lekapcsolja, sőt valaki meg is köszöni :D), ha nem változik a helyzet folyamatosan rányomom a refit, és ha lehet mielöbb elhagyom.

D4D 2011.01.15. 10:41:21

@bonifac:

"Akit vakít a hátsó ködzárófény, az ugye városban sűrű forgalomban is kapkodja a szeme elé a kezét? Mert a féklámpa ugyanúgy 21W-os. Akkor az is vakít, gondolom."
- Mikor állunk a sorompónál, és nem száll le a fékről az előttem álló, akkor igencsak zavar. Vedd figyelembe, hogy a hátsó köd folyamatosan megy, míg a féklámpák pár másodpercig.

"Ennyi érzékeny szemű ember volna?"
- A kékszeműek mind azok.

"Ha köd van, nem fogom kapcsolgatni fel-le a ködzárófényt hátul (egy van csak), mert éppen beértek. KÖDBEN nem hiszem el, hogy zavaró erősségű volna. Ha nincs köd, akkor lehet, ezt elismerem."
- Ez olyan dolog, mintha veled szembe jövő nem kapcsolgatná a reflektort, csak mert elhaladtok szembe.

"A hátsóért viszont büntetek. Leelőzöm, és én is adok hátsót."
Én meg röhögök rajtad, mert engem nem érdekel és nem zavar.
- Mivel leelőzlek, ezért nem is látod sokáig, meg csak nekem egy nyűg a hülyeségedet prezentálni.
Viszont mikor mögötted megyek 10-15 méterrel, és minden lámpám ég, egy kicsit be is húzódok balra, hogy a tükörből jobban kapjad, akkor hidd el, eddig 5 km-en belül mindenki lekapcsolta.

"Ja, és aki ködben olyan közel van, hogy zavarja a ködzárófényem, az túl közel van. Maradjon le, ha kérhetem, ne jöjjön a seggemben."
- Ködben eleve a mögötted jövő utolér, mert másodikként sokkal többet lát a ködben. Akkor is utolérhet, ha a lámpája jobb, és többet lát az útból.
Olyan is történt már, hogy 50-el lehetett menni a ködben, mikor utolértem valakit, aki csak 20-al ment. Hadd ne maradjak le, hadd előzzem meg.

Ködben inkább maradj otthon, lerí a hsz-edből, hogy alkalmatlan vagy a ködben haladásra. Az ilyeneket kerülgettem egész múlt héten reggelente.

isti77 2011.01.15. 10:50:09

És mi a helyzet azzal az előírással, hogy a vezető köteles minden elindulás előtt ellenőrizni a világító-és jelzőberendezések állapotát, és csak ha megfelelően működnek, akkor indulhat útnak? Engem a félszeműek ugyanúgy idegesítenek, mint a ködlámpások, valószínűleg azért, mert igencsak megnőtt a számuk az utóbbi időben. El nem tudom képzelni, hogy nem veszi észre valaki hetekig (?!?), hogy nem ég az egyik oldalon a fényszórója, nem ritkán még a helyzetjelző sem. Velem is megtörtént egyszer, de nekem az első lámpánál feltűnt, amikor megálltam egy másik autó mögött, hogy valami nem stimmel.
Ennél már csak az rosszabb, amikor a féklámpák nem égnek, a (legalább) háromból egy sem. Néha ezt sem ártana ellenőrizni. Érdekes módon ezt a leggyakrabban G-Astráknál tapasztalom, pedig ha jól emlékszem, azoknál a fedélzeti computer a gyújtás ráadása után a "brakelight check"-kel kezd.

Joe1 2011.01.15. 12:07:30

T. D4D!
Ha vakít a hátsó ködlámpám, akkor túl közel vagy lúzer. Ködben talán tartható 20-25 m követési távolság, nem kell egymás seggében menni, próbáld ki, nagyon kényelmes és nem zavar semmilyen ködzárófény. Ha önkéntes rendőrt játszol, meg refizel, akkor lelassítok és megelőzhetsz, még csak nem is villantok utánad, nem érsz annyit. Városban vagy ha sűrűbb a forgalom mindig leveszem, de nagy ködben országúton én sem kapcsolgatom, távol tartja a hülyéket.

pengusz 2011.01.15. 12:14:40

Egyébként van olyan autó, amin nem lehet külön kapcsolni elsőt/hátsót. Szóval lehet, hogy nem bunkóságból kapcsolja valaki a hátsót :)
Természetesen csak ha szükség van rá.

\\\'Doni\\\' 2011.01.15. 12:16:04

@Joe1: Ezen írásod után tartsd magad távol önmagadtól is. :) Remélem a piros lámpánál nem sz@rsz a többi autósra! Az írások elején még azt hittem, hogy mennyi normális közlekedő van ebben az országban, de rájöttem ismét, hogy tévedtem.:( Remélem kifogsz pár magadhoz hasonlót a közlekedésed során, lúzer!

\\\'Doni\\\' 2011.01.15. 12:20:11

@pengusz: Ebben igazad van, de pár lúzer, kik itt írkálgatnak, arról regélnek, mennyire lesz@rják, hogy világít, vagy nem, és mást zavar-e. Nekem ezekkel van gondom és az ilyen felfogással.

"streetfighter" 2011.01.15. 12:30:09

@Joe1:
Érdekes felfogásod van.
Ha országúton mész nagy ködben és "összetorlódnak" az autók, akkor te leszarod, hogy a mögötted lévőt zavarja a hatsó ködlámpád? Jól értem?
A hozzád asonlókra nem villogni kéne, hanem tolólappal az árokba lökni.

GiXXXer 2011.01.15. 12:36:28

Amikor sok baromnak a rendes lámpája mellé, a hűtőrácsra van szerelve a ködlámpája, akkor hogy várhatjuk el tőle, hogy rendesen használja???

Joe1 2011.01.15. 12:56:25

T. Doni és Streetfighter! Nálatok problémák vannak a szövegértéssel? Milyen piros lámpa, meg összetorlódott autók ???? Konkrétan ezt írtam: " Városban vagy ha sűrűbb a forgalom mindig leveszem ". Fenntartom viszont, hogy ha csak néhány autó közlekedik, akkor normális követési távolságot tartva senkit sem zavarhat az előtte menő autó ködlámpája, kivéve az egymás seggébe menő lúzereket. (akik persze mindannyian sokkal jobban vezetnek a többi autósnál:)))

D4D 2011.01.15. 13:03:36

@isti77:
" Engem a félszeműek ugyanúgy idegesítenek, mint a ködlámpások, " - Engem sokkal jobban.

Ahol lakom, ott a rekorder másfél évig! járt úgy, hogy csak jobb oldalon égett a tompítottja.

Kowalski76 2011.01.15. 13:12:04

A mostani kocsimon a kodlampa is ugyanabban a fenyszorohazban van mint az osszes tobbi feny. Ez elsore rosszul hangzik de varosban kifejezetten elonyos. Annyi a kulonbseg hogy a kodlampa magasabban helyezkedik el, es a tompitotthoz kepest kozelebbre vilagit. Esos idoben sz@r latasi viszonyoknal szoktam felkapcsolni. Meg ketevente egyszer amikor kod van. Senkit nem zavar, soha nem szoktak villogni, zarofenyezni stb. Ennyit azokrol a barmokrol, akiket zavar az elso kodlampa, es nekem is villogtattak amikor kulon kodfenyszoroim voltak. A hatso kodlampaval jarkalokat viszont erdekes modon nem szoktak terrorizalni, pedig en csak akkor szoktam zarofenyezni, amikor a seggemben akar autozni egy rizsraketa.

D4D 2011.01.15. 13:13:27

@Joe1:
"Ha vakít a hátsó ködlámpám, akkor túl közel vagy lúzer."
- Vagy nem olyan vastag a köd. đÄ]][Äí!

" Ködben talán tartható 20-25 m követési távolság, nem kell egymás seggében menni,"
- Hidd el, még 100 méterről is tud zavaró lenni. Ahol ugyanis látnom kellene, ott egy nagy piros foltot látok csak. Aranyszabály: Ha szabilan látszik a hátul jövő tompítottja, akkor ködzárót kikapcs.

" próbáld ki, nagyon kényelmes és nem zavar semmilyen ködzárófény."
- Akkor, amikor valaki normális tempót megy ködben, nincs is baj. A baj ott kezdődik, mikor Besza Richárd elkezd 100 méteres látótávolságnál ködzáróval 30-al menni, majd ír ide a blogra, hogy maradjak mögötte, mert kurva kellemes.

" Ha önkéntes rendőrt játszol, meg refizel,"
- Csak refizek!

" akkor lelassítok és megelőzhetsz,"
- Köszönöm. Bár lehet elég lewnne a ködzárót lekapcsolni.

"Városban vagy ha sűrűbb a forgalom mindig leveszem, de nagy ködben országúton én sem kapcsolgatom, távol tartja a hülyéket."
- Elég akkor levenni, ha vannak mögötted.

Megjegyzem a német KRESZ-ben 30m látótávolság alatt tilos a ködzáró használata. Komolyabb a bünti érte, mint egy 60-as táblánál 80-al suhanni.

D4D 2011.01.15. 13:14:45

@pengusz:
Az ilyen autók ritkák. Szerencsére.

Joe1 2011.01.15. 13:46:39

@D4D:
Részben igazad van, nyilván csak akkor kell, ha igazi köd van. De rengeteg autós képtelen normális távolságot tartani ködben. Jön mödötted ködlámpával 5 méterre, ez hosszú távon nagyon idegesítő. Szerintem ha lemaradsz és a saját fényszóródat használod sokkal nyugodtabban haladunk. Egyébként mindenkit elengedek, ha lehet, aki jobban siet nálam, ha mindenki így tenne fele ennyi baleset lenne.

D4D 2011.01.15. 14:02:54

@Joe1:
Akkor bontsuk ketté:

Ködben a hátsó mindig jobban tud haladni, mert jobban lát. Ilyenkor evidens, hogy utolér.

Ha annyival jobban tud haladni, hogy meg akar előzni esetleg, akkor el kell engedni, hadd menjen. Legalább te leszel a második, és jobban tudsz haladni te is.

Ha olyan a köd, és a tempód, hogy csak utolér, de megelőzni már nem tud, akkor két ember intelligeciájára van szükség.
Az elől haladónak a záró lekapcsolására, a hátul haladónak egy kb 30-70 méteres követési távra, a köd függvényében.

Az a hozzáállás, hogy elől megyek, lassan megyek, nem kapcsolom ki a zárót, esetleg nem segítem a mögöttem jövők (esetleg lényegesen gyorsabban haladók előzését), az elfogadhatatlan.

\\\'Doni\\\' 2011.01.15. 14:21:18

@Joe1: No akkor csak akkor vagy tekintettel másokra, ha kevesen vannak az úton? Érdekes felfogás.
Én nem arra gondolok, ha vki a seggedben megy 5 méterre, mert az szerintem itt mindenkit idegesítene. Én sem szoktam rámenni másokra főleg ködben nem, de 50 méterről is kegyetlen tud lenni sok ködlámpa. Persze fenntartom, hogy néhány autótípusnál ez nem olyan zavaró, és lehet, hogy a tiéd sem az. Én személy szerint ahogy tisztán látom a tükörben a mögöttem jövő fényeit, akkor lekapcs. Szembe csak akkor villantok,mikor tré módon van beállítva, független az időtől De az első ködlámpánál sokan elfelejtik, hogy ha vizes az út, akkor kegyetlenül vissza tudja verni a fényét a másik képébe.

\\\'Doni\\\' 2011.01.15. 14:26:18

Az egyik kollégámnak volt egy olyan észrevétele, hogy csak azért villognak rá, mikor használja a ködlámpáját, mert irigyek. /No comment/ :)
A lényeg, hogy egy jól beállított első ködfény, ill. egy megfelelően kezelt hátsó nem okoz problémát a másik autósnak.
Részemről az is dinka, ki csak azért villog, mert ködlámpával jönnek szembe. Nem a ködfény a fontos, hanem, hogy zavaró-e a fénye, vagy nem.

randomuser1 2011.01.15. 14:47:59

amúgy az milyen már h a modernebb autók kanyarodás közben bekapcsolják a ködlámpát az egyik oldalon?
van egy olyan érzésem h ez a ködlámpázás is úgy fog járni mint a harmadik féklámpa, egy ideig tiltják aztán mexokják h létezik.
Nekem is van, bár sose értettem mire jó 20km/h tempó felett...

pengusz 2011.01.15. 16:00:27

@D4D: Gondolom ez is az árkategóriától függ. Nekem Ignisem van, és nálam így van :)
Mondjuk 3 év alatt max. ötször kellett ködlámpát használnom, ebből kétszer felhőszakadásban, autópályán.

Alex_King 2011.01.15. 16:27:31

Hali!

Ugyan én sem találtam rá semmi szabályt, de sajnos engem is megbüntettek már ködlámpáért. A helyzet elég vicces volt, ugyanis 2010.11.18-án történ, hogy Szegedről autóztam Sárospatakra a párommal, este- éjjel. Kb az út elejétől fogva akkora köd volt, hogy alig láttam. Biztos emlékszik rá sok ember, milyen köd volt aznap, elég sok baleset is volt, pl előttünk is az M5-ön. Majd Szerencsen 23:45 kor megállított a rend jófej őre, a cukorgyár előtt. A közvilágítás és a lassú tempó(útépítés miatti korlátozás) ellenére is lassan kristályosodott ki a kép bennünk, hogy valaki áll az úton és köröz. Na ő volt a rendőrbátyó. Aki azért volt jó fej, mert kb ötször mondta el, hogy ő milyen jó fej, hogy csak 3000 lesz és nem 30000, mert bizony lehetne annyi is. Én meg aláírtam, hogy tényleg jófej. Én meg elismertem, hogy bizony ilyen szabályról nem tudtam, ezért kb 300km óta le se kapcsoltam a ködlámpát. Persze másnap itthon már láttam, hogy nincs sok ilyen szabály :) De a lényeg, hogy itt van előttem a szelvény másolata, és van rajta egy olyan, hogy Szabálysértés kódja: 6540. a szöveg pedig: "Lakott területeb belül ködlámpával közlekedett"

Szóval aki ismeri ezt a kódot, meg tudja nézni, az megírhatja, hogy ez vmi általános bünti kód, vagy kamukód, vagy valóban a ködlámpa bünti kódja... Ezzel is közelebb kerülnénk az igazsághoz.

2011.01.15. 16:28:08

@dhpage: Nem keverem, mondom hogy így tanították. Mindegy, most már tudom. Ettől függetlenül városban továbbra sem fogom használni, mert szvsz parasztság.

@STi-2009: Nekem csak egy van, de az lent, és középen.

@Joe1: Ködben én is közelebb megyek a másikhoz, így csak az ő helyzetjelzőit kell követnem, ahelyett hogy nekem is ki kéne bogarásznom, hol is az út. És a legtöbb leszokta kapcsolni a hátsó ködlámpát, aki nem az kap refit.

@\\\'Doni\\\': Rengeteg ilyen barom van, aki azért villog mert lent világít valami, ha zavaró, ha nem. A múltkor egy újabb Skoda (?) ment előttem, hárman rávillogtak. Miután megelőztem, láttam hogy a nappali led-es menetfény a ködlámpa házában van. No comment. :)

@XXXXXXX: Kanyarfénynek hívják, bár szerintem lófaszt sem ér...

@pengusz: Ignis-en így lenne? Mind a régin, mint az "új" (2005-2010) Swiften külön lehet kapcsolni az elsőt, és a hátsót.

Reggie 2011.01.15. 17:52:47

@GSX-R: Jo neked, hogy csak igy lemondhatsz varosban a kodlamparol. En mar mentem olyan kodben BP-en, hogy le kellett kapcsolni a tompitottat es csak a kodlampa ment.

lordjim 2011.01.15. 18:46:45

@kuk22: erről van szó,a többi csak szócséplés

Rife67 2011.01.16. 12:06:37

Ahogy megfigyeltem, valahogy az utóbbi fél évben, de leginkább az utolsó hónapokban kezdett elterjedni ez a "égjen a ködzáró, ha a rádió bemondta, hogy köd lesz" mentalitás. S mostanában minden este kifogok egy ilyen barmot, aki akkor is bekapcsolja, ha a Megyeri hídról a Budai hegyekben mászkáló szarvas szemét is látni a sötétben. S ezeknek hiába is villog az ember, inkább lemaradok vagy megelőzöm, úgysem veszi a lapot :(

imittto 2011.01.16. 12:26:53

Ha nincs köd akkor sötétben, esőben pl. kimondottan zavaró az első ködlámpa, az autó előtt a vizes útról vakít rendesen - ilyenkor szoktak kapni kicsit a távolságiból :D Annál meg nincs szánalmasabb, mikor helyzetjelző + ködlámpa kombóval közlekedik, de az egyik ködös már ki van égve. Illetve mégis: látok mostanában a környékünkön egy 126-os Mercit, utólagos xenonnal - úgy 1 hónapja az egyik oldalon maradt a gagyixenon, a másik oldalon meg hagyományos izzó...

rcfan 2011.01.16. 22:26:24

Egy éven belül már a többedik elégedetlen ködfényszórós cikk:

autozz.blog.hu/2010/02/28/mikor_van_ertelme_a_kodfenyszoronak

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.01.17. 10:15:18

@Alex_King: Engem is állított már meg ezért rendőr, és bepróbálkozott ugyanezzel a gyenge dumával. Aztán én elmondtam Neki, hogy tudtommal ilyen szabály nem létezik, megnézegette a DAS matricát, és továbbengedett.

Geri1984 2011.01.17. 11:02:52

Én se szeretem mikor este normális látási viszonyoknál jön a seggembe egy ködlámpás, DE szerintem sokkal idegesítőbb mikor pl. ma reggel is óriási ködben még a rendes lámpát sem képes felkapcsolni!!!! Eszméletlen...! Alig lehetett látni a ködben (Győrben)

mohopasi 2011.01.17. 11:39:17

Én is rühellem a ködlámpahuszárokat. A kérdés nem akkor merül fel, amikor köd van, hanem amikor nincs. Lehet magyarázni jobbra-balra bármit, akinek kicsit is fényérzékeny a szeme, azt kurvára zavarja a szembe jövő ködlámpája. És állítom, hogy sok gyökér vagy nem tud róla, hogy van neki (mert tapasztalatom szerint normál esti látási viszonyok közt rohadtul nem lát tőle jobban), vagy a fentebb olvasható unszimpatikus kolega álláspontján áll, miszerint leszarja ki-mi van körülötte.

alfa.orionis 2011.01.17. 11:54:37

Sokan leírták már: a jó ködlámpa jó, ködben különösen-hiszen azért van.
A köd meg látási viszony (vagy iszony):)

És nemcsak azt kell eldönteni, látok-é, hanem azt is, látszom-é??
Ezt nem lehet jogszabályban előírni, elő a józan paraszti eszet, azt odanyúlni a kapcsolóhoz-föl is, le is egy mozdulat!

És a sok bunkó, aki esőben használja, inkább maradjon otthon.

CApa (törölt) 2011.01.17. 12:23:47

50-el a féktávolság cirka 30 méter (száraz úton). Ha két csuklósbusznyi távolságból nem látod az előtted haladó lámpáját, akkor kapcsolj ködlámpát.

Országúton a fényvisszaverős karók 50 méterre vannak egymástól, 90-el a féktáv olyan 80 méter (száraz úton), felfelé kerekítve két oszlopnyi táv - ha onnan nem látszik egy másik autó normál világítása, akkor kapcsolj ködlámpát.

De igazi ködben az út nedves is, a féktáv akár duplája is lehet, tehát menj lassabban. Hacsak nem akarsz ölni.

Ha pedig messzebre látni, ne szívasd feleslegesen a többieket azzal a k..va ködlámpával...

Budapesten az elmúlt tíz évben talán öt olyan alkalommal találkoztam (pedig minden nap vezetek), amikor rövid időre indokolt volt a ködlámpa használata, ehhez képest minden majom ezerrel nyomatja akkor is, ha az úton békésen leszállhatna egy JumboJet is mert ellát kilométerekre...

CApa (törölt) 2011.01.17. 12:29:25

Nem járok állandóan vidékre, de 25 éves pályafutásom alatt egyetlen esetre emlékszem, amikor tényleg hasznomra volt az első ködlámpa: egy esteledő téli napon a Mátrában, amikor konkrétan a felezővonalat sem lehetett látni ködlámpa nélkül. Komoly száguldásélmény volt, pedig legfeljebb ha hússzal mehettem. Na akkor kellett, hogy ne a szakadékba hajtsak, s kb. itt ki is merül a gyakorlati előnye, hiszen csak pár métert világít be...

"streetfighter" 2011.01.17. 18:32:58

@CApa:
"50-el a féktávolság cirka 30 méter (száraz úton)."

Sosem értem, ha valakinek fingja nincs valamiről, akkor miért ír adatokat.

CApa (törölt) 2011.01.17. 22:24:38

@"streetfighter": Sosem értettem, hogy lehet valaki akkora f.sz, hogy nem néz legalább egy kicsit utána annak amit leír...

www.webkresz.hu/letoltesek/fek.html
Ez egy jó átlagérték.

De ha nagyon tudós vagy, akkor próbálj kicsit emlékezni a fizikaórákra, és számold ki magad:
www.gjt.bme.hu/content/02-lassulas-sebesseg-fekutszamitas-elmeleti-alapjai
http://www.keresni.hu/Féktávolság_-_láthatóság

"streetfighter" 2011.01.18. 12:23:08

@CApa:

Ok.
Összekevertem a féktávot a fékúttal, de attól még te is lehetsz f.sz, nem csak én. :)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása