Friss kommentek

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Ki a hibás? Te, vagy a szarvas?

2007.11.23. 12:02 :: SilentSound

Nem olyan rég beharangoztuk, hogy kerítettünk egy jogi szakértőt, most már nem rejtegetjük tovább, Dr. Lak Edit, kiváló közlekedési és biztosítási szakjogászunk fog a segítségünkre lenni mindenféle jó kis szaftos közlekedési jogi kérdések, felvetések megválaszolásában, mert ő kifejezetten e téren nagyon ott van. Első körben egy kommentet vadásztunk ki kiinduópontként, mert tényleg olyan téma, amiben bármelyik autós aktív szereplő lehet vezetői tudástól és minden más körülménytől függetlenül.
X 2007.11.16. 14:31:59
Na akkor az első jó (azaz rosszul szabályozott) téma: VADBALESETEK... Szóval ha van veszélyt jelző tábla, ha nincs tábla, honnan jött a vad, stb... Melyik fél részéről van rendellenesség, veszélyes üzemek, stb.
Pár oldalt tudna írni róla biztosan - anélkül, hogy nagyon félrebeszélne... Tudom, nekem van egy kb 1-2 oldalas tömör, az adott balesetre szóló előzetes jogi állásfoglalásom. Jó lenne, ha a nyilvánosság is tudná mikor mit tegyen, stb... Mert jelenleg a vadásztáraságok nem szívesen (sőt) fizetnek, a rendőr inkább nem akar helyszínelni, stb...
Mindenki számára ismerős lehet az a közlekedési baleset, amikor a gépjármű egy vaddal ütközik. Ilyen esetben felmerül a kérdés: „Ki a hibás? Ki viseli a károkat?” Erre a kérdésre igyekszem választ adni a jogszabályok és a bírói gyakorlat alapján, néhány konkrét jogesetet is megemlítve.

A vad védelméről, a vadgazdálkodásról és a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény 75. §-ának (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a vadászatra jogosult a Ptk.-nak a fokozott veszéllyel járó tevékenységre vonatkozó szabályai szerint köteles megtéríteni a károsultnak a vad által a mezőgazdálkodáson és erdőgazdálkodáson kívül másnak okozott kárt. A vadászatra jogosult tartalmilag majdnem objektív felelősséggel tartozik azon károkért, amelyeket a vad a mezőgazdálkodáson és erdőgazdálkodáson kívüli területen – tehát például a közúton - okoz.

Az az eset azonban, amikor a vad a közúton haladó személygépkocsiban, azaz egy másik veszélyes üzemben okoz kárt, speciális tényállásnak tekinthető.



A Polgári Törvénykönyv szabályai szerint ha a kárt több személy fokozott veszéllyel járó tevékenységgel közösen okozta, egymás közti viszonyukban a felelősség általános szabályait kell alkalmazni (Ptk 339. §), és ha a károkozás egyik félnek sem róható fel, de ha a kár egyikük fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességre vezethető vissza, a kárt ez utóbbi köteles megtéríteni.(Ptk. 346.§ (2) bekezdése)

A fentiek alapján a felelősség megállapítása három lépcsőfokban történik:

  1. Felróhatóság vizsgálata

Ha tehát megtörténik egy ilyen jellegű baleset, a felelősség általános szabályait kell alkalmazni, azaz először azt kell vizsgálni mind a vadászatra jogosult, mind a gépkocsi vezetője szempontjából, hogy megszegett-e valamilyen rá vonatkozó szabályt (a KRESZ szabályait, illetve a vadászatról szókló törvényt).

A bírói gyakorlat a vadászatra jogosult felróható magatartásának minősíti, ha a vad gépjárművel történő ütközése közvetlenül

  • a vadászat miatt következik be, vagy

  • ha a jogosult a közút száz méteres körzetébe mesterségesen telepített vadetetővel, sózóval, szóróval, itatóval, dagonyával vagy művelt vadfölddel a vadat odaszoktatta.


A kármegelőzés elmulasztása miatt is megállapítható a felróhatóság. A vadászatról szóló törvény alapján a vadászatra jogosult a károk megelőzése érdekében köteles:

  • amennyiben a vad életmódja ezt indokolja, annak elriasztásáról gondoskodni;

  • a károkozás közvetlen veszélye esetén az érintett föld használóját értesíteni;

  • a vadászati jog gyakorlását úgy megszervezni, hogy az a föld használatával összefüggő gazdasági tevékenységgel összhangban legyen;

  • szükség esetén vadkárelhárító vadászatokat tartani.

A vadásztársaság felelőssége tehát a fent felsorolt esetekben állhat fenn, amennyiben a vad gépjárművel ütközik.

A gépkocsivezető szempontjából felróható magatartásnak minősül, ha pl. a gépjárművezető nem elég körültekintően vezette a járművet, vagy gyorsan hajtott annak ellenére, hogy  a vaddal való ütközésnek a szóban forgó útszakaszon állandó a veszélye, erre felhívó jelzőtábla ki van helyezve. A jármű vezetőjének tehát elsősorban a közút jellegéből, az út tényleges forgalmából kell megítélnie azt, hogy reálisan milyen akadállyal kell számolnia.

  1. Felróhatóság hiányában (tehát ha egyik oldalon sem áll fenn szabályszegés) a fokokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességre visszavezethető ok vizsgálata

Ha egyik fél sem szegte meg a rá vonatkozó, az előző pontban ismertetett szabályokat, a következő lépcsőfok annak vizsgálata, hogy a kár a vadászatra jogosult vagy gépjármű vezető fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességre visszavezethető-e.

Ebben a körben sajátos bírói gyakorlat alakult ki. A Legfelsőbb Bíróság (BH. 2000. 401. számú eseti döntésében) olyan iránymutatást adott, miszerint önmagában a vad közúton való megjelenése nem értékelhető a vadásztársaság fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességként.

Vannak azonban olyan esetek, amikor a vad közúton való megjelenése olyan különleges módon történik, hogy az kellő alapul szolgál a vadászatra jogosult működési körén belül felmerült rendellenességnek a megállapításához.

A Legfelsőbb Bíróság egyik eseti döntése (BH. 2003. 237.) szerint XY gépjárművezető 1998. szeptember 22. napján személygépkocsival közlekedett a perbeli főúton, amelynek során váratlanul a gépjármű hátuljának ugrott egy szarvas. Az ügyben lefolytatott bizonyítási eljárás adatai szerint a káresemény szeptember 22-én, szarvasbőgés idején történt, amikor az állat magatartása lényegesen megváltozik. Ez abban jelölhető meg, hogy a veszélyforrásokra - a személygépkocsira is - a szokásostól eltérően reagál. Így fordulhatott elő, hogy a szarvas a gépkocsi jobb hátsó részének ugrott, azaz akkor lépett az úttestre, amikor előtte a gépkocsi már elhaladt. Ez az általánostól eltérő, hirtelen és váratlan reakciónak minősül, amely az adott esetben kimeríti a rendellenesség fogalmát. Eben az esetben a vadászatra jogosult felelősségét megállapították.

Eltérő a bírói gyakorlat a gyorsforgalmi utak és az autópályák vonatkozásában (BH.2005.212.), amelyek a közutaktól annyiban különböznek, hogy ott a KRESZ tiltó rendelkezése folytán gyalogos, illetve lassú jármű feltűnésével nem kell számolni, a közlekedő járművek sebessége az egyéb közutakhoz viszonyítva lényegesen magasabb. Az ilyen utakon a gépjárművezetőknek nem kell számolniuk semmilyen a közlekedést akadályozó körülménnyel, a vadak megjelenésével sem. Ez ugyanis oly mértékben lassítaná le a közlekedést, mely az autópályák és gyorsforgalmi utak létét és értelmét kérdőjelezné meg.

Az nem vitás, hogy az utak is a természet részei és a vadak természetes környezetükben szabadon élnek és mozognak. Az autópályák és gyorsforgalmi utak rendeltetésszerű működésének biztosításához is ugyanolyan társadalmi érdek fűződik, mint a természet védelméhez. E két érdek összhangjának megteremtése érdekében létesítenek az autópályák mellett vadvédő kerítéseket és több helyen a vadak átjutását biztosító átjárókat is.

Megállapítható a bírói gyakorlat alapján, hogy a nagyobb sebesség folytán (természetesen kivéve a kellő körültekintés elmulasztását vagy a relatív gyorshajtást, illetőleg a felróhatóság egyéb lehetséges eseteit) gyakran objektíve elkerülhetetlenné válik a gépjármű elé ugró vaddal való ütközés. Ebben az esetben a vadnak a gyorsforgalmi utakon való hirtelen felbukkanása a vadászatra jogosult fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességnek minősül, így a kár megtérítésére a vadászatra jogosult köteles.

  1. Ha a fokozott veszéllyel járó tevékenység körében bekövetkezett rendellenesség egyik félnél sem állapítható meg, kárát - felróhatóság hiányában - mindegyik fél maga viseli. (Ptk. 346.§ (3) bekezdése)

A fenti rendelkezés értelmében tehát ha sem szabályszegés (lásd 1. pontban megjelölt esetek), sem rendellenesség (lásd 2. pontban megjelölt esetek) nem áll fenn, mindenki viseli a saját kárát: a gépjármű tulajdonosa a gépjárműben esett kárt, a vadásztársaság pedig a vad elhullásából eredő kárt.

Dr. Lak Edit ügyvéd
Közlekedési szakjogász
Biztosítási szakjogász
1082 Budapest, Üllői út 60-62. IV. 29.
Tel.: 210-15-64 ; Fax.: 299-04-95
Mobil: 06-30-655-48-58
Web: www.lakedit.hu



Csak még így a végére, szemléltetésképpen... (a szerk.)

52 komment

Címkék: közlekedés autó baleset szakértő jogász

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GOD 2007.11.23. 13:16:48

Jól van, nem vagyok hülye. Legközelebb kitépem az összes vadveszélyt jelző táblát a következő mellékútig, aztán fizet a vadásztársaság.
Vagy: Lelövöm/leszúrom az állatot, elvitetem egy étterembe, és az így szerzett pénzből megcsináltatom a kocsit.
Mivel ezek a balesetek általában éjjel történnek, még arra is van időm, h a fenti műveletekhez segítséget hívjak.

Mellesleg amikor ötvennel sem megyek, és nekemugrik egy szarvasbika, akkor marha kíváncsi vagyok, hogy miért én vagyok a hibás?

Ki az a tapló állat, aki megalkot egy ilyen jogi szabályozást, és elvárja, h ezt a relatív gyorshajtást megegyem, akkor is, ha lépésben haladok?

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 13:32:53

Kérem beíratni az összes vadat KRESZ tanfolyamra! :)

TH 2007.11.23. 13:41:35

GOD 2007.11.23. 13:16:48
Ahogy én értettem, ha 50-el mész, akkor "Ha a fokozott veszéllyel járó tevékenység körében bekövetkezett rendellenesség egyik félnél sem állapítható meg, kárát - felróhatóság hiányában - mindegyik fél maga viseli."
Legalábbis, ahogy én értettem. Az meg nyilván nem elvárható, hogy a szarvas fizessen. :)
Egyébként nekem pont nemrég volt az első ilyen közeli élményem őzekkel kapcsolatban: hajszál híja volt, hogy valamelyiket elüssem, de végül mindannyian megúsztuk.

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 14:02:07

Üdv TH! Azt hittem már elvesztél...

Pár hónapja a szomszédom vágott haza egy szarvast a 2 hónapos Civic -el. Csúnya látvány!
A karosszéria nem is érdekes, de a sok vér, meg szőr, meg egyebek... mindenhol!

Most jut eszembe, hogy az elmúlt hónapokban sok ismerősöm törte szarrá az autóját.

TH 2007.11.23. 14:25:25

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 14:02:07
Csak kurva sok a meló, és a posztok sem voltak annyira érdekesek, így inkább csak olvasgattam...

Jani 2007.11.23. 14:34:10

Én szerencsére idáig csak galamb, varjú és veréb áldozatokat szedtem. Csórók nem okoztak kárt. Sőt, az egyik sztem öngyilkos akart lenni, mert szembe repült velem. :)

GOD 2007.11.23. 14:34:35

TH 2007.11.23. 14:25:25

Én meg aszittem a cégtől kaptál Hawaii nyaralást :O)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.23. 14:38:45

TH: Nálam is sok a meló, azért nem voltam ott mostanában annyira a szeren a bloggal talán. De azért igyekszem, csak kevés ez a 37 óra egy napra ami most van... :)

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 14:44:39

Ennyi munkást! :) A gazdasági növekedés mégis a béka segge alatt...

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.23. 14:53:22

OFF
swiftes: Hát amennyi adót kell fizetni, már Dubai 2.0-nak kéne itt lenni. De inkább ne kezdjünk el politizálni, mert kénytelen leszek kimoderálni amit írok. :)
ON

GOD 2007.11.23. 14:58:50

SilentSound · autozz.blog.hu 2007.11.23. 14:53:22

A moderálás akkor poén, ha állandóan ugyanazt a kommentet moderálod egy másik moddal együtt, és ezt még chaten kommentáljátok is:
"Moderáltam a moderálásod moderálásának moderált változatát, amiben moderáltad a..." :))))))))))))))))

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 15:00:59

OFF
Áprilisban megyek Dubaiba, majd összehasonlítom vele magunkat... Hátha már jobbak vagyunk! :)
ON

GOD 2007.11.23. 15:03:10

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 15:00:59

Megyek horgászi! Nem jössz??? :O)

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 15:06:46

Ilyen sz*r hidegben?

TH 2007.11.23. 15:14:17

GOD 2007.11.23. 14:34:35
Hmm...jó ötlet, majd felvetem a főnökömnek! :D

SilentSound · autozz.blog.hu 2007.11.23. 14:38:45
Nem kritikának szántam, nyugi! :)

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 15:00:59
Na tessék, én nem megyek Hawaiira, de te mész Dubaiba...GOD, te hol fogsz horgászni? A Bahamákon? :)

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 15:17:44

Mert én nem munkára költöm a pénzem, hanem nyaralásra! :)

Ja és szerintem a szarvas a hibás! :)

Noon 2007.11.23. 15:35:16

Megyek horgászi! Nem jössz??? :O)

Én is megyek,habár Poroszlóról nem érkeznek kedvező hírek :(
Néhány évvel ezelőtt bátyám az M3-on belerohant egy kondába.Öt vaddisznó maradt a helyszínen és egy totálkáros Avant.Bátyám karcolás nélkül megúszta,de a disznók...Rémfilmben sem látni olyat.Májak,tüdők az utastérben,blokkra feltekeredett belek,vér,sz@r,csülkök,csontok és koponyák szerteszét.
Egyébként tévéműsor is volt belőle,mivel az autópálya két vadásztársaságot választ el és egyikük sem ismerte el sajátjának a desznyókat.Állítólag Szlovákiából átszökött vadak voltak.A műsorban Kovács Kázmér azzal zárta rövidre a vitát,hogy fizetős autópályán semmi keresnivalója vadaknak,ha mégis bebóklásznak,az az érintett oldalt bérlő vadásztársaság hibája.Ha jól emlékszem...
Mindenesetre valahogy,valakik rendezték a kárt.
Az adásban bátyám csak ennyit fűzött hozzá: ez bosszú volt,Zrínyi Miklósért :) Üdv.

Kata 2007.11.23. 15:52:37

Meg Szent Imre hercegért...

X 2007.11.23. 17:27:16

Kb erre számítottam. Ugye, hogy \"érdekes\" jogi helyzet? ;)
Remélem, hogy hasznára lesz még valakinek a leírás. (vagy meg sem próbálja a kárát kifizettetni, vagy éppen ezért próbálja meg...)
Viszont rendőrséget hívni kell, ha baleset volt - intézkedjenek, mert csak fényképekkel stb nagyon nehéz lesz bizonyítani bármit is.

Noon 2007.11.23. 19:26:15

Kata 2007.11.23. 15:52:37
Meg Szent Imre hercegért...

Igaz ! Pusztán azért lett Zrínyinek ajánlva a vendetta,mivel van egy közös "személyes ügyük".
:) Üdv.

kalasnyikov fan 2007.11.23. 20:37:14

KÖSZÖNJÜK EMESE ....

Kata 2007.11.23. 20:37:52

Noon,

előre Szent Imre hercegért, és Zrínyi Miklósért! Úgyis szeretem a vaddisznópörköltet kenyérgombóccal. :D Szegény cocák, azért nagyon sajnálom. De gondolom, azért a tesódért nagyobb kár lett volna. Mindenesetre megnyugtató, hogy az M7-es dél-Balcsi szakaszát kőkeményen lepicilyukúkerítésezték végig. Gondolom, nagy lyuk, nagy coca, kis lyuk, kis coca / egerentyű, sünemények és hasonló jószágok kóborlásának megakadályozására.

ojio 2007.11.23. 21:59:11

Néhány hete az orfűre vezető úton, az út szélén ácsorgó motoros rendőrök késztettek lassításra (még ilyet). Nem értettem, mi a gond, nem hajtottam gyorsan... Aztán látom, hogy kb. 50 méterre előttünk három, kb. 1 éves vaddisznó poroszkált át. Ha nem jeleznek, lehet, hogy közéjük hajtok. Mármint a disznók, nem a rendőrök közé. (Ja, egy kanyar után volt ez, azért nem láttam az 50 méterre lévő disznókat... még mielőtt valaki belémkötne.) Nem tudom, hogy a disznócsapás keresztezi-e az utat, és a rendőrök minden nap ott állnak, vagy csak véletlen volt, de jófejség volt tőlük.

Néhány éve Barcs felé mentünk, amikor úgy éjféltájt ugrott ki az útra elénk egy őz/szarvas/antilop/zerge/muflon. Kb. 100-zal mehettünk, én hirtelen balra-jobbra kormányzással kikerültem, de azért jól belefejelt a hátsó ajtóba. Érdekes módon csak a hangja volt nagy, nyomot nem hagyott... Csak utána 70-80-nal poroszkáltunk jó ideig, gyorsabban nem mertem menni.

pammy 2007.11.23. 22:28:20

Erdélyben a tehénke sétált ki elénk az útra... végig is van táblázva minden 30asokkal :=(
más kérdés, hogy senki nem tartja be, de ha ott valakit szivatni akarnak a rendőrök akkor könnyű dolguk van... autópálya meg sehol

GOD 2007.11.23. 22:32:50

pammy 2007.11.23. 22:28:20

Mer' ott tehínpálya kell vazzeg!

Noon 2007.11.23. 23:53:39

Kata 2007.11.23. 20:37:52
Úgyis szeretem a vaddisznópörköltet kenyérgombóccal. :D


Hajjaj,de jó is az :)Hidd el,én is sajnáltam - micsoda pazarlás,pocsékba ment mind.


ojio 2007.11.23. 21:59:11
éjféltájt ugrott ki az útra elénk egy őz/szarvas/antilop/zerge/muflon.

Őzbak/őzsuta kicsike,szarvasbika/szarvastehén nagy,mint egy ló.Antilop,zerge,muflon nálunkfele igen ritka - sajnos.(Jójó,tisztában vagyok a poénnal).
Bocsi,nem az észt osztom :):):) Arra utalok,hogy őz és szarvas között többszáz kilónyi különbség van.Nem mindegy,hogy melyikük,mekkora tehetetlenséggel döf bele a szélvédőbe/hűtőrácsba.Valahol láttam egy olyan felvételt,melyen egy fácán csapódott a szélvédőbe.Vágott egy ökölnyi lyukat az üvegen és béllel kifelé loccsant szét a hátsó szélvédőn (belülről,persze).A kabin,mint egy túszdráma...Ha arcon kapja a vezetőt/utasát,a fejüket levitte volna.
Mégegyszer elnézést az szőrszálhasogatásért :) Üdv.

vadasz 2007.11.24. 08:12:08

Noon 2007.11.23. 23:53:39

Akkor én is egy picit szőrszálhasogató lennék, de tényleg.... csak egy picit.
"Antilop, zerge, muflon nálunkfele igen ritka",no a két előbbivel semmi bajom, de a muflon bizony mindennek nevezhető, de ritkának semmiképp.
Ha majd egyszer télvíz idején elmész kirándulni,mondjuk az Északi-khg. valamely tagjábaés talán szerencséd is lesz,megdöbbenéssel fogod tapasztalni, hogy bizony nem ritkán 40-50fős nyájakba vannak verődve ésrágnak tarra mindent!, ami az útjukba kerül.
A másik hogy az őz és a szarvas között többszázkilónyi diffi van....khm...nem, nincs, többszáz kiló semmi esetre sem.
Egy kifejlett őzbakot alapul véve cirka 40 kg lehet (plusz-mínusz 10 kg), egy szarvasbika pedig mondjuk 200kg (természetesen itt is van valamennyi eltérés lefelé-felfelé).
Bár ha beszáll a szélvédőn, akkor ő is porrá zúz mindent! :)

Bianco 2007.11.24. 10:05:23

Egy hónapja a 8-ason, Körmend környékén gyülekeztek éjjel a kis őzikék. Ráadásul szakadó esőben. Jó 10-15 km alatt 4-5 csöpp jószágot is láttam. Mind ott álltak az úttól egy-másfél méterre és őzikeszemükkel bambán nézték ahogy elmegyek mellettük. Mit mondjak, vérfagyasztó volt. Ha az egyik megindul, akkor abból biza vérontás lett volna.

Azon gondolkodtam utána, hogy vajon tudatos volt-e a részükről, hogy nem jöttek ki elém? Lehet, hogy az évtizedek során valahogy beléjük rögzült, hogy nem szabad átmenni? Darwini evolúció? :)

Kollegám meg pár éve egy kutyát ütött el az M1-es elején, az outletnél. Hiába kis állat, a kocsi elejének annyi lett.

A tanulság, hogy marhára vigyázni kell főúton és még autópályán is! Meg őzre, szarvasra, muflonra is. :P

Brigi "B. A." főnöke 2007.11.24. 10:23:28

Noon 2007.11.24. 11:00:18

vadasz 2007.11.24. 08:12:08

Off.
Teljesen igazad van ! (Őz 15-25 kg,de mértek már 30 kg-os egyedet is.Gímszarvas bika 200-250 kg,a tehén kb. a fele.A muflon jelentősebb hazai előfordulása a Mátra,a Budai-hegység,a Börzsöny,a Bükk,a Zempléni hegység,a Pilis és a Vértes.Jelenlegi állomány kb. 10.000 szabadon élő és 2.000 zárttéri egyed.Kos kb. 35,anyajuh 25 kg.)
Utánanéztem :) Tehát mindenképpen a te adataid helyesek.Tegnap este "bánatos" voltam,mivel nem jött össze a hétvégi horgászat.Üdv és bocs az offért.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.24. 11:03:05

vadasz: Én régen (na jó, tényleg régen volt már, még gyerekként) azt hittem, hogy az őz a lány, a szarvas meg a fiú. :) Ehhez lehet, hogy némileg hozzájárul, hogy a mesékben, legendákban kb. csak ilyen felosztásban szerepelnek ezek a jószágok. :) Egyébként vadakkal való találkozáshoz nem kell még a hegységekbe se menni, én elég sűrűn járok a Fertő-Hanság Nemzeti Parkban (van már valami új neve mert összevonták most valamivel, de lényegtelen), na ott a közelben a kis falvak közötti utakon a fák közül sokszor jönnek ki az útra a süntől őzig mindenféle állatok. De kedvenceim a nyulak. Ők ugyanis azt szokták csinálni, hogy a vizes, harmatos fűből kiülnek a szárazabb útra éjjel. Eddig mindig észrevettem és időben reagáltam a dolgot, lassítok, megállok. Na ilyenkor véletlenül se menne le az útról, megy a fényben előttem. Aztán elfárad, lassítok, megállunk. Elindulok, újra fut, újra elfárad. Aztán a végén úgy kell kicselezni, hogy kicsit lekanyarodok a susnyás felé, hogy arra menjen, aztán mikor már fáradt és nem fog elémugrani, akkor kikerülöm. Mikor 10 km-en négy ilyen van egymás után, na az a szívás, nem a belvárosi dugó. :)
Egy barátom meg múltkor szexelő macskákat csapott el, szegényeknek legalább szép volt az utolsó emlékük. :)

kalasnyikov fan 2007.11.24. 21:25:43

egyszer elütöttem egy nyulat , a csontja kiszúrta a hűtőt ....

A Lyukastorkú Rézfaszú Bagó 2007.11.24. 22:36:27

Én már többször trafáltam el az út széléről rossz irányba felszálló verébcsapatot! :D Csak úgy kopogtak szegénykék. Leginkább pályán, nagy tempónál sajnáltam őket... Kárt azt persze nem tettek még soha.

vadasz 2007.11.25. 07:45:07

SilentSound · autozz.blog.hu 2007.11.24. 11:03:05
Az, hogy az utakon gyakran találkozni ott álldogáló állatokkal vagy legalábbis az út közvetlen közelében vannak, roppant egyszerű magyarázata van: a tavaszi, nyári és kora őszi időszakokban - hangsúlyozom, hogy főleg (és ugye főleg este, éjjel) - az út, ill. az aszfalt által kibocsátott hőt részesítik előnyben. Ők is jobban szeretnek a melegebb helyeken lenni, pihenni. Csakhát ennek gyakran az autós is és a vad is megissza a levét.
Télen pedig - mivel kevesebb táplálékot találnak, ezáltal ásványi anyagokat és ásványi sót is nehezen találnak - az út síkossága ellen használt útszóró anyagot keresik fel, belőle némileg tudják fedezni a szükségleteiket.
Szóval minden időszaknak megvan a miértje.:)

mxplanet 2007.11.25. 13:15:13

nyúl-> 100 ezer(ködlámpa)

rognork 2007.11.25. 20:23:38

egyszer elcsaptam egy rókát. ismerős ismerőse összeszedte, kikészíttette a bőrét, szép gereznája volt.

ojio 2007.11.26. 00:27:13

Talán kis szarvas, vagy nagy őz volt. Hülyén hangozhat: a koppanásból ítélve tompa szarva lehetett, vagy nem volt neki, és gondolom lehajthatta valamennyire a fejét, mert az ajtóba fejelt... Hm. Volt szarva, mert nem hiszem, hogy a szőre (letörölhető, 2-3 centi széles, halvány) csíkot húzott volna az autó oldalára.
Tehát tompa szarvú őzszerű valami lefejelte az autót.

(Ennyire aztán nem érdekes a történet, legfeljebb nekem.)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.26. 08:25:33

Ha százzal elcsapsz egy őzet vagy szarvast, akkor tökmindegy, volt-e neki kicsi szarva, vagy csak koponyája... :)

rognork 2007.11.26. 12:09:08

az viszont nem mindegy, hogy őzet, vagy szarvast. a szarvas benézhet a szélvédőn, mivel pont a lábát csapod ki alóla. az őzet testen találod. ismeritek azt a videót, amelyen egy hegyi versenyen egy formaautó elbasz egy őzet? asszem a belsőségen volt. durva.

Kata 2007.11.26. 12:59:33

Valahol olvastam, hogy az állatok azért nem menekülnek el a reflektor fénye elől, és maradnak állva a 100-zal közelítő autó előtt, mert egyszerűen nem fogják fel a tényt, mert az ő világukban nincs 100-zal közlekedő valami, ami az életükre törhet.

Nekem is volt még tojáshéjas seggű koromban két fő veréb áldozatom, azóta is rémálmaim vannak és totemáldozatokat hozok lelkük nyugalmáért... (Szegénykék elszámították a felrepülés időpontját, és egyszer koppantak, meg egyszer reccsentek... az életben nem felejtem el azt a hangot...)

vadasz 2007.11.26. 14:02:09

Kata 2007.11.26. 12:59:33
Lehhet abban is igazság Kata, amit írtál, de a legkézenfekvőbb dolog: ha sötétben mész autóval és kedves autóstársunk nem kapcsolja le a refit, bizony elvakít Téged is.
Ha éjjel felébredsz és hirtelen feloltod a lámpát, akkor sem látsz jó pár pillanatig semmit.
A kettőt összevetve sötét közegben, hirtelen vakító fénybe kerül a jószág, megdermed, hiszen azt sem tudja, hol van.

Kata 2007.11.26. 14:32:55

Vadász,

nálad az igazság.

Radical Massza 2007.11.27. 16:56:45

Futottam már sokszor össze állatokkal, sokat vezetek éjszaka mellékutakon is, de szerencsére keveset végeztem ki, azt is megsirattam. Éjszaka érdemes az út széleit figyelni a felparázsló szemek miatt.
A vadak egyébként valóban leblokkolnak a fénytől, úton úgy áll a szarvas, mint akit megbabonáznak. Ilyenkor a legjobb lámpa helyzetjelzőre és duda, akkor megugrik.
Nappal meg legyen az embernek szeme.

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.27. 18:27:34

Ha neked annyi időd van, hogy a lámpát kapcsolgasd, akkor nyugodtan meg is állhatsz.
Az ilyesmi elég hirtelen szokott történni...

GOD 2007.11.28. 04:48:28

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.27. 18:27:34

Egy vadveszélyes környéken a fék taposásán kívül a lámpa lekapcsolása tényleg segíthet sértetlenül kikerülni a szituból! Ha az állat menekül előled, akkor nem kell gondolkoznod, h megáll-e időben az autód.

TH 2007.11.28. 08:30:37

GOD 2007.11.28. 04:48:28
Swiftes itt arra gondolt sztem, hogy AMIKOR kiugrik eléd az őz, akkor már nincs idő lámpát kapcsolgatni. Legalábbis amikor a múltkor kiugrottak elém, akkor nekem nem volt. A bokrok közül bukkant elő az első, és habozás nélkül átszaladt, majd ugyanígy csinált a többi is...Örültem, hogy nem ütöttem el egyet sem, nemhogy lámpát kapcsolgassak.

EBEUSS (törölt) 2007.11.28. 09:54:24

jajaja

Nyilván soféle módon lehet terelgetni a vadat, akár lámpakapcsolgatással, de a vadbalesetes szitukat nem így képzelem el, bár nem vagyok kompetens a témában, mert soha nem ugrott elém semmilyen állat... tudom mázlista vagyok, és van is benne valami!

Radical Massza 2007.11.28. 11:55:01

Swiftes, ha kiugrik, akkor mindegy, mit csinálsz, imádkozni lehet, hogy ne a szélvédőn keresztül essen az öledbe, egyébként meg lassítva működik a leírt.
Ha meg egy őz ugrik, általában követi a többi, ugyanígy a vaddisznók is, a nagyobb testűek inkább csak bambán állnak vagy kószálnak előtted.
Dunántúlon van pár olyan út, ahol rendszeresen mászkálnak át az állatok, gondolom a csapásuk közepére építették az utat, ott remeg a lábam a gázon és kinézem a szemem esténként.
Ja, meg nem is megyek ezerrel, de ez mondjuk alap.

andreasue 2007.12.10. 13:21:24

Émmeg pont tavaly törtem össze az autómat totálkárra Poroszló és Besenyőtelek (vagyhogyhívják) között. Egyszercsak 4-5 fácán repült az útra. Az egyik meg direkt a szélvédőm felé. Lassítottam, az autó megpördült és két fa között beorsóztam a szántóföldre. A rendőröknek szólt valaki, mert kb. negyed óra múlva kijötttek. Ki se szálltak az autóból, csak az ablakot tekerték le.
Magáé az autó?
Igen.
Egyedül volt benne?
Igen.
Sérülése van?
Nincs.
Tudunk valamiben segíteni?
Nem.
Viszlát!

A fácán, ebben az esetben vajon vadnak minősül? Egy párszáz méterre lévő vadvendéglő tulajdona lehetett.
Ok, el kellettt volna ütnöm. De most milyen fasza karmám van! :D

TH 2007.12.10. 13:54:35

andreasue 2007.12.10. 13:21:24
Kicsit betömöríthetted a sztorit winzippel, mert így nem világos a fékezés és a megpördülés közti összefüggés...;))

veczkó 2011.05.25. 13:39:50

2011. 04 23án éjel elütötem batyk és türjeközöt egy özbakot. Nemtelt el5perc megjelentek a vadászok. láták az öszetőrt autot megkérdeszték hol az öszbak. Montam nekik keresékmeg. Az autotol 10mre megtalálták. Megkérdeszték hivtam a rendörséget montam nekik hogy telefonáltam. A vadászoknak nemtetszet hogy telefonátam a rendöröknek. Kiérkeztek a rendörök megkérdezték vane kaszkom montam nekik van.A rendörök megcsinálták a hejszinelést adatokat felveték és elmentek. Nekem az önrészt 100ezert kikel fizetnem. Vagyis van nekem 100ezer károm. Mindenkinek azt tudom tanálcsolni kaszkolegyen.ÉS MINDEN VADÁSZTÁRSASÁGNAK MEG KELENE VIZSGÁLNI A VAGYONÁ.