Ha két viszonylag forgalmas utca keresztezi egymást és van hely egy kanyarodósávra, akkor leggyakrabban egy balra kanyarodó, valamint egy egyenesen menő + jobbra elhagyható sávot alakítanak ki. Ez elsőre logikusnak is tűnik, hiszen a szemből érkezőket a balra kanyarodóknak meg kell várniuk és így a többieket nem tartják fel. Gergő egy olyan esetre hívja fel a figyelmet, ahol szintén így van megoldva a sávelosztás, de balra kevesen fordulnak, jobbra viszont ott van egy zebra, ami miatt sokkal jobb lenne változtatni a helyzeten és máris gördülékenyebben haladhatna a forgalom.
Rendszeresen autózom a Petneházy utca egyirányú szakaszán (Lomb utca - Reitter Ferenc utca között). A tapasztalatom, hogy a Pap Károly utcai kereszteződés áteresztő képessége a forgalmi sávok jelenlegi kialakítása miatt nincs kihasználva.
Ahogy remélem a csatolt térképen is látszik, a külső sávból lehet jobbra és egyenesen továbbhaladni, míg a belső sávból lehet a Röppentyű utcára balra kanyarodni. A tapasztalataim azt mutatják, hogy mivel a jobbra kanyarodóknak egy viszonylag forgalmas zebrának kell elsőbbséget adniuk, így sokszor csak két-három autó tud a kereszteződésen a külső sávban a zöld alatt áthaladni, míg a balra kanyarodóban akár 6-10 is átjuthat(na), amennyiben a még keskenyebb, egy sávos részig visszatorlódva nem dugítanák be azok az egyenesen haladni kívánók, akiknek a jobbra kanyarodókra kell várnia.
Ennek következtében a kereszteződésben tipikussá vált a forgalmi sávból való szabálytalan továbbhaladás, mármint a türelmetlenebb egyenesen haladni akarók az üres balra kanyarodó sávban elhaladnak a sor mellett, és szabálytalanul, egyenesen folytatják az utukat.
Véleményem szerint a sávok kialakításának megváltoztatása - oly módon, hogy a külsőből csak jobbra, a belsőből pedig balra és egyenesen lehetne haladni - javítaná a kereszteződés áteresztőképességét, csökkentené a szabálytalanságok számát és javítaná a biztonságot is. Ugyanilyen módon vannak a sávok a Petneházy - Béke utca kereszteződésben kialakítva, és ott jól működik ez a változat.
(Zárójelben jegyzem meg, hogy az is kérdés lehetne, hogy a parkoló autók, a mögülök kiugró gyalogosok, a zebrák, autókijáratok és kereszteződések miatt biztonságos-e ezen a szakaszon 50km/h-s sebességet megengedni.)
Ha úgy gondoljátok, ez a dolog mások számára is érdekes lehet, tegyétek ki a blogra.
csak john 2009.10.11. 14:02:22
Nem autós példa a Flórián tér. Miután sok év (15-20) után újra megcsinálták a parkosítást (füvesítést), a megépített közlekedő utak nem oda kerültek, ahol az emberek tizen év alatt kijárták, hanem attól eltérő nyomvonalon. Értelme semmi, az utak egy részét nem használják, esős szuttyos időben lehet csúszkálni és hazavinni a sarat. Itt pedig még csak érteni sem kéne hozzá, mert ott az emberek áltel kijelölt út. Ezek után miért várnánk el bármit, amihez képzettség, gykorlat és saját gondolatok kellenek?
Don Blasius 2009.10.11. 14:14:34
2009.10.11. 14:26:55
most lehet mondani, hogy az ember csak hisztizik, meg neki semmi sem jó, de ha valamit az én pénzemből (is) csinálnak, akkor jobban érzem magam, ha normálisan tudom is használni na..
theveryguest 2009.10.11. 15:26:32
arthur877 2009.10.11. 15:32:00
min 2009.10.11. 17:17:33
záporjózsi 2009.10.11. 17:35:28
Igen, az.
parkoló autók: 50 km/h-val ki lehet kerülni
mögülök kiugró gyalogosok: ne ugorjon ki...
zebrák: olyan sebességgel kell megközelíteni, hogy az elsőbbség mindenképp megadható legyen
autókijáratok: az útnak előnye van, meg kell adni
kereszteződések: szabályozott az elsőbbség rendje, be kell tartani.
Dester 2009.10.11. 17:36:44
repecs 2009.10.11. 17:53:43
HgGina 2009.10.11. 19:30:05
Elmebetegek tervezték ezt is.
Lesz itt tucatszám a koccanás, karambol és a kerékpárosgázolás.
cambridge.on 2009.10.11. 19:55:19
kispista2 2009.10.11. 20:10:13
serpentin (törölt) · http://www.bridzs.hu/ 2009.10.11. 20:15:27
theveryguest 2009.10.11. 20:20:36
Ja, meg akarok egy S-Bahn-t Angyalföld vasútállomásról a Nyugatiig. Igazából olyat szeretnék, ami el tud vinni Kelenföldig, de kezdetnek beérném a Nyugati PU-val is. :-)
reader613 2009.10.11. 20:24:46
Mikk^ 2009.10.12. 10:29:51
Ott én is (mint a többi egyenesen haladó) szabálytalankodok mert a jobbra kanyarodók nem tudnak haladni, balra alig akarnak menni autósok, aki meg egyenesen menne fel ott rostokolhat hosszú ideig.
(Bertalan Lajos - Budafoki út)
chkdsk 2009.10.13. 22:08:24
hbe 2013.08.13. 10:20:44