Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Svájc (nem csak) autós szemszögből

2009.11.21. 12:27 :: SilentSound

Újabb külföldi beszámolót kaptunk, ezúttal Mityunak köszönhetően, mégpedig olyan ország közlekedéséről, amit eddig is emlegettetek ugyan néhányan ellenpéldaként a magyarra, de teljes posztban még nem fejtegettük. De most már ilyen is van, ráadásul fotókkal kiegészítve, ahogy azt szoktam szeretni. Meg talán ti is.

Külföldi közlekedős poszt ihlette kis szösszenetet szeretnék megosztani a kedves olvasókkal. A helyszín Svájc, Genf. Ugye főként autós szemszögből figyeljük egy autózással foglalkozó blogon a körülöttünk lévő környezetet. Én mégis ki fogok térni néha más közlekedő társ helyzetére is.

Illetve olyan környezeti változókról is említést tennék, mint például a köztéri szemetelés illetve annak töredéke. Lehet lesz olyan része a rövid beszámolónak ami nekem újdonságnak hat, másnak már régen természetes. A történet idén januári (rohadt hideg volt), de szerintem sokat nem veszített aktualításából. Ez sem anyázós poszt, nem lesz bunkóterepjárós, kopaszmercis, kihaénnembéemwés.... :))

Svájci "kirándulásunk" során tapasztalataim:

Azt megfigyeltem, hogy alapjaiban törekedtek arra, hogy minden olyan jelzés, ami kell az adott útszakaszon jól(!) látható legyen. Érdekesség: felesleges közúti jelzéssel nem találkoztam. Autópályán senki nem óhajtott letolni. Svájc autópályáin 120 km/h a megengedett. Aki kiállt előzni az tudta mit csinál. Nem tökölt, a lehető legideálisabb idő alatt befejezte az előzést.

Rengeteg alagút, nem kevés fénytechnikával ellátva. Aztán itt is előre jelzik, ha esetleg a helyi hatóság meg óhajtja örökíteni gyorsabb haladásunkat a megengedettnél.

Városban:

A városban rendőri jelenlétet egyetlen egyszer tapasztaltunk. Senki nem tülekedett a busz sávban. Egy autó sem parkolt a bicikliúton. Senki nem gondolta úgy, hogy neki nem kell a gyalogosátkelőhely előtt megállnia, ha erre szükség van. Ha jól láttam a felfestések olyan anyaggal vannak alkotva ami: 1. jól látható 2. nem kopik fel egyhamar. Kerékpárosok közlekedését a városvezetés szerintem komolyan gondolja. Rendesen kitáblázva, felfestve.

Az egyirányú utcákban kerékpárosok, segédmotorkerékpárosok szemben is közlekedhetnek, erre pontos jelzés látható az utca elején. Információim szerint a kerékpárosok is kötelező KRESZ- vizsgát tesznek arrafelé. S én autóval közlekedve egyértelműen látom az utca elején, hogy számítanom kell rájuk. S nem azért, mert kamikaze-kra kell számítsak! :)

A kátyúmentesítés itt is az útburkolat szerkezeti kialakításával kezdődik. Lehet furán hangzik, de tudja a víz is merre vegye az irányt esőzés esetén. Nézd meg mit csinál a víz mondjuk a Hungária krt-on (Budapesten) egy nyári zápor után....(marad) :) A csatornafedelek valahogy a burkolat sík vagy íves felületébe illeszkednek. Illetve a járdaszegélybe vannak vágva. Ennek főként a kerékpárosok örülhetnek szerintem, nem kell a kitülemkedő (vagy besüppedt) csatornafedeleket kerülgetniük. De autósoknak is kevesebb csapágy problémával kell szerelőhöz rohanniuk.

Megfigyeltük, hogy a tömegközlekedés is jól szervezett. A trolibusz legtöbbször a villamosmegállóban áll meg. Oda van alapban szerkesztve a megállója. Az számomra külön érdekesség, hogy duplacsuklós buszok közlekednek. Valószínű egy esetleges szmogriadó esetén nyugodt szívvel szállnék fel egy ilyen szintű tömegközlekedési járműre P+R parkolóban hagyva az autómat.

Majd el felejtettem, igaz nem köthető közvetlen autózáshoz (ha a mekis zacskó kihajítását, hamutartó kiborogatását nem veszem annak). A közterületen alig van szemetelés! Sétálj végig Budapesten a belvárosi Király utcában.... :) Város központjában van egy hatalmas mesterséges tó. Nem úszik benne sem műanyag flakon, sem cigarettás doboz, sem semmilyen hulladék. Kacsák, sirályok meg hattyúk úszkálnak. Mondjuk azt nem értettem, hogy hogy nem fagy be a seggük... :)) Negatívum? Az volt. K...va hideg volt. Annyira, hogy a macska eltört a kanyarban.... :)

Elgondolkodtam vajon hány év kell nekünk ahhoz, hogy Európa közepén, mondjuk Budapesten (állítólag világváros) ehhez hasonló megoldások legyenek közútjainkon? S még sokat nem is kellene gondolkodni az "illetékeseknek". A jó megoldásokat ugyan miért nem lehet átvenni olyanoktól, akik már megtalálták az adott dolgokra a megoldást? Nem a kereket kell feltalálni, csupán használni kéne. :)

73 komment

Címkék: közlekedés külföld autó tömegközlekedés pozitív

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sasmadar 2 2009.11.21. 12:53:57

Elvetélt ötlet a két országot bármely szempontból összehaonlitani!

Teljesen más kultúra,más az életszemlélet,mentalitás..ott sosem volt háború,nyugodtabb minden.
Az emberek kb 20 évvel tovább élnek átlagosan,kevesebbet dolgoznak.
A "magyarnak"gyökerében kellene megváltozni-valamilyen módositott genetikai gén segitségével-hogy az alpesi ország közelébe kerüljünk úgy 50 év mulva..persze nem földrajzilag,annál inkább gazdasági,életszinvonal szempontjából..
Sosem fog sikerülni.Sajnos.

Kraszna 2009.11.21. 13:03:48

Csak egy kérdés: Ugye nem a Genfi tóról beszél a post szerzője mint "hatalmas mesterséges tó"-ról? Csak egy kicsit szkeptikus lettem, hogy ha ez nem derült ki neki, akkor pontosan mennyi időt is töltött itt...

Megjegyzem, én is szeretek Genfben közlekedni, de azért itt is lehet hülye helyzetekbe kerülni. A svájci autópályák viszont tényleg egy más kategória. Még sosem kerültem komolyan balesetveszélyes helyzetbe rajtuk. Más országokban ez azért előfordult.

Humanic (törölt) · http://macso.blog.hu 2009.11.21. 13:27:50

Svájcban is akadnak türhők, és nem is mindegyik bevándorló, vagy azok rokona.
De egyszer mi is Svájc leszünk, igaz Feri?

zezse 2009.11.21. 13:33:33

hát remélem azért nem csak akkor tartottad be a szabályokat amikor radar feliratot láttál.. mert akkor lesz egy két meglepetésben részed. Pl majdnem az összes útépítéshez raknak radart.

és igen, szép és tiszta ország, ami tökéletesen működik, de feljelent a szomszéd, és csak bizonyos időben moshatsz a közös mosókonyhában, és az életben nem fogadnak be.. de nyugodt, kiegyensúlyozott, és élhető ország.

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2009.11.21. 13:34:39

Van megoldás. Megtámadjuk Svájcot, ők elfoglalnak minket és itt is bevezetik, megkövetelik ugyanazt a rendet.
Csak egy a gond, hogy akkor ugyanúgy kell dolgoznunk ahogy nekik:-(

a petya 2009.11.21. 13:37:51

Rendőri jelenlét azért van, csak nem feltűnő. A telepített radarokat jelzik előre, de sok mozgó autóból is mérik a sebességet, sosem tudhatod, éppen ki mikor és hol. A városon belül is vannak telepített traffipaxok. A büntetési tételek horrorisztikusak, még svájci pénztárcával is. És nem csak a gyorshajtásra és a tilos parkolásra figyelnek a rendőrök, hanem az elsőbbség nem-megadására (gyalogosoknak is!) és más szabálytalanságokra is.

Szóval egy dolog az alapvetően más mentalitás meg életszemlélet, de ezen felül is tettek érte, kőkemény szigorral.
Mint "jogaim" csorbítását, természetesen utálom, hogy "korlátoznak" (értsd: nem szabálytalankodhatok büntetlenül), viszont rendkívüli élmény, hogy sokkal kevesebb balesetveszélyes és bosszantó helyzetbe kerül az ember, sokkal nagyobb biztonságban éreztem magam mindig, gyalogosan is és autóval is. Azt gondolom, ennyi áldozatot ez bőven megér.

-d(-_-)b- 2009.11.21. 13:37:53

A svájci autóvezetők puhap*csű tötyimötyik. Az előírt sebességhatárt legtöbbször nem tartják be, legalább egy tizessel alatta mennek. Ez felettébb idegesítő, ha hosszabb útra mész.

Az igaz, hogy minden jól ki van táblázva, nincs rejtekből trafizás. A gyalogosokra meg a biciklisekre is figyelnek.

A svájci rendőrök / határőrök meg bekaphatják. Az autópályákon civil autókkal hergelik a (svájci) sofőröket, majd amikor azok gyorshajtanak, hónapokra bevonják a jogsit. A külföldiekkel (azaz közép- és kelet-európaiakkal) meg ott szemétkednek, ahol tudnak: határállomáson vagy akár a határokon belül is teljes autóátvizsgálás és hasonló ínyencségek.

Mityu Addideapénzt kft LE 2009.11.21. 13:43:33

@samadar 2:

"Teljesen más kultúra,más az életszemlélet,mentalitás..ott sosem volt háború,nyugodtabb minden"

Viszont valahol olvastam, hogy háború esetére is van elgondolásuk. Sajátos kiképzési rendszerben működő hadseregük. Na majd megkeresem azt is. :)

Sok időt nem volt lehetőségünk ekkor eltölteni kint, egy autóért mentünk s "postafordultával", francia autómosás után indultunk vissza. :)

2009.11.21. 13:52:17

Én is vezettem jó pár kilométert Svájcban,kedvenc országom mind közlekedésben,mind úgy egyébként. Bár én csak a déli (Olasz) határ közelében voltam,de így is.
No meg gyönyörű. :)

2009.11.21. 13:54:45

OFF:

más: Acla nevű boltban voltál?? :)
Mindent ÁFA mentesen lehet megvásárolni :)
bocs az offért

ON

2009.11.21. 13:57:01

Ahhoz a bolthoz sem volt könnyű odamenni.
Akkor alagutakon keresztül vezetett az út hogy egy autó alig fért el. És ez kétirányú volt. Különösen akkor volt ez nagyon jó mikor a keskeny,kivilágítatlan alagút közepén volt egy 90 fokos kanyar. Szerencsém volt,egyszer sem jöttek szembe. :)

Kalányos Márió 2009.11.21. 14:00:13

Aránylag sokat járok Svájcba, főleg Zürichbe.

Tény, hogy nagyon jók az utak, felfestések, lámpák összehangolása. Viszont minden elég kicsi. A jelzőtábláktól a parkoló szélességéig.

A tömegközlekedés szinte tökéletesnek mondható. Igaz, nem is olcsó, viszont óramű pontosságú! A helyközi buszjáratra sem vártam 1-2 percnél még többet, ha a megadott időpontra mentem ki a megállóba. Előbb sem érkezik, így felesleges 10 perccel előbb elindulni a buszhoz. Csatalakozásokat is simán be lehet vállalni vele a vonathoz menetrendszerinti 5 perc különbséggel. Hónapok kellenek hozzá, hogy egyszer lekésse az ember.

Autópályáról nem nyilatkoznék, mert az utóbbi években nem mentem rá, ugyanis smucig vagyok, és megspórolom az ÉVES 7.000 Ft-os matricát. Igaz, hogy a svájciakanak 1 évre baromi olcsó, de egy átutazónak is az éveset kell megvenni.
Érdekesség, hogy az autóútként kitáblázott útra is szükséges a matrica, és nem csak az autópályára! A naviban az I-GO viszont fizetős útszakasz kerülése opció esetén is ránavigál az autóútra!!!

Viszont, ha nem siet az ember sokkal élvezetesebb az aranyos alpesi faluk között kocsikázni, közben teheneket bámulni. :)
Időnként olyan keskeny utakra vezetett rá a navim, hogy azt hittem csak kerékpárút a hegyen keresztül. Aztán jöttek szembe is, és láthatóan elég sokan használják a dugókkal tarkított zürichi autókázás felcserélésére.

Az országúton nem találkoztam radar előrejelző táblával. Pedig van bőven fix trafijuk. Durván büntetnek mindenért. Már 1 km/h sebességtúllépés esetén is fizetni kell.
Tilos a navit is radar előrejelzőként használni. Az enyém nem is engedi, hogy trafit rögzítsek a poik közé Svájc területén.

Előzékenyekenek egyáltalán nem mondanám az autósokat. Kivéve a gyalogosokkal szemben! A zebránál akkor is megállnak, ha a néni még csak a fürdőszobából jött ki, de tudni lehet, hogy utána lejön a lakásból és át akar majd kelni a zebrán.

Egyre többször találkozom őrült módjára száguldozokkal. Arrafelé rengeteg az albán, meg egyéb baláni bevándorló. Látványosan esik a színvonal minden szinten. 20 éve figyelem már. Talán éppen ezért, mostanában arra tanítják a gyerekeket, hogy ne menjenek át a zebrán addig amíg a vezető ki nem int neki, hogy átmehet. Nem értettem, hogy mire vár még mindig a büdös kölke, pedig már teljesen megálltam...

Nem tudok róla, hogy kerékpárra KRESZ vizsga kéne, de változhatott azóta a dolog...
Kantononként eltérő lehet ez is, ugyanúgy mint ezer más dolog. AG kantonban pld. van "rendszáma" a bringáknak is, de nem egyedi azonosításra szolgál, csak a bringaadót kell leróni évente matrica formájában, és felragasztani.

Ja, egyébként Züricben is van egy kacsaúsztató! :) Úgy hívják, hogy: Zürichi-tó

Kalányos Márió 2009.11.21. 14:03:00

@Mityu: Pld. minden kiskatona otthon tárolja a gépfegyvert lőszerrel együtt! Múltkor az egyiknek nem tetszett, hogy kitessékelték a kaszinóból, hazament, betárazott, aztán lelőtt pár embert... Mondjuk ez elszigetelt eset, és csepp a tengerben ahhoz képest, hogy mennyi "puska" van otthon "tini" srácoknál!

magic11 · http://www.autostat.hu/markatoertenetek/7-markatoertenetek/358-chrysler 2009.11.21. 14:08:00

svájc maga a menyország. legalábbis magyarországhoz képest!

Kalányos Márió 2009.11.21. 14:09:28

@Mityu: Ez én vagyok! :)
kepfeltoltes.hu/091121/fegyver_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Jó kis csúzli otthonra, mi? :)
Időnként bemondják a tévében, hogy ezen, és ezen a vonaton ott felejtettek egy ilyen fegyvert, és a becsületes megtaláló adja le itt, vagy ott... :D

Kalányos Márió 2009.11.21. 14:11:11

@magic11: Akkor már inkább meNnyország! ;)

Mityu Addideapénzt kft LE 2009.11.21. 14:12:32

@sbronzo:

Hehe, Ha látnád kedvenc fhdgyomat (nőci, alig 60 kg) mivel szokott lövöldözni.... :))) Hevederes cucc... De pszt, ez nem páblicus :)))

szaGértő 2009.11.21. 14:15:05

Nem hülye a posztoló véletlenül? :D

Kalányos Márió 2009.11.21. 14:17:54

@Megszívtuk-waze: Svájciak nem dolgoznak. Azt külföldi munkavállalókkal oldják meg. Oké, "dolgoznak". Ők a főnökök...

@-d(-_-)b-: Tény, hogy engem is mindig kiszúrnak a határon, pedig velük ellentétben én EU országból jövök. Bezzeg a németekkel nem szórakoznak. Az autót szét nem szedik, de húsra, cigire, alkoholra rákérdeznek, csomagtartó betekint, útlevéllel eltűnnek,
aztán meg a szaros matricájukat akarják rám tukmálni, mert nem hiszi el, hogy nem megyek fel az ótópályára...

Kalányos Márió 2009.11.21. 14:22:28

@Mityu: Unokaöcsém mondta mindig a telefonba, amikor már egyműás hangját sem hallottuk a ház előtti játszótéren visítozó albán kölyköktől, hogy várjak egy picit, mindjárt jön, csak betáraz, és leszedi őket az ablakból! :D

Az is vicces, amikor mindenféle fegyvertok nélkül, csak a vállára vette a csúzlit, és elment vele a városon keresztül a lőtérre, éves kötelező céllövészetet gyakorolni... :)

Persze csak nekem furcsa, mert ott mindenki így csinálja...

Kalányos Márió 2009.11.21. 14:24:11

@zezse: Nem szeretnek magyaroknak büntetést küldeni. Rám akkorát villantottak 2007 szeptember elején, hogy azt hittem megcsapott a villám. Pedig az eső nem is esett. :)

Azóta sem jött semmi róla...

psmith 2009.11.21. 14:35:25

@sbronzo:
Egy másiknak nem tetszett amit a polgármesteri hivatalban döntöttek, bement és egy pár képviselőt lelőtt.

Engem a határon mindig szétszedtek, én meg mindig jól kiröhögtem őket.

fberci 2009.11.21. 14:50:32

"Valószínű egy esetleges szmogriadó esetén nyugodt szívvel szállnék fel egy ilyen szintű tömegközlekedési járműre P+R parkolóban hagyva az autómat."

Ha már Svájcról és Genfről van szó, tegyük hozzá, hogy a fenti mondat már az alapfeltételezés miatt hibás. Nem csak szmogriadó esetén járnál tömegközlekedéssel, hacsak nem akarsz naponta tekintélyes időt a dugóban és a lámpákra várakozva tölteni. Nagyon nem éri meg autóval menni, mesterségesen tartják fel a forgalmat. A lámpák kifejezetten a forgalom lassítása céljával vannak beállítva (bár néha az az érzésem, hogy a szakértelem is hiányzik, hiszen egy-két helyen a tömegközlekedést is feltartja). Még vasárnap, nulla forgalom mellett is kínszenvedés a városban autóval közlekedni.

Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2009.11.21. 15:36:56

Svájcban nem jártam, de a Távol- keleten sokat és Kínában meg Kóreában még vezettem is, muszályból. Posztoljam?

Svájcban még nem jártam. :(
De majd ha sok pénzem lesz, meg újra autóm...

zezse 2009.11.21. 16:22:04

sbronzo: nekem svájci az autóm, holnap indulok mert vizsgáztatnom kell erős parám van.. de jó ez, mert engem itthon nem büntetnek.

Kalányos Márió 2009.11.21. 16:28:27

@zezse: Gondolkodtam én is ilyen megoldáson, de elég macerás tud lenni. Kapásból ugrottak volna a magyar bónuszaim, ingyenes parkolójegy, stb. Aztán jön egy koccanás, ügyintézés. Nem beszélve a vizsgáztatás...

Kalányos Márió 2009.11.21. 16:37:16

@sbronzo: Decembereben akartam hozni egyet Svájcból, gondoltam ott jóval olcsóbban megkapom a megkímélt néhány éves autót, és megspórolom a rárakodó magyar költségeket, ha svájci rendszámmal használom itthon. Igen ám, de kurva drágák voltak a kocsik kint! Igaz, hogy a CHF is éppen elég magasan állt, de akkor is. Szerintem itthon sokkal olcsóbban megkaptam végül.

Marcellusca 2009.11.21. 17:01:33

Csak, mer' én rendes és jófej gyerek vagyok, ezért csak annyit tudok közölni, hogy:
Hüjjje a posztoló és ezé' tart itten ez a zország!
xDxDxD

A posztot majd később elolvasom. :D

ddr76 2009.11.21. 17:05:40

Én egy svájci cégnél dolgozom, és volt szerencsém már kint kocsikázni.
Az tény hogy ha 130-cal mész az autopályán mindenkit utolérsz, meg annyi alagút van hogy a napot nem igazán látod. De a soförök ott sem feltétlenül normálissak. Kinti kollégám a szakadégtól 20 centire ráfeküdt a kormányra, hogy cigit sodorjon magának. Nekem meg lefutott életem filmje. Király volt! Meg ha nem is dudálnak, meg villognak de magukban azért mondják a magukét. De az biztos hogy nem kockáztatnak, mert olyan árak amik ott vannak azt ök még sem tudják megfizetni.
De ami a legjobb éjszaka nincs benzinkút nyitva! Csak automata. Bedobod a pénz, és annyiért ad benzint. De az 50 frankost már nem fogadja el, peddig azért még simán meg lehetne tankolni. Igy már majdnem ottmaradtam éjszakázni az üres benzinkúton.

Lacaca 2009.11.21. 17:15:28

Bunkó svájciak kiöntik a hamut. Ez milyen már?

Mityu Addideapénzt kft LE 2009.11.21. 17:20:13

@Lacaca:

ööö...Lehet félreérthető volt. Nem a svájciak öntik ki... :D

Amúgy számomra hihetetlen volt tényleg. Összehasonlítva budapesti Király utcát a kinti utcák bármelyikével.... ég és föld a köztisztaság szempontjából. :)

Kalányos Márió 2009.11.21. 17:25:28

@ddr76: Kiegészíteném azzal, hogy éjjel-nappali közért sincs, úgyhogy szombat délután lehet még vásárolni, aztán már csak hétfőn!

Nagyobb kutak nyitva vannak éjszaka! Árulnak némi kaját is, de ezt a lehetőséget egyre inkább elveszik tőlük rendelettel.
Érdekességképpen elmondanám, hogy csak az elmúlt években épült néhány nagyobb bevásárlóközpont. Azelőtt 1 darab volt egész Svájcban: Spreitenbach-ban.

Mostanában pedig népszavaznak a svájciak (lehet, hogy már meg is volt) a mecsetekről! Lehessen mecsetet építeni, vagy sem!? :DDD
Egyre több a fejkendős nénike mindenhol...

Egyébként folyamatosan minden szarról szavazást írnak ki.

beste 2009.11.21. 19:05:09

Engem Zürich varázsolt el. A buszok, vonatok, villamosok halálpontosak, tiszták, emberi létre kialakítottak. Ikerbabakocsival is könnyű a közlekedés. Gondoltak a gyerekekre is, az ő magasságukhoz is vannak kapaszkodók szerelve. A hajóközlekedés is tökéletes, bár csak mi voltunk olyan tökéletlenek, hogy méteres hullámok között, viharban, villámcsapások közepette sétahajóztunk...

A tömegközlekedés információszolgáltatása profi. Bár jól beszélek németül, oroszul, keveset angolul, egyszerűen nem kellett volna a nyelvtudást kiaknázni, mert annyira egyértelmű minden.

A tisztaságról: iszonyatosan ügyelnek a környezetükre. A Hauptbahnhof lépcsői alatt nem hevernek hajlékonyak, nincs meg a pl. Keletiben megszokott emberi ürülék savas szaga, igaz a Hauptbahnhof egy kisebb föld alatti városra hasonlít. A szelektív hulladékgyűjtőkre ki van akasztva egy minta, hogy melyik fajta hulladékot lehet elhelyezni benne. A pályaudvarokon (hasonlóan a mi metro újságunkhoz) ingyenes újságokat lehet olvasni várakozás közben, ezeket egy tartón helyezik el, és olvasás után oda is rakják vissza, noch dazu még össze is hajtják az újságot...

Az autósok - mint ahogy azt a posztoló írta - valami más dimenzióban közlekednek. Ésszel, normálisan. Én egyetlen barommal sem találkoztam. Zürichben nem láttam dugót sem.

Szóval fényévek...

2009.11.21. 19:11:53

@Tanácstalan: Európán kívül nem vezettem még,úgyhogy megköszönném ha összedobnál egy posztot belőle! ;)

beste 2009.11.21. 19:35:28

@sbronzo:
Ha az előzékenységen a felesleges és ostoba mű-udvariaskodást értjük, akkor inkább ne is legyenek előzékenyek.
(Pl.: Szigetszentmiklós kimenő forgalom M0 felé. Kétirányú a forgalom. A sok barom megáll, hogy a lakóparkból kijövőket kiengedje. Ez eddig OK lenne, de hosszú percek telnek el, amíg a szembejövők elfogynak. Basszus, haladjunk, majd kiengedik akkor a mellékútról a delikvenst, amikor a szembejövők elfogynak....
Volt már emiatt balhé. Kimenő forgalom megáll, hogy főudvarias elvtárs maga elé engedje a mellékútról jövőt, aki ezen felbuzdulva lecsókolta a Szigetszentmiklósra tartó busz elejét....

marhák.

misitcom 2009.11.21. 20:21:59

Ott miről írhatnak egy ilyen hasonló oldalon?Biztos dögunalom lehet.
Sose nem is lesz ilyen csecse pólójuk mint az autozz.blog-nak.

2009.11.21. 20:38:33

@misitcom: Megnéznék egy Svájci autózz! posztot,amikor az egyik arról ír hogy milyen volt a nyáron Magyarországban közlekedni :D

Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2009.11.21. 20:39:23

@GSX-R: Jó. Csak egyenlőre kisebbségben vagy. :D

ddr76 2009.11.21. 20:54:08

A legnagyobb dolog Svájcban, hogy a Migros nevezetű áruházláncban még alkoholt sem forgalmaznak!!!
Azt hittem dobok egy hátast amikor az eladócsaj kibökte hogy nincs sör, meg semmi hasonló.
Mondtam neki, hogy nálunk az ilyen boltok már becsödöltek volna.
Nem is csoda hogy egyre több a muszlim.

zezse 2009.11.21. 21:01:08

GSX-R: tudnék neked mesélni, két hét Románia autóval, svájci pasival :) soha többet. Azt hiszem ő Bucharestben úgy szállt fel a repülőre, hogy oda soha többé be nem teszi a lábát.
beste: néhány éve a Hautbanhof környéke azért nem volt ilyen idilli, tele volt heroinistákkal..

az meg hogy mindenre szavaznak nrmális, elvégre közvetlen demokrácia van náluk.

Kalányos Márió 2009.11.21. 21:49:23

@ddr76: Semmilyen alkohol, dohánytermék, és még játékfegyver sincs a Migros-ban. Viszont a legolcsóbb áruházlánc Svájcban, úgyhogy nagyobb bevásárlásra ideális, de utána mehetek máshova a sörért.
A sörről jut eszembe, hogy Svájcban szabad néhány pohár sörrel is vezetni.

@beste: Fura, hogy nem láttál dugót Zürichben. Még ha metróval közlekedtél volna, akkor nem csodálnám, de Züricben még metró sincs...

Jó dolog, hogy minden jegykiadó automata üzemel a megállókban. Ha nem tudsz jegyet venni, mert elromlott, akkor erre hivatkozhatsz az ellenőrnek, és nem is fog megbüntetni.
Ellenőrök elől amúgy nem könnyű elbújni!
Mentem a villamossal, beáll a megállóba, kinyitja az összes ajtót, felszáll egyszerre MINDEN ajtónál 2 ellenőr, ajtó becsukódik, az összes utast végigellenőrzik, ellenőrök leszállnak, villamos megy tovább...

Még valamivel drágábbak a jegyek mint nálunk, de már nem vészes. Viszont a járművek tisztasága, kényelme, csendességes, stb. összehasonlíthatatlan.

Kocsival utálok Svájcban közlekedni, mert tötymörgés az egész, és nagyon rizikós, hogy mikor kapnak el valami horribilis büntetéssel. Tudom-tudom, menjek szabályiosan, de azt nem lehet... Illetve én nem tudok.
Viszont a kocsival ellentétben a tömegközlekedést imádom, legyen az busz, villamos, vagy S-bahn...

2009.11.22. 01:50:15

Annyi ilyen posztot olvastam mar, ahol csak azt lathatjatok, hogy kulfoldon mennyivel jobb, mennyivel kulturaltabbak, es amugy is! A szomszed kertje mindig zoldebb :))
Szoval, ha lesz idom es kedvem, megprobalok irni egy hasonlo terjedelmu posztot egy olyan helyrol, amihez kepest a magyar kozlekedes a wellness kozpont :))

beste 2009.11.22. 08:26:03

@sbronzo: Nem azt mondtam, hogy nincs dugó, hanem azt, hogy én nem láttam... Egyébként mindenféle létezó közlekedési eszközt kipróbáltunk. Meg is állapítottam, hogy ha ott énék és dolgoznék, nem tartanék fenn autót. Külvárosban (Glattbrugg) volt a továbbképzés helyszíne, és onnan mentünk mindenfele. Minden elérhető volt, minden kalkulálható.

gmower (törölt) 2009.11.22. 10:37:26

Hát kedves posztoló, Svájcból csak a szépet és jót láttad meg, a valóság azért ennél sokkal árnyaltabb. Az utak valóban szinte tökéletesek, a felfestések meseszerűek, és ha bármi probléma van azt olyan fénytechnikával jelzik, mintha karácsonyra díszítettek volna. Viszont ennek az az ára, hogy gyakorlatilag folyamatosan javítják az utakat, nem lehet megtenni úgy 30 km-t, hogy ne kéne egy felújítás miatt araszolni. A felfestések nem csodaanyagból vannak, hanem folyamatosan újrafestik. Az azért hozzátartozik, hogy a kisebb munkákat (főleg pályán) éjjel csinálják, így reggelre már nincs korlátozás. Valaki írta, hogy nincs dugó, hát ez oltári nagy baromság, még egy 10 ezres kisvárosban is idegörlő a csúcsforgalom, Zürich környékén meg meg sem lehet mozdulni. Mivel minden alagútban csak 80 a megengedett, azok előtt is sűrűn megakad a forgalom, és elég sok is van belőlük. Viszont ki vannak világítva, és szinte mindegyikben lehet fogni a rádiót. Hoszabb utat csak autópályán szabad megtenni, különben bele fogsz őrülni a 100 méterenként elhelyezett körforgalmakba. A sofőrök meg... Hát nem tolnak le, az igaz, de olyan bénán vezetnek, hogy az elképesztő. Simán megáll az autópályán gondolkodni egy kicsit, ha túlhajtott a kijáraton. Előzékenység gyakorlatilag nincs, igazából nem is látják át a forgalmi szituációkat. Hiába indexelsz, hogy sávot akarsz váltani, csak bambul előre, és megy amerre lát. A sebességkorlátokat betartják (kivéve az éjszaka előbukkanó fiatalokat, ők szokták a körforgalom közepén lévő díszeket borogatni), sőt jóval lasabban mennek, sárgán sem hajtanak át, de ennek leginkább az az oka, hogy minden tele van kamerákkal, meg rendőrökkel. A rendőrök külön érdekesek, mert nem nagyon lehet látni őket, de ha megállsz egy kihaltnak látszó út mellett kisdolgodat elvégezni, rögtön előbukkannak. És azért is büntetnek, ha szürkületben a cangádon nem világít a lámpa. Nagyon tiszta minden, ha megpróbálod pl. a kutyakakit "ottfelejteni" a járdán, rögtön jön egy kedves nénike, aki jobb belátásra bír. Vagy feljelent. A szelektív hulladékgyűjtés is azért népszerű, mert a házad elől nagyon drágán viszik el a szemetet, és zsákonként kell fizetni. Na meg a kocsidat se moshatod le SK, olajcseréért meg lehet fel is akasztanának. Menj el szépen a Garage-ba, ott majd mindent megcsinálnak neked jópénzért. Nincsenek az utcán hajléktalanok, meg drogosok, mert el vannak dugva a kiváncsi szemek elől. Pedig rengeteg a keménydrogos. A tömegközlekedés valóban kiváló, a helyi nem is olyan drága, de a vasút az már eléggé ütős áron van. Mondjuk úgy is néz ki.

Tudom, kicsit negatív voltam, Svájc tényleg jó hely, de rendőrállam, és az időjárás is katasztrófa. Én nem tudnék ott élni, nekem sok az, ha júliusban köd van :)

Kalányos Márió 2009.11.22. 11:16:46

@gmower: "Hoszabb utat csak autópályán szabad megtenni, különben bele fogsz őrülni a 100 méterenként elhelyezett körforgalmakba."

"Előzékenység gyakorlatilag nincs, igazából nem is látják át a forgalmi szituációkat. Hiába indexelsz, hogy sávot akarsz váltani, csak bambul előre, és megy amerre lát."

Ezekkel nagyon egyet értek!

Látom, Te tényleg ismered Svájcot!
Általában azok imádják, akik pár nap ízelítőt kapnak belőle. Akik már ott élnek, azok látják az árnyoldalakat is.

"a kocsidat se moshatod le SK, olajcseréért meg lehet fel is akasztanának"

Bizony, túl nagy a csendrendfegyelem.
Kurva nagy szabadság van, de mégsem csinálhatsz semmit.

A folyamatos párás, esős idő meg jót tesz a szép ződ pázsitnak, de nehéz elviselni hosszabb távon az embernek.

Aki éppen arra jár, azt látja, hogy milyen szépen el vannak takarítva a lehullott falevelek a zöld fűről, de azt már nem tudják, hogy újabban az összes házmester szörnyű hangos, benzinmotoros fúvógépekkel taszigálja hajnali 7-kor a faleveleket jobbra-balra az ablakod előtt.

Vasárnap viszont senki semmit nem csinálhat, még a bringám kerékcseréjét is csúnyán bámulták a téren. Csoda, hogy fel nem jelentettek. Egyébként simán kihívják a rendősréget, ha a felette levő lakásban házibuli van...

Sógoromat egy idős asszony el akarta gáncsolni kocogás közben, mert azt hitte kergetik a rendőrök. Persze, mert nem a kijelölt kocogó pályán futott, hanem egyszerűen a lakótelepen a járdán...

Szemétszállítással kapcsolatban annyit, hogy annyira drága már Züricben a szemétszállítás, hogy az öreglányok a közterületi kiskukákba gyömöszölik bele az apró zacskókba szétosztott szemeteiket a napi sétájuk közben. Persze ezt is kifigyelte a hatalom, úgyhogy egyre kisebb szájméretű kukákat tesznek a közterekre.

Másik érdekesség, hogy a saját, otthoni kandallódba nem égethetsz mást, csak a méregdrágán megvásárolt, erre a célra rendszeresített faszenet.
Ennek a betartatására létezik egy kandalló "kommandó", aki becsöngethet hozzád, és megvizsgálja mit égetsz. És ez nem vicc!!!

Viszont vannak jó dolgok is! A TB fizeti a rászorulóknak a kurvázást bizonyos mértékig. Mert ők tudják, hogy a rendszeres szexuális élet hozzátartozik az egészséges élethez! ;)

Igaz, hogy a TB arrafelé nem két fillér. Ráadásul a kezelés 10%-át így is magadnak kell fizetni, kvázi vizitdíj, csak nem 300 Ft! :DDD

beste 2009.11.22. 16:48:11

@gmower:
Viszont ennek az az ára, hogy gyakorlatilag folyamatosan javítják az utakat, nem lehet megtenni úgy 30 km-t, hogy ne kéne egy felújítás miatt araszolni.

De legalább csinálják...

A rendőrök külön érdekesek, mert nem nagyon lehet látni őket, de ha megállsz egy kihaltnak látszó út mellett kisdolgodat elvégezni, rögtön előbukkannak. És azért is büntetnek, ha szürkületben a cangádon nem világít a lámpa.

Nem is kell, hogy a nyakadban lőgjanak, legyenek ott, amikor szükség van rájuk.

Nagyon tiszta minden, ha megpróbálod pl. a kutyakakit "ottfelejteni" a járdán, rögtön jön egy kedves nénike, aki jobb belátásra bír. Vagy feljelent.

Mennyivel jobb Pesten szügyig a kutyaszarban rohangálni, mert mindenki a szó szoros értelmében szarik erre....

A szelektív hulladékgyűjtés is azért népszerű, mert a házad elől nagyon drágán viszik el a szemetet, és zsákonként kell fizetni. Na meg a kocsidat se moshatod le SK, olajcseréért meg lehet fel is akasztanának. Menj el szépen a Garage-ba, ott majd mindent megcsinálnak neked jópénzért.

Ó de nagy baj a környezetvédelem...

gmower (törölt) 2009.11.22. 18:25:50

@beste: Nem értetted, amit leírtam :) A magyarok mindig azt hiszik máshol kolbászból van a kerítés, vagy csodaanyagból a felfestés, és hogy az emberek valami magasabbrendű kultráltsággal rendelkeznek. Nem, nem így van, mindenhol ugyanolyan tapló a kedves polgárok egy jelentős része, csak az a kérdés, hogy hol hogyan veszik rá őket a normális viselkedésre. Svájcban speciel nagyon kemény ellenőrzéssel, büntetésekkel, díjakkal. Szerintem az már túlzás ami ott van, és nem a kiragadott példák miatt, számomra az általános légkör elviselhetetlen. Van több olyan ország, ahol viszonylag rend van, és közben nem kellett az emberek minden lépését agyonszabályozni, vagy folyamatosan kamerákkal figyelni.

Másik dolog: Magyaroszágon mindig fordítva látnak hozzá a dolgokhoz. Először jön a kemény szabályozás az átlagkeresethez képest irreálisan magas díjakkal, büntetésekkel, aztán majd valamikor a homályba vésző távoli jövőben meg majd a feltételeket is megteremtik hozzá. Hogy mást ne mondjak: parkolási díjak vs. P+R parkolók. Vagy gondolj bele, ha itthon holnaptól bevezetnék azt a módszert, hogy a szemétszállítási díj százszorosára emelkedik, vidd a szelektívbe a szemeted, ugyanakkor alig van gyüjtő. Akkor is tapsikolnál hozzá? Mi egyébként elvisszük a szelektívbe a szemetünk nagy részét, és ehhez csak annyi kellett, hogy közel legyen a gyüjtő, meg néhány szóróanyag, hogy milyen jófejek vagyunk már, ha így teszünk.

Én is azt akarom, hogy nagyobb rend legyen itthon, de ne svájci módszerrel, attól kiráz a hideg :)

2009.11.22. 18:36:06

@gmower: Én Svájcon a megengedett legnagyobb +10%-al rongyoltam végig,csak utána tudtam meg hogy mennyi a traffipax,és mennyi a büntetés.
Irtó nagy mázlim volt,sehol nem fényképeztek le. :)

Franky4fingers 2009.11.22. 19:30:25

féligoff:

:))))

Kacsának hattyúnak azért nem fagy be a segge, mert míg a levegő hőmérséklete -10 fok, addig a víz min. 0-2 fokos lehet, tehát melegebb mint a levegő. A tollukról párolgó víz hőelvonása pedig minimális, mivel faggyúval szigeteli a testüket. (nem úgy mintha a mi bőrünkről párologna a víz)

Kro 2009.11.23. 10:05:23

Szeretem Svajcot, de talan nem is kell odaig elmenni, ha az ember ugymond mas vilagra vagyik. Kedves szomszedunkban, Ausztriaban ugyanazek tapasztalhatoak, es ha nem az Alpokrol van szo, nincs is "kva" hideg. Magyarorszagon pedig ha olyannyira mukodik a "birkaszellem", akkor miert nem csinaljunk egyre tobben azt, hogy udvariasak, nyugodtabbak, szabalyosak leszunk, hatha ezt is leutanozza a tomeg (?)

beste 2009.11.23. 11:57:12

@gmower: OK, látod, ez nem jött át a kommentedból, de már értem...

s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.11.23. 16:03:01

Ezért imádom Svájcot, mert egy parányi állam Európában páratlan adottságokkal. Az emberek kedvesek, segítőkészek, és az én tapasztalataim alapján becsületesek, megbízhatóak. A városok az apró falvaktól kezdve a nagyvárosokig tiszták, rendezettek, ápoltak. nincs rohanás, törtetés, keresztbe teszek a másiknak, egyszerűen csak élnek békességben. És akkor még nem beszéltünk a természeti adottságokról! Meg a csokiról! :)
Nekem az egyik kedvenc országok, Európában mindenképp!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.11.25. 11:57:24

"Európa közepén, mondjuk Budapesten" Mondjuk elővehetnél egy atlaszt, és megnézhetnéd mióta Európa közepe Butapest...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.11.25. 12:01:52

@beste: "Nagyon tiszta minden, ha megpróbálod pl. a kutyakakit "ottfelejteni" a járdán, rögtön jön egy kedves nénike, aki jobb belátásra bír. Vagy feljelent.

Mennyivel jobb Pesten szügyig a kutyaszarban rohangálni, mert mindenki a szó szoros értelmében szarik erre....
"

Azt, hogy pesten nem szólsz be a fuxoskopasznak, hogy szedje össze a pitbull után a mocsokot inkább életösztönnek neveznék, nem szarokbele módinak... :-)

tekniq (törölt) 2009.12.03. 23:29:22

@sbronzo: "Egyébként folyamatosan minden szarról szavazást írnak ki."

Nagyon helyesen. A plebiscitum a svajci demokracia alapkove, es kozvetlen kormanyzasi lehetoseget biztosit a nepnek. Viszont ahhoz, hogy a Plebiszitrecht mukodni tudjon, minimalis intelligencia szuksegeltetik a valasztopolgarok reszerol - mindekozben magyarorszag meg ott tart, hogy 400.000 idiota ul fel egy olyan nyilvanvalo lehuzasnak, mint a ScienNet:
index.hu/gazdasag/magyar/2009/11/30/csak_magyarorszagon_mukodott_a_sciennet/
Il Ferro matricat remelem mar mindenkinek sikerult lekaparni, de szerintem a Lyoness kartyahoz is lehet lassan kesziteni az ollot.

tekniq (törölt) 2009.12.03. 23:37:44

@sbronzo: "A demokratrikus Svájc, betiltja az iszlám vallás terjedését!"

Tudod oreg, a demokracia azt jelenti, hogy a valasztok mondjak meg mi legyen, nem pedig a media, a polkorrekt idiotak, vagy a politikai elit. Ha a nep arra szavaz, hogy ne legyen mecset, akkor nem lesz mecset. Akinek nem tetszik, keres maganak mas bevandorlasi celpontot, mint ahogy en sem verem a nyalam, ha az arabok ugy dontenek, hogy en Rijadban nem epithetek kereszteny templomot. Az ugyanis az o foldjuk.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.12.04. 18:16:18

@sbronzo: @tekniq: Ezt a témát itt zárjuk le, mert nagyon nem ide tartozik, kösz.

Don Blasius 2009.12.05. 15:35:47

@tekniq:
Nem. Még mindig látok ilferrós autót. A szomszéd háznál is áll egy maximos corsa.

jónévez 2009.12.05. 19:12:47

@SilentSound: Hinnye, de karakán dolog is ez! Le kell itt gorombítani azokat, akik azt vitatgatják, hogy demokrácia-e a bankárdiktatúra?
Bezzeg a "szeressük svejcot, mer' olyan gazdagok lakják, és mi is szeretnénk azok lenni" vágyálmok beleférnek, ugye? (ugyanitt voltak ilyen hsz-ek, dehát az idetartozó dolog, hmmm...)
Szerintem pedig a közlekedés nem csak önmagában való valami, a kockafejűség megmutatkozik a svájci egészen, a lazaság az olaszon, stb..., tehát az egészet kell nézni, nincs olyan, hogy "nem ide tartozik".

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.12.06. 13:31:45

@jónévez: Nem az a baj, ameddig most eljutott a kis "kitekintés" a témából, hanem hogy ismerem a kommentelők olyan részét, akik szeretnek mögé gondolni mindent, ami radikális és elvinni a dolgot olyan vallási vagy politikai irányba, ami sokakat sérthet.

balkany 2009.12.07. 16:08:10

@sbronzo: neharagudj ez biztos hogy senkinek sem kuldenek cseket mert engem tegnap fotoztak le

Kalányos Márió 2009.12.26. 12:02:39

@balkany: Folyamatosan változik a rendszer a szigorítás felé. Egyre inkább Európához tartozunk, és kötünk mindenféle egyezményt.

Nekem még soha nem jött meg semmi külföldről, de azóta változhatott a helyzet. Nyugtasson az a tudat, hogy Svájc nem is EU tag, így még bonyolultabb nekik felvenni a magyar hatóságokkal a kapcsolatot. Ha kisebb büntetési összegről van szó, akkor tuti, hogy nem mennek utána, mert többe kerül nekik az ügyintézés költsége, mint maga a büntetés. Ha sok ezer frank lenne, akkor talán... Bár ők is tudják, hogy a magyarokon nem könnyű behajtani a cuccost! ;D

Szerintem szard le!
Egyébként nem tudom ilyenkor milyen jogszabályok érvényesek, de attól tartok, hogy az objektív felelősség nem vonatkozik külföldi szabálysértésre! Úgyhogy meg lehet játszani, hogy nem te vezettél, és a magyar törvények értelmében közeli hozzátartozódra nem vagy köteles terhelő vallomást tenni még szabálysértési ügyekben sem.

Ráérsz akkor elkezdeni izgulni, ha jön valami papír! Nem fog!!!

hevi421 (törölt) 2010.01.19. 19:52:12

@sbronzo: Bocs ha kijavítlak: Érdekesség, hogy az autóútként kitáblázott útra is szükséges a matrica, és nem csak az autópályára!

Autóútra nem kell matrica. Itt élek már több mint 8 éve..ennyit tudhatok.:-)

Kalányos Márió 2010.01.19. 20:02:35

@hevi421: Köszi! Nekem a 21 éve ott élő unokaöcsém kereste ki a neten.
Igaz, hogy neki nincs jogsija, így nem gyakorlott e téren, valószínűleg tévedett.

Simon Perverz 2010.01.20. 10:29:51

Nagyot ugrik a pannon puma és máris ott vagyunk!
A viccet félretéve a büdös életben nem leszünk ott, ahol ők. A mentalitás miatt. Hazánk mindig is az angol humor gyakorlati alkalmazásának éllovasa volt és lesz is minden területen. De pont az abszurditása és a hülyesége miatt kalandos itt az élet.
Egyébként pedig egyet kell értsek Fábryval, Svájc maximális tisztelete mellett, aki a genfi reptéren található metró láttán kijelentette, hogy a sok náci pénzből, CIA pénzből, KGB pénzből, és maffiózók titkos bankszámláin található pénzből ilyen dolgokat nem nagy művészet megvalósítani. Egyetértek.

tompus 2010.01.20. 11:43:20

@gmower: Nem értem, hogy miért baj a kemény szigor. Ha betartod a törvényeket, szabályokat, akkor nem kell büntetésre számítanod. De nem ez lenne a normális viselkedés, hogy mindeni tartsa be a törvényeket?

Kalányos Márió 2010.01.24. 14:59:16

@hevi421: Szia!
Előbb megkérdeztem újból a svájci rokonságot, hogy szerintük mi alapján kell Svájcban az autóútra is éves matrica, és a következő két linket kaptam:
de.wikipedia.org/wiki/Autostrasse
www.ezv.admin.ch/zollinfo_privat/informationen/00421/index.html

Sajnos én nem tudok németül, de állítólag attól is függ, hogy kantoni autóútról, vagy szövetségi autóútról van szó! Elméletileg amelyiken ingyen lehet menni, oda tesznek áthúzott matrica kiegészítő táblát az autóút tábla alá! Autópályára viszont mindig kell.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása