Friss kommentek

  • Arcade Macho: igyekezni kell feltartas nelkul a belso savban menni, de ha nagy a forgalom akkor ugyse fog tudni a 180as versenyzo sokat n... (2019.08.06. 12:29) A belső sáv joga
  • Rugovicsvalagba: @MiKE: A KRESZ nem ismer olyant, hogy szervizút. Vagy szilárd burkolatú az út, vagy nem. Ha a két kereszeződő út szilárd bu... (2019.07.05. 01:34) Jobbkezes vagy nem?
  • Reactor: Nincs ezen mit csodálkozni, a Balkán közelebb van hozzánk, mint London vagy Helsinki. Az utak mentén gyűlő szemétkupacokon ... (2019.05.06. 20:39) Szemét szemetelők
  • E.munkás: Ma a soroksári Auchan 5-ös kútjánál a 45 literes tankomba sikerült 46,7 liter 95-öst tankolnom úgy, hogy még volt benne elő... (2018.12.02. 22:44) Mit adnak el benzin néven?
  • Nagy Andor: Hali.Én inkább jobban kiszürném az autosokat is,mert aki iéyen módon vezet,nem csak egy motorosra,de egy gyerekét kézenfogó... (2018.04.12. 22:09) Útban volt a motoros, arrébb lökte
  • Easyke: Gyalogos ütközés elleni védelmet pont a városban ne...? Akkor hol? :S (2018.03.01. 14:24) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • baby24: Szuper leírás volt. Mintha én írtam volna :D (2018.02.13. 15:03) Egy friss jogosítványos naplója

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

A motorháztetején landoltam

2010.09.17. 17:29 :: SilentSound

Gyalogosvédelemből jól vizsgázott az az autó, amivel Mártont elgázolták a minap, legalábbis remélem, hogy azóta sem került kórházba vagy fekete zsákba valami lappangó belső vérzés okán. Ti mit csináltatok volna az ő helyében? Lett volna értelme rendőrt vagy mentőt hívni? Azt meg külön kiemelném, hogy ennyire nem kell véresen komolyan venni, amit itt jobb oldalon fent a sárga csekkre írtam!

Magamról annyit, hogy húszas éveim elején járok, van jogosítványom, vezetek is egy 4-5 éve. Nem állítom, hogy hűde bitang nagy tapasztalatom van, de azért annyi van, hogy legyen rálátásom mind a két "oldalra" (autósok, gyalogosok). Szeptember 7-én hazafelé sétáltam a Dózsa György úton a Thököly út irányába. Már sötét volt (kb este 8 óra), szakadt az eső. A helyszín a Városligeti fasor, Dózsa György út kereszteződése.


Ha jól vettem ki a levélből, erről a zebráról lehet szó

Állok a zebránál, piros a lámpa nekem, hozzám legközelebb eső sáv a Lövölde tér felé egyirányú a 2 távolabbin a Dózsa felé lehet menni. Két zebra van egymás után, egyszerre szokott zöld lenni.

Amikor zöldre vált a lámpa, lendületesen megindultam, azért kinéztem balra, hogy lássam jön-e autó, aki jobbra kis ívben kanyarodik. Hát jött. Észrevettem, nem volt vele semmi gond, gondoltam sima ügy, elmegyek elötte, utána befejezi a kanyarodást. Ő sajnos nem így gondolta, és a motorháztetőn landoltam.

Nem jött nagyon gyorsan, szerencsére alacsony volt a motorházteteje,nem szedte szét a sípcsontom vagy ilyesmi. Lecsúsztam a kocsiról, térden landoltam a földön. Kiszáll az ürge a kocsiból, angolul mondja, hogy bocs, nem vettelek észre. Én ilyen váratlan helyzetekben nem nagyon szoktam tudni megszólalni, most is csak mutattam, hogy nekem zöld a lámpa. Elismételte, hogy nem vett észre.

Nem tudom mit kellett volna tennem, jelezni felé, hogy oké semmi bajom, legközelebb jobban figyelj léci? Már annyira elegem volt a szakadó esőben bőrigázva, hogy miután idegességemet egy lámpaoszlop megütésével többé-kevésbé levezettem, mentem tovább, nem szóltam semmit az ürgéhez.

Szerencsém volt, hogy láttam ahogy jön, nem hátulról kapott el (gondolom akkor se lett volna semmi bajom, de rendesen beszartam volna). Az se volt hátrány, hogy nem egy gallytörővel felszerelt dög terepjáró, vagy SUV volt.

Tanulság talán annyi, hogy figyeljünk oda akkor is, ha nekünk zöld a lámpa, és egyáltalán egymásra. Tudom messze nem egy nagy történet -rádásul nem valami szórakoztató formában leírva-, sokkal durvább dolgok történnek másokkal. Velem, most csak ennyi történt szerencsére.

173 komment

Címkék: budapest közlekedés autó veszélyes zebra gyalogos gázolás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Peetee 2010.09.18. 09:56:44

Ha valóban egy civilizált külföldi (mondjuk pont angol) volt, akkor még most is azon gondolkodik, hogy biztosan nem lett-e semmi bajod.
Ha tudtál volna vele kommunikálni; biztosan "jóérzéssel" váltok el egymástól, nem kell rögtön arra gondolni: "mi lett volna ha egy SUV üt el 90el, biztosmeghalok, jajj".

A fickó legalább segítőkész és bűnbánó volt, külföldön Veled is simán előfordulhat. Ha vezetsz is autót képzeld el magad Európában. Óvatos vagy, éppen ezért csak ellököd (és nem elgázolod, elütöd) a gyalogost. Nem könnyű szitu...a fickó úriember volt, csak nem tudta "kifejezni" magát.

tcom 2010.09.18. 10:09:39

Esetleg fel kell készülni az ugrásra. Ha felugrunk nem töri szét a lábunkat. =;-)

Karipapa01 2010.09.18. 10:15:47

Mi az, hogy az autósnak is zöld volt? Arról nem ír senki, hogy milyen zöld. Ugyanis, ha zöld nyil, akkor az autós kanyarodhat, ha telezöld, akkor csak a kanyarodás lehetősége biztosított. Nem mindegy, el kell olvasni a KRESZ ide vonatkozó szabályait, ott minden világosan le van írva! Jobbra kanyarodásnál telezöld esetén számítani lehet egyéb akadályra, más közlekedőre, gyalogátkelőhelyre, stb. különben nyilván nyil lenne! A közlekedési lámpa pedig esőben és rossz látási körülmények között is jól látható, feltéve, hogy az autós is látni akarja.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 10:39:35

@Karipapa01:
Nem egészen, mindegy tele vagy nyilas zöld
"b) a felfelé, illetőleg az oldalra mutató nyíl alakú zöld fény a jelzett irányban (irányokban) szabad utat jelez:
a jelzett irányban (irányokban) tovább szabad haladni, bekanyarodás esetén a szabad jelzésen áthaladó gyalogosoknak elsőbbséget kell adni;"

SUV-os vagy? :))

min 2010.09.18. 10:49:20

@sfdrake:
"egyaránt mindenkinek figyelmesebbnek kell lennie, főleg annak a gyalogosnak akinek van jogsija és vezet is tudnia kell..."

Azért ezen a mondaton beszartam...
Ugye még véletlenül sem annak az autósnak kell fokozottabban figyelni akinek ráadásul elsőbbségadási kötelezettsége is van állítólag jogosítvánnyal a zsebében. Ha nem látja be a zebrát kanyarodáskor akkor álljon meg!

Silent Bob 2010.09.18. 10:50:59

Akik azt mondják, hogy a gyalogos volt a hülye, azoknak őszintén kívánom, hogy lehetőleg még ma verje telibe őket egy Kamaz egy mellékúról.
Jó reggelt. :)

D4D 2010.09.18. 10:59:49

@zsírvezér:
A kitiltásom veszélye nélkül nem tudok őszinte véleményt mondani a gondolkodásodról.

Kalányos Márió 2010.09.18. 11:01:45

@min: A fizika nagy úr! Autóval nehezebb közlekedni, megállni, kinlátni belőle, mint gyalogosan. A mesterségesen előállított elsőbbség ezt megpróbálhatja felülírni, de nem fog sikerülni soha.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 11:02:01

@min:
Pedig korrekt mondat/gondolat volt
A "mindenkinek" szóra figyelj

Igen, a jogsis gyalogos át tudja érezni jobban, mit-hogy lát, érzékel a vezető
a sima gyalog kevésbé.
Ha ő meg tud állmi 10cm-en belül, álljon meg az autó is ha ő bármikor lelép a zebrára
A világ nem ilyen kerek.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 11:03:55

@D4D:
Nemá! Ne is durvulj, amikor simán lehulyézheted
:))

subtotal 2010.09.18. 11:05:01

Autósok: esőben nem csak lassúak, csőlátásúak is, éppen tegnap úgy kellett belőlük kierőszakolni, hogy átengedjenek a zebrán. Biztos siettek az 50 méterre lévő piroshoz. Szóval sok a barom sajna köztük.

Azt azért bírom, hogy vannak itt akiknek mindenre űbertökéletes válaszaik vannak:
- tartani kell a forgalom ritmusát, hogy haladjon a forgalom
- úgy kell megközelíteni a zebrát, hogy meg tudj állni egy semmiből előbukkanó gyalognak
Ez azért nem minden esetben összeegyeztethető.

Bringások: ha nem lassítatok (minimum, bár a szabály tolást ír elő) egy kereszteződésben, magatokra vessetek. Nem igaz, hogy nem lehet megérteni, hogy például a parkoló autók takarásából a zebrára tempósan vágódó cangásokra nem lehet felkészülni.

Gyalogok: az egyik típus addig nem mer elindulni, míg meg nem állsz, a kocsi lassulásából nem ért, a másik meg oda se néz, lelép, figyeljen a másik alapon, a harmadik tilosban megy át, megnézi hogy jössz és direkt lassítja a lépteit. Az ilyenek olyan leckét szoktak kapni tőlem, hogy azt megjegyzik maguknak, ha be nem szarnak.

subtotal 2010.09.18. 11:06:52

@subtotal: "Szóval sok a barom sajna köztük"

Kimaradt egy n. Helyesen:
Szóval sok a barom sajna köztünk

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 11:14:36

@subtotal:
megnézi hogy jössz és direkt lassítja a lépteit"
Óóó,az az igazi gyalogos, na annak kellene egy péklapát,meg azoknak a buziknak, akik műbabás kocsit tologatnak demonstrációbol a zebrán az autósok elé gondolkodás nélkül,mert a zebra az ővéké

min 2010.09.18. 11:17:44

@horex: Nehogy már a gyalogosnak is adjatok ebben a szituban hibapontot...Ez tényleg Bp...Esőben még jobban kell figyelni a gyalogra nem csak azért mert estleg nem figyel annyira hanem mert baszki én egy dobozban ülök kényelmesen szárazon zenét hallgatva míg ő igyekszik minél előbb a céljához jutni a mocsok időben amiben én tök természetesnek veszem, hogy el van foglalva az adott időjárás kellemetlenségeivel. Legalább ekkor tanúsítson az átlag pesti autós némi előzékenységet ha már ez a szó úgy általában hiányzik a szótárukból.

min 2010.09.18. 11:18:17

@sbronzo: A fizika nem nagy úr csak a vaksik, meg az ostobák nem ismerik.

min 2010.09.18. 11:20:46

@horex: Amúgy a gyalog látta az autóst ergo igen nagy valószínűséggel az autósnak is látnia kellett volna a gyalogost.

subtotal 2010.09.18. 11:24:19

@min: szerintem kommentelő társunk csak arra kívánt rámutatni, hogy legalább azoktól a gyalogosoktól elvárható lenne, hogy tisztában legyenek vele, milyen nehéz szakadó esőben észlelni őket, akik az 'árok másik oldalán is harcolnak néha'.

D4D 2010.09.18. 11:30:20

Sötétben esőben az útburkolati jelek megszűnnek. Legalábbis a láthatóságuk. Ha ilyenkor még valaki leparkolja a gyalogátkelő táblát, vagy csak simán kifele van fordítva, az a zebra onnantól a KRESZ alapján az autósnak nem létezik.

Ez mondjuk elvonatkoztatva a posztbeli szitutól.

subtotal 2010.09.18. 11:32:30

@horex: én a leckéztetést csak az általam utolsónak felsorolt típusra értettem.
Egyébként nem kell a kocsiból kiszállni a leckéztetéshez: a felbőgő motor, a csikorgó kerék és a kürt (hiszen veszélyhelyzet van :D) lehetőleg egyszerre fellépő hangeffektje akár fékcsíkot is eredményezhet meglepő helyeken. :DD

Silent Bob 2010.09.18. 11:33:49

@subtotal: Szerintem meg elvárható lenne, hogy aki úgy gondolja, hogy nem vesz észre egy gyalogost a zebrán, az ne vezessen.

Danessz 2010.09.18. 11:40:40

A posztoló a hülye játék megfejtése:
Nézz szét mielőtt átmész a zebrán!
De attól még az autós volt a paraszt, de te meg miért nem néztél szét?

Silent Bob 2010.09.18. 11:40:46

@subtotal: Esetleg véletlenül megijedek és a motorháztetődre esek, aztán magyarázd meg a kiérkező járőrnek, hogy miért ütöttél el a zebrán. ;)

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 11:58:08

@min:
Ergo nem!

Sokkal jobban látni szabad szemmel, mint esőben a szélvédő mögül és onnan még több helyre is kell a szemet járani,nem csak a gyalogra

Sőőt pár autónak csak utemszabáylzója van a törlőhöz és jelentős idő lehet amikor minden vizesen csillog, nem lát szinte semmit
Akkora nehézség a gyalognak figyelembevenni ilyeneket?
Én figyelembe veszem

subtotal 2010.09.18. 11:59:59

@Silent Bob: nem azt írtam, hogy nem lehet, hanem hogy sokkal nehezebb.
A másik reagálásodnál pedig a tilos helyen áthaladókról beszéltem.

Inkább a nevednek megfelelően járj el, amíg nem értelmezel! :)

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 12:00:35

@Silent Bob:
Én meg elvárnám a gyalogtol, hogy egy , hozzá képest,óriási kivilágitott vasat vegyen már észre és ne ugorjon rá

Nehogymár egymást segiccsük,
ha harc-legyen harc, lássuk meg ki győz

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 12:02:34

@subtotal:
utolsónak felsorolt típusra értettem"

Természetesen én is,csak kiegészitettem azokkal a zebra fles-mobosokkal

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2010.09.18. 12:04:33

Megértem a posztoló ijedtségét, de az ilyet nem szabad annyiban hagyni! Ennél sokkal kevesebbért ugrik a jogsi! Aki meg nem tud vagy nem akar normálisan vezetni, ne vezessen!

''autónepper.'' 2010.09.18. 12:05:19

SZERINTEM A BICIKLIS VOLT A HIBÁS!!!!!!!!!

Kalányos Márió 2010.09.18. 12:10:59

@min: "Amúgy a gyalog látta az autóst ergo igen nagy valószínűséggel az autósnak is látnia kellett volna a gyalogost."

Szerinted direkt ütötte el?

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 12:16:35

@Szocio Pata (kikvogymukblog):
Szerinted a kresz gyalogosokra vonatkozó pontjaibol hányat tud felsorolni egy gyalogos és kb. hány pontvonatkozik rájuk ?
Mer ugye a kreszt nekik is kell tudni, ami rájuk vonatkozik

Kalányos Márió 2010.09.18. 12:18:13

Hibázni mindenki szokott. A gyalogos is hibázik a buszon a tömegben, és rálép a másik sarkára. Vagy kijön a boltból, és összeütközik egy másik gyaloggal. Ezek mindennapos esetek mégsem nevezzük balaesetnek, mert nincs sérülés belőle. Akármennyire tiltják a szabályok, autóval is ugyanígy hibázunk, de annak súlyos következményei vannak egy puhatestűre. Ezért érdemesebb lenne ebből kiindulni, és a gyalogot erre figyelmeztetni, nem a jogaira, mert azzal nem sokra megy.

min 2010.09.18. 12:24:25

@sbronzo: Nem direkt én ezt egy szóval sem állítottam csak egyszerűen ő volt a balfasz. Nem kell ezt túlragozni és a sofőrnek szerencséje volt és megköszönhette, hogy a gyalogos nem rajta hanem az oszlopon vezette le az idegességét.

min 2010.09.18. 12:26:01

@horex: Nem ezért kellene ilyenkor az átlagnál jobban figyelni a sofőrnek és nem megmagyarázni a hülyeséget hanem szemlesütve elnézést kérni a sértettől?

min 2010.09.18. 12:30:36

@subtotal: minap találkoztam egy bringás sráccal akinek a kerékpárja két oldalán egy-egy kicsi tűzoltópalack van szerelve levegővel feltöltve és egy brutál légkürtbe csatlakoztatva amit a kormányról egy fékkarral aktivál. Na apám ha ő büntetne téged is dudaszóval a kocsid tetejét átszakítva ugranál ki rémületedben akkorát szól....
Ügyes ketyere..:-)

Uzi 2010.09.18. 12:54:47

Jobbra kisívben az autósok valamiért mindig lépésben kanyarodnak, benézve rendesen hátra is nem jön-e biciklis. (ja igen, ez Münchenben van)

Ezzel együtt itt is elnyomnak pár bicóst, gyalogost néha, figyelni mindenütt kell

Alikam 2010.09.18. 13:21:04

Az tényleg egy ritka nagy faszság, hogy akkor engedik kanyarodni az autósokat is, amikor a gyalogosokat is leengedik a zebrára.

Utálom a jobbra kis íves kanyarodás plusz gyalogos jelzőlámpa zöld kombót.

Persze ha ez nem lenne akkor pl. Budapesten közlekedni sem lehetne, mert úgy kéne áthangolni a lámpákat, hogy kilométeres dugók lennének mindenhol.

jelentéktelen alak 2010.09.18. 13:22:49

@subtotal:

"Bringások: ha nem lassítatok (minimum, bár a szabály tolást ír elő) egy kereszteződésben, magatokra vessetek. Nem igaz, hogy nem lehet megérteni, hogy például a parkoló autók takarásából a zebrára tempósan vágódó cangásokra nem lehet felkészülni."

Tudni kell(ene) megkülönböztetni a zebrát attól, mikor a kerékpárút keresztezi az utat!

Zebrát jellemzően nem is közelíthetne meg biciklis a járda felől, hiszen erősen be van korlátozva, hogy mikor is szabad a járdán biciklizni. Szinte soha, de akkor ha szabad is, csak 10km/h-val.
Vagyis az biciklisnek az úttesten kell mennie és nem a járdán.

Ha kerékpárút keresztezi az úttestet, akkor viszont azon a biciklisnek van elsőbbsége -ha csak tábla másként nem rendelkezik- és folyamatosan haladhat, lassítás nélkül a KRESZ szerint. Az ő útját keresztező közlekedőnek, úgy kell az elsőbbséget megadnia, hogy a kerékpárost erős fékezésre, irány váltóztatásra nem kényszerítheti.

Nagyon nem mindegy, hogy melyik helyzetet vetíted a fent említett idézethet.

Fontos szempont, hogy a kerékpárosra pont úgy hatnak az elemek, mint a gyalogosra, de rossz időben (eső, havazás, jeges út) hatványozottan romlik a fékezhetőség, kanyarodási képesség.
Ezért, mikor a biciklisnek kell elsőbbséget adni ilyen esetben, fokozottabb figyelemmel kell lennie a száraz, meleg dobozban ülő közlekedőnek.

Reggie 2010.09.18. 13:27:51

@Kardics: ja, en is szemeztem vele par eve, de sajnos eleg korumenyes beszerelni. a kurt meg okes, de a kompresszor es a tartaly mar sok helyet foglal el, egy atlag motorterbe nem fer be.

Reggie 2010.09.18. 13:30:08

@jelentéktelen alak: "Fontos szempont, hogy a kerékpárosra pont úgy hatnak az elemek, mint a gyalogosra, de rossz időben (eső, havazás, jeges út) hatványozottan romlik a fékezhetőség, kanyarodási képesség.
Ezért, mikor a biciklisnek kell elsőbbséget adni ilyen esetben, fokozottabb figyelemmel kell lennie a száraz, meleg dobozban ülő közlekedőnek."

Ez az autora is igaz. Elarulom a trukkot: az utviszonyoknak megfeleloen kell vezetni mindket felnek!

jelentéktelen alak 2010.09.18. 13:44:37

@horex: Ez a jelenség pont úgy van, ahogy Te leírod.

De erről az autó vezetőjének is tudnia kell! Első sorban az ő feladat emiatt fokozott figyelemmel lennie és nem az esőben ázó gyalogosnak.

doktor.dikhed 2010.09.18. 13:49:42

Nekem már feltűnt, hogy esőben az összes autós siet. Biztos beázik az autó...

Múltkor én is hasonlóan jártam, annyi különbséggel, hogy a kanyarodó autónak még piros lámpája is volt. Nekem zöld. Csak ugye esett is, meg este fél 11 volt már. Olyankor biztos nem kell betartani a szabályokat.

Egyébként a jobbra kanyarodó autósok a legrosszabbak, főleg, ha járdasziget is van a gyalogosoknak. Ugye, ilyen esetben lámpa nem korlátozza az autóst, de van neki egy elsőbbségadás kötelező táblája, meg még ki is van táblázva, hogy gyalogos átkelő. Ennek ellenére egyetlen autós sem szokta megadni az elsőbbséget, a gyalogos, biciklis ott szobrozik a tenyérnyi járdaszigeten, várva, hogy megkapják a nekik járó elsőbbséget. A rendőrök az ilyen helyeken arathatnának.

2010.09.18. 13:50:52

@sbronzo: nézd.. a postbéli eset tényleg balszerencsés eset volt.. nyilván a gyalogosunk sötét cuccban próbált átsétálni, így tényleg nehéz észrevenni. De az autós kollega azt láthatta, hogy ott zebra van, amit eleve figyelmesen kellett volna megközelíteni.

Amúgy osztom azt a véleményedet, miszerint a gyalogosoknak is oda kell figyelni, és néha le kell mondani az őt megillető elsőbbségről, de ha én erre képes vagyok, akkor az autóstól is elvárom, hogy ha megyek a zebrán, akkor ne türelmetlenkedve tolja át az orrát azon, hanem várja meg..

jelentéktelen alak 2010.09.18. 13:51:15

@Reggie:

Így van. Én mégis figyelembe veszem azt a körülményt is, hogy a biciklis ázik, fázik, az autóban ülő nem. Így ha autóban ülök, elvárom magamtól azt a plusz figyelmet, ami emberileg elvárható ilyen esetben.

Gyalog, biciklin ülve, nem várhatom ezt el másoktól, pedig emberileg elvárható volna.

Ghunner 2010.09.18. 13:51:33

@Csigorin: Tahó paraszt f@sztégla vagy öcsém. Remélem elém kerülsz egyszer szabálytalanul és büntetlenül papírgalacsint csinálhatok a fostos hullámlemez verdádból a 30 tonnás hattengelyesemmel.

jelentéktelen alak 2010.09.18. 13:53:40

@horex:
Szerinted egy átlagos autóvezető hány %-t ismeri a KRESZ rá vonatkozó részének?

jelentéktelen alak 2010.09.18. 13:55:24

@min:

... a másodikat meg is tette.

hibázni, meg mindenki hibázik...

doktor.dikhed 2010.09.18. 13:56:41

@horex: "Sokkal jobban látni szabad szemmel, mint esőben a szélvédő mögül és onnan még több helyre is kell a szemet járani,nem csak a gyalogra

Sőőt pár autónak csak utemszabáylzója van a törlőhöz és jelentős idő lehet amikor minden vizesen csillog, nem lát szinte semmit"

Szerintem, ha nem látsz ki rendesen a szélvédő mögül, két dolgot tehetsz:

1. fokozott óvatossággal, alacsony sebességgel közlekedsz.
2. ha úgy látod, hogy nem tudsz tájékozódni rendesen az autóból (időjárási körülmény, sz*r az autód vagy egyszerűen csak béna vagy), nem ülsz autóba.

Ha egy nagy, veszélyes fémkaszniban száguldozol, neked kell figyelni a gyalogosra (főleg ott, ahol elsőbbsége van), mert elsősorban te vagy veszélyes elem a közlekedésben.

Hihetetlen. Komolyan abszurd, hogy arra hivatkozol, hogy nem látsz ki rendesen a szélvédő mögül és figyeljen a gyalogos :D Na az ilyen embereknek venném el a jogsiját. Ha nem látsz ki, ne vezess!

Ha egyszer megállít a rendőr valami szabálytalanság miatt, nála is próbálj arra hivatkozni, hogy nem látsz ki rendesen az autóból, meg túl sok mindenre kell figyelni :D

jelentéktelen alak 2010.09.18. 14:03:14

@doktor.dikhed:

Szépen meg fogalmaztad! Teljesen egyet értek Veled!

Reggie 2010.09.18. 14:11:42

@jelentéktelen alak: Mondjuk engem ez annyira nem izgat. Ok sem engednek el ha megsulok a nyar kozepen a kocsiban...

jelentéktelen alak 2010.09.18. 14:18:43

@Reggie:
Kapcsold be a klímát nyáron! :-)

Mikor Te megsülsz a kocsiban, akkor a kocsin kívül sem túl kellemes a hőmérséklet. Vagyis, 1:1

Mikor esik, akkor többnyire a kocsiban nem esik, csak azon kívül.

Egyébként, nem kell, hogy izgasson. Nem lehet mindenki úri ember...

FDToth 2010.09.18. 14:19:55

Ha magyar autós ütött volna el, akkor még tuti kaptál volna párat a pofádba, hiába teljesen szabályosan közlekedtél.
Hányszor megtörtént már velem, hogy szabályosan átmentem a zebrán (mondjuk nem várok sokat, lelépek, persze ha túl közel van az autó, akkor nem megyek át előtte) és nem álltak meg nekem vagy csikorgó fékkel megálltak és kiszálltak, jó hogy nem vertek meg... csak a felmenőimet szidták...

jelentéktelen alak 2010.09.18. 14:28:50

Mert az autóval közlekedők elég nagy része (tisztelet a kivételnek) úgy közlekedik, hogy mindenki mástól elvárja:

1, ne keljen fékeznie, irányt változtatnia
2, vigyázzon az autójára.

A baj, hogy ezt mindenki mástól várja el, de még véletlenűl sem magátol.

Ennek ellenére, azt állítom, hogy bárki hibázhat. A történetben szereplő autó vezető benézte a helyzetet. Hibázott, szerencsére nem nagyot. Nem hinném, hogy rajta kellene demonstrálni, hogy milyen büntetési tételek, módok elérhetőek.
A történetből számomra nem derült ki, hogy erőszakosan, tolakodva közlekedett volna. Figyelmetlen volt, hibázott.

Nem értek egyet azokkal, akik ilyen helyzetben lenyúlták volna egy bizonyos összeggel, vagy, hisztiztek, rendőrt hívattak volna.
Teljesen korrekten végződött a történet. Nagy baj nem esett, a vétkes bocsánatot kért, mindenki ment tovább a saját dolgára, ahogy ilyenkor kell.

Persze még szebb lett volna, ha az autós figyel és nem történik semmi!

De akkor miről vitatkoznánk? :-)

jelentéktelen alak 2010.09.18. 14:32:21

@Reggie:

jut eszembe...

Akkor nem engednek el, mikor egyébként is elsőbbséged van???

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 14:35:13

@jelentéktelen alak:
Ha nem is szó szerint, de tudja mindet

Ne kérdezz vissza, a gyalogrol volt szó

"streetfighter" 2010.09.18. 14:35:54

@doktor.dikhed:
Te nem vezetsz autót okostóni?
Itt az volt a lényeg, hogy ebben az esetben a gyalogosnak a SAJÁT ÉRDEKÉBEN jobban kell figyelnie, mint normális esetben!
Ha a posztban szereplő autós nem lassan ment volna, akkor a posztoló nem úszta vona meg ennyivel.
Nyilván az autós hibázott és a gyalogos volt a vétlen, sőt elsőbbsége volt, de MOST nem erről volt szó!

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 14:39:04

@doktor.dikhed:
Hihetetlen. Komolyan abszurd, hogy arra hivatkozol, hogy a gyalogos nem lát
Ne induljon el, maradjon aholvan

Ebböl látható, hogy minkét félnek kellene segiteni egymást

Irta már, én elengedem az autót, nem kényszseritem fékezésre, ha nekem zöld van, de látom az autók kanyarodva nem tudnak átjutni intek és elengedek párat stb.

Ez neked és más gyalognak nem megy?

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 14:41:44

@horex:
Idézek egy pontot
"A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti."

FDToth 2010.09.18. 14:45:44

Sajnos nagyon kevés autós közelíti meg a gyalogosátkelőt megfelelő sebességgel. Én mindig lassítok 30-40-re, mögöttem pedig hallok egy dudát vagy villog a reflektor. ilyenkor lámpánál ablak le, elmagyarázom és érdekes módon semmi reakció a másik féltől... primitív a magyar nép.. .
ebben az esetben az illető angolosan intézte a dolgokat:)

Reggie 2010.09.18. 15:00:38

@jelentéktelen alak: en normal sziturol beszelek, azaz amikor a masik felnek van elsobbsege es arrol o nem mond le annak ellenere, hogy az elsobbsegre kotelezett korulmenyei rosszabbak.
Amugy vannak kocsik amelyekben nincs klima, es ha nem haladsz, akkor kint huvosebb van.
En csak kolcsonosen vagyok uriember. Ez van.

Reggie 2010.09.18. 15:04:43

@horex: A gyalogos ugy gyozodik meg a veszelytelensegrol, hogy megnezi, hogy zebran megy-e at. Ha zebran megy at, akkor tudja, hogy azt a jarmuvek olyan sebesseggel kozelitik meg, hogy meg tudnak allni(43. § (2)), igy biztonsagos az atkeles.

kida 2010.09.18. 15:06:38

az egyébként érdekes, hogy pl. Angliában nincs ez a szabály mint itt hogy kanyarodáskor az áthaladó gyalognak előnye van, nincs is együtt a két zöld. Persze az hogy angolul beszélt nem jelenti azt hogy angol is volt, de ha igen, akkor lehet ez a magyarázat. Furcsa, hogy ilyen dolgokban különböznek a helyi kresz szabályok, ha nem tud róla az ember veszélyes lehet. pl nem tudom mi a helyzett ott a jobbkézszabály (balkézsz.?) intézményével. Asszem nem létezik, kérdeztem angoltól , azt mondta nincs egyenrangú kereszteződés, de mondjuk nem autós emberről volt szó.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.09.18. 15:10:34

@kida: Már ezerszer leírtuk, de ott is jobbkéz-szabály van. Csak ott van is értelme, mivel az autónak azon a felén ülsz mint sofőr.

Egyébként valóban elég kicsi az esélye egy egyenrangú útkereszteződésnek mind Angliában, mind Írországban. Akad mutatóba, azt mondanám.

jelentéktelen alak 2010.09.18. 15:12:26

@horex:

Túl szépnek látod a világod.

Nem is olyan régen egy TV-s felmérésben a jogosítvánnyal rendelkezők néhány %-ka ment csak át a KRESZ vizsgán...

Úgy gondolom, hogy a többség sajnos csak töredékét ismeri a KRESZ-nek és azt is jellemzően rosszul.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.09.18. 15:14:14

@kida: www.direct.gov.uk/en/TravelAndTransport/Highwaycode/DG_070108

Itt érdemes keresgélni a gyalogosokra vonatkozó résznél, azt hiszem.

Reggie 2010.09.18. 15:16:35

@FDToth: tegnap nekem az M3mason egy csicskagyerek mutatott be mert jeleztem neki, hogy fel kene kapcsolnia a lampat. (Zuhogott az eso)

kida 2010.09.18. 15:19:24

@KuKori: köszi, érdekes amit mondasz a jobbkézszabály értelméről. én nem vezettem kint, ezért fogalmam sem volt. gyalogként nagyon hosszúak voltak a pirosok, pont mivel ott nincs együtt az autó meg a gyalog.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.09.18. 15:20:27

@KuKori:

"At a junction. When crossing the road, look out for traffic turning into the road, especially from behind you. If you have started crossing and traffic wants to turn into the road, you have priority and they should give way (see Rule 170)."

Ha már leléptél az útra, elsőbbséged van és kötelesek ezt megadni neked. Ez ráadásul egy sima kereszteződésre vonatkozik, zebrán meg pláne elsőbbséged van. A szokásos történet. Az angol (és ír) gépjármű vezetési oktatás roppant alacsony színvonalának köszönhetően fogalmuk nincs a saját KRESZ-ükről. Ezt jól lehet látni azon is, ahogyan a nagy többség vezet.

jelentéktelen alak 2010.09.18. 15:34:55

@Reggie: Úgy gondolom, hogy az alapvető értékrendünkben van a különbség.

Én 4 jól elkülöníthető helyzeten mutatnám, miként is gondolom az autós-gyalogos értékelést.

1, Autópálya kategória: Itt abszolút előnyt élvez az autó. Gyalogos ide szinte nem is kerülhet, ez az autó közege. Ha mégis gyalogos van itt, akkor csak is neki kell vigyázni magára.

2, Lakott területen kívüli főutak
Az autó élvez prioritást. Itt ugyan lehet gyalogos is, de a gyalogosnak kell nagyobb figyelmet szentelnie az autósok minél zavartalanabb forgalmáért. Természetesen az autósnak is egész nagy szeletet kell kivennie ebből, de a gyalogosé a nagyobb szelet.

3. Városi, falusi utak.
Itt a gyalogos élvezi a prioritást. Bár vannak szabályok itt is, amik irány mutatóak. Ezen szabályokon belül, a gyalogosok minél zavartalanabb forgalmát kell előnyben részesíteni. Mindkét félnek vigyázni kell a másikra és persze ok nélkül nem is akadályozhatjuk az autósokat sem, de figyelem és segítőkészség nagyobb szelete itt az autósé kell(ene) legyen.

4, Sétáló utcák: Ide autó pont olyan korlátozott módon mehet be, mint ahogy gyalogos lehet autópályán. A figyelem kizárólagosan az autóstól várható el, ha itt közlekedik.

Természetesen mind a 4 pontban vannak számos kivételek, amik akár meg is fordíthatják a prioritási rendet. De nem ezen kivételek a jellemzőek...

no mail, no problem 2010.09.18. 15:37:39

@horex:

te lemondhatsz az elsőbbségedről, de ezt nem várhatod el senkitől. ráadásul amit írsz nem túl életszerű. gyalogosként azt tapasztalom, hogy ha a járdaszélén egyedüli várakozóként lemondanék az elsőbbségemről az autósok javára, ott halnék éhen. másrészt az se túl valószínú, hogy ha nem egyedül állsz és integetsz, akkor majd melletted várakozó többi ember is beszáll melléd integetni.

másrészt azt ne nevezd már váratlannak, hogy lámpás gyalogátkelőhelyen zöld jelzésnél a gyalogos az úttestre lép, mert nem az. én speciel azt sem nevezem váratlannak, ha pirosban lép le - főleg ha érkezik a villamos az esetlegesen ott levő megállóba.

arról nem is beszélve, hogy szerintem az általad idézett 21. § (6) bekezdés egyáltalán nem releváns a konkrét esetben, ellentétben a 43. § (1) és (2) bekezdésekkel.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.09.18. 15:38:12

@Karipapa01: szoval ha jobb nyilas zolded van siman kanyarodsz???
fognak meglepetesek erni:)

amugy van itt egy ut, ami nem keresztezodes, csak a belvarosbol kifele lehet felmenni a korgyurure
na z ugye feluljaro, alul meg a gyalogok, mar ha vannak meg jarkalak
szoval itt a jobbra kanyarodasnal van egy macisajt egy gyalog belerajzolva
csak ha valaki elfelejtene, hogy jobbra kanyarodaskor a gyalognak van elsobbsege
macisajt a gyalognak:)

jelentéktelen alak 2010.09.18. 15:39:56

@KuKori:

Ezt alá tudom támasztani.

Mikor kijöttem, kérdeztem pár dolgot, ami nem volt világos a infók és a tapasztalatok tükrében. Szinte mindenki a vállát vonogatta.

A legviccesebb az egészben, hogy itt Írországban vannak olyan táblák, amik sem a helyi "KRESZ" gyűjteményben nincsenek, sem az emberek nem ismerik, mégis egyértelműen a forgalom irányítását rendeltek szabályozni.

(Nem tábla kombinációk, önálló táblák)

FDToth 2010.09.18. 15:43:42

@Reggie: azért tett ezt, mert fogalma nem volt, miben próbálsz neki segíteni. ez kb. ua, mint amikor indexelés elmaradása miatt dudálsz egyet, de mikor próbálnál átnézni a kocsiba, csak néznek előre. fogalma nincs sok autósnak, hogy mit, hogy mikor kellene tenni.

Reggie 2010.09.18. 15:59:36

@jelentéktelen alak: Ezzel egyet ertek enis, de szamomra a jogszabalyok ennel az elvi besorolasnal magasabb prioritasu.

@FDToth: vagom enis. csak kicsit fura reakcio, amikor nem anyaztam, hanem a kocsira mutatok. szerintem azok a szemelyek, amelyek nem ertenek valamilyen jelzest, helybol tamado jellegunek felteteleznek, nem feltetlen valoak az utakra.

jelentéktelen alak 2010.09.18. 16:06:26

@Reggie:
Persze. A szabály az elsődleges. Ezt magam sem vitattam.
sosem írtam olyat, hogy a gyalogosnak elsőbbséget adok, ha nekem zöld van, neki piros és ő ott áll az út szélén a zuhogó esőben, várva a naki a zöldet.
Én arról a helyzetről írok, mikor a külső körülmények nehezítik a helyzet megítélését.
(Pl. esőben párás, vízcseppes ablakok, de siető, azó gyalogos)
Ilyen esetben az autósé a figyelem nagyobb szelete, még ha rá is hatnak a rosszabb körülmények.

Reggie 2010.09.18. 16:10:39

@jelentéktelen alak: ha ketseges a szituacio, akkor inkabb az elozekenyseget kell valasztani, ezt en is igy gondolom. en csak a korulmenyek miatti tulzott udvariassagot nem partolom. ugyanis ennek szerintem akkor lenne ertelme, ha kolcsonos lenne, de ezen felul is hosszutavon karos hatasa lenne(azaz kvazi iratlan szabalynak veszik az emberek, es hatterbe szorulhat a valos szabaly, ami balesetveszelyt teremt).

Perillustris 2010.09.18. 17:08:45

@AtoszMester: "Ideje volna a gyalogátkelőket rendkívül erős módon megvilágítani. Vannak ledes-napelemes megoldások, de szart sem érnek."

Muhahhaah! Bármit, csak ne kelljen rendesen figyelni. A zebra környékén lakók is imádnák: addig csak a zajt kell lenyelniük, azután az éjjeli nappalt is.

@sfdrake: "DE a gyalogosoknak is sokkal körültekintőbben kellene autó elé lépni"

Persze, zöldnél. Logikus. Igazából a legjobb, ha taxival átmegy a túloldalra.

Amúgy mentőt és rendőrt kellett volna hívni. Mindenképpen.

Perillustris 2010.09.18. 17:08:52

@AtoszMester: "Ideje volna a gyalogátkelőket rendkívül erős módon megvilágítani. Vannak ledes-napelemes megoldások, de szart sem érnek."

Muhahhaah! Bármit, csak ne kelljen rendesen figyelni. A zebra környékén lakók is imádnák: addig csak a zajt kell lenyelniük, azután az éjjeli nappalt is.

@sfdrake: "DE a gyalogosoknak is sokkal körültekintőbben kellene autó elé lépni"

Persze, zöldnél. Logikus. Igazából a legjobb, ha taxival átmegy a túloldalra.

Amúgy mentőt és rendőrt kellett volna hívni. Mindenképpen.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.18. 18:19:17

Tombol a sok szerencsétlen gyalog az Andrássy uton és a Falk Miksa u-ban
Alig birtam a szervizutrol kimnni
A lámpák okosan működnek a lezárt mellékutcák ellenére is, csak az Izabellán mehet át a troli
Jön mögöttem a falusi tejeskorsó a riksájával
Nem siettem, megálltam minden pirosnál, a fickó meg ette a kefét mert nem tudott kikerülni
Egyszer odaszólt hogy miért nem megyek, hisz le van zárva a keresztutca

A nemzetközi "felszólitó jelre" :) belátta, nem tehet semmit

jelentéktelen alak 2010.09.18. 19:15:29

@Reggie:

Kérdés, hogy mi a "túlzott udvariasság".

Zebrán még szerintem nem mentem el gyalogos orra előtt, bármilyen is az időjárás. De ha egyértelmű az átkelési szándéka a gyalognak és nem zebrán, akkor jó eséllyel átengedem ott is, ha szar az idő. Hogy ez udvariasság-e? szerintem igen. De úgy gondolom, hogy semmi képen nem túlzott.
Ha akkor is megtörténik, mikor épen ő ül autóban, és én gyalogolok, akkor a kölcsönösség is teljesül.

D4D 2010.09.18. 19:35:44

@Perillustris:
Demagóg hozzászólás!

Kapcsoljuk le az éjjeli köztérvilágítást is, mert az is zavarja a lakókat.

Sőt! Legyen egyenlő! Nem legyen semmilyen közvilágítás, és mindenki világít magának.

egyittlakó (törölt) 2010.09.18. 19:56:38

@horex: "He put this story only to show he understood english, but he has forgotten everything in a life dangerous situation"

Every day in our life is a dangerous situation, especially in our country.
Anyway, the guy could be a gay...
:-)

egyittlakó (törölt) 2010.09.18. 20:03:18

@no mail, no problem: "gyalogosként azt tapasztalom, hogy ha a járdaszélén egyedüli várakozóként lemondanék az elsőbbségemről az autósok javára, ott halnék éhen"

Ezt nem kell megvárnod, amikor kilapítva is meghalhatsz...
:-)
Viccet félretéve, azért az autósok nem bringások: ha rögtön nem is, de egy-két percen belül valaki mégis elenged, például én is, ha arra járok.

egyittlakó (törölt) 2010.09.18. 20:08:26

@Perillustris: "Igazából a legjobb, ha taxival átmegy a túloldalra."

Megnéztem a Budaörsi úti zebrás videót. Én nem tenném ki ilyen veszélynek magam, de taxival nem lehet a zebrán közlekedni. Sajnálattal kellett tapasztalnom, hogy némelyik autós rosszabb, mint a bringások: ugyanúgy leszarják a gyalogost.

jelentéktelen alak 2010.09.18. 20:14:42

"Ezt nem kell megvárnod, amikor kilapítva is meghalhatsz..."

Engem eddig egyetlen alkalommal lökött meg autó hátulról, mikor éppen biciklin ültem.
Jobbra kanyarodás közben álltam meg, hogy az ugyan csak zöldet kapó gyalogosoknak utat adjak. Mögöttem egy öreg, beteg Saab vezetője nem állt meg. Ezt a hátsó lámpája bánta a biciklimnek.

Tehát, kéretik nem általánosítani! Van úgy, hogy a biciklin is ember ül és van úgy az autót is állat vezeti.
Nem az a lényeg, hogy milyen a jármű, hanem az, hogy ki irányítja! :-)

egyittlakó (törölt) 2010.09.18. 20:24:02

@jelentéktelen alak: "Van úgy, hogy a biciklin is ember ül és van úgy az autót is állat vezeti."

Meg manapság vakok is kapnak jogosítványt.
:-)

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.19. 09:54:55

@egyittlakó:
especially in our country."

Ez biza igaz az országunkra
Csak azért probáltam angolt posztolni, mert a guy :)) ugy alattomban odavetette az angol tudását,aminek semmi köze a poszthoz, de azért lássuk, hogy ő....
És ha ógörög volt a gázoló? Perszehoyg angolul szólal meg, nem nézte ki a gyalogbol, hogy beszéli az ó-hellén nyelvet
:)

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.19. 09:56:40

@jelentéktelen alak:
Van úgy, hogy a biciklin is ember ül és van úgy az autót is állat vezeti."

Ez városi legenda, amit a bringások terjesztenek egymás közt!
:)

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.19. 15:57:12

@Reggie:
Nem!
Leléphet-e a gyalog a zebrára, ha pl 20km/h-val közelitek és milyen távolságra tőlem?
Naugye!
Nehogymá elémlépjen 10cm-re és én legyek a hunyó

Kalányos Márió 2010.09.19. 17:03:42

Szeretném megkérdezni a menden gyalogátkelő táblát észrevevő sofőröktől, hogy látnak át a 3 sávos úton, ahol a szélsőben egy csuklós troli közlekedik? (Pld. a Dózsa György út pesten)

Van egy érzésem, hogy sokan a falujuk egyetlen betonútján közlekednek csak. Valószínűleg amikor a KRESZ-t kitalálták, főleg csak ilyen utak voltak, és nem számoltak a sok sávos sugárutakkal. Ezeken képtelen nyomonkövetni a táblákat!!! Próbáljátok ki! Aki az ilyen utakra lámpa nélküli zebrákat tesz, és azt mondja a gyalognak hogy menjen nyugodtan, az szimplán gyilkos.

szőketisza 2010.09.19. 17:15:40

@horex: „Leléphet-e a gyalog a zebrára, ha pl 20km/h-val közelitek és milyen távolságra tőlem?“
A gyalogosnak a zebrán mindig elsőbbsége van. Ezt már akkor is köteles vagy megadni, ha járdán áll és egyértelmű az átkelési szándéka. (Olyan ez, mint a jobbkéz-szabály!) A KRESZ szerint a gyalogos átkelőt úgy kell megközelíteni, hogy adott esetben meg tudj állni. Tehát incs olyan, hogy féktávon belül lelépés.

"(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni."

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.09.20. 10:10:49

Mondjuk én azt kötném a gallytörő rácsra, aki a jobbra kanyarodókat zöld lámpával beengedi a zöld lámpás gyalogosok közé...

D4D 2010.09.20. 22:04:18

Zebrafasiszták figyelmébe:

Érd:
Mellékutca, kétoldalt van járda, úttest szűk. Gyerekcsapatot a tanítónéni az úttesten tereli, látják jövök, kicsit félrehúzódnak, fékezés nélkül elmegyek mellettük 25 km/h-val, 50 cm-es távot hagyva. Tanítónéni neve Idióta Állat, bemutatkozott, mikor elhaladtam mellette.

Tárnok:
Zebra, lassítok, megállok, előveszi gyalog a telefont, és elkezd telefonálni.

Százhalombatta:
Zebra, babkocsis anyuka, megállok, anyuka bámul-bámul-bámul, mutatom menjen, megy. Járda helyett az úttesten. Kikerülni nem kerültük, mert záróvonal volt, őt nem zavarta, hogy megyek mögötte, nekem meg tetszett a segge.

Érd Parkváros:
Kerékpáros érkezik, zebra előtt átvált gyalogossá, én azonnal fék, mert itt már elsőbbsége van, (ki is tolta elém a biciklit!), harmadik mögöttem az Etele térről jövő csuklós, remélem az utasok nem sérültek meg, mert a kerekes hirtelen váltása miatt erősen kellett fékezni.

Törökbálint, Diósd, Érd:
Úgy közelítek meg minden zebrát, hogyha már csak 10 centire vagyok tőle, akkor is meg tudjak állni a zebra előtt a gyalognak. a negyedik zebra után dudakoncertet tartanak mögöttem, így ismerik el azt a csúcs teljesítményemet, hogy még a 36 km/h-s síksprintrekordot tartó olimpikonnak is meg tudjak állni.
Kb a tizedik zebra után hívott a fater, hogy azonnal menjek, mert anyámra krónikus csuklásroham tört, és vigyük be a kórházba.

Budaörs:
Szabadság utca (régi 1-es út) melletti szervízúton a gyalogok az út közepén, elférni reménytelen, mikor már 30 métert mentem mögöttük, duda, gyalog anyáz! mert neki elsőbbsége van -mondja ő.
Előbbi szitu a Játékszíntől a CBA utáni szakaszig összesen 3-szor fordul elő.

Sóskút:
Kiskölyök a buszmegállóban az iskolatáskáját lóbálja a feje körül, csak sajnos a járdaszegély kis híján a táska kör alakú röppályájának az átlója, sugara több mint egy méter. Nem dudáltunk rá, megvártuk mi történik. A megállóban jelen levő felnőttek közül (8 fő) senki nem szólt rá.

Biatorbágy:
Calvin téren a gyalogosok mozognak a zebra felé, ezért megállok és megadom részükre az elsőbbséget, ne akadályozza őket a gépkocsiforgalom. A gyalogosok egymás mögött, egymástól kb 3-5 méteres térközt hagyva jöttek, nagy sebességgel (6-8 km/h).
Mind a 11 elfordult a zebra előtt közvetlenül, és a sarki kisbolt felé vette az irányt, addig a forgalom állt mindkét irányba, nehogy szegényeknek meg kelljen torpanniuk.

Egy munkanap Pest megye délnyugati részén, 121 km és 6 óra alatt.

Jelige: Gyalogos az Isten!

Pozitív példa Érd Parkváros Bem tér, kiszebra, óvónénik példásan hajtották végre a 'zárt csoportban közlekedő gyerekek átkelése' nevű akciót.

Perillustris_temp 2010.09.20. 22:25:41

[[A blog.hu szuper motorja ehhez a poszthoz nem enged hozzászólni - érdekes...]]

@D4D: "Zebrafasiszták figyelmébe:"

Nem igazán értem, hogy - azon kívül, amit egyébként bármelyikünk készséggel elismer, azaz, hogy a gyalogosok sem szentek, s egyáltalán nem különbek morálisan bármelyik közlekedőnél - mit bizonyít a - kétségkívül érdekes és figyelemre méltó - leírásod?

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.09.21. 12:14:09

@Perillustris_temp: Azt, hogy a "figyeljünk oda egymásra" nem egyenlő a "mindenki figyeljen rám, mert nekem mindent szabad" -al...

CD-R80 2010.09.21. 12:26:25

@D4D:
Milyen színű volt a kerékpár?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.09.21. 19:51:21

@newtehen: és ez a "fantasztikusan jó megoldás" kb. minden városban megvan...