Magam is láttam már ma délelőtt ráfutásos balesetnél rendőrt helyszínelni éppen, András is arra figyelmeztet titeket, hogy ne vezessetek úgy, mintha 20 °C volna és száraz utak, mert ilyenkor nagy mértékben csökken a tapadás. Sokan most kapnak csak észbe, hogy hirtelen tél lett, mert a múlt héten még tizenöt fokkal melegebb volt. Ideje felrakatni a téli gumikat is, ha netán nincsen, vagy csak cserére szorul, nyerhetsz egy garnitúra abroncsot itt a blogon is, nem is akármilyet! De mindenek előtt vezessetek különösen nagy odafigyeléssel és óvatossággal! Ez utóbbi pedig nem azt jelenti, hogy hússzal krúzoljatok végig az országúton, kilométeres sort gyűjtve magatok mögé. Mert sajnos van ilyen is...
Leesett az első hó, gondoltam a barmok otthon maradnak. Nem. Kijöttek és könyörtelenül satuznak a lehető legindokolatlanabb helyzetben.
Budaörsi-Villányi kereszteződésben állok a pirosnál harmadikként. Keresztbe halad át a jónép, egyszer csak gondol egyet az egyik, és tol egy satut a kereszteződés közepén. A mögötte lévő persze beleszállt, nade nem nagyon, mert ránézésre nem lett különösebb baja egyik kocsinak sem. Maradtak ott szemtanúk így én eljöttem, azt különben sem láthattam hogy nem valami átszaladó állat miatt fékezett az emberünk, így egyik fél sem tudott volna tanúként felhasználni.
Aztán. Villányi út, Móricz felől jövök, előttem opel corsás, az amúgy is kicsi hátsó ablakán középen-alul egy kopott baby on board-os matrica, én általában figyelek az ilyenekre, így itt sem másztam a nyakába amikor az üres úton 50 helyett 38-cal ment. Parkolóhelyet keresett.
Ez abból derült ki számomra, hogy mikor észrevett egy üres helyet, rátaposott a fékre, de nem is akárhogy, a vízes aszfalton meg is csúszott a kocsija, csak ezért nem szálltam bele hátulról. Dudálok mint állat bár nem is tudom miért, a nő (igen, nő) nyomott egy hátramenetet és elkezdett tolatni mikor amúgy is a két kocsi közötti távolság szinte 0 volt.
Tehát, nem elég, hogy egyszer már letesztelte a reflexeimet, most még századmásodperc alatt tolatnom is kellett. Ezek után leparkolt, mondom megvárom míg kiszáll és verbálisan nemtetszésemet fejezem ki az igencsak közveszélyes vezetési stílusa miatt, de gondolom ezt elkerülendő nem szállt ki a kocsijából.
Mögöttem közben jöttek, így otthagyni kényszerültem. Se egy bocsánatkérés miután satuzott, se semmi, teljesen természetesnek gondolta a tettét. Az már más kérdés ,hogy akinek csak ennyi reflexe van, az inkább áramot vezessen, ne autót.
Óvatosan kell vezetni, na nem azért mert mi vagyunk a bénák, hanem mert hihetetlen idióták járják az utakat akik a legváratlanabb helyzetben képesek a legkiszámíthatatlanabbat cselekedni.
záporjózsi 2010.11.27. 15:38:37
Kisebb ellentmondást érzek. Amúgy tényleg tele van hülyékkel a várost - mint mindig.
(---Flúgos Buszos---) 2010.11.27. 15:42:05
Tavaly elém egy nő jött egy kis utcából,ugyanígy,hogy a végén kicsúszott a kocsi orra elém,én meg fékezhettem mögé,mert a kocsit nem akartam összetörni.
Persze a nyomorultja utána meg se köszönte,hogy nem mentem neki,hanem cserébe odajött egy járókelő,hogy én milyen felelőtlen vagyok,hogy kiabálok a nővel,hogy jöjjön már vissza.
Ha nem lett volna akkor munkaeszközöm az autó akkor összetörtem volna az új 1 éves Suzukit,mert neki úgyis macisajtja volt,így nyert ügyem lett volna.
Azért nem előtte kerültem ki,mert ott meg középsziget van,így a terelőnyilat elvittem volna.
SÜN 2010.11.27. 15:53:32
apoa 2010.11.27. 16:01:53
''autónepper.'' 2010.11.27. 16:14:06
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.27. 16:21:58
''autónepper.'' 2010.11.27. 16:23:25
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.11.27. 16:56:00
[mike] 2010.11.27. 17:06:55
@''autónepper.'': hogy muzsikál a hátsókerék? Fémbetétes gumi fent van már? :D
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.11.27. 17:09:50
Nindzsaa 2010.11.27. 17:17:30
Szekuriti Blogger · http://szekuriti.blog.hu 2010.11.27. 17:27:19
mi nem foglalt még 2010.11.27. 17:49:33
Valamint a csúszós úton való közlekedést gyakorlatban is kellene oktatni
randomuser1 2010.11.27. 17:52:38
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.11.27. 17:54:17
(---Flúgos Buszos---) 2010.11.27. 17:56:49
@SilentSound: Én ezért örülök,hogy egy alföldön lakom,és csak felül-,aluljárók vannak.
huspotyolo 2010.11.27. 18:15:59
Sikeresen belémcsúszott már ABS-es Volvo S60, ahol én az elektronika nélküli Ignissel meg tudtam állni. Pár %-os lejtő jegesedett le, max 20-30-al mentem a lejtő tetején, de meg tudtam állni a pumpálós technikával, ABS-es Volvo meg nem. Az eset azon az úton történt, ahol Kelenföldi buszvégtől 4-es metró építés fele megyünk. (csak, hogy tudják akik arra járnak,hogy mekkora a lejtés)
[mike] 2010.11.27. 18:18:33
szaGértő 2010.11.27. 18:24:49
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.27. 18:34:59
randomuser1 2010.11.27. 18:35:34
mi nem foglalt még 2010.11.27. 18:56:37
Nem kell nagyon bonyolultat csak a csúszós imitációt.
mi nem foglalt még 2010.11.27. 19:00:13
ABS-nek az a jelentősége hogy tudsz kormányozni.
mi nem foglalt még 2010.11.27. 19:02:49
mi nem foglalt még 2010.11.27. 19:05:52
CD-R80 2010.11.27. 19:12:53
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.27. 19:14:15
Szerinted miért van hangulatjel a mondat végén? :)
fidoone 2010.11.27. 19:17:54
Erre az előttem haladó a lámpa előtt 5 méterrel megáll és nem megy tovább. Rávillogtam és Ő kitette a vészvillogót. Mikor kikerülném a barmot majdnem rám nyitotta az ajtaját amire én ledudáltam.
Na kinek állt feljebb? Naná, hogy neki és vadul dudálni kezdett. Azt hiszem, hogy nem nő volt (talán).
randomuser1 2010.11.27. 19:26:28
Leadfoot 2010.11.27. 19:29:18
Egyrészt ott a tévések túlzása. Mutogatják, hogy hű, ott egy kurva nagy jégfolt. Aztán a képen látszik, hogy ott olvadozik némi hókása a +4-5 fokban. :-O
Másrészt viszont embertelen sok balfasz van. Aki nem hiszi, üljön be a kocsiba, és menjen el egy gumis felé. :-)
Komolyan mondom, ezeket a hóeséses bejátszásokat össze kéne gyűjteni, leszinkronizálni, és levetíteni a finneknek. Az évtized vígjátéka lenne náluk. :-)
CD-R80 2010.11.27. 19:30:15
Nekem is van, de azért ha hiszed ha nem lazább vele a dolog.. De ezt csak akkor veszi észre az ember mikor kijött vele egy gázos helyzetből..
CD-R80 2010.11.27. 19:32:54
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.11.27. 19:37:32
randomuser1 2010.11.27. 19:51:01
CD-R80 2010.11.27. 19:53:44
Szerencsére az utakon nem vettem észre.. S bár ezért meg leszek kövezve , de nyárival szaladgálok..
CD-R80 2010.11.27. 19:54:36
Leadfoot 2010.11.27. 20:01:34
2010.11.27. 20:26:41
widor844 2010.11.27. 20:54:03
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.27. 20:54:41
Még mindig nem ellenzi senki a téli gumit?
Ja, ez nem is az a poszt...:)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.11.27. 20:56:02
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.27. 21:10:15
@SilentSound: Örömmel várjuk, lehet, hogy még engem is sikerül meggyőzni, hogy a 7 fok az lényeges :)
cork77 2010.11.27. 21:18:33
cork77 2010.11.27. 21:19:54
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.27. 21:20:48
cork77 2010.11.27. 21:21:24
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.27. 21:21:32
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.27. 21:22:56
Csakhogy ezek azok, akik azt hiszik, hogy ők a világ legjobb vezetői. Ők azok, akiknek 20 meg 30 év tapasztalatuk van, természetesen évi 2 ezer kilométerrel.
cork77 2010.11.27. 21:24:53
min 2010.11.27. 21:25:03
Mintha nem regéltek volna előre a havazásról. Mondjuk nem szokott bejönni a jóslat de most bejött.
Nekem gond nélkül ment az autó mindenhol. néha éreztem az ABS munkáját meg a kanyarokban meg-megcsúszott de semmi extra nem volt a hirtelen téli vezetés közben.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.27. 21:27:55
cork77 2010.11.27. 21:41:29
Postás volt, tehát hivatásszerűen vezet, elnézte az elsőbbségadás táblát, ami mind a két oldalra ki volt rakva. Annyira magas azért nem volt a hó,tehát lehetett látni. Még a rendőr is majdhogynem kiröhögte, meg a saját helyszinelőjük is. Megcsúszott a lelkem, sima úton.
cork77 2010.11.27. 21:43:18
Leadfoot 2010.11.27. 21:50:26
Anti Anyag (törölt) 2010.11.27. 22:42:26
Majd vettem 6 kilóért a bontóban egy műanyag sarok index búrát, a többi 9400 Ft. meg igen jól jött akkor.
kilobike 2010.11.27. 22:43:51
huspotyolo 2010.11.27. 22:50:47
Wikus van de Merwe 2010.11.27. 23:00:33
Ha egyszer segít már megérte, nem gondoltam hogy vannak olyan faszok akik erre figyelnek, és nem a köv. távolságra.
gif 2010.11.27. 23:01:53
tehat aki nem szallit gyereket vagy nem rak ki matricat annak a seggeben logsz ha nem megy a megengedett maximummal?
huspotyolo 2010.11.27. 23:04:18
boldii10 2010.11.27. 23:25:52
cork77 2010.11.27. 23:28:52
Bambano 2010.11.27. 23:33:20
Mikrobi 2010.11.27. 23:34:14
Sákif za morro? 2010.11.27. 23:36:33
''autónepper.'' 2010.11.27. 23:44:10
@[mike]: hát reggel poénból 2xer keresztbe tettem :D de fent van a téli gumi már vagy 2 hete lassan de nem volt gond... talán majd ha nagyobb hó leszxd:D:D:D
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.27. 23:57:08
/en, mint mindenki itt tokeletesen vezetek hoban, nade a tobbiek.../
ha meg akkor esik nagy ho mikor melozok akkor a szallodaban alszom
lecet
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 00:00:50
az is gond, nade kotelezni a soforoket ilyen palyara penzert
azt a kb1-2 milliot
ha esik ovatosan kell vezetni, tehat lassan
ez meglepo tetel otthon tudom
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 00:02:58
gyalogosoknak meg rendszam mellett kotelezo hoban futas es jegen zebran atkeles
evente
Bambano 2010.11.28. 00:03:13
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 00:05:29
epp mult heten vettem sprayvel egyutt
fagyosak a hajnalok
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 00:07:58
itt siman elfogadjak indoknak mar 1 incsnel
itt vannak hegyek:)
soproni1 2010.11.28. 00:10:14
Aki meg okoskodik, hogy " nem volt egyértelmű a helyzet ", azzal még a helyszinelés költségeit is kifizettetném.
Bambano 2010.11.28. 00:13:52
soproni1 2010.11.28. 00:24:15
Akkor a tojás sem főnév, mert az maga a cselekvés .
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 00:26:53
es tudom mi a vegett
de ugy szeretem ezt a szot
most kimegyek a konyhaba a disznoporkoltem vegettcsemegeuborkaval
amugy ha temanal maradunk es miert ne maradnank a baleset elkerulese vegett
felenk tenyleg nagyon ovatosan vezetnek ha esik a ho vagy hull esetleg hozik
sokkal ovatosabban mint otthon
ez ezt a tobbi kozlekedo is toleralja
O ennyivel tud menni ilyen uton
ez hianyzik otthon
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 00:31:33
sokan hoeses eseten nem ulnek kocsiba
hosszabb tavra plane nem
persze itt is van aki tolja ezerrel
itt nem mennek el hosszabb utra
masok a tavolsagok
xcomman 2010.11.28. 00:37:03
Egyébként furcsa, hogy az 5ös mennyivel jobban csúszik mint a 3as bmw. Nekem még nem nagyon volt gondom télen pedig mindig mondták, hogy elindulni sem fogok vele :)
''autónepper.'' 2010.11.28. 00:41:36
Export 2010.11.28. 00:45:31
Reggie 2010.11.28. 00:50:21
Export 2010.11.28. 00:51:50
''autónepper.'' 2010.11.28. 00:51:53
''autónepper.'' 2010.11.28. 00:55:42
Reggie 2010.11.28. 00:56:56
''autónepper.'' 2010.11.28. 01:02:00
Reggie 2010.11.28. 01:07:51
''autónepper.'' 2010.11.28. 01:09:13
Translator +X+ · http://www.szabadzona.hu 2010.11.28. 01:15:34
(És miért nem a gumisok összeesküvése, stb?)
Vmikor láttam beígérve, de nem rémlik, hogy megjelent volna.
huspotyolo 2010.11.28. 01:31:26
sipike.hu 2010.11.28. 02:30:35
(Egy taxis.)
welcometoromania · http://welcometoromania.blog.hu/ 2010.11.28. 04:58:06
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.11.28. 05:40:22
Nemtom, én full hóban azért igen kurva lassan szoktam menni (téli gumikon), leszarom, hogy mekkora sor lesz mögöttem...
...volt már (tavaly), hogy 30 körül csúszkáltam egy hegytetőn, elhúzott mellettem egy szép nagy, csillivilli úgy autóka, következő kanyarnál ment az árokba.
Én meg megálltam segíteni. Végülis csak egy órát basztam el rájuk, mire kiszedtük őket (jött közben egy terepjárós).
Szóval hóban-jégben, inkább lassan, mint gyorsan. Persze ha csak hideg van, akkor semmi gáz.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.11.28. 05:43:23
ez meglepo tetel otthon tudom "
Erre vezethető vssza, amit az előb írtam :)
Csomóan azt hiszik, hogy a fasza kocsi majd átírja a fzikát is. Satuzás pl...
romesz 2010.11.28. 06:12:49
Inkabb nagyobb tavolsagbol figyelem mit csinal.
Biztos oka van ra, hogy lassan megy.
De nem vagyunk egyformak, van aki azt hiszi akkor csinalja jol, ha egesz kozelrol koveti az elotte levo autost, utana meg karomkodik ha hirtelen megallnak elotte.
na__most__akkor 2010.11.28. 07:20:54
Talán évente egyszer használom.
Van egy kétliteres flakon, megtöltöm olyan meleg/forró vízzel, ami a csapból folyik, aztán az ablaktörlő letörli. Az oldalablakokon meg átlátszóvá válik az a kis jég, ami megmarad.
NEM, nem reped meg az ablak. Nem egy helyre kell önteni, hanem terítve. Elmagyaráztam vagy három szomszédomnak, meg is mutatom nekik minden reggel, amikor öt percig vakarnak meg jégoldóznak, én meg elindulok harminc másodperc után. Mondjuk az ötcentis havat le kell seperni előtte.
Ha olyan helyen fagy le az ablak, ahol nincs melegvíz, a sima csapvíz is segít. Ott két flakon víz kell.
(Harmincöt év alatt öt autóm egyikén sem repedt el az üveg.)
Azokról meg, akik elindulnak úgy, hogy elől-hátul tenyérnyi lyukon akarnak kinézegetni, oldalra meg sehogy, hadd ne mondjak semmi gorombát.
Legjobb lenne persze mindig fűtött, vagy legalább fedett helyről elindulni...
KaPé 2010.11.28. 09:01:20
És te másodpercenként hányszor kapsz infót arról, hogy blokkolt-e a kerék? ;)
ficsilla · http://ficsill.blog.hu 2010.11.28. 09:09:17
szanalmas 2010.11.28. 09:19:42
LongJohnHolmes 2010.11.28. 09:23:06
isti77 2010.11.28. 09:30:35
Általában így közlekedik a sok barom, ez a magyar téli közlekedés egyik sajátossága. Kurva fárasztó egy autóról lesöpörni a havat, ismerjük be. Meg sokáig is tart, erre nincs idő.
Az első szélvédőt úgy ahogy letakarítják, a hátsón csinálnak egy lukat, amin kilátnak (szerintük), meg a két oldalsó első ablakot valamennyire.
Oldalsó hátsó ablakok? Á, minek, arra úgyse néznek, nem is állhat elő olyan helyzet, amikor kicsit jobban ki kell nézni oldalra, hátra, ugye?
Tető? Ugyan, úgysem átlátszó, ha esetleg egy fékezésnél az első szélvédőre borul a hó, majd gyorsan bekapcsoljuk az ablaktörlőt. Ha meg hátrafelé, a mögöttünk jövő pofájába fújja a menetszél az egészet, az magánügy.
Lámpák? Felesleges, világítani és indexelni úgysem szoktunk, ha fékezek, azt csak érzékeli a barma mögöttem.
Rendszámtábla? Az a legnagyobb hülyeség, ha mégis balesetet okoznánk, legalább nem tudnak beazonosítani.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2010.11.28. 09:44:32
ott az első szélvédőn csücsül 20 kiló hó ami a tetőről lecsúszott a fékezésnél, nem lát semmit, de azért megy. a balfasz legalább ablaktörlővel letosszanthatné, de odáig már nem jut el az agya.
a másiknak meg full pára az ablaka (belülről), és folyamatosan nyomatja az ablaktörlőt, miközben persze semmi sem esik. aztán csodálkozik hogy ugyanolyan szar a kilátás...
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2010.11.28. 09:48:56
3 perc alatt körbevakarom a kocsit (ha nem kell havat lesöpörni), közben elnyomok egy cigit, és bemelegszik a belsőtér is.
miért is akarjak én 30 másodperc alatt kész lenni? :)
modjuk én esős időben is lehúzom az oldalsó ablakokat, mert idegesít ha vízcseppes...
youlopukku 2010.11.28. 09:52:25
Roy 2010.11.28. 09:59:56
metal · http://electric.blog.hu 2010.11.28. 10:14:41
És erre még csak most jött rá a posztoló?
Amúgy a havas úthoz az is hozzátartozik, hogy nagyobb követési távolságot tartok, mert az út csúszik. Tehát az éremnek mindig két oldala van.
ganyager 2010.11.28. 10:32:11
CD-R80 2010.11.28. 10:32:56
ati27 2010.11.28. 10:38:51
na__most__akkor 2010.11.28. 10:45:13
Mondtam valami olyasmit, hogy kötelező a módszer? Bár egy ilyen kétharmados világban mongyuk a zember sosenem tudhassa mi gyön a következő öt percben...
Aki meg nem dohányzik, fejthet közben keresztrejtvényt azzal a kezével, amelyikkel nem kapar.
ati27 2010.11.28. 10:47:18
Volt olyan kamionos ismerősöm aki kikötötte az ABS-t meg a menetstabilizátort az autójában, mert szerinte jobban kézben tudja tartani a kocsit, mint az elektronika! :)
Alikam 2010.11.28. 11:02:16
Az is parkolóhelyet keresett, és persze 50 helyett 30-cal ment, aztán amikor látott egyet, satufék a sáv közepén - természetesen a mögötte haladó 10 autós, kerülje ki.
Abban a kocsiban is ott volt a gyerekülés.
Aztán gondolkoztam, valószínűleg ezek azok a hobbi vezetők, akik csak néha napján elviszik a gyereket óvodába, iskolába, vezet egy évben maximum 20 napot. Semmi rutin, semmi odafigyelés, semmi visszapillantó-használat, már az úttartás is nehezére esik nem hogy még a forgalmat is számba vegye.
Igazi ön és közveszélyes barmok és sajnos többségük vagy nő vagy öreg.
Timnorc 2010.11.28. 11:24:48
Emiatt - és még a mintázat beli különbségnek köszönhetően - kevésbé alkalmas téli vezetésre, mint egy téli gumi. Ez többször elhangzott.
Viszont lényeges még - és ezt e fenti kommentek nem érintik - , hogy míg a nyári gumi használhatatlan szintre történő keményedése a hőmérséklet csökkenésével szinte rögtön bekövetkezik, addig a téli gumi szintén képes vezetésre használhatatlan módon "felkeményedni". Méghozzá elöregedése folytán.
Jobb minőségű téli gumik 9-10 év, kevésbé jó minőségű téli gumik 7-8 év után szinte használhatatlan szintre keményednek, és hiába megfelelő a mintázat, veszélyes lesz használni őket.
Saját példa: Egyik, általam használt autón Barum Polaris téligumi volt. Éves szinten csupán kb. 11500-12000 km-t fut a kocsi, amiből a téli gumikra kb. 4500-4800 km jut. A nyolcadik tél után azért kellett lecserélnem a téli gumikat, mert - és ezt így higgyétek el - olyan érzésem volt, mintha bakeliten közlekednék.
ganyager 2010.11.28. 11:32:57
Arról hallottam már, és tudom, hogy van olyan lehetőség hogy kikapcsolható, de azt hogy kiköti....?? -
Na ehez meg vékkép nem szolok semit!! - Mindenesetre én ilyennel nem dicsekednék!
Reggie 2010.11.28. 11:46:23
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.11.28. 12:06:29
[mike] 2010.11.28. 12:14:05
ati27 2010.11.28. 12:26:55
Bőven nem elég! Ha elsőkerekes akkor a hátulja előz meg, ha hátsó akkor az elejét tolja ki. A minap egy ismerősöm mondta ugyanezt. Vett téligumit a hajtott kerekekre, majd amikor a hátsókerekek a kanyarban megelőzték, másnap ment vissza venni azokra is.. Mázlija volt! :)
LongJohnHolmes 2010.11.28. 12:46:49
özsen 2010.11.28. 12:48:01
HA van nyári és téli gumid is, osztódnak a kilométerek, tehát ugyanannyi idő alatt ugyanúgy két garnitúrát használsz el, mintha csak nyárit használnál egyfolytában, de így a téli vezetés nem jelent folyamatos életveszélyt magadra és másokra.
Vagyis a téli gumi nem jelent plusz kiadást, hiszen addig se koptatod a nyárit.
A másik: szoktak lenni akciós (téli) gumi kiárusítások. NAGYON figyeljetek oda, ugyanis ilyenkor sokszor a több éve tárolt garnitúrán adnak túl a kereskedők. Ezek pedig 2-3 év után vadiújan sem úgy működnek, ahogy kellene (anyag nem vész el, csak átalakul). És pont ezért érdemes 3-4 év után lecserélni a téli gumikat, bármennyire is jó állapotban vannak.
A gumikon van egy kód, ami mutatja a gyártási év utolsó két számát. Mielőtt valaki megkérdezné, honnan tudható.
Hurri Kán 2010.11.28. 12:50:11
[mike] 2010.11.28. 12:59:24
@LongJohnHolmes: nyilván nem ez a megoldás.... de a semminél bőven több. Szerinted hóláncot miért csak a hajtott tengelyen lévő kerekekre tesznek?
[mike] 2010.11.28. 13:03:10
Pontosítás végett: a gumin van egy szám, pl. DOT 5109, ami azt jelenti, hogy 2009-ben gyártották az 51. héten. Figyelni rá!
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.28. 13:34:52
Hogyne! Rend a lelke mindennek! :)
LongJohnHolmes 2010.11.28. 14:25:40
Rosszul mondod, nemhogy a semminél nem több, hanem egyenesen balesetveszélyes!
Hogy szépen válaszoljak, akkor úgy írom, hogy szerintem a hólánc az autó hajtásához kell, a téli-gumi pedig a tapadás miatt kell. Manapság a téli-gumik már olyan jók, hogy nem igazán kell hólánc normál esetben. Tengelyig érő hóban is elhajtják az autót (megfelelő sofőrrel), ha pedig felül a kocsi a hóra, akkor a hólánc sem ér semmit. Hegyvidéken viszont megy vele, mint egy harckocsi :).
A fineszesebbek a hóláncot előre rászerelik 2 vacak keskeny gumis kerékre és úgy van a csomagtartóban. Súlynak is jó és sokkal könnyebb kicserélni 2 kereket, mint vacakolni a hólánccal az autó alatt szakadó hóesésben.
Épeszű ember mind a négy kerékre azonos mintázatú gumit tesz fel, és mindig a hátsón legyen a jobb állapotú gumi hajtott keréktől függetlenül. Kész, ennyi, jó utat :)
Ha jön a hó és a sok koca bentről nézi a hóesést, irány ki egy üres parkolóba és adj neki, driftelni, forogni kézifékkel:) Ott lehet jókat élvezkedni és gyakorolni nem a forgalomban.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.28. 14:39:20
Miért pont hátra? Hátsó hajtásnál még érthető, de első kerék meghajtásnál szerintem hülyeség:)
Viszont a kommented többi részével egyetértek.
LongJohnHolmes 2010.11.28. 14:57:08
Nem mindegy, ha szemből csúszunk be az árokba, vagy oldalt és az autó felborul.
Kb. ezért.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.11.28. 15:10:10
Elvileg lehet abban valami igazság amit írsz, de ennek ellenkezője is előfordulhat, amikor az autó megcsúszik, de kormányzással még korrigálható lenne, de mivel az első gumik kopottak, ezért nem sikerül. Ugyanis ha az autó megcsúszik, legtöbbször a kormánnyal korrigálunk, amihez szükség van az első kerekek tapadásához is. Szóval én azt mondom: rencámot az első gumira!
[mike] 2010.11.28. 15:12:16
Egyébként megnézném, hogy hóban milyen ügyesen cseréled le a kereket :) Ezt speciel nem tartom túl jó ötletnek. Mondok jobbat: Ha szépen begyakorolod a hólánc felrakását, akkor 1-2 percnél nem fog továbbtartani és mosolyogni fogsz azokon, akik órákig szenvednek vele. Egy dolog kell a hólánc mellé, mégpedig egy jó vastag kesztyű. Anélkül igen csúnyán fog kinézni a kezed másnapra.
"streetfighter" 2010.11.28. 15:21:21
Ez az elmélet amit tanítanak és más a gyakorlat.
Értelmes ember nem száguldozik hátul nyári gumival.
De ha az első kerekes autón elől van téli, akkor tudsz óvatosan közlekedni, ellenkező esetben pedig esélyed sincs.
A nyári esetről pedig ne is beszéljünk, mert az a csúcs! A jobb gumit hátra rakni? Én soha nem fogom.
LongJohnHolmes 2010.11.28. 15:28:48
Írásod alapján érzékelem, hogy okfejtésemet nem értetted meg teljesen :)
Én is sokat agyaltam ezen mikor először hallottam, mivel egyszerre volt első és hátsókerekes kocsim :) Egy-két év után leesett a tantusz, lehet, neked előbb esik le egy pipec kis piruett után :)
@[mike]: Ne haragudj, de szerintem neked még nagyon sok tapasztalatot kell gyűjteni az autózás terén :)
Sokat és sokféle autót kell vezetni, sok autót kiásni hóból-sárból, sokat szerelni stb. De ha te az említett dolgokat sokat csináltad, akkor innen már nem fogsz fejlődni :) Az autózást, a gépek a fizikai erők érzését, a józan paraszti észt és a defenzív vezetést nem lehet tanulni. Aki tud jól vezetni 17 évesen az tud jól vezetni, aki nem tud, az soha nem fog tudni jól vezetni. Ha azt hiszi, hogy jól vezet, akkor az első borulásánál visszatér a nyájhoz és utána már csak békésen vezet tovább a külső sávban, de ez még nem garancia, hogy nem jön ki eléd egy mellékutcából :)
budai zöld 2010.11.28. 15:38:33
"Nesze neked hivatásos sofőrök."
Sok marha van az utakon télen is, de tényleg a taxisok az igazi nyárigumikirályok.
Nekem volt szerencsém pár éve frissen esett hóban majdnem egészen hazataxizni.
A hegy aljában, amikor már 1%-os emelkedőn reménytelenül csúszkált a kocsi, megkérdeztem, hogy lehetséges-e, hogy nyári gumi.
Aztán én kaptam a fejmosást, hogy ennyi pénzért mit is várok.
Aztán éjjel egykor felsétáltam gyalog a hegyre, félórát friss hóban.
Gyönyörű volt, még keréknyommal sem találkoztam.
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 15:41:47
meg csak hidegben is erhet meglepetes, felesegem raszaladt egy fekete jegre es piruettezett rendesen@na__most__akkor:
nekem sprayem van 2mp
nalunk buntetik ha valaki nem takaritja le az ablakokat/ persze ettol meg van itt is aki nem ho-jegtelenit rendesen
na__most__akkor 2010.11.28. 15:50:09
A spray olcsóbb mint a meleg víz?
Ja, hogy Amerika?
LongJohnHolmes 2010.11.28. 15:50:20
[mike] 2010.11.28. 15:51:39
LongJohnHolmes 2010.11.28. 16:01:32
Ne ezt szorozd meg úgy 50-el.
Nem tudom érted e mit akartam ezzel érzékeltetni :)
Reggie 2010.11.28. 16:04:35
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 16:06:37
hat egy dollar egy flakkon
5-6-al kihuaom a telet
"streetfighter" 2010.11.28. 16:25:52
Te nagyon okosnak képzeled magad és osztod az ész!
Azt szajkózod amit úton útfélen leírnak.
Én 22 éve vezetek és eleinte (1995) télen úgy jártam ahogy leírtam. Csak az első keréken volt téli gumi. Nem gyenge autóval, és mentem is vele rendesen. Soha nem volt gondom, mert tudtam a határokat. Egy kicsit mozgolódott a fara de még kezelhetően.
Aki hülye, annak akármilyen gumija lehet, úgy is elszáll. :)
[mike] 2010.11.28. 16:31:53
"streetfighter" 2010.11.28. 16:52:31
Nincs igazad!
A "szakétők" szerint (Olvass szakirodalmat!) úgy van, ahogy a kolléga leírta, de én sem fogadom el. :)
terror 2010.11.28. 17:15:39
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 17:20:00
kulon teli gumigarnituram nincs, igyekszem olyat venni ami megfelel telen-nyaron
nem is tudnam hol tarolni
eleg jol tisztitjak az utakat, ha meg hosszabb utra mennek megnezem az idojarasjelentest
napi szunten 15-20 merfoldet vezetek varosban, nem megoldhatatlan feladat teli gumi nelkul
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 17:21:20
elsokerekmeghajtasnal forditva
CD-R80 2010.11.28. 17:29:59
Hurri Kán 2010.11.28. 17:32:36
CD-R80 2010.11.28. 17:32:45
Hurri Kán 2010.11.28. 17:34:41
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 17:39:37
valoban
cserelhetem vissza az egeszet
Riska 2010.11.28. 18:20:05
@soproni1: van egy rekesz söröm hogy 10 autósból 9 ugyanúgy beleszállt volna a kereszteződésben satuzóba
@apoa: parancsolsz?
romesz 2010.11.28. 19:00:56
De nehany eve azert megszivtam Denverben egy kicsit. Lecsusztam az utrol a fure es nem tudtam kijonni segitseg nelkul, mert a havas fuvon porogtek a kerekek. A kocsi pedig oldalra ment csak :D
Kulonben erre fele, ha havazik lezarjak az utakat es csak holanccal szabad tovabb menni.
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.28. 19:20:19
nalunk korben a hegyekben vannak nagy havak, de itt a VArosban par nap kritikus
aki a hegyoldalban lakik annak van neha szopas
en pont a hegy labanal, mindig fel tudok/tam/ jonni
itt meg nem volt gond, otthon egyszer visszadugtam 4-bol haromba es mar porogtem is, de a szembejobvok meg tudtak allni lassna mentunk
ganyager 2010.11.28. 20:40:18
ganyager 2010.11.28. 20:43:38
ganyager 2010.11.28. 20:44:25
Az vágná ki a biztositékot!
Inter Face 2010.11.29. 00:55:39
Inter Face 2010.11.29. 01:01:44
Kicknick 2010.11.29. 12:48:07
Timnorc 2010.11.29. 15:51:44
"az is elég lehet, ha csak a két hajtott kerékre veszel"
Többen Neked estek a fenti kijelentésed miatt, és nekem is csatlakoznom kell hozzájuk: butaság, amit írtál.
Javaslom, kérd ki szakember tanácsát, olvass utána a szakirodalomban, és változtass a véleményeden.
Először is: Télen mind a négy gumi jó állapotú mintázattal rendelkező, nem túl régi téli gumi legyen. De ha valamilyen oknál fogva, az egyik pár jobb állapotban van a másik párnál, akkor azokat (tehát a jobb gumikat) mindig a hátsó tengelyre kell szerelni/szereltetni.
!!! Akkor is a hátsóra kell, ha össz-kerekes, akkor is, ha hátsó-kerekes, és akkor is, ha első-kerekes a kocsi.
Indokok: 1) Télen nem a könnyebb elindulás a fontosabb, hanem a biztonságos megállás és biztonságos a kanyarodás. 2) A kevésbé rutinos sofőrök - a szakoktatók véleménye alapján - váratlan helyzetben jobban tudják kezelni az alul-kormányozottságot, mint a túl-kormányzottságot.
ostván 2010.11.29. 16:06:48
Téli gumi az első, vagy a hátsó kerékre: Aki leírta először, hogy elsőkerékhajtású autón hátra kellene tenni, az abból a (téves) feltételezésből indult ki, hogy a megcsúszó hátuljú autóval nem lehet megbírkózni.
Személyes tapasztalatom (farmotoros Skodán tanultam), hogy gond nélkül megállítható a hátsó kerekek csúszása, de dolgozni kell érte (gyors ellenkormányzás, mielőtt még nagyon kitörne). A fronthajtású autó megcsúszó első kerekével nem tudok mit tenni. Mondjuk, bizonyos határon belül nem is kell tenni semmit, önmagát kikorrigálja az autó.
Viszont, ha úgy vezetek, hogy a legteljesebb mértékben arra törekszem, hogy ne csússzon meg alattam sem az első, sem a hátsó, akkor jobb, ha elöl van a jobban tapadó gumi (jobb fékezhetőség, jobb kapaszkodóképesség, stb).
Timnorc 2010.11.29. 17:38:24
Nem tudok egyet érteni Veled, de nem tapasztalat az, ami ezt mondatja velem, csupán kettő feltételezés:
1) Feltételezem, hogy van abban valami, hogy a "szakértők", illetve ebben a témában jártasabbnak mondott személyek, szervezetek azt javasolják, hogy a jobb állapotú gumit a hátsó tengelyre kell rakni, meghajtottságtól függetlenül.
2) Feltételezem továbbá, hogy a fenti "szakemberek", illetve "szakértő szervezetek" szakmai meggyőződésből vallják/nyilatkozzák mindezt, nem pedig érdekből.
Amúgy mind ők, mind mindannyian egyet érthetünk abban, hogy a legoptimálisabb az, ha mind a négy kerék egyformán jó tapadást biztosít.
És ismétlem: Télen nem a könnyebb elindulás a fontosabb, hanem a biztonságos megállás és biztonságos a kanyarodás, továbbá a kevésbé rutinos sofőrök - a szakoktatók véleménye alapján - váratlan helyzetben jobban tudják kezelni az alul-kormányozottságot, mint a túl-kormányzottságot.
Abban persze igazad van, hogy a járművezetők egy része megfelelő rutinnal rendelkezik az átlagosnál nehezebb helyzet váratlan bekövetkezésének kezelésére.
Timnorc 2010.11.29. 17:44:31
Igazad van abban, hogy elindulás szempontjából jobb, ha a meghajtott keréken van a jobb állapotú gumi.
Azt is jól látod (szerintem), hogy a kanyarodásnál viszont már más a helyzet.
Ezek miatt szajkózzák (szajkózzuk), hogy mind a négy guminak jó tapadást kell biztosítani.
De ha valamilyen okból kifolyólag az egyik pár jobb állapotú, akkor azt kell hátra rakni, hiszen ha nem tudsz elindulni, akkor kisebb probléma adódhat, mintha nem tudnál bevenni egy kanyart. Aki meg elindulni is el akar, az rakason a meghajtott kerékre jó állapotú gumit, méghozzá oda is.
FDToth 2010.11.29. 21:57:14
A ferihegyi gyorsforgalmin egyébként is mindennapos a 70km/h-s átlag haladás (miközben a nem gyorsforgalmin előznek...), de tegnap aki 50-nel ment... Persze, lehet, hogy nyári gumival mászkált, lehet félt, de az ilyen miért ül kocsiba? Miért nem ellenőrzik jobban a gyorsforgalmin haladók sebességét? Röhej, hogy gyorsforgalmi, miközben inkább az ellenkezője (ha nincs forgalom, akkor ok)
Inter Face 2010.11.30. 17:04:29
Timnorc 2010.11.30. 17:57:27
Jól tudjátok: Nem az elindulásnak kellene lennie az elsődleges szempontnak, hanem a biztonságnak.
Amúgy kezdem úgy érezni, hogy nem értetél meg.
Vannak olyan forgalmi helyzetek, amikor az első kerekeknek van nagyobb szerepe, vannak olyanok, amikor a hátsóknak, vannak olyanok, amikor a meghajtottaknak, és így tovább.
Vannak olyan forgalmi helyzetek, amik - azok esetleges helytelen kezelése, vagy a gumik állapota miatt - különösen veszélyesek, és persze vannak kevésbé veszélyes szituációk is.
Én arról beszéltem, hogy mindkét féle képpen (tehát jobb állapotú kerekek előre, illetve hátra) adódhatnak váratlanul bekövetkező, kevés rutinnal nehezen kezelhető, veszélyes helyzetek. És ezek közül azon helyzetek között vannak a veszélyesebbek, amik akkor következhetnek be, ha a hátsó tengelyen rosszabb állapotú abroncsok vannak. Vagyis hátra kell tenni a jobb állapotú abroncsokat, meghajtástól függetlenül.
Azt is kifejtettem (de ím' megismétlem), hogy minderre a véleményre nem tapasztalatból, hanem a "szakirodalomban" olvasottakból jutottam.
És a lényeget mégegyszer: Aki a csúszósabb téli útviszonyok mellett a célba érkezés biztonságát nem akarja csökkenteni, hátra tegyen jobb állapotú gumit, aki pedig a könnyebb elindulást preferálja, az a meghajtott tengelyre tegyen jobb állapotú gumit.
Aki meg szeretné minden téren a lehető legnagyobb biztonságot megőrízni, az mind a négy felnire jó állapotú gumit tegyen.
Hurri Kán 2010.11.30. 17:59:17
aki meg olyan fillérbaszó hogy nem tud venni 4, normális állapotú és minőségű gumit, különösen télen, az egyáltalán felejtse el az autózást. A többiek biztonsága érdekében.
pengusz 2010.12.02. 09:25:37
:D
Hurri Kán 2010.12.02. 09:26:53
pengusz 2010.12.02. 09:27:35
pengusz 2010.12.02. 09:28:37
Hurri Kán 2010.12.02. 09:30:47