Friss kommentek

  • Rugovicsvalagba: @MiKE: A KRESZ nem ismer olyant, hogy szervizút. Vagy szilárd burkolatú az út, vagy nem. Ha a két kereszeződő út szilárd bu... (2019.07.05. 01:34) Jobbkezes vagy nem?
  • Reactor: Nincs ezen mit csodálkozni, a Balkán közelebb van hozzánk, mint London vagy Helsinki. Az utak mentén gyűlő szemétkupacokon ... (2019.05.06. 20:39) Szemét szemetelők
  • and/or: @MrZed001: Vezess néhányezer km-t Németországban és figyeld az autósokat. A 250-el érkezö Audi/BMW/Porche lelassít a belsös... (2018.12.27. 15:16) A belső sáv joga
  • E.munkás: Ma a soroksári Auchan 5-ös kútjánál a 45 literes tankomba sikerült 46,7 liter 95-öst tankolnom úgy, hogy még volt benne elő... (2018.12.02. 22:44) Mit adnak el benzin néven?
  • Nagy Andor: Hali.Én inkább jobban kiszürném az autosokat is,mert aki iéyen módon vezet,nem csak egy motorosra,de egy gyerekét kézenfogó... (2018.04.12. 22:09) Útban volt a motoros, arrébb lökte
  • Easyke: Gyalogos ütközés elleni védelmet pont a városban ne...? Akkor hol? :S (2018.03.01. 14:24) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • baby24: Szuper leírás volt. Mintha én írtam volna :D (2018.02.13. 15:03) Egy friss jogosítványos naplója

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Itt az idő, elkezdtük a téligumik tesztelését

2012.11.06. 08:50 :: Don Blasius

Az elmúlt hetekben láthattátok, hogy a Michelin szervezésében téli abroncs teszteléssel kapcsolatos játék indult, aminek résztvevője blogunk is és ezúttal nem csak szerkesztőségi részről, hanem bekerült egy szerencsés olvasónk, Hammer is. A program szerint október utolsó vasárnapján gyakorlati, a rákövetkező hétfőn pedig egy elméleti tréningen vettünk részt. A gyakorlati tréningnek a Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum adott otthont. Tavaly SilentSound már beszámolt hasonló programról, ezúttal én is megtapasztaltam, hogy van mit tanulni, hiába van már több százezer levezetett kilométer a lábamban. Azért is volt jó ez az egész, mert itt minimális kockázattal, de a határokat feszegetve-átlépve lehetett kipróbálni azt, mire vagyunk mi és az autóink képesek. Nem is javaslom senkinek, hogy csak úgy gyakorolgasson közúton, bár egy üres parkoló azért pár dologra lehetőséget ad. Mindenképpen javaslom ezt vagy a hasonló vezetéstechnikai pályákat, szerintem még én is el fogok menni ilyenre újra. Nemcsak hasznos, de vezetni szerető embereknek élvezetes is lehet, kicsit gyűrni az autót itt. Hogy mik voltak a gyakorlatok, tapasztalatok; álljon itt Hammer beszámolója.

Október utolsó hétvégéje tökéletesnek ígérkezett a Michelin Winter Test Drive-hoz: vasárnapra végre megjött a téligumiknak való hideg. A Hungaroring Vezetéstechnikai Centrumához az Autózz! blogtól Don Blasius egy Opel Merivával, Hammer - olvasóként  - Saab 9-5 Griffinnel érkezett, a másik hazai blog, a Gáz+Fék szerkesztője Toyota Corollát hozott, a nyertes olvasója pedig egy félig dobozos Mercedes Vitót.


Először kipróbáltuk, mit tudnak a nyári abroncsok. Egy lejtőn, vizes aszfalton, majd fellocsolt műgyantán kellett vészfékezéssel megállni kb. 30-40-40+ km/órás tempókról. Ezt a feladatot aszfalton még tűrhetően, 8-10-10+ méteren abszolváltuk. A jégnek megfelelő síkosságú műgyantán viszont a lejtő aljáig lecsúszott szinte mindegyik kocsi, 70-90 méteres(!) fékutakat produkálva, pedig itt 40-es tempó fölé nem is mentünk.

Michlein gumitesztelés Saab2.jpg

Utána azt próbálgattuk, mekkora tempónál veszíti el a tapadást a nyári gumi jégen. A Saab kb. 30 körül kezdte durván tolni kifelé az orrát. Vissza volt még az emelkedőn elindulás: nagyon finoman kellett adagolni a gázt, így is kipörgő kerekekkel, aktívan dolgozó kipörgésgátlóval csúszkáltunk fel a dombra. Érdekes módon meglepően jól viselkedett a Vito. Mint utóbb kiderült, nem nyári, hanem egy agyonhasznált, tízéves téli garnitúrán futott, és még az is jobban viselkedett, mint a mi nem is elöregedett nyári abroncsaink.

Michlein gumitesztelés Saab1.jpg
A központi épülethez visszatérve kezdődött a gumicsere, megkaptuk a Michelin Alpin 4 abroncsainkat. Közben megérkeztek a cseh versenyzők is, akiknek a késését a havazás, és balesetek miatti dugó okozta. Ők egy Mazda 6 és egy Hyundai Genesis Coupét hoztak, valamit két további Saabot: egy a Griffnél frissebb 9-5 Aerót és egy 9-3 SS-t. Otthagyták az autóikat a gumisnál, amíg elmentünk ebédelni a Hungaroring éttermébe.

Michlein szerelés 2.jpg

Michlein szerelés 1.jpg


Délután egy rövid fejtágító után, még a sötétedés előtt kezdődött a program. Cseh kollégáink egyből a téli gumival kezdték a fékpróbákat, mi pedig a fenti pályán megismerkedtünk a rántópaddal, amely azt szimulálja, amikor jeges úton kitör a kocsi hátulja, pl. mert lecsúszik egy hosszanti jégbordáról.

Michlein gumitesztelés cseh1.jpg
Régebben már kétszer is jártam az Autóklub pályáján tréningen, egyszer, három éve pedig egy másik promó-rendezvényen itt, a Hungaroringen is, akkor ráadásul a mostani autómmal, így nem volt nagy a meglepetés, nem is sikerült megforogni. Az viszont meglepett, hogy az Alpin 4-esekkel mennyire rövid kormánymozdulatokkal, kevés csóválással sikerült megfogni a Saabot.

Michlein gumitesztelés cseh3.jpg

Kb. három kör után Don Blasius autója átment forgalmi akadályba, mivel egy megpörgés után olyan szerencsétlenül sikerült megfognia egy locsolófej-mélyedést, amely lefordította a hátsó felniről az abroncsot. Tanulság: gumicsere után óvatosabban autózzunk, mert amíg a gumiragasztó hozzá nem gyógyítja a felnihez az abroncs peremét, az könnyebben lefordulhat róla. A Merivát szervizelték a pálya szélén, így a rántópadot többet nem használtuk, csak a pálya hátsó részén kerülgettük a vízfalakat, kerestük a tempót, ahol elveszítjük a tapadást. A Saab eléggé az orrát tolta, de ráfékezésre, vagy durvább gázadásra el lehetett indítani a nyári garnitúrával megtömött farát is. Megpördülni így sem sikerült vele, gázelvétellel és/vagy ellenkormányzással mindig sikerült megfogni.

Michlein gumitesztelés Saab cseh.jpg

Mire itt lejárt az időnk, elkészült a Meriva. Szerencsére nem sérült meg sem a gumi, sem a felni. A helyünkre cseh versenyzők jöttek, mi pedig feljebb mentünk egy pályával szlalomozni. Itt az aszfalt és a műgyanta hosszanti találkozására voltak kitűzve a bóják, ezeket kerülgettük - időre. A Saab erejét kihasználtam az aszfalton gyorsításra, így a csúszós felületen kényelmesen futottam jó tempót. Az első mért körön beállított a 43 mp-t nem verte egyik hazai kolléga sem. (A csehek idejét nem tudom.) Javítani nekem sem sikerült, mert amikor fokoztam a tempót, akkor túlerőltettem, és belefékezésekkel el is buktam, amit máshol nyertem.

Michlein gumitesztelés Opel 1.jpg
A tesztnap zárásaként visszatértünk a lejtőre. A téligumikkal aszfalton is javítottunk pár métert, még 50-ről is megállt mindegyik autó 10-11 méteren, a nyárival összevethető 35-40km/óráról pedig 6-8 méteres fékutakat mértünk. Nem tűnik soknak a különbség, pedig nem mindegy, hogy pont megállok a gyalogos előtt, vagy egy méteren keresztül megtolom. A "jeges" próba pedig magáért beszél: 35-45 körüli tempóról is sikerült megállni 40-60 méteren. A kanyartempóink is nőttek kb. 10km/órával, és az emelkedőn elindulás sem okozott gondot. Persze a téli gumival is kipörgött a kerék, de érezhetően kevésbé.

Michlein gumitesztelés Mercedes.jpg

Visszafelé az M3-ason érezhetően jobban irányítható volt az autó, mint kifelé a nyári gumin, de csak később tűnt fel, hogy alig nőtt meg a zajszint, nem hallom a szokásos dübörgést, amit korábbi, nem prémium márkás téli gumijaimnál tapasztaltam korábban.

Michlein gumitesztelés elmélet2.jpg

A hétfői napon várt még ránk egy elméleti oktatás a Michelin központban. Megtudtuk mindent a "bűvös" 7 °C-ról, a mintázatokról és összetételekről, arról, hogy hogyan kapaszkodik egy gumi. Ezekről a következő bejegyzésekben írunk részletesen, eloszlatva pár tévhitet is. Stay tuned!

Michlein gumitesztelés elmélet.jpg

A mogyoródi hétvége óta napi használatban is gyűjtjük a tapasztalatokat, és a hosszú hétvégébe egy hosszabb vidéki körtúra is belefért. Vezettem esőben-ködben 5-6 fokban és szárazon 12-14 fokban is. Az első 500 km nem okozott nagy meglepetéseket, a gumi hidegen jól tapad, ilyen melegen még nem kenődik, és a zajszint is alig nőtt meg, inkább csak a hangszín változott a nyári abroncsaimhoz képest.

Határozottan tetszett a tréning nekem is, a Hammer által fent leírt kisebb kellemetlenség ellenére, de hát gyorsan helyére is tették az egyébként épségben maradt gumit, nem volt semmi probléma (még a dísztárcsa sem esett le a felniről). Köszönöm a gumiszerelő kollégák gyors segítségét! Tényleg fontos odafigyelni arra, hogy frissen szerelt gumival kicsit jobban figyelni kell a gumi oldalfalára, lehetőség szerint ne vágjuk kátyúba, ne padkázzuk! Emiatt azért sajnálom, hogy nem gyakorolhattunk tovább a rántópadon, de sajnos tényleg kevés volt az idő, nagy volt a pörgés. Örültem, hogy futhattunk egy kört a tesztpályán még a gumicsere előtt is. Nem mintha kételkedtem volna az eredményben, de így a saját autómmal tapasztaltam meg rövid idő leforgása alatt, hogy mennyire másként viselkedik ugyanazon az útpályán az autó nyári gumival, és másként télivel. Eddig sem voltam annak a véleménynek a híve, hogy a téli gumi marketingfogás lenne, de a kétkedőknek, okoskodóknak tudnám ajánlani, hogy csinálják végig ugyanezt! Mert nem mindegy száraz útnál sem, hogy 30 km/óráról 10 vagy 8 méter a fékút, hiszen ezen a néhány méteren is múlhat egy-egy baleset. És akkor nem is beszéltünk még a jeges útviszonyokról, amikor már a téli gumival produkált fékút fele a nyáriénak!


A gyakorlati tréning után az esti program része volt a négy csapat számára közös vacsora, valamint egy kisbuszos utazás keretében egy röpke budapesti városnézésben részesültek cseh kollégáink és mi is. Úgy érzem, ez elég jól sikerült. Az első benyomásaim alapján mind a másik magyar blog, mind a két cseh blog képviselői is szimpatikus emberek, szerintem mindenki kellően nyitott volt a másikra. Jó hangulatban sörözgettünk az este és nem igazán riválisként tekintettünk egymásra. Hiszen ez egy játék!

A Michelin Alpin4 abroncsok felszerelése óta is napi szinten használom az autót, így folyamatosan fogom Veletek megosztani tapasztalataimat. A kétnapos tréning idejére igazi télies időjárás köszöntött be, így a Hungaroringről hazafelé már én is érezhettem a különbséget forgalomban is. Az M0-ás keleti szektorát igénybe véve mentem haza vasárnap este nyálkás, esős időben, alig fagypont felett. Ilyen körülmények között is elég kellemes volt autózni, persze sokan valószínűleg még nyári gumival poroszkáltak, messze a megengedett sebességhatárok alatt. Az én autóm stabil volt, mertem vele menni, persze nem állat módjára. Ne is essünk át a ló túloldalára, attól, hogy van egy jó téli gumi garnitúránk, még ugyanúgy körültekintően, szabályosan kell közlekedni! Azóta inkább száraz útviszonyok között közlekedtem a rövid munkahéten, ráadásul kicsit fel is melegedett az idő, de ez összességében nem okozott problémát a gumiknak. Korábban volt már olyan téli gumim, ami 10 fok felett már nagyon nyúlt, csikorgott, de az Alpin4-nél ilyet nem tapasztaltam. Persze ettől még nem lett nyári gumi sem. Zaj terén pedig nagyon jók a benyomásaim, alig hangosabb a nyári gumijaimnál, igaz egy kis kerepelés hallható valószínűleg a mintázat miatt, de egyáltalán nem zavaró. A poszt megjelenésének idejére már túl leszek a tátrai utamon is, így majd az itteni tapasztalataimat később, egy másik posztban olvashatjátok majd.

45 komment

Címkék: oktatás biztonság közlekedés autó gumi támogatás pozitív nyereményjáték csúszós kanyarodás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2012.11.06. 09:33:27

Én már tudom ki a hülye, de nem mondom meg!

És most elolvasom a posztot.

2012.11.06. 09:51:17

milyen gumiragasztó?

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.06. 10:34:38

@merjünknagyotálmodni: Az a sárga trutymó, ami az abroncs és a felni pereme közé kerül (4. kép).

2012.11.06. 15:29:12

Ilyet még nem hallottam, azt hittem, hogy az szappan csak, hogy könnyebben lehessen feltenni.

1kutya 2012.11.06. 15:40:23

vajon mennyiért vesztegethetnek egy ilyen Alpin szettet 215/65 R16-os méretben (már ha van ilyen egyáltalán belőle).
jövőre lejár a fulda ideje, venni kéne a nyáron valami faszát rá!

Tornado86 2012.11.06. 17:25:31

@1kutya:
Most nem azért, mert Michelin, de nekem az Energy Saver bevált a nehéz lábam mellett, igaz ami igaz, van még 1 darabka, amíg lejárom :)

(---Flúgos Buszos---) 2012.11.07. 01:00:09

@Hammer: Fókazsír. Honnan vettétek,hogy ragasztó? Ki mondta ezt a baromságot nektek? Akkor legközelebb hogyan szednék le a felniről?

Egy Vitot,meg egy sima személyautót tök fölösleges összehasonlítani,már csak a súly miatt,ami az első hajtott tengelyt a padlóhoz nyomja.
Futóműbeállításra elvittétek előtte mindegyik autót?
Nem,akkor hiteltelen az egész procedúra.

Szerintem néha nem téligumit kellene az emberekkel vetetni,hanem elküldeni őket PÁV-ra,mert bizony sokan megbuknának,és nem lenne ennyi gubanc télen.

"streetfighter" 2012.11.07. 09:23:48

Egyre azért kíváncsi lennék.
-5 celsius fokon teljesen száraz úton egy jó nyári és egy jó téli gumi fékútjára.
Egy kicsit fenntartással kezelem ezt a + 7 fok alatt szar a nyári gumi szöveget.
Megjegyzem, használok téli gumit, pártolom is, de azért érdekelne ez e teszt.

HakapesziM 2012.11.07. 09:59:15

Felteszem én is a téligumit mindkét autómra idén is, de ez a 7 fok marhaság. Havon jobb a téli, bár Magyarországon azért viszonylag ritka, hogy tartósan hó borítsa az utat. A jég meg szar mindenhogy, egyszerűen vissza kell venni a tempóból.
@(---Flúgos Buszos---): Sokat is ér a PÁV a mai formájában. Ha valaki szimpatikus a pszichológus nyanyának, könnyen átmegy. Ha nem, sokéve vezető sofőröket elkaszálnak. Egy röhej ami ott folyik.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.07. 10:56:56

@"streetfighter": A következő bejegyzésben majd írunk részletesebben az elméleti háttérről is.

Röviden (és konyhanyelven):
A száraz, (és a vizes, jeges) felületen a gumi tapadását leginkább az anyaga határozza meg. (havon a mintázat szerepe nagyobb)
A gumik az üzemi hőfokukon működnek jól. Alatta "üveges" tulajdonságúak, kemények, gyengébben tapadnak. Felette "radírszerűek", ami leginkább az élettartamot csökkenti, de a tapadást is rontja valamennyire.
Nyárinál az üzemi hőfok esetén 50-60 °C, télinél 40 °C körül van. A nyári gumi kb. 7 °C környezeti hőmérséklet alatt nem tud felmelegedni az üzemi hőmérsékletére, a téli igen.

Sajnos -5 fok nem volt, és száraz aszfalton sem próbáltuk ki, de lenne különbség.

@(---Flúgos Buszos---):
1. Jogos, nem ragasztó, hanem szerelőzsír. Nem ragaszt, hanem a szerelést könnyíti meg. Pont ebből következik, hogy a lényeg korrekt: amíg nem száradt meg, a gumi könnyebben lejön a felniről.

2. Nem hasonlítottuk egymáshoz az autókat. Mindegyiket saját magához hasonlítottuk nyári-/téligumival, illetve volt, amit csak télivel próbáltunk ki.
A futóműbeállítás így nem oszt, nem szoroz. (BTW, a Saab előtte pár nappal volt futóművesnél, műszaki vizsgára felkészítés gyanánt. A többiekről nem nyilatkozok.)

3. A PÁV nem fogja megfelezni a nyárigumis fékutadat.

(---Flúgos Buszos---) 2012.11.07. 11:29:07

@HakapesziM: De gépen csalni nem tud a nyanya. :)

@Hammer: Lehet,de olyan gondolkodásúakat alapból ki lehetne vele zárni.
Ez olyan,mint a Suzuki,ép elméjű ember,aki napi szinten vezet napi 100 km-t,az nem vesz ilyen autót. Az egy dolog,hogy puritán,meg olcsón fenntartható.
Az nem elég,hogy te szabályosan vezetsz,mert hogyha a másik nem,akkor te nem hibáztál,és ő ver telibe,akkor majd rájössz,hogy az a pár 100 000 Ft. spórolás megéri-e az életet.

Csak ennyi a lényege a PÁV-nak.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.07. 12:11:59

@(---Flúgos Buszos---): Nem azt mondom, hogy nincsenek olyanok az utakon, akik jobb lenne, ha inkább busszal járnának, csak azt, hogy ezek kiszűrése nem befolyásolja a fizikát.

HakapesziM 2012.11.07. 15:56:37

@(---Flúgos Buszos---): A gépen nem tud csalni, de ha akar, enged javítani - újból próbálkozni - abból a feladatból, ahol gyengébb az eredmény. A gépin is.

D4D 2012.11.08. 09:22:10

Marad a tavalyi Debica Frigo.

dzsaszper 2012.11.08. 17:35:47

@D4D: persze, a tavalyit miért cserélje az ember, ha nem koptatta szét? én is így vagyok a nem sokat futott Semperit Master Grip gumikkal...

geza42 2012.11.08. 20:19:17

Ez a 7 fok jó nagy marhaság így.
Néhány éve még helyesen szerepelt, 7 fok ÁTLAGHŐMÉRSÉKLET alatt ajánlott feltenni a téli gumit. Azért, mert ez alatt várható, hogy reggelre hó esik, vagy lefagyások keletkeznek az úton, és hóban meg jégen tényleg jobb a téli gumi.
Csak időközben lemaradt az átlag, és kitalálták ezt a mesét a 7 fok alatt nem tapadó nyári gumival.
Ami azért is értelmetlen, mert nagyon sok fajta nyári gumi létezik, lágyabb, keményebb keverék, sok gyártó, és mindegyik pont 7 foknál veszti el a tapadását, hát persze...

dzsaszper 2012.11.09. 10:04:27

@geza42: ebben is van igazság, meg abban is, hogy az, hogy mikor érdemes felrakni téli gumit, az múlik azon hogy mikor és hol vezetsz (vezetsz-e hegyekben és/vagy éjszaka, esetleg sehol semmi hegy és csak kora délután)

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.09. 11:03:50

@geza42: A nem 7 fok nem marhaság, lásd a fenti kommentem. A téli gumi nem csak jégen, havon tapad jobban, hanem szárazon is.

Igen, én is kíváncsi lennék olyan tesztekre, amikor két tökegyforma autón kipróbálnának a nyári/téli abroncsokat száraz és vizes, aszfalton mondjuk 10, 9, 8, 7, 6, 5 4 °C-on.

@dzsaszper: Igen, nálunk sokszor ilyenkor is, sőt télen is 7 fok fölötti a hőmérséklet, ha megteheted, hogy csak ilyenkor hozod ki a kocsit a garázsból, lehet, hogy neked nem kell téligumi. De ha - akár ilyen melegben is - balesetet okoznál, nem szívesen lennék a helyedben, amikor a biztosítód nem akar fizetni. (A szomszédos országok legtöbbjébe meg be se hajthatsz nyárival.)

HakapesziM 2012.11.10. 08:04:59

@Hammer: Nekem Michelin nyári Bridgestone téli van. Szárazon bármikor, vízes úton 7 fok alatti plusz hőmérséklet esetén úgy elpörög a téli, hogy öröm nézni, ott, ahol a nyári meg sem nyikkanna. Ettől függetlenül feltettem mindkét kocsimra a télit, mert ha valóban lefagy az út akkor azon jobb. Egy jó nyári és egy rossz téli között bőven lehet átfedés. Szerintem ezért nem lehet kijelenteni, hogy egy bizonyos hőmérséklet alatt jobb a téli. Ha van rás esély, hogy lefagy az út, akkor jobb ha az van fent.

Don Blasius 2012.11.10. 16:27:01

@HakapesziM:
Nekem a korábbi Kormoran téli gumijaim voltak ilyenek. Fagyban és hóban teljesen jól teljesített, de +4-5 fok felett és főleg vizes úton pörgött, mint állat.

A nyári Pirelli (amik szerintem elég jók) és az Alpin4 között +2-3 fokban száraz és vizes útfelületen is érezhető volt a különbség az utóbbi javára.

D4D 2012.11.11. 00:09:18

A 3-4 éves téligumi bármely fajtánál nyári záporban életveszélyes volt. Oldalra még csak-csak tartott, de gyorsításnál reménytelenül elpörgött.

Azóta nem cserélem egyébként, hanem két télen át fent hagyom a télit, ha a második nyáron sokat megyek, és elkezd foszlani (lásd előző bekezdés), akkor mindig van otthon pár nyári kotvány, amit októberig feltehetek.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.11. 20:50:09

@geza42: Miért, szerinted a gyárak nem ismerik a hőmérőt? Nem télre fejlesztik a télit és nem nyárra a nyárit? Nem tartják be a saját maguk által ajánlott rendszert? Elárulom, hogy igen és a legtöbb téli gumi keveréke megszólalásig hasonló. Őrület, mi? @HakapesziM: Nem lehet kijelenteni? Tehát nem lehet kijelenteni, hogy télen célszerűbb a téli kabát, mert vannak napok, amikor esetleg nem fagyok xarrá polóban? Ezeket tényleg honnan veszitek? A legtöbb ember az autót hajnalban és este használja, szinte mindig! Hogy lehet kérdés a téli gumi használata? Nekem még nincs fent, mert nem jött meg, de amint beülök az autóba, meg tudnám mondani, hány fok van, abból, hogy viselkedik a nyári. Pörög-forog, csúszkál.. Aki ezt nem veszi észre, az vagy hülye vagy hazudik. Volt már fent egy tucat féle téli gumim, nincs olyan rossz téli, szinte, ami ne lenne jobb mint egy nyári, az esetek 99%-ában! Én már nem szerelek, nem gumizok, de alig várom, hogy kötelezővé tegyék és tudjak autózni, akkor is, ha két szem hó esik. Ami azok miatt nem szokott menni, akik nem tesznek fel télit.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.11. 20:52:16

@D4D: Ezt el sem tudom képzelni, honnan veszed. Tényleg, ekkora butaságot tőled még nem is olvastam. Gondolkodtam, hogy szóljak-e, mert nem akarok vitát, de az valami akkor ökörség, hogy nem állhattam szó nélkül.Ha életveszélyes lenne..... ÁÁÁ nem is tudok mit mondani. Tehát a téli gumi esőben veszélyes, de a latyakot, a havat, a vizet tudja kezelni...

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.11. 20:55:01

Frankón oda jutottunk, hogy akkor kell túlélni a hülyéket, ha véletlen ide beesik az ember és beleolvas. Már nem a közlekedés a veszélyes, hanem a közlekedési fórumok. Földön nincs ennyi hülyeség:-)

dzsaszper 2012.11.11. 21:56:03

@Alfagumi: meg lennék lepve, ha a téli gumik ugyanolyan jók lennének aquaplaning megelőzésére, mint a nyárik... épp azért, mert a latyakot és a havat is kell tudniuk kezelni...

D4D 2012.11.12. 08:53:12

@Alfagumi:

Rosszul fogalmaztam.

3-4 éves téli gumim, két fajta is, mindegyikben volt minimum 60000 km.

Ezek a gumik, esőben, a vizes fehérebb aszfalton reménytelenül elpörögtek nekem.

Nem tudom miért.

Volt aki azt mondta, a só megette.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.12. 09:12:32

@dzsaszper: Én pedig meg lennék lepve, ha az eleve nagyobb árkokkal mintázott, durvább vízelvezetésre kiképzett téligumik rosszabbak lennének aquaplannin szempontjából, mint a nyárik (téli hőmérséklettartományban).

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.12. 10:02:36

@Hammer: Like:-) Egészen pontosan erről van szó.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.12. 10:06:58

@D4D: A fehér aszfalt egy egészen más tészta. Az megér egy teljesen külön fejezetet, ugyanis arra külön lehetne gumit fejleszteni. Ott bármilyen gumival, bármi megtörténhet. 3-4 éves abroncsnak még, a kora miatt, nem szabad megváltozzanak a paraméterei. Az, az én tapasztalataim szerint, 7 éves kornál kezdődik és onnantól valóban gyártónként eltérően öregszenek a gumik. Sőt, régen és ma is más volt egy hét évnél öregebb gumi, mert a keverékek néhány éve nagyot változtak.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.12. 10:09:30

Viszont amit sokan nem írnak le és nem tudnak, hogy egy téli abroncs, amit nyáron is használtak, igen csak másképp fog viselkedni utána télen. A lamellák leszakadnak, legömbölyödnek, elhajlanak egyik irányba, sorolhatnám. Ha hozzám beállt egy autó, ránézésre megmondtam, ha a téli gumit nyáron is használta és még közel sem kell a gumihoz mennem, annyira látszik. Ahogy az is, ha a gazdinak a lába kicsit nagyobb, nagyon jól látható a hajtott kerekeken. Sőt, még az is, ha murvás úton jár sokat, ha olyan helyen lakik....

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.12. 10:19:11

Egyébként az autómon egy időben volt nyári 225/45R17-es prémium gumi, utána 225/40R18-as, szintén prémium gumi és mellette 195/65R15-ös prémium téli.(Direkt nem írok márkát) A legnagyobbat lehetett autózni télen, nyálkás időben is a télimmel, de tavasszal is és ősszel is. Akkorát kanyarodtam vele, amekkorát csak mertem, ahol már rég elcsúszott volna bármelyik nyárim. Vízen is messze jobb volt a téli. Egyedül a száraz, napos időben, tiszta aszfalton volt igazán jó a széles nyári. Csak mire az megjön, nyár van.... Én azt mondom, egy évben a május-augusztus, talán szeptember időszak az, amikor a nyári a jobb, egyébként a téli. Tehát aki nem vesz két gumit, tegyen fel inkább télit, azzal autózzon és sokszor cserélgesse tengelyenként.

geza42 2012.11.12. 10:24:24

@Alfagumi: Szóval akkor minden gyártó minden gumija egyforma, kár is válogatni köztük. Az összes gumiteszt is fölösleges ezek után. Azt sem tudtam, hogy újabban előírás, hogy a nyári guminak 7 fok alatt el kell veszítenie a tapadását.
Azért itt van egy kisebb teszt, ami ezt nem feltétlenül támasztja alá.
flotta.nelson.hu/teligumi-teszt-kontra-nyarigumi.html

dzsaszper 2012.11.12. 10:54:50

@Hammer: új gumiknál persze.
De a téli gumik jellemzően jobban kopnak. Igaz, a 3-4 év használat nem túl egzakt... Az öregedés nem kellene probléma legyen, a futott kilóméterek okozta kopás viszont játszhat.

Ehhez jön amit @Alfagumi: írt. És egy komolyabb lehűlés utáni pár hét kicsit melegebb időre ősszel sokan nem cserélnek vissza nyárira majd újabb hideg esetén télire, tavasszal egy kis melegre se feltétlen cserél mindenki azonnal. Az ezen időszakok alatt megtett kilóméterek nagyon is számítanak...

D4D indító kommentjénél feltételeztem, hogy használja a gumikat rendesen, mondjuk kb 5-6 évente csupán a kopás miatt is indokolttá válik a csere.

Persze nyári guminál se mindegy, milyet nézünk, milyen a profil, milyen a kopás stb.
Jópár tízezer futott km után egy jó nyári gumi könnyen jobb lehet mint egy jó téli. (a gyatra gumikat most hagyjuk számításon kívül mindkét oldalon).

Ami pedig a téli hőmérséklet tartományt illeti: itt nem lehet feltétlen 7 fok alatt számolni. Ha a reggeli hőmérséklet 4 fok, már kellhet a téli gumi, pedig kora délután lehet 15 fok is...

D4D 2012.11.12. 13:50:35

@Alfagumi:

Szintén téli 196/65/15. Nagyon meg vagyok vele elégedve. Érzésem szerint plusz 3-5 deci 100km-en, de ott, ahol érzem, hogy kanyarban fickándozik, mások már az árkot kotorják.

@dzsaszper:

2-3 évente cserélem. kilométer és kopásfüggő. Általában a második tél után már annyira tropa, hogy a harmadik telet nem reszkírozom meg vele.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.12. 21:13:34

@dzsaszper: Szinte sosem jobb egy nyári, mint bármilyen téli, kár ezt sugallni. Egyszerűen nem igaz, illetve ahhoz igen extrém összehasonlítás kell. Tehát teljesen kopott téli és újszerű nyári. Minden más esetben veszít a nyári. Mert a legtöbb, messze a legtöbb ember reggel megy és este jön. Azokon a ritka napokon, mikor esetleg icipicit melegebb van, akkor az autó a parkolóban áll. A hét fok ÁTLAG is beválik, jól van kitalálva, de a legegyszerűbb az október 15 és március 15 közt téli. Ezzel nagyot nem hibázik senki és ez működik.Ettől csak annak kell eltérni esetleg, aki több százat megy hetente. Ők pedig egyszerűen figyeljék az időjárást, mert aki ennyit autózik, az legyen felelősség teljes az úton.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.12. 21:19:15

@geza42: A legtöbb valamire való gyártó keveréke igen közel van egymáshoz. A különbséget a felhasználók és mintázatok adják és a reklám.Igen, a jó nyári elveszti a tapadását, mert jó nyári. Ha nem tenné, nem lenne jó. A gyárak a versenyre vannak kényszerítve, így a mai nyári gumi nagyon nyári és a téli nagyon téli. Ezt nem lehet néhány embernek elmagyarázni. Az a gumi, ami nem veszíti el a tapadását (amit kétlek) az esetleg egy nem jól sikerült nyári keverék. Én olyan 20 féle abronccsal autóztam már. Lehet, hogy több. Ma egyenes úton is megéreztem, hogy a nyárim már nem olyan, pedig kimondottan jó idő volt. Viszont aki meg akarja magának magyarázni, hogy a nyári gumi télen elég, azzal nem lehet vitázni. Csak fogadja el, hogy a fejlesztések pont ő ellene dolgoznak. Minél jobb egy nyári gumi, nyáron, annál rosszabb kell legyen télen.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.12. 21:35:06

Egyébként egy érdekesség, aki gumizik, tudja. Ugyanazt a gumit, ugyanazt a mintázatot, amióta az eszem tudom, mindig éppen annyian istenítik, mint ahányan szidják.Ez a legtöbb nagy jelentősebb darabszámban eladott gumira igaz, másfél évtizedre visszamenőleg biztosan. Ez vajon miért van? Van néhány nagyon jól sikerült gumi, ott esetleg többen dicsérik és van egy-egy igen rosszul sikerült is, azokat szidják többen. Ezen kívül a kategóriák abroncsai szinte teljesen egyformák, csak elenyésző különbségek vannak. A tesztekről pedig az a véleményem, hogy ha akarom, bármikor megcsinálom még az ADAC tesztet is, teljesen ellenkező eredménnyel. Nem kell más, csak egy nyomásmérő és az lesz az eredmény, amint én akarok. Ugye senki nem gondolja, hogy sosem látott gyártók pár év alatt prémium gumikat vernek meg és véletlenül az ázsiai lobbi mindig ott van a háttérben? Nekik elég néhány év arra, amire a M......-nek kellett két évtized... Ki hiszi ezt el? Persze mikor az ügyfél megmondja nekem, mint gondoljak a gumiról, hát ki vagyok én, hogy mindenkivel vitatkozzak és meddig? Ha pl. most én itt megírom, hogy volt gumisként szerintem a legrosszabb prémium gumi a P..... és ha lőnének sem vennék, annyira sok a garanciális és nem tudnak kerek gumit gyártani, akkor pont annyian fogják ezt ellenezni, ahányan támogatni. Érdekes, nem? Pedig az tény, hogy amíg az M-ből nem láttam szinte garost, addig a P-ből láttam 20 darabot és a többivel is mindig szenvedni kell...

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.12. 21:37:46

Ja, és a kutya nem hisz nekem, sosem. A gumihoz a nőkhöz és a focihoz itt mindenki ért...Megkérdeznek majd azt vesznek, amit akarnak és később kiderül, de kár, hogy nem hallgattak rám.. Szerénytelenség nélkül állítom, nem szoktam rossz tanácsot adni a vevőimnek, én ugyanannyit keresek minden gumin,mindegy a gyártó..

dzsaszper 2012.11.13. 09:25:11

@D4D: akkor egy 3-4 éves gumi nálad tükörradiál... az nem csodálom, hogy rosszul viselkedik :)

dzsaszper 2012.11.13. 09:32:06

@Alfagumi: nem érted az összehasonlítás alapját...

Aazonos futás után vizsgálva a gumikat, a téliek hamarabb kopnak el. Ezért az elkopás előtt egy idő után a nyári fog nyerni. Persze normális ember jó eséllyel ez előtt a pont előtt cseréli a téli gumit, a saját biztonsága miatt is, meg az előírások miatt is.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.11.13. 10:24:27

@dzsaszper: OK, de azért ne hasonlítsunk már össze se nyári, se téli, se semmilyen használhatatlanra kopott gumit semmi mással :)

A télinél egyébként a gyártók 4mm profilmélység alatt javsolják a cserét, a szabályok 2mm-t írnak elő. Tehát ott valóban van egy olyan időtartam, ahol szabályosan lehet már nem optimálisan működő gumikkal autózni. Ne tegyük!

dzsaszper 2012.11.13. 10:58:24

@Hammer: a legvacakabb valóban a már majdnem használhatatlan időszak... és ez az ami téli guminál hamarabb jön. Érdemes vele tisztában lenni.

Ha valaki kicsit is rendszeresen használja az autóját, ez is egy érv amellett, hogy a legjobban teszi, ha vesz téli és nyári garnitúrát is.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2012.11.20. 11:59:28

@dzsaszper: Ezzel sem értek teljesen egyet, de nem akarok most szakmai vitákba belemenni.A gyenge nyári gumi pont olyan gáz, mint a gyenge téli, csak máskor. Egy jó kiadós nyári esőben tessék megpróbálni egy 2-3 mm-es nyári gumit a nulláson....

Csak egy apróságot fűzök hozzá. Amikor a téli abroncs elkopik, 4 mm körülire, akkor még mindig adott a lehetőség, amivel sokan élnek is, akik nem autóznak extrémet,hogy a 4 mm-es téli gumit elhasználjuk nyáron, amiben még lehet jó pár ezer km.A tél után fent kell hagyni, amíg használható és kész. A legtöbb téli gumi, ha nincs nagyon veszett melegben agyon hajszolva, gond nélkül használható, de a fordítottja nem igaz.
Elég sok tapasztalatom van abban ,hogy akinek egy új autón van egy gari nyári és egy gari új téli, átlag felhasználónak, a legtöbbnek a közép kategóriás autókon minimum négy, de inkább öt évre van abroncsa.

dzsaszper 2012.11.20. 14:35:19

@Alfagumi: egy szóval nem mondtam, hogy a gyenge nyári gumi ne lenne ugyanolyan gáz... nem ugyanarról beszélünk.

Vagy ha ugyanarról, nagyon más szempontok szerint...