
A helyzet ennél talán azért egy kicsivel árnyaltabbá válik, ha néhány dologba belegondolunk. Az tény, hogy élhetőbb lenne a belváros, ha nem volna ekkora forgalom, gyorsabban haladnának mind az autó, mind pedig a buszok. Könnyebben találnánk parkolóhelyet is. Bár elviekben erre hivatott a parkolási díj, ha magasabbra emelnék, akkor abból politikuslincselős ökörsütéses forradalom lenne. De azért jó kis bevételi forrás a parkolási társaságoknak meg az önkormányzatoknak (és ezek rokonságának). Kevésbé lenne szennyezett a levegő is, kevesebb lenne a koccanásos balesetek száma is.
De ott van a dolog sötétebbik oldala is. Az első és legszembetűnőbb dolog, hogy fizetni kell. Imádott városvezetésünk imád Londonnal példálózni, hogy ott mekkora nagy a dugóadó, kevesebb is lett az autó, de azért akinek muszáj, az ki is tudja fizetni. Na igen, az adók összegét nagyon szeretik ilyenkor emlegetni, az életszínvonal- és jövedelembeli többszörös különbséget viszont valahogy soha. Ha valakinek tényleg muszáj a belvárosba mennie kocsival, annak ez nagy érvágás. Meg a többiek 90%-ának is, de mondjuk, hogy ők választhatnak. Fizetnek, vagy átülnek buszra, villamosra, metróra. Már ez is ok lehet a felháborodásra, mert az autósok többsége nemigen szeretne a kényelmes autóból átülni (vagy inkább állni) a koszos, összehányt, csövesektől bűzlő életveszélyes műszaki állapotban lévő heringjáratokra, de ez az intézkedés sokakat erre kényszerítene. A háromgyerekes anyukát is, akinek munka után el kell mennie az oviba meg iskolába összeszedni az aprónépséget.
De tegyük fel, hogy sikeres lesz az átkényszerítés a marhavagonokba. Mondjuk 50%-ban. Jó. Akkor most mindenki gondoljon arra, hogy reggeli vagy délutáni csúcs idején mennyien vannak a Combinon, meg a buszokon. Aztán ezt szorozzuk fel másféllel. Jól hangzik, nem? Persze lehetne járatokat sűríteni, új villamosokat, buszokat venni. De csak lehetne, mert a BKV csak termeli a veszteséget, azért nem omlik csak össze, mert folyamatosan pumpálják bele a milliárdokat, az állam és a főváros az összes közlekedésre szánt pénzét most évekig csak a 4-es metró fejlesztésébe öli, ne is álmodjunk róla, hogy bármiből több, meg újabb lesz. És ha már a metrónál tartunk, akkor a londoni metróhálózatot is érdemes összehasonlítani a budapestivel. Utóbbit hálózatnak is erős túlzás nevezni, a készülő négyessel együtt.
És még mindig nem értünk a lista végére. Tegyük fel, hogy az autós rászánja magát, hogy kocsival elmegy a metróig és a föld alatt, a lehető leggyorsabb módon betömegközlekedi magát a város rothadó szürke szívébe. Csak hát hol parkírozza le a szerencsétlenje az autóját, ha reggel 7-re megtelik az összes (kb. mind a három) P+R parkoló a városban? Már így is egymás szájába parkolnak mindenhol, híd alá, járdaszigetre, kanyarodósávba. Olyan ez, mint amikor vállonveregetnek, hogy vegyél csak ki magadnak egy sört a hűtőből, de nincsen hűtő sem.
Területre két verzió van. A Hungária krt-on belüli, vagy a nagykörúton belüli terület. Nézzük, mi fog történni az első verzió esetében. Kevesebb lesz belül az autó. A Hungárián viszont sokkal több. És a felé vezető utakon is. Sebaj, majd akkor onnan is kitiltják az autókat. Talán be kellene fejezni előbb az M0-t, hogy tényleg KÖRgyűrű legyen és legalább az utakat legjobban szétcsesző kamionok egy része ki tudja kerülni a várost. A nagykörütas verzióban pedig kalap-kabát a XIII., VI., VII., VIII. kerületeknek. Fasza lesz.
Biztos meg fogja érni két év múlva bevezetni a dugódíjat? Biztos jobb lesz tőle a városnak? Biztos könnyebb lesz az élet Budapesten? Biztos jobb lesz tőle az embereknek???
Az utolsó 100 komment: