Az egy dolog, hogy a lakó-pihenő övezet tábla alig látszik onnantól kezdve, hogy tavasszal kizöldülnek a fák. Tegyük fel, hogy az ide bekanyarodó sofőr nagyon figyelmes és benéz a levelek mögé, szabálytisztelő állampolgárként lelassít 20 km/h-ra.
Ezt ugye addig kellene betartani, amíg emberünk nem halad el egy ugyanilyen, csak épp pirossal áthúzott tábla mellett. Ez itt rendben is van, mert sokan rohangásznak itt össze-vissza, van a házak között több játszótér, óvoda, bölcsöde, iskola, nem utolsó sorban pedig az egész környék tele van fekvőrendőrökkel a csak padlógázon közlekedő sportkipufogós astrás-golfos HVCS-k távoltartása, ill. lassítása végett. Szóval a korlátozás indokolt. Nem olyan régen feltépték keresztben az aszfaltot, talán gázcsöveket cseréltek. A kiásott árokra rádobtak egy bádoglemezt (amíg nem csinálták meg a beton alapot), meg ezeket a táblákat:
Tehát a helyzet a következő: Hússzal megközelíted az útszükületet, ahol esetleg emberek is dolgoznak. Itt lendületet vehetsz az ugratáshoz, kivételesen mehetsz 50%-kal gyorsabban is mint normális esetben. Ha túljutottál az inverz fekvőrendőrön (vagy pár napja a bádoglemezen, amire épeszű ember gyökketőnél gyorsabban nem mert rágurulni), akkor viszont satufék, mert már ott vagy a kereszteződésnél és ismét csak 20 a megengedett.
Persze, kisarkítottam a helyzetet, csak tényleg nem értem, hogy ez mégis hogy nem tűnik fel senkinek? Elég hülyén néz ki, hogy pont ilyen helyen és ilyen esetben kitesznek egy táblát, amivel engedélyt adnak rá, hogy a szokásoshoz képest másfélszer gyorsabban is áthaladhass. Azt hiszem, sajnos ez jellemzi az egész országot. Vajon mennyi időbe telt volna lecsavarozni azt a 30-as táblát, ami mellesleg jól kitakarja az útszűkületet jelző háromszöget?
bahaman 2008.06.16. 09:10:05
xerxesz 2008.06.16. 09:20:47
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.06.16. 09:21:03
Andie 2008.06.16. 10:25:42
(pl 90-es útszakasz, 60-as korlátozás, utánna egy falusi bekötőút. vagy városban felbontás miatt üllőin 30-as, majd egy keresztutca)
Köszi!
insert_click · http://legjobbpalinka.hu 2008.06.16. 10:26:20
ludwig 2008.06.16. 10:27:15
Nem tudtátok?
De hol a ló és hol van az ő másik oldala? A románoknál? Az egyik oldal túloldalán?
insert_click · http://legjobbpalinka.hu 2008.06.16. 10:28:19
Nyomek 2008.06.16. 10:29:11
Muszáj neki, hiszen aki abból a mellékutcából kanyarodik ki, nem láthatja a sebességkorlátozás táblát. Ezért is teszik ki őket kereszteződések után ismét.
Niwrok 2008.06.16. 10:31:30
Karak 2008.06.16. 10:32:24
Motoros tanfolyamon vált világossá számomra, addig ezt nem tudtam, 20 év vezetés után.
érdemes néha elővenni a KRESZ könyvet!
karak
fhb 2008.06.16. 10:32:48
TH 2008.06.16. 10:36:18
Remélem még nincs jogsid. Ha van, akkor hogy mentél át a KRESZ-vizsgán?
bocs, nem akarok bunkó lenni, de ez egy nagyon alapszintű kérdés...
_ms_ 2008.06.16. 10:36:36
TH 2008.06.16. 10:37:20
Van 30-as övezet tábla is, az viszont áthúzásig tart...Ettől függetlenül az észrevételed jogos volt, én is így értelmeztem Andie kérdését.
Andie 2008.06.16. 10:40:54
Aszonta nem. A büntit megúsztam, mert nemsokkal mentem gyorsabban, lévén úgyis beértem volna a várostáblán belülre nemsoká, de kb 60 megvolt azért.
Na innen a bizonytalanságom. Tehát akkor le akart csak húzni?
TH: jogos a felvetés, remélem fentebb megmagyaráztam azért :) Egyébként bunkó 200al száguldozó volvós vagyok, fel sem veszem :)
TH 2008.06.16. 10:42:06
Én tudtam.
Sőt, én azt is tudom MÁR, hogy a végénél nem kell elsőbbséget adnod mindenkinek ha nincs erre utaló tábla, hanem sima jobbkéz. Ezt sokan nem tudják, hogy a fekvőrendőrön át kihajtó autónak elsőbbsége van veled szemben, ha nincs macisajtja, csak vége a lakó-pihenő övezetnek...
TH 2008.06.16. 10:44:20
A magyarázatod kielégítő, mindent visszaszívtam. Szóval jól tuttad, a rendőr meg hülye volt. Előfordul. Mindegy, Neked volt valszeg igazad a leírtak alapján. Ne hagyd magad elbizonytalanítani!
Karak 2008.06.16. 10:46:25
Ezt én is tudom! :) A mhelyem előtt pont ilyenből szoktam kijönni, és ha látom, hogy még "belefér" ( meg tudok állni ha kell ) kikanyarodok, mert "elsőbbségem van".
De 10-ből 8 szor csattanás lenne a vége..
Jó lehet biztosítózni ilyen helyeken. :)
ColT 2008.06.16. 10:46:34
Valszeg inkább tényleg lusták voltak csavarozni...
Andie 2008.06.16. 10:51:40
Pl busz kiengedése/nem kiengedése, villamos szituk, stb. Nomeg itt is mindig tanulok, Tőletek.
TH 2008.06.16. 10:59:06
Uhh, amit itt leírsz, az viszont tényleg gáz. Jó, hogy bevallod, de esetleg elő kéne venni a KRESZ-könyvet. Én ugyan csak 11 éve vezetek, de a szabályok nagy részét ismerem. Persze nem mindet (nem tudom, hogy hídon szabad-e tolatni v. megfordulni stb.), de a fontosabbakat igen. Pl. az durva, ha nem tudod, hogy a tömegközlekedésben résztvevő busznak a megállóból elindulva elsőbbsége van. Ezt eléggé beleverik az ember fejébe. De mondjuk az autósok 90%-a magasról leszarja...
insert_click · http://legjobbpalinka.hu 2008.06.16. 11:00:20
Majjom 2008.06.16. 11:02:06
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 11:03:07
Ravaszd után nyílt terepen 70-50-30-as tábla 100 méteren belül. hát mondom miazisten. egyikoldalt magas domb, látszik hogy itt nagyon sáros az árokpart, meg a túlsó is. gondolom a múltheti vihar. de az útnak mostmár semmi baja nem volt. 2 km-en keresztül volt a 30 érvényben...
Veszprémvarsány után rögtön 60. itt volt kiegészítő is: Úthibák. ez eltartott a Rédei elágazó előttig 100 méterrel. akkor oda meg már minek feloldó, mikor mindjárt kereszteződés.
egyébként keresztkérdés: a sebességkorlátozást feloldja e egy főútvonal tábla? mármint nem feloldja hanem felülbírálja, vagyishát értitek. a főútvonal tábla azt jelzi hogy főút van 90 a limit. és ha előtte 500 méterrel volt egy 60-nas tábla? (ezen a szakaszokon nem volt ilyen, de akár lehetett is volna)
DEGEC 2008.06.16. 11:05:10
irigyellek titeket.
en pont lesz@nam..
TH 2008.06.16. 11:06:35
A főútvonal tábla csak az elsőbbségi viszonyokról ad tájékoztatást. Hogy jut eszedbe ehhez bevonni a sebességhatárok kérdését?
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 11:10:01
ny 2008.06.16. 11:10:38
Pontosabban az hová van leírva, hogy ha én haladok egy négy sávos úton, akkor be kell néznem a keresztutcákba, hátha van kinn lakópihi-tábla, ami alapján elsőbbséget kellene adnom?
TH 2008.06.16. 11:12:18
Lakott területen kívül nem csak főúton mehetsz 90-nel...
TH 2008.06.16. 11:13:53
Nincs leírva, hogy nincs. Ha 4 sávos úton haladsz, akkor az valszeg főút, és minden utca elsőbbséget ad. De ha egy normál úton mész, amin egyenrangú kereszteződések vannak, akkor a lakó-pihenő övezetből fekvőrendőrön át kivezető utca is egyenrangú a te utaddal.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.06.16. 11:14:37
TH 2008.06.16. 11:15:32
Szóval a főútvonal tábla NEM jelzi azt, hogy "főút van, 90 a limit". azt, hogy 90 a limit, azt a lakott terület vége tábla jelzi. Ha ez után korlátozás van, akkor azt feloldó tábla, vagy a köv. aszfaltozott bekötő út oldja fel (mármint útkereszteződés, de csak ha a másik út is aszfaltozott).
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 11:20:06
TH 2008.06.16. 11:24:43
Ez a kérdés merült fel bennem is. Hogy juthatott eszedbe? :)))
TH 2008.06.16. 11:26:10
Köszi, tényleg pont ezt akartam mondani! Nem is gondoltam volna, hogy 1 mondatban is meg lehet értelmesen fogalmazni azt, amit el akartam magyarázni. Na ja, hát aki tud fogalmazni, annak könnyű! :)))
Aszi 2008.06.16. 11:27:42
TH 2008.06.16. 11:30:35
A KRESZ ismer ilyet, az az egész településre érvényes.
14. § (8) Ha a „Sebességkorlátozás” jelzőtáblát a „Lakott terület kezdete” jelzőtáblával együtt helyezték el, a sebességkorlátozás hatálya a teljes lakott területre kiterjed.
Deneware 2008.06.16. 11:30:58
A kereszteződés feloldja a sebességkorlátozást. Gondolj bele. Ha mondjuk a kereszteződésen nem átmész, hanem bekanyarodsz, és nem látsz táblát, honnan kéne tudnod, hogy előtte , azon az úton amire rákanyarodsz, volt egy -mondjuk- 30-as? Lakott területen alapesetben ugye 50-el mehetsz tovább.
Walter Melone (törölt) 2008.06.16. 11:35:34
Maxi 2008.06.16. 11:35:55
Szabad.
Andie 2008.06.16. 11:37:33
Namost megint elbizonytalanitottatok.
Apáméknál Szegeden a köv. szitu van:
Főfasor, hosszú, egyenes út ugyibár. Tőle jobbra lakóövezet, kis utcákkal. Egy ilyenben laknak az ősök is.
||
||====...
||
||====...
||
Namost akkor a főfasoron (függöleges út itt) én 50-el száguldok, akkor "elvileg" minden kis bekötő utcánál jobbkezet kéne adjak? Hisz ott van a lakóövezet vége nekik...
Maxi 2008.06.16. 11:40:28
Ha azok egyenrangú kereszteződések (azaz a főfasoron nincsen kint főútvonal tábla), akkor igen. Fogd fel úgy, hogy baromira nem kell érdekeljen, hogy a kereszteződés mögött lpö van-e vagy sem. Keresztutca, aszfaltos, nincs tábla -> jobbkéz szabály.
Walter Melone (törölt) 2008.06.16. 11:40:40
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.06.16. 11:40:46
Maxi: Egészen biztos vagy te ebben?
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 11:41:15
illetve szigetközi gyerek révén szoktunk menni arrafelé pecázni, és a dunapartról jövet nem az a jellemző hogy betonúton érkezünk egy faluba, hanem valószínű hátsó dűlőúton. ott meg nincs falunévtábla sem, nemhogy sebességkorlátozás. ilyenkor nem büntethetnek meg pl ha gyorsabban megyek. (vagy nemtudom, de lázadnék a rendőrnek az biztos)
TH 2008.06.16. 11:41:20
Valóban! :)
Majd legközelebb kipróbálom az Erzsébet-hídon! :)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.06.16. 11:44:01
TH 2008.06.16. 11:46:37
A tolatásra gondoltam. Záróvonal minden hídon van...
jani 2008.06.16. 11:47:38
TH 2008.06.16. 11:47:57
Ha főúton vagy védett úton haladsz, akkor elsőbbséged van. De ha a kis utcáknál nincs mackósajt vagy stoptábla, akkor azok jobbkezes utcák.
TH 2008.06.16. 11:49:05
Na jó, ezt leírták előttem, bocsi.
jani 2008.06.16. 11:51:22
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 11:55:48
a lényeg hogy a fejreállított háromszögről van szó, ha macisajtot látsz errefelé :)
Andie 2008.06.16. 11:57:04
Jani : ez jó :)
BélaBácsi 2008.06.16. 11:57:56
Egyébként logikátlan, hülye állapot, de ez van.
TH 2008.06.16. 12:01:41
Ezt én fordítva tudom. Nekem azt tanították, hogy parkolóból kihajtva elsőbbséget kell adnod. Mindenesetre a jogszabályban nem találtam semmit, ez alapján Neked van viszont igazad.
BélaBácsi 2008.06.16. 12:05:20
A közlekedés logikája alpján szerintem is elsőbbséget kellen adni a parkolóból kijövőknek, hiszen ők csak most "kapcsolódnak be a közlekedésben, tehát nem "aktív" résztvevők.
TH 2008.06.16. 12:07:42
Lehet, hogy bíróság előtt nem állná meg a helyét a bírsát, amit kiszabnak...
BélaBácsi 2008.06.16. 12:12:04
Há nem'tom, de a KRESZ olyan mint az összes törvényünk, lehet eső, lehet hó, csak a jogászkodásra jó.
Rejtélyes 2008.06.16. 12:14:29
BélaBácsi 2008.06.16. 12:20:05
Apám is ezt hitte, a 80-as évek közepén 40 ezer kalapálásba fájt, + a bünti :(
Ja és ha jobbról jön egy IFA, vagy egy KAMAZ, vagy a Suzuki tököm-lököm, azért az nem mindegy :)
porthosz 2008.06.16. 12:24:24
A 4-es uton kifelé menet (ferihegy felé) ugyebár a belső "út" korláttal el van választva a külsőktöl. Na most a kérdés az hogyha a külsőnek ki van rakva mondjuk egy 60-as tábla én viszont ebben a belső elválasztottban haladok és lakott területen kivül vagyunk, akkor az a 60-as rám is vonatkozik-e vagy nem?
TH 2008.06.16. 12:26:10
Az két külön út, csak ez nem látszik annyira. A belső (a Ferihegyi gyorsforgalmi út) lakott területen kívül vezet, ezért vagy 90-nel vagy a táblákkal meghatározott sebességgel mehetsz. A Gyömrői út (ami melletted van) sebességkorlátozásai nem vonatkoznak rád.
BélaBácsi 2008.06.16. 12:27:01
Csak a külsőre vonatkozik. Hasonló van az M1-M7 budaőrsi bevársáló központ elagazásnál is. A két út "felépítménnyel" el van választva.
Álmos 2008.06.16. 12:27:41
jollytall 2008.06.16. 12:30:53
Megyek országúton (90), 70-es tábla (70), majd lakott terület. Mi a sebességhatár? Én azt gondolom 50. Lásd Ferihegyről be, Vecsésre. Igaz a Vecsés tábla után a következő oszlopon, úgy 50 m-re újra kint van a 70. (Ugye egy oszlopra azért nem teszik ki, mert akkor az egész lakott településre vonatkozna. Persze erre is van megoldás a kétágú oszlop, de azt nem szeretik használni.)
És mi van ugyanezzel a logikával visszafelé. Megyek lakott területen (50). Sebességkorlátozó tábla (akár 30 akár 70). Utána lakott terület vége. Most mennyivel lehet menni? 30-al illetve 70-nel a tábla szerint, vagy 90-el mivel vége a lakott területnek.
Ugyanez a kérdés igaz egyébként a különböző úttipusok közötti váltásnál (ezért nem volt rossza a főútvonal tábla kérdéskör). Autópálya vége előtt 100-as tábla, majd autópálya vége. Mennyivel lehet menni? És fordítva? Országúton 70-es tábla, majd átmegy autóútba.
Emlékeim szerint az út típusát jelző tábla kvázi kereszteződés és így törli a korábbi táblák hatályát, de valaki biztos tud pontosabbat mondani.
BélaBácsi 2008.06.16. 12:37:01
A fiam most vizsgázott KRESZ-ből, nagyon meglepődtem. Ha jogszabályt elolvasod, akkor abból szinte semmit nem értesz. Ahhoz még kell kategóriánként 500-1000 oldali könyv értelmezésként. Hát ez szép.
Aki mondjuk olyan helyen tanul vezetni, ahol nincs villamos, nincs rendes párhuzamos közlekedés stb. az nem tud mit kezdeni a helyzettel. És ez igaz arra is, amivel nem találkozunk gyakran, vagy egyáltalán.
A KRESZT évente foldozgatják (ami jogos is, mert változik a világ), de nem ártana közérthető nyelven is elmagyarázni mi a rák változott, mit tett semmissé.
Amíg nagy állami vállalatnál dolgoztam és annak autóját kellett vezetnem, 2 évente volt KRESZ továbbképzés. Nem volt vérengzés, senkinek sem szedték le a fejét egy rossz teszt után, de szembesültünk vele mennyit felejtünk. Ráadásul olyan rutinos oktatók voltak, akik 2 órában fel tudták frissíteni a hiányos ismereteinket, és el tudták mondani alny+állítmány+TÁRGY szintem mi változott 2 év alatt. Nem vált kárunkra
porthosz 2008.06.16. 12:46:47
Ez jó post, engem is érdekelne a helyes válasz.
Emlékeim szerint a sebességkorlátozást csak kereszteződés (abból is azt hiszem csak "müutas" és nem mindenféle földút) és a korlátozást feloldó tábla oldhatja fel.
Ellenben ez azt jelentené hogyha egy faluban az utolsó kereszteződés után ki van rakva egy 30-as tábla, akkor elvileg 30-al kellene menni a következő városig ha nincs újabb kereszteződés....
Persze kérdés hogy jól gondolom-e
Prez (törölt) 2008.06.16. 12:48:01
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 13:32:00
az autópálya, és autóút tábláknál véleményem szerint egyértelmű. 100-as korlátozás után ha ott van az autópály/út vége tábla onnantól már csak 90.
ha 70-nel lehet, és van egy autópálya/út kezdete onnantól 130/110, ha nem akkor ott külön sebesség korlátozó táblát kell kitenni.
itt keveredtem bele a főútvonal táblába, ugyanis az nem olyan tábla mint az autópálya/út. nem azt jelenti hogy ez lakott területen kívüli út. hanem azt hogy ez a felsőbbrendű út amin haladsz, tehát elsőbbség kérdésének szempontjából te vagy előnyben. de sebességi kérdésben ez a tábla nem foglal állást, ellentétben az autópálya/autóúttal.
falu utsó kereszteződése után 30-as tábla ellenben a falu vége tábláig él. ha a falu vége tábla után van akkor a feloldó tábláig, egy kereszteződésig, vagy a köv falu kezdetét jelző tábláig van.
a kereszteződés lakott területen kívül megintcsak érdekes etet. a földút, kavicsút csatlakozás nem tekintendő feloldó kereszteződésnek. namost sok ilyen utacska csatlakozásánál, azok első 10-20 méterét lenyomják aszfalttal. elő ránézére feloldó kereszteződésnek tűnik, és ugye neked nem kell bámulnod befelé hogy tényleg, vagy csak a kavicsos bekötésénél van egy kicsi aszfalt...
mi itt a konkrét tényállás? mert a kressz szerint az útkereszteződés feloldja a tilalmat. az útkereszteződés definíciója a kresz szerint meg ez: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása. itt még az út burkolatáról sincs konkrét megjegyzés. ezalapján a kavicsos dűlőút csatlakozási is feloldja a lakott területen kívüli sebességkorlátozást
TH 2008.06.16. 13:53:16
Jól összefoglaltad a lényeget, nem is tudok mit hozzáfűzni, csak azt, hogy nem is tudok mit hozzáfűzni.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 13:57:42
jollytall 2008.06.16. 14:05:22
Nem látom a különbséget az autópálya, autóút és a főútvonal táblák típusa között. Mindhárom útvonaltípust jelző tábla (Kresz 11$).
A földút miért nem feloldó hatályú? Nem találtam erre utaló megjegyzést a Kreszben. A földúttal való kereszteződés is útkereszteződés, ahogy ezt az elsőbbségi viszonyokról szóló pont is taglalja (28$ 2 C).
TH 2008.06.16. 14:11:05
Földútról csak az elsőbbség kapcsán ír a KRESZ, ezt a részét a dolognak nem értem. Tanultunk egy értelmezést(amit Torpedó mond), de ezt a KRESZ-ben nem látom alátámasztottnak. Nem tudom, hogy ilyenkor mi a helyzet....
Az, hogy Te nem látod a különbséget, az elég szomorú. A főútvonal tábla csak annyit jelent, hogy a keresztező utak alárendeltek ennek az útnak. Nem vonatkozik rá más sebességkorlátozás se semmi. Csak az elsőbbség viszony kérdését érinti. Az autópálya és autóút táblák viszont valóban az út típusát határozzák meg, a hozzájuk tartozó sebességkorlátozással együtt.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.06.16. 14:11:14
A földút meg nem feloldó hatályú, paragrafust nem keresek, mert dolgozni is kell, de így tanították nekem is, hogy sebességkorlátozást sem old fel, valamint az aszfaltozott úton jövőnek minden irányból elsőbbsége van a földúton érkezőkhöz képest.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.06.16. 14:12:15
Rocko- 2008.06.16. 14:28:29
jollytall 2008.06.16. 14:30:46
Én onnan próbálom levezetni, hogy mindhárom tábla azt jelenti, hogy az eddigi útnak vége, innen egy új úton haladsz, azaz az egy útkereszteződés, ahol két út egymásba torkol (az egyiknek vége, a másik elkezdődik). Ha pedig útkereszteződés, akkor az eddigi korlátozó táblák hatályukat veszítik, és utánuk az adott területen érvényes általános sebességhatárok élnek.
A földútra semmi szabályt nem találtam ami miatt ne oldana fel. Azt lenne még értelme megnézni, hogy nem lehet-e fordítva levezetni. Az országúton az útkereszteződések után ki szokták tenni a főútvonal táblát. Nem tudom erre van-e szabály. Ha van szabály, akkor egyértelmű, hiszen ha nincs főútvonal tábla, akkor nem is volt kereszteződés (azaz az csak optikai csalódás volt). De ha nincs szabály, akkor már nem látom miért ne lehetne kereszteződés.
netuddki 2008.06.16. 14:32:45
Itt vannak a teljesen egyértelmű paragrafusok a KRESZ-ből, amelyek egy betűvel nem említik az útburkolat minőségét:
14. § (1) A járművek forgalmát tiltó vagy korlátozó jelzőtáblák:
d) „Sebességkorlátozás”; a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb sebességgel haladni tilos;
...
(6) Az (1) bekezdés c)-g) pontjában említett jelzőtábla hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződés kezdetéig tart, kivéve, ha a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla ennél rövidebb távolságot jelöl meg, vagy a (7) bekezdésben említett jelzőtábla a tilalmat előbb feloldja
és
I. Az úttal kapcsolatos fogalmak:
k) Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 14:34:07
viszont a kereszteződés fogalma a kresz szerint nem különböztet meg kereszteződéseket útburkolat szerint. eszerint tehát felold a földút is. vagyis minden ami kereszteződés.
csakhát ugye erre kéne valami jogi maszlag hogy akkor most mivan. meg ha csak portalanított kereszteződés old fel akkor mivan akkor ha a poros út a kersezteződéstől számított első 25 méterében portalanított. azt te 60-90-nel elsuhanva nem látod milyen út, csak azt hogy ez egy aszfaltos kereszteződés volt.
és ugye itt még bejön a kertvárosi, falusi rész, ahol elő-előfordul hogy kavicsos utcák vannak lakott területen belül. az ott tutira felold. ilyen alapon lakotton kívül is kéne. mert ugye az sincs lefektetve hogy különbség van lakotton belüli, és kívüli kereszteződés között.
ergo szerintem is felold a földút, de nem így tanították, és ehhez tartom magam. inkább nézzen bénának egykét autós, minthogy legomboljon a rendőr gyorshajtásért egy ilyen félreértelmezhető hülyeség miatt.
útvonaltípust jelző táblák: igen mindhárom az, viszont különkülön más-más definíciójuk van. az autópálya sem csak azt határozza meg hogy 130. mert meghatározza azt is hogy min 60, teherkocsiknak is, miegyébnek, jobbra tartási kötelezettség ilyenek. a fűútvonal definicíója meg csak azt írja le hogy felsőbbrendű út. kész. nincs sebességi meghatározás. ilyen táblát láthatsz nagyvárosokban is, és még városon belül is ki szokták rakni.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 14:40:36
-lakott területen belül vagy kívül vagy
-ha van korlátozó tábla, aszerint.
de az 100-as tábla, majd autópálya vége, akkor ez azt jelenti hogy annak vége, és lakott területen kívül vagy akkor max 90, tehát a 100-at felülbírálja.
viszont ha az autópálya vége táblán van a 100-as, vagy utána, akkor viszon azon a szakaszon engedélyezett a 90 helyett a 100-as haladás. (pont van is rá példa, most nemrég emeltek pár helyen az országban - pl veszprém - márkó között a 8-ason 2×2 sáv de csak 2-3 km-en. nem autóút, de 110-zel lehet menni.)
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 14:44:56
namost ha nincs tábla akkor nem kéne 50-re lassítanom. de hát látom hogy faluban megyek. azt is láttam hogy szemben ott volt a falu vége tábla. persze ezt nem tudhatom biztosan mert hátulról láttam.
ilyenkor mivan? jogilag nem vagyok büntethető, mert nem volt tábla.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 14:45:59
autosave 2008.06.16. 14:51:19
igen, ha rendes út, nem csak valami kapubejáró... elsőbbségi viszonyok eldöntésénél megkülönböztetjük a szilárd burkolatú út / földút viszonyt, de útkereszteződésnek útkereszteződés az is, így felold. kresz nem tesz különbséget út és út között.
Rejtélyes 2008.06.16. 12:14:29:
Remélem tényleg viccből írtad a T-kereszteződéses kommentet, azért van ott a smiley. Csak hogy mindenkinek tiszta legyen:
T alakú kereszteződésben is jobbkézszabály érvényes, ha elsőbbséget szabályozó táblák nincsenek!!! Tehát hiába mész egyenesen az egyenes úton, a megszűnő útról jövőnek elsőbbsége van ha jobbról jön! Bármerre mehet, elsőbbsége van! Jogilag ugyanolyan útkereszteződés, mint a többi.
És igen, a lpö táblák nem szabályozzák az elsőbbséget - semmi közük hozzá. (Talán annyi, hogy lpö-n belül nagy valószínűséggel rengeteg egyenrangú kereszteződés lesz.)
autosave 2008.06.16. 14:53:22
ilyenkor mivan? jogilag nem vagyok büntethető, mert nem volt tábla."
Nem vagy, de a relatív gyorshajtást rád verhetik ;)
Rocko- 2008.06.16. 15:07:36
"TH: Affenébe, lassabb voltam nálad 9 másodperccel. :)))"
ott a gomb alul. ;D
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 15:08:06
de mivel hetente többször járok arrafelé lassítottam 50-re. meg is jegyeztem hogy milyen szorgosan gyűjtik az aluminiumot. tegnap is mentem arra, már visszatették a táblát...
TH 2008.06.16. 15:17:18
Ilyen értelmes, és konstruktív társalgásban rég vettem itt részt. Úgy látszik ez a téma nem kavar olyan indulatokat, mint a megszűnő sáv témaköre....)
OFF:
SilentSound, nagyon sok cikk vár kirakásra? Mert én napok óta tervezek írni egyet az egymás iránti odafigyelésről, és ezen belül a parkolásról, de még nem szántam rá magam. Ha megírom, van esély rá, hogy ki is kerüljön hamar, vagy százával vannak a fiókodban megjelentetésre váró posztok?
ON
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.06.16. 15:35:49
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.16. 15:46:34
videót is csinálhatnék. van hogy csak fogom a fejem egy-egy érdekes manőver miatt. (pl 10 m tolatás helyett 50 m előre, és ott szűk helyen megfordulás kb 10 db előre-hátra mozdulattal, majd diadalittasan orral ki; 5 m helyen előre-hátra tolatgatás, pedig 60× annyi hely van, stb.)
Andie 2008.06.16. 15:47:53
Alapvetően híve vagyok az egymás segítésének és inkább okításának mint kioktatásának. Ha mindenki szem előtt tartaná, hogy úgy beszél a fórumtársával, mint pl öccsével vagy legjobb barátjával tenné, szerintem ilyen topic lenne mindenhol. Én ezt élvezném.
Viszont ha egy "oktondi" kérdésre rögtön az a válasz, hogy lúúúúúúzer, kis hüje, hát esse tudod, de fasz vagy, baze, menj ide-oda, azt tanuljá, stb, hát akkor talán érthetö, hogy a másik fél is úgy reagál, ahogy.
Javaslom aki ezt olvassa, és egyetért, a jövőben tartsa ezt a stilust. Ha mégis jön 1-2 fent említett bajkeverő, talán a legokosabb kultúráltan lekezelni / ignorálni.
Na ON :)
TH 2008.06.16. 16:04:53
Egyetértek, és igyekszem...csak néha nehéz. Nagyon durva volt pl. az én első hsz-em?
TH 2008.06.16. 16:06:39
Arról szeretnék majd írni, hogy jó lenne, ha az autóstársak figyelnének arra, hogy más is szeretne még parkolni, és nem kell 2 helyet elfoglalni...akár ha hosszában áll meg, és kurva messze áll meg mindkét őt közrefogó kocsitól, akár ha keresztbe, és teljes ajtónyitási távot tart...szal ilyenekről meg egyéb hasonló dolgokról, aminél egyértelműen az odafigyelés teljes hiánya okoz problémát, lenne mit leírnom...
Laciii 2008.06.16. 16:06:45
Nem jó ötlet, anyázás kimaradna, de a többi nem lenne szép :)
porthosz 2008.06.16. 16:17:57
Szóval hordjatok magatoknál fényképezőgépet, én is tartok egyet, pont arra az esetre hogyha ne adj isten megbüntetnek egy kinfelejtett 30-as táblánál vagy hasonló akkor következőleg lefényképezem aztán jól beperlem az illetékes-t, legalább annyira mint a bünti ha tényleg kinnfelejtettt (szerintem 150 k-s bünti felett mindenképp hatásos, és ugyebár lakott területen kivül elmenni 90-el egy 30as mellet tuti van annyi)
Andie 2008.06.16. 16:22:19
De ettől függetlenül igazad volt, és _illik_ tudni, bár mint kiderült, jól tudtam.
A példa épp ezért sántitott is, hogy pont Téged hoztalak fel, hisz itt épp nem sértegetés forgott fent, csak egy kis dorgálás, épitő szándékkal. De hálistennek most itt nem is volt anyázás, igy nem tudtam jobb példát :)
Na, csak igy tovább, ez a lényeg :) Laci - ott a pont :)
Megyek is haza. :P
jollytall 2008.06.16. 19:33:33
Tudtommal (ld. büntetőpontok kiosztását), relatív gyorshajtás csak más vétséggel együtt értelmezett. Ha 50-el beveszek a faluban egy sarkot, nyikorog a kerék, stb., abba nem lehet belekötni. De ha ugyanott 20-al megyek és megcsúszok egy jégbordán és átlépem a záróvonalat, akkor már elkövettem a relatív gyorshajtás bűnét is.
autosave 2008.06.16. 19:41:44
Géza 2008.06.16. 22:25:47
áhá, erre nem gondoltam (relatív gyorshajtás)"
Sok mindenről nincs fogalmatok :-) Relatív gyorshajtás nem merül fel a gyorshajtás kapcsán. Javaslom tanulmányozzátok az egyes szabálysértésekről szóló korányrendeletet, és meglátjátok hogy önmagában nem bűntethető.
autosave 2008.06.17. 00:57:44
Mert ok, hogy 42.§-52.§-ig felsorolja tételesen, de utána van egy ilyen:
"Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése
54. § (1) Aki a közúti közlekedés szabályait - a 42-52. §-ban meghatározott eseteken kívül - megszegi,
harmincezer forintig terjedõ pénzbírsággal sújtható."
218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet | az egyes szabálysértésekrõl | III. Fejezet - KÖZLEKEDÉSI SZABÁLYSÉRTÉSEK
De szigorúan laikusként... Szóval?
Név: 2008.06.18. 01:13:42
TH 2008.06.18. 11:56:20
Ezt most nem pontosan értem, hogy érted.
Van egy út ("A"), amin mész, jobbról jön egy utca ("B"), ami lakó-pihenő övezetből jön ki. A "B" végén fekvőrendőr van (esetleg lehet a járda fekvőrendőrnek kialakítva). Ilyenkor kinek van szerinted elsőbbsége? Neked vagy a "B" jelű útról jövőnek?
autosave 2008.06.19. 00:08:28
Más kérdés, hogy miért az elsőbbséggel rendelkező út kap fekvőrendőrt... Az alárendelten meg száguldozhatnak. Akkor vagy mindkettőnek legyen, vagy csak az alárendeltnek...
autosave 2008.06.19. 00:09:47
TH 2008.06.19. 12:24:18
Én akár hinnék is Neked, de tudsz ilyet idézni a KRESZ-ből? Én erre utalóan egyetlen szót sem találtam.
djtboy 2009.06.19. 13:54:10
Oda akárki behajthatt?
van -e tilto hatása ?
vagy csak tájékoztató tábla ?
[b]nos itta válasz is[/b]
http://djtboy.googlepages.com/lakó-pihenőövezettáblajelentése
www.jogsicentrum.hu/csevejde/0b.htm
TH 2009.06.19. 14:04:52
És igen, én tisztában vagyok a tábla jelentésével (már ami engem illet - 2,5 tonna alatti szgk-val).
jónévez 2009.06.19. 16:39:47
Hát azért nem pontosan. Úgy van ez megfogalmazva:
"Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak és trolibusznak a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) - ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető - lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz, illetőleg a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről".
Ezt a buszsofőröknek külön ki is emelik, hogy ez NEM elsőbbségi viszony. Ott a külön feltétel: meg kell neki győződnie. Az elsőbbségnél pedig nem kell -bár néhány helyen, ahol tudjuk, hogy be szokták nézni, nem árt, de nem feltétel.
A másik: a földutas kereszteződés minden szempontból kereszteződésnek számít, a sebességkorlátozás feloldása szempontjából is. Egy kivétel van (ahogyan említetted is ezt): a földútról érkező elsőbbséget kell adjon az épített úton közlekedőnek.
Nem kioktatni akarlak, csak a jó magyarázataid közé ez a két hiba csúszott, gondoltam, felhívom rá a figyelmet, mert úgy láttam, mások is (főleg a földutast) félreértik.
TH 2009.06.19. 16:53:13
A busznak meg valóban nincs feltétlen elsőbbsége, itt pongyolán fogalmaztam.
Nem vettem kioktatásnak, az észrevételek jogosak.
hogen 2009.06.19. 17:26:15
TH 2009.06.19. 17:53:23
Előszedjünk régebbieket is? :)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.06.19. 17:56:05
szaGértő 2009.06.21. 10:36:09
szaGértő 2009.06.21. 10:39:20