Mikor egy utcasarokra érünk előfordulhat, hogy elsőbbséget kell adnunk a nekünk jobbról érkezőknek. Ezt már sokszor kiveséztük. Annefors Vika azonban még el sem ért a sarokig, máris szűkös helyzetbe került és miután kiidegeskedte magát, azon gondolkodott, vajon milyen szabály utal arra, hogy a saroktól hány méterre kell megállni, hogy mindenki elégedett legyen. Kicsit több tolerancia mindenkire ráéfre...
Mai eset, még mindig kapkodom a levegőt. Budapest, II. kerület, Medve és Vitéz utca kereszteződése.
Én a Duna irányából haladok a Vitéz utcán, elhagyva a Gyorskocsit, és kb 30 méterre vagyok a Medve sarkától, amikor egy baromarc a Medvéből balra kanyarodik, az én irányomba – de ez nem lenne baj – viszont semmit nem tesz meg, hogy elférjünk a rohadtul keskeny, bár kétirányú, plusz 1 oldalon parkolós utcában. Sőt, amikor szokásosan mosolyogva kérdő mozdulattal jelzem, hogy most akkor mi lesz, ki merre, jön, megáll előttem 1 mm-rel, és kiugat az ablakon, hogy „jobbkézszabály!”
Persze én is ordítottam, hogy ez nem a sarok, hanem az utca maga, de a f0stalicska nem hagyja abba. Hátrálok, hátha ő is kicsit odébbhúzódik, de nem, jön szembe velem, 1 mm-nyire.
Mivel anyuka ült mellettem, a maga 83 évével, jeleztem a baromarcnak, hogy most akkor maradjon, ahol van, felálltam a túloldali minisztériumi parkoló bejáratába, hogy ez a totálisan ostoba, tudatlan, idióta, ugyanakkor teljes mértékben gennyláda, erőszakos, stb. menjen a francba. Aztán 10 perces levegőzés után továbbmentem. Mivel nem volt módom más akciót végrehajtani, álljon itt a rendszáma: EBV 314.Sárga volt, vagyis taxis, gondolom, de épp nem munkában. Valami fekete, ócska autó volt – talán ezért volt olyan nagy a pofája?
Azóta is keresem a KRESZben, hogy a jobbkézszabály a saroktól visszafele számolva hány métertől érvényes, de nem találom.
tehenke 2009.01.07. 08:10:42
Lexand · http://szavazik.blog.hu 2009.01.07. 08:15:23
nagyzee 2009.01.07. 08:33:19
Aqweren 2009.01.07. 08:33:37
Ha le tudna húzódni, nem szoktam tolatni - nézzük egymást amíg meg nem mozdul valamerre.
De azokat is imádom akik megijednek attól hogy jajjúristen hogy férünk el - és megállnak az út közepén :D
gmower (törölt) 2009.01.07. 08:40:17
Matrix_ 2009.01.07. 08:56:28
Az ilyen helyzeteket mondjuk kölcsönös udvariassággal stressz és infarkt mentesen meg lehet oldani. Sztem!!
Aqweren 2009.01.07. 08:59:38
"Az ilyen helyzeteket mondjuk kölcsönös udvariassággal stressz és infarkt mentesen meg lehet oldani."
Was ist das kölcsönös udvariasság? :D
gmower (törölt) 2009.01.07. 09:04:57
ehpkb5 2009.01.07. 09:08:12
tehenke 2009.01.07. 08:10:42
Szerintem Photoshopp. Búcsúszex volt?
szerintem az ilyen hozzászólások simán egy kategóriába esnek az elsőzéssel... s akkor már törölhetők is :)
on
Matrix_ 2009.01.07. 09:09:44
ha én udvarias vagyok Veled, akkor elvárom, hogy Te is az legyél Velem. De Te az vagy tudom :)
Tehát, ha Béla udvariasan elengedi Tibort, akkor Tibor nem tesz vöröslő fejjel javaslatokat Bélának arra vonatkozólag, hogy mit tegyen az anyjával, milyen napszakban, milyen háziállatok segítségével!
Harelgas 2009.01.07. 09:17:09
Lunitari 2009.01.07. 09:19:29
randomuser1 2009.01.07. 09:21:48
George Jung 2009.01.07. 09:22:38
Egyébiránt én az első próbálkozás után (amikor követett 1 mm-re), egy kurva mm-t nem mozdultam volna. Rendkívül sokáig ott álltunk volna. Bárkivel fogadok, hogy Ő unta volna el előbb.
ex-dr. vuk 2009.01.07. 09:36:25
Esszeru nem?..
randomuser1 2009.01.07. 09:41:40
Lunitari 2009.01.07. 09:47:12
ex-dr. vuk 2009.01.07. 09:52:31
Egyebkent sem jol mondod: NEM allhatsz be a keresztezodesbe, ha nem tudsz tovabbmenni. Ezt nem tanitottak? Ha nem sargan villog hanem mukodik, es zolded van, AKKOR SEM! A keresztezodest szabadon kell hagyni, ha nem tudsz kijonni belole!
Lexand · http://szavazik.blog.hu 2009.01.07. 09:53:37
Sokan például jobbra fordulásnál (macisajtnál, stop táblánál sem) egyszerűen nem néznek jobbra. Ha időközben felhúztak volna egy falat, azt se vennék észre, pláne, ha áll a sor, vagy épp előznek, egyéb. Volt már olyan, hogy a védett úton épp előztem, amikor szemből valaki úgygondolta, hogy kifordul elém. Olyan gyorsan még nem fejeztem be előzést. :D
Lunitari 2009.01.07. 09:56:03
Kétírányú utcánál mi az, hogy nem fér be? Tényleg? Azt is tudod, hogy álló autónak minidg elsőbbsége van? Tehát ha én otthagyom az autóm a te sávodban és te nekimész te leszel a hibás és ez a gyakorlat...én is csodálkoztam....
lOc (a pasztafáriánus) 2009.01.07. 09:56:37
Lunitari 2009.01.07. 09:57:46
ex-dr. vuk 2009.01.07. 09:58:43
Allo autonak nem elsobbsege van :) A fogalmakat ne keverjuk. Ha te allo autonak nekimesz, persze, hogy te vagy a hibas: nem a latasi viszonyoknak megfeleloen vezettel, vagy szandekos volt - mindket eset a te sarad.
ex-dr. vuk 2009.01.07. 10:00:38
Ez sem ennyire egyertelmu, pl. ha osszefuggo parkolosor van, es mikor elkezdted kerulni meg nem jott szembe senki, akkor NEM TUDSZ elsobbseget adni a szembol jovonek. Igy ha o be akar kanyarodni az utcaba ahol vagy, es nem fersz el, akkor ki kell, hogy engedjek. Vagy szerinted a helyes eljaras h tolasson vissza akar fel utcahosszat a masik?... Baromsag.
prkl 2009.01.07. 10:01:02
lOc (a pasztafáriánus) 2009.01.07. 10:04:25
Rejtélyes 2009.01.07. 10:04:57
kpetya 2009.01.07. 10:06:06
Másrészt szerintem, ha valaki már kikanyarodott akkor te voltál szabálytalan, mert elözni nem kötelező.
lOc (a pasztafáriánus) 2009.01.07. 10:13:00
1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (közismertebb nevén KRESZ) 32.§
(3) Ha az úttest mindkét irányból belátható szakaszon egy forgalmi sávra szűkül és a közúti jelzésekből más nem következik, a szembejövő járművek közül annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik útját irányváltoztatás nélkül tudja folytatni; a másik jármű vezetője az áthaladást lassítással, illetőleg - a szükséghez képest - megállással biztosítani köteles.
Lexand · http://szavazik.blog.hu 2009.01.07. 10:22:18
Másrészt meg táblával jelzett főútvonal, méghozzá egyszámjegyű. Neki meg stop tábla.
goldblum 2009.01.07. 10:26:31
goldblum 2009.01.07. 10:27:46
Marcellusca 2009.01.07. 10:32:35
Hol élsz Te? Kölcsönös udvariasság a magyar közlekedésben? :D
avogadro00 2009.01.07. 10:34:32
rendszám jó, hogy megirtad! ezt igy kell.
Matrix_ 2009.01.07. 10:34:48
Velem elő szokott fordulni :)
Najó nem a belvárosban...
2009.01.07. 10:42:01
Most miért kellett levegőzni meg majdnem szívinfarktust kapni egy tök mindennapos szitu miatt?
Vagy én nem veszek észre egy "és képzeljétek vigyorog ki a taxiból úgy hogy közben egy véres kést dug éppen az ingzsebébe" mondatot a orok között?
goldblum 2009.01.07. 10:42:44
Marcellusca 2009.01.07. 10:46:22
ez ollan szépen "hangzik", csak minimális az esélye, hogy hamarosan találkozunk, amikor viszonozhaton az udvariasságod.
Legalábbis a legtöbb bunkó így gondolkodik.
Én meg úgy, ahogy Te, plusz: nekem is jól esik, ha udvariasak velem. Sőt! Még az is, ha én vagyok udvarias. (Lehetek-e ettől még sikeres-e?)
Ja, és azt írtam már, hogy utálom a taxisokat?! És azt is, aki nem utálja őket!
Dövan eltűnt, ezért megkérdem: az volt már, hogy hüjje a post író és ezért tart itt az ország? :D
Bummer 2009.01.07. 10:54:53
Rousboy 2009.01.07. 10:56:27
Devil 2009.01.07. 10:58:54
Egyebkent ilyen esetekben a parbeszed jelenthet megoldast: o mutogatja hogy jobbkez, te mutogatod hogy 'huzodjal mar le', aztan valaki csak csinal majd valamit. A csaladban egzedul a 4 eves kisfiamnak vannak ilyesmikkel gondjai az oviban, remelem mire 18 lesz es lesz jogsija, mar kepes lesz megbeszelni masokkal a dolgokat.
Gadget 2009.01.07. 11:08:47
Természetesen találkoztam már nem a környéken lakó faszparaszttal, aki berombolt az utcába ezerrel és nem érdekelte, hogy szemből már jócskán az utca felénél járt valaki, levillogta dudálta és mutogatott, hogy váljon köddé mert neki van elsőbbsége (amúgy valóban neki volt elsőbbsége) de ha nem fér el akkor feldughatja.
Nagynehezen elcentiztek egymás mellett, de akkor is a k... anyját az ilyen köcsögnek.
yanchi345 2009.01.07. 11:21:00
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.01.07. 13:17:19
nagyzee 2009.01.07. 13:17:41
BGyRacer 2009.01.07. 13:41:19
Azért nem minden taxis izomgörény, csak sajnos sokan hiszik magukról, h. "ki, ha én nem?!" (válasz: "akkor inkább te se'!")
Én pl. a 10 napos autómmal karácsony elött nekitolattam 1-nek, (béna vagyok, tudom...), és őt például sajnáltam, mert rendes volt Picasso-val, és addig nem tudott dolgozni a legforgalmasabb időszakban, amíg a szakszervíz ki nem javította az autóján azt a kb. 5-10 centis karistot, ami legalább 10 napoig tartott, lévén, h. drága Uniqua nem siette el a kötelező szerződésem rögzítését...
BGyRacer 2009.01.07. 13:42:20
Johnny M. 2009.01.07. 14:17:37
Taxist meg szépen kitolni az utcából (ha kell miliméterenként) vagy csak szimplán kivárni míg elunja és önként visszatolat >)
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.07. 15:33:42
Ha viszont nincs szembejövő autó, akkor bemehetsz a szűkületbe, mert nincs kinek elsőbbséget adnod. Ha pedig ezek után haladsz a szűkületben és valahonnan előkerül egy másik autó (mondjuk egy mellékutcából előkanyarodik), akkor már nem csak a józan ész és az előzékenység, hanem a KRESZ alapján is neked van elsőbbséged: neki kell megvárni, míg kiérsz.
2009.01.07. 17:38:17
„...ha kétirányú az út, és a Te oldaladon álltak a parkoló autók a Te sávodban, akkor kinek van elsőbbsége? Mert lehet, hogy ez volt a baja a delikvensnek?...”
TFH ez volt a baja, de ennek mi köze a jobbkéz szabályhoz? :-)
2009.01.07. 17:42:16
Ha emlékezetem nem csal (vagy nem alakítottak ott valamit azóta...), akkor a Gyorskocsi felől a Medve felé haladva az út jobb oldala parkoló.
Tényleg elég genyó hely ebből a szempontból, de szerintem el lehet ott férni, némi kölcsönös odafigyeléssel.
2009.01.07. 17:44:44
A történet szempontjából teljesen lényegtelen a Vitéz utca vonalvezetése. A kérdéses szakaszon ugyanis nyílegyenes. ;-)
2009.01.07. 17:48:33
„Kétírányú utcánál mi az, hogy nem fér be? Tényleg?...”
Pedig nem olyan nehéz elképzelni.
Az egyik sávot „teleparkolják”, mondjuk 4-5 autó mélyen, a másikban meg jönnek kifelé, ergo nem férsz be. Hiába kanyarodhatnál, mert elsőbbséged van.
beci57 2009.01.07. 18:37:38
Matrix_ 2009.01.07. 20:07:34
a jobbkézhez semmi. Ha az volt a baja a taxincsnak, akkor még nagyobb farok volt.
De sztem nem az volt a baja, hanem az hogy minden szempontból lehetett neki elsőbbsége, ha egyszer nem tudott vele élni, (helyszűke miatt) akkor baszhatja...
Lunitari 2009.01.08. 10:15:12
Lunitari 2009.01.08. 10:18:57
Lunitari 2009.01.08. 10:21:11
Devil 2009.01.08. 11:21:48
Persze ott senki sem parkol tilosban mert annyi ott a rendor mint nalunk nyaron a szunyog es ott meg a taxis sem mer gyorshajtani...
Lunitari 2009.01.08. 11:40:14
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.08. 12:42:51
"..Pl bekanyarodok egy ilyen utcába kurvára látom ám, hogy valaki már jön szembe és kb a felénél tart. Ha az ő sávjában állnak nekem van elsőbbségem kb ennyi. Nem fogok visszatolatgatni..stb"
Hm, én nem vagyok meggyőződve arról, hogy itt a bekanyarodónak elsőbbsége van.
Szerintem egyértelmű elsőbbség (ld. 32. § (3), feljebb belinkelve) csak akkor van, ha a szűkületbe való behajtáskor a két autó láthatta egymást. Ha te mellékutcából kanyarodsz be, akkor erről szó sincs. Ráadásul felvethető, hogy ebben az esetben a bekanyarodó fél ugyanúgy irányváltásra kényszerül (a kanyarodás miatt) mint a szembejövő, tehát már csak ezért sem lehet elsőbbsége.
Ebben az esetben viszont szerintem a 32. § (2) paragrafus él, ami szerint "Hátramenni azzal a járművel kell, amelyikkel ez ... könnyebben megtehető". Márpedig ez nagy valószínűséggel a bekanyarodó.
Lunitari 2009.01.08. 12:57:23
Lunitari 2009.01.08. 13:02:36
spanyol inkvizíció 2009.01.08. 13:03:13
Lunitari 2009.01.08. 13:08:44
spanyol inkvizíció 2009.01.08. 13:09:00
egyébként meg meglehetősen furcsának találom, hogy pont te erőlteted a kresz betűje alapján történő vezetést, aki szándékosan feltartod egy kereszteződésben a keresztirányú forgalmat, és ezek után még az oktatódat akarod lebaszni (amit persze alighanem megérdemel, ha ilyet mondott neked), holott akár el is olvashatnád a kresz vonatkozó betűit...
Lunitari 2009.01.08. 13:13:25
Lunitari 2009.01.08. 13:21:21
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.08. 13:25:26
A kanyarodás során (azaz már félig benn vagy az utcában, de még jól belátod azt az utcát is, ahonnan kanyarodsz) szerintem egyértelmű, hogy te sokkal egyszerűbben vissza tudsz tolatni két métert, mint a másik mondjuk huszat.
Tehát szerintem ezekben az esetekben a KRESZ szabály is az, amit egyébként a józan ész és a méltányosság diktál, nevezetesen az tolasson-térjen ki, akinek könnyebb.
Lunitari 2009.01.08. 13:52:17
Lunitari 2009.01.08. 13:55:20
Lunitari 2009.01.08. 13:56:31
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.08. 14:16:54
Azt csak mellékesen említettem meg, hogy a fenti esetben szerintem a józan ész egybeesik a szabályok diktálta viselkedéssel.
A "főúton előzünk" eset tök más, más paragrafusok vontakoznak rájuk, tehát egyszerően nem ide tartozik.
Lunitari 2009.01.08. 14:21:47
Lunitari 2009.01.08. 14:24:09
"1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (közismertebb nevén KRESZ) 32.§
(3) Ha az úttest mindkét irányból belátható szakaszon egy forgalmi sávra szűkül és a közúti jelzésekből más nem következik, a szembejövő járművek közül annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik útját irányváltoztatás nélkül tudja folytatni; a másik jármű vezetője az áthaladást lassítással, illetőleg - a szükséghez képest - megállással biztosítani köteles."
Csak ezt találtam, de ez meg engem igazol, nem értem miről vizionálsz....
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.08. 14:44:45
1) Az általad idézett (3) bekezdés arra az esetre vonatkozik, hogy mi a teendő, ha van egy szűkület, és ELŐTTE két autó, akik látják egymást. Ekkor az mehet be a szűkületbe, aki a saját sávjában marad, a másik NEM MEHET BELE, le kell lassítania vagy meg is kell állnia. Az elsőbbség tehát arra vonatkozik, hogy ki MEHET BELE a szűkületbe.
Ez a bekezdés NEM tárgyalja azt az esetet, amikor a két autó már benne van a szükületben, pl. azért mert nem láthatták egymást, amikor belementek.
2) Ha csak egy autó van, akkor az szabályosan bemehet a szűkületbe, akkor is, ha az a szűkület a másik sávban van, gondolom ezt azért te is elfogadod. Tehát kérdés, mi történik akkor, ha belementél a szűkületbe és összetalálkozol egy másik autóval, amelyik (tegyük fel) szintén szabályosan ment bele.
Erre az esetre vonatkozik a 32.§ (2) bekezdés, idemásolom:
"(2) Olyan keskeny úttesten, amelyen a járművek egymás melletti elhaladása nehéz vagy lehetetlen, a járművekkel meg kell állni és az elhaladást az útpadkára húzódással vagy hátramenettel kell lehetővé tenni. Hátramenni azzal a járművel kell, amelyikkel ez - a járművek adottságait és a körülményeket figyelembe véve - könnyebben megtehető."
Tehát itt már szó sincs arról, hogy melyik oldalon van a sáv, csak arról, hogy annak kell kitérni, akinek könnyebb.
Na, én ezt vízionálom. Szívesen hallanám a Te víziódat is.
Lunitari 2009.01.08. 14:52:45
Te azt állítod, hogy 2 sávos felfestett út esetén (1-1) neked van elsőbbséged az én sávomban velem szemben haladva, mert előbb hajtottál be, mint én a túlsó felén...Normális-e vagy??? Nézd már meg a sávváltásra vonatkoző KRESZ részeket is. TE sávot váltasz, ergó a szembe jövő sávba mész és még neked van elsőbbséged? Na neeeeeeee. Én meg kurvára neked megyek és csak azt fogom kérdezni mit kerestél az én sávomban....
Lunitari 2009.01.08. 15:05:14
Lunitari: Mit kerestél a sávomba?
Promontor: Előztem/kerültem a parkolókat.
Lunitari: OK..töltsük ki a kárbejelentőt és írd oda, hogy te hibáztál.
Promontor: Én? Hülye vagy? Nekem volt elsőbbségem.
Lunitari: Az én sávomban nekem jöttél és neked volt elsőbbséged? Ok hívjunk rendőrt.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.08. 15:29:27
Hm, lehet, hogy a (2) esetében igazad van. Mondjuk szerintem lehet tágan értelmezni és azt mondani, azt az elvet szögezi le, hogy ha két autó szűk helyen szembetalálkozik, akkor kinek kell kitérni. De tegyük fel, hogy a te szűkebb értelmezésed az igaz, és erre az esetre ez nem vonatkozik. Ezt hajlandó vagyok elfogadni.
Ebben az esetben sem igaz az, hogy a (3) bekezdés alapján (vagy bármilyen más szabály alapján) Te behajthatsz egy szűkületbe, amikor onnan jön kifele egy másik autó. Ha nekem jössz, akor megkérdezem, hogy ugyan miért tettél meg a szűkületben három métert? Csak azért hogy összeütközz velem, amikor én már 20-30-kitudjahány méter óta jövök benne? Szerinted ilyen esetben komolyan nekem jöhetsz és nem leszel felelős a balesetért?
Ne a sávváltással gyere, az arra vonatkozik, hogy mehetnél a saját sávodban, de nem mész, mert mondjuk előzől, mint az állat és nekimész az ott közlekedőnek. Ez nem ugyanaz, mint az, hogy szűk az út, mert az én oldalamon folyamatosan parkolnak mondjuk 50 méter hosszan, én belemegyek, mert sehol nem jön szembe senki, már majdnem végigérek, és te egyszerre csak előkanyarodsz egy mellékutcából és nekem jössz.
Úgyhogy gyere csak nekem, aztán lepődj meg, ha a rendőr meg a bíró azt mondja, hogy meg kellett volna várnod, amíg én kiérek.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.08. 15:38:45
Ok, hívjunk rendőrt. Látja, hogy szűk az út, mert parkolnak az én oldalamon. A szükület mögötted levő végétől (ami egy útkereszteződés) Te három méterre vagy, én meg az én mögöttem lévőtől 50-re.
rendőr: Lunitari, miért mentél bele a szűkületbe, amikor jött ki onnan promontor?
lunitari: Mert elsőbbségem volt, promontornak vissza kellett volna tolatnia.
rendőr: promontor, miért hajtottál be a szűköletbe, amikor lunitarinak volt elsőbbsége?
promontor: Amikor behajtottam, lunitari még sehol se volt, ő a mellékutcából hajtott be, amikor én már majdnem kiértem.
na, szerinted ki lesz a hunyó?
TH 2009.01.08. 15:43:10
Lunitari 2009.01.08. 15:49:10
Lunitari 2009.01.08. 15:53:19
TH 2009.01.08. 15:53:45
Lunitari 2009.01.08. 15:55:47
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.08. 15:57:33
Tehát igenis lényeges körüklmény, hogy azért megyek a "Te" sávodban, mert máshol nem tudok menni.
Egyébként parkoló autót nem előzök. Előzni csak haladó autót lehet definíció szerint.
Lunitari 2009.01.08. 15:58:02
Lunitari 2009.01.08. 16:00:24
TH 2009.01.08. 17:31:38
2009.01.08. 18:17:56
„...minden szempontból lehetett neki elsőbbsége, ha egyszer nem tudott vele élni, (helyszűke miatt) akkor baszhatja...”
Hát ja. Így járt. Már csak azt nem véom ilyenkor miért kell nekiállni izmozni? mondjuk erre az első mondat vége („farok volt”) lehet a magyarázat. :-)
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.08. 20:26:05
1) Amikor azzal érvelsz, hogy a rendőrség azért fog Neked igazat adni, mert nem bizonyítható, hogy oldalról jöttél, akkor már nem arról beszélsz, hogy a KRESZ szerint mi szabad vagy tilos, hanem arról, hogy a gyakorlatban vannak olyan helyzetek, amikor utólag nem bizonyítható, hogy ki volt szabálytalan és ki nem. Ez azért nem ugyanaz. Attól ugyanis még nem lesz szabályos, amit csinálsz, hogy utólag letagadod és nem lehet rádbizonyítani.
(Mellesleg, ha ritkán is, de ilyen esetekben is érhetnek kellemetlen meglepetések, pl. kiderülhet, hogy az útmenti ház ablakából a mindenlébenkanál Rozi néni mindent látott és független tanúként ő is a Te vétkességedet bizonyítja.)
2) Az általunk tárgyalt esetben még ez a tagadás sem segít rajtad. Ugyanis az az általam nem véletlenül (de láthatólag hiába) hangoztatott tény, hogy Te sokkal közelebb voltál a szükület bejáratához, mint én, egyet biztosan bizonyít, nevezetesen azt, hogy Te szabálytalan voltál. Mert ha szemből is jöttünk egymásnak, akkor is én már régen bent voltam a szűkületben, amikor te behajtottál oda: ami azt jelenti, hogy nem tettél meg mindent a baleset elkerüléséért. Ugyanis hiába sértettem meg a Te elsőbbségedet, ha már megtörtént, akkor Neked kutyakötelességed ilyenkor a baleset elkerülése érdekében megállni a szűkület bejárata előtt és kiengedni. (Utána lehet anyázni, dudálni, autózz blognak írni, de behajtani, az nem szabályos. Más szabálytalansága ugyanis nem ment fel téged a saját kötelezettségeid alól.)
3) Az tehát biztos, hogy Téged elmeszelnek, kérdés ezután, hogy Rólam mit fognak gondolni. Itt ugye két állítás áll szembe egymással, amit valószínűleg független tanú nem erősít meg (Hacsak Rozi néni nem...;-). Ilyenkor szokott az lenni, hogy az "életszerűség" alapján döntenek. Szerintem, itt mindkét eset életszerű, (figyelembe véve a honi közlekedési morált) az is, hogy Én bepofátlankodtam, meg az is, hogy Te oldalról jöttél, csak hazudsz. Mivel nincs gyakorlati tapasztalatom a közlekedési hatóságok itélkezési gyakorlatáról, nem vagyok biztos abban, hogyan döntenének. Arra biztosan hivatkoznék, hogy a baleset tökéletesen hihetően megmagyarázható az én szabályos viselkedésemet feltételezve is, tehát az ártatlanságom vélelme fenáll, a Te elfogult tanúvallomásod pedig nem bizonyíték.
autosave 2009.01.09. 01:24:54
Szerivta téri parkolóház előtt rövid szakaszon kétirányú útszakasz... Szemből jön egy autó, nekem is parkoló kocsik, neki is. Folyamatos sorban több. Szűken de elférünk. Látszott, hogy mondani akar valamit, megálltam, mondja: neki van elsőbbsége, mert az én oldalamon állnak a kocsik, minekjöttembeide... Mondom a te oldaladon is! Erre azt mondta, hogy de neki akkor is elsőbbsége van mert az én oldalamon _szabálytalanul_ állnak.
Mióta számít ez? :D
Lunitari 2009.01.09. 09:28:34
Lunitari 2009.01.09. 09:35:21
"(2) Olyan keskeny úttesten, amelyen a járművek egymás melletti elhaladása nehéz vagy lehetetlen, a járművekkel meg kell állni és az elhaladást az útpadkára húzódással vagy hátramenettel kell lehetővé tenni. Hátramenni azzal a járművel kell, amelyikkel ez - a járművek adottságait és a körülményeket figyelembe véve - könnyebben megtehető."
Ez a pont, mint már fentebb írtam olyan esetekre vonatkozik, amikor egy egysávos úton (nyaraló övezetekben szokott ilyen lenni), összetalálkoztok. Ez esetben teljesen logikus, hogy az fog félrehúzodni aki megthetei pl nem árok van mellette, hanem fűves rész..stb.
És íme a lényeg:
"1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (közismertebb nevén KRESZ) 32.§
(3) Ha az úttest mindkét irányból belátható szakaszon egy forgalmi sávra szűkül és a közúti jelzésekből más nem következik, a szembejövő járművek közül annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik útját irányváltoztatás nélkül tudja folytatni; a másik jármű vezetője az áthaladást lassítással, illetőleg - a szükséghez képest - megállással biztosítani köteles."
Itt értelmezni kéne tudni..nem a behajtásról írnak, hanem hogy találkoznak szemben. Az irányváltoztatást pedig úgy értsd, hogy sávváltás. Tehát annak van elsőbbsége aki a saját, akadálymentes sávjában folytatja az útját. A belátható szakasz pedig jó időben igen nagy, akár több 100 méter ;)
Lunitari 2009.01.09. 09:38:03
Lunitari 2009.01.09. 09:40:16
Lunitari 2009.01.09. 09:46:01
Lunitari 2009.01.09. 10:15:54
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.09. 10:24:47
"Azt nem értem, hogy ennyi erővel mikor 3 furgon vészvillogóval pl megáll előtted és te látod, hogy a szembe jövő még nem ért be a szükűletbe, miért nem vágsz ki egyből és mész vele szembe?"
Ez ugyan nem az az eset, amiről vitáztunk, de elmondom: természetesen nem megyek ki, pont azért, mert látom, hogy jön szembe. Erről volt már szó és ezt egy percig se vitattam.
"Tegyük fel a következőt..."
Ez ugyan szintén nem az az eset, amiről vitáztunk, de legyen. Elmondom (nem először, egyébként, tényleg nem vagyok normális, hogy ennyit erőlködöm veled...): ha már bent vagytok a szűkületben, akkor már nincs elsőbbség, azt akkor kell megadnod, mielőtt belemész. Ha középen találkoztok, akkor természetesen nem áll az, hogy bármelyik félnek is meg kellett volna várnia, amíg a másik kiér. Ilyenkor egyszerűen nincs szabály, meg kell oldanotok valahogy, ha van elég hely, kikerülitek egymást, ha nincs valaki tolat, amíg lesz. És persze azt is megjegyezném, hogy a gyakorlatban a parkoló kocsik sosem egyenletesen állnak, lesznek garázskiállók, lyukak, tehát lesz hely kitérni, anélkül is, hogy száz métert kelljen tolatni valamelyik félnek.
Én válaszoltam az általad felvetett érvekre. Te fogsz az enyémekre? A promontor 2009.01.08. 20:26:05 hozzászólásom 2) pontja ugyanis akkor is fennáll, ha én tök szabálytalanul vagyok a "te" sávodban.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.09. 10:33:45
"És íme a lényeg:
"1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (közismertebb nevén KRESZ) 32.§
(3) ..."
Ha nem a behajtásról van szó, akkor hogy lehet az, hogy aki elsőbbségre kötelezett, az "az áthaladást lassítással, illetőleg - a szükséghez képest - megállással biztosítani köteles." Nem tolatással, arról szó sincs! Lassítással illetve megállással akkor tudod biztosítani a másik elsőbbségét, ha még nem hajtottál be a szűk részre.
TH 2009.01.09. 11:17:58
Lunitari 2009.01.09. 11:33:04
Lunitari 2009.01.09. 11:35:19
TH 2009.01.09. 11:40:47
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.09. 11:53:34
Hát, minden vita befejeződik egyszer, a mienk most fog.
Én elmondtam, amit akartam, többször is. Még többször nem fogom. Ha érdekelnek az érveim (amiben egyáltalán nem vagyok biztos), olvasd végig újra, próbáld meg helyesen értelmezni amit írtam, (ez eddig nem nagyon sikerült, mert általában nem arra válaszoltál, hanem teljesen más eseteket hoztál fel) hátha leesik a tantusz.
A magabiztosságod amúgy imponál, csak szerintem nincs kellően alátámasztva tudással.
Lunitari 2009.01.09. 12:42:36
Lunitari 2009.01.09. 12:44:05
TH 2009.01.09. 12:45:45
Klasszikusokat idézek:
"Hát, minden vita befejeződik egyszer, a mienk most fog. " :)
Lunitari 2009.01.09. 12:52:36
Lunitari 2009.01.09. 13:06:20
"Olyan keskeny úttesten, amelyen ....." vagy "Ha az úttest mindkét irányból belátható szakaszon egy forgalmi sávra szűkül...."
Márpedig ti ebből indultatok ki :(((
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.09. 13:08:44
Szigorúan vitán kívül, ugyebár ;-), ezzel a felvetéssel egyetértek.
Nem ez az első eset, hogy egy közlekedési szitu kapcsán vita van arról, mi a szabályos és mi nem. Általában ezek a viták lezáratlanok maradnak.
Tényleg jó lenne ezeket időnként összegyűjteni és meghívni valakit közlekedésrendészettől vagy tudomisén honnan, aki tudja, hogy ténylegesen a hatóság hogyan fogja megítélni az adott esetet és miért.
Ha netán tud valaki olyan linket, fórumot, ahol ilyesmi már létezik, ne tartsa vissza magát, ossza meg velünk az infót!
Lunitari 2009.01.09. 13:16:10
TH 2009.01.09. 13:16:35
Lunitari 2009.01.09. 13:20:34
35. § (1) Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb akadály melletti elhaladásra (kikerülés) a 34. § (1)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell - értelemszerűen - alkalmazni.
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;
b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg;
c) az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett;
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
(2) Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
(3) Az előzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani.
(4) Csak jobbról szabad előzni
a) azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a 31. § (1) vagy (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően helyezkedik el;
b) azt a villamost, amely az úttest közepén - egyirányú forgalmú úton az úttest bal oldalán - levő pályán közlekedik.
(5) Jobbról is szabad előzni a figyelmeztető jelzést (villogó sárga fényjelzést) használó járművet, ha a vezető meggyőződött arról, hogy ezzel a többi járművet és a gyalogosokat nem veszélyezteti.
Lunitari 2009.01.09. 13:22:31
TH 2009.01.09. 13:23:53
Lunitari 2009.01.09. 13:28:10
Lunitari 2009.01.09. 13:30:08
TH 2009.01.09. 13:33:19
Lunitari 2009.01.09. 13:35:59
Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni. Kicsit lerövidítettem. Lényege: te mész a másik sávjába nem lehet elsőbbséged....ennyi
Lunitari 2009.01.09. 13:38:39
Lunitari 2009.01.09. 13:40:17
Lunitari 2009.01.09. 13:45:02
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.09. 14:01:44
A beidézett paragrafusokkal (34, 35) az a baj, hogy ha egy hosszú parkoló kocsisor melletti elhaladásra értelmezed, akkor az jönne ki belőle, hogy egyszerűen nem közlekedhetnél mellettük a másik sávban, ami természetesen nonszensz.
Ugyanis előzni nem kezdhetsz akkor, ha az előtted haladó kocsisor olyan hosszú, hogy nem látod, mikor térhetsz vissza a saját sávodba. Még akkor se, ha éppen nem jön szembe senki. Hiszen bármikor előbukkanhat valaki, és akkor mit csinálsz? Megsérted a 34 (1-a) pontját. Ezért tilos pl. a rakparton dugóban álló kocsisort (amit említesz valahol) előzni a szembejövő sávjában.
Tehát szerintem a parkoló kocsisorra a 32 (3) vonatkozik, ami viszont enyhébb kötelezettség: bemehetsz a szűkületbe, ha nem látsz senkit szembe jönni. De ezt meg már kiveséztük, csak el kéne egyszer figyelmesen olvasnod, amit írtam.
Úgyhogy sajna az a tapasztalatom, hogy belinkelni a pragrafusokat nem elég, kell(ene) az a szakértő, aki elmondja, hogy mi a hivatalos értelmezés. és persze fórumszerűen, hogy válaszoljon a kérdésekre is.
TH 2009.01.09. 14:08:45
Továbbra sem hiszem, hogy itt ELSŐBBSÉGRŐL beszélhetünk, hiszen egyszerűen szembe megy egymással két autó egy keskeny útszakaszon. Nem tudja egyik sem megállással elengedni a másikat, csak a tolatás segíthet. Erről viszont a 32. paragrafus rendelkezik, miért nem fogadod el ezt az érvelést? A tiedben továbbra sem látom a logikát.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.09. 14:16:29
"De azért tök jó, hogy le lettem ugatva, mikor egyikötők sem tudta mit is mond a KRESZ, csak azt, hogy mi lenne a logikus..... Hát rossz hírem van. A KRESZ ezek szerint nem logikus (bár nekem így logikus:))"
Miből gondolod, hogy nem tudtam?
TH 2009.01.09. 14:19:13
Lunitari 2009.01.09. 14:57:26
Már fentebb leírtam miért sántit TH a logikátok...
"Csak ugye ez a kettő nem = :
"Olyan keskeny úttesten, amelyen ....." vagy "Ha az úttest mindkét irányból belátható szakaszon egy forgalmi sávra szűkül...."
Márpedig ti ebből indultatok ki :(((
"
Lunitari 2009.01.09. 15:00:45
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.09. 15:24:10
1) No, akkor beszéljünk a 29. paragrafusról is:
Felhívom, a figyelmedet arra, hogy a 29 egy olyan fejezetben található, aminek az a címe, hogy "Irányváltoztatás, irányjelzés".
Tehát, AMIKOR irányt változtatok, akkor van elsőbbségadási kötelezettségem (ez teljes összhangban van pl. a 32(3)el is). Tehát ha éppen jön valaki a másik sávban, azt el kell engednem. HA éppen NEM jött senki, akkor irányt változtattam, és haladok az új sávban. Szabályosan. Ha ekkor felbukkan egy másik autó, akkor már nincs szó elsőbbségről.
Pontosabban ez természetesen attól függ, milyen jogcímen haladok abban a sávban. Ha előzök (34), akkor természetesen azonnal vissza kell térnem a saját oldalamra, de ha a parkoló autók mellett haladok, (32) akkor ilyen kötelezettségem nincs.
2) Azt írod: "Csak ugye ez a kettő nem = :
"Olyan keskeny úttesten, amelyen ....." vagy "Ha az úttest mindkét irányból belátható szakaszon egy forgalmi sávra szűkül...."
Márpedig ti ebből indultatok ki :(((
"
Én már régen nem ebből indulok ki. Ajánlom figyelmedbe ezt: promontor 2009.01.08. 15:29:27
Nem ártana, ha figyelnél arra, hogy a másik mit ír. Nagy előnye lenne, hogy olyasmivel vitatkoznál, amit tényleg állítok, nem valami fantomkijelentéssel.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.09. 16:06:44
1: Vagy látod, vagy nem. Látsz 50 méterre két épület között egy rést. Magát a keresztutcát nem látod, mert nem is biztos, hogy van, lehet, hogy csak egy udvar vagy park van ott. Azt se biztosan látod, hogy a parkoló autók sora meddig folytonos, elég ha egy nagyobb autó áll a sorban, az eltakarhat csomó mindent. Tehát, megismétlem, ha a kikerülés szabályát (35) akarod alkalmazni, akkor bizonyos esetekben egyszerűen nem indulhatnál neki.
2: Továbbá. Az ELSŐBBSÉG az általunk tárgyalt esetben azt jelenti, hogy mielőtt sávot váltasz, meg kell győződnöd arról, hogy nem jön ott valaki. Nem jött, te bemész. Szabályosan.
Tehát én szabályosan közlekedem a TE SÁVODBAN, egy szűk szakaszon. Ekkor te előbukkansz, bekannyarodván a keresztutcából. NINCS elsőbbséged, nem hajthatsz be arra a szűk szakaszra, amit én teljesen szabályosan elfoglaltam (sőt, akkor sem hajthatsz be, ha én szabálytalanul hajtottam oda be, mert mindent meg kell tenned a balesetek elkerülésért, de ez mellékszál). Nem várhatod el, hogy visszatérjek a saját sávomba, mert ott parkoló autók állnak, nem férünk el ketten, ezért szűkület (ez a különbség az előzés és eközött az eset között, ott elvárhatod, hogy visszasoroljak, mert ha szabályosan előztem, akkor van rá helyem!) hanem meg kell várnod, amíg én kiérek, és utána mehetsz be.
Tehát ez egy olyan szituáció, amikor nincs elsőbbséged. Ha meggebedsz, akkor sem.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.09. 16:10:31
TH 2009.01.09. 16:46:24
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.12. 12:11:49
Tehát a 32-es paragrafusra való hivatkozásom tévedés volt.
Azt viszont fenntartom, hogy az eredetileg tárgyalt esetben igazam van. (Csak emlékeztetőül: jobboldalt hosszú parkoló autósor, ezek kikerülését folytatom a baloldalon egy szűk utcában, ekkor szemből bekanyarodik az utcába egy autó, a maradék helyen nem férünk el egymás mellett: a szemből jövő nem várhatja el a KRESZ alapján, hogy visszatolassak 40-50-stb. métert. Az elsőbbségre hivatkozni ilyenkor téves.)