A finnek nyelvi rokonságban vannak a magyarokkal, körülbelül ez az egy közös van velük. Természetesen a műszaki vizsgáztatás is másképp működik mint idehaza. Bár Attila hadilábon áll a gépeléssel, vagy nem működik neki rendesen a szóköz a billentyűzetén, ezért kicsit segítettem ezen (amihez amúgy lusta szoktam lenni), mert valami perverz oknál fogva szeretem a külföldről érkező történeteket és úgy gondoltam, egy posztot ez is megér.
Tegnap történt az eset. Nem vagyok benne biztos, hogy az autózz!blog tárgykörébe tartozik, mindesetre megírom, Finnországban hogyan történik a vizsgáztatás.
Tavaly márciusban vettem egy Mitshubisi Carismát. 1999 június 23-án lett üzembe helyezve. Ez azért érdekes, mert idős autóról lévén szó, minden évben műszakiztatni kell. Abban a hónapban amikor az első forgalomba helyezés megtörtént. Tavaly nekem nem kellett, az autókereskedő azt elvégezte.
Olajcsere után, gondoltam ideje elvinni vizsgáztatni. Megérdeklődtem a kollégámtól, hol tudnám átnézetni az autót vizsgáztatás előtt?
Azt a válasz kaptam, miért akarok kétszer fizetni ugyanazért? Majd a vizsgabiztos megmondja mi a gond az autóval. Utána kell a szervizbe vinni, a vizsgabiztos által kiállított papírral,és a szerviz az alapján végzi el a javítást. Utána 3 hetem van, hogy bemutassam a javításról kapott számlát.
Elindultam vásárolni, mert a finnek legnagyobb nemzeti ünnepe június 21., a nyárközép közeleg. 3 napig mindenki ünnepelni fog. Útközben gondoltam, kérek előjegyzést a műszakihoz. Rövid kérdezősködés után megmutatták a legközelebb eső ellenőrző állomást. Bementem és mondtam mit szeretnék.
A hölgy nem értette mit akarok, nem beszélt angolul. Általában mindenki beszél valamilyen szinten, pont őt fogtam ki gondoltam. Természetesn a másik hölgy azonnal megkérdezte mit szeretnék. Kérdeztem mikor hozhatom az autót, és milyen iratokat kell hoznom? Mondta, hogy adjam oda a tulajdonosi lapot.
Én csak érdeklődni jöttem, nem volt nálam a tulajdonosi lap sem. A táskámban maradt, azt meg otthon hagytam. Az első hölgy elvette a kulcsot. Ledöbbentem, le sem mostam, gondoltam lesz rá időm a hétvégén. A vizsgabiztos kijött, tökéletes angolsággal közölte, be kell fizetnem az adót. Tegnap fizettem az interneten. Bevitte az autót vizsgáztatni.
15-20perc múlva jött megint, a vizsgálati eredménnyel. Az autó műszakilag rendben van, de csak akkor kapom meg a papírt, ha a befizetett adóról viszek igazolást. Akkor azonnal kiadják a megújított műszakit.
Sokszor csodálkoztam már milyen rugalmasak az ügyintézők, bármit el lehet intézni pillanatok alatt. Erre azért nem számítottam. Összesen nem tartott tovább 25 percnél.
Így is lehet?
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.07.28. 18:30:21
Rossz helyre születtünk tán?
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.07.28. 19:00:51
Gringо · http://www.youtube.com/watch?v=5Bz8GyTrUxw 2009.07.28. 19:16:06
:))))
Marcellusca 2009.07.28. 19:19:02
Abszurdisztánban? SOHA! Legalábbis nem a mi életünkben.
Taurusz 2009.07.28. 19:55:12
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.28. 19:57:51
FaZon 2009.07.28. 20:10:41
kispista2 2009.07.28. 20:34:13
Nálunk ötödáron kaphatnál számlát bármilyen hiba kijavításáról egy fiktív cégtől.
Bobby Baccala 2009.07.28. 20:40:20
Gringо · http://www.youtube.com/watch?v=5Bz8GyTrUxw 2009.07.28. 20:41:20
szeme közé, laposan! 2009.07.28. 20:59:38
vhm 2009.07.28. 21:08:07
craft75 2009.07.28. 21:10:04
Ja, hideg van, viszont nyáron nem kell légkondi és minden bokorban van szauna.
Attila : Ott is levillognak a pályán, meg a motorosok lerúgják a tükrödet ? Milyen arra a közlekedési morál ?
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.07.28. 21:12:49
jónévez 2009.07.28. 21:39:38
Nem volt nagy véleménye róla, mert olyasmi volt (akkoriban, 80-as évek eleje), mint nálunk tizenéve. Azóta nem hiszem, hogy eltörölték volna ott a vizsgát, sőt, a legszigorúbb környezetvédelmi előírások ott vannak a kocsikra, szerintem azt is felülvizsgálgatják időnként.
Azért megerősíthetne (vagy megcáfolhatna) engem ebben egy jelenleg ott élő.
csak john 2009.07.28. 21:45:00
És igen tudom, miattam tart itt ahol!
bes3 2009.07.28. 22:09:02
kb 2-4 hónappal az esedékesség előtt kap az ember egy levelet, benne időpont és helyszín. Akinek nem tetszik, foglalhat másikat interneten...
Vizsgadíj van, előre kell neten fizetni.
Megérkezik a vizsga napja, ember begurul a telepre, szűmítógépbe rendszám bepötyög. A foglalt időpontba (nem előbb nem később) a rendszám megjelenik egy kijelzőn és lehet behajtani...
kulcs a bácsinak, elakadásjelző háromszög megmutat, és ezután a tulaj választhat: elmegy kávézni a cég kontójára (süti is jár) vagy ott nézegeti mi is történik a vizsgán. A szokásos eljárás, gondolom én -aki magyar vizsgát még nem látott, ez sem hosszabb 25 percnél. Kipufogógázt is analizálnak tehát ez a zöldkártya vizsga is egyben.
Legutóbb szimpatikus lehettem az ellenőrnek, szó nélkül beállította a fényszórókat, nem rendelt miatta vissza és elvitt a fékpróbára...
Utána papírt kinyomtat, kézbe ad, viszont látásra egy év múlva (5 éves kor felett évente kell megjelenni)
Kisebb hibák esetén nem vonják be a forgalmit, forgalombiztonságot direktben nem veszélyeztető hiányosságokat pedig a tulaj felelősségére bízzák.
A sikeres vizsga bekerül a számítógépes rendszerbe. Forgalmi nincs, a rendőr rendszám alapján állít meg és büntet.
A következő hónapban postán érkezik a súlyadó csekkje. Befizetése után a matrica a rendszámtáblára sk felragaszt arra az évre el van intézve. Egyszerű, idő- és energiatakarékos...
johevi 2009.07.28. 22:10:41
SumQuiSum 2009.07.28. 22:18:54
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.28. 22:20:03
bervas · http://mt10.blog.hu 2009.07.28. 22:24:13
Nem ugyanott vannak a hangsúlyok...
rainy_day_coffee 2009.07.28. 22:25:21
Ha nem kell sorbaallnod: 10 perc az egesz. Egy sima, szaraz erzes.
Btw, michiganben peldaul nincs muszaki vizsga. Csak annyi a dolgod, hogy szolsz a kozegnek levelben, hogy ezzel az autoval szeetnel az uton kozlekedni.
baranyp 2009.07.28. 22:26:41
Jeff 2009.07.28. 22:27:59
crex 2009.07.28. 22:32:40
Húzzunk bele! 2009.07.28. 22:35:30
Inkább a Kazahokak a rokonok...
SumQuiSum 2009.07.28. 22:44:23
Pipas 2009.07.28. 22:48:45
Ha a szolgáltatást az állam adja (adóhivatal, rendőrség, népességnyilvántartó, iskola és így tovább), akkor a kiszolgálás felveszi a versenyt a privát szférával, akkor is kiszolgálás jár a pénzedért.
bla123 2009.07.28. 22:50:39
star77 2009.07.28. 22:51:28
Tom_ 2009.07.28. 22:51:35
@johevi: Pedig rendesen végignézi a muksó alulról (is). Alváz, fékek, futómû, rendesen meg is feszegeti. Spec pont az ellankadásjelzõt még sose keresték. ;)
Tényleg nincs több, mint 15-25 perc.
@craft75: morál?
Le ugyan nem villognak senkit, de pont ezért a ló másik oldala sajnos elõfordul: autópálya-szerû úton (80-as, de 2x2 sáv bokorral meg korláttal a közepén, mezõvel és csicsergõ madarakkal körülötte. Nem is értem miért nem legalább 100-as tábla van kint...) araszolnak 75-tel a belsõben egy ugyanúgy 75-tel a külsõben haladó mellett. Nem is akar kisorolni, mert majd 10km-rel késöbb a bal sáv kell neki...
Amúgy elég ráérõsen vezetnek, szerintem megbolondulnának Pesten.
Host 2009.07.28. 22:51:41
Pipas 2009.07.28. 22:52:42
Negyven euró egyébként egy hónapba. Mármint az állandó lakosoknak. Mindenki másnak hatvan.
amatőr 2009.07.28. 22:54:47
vwxyz (törölt) 2009.07.28. 22:55:48
Mi meg ezért sírunk, mert 10-12 éves kortól évente kell majd vizsgázni.
Pipas 2009.07.28. 22:59:49
Azt vajon tudod-e, hogy a finnek egy jelentős része vikingnek tartja magát és azt gondolja, hogy a magyarok (és az észtek) csak szeretnének finnek lenni?
A nyelvi rokonság tény, de persze nem jelent vérrokonságot, vagy közös történelmet.
madcircle 2009.07.28. 23:00:30
Jeff 2009.07.28. 23:07:32
Pipas 2009.07.28. 23:07:34
fu.nytud.hu/zlo/index.html
A hagyomány szerint az egyik orosz, a másik svéd... ;)
Csorike 2009.07.28. 23:18:48
A muszakira (itt osszevonjak a zoldkartyaval) uton-utfelen "state inspection" feliratu kis muhelyekben, benzinkutaknal vallalkoznak. Evente egyszer van, 10 perc es 16 dolcsi (ez mindenhol ennyi), plusz 25 dolcsi a kornyezetvedelmi felulvizsgalat (ez csak itt van a kornyekbeli megyekben mashol nem kell erte kulon fizetni), utana kapsz matricat az ablakra alul kozepen. Ezen egy nagy evszam es egy nagy honapszam van - ameddig jo. Nekem direkt szoltak a szervizben amikor idopontot kertem garis kotelezo szervizre hogy varjak meg 3 napot, mert junius elseje lesz es akkor nem "roviditem meg" magam 1 honappal.
A sulyadot a helyi onkormanyzat tartja nyilvan, interneten kell befizetni, fugg a kocsi erteketol (avultatva), illetve kedvezmeny jar hibridre, nyugdijasoknak, rokkantaknak, katonaknak stb. Az ado merteke az "EUROTAX" (NADA) alapjan szamolt ar 4.57%-a. Ennek befizeteserol szinten kuldenek ket matricat, egyiken evszam, masikon honap, ezt kell a rendszamra ragasztani. (Erdekes lenne megnezni hogy a Magyarorszagon rohangalo USA autoknak van-e ervenyes adomatricajuk meg muszakijuk, anelkul kulfoldon sem kozlekedhetnek).
A kotelezo (garancialis) szervizbol ket fele van, a sima olajcsere olyan 30 dolcsi (olajcsere, korbebokdosik a kocsit, folyadekszintek stb). Mondjuk ezt szeretik evente 3x eljatszani. A "nagy szerviz" legutobb 75 dolcsi volt, minden szuro csere, kerekeket megforgattak hogy egyenletesen kopjon, meg kaptam egy "teljes jarmudiagnosztika" lapot hogy minden kafa. Ez a fajta szerviz a muszaki+zoldkartyaval egyutt kb 1 ora volt.
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.07.28. 23:18:57
ui. a poszt írójának: Gratulálok a Mitsuhoz :D
jó választás! ;)
vanek ur 2009.07.28. 23:19:16
bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2009.07.28. 23:23:16
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.07.28. 23:23:38
de anyunak jött súlyadó 2007-re olyan gépkocsira, amit még 2003-ban eladtunk (és át is íratták) :DDDD
Csorike 2009.07.28. 23:25:01
mikkka 2009.07.28. 23:26:21
Meg a többiek is..
Donor 2009.07.28. 23:31:46
Tom_ 2009.07.28. 23:34:07
www.hartwall.fi/fi/Juomat/tuoteryhmat/Oluet/Karjala/Karjala-III/
venator 2009.07.28. 23:37:02
dark future · http://www.andocsek.hu 2009.07.28. 23:57:18
MP 2009.07.29. 00:16:08
Bambano 2009.07.29. 00:24:38
Rádugják a számítógépet az obd2 csatlakozóra, ha nincs benne hiba, mehet.
MP 2009.07.29. 00:54:44
Bambano 2009.07.29. 01:02:07
A nagy mutyik, szerintem, akkor történnek, amikor valamiről nincs számla.
És itthon is van olyan szerviz és vizsgabiztos, aki tisztességesen vizsgáztat úgy, hogy a felesleges kekeckedés elmarad, de azért az autót átnézik és azt valóban ki lehet engedni a forgalomba.
Blackknight1 2009.07.29. 01:15:59
Interneten kell bejelentkezni,kapsz egy időpontot.A vizsgaközpontok eléggé leterheltek,így ha pár hónapja már lejárt a vizsga,az nem gond.Ha megmutatod a gárda embernek a papírt,hogy be vagy jelentkezve vizsgára,akkor nincs gond.A vizsgára pontosan kell érkezni,várni nem kell.Kamera a falon,minden adatot computer rögzít,csalás kizárva.Rendesen átnézik,futómű,fék,lengéscsillapító.lámpák stb.
Ha minden ok,akkor kapod a papírt két évre.A vizsga egyben zöldkártya is 50 euro összesen.
Kb 4 órás órabérnek felel meg.
Ha valami nem ok,akkor kapsz egy listát,mit kell megjavítani,elviszed a szervízbe,ott kérsz számlát,és utána visszamész,és megadják a vizsgát.Itt az a szokás,hogy a vizsgáról,útadóról meg a biztosításról is kapsz egy kis papírtárcsát,amit a szélvédő mögé elhelyezett tartóba kell tenni,így kívülről is látszik,hogy a kocsi papírjai rendben vannak.A közúti ellenőrzésnél csak lassítani kell,a rendőr ránéz a szélvédőre,és ha minden papírod oké,akkor mehetsz is tovább,nem kell mindenkit külön félreállítani.
Forgalmi engedély létezik,de nem kell magadnál hordani.De mondom ,pár hónapja lejárt műszaki vagy biztosítás nem nagy gond,ki tudod magyarázni....
Az hogy lefizetsz valakit,az kizárt.Borravalót sem várnak.Egyszer egy benzinkutasnál hagytam 15 cent borravalót,aztán szaladt utánam a kocsihoz,hogy ott felejtettem,és utánam hozta.
Azóta nem adok,mert nem tudnak mit kezdeni vele.Ha borravalót akarsz adni,akkor az apród bedobhatod a pénztárnál elhelyezett kis dobozokba,ahol különböző karitatív célokra gyűjtenek....
dark future · http://www.andocsek.hu 2009.07.29. 01:50:56
Itthon egyből fellendülne a papírtárcsabiznisz. :-)
Hogy nálunk nem így mennek a dolgok, az a jó magyar mentalitáson túl annak is köszönhető, hogy errefelé nem 12 euró az órabér... Ha keresnének a népek háromszor annyit mint most, akkor talán kevesebb lenne a kavarás, a csalás, a vesztegetés. Bár ki tudja, ebben az országban semmin sem csodálkozom.
lolperec 2009.07.29. 02:51:39
namost én 15:55re estem be, hogy nemlehetne-e..
16óra 10-15re már kész is voltunk..
kifizettem a vizsgáztatást + a "rugalmas ügyintézést",
megkaptam minden pecsétet, papírt aztán boldodogan elváltunk..
Budaörs
HUNGARY
tanulhat a mesés nyugat is :P
zootyo 2009.07.29. 04:15:05
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2009.07.29. 05:04:12
Floridaban tuti nincs
carloniaban volt
addig tartott meg a pasas kitoltotte a 25 dollaros szamlat en meg oda adtam neki a lovet
a vizsga azert kmnyebb
a carolinai jogositvanyom kezbevetele legalabb 4 orat vett igenybe
ezalatt letettem a krsz muszki es gyakorlati vizsgat
ja ha nem lenn ertheto elotte nem kellett ilyen tanfolyamojra jarni
brmrntrm 10-k0r
es kettokor kezemben volt
azt mar el sem mondnom, hogy azt hittem a varosi kozlekedes 45 mint floridaban es annyivk mentem
a 20 perces gyakorlati vizsga alatt sose nem ertettem a no mellettem miert mondja
lassabban
aztan atadta a jogsit es mondta
lassabban
Pipas 2009.07.29. 06:10:17
grigorij (törölt) 2009.07.29. 07:13:34
Az összes külföldi vizsgáról szóló cikkben egy-egy remek műszaki állapotban lévő autót vizsgáztatnak le, azaz max. az ügyintézést és a korrupciót lehet ezeken lemérni!
Nálunk viszont számtalan roncs gépet visznek vizsgáni, tehát várható a baszogatás...
Én ezt korábban úgy csináltam, hogy autó a szerelőmhöz, aki átnézte, ha kellett javított, csrélt és az ő bejáratott vizsgahelyéhez elvitte, levizsgátatta!
Ha a kocsi rendben volt, nem volt plusz költség, ha volt stikli, picit többe került!
Volt olyan, hogy ELŐBB levizsgáztatta, majd kicserélte amit kellett...
De vissza a levélhez: finnországban kizárólag olyan autók közlekednek, melyek kapásból megfelelnek az összes előírásnak? Ott soha nem kell fékbetétet cserélni, ott nem kopnak a futóműalkatrészek, nem ég ki izzó?
Fogod, bejelentkezel és 25 per alatt kész?
Vagy előbb két nap szerviz, de az nem kerül bele a levélbe?
redriot77 2009.07.29. 07:29:37
Savigny (törölt) 2009.07.29. 07:37:00
hgizmo · http://www.flickr.com/photos/hgizmo/ 2009.07.29. 07:43:10
B@nális Coitus 2009.07.29. 07:56:31
dekás dezső 2009.07.29. 07:59:22
Na jó ez nem igaz, de milyen szép lenne, viszont én is a grigorij kolléga által említett metódus szerint szoktam végezni a dolgot: autószerelővel megnézetem, ő cseréli amit kell, és így megy a gép a vizsgára.
Eddig még sosem volt gond - és nem csúszópénz miatt - pedig egy tíz éves verdám van.
Imbolygó Hollander 2009.07.29. 08:26:23
sq 2009.07.29. 08:26:29
Húsvét környékén voltunk kint egy hetet, béreltünk autót, és levezettünk 1200km-t. Ezalatt egyetlen autósra mondtam azt, hogy mekkora fasz (itthon kb 10 percenként mondom valakire): jött mögöttünk egy ideig, aztán mikor a felezővonal záróvonallá változott, úgy döntött megelőz (a max.sebességet jócskán túllépve, ami azért érdekes, mert finno. dugig van trafipax-szal (kb 10 km-enként van egy)), a manővert már forgalomtól elzárt területen fejezte be és eléggé bevágott elénk (ami azért érdekes mert a finnek addig nem jönnek be eléd, amíg nincsenek 2-3 autónyi távolságra - a kőfelverődések miatt, mivel ott nem sózzák, hanem kővel felszórják az utakat télen). Na mit gondoltok, milyen rendszáma volt a fószernek? Hát naná, hogy magyar!!!
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.29. 08:31:52
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.29. 08:46:50
Ismerősök kérdezték, hogy kivel nézetem át. Mondom, senkivel, egy négy éves autónak (családi használatban, 50k km) nem lehet semmi baja.
Ződkártya rendben, vizsgára odamentem, 20 perc alatt megvoltak, matrica, kifizettem, elváltunk. Nem csak a mozaik utcában lehet vizsgáztatni, én nem értem, miért szopatjátok magatokat vele...Aztán meg hőbörgés, hogy milyenek már!
cambridge.on 2009.07.29. 08:55:26
Igazi autópálya nem sok van Finnországban,ott 130km/h a megengedett sebesség.Helsinki környékén is van ugyan autópályához hasonló,de inkább gyorsforgalminak nevezném,mert szintbeli kereszteződés és forgalmi lámpa is van rajta.Országúton általában 80 ,néhol 100 a megengedett,ami kereszteződéseknél lecsökken 60km/h-ra.Radarral kényszerítenek a sebesség betartására. Rengeteg radar van telepítve,kénytelenek betartani a sebességet.Nagyon ritka a száguldozás,ez nem versenypálya.Kollégámat városban,40-es zónában 50 körül bemérték.Egy heti keresete bánta.
Az autókereskedőt megbüntetik,ha visszatekeri a kilométerállást a kocsiban.Láttam Mercedest több mint 750ezer km-rel eladót.
7 évet éltem Ontarióban, ott nem volt az első időkben műszaki.A mikor az államnak pénz kellett,ott is megtalálták az autósokat.Bevezették a zöldkártyát,amihez kétévente kellett vizsgáztatni a járművet.Vizsgadíj ellenében.DE!
Max.300 dollár értékben kötelezhettek a javításra.Számla ellenében megadták a műszakit.Nem lehet kamuzni,mert műszaki okból bekövetkező balesetnél a javító szervíz a felelős!A motort nem javítják henem cserélik .
Egy órai keresetem elég volt 40 liter benzinre!Persze bruttóban.7 év alatt majdnem a duplájára emelték a benzin árát, aminek a nagy részét a rárakódó adó adta.Gyorshajtásért kapott büntetés emelte a biztosítás árát.Kezdetben 12 éves,3000 dolláros autóra 1800 dollár volt az éves biztosítás.Magyar biztosítótól adott igazolással a díj kevesebb mint a felére csökkent.
ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2009.07.29. 09:04:15
puffancs 2009.07.29. 09:29:58
Tom_ 2009.07.29. 09:58:31
Az elsõ autóm itt egy 18 éves Volvó 340 volt. Az elsõ vizsgán szépen listáztak néhány cserélnivalót, meg foltoznivalót (itt-ott kicsit vékony volt már az alváz, és átesett rajta a pajszer, amikor megkopogtatta a srác). Elvittem a bódésorra (Tattarisuo, ha valaki hasonló cipõben járna errefele :) ), szorgos iráni és orosz melósok elvackoltak vele egy kicsit egy eléggé low-tech mûhelyben (nem ért annyit az ótó, hogy csilivili szervízbe vigyem).
Olyan jól sikerült, hogy a következõ évben csont nélkül átment, csak megjegyezték, hogy a következõ gumicserénél ezeket már ne rakjam vissza (az emberfia meg ugye úgyis cserél félévente. Téli szögest meg nyári csöndest).
Nem volt egy toppon lévõ kicsikocsi, de amit kellett, azt teljesített a vizsgán, nem kötöttek bele másba.
Aztán a jármû 20 éves korában kaptam egy listát, ami nem fért ki egy A4-es lapra... Vezetni már mûvészet volt, nagyon tudni kellett, melyik hang mit jelent, hol/mit kell húzni/tolni. De saját lábán ment el a roncstelepre, mert a vizsgán még a hosszú lista ellenére sem vették le a rendszámot. Ha akartam volna megcsináltathattam volna (csak a javítás minimum kétszer annyiba került volna mint az egész gép három évvel korábban).
A roncstelepen meg kaptam érte egy párszáz eurós bónt, amit új/használt autó vásárlásakor leszámoltak az árból.
Szóval ezért tudom, hogy nem a számlát kell bemutatni bukott vizsga után :-)
j311 2009.07.29. 10:09:55
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.29. 10:12:43
Agyalap 2009.07.29. 10:22:51
Egy példa: ha gyorsan hajtok Finnországban és elkap a rendőr, nem tudom elkerülni a büntetést. Sőt a büntetés sem 20, 30 vagy 50 euro, derék rendőrünk tudja (ott helyben), hogy tavaly mennyi adót fizettem be - így annak függvényében szabja ki a bírságot.
Ja és az adó? Mindenki (remélem) be is fizeti, mert már az év elején tudja, ha a fene fenét eszik is, nem lehet több mint 31%. A 69% nála marad...
Tom_ 2009.07.29. 10:23:09
"Kollégámat városban,40-es zónában 50 körül bemérték.Egy heti keresete bánta."
Hát, az vagy 30-as zóna volt, vagy 60 felett kapták el. 20km/h-s különbség alatt fix tarifa van, "viszonylag" enyhék. Felette viszont nagyot üt, a bírság összege a jövedelmedtõl függ.
(pontosabban az adóbevallástól, ami itt nem is igazán "bevallás", hanem az itteni Apeh mindent látó szeme tudja a cipõméretedet is. Õk kiküldik a kész kalkulációt oszt jónapot.)
craft75 2009.07.29. 10:29:29
Mit fotóznak ? Vér-, vizelet-, dns minta nem kell ?
craft75 2009.07.29. 10:31:38
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.29. 10:32:41
SLacc 2009.07.29. 10:47:05
SLacc 2009.07.29. 10:50:16
j311 2009.07.29. 10:53:40
Perillustris 2009.07.29. 16:49:19
Ha szabálytalanul átalakított autód van, esetleg szabályosan, de oly módon, hogy a határértékek meghaladják a megengedettet, akkor kifizetsz valamennyit, s másik autó vizsgázik a tiéd helyett.
Nem túl bonyolult ez sem.
9mmPara 2009.07.29. 21:52:28
9mmPara 2009.07.29. 21:53:30
CsodaCsokor · www.csodacsokor.hu 2009.07.30. 02:10:28
kujoon 2009.07.30. 07:06:12
Én is kint élek a svédeknél.
Műszaki vizsga tapasztalatom még nincs, mert nincs 1 éve nálam az autó.Majd most ősszel kell.
Kíváncsi leszek rá.
A közlekedési morálról: csak megerősíthetem a korábbiakat; amig pesten éltem 10 percenként találkoztam egy f@sz autóssal, itt 3 havonta.Csak az a baj, hogy az ember totál elszokik tőle, és mikor esemény van, sokkal jobban bosszankodik.Pesten egy idő után az ember rezignáltan vette tudomásul, ha csak veszélyes volt, de nem az életére törtek...
Itt is sok a sebességfigyelő kamera, muszály betartani, mert 10 kmh plusz sebeségért már 30000 Ft-nyi büntetést lehet kapni.30 kmh pluszért elvehetik a jogsit is.Az utak 90 százaléka kiváló, a többi jó.Néhol akadnak kátyúk, illetve a szöges gumi használatból adódó kisebb kiragyásodás az aszfalton.De nem zavaró.Országúton 90 a max. hivatalos, a gyorsforgalmi utakon 110.Ez váltott irányú 2 ill 1 sávot jelent, kb 2 km egyik irány 2 sáv másik 1, aztán csere.Vagy néhol 3 sávnyi széles a 2 sáv, de csak középen van terelővonal és lehet előzni szembejövő mellett is, mint a régi félpályás M5 autópályán az Alföldön.1x voltunk a finneknél látogatóba, télleg rettenetes a 60-80kmh, az ember elalszik vezetés közben...
Itt észak svédeknél szinte semmi forgalom nincs, ha elhagyom a várost, az egy órán át tartó 100-as sebesség téllegesen 100kmh-átlagsebességet jelent.Max ha állat van az úton, vagy kamera, akkor kell lassítani.
kujoon 2009.07.30. 07:28:55
Nyáron kötelező levenni a szöges gumit, télen kötelező felrakni valamilyen télit.Balesetet nem láttam kb 15000 km alatt se, télen se.Pedig van hó, jég folyamatosan. Az autók rendben vannak tartva, nincsenek rohadó, rozsdás, minden lemeze más színű, láthatóan sz@r műszaki állapotban lévő gépek, még 25-30 évesek se.Autólopás (sőt, szinte bármilyen lopás)szinte nincs, költözéskor szinte végig nyitva volt a telehordott kocsink, senki se foglalkozik a máséval.Biciklik szanaszét mindenfelé elölhagyva a házak között, épp csak magába van lekötve, de semmihez sincs odaláncolva.Pedig kb50e ft alatt nem lehet új bicajt kapni, vagyis azért a többség értékes.Lakótelepi játszótéren a privát gyerekjátékok széjjelhagyva, senki se nyúl hozzá, legföljebb arrébb teszi, ha útban van.
34 évig Pesten szocializálódtam, most 1 év után se térek még magamhoz.
Akinek van munkája, annak biztos tellik lakásra és betevőre, ami óriási dolog a napi flusztrációt tekinve.
Na befejezem, mert mindjárt fejbelőtök... :D
Luighi 2009.07.30. 09:05:01
A finnek NEM a rokonaink! A mi rokonaink a HUN-ok! HUNgary/Hungarian mond valamit? A Magyarok(Hungarians) MINDÍG itt éltek a Kárpát Medencében! A délibábos finn rokonos, népvándorlós sztorit az osztrák császár kreáltatta az 1848-as szabadságharc leverése után a rebellis magyarok további megalázására. Akkor ugyanis egyetlen vándorló népcsoport volt már csak... ...a gipsy. Nesze nektek magyar forradalmárok, azok olyanok mint ti gondolattal...
Hát ennyit a rokonokról egy autóvizsga okán.
Majd ha az autófenntartás (is) nem a levevésről szól Mo.-on(mutyisztánban), majd biztos véletlenül se születik hasonló hozzászólás...
Mondjuk a levevés se fájna annyira!), ha NEM a haverok zsebének tömését látnánk mindenhol, ugyanakkor mikor kátyús utak, adományokból fenntartott egészségügy (gáz!), (félfogadási időben!)unatkozó hivatalnoktömeg van,stb
Remélem mielőbb változás lesz! Isten segítsen!Ámen
Luighi 2009.07.30. 09:11:25
Kérlek!
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.30. 09:13:05
gyalázat 2009.07.30. 09:13:25
egy világ dölt össze bennem :D
beste 2009.07.30. 10:12:19
beste 2009.07.30. 10:14:16
Luighi 2009.07.30. 10:24:34
beste 2009.07.30. 10:49:28
Éppen tegnap véletlenül rátévedtem egy magyarkodós oldalra. Mindenki osztotta az észt, de olyan gyalázatos helyesírással... Ez nekem valami olyasmi, mintha éppen magyarságunk alapját - azaz a nyelvünket - erőszakolnák meg. Basszus, úgy magyarkodjon, hogy először megtanulja a saját anyanyelvét...
Passzivista 2009.07.30. 14:15:40
Agyalap 2009.07.31. 11:51:28
Elvitte egy szerelőhöz, az 10eFt-ért másnapra már hozta a papírt...
jónévez 2009.07.31. 23:15:46
Ezt még embernek el kell magyarázni? És még képes 10eFt-ot fizetni azért, hogy továbbra is kockáztassa az életét...
Remélem, ez a kollégád nem fog posztot írni az ügyes motorosok kontra hülye autósok címmel.
Agyalap 2009.08.03. 18:03:48
Menetben a fékezés elkezdésekor egyre nagyobb erő hat (a tehetetlen tömeg miatt), ami a gumi és úttest közötti súrlódás folytán fékezi a motort.
Ha tehát az álló motor első kerekére 2-300 kiló súlyt aggatnak a fékpadon - még úgy sem képesek produkálni a való életben elért fékhatást.
Persze a buta arcú vizsgáztatónak ezt ne mkell tudnia, hizsen nem járművekkel dolgozik. Ja hogy így leveheti a "kuncsaftokat"? Biztos csak véletlen.
jónévez 2009.08.03. 22:28:31
A fizika az én teherautómra is érvényes, álló helyzetben ugyanúgy nem "bólint" rá az első kerékre, ment a haverod motorja, mégis lehet féket mérni. Mert a fékerőt álló járműre kell mérni, ami nem azt jelenti persze, hogy abban nincs igazad, hogy egy mozgó jármű fékezésénél más terhelések mellett zajlik a dolog.
De ez nem kizárja, hanem erősíti az összefüggést a mérési érték és a valódi fékezés közt.
Ha a haver motorja (a megfelelően beállított fékpadon) nem lassította a rá vonatkozó mértékben a görgőket, akkor nem jó a féke. Ha azért nem, mert csúszott a görgőn a kerék, akkor van (félig) igazad. Azért félig, mert akkor a fék megfelelően működhet, de akkor a gumija nem jó. (megfelelően beállított fékpadról beszéltem)
Agyalap 2009.08.04. 10:57:56
A fékezés maga is más, mert akármilyen jó a gumim az első keréken, ha hirtelen húzom meg a féket, az első kerék csúszni kezd. Ha viszont lassan kezdem és az első villa rendesen bebillen - onnan már akkorát is húzhatok, hogy a motor első kerékre álljon.
Ezért mondom tehát, a fékpadon bármilyen jó a gumim, terheletlen első villával képtelenség rendes fékerőt mérni.
jónévez 2009.08.05. 00:26:45
A haver motorja annak az értéknek nem felelt meg, amely értéket FÉKPADON teljesítenie kell, és az az elvárt érték még gyengébb is, mint amit a gyárból kijőve, ANNAK A FÉKPADJÁN teljesített is anno.
Típusbizonyítványt, vagy más országokban másként nevezett, de ugyanaz a jelentőségű igazolást nem is kaphat fékpadi (megfelelő értékű) mérés nélkül a gyártó/forgalombahozó.
jónévez 2009.08.05. 00:35:33