Friss kommentek

  • Arcade Macho: igyekezni kell feltartas nelkul a belso savban menni, de ha nagy a forgalom akkor ugyse fog tudni a 180as versenyzo sokat n... (2019.08.06. 12:29) A belső sáv joga
  • Rugovicsvalagba: @MiKE: A KRESZ nem ismer olyant, hogy szervizút. Vagy szilárd burkolatú az út, vagy nem. Ha a két kereszeződő út szilárd bu... (2019.07.05. 01:34) Jobbkezes vagy nem?
  • Reactor: Nincs ezen mit csodálkozni, a Balkán közelebb van hozzánk, mint London vagy Helsinki. Az utak mentén gyűlő szemétkupacokon ... (2019.05.06. 20:39) Szemét szemetelők
  • E.munkás: Ma a soroksári Auchan 5-ös kútjánál a 45 literes tankomba sikerült 46,7 liter 95-öst tankolnom úgy, hogy még volt benne elő... (2018.12.02. 22:44) Mit adnak el benzin néven?
  • Nagy Andor: Hali.Én inkább jobban kiszürném az autosokat is,mert aki iéyen módon vezet,nem csak egy motorosra,de egy gyerekét kézenfogó... (2018.04.12. 22:09) Útban volt a motoros, arrébb lökte
  • Easyke: Gyalogos ütközés elleni védelmet pont a városban ne...? Akkor hol? :S (2018.03.01. 14:24) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • baby24: Szuper leírás volt. Mintha én írtam volna :D (2018.02.13. 15:03) Egy friss jogosítványos naplója

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Műszaki vizsga kicsit másképp

2009.07.28. 18:23 :: SilentSound

A finnek nyelvi rokonságban vannak a magyarokkal, körülbelül ez az egy közös van velük. Természetesen a műszaki vizsgáztatás is másképp működik mint idehaza. Bár Attila hadilábon áll a gépeléssel, vagy nem működik neki rendesen a szóköz a billentyűzetén, ezért kicsit segítettem ezen (amihez amúgy lusta szoktam lenni), mert valami perverz oknál fogva szeretem a külföldről érkező történeteket és úgy gondoltam, egy posztot ez is megér.

Tegnap történt  az eset. Nem vagyok benne biztos, hogy az  autózz!blog tárgykörébe tartozik, mindesetre megírom, Finnországban hogyan történik a vizsgáztatás.

Tavaly márciusban vettem egy Mitshubisi Carismát. 1999 június 23-án lett üzembe helyezve. Ez azért érdekes, mert idős autóról lévén szó, minden évben műszakiztatni kell. Abban a hónapban amikor az első forgalomba helyezés megtörtént. Tavaly nekem nem kellett, az autókereskedő azt elvégezte.

Olajcsere után, gondoltam ideje elvinni vizsgáztatni. Megérdeklődtem a kollégámtól, hol tudnám átnézetni az autót vizsgáztatás előtt?

Azt a válasz kaptam, miért akarok kétszer fizetni ugyanazért? Majd a vizsgabiztos megmondja mi a gond az autóval. Utána kell a  szervizbe vinni, a vizsgabiztos által kiállított papírral,és a szerviz az alapján végzi el a javítást. Utána 3 hetem van, hogy bemutassam a javításról kapott számlát.

Elindultam vásárolni, mert a finnek legnagyobb nemzeti ünnepe június 21., a nyárközép közeleg. 3 napig mindenki ünnepelni fog. Útközben gondoltam, kérek előjegyzést a műszakihoz. Rövid kérdezősködés után megmutatták a legközelebb eső ellenőrző állomást. Bementem és mondtam mit szeretnék.

A hölgy nem értette mit akarok, nem beszélt angolul. Általában mindenki beszél valamilyen szinten, pont őt fogtam ki gondoltam. Természetesn a másik hölgy azonnal megkérdezte mit szeretnék. Kérdeztem mikor hozhatom az autót, és milyen iratokat kell hoznom? Mondta, hogy adjam oda a tulajdonosi lapot.

Én csak érdeklődni jöttem, nem volt nálam a tulajdonosi lap sem. A táskámban maradt, azt meg otthon hagytam. Az első hölgy elvette a kulcsot. Ledöbbentem, le sem mostam, gondoltam lesz rá időm a hétvégén. A vizsgabiztos kijött, tökéletes angolsággal közölte, be kell fizetnem az adót. Tegnap fizettem az interneten. Bevitte az autót vizsgáztatni.

15-20perc múlva jött megint, a vizsgálati eredménnyel. Az autó műszakilag rendben van, de csak akkor kapom meg a papírt, ha a befizetett adóról viszek igazolást. Akkor azonnal kiadják a megújított műszakit.

Sokszor csodálkoztam már milyen rugalmasak az ügyintézők, bármit el lehet intézni pillanatok alatt. Erre azért nem számítottam. Összesen nem tartott tovább 25 percnél.

Így is lehet?

107 komment

Címkék: külföld autó szerviz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kispista2 2009.07.28. 20:34:13

"Utána kell a szervizbe vinni, a vizsgabiztos által kiállított papírral,és a szerviz az alapján végzi el a javítást. Utána 3 hetem van, hogy bemutassam a javításról kapott számlát."

Nálunk ötödáron kaphatnál számlát bármilyen hiba kijavításáról egy fiktív cégtől.

Bobby Baccala 2009.07.28. 20:40:20

najó há finnországban 5 évente elzavarják a népeket félév pihenésre, hogy bele ne fásuljanak a munkájukba...szal ezt is simán elhiszem :)

Gringо · http://www.youtube.com/watch?v=5Bz8GyTrUxw 2009.07.28. 20:41:20

@kispista2: Fiktív cégtől való számláért minek fizetni? Olyat bárki kiállíthat magának :)

szeme közé, laposan! 2009.07.28. 20:59:38

Biztos vagyok benne, hogy sok afrikai országban műszakiztatni sem kell a kocsikat. Akkor az is Kánaán?;)

vhm 2009.07.28. 21:08:07

én arra lennék kíváncsi az a pár pesti nigériai rendszámmal járó kocsi vajon hol és hogyan kap műszakit? esetleg hogyan van itt is érvényes kötelezője?

craft75 2009.07.28. 21:10:04

Ahol olyan versenyzők születnek mint Vatanen, Hakkinen, Grönholm vagy Rosberg - szar ország nem lehet, laknék ott.
Ja, hideg van, viszont nyáron nem kell légkondi és minden bokorban van szauna.

Attila : Ott is levillognak a pályán, meg a motorosok lerúgják a tükrödet ? Milyen arra a közlekedési morál ?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.07.28. 21:12:49

@szeme közé, laposan!: erre az afrikai országra (:D) a legjobb példa az Egyesült Államok nevű kis koszfészek...

jónévez 2009.07.28. 21:39:38

@KuKori: Ha ezt a műszaki vizsgáztatásra értetted, ebben azért ne legyél olyan biztos. Van. Nem én voltam ott, de olyan újságírótól olvastam, aki ott élt. (bár újságírók és igazmondás...:) )
Nem volt nagy véleménye róla, mert olyasmi volt (akkoriban, 80-as évek eleje), mint nálunk tizenéve. Azóta nem hiszem, hogy eltörölték volna ott a vizsgát, sőt, a legszigorúbb környezetvédelmi előírások ott vannak a kocsikra, szerintem azt is felülvizsgálgatják időnként.

Azért megerősíthetne (vagy megcáfolhatna) engem ebben egy jelenleg ott élő.

csak john 2009.07.28. 21:45:00

Én szeretem az erdőket, a tavakat, a hegyeket. Ez utóbbiból nem sok van arrafelé. Van viszont egy működő rendszerük. Remélem hamarosan én is arrafelé fogok adót fizetni!
És igen tudom, miattam tart itt ahol!

bes3 2009.07.28. 22:09:02

akkor svéd vizsga :

kb 2-4 hónappal az esedékesség előtt kap az ember egy levelet, benne időpont és helyszín. Akinek nem tetszik, foglalhat másikat interneten...
Vizsgadíj van, előre kell neten fizetni.

Megérkezik a vizsga napja, ember begurul a telepre, szűmítógépbe rendszám bepötyög. A foglalt időpontba (nem előbb nem később) a rendszám megjelenik egy kijelzőn és lehet behajtani...

kulcs a bácsinak, elakadásjelző háromszög megmutat, és ezután a tulaj választhat: elmegy kávézni a cég kontójára (süti is jár) vagy ott nézegeti mi is történik a vizsgán. A szokásos eljárás, gondolom én -aki magyar vizsgát még nem látott, ez sem hosszabb 25 percnél. Kipufogógázt is analizálnak tehát ez a zöldkártya vizsga is egyben.
Legutóbb szimpatikus lehettem az ellenőrnek, szó nélkül beállította a fényszórókat, nem rendelt miatta vissza és elvitt a fékpróbára...

Utána papírt kinyomtat, kézbe ad, viszont látásra egy év múlva (5 éves kor felett évente kell megjelenni)
Kisebb hibák esetén nem vonják be a forgalmit, forgalombiztonságot direktben nem veszélyeztető hiányosságokat pedig a tulaj felelősségére bízzák.

A sikeres vizsga bekerül a számítógépes rendszerbe. Forgalmi nincs, a rendőr rendszám alapján állít meg és büntet.

A következő hónapban postán érkezik a súlyadó csekkje. Befizetése után a matrica a rendszámtáblára sk felragaszt arra az évre el van intézve. Egyszerű, idő- és energiatakarékos...

johevi 2009.07.28. 22:10:41

Elég rugalmasak voltak, ami szimpatikus, de 20 perc alatt nem lehet rendesen végignézni egy autót műszaki szempontból szerintem, max lámpák, folyadékszintek, elakadásjelző meg ilyesmi.

SumQuiSum 2009.07.28. 22:18:54

@SilentSound: Légy erős, a finn nem fizet nagyobb fűtésszámlát, mint egy magyar. Inkább kisebbet... Igaz ott három rétegűek a szigetelt ablakok.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.28. 22:20:03

@SumQuiSum: Őőőőőő... Poén akart lenni, nem elemeztem a kiötlése előtt az ottani szigetelési szokásokat és energia árakat. ;P

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.07.28. 22:24:13

25 perc alatt végig lehet nézni a futóművet, fékeket, kormányművet, fényszórókat. Ezek fontosak a biztonságos közlekedéshez. A motor lehet harmatgyenge, a kaszni fele kék, másik fele zöld... ha alapvető dolgok rendben vannak, hadd menjen. Ehhez képest nálunk, ha jól tudom, a nem megfelelő esztétikai állapot miatt is elbukhat a kocsi.
Nem ugyanott vannak a hangsúlyok...

rainy_day_coffee 2009.07.28. 22:25:21

Ameriaki vizsga: az autodon van egy matrica, hogy meddig oke a muszaki. A lejarta elott elgurulsz egy allomasra, napszaktol fuggoen beallsz a sorba, vagy csak odagurulsz a vizsgaallomashoz. Kiszallsz, atsetalsz az ablakhoz, ahol fizetsz. Az ellenor bemaszik az autodba, radudgja a computerere, majd kigurul az epulet masik oldalan. Leszedi a regi matricat, raragsztja az ujat. Ha gond van az autoval, kijavittaod, viszel szamlat/bizonylatot rola, es megkapod az uj matricat postan.
Ha nem kell sorbaallnod: 10 perc az egesz. Egy sima, szaraz erzes.
Btw, michiganben peldaul nincs muszaki vizsga. Csak annyi a dolgod, hogy szolsz a kozegnek levelben, hogy ezzel az autoval szeetnel az uton kozlekedni.

baranyp 2009.07.28. 22:26:41

Azt olvastam Florida államban nincs se zöld kártya,se műszaki.Nem rossz.Mert az állam nem basztat,még nem indulok el fék nélkül.stb.Kíváncsi lennék azt ottani büntetési tételekre,baleseti statisztikákra.

Jeff 2009.07.28. 22:27:59

@johevi: Te sem vizsgáztattál még autót :) Vagy ha igen, akkor miért írsz sületlenségeket? Pl folyadékszint a kutyát sem érdekli, lámpák, fékhatás, kipufogógáz, rázópad, futómű megnéz és megrángat és kész is. 10 perc is sok, a többi csak a várakozás...

crex 2009.07.28. 22:32:40

Az a helyzet, hogy ez a normális. Nekik.Ott NYUGATON mindenkinek. Én Spanyolországban tartok egy autót, évente kell már azt is vozsgáztatni. Telefonon bejelentkezem a legközelebbi ITV vizsgáztatóhelyre, ahol óra-percre pontosan várnak. befizetek a helyszinen 35 Eurot, majd felhajtok a vizsgasorra. ha minden ok, akkor 15 perc múlva, a vizsgasor végén a kezembe nyomják az új matricát. És huss.Ja. ellenőrzik az adóbefizetést, cca 100 Euro/év, és a kötelező biztositás meglétét is. Zöld kártya: ? mi az? ugyan...És biztos nagyon értetlenül néznének, ha megpróbálnék a zsebükbe dugni egy kis pénzt....

Húzzunk bele! 2009.07.28. 22:35:30

A finnekkel annyira vagyunk nyelvi rokonok, mint a németekkel.
Inkább a Kazahokak a rokonok...

pier01 2009.07.28. 22:42:49

Mert ok feltetelezik, hogy te nem probalkozol atverni oket, mikozbe nalunk azt feltetelezik, hogy eppen erre keszulsz. Szemleletkerdes.
Egy haverom a vonaton, latva a kalauszt, elovette a jegyet. Erre a sapkas bacsi csunyan nezett ra, es o megkerdezte a mellette ulo finn kollegat, hogy vajon mivel erdemelte meg azt. A valasz az volt, hogy nem szokas megmutatni a jegyet, hiszen a kalausz alapbol feltetelezi, hogy neked van. Ha pedig nincs, akkor "nyilvan" kerni fogsz.
Erre persze a haverom azt kezdte hinni, hogy a tulzottan tiszta oxigen arthatott neki es csak megalmodta a jelenetet. De amikor masnap a kompra varo motoros is kivarta a sort anelkul, hogy elkerulte volna a tobbieket, hogy elobb mehessen fel a hajora... hat akkor ertette meg, hogy "ezek" tenyleg ilyenek. Jo tudni, hogy van ilyen is.

SumQuiSum 2009.07.28. 22:44:23

@SilentSound: Sejtettem, csak így egy másik aspektusból is szarabbul érezhetjük magunkat :)

Pipas 2009.07.28. 22:48:45

Hát én viszont éltem két évet finnországban, úgyhogy nagyjából értem a sztorit. Ott valóban az számít, hogy működjön a dolog, ráadásul alapszabály, hogy ha valamiért fizezettél (és mindenért fizetni kell persze), akkor a pénzért kiszolgálást kapj.

Ha a szolgáltatást az állam adja (adóhivatal, rendőrség, népességnyilvántartó, iskola és így tovább), akkor a kiszolgálás felveszi a versenyt a privát szférával, akkor is kiszolgálás jár a pénzedért.

bla123 2009.07.28. 22:50:39

Akkor itt van Kanada.Muszaki vizsga allamon belul nincs.Olyankor kell vizsgaztatni,ha masik allamba koltozik az ember vagy ha a gepjarmu torik es a biztositohoz kerul.Ilyenkor a karosszerias csinal rajta egy karosszeria vizsgat.Aztan megy muszakira ahol atnezik,megmodjak mi a rossz es 30 napod van ,hogy megjavitasd vagy megjavitsd.Nem kell szamla.A kocsit kell vissza vinni,megnezik, de akkor mar nem kell fizetni.(termeszetesen fek,veszfek, futomu ,kormanymu,szelvedo,esetleg olajcsopogest nezenk,a motor a kutyat nem erdekli,meg az sem, hogy egyaltalan az a tipus,marka ami a kocsi).Amugy Saskatchewan-ban allami biztositi van.Mas biztositoknal es lehet befizetni,de a tarifa ugyan annyi es ott is adhatnak ki akar rendszamot is.(az okmanyiroda nincs hetvegen nyitva).A legjobb,hogy akarmit inteztem eddig 10 percnel nem kellet tobbet varnom es nagyon rugalmasak.(Persze itt kisebb a nepsuruseg)

star77 2009.07.28. 22:51:28

nálunk ilyen soha nem lesz.máskülönben miért hergelsz minket ilyen történetekkel??? :-)))

Tom_ 2009.07.28. 22:51:35

Hát, Helsinkiben egy "kicsit bukott" vizsga után négy heted van javíta(tt)ni, utána nem a számlát, hanem az autót kell ismét bemutatni (igaz, akkor már csak a felírt javítanivalókat ellenõrzik újra, nem az egész gépet).

@johevi: Pedig rendesen végignézi a muksó alulról (is). Alváz, fékek, futómû, rendesen meg is feszegeti. Spec pont az ellankadásjelzõt még sose keresték. ;)
Tényleg nincs több, mint 15-25 perc.

@craft75: morál?
Le ugyan nem villognak senkit, de pont ezért a ló másik oldala sajnos elõfordul: autópálya-szerû úton (80-as, de 2x2 sáv bokorral meg korláttal a közepén, mezõvel és csicsergõ madarakkal körülötte. Nem is értem miért nem legalább 100-as tábla van kint...) araszolnak 75-tel a belsõben egy ugyanúgy 75-tel a külsõben haladó mellett. Nem is akar kisorolni, mert majd 10km-rel késöbb a bal sáv kell neki...
Amúgy elég ráérõsen vezetnek, szerintem megbolondulnának Pesten.

Host 2009.07.28. 22:51:41

Ezek ott északon tuti hóvakságban szenvednek. Mennyi pénzt hagynak a hüjje polgárnál :(

Pipas 2009.07.28. 22:52:42

@pier01: Azt hittem, hogy a kompon a beengedő a jegyemet ellenőrizte. Mikor beengedett a bérlet nélkül (igen, az ottani 'BKV' bérlettel a metró, busz, villamos, hév mellett a komp is használható) fel akartam mutatni az ellenőrnek. Mindenki kinevetetett, mert rajtam kívül mindenki tudta, hogy csak azért számolják az embereket, hogy a hajó ne legyen túlterhelve és ne süllyedjen el a jeges habokba.

Negyven euró egyébként egy hónapba. Mármint az állandó lakosoknak. Mindenki másnak hatvan.

amatőr 2009.07.28. 22:54:47

Engem pár hete átküldtek a vizsgáról a szomszéd autósboltba (nem volt elég az izzókészletben lévő izzó), mert a fehér ledes rendszámvilágítás és helyzetjelző nem szabályos. Azt már nem mondtam, hogy a középső féklámpában is ledek vannak az eredeti izzók helyett, mivel valami elvetemült jogszabályra hivatkoztak, ami csak a gyárilag beszerelt fényforrásokkal azonosakat tekint elfogadhatónak, minden más bukást jelent.

vwxyz (törölt) 2009.07.28. 22:55:48

@bes3: "5 éves kor felett évente kell megjelenni"

Mi meg ezért sírunk, mert 10-12 éves kortól évente kell majd vizsgázni.

Pipas 2009.07.28. 22:59:49

@Húzzunk bele!: Sok finnel beszélgettem, volt olyan is, akivel magyrul. Megtanulta ács létére. Mondjuk minden második szava akkor is 'perkele' volt (basza meg, vagy ilyesmi).

Azt vajon tudod-e, hogy a finnek egy jelentős része vikingnek tartja magát és azt gondolja, hogy a magyarok (és az észtek) csak szeretnének finnek lenni?

A nyelvi rokonság tény, de persze nem jelent vérrokonságot, vagy közös történelmet.

madcircle 2009.07.28. 23:00:30

@johevi: 35 perc alatt egy kettes golfban három ember kicseréli a komplett első futóművet + kormányművet + pedálsort + a motort és váltót egy megfelelően felszerelt műhelyben. ezek alapján a szerelő a cigi + kávé szünete is benne volt a 20 percben :) és ha körülnéztek az utakon, hogy milyen autókon van műszaki + zöldkártya, azt hiszem nem kell ragoznom hogy nálunk hogy működik a vizsgáztatás... itt úgy látszik több időt adnak három hétnél a számla bemutatására :))))

Jeff 2009.07.28. 23:07:32

@vwxyz: Nem ezen sírunk, hanem azon hogy ez egy újabb kibaszott lehúzás a többi mellé.

Pipas 2009.07.28. 23:07:34

Ja és hogy mennyire vagyunk mi magyarok a történelem viharsarkában: Karjala (Karélia) Finnországtól elszakítot területének címerében két kar karddal vív:

fu.nytud.hu/zlo/index.html

A hagyomány szerint az egyik orosz, a másik svéd... ;)

Csorike 2009.07.28. 23:18:48

Muszaki vizsga, sulyado es kotelezo szerviz, USA, Virginia, Fairfax.

A muszakira (itt osszevonjak a zoldkartyaval) uton-utfelen "state inspection" feliratu kis muhelyekben, benzinkutaknal vallalkoznak. Evente egyszer van, 10 perc es 16 dolcsi (ez mindenhol ennyi), plusz 25 dolcsi a kornyezetvedelmi felulvizsgalat (ez csak itt van a kornyekbeli megyekben mashol nem kell erte kulon fizetni), utana kapsz matricat az ablakra alul kozepen. Ezen egy nagy evszam es egy nagy honapszam van - ameddig jo. Nekem direkt szoltak a szervizben amikor idopontot kertem garis kotelezo szervizre hogy varjak meg 3 napot, mert junius elseje lesz es akkor nem "roviditem meg" magam 1 honappal.

A sulyadot a helyi onkormanyzat tartja nyilvan, interneten kell befizetni, fugg a kocsi erteketol (avultatva), illetve kedvezmeny jar hibridre, nyugdijasoknak, rokkantaknak, katonaknak stb. Az ado merteke az "EUROTAX" (NADA) alapjan szamolt ar 4.57%-a. Ennek befizeteserol szinten kuldenek ket matricat, egyiken evszam, masikon honap, ezt kell a rendszamra ragasztani. (Erdekes lenne megnezni hogy a Magyarorszagon rohangalo USA autoknak van-e ervenyes adomatricajuk meg muszakijuk, anelkul kulfoldon sem kozlekedhetnek).

A kotelezo (garancialis) szervizbol ket fele van, a sima olajcsere olyan 30 dolcsi (olajcsere, korbebokdosik a kocsit, folyadekszintek stb). Mondjuk ezt szeretik evente 3x eljatszani. A "nagy szerviz" legutobb 75 dolcsi volt, minden szuro csere, kerekeket megforgattak hogy egyenletesen kopjon, meg kaptam egy "teljes jarmudiagnosztika" lapot hogy minden kafa. Ez a fajta szerviz a muszaki+zoldkartyaval egyutt kb 1 ora volt.

Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.07.28. 23:18:57

most minn csodálkoztok? Madjarisztán: a magyar "eljárás" jól prezentálja az átlag magyar igényeket. amilyen politikusokat szavazunk a parlamentbe, olyan elb.szott törvényeket hoznak; aztán csak tűrünk, tűrünk....

ui. a poszt írójának: Gratulálok a Mitsuhoz :D
jó választás! ;)

vanek ur 2009.07.28. 23:19:16

USÁ-ban és Kanadában nincs olyan komoly műszaki? Teljesen felesleges: a felelősságbiztosítás névre és nem autóra szól. Aki vezet, köteles meggyőződni, hogy a kocsi megfelelő műszaki állapotban van. Ha műszaki hiba a baleset oka, a biztosító széttárja a kezét, és a vezető a gatyáját is a kártérítésre költheti. Emiatt aztán az épeszűbb fele a népnek inkább rendesen karbantartja a kocsiját.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2009.07.28. 23:23:16

A finn autós morálról egy beszédes példa: a dupla egyirányú sávoknál, amikor ismét egy sáv lesz, nem a jobboldali, hanem a gyorsabb baloldali "fogy el".

Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.07.28. 23:23:38

@Csorike: a súlyadó Madjarisztánban is helyi adó, vagyis önkormányzati típusú. elvileg itt is az önkormányzat tartja nyilván.
de anyunak jött súlyadó 2007-re olyan gépkocsira, amit még 2003-ban eladtunk (és át is íratták) :DDDD

Csorike 2009.07.28. 23:25:01

Itt (USA) amugy a KRESZ-vizsga es az autovezetoi vizsga is erdekesen alakul. A KRESZ tananyag jo fele arrol szol hogy azt sulykoljak, a balesetek hany szazalekabn jatszik szerepet az alkohol es a drog. Meg hogy a fiatal vezetok miert "veszelyesebbek" mint az idosebbek, es hogy hogyan tartsd magad tavol a bajtol. Aztan elmeselik a tablakat, meg hogy hol ne allj meg illetve hol allj meg mindenkepp. (Pl iskolabusz ha kicsapja a tablajat hogy "STOP" akkor meg az osztottpalyas ut szembe savja is kotelezoen megall, nehogy gyerek lepjen a kocsi ala...) A vezetoi vizsga meg annyi hogy szep ovatosan korbemesz egy haztombot a vizsgaztatoval es leparkolsz ahogy tudsz - a lenyeg hogy benne legyel a felfestesben. Ennyi kell a hetkoznapi kozlekedeshez, ezt kerik szamon.

mikkka 2009.07.28. 23:26:21

@craft75: GRÖNHOLM istencsászár!!!!!!
Meg a többiek is..

Donor 2009.07.28. 23:31:46

@vwxyz: Azért nem mindegy hogy évente 20 perc normális kiszolgálással 35 euróért, vagy évente 2óra bürokratikus szívatás, sorban állás, lekezelés, megalázkodás majd minden hülyeségbe belekötés 60euróért.

Tom_ 2009.07.28. 23:34:07

@Pipas: A zászló szép, de szerintem innen többen ismerik a két kardot :)

www.hartwall.fi/fi/Juomat/tuoteryhmat/Oluet/Karjala/Karjala-III/

venator 2009.07.28. 23:37:02

Nekem augusztusban jár le a műszakim. Majd megírom, hogy Dániában hogy sikerült levizsgáztatni a kocsit. Állítólag itt sem nagy macera.

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.07.28. 23:57:18

Egyszer zöldkártyáztattam Bp-en a közlekedési kutatóintézet szervizében. Szegény öreg dieselt már vagy tíz perce vallatták, amikor egyszer csak hallom, hogy iszonyatosan bőgetik. Aztán még egyszer. Odamentem, erre mondja a szaki, hogy a leszabályozási ford.számot ellenőrzi, és annyiszor kell neki megcsinálni, ahányszor kéri a számítógép. Mire mondtam neki, hogy akkor vagy nyomjon neki egy cancelt, vagy azonmód pofánvágom, kb. ezek az opciók, de mégegyszer nem fogja megjáratni 2500-on. Szerintem többet ártott az ótónak az a kurva vizsga, mint előtte a két év használat...

MP 2009.07.29. 00:16:08

IGEN! Így is lehet. Európában. Nem itt! MONDOM EURÓPÁBAN!!!

Bambano 2009.07.29. 00:24:38

@baranyp: amióta elektronikus, számítógép vezérelt minden ketyere a kocsiban, aminek köze van a károsanyag kibocsátáshoz, azóta, szerintem, ez egy teljesen korrekt hozzáállás.

Rádugják a számítógépet az obd2 csatlakozóra, ha nincs benne hiba, mehet.

MP 2009.07.29. 00:54:44

Bocsánat. Már egyszer hozzászóltam. Most kifejteném. Az ember aki ott dolgozik azaz aki vizsgáztat megkeresi a munkájáért járó összeget. Nem egy részét hanem az egészet. Ezek után egyrészt jókedvű de legalábbis nem gondterhelt másrészt nem akar semmit sem a zsebébe. Aztán nem abból indulnak ki a hatóságok hogy mindenki bűnöző s elhiszik hogy mikor bemutatom a számlát az azon szereplő munkákat s alkatrészeket tényleg kicserélték és megcsinálták. Az autószerelő sem kockáztat. Valóban megcsinálja a kocsit s kicseréli ami kell bele. egyrészt mert eszébe sem jut a csalás hiszen nem itt nálunk élt a ránk kényszerített umbulda országában másrészt pedig úgy megbüntetnék hogy arról koldulna. Azaz lenne következménye minden tettének. Tehát ezek a dolgok csak egy normális országban működnek. De azt gondolom hogy legfontosabb a pénz. Az ember nem azért csal mert jó hanem mert az idióta szabályozás vagy a szegénység ráviszi. S ez nem az ő hibája hanem az országé. Sajnos.

Bambano 2009.07.29. 01:02:07

@MP: ha valamiről számlát kapok, azért garanciát is vállal a szerelő és a szervize. Számlásan nehéz és nem praktikus mutyizni, de elfogadom, hogy lehetséges. Számlázásos mutyiból csak egyet tudok elképzelni, ami biztonságosabb, mint a többi, hogy valamit rászámláznak a kocsira, aminek semmi baja sem volt, csak mert kellett a lom a havernak. Ha a féket nem csinálja meg rendesen, akkor hülye, mert azért felelősséget kell vállaljon.

A nagy mutyik, szerintem, akkor történnek, amikor valamiről nincs számla.

És itthon is van olyan szerviz és vizsgabiztos, aki tisztességesen vizsgáztat úgy, hogy a felesleges kekeckedés elmarad, de azért az autót átnézik és azt valóban ki lehet engedni a forgalomba.

Blackknight1 2009.07.29. 01:15:59

Írországi tapasztalatok:
Interneten kell bejelentkezni,kapsz egy időpontot.A vizsgaközpontok eléggé leterheltek,így ha pár hónapja már lejárt a vizsga,az nem gond.Ha megmutatod a gárda embernek a papírt,hogy be vagy jelentkezve vizsgára,akkor nincs gond.A vizsgára pontosan kell érkezni,várni nem kell.Kamera a falon,minden adatot computer rögzít,csalás kizárva.Rendesen átnézik,futómű,fék,lengéscsillapító.lámpák stb.
Ha minden ok,akkor kapod a papírt két évre.A vizsga egyben zöldkártya is 50 euro összesen.
Kb 4 órás órabérnek felel meg.
Ha valami nem ok,akkor kapsz egy listát,mit kell megjavítani,elviszed a szervízbe,ott kérsz számlát,és utána visszamész,és megadják a vizsgát.Itt az a szokás,hogy a vizsgáról,útadóról meg a biztosításról is kapsz egy kis papírtárcsát,amit a szélvédő mögé elhelyezett tartóba kell tenni,így kívülről is látszik,hogy a kocsi papírjai rendben vannak.A közúti ellenőrzésnél csak lassítani kell,a rendőr ránéz a szélvédőre,és ha minden papírod oké,akkor mehetsz is tovább,nem kell mindenkit külön félreállítani.
Forgalmi engedély létezik,de nem kell magadnál hordani.De mondom ,pár hónapja lejárt műszaki vagy biztosítás nem nagy gond,ki tudod magyarázni....
Az hogy lefizetsz valakit,az kizárt.Borravalót sem várnak.Egyszer egy benzinkutasnál hagytam 15 cent borravalót,aztán szaladt utánam a kocsihoz,hogy ott felejtettem,és utánam hozta.
Azóta nem adok,mert nem tudnak mit kezdeni vele.Ha borravalót akarsz adni,akkor az apród bedobhatod a pénztárnál elhelyezett kis dobozokba,ahol különböző karitatív célokra gyűjtenek....

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.07.29. 01:50:56

@Blackknight1:

Itthon egyből fellendülne a papírtárcsabiznisz. :-)

Hogy nálunk nem így mennek a dolgok, az a jó magyar mentalitáson túl annak is köszönhető, hogy errefelé nem 12 euró az órabér... Ha keresnének a népek háromszor annyit mint most, akkor talán kevesebb lenne a kavarás, a csalás, a vesztegetés. Bár ki tudja, ebben az országban semmin sem csodálkozom.

lolperec 2009.07.29. 02:51:39

elvileg 16 óráig lehet vizsgáztatni, mert úgy engedi a központi rendszer..
namost én 15:55re estem be, hogy nemlehetne-e..
16óra 10-15re már kész is voltunk..
kifizettem a vizsgáztatást + a "rugalmas ügyintézést",
megkaptam minden pecsétet, papírt aztán boldodogan elváltunk..

Budaörs
HUNGARY

tanulhat a mesés nyugat is :P

zootyo 2009.07.29. 04:15:05

Nálunk ha háromszor annyi bért kapnának az emberek a munkájukért akkor is lenne mutyizás. Ugyanis eddig annyit szűkölködtünk, hogy mindenki tárazna befelé... Benne van az emberek tudatában. Egy-két generációváltás minimum kellene.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2009.07.29. 05:04:12

amerika ngy reszen nincs muszaki vizsga
Floridaban tuti nincs
carloniaban volt
addig tartott meg a pasas kitoltotte a 25 dollaros szamlat en meg oda adtam neki a lovet
a vizsga azert kmnyebb
a carolinai jogositvanyom kezbevetele legalabb 4 orat vett igenybe
ezalatt letettem a krsz muszki es gyakorlati vizsgat
ja ha nem lenn ertheto elotte nem kellett ilyen tanfolyamojra jarni
brmrntrm 10-k0r
es kettokor kezemben volt
azt mar el sem mondnom, hogy azt hittem a varosi kozlekedes 45 mint floridaban es annyivk mentem
a 20 perces gyakorlati vizsga alatt sose nem ertettem a no mellettem miert mondja
lassabban

aztan atadta a jogsit es mondta
lassabban

Pipas 2009.07.29. 06:10:17

@CsTom: Ja, először én is itt láttam. ;) Mondjuk a Karhu nekem jobban ízlett. ;)

grigorij (törölt) 2009.07.29. 07:13:34

Én nem értem az ilyen írásokat...

Az összes külföldi vizsgáról szóló cikkben egy-egy remek műszaki állapotban lévő autót vizsgáztatnak le, azaz max. az ügyintézést és a korrupciót lehet ezeken lemérni!

Nálunk viszont számtalan roncs gépet visznek vizsgáni, tehát várható a baszogatás...

Én ezt korábban úgy csináltam, hogy autó a szerelőmhöz, aki átnézte, ha kellett javított, csrélt és az ő bejáratott vizsgahelyéhez elvitte, levizsgátatta!

Ha a kocsi rendben volt, nem volt plusz költség, ha volt stikli, picit többe került!

Volt olyan, hogy ELŐBB levizsgáztatta, majd kicserélte amit kellett...

De vissza a levélhez: finnországban kizárólag olyan autók közlekednek, melyek kapásból megfelelnek az összes előírásnak? Ott soha nem kell fékbetétet cserélni, ott nem kopnak a futóműalkatrészek, nem ég ki izzó?
Fogod, bejelentkezel és 25 per alatt kész?

Vagy előbb két nap szerviz, de az nem kerül bele a levélbe?

redriot77 2009.07.29. 07:29:37

Hjah, értelmesek, rugalmasak, gyorsak. Bezzeg a Mozaik utca istenei: akkor is megvágnak, ha a fényszórómagasság el van állítva.

Savigny (törölt) 2009.07.29. 07:37:00

nem kell messzire menni...én a cseheknél vizsgáztattam, ott sem volt több fél óránál, pedig Csehország nem egy minta-skandináv ország...

hgizmo · http://www.flickr.com/photos/hgizmo/ 2009.07.29. 07:43:10

grigorij: nem azzal van a gond, hogy itthon kidobnak szar fékkel, hanem hogy egy nem gyári féklámpa, eltérő fényezés, vagy helyben javítható gond miatt dobnak ki. Azt már meg sem említem, hogy ha erősebb féket szeretnél, arra is átépítési engedély kell... máshol még az sem érdekli őket, hogy teljesen más motor van az autóban.

B@nális Coitus 2009.07.29. 07:56:31

Hú, ez nagy sztori volt, és nagyon izgalmas, fordulatos is. Gratulálok.

dekás dezső 2009.07.29. 07:59:22

Ez kudarc, dehát mit is várhatunk a hanyatló finnektől? Itt mifelénk a műszaki vizsgán alkatrészáron azonnal megjavítják egy erre fenntartott álláson, ha valami hibádzik.
Na jó ez nem igaz, de milyen szép lenne, viszont én is a grigorij kolléga által említett metódus szerint szoktam végezni a dolgot: autószerelővel megnézetem, ő cseréli amit kell, és így megy a gép a vizsgára.
Eddig még sosem volt gond - és nem csúszópénz miatt - pedig egy tíz éves verdám van.

Imbolygó Hollander 2009.07.29. 08:26:23

Felénk elmész a vizsgabázisra, átnézeted az autót, ha találnak hibát akkor elviheted kijavíttatni. Ha ezzel megvagy egy hónapon belül, akkor a vizsgadíjból levonják az átvizsgálás költségét.

sq 2009.07.29. 08:26:29

@craft75: "Ott is levillognak a pályán, meg a motorosok lerúgják a tükrödet ? Milyen arra a közlekedési morál ?"

Húsvét környékén voltunk kint egy hetet, béreltünk autót, és levezettünk 1200km-t. Ezalatt egyetlen autósra mondtam azt, hogy mekkora fasz (itthon kb 10 percenként mondom valakire): jött mögöttünk egy ideig, aztán mikor a felezővonal záróvonallá változott, úgy döntött megelőz (a max.sebességet jócskán túllépve, ami azért érdekes, mert finno. dugig van trafipax-szal (kb 10 km-enként van egy)), a manővert már forgalomtól elzárt területen fejezte be és eléggé bevágott elénk (ami azért érdekes mert a finnek addig nem jönnek be eléd, amíg nincsenek 2-3 autónyi távolságra - a kőfelverődések miatt, mivel ott nem sózzák, hanem kővel felszórják az utakat télen). Na mit gondoltok, milyen rendszáma volt a fószernek? Hát naná, hogy magyar!!!

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.29. 08:31:52

@SumQuiSum: És még hány ilyet lehetne találni... De mégsem szeretném elérni, hogy a fél olvasótáborunk felkösse magát. ;))

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.07.29. 08:46:50

Négy éves kocsit vizsgáztattam, itt nálunk. Először zöldkártya (kb. 3 héttel a vizsga előtt), mondom ha valami nem stimmel, majd megnézetem.

Ismerősök kérdezték, hogy kivel nézetem át. Mondom, senkivel, egy négy éves autónak (családi használatban, 50k km) nem lehet semmi baja.

Ződkártya rendben, vizsgára odamentem, 20 perc alatt megvoltak, matrica, kifizettem, elváltunk. Nem csak a mozaik utcában lehet vizsgáztatni, én nem értem, miért szopatjátok magatokat vele...Aztán meg hőbörgés, hogy milyenek már!

cambridge.on 2009.07.29. 08:55:26

Órákat lehetne beszélni a két nép mentalitása közötti különbségről.
Igazi autópálya nem sok van Finnországban,ott 130km/h a megengedett sebesség.Helsinki környékén is van ugyan autópályához hasonló,de inkább gyorsforgalminak nevezném,mert szintbeli kereszteződés és forgalmi lámpa is van rajta.Országúton általában 80 ,néhol 100 a megengedett,ami kereszteződéseknél lecsökken 60km/h-ra.Radarral kényszerítenek a sebesség betartására. Rengeteg radar van telepítve,kénytelenek betartani a sebességet.Nagyon ritka a száguldozás,ez nem versenypálya.Kollégámat városban,40-es zónában 50 körül bemérték.Egy heti keresete bánta.
Az autókereskedőt megbüntetik,ha visszatekeri a kilométerállást a kocsiban.Láttam Mercedest több mint 750ezer km-rel eladót.
7 évet éltem Ontarióban, ott nem volt az első időkben műszaki.A mikor az államnak pénz kellett,ott is megtalálták az autósokat.Bevezették a zöldkártyát,amihez kétévente kellett vizsgáztatni a járművet.Vizsgadíj ellenében.DE!
Max.300 dollár értékben kötelezhettek a javításra.Számla ellenében megadták a műszakit.Nem lehet kamuzni,mert műszaki okból bekövetkező balesetnél a javító szervíz a felelős!A motort nem javítják henem cserélik .
Egy órai keresetem elég volt 40 liter benzinre!Persze bruttóban.7 év alatt majdnem a duplájára emelték a benzin árát, aminek a nagy részét a rárakódó adó adta.Gyorshajtásért kapott büntetés emelte a biztosítás árát.Kezdetben 12 éves,3000 dolláros autóra 1800 dollár volt az éves biztosítás.Magyar biztosítótól adott igazolással a díj kevesebb mint a felére csökkent.

puffancs 2009.07.29. 09:29:58

@hgizmo: ja, pl UK. alvazszamot tartanak csak nyilvan, minden mas cserelheto engedely nelkul

Tom_ 2009.07.29. 09:58:31

@grigorij:
Az elsõ autóm itt egy 18 éves Volvó 340 volt. Az elsõ vizsgán szépen listáztak néhány cserélnivalót, meg foltoznivalót (itt-ott kicsit vékony volt már az alváz, és átesett rajta a pajszer, amikor megkopogtatta a srác). Elvittem a bódésorra (Tattarisuo, ha valaki hasonló cipõben járna errefele :) ), szorgos iráni és orosz melósok elvackoltak vele egy kicsit egy eléggé low-tech mûhelyben (nem ért annyit az ótó, hogy csilivili szervízbe vigyem).
Olyan jól sikerült, hogy a következõ évben csont nélkül átment, csak megjegyezték, hogy a következõ gumicserénél ezeket már ne rakjam vissza (az emberfia meg ugye úgyis cserél félévente. Téli szögest meg nyári csöndest).
Nem volt egy toppon lévõ kicsikocsi, de amit kellett, azt teljesített a vizsgán, nem kötöttek bele másba.
Aztán a jármû 20 éves korában kaptam egy listát, ami nem fért ki egy A4-es lapra... Vezetni már mûvészet volt, nagyon tudni kellett, melyik hang mit jelent, hol/mit kell húzni/tolni. De saját lábán ment el a roncstelepre, mert a vizsgán még a hosszú lista ellenére sem vették le a rendszámot. Ha akartam volna megcsináltathattam volna (csak a javítás minimum kétszer annyiba került volna mint az egész gép három évvel korábban).
A roncstelepen meg kaptam érte egy párszáz eurós bónt, amit új/használt autó vásárlásakor leszámoltak az árból.

Szóval ezért tudom, hogy nem a számlát kell bemutatni bukott vizsga után :-)

j311 2009.07.29. 10:09:55

Abszurdisztánban sokkal egyszerűbb a vizsgáztatás. Odaadod a kocsi papírjait a vizsgáztatónak és 3-4 nap múlva megvan minden. Mindezt az autó nélkül! :DDD

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.29. 10:12:43

@j311: Három hete még lehetett ezt, a zöldkártyát még én is így csináltattam legutóbb. Viszont műszaki vizsgán már fotózgatni is kell, úgyhogy mindenképp kell hozzá az autó.

Agyalap 2009.07.29. 10:22:51

A finnek nem lehetnek a rokonaink. Ahol ennyire logikusan és olajozottan mennek a dolgok, annak az országnak semmi köze Magyarisztánhoz.
Egy példa: ha gyorsan hajtok Finnországban és elkap a rendőr, nem tudom elkerülni a büntetést. Sőt a büntetés sem 20, 30 vagy 50 euro, derék rendőrünk tudja (ott helyben), hogy tavaly mennyi adót fizettem be - így annak függvényében szabja ki a bírságot.
Ja és az adó? Mindenki (remélem) be is fizeti, mert már az év elején tudja, ha a fene fenét eszik is, nem lehet több mint 31%. A 69% nála marad...

Tom_ 2009.07.29. 10:23:09

@cambridge.on:
"Kollégámat városban,40-es zónában 50 körül bemérték.Egy heti keresete bánta."

Hát, az vagy 30-as zóna volt, vagy 60 felett kapták el. 20km/h-s különbség alatt fix tarifa van, "viszonylag" enyhék. Felette viszont nagyot üt, a bírság összege a jövedelmedtõl függ.
(pontosabban az adóbevallástól, ami itt nem is igazán "bevallás", hanem az itteni Apeh mindent látó szeme tudja a cipõméretedet is. Õk kiküldik a kész kalkulációt oszt jónapot.)

craft75 2009.07.29. 10:29:29

@SilentSound:
Mit fotóznak ? Vér-, vizelet-, dns minta nem kell ?

craft75 2009.07.29. 10:31:38

Tehát ha elkap a yard egy ferrarival bodzaszedésből hazafelé és látja hogy miniálbéren vagyok, akkor akár el is engedhet csupán szánalomból.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.29. 10:32:41

@craft75: Gondolom a dns-t leveszik a kormányról, onnantól meg fölösleges a vér meg vizeletvizsgálat... :)

SLacc 2009.07.29. 10:50:16

A finnek nem a rokonaink. Semmilyen szinten. Az szitkozódás lenne, és ne szidjátok őket. El kell menni a finnekhez, és rájöttök, hogy nem a rokonaink.

j311 2009.07.29. 10:53:40

@craft75: Így. Nyilván kölcsön kaptad egy gazdag barátodtól :D

Perillustris 2009.07.29. 16:49:19

Nem tudom mi bajotok. Itthon adsz 20-40 ezret, s az autót sem kell elvinned.

Ha szabálytalanul átalakított autód van, esetleg szabályosan, de oly módon, hogy a határértékek meghaladják a megengedettet, akkor kifizetsz valamennyit, s másik autó vizsgázik a tiéd helyett.

Nem túl bonyolult ez sem.

9mmPara 2009.07.29. 21:52:28

Csak nem bírom ki, elmesélem én is. A tízéves motorom a következőképpen vizsgázott itthon, NKH bázison: vizsgabiztos papírokat megnézte, világítást, féklámpát ellenőrzött, beindíttatta velem a gépet, nyomattam az udvaron egy fékpróbát. Megjegyezte, hogy jópofa hangja van a masinának, elköszöntünk egymástól és ennyi. A papírmunka idő- és pénzigénye persze éreztette velem, hogy melyik országban történnek a dolgok, de egyébként semmit nem tapasztaltam (ott és akkor) Abszurdisztánból.

9mmPara 2009.07.29. 21:53:30

@SLacc: nekem se teccik a halszagú atyafiság >:->

CsodaCsokor · www.csodacsokor.hu 2009.07.30. 02:10:28

@RosszQtya: Ne viccelj, hát persze? Biztosítós számlát láttál már? index-folyadék csere 12.000 ;)

kujoon 2009.07.30. 07:06:12

Hella.
Én is kint élek a svédeknél.
Műszaki vizsga tapasztalatom még nincs, mert nincs 1 éve nálam az autó.Majd most ősszel kell.
Kíváncsi leszek rá.
A közlekedési morálról: csak megerősíthetem a korábbiakat; amig pesten éltem 10 percenként találkoztam egy f@sz autóssal, itt 3 havonta.Csak az a baj, hogy az ember totál elszokik tőle, és mikor esemény van, sokkal jobban bosszankodik.Pesten egy idő után az ember rezignáltan vette tudomásul, ha csak veszélyes volt, de nem az életére törtek...
Itt is sok a sebességfigyelő kamera, muszály betartani, mert 10 kmh plusz sebeségért már 30000 Ft-nyi büntetést lehet kapni.30 kmh pluszért elvehetik a jogsit is.Az utak 90 százaléka kiváló, a többi jó.Néhol akadnak kátyúk, illetve a szöges gumi használatból adódó kisebb kiragyásodás az aszfalton.De nem zavaró.Országúton 90 a max. hivatalos, a gyorsforgalmi utakon 110.Ez váltott irányú 2 ill 1 sávot jelent, kb 2 km egyik irány 2 sáv másik 1, aztán csere.Vagy néhol 3 sávnyi széles a 2 sáv, de csak középen van terelővonal és lehet előzni szembejövő mellett is, mint a régi félpályás M5 autópályán az Alföldön.1x voltunk a finneknél látogatóba, télleg rettenetes a 60-80kmh, az ember elalszik vezetés közben...
Itt észak svédeknél szinte semmi forgalom nincs, ha elhagyom a várost, az egy órán át tartó 100-as sebesség téllegesen 100kmh-átlagsebességet jelent.Max ha állat van az úton, vagy kamera, akkor kell lassítani.

kujoon 2009.07.30. 07:28:55

Továbbá senki nem tülexik, anyázik, ügyeskedik, sem a közlekedésben, sem a napi életben.A zebra előtt mindenki megáll, ha gyalogos van.Nincs előre gurulás, majd "észbekapás" az elforduló sávban, hogy "jajj, hát mégis egyenesen kell mennem" ... Nem parkolnak az utcán, csak ha van felfestve parkolóhely! Pedig nincs (nálunk) tiltó tábla.Mindenki avel befelé a parkolóházba.A lakóövezetekben mindenkinek van saját, számozott parkolóhelye, amiért fizetni kell természetesen.De nincs az, hogy nem találsz helyet a lakásodnál.És senki se áll be a másikéba, ill nincsenek "szokott" helyek.
Nyáron kötelező levenni a szöges gumit, télen kötelező felrakni valamilyen télit.Balesetet nem láttam kb 15000 km alatt se, télen se.Pedig van hó, jég folyamatosan. Az autók rendben vannak tartva, nincsenek rohadó, rozsdás, minden lemeze más színű, láthatóan sz@r műszaki állapotban lévő gépek, még 25-30 évesek se.Autólopás (sőt, szinte bármilyen lopás)szinte nincs, költözéskor szinte végig nyitva volt a telehordott kocsink, senki se foglalkozik a máséval.Biciklik szanaszét mindenfelé elölhagyva a házak között, épp csak magába van lekötve, de semmihez sincs odaláncolva.Pedig kb50e ft alatt nem lehet új bicajt kapni, vagyis azért a többség értékes.Lakótelepi játszótéren a privát gyerekjátékok széjjelhagyva, senki se nyúl hozzá, legföljebb arrébb teszi, ha útban van.

34 évig Pesten szocializálódtam, most 1 év után se térek még magamhoz.
Akinek van munkája, annak biztos tellik lakásra és betevőre, ami óriási dolog a napi flusztrációt tekinve.

Na befejezem, mert mindjárt fejbelőtök... :D

Luighi 2009.07.30. 09:05:01

Hja és még valami!
A finnek NEM a rokonaink! A mi rokonaink a HUN-ok! HUNgary/Hungarian mond valamit? A Magyarok(Hungarians) MINDÍG itt éltek a Kárpát Medencében! A délibábos finn rokonos, népvándorlós sztorit az osztrák császár kreáltatta az 1848-as szabadságharc leverése után a rebellis magyarok további megalázására. Akkor ugyanis egyetlen vándorló népcsoport volt már csak... ...a gipsy. Nesze nektek magyar forradalmárok, azok olyanok mint ti gondolattal...

Hát ennyit a rokonokról egy autóvizsga okán.

Majd ha az autófenntartás (is) nem a levevésről szól Mo.-on(mutyisztánban), majd biztos véletlenül se születik hasonló hozzászólás...
Mondjuk a levevés se fájna annyira!), ha NEM a haverok zsebének tömését látnánk mindenhol, ugyanakkor mikor kátyús utak, adományokból fenntartott egészségügy (gáz!), (félfogadási időben!)unatkozó hivatalnoktömeg van,stb

Remélem mielőbb változás lesz! Isten segítsen!Ámen

Luighi 2009.07.30. 09:11:25

Megkérlek ne cenzúrázzál ! Vagy írd oda eltávolítva !
Kérlek!

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.30. 09:13:05

@Luighi: Blog szabályzat, 2. pont, 2. bekezdés.

gyalázat 2009.07.30. 09:13:25

@Luighi:

egy világ dölt össze bennem :D

beste 2009.07.30. 10:12:19

@Agyalap: finn partnercégünk jeles képviselőinek meséltem, hogy a magyar általános elmeállapot szerint a keresők nagy százaléka csek minimálbérre bejelentett, és feketén kap még pénzt a munkáltatójától. Egyszerűen nem fogta fel. Majd "hát ez adócsalás" felkiáltással szörnyülködött még fél órát, miközben az adóhatóság töketlenségét elemezte.

beste 2009.07.30. 10:14:16

@Luighi: a fene nagy magyarkodásban azért az anyanyelvünk tisztelete megnyilvánulhatna a helyesírásban is...

Luighi 2009.07.30. 10:24:34

Legközelebb lassabban írok, talán nem hibázok! Nem akartam az ízlésed sérteni! ;-)

beste 2009.07.30. 10:49:28

Luighi nem akartam belegázolni a lelkivilágodba, ha megtörtént, elnézést.

Éppen tegnap véletlenül rátévedtem egy magyarkodós oldalra. Mindenki osztotta az észt, de olyan gyalázatos helyesírással... Ez nekem valami olyasmi, mintha éppen magyarságunk alapját - azaz a nyelvünket - erőszakolnák meg. Basszus, úgy magyarkodjon, hogy először megtanulja a saját anyanyelvét...

Passzivista 2009.07.30. 14:15:40

A poszt franko! A het elejen vizsgaztattam a kocsim en is itt Finnben. 5 perc papirmunka, 5 perc sorbanallas, majd 15 perc a muszaki vizsga meg a kip. gaz ellenorzes. 1 evre ervenyes, asszem 92euro volt. Neztem a nagy muveletet, rendesen atneztek az autot. A vegen kaptam egy papirt, hogy az egyik izzo kiegett, csereljem, oszt csok.

Agyalap 2009.07.31. 11:51:28

Kollégám maga akarta vizsgáztatni a motorját. A fékpadon megbukott. Mikor megkérdezte, hogy miért várják el, hogy az első fék jól működjön, csak buta arcokat kapott.
Elvitte egy szerelőhöz, az 10eFt-ért másnapra már hozta a papírt...

jónévez 2009.07.31. 23:15:46

@Agyalap: Hát ja. Ha tőlem kérdezne ilyen hülyeséget, hogy: "miért várják el, hogy az első fék jól működjön", hát én is buta arcot vágnék.
Ezt még embernek el kell magyarázni? És még képes 10eFt-ot fizetni azért, hogy továbbra is kockáztassa az életét...
Remélem, ez a kollégád nem fog posztot írni az ügyes motorosok kontra hülye autósok címmel.

Agyalap 2009.08.03. 18:03:48

@jónévez: Na akkor menjünk bele a fizikába: a fékpadon álló motor első kerekére semmilyen leszorító erő nem hat, hiszen a motor áll.
Menetben a fékezés elkezdésekor egyre nagyobb erő hat (a tehetetlen tömeg miatt), ami a gumi és úttest közötti súrlódás folytán fékezi a motort.
Ha tehát az álló motor első kerekére 2-300 kiló súlyt aggatnak a fékpadon - még úgy sem képesek produkálni a való életben elért fékhatást.
Persze a buta arcú vizsgáztatónak ezt ne mkell tudnia, hizsen nem járművekkel dolgozik. Ja hogy így leveheti a "kuncsaftokat"? Biztos csak véletlen.

jónévez 2009.08.03. 22:28:31

Minden jármű mérése ÁLLÓ helyzetben történik. Nem csak a motoré.
A fizika az én teherautómra is érvényes, álló helyzetben ugyanúgy nem "bólint" rá az első kerékre, ment a haverod motorja, mégis lehet féket mérni. Mert a fékerőt álló járműre kell mérni, ami nem azt jelenti persze, hogy abban nincs igazad, hogy egy mozgó jármű fékezésénél más terhelések mellett zajlik a dolog.
De ez nem kizárja, hanem erősíti az összefüggést a mérési érték és a valódi fékezés közt.
Ha a haver motorja (a megfelelően beállított fékpadon) nem lassította a rá vonatkozó mértékben a görgőket, akkor nem jó a féke. Ha azért nem, mert csúszott a görgőn a kerék, akkor van (félig) igazad. Azért félig, mert akkor a fék megfelelően működhet, de akkor a gumija nem jó. (megfelelően beállított fékpadról beszéltem)

Agyalap 2009.08.04. 10:57:56

@jónévez: Szerintem azért nem félig van igazam, mert míg egy autó (legyen 1200kg) tömegének nagyobbik része az első kerekeken van (ritka már a farmotor), addig a motornál (legyen 200kg) ez legfeljebb a fele.
A fékezés maga is más, mert akármilyen jó a gumim az első keréken, ha hirtelen húzom meg a féket, az első kerék csúszni kezd. Ha viszont lassan kezdem és az első villa rendesen bebillen - onnan már akkorát is húzhatok, hogy a motor első kerékre álljon.
Ezért mondom tehát, a fékpadon bármilyen jó a gumim, terheletlen első villával képtelenség rendes fékerőt mérni.

jónévez 2009.08.05. 00:26:45

@Agyalap: Értelek én, de van egy bizonyos érték, amit a gyár is, és a vizsgáztatóhely is meg tud mérni, és azt fékpadon teszi. A motoroknak is teljesíteniük kell meghatározott értékeket.
A haver motorja annak az értéknek nem felelt meg, amely értéket FÉKPADON teljesítenie kell, és az az elvárt érték még gyengébb is, mint amit a gyárból kijőve, ANNAK A FÉKPADJÁN teljesített is anno.
Típusbizonyítványt, vagy más országokban másként nevezett, de ugyanaz a jelentőségű igazolást nem is kaphat fékpadi (megfelelő értékű) mérés nélkül a gyártó/forgalombahozó.

jónévez 2009.08.05. 00:35:33

@Agyalap: És az én teherautóm ha meg van rakva, az "farnehéz", ha úgy vesszük, nem is véletlen van hátul dupla kerék. Mégis tud a "büféskocsi"-nál a közutas mellső féket mérni (eddig még "megfelelő"-re), pedig ha feláll a görgőre az első kerékkel, úgy áll az autó, mint a rakétaállvány.