Zoli alábbi levelében rengeteg kérdést szegez nekünk egy aprócskának tűnő, ám mégis nagy jelentőséggel bíró ténnyel kapcsolatban. Mi van ha az ember figyel arra, hogy szabályos maradjon, de hogy lehet ebben az áldatlan állapotban ezt ténylegesen megvalósítani? De, hogy miről is van szó konkrétan azt alant olvashatjátok.
Egy észrevételem és kérdésem lenne, hátha a közös gondolkozás előlrébb viszi a dolgainkat. A nyár elején Budapesten szemtanúja voltam egy nagyerejű ütközésnek, amely egy jogilag egyenrangúnak kinéző útkereszteződésben történt. Hogy miért úgy kinéző?
Mert néhány hónappal azelőtt arra járva még kettő elsőbbségadás kötelező tábla virított ott, mára pedig egyetlen tábla sincs semelyik oldalról. Lényeg, hogy a kisebb forgalmú útról a forgalmas úton jobbról áthajtó autóba oldalról igen nagy erővel belecsapódott a furgon. És a kereszteződés 4 oldalán egyetlen tábla sem volt.Vegyes érzéseket keltett a téma mindaddig, amíg én is egy hasonló helyzetbe nem kerültem egy másik városrészben, ahol egy forgalmas utcán haladva egy "nyeszlett" aszfaltfülről ki nem jött elém egy kocsi. A csatt szerencsére elmaradt, a satufék és a gyomorgörcs emléke azóta is maradt.
Kérdésem a blog olvasóihoz: miért van az alábbi tábla, ha nem azért hogy arra figyelmeztessen, hogy egy olyan "aszfaltnyelv" következik, amely útkereszteződés és nem magánporta-kijáró, amelyről érkező jármű nem köteles számomra elsőbbséget adni, azaz lassítsak le, mert a látszat ellenére ("nyeszlett aszfaltnyelv") jobbkézszabály következik?
Véleményem szerint
a.) vagy kirakják az 1 vagy 2 db elsőbbségadás kötelező táblát
b.) vagy kirakják a 3 vagy 4 db egyenrangú útkereszteződésre figyelmeztető táblát, amiáltal nem kell az általam eddig nem járt nagy forgalmú úton minden nyeszlett aszfaltfülnél 20 km/órára lassítva benéznem, hogy
- csak széles udvarból való kijáró
- tőlem látható bokor mögött mégis van tábla
- tényleg nincs tábla
További kérdésem: mi történik akkor, ha a tervrajzokon szerepel a tábla, csak a tábla kidöntése, ellopás, egyéb okán nincs egy ideje a helyén (és persze hazai szokás szerint nem is pótolják) és én "megszokásból" vezetek a forgalmas úton, nem lévén tisztában azzal, hogy az előző napokban, hetekben elkerült a keresztező útról a tervrajzokon még mindig szereplő számomra áthaladási elsőbbséget biztosító elsőbbségadás kötelező tábla. Azaz csatt esetén ki fog kinek kártérítést fizetni - például a kiérkező rendőrök szerint?
a.) én, hiszen balról érkeztem
b.) aki belém jött, hisz tegnapelőtt még táblája lett volna (hülyeség!)
c.) mindkettőnknek a közút fenntartója - hiszen nem tartotta karban a tervrajznak megfelelően az utat?
d.) VIS MAIOR - senki sem tehet az országunkban erről az áldatlan állapotról.
dinyus 2009.08.12. 12:09:36
old bahaman 2009.08.12. 12:09:48
Nyeszlettek mind.
blogszilva 2009.08.12. 12:30:26
Volt már olyan eset, amikor egy olyan, családi házas városrészben kellett autóznom, ahol az úton, ahol haladtam, semmiféle tábla nem volt kint, így minden kereszteződést potenciális jobbkezesként kezelve, lassítva, óvatosan közelítettem meg. A mögöttem jövőt meg láttam a tükörből, hogy ideges, majdnem nekem jön hátulról, mert ismeri a környéket, és tudja, hogy ott macisajtok vannak a keresztutcákban. Persze azokat is olyan szépen el tudják rejteni lámpaoszlopokra meg a fák közé, hogy a helyet nem ismerő, először arra járó alig látja meg, hogy az talán egy elsőbbségadás tábla széle ott a lombkoronában... Ilyen helyekre miért nem lehet kipakolni az alárendelt úttal kereszteződésre figyelmeztető táblát, ha már főutca táblát nem akarnak?
teabore 2009.08.12. 13:11:51
Dév88 (törölt) 2009.08.12. 13:13:08
oszamaci 2009.08.12. 13:27:32
Az senkit se érdekel hogy volt valamikor.
Az aszfaltnyelv pedig nem jobbkezes.
Nikorene 2009.08.12. 13:43:53
Nikorene 2009.08.12. 13:46:19
OkoskaTo:rp 2009.08.12. 13:48:28
De ebben mi a vis maior? A mindenkori táblák alapján kell vezetni - sajnos. A közlekedésben résztvevők nem tudhatnak arról, hogy a közútkezelő térképén itt valamikor szerepelt egy tábla.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.08.12. 13:50:44
DonnaNyányó 2009.08.12. 13:51:06
Jim Raynor 2009.08.12. 13:56:57
az a baj, hogy a zemberek akkor is megszokásból vezetnek, ha a változást táblával jelölik.
csepelen a sétányok "vége" (ahol betorkollnak az akácfa utcába) régen mackósajtos volt az akácfa javára. a sétányokat viszont már több éve egyirányúsították, és ezzel együtt a korábbi macisajtos kereszteződésből jobbkezest csináltak úgy, hogy kiszedték a macisajt táblákat, az akácfára meg tettek minden kereszteződés elé a posztban is látható táblát.
mind a mai napig 10 autóból 7 nekem jönne, ha nem figyelnék, és aztán nem értik, hogy miért rázom üvöltve a jobb karomat.........
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.12. 13:57:43
A világon minden sofőr, aki nem egynapos jogsival rendelkezik, megszokásból vezet. Csak a mérték különbözik.
Ha holnap a Rákóczi út megszűnne főútvonal lenni mondjuk a Kazinczy utcánál, és a lámpát is kikapcsolnák, akkor azt garantáltan megszopná az autósok 95%-a. Ha kikerülne a Rákóczira a macisajt, akkor lehet, hogy csak 90...
Ezért találták fel pl. a figyelmeztető táblákat (pl. "forgalmirend-változás"), de egy az intuíciónak ennyire ellenkező helyzetben még ez is kevés - ilyen forgalmi rendet akkor nem szabad bevezetni.
A balesetben természetesen az a közvetlen felelős, aki a KRESZ szabályainak nem felelt meg (megszokásból vezetett). De közvetett felelőssége szvsz. a közútkezelőnek is van, talán rá is lehet húzni.
DonnaNyányó 2009.08.12. 14:03:27
pt_tomi 2009.08.12. 14:03:56
Mondjuk van egy 2*2 sávos amire be lehet menni egy szűk kis utcából ahonnan épp ellopták a táblát.
Jobbra kis ívben kihajtok mert ha NEKEM NEM volt tábla akkor elsőbbségem lesz a balról érkezővel szemben...aztán majd legyalul egy kamion, mert őneki honnan kellene kiszopnia, hogy vazz a Józsi öccse tegnap ellopta a táblát és onnan simán kihajt valaki?
Extrém helyzet, de nehogy egy ilyen esetben csak az autós legyen a hibás!
-egy hasonlót, most küldtem be, de úgy tűnik a többségnek csak a vér kell
Nikorene 2009.08.12. 14:06:09
peter256 2009.08.12. 14:08:12
zsoci 2009.08.12. 14:13:54
Inkább tanuljatok meg vezetni ! Engem miért nem érnek ilyen inzultusok , pedig nap mint nap vezetek vagy 100km-t ?
Tímár Mihály 2009.08.12. 14:14:42
Ha a táblák ellentmondásosak (van főútvonal, de nincs elsőbbségadás tábla a keresztutcán), akkor simán az út fenntartója a felelős, hiszen mindkét vezető joggal hihette, hogy elsőbbsége van.
Matrix_ 2009.08.12. 14:14:45
DonnaNyányó 2009.08.12. 14:17:33
Matrix_ 2009.08.12. 14:20:22
DonnaNyányó 2009.08.12. 14:21:47
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.08.12. 14:22:15
Nikorene 2009.08.12. 14:22:27
Nikorene 2009.08.12. 14:24:47
Mint ahogy az úton szabálytalanul átszaladó gyalogot sem csaphatod el csak azért mert ő szabálytalan.
Matrix_ 2009.08.12. 14:25:25
ha ez neked baromság akkor Te vezess úgy Te Utak Királya :)
DonnaNyányó 2009.08.12. 14:26:42
Nikorene 2009.08.12. 14:26:51
Matrix_ 2009.08.12. 14:27:04
Blogger Géza 2009.08.12. 14:27:09
Képzeld, mennyibe kerülne, ha az ország összes kereszteződése elé ki kellene rakni egy táblát, hogy az most jobb kezes vagy sem.
Mindettől függetlenül a jobbkéz-szabály úgy ahogy most van, talán a leggyengébb pontja a KRESZ-nek, de ez van, jobbat még nem találtak ki. Forgalmas kereszteződésekben a kiváltására a következőket vetik be:
1) körforgalom (legjobb)
2) lámpa
3) táblák
DonnaNyányó 2009.08.12. 14:27:48
Nikorene 2009.08.12. 14:28:13
Zsola777 2009.08.12. 14:28:22
Ha nem egyértelmű a helyzet, akkor számítani lehet arra, hogy más elnézi. Satufék és duda, sajna ennyi - ja és kormány, ami rendelkezésedre áll. Meg a bizalom, hogy más is figyel.
Ha meg lelopják a táblát, attól a pillanattól kezdve az új helyzetre vonatkozó forgalmi helyzet a mérvadó (útburkolati jel, útburkolat...). Tényleg nem jó megszokásból vezetni.
Nikorene 2009.08.12. 14:29:11
BJani 2009.08.12. 14:30:27
Ha ellopták a táblát, akkor az nincs, azaz így kell vezetni.
@Matrix_:
@Deluxe the ForumTroll:
Jobbkezes kereszteződésnél ha jobbra fordul az ember, azt elsőbbségadás nélkül megteheti, feltéve, ha jobbra kanyarodáskor az út középvonalát nem lépi át balra. Így lehet csattanás, ha valaki benézi a jobbkezes utcát, s valaki kifordul éppen jobbra.
@Nikorene: remélem, nem állsz meg minden lámpás kereszteződésnél, amikor zöld lámpád van, és védett úton haladáskor sem, hogy mindenki megadta-e neked az elsőbbséget, mert baromira lassítanád a forgalmat - indokolatlanul.
DonnaNyányó 2009.08.12. 14:31:09
Nikorene 2009.08.12. 14:33:24
Nikorene 2009.08.12. 14:34:27
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.12. 14:36:03
@peter256:
Ha a másiknak sincs tábla, akkor bizony jogilag a kamion a hibás, ha ez vígasztal, amikor kiszednek a roncsból.
Ha a kamionnak volt pl. főútvonal tábla, akkor az egymásnak ellentmondó táblák miatt szvsz. az út kezelőjére rá lehet húzni a balhét.
ChPh 2009.08.12. 14:37:22
chunter 2009.08.12. 14:41:33
Most is változtattak a környékünkön (XX.ker) egy kereszteződésben megcserélték az elsőrangú utat az alsóbbal. Sok volt a baleset tény, de én még most sem merek végigmenni körülnézés nélkül, hiába vagyok én a főútvonalon, mivel sokan a volt felsőbbrendű úton lassítás nélkül vágnak át.
Konklúzió nincs, sajnos biztos, hogy pár autó ott összetörik, és pár ember lefossa a bokáját mire mindenkiben rögzül, hogy kinek van ott elsőbbsége.
Bár pozitív, hogy kitették a forgalmi rend változására figyelmeztető táblákat, de tegye a szívére a kezét mindenki: ezerszer bejárt ismert útszakaszon mindig figyeli, hogy változtak-e a táblák?... (nem az a kérdés, hogy kellene-e!)
Taxomükke (UK) 2009.08.12. 14:42:03
nickita 2009.08.12. 14:45:46
pt_tomi 2009.08.12. 14:56:55
Egyértelmű, hogy nemcsak kanyarodok jobbra, hanem meggyőzödök arról, hogy meg is kaptam az elsőbbségem -ha egyáltalán jár!
Szal egy véleményen vagyunk, csak erősen sarkítottam egy már-már életszerűtlen példával, hogy azért legyen ellenvélemény is:)
Netuddki. 2009.08.12. 14:57:27
Akkor van elsőbbséged, ha megadják!
Blobov 2009.08.12. 14:59:47
DonnaNyányó 2009.08.12. 15:02:33
scsaba1 2009.08.12. 15:07:16
Két nagyon szar földút kereszteződésénél, ahol egyébként is gyök kettővel lehetett menni, kint voltak a táblák, a négyesre kivezető út volt a védett. Most, hogy zsírúj aszfaltburkolatot kapott mindkét utca, és normális sebeséggel lehet közlekedni, - leszerelték a táblákat, és erre még büszkék is a helyi weboldal tájékoztatója szerint.
Blogger Géza 2009.08.12. 15:07:20
Zsola777 2009.08.12. 15:08:09
DonnaNyányó 2009.08.12. 15:12:36
Zsola777 2009.08.12. 15:13:43
RCH 2009.08.12. 15:16:59
A korrekt megoldas tenyleg az lenne, ha minden keresztezodesnel lenne tajekoztato tabla arrol, hogy a meroleges ut egyenrangu, vagy alarendelt.
puffancs 2009.08.12. 15:18:48
puffancs 2009.08.12. 15:21:18
Zsola777 2009.08.12. 15:21:49
De gyanítom, hogy a felfestés-készítők is kevesen vannak.
DonnaNyányó 2009.08.12. 15:23:00
Ezért pl az M7-esen Balaton felé mindig a belsősávban megyek 10-zel és közben a bal kezemmel a szalagkorlátot súrolom, nehogy a verda elejét odaverjem...
puffancs 2009.08.12. 15:27:23
ez a tevekenyseg ugyanakkor meroben potolja azt a figyelmet, amit mashol valoszinu nem kapsz meg.
DonnaNyányó 2009.08.12. 15:31:42
Atommaki 2009.08.12. 15:32:29
Mi van akkor, ha én táblával jelzett főútvonalon haladok, de a keresztútról lelopták/kidöntötték a stop/macisajt táblát és belémszállnak? Neki nem volt táblája, nekem viszont volt főútvonalam, de ő azt nem tudhatja. Na akkor ki a hibás?
Matrix_ 2009.08.12. 15:34:19
flea 2009.08.12. 15:35:07
Ha ez nincs, akkor ugyan még mindig az a hibás, aki az épp kint levő táblák alapján nem adott elsőbbséget, pedig kellett volna. Viszont miután a felelősségét megállapítja, a közútkezelő szerintem perelhető, mert nem teremtette meg a biztonságos közlekedés feltételeit, és a baleset ennek a következménye. (Persze ehhez kell egy jó ügyvéd, meg mondjuk bizonyítékok arra nézve, hogy nemrég ott még macisajt volt. Szal nehéz ügy.)
flea 2009.08.12. 15:36:15
csak john 2009.08.12. 15:43:01
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.08.12. 15:56:13
drhrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr (tör 2009.08.12. 16:21:23
Mi a kérdés???
Jobb kéz, oszt kész, betonnyelv nem jobbkéz, más kérdés?
trixilw 2009.08.12. 16:45:21
Egyébként nem kéne büntetni ezeket az idiótákat, amiért villanyoszlopokra és egyéb hülye helyekre rakják fel a táblákat? Mert ugye emiatt pont, hogy nem látod a tábla hátulját és innentől elveszti azt az előnyét, hogy egyedi a formája.
@Deluxe the ForumTroll: Ha te kis ívben fordulsz jobbra és neked jobbról egy szűk utcába egy busz akar befordulni, akkor kutya-köteles vagy megállni, mert a busz nem tud befordulni úgy, hogy csak egy sávot használjon, rá fog lógni a sávodra és neki lesz elsőbbsége. Ráadásul ha valaki előz, annak is elsőbbséget kell adnod. De tudom, hogy úgyis tudod, csak jó veled vitatkozni a semmin :)
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.12. 21:24:05
De akkor mi van, ha a főút jelző tábla van, de az alárendelt útról ellopták az elsőbbségadásra figyelmeztető táblát? Aki a főúton halad, az nyugodtan autókázik, aki a mellékútról jön, az meg azt hiszi, hogy jobbkezes az utca. Szóval ebből még kellemetlenség is lehet.
Egyébként a jobbkéz-szabály a világ leghülyébb szabálya, semmi értelme sincs...
ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.08.12. 21:30:44
Hát hallod, itt Pécsett egy ideje az egyik utcában az esővíz-elvezető csatornázást keresték.
A tervrajzokon rajta van (30 éve épült az utca betonozása, azaz az út), a csatorna meg sehol.
Na most akkor szerinted egy tábla megléte, vagy nem léte, sokat zavarja a muftikat... OK, szokták pótolni, de nem egy nagy sebességgel...
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.12. 23:32:27
Arra kiváncsi lennék, hogy az illető képes lenne-e utólag bármit is behajtani a közútkezelőn. Gyanítom, hogy nem, de se jogász nem vagyok, se konkrét esetről nem tudok.
Ugyanakkor egyetértek azzal, hogy ebben az esetben legalább részben sáros a közútkezelő. Ezt viszont lehetne olyasmivel is kezelni, hogy az ilyen esetekben a közút kezelőjére valamilyen formában büntetést rónának ki. Hogy ez most bírság lenne, jutalommegvonás az alkalmazottaknak, fejlesztési támogatások megvonása az illetékes önkormányzattól, vagy valami más, azon persze lehetne (és érdemes lenne) gondolkodni.
Izomor Lánya 2009.08.12. 23:59:44
Szerintem a következő van. Ha csak "védett" az útvonal (egyébként ilyen nincs, ha nem vagy főútvonalon, minden sarkon egyedileg szabályozhatják az elsőbbséget, lehet, hogy mindig neked lesz, de erre nincs garancia!!! Elvileg bizony ilyenkor mindig figyelned kell, minden sarkon, hogy ott van-e tábla: a macisajt és a stop nem véletlenül egyedi alakú, hátulról is felismerhető!!)
Szóval ha nem vagy főútvonal, csak "védett", akkor ha holnap nincs macisajt balról, akkor az jobbkezes, és pont. (pl. Pest egyik "védett" utcácskájában egy svéd bútoráruház közelében az egyik sarkon évek óta nincs macisajt, na az jobbkezes)
Ha főútvonalon vagy, és úgy nincs macisajt, akkor ténylegesen konfliktus van, és akkor az ismeretlen tettes a hunyó, aki ellopta a macisajtot (ugyanúgy, mint ha kilopja a híd pillérét, és az leszakad); ha viszont a közútkezelő tartósan nem javítja a helyzetet a tőle elvárható gondossággal (pl. ha jelezték neki, és mégsem tett semmit belátható időn belül), akkor ő.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.13. 07:36:02
McKelek 2009.08.13. 09:17:37
Nem nyert, a keresztezödésen esetlegesen áthaladó gyalogosnak elsöbbsége van...
McKelek 2009.08.13. 09:22:30
Ha nem volt föútvonal tábla, akkor az elsöbbségadás kötelezö tábla ellopásával egyenrangú keresztezödéssé változott a dolog, a "balról" jövö a hunyó.
Amúgy az összes normális országban a föútvonal táblát a keresztezödések ELÖTT teszik ki, csak Magyarországon van a keresztezödések után... Érdekes.
McKelek 2009.08.13. 09:29:11
Hmmm, ezt hogy gondolod? Ez kb. olyan lenne, mintha ellopnák az autódat, balesetet okoznának vele, aztán Téged büntetnének meg, mert a Te autód...
A közútkezelönek van jó pár százezer táblája. Éjjel lelopnak egy táblát, reggel van egy baleset. Biztosan nem vette észre a lopást. Max. biztosítást lehetne köttetni ilyen esetekre...
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.13. 09:54:39
Az rendben van, hogy az éjszaka ellopott táblát nem pótolják hajnali hatra. Az viszont nincs, ha hetekig hiányzik a tábla.
Kell(ene) erre egy rendes követelményrendszer, ami meghatározza, hogy a hiányt a bejelentéstől számítva mennyi időn belül kell pótolni, na meg azt is, hogy ha nincs véletlenül bejelentve, akkor mennyi időnként kell maguktól is észrevenni.
Ha a lefektetett követelményeket nem teljesítik, akkor az az ő saruk is. Szvsz.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.13. 09:57:27
(Mondjuk ezt szerintem általában csinálják...)
Pistike911 2009.08.13. 10:23:37
A fent leírt esetnél, ha lelopták az elsőbbségadás táblát, akkor reflexből nézem, hogy a velem azonos úton, de ellenkező irányba közlekedőknek van-e macisajt a túloldalon. Tudniillik annak a táblának többek között azért van olyan jellegzetes formája, hogy hátulról is felismerd. Annak pedig kicsi az esélye, hgy mindkettőt ellopják, kidöntik, etc. De ha még így is van, a két út forgalma közötti különbség miatt legalábbis óvatosan haladok át. (Bukta ettől még lehet)
Abban az esetben pedig, ha az utamnak nincs folytatása, akkor joggal feltételezem, hogy talán nem az enyém a felsőbbrendű út.
Szűkebb kertvárosi, sokkereszteződéses utcákban gyakran előfordul, hogy a macisajt nem látszik rendesen (pl. a növényzettől), kidöntötték vagy ki se tették, ám ilyen helyeken az ember fokozott óvatossággal vezet (már csak az esetleges kiszaladó gyerekek miatt is).
"...a kisebb forgalmú útról a forgalmas úton jobbról áthajtó autóba oldalról..."
Ha alárendelt útról, jobbról érkező autóba hajtott bele, ezesetben az elsőbbségadás tábla megléte vagy meg nem léte irreleváns, mindenképpen a jobbról (és magasabb rendű útról) érkező autónak van elsőbbsége!!!
Persze lehet, hogy csak én nem beszélni madzsar!
Pistike911 2009.08.13. 10:25:35
Bocs, csak így érthetőbb.
Izomor Lánya 2009.08.13. 22:01:54
@McKelek: A közútkezelőnek akkor van felelőssége, ha épeszű időn belül nem tesz semmit -- a közutat, ahogy a nevében is benne van, ugyebár kezeli, ebben benne van az is, hogy ellenőrzi az állapotukat, beleértve a közúti táblák meglétét, láthatóságát (növényzet, stb.).
Ha tegnap lopták le, akkor nyilván nem felel, de ha egy éve nincs kinn a tábla, akkor bizony ő lesz a felelős, hiszen nem kezelte azt a közutat megfelelően... legalábbis, ha a másik út főútvonal táblájának ellentmond.
Ha viszont nem főútvonal, más a helyzet. Mert ha Te nem főútvonalon haladsz (nincs főútvonal tábla; ill. az adott kereszteződést nem jelzi előre "kereszteződés alsóbbrendű úttal" tábla), akkor semmi okod azt gondolni, sem rutinból -- tegnap még úgy volt -- sem az eddigi mintából -- eddig már 99 kereszteződésben volt macisajt -- hogy megint védve leszel, ilyen szabályok nincsenek a KRESZben. A "védett útvonal" fogalma nem szerepel semmilyen tv.-ben vagy rendeletben. Ilyen esetben nem csak lelophatják a táblát, de ha a közútkezelő úgy gondolja, holnap leszedheti a macisajtot csak az egyik sarkon, akkor is, ha másik 99 utcánál éppenséggel van -- teljesen megfelel a KRESZnek az a forgalmi rend is!!! Vagy meglátja, hogy lelopták, de úgy gondolja, hogy nem is baj, így jobb a forgalmi rend, nem pótolja. Megteheti (esetleg nem bölcs dolog, de jogilag rendben van)
Például -- ahogy egy nemrégi biztosítós postban volt róla szó -- előzni kereszteződésben csak főútvonalon szabad! Nem főútvonalon úgy kell(ene) megközelíteni minden kereszteződést, hogy csak a macisajt észlelése esetén győződhetsz meg az elsőbbségedről; így mivel előre nem tudhatod, hogy a kereszteződésben, amihez közeledsz, elsőbbséged lesz, így nem is előzhetsz.
Nem főútvonalon egyszerűen bármelyik kereszteződésben bárhogy szabályozhatja az elsőbbséget egyedileg tábla.
Sajnos ezt a lehetőséget sokszor kiskapuként használja a közútkezelő -- főútvonalként való megjelöléshez sok feltételnek eleget kellene tennie egy utcának. Sebaj, gondolja a jegyző, nem lesz főútvonal, de leszabályzok minden egyes sarkot, mintha az lenne, az autósok meg úgyis megtanulják, és úgyis főútvonalként fogják használni -- innen a "védett útvonal" fogalma a köznyelvben. Ez persze tévedés, mert nem szabadna úgy használni, mint egy főútvonalat, lásd minden egyes kereszteződést ettől még úgy kellene megközelíteni, hogy a macisajt meglátásáig nem feltételezheted az elsőbbséget, szemben a főútvonallal. De még más különbségek is vannak: lakott területen kívül parkolhatsz rajta, szemben a főútvonallal. Ez a lehetősége a közútkezelőnek nem erre való. Okkal nem lehet akármilyen utcácskaból főútvonal.
Annyiban fontos ezt tudni, hogy ha holnap egy úgynevezett "védett útvonalon" haladsz, és az egyik kereszteződésben nincs kinn a tábla (pl. a közelünkben egy ilyen utcában évek óta nincs -- gondolod, bárkinek feltűnt évek alatt?), és belédmennek jobbról, hát senki más nem lesz hibás, mint Te.