Richelieu magához képest nem is írt most olyan nagyon sokat, másokhoz képest azért mindenképpen. Visszatérő probléma a kétsávos körforgalmak használata, valahogy Magyarországon ez sokaknak még mindig nem meg.
Alulírott hazai autós azzal a tiszteletteljes tiszteletteljes kéréssel fordulok Önökhöz, hogy legyenek szívesek feloszlatni azt a ködöt, amely jelenleg a fejemben, még pontosabban az agyamban található. Sokak szerint az ott van már rég, de most csak sűrűbb lett. Közlekedési szituáció okozta ezt, és az általam eddig helyesnek vélt KRESZ szabályok kérdőjeleződtek meg bennem az eset kapcsán.
Helyszín:
budakalászi Cora áruház előtti "külső" körforgalom, ahova jelenleg egy bravúros tervezési megoldás okánl az is kénytelen kelletlen bekerül, aki az MO körgyűrűn nem rest végig autózni nyugati irányba.
Időpont:
2009 augusztus 17, hétfő, 15.00 körül.
Látási viszonyok:
kiváló (ekkor még csak az alapfokú köd volt az agyamban), derült, 29 fok.
Szituáció:
én a 11-es főútról közeledtem a körforgalom felé, azzal a céllal, hogy maga a 11-es alatti körforgalomban feljutást nyerek a megyeri hídra, így közelítsem meg Budapest észak-keleti határait. Második voltam a körforgalom "bejárata" előtt. Az előttem lévő sofőr nem bírt besorolni, sokan jöttek. Amikor elindult, nekem is meg kellett állnom, mert jöttek, én nem tudtam egyből menni. Majd egyszer csak a 2(!), azaz KETTŐ sávos körforgalom belső sávjában jön egy "K-s" rendszámú fekete Accord, nem lassan.
Miután a belső sávban volt, én lassan csorogtam be a körforgalomba, mert gondoltam, ahogy elhalad, megyek én is. De ekkor index nélkül elémvág, és kihajt a Cora felé. Én dudáltam egy rövidet, hogy jelezzem, véleményem szerint ez helytelen magatartás volt, amit a sofőr egy magasba emelt kézzel mutatott nemzetközi jellel honorált.
Fejlemény:
ekkor úgy döntöttem, hogy miután megteszek egy kört a körforgalomban, utána megyek, ha kell segítek neki bevásárolni, de azért megkérdezem, hogy WTF? Utól is értem, megállt, én is mögötte, és meglepetésemre nem egy iq virtuóz okoskodó férfiember szállt ki a hondából, hanem egy kellemes megjelenésű szőke hölgy, ráadásul nem is olyan szoláriumban tanult típus, hanem teljesen decens, emberi.
Párbeszéd:
Hölgy (H): - Miért kellett dudálni, ha te szabálytalankodsz?
Én (É): - ............................? kerek szemmel, leesett állal, levegőt sem vettem...
H - Igen, mert én csak ki akartam jönni, te meg bevágsz elém!
É - Szia, nem, nem bevágtam, mert egyrészt kb fél métert csorogtam be, másrészt te a belső sávban mentél, és nem indexeltél, így miből kellene tudnom, hogy mik a terveid a jövőben?
H - Na de még csak nem is indexeltél, és nem a belsőben jöttem, hanem a külsőben!
É - Indexelni? Én? Nem, nem indexeltem, mert az akkor kell, mikor köjössz egy körforgalomból, nem amikor belemész.... és hidd el, a belsőben jöttél, ha nem ott jöttél volna nem csorogok be, vagy ha igen, most ott állunk papírt töltögetünk. De mindegy is, nem akarnék vitázni, de hidd el, ahol kettő sávos egy körforgalom, ott az 1-1 sávnak minősül, tehát a sávváltáshoz is index kell, sőt, akármennyi sáv van egy körforgalomban, indexxel kell kijönni belőle. KRESZ. De csak szólok, mert ha megint ez lesz, és valaki jobban benézi mint én, összetöritek egymást, és Te leszel a hibás.
H - Most hiába vitázol, nem a belsőben jöttem, és indexelni neked kell.......
...... Ekkor a kezeimbe temettem az arcom, anyámra gondoltam, mikor magyaráztam neki, hogy márpedig én láttam a mikulást amint ferrari feliratú szánnal kikanyarodik az utcánkból........most tudtam meg, mit érezhetett akkor.
É - Figyelj, tudod mit, legyen döntetlen, csak kérlek figyelj oda, mert szerintem ezt nem így kell, kérdezz meg másokat is. Szia, szép napot!
H - Ok, legyen döntetlen, neked is szép napot!
Levezető:
Ültem a kocsimban, és míg mentem egyrészt azért volt jó érzés, mert a Hölgy azt hitte elsőre, hogy én itt fröcsögni fogok, de nem, sőt, még ő is az első mondat hangsúlya után visszaváltott "automata nyakharapó" üzemmódból emberibe. Normálisan megbeszéltük, nem értettünk egyet, de ettől még nem volt maderfakerezés. Ugyanakkor azon elgondolkodtam, hogy most akkor:
- kell indexelni a körforgalomból kifelé? -szerintem kell;
- ha egy körforgalomban 2 sáv van, az nem azt jelenti, hogy bárhogy keresztbe kasul szbadalhatsz benne -szerintem nem;
- befelé kell indexelni, ha pl 1 sáv megy bele egy körforgalomba, olyan sáv, amely másfelé nem megy? -szerinterm nem.
Fentiekben kérem tehát Tisztelt Autózó Lakosság tanácsát, hogy most akkor a Hölgynek volt igaza, így gyakorlatilag szénné égettem magam mert még okoskodtam is, vagy esetleg én értelmezem jól a KRESZ-t?
Azt azért megjegyzem, egyik kedvencem a Cora körforgalomban (a belsőn, ami a parkolóknál van) az, amikor egy sportos kolléga bevág a körforgalom belső sávjába, hogy rövidítsen, én pedig sikkesen mellé csúszom a külsőn, és nem érti, miért nem tud kijönni onnan.... Ilyenkor mindíg az "Európai vakáció" című Chevy Chase film jut eszembe...
Fentiek alapján várom tehát építő véleményüket, hátha tisztul a köd, akár csak picit.
Tron65 2009.08.31. 09:30:15
Körforgalomba befelé nemkell indexelni.
Sávváltáskor kell indexelni.
Körforgalomból kisoroláskor kell indexelni.
Jobbra kanyarodni a jobb szélső sávból kell (kivéve több kanyarodó sávot, de ez nem az volt).
k/m 2009.08.31. 09:41:20
Mellesleg ez a többsávos körforgalom egy bev.központnál kapitális marhaság. Főleg, hogy elsőrendű főutaknál is egysávos kialakításúak. A körforgalom az egyik legjobb forgalomtechnikai eszköz kereszteződések kezelésére. Azaz az lenne, ha kedves kollegák tudnák használni...
pengusz 2009.08.31. 09:43:06
Tehát csak úgy keresztezhetted a hölgy útját, ha nem így tettél.
Ő meg ott hibázott, hogy nem indexelt.
Ha indexelt volna, és összementek, akkor neki lett volna igaza.
2009.08.31. 09:43:16
„...- befelé kell indexelni, ha pl 1 sáv megy bele egy körforgalomba, olyan sáv, amely másfelé nem megy?...”
Hogy micsoda?
Az említett körforgalom meg attól vicces, hogy befelé mindenhol 1 sáv megy az egyébként két sávos körforgalomba.
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2009.08.31. 09:43:17
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2009.08.31. 09:45:04
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.31. 09:49:17
Ugyanakkor nekem két problémám van ezzel az szituációval:
1) Kerdes, hogy ha ütközés van, akkor kit hoznak ki a rendőrők hibásnak, ugyanis elég annyit mondani a hölgynek, hogy ő indexelt, ebben az esetben te leszel hibás. A másik állítás, miszerint ő a külső sávban volt, elvileg ellenőrizhető, ha helyben maradtok, ami egy forgalmas körforgalom esetén nem biztos, hogy reális lehetőség.
2) Igazából nem látom, hogy jelen formájában a kétsávos körforgalomnak van-e értelme. Ha nagy a forgalom, én nem szívesen megyek be a belső sávba, pont azért, mert problémás a kihajtás: elsőbbséget kell adnom a külső sávban haladó autónak, akit ráadásul nem is feltétlenül lehet jól látni a körforgalom alakja miatt.
2009.08.31. 09:50:27
Ráadásul az a ki- és bejárat elég közel is van egymáshoz.
babel 2009.08.31. 09:52:26
Hellisfitar 2009.08.31. 09:52:28
Ezért lenne jó, ha már a KRESZ nem írja elő, hogy a külső sávot az használhassa csak, aki az első kihajtónál elhagyja a körforgalmat - ahogy ez civilizáltabb országokban működik. Dinamikusabb és biztonságosabb lenne a haladás.
Dáwid 2009.08.31. 09:52:47
Mellékesen jegyzem meg hogy hány, de hány emberkét láttam a legváltozatosabb indexelési szokásokkal körforgalomban... A kedvencem aki index-el megy be (jobbraindex-el persze, amit elvileg úgy kéne értelmezni hogy a következő kijáratnál kijön) nah neeem, ez jobbraindex-el körbemegy, és balossal kijön... Az aki balraindex-el megy végig a körforgalmon az a szokásos, de amikor azzal jött be egyszer, azthittem ez fordítva fog bemenni a körforgalomba :S olyan hülye szögben, és balra jelezve ment neki hogy szinte biztos voltam benne hogy bemegy fordítva. Szerencsére azért mégsem...
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.08.31. 09:53:19
Hellisfitar 2009.08.31. 09:53:35
Jim Raynor 2009.08.31. 10:00:34
ezt azért gondold át újra.(próbáld meg "rendes" úttal elképzelni)
ez azt jelentené, hogy mondjuk az üllői külső sávjába nem kanyarodhatnék be, ha csak a belsőben jönne egy nem indexelő autó......
Acmee 2009.08.31. 10:08:33
Mindez addig szép és jó, amíg:
1. Mindenki tudja, h mi a szitu
2. Nem 2,51m-enként vannak kijáratok a körforgalomból, így tarthatatlanná téve az amúgy nem rossz szabályozást...
nyjozsi2 2009.08.31. 10:13:09
Ezeket egysávosítani kell, és csak oda engedélyezni többsávosat, ahol elég nagyra meg tudják csinálni.
Dester 2009.08.31. 10:13:20
@Hellisfitar: ennek a kikényszerített módja a "spirálkörfogalom", amely asszimetrikus (a nagyobb forgalom irányába kedvez), és kifelé terel. Hódmezővásárhely és Szeged között olyan körforgalom van, amely négyágú, ugyan kétsávos, de a külső sávban csak "jobbra" és "egyenesen" haladhatsz tovább (záróvonal van), "balra" nem. Ahhoz a belső sávba kell sorolnod.
european 2009.08.31. 10:13:41
maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=szeged&sll=37.0625,-95.677068&sspn=32.885543,56.337891&ie=UTF8&ll=46.336647,20.200016&spn=0.001748,0.003439&t=k&z=18
Itt két sávon mész be, jössz ki. Ha a kör külső sávján haladsz akkor kötelező kimenni, ha a belsőben akkor választhatsz tovább, vagy ki. Itt ugyan egyértelmű a felfestés is de azért a magyarok ezt sem értik, ezért elég rizikós a belső sávon érkezve rögtön a belsőbe sorolva a belsőn tovább menni és a belsőből kimenni (sanszos, hogy valaki külsőben tovább mehet. De még mindig ez a legjobb megoldás szerintem.
Acmee 2009.08.31. 10:15:43
Amúgy ilyen picike körforgalmak esetében jobbnak tartanám a széles, ámde egy sávos körforgalom építését. Sok helyen láttam már, h ilyen helyen a "normál" forgalom a belső részen halad, a külső résznél pedig az épp besorolni készülők lendületet vehetnek, így kisebb helyre is be lehet sorolni, így megnövelve a körforgó áteresztő-képességét. Csak monnyuk' ezt a kreszben is szabályozni kellene...
drfarkas 2009.08.31. 10:16:43
index-nem index, ebben igazad van, csak azt ne feledd, hogy a körforgalomba történő behajtáskor elsőbbséget kell adnod a körforgalomban haladónak. Ha összementek, akkor biza te leszel a hibás, mert nem adtál neki elsőbbséget, függetlenül attól, hogy indexelt-e, avagy sem. A szabálytalankodót is megilleti az elsőbbség. Sorry, de ez van....
üdv
european 2009.08.31. 10:18:19
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.31. 10:18:40
(Szerintem ugyanis nem így van.)
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.31. 10:27:50
Ez nem így van, a belső sávban haladónak akkor kell elsőbbséget adnod, ha indexel.
Legalábbis elvileg: a gyakorlat persze az, hogy nem fogod tudni bizonyítani, hogy a másik nem indexelt.
Rocko- 2009.08.31. 10:31:10
nem kötelezô, nem szabálytalan, nem tilos. ellenben hasznos.
Acmee 2009.08.31. 10:32:37
Ilyen körforgót a hülye magyarnak!
A sraffozott része "járdasziget" (nem padkával, csak egy kicsit kiemelve, h ne legyen olyan kellemes áthajtani rajta...
kpetya 2009.08.31. 10:33:08
Érdekes.
BTW, körforgalom elött nem macisajtnak kéne lennie hanem stop táblának. Ui rengeteg körforgalomnak álcázott utkereszteződés van aho a jónép simán átrongyol (Mádi-Gitár pl). Márpedig elsöbbsége nem annak van aki a körforgalomban fog haladni hanem annak aki már benne halad.
Jim Raynor 2009.08.31. 10:34:04
így van. ugyanígy van ellentétes esetben is, pl. ha mackósajtnál akarok jobbra kanyarodni, és látom, hogy a védett úton balró érkező jobbra indexel (azaz be akar kanyarodni az én utcámba) akkor nyugodtan megkezdhetem a kikanyarodást. ha az indexelés ellenére továbbhalad egyenesen, és csattanunk, akkor ő lesz a hibás.
kpetya 2009.08.31. 10:34:10
BH1998. 413. ha az azonos irányú forgalom két vagy több forgalmi sávon bonyolódik, a védett úton közlekedő jármű elsőbbsége a kereszteződés teljes területére vonatkozik [Btk. 187. § (1) bek., KRESZ 28. § (2) bek. b) pont].
babel 2009.08.31. 10:34:29
Párhuzamos közlekedés 36. § (1)
(10) Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást a jobboldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első bekanyarodási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.
(11) A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
Ezért kérek én is linket bárkitől, aki szerint a KRESZ rendelkezik arról, hogy mikor kell a belső sávban haladni a körforgalomban, mert erre én csak ajánlást tudok, s az is más-más előfordulásonként.
kpetya 2009.08.31. 10:34:53
Nem, te leszel a hibás.
babel 2009.08.31. 10:41:58
Érdekes kérdésem van ezzel kapcsolatban. Ha valakit a hátsó ajtónál találok el, akkor az minek számít? (Feltéve, hogy én jövök a körforgalomban, Ő pedig bejött elém.) Másik esetben, azt hogyan ítélnétek meg, ha ugyanez a szitu, de a másik kocsi leghátulját találom el. (Az gondolom egyértelmű, ha a két kocsi eleje találkozik, vagy Ő talál el engem jobb oldalról.)
Megmondom azt is, miért kérdezem. Mert ha a kérdéses eseteket ki lehet magyarázni bárhogy, akkor nincs értelme a kárenyhítésre törekedni, hiszen csak magát hozza nehezebb helyzetbe az, aki meg kívánja óvni a másik életét, testi épségét, vagyonát. Akkor már jobb elöl csattanni, fékezés nélkül. Rosszul látom? (Persze tisztán elméletileg. Úgy sem tennék ilyet, remélem más sem.)
pt_tomi 2009.08.31. 10:44:14
Jaj jaj a kétsávos körforgalom...
Az ilyen "sávátvágók" védelmében annyit had mondjak, hogy sok olyan körforgalmat alakítanak/építenek kétsávosra ahol a szabályos kisorolás szinte lehetetlen!
Ha ezeteben koccanás lett volna, Téged büntetnek meg kedves posztíró mert nem adtál elsőbbséget! A másik autós nem indexelése nem sok vizet zavart volna.
Ezt a típusú körforgalmat rendszerint úgy oktatják, hogy csak akkor hajts be amikor meggyőződtél, hogy a belsőben haladó nem külsőbe sorol át -függetlenül az irányjelző használattól! -neten elérhető oktatóanyagokban is így van
-ez egy balesetmentes jó példa volt arra, hogy akár más hibája -no index- miatt is az szívja meg aki nem tűnik hibásnak!
pengusz 2009.08.31. 10:45:53
Nekem az oktatóm így ajánlotta (tanította)
Most nincs kedvem KRESZ-t nyálazni, majd otthon a tankönyvben megnézem :)
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.31. 10:48:12
Azzal egyetértek, hogy a gyakorlatban - különösen körforgalomban - nem árt számítani arra, hogy lesz aki indexelés nélkül vált sávot.
pt_tomi 2009.08.31. 10:50:05
Aki az elsőn menne ki annak kötelezően a külsőben kell lennie behajtáskor...ha máshol akar kimenni arra viszont nincs szabályozás.
Az vezető egyéni mérlegelése, hogy ilyenkor melyik sávba megy be. Az esetek nagy többségében mindíg a külső a dugult, mert sokan attól tartanak, hogyha bemennek a belsőbe nem tudnak kisirolni!
Pedig nincs tilva az, hogy körbemenjen!!!
EBOA (törölt) 2009.08.31. 10:51:08
labi 2009.08.31. 10:53:32
Egy kicsi méretű, de nagyforgalmú körforgalomnál olyan kis időra kéne bemenni és kijönni a belső sávba, hogy arra a kis időre nincs is értelme, ráadásul a folyamatosan külső sávba behajtók miatt nehéz is visszaváltani.
A jó nagy méretű többsávos körforgalmak remekül működnek.
EBOA (törölt) 2009.08.31. 10:54:49
pt_tomi 2009.08.31. 10:54:52
Az index szándék jelzése, nem az hogy azt is fogja csinálni -de ez csak egy mellékgondolat volt...
EBOA (törölt) 2009.08.31. 10:56:40
maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=sharjah&sll=25.570937,55.575714&sspn=0.473831,0.617294&ie=UTF8&ll=25.318605,55.375203&spn=0.003831,0.004823&t=k&z=18
kpetya 2009.08.31. 10:58:03
mert több sávos körforgalomnak ott van értelme ahol a kihajtó is többsávos a külsőből a kihajtó külsőjébe, belsőből meg a kihajtó belsőjébe mész igy evidens, hogy a külsőből nem haladhatsz tovább.
Per pill a magyar kresz nem tartalmaz konkrét paragrafot a körforgalomban való haladásra. Egyetlen utalás van ((11) A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.) E szerint viszont jobbra tarts van, a belső sávot csak elözésre vagy balra kanyarodásra használhatod.
kpetya 2009.08.31. 10:59:00
Ja mint az Európai vakációban ("Parlament, BigBen, Parlament,BigBen...)
leaping cat 2009.08.31. 11:01:19
EBOA (törölt) 2009.08.31. 11:09:35
McKelek 2009.08.31. 11:10:31
Ez hol van leírva? Én nem találok ilyent.
A leírt helyzet amúgy nem annyira egyértelmü, mert ha nem indexel a belsö sávban, akkor kiindulhatsz abból, hogy bent marad a belsö sávban. Ha ilyenkor a külsöbe sorolsz be, akkor a jármüvek nem keresztezik egymás útját, vagyis nincs kinek elsöbbséget adni.
A macisajt tábra viszont azt mondja, hogy elsöbbséget kell adnod, akármit csinál a belsö. Neked kell meggyözödnöd róla, hogy valóban úgy megy-e, mint ahogy elsöre látszik. Még akkor is elsöbbsége van, ha esetleg fordítva megy a körforgalomban...
Viszont a hazai többsávos körforgalmak többsége rosszul van kiképezve (megépítve, felfestve, stb.). Ha több sáv van, jó lenne, ha az egyes külsö sávok egyszerüen megszünnének a kijáratnál. (Ill. kimennének a körforgalomból.)
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.31. 11:12:42
Az a kár, hogy ezekkel az értelmetlen szabályokkal egy amúgy jó konstrukció válik teljesen használhatatlanná, sőt veszélyessé.
Dáwid 2009.08.31. 11:17:22
de, fel van festve két sávosnak. Ettől függetlenül tényleg csak kóvályog benne a jónép, de felfestés szerint 2 sávos.
McKelek 2009.08.31. 11:17:33
Na, egy ismerösömet pont ezért büntették meg. Kispolszki indexel jobbra, ö kihajt, kispolszki meg nekimegy egyenesen. A rendörség szerint az ismerösöm volt a hibás, mert meg kellett volna gyözödnie, hogy a kispolszki tényleg kanyarodik-e... (Én biztosan pamppogtam volna mindenféle bizalmi elvröl, meg hogy jóhiszemüen gondoltam, hogy azért indexel, mert...)
Marcellusca 2009.08.31. 11:23:36
Nekem alapvetően az a gondom a többsávos körforgókkal, hogy mi a francnak, ha:
1.) nincs rá elegendő hely?
A legtöbb esetben olyan szűk, hogy nem is lehet megfelelően használni.
2.) egysávos út a be- és egysávos út a kihajtásra.
Ennek sincs értelme.
Szeged előtt (Hmvhely felől) a 47. főúton van kétsávos körforgó, de ott kétsávos a főút is. Meg ki is van táblázva rendesen, hogy merre menjen az idióta. Szinte elvéthetetlen.
Gontar 2009.08.31. 11:23:45
Kedvencem körforgóban (az csak 1 sávos volt, de sokaknak ez is gondot okoz...) az a tatter volt, aki nekiállt körbe visszatolatni forgalommal szemben. :-D Túl nagy forgalom nem volt ugyan (ketten voltunk), de azért megálltam, és udvariasan megkérdeztem tőle, hogy tudja-e, hogy mit is csinál valójában. Válasz: elbaszta az általa szándékozott kihajtót, és most éppen visszatolat... Erre nem igazán tudtam mit reagálni (azon kívül, hogy ott helyben méghülyébbre rugdosom - de ezt nem tettem), úgyhogy egy legyintéssel elintézve a dolgot, röhogve eltávoztam (röhögés még fél óra múlva is tartott) a helyszínről.
richelieu 2009.08.31. 11:24:56
Köszi az infókat! Akkor nagyjából jól tudtam...
Nem, nem akartam semmiképpen bemenni, csak a kocsi orrát (mittudomén, kb 30-40 centi) tettem be, mert a Hölgy a körforgalom belső sávjában ment, és után senki nem jött. Nyilván, bárhogy is megy a körforgalomban a sávok között, ha bemegyek, majd neki, akkor én vagyok a hibás, ez logikus, ugyanúgy nem tettem volna ezt, ha jönnek mögötte.
Köszönöm a segítséget!
Remélem sokan olvassák, és ha már csak 1 valaki kicsit másképp jár el, már jó.
Szép napot!
McKelek 2009.08.31. 11:25:27
Viszont az elsöbbségadás ugye csak annyi, hogy nem kényszerítheted hirtelen irányváltoztatásra, vagy fékezésre. Az nem számít, hogy tövig nyomtam a gázt és a eltaláltam a marhát, mert az ö autója nem gyorsul annyira...
richelieu 2009.08.31. 11:26:49
kpetya 2009.08.31. 11:31:00
Amig nincs a körforgalomban nincs elsőbbsége, nincs mit megadni neki.
Aggie 2009.08.31. 11:34:19
A brit kresz szerint csak akkor haladhatsz a kulso savban, ha a kov. kihajtonal elmegy. Kiveve, ha tabla megengedi hogy tovabb haladj ott - tipikusan foutvonal-alsobb rendu ut talalkozasanal es autouton(!) latok ilyet. Ennek ellenere rengeteg autos Angliaban is a belso savbol kijonni - ezert, ha nem indexel befele, akkor inkabb nem megyek.
Allitolag azert olyan szukek a korforgalmak, hogy lassan haladjanak az autok benne - ennek koszonheto, hogy kb. tized annyi baleset tortenik a korforgalmakban, mint a lampas keresztezodesekben.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.08.31. 11:36:39
McKelek 2009.08.31. 11:38:07
Én úgy emléxem, hogy tiltva van...
McKelek 2009.08.31. 11:43:07
itt van egy jó nagy, helyenként négy-öt sávval:
stipistop.com/gyor-korforgalom/
Fikk a Nick 2009.08.31. 11:46:39
Sajnos nincs tiltva a KRESZ-ben, hogy valaki körbe, körbe menjen, de nem hiszem, hogy ha benne lenne akkor rögvest megváltozna a helyzet.
Sztem a legegyszerűbb az lenne, hogy minden be/kihajtót úgy megcsinálni, hogy gyakorlatilag a külső sáv elfogyna a kijáratnál. Kvázi kanyarodósávként. Aki ott van, kimegy.
EBOA (törölt) 2009.08.31. 11:49:29
www.jaisz.hu/gyor2006uton/video/arkad_szimulacio.wmv
McKelek 2009.08.31. 11:51:17
De ha ketten egyszerre akarnak bemenni, a "baloldali" gyorsan jön, a "jobboldali" meg lassam, a behajtók meg közel vannak egymáshoz, akkor kereszteznék egymás útját. (=Fékezés, vagy irányváltoztatás nélkül ugyanarra a helyre kerülnének.) Ekkor viszont aki "bal" oldalról jött, az már bent volt a körforgalomban, ergo elsöbbsége van, akkor is, ha egyszerre lép(né)nek be a körforgalomba.
Marcellusca 2009.08.31. 11:56:51
Csak annyiban más, hogy tele van lámpával (, azaz az is szabályoz), másrészt normális felfestések (és gondolom előtte rendes táblázások) vannak.
Úgy könnyű. :D
Don Blasius 2009.08.31. 12:17:04
Ez az egyik győri?
Szegeden készül a jó durva, lámpával, 3 sávval és középen villamos delta-elágazással.:) De ilyenek lengyeleknél, cseheknél szépen vannak.:)
Marcellusca 2009.08.31. 12:20:30
Lesznek majd ott érdekes szituációk. :)
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.31. 12:24:13
european 2009.08.31. 12:30:37
na mindegy
kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.08.31. 12:38:11
Agyrém. Gyöngy a disznóknak.
esef 2009.08.31. 12:47:10
Sőt. Kedvencem a budaörsi Auchan. Két sáv megy az IKEA felé oda, a pálya felé lentebb kettő jön vissza. Imádom amikor a jobb oldali sávból kanyarodik valaki balra (természetesen irányjelző nélkül), "Hiszen szemből nem is jött senki!". Nem, csak én mellette, párhuzamosan haladva...
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2009.08.31. 12:47:20
"felülről pedig egy Zeppelinről az amatőr sánta kéményseprők dobálják a diós muffint a gyorsan vezető autósokra"
nyááááááááááááá! üvöltveröhögős!
Milkykee 2009.08.31. 13:12:56
Nem bántásból, de kijavítanálak, mert 2 sávos körforgalom esetén a briteknél akkor használhatod a külső (bal oldali) sávot, ha egy fél kört teszel csak meg (tehát 4 kijárat esetén a második kijárathoz is használhatod a külsőt) (highway code rule 185).
Egyébként Angliában ez úgy működik, hogy mindenképp elsőbbségadás kötelező a jobbról jövőknek, ill szemből érkező, jobbra indexelőknek, ha az első kijáraton akarsz kimenni, már balra indexelve hajtasz be, ha későbbi kijáratoknál, akkor jobbra indexelve hajtasz be, és amint elhagyod az előző kijáratot, index balra, és szépen kihajtasz a körforgalomból. Szerintem teljesen logikus, nem tudom, ha otthon vezetnem kell,(itt tanultam vezetni, a héten vizsgázom) hogyan fogom megoldani úgy a körforgalmat, hogy ne törjenek össze, de jó lenne erre egy kresz-szabályt látni, hogyan kéne eljárni.
Azt viszont megnézném, mit csinálna egy-két dilettáns itt, Londonban, ahol 4-5 sávos lámpás körforgalmak vannak.
j311 2009.08.31. 13:41:15
Nem tudom ezzel mi a gond. Én is "kézjellel" honorálok mindenkit, aki rám dudál.
theveryguest 2009.08.31. 14:26:50
maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=grosse+sterne,&sll=52.514443,13.349987&sspn=0.001955,0.004002&ie=UTF8&radius=0.08&filter=0&rq=1&ev=zo&ll=52.514549,13.350266&spn=0.001955,0.004002&t=h&z=18
A kétsávos körforgalom meg faszság. Ilyet kell használni helyette:
maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=budapest,+hungary&sll=37.0625,-95.677068&sspn=41.546728,65.566406&ie=UTF8&ll=47.461824,18.894832&spn=0.002172,0.004002&t=k&z=18&iwloc=A
Így aki az elsőn hajtana ki az be sem megy a körforgalomba. Nincs küzdés, nincs baleset.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.08.31. 14:34:00
Alex3000 2009.08.31. 14:44:38
hawkeye 2009.08.31. 14:48:14
Hogy a rendőrség kit hoz ki hibásnak?
Random változó.
Kollégám ugyanígy járt, mint a posztoló, csak volt 1 csatt is.
Ott is a belsőből vágott ki egy audista.
Helyben volt egy járőr, aki szerint ezer %-ig az audista volt a hibás.
Aztán kijöttek Szentendréről helyszínelni, ők meg a kollégát hozták ki hibásnak.
Még tart az eljárás, most van másodfokon.
Neverending story....
De aki kitalálta a kétsávos körforgalmat, az mindennap szarjon sünt, természetesen menetiránnyal szembe....!!!
:)
kpetya 2009.08.31. 15:29:04
szvsz fogalmi zavarok vannak.
Amig a balról jövő nincs a körforgalomban addig nekem mint jobbról jövőnek nincs kinek elsőbbséget adnom, tehát mehetek tovább. (nyilván nem kisértem a sorsot és nem fogok, de elvben igen).
Menj ki a Mádi-Gitár sarokra és megérted miért javaslom, hogy ilyen körforgalomhoz stop tábla dukál.
aachi2 2009.08.31. 15:47:29
Csorfab 2009.08.31. 17:27:55
a behajtó jármű csak arra figyel, hogy a körforgalom szélső sávja legyen szabad. Ugyanakkor az előbb említett módon a belső sávból érkező jármű kisorol a szélső sávba.
Így a jó tanácsunk az, hogy a behajtásnál csak akkor legyünk biztosak,
ha a körforgalom sávjai balról üresek! Egy ilyen jellegű ütközésnél ugyanis
az elsőbbségadás tábla miatt a behajtó lesz a felelős
a sávot változtatóval szemben!"
forrás: korforgalom.hu
szóval a csajnak, ha nem is teljesen, de igaza volt. meg kellett volna adnod neki az elsőbbséget
Secnir 2009.08.31. 19:42:49
29. §
namármost
a 36. § nyilatkozik egyedül a két- vagy többsávos körforgalomról:
(1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni.
(11) A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
tehát
vannak szabályok, amelyek vonatkoznak bizonyos típusú úttestekre, amiben nincs deklarálva a kétsávos körforgalom. a paragrafus végén azonban oda van írva, hogy a kétsávos körforgalomra akkor vonatkozik, ha megfelel a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttestnek.
nem tudom, mennyire volt érthető. egész egyszerűen hibás a KRESZ. volt ilyen máskor is.
mindamellett, hogy a körforgalom, mint forgalmi rend is csak elég homályosan van deklarálva.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.31. 20:34:57
Hm, ezt honnan is veszed? Mert hogy a beidézett paragrafusokból számomra az következik, hogy csak a körforgalomba való behajtáskor nem kell indexelni (azaz bíboros barátunknak nem kellett) de minden más esetben (azaz a szőkeségnek is) igen.
"a kétsávos körforgalomra akkor vonatkozik, ha megfelel a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttestnek."
Hm, a kétsávos körforgalom definíció szerint alkalmas párhuzamos közlekedésre. Ha nem lenne, akkor egysávos lenne. ;-)
Tornado86 2009.08.31. 20:54:25
EBOA (törölt) 2009.08.31. 20:59:56
lotht 2009.08.31. 21:05:31
Mintha nem is lenne körforgalom...
VakondM 2009.08.31. 23:27:48
pakesz (törölt) 2009.08.31. 23:50:04
ugy elso blikkre en ugy mondanam(ha a max atbocsato kapacitas miatt hoztak volna letre!!!), hogy bizony bizony, a kulso savban csak akkor szabad menni, ha te a kovetkezonel lekanyarodsz, amugy meg a belsobe kell bemenni, es onnan kisorolni, pont ugy mint a rendes savvaltasnal(az ugyebar nem gond, ha nehanyszor korbemesz a korforgalomban, az hozza tarozik ehhez:) )
ha mindenki igy csinal az ok, akkor az atbocsato kapacitas az szepen megno
mondjuk a sok kocsog tolakodo magyar autos miatt talan ezt a fajta kooperativ kozlekedesi helyzetet nem szabadott volna megcsinalni :(
mr_x 2009.08.31. 23:52:25
Nem a mennyiseg hanem a minoseg. Kevesebb a sulyos baleset.
@Milkykee: "ha későbbi kijáratoknál, akkor jobbra indexelve hajtasz be, és amint elhagyod az előző kijáratot, index balra, és szépen kihajtasz a körforgalomból."
Nem egeszen, elso kijarat jobbra index, masodik->utolso elotti nincs index, utolso index balra
"Azt viszont megnézném, mit csinálna egy-két dilettáns itt, Londonban, ahol 4-5 sávos lámpás körforgalmak vannak."
viszont fel van festve a sav kifele kanyarodva spiralban.
Mondjuk ez az igazi: maps.google.co.uk/maps?hl=en&source=hp&q=magic+roundabout+swindon&ie=UTF8&split=0&gl=uk&ei=zwacSrz7NI7UjAfaks3bDQ&ll=51.562799,-1.771454&spn=0.000705,0.002747&t=k&z=19
En amikor arra jartunk direkt kerultem egy kicsit hogy atmehessek rajta :-)
amugy en hibapontot kaptam (nem emlexem hogy csak hibapont volt vagy ki is rugtak erte) amikor a legbelso (harmadik) savban elkezdtem kifele indexelni mielott savot valtottam mert kifele indexelni csak a kijaratot megelozo kijarat utan szabad. tehat index befele, mikozben egy savval kifele sorolok. Eleg keves benne a logika, de ez van.
Volt olyan esetem is, amikor en *szabalyosan) a kulso savbol mentem volna ki a masodik kijaraton, a mellettem halado boyracer meg (szabalyosan) a belso savbol ment volna az elso kijarat beso savjaba.
Pdlofek, o elhuzott, en feljelentettem, o tagadta hogy csatt lett volna, eset ennyiben maradt.
VakondM 2009.08.31. 23:56:53
sevcsik 2009.09.01. 00:58:54
sajnos a legtöbb embernek nem egyértelmű, hogy a belső sávból nem lehet egyből kifordulni, mint ahogy azt sem, hogy mikor kell igénybevenni a belső sávot.
az meg a másik, hogy bemész a belsőbe, mert csak a 3.-nál mész ki, de tuti nem fognak kiengedni, és így ugyanott vagy, mintha végig a külsőben mentél volna. ez főleg a kis kétsávos körforgalmakban igaz, mint pl a soroksári auchannál (kika előtti körforgalom), ahol még be sem lehet látni rendesen a sávot.
én nem vagyok tapasztalt (másfél éves a jogsim) úgyhogy egyelőre maradok mindig a külsőben és figyelek h ne vágjanak ki elém.
Clearvoyance 2009.09.01. 06:29:11
Elég nagy számu versenyzőnek ütném be a jogsijába, hogy csak egyenes vonalu egyenletes mozgás esetére érvényes.
Kishazánkban szerintem tényleg az egysávos körforgalom a legjobb, opcionálisan a jobbos kanyarodóval kiegészítve.
És olyan táblák amiket a szélvédőmagasságig leengedtek, hogy a koppanásra legalább észrevegye a pilot. Bár láttam már olyat, hogy a szemmagaságban lévő sárga-fekete vasat sem...
Secnir 2009.09.01. 07:14:19
és további gyengébbek kedvéért (azoknak, akik rutinvezetésen csak az ötezreseket lóbálták)
megyek az úton. becsatlakozik egy egyirányú útba, amely jobbra tart, előttem macisajt. mi a teendő?
jobbra indexelek, hogy be szeretnék hajtani.
az, hogy az egy egyirányú körforgalom, vagy egy egyirányú utca, tökmindegy. jeleznem kell az egyirányú úton közlekedőknek, hogy be szeretnék hajtani. ha csak állok a macisajt alatt, mint fasz a lakodalomban, akkor azt is hihetik, hogy utast teszek ki, lerobbantam stb., de még nem akarok behajtani.
megyek az úton. ki szeretnék hajtani az útról jobbra egy alárendelt útra, ekkor jobbra indexelnem kell, hogy a forgalom többi résztvevője lássa, hogy merre igyekszem. mindig ezt kell tenni, ha egyirányú úton megyek, ha főútvonalon. kivéve, ha rendőr, lámpa, vagy tábla utasít rá.
természetesen a körforgalomban haladónak elsőbbsége van, amit meg kell adnunk neki, ha akar körbemegy tízszer, mert nem tudja, hogy melyik kihajtó az övé. ő halad a főúton, mi meg várunk, mert elsőbbséget kell adni neki.
ha kétsávos a körforgalom, akkor (ahogy fent helyesen idézték) az elsőbbsége mindkét sávra vonatkozik, nemcsak a külsőre.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.09.01. 09:31:30
Egyébként meg megállni meg nem lehet a körforgalom előtt, ugyanis az kereszteződés, ha véletlenül lerobbansz, akkor meg ugye vészvillogsz, ugyhogy senki nem fogja azt gondolni, hogy te nem akarsz bejönni. Nem mintha számítana, mert olyat én még nem láttam, hogy a körforgalomban haladó lemondott volna az elsőbbségéről.
szaGértő 2009.09.01. 09:33:42
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.09.01. 10:09:41
Remélem így már jó lesz... ;-)
PitBuli 2009.09.01. 10:11:31
Kioktató köcsög fasz, tudod az ember nevelése 17 éves korában befejeződik. Nem mindig sikerül jól, de hát ez van, úgy kell szeretnünk (és elfogadnunk!) embertársainkat, ahogy vannak, és nem kell mindenkit átnevelni!
PitBuli 2009.09.01. 10:17:56
PitBuli 2009.09.01. 10:18:44
richelieu 2009.09.01. 10:34:14
Én megértem, hogy szüleid ridegtartásban neveltek fel egy lánccal a nyakadban az udvaron, és ezért hidd el, sajnállak is.
Egyrészt, mint írtam, nem volt semmi kioktatás, hanem kultúrált beszélgetés. Hidd el, már-már nekem is fáj, hogy skizofrén belsőd amúgy egy szeretettel teli embert takar, mert hiszen hogyan máshogy lehetne az, hogy az egyik mondatodban használod az agyagedény-hímvessző párhuzamot, ami persze önmagában is kissé ellentmondásos, majd a másikban azt írod, hogy szeressük egymást gyerekek.
Hát tudod, annyira sem vagy érdemes kicsi ember, hogy felhúzzam magam Rajtad.
Puffogjál, anyázzá, köcsögözzél szépen tovább, a kisebbségi komplexusodtól pedig ha teljesen megszabadulni nem is tudsz, rágcsáld csak szépen tovább a műcsontot barátom.
:-) Vicces figura lehetsz. Amúgy örülök, hogy nem értesz velem egyet, én kérném ki magamnak, ha így lenne.
Amúgy még egyszer mondom: én álltam, mikor a hölgy odaért, tehát nem az volt a kérdés, hogy megadom-e neki az elsőbbséget, vagy sem, mert az természetes, ha indexel a körforgalmon belül, ha nem.
Babu: ...lebuktam :-)
J311: ha szabálytalankodsz például, és ráddudálnak a többiek, te még jól be is mutatsz nekik? ööööö....
Hú, nem egyszerű, megosztottak a vélemények :-)
PitBuli 2009.09.01. 10:55:24
De élnetek kellene egy kicsit valami laza helyen, ahol a szabályok csak útmutatások, és nem probléma, ha azt az útmutatót valaki máshogy értelmezi. Nem akarom eltörölni a KRESZ-t, itt magyarisztánban ebből hihetetlen káosz lenne. Egyszerűen az a felsőbbségrendű nézeted akasztott ki, ahogy előadtad, hogy te milyen fasza vagy, és erről jól kioktattad a szerencsétlen buta hölgyet.
Szerinted ő mit gondolt rólad, amikor nagy szeretetben elváltatok?
j311 2009.09.01. 12:10:56
Dester 2009.09.01. 14:51:34
atila68 (törölt) 2009.09.01. 16:01:30
Ez nem nagyon megy Magyarországon.
Egy ismerősöm ismerősének ismerős "biztosítózós" jómunkásember ismerőse Bkalászra járt a körforgalomba "törni".
"Két kör elég vazz, legfeljebb három a külsőben."
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Magic_Roundabout_Schild_db.jpg/800px-Magic_Roundabout_Schild_db.jpg
atila68 (törölt) 2009.09.01. 16:03:13
listverse.files.wordpress.com/2009/01/msn-magic-roundabout-470x350-tm.jpg
laposmacska 2009.09.01. 18:24:33
Tőlünk nyugatabbra láttam, hogy egyesek balra indexelnek a körforgalomban, ha nem az első lehetőségnél hajtanak ki. Aztán ha kihajtanak, kiteszik az indexet jobbra. Szerintem nem hülyeség...
atila68 (törölt) 2009.09.03. 06:24:09
Tudomásom szerint vannak országok ahol,
kötelező balra indexelni ha nem mész ki az elsőn jobbra,
illetve vannak országok ahol végig indexelni kell balra aztán jobbra ahol kimész.
Több országban láttam, hogy egysávos körforgalomban, aki kiment az elsőn jobb szélre hajtott be, aki továbbment a bal szélre, a közepéhez húzódva hajtott be(remélem ez érthető).
Ja kéretik figyelni a sofőr fejmozgását, engem volt az mentett meg.
tocibacsi 2009.09.03. 15:01:48
A többsávos körforgalom esetén a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni. Ergó a szőjkének indexelni kell sávváltáskor... A körforgalomból kifele indexet nem kell kommentálni asszem.
De befele menet mind2 sávnazk elsőbbséget kell adni, ez is benen van a kresz-ben. Ha pedig az 1. kijáraton elhagyod a 2 sávos körforgalmat, és 2 sáv is meg bele, akkor besorolni eleve a jobb oldali sávból kell... egyéb szabályozás gyakorlatilag nincs. SAJNOS...
zar116 2009.09.05. 09:22:07
29. § Irányváltoztatás, irányjelzés
(1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.
36. § Párhuzamos közlekedés
10) Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást a jobboldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első bekanyarodási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.
(11) A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
Milkykee 2009.09.05. 09:45:58
Touch-Kó 2009.09.07. 12:18:45
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.09.07. 13:31:31