Az Éles sarok Budapest egyik legidiótább kereszteződése / csomópontja / átjárója, nem is tudom, minek nevezzem, tipikus esete annak a jelenségnek, hogy ahol vasút megy, ott úgy ketté van vágva a város, mintha arra folyna a Duna. Ráadásul együtt kényszerül közlekedni autó és villamos, amikor meg jön a villamos, az előtte haladó autósoknak pirosra vált a lámpa. A nagy sárga izé, meg indexeljen balra és kerülje ki az álló kocsisort. Hülye egy helyzet korábbi kihangosítós nyereményjátékunk nyertesétől, SereG-től.
Minden nap a 10. kerületben lévő Éles sarkon kell keresztül jönnöm - kétszer. Aki ismeri, tudja, hogy tulképp baszott nagy kerülés nélkül Kőbánya és Zugló között nincs más átjáró.
Nos, ahogy Norcék fotóján is látszik, a Fehér út 2x2 sávos, a síneken is szabad közlekedni. Az Örs irányába az autóknak át kell jönniük a síneken; roppant "korszerűen" a villamosközlekedést egy lámpa védi (fotón piros karikával jelölve), csak akkor piros, ha épp jön a villamos, egyébként mindenki mehet(ne) a dolgára. Viszont az érzékelő úgy 30-40 méterre lehet a lámpától, mert általában még csak ott tart a villamos, amikor az pirosra vált.
Ha pedig piros, akkor a szabályos autós megáll. A gondok pedig itt kezdődnek, lévén reggeli / délutáni csúcs, mindkét sáv fullon, az autósok pedig nem gondolkodnak, hogy a lámpa miért piros, csak várják a csodát. A villamos viszont be van ragadva az autósor mögé, és csak nagy csörömpöléshegyek árán tud kivergődni onnan, gyakorlatilag kénytelen áttolni az (egyébként szabályos) autósokat a piroson.
Csakhogy ez nem mindig megy egyszerűen, és a nagyobb gond itt kezdődik. A második képen bejelöltem X-szel a lámpa helyét, piros csíkkal meg a forgalmi dugó nagyságát 2 irányba (saccperkábé ez minimál 1-1km, de szerintem gyakran több is), amit a lámpa ezáltal generál.
Ez ma reggel is így volt, a lámpa után cca. 40 mp-be tellett, hogy elérjek az Örsig, míg a Maglódi-Jászberényi találkozásától a lámpáig közel 20 perc tötyörgés árán sikerült elvergődni. Megjegyzem, ma reggel villamos se kellett a lámpának a piroshoz, simán végig azt mutatott :) Nem lehetne ezt valahogy megszüntetni?
Tier 2009.09.27. 12:53:51
Az Örs felé tartó villamos csörög az autókra, hogy engedjék át ?
T. Péter 2009.09.27. 14:47:49
A lámpákat úgy kellene programozni, hogy dugó ne alakulhasson ki. Mivel a szembe jövő sáv ezen a szakaszon busszáv, az autósok egy kis kerülővel közvetlenül a vasúti aluljáró alatt csatlakoznak be, így ezt is figyelembe kell venni.
Tehát, alap esetben Kőbánya felől a villamosnak és az autósoknak egyszerre legyen szabad jelzés. KRESZ szerint ebben az esetben a villamosnak elsőbbsége van a balra kanyarodó autósokkal szemben.(mint minden egyenesen haladó járműnek). A szemben, a busszávban közlekedő autóbuszok ebben az esetben nem akadályozzák a villamosforgalmat.
Amennyiben szemből jön villamos (érzékelő közvetlen a kereszteződésben), úgy az autósoknak váltson pirosra a lámpa, majd utána a villamosnak adjon szabad jelzést. Mivel a szemből érkező villamos vágánya tulajdonképpen a busz számára fenntartott sáv része, maximum a BKV kék színű járata akadályozhatja a forgalmat, de mivel azonos irányba halad, így alig akadályozza azt.
záporjózsi 2009.09.27. 16:36:05
Ha az Örs felől jön a villamos, akkor a megállóban állítja neki a fedezőt. Ha az bejelzett, akkor a másik villamos tudja hosszabbítani a pirosat. Mi történik akkor, ha a két villamos kb. egyszerre jelenik meg? Megszívják. Ezért a vezetők megpróbálják az autókat nem beszorítani. Csak éppen ott kb. 3-4 percenként jár irányonként a tuja...
Mi a megoldás? Egyrészt macisajt az autóknak. Az Ecseri út felé menő villamosnak külön fedezés a buszsáv miatt nem szükséges. A Mexikói út felé vagy kell a fedező, vagy egy villamos-zsilip kellene, mihez a villamosnak már korábban be kell jelentkeznie azért, hogy folyamatosan tudjon haladni. Korábban a Petőfi hídon volt olyan, hogy amikor a villamos át akart menni, akkor az autóknak piros lett és így a villamos is fel tudott menni a hídra. Ugyanezt el lehet úgy játszani, hogy amikor a lejtőn van a tuja, akkor letilja az autóktól a belső sávot, a külső sávban pedig marad a fedező.
RBalazs 2009.09.27. 16:40:23
Éppen ezért a Műegyetemen október közepére szervezett Várostervezési Napok témája lesz. A jelentkező csapatoknak (amelyek az egyetem különböző karán tanuló hallgatókból összeálló vegyes csoportok lesznek) feladata lesz az "Élessarok és környékének áttervezése műszaki szemmel".
www.uvt.bme.hu/varostervezes/
Kíváncsi leszek a megoldásokra, és hogy hány éven belül lesz a környéken valami tényleges változás is.
Szobi 2009.09.27. 16:56:43
Esetleg nem lehetne külön lámpán a szélső sávnak pirosat adni, a középsőnek pedig zöldet?
Vagy ez nem megoldás. Mindegy. Alapvetően még egy alagutat kellene csinálni az albertirsai köz végén. Persze a 4es metró miatt erre legalább 40 (vagy 400?) évig nem lesz már pénz.
drfarkas 2009.09.27. 17:10:37
Kőbánya - Zugló között ajánlom a Pongrác utat, ha esetleg a Kőbányai út felől be van dugulva, akkor a Hős utcán rövidíthetsz.
Ez most ingyen volt:-)
üdv
nothing.at.all (törölt) 2009.09.27. 17:58:57
legjobb, mikor állsz örs vezér tere - zugló oldalon, és 10 percig tart, mire az árkád mögötti kereszteződés elől odaér a villamos, mert bekap 2 piros lámpát, + 1 megálló.
Donor 2009.09.27. 18:00:22
Mindegy, majd ha a NagyLajos 2*2 sávos lesz végig addigra ez is összejön :)
ninimimi 2009.09.27. 18:33:32
szhörnyű 2009.09.27. 18:48:30
Menjen kerékpárral,vagy használja a tömegközlekedést!
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.09.27. 18:56:59
SereG 2009.09.27. 19:04:59
LengyelZ 2009.09.27. 19:25:28
Azt értem, hogy az Éles sarok úgy szar közlekedésileg ahogy van (Örs felől Jászberényre vagy Körösi Csomáról Örsre menni...), de azt hiszem az egész csomópontot kellene újratervezni, felesleges ezzel az egy lámpával bohóckodni...
Kíváncsi vagyok a Műegyetemesek megoldásaira! :)
nanogyo 2009.09.27. 19:45:09
Szerinted volt egyetlen egyvalaki is a hozzászólók között, aki értette, hogy mit mondasz?
:)))
Secnir 2009.09.27. 19:50:22
hehe
én tanonc koromban (15-17 év) mindne héten egyszer jártam arra bringával (mondjuk ez nem most volt). na már akkor is sasoltam erősen, hogy ne lökjenek fel.
ha ma arra kell járnom, akkor ugyanezt csinálom - csak autóval.
amúgy tényleg áldatlan állapot az, hogy kőbánya és zugló között csak egy vékony áteresztőképességű átjáró van.
ami egy balesetnél gyakorlatilag meglőheti a város forgalmát.
és még lehet pár ilyet mondani. csepel és pest között a gáton, stb. oda is elférne csepel és buda közé egy kis híd, csak személyautóknak.
Megélhetési rasszista 2009.09.27. 19:58:59
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.09.27. 20:22:58
Joe-ból is megárt a shock !!! (törölt) · http://www.tuzelestechnika.net/ 2009.09.27. 20:29:12
A városban most ott mennek az utak és a vonatok, ahol 80 éve.
Azóta csak helyi, kismértékű átalakítások és pár új felüljáró, aluljáró épült, de gyakorlatilag, mint az írásban is szerepel, ahol vonat van, ott ketté van vágva a város.
Ehhez még hozzájön az is, hogy az 1800-as évekbeli, sugaras elrendezéshez igazodott minden, mikor a nagy pályaudvarok még a város szélét jelölték.
Közben a város határai kitolódtak, így ha át akarsz jutni, akkor vagy a belvároson át kell menned, ami nem bírja el a mai forgalmat, vagy jöhet a Hungária, esetleg valamelyik kisebb átjáró, pl.: Éles sarok. Így, ha két komolyabb baleset, vagy felújítás van ezek valamelyikén, akkor kész a káosz.
Persze, tudom, a városrendezéshez pénz kellene, nem is kevés, házakat kellene bontani, sok mindent átalakítani, megépíteni.
Pedig egyszer meg kell csinálni, különben szép lassan megfullad a város.
Cro166 2009.09.27. 20:38:08
Arra leszek kíváncsi, hogy mi lesz ott, ha majd busz sávot is "kiépítenek"..mert állítólag akarnak:))
Tier 2009.09.27. 20:58:22
; )
záporjózsi 2009.09.27. 23:38:33
záporjózsi 2009.09.27. 23:45:34
A Pozsony utcánál automata sorompó van, elvileg ott a pálya 50 km/h-s csak éppen gyorsulnia kell a vonatnak Kispest felől.
@Joe-ból is megárt a shock !!!: A Nyugatiba vezető vágányokat elég rég megemelték, azok alatt azért át lehet jutni pár helyen...
Yoli87 2009.09.28. 07:28:52
Amúgy az éles sarok egy nagy rakás ..... mind a két irányba!!! Ezt a kedves kőbányai polgármester megoldhatná.
Tron65 2009.09.28. 08:02:55
Az autósok lámpáját úgy 30 méterrel hátrébb (az Expo felől betorkolló kereszteződésbe) tenném.
Így egyszerűen a villamos bejelentkezése után leürül az adott pont.
SereG 2009.09.28. 08:31:27
www.norc.hu/embed.aspx?id=d4ec68e3507f7f3aedabd28d3009f930&ppa=324&r=232.12&vla=4.25&lz=28&acc=5ec322cf-24fc-46d6-9a17-7e15883970f0
Ettől még ki kéne ásni onnan azt az első lámpát, és simán a kressz szerint közlekedni (esetleg hagyni állandóra villogó sárgán), vagy záróvonal a két sáv közé és külön szabályozott lámpák - szerintem.
Rong 2009.09.28. 09:03:06
Ezt utálom.
Alex3000 2009.09.28. 09:11:53
Tornado86 2009.09.28. 10:05:10
Teljesen logikus amit írsz, egyébként meg a 2 sínpálya között nem látok felfestést, így nekem az tûnik logikusnak hogy csak egy sávon haladhatnak szabályosan az autók. Ezzel együtt nem vonom kétségbe hogy dinamikusabb a forgalom kettõn.
Rav Antal 2009.09.28. 10:54:14
Devil 2009.09.28. 11:35:39
Az egesz varos uthalozat-tervezese el van b.szva. Szinte barhova akarok menni, mindig at kell mennem olyan kikerulhetetlen csomopontokon vagy utvonalakon, amik nem csak hogy egesz keruletek (vagy epp tobb kerulet) egymas kozotti forgalmat, hanem az ingazokat is kiszolgaljak. Hungaria, Nagy Lajos, Nagykorut, Eles-sarok, M3, Arpad-ut... Nehol van 1-2 kerulout, ezek is leginkabb keruleten belul mukodnek - ameddig be nem dugulnakmert a fenti utakba torkollanak, vagy keszekusza utcacskak zavaros egyvelegebe ahol GPS nelkul ki nem keveredsz. Ezert az ingazok miatt a varoson beluli kozlekedes is lebenul, nem csak a ki- es bevezeto utak.
Sajnos a keruletek onerdekbol elszabotaltak az ertelme uthalozat-fejlesztest: mindenki kozlekedjen csak NE ITT. Ezert az uthalozat nagy resze kihasznalatlan, egy kis resze meg nagyon tulterhelt.
tocibacsi 2009.09.28. 11:49:27
Igazából a sok iskolás, talán jogsival sem rendelkező kismókus megkímélhetné a közt az ilyen bugyuta beirogatásoktól...
És ezt amúgy bicósként írom, bár én csak a sport miatt tekerek, közlekedési eszköznek nem használom.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.09.28. 12:31:30
hatesz 2009.09.28. 12:59:23
Félholtra vert egy száguldozó autós egy járókelőt
index.hu/bulvar/2009/09/28/felholtra_vert_egy_szaguldozo_autos_egy_jarokelot/
a másik "csak" könnyebb sérüléseket szerzett.
ON
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.09.28. 13:29:32
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.09.28. 13:42:50
Ha holnap mindenki letenné a kocsit, a metrónál egymást lökdösnék le a peronról az emberek, olyan tömeg lenne. A mozgólépcső megakadna, mert nem volna hely lent hova tenni az embereket.
2009.09.28. 20:24:41
2009.09.28. 20:31:27
Szerintem az éles sarok kérdése, öngyógyító. Még két év, és olyan állapotba kerül a jászberényi út felöli villamos sines átjáró, hogy nem lesz autó, amely eljutna az ominózus lámpáig. Mindnek kiesik a kereke, a már most sem EU konform átjárón.
SereG 2009.09.28. 20:35:11
sámuel 2009.09.28. 21:16:54
Aztán a kommentekben vázolt állapotok miatt átálltam a legközelebbi alternatívára: Pongrác út. Aztán látám, hogy odaterelik a Hungária krt. kamionforgalmának egészét (mint tudjuk, egyetlen elszabott vasúti aluljáró miatt).
Így átálltam a legközelebbi alternatívára: Hungária krt. Rájöttem, hogy annál rosszabbat nehezen találhatnék, hiszen mindenki azt tenkinti a város egyetlen elfogadható áteresztő képességű útjának, miután áll is az egész.
Így átálltam a legközelebbi alternatívára: Fiumei út. De gyorsan levettem, hogy az is csak egy, az eredeti funkciájára nem felépített körgyűrű, ami praktikusan áll.
Így átálltam a Kálvin tér-Kiskörút-Bajcsy-Váci út variánsra, át a város szívén. És amíg szét nem verték a Kálvint, ez volt a leggyorsabb, leghaladósabb és legnyugisabb megoldás. Sőt, még a mai állapotok mellett is gyakran ez a legjobb.
Na, ez a vicc. A város két ilyen külső kerülete között (X és XIII) a legrövidebb út a belváros szíve.
És aztán vettem idén egy robogót, mert a tököm tele lett. Két napig nem is ültem rá, csak nézegettem a térképet, hogy hol vannak azok az útvonalak, amikre felmerészkedhetek. (Mert ugye az Élessarok-féle rémálmok kizárva, ahogy azt sem gondolhatjuk komolyan, hogy 50-nel a Kacsóh-Pongrácon kelünk át a sínek és az M3 felett.) Elmondjam, melyik 2 útvonalon reális a robogózás?
1. Az Élessarok helyett gyalog áttolom a mocit a közeli Kőbánya-felső vasútállomás aluljárójában. Majd Albertirsai-Mexikói-ésmégiskacsóhpongácmertnincsmás.
2. Belváros, Kálvinon át :) (De igazából itt a Kőbányai út miatt már kellenek erős szuicid hajlamok.)
És akkor lehet jönni a "békávézzál" dumával. De ilyet csak az mond, aki még nem próbált autóból átváltani a budapesti tömegközlekedésre. (Piszkos, büdös és veszélyes a robogózás, de lássuk be, előbb ráfanyalodik az ember. Arról nem beszélve, hogy anyagiakban pont a feléből megáll...)
Meg lehet próbálni biciklizni is, de vajon ahhoz mennyivel könnyebb útvonalat keresni, mint a robogóhoz?
Devil 2009.09.29. 00:21:01
Talán ha megadjuk magunkat az USA-nak?
záporjózsi 2009.09.29. 11:27:29
@Jankove: Vigyázz, Románia is EU tag. ;)
záporjózsi 2009.09.29. 11:31:05
cso zsi 2009.09.29. 21:23:33
pestimetrok.gportal.hu/gindex.php?pg=17129530
A Nyugati szinte ugyanennyi, a szomszédos Lehel tér 9 méteren van.
Nem olyan lehetetlen dolog az.
A Déli forgalmát korlátozza az Alagút, míg a folyamatos metrót nem zavarná jobban, mint a vonal bármely pontja. Nem kell mozdonyt cserélni, vagonokat összehordani stb...
záporjózsi 2009.09.30. 09:20:03
A Déli technológiája valóban elavult, de az alagútnál jobban akadályozza a vasút működését a MÁV...
RBalazs 2009.10.03. 17:18:50
valószínűleg igen, legalábbis remélem. de álmodozni attól még lehet...
záporjózsi 2009.10.04. 13:45:14
Nuuk 2010.01.25. 11:13:56