A Homáron keresztül Ágnestől is értesültem a lenti esetről, Bence pedig közvetlenül nekem írta meg a sztorit még nagyobb részletességgel, úgyhogy az ő levelét olvashatjátok alább. Ha anyagi kárral járó balesetet sikerült kifognotok, sose hagyjátok, hogy rádumáljon a vétkes fél, hogy intézzétek el papírozás nélkül! Bár garanciát a kék-sárga kitöltése önmagában nem jelent, a későbbiekben nagy segítség lehet, ha bíróságra kerül az ügy.
Kispesten a Vas Gereben utca – Áchim András utca kereszteződésében történt az eset 2010.09.15-én, délután. Azt tudni kell hogy a két sávos úton haladó tanuló autó(k) megközelítőleg "csigavéresen" komoly 40km/h tempóban közlekednek, a külső sávban, ezért én kihasználtam a belső sáv adta lehetőséget, és bátorkodtam volna elhaladni mellettük.
De a tanuló vezető hölgy elé jobbról az Áchim András utcából érkezett egy fekete autó(nincs róla adat-ismeretlen), ami egy kicsit nagyobb sebességgel érkezett mint azt kellett volna. Ezért belógott a tanuló vezető sávjába, mire az fékezett, és ijedtében rám húzta a kormányt(megjegyzem állítólag indexelt is, vészfékezés, és elkerülő manőver közben,, hát ki hallott már ilyet?). Hogy kikerüljem az ütközést, felhajtottam a padkára, amely következtében az autó gumija szálszakadásos lett, acél felnije sérült, a futómű feltehetőleg megúszta.
Szerencsére személyi sérülés nem történt. Az autó, mely miatt a tanuló vezető hölgy fékezni kényszerült és áttért az én sávomba, elhajtott. Az oktató úrral kárbejelentőt szerettem volna kitölteni, de megkérdezte, hogy elintézhetjük-e ezen formaságok nélkül.
Majd a tanuló vezető hölgyhöz fordult és feltette a kérdést, hogy vállalja-e az anyagi kár kifizetését. A válasz igen volt. Minden rövid időn belül zajlott le, mivel ők jelezték, hogy vizsgázni sietnek. Az oktató úr névjegykártyáján kaptam meg az adataikat. Bízva bennük és ebben az elintézési formában, hittem nekik, de kár volt!!!
A továbbiakban már érdekes telefonbeszélgetések zajlottak le köztünk. Az okozott kár javítási költségéről árajánlatot kértem még aznap, de a tanulóvezető másnap már az összeg felét lett volna hajlandó kifizetni. Sajnos, nem jutottunk közös nevezőre. Az ügy rövidre zárása érdekében végül elfogadtam az ajánlatát.
De ekkor elállt a fele összeg kifizetésétől is, jelezve, hogy nem ő a hibás, hanem az oktató, aki egyébként utólag kijelentette, hogy nem írta volna alá a kitöltött kárbejelentőt (azt nem tudom mit tett volna, ha hívom a rendőrséget). Autószerelőként felajánlotta, hogy szívesen kikalapálja a felnit, amit másnap meg is tett. Közölte, nyugodtan közlekedhetek ezzel a gumival. A futómű beállítás költségét (pár ezer forint) sem hajlandó kifizetni.
Úgy érzem, hogy jóhiszeműen jártam el, ezért megvezettek, kihasználták a látszólagos megegyezés adta lehetőségeket. Ha egy közlekedési oktató így korrekt az utakon és a bajban, akkor mit várunk a többi járművezetőtől?
u.i.: Más téma, de fontos lehet: aki teheti, ma 18 és 21 óra között ne nagyon menjen autóval Budapest belvárosába, mert Critical Mass kerékpáros vonulás lesz és hiába nincs meghatározott útvonaluk, a nagy számú biciklis miatt jelentősebb dugók is kialakulhatnak.
furkóúr 2010.09.22. 15:54:02
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.22. 15:58:11
a posztoló volt a hülye, és ezt még nagydobra is veri, ahelyett, hogy csendben meghúzná magát.
egyébként jogilag az oktató a felelős a tanulóvezető által okozott károkért.
tundrazuzmo (törölt) 2010.09.22. 15:58:38
Megint tanultál valamit!
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.22. 16:03:25
tundrazuzmo (törölt) 2010.09.22. 16:04:11
Már két dolgot tanultál ma!
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.22. 16:07:55
holex20 2010.09.22. 16:07:57
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.22. 16:08:28
jaafar 2010.09.22. 16:12:21
Ilyenkor már veszett fejsze.
FDToth 2010.09.22. 16:17:32
Erre a legjobb példa az óbudai auchan, méghozzá a záhony utácról a szenterdrei úta, jobbra történő kanyarodás.
2 sávból (középső, külső) lehet kanyarodni a záhony utácból a szentenderi útra jobbra, úgy, hogy a szentendrei 4 sávos, tehát aki a záhony középsőjéből kanyarodik, akkor az a 3. sávba , tehát közvetlenül a külső mellé kanyrodik. _na már most aki a záhony külső sávjából kanyrodik rá a szentedrei útra, az sajnos annyira hülye, hogy nem a 4., legküső sávra kanyrodik, hanem a 3.-ra! Ez szinte minddennapos. Itt fékezni kell, ha középsőből kanyarodsz, mert különben belédmennek.
Itt lehet edzeni:)
Reggie 2010.09.22. 16:20:10
tundrazuzmo (törölt) 2010.09.22. 16:20:51
Három dolgot is tanultál ma, többet nem mondok, mert úgysem jegyzed meg! :)
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.22. 16:22:08
tundrazuzmo (törölt) 2010.09.22. 16:25:17
Deluxe Rebirthedborned 2010.09.22. 16:31:22
- taxis (a legajlább nép, ott szívatom őket ahol csak lehet, )
- furgonos (igazi gyökér paraszt mind, nincs kivétel)
- bringás (világmegváltó seggfej, kamaz alatt a helyük
Vennék egy kalasnyikovot, az összes ilyet leterelém egy aluljáróba és fehérizzásig húznám a kalát.
Ti most azt gondoljátok, mekkora állat vagyok :) Pedig milyen hálásak lennétek nekem, hogy ezek eltűntek az utakról :)
Köszönöm hogy elmondhattam, világbéke meg minden :D
Верховина 2010.09.22. 16:34:19
Ezt viszont nem értem: "megjegyzem állítólag indexelt". És ha indexelt, akkor mi van? Akkor már szabályos ráhúzni a kocsit a másikra?
tundrazuzmo (törölt) 2010.09.22. 16:38:24
Inkább ajánlanám a szúnyog és kullancsirtó OFF készítmény használatát, vagy legalábbis eme 3 betűs szó használatát, amely jelzi, hogy nem olvastad a posztod, hanem csak anyámat legéppuskázni jöttél ide.
Hacsak nem veszed be a tanulóvezetőket is a listádba. Hacsak úgy nem...:)
jaafar 2010.09.22. 16:41:18
Hurri Kán 2010.09.22. 16:57:02
kispista 2010.09.22. 16:58:50
Majd a tanuló vezető hölgyhöz fordult és feltette a kérdést, hogy vállalja-e az anyagi kár kifizetését. A válasz igen volt."
A kurva anyját az oktatónak! Ilyenkor minden kárért az oktató felel, amit fedez a biztosítása is! Mert ugye ilyenkor hivatalosan az oktató vezet.
A posztoló meg tegyen feljelentést. Ha már helyben nem hívta a rendőröket.
nyjozsi2 2010.09.22. 17:06:00
FDToth 2010.09.22. 17:07:34
Kihagytad a nagymaqyar-matricás, árpádsávosnagymagyar matricás bunkókat. érdemes megfigyelni, hogy mennyire nem tartják be a közlekedési szabályokat, Mondjuk ők magyarok, megtehetik:)
FDToth 2010.09.22. 17:09:45
isti77 2010.09.22. 17:13:30
Azért érdekes élmény lehet közvetlenül egy csattanás után vizsgázni, biztos remek lelkiállapotban lehetett a tanuló.
kispista 2010.09.22. 17:13:31
tundrazuzmo (törölt) 2010.09.22. 17:16:14
Miért is baj ez? Megelőz, aztán büntetőfékez, ez az ősi magyar virtus. A menekül és hátrafelé nyilaz 21. századi változata. Hagyományőrzés, folklór. A magyarok nyilaitól ments meg...
indapass90210 2010.09.22. 17:17:44
Szopás az, amikor ilyen 1-2 10rugós tételeken semmisül meg a globális bizalom.
A zoktató meg a picsa költsék rákgyógyszerre.
isti77 2010.09.22. 17:19:54
Hülye jogszabály, de így van.
Ha valaki miatt egyszer balesethez vezető manőverre kényszerülsz, próbáld meg úgy intézni, hogy lehetőleg azt a gyökeret találd el, aki a vészhelyzetet előidézte (persze ezt így leírni könnyű, de élesben az ember a reflexein nehezen tud úrrá lenni), mert ha ő megússza, és te egy másik ártatlan közlekedővel találkozol, akkor kisakkozhatjátok egymás között a felelősséget, a baleset valódi okozója meg röhög a markába.
kispista 2010.09.22. 17:24:39
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.09.22. 17:26:06
Pont ezt akartam irni
A k*anyját az ilyen oktatónak, még rányomná a tanulóra a balhét
Neki kellett volna a zavaró fekete autót elkapni
A posztoló megnem hulye volt, csak hitt az "emberséges" elintézésben
Nem lehet ugy élni, hogy sose hiszunk másnak
/persze lehet,mert élek még/
MAi világban csak taposva előre
Amirol a posztoló meg az utószóban ir, megyek bringákat taposni
:)
indapass90210 2010.09.22. 17:27:47
Még mindig röhögök azon, amikor egy asszem református paptól vettem egy fábiát. Azon is volt egy ilyen matrica, és mivel pont Romániába mentem, jobb ötletnek tűnt lekaparni. Nem kiderült egyből, hogy egy méretes, okádék módon javított hibát takar?!?!?! Isten áldja meg őkelmét :D
j311 2010.09.22. 17:28:40
kispista 2010.09.22. 17:29:23
indapass90210 2010.09.22. 17:30:28
broadstreet bullies 2010.09.22. 17:30:55
vérengző kismalac 2010.09.22. 17:33:22
Ott a többiek menekülnek előled és nem fordítva.
Annak még a szép "szabványos magasságu" járdasziget monstrumok sem számítanak.
RobiRobi002 2010.09.22. 17:33:31
Dingirdingir · http://www.matrackucko.hu 2010.09.22. 17:33:37
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.22. 17:34:50
vérengző kismalac 2010.09.22. 17:35:05
Majd csak kinyír valaki, hogy nekünk ne kelljen.
Aggie 2010.09.22. 17:36:51
- ha nem utkoztek, akkor sajnos a posztolo a hibas, es zsebbol kell fizetnie a felnit es a gumit,
- ha utkoztek, es ugy ment fel a padkara, akkor a tanulovezeto-oktato combo.
vérengző kismalac 2010.09.22. 17:37:15
Igazad van, elírtam. Bocsi. :(
Kata78 2010.09.22. 17:37:48
Anti Anyag (törölt) 2010.09.22. 17:39:50
CD-R80 2010.09.22. 17:42:39
Amúgy akkor én pont egy ilyen bunkó vagyok...
Most hogy tudom ezt már, majd így közlekedem:)
"streetfighter" 2010.09.22. 17:43:32
Hát nem is a kormányt rángatnám. ;)
Anti Anyag (törölt) 2010.09.22. 17:44:35
Szerencsére, anyagilag valamennyire jól jöttem ki belőle, sérülés sem volt, de a csákó remélem, azóta már kapál valahol.
1kutya 2010.09.22. 17:45:01
Kata78 2010.09.22. 17:46:40
1kutya 2010.09.22. 17:48:44
de mi van ha Kata egy matizban ül, szembe meg egy f150-es ford "truck" jön?:-DDD
broadstreet bullies 2010.09.22. 17:49:10
indapass90210 2010.09.22. 17:49:33
Nekem is volt hasonló, kamiont előztem volna, ha a ladának, ami előttem ment nem fogy ki a lendülete. Landcruiser prado a seggemben. Egyszercsak két nyíl, aztán elfogy a belső előzősáv, szemből másik kamion. Lada berántja, nekem már pörög a film, de valahogy befértem még én is, meg mögöttem a landcruiser is. Gondolom az előzött kamion is fékezett, meg a szembejövő is, a kurva ladának nem kellett, az addigra már teljesen lelassult. A közlekedés egy csapatjáték.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.22. 17:49:54
alapvetően két eset lehetséges, attól függ, hogy hogy állok az előzéssel.
ha jól, akkor padló, ima, és beágni az előzött kocsi elé.
ha szarul, akkor fék. ima, hogy a mögöttem jövő is fékezzen (nagy valószínűség szerint fog, és nagyot.) kisorolni a külsőbe.
ha nagyon-nagyon közel jönnek mögöttem, éa nem tudom befejezni sem az előzést akkor csak egy választás van. rámenni az éppen előzöttre, és kicsit lejjebb tolni az útról.
Kata78 2010.09.22. 17:50:15
Kata78 2010.09.22. 17:52:30
Dovan: jogos az ut szelessegere vonatkozo megjegyzes ;)
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.22. 17:53:28
Kata78 2010.09.22. 17:56:08
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.22. 17:59:00
- agyonmatricázott autós hülyegyerek. na ezektől félni kell.
- lila fejű, ideges ember, büntetni akar. ez még rosszabb.
- a többi meg rá van készülva arra, hogy az előtte levő autó lassítani, fékezni, rosszabb esetben "büntetőfékezni" fog, és emitt nem fog belédmenni, ha fékezel.
bounty123 2010.09.22. 18:03:33
Aha persze, csak hiszed. Én is azt hittem, cirka 10 évnyi pesti vezetés után. Aztán jött egy vadbarom, aki nem vette észre időben, hogy áll a kocsisor (pl. telefonált) és szimplán belémhajtott hátulról, nekilökve az előttem állónak is. Ezt próbáld meg nem elszenvedni, ha tudod. Az már csak hab a tortán, hogy a biztosító 1 hónapig 'intézte' az ügyet.
banpepe 2010.09.22. 18:04:17
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.22. 18:05:14
Kata78 2010.09.22. 18:05:34
Amugy egyet kell hogy ertsek.
hgg266 2010.09.22. 18:10:07
annyi a tanulság belőle, hogy ha vki szabálytalan, nem ad meg egy elsőbbséget, akkor lehetőleg vele ütközz, és ne mással:)
kispista 2010.09.22. 18:14:27
Tornado86 2010.09.22. 18:19:28
@Aggie:
Pont erre gondoltam én is.
colonel pondró 2010.09.22. 18:20:59
Zsola777 2010.09.22. 18:22:56
flea 2010.09.22. 18:23:01
Rahsid 2010.09.22. 18:23:29
1kutya 2010.09.22. 18:28:25
"streetfighter" 2010.09.22. 18:30:35
"A közlekedés egy csapatjáték. "
Pontosan, csak azt kell elkerülni, hogy a kispadra kerülj. :)
2010.09.22. 18:32:09
JMC 2010.09.22. 18:32:39
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.22. 18:33:29
colonel pondró 2010.09.22. 18:33:39
''autónepper.'' 2010.09.22. 18:35:21
"streetfighter" 2010.09.22. 18:37:12
Pontosan! Ezért nem kell kapkondi. A járda helyett inkább neki kell menni.
Én azt szoktam, bár az sem egyszerü, ha nincs tanu. :(
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.22. 18:37:23
''autónepper.'' 2010.09.22. 18:37:43
1kutya 2010.09.22. 18:38:56
katicabogár ül a faágon és nézi, ahogy a többi bogár focizik. leszáll mellé egy cserebogár.
katica kérdi:
- te ki vagy?
- én vagyok a cserebogár.
mire a katica:
- NEM! itt a "cserebogár" én vagyok!!!
:-DDD
kispista 2010.09.22. 18:50:52
2010.09.22. 18:51:04
A kormány rángatással se tudom mi bajotok van, már több balesetet előztem meg úgy, hogy satufék (de mivel féktávon nyílván belül) el is rántottam oda, ahol még volt annyi hely, hogy kikerüljem/megálljak...
Persze nagyon nem mindegy, hogy milyen autóban, és mekkora sebességnél rángat az ember :)
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.22. 18:51:38
2010.09.22. 18:52:25
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.22. 18:54:03
Szeretem az olyan nagy okosokat, akik számítógép előtt megmondják, hogy bizony így, meg úgy kell a baleseteket elhárítani!
"streetfighter" 2010.09.22. 18:55:33
Én a cserebogárnak drukkolok. :D
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.22. 18:55:41
Ezt ne reklámozd, mert főleg ne a baleset után! Köteles vagy megpróbálni elhárítani a balesetet, ha nem teszed, téged is megbasznak.
VonalZoo 2010.09.22. 18:58:25
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.22. 19:01:57
"streetfighter" 2010.09.22. 19:02:22
Vicces vagy!
Na nehogy már szétcsesszem a futóművemet egy hülye miatt. Én ott maradok, az meg elhúz. Azt azért mégsem!
Nyilván a körülményektől függ a dolog, de én még soha nem kaptattam fel a járdára ilyem miatt.
Többszőr sikerült megállni, de ha nem, akkor nekimentem és kész.
Tornado86 2010.09.22. 19:05:54
Sõt, legombolhatja a biztosítóról az amúgyis elfogyóban alkatrészek árait is :D
Kata78 2010.09.22. 19:06:29
@''autónepper.'': vannak autonak nevezett izek, amibe meg no letemre sem :)
''autónepper.'' 2010.09.22. 19:09:03
''autónepper.'' 2010.09.22. 19:10:05
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.22. 19:10:32
volt már olyan is, hogy 110-nél kellett úgy satuznom, hogy közben félig le kellett mennem az útról. fűre.
volt 130-nál aquaplanningem hókásán, több 10 méteren keresztül.
csúsztam már meg fekete jégen.
MINDEN szituációban meg lehet fogni a kocsit. egy trükkje van: nyugodtan és finoman kell csinálni.
ha hirtelen és nagyot rántasz a kocsin, annak sosem lesz jó vége.
''autónepper.'' 2010.09.22. 19:10:45
JMC 2010.09.22. 19:13:52
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.22. 19:19:09
most télen én is jártam gy, csak én jobbra kanyarodtam (szintén kettesben, alapjáraton). aztán a kocsi eleje önálló életre kelt. sikerült megfogni. hála a sok ökörködésnek murván, havon, földúton. ;)
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.22. 19:57:32
Phrascarica 2010.09.22. 20:00:56
kispista 2010.09.22. 20:07:04
"simán el tudjátok dönteni, hogy a posztoló hülyeséget csinált, mert félrekapta a kormányt. "
A posztoló mindig hülye, ez alapvetés!
''autónepper.'' 2010.09.22. 20:32:25
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.22. 20:32:54
Akkor is tele van, ha nem látsz egyet sem.
Ahhoz nem kell ám túl okosnak lenni, hogy ezt belásd.
1kutya 2010.09.22. 20:37:45
1kutya 2010.09.22. 20:39:10
''autónepper.'' 2010.09.22. 20:44:19
tegnap éjszaka lent voltam Siófokon egy porsche cayanne turbo-val bazdmeg 22 literes átlag fogyasztása volt...:D:D:D
Don Blasius 2010.09.22. 20:46:11
@jaafar:
Anno egy kollégám ment motorral, majd az ő sávjába beváltott egy autós. Neki lábműtéte lett, az autós meg így védekezett "de hát indexeltem!"
@''autónepper.'':
Őööö, te egy kalap alá veszel egy Daewoo Matizt és egy Opel Merivát? ;))
Csirke72 2010.09.22. 20:49:26
Èn 1x égettem meg igy magamat. A holttérben voltam 1 mikrobusznak és ha én nem rántom félre akkor nekem jön oldalról. Namost a félre rántás eredménye a korlátról lepattanást jelentette... A hölgy az oviba sietett a gyerekeiért... Késöbb nem emlékezett semmi ilyesmire....
''autónepper.'' 2010.09.22. 20:51:38
de mondjuk nekem egyik se kellene:P
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.22. 20:54:08
Rock me Amadeus 2010.09.22. 20:57:20
Miért?
Az oktatóautóknak nincsen nyilvántartása, így a biztosítást is saját bevallása alapján teszi. Anno az oktatóm mesélte, hogy ha azt állítaná be, hogy oktatóautó, akkor horribilis lenne a biztosítása, így persze sima személyautóra köti. Így persze mindig lebeszélik a kárbejelentő kitöltéséről a másik felet (nehogy esetleg kiderüljön a turpisság).
''autónepper.'' 2010.09.22. 21:01:58
ám most is azt kellene felhívni az oktatót meg kérdezi hol lakik és ...
''autónepper.'' 2010.09.22. 21:05:28
[mike] 2010.09.22. 21:15:07
Ugyanaz a sztori mikor, oldalról telibetrafált valakit a posztoló és még neki állt feljebb mondván, hogy az áldozat 50 helyett 62-vel ment... :))))
Don Blasius 2010.09.22. 21:20:49
Hát Kata78 utalt rá, hogy lematizoztátok a Meriváját. És vannak egy páran itt a blogon, akik még tudnak összefüggést felfedezni a két típus között. ;) :D
Kata78 2010.09.22. 21:20:52
Kata78 2010.09.22. 21:22:39
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.22. 21:23:33
Milyen irányítottságról beszélsz ebben az esetben?
Mellesleg igen, jobb, ha feltolnak a zebrára, mintha magadtól ugratsz fel, mert, ha feltolnak, és elütsz valakit, akkor nem te vagy a hibás, ha felugratsz, ezzel elkerülve az ütközést, és ott pusztul a nyugger, mehetsz börtönbe, főleg, ha az okozó észre sem veszi, hogy mi történt, és továbbhajt.
Szóval a járda felé _nem_ menekülünk.
Mindenki számára biztonságosabb.
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.22. 21:24:05
Don Blasius 2010.09.22. 21:27:11
Nekem sem. :) De van legalább jó sok hely benne + csomagtartón és akkoriban olcsóbb is volt a Corsánál. :))
@kolbászoszsömle:
Járda felé valóban nem szabadna. De ez ha jól tudom középen egy üres fűsáv, mondjuk a járdaszegély odab@az...
kijafaxom 2010.09.22. 21:35:00
Ennél valószínűtlenebb sztorit még nem olvastam idén, nem is értem miért siklik át rajta mindenki.
"...hogy elkerüljem az ütközést felhajtottam a padkára"
Hogy is volt ez?????
Hiszen (hangsúlyozottan) negyvennel poroszkált a tanulóvezető a külsőben aki "ráhúzta" a kormányt vagyis ELVILEG MELLETTE VOLT mi több fékezett is közben.Erre pedig ellenmanőverként irány a padka - 2 (és 1/2) sávon át?? Elég mátrixos lehetett hiszen át kellett suhanni az oktató verdáján...
Betétlap? Miért?? Se ütközés se festéknyom se tanú-mehetsz a sóhivatalba még a zöldfülű biztosítós is kiröhög,majréra nem fizetnek.
Egy gyakorlati jótanács a többieknek: 3 barral járok évek óta,kicsit pattogósabb ugyan de kátyúk ellen első osztályú védelem,nincs veszélyben a felni. Szebb jövőt!! :p))
gmower (törölt) 2010.09.22. 21:36:50
Ha valaki megpróbál jótanácsot adni lehet hogy csak sokat vezetett már, nem feltétlenül egy beképzelt kezdősofőr...
Az igazán jó sofőröket onnan lehet felismerni, hogy az autóban mellette ülve alig érzékelsz valamit abból, hogy vezet: nem gyorsít padlógázon -de azért dinamikusan-, a váltást minimális rántást, vagy motorfelbőgés sem kíséri, nagyon ritkán fékez intenzíven (mondjuk úgy 4-5ezer km-renként), a kormányt finoman kezeli, sosem rángatja. Mindez azért van így mert folyamatosan koncentrál a környezetére, és az addigi tapasztalatai alapján (ehhez azért kell jópár tízezer km) képes legalább 99%-ban megjósolni, hogy milyen lehetséges kimenetelei vannak az adott szituációnak, ezért van ideje a legelső intő jelre finoman beavatkozni az események sorába. Körbelül ez a defenzív vezetés, nem a lassú. Tehát a lényeg kb. annyi, hogy a vészhelyzetet már annak kialakulása előtt kezeli, ezért nem kell a gépjármű egyik kezelőszervét sem taposni, rángatni. És most mindenki nézzen magába: 1000 km autópályán megtett út alatt hányszor lép a fékre? Ha ez egynél több, akkor nem ebbe a kategóriába tartozik...
A valóban hirtelen események iszonyatosan ritkák a közlekedésben: takarásban lévő gyalogos tiltott helyen kilép, főúton, zöld jelzésnél, vagy mellérendelt úton nagy sebességel merőlegesen érkező, előjel nélküli időjárási esemény, kanyarban, autópályán szembeforgalom. A satufékezést szándékosan nem sorolom ide, mivel azt a megfelelő követési távolsággal már ki is védtük. A legtöbb esemény vagy lassan történik (tipikusan ilyenek: nem befejezhető előzés, sávelhagyás elalvás, rosszullét, telefonálás miatt), vagy előre látható (a mellettem lévő sávja valami miatt leszűkül, mint a posztban, ez teszem hozzá eléggé mindennapos Pesten).
Amikor egy valódi vészhelyzetben gyorsan kell jól reagálni, az igazából nem mindenkinek tanulható meg. Egyik alapfeltétele, hogy amíg véget nem ér a történet, addig a sofőr nem eshet pánikba, nem ijedhet meg, nem remeghet meg a keze, ami lássuk be, eléggé emberfüggő. Valaki képes rá, valaki nem. De attól még majdnem minden helyzetre van egy legkevésbé rossz megoldás. Talán (vigyázat, szubjektív vélemény!) a legfontosabb dolgok ezek:
- frontális ütközés elkerülése
- az utat csak legvégső esetben hagyjuk el, ha már a lehető legalacsonyabbra csökkent a sebesség, mivel az aszfalton tapasztalt tapadás és útminőség töredéke se fog utána rendelkezésre állni, és a tereptárgyakkal (fa, oszlop) való ütközés is igen valószínű
- lehetőleg ne kombnáljuk az erős fékezést a kanyarodással. Vagy kerüljük ki az akadályt csak gázelvétellel, vagy satuzzunk addig, amíg biztosan kiderül a megállás reménytelensége, és akkor kormányozzunk valamerre (ABS nélkül természetesen fékvisszaengedés kíséretében)
- jeges úton féket elfelejteni, motorféket használni tessék, kormányt meg szépen egyenesen tartani, úgyis felesleges lenne azt piszkálni :)
Végszóként: valóban köteles a sofőr mindent megtenni a baleset elkerüléséért. Ebben az esetben viszont nincs szó erről, hiszen az így is bekövetkezett (padkázás), ráadásul így a posztoló lett a hibás. Szerintem a jó megoldás a padkáig húzódás lett volna, még ha azt is kockáztatja ezzel, hogy a két autó végül ütközik (ütközött volna egyéltalán, vagy csak rosszul mérte fel a posztoló a helyzetet?)
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.22. 21:37:10
Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.09.22. 21:37:47
''autónepper.'' 2010.09.22. 21:38:19
@Kata78: hát ha nekem lenne gyerekem akkor se nagyon szeretnék olyat valahogy nem találnám benne a helyemet:)de mivel nincs gyerekem így bőven meg felel nekem az 530as bmw is ...:D
Don Blasius 2010.09.22. 21:40:30
Osztott pályás ott az út, ezért van bal oldalt is padka.
Keményebbre fújt gumi szerintem is jobb ezeken az utakon.
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.22. 21:43:48
"Szerintem a jó megoldás a padkáig húzódás lett volna, még ha azt is kockáztatja ezzel, hogy a két autó végül ütközik (ütközött volna egyéltalán, vagy csak rosszul mérte fel a posztoló a helyzetet?)"
Szerintem is, és valószínűleg utólag végig gondolva a posztoló is így gondolja, de ott van a döntésre, és cselekvésre kb. 1 másodperced. Én azt mondom, hogy a posztoló legalább csinált valamit, mert az emberek 90%, csak kapaszkodott volna a kormányba, és nem lépett volna semmit. Amúgy miért lett a posztoló a hibás? Nem értem, szerinted, ha nem ütköznek ténylegesen össze, akkor a másik fél már nem is lehet hibás? Ha ez lenne a hivatalos álláspont is, akkor senki meg se próbálná elkerülni az ütközéseket.
''autónepper.'' 2010.09.22. 21:45:42
''autónepper.'' 2010.09.22. 21:46:34
Kata78 2010.09.22. 21:48:19
''autónepper.'' 2010.09.22. 21:50:27
Kata78 2010.09.22. 21:58:02
gmower (törölt) 2010.09.22. 21:58:21
Igen, ez mindig így van, a vezetés már csak ilyen, gyorsan kell dönteni. És szerencsére inkább az emberek 90%-a szokott reagálni a hasonló helyzetekre, és ez a legritkább esetben a padkára ugratás. Ha nem így lenne, ekkora forgalom mellett csak baleseteket látánk, de nem így van.
"Nem értem, szerinted, ha nem ütköznek ténylegesen össze, akkor a másik fél már nem is lehet hibás?"
Nagyon ritka esetben lehet ütközés nélkül a másik hibás, ilyen kis tempónál meg leginkább kizárnám ezt. Ennyi erővel ha padkára hajtok mondhatom, hogy az a kövér bikinis nő látványa annyira megijesztett, ő a hibás. :)
gmower (törölt) 2010.09.22. 22:02:08
200-ról a motorfék a légellenállással karöltve nagyon hamar lelassít 130-ra, a belső sávba meg nem teleportálással kerül a másik jármű, pályán beláthatatlan kanyar sincs, így nem tudom belátni, miért lenne szükség fékezésre :)
''autónepper.'' 2010.09.22. 22:07:21
@gmower:
"a belső sávba meg nem teleportálással kerül a másik jármű," hát azért tudnak érdekes dolgot csinálni főleg az 1.4 és alatti "versenyautók"
"streetfighter" 2010.09.22. 22:07:28
Idézd már, hogy én hol írtam azt, hogy a posztoló hülyeséget csinált? Hol írtam, hogy profi vagyok?
Azt mondom, hogy a kormányt nem kapkodjuk és nem pánikolunk.
Higgadtan kell reagálni, akkor tud az ember helyes döntéseket hozni.
A járdára felrohanni a lehető legrosszabb döntések egyike szerintem, de nem vagyunk egyformák.
vérengző kismalac 2010.09.22. 22:12:01
Én úgy szeretnék meghalni mint nagyapám, nyugodtan, álmomban és nem úgy mint az utasai, rémülten, sikoltozva.
Kata78 2010.09.22. 22:13:02
gmower (törölt) 2010.09.22. 22:16:25
Nyilvánvaólan ha látod, hogy a külsőben a "versenyző" előtt van valaki 2 km-es körzeten belül, akkor nem 200-al közelítesz hozzá, mert előfordulhat, hogy utoljára a kettővel azelőtti kihajtónál nézett bele a tükörbe... Ez is az előrelátó, defenzív vezetés része, mert a baj nem ott van, hogy az üres pályán 200-al mész, hanem hogy 110 km/h sebességkülönbséggel próbálsz megelőzni valakit. A jó sofőr szint felé haladó első lépés, hogy belátjuk, vannak kevésbé körültekintő, tehetséges, óvatos úr vagy nem úrvezetők is az utakon.
''autónepper.'' 2010.09.22. 22:17:16
@vérengző kismalac: geci nagy volt:D:D:D:D
@"streetfighter": te kb olyan szinten vezethetsz szal rólad eltudom képzelni hogy te biztos nem kezdenéd el rángatni a kormányt... de sok ember pl aki 10óra 10percnél markolja a kormányt az tuti h....
gmower (törölt) 2010.09.22. 22:23:31
[mike] 2010.09.22. 22:24:36
"Az igazán jó sofőröket onnan lehet felismerni, hogy az autóban mellette ülve alig érzékelsz valamit abból, hogy vezet"
A mondat helyesen:
Az igazán jó sofőröket szerintem onnan lehet felismerni, hogy az autóban mellette ülve alig érzékelsz valamit abból, hogy vezet
''autónepper.'' 2010.09.22. 22:27:20
kijafaxom 2010.09.22. 22:34:06
Csak következtettem a 2x2 sávra (mint az Adyn)mert elhangzott a külső és belső sáv fogalma is.
Megnéztem NORC-on. Hááááát....
Egy sáv az a kettő igaz jó széles ámbár a "külsőben" vagyis az úttest jobb szélén való folyamatos haladást a parkoló autók szerintem tutira nem teszik lehetővé.
Legérdekesebb a "padka" volt ami a járda felőli oldalon 4,a füves irányába pedig 5 centi "magas" lehet.
Kételyeim csak fokozódtak.
Az átlagnál keményebb gumit nem ajánlják a gumisok - hiszen negyedannyi melójuk lenne!
:p))
FDToth 2010.09.22. 22:49:10
"streetfighter" 2010.09.22. 23:04:12
Kösz a bizalmat. :)
Valóban nem vagyok egy kapkodós, pánikolós fajta, aminek már sokszor jó hasznát vettem.
Bár ha belegondolok, logikus is, hiszen akkor nem is "száguldozhatnék". ;)
"streetfighter" 2010.09.22. 23:09:59
Hááát nem tudom te milyen stílusban, és hogy vezetsz, de a túl nagy guminyomás nem kedvez a gyors és biztonságos autózásnak.
A gumi nem teljes felületen fekszik fel az útra , rossz a tapadás a fékút is hosszabb, úgyhogy elég gáz. Poroszkálni jó, ha nem sajnálod a rosszul kopó gomijaidat.
Csak akkor minek nagy erős autó?
pakesz (törölt) 2010.09.22. 23:34:12
mocskos mazlista!!!
nekem 3 honapig intezte...
Kniight 2010.09.22. 23:40:12
Meg kell egyezni, ha a kárt kifizeti, akkor közösen megsemmisítjük.
Volt ilyen esetem.
Egyébként egy sérült felni javítás vagy csere (bontóból) plusz két új abroncs összesen 50000 forint, ennyiből lehet hogy a lakatosmunka + fényezés nem jött volna ki.
bounty123 2010.09.22. 23:46:57
bounty123 2010.09.22. 23:53:36
Ezt megerősíthetem. Végül az én esetemben fizetett, de 1 hónapig húzták-halasztották kb. a világ legegyértelműbb helyzetében a fizetést (hátulról teletrafálnak egy kocsisorban álló autót). Már a szervizben is csóválták a fejüket, hogy miért nem hívtam rendőrt, van rutinjuk a témában. Az biztos, hogy én ezentúl bármilyen biztosítót érintő esetben kihívom őket, még ha órákat is kell majd várni rájuk.
D4D 2010.09.23. 02:18:23
2010.09.23. 06:15:32
Hehe, vicces oktató. Olyan jó magyaros. És a legtöbb mai sofőr az ilyenek szárnyai alól kerül ki. Vezetni nem tudnak, felelősséget semmiért nem vállalnak, mindent 'okosba' oldanak meg, és csak nyomják a gázt tövig. Pont tegnap voltam szemtanúja egy fiatal picsa művének a hipermarketben. Kiállás után nekikormányozta a gépet egy oszlopnak. Rendesen benyomódott pár elem, sok karcolás. Kiszáll megnézi, majd ahelyett hogy számotvetne a történtekkel, hetykén rágyújt, visszaül a kocsiba, és padlógázon előzgetve (parkolóban) elviharzik. Annyira fájdalmas baszki, hogy ebben a tetves országban semmi sem tud rendesen működni. Miért kell mindenkinek alanyi jogon jogosítványt adni?
2010.09.23. 06:27:36
Határtalan intelligenciáról tettél te is tanúbizonyságot. Egyébként hamár kis politikai fűszert adtunk a témához, a "nagymagyarországosok" legalább addig eljutottak hogy látják a temérdek szart, amiben a legtöbb állampolgár vigyorogva és önként lubickol nap mint nap.
ehja 2010.09.23. 07:41:07
Ott maradni az oszlop mellett és megvárni amíg magátol meggyógyulnak a benyomódott elemek? Ebből most hogy sikerült arra következtetni, hogy "ebben a tetves országban semmi sem tud rendesen működni"? Te talán letáborozol az autód mellett ilyenkor? Ez lenne a rendes működés?
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.23. 07:43:19
az_igazi_trebitsch 2010.09.23. 07:47:32
Kétségtelen, hogy nagy rutin kell a defenzív vezetéshez, de azt elég hamar meg lehet szerezni, kivéve azoknak, akik úgy vezetnek, hogy "menjen előlem mindenki a francba, mert most ÉN autózom!".
...A rendőrhívással csak óvatosan. Ha a helyzet egyértelmű, akkor keményen elmeszelik azt, aki a rendőrt hívta!
Roy 2010.09.23. 08:27:04
Az oktatásra használt gépjárműnek ezenkívűl rendelkezni kell kötelezően CASCO biztosítással is.
Ezt a kárt szenvedett autósnak is tudni kellett volna, és azonnal helyben ki kellet volna tölteni a kárbejelentő lapot.
Baltás Jenő 2010.09.23. 08:40:11
Könnyű így utólag okosnak lenni, de én valószínűleg akkor döntöttem volna el, hogy nem egyezkedek, amikor az oktató a tanítványától megkérdezte, hogy vállalja-e a kár kifizetését. Ugyanis ez mutatta meg, hogy itt egy sunyi, gerinctelen emberrel van dolgom, akiben megbízni nem lehet.
indapass90210 2010.09.23. 08:44:24
szaGértő 2010.09.23. 09:00:47
indapass90210 2010.09.23. 09:02:34
"Egy gyakorlati jótanács a többieknek: 3 barral járok évek óta,kicsit pattogósabb ugyan de kátyúk ellen első osztályú védelem,nincs veszélyben a felni. Szebb jövőt!! :p))"
Futómű, köszöni jól van?
indapass90210 2010.09.23. 09:05:53
kijafaxom 2010.09.23. 09:10:11
275 hátul és 245 elöl,és ez GYÁRI méret.
Árban sem vészes,mindig van alkalmi ár pont az extrém mivolta végett.
www.aabroncs.hu/gumiabroncsok/kereses.html?armin=all&armax=all&meret1=275&meret2=40&meret3=17&gyarto=all&tipus=szemely&ideny=nyari&defektturo=all
Ha a szélső pár centi nem is 100 %-ban tapad (kanyarban fog a széle is!) még mindig jobb vagyok a nagy többségnél.
A nagy,erős autó meg poroszkálni a legjobb,tisztelik még a külső sávban is (bár ott elég ritkán tartózkodom) egyszerűen JÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓ és önbizalmat ad,olyan mint amikor fegyvered van,nem használod mindig de bármikor megteheted. :p))
Fantasztikus élmény,hogy szinte nincs vesztő pozició,beférsz minden előzésbe!
indapass90210 2010.09.23. 09:12:03
kijafaxom 2010.09.23. 09:12:10
Figyelmetlen vagy,a 22.34-kor írtamban benne van... :p))
kijafaxom 2010.09.23. 09:12:52
nem is akármilyen.... :p))
kijafaxom 2010.09.23. 09:15:06
Köszöni igen,hiszen 1-2 havonta cserélődik benne 1-1 gömbfej vagy szillent (bocs Silent!) de ezt mindenki megtapasztalhatja a kátyúk okán,nem kell széles pacsker....
:p))
indapass90210 2010.09.23. 09:20:30
pengusz 2010.09.23. 09:27:51
szaGértő 2010.09.23. 09:40:59
"streetfighter" 2010.09.23. 10:05:32
Igen én is szeretem az "erős" autókat. Nyilván minden relatív. :D Nekem a 6,4Kg/Le bőven elég.
Mellesleg én nem tisztelek senkit. Aki lassabb mint én, azt leelőzöm. :)
2010.09.23. 10:17:44
Az hogy ebben az országban semmi sem működik rendesen, arra értettem, hogy gyakorlatilag bármilyen szánalmas képességekkel is lehet jogosítványt szerezni.
igazságos 2010.09.23. 10:41:02
De egy-két pancserrel azért eljátszatják azt, hogy megbuktatják háromszor, na, akkor meg kárörvendek, mert nekem elsőre meglett, de plusz órákat vettem.
Szerintem nem igaz az, hogy odafigyeléssel, higgadtsággal meg lehet úszni a balesetet, ha az van megírva, akkor lesz baleset, ha meg elbízod magad, hogy te milyen szuper vezető vagy, legközelebb te fogsz balesetet okozni.
"streetfighter" 2010.09.23. 10:52:47
"Szerintem nem igaz az, hogy odafigyeléssel, higgadtsággal meg lehet úszni a balesetet"
Bármilyen igazságosnak tartod is magad, ez most nem igaz. :D
FDToth 2010.09.23. 11:12:33
Toto27 2010.09.23. 11:41:14
Csak néhány példa:
1,Mért van az, hogy egyesek úgy állnak meg a lámpánál, hogy előttük van 10m hely, mögöttük, pedig centiken múlik, hogy nem tudunk pl. lekanyarodni, vagy átmenni a kinyíló új sávba. Pedig csak a tükörbe kéne nézni, és előremenni 1 métert.
2,Ha én pl. megyek a belső sávban és látom hogy a külsőben egy biciklis teker, és nemsokára beéri őt az autóstárs, akkor én szépen megcsinálom neki a helyet a nyugodt előzéshez, kikerüléshez.
Ezzel szemben, ha én megyek a külsőben, valaki mindig pont akkor akar mellém jönni, amikor én készülnék kikerülni a biciklist, és még az indexet is kitettem. De még rám is gyorsítanak ilyenkor!
3, Aki szeretne parkolni, vagy nézi a házszámokat az nézzen a tükörbe és ha van mögötte 5 autó akkor engedje már el őket a dolgukra!! Ha elengedte, utána nyugodtan gurigázhat tovább egyedül!
Mért kellett tegnap is 3 utcányit gurulnom mögötte! Persze én is hülye vagyok, mert nem dudáltam le a fenébe...
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.23. 12:03:42
1) tükröt az autósok 90%-a _egyáltalán nem_ használja. soha.
de az itt említett autós előre sem néz. szintén az autósok nagyon nagy részének nincs fogalma arról, hogy megközelítőleg mekkora az autója.
2) azért mert indexelsz. ;) ha nem indekszelnél, nem gyorsítanának rád. az index számukra olyan, mint a bikának a vörös posztó. "dehogy engedem be magam elé!"
3) "hova siet ennyire? nem igaz, hogy nem tud várni fél percet". már ha abba a 10%-ba tartozik, aki használ tükröt. egyébként észre sem veszi.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.09.23. 12:15:53
Nem néztem vissza, hogy mi a vita előzménye, de ez a kijelentés azért egy jó nagy hülyeség. Ha így lenne, akkor hegyekben állnának a roncsok mindig az út közepén. Vannak figyelmetlenek, meg beleszarósak is, de azért ne essünk már túlzásokba.
2010.09.23. 12:25:22
2010.09.23. 12:29:03
Ez igaz. Ami biztos, olyan eszközökkel nem fog menni, amivel operálunk immáron 2 évtizede. Márpedig a többség továbbra is az langymeleg állóvíz kavargatása mellett szavazott.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.23. 12:30:27
rengetegszer rámhúzzák a kormányt, és látom közben a sofőrt, hogy csak előre néz.
tolattak már belém, mert a tükröt az a sofőr is csak dísznek használta.
és csak azért nincs annyi roncs, mert aki hátrébb van, tud fékezni. (vagy össze-vissza kormányt rángatni ;) )
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.09.23. 12:32:17
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.23. 12:37:42
egyébként napi szinten kocsikázok a 13., 14. és 16. kerület bermuda-háromszögében.
rendszeresen járok még a balaton környékén és az ország északkeleti részében is.
iszonyat sokan vannak errefelé, akik alkalmatlanak a vezetésre.
a ma reggeli nyertes az a jól szituált öltönyös fiatalember volt a fehér octáviával, aki minenáron az út mellet párhuzamosan parkoló autók között egy akkor helyre próbálta mindenáron bepréselni a kocsiját, ahova keresztben fért csak be. igen. megpróbálta úgy is, de azt azért észrevette, hogy úgy nagyon kilóg.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.09.23. 12:39:53
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.09.23. 12:45:25
a napi szinten, rutinosan vezetők között ez az arány természetesen alacsonyabb. de a vasárnapi sofőrök között tényleg borzalmas ez az arány.
1kutya 2010.09.23. 13:19:27
no comment...
vérengző kismalac 2010.09.23. 13:53:30
Basszus ez mind semmi.
Én multkor leelőztem egy tötymörgő ürgét. Benézek, hogy ki ez a szerencsétlen, erre mit látok, egy vén szivar fekete szemüvegben a fehér botját szorongatja................és kiabál a járdán álló sofőrnek, hogy elfelejtette behúzni a kéziféket. :)
Kalányos Márió 2010.09.23. 15:35:43
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.09.23. 16:38:18
FDToth 2010.09.23. 17:14:00
igazságos 2010.09.23. 20:31:43
Hidd el, tapasztalatból mondom, láttam embereket, akik elbízták magukat, hogy milyen jól vezetnek, aztán később elütöttek egy embert. Elég egyetlen egy nem odafigyelés, és vége. S hidd el, előbb-utóbb rádkerül a sor, mivel elbízod magad.
hgg266 2010.09.24. 12:54:55
hgg266 2010.09.24. 12:56:56
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.24. 16:53:37
hgg266 2010.09.26. 22:48:56
metal · http://electric.blog.hu 2010.09.27. 09:13:40