Ahogy a civilek közt, a rendőrök között is vannak segítőkész és mindent leszaró emberek. Előbbire jó példa az az egy évvel ezelőtti fotó (ld. lent), amikor két motoros rendőr - akik közül az egyik a blog olvasótáborának kemény magjához tartozik - lábbal tolt le a Lágymányosi hídról egy lerobbant autót, holott ez nem lett volna kötelességük. Frigyesmester kicsit homályosan fogalmazta meg, hogy mennyire biztos az, hogy rendőr volt-e, akit rendőrnek vélt, mindenesetre arra kíváncsi, mi az a segítség, amit balesetnél egy rendőrnek kötelessége megadni és mennyiben más a helyzet egy egyszerű civil esetében.
Volna egy kérdésem, amire tán nálad meglelhető a válasz. A kérdés mégpedig az, hogy:
- egy baleset esetén egy autós mikor tagadhajta meg a műszaki segítségnyújtást egy balesetet szenvedett autótól és autóstól? És megtagadhatja a segítségnyújtást akkor, ha személyi sérülés nem történ?
- illetve mikor tagadhatja meg egy közúti baleset esetén a műszaki segítságnyújtást egy rendőr - akár szolgálatban, akár szolgálaton kívül, akár egyenruhában, akár civilben?
Ők segítőkészek voltak, nem mindenki az - Fotó: BlikkTudom, hogy "hülye a posztoló", és "mindig a Suzuki-s a hibás". Történetesen a történetben épp egy Suzuki szenvedett balesetet. Mindez történt 2010 november elején a Misinán, Pécs határában. A Suzuki épp lefelé jött azon a kanyargós úton, mely a térkép szerint a "Demokrácia utca". Egy kettős kanyar után kiért egy egyenes, de lejtős szakaszra, aminek a vége egy éles balkanyar volt.
A Suzuki vezetője még véletlenül sem gyorsított fel, hanem eleinte enyhén fékezve próbálta a sebességet tartani. De az autó ennek ellenére szó szerint csúszott, mert az út csúszos, nedves és nyálkás volt abban az esős és borult időben. A Suzuki a kanyar előtt 20 méterre kicsúszott az útról, letarolt pár bokrot, és néhány kisebb fa alsó ágait, majd az út mellett erősen megdőlve megállt a kanyar előtt 10 méterrel.
A sofőr kétségbeesésében a tövig nyomott fékpedál mellett a kéziféket is behúzta. Qrva nagy szerencséjük volt, ha egyenesen csúsznak tovább, akkor repültek volna az út melletti szakadékban lévő fák lombokorái közé - ha pedig tovább csúsznak 5 métert, akkor az út melletti lejtő alján lévő sziklák között landolnak. És még a légzsákok sem nyíltak ki.
Valahol errefelé történt a balesetA Suzukiban utazó két ember nem sérült meg, de az autó önerőből nem tudott visszajutni az útra. Ráadásul a Suzuki nem szenvedett kárt, nem tört üveg, nem horpadt be az oldala, és nem ment tönkre benne semmi. Kiszállást követően a Suzuki utasa elindult lefelé a lejtőn, és eljutott a Demokrácia utca, és a Hunyadi János utca kereszteződéséig; addig a sofőr megkezdte az előkészületeket a műszaki mentéshez (pl. előkereste a vonatókötelet, kitette az elakadást jelző háromszöget).
A Suzuki utasa a kereszteződésben leintette az arra haladó első autót, egy pár éves ezüstszürke Opelt, amin olyan matrica volt, amit a Rendőrség szokott felhelyezni a civil autóira, illetve rendőrségi alkalmazottak autóira. Az Opel sofőrje megállt, majd lehúzott ablaknál megkérdezte, hogy "mi van?". Az utas röviden elmondta, hogy fentebb egy autó lecsúszott az útról, és segíteni kellene visszahúzni az útra.
Erre a valószínűleg civilruhás, vagy civilben lévő rendőr (a Rolex vagy nagyon jó Rolex-utánzat) órájára nézve közölte, hogy erre nincs ideje, mert 11-kor tárgyalása van; majd továbbhajtott a Hotel Kikelet irányába. Azt sem kérdezte meg pl. hogy van-e sérült. A Suzuki sofőrje szerencsésebb volt - mire az utasa visszaballagott a baleset helyszínére, már ketten is megálltak.
Végül az ő segítségükkel visszakerült a Suzuki az útra - és folytathatta az útját. Most ne menjünk abba bele, hogy a balesetet szenvedett Suzukit, a sofőrjét és utasát a titkosszolgálat (is) szemmel tartotta és tartja egy olyan ügyben, "ami nem történt meg, különben is titkos".
Így tán érthető az is, hogy a Suzukiban utazók miért nem tettek feljelentést azután, hogy a szervízben kiderült: a bal első fék "meg volt rongálva". A Suzuki visszavontatása az útra kevesebb, mint húsz percet vett igénybe - az útban lévő cserjék kivágásával, illetve a visszavontatás utáni "műszaki ellenőrzéssel" együtt; 10:30-kor már úton volt Pécs felé.
Ezúton kívánok Áldott Karácsonyt, és Boldog Új Esztendőt azoknak, akik segítettek a Suzuki-n és utasain - köszönet illeti őket, illetve segítségnyújtásukat. És mindazokat, akik megállnak és segítenek egy balesetet szenvedett autónak és autósnak.
Szóval, kérdés a kérdés: jogszerűen járt-e el a civilruhás rendőr akkor, mikor megtagadta a műszaki segítségnyújtást egy balesetben? Illetve megtagadhatja-e bárki a műszaki segítségnyújtást bárki egy balesetben, ha nincs személyi sérülés?
Mert vagyunk néhányan, akik vagy ezért, vagy azért lecsúszunk az útról - akár önhibából, akár önhibán kívül... Úgyhogy talán miattuk is érdemes lenne a kérdésre megtalálni és megadni a választ.
Az utolsó 100 komment: