Ma a szokásostól kicsit eltérő posztot olvashattok, mivel nemrégiben a Michelin Hungária meghívására egy gyárlátogatáson vehettünk részt. Mi most már tudjuk nagyjából, hogyan készül a gumiabroncs és most meg fogjuk osztani Veletek.:)
Bár autógyárból csak kevés működik Magyarországon, autóipari beszállító cégből annál több, százezres nagyságrendben van az ilyen jellegű munkahelyek száma, ami kis hazánkban jelentősnek mondható. Ezek után nem is tűnik meglepőnek, hogy jó néhány neves gumiabroncsgyártó cég létesített már üzemet nálunk. Egyikük a francia Michelin. Ők nem új üzemet építettek, hanem a Taurus gumiipari vállalatot vásárolták meg 1996-ban. Ez két telephelyet is érintett; egy Budapesten, egy pedig Nyíregyházán található.
Ez utóbbi megtekintésére adott nekünk lehetőséget a Michelin egy gyárlátogatás keretében, ahová eddig földi halandó firkász nemigen tehette be a lábát. Bár majdnem meghiúsult ez most is, mivel buszunk a félúton tartott pihenő után nem akart elindulni, a váltó percekig nem engedte bevenni az egyest, de semmit sem, majd hirtelen magától megjavult. Kifogtuk még a leghosszabb ideig lezárva tartható nyíregyházi sorompót is, de a végén csak sikerült odaérnünk. :)
Érkezés után kaptunk mágneses beléptetőkártyát, majd munkavédelmi cipőt és láthatósági mellényt is. Már azt hittem, be is lettünk osztva a műszakba. :) Ezek után az egyik termelésvezető egy általános tájékoztató keretében mutatta be nekünk a gyáregységet. Az üzemet 1962-ben építették, míg a budapesti Taurus gyárban tehergépkocsik, itt elsősorban kerékpár és mezőgazdasági gépek abroncsait gyártották évtizedekig. A Michelin megjelenésével mind a budapesti, mind a nyíregyházi gyárat jelentősen korszerűsítették, fokozatosan alakult át a termékskála. Míg Budapesten megmaradt a haszongépjármű üzletág, Nyíregyházán 2005-től személyautók abroncsai készülnek. Nem is akármilyenek, kifejezetten a prémium szegmens (nagykocsik, sportkocsik és SUV-k) autói számára. A 16 collos kerekek gyártása már kifutott, jelenleg 17" a legkisebb és 21" a legnagyobb méret. Az itt gyártott gumiabroncsok jelentős hányada első szerelőkhöz, vagyis magukhoz az autógyárakhoz kerül.
Miért ezeket a méreteket gyártják itt, amikor a hazai autópark zöme inkább kisebb autókból áll? A legelterjedtebb kerékméret manapság a 14-17" a kis- és középkategóriás személyautóknál. Ezek nagyon nagy darabszámban készülnek, az ezeket gyártó üzemek automatizáltsága magas fokú, általában gyáranként évi 10 millió darabos nagyságrendben termelnek. A nyíregyházi gyár mérete és kapacitása évi 2-3 millió darabot enged meg, ez pont a kisebb darabszámban gyártantó prémium termékek előállítására alkalmas, az automatizálás kisebb fokú. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy kevésbé lenne korszerű ez az üzem, mint a többi.
A gyár kb. 1200 embernek ad jelenleg munkát. A minőségi elvárások magasak, de ennek megfelelően képzik is ki a dolgozókat. Mindenki felel a saját munkájáért, ezért valahol minden munkafolyamatnak része a minőség-ellenőrzés. A hibás termék visszakereshető vonalkód alapján, tehát nem érdemes lapítani.
Bár a termékfejlesztés Franciaországban történik, az itteni szakembereknek is van lehetőségük, hogy innovatív ötleteikkel tökéletesítsék a gyártási folyamatot. A gyár együttműködik a közeli egyetemekkel, főiskolákkal (Nyíregyháza, Debrecen, Miskolc), ahol műszaki jellegű képzés folyik.
A verbális tájékoztatás után kaptunk lehetőséget, hogy megnézzük, hogyan is működik a gyakorlatban mindez. Néhány kolléga a minőségbiztosításról vállalta a feladatot, hogy végigkísérjen minket az üzemen. Sajnos azt nem engedték, hogy fényképezzünk, ezért inkább ők adtak ki egy anyagot felhasználásra, tehát az itt szereplő képeket a Michelin fotósai készítették. Mint feljebb írtam, a munkavédelmi felszereléseket megkaptuk, meg persze el is mondták, mire figyeljünk, hova mehetünk, léphetünk. Mint minden gyárban, itt is csak a felfestett sávokon mozoghattunk, szükség is volt erre, elég intenzív ott a targoncaforgalom. A gépek közelében is vigyázni kellett, nem volt mindegy, hova állunk, az érzékelők inkább leállították volna a teljes gépsort ilyen esetben, nehogy baj legyen. De betartottuk az utasításokat és nem jártunk tilosban, igaz figyeltek is ránk. :)
Az abroncsokhoz szükséges nyersgumi külföldről érkezik, a szövetet itt készítik egy külön részlegen, itt nem voltunk, de a gumiabroncs elkészülésének többi fázisát végignézhettük. Nyersgumiból több fajta is van, mivel más keménységű anyag kell az oldalfalhoz és más a futófelülethez. Hosszú gépsorokon keresztül alakítják a nyersgumi anyagát, méretét, formáját, majd elkészülnek belőle a különféle alkatrészek. Ez után kerül sor az abroncs felépítésére. Itt megadott utasítás alapján a felépítő munkatárs egy nagy hengerre teszi a gumialkatrészeket (ez jó pár réteg) és a szövetet is, majd a gép egy hengert formáz belőlük. Ez lesz a szerkezetkész karkasz, ebben már benne van az oldalfal, a különféle légzáró rétegek, a peremzáró acélkarika. Erre kerül még rá a futófelület.
Ezek után kerül sor a vulkanizálásra. Egy nagy sütőkemencéhez hasonlít, a félkész gumi formázó eszközök közé kerül. Itt adják meg neki a végső mintázatot, illetve nyomják bele az oldalfalon szereplő feliratokat. Negyed óra 170 fokon és kész a gumiabroncs.
Persze ez nem kerül azonnal a kamionra és a raktárba sem, hiszen alapos minőség-ellenőrzésnek vetik alá. Minden egyes gumit átnéznek a munkatársak, kézzel végigtapogatják, nincs-e sérülés, deformáció. Akik itt dolgoznak, csodálatos érzékkel képesek kiszúrni, ha valami nem stimmel. A nem látható, nem tapintható belső hibák kiszűrésére pedig röntgengépet alkalmaznak. Ezek után az abroncsot egy olyan dobra helyezik, amin gyári értékre felfújják, majd forgatva szimulálják, hogyan viselkedne egy autó felnijén. Itt még kiderülhet, ha félrehúz, üt, esetleg ereszt. Kisebb külső, esztétikai hibák még javíthatók, de a szerkezethibás gumikat leselejtezik, ez a gyártás kb. 2 %-a lehet. A selejtes gumik kerülhetnek útburkolatba, vagy akár a legtöbbször játszótereken elterjedt gumitégla válhat belőlük. Hibás abroncs gyakorlatilag nem hagyhatja el a gyárat.
Most már láthattuk, hogy nem is egy egyszerű termék a gumiabroncs, hiszen valójában nagyon sok alkatrészt tartalmaz, még a gumiból is jó pár fajtát attól függően, mi annak a rétegnek a szerepe. És bár a fő technológia és alapanyag hasonló a legtöbb gyárnál, vannak különbségek. Még a cégcsoporton belül is. A Michelin másodmárkája a Kléber, időnként egy-egy széria ezekből is készül itt. A két márka közül az előbbi több drágább alapanyagot tartalmaz, ezért is drágább. Ez nem jelenti azt, hogy a másodmárka gyenge minőségű lenne, ár-érték arányban hasonlóan jól szerepel, mint a Michelin, de ezért is olcsóbb.
Érdekesek voltak ezek a folyamatok, bámultam én is, mint egy gyerek. :) Büszke vagyok arra, hogy nálunk ilyen prémiumabroncsok készülhetnek magyar emberek munkájával és szaktudásával.
A gyárlátogatás után még egy kellemes ebédben volt részünk, amit utólag is köszönünk! Az ez után szükséges szieszta már a hazaútra maradt, a busz ülésébe süppedve. Kicsit hosszú volt az út oda-vissza, de megérte!
Köszönjük a szervezést és a gyárlátogatást a Michelin Hungária Kft. munkatársainak!
Toxxxi 2011.10.19. 08:49:46
1kutya 2011.10.19. 09:39:57
2011.10.19. 09:42:38
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.10.19. 10:56:15
Gyerekkoromban voltunk a csokoládé gyárban
Annyit ehettünk amennyit akartunk
"A gyárlátogatás után még egy kellemes ebédben volt részünk"
Egy garnitura abroncsot már csórók voltak adni?
D4D 2011.10.19. 15:16:50
hawkeye 2011.10.19. 15:19:37
Benzinkút, a nyomás rendben.
Következő nap gumis, nem írom ide mit mondott szó szerint a szóban forgó gumikról.
Két napra rá csere Continentalra, évek óta kifogástalan.
A Michelin-eket pedig ingyen otthagytam a gumisnak, hogy sózza rá egy haragosára... :)
Nekem ez jut eszembe erről a "márkáról"...
hawkeye 2011.10.19. 15:20:27
Bocs!
D4D 2011.10.19. 19:15:45
Pufók ember alpesi gumiját tettem fel két éve, 85%-ost. Folyamatosan fent hagytam. Majd 150 000 km után a hátsó még maradhatna idén télre is.
Reggie 2011.10.19. 19:45:27
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.10.19. 20:01:10
yoda-jedi 2011.10.19. 20:14:41
D4D 2011.10.19. 20:23:55
1kutya 2011.10.19. 20:39:19
D4D 2011.10.19. 23:12:31
D4D 2011.10.19. 23:13:19
holanc.net/folyekony_holanc.html
hawkeye 2011.10.20. 13:08:41
Nem akartam szaporítani a szót, de állítólag vannak kiemelt prémium termékei a VIP vevőknek, aztán átlagos, de ellenőrzött gumik, azokat az Államokban és Nyugat- Európában forgalmazzák.
A többi meg megy ömlesztve, kontroll nélkül Kelet-Európába és Ázsiába.
Nem lepődnék meg, ha igaz lenne....
hawkeye 2011.10.20. 13:09:34
Nekem eddig a Continental jött be legjobban. Csak ne lenne olyan drága... :)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.10.20. 18:07:20
D4D 2011.10.20. 18:13:57
A Debica a Goodyearnek egy olcsóbb kiadása. Sokak szerint ugyanolyan jó.
Voltak már a Goodyear és a Debica tengelyszomszédok, a Goodyear kevésbé bírta.
hawkeye 2011.10.22. 08:16:26
"két méret esetén tök más a sorrend a gyártók közt.."
Ezt én is tapasztaltam!
Egyébként a jobb gyártmányokat 5 - 6 évig lehet teljes értékűen használni, utána kezdenek rideggé válni, az meg elég veszélyes. Különösen téli guminál.
Legalábbis én így látom...
Don Blasius 2011.10.22. 12:21:05
Ja, mert neked is gondolom a Conti EcoContact volt az előző kocsidon. Az jó kopós, nekünk is a Corsánkon az volt. A PremiumContact érezhetően más volt, nekem több, mint 80 ezer km-t bírt.
A héten bementem egy gumishoz, mert Michelin akciót hirdetett. Kiderült, hogy csomó méretben (így az enyémben sem) nincsen. Azt magyarázta, hogy téligumi-hiány várható a gumisoknál hamarosan, az "mókás" lesz, ha így lesz.
Tibi88 2011.10.22. 14:15:03
Drága alatt mit értesz? Mondjuk kedvezmény nélkül tényleg vannak húzós árak. Goodyearből ultragrip 8 22ért... UG 7+ meg 17ért. Az elég korrekt ár nem? :D
195/65 R15ből mi a legjobb szerintetek? Eddig michelin alpin volt, de az kiszolgálta magát (nem is szerettem)
D4D 2011.10.22. 17:53:57
Mot Debica Frigo-t vettem 12400/db-ért
"streetfighter" 2011.10.22. 19:08:17
Nekem egy garnitúra két év, aztán kuka, pedig a jobbakból szotam választani. Continental, Bridgestone, Good Year, Michelin, Dunlop.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.10.24. 20:32:29
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.10.24. 20:35:08
Tibi88 2011.10.25. 18:44:58
Én nem értek a gumikhoz. 3 telet volt fent a michelin. Elkezdett mállni legutóbbi szezonban, tapadni meg sose tapadt normálisan. Ezek szerint a többi még szarabbul fog teljesíteni? Bízom a tesztekben és veszek egy goodyeart vagy continentalt idén.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.10.25. 20:22:00