Friss kommentek

  • Koszpek Ferenc: @városjáró: :) Bocsánatot kérek, FB posztban volt a link. ...na de ha már... :D Jelenleg Debrecen autósainak idegeit tépem ... (2020.06.09. 19:15) Járda, forgalomtól elzárt terület vagy parkoló?
  • Arcade Macho: igyekezni kell feltartas nelkul a belso savban menni, de ha nagy a forgalom akkor ugyse fog tudni a 180as versenyzo sokat n... (2019.08.06. 12:29) A belső sáv joga
  • Rugovicsvalagba: @MiKE: A KRESZ nem ismer olyant, hogy szervizút. Vagy szilárd burkolatú az út, vagy nem. Ha a két kereszeződő út szilárd bu... (2019.07.05. 01:34) Jobbkezes vagy nem?
  • Reactor: Nincs ezen mit csodálkozni, a Balkán közelebb van hozzánk, mint London vagy Helsinki. Az utak mentén gyűlő szemétkupacokon ... (2019.05.06. 20:39) Szemét szemetelők
  • E.munkás: Ma a soroksári Auchan 5-ös kútjánál a 45 literes tankomba sikerült 46,7 liter 95-öst tankolnom úgy, hogy még volt benne elő... (2018.12.02. 22:44) Mit adnak el benzin néven?
  • Nagy Andor: Hali.Én inkább jobban kiszürném az autosokat is,mert aki iéyen módon vezet,nem csak egy motorosra,de egy gyerekét kézenfogó... (2018.04.12. 22:09) Útban volt a motoros, arrébb lökte
  • Easyke: Gyalogos ütközés elleni védelmet pont a városban ne...? Akkor hol? :S (2018.03.01. 14:24) A Toyota C-HR okos elektronikája

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Szárazsággal kezdett a tél

2012.11.26. 07:59 :: Don Blasius

Természetesen nem az időjárásról akarunk értekezni, hanem egy újabb fejezetben tudósítunk az immár majdnem egy hónapja felszerelt Michelin Alpin4 abroncsok teszteléséről. A téli gumi jelentőségét taglaló vitákban az egyetértők és ellenzők között feltűnnek időnként azok is, akik azt mondják; oké, szükség van a téli gumira, de csak hóban, vagy legalábbis száraz úton nincs sok értelme. Hogy mennyire nincs igazuk, arról már az október végi Hungaroring melletti tréningen meggyőződhettünk. Az már más kérdés, hogy az akkori hirtelen lehűlést egy enyhe november követte, napközben szinte mindig olyan 10 °C körül volt a hőmérséklet. Ugyanakkor reggel és késő este már nem feltétlen van ilyen meleg, már nem ritkák az éjszakai fagyok sem. Tehát aki még reggel 8 előtt indul dolgozni (talán a legtöbben így vagyunk), annak már jobb, ha téli gumit használ az autóján. Nagyobb lehűlés bármikor jöhet, és akkor már nehéz lesz a gumishoz közeli időpontot szerezni. Egyes országokban pedig adminisztratív módon dátumhoz kötik, hogy onnantól kötelező, nincs vita.

szárazteszt2.jpg

Hogyan is viselkedtek az abroncsok az eltelt négy hétben száraz utakon használva? Már többször utaltunk rá, eddigi benyomásaink alapján elég felhasználóbarát abroncsnak tűnik, ha lehet így nevezni. Mik a legfőbb paraméterek, ami alapján el tudjuk dönteni, jó-e az adott abroncs? Az egyik a tapadás; száraz hidegben a tréningen is már egyből láttuk a különbséget a nyárihoz képest. Aztán megjártam vele a Tátrát, ahol hegyi útviszonyok között próbálhattam ki, hogy veszi a kanyarokat, emelkedőket, lejtőket. Itt hideg is volt, fagypont alatti hőmérséklettel is találkoztam. Egyáltalán nem volt tapadási probléma, már akkor is írtam, mintha nyáron a nyári gumikkal közlekednék. Kb. 1500 kilométert vezettem a Merivát október vége óta, az említett tátrai utazáson kívül a legtöbbet Budapesten. Egyszer-kétszer autópályán és országúton mentem vidékre. A napközbeni 10-15 fokos "meleg" nem viselte meg a gumit, nem volt jellemző, hogy nyikorogjon, nyúljon (a parkolóházak sima betonjait nem számítva, de ott a nyári is csikorog).

Másik fontos tényező a kopás. A gumik átvételekor 8 és 9 mm közötti profilmélységet mértünk. Természetesen ennyi km után még nem is illene, hogy látványosan kopjon, de ma megnéztem, egyelőre mérhető különbség nincsen.

szárazteszt1.jpg

A helyes levegőnyomás beállítása és nyomon követése is nagyon fontos. A gyári előírások középértékére belőtt 2,4 (első) és 2,5 (hátsó) bar-os nyomást tartja a gumi, igaz rendszeresen ellenőrzöm. Tesztünktől függetlenül mindenkinek ajánlom, hogy ezt azért tegye meg kéthetente az abroncsaival benzinkútnál, de lehetőleg hidegen.

További lényeges elemek a zajszint és az üzemanyag-felhasználás. Arról is írtam már korábban, hogy ennél a guminál nem tapasztaltam zajszintben különbséget a nyárihoz képest, a korábbi téli gumiknál viszont igen. Fogyasztást nehéz megítélni, mert millió más dolog is befolyásolja, de nem hiszem, hogy ebben jelentős szerepük lenne ezeknek a gumiknak. Talán a legtöbben sejtik, hogy ezek mind-mind egymással szorosan összefüggő (némelyik akár egymással ellentétes) tényezők, de attól még a mai gyártási technológia képes arra, hogy olyan abroncsot állítson elő, ami jól is tapad, de mégsem kopik gyorsan, nem zajos és nem okoz többletfogyasztást. Nos, az eddigiek alapján tudom remélni, hogy az Alpin4 teljesítheti ezeket az elvárásokat.

szárazteszt3.jpg

Hogy áll tapasztalataival tesztelő társam, Hammer? Megírta nekünk, és el is látott minket néhány hasznos jó tanáccsal, a guminyomáson kívül a futómű beállítására is, mondhatni, szívemből szólt.

Négy hete nyúzzuk a Michelin Alpin4 téli abroncsokat. Bár a november hideggel és havasesővel indított, azóta inkább 8-12 fokok voltak, egy-két hűvösebb, 4-5 °C körüli reggellel.  Szinte végig száraz idő volt, néhány párásabb nappal, egy két kisebb esővel tarkítva. A meteorológia krónika csak azért szükséges, hogy elővezessem, eddig inkább száraz és nem is igazán hideg körülmények között gyűjtött tapasztalatokat sikerült gyűjtenünk. Én egy kamaszkorba lépő nagy-Saab, egy 9-5 V6 Griffinenk koptatom a kerekeket. Ez a korabeli trollhättani hierarchiában a kényelmes csúcsmodell volt, minden jóval felszerelve, de az Aeróktól elmaradó teljesítménnyel. Az Opeltől örökölt, de alaposan áthangolt, felturbózott V6 nehézzé (üresen is bő másfél tonna), és különösen orrnehézzé teszi az autót. A 200 lóerő és a 310Nm automata váltón keresztül hajtja az első kerekeket, de már messze nem rángatja úgy a kormányt, mint egy a régi OG-k. Nem egy versenyautó, de kényelmesen lehet vele autózni, és erőből megoldani kb. minden hétköznapi helyzetet. A vezetéssegítő elektronikai kütyük megállnak az ABS és egy nem túl kifinomult kipörgésgátló párosánál.

Hammer-Saab01.jpg
Az elmúlt egy hónapot egy 500km-es dunántúli körtúrával kezdtük, autópályáztunk, vidéki kis utakon, dél-dunántúli dombokat kerülgettünk. Azóta a napi használat kb. a gyerekek iskolai fuvarjait, bevásárlásokat jelentett, plusz két százhalombattai kiruccanást (ykcky Maserati-szerelőjét kerestük fel, ezúttal Alfa ügyben). Most hétvégén pedig tettünk egy Bp.-Dobogókö-Esztergomi-Visegrád-Bp. körtúrát, részben a kirándulás, részben a kellemes szerpentinek kedvéért. Össze is jött így kb. 1300-1400 kilométer.

Hammer-Saab05.jpg
Mit  nem tapasztaltam? Kopást. A 9mm-es barázdamélység nem csökkent mérhető mértékben - naná, ennyitől? Nyomásesést. Korábban is is rendszeresen ellenőriztem az abroncsaimban a nyomást, most még sűrűbben, minden tankolásnál ránéztünk, kivéve amikor hosszú út közben, felmelegedett gumikkal álltunk be a kútra. Az eredetileg belenyomott 2,4 bar hiánytalanul megvan azóta is. Talán, ha jönnek a mínuszok, akkor a hűlő levegő miatt esik egy kicsit. Zajt. De tényleg. Ezt már többször írtam, de nem lehet elégszer említeni: a Michelin Alpin4-nél voltak már zajosabb nyári gumijaim is, de amit eddig próbáltam téli, az mind hangosan dübörgött ehhez képest. Finom surrogás, enyhén nyersebb hangszín, mint a legutóbb használt, amúgy elég csendes nyári abroncsaimnál, semmi több.
Mit tapasztaltam? Tapadást. Bár a hőmérséklet általában 7 fok felett volt, kb. hasonlóan az október végihez, jól működnek a téli abroncsok. A nyárik - bár még csak egy szezont futottak - már meg-meg nyikkantak a hűvösebb reggeleken, nyúlósak voltak szűkebb kanyarokban, és kattogott időnkét az ABS. Most csak ezt érzem, hogy nagyokat fékezek, nyári tempóban veszem a kanyarokat, és az autó precízen irányítható, az ABS fel sem ébred. Sőt a Dobogókő szerpentinjein direkt a kényelmesnél kissé feszesebben haladva sem tudtam kiprovokálni tapadásvesztést. Nem mintha kifejezetten erőltettem volna, de a szűk kanyarokban nem nehéz túllépni a határt. Nem sikerült.
(Esős, szutykos úton persze mérsékelem a sebességet, ahogy nyáron is megtenném, de ez majd egy következő bejegyzés témája lesz. Remélhetőleg addig kapunk egy kicsit több csapadékot is.)

Hammer-Saab06.jpg
A legutóbbi bejegyzésben a gumik élettartama is szóba került. Ezt alapvetően két tényező határozza meg, a kopás és az anyag elöregedése. A kopás nyilván elsősorban a futásteljesítmény függvénye, de mi magunk is befolyásolhatjuk. Itt nem elsősorban a durva fékezések, erős gyorsítások, kilinccsel előre kanyarodás kopást gyorsító szerepére gondolok, hanem a futóműbeállításra, a helyes nyomásértékekre és a kerekek cserélgetésére. A rosszul beállított futómű féloldalas kopást okoz, az elhasználódott lengéscsillapító kagylós mintát, amitől aztán dübörögni, majd ütni kezd a kerék, az alacsony guminyomásnak pedig amellett, hogy szintén nem egyenletesen kopás lesz a vége, még a gumi anyagát is idő előtt elöregíti, megkeményíti. Ráadásul ez utóbbi a leggyakrabban elhanyagolt, és mégis legegyszerűbben, legolcsóbban orvosolható probléma. Pedig elég néhány tankolásonként rámérni a nyomásra, ezt szinte minden benzinkúton meg lehet tenni. Aki nem tudja, pontosan milyen értéket fújjon a kerékbe, az keresse meg a gyártó tájékoztatótáblázatát, amit általában valamelyik ajtóoszlopra, esetleg a kesztyűtartó belsejébe szoktak ragasztani. Némelyik típusnál különféle értéket adnak meg különböző mértékben terhelt járműre: ha öten, csomagokkal megpakolva elindulunk nyaralni, többet pumpáljunk a gumiba, mint az üres csomagtartós egyedül utazásokhoz. Fontos, hogy a keréknyomást hideg, pontosabban nem felmelegedett állapotban mérjük, a megadott adatok erre vonatkoznak. Üzemi hőfokon, vagyis tartósabb használat után akár 0,3barral is több lehet a gumiban.

Hammer-Saab04.jpg
A gumikopás általában erőteljesebb szokott lenni a hajtott kerekeken. Ezt csökkenteni ugyan nem tudjuk, de egyenletessé tehetjük, ha rendszeresen cserélgetjük a tengelyek közti kerekeket. Persze, ha túl nagy a különbség, az első és a hátsó gumik között, akkor már elkéstünk, de általában egy-egy szezon után még belefér a csere. A kötött forgásirányú abroncsokat - hacsak nem szereljük le a felniről - csak egy-egy az oldalon cserélhetjük meg, (a jobb hátsót a jobb elsővel, a bal hátsót a bal elsővel). Az aszimmetrikus, kötetlen forgásirányú gumikat viszont átlóban cseréljük, ezeknél nem probléma, ha megfordul a forgásirány. Gumis témában gyakran felmerül a fórumokon a kérdés, ha van két kevésbé és két erőteljesebben kopott abroncsunk, melyik tengelyre tegyük a jobban tapadókat. Azoknak van igazuk, akik a hátsó tengelyre tennék, függetlenül attól, hogy elöl vagy hátul kapar a kocsi. Ha ugyanis a kocsi orra csúszik meg - alulkormányozottság, orrtolódczky (sic!), azt fékezéssel stabilizálhatjuk, már csak azért is, mert ilyenkor előre terhelődik az autó tömege. A drifterek természetesen felmentést kapnak ez alól a szabály alól.

A fentiek természetesen bármilyen abroncsra, a nyáriakra is vonatkoznak. Az viszont a kifejezetten télire vonatkozik, hogy nem érdemes 4mm-es alá koptatni a profilmélységet, mert ilyenkor az árkok már nem töltik be megfelelően a vízelvezető és hóba kapaszkodó szerepüket. A szabályok egyébként 1,6mm-t írnak elő, de a nyárit sem érdemes 2mm alá vinni, ha esőben is használni szeretnénk. A téli gumikon a 4 és 2mm-es mélység elérését is kopásjelzők mutatják, érdemes szezon elején vagy végén ellenőrizni őket.

Az előző poszt értékelésében részt vett játékosok közül ezúttal Lukács Nóra nevét húzták ki, aki egy Michelin logóval ellátott pendrive-ot és egérpadot nyert. Gratulálunk!

16 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó gumi pozitív nyereményjáték

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2012.11.26. 08:07:21

michelinalpin4reklám.blog.hu

...::: Flúgos Kamionos :::... 2012.11.26. 08:17:24

Tényleg ennyire nincs poszt? Legalább találjatok ki valamit, mert így hamarosan nem lesz aki olvassa ezeket a Michelin reklámokat.

1kutya 2012.11.26. 09:22:09

hétvégére már havat mond, úgyhogy ne adjátok fel! :-D

alfa.orionis 2012.11.26. 13:45:39

Hát az én téli misijeim a pinyóban pihennek még.
Egy frászt fogom +15 fokban nyalatni őket a betonon!

"streetfighter" 2012.11.26. 14:40:22

Azt azért hozzá tenném, hogy az elől hajtó autóknál inkább elől legyen a jobb gumi, ha jót akar a sofőr.
Az, hogy mit mondanak a szakértők, nem kell túldimenzionálni. Ők is csak emberek. :)

kell az 2012.11.26. 14:50:50

Teljesen halott lesz ez a blog is, kár érte

titan 2012.11.26. 16:03:33

tesztelte Silent is a bicajon? :)

D4D 2012.11.26. 20:44:00

Az értékelésben -245 nincs? Miért?

(---Flúgos Buszos---) 2012.11.27. 00:59:23

Hát nem tudom,nekem ma egyedül a Vitot úgy sikerült csak megcsúsztatni,hogy a kis apró kavicsokon csúszott a kanyarban meg.
Szar Matador gumi van rajta,és már a kopásjelzőig van kopva,és az oldalfala mind a 4 guminak 1-1 helyen ujjnyi résen be van horpadva.

Eddig nem csúsztam meg vele,pedig 23:00 óra után járok vele,mikor már nem száraz az út.

Arról sosem szól a fáma,hogy mennyit számít a kocsi önsúlya,ami nyomja a padlóhoz a gumit. Ezt nem értik meg a buzukisok. Nincs anyag,nincs súly,nincs tapadás azokon a virsligumikon. Mintha egy camping canyóval vágnék neki a Magas-Tátrának 20 centis hóban.

0gábor 2012.12.31. 14:50:13

@(---Flúgos Buszos---): Melyik buzukira gondolsz? Csak mert bőven van különbség
közöttük. Saját tömeg:
1992-2003. 1.0i: 770kg
1.3i: 805kg
sedan: 820kg
1.6i: 840kg
4x4: 890kg
2005-2010.: 980 - 1100 kg
Összehasonlításképp: Golf III.: 985kg
Golf IV.: 1080kg
Golf V.: 1154kg
Mellesleg minél keskenyebb a gumiabroncs,
annál nagyobb a tapadóerő azokon a "virsli-gumikon."
Ja és nem vagyok Suzuki-s, Golf-om van.
TDI 4-Motion, így azt sem tudom mi az a téligumi és elakadás.

HakapesziM 2012.12.31. 15:44:27

Nekem fenn van október közepe óta a téli. Nagyon frankó volt, mikor volt két napig egy kis hó az úton, tényleg sokkal jobban tapad. Aztán jött a +4, +5 fok, száraz út - a bűvös 7 fok alatt még ugyebár - és úgy elpörög, hogy öröm nézni. Ott, ahol a nyári meg sem nyikkanna.
Nem tudom ki találta ki a guminyomás téli emelését, én ilyenkor csökkentem, kamionon legalábbis. 9 bar helyett 8.5 - 8 -ra szoktuk télire viszaengedni, havon, csúszós úton zongorázni lehet a különbséget, én semmi esetre sem növelem a nyomást ilyenkor.

(---Flúgos Buszos---) 2012.12.31. 17:56:46

@0gábor: Ki mondta neked ezt a baromságot,hogy azon a virsligumin jobb a tapadás?

D4D 2012.12.31. 18:00:10

@(---Flúgos Buszos---):

Valamit hallott a vasúti járművek guruló ellenállásáról.

@HakapesziM:

Régen, ahol tankoltam, ott jártak 10 felett is. El is ment a pótkocsis szerelvény sokszor még 18 alatt is.

0gábor 2013.01.03. 00:11:46

@(---Flúgos Buszos---): Ajánlom figyelmedbe a
videosmarthu YouTube csatorna filmjeit.