Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Megjelentek a hétvégi vezetők

2008.03.03. 09:45 :: SilentSound

Perillustris már több jó sztorit is írt nekünk. Ezekben nem folyik vér, nem loccsan agyvelő az aszfaltra, semmi drog vagy szex nincs a történetben - ezzel most valószínűleg az e sorokat olvasók 80%-a már rá is kattintott a vissza gombra a böngészőjében -, mégis érdekes, megfontolandó dolgokat írt arról az egymásra való odafigyelésről, közlekedési kultúráról, ami ma Magyarországon leginkább csak foltokban van jelen.
Ismert, némileg - s talán nem is alaptalanul - negatív kisugárzású kategória, ahová a köznyelv a rendszertelenül-ritkábban autót vezetőket sorolja. Én most mégsem rájuk hívom fel a figyelmet, hanem a "hétvégi biciklisekre", akik ugyanúgy vezetők, s akiket e besorolás ugyanúgy sérthet, mégis - sokéves tapasztalatom alapján - vállalom ezt a "megbélyegzést".



Mindezt kerékpárosként, s egyáltalán nem azért, hogy valaki felsőbbrendűség-tudattal vádoljon. Természetesen nem vagyok különb mint azok, akik csak most, a tavaszias időjárás elérkeztével veszik elő a bringát, de mivel én télen is, a legcudarabb körülmények idején is kerékpárral közlekedem, bővebb rálátásom van a kerékpáros közlekedés egészére.

Télen például egyetlenegy bringás sem jött velem szemben a Váci út mellett haladó egyirányú kerékpárútszakaszon. Kisütött a nap, s rögtön megjelentek. Kérdő tekintetemre általában csodálkozó arckifejezés a válasz, de rendszeres az "én figyelek", s a "lassan megyek" magyarázat is. Ennél persze sokkal tahóbb megnyilvánulások is vannak, de ma már nehéz meglepődnöm bármin is. A döntő többség egyébként nem is tudja, hogy rossz oldalon halad. Ugyanez elmondható az Árpád-hídra is: szinte senki nincs tisztában azzal, hogy az északi oldal a bringásoké, míg a déli a gyalogosoké.

Nincs mit szépíteni a tényen: a tavasztól őszig tartó bringás csúcsszeszonban arányaiban is megtöbbszöröződik a világítás nélküli kerékpárosok száma, akiket - higyje el mindenki - mi, "felvilágosult" bringások utálunk a legjobban. Vannak kerékpárutak, amiket azért nem használok, mert a gyalogosok és a kutyasétáltatók mellett könnyen feltűnik egy-egy ilyen felelőtlen barom a beláthatatlan szakaszon (pl. az Árpád fejedelem útjával párhuzamos kerékpárút Szépvölgyi úti része), s mivel az utazósebességem 30km/h felett van, ez komoly biztonsági kockázatot jelent. Kiegészítésként megjegyzem, a sebességhatár 40km/h, ami egyetlenegy budapesti kerékpárúton sem érhető el biztonságosan. Tudom, autóval se mindig az 50km/h, de az arányok jobbak. Jómagam már rengeteg időt és pénzt áldoztam a helyzet javításáért, egyelőre nem adtam fel ezirányú törekvéseimet. Talán többen találkoztak már az általam kitalált és megvalósított kampánnyal.

S hogy mi a konkrét oka annak, hogy nekiültem ezeket megírni? Semmi más, csak egy egyszerű kérés az autósokhoz, s kerékpárosokhoz egyszerre. Előbbiektől csupán azt kérem, hogy legyenek tisztában a bringás fizikájával, s azzal, hogy a következő néhány hónapban rengeteg bringás lesz az utakon, akik közül sokan nem rendelkeznek elég rutinnal, ám ezt - ahogy az egyéb járművet vezetők - önmaguknak sem vallják be, rosszabb esetben nem is foglalkoznak vele. Utóbbiaktól szinte ugyanazt kérem, azt, hogy legyenek tisztában az autós fizikájával, s azzal is, hogy még több rutintalan, s téves helyzetértékelésű autóvezető lesz az utakon.

Fontos, hogy mi, kerékpárosok ezzel ne éljünk vissza, abban bízva, hogy az autós majd figyel, s vigyáz ránk. Ezt senkinek sem javasoljuk.

Ahogy az autót vezető sem bízhat abban, hogy a kerékpáros figyel, s észrevesz.

Ha pedig valakinek kétsége támad, az üljön át vagy be a másik járműre-járműbe, s próbálja ki azt, hátha legközelebb könnyebben el tudja képzelni, milyen az, ha valaki mellett csak 10cm oldaltávolságot hagynak előzésnél, vagy azt, hogy mit lát egy autóvezető a kivilágítatlan, ráadásul a totális elhülyülés jeleként sötét ruházatot viselő kerékpárosból.

Az irányjelzés pedig nem úri huncutság, bátran használják mind az autósok, mind a kerékpárosok!



Nem szeretném, ha értelmetlen flame indulna arról, hogy minden arra vezethető vissza, hogy nincs kerékpáros jogsi vagy rendszám. Autós, kamionos van, láthatjuk is az eredményét nap mint nap. Másik poszt vagy másik blog témája lehetne az, amiért régóta lobbizunk: KRESZ-oktatást az általános iskolákba!

Ne feledjük, a bunkóság nem járműfüggő: aki tahó, az gyalogosként, bringásként, autósként és kamionosként, valamint pilótaként is az lesz.

Egy ideális világban fentiek maguktól értetődő dolgok, nem kellene külön bejegyzés erről. Ám azt semmi nem bizonyítja jobban, hogy nem élünk ideális világban, minthogy ennek a blognak nem kell heteket várnia egy-egy friss posztra.

93 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó sztereotípia kerékpár béna

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2008.03.03. 10:27:15

ó, hogy miért nem olyan az összes bringás, mint Perillustris!
meg a többi autós olyan, mint én! :D
szóval hasznos, tessék megfontolni!

Nagykócsag 2008.03.03. 10:47:26

Milyen szép is lenne, csak Ti ketten lennétek az úton :))

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.03.03. 10:53:09

Akkor szerintem út se nagyon lenne, vagy mennének tüntetni az emberek, hogy miért költ az állam sok milliárdot két ember miatt. :)))

ex-dr. vuk 2008.03.03. 10:55:58

Na hat... biciklisek valoban megernenek egy miset.. En is rendszeres biciklizo vagyok, de pl. amikor jardan, kormanyt nem fogva, sotetben vilagitas nelkul, egyik kezben cigi, masikban telefonal. Mindezt egyszerre. Szivesen lerugnam a nyeregbol, mar csak ugy pedagogiailag.

Siman be tudok tekerni ugy a varosba, hogy egyetlen vilagito bicajost sem latok.

Telen en pl. ki se kapcsolom a dinamot.. Napkozben ugyis melo, mire hazaerek es tudok bicajozni meg ugyis sotet van. (Meloba motorral jarok, mea culpa.. messzi van)

Charlie Drop 2008.03.03. 10:58:05

Hjah, én is egyetértek azzal, hogy KRESZ és biztonságos közlekedés-oktatást az általános iskolákba

ex-dr. vuk 2008.03.03. 11:08:03

@ Charlie Drop 2008.03.03. 10:58:05

Igy van. de en pont ugyanennyire tamogatom az 5 evenkenti kreszvizsgat azoknak is, akiknek van jogsi... Hatha ugy nem felejtik el (hogy a kresz valtozasok koveteserol ne is beszeljunk).

Perillustris 2008.03.03. 11:27:49

Első körben legyen 10 évente, már az is nagyszerű lenne.

csoni 2008.03.03. 11:29:40

De ugye azt is tudja minden "kedves" biciklis, hogy a villogó fény az nem KRESZ kompatibilis.... tehát rendes lámpát előre, hátra és ugye fényvisszaverő prizmát hátra.....

mxplanet 2008.03.03. 11:33:54

teljes bicikliút hálozatot, és akkor nem lesz ilyen probléma

Perillustris 2008.03.03. 11:34:13

csoni: fantasztikus, látom elkaptad a lényeget! Most kezdjük azt, hogy ugye tudja minden "kedves" autós, hogy az autó összes ajtaját, beleértve a csomagtartóét is mindig be kell tudni zárni?

gravy_t 2008.03.03. 11:36:37

csoni 2008.03.03. 11:29:40

aszondom legyen villogó fény. egy bringalámpa nem olyan nagy, ha csak pislákol, nehéz észrevenni. rendes, "világítós" lámpa fölösleges előre, mert közvilágítás van, tehát te látod, merre mész. az a lényeg inkább, hogy az autós észrevegyen, ha jössz.

a fényvisszaverők azok szerintem is legyenek. a küllőkre is!

mxplanet 2008.03.03. 11:36:51

bár amennyit én tekerek, elég lesz a garay tértől a liszt térig :DD

Dr Kangörény 2008.03.03. 11:39:36

Nagyon vicces gyalogosokat is látni pl. az 1. úton, ahogyan tök sötétben, sötét ruhában az úttest jobb oldalán sétálgatnak. Egy hirtelen kikerülési manőver során az egekig emelik az autósok adrenalin-szintjét.

vadnyul · http://kismaganszelsojobb.blogspot.com 2008.03.03. 11:43:42

Mi lenne, ha a közlekedést arra használnánk, amire való: eljutni egyik helyről a másikra.
Eddigi legveszélyesebb találkozásom egy kivilágítatlan bringással: vidéki mellékút egy városból kifelé, sötétben, amikor hirtelen a fényszóró elé kerül egy kivilágítatlan biciklis és csak a vészfékezés mentette meg az elütéstől.
Lehet támogatni az említett kampányt?

Rocko- 2008.03.03. 11:48:02

egy-kettő-három 2008.03.03. 10:47:26
nem egészen ezt mondtam. :)

Perillustris · cmtv.freeblog.hu/ 2008.03.03. 11:34:13
mármint úgy, h a kabát is a kcsoiban van? teljes egészsében? :D

gravy_t 2008.03.03. 11:49:12

Perillustris:

nagyobb felbontásban elérhető valahol a plakát? én is nyomtatnék párat...

Szalay Károly 2008.03.03. 11:57:29

Kedves Barátaim!

A közlekedéssel kapcsolatban (és majd' mindegy, hogy hol és milyen helyzetben)sokszor az eszembe jutott az a gondolat, hogy a pirmitiv, böszme jármüvezetö, vagy gyalogos nem gondol arra, amikor egy másik közlekedési formát mivel, akkor Ö van a másik oldalon? Vagy lehet, hogy a (inkább) a jármüvezetö, lelkileg belenött a jármüvébe és nem is gondolkodik másképpen, mint' egy jármüvezetö?

insert_click · http://legjobbpalinka.hu 2008.03.03. 12:02:58

Nagyon komoly a plakát! Felveszlek szövegírónak ;)
Apósom kedvenc története, amikor (náluk vidéken) sötétedés után a jóemberek mentek haza munkából, külterület és az egyik nem volt kivilágítva, két srác majdnem elütötte (90km a megengedett az adott részen), majd megálltak, elagyabugyálták a csávót és elmagyarázták neki, hogy jobban fájna ha elütötték volna. Utána a pasi vett lámpát, dinamót.

Manyizga (törölt) 2008.03.03. 12:03:06

Gyakorlatilag 20-25 éve napi rendszerességgel kerékpározom. Előbb iskolákba, most pedig munkába. Mindig kivilágítva közlekedek este/ködben/esőben. DE havonta 1-2 autós még akkor se veszi észre, hogy jövök (nem ad elsőbbséget), amikor már bevilágítom az utasterét oldalról a HS3-as halogénnel... :)

Vélem 2008.03.03. 12:06:43

Az lehet, hogy a bunkóság nem járműfüggő, de van néhány jármű vagy márka amit kifejezetten bunkók vesznek vagy vezetnek.

Perillustris 2008.03.03. 12:20:40

Manyizga, aki a vonat elé is behajt, az szerinted mit venne észre?

vincenzo 2008.03.03. 12:26:03

Nem KRESZ-vizsga kell öt évente, hanem gyakorlati vizsga. Vezetéstechnikai centrumban! Legyen az ára mondjuk 3-5.000 ft, ha átmész oké, ha nem akkor új vizsga, de KRESZ-ből is. Csúszós úton ellenkormányzás-megállás, motorfék használata, emelkedőn-lejtőn elindulás, tükörből tolatás, stb., na ezek azok a feledatok, amiknek egy friss jogsi után öt évvel már menniük kéne, és ezek birtokában tudsz elkerülni egy rakás veszélyes szituációt. Így kiszűrhető lenne egy rakás tötyörésző pöcs, vezetésre már alkalmatlan nyugger és "szőke nő".
Sportmotorra, sportautóra X teljesítmény felett pedig külön vizsga (5 évente szintén ismételt), versenypályán, mert a közút nem 4-500 lóerős autókra és versenymotorokra lett kitalálva. Tudom, hogy lehet normálisan is közlekedni egy RS6 kategóriájú - sztem. csodálatos - autóval, és én sem vagyok szent, ami a sebességhatárok (ésszerű) betartását illeti, de pl. a 180 a Váci úton azért egy kicsit durva...
A gyalogosoknak és bringásoknak meg egyet kell megérteniük, attól hogy sötétben belőlem látszik két nagy fényes izé, ők még mindíg tehénfeketék számomra, amíg nem gondoskodnak a láthatóságukról. Én elöl-hátul villogok a vason, még erdőben is, manapság ugye ki tudja...

Manyizga (törölt) 2008.03.03. 12:35:32

vincenzo, igen, egyetértek, ötévente legyen alkalmassági vizsga. Ahogy a járműnek műszaki, vezetőnek alkalmassági. Nem EÜ-alkalmassági! Mert az nem sokat ér, mivel hiúságból szemüveget nem hordó félvak szókepicsák, és szürkehályoggal vadul közlekedő nyuggerek is közlekednek, ahogy a pszichológiailag eleve alkalmatlan hülyegyerek is. Őket nem szűri ki az eü-alkalmassági vizsgálaton a háziorvos.

Kisikasa · http://autozz.blog.hu 2008.03.03. 12:40:56

Ezzel a kiszűrősdivel az a baj mint minden mással, hogy sokakat le lehet fizetni és máris megvan ami kellett. Sajnos.

ihatethisindapassthingy 2008.03.03. 12:45:50

vuk_: Ez annyira igaz, hogy tegnap este lezúzta haverom kocsijának az ajtaját egy kivilágítatlan biciklis. Haver nem kapkodós fajta, ajtónyitás előtt mindig nézi a tükröt, nem csapja ki az ajtót, de a hülyeség ellen nincs teljes védelem. Világítás nélkül, sötétben, esőben bringázni az úttesten, az gyakorlatilag észrevehetetlen a tükörből. Ja, a bringás összeszedte magát és lelépett, a srác meg fizeti az új ajtaját. Ügyes. Bringától függően összesen lett úgy 80-100 rongy kár, amit el lehetett volna kerülni egy pár ezer forintos első-hátsó világítással, na meg a common sense művészetének gyakorlásával.

Ha bringára ülök, egy egész sor KRESZ-szabályt megszegek, de nem azokat vagy nem úgy, hogy az embereket vagy a többi közlekedőt veszélyeztesse, pl. ha járdán megyek, akkor csak lassan, sarkoknál extra figyelem és helyezkedés, gyalogátkelőn nem 30-al átrongyolni és elcsapatni magamat egy jobbra/balra kanyarodóval, stb.

yokli 2008.03.03. 12:48:16

"Ne feledjük, a bunkóság nem járműfüggő: aki tahó, az gyalogosként, bringásként, autósként és kamionosként, valamint pilótaként is az lesz."

Ne feledjük: aki tahó, az egész évben tahó, aki nem az, az szezonális bringásként sem az.
pusztán arról van szó, h TÖBBEN lesznek a bringások, így a nagy számok törvénye alapján a tahó is több lesz. Sztem DARABRA és nem ARÁNYAIBAN.
én pl. szezonális bringás vagyok, áprilistól novemberig azzal járok dolgozni is, de maximálisan tiszteletben tartom a szabályokat.

Télen csak a téli bunda ugrik fel, a tahóság nem, hidd el ;)))

Celtic 2008.03.03. 12:51:13

Nincs KRESZ altalanosban? Igaz, vagy 25 eve jratam, de akkor meg volt, ugy emlekszem. Vagy csak a napkoziben volt ilyen PoliKRESZ jatek meg domino, amin meg lehetett tanulni?

De -bar nem ide tartozik - ugyanilyen fontos lenne alapfoku kozgaz a kozepiskolakba, hogy ne total elhulyult szavazokat neveljen az iskola.

bandeenator · http://kritika3.blog.hu 2008.03.03. 12:52:05

Megfelelő felszerelés nélül egy kerékpáros sztem ki se menjen az utakra!
Nem várhatja el, h vigyázzanak rá, érdemesebb kerékpárúton menni, bár tudom, helyenként az is veszélyes.
Ki vigyáz kire: ez sztem kölcsönösen hiányzik. Kerékpéros és gyalogos tekintetében mindenképp. Ez részben betudható annak, h a járdából választottak le egy rész bicikliútnak (pl Váci út, Tesco környéke).

Irányjelzőt használni meg luxus, rengeteg példát tudna erre mindenki sorolni. (meg az erlsőbbségmegídásól is.)

A gyakorlati vizsga rendszeres ismételtetését jó ötletnek tartom.
(Közlekedéssel kapcsolatos több részben kifejtett álláspontom a blogomban olvasható. Természetesen elsősorban bp-i viszonylatban értendő.)

vincenzo 2008.03.03. 13:00:28

Hát ezért mondtam, hogy legyen viszonylag olcsó. Okmányiroda kiértesít, lejár a jogusultság, küld egy kártyát, amit csak én használhatok fel (vehetek át stb.). Kártya a vizsgaközpontba való megérkezéskor bedug, check1. Sorbanállás a pályánál, check2, a vizsga megkezdése előtt, kinn a pályán check3., vizsga után check4. Ott helyben (nem ám szopatás az okmányirodában!)az új jogosultsági időt beütnék, check5. Kártya ott lead, vissza az irodának. Reload. Biztos volna rés a pajzson, de ha tényleg olcsó lenne és sok helyen kéne megkenni a legalább 5-6 a fázisoknál asszisztáló munkatársat, már nem érné meg. Inkább mindenki odafigyelne, vagy elmenne jó pénzért felkészülni. Mindegyik esetben mi járunk jól. Én napi szinten 130-200 kilométert autókázok csak itt a fővárosban és a környékén, tele van a zsákom a béna idiótákkal. Motorozom is, de az még súlyosabb. Már nem is előzök addig, amíg nem látom a létrejött szemkontakt jeleit az autóvezető valamelyik tükrében, annyiszor húzták már rám a kormányt.

magwas · http://rabic.kicks-ass.org/ 2008.03.03. 13:02:16

Örömmel látom, hogy ebben a blogban is tudnak emberek értelmes modorban hozzászólni. Perrillustrisnak totál igaza van. Csak mxplanet-nek reagálnék:

A bicikliút-hálózat nem megoldás. Városon belül lehetetlen biztonságos bringautat tervezni és építeni. Itt a megoldás az, ha az autósok és a bringások közösen használják az utat. A bringásoknak azt kell megérteniük, hogy jól kell látszani és kiszámíthatóan kell közlekedni*, az autósoknak meg azt, hogy nem a bringás miatt nem tud haladni, hanem a többi autó miatt, sőt az esetek tulnyomó többségében a bringás még ha akarná, akkor sem bírná feltartani.

*: na jó a bringán még azt is tudni kell, hogy az autós mikor nem fog rá számítani, amikor egyébként tök szabályosan megy: magwas.freeblog.hu/files/nothit/index.html

Rocko- 2008.03.03. 13:08:15

Perillustris: nekem az IGEN-ből kéne egy nyers, szerkeszthető fájl, vagy olyan pdf, amibe be vannak ágyazva a fontok. amit legutoljára láttam, abbr sajnos nem volt.

Manyizga (törölt) 2008.03.03. 13:14:12

bandeenator, mi az hogy nem várhatja el, hogy vigyázzanak rá?? Már bocs, de ez így hülyeség. Védőfelszerelés nélkül a gyalogos se lépjen le a zebrára, mert nem várhatja el, hogy vigyázzanak rá?
Ha a biciklis szabályosan közlekedik, akkor 200%-os joga van arra, hogy vigyázzon rá egy GÉPjármű vezetője. Mivel a GÉPjármű vezetése veszélyes üzemnek számít. A bringázás meg nem. A felelősség tekintetében is ítélik meg a feleket. Amennyiben egy PICI esély is volt, hogy a gépjárművezető figyelmesebb vezetéssel elkerülné a balesetet, akkor a már minimum megoszlik a felelősség közte és az elcsapott bringás között.

Speciel rám szoktak dudálni autók akkor is, amikor totál szabályosan közlekedek. Ilyenkor én "nagyon megijedek" és elkezdek kacsázni. Erre szép nagy ívben kerülnek. Ez volt a céljuk, hogy megijedjek, nem? :))

KilgorTrout 2008.03.03. 13:15:16

csoni: A villogó lámpa sokkal feltűnőbb, ráadásul kvázi azonosítja is, hogy bringást érsz utól hamarosan. Az sem mindegy talán.
Egyébként magam is gyakorló bringás vagyok, és a pofámon ég a bőr az idióták miatt, hogy nem képesek venni a tecsóban 850 Ft-ért egy lámpaszettet.
A rohadt kommunizmusban volt pl. olyan, hogy KRESZ-park, KRESZ-dominó, az a kutyás-cicás tévéműsor...:) Nehogymá' a Duna Plaza, Győzike meg a Pokémon miatt nincs rá lehetőség!

ihatethisindapassthingy 2008.03.03. 13:30:57

Kilgore, egy jól látható vörös villogó hátul nekem oké, de a nagyteljesítményű első stroboszkópokat nem szívlelem. Tavaly roppant népszerűek voltak, remélem ebben az évben lesz valami jobb megoldás. Autók ellen biztosan hatásosabbak, mint a folyamatos fény, de a bringaúton semmit sem látok, ha egy ilyen bringás szemből érkezik. Ha másodpercenként kétszer pofánvakuznak, attól nem lesz könnyebb megállapítani a delikvens helyzetét - csak azt tudom, hogy szemből jön, de hogy esetleg az én sávomban bénázik-e, arról nem nyerek információt, mert ösztönösen nem nézek bele. Kisebb teljesítményen a dolog OK lenne.

Mistral1 2008.03.03. 13:38:30

"Vagy csak a napkoziben volt ilyen PoliKRESZ jatek meg domino, amin meg lehetett tanulni?"

Én a városi KRESZ-verseny első helyezettjeként kaptam ajándékba a POLIKRESZ-t - a múlt évezredben, 76-ban :-)
Most raktam össze a gyerekeknek újra, elem-kímélés címén egy külső tápot kapott. Már a biciglis boltban is mondták, hogy ők is szívesen forgalmaznának egy ilyet...
gyk: közlekedési helyzetek, elsősorban elsőbbségadási szituk, 3-4-5 kérdéssel laponként - 60 lap volt hozzá, egyszer sikerült hiba nélkül végigcsinálnom - talán 1980-ban...

Én is rengeteget bringázom, kocsi is, motor is. Mindhárom életveszély - sajnos. Anno 1986 körül délbudáról biciglivel jártam északbudára, nagyjából a 86-os busz vonalán - és még mindig élek. Ma már nem merném megcsinálni, csak Humvee-val :-(

ex-dr. vuk 2008.03.03. 13:45:44

@ KilgorTrout 2008.03.03. 13:15:16

Lampaszett baszottul semmi nem er, mertugye ha lemerul az elem akkor ujabb ok arra, hogy miert nem vilagit... En nem ertem, hogy a dinamos lampa miert ment ki a dovatbol, mindenfele plusz macera nelkul (lelopjak, elemcsere) van lampam MINDIG MINDENHOL, ha kell... Es nem lassitja a bicajt, ha esetleg ez volna a gond (amugy lehet kombinalni is a kettot - lemerul az elem ott a dinamos). Nem csuszik esoben, lehet ra kapni gumisapkat, azzal rendesen tapad a kerekre.

laposmacska 2008.03.03. 13:46:38

Még a cikket sem olvastam el, de a irányjelzéssel kapcsolatban tapasztaltam egy különöset:

Tegnap közlekedtünk a gépjárművel, és feltűnt, hogy egy másik autó irányjelzés nélkül előzött meg. Ezt én is nagyon utálom, és igazából sajnos nem volt feltűnő jelenség, csak megjegyeztük. Aztán mikor az addig előttünk haladót előzte pár másodperccel később rájöttünk a titokra: Csávó elkezdte az előzést, majd mikor a másik autó mellé ért, akkor villantott egyet (pontosan egyet) az irányjelzővel, majd ugyanúgy irányjelző nélkül vissza. Na ezt tegyétek az ablakba.

Egyébként én is köcsög voltam, és balfsz, hétvégi kalapnélküli sofőr, de egy (alig látható) biciklist sikerült úgy megelőzni két falu közt, hogy nem tudtam, pont úgy értem mellé, mikor szemből is jöttek. Biztos le kellett húzódnia a szemből jövőnek, így köszönöm, hogy megmentette az életünket! Én meg megtanultam, hogy sötétben különösen kell figyelni a biciklisekre. És örülök, hogy az ijedtséggel megúsztuk. Ja, és nem volt rajta mellény... De tudom, hogy nekem kellett volna jobban figyelnem.

Rocko- 2008.03.03. 13:50:09

magwas · rabic.kicks-ass.org/ 2008.03.03. 13:02:16
"Örömmel látom, hogy ebben a blogban is tudnak emberek értelmes modorban hozzászólni. Perrillustrisnak totál igaza van."
kezdjem? :>

gaborpesti 2008.03.03. 14:05:46

Csak annyit tennék hozzá biciklistársaim figyelmébe ajánlva:

Nem elég lámpa, elem is kell bele ráadásul jól is kell felerősiteni a biciklire. Továbbá nem a legolcsóbb vackot célszerű használni, bizonyos gyakoriságú bringázás mellett.

Konkrétum. 1 ledes kulcstartó mlg akár használható is lehetne egy infó figyelembevételével: Van iránya. Ha a föld felé lógva fityeg akkor az alulról jövők vesznek csak észre. Fel lehet rakni gumival megerősitve úgy hogy jol legyen.

Akár indukciós akár dinamos megoldás hátránya hogy mikor megálsz nem látszol. Mikor tolod akkor sem. Jó melléjük egy kis villogó. Ráadásul a fáradékonyságra hajlamosak szürkületben kikapcsolják. Ne tedd. Nem véletlen hogy az autók is világitanak nappal.

Ja és a narancs/sárga/etc egz elég divatos szin. Mármint ha életben maradni divat.

gravy_t 2008.03.03. 14:20:07

Perillustris · cmtv.freeblog.hu/ 2008.03.03. 12:00:10

kösz!

fm! 2008.03.03. 14:49:29

Én 8 év kihagyás után tavaly nyáron próbáltam visszaülni a bringára autóból. 1, azaz egy alkalommal ültem fel, de ami történt:
- alsórendű út, passat kb. 120-al 10 centire mellettem el, a menetszél majdnem ledöntött az útról,
- városban csak 2x ütöttek el majdnem,
- bringaúton papa, mama, gyerekek, babakocsi, 2 bringás egymás mellett stb.
Szóval autóba be, S40 ajtaja becsuk, azóta viszonylag biztonságban érzem magam, bringára rá sem nézek...

Reggie 2008.03.03. 14:51:22

Nekem volt egy 12V 7.2Ah-s zseles akksi felrakva a vasra, es elol egy negyed teljesitmenyre visszavett kodfenyszoro volt. Plusz volt egy kapcsolo amivel teljes teljesitmenyre lehetett valtani. Az akksit meg otthon toltottem...

mxplanet 2008.03.03. 14:57:11

hogyne lehetne biztonságos bicikli utat csinálni.
éppúgy mint pl németországban, ahol a járda egy része a bicikli sáv.
ott a biciklisnek van mindig elsőbbsége, még a gyalogossal szemben is.

Laciii 2008.03.03. 15:19:01

mxplanet
Németországban ismerik mi az, hogy "elsőbbsége van", nálunk ott a macisajt, kiegészitő táblával, mégis kivasalnának.
De elkanyarodtunk a témától.

A témához annyit tennék hozzá, hogy aksit érdemes használni, sima elem lehet, hogy félév múlva is világit, csak sokkal gyengébben.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.03.03. 15:33:02

Hiába vagyok én bicajosként szabályos, és világítok úgy, mint egy karácsonyfa, ha olyan vadbarmokkal futok össze, mint a múlthéten az Europarknál. Kerékpárúton mentem, zöld jelzésnél keltem át a kereszteződésen, mégis majdnem elcsaptak, mert az okostojás a villamossínen előzte a piros lámpánál állókat, és bevágva eléjük a piroson át kanyarodott be jobbra pár centivel mögöttem, nagy dudálást és fékezést kiváltva a keresztutcában. A legviccesebb az egészben az, hogy nem kigyúrt bömös volt, hanem egy nagyapámkorú kalapos ürge...

107! 2008.03.03. 15:40:09

Helló mindenki!

Kerékpár út! Andrássi úton van konkrét sáv a bringásoknak, mégsem használják. Ott mi lehet a baj?

Világítás! Sajnos itt is látszik, hogy a törvények nem követik a technikát. Még mindig az az előírás, hogy folyamatos fényt adó világítással kell felszerelni a kerékpárokat, holott bizonyított tény, hogy a villogó pios, és fehér fény sokkal feltűnőbb, hatékonyabb. Ha a szemébe világít a szembejövőnek? Akkor feltehetőleg rosszul van beállítva, csak kicsit buktatni kell rajta lefelé.

KRESZ a suliban! Az az igazság, hogy szívesen áldoznék a szabadidőmből pár órát hetente ilyesmire. Ehhez csak az kell, hogy esetleg iskolaigazgatók, tanárok megkeressék az illetékes rendőri vezetőt, és egyeztessenek. Itt pesten szerintem a Közlekedési Főosztály vezetője lenne a legkézenfekvőbb. Úgy is akad nálunk tanári diplomás kolega is, de mint mondtam bármikor bevethető vagyok ilyen helyzetekre.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.03.03. 15:44:06

Az Andrássy út melyik szakaszán? Mert a belsőn én se szeretem (bár használom), mert elég idétlenül van elhelyezve. Bármikor rádnyithatnak egy ajtót, meg rendszeres az is, hogy nem veszik figyelembe, és ráparkolnak. Az Oktogonon kívüli részen meg kockaköves szakasz is van (ki volt az barom, aki kitalálta), sokkal jobb a szervízúton menni.

107! 2008.03.03. 15:52:41

Múltkor volt szerencsém eltölteni pár órát az Andrássy úton a Jókai térnél és a Liszt F. térnél is az volt a tendencia, hogy inkább a "biztonságos" járdát használták, ahol még engem is elsodortak, pedig elég jól látható szerelésben voltam (fehér tányérsapesz, fehér kesztyű, fényvisszaverős karmantyú, irányító bót, ez utóbbit szívesen bedugtam volna a küllök közé, meg egy gyönyörű sárga mellény. Igazi rejtő színek!)

Hemü 2008.03.03. 16:02:09

Manyizga 2008.03.03. 13:14:12

Ez az ijedten kacsázós figura nekem is megfordult már a fejemben, de aztán eszembe jutott, hogy ez legalább annyira közúti veszélyeztetés (3 évig terjed), mint amikor az autós leszorít, vagy ha pár méterrel mögöttem megszólaltatja a nagypapaugrasztót.
Még szerencse, hogy otthon, a négy fal között szoktak ilyesmik eszembe jutni. :-)

Fedor 2008.03.03. 15:44:06

Az Oktogonon kívül NINCS bicikliút. Az járda, amire te gondolsz.

Hemü 2008.03.03. 16:04:53

Helyesbítek, a Köröndön kívül van az a járda-nembicikliút. Az Oktogon és a Körönd között nem kötelező használatú bringajárda van.

dezso 2008.03.03. 16:09:18

Nincsen biztonságos városi kerékpárút (vagy bármi). A járdán vezetett megoldás katasztrófa, egyszerűen illogikus helyeken bukkan fel a biciklis, ahol ő maga se számítana saját maga felbukkanására. Arról nem beszélve, hogy a járda a gyalogos szemében az övé, tehát akkor és oda megy rajta, amikor és ahova akar. Például a 20 km/h-val közlekedő biciklista elé, majd mindketten a kórházba. Még a biciklisáv a legjobb, de azzal is vannak problémák.

Nem mindegy, hogy valami biztonságosnak látszik, vagy valóban az is. Nagy különbségek lehetnek, bicikliútféleségek esetén vannak is.

Ráadásul nem lehet mindenhova ilyesmit építeni.

mxplanet 2008.03.03. 16:15:20

ha megvan a lehetőség, akkor kell a mentalitáson változtatni.

Hemü 2008.03.03. 16:25:23

mxplanet 2008.03.03. 16:15:20

Ha javul a menteliás, akkor meg már azért nem kell a járdára száműzni a kerékpárosokat. Így gondolom.

mxplanet 2008.03.03. 16:33:05

melyik volt előbb? tojás vagy a csirke?? :)

ihatethisindapassthingy 2008.03.03. 17:08:53

107!, az Andrássyn az Oktogon és a Bajcsy közötti részen a bringaút teljesen használhatatlan és balesetveszélyes. Használhatatlan azért, mert az autósok beállnak a biciklisávba. Ebben a tekintetben javult kicsit az utóbbi időben helyzet, észreveszik a bukkanókat, azonban a buszmegállóban megszakad a bringaút, nincs bukkanó és oda triálparaszt módjára a padkáig beállnak (triál ti. a tömegközlekedőkkel, a biciklisekkel és a többi autóssal is kiszúrnak, mert a busz tud kiállni a buszöbölbe).

Balesetveszélyes több szempontból is: a jobbra kanyarodók nem feltétlenül veszik észre a bringást, illetve az utasok (akik legtöbbször nem néznek a tükörbe) rányitják a bringaútra az ajtót.

Azon a részen mindig elszánom magam, hogy a bringaúton megyek és az Oktogontól kb. a Nagymezőig bírom, utána járda. Vagy úttest, de ott nem szeretek bringázni ilyen helyen, mert túl nagy a forgalom, hogy sávon kívül tudnának előzni az autók.

107! 2008.03.03. 17:55:24

Hála égnek nincs vonzalmam a pedálok iránt, viszont így nem is tudom, hogy milyen problémákkal szembesül egy bringás. De ha jól értem, akkor nincs jó megoldás. Se kerékpársáv, se bicikliút... Sokat segítene, ha működnének a szabályok, de manapság nem ez a trend!

Radical Massza 2008.03.03. 18:10:10

"Nincsen biztonságos városi kerékpárút (vagy bármi). "

dezső, bújj ki az odúdból és nézz körül egy kicsit a világban. Több milliós városok képesek biztonságos infrastruktúrát teremteni a budapesti áraknál olcsóbban, de ott nem az autós a szent tehén.
Tudod a sorrend: gyalogos-kerékpáros-tömegközlekedés-autós.

Radical Massza 2008.03.03. 18:14:06

107, tévedés.
Itt elolvasható egy könyv, amelyben a nyugati kerékpáros infrastruktúra létrehozásának több évtizedes tapasztalatai és irányelvei, képekkel illusztrálva találhatók:
mek.oszk.hu/01200/01210/

A szabályok pedig működni fognak, mert május 1-től nagy áldozatok lesznek, csak tudjátok adminisztrálni a közúti feljelentéseket, már sokan készülnek rá.

107! 2008.03.03. 18:17:27

Mi is erre várunk, bár túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. Félek, hogy a gyakorlat majd valami egészen mást hoz, mint amit várunk. Nem tudom, hogyan fogják lerázni a sok jogvédő ökörségeket ezzel az objektív felelősséggel.

Radical Massza 2008.03.03. 18:24:06

Nem tudom, hogy a jogvédőket hogyan lehet majd sarokba szorítani és azt sem, mennyire valósul meg a feljelentők zárt adatkezelése.
De ha nem teszünk semmit, a szocializálatlan törvényen kívüliek a közutakon és zebrákon kipusztítják a családunkat, s ez ellen lépni kell.
A hivatalos követelmény mindössze ennyi a sikeres feljelentéshez:

Hatóságunk az Ön segítő szándékát abban az esetben tudja felhasználni – figyelembe véve az 1999. évi LXIX. Szabálysértési törvény 82. § (1), (3) bekezdését -, ha az Ön által készített videó felvételen jól látható a szabálysértés időpontja, annak pontos helyszíne, a szabálysértés ténye, és a szabálysértést elkövető jármű rendszáma, illetve vezetője. Valamint a videó felvételhez mellékelnie kell az Ön nevével, pontos címével ellátott írásos bejelentését, amit hatóságunkra postai úton megküld, vagy ezt személyesen a kapitányságunkon is megteheti, ami jegyzőkönyv formájában rögzítésre kerül.

107! 2008.03.03. 18:41:22

A zárt kezelés már régóta működik, sőt ez a törvényi szöveg sem új. Ez eddig is volt. A felelősségre vonás alól az Sztv. 57§ (nem köteles magát, vagy közeli hozzátatozóját... ) való hivatkozás mentette meg a kedves szabálysértőket. Ami új az erre vonatkozik. Ha nem tudják megállapítani, hogy ki vezette az autót, akkor az üzemben tartót fogják felelősségre vonni. Azt nem tudom, hogy ezt pontosan hogyan teszik majd, de félek, sok kapaszkodót hagynak a jogvédőknek, meg a kibújni akaróknak.

EBEUSS (törölt) 2008.03.03. 21:14:31

Nem olvastam el a kommenteket, úgyhogy bocsi, ha már írta valaki, de az objektív felelősség mellett ugyanúgy hivatkozhatsz szerintem a közeli hozzátartozóra, és így csak pénzbüntetés járhat büntető pont, és jogsibevonás nélkül!

vuk_ 2008.03.03. 22:43:11

@ 107! 2008.03.03. 15:40:09

Te.. En a villogonak is orulnek a biciklin, csak LEGYEN! A rendor sem buntet meg, ha van villogod, es ez igy jol is van. A nagyobb gond, hogy 80%-nak SEMMILYEN lampaja sincs.

Hemü 2008.03.04. 06:55:43

A németek sem szeretik a kerékpárutakat a járdán.

criticalmass.hu/forum/20070711/kerekparut-es-vilagitas#comment-73788

magwas · http://rabic.kicks-ass.org/ 2008.03.04. 10:08:13

Kedves mxplanet és 107!

El kell titeket keserítselek: A szeparált bringás infrastruktúra városon belül nem működik, erre már a hollandok és a németek is rájöttek. A vonatkozó - nem kötelezően betartandó - szabálykönyv szerint pl. az átvezetés tervezési sebessége 7.5 km/h. Ez azt jelenti, hogy egy szabályosan tervezett bringaút átvezetésben az elsőbségével élő, és erről mit sem tudó, ezért mondjuk tízzel közlekedő bringást úgy elcsaphatja egy kocsi, hogy nem is látja. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy esetleg nem tartották be a szabályzat, mert nem kötelező, hogy épp parkol egy kocsi ami zavarja a kilátást, hogy az autóvezető elfelejti megadni az elsőbbséget.
Biztos vagyok benne, hogy ha kicsit is figyelmesen vezettek, legalább három olyan helyet tudtok mondani, ahol a kereszteződés előtt van egy bringaút átvezetés, és gyakorlatban lehetetlen egyszerre figyelni abba az öt irányba, ahova kellene ahhoz, hogy biztonságosan kikanyarodjatok az autótokkal.

A belső Andrássyn a "bringasávot" (ami legalább közlekedésbiztonsági értelemben bringaút) azért nem használjuk, mert konkrétan életveszélyes, és a ráparkoló autóktól és konténerektől amúgy sem lehet rajta végigmenni. Elég sok kulccsont tört már ott el amiatt, mert az utas (akitől nem várható el, hogy ilyesmiben tapasztalata legyen) kiszálláskor rábassza a bringásra az ajtót.

Perillustris 2008.03.04. 10:08:34

"pusztán arról van szó, h TÖBBEN lesznek a bringások, így a nagy számok törvénye alapján a tahó is több lesz. Sztem DARABRA és nem ARÁNYAIBAN."

Arányaiban 'is' - ezt írtam, s ezt így is gondolom, ugyanis a télen bringázók többsége valóban elhivatott, s ez feltételezi a normálisabb gondolkodást. Ez a gyakorlatban úgy mutatkozik meg, hogy télen 10-ből 7, míg tavasztól őszig 10-ből 3 bringásnak van lámpája.

Így már érted?

ihatethisindapassthingy 2008.03.04. 12:03:28

magwas, a bringautak/bringasávok szerintem is problémásak, bár részemről az úttesten lévő bringasávval nem látok komoly gondot - kivéve, hogy nálunk nem működik, mert beleparkolnak (ld. pl. Bartók Béla út). A belső Andrássyn lévő megoldás a már vázolt okok miatt nem jó, de a járdáról leválasztott sem (bejön a gyalog, illetve autóval jobbra kanyarodva a legjobb szándékkal sem látom a parkoló teherautó által kitakart, 30-al érkező bringást, nemrég ebből volt egy szomorú haláleset).

Viszont ha az úttestet osztjuk meg, akkor jogosan elvárható lenne a bringásoktól is némi belátás, pl. néhány KRESZ-szabály betartása. A világításról, az irányjelzésről vagy a piros lámpánál való megállásról nem is álmodok, de a jobbról előzést baromi jó lenne abbahagyni. Ha az úttesten bringázok, én is kibírom, még ha nem is kellemes. Ha kocsival vagyok és előttem bringás van, nem gond, kikerülöm - szigorúan a másik sávban, jelentős oldaltávolsággal. Eközben lassítom mindkét sáv forgalmát, de ez ilyen, ennyi helyünk van, ezen osztozunk. Aztán a következő lámpánál ismét. Majd ismét. Majd ismét. Majd ismét. A Petőfi hídtól az Oktogonig ugyanazt a bringást 3-4 alkalommal kellene kikerülnöm és nem ő az egyetlen, tehát eleve inkább a belső sávban autózok, de akkor meg már csináljunk bringautat a külső sávból (egyébként nem is lenne rossz ötlet). A jobbról előzés - azon kívül, hogy aránytalanul szívatja a többi közlekedőt - baromi veszélyes is, bár ezt nyilván te is tudod. Hiába van 3 tükröm és két holtterem, ezeket nem tudom egyszerre nézni, miközben előre megyek, pedig balról a motoros előz, jobbról meg a bringás, az előttem lévő meg satufékkel áll meg az úttesten átszaladó gyalogos előtt. Jobbkanyarnál sem látod feltétlenül az irányjelzőm a mögöttem lévő kistehertől, azt laza 30-as tempóval jobbról előzve. Ezzel a legtöbb bringás szerintem tisztában van, mégis irtó ritkán látok még egy olyan marhát, mint én, aki bent áll a sorban. Perillustris CMTV videóiban jól látszik a jelenség.

Szerintem (persze lehet, hogy tévedek), a bringások sokkal több toleranciát kapnának, ha maguk is kísérletet tennének a szabályos közlekedésre. Jelenleg a helyzet elég aránytalan: sokkal több merészen szabálytalan biciklist látok, mint autót és bár az autó a veszélyesebb üzem, ez aligha felmentés a biciklisnek.

Valóban, közlekedjünk egy úttesten. Ehhez adjuk meg egymásnak a megfelelő tiszteletet és tartsuk be legalább a fontosabb szabályokat.

Perillustris 2008.03.04. 14:53:06

"A Petőfi hídtól az Oktogonig ugyanazt a bringást 3-4 alkalommal kellene kikerülnöm"

Ennek azonban nem a bringás az oka.

Én a "motoros sávon" megyek pl. a Nagykörúton. A villamospálya számomra tabu.

ihatethisindapassthingy 2008.03.04. 16:02:05

Perillustris, ez relatív. Ha úgy vesszük, az egésznek az oka, hogy én ott vagyok és még ki is akarom kerülni. Ha meg máshogy, akkor ő van ott és ő akadályoz engem. Egyikünk se akadályozza a másikat. Mindenesetre ez most irreleváns, mert arról beszélnénk, hogy mindannyian közlekedjünk egy úttestten. Mondom: benne vagyok, csak tartsuk be mindannyian a szabályokat.

Bringásként azt gondolom Te is tisztán látod, hogy a jobbról előzés miért problémás. A "motoros sáv" lehelletnyivel jobb, de valakinek mindenképp a jobb keze felé esel és -a - szabálytalanul, kivágva -- sávot váltó autósoknak ugyanúgy áldozatul eshetsz és akkor még a holttérről nem is beszéltünk.

Szerintem egyszer próbáld ki, hogy mennyi időt spórolsz a jobbról előzéssel, egy bejáratott útvonalon, csak a próba kedvéért. Meglepődnék, ha komoly idő (+10% fölött) jönne ki, hacsak a piros lámpánál nem szoktál átcsorogni. Nekem mind a bringás, mind az autós tapasztalatom az, hogy a legtöbb időveszteség a lámpáknál keletkezik, illeve az ahhoz kapcsolódó gyorsításoknál. Ha van egy 50 méter hosszú kocsisor, akkor azt 15km/h-val előzve összesen 12 másodpercet nyersz.

107! 2008.03.04. 16:36:51

"Nem olvastam el a kommenteket, úgyhogy bocsi, ha már írta valaki, de az objektív felelősség mellett ugyanúgy hivatkozhatsz szerintem a közeli hozzátartozóra, és így csak pénzbüntetés járhat büntető pont, és jogsibevonás nélkül!"

Még nem láttam az idevonatkozó rendelkezést, de remélem, hogy nem így lesz! A lényege egyébként ez, ha hivatkozol, és nem tudják megállapítani a szabálysértőt, akkor az üzembentartóval szemben alkalmaznak valamilyen szankciót. Mondjuk ha kivonják az autót a forgalomból... Az már jó lenne, akkor senki nem vállalná be az Sztv 57§-t.

EBEUSS (törölt) 2008.03.04. 16:41:30

Ebben ne reménykedj! :)
Jogsit nem vehetik el, meg büntetőpontot sem adhatnak, mert az üzembentartónak nem kell jogsival rendelkeznie! Marad a pénzbünti.
Kocsit nem hinném hogy kivonják a frogalomból ilyesmiért..., de majd meglátjuk!

107! 2008.03.04. 16:53:40

Eddig az volt a módi, ha nem nyilatkoztál, vagy rosszul írtad le a családtagos hivatkozást, akkor bizony kivonták a forgalomból.

EBEUSS (törölt) 2008.03.04. 17:07:24

Tudom, de ha megfelelően nyilatkozol, akkor eleget teszel törvényi kötelezettségednek.

Ha mostantó kötelező lenne terhelő vallomást tenned a közeli hozzátartozódra, akkor az egész bétékát átfabrikálhatnák.

Marad minden a régiben, csak lesz némi anyagi vonzata a gyorshajtásnak meg mindennek. Szerintem...

EBEUSS (törölt) 2008.03.04. 17:14:37

Mellesleg az autódat nem a szabálysértés miatt vonták ki a forgalomból, hanem azért mert Te, az üzembentartó, nem reagáltál a hatóság felszólítására, hogy nyilatkozz! Ha jól emlékszem 8 napon belül kellett...

Ha hibás nyilatkozat miatt is kivontak autót a forgalomból, akkor szerintem ez jogszerűtlen volt. Persze tévedhetek is! Nem vagyok jogász.

107! 2008.03.04. 17:21:06

Ezt a részt nem változtatják meg. Hivatkozhatsz továbbra is családtagra, csak ha nincs elkövető (mert nem tudták felkutatni...), akkor "jutalmazzák" az üzemben tartót. Ennek a jutalomnak a mértéke fogja meghatározni, hogy mennyire akarnak majd az emberek "családtagot kiálltani" Ha súlyosabb lesz, mint az eredeti szabs.-ért járó, akkor inkább bevállalják a gyorshajtást.

EBEUSS (törölt) 2008.03.04. 17:29:43

Lenne rá egy százasom, hogy ez az összeg kábé pont annyi lesz, mint az adott szabálysértés büntetési összege.
A pontok meg a jogsi megspórolható.

De tényleg kár találgatnunk, majd hamarosan kiderül.

107! 2008.03.04. 17:38:01

Nagyon keresem a törvényi szöveget, de nem találom. Mindenféle híreket hoz fel a kereső, de ezekben 30-300 ezerig írják. (nem tartom hitelesnek, de jól néz ki.) Viszont amit már írtam másik posztban, az valós. Támadják, hogy alkotmányellenes. Soká lehet még ebből dolgozni, pedig hasznos lenne.

Triznyai Döme 2008.03.04. 19:11:40

Egyik ifjú rokonom használja gyalogosként vagy biciklin a figyelmetlen autósok, motorosok, népség-katonaság, válogatott cigánylegények bambaságának oszlatására:
us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/urdefense_1988_8543958

Anno ezernyóccáznagyonrégen pitvarmeszeléskó mikor vezetni tanultam, az oktatóm mondogatta minden biciklistánál, motorosnál: A kétkerekű szélessége mindíg egyenlő a magasságával.

Perillustris 2008.03.04. 19:16:35

Igen, a motorossáv is jobbra van valakinek a Nagykörúton, ez tény.

Nem tudnám kodifikálni, miként viselkedem, azt kivéve persze, hogy a lehető legjobban igyekszem védeni az élet- és vagyonbiztonságot.
Pont ezért nagy ritkán, ha olyan a forgalmi helyzet, elmegyek a jobb szélen, igaz, ilyenkor általában rollerezek, s csak akkor, ha a sávban áll a forgalom.

A motorossávon is lankadatlanul figyelem az előttem lévő szakaszt, tizedmásodpercenként felülvizsgálva azt, megpróbálva kiszámítani a forgalom mozgását.

S ha valaki segít az előrejutásban, MINDIG megköszönöm.

107! 2008.03.04. 19:18:18

:-)))))
Ez baromi jó duma! És milyen igaz!

Perillustris 2008.03.04. 19:24:05

Triznyai Döme: kevés nagyobb tahóságot tudok elképzelni, mint egy ilyennel rádudálni egy gyalogosra vagy egy bicajosra.

Eme eszköznek ráadásul az a baja, hogy amikor szükség lenne rá, akkor nem a nyomkodásával vagy elfoglalva, hanem azzal, hogy fékezz és/vagy manőverezz.

Van ennél sokkal jobb, pont erre tervezve:
www.deltacycle.com/product.php?g=1

De természetesen evvel okítani gyalogost ugyanúgy oltárian tapló dolog.

Triznyai Döme 2008.03.04. 19:47:31

/illustris!
Az általad preferált eszköznek van ám egy nagy baja: csak 30 löketre elég egy töltete és ez Magyarországon édeskevés. (vegyünk pédának egy Váci úti befelé irányú menetet, reggel csak a Dunapláza előtti szakaszon el fog fogyni)

Tapló? Akkora suháng, hogy ha ledugják a nedves földbe egy hét alatt kirügyezik! Viszont mondhatatlanul hatásos. Én egyszer tapasztaltam a működését. Véletlenül futottam össze a gyerekkel a Gyöngyösinél. Én gyalogoltam kifelé, ő meg tolta mellettem a biciklit és dumáltunk. Aztán mikor mentünk volna át a zebrán, egy tahó pizzafutár majd fellökött és még pampogni is kezdett. Mire a rokonygyerök előkapta a tarisznyájából a szerkentyűt és kb 1.5-2 m-ről megtalálta vele a gyökeret. Én majdnem ugrottam egy tripla axelt, de a baromarcú szanzsén felborult.

Perillustris 2008.03.04. 21:07:30

Egyáltalán nem kevés, s ha elfogy a sűrített levegő, bármelyik benzinkútnál után lehet tölteni, de az egyszerű bicajpumpa is megfelelő erre.

Egyébként jó a példa, ugyanis minden nap arra járok legalább 2x, s egyáltalán nem ilyen tragikus a helyzet. A gyalogosoknak mindig elég a csengő is.

Az általad említett esetnél természetesen én sem sajnáltam volna a bunkót, de nem erről beszélek, tudod jól.

Triznyai Döme 2008.03.04. 21:36:40

1-etértünk.
Neki is mondtam, hogy az esetek többségében fölösleges tahóság a szerkentyű, de hát 'stenkém, fiatal még és bohó. Majd kinövi. Ezzel még nem okoz komoly károkat.

Rocko- 2008.03.04. 22:20:59

EBEUSS 2008.03.04. 16:41:30
"Jogsit nem vehetik el, meg büntetőpontot sem adhatnak, mert az üzembentartónak nem kell jogsival rendelkeznie"
tudottamal a tulajnak nem muszáj. legalábbis nekem ez jött le, miután 231231 alkalommal konfiguráltam kötelezőt. :D

EBEUSS (törölt) 2008.03.04. 23:12:48

Igazad van!

De jogsit akkor sem vehetnek el más szabálytalansága miatt, és pontot sem vonhatnak, ez tuti!

ihatethisindapassthingy 2008.03.05. 10:00:03

Perillustris, az eddigi hozzászólásaid alapján igen józan közlekedőnek tűnsz, így a kommentárom nem is igazán hozzád intéztem, inkább általánosságban beszéltem. Sajnos sokaknak nehézséget okoz együtt közlekedni, legyen szó akár bringásról, akár autósról--talán azért, mert nem ismerik egymás szempontjait, illetve csak a jogaikat látják (azaz az udvariasság ismeretlen fogalom). Tutira veszem, hogy ezt naponta többször tapasztalod, akármelyik járművel is közlekedsz.

Részemről a szándék arra irányul, hogy mindkét fél ismerje fel, hogy az együtt közlekedés csak úgy mehet jól, ha *kölcsönösen* tiszteljük, de legalábbis figyelembe vesszük egymást. A motoros-autós viszonyban ez kezd egész jól működni, ideje lenne a bringa-autó viszonyon is javítani és ehhez is két fél kell majd.

Perillustris 2008.03.05. 15:03:08

Igen, sajnos nap mint nap van alkalmam tapasztalni. Borzasztó.

Szerintem egyébként sokat javult az utóbbi években a helyzet, persze 0 közeléből könnyű fejlődni, de nem vagyok telhetetlen. Lassan, de biztosan jobb lesz. Remélem addig is minél kevesebben halnak bele a folyamatba.

vaandor 2008.03.06. 11:18:20

Gondolkodtam én is a jobbról előzés/kikerülés témakörén sokat. Igen, én is művelem olykor.
Szerintem abból az evidenciából ered, hogy a (max sebességben) lassabb járműé az út jobb széle. A motoros ebben egyenrangú az autókkal, tehát ha a motorossávon oson, és megindul mellette bármely sor, akkor egy gázfröccs, és már annak tempójában megy, besorolhat.
A biciklis, ha mondjuk a kocsid orra felé van (balról), és megindul a sor, akkor nem tud úgy megindulni, hogy eléd soroljon (hacsak meg nem várod), és ez esetben a két mozgó sor közé szorul.(Te meg jobbról előzöd, ami szerintem rosszabb, mint fordítva.) Ráadásul haladás és előzés közt folyton váltogatná a sáv jobb és bal szélét. Ahogy valaki írta: ez sokszor egymás után bekövetkezik.
Erre egyébként remek megoldás a kerékpársáv, amiben legálisan megy a másik mellett el hol a bringa, hol a kocsi. (Még ha van is egy-két hátránya. A jobbrakanyar ilyen, de ez kitapasztalható, mindkét részről.)
Ja, és hogy jobb e megelőzni a dugót, még ha néha visszaelőznek is? Természetesen. Többek között ezért járok biciklin. És ha 50 méteren csak 12 mp-et is nyerek, az 5 lámpánál már egy perc, egy Nagykörúton legalább 5-15 perc.

yokli 2008.03.06. 17:49:13

Perillustris · cmtv.freeblog.hu/ 2008.03.04. 10:08:34

huh, hát elsőre is értettem, csak nem értek vele egyet

így már érted?












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása