Ismert, némileg - s talán nem is alaptalanul - negatív kisugárzású kategória, ahová a köznyelv a rendszertelenül-ritkábban autót vezetőket sorolja. Én most mégsem rájuk hívom fel a figyelmet, hanem a "hétvégi biciklisekre", akik ugyanúgy vezetők, s akiket e besorolás ugyanúgy sérthet, mégis - sokéves tapasztalatom alapján - vállalom ezt a "megbélyegzést".
Mindezt kerékpárosként, s egyáltalán nem azért, hogy valaki felsőbbrendűség-tudattal vádoljon. Természetesen nem vagyok különb mint azok, akik csak most, a tavaszias időjárás elérkeztével veszik elő a bringát, de mivel én télen is, a legcudarabb körülmények idején is kerékpárral közlekedem, bővebb rálátásom van a kerékpáros közlekedés egészére.
Télen például egyetlenegy bringás sem jött velem szemben a Váci út mellett haladó egyirányú kerékpárútszakaszon. Kisütött a nap, s rögtön megjelentek. Kérdő tekintetemre általában csodálkozó arckifejezés a válasz, de rendszeres az "én figyelek", s a "lassan megyek" magyarázat is. Ennél persze sokkal tahóbb megnyilvánulások is vannak, de ma már nehéz meglepődnöm bármin is. A döntő többség egyébként nem is tudja, hogy rossz oldalon halad. Ugyanez elmondható az Árpád-hídra is: szinte senki nincs tisztában azzal, hogy az északi oldal a bringásoké, míg a déli a gyalogosoké.
Nincs mit szépíteni a tényen: a tavasztól őszig tartó bringás csúcsszeszonban arányaiban is megtöbbszöröződik a világítás nélküli kerékpárosok száma, akiket - higyje el mindenki - mi, "felvilágosult" bringások utálunk a legjobban. Vannak kerékpárutak, amiket azért nem használok, mert a gyalogosok és a kutyasétáltatók mellett könnyen feltűnik egy-egy ilyen felelőtlen barom a beláthatatlan szakaszon (pl. az Árpád fejedelem útjával párhuzamos kerékpárút Szépvölgyi úti része), s mivel az utazósebességem 30km/h felett van, ez komoly biztonsági kockázatot jelent. Kiegészítésként megjegyzem, a sebességhatár 40km/h, ami egyetlenegy budapesti kerékpárúton sem érhető el biztonságosan. Tudom, autóval se mindig az 50km/h, de az arányok jobbak. Jómagam már rengeteg időt és pénzt áldoztam a helyzet javításáért, egyelőre nem adtam fel ezirányú törekvéseimet. Talán többen találkoztak már az általam kitalált és megvalósított kampánnyal.
S hogy mi a konkrét oka annak, hogy nekiültem ezeket megírni? Semmi más, csak egy egyszerű kérés az autósokhoz, s kerékpárosokhoz egyszerre. Előbbiektől csupán azt kérem, hogy legyenek tisztában a bringás fizikájával, s azzal, hogy a következő néhány hónapban rengeteg bringás lesz az utakon, akik közül sokan nem rendelkeznek elég rutinnal, ám ezt - ahogy az egyéb járművet vezetők - önmaguknak sem vallják be, rosszabb esetben nem is foglalkoznak vele. Utóbbiaktól szinte ugyanazt kérem, azt, hogy legyenek tisztában az autós fizikájával, s azzal is, hogy még több rutintalan, s téves helyzetértékelésű autóvezető lesz az utakon.
Fontos, hogy mi, kerékpárosok ezzel ne éljünk vissza, abban bízva, hogy az autós majd figyel, s vigyáz ránk. Ezt senkinek sem javasoljuk.
Ahogy az autót vezető sem bízhat abban, hogy a kerékpáros figyel, s észrevesz.
Ha pedig valakinek kétsége támad, az üljön át vagy be a másik járműre-járműbe, s próbálja ki azt, hátha legközelebb könnyebben el tudja képzelni, milyen az, ha valaki mellett csak 10cm oldaltávolságot hagynak előzésnél, vagy azt, hogy mit lát egy autóvezető a kivilágítatlan, ráadásul a totális elhülyülés jeleként sötét ruházatot viselő kerékpárosból.
Az irányjelzés pedig nem úri huncutság, bátran használják mind az autósok, mind a kerékpárosok!
Nem szeretném, ha értelmetlen flame indulna arról, hogy minden arra vezethető vissza, hogy nincs kerékpáros jogsi vagy rendszám. Autós, kamionos van, láthatjuk is az eredményét nap mint nap. Másik poszt vagy másik blog témája lehetne az, amiért régóta lobbizunk: KRESZ-oktatást az általános iskolákba!
Ne feledjük, a bunkóság nem járműfüggő: aki tahó, az gyalogosként, bringásként, autósként és kamionosként, valamint pilótaként is az lesz.
Egy ideális világban fentiek maguktól értetődő dolgok, nem kellene külön bejegyzés erről. Ám azt semmi nem bizonyítja jobban, hogy nem élünk ideális világban, minthogy ennek a blognak nem kell heteket várnia egy-egy friss posztra.
Megjelentek a hétvégi vezetők
2008.03.03. 09:45 :: SilentSound
Perillustris már több jó sztorit is írt nekünk. Ezekben nem folyik vér, nem loccsan agyvelő az aszfaltra, semmi drog vagy szex nincs a történetben - ezzel most valószínűleg az e sorokat olvasók 80%-a már rá is kattintott a vissza gombra a böngészőjében -, mégis érdekes, megfontolandó dolgokat írt arról az egymásra való odafigyelésről, közlekedési kultúráról, ami ma Magyarországon leginkább csak foltokban van jelen.
93 komment
Címkék: biztonság közlekedés autó sztereotípia kerékpár béna
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Rocko- 2008.03.03. 10:27:15
meg a többi autós olyan, mint én! :D
szóval hasznos, tessék megfontolni!
Nagykócsag 2008.03.03. 10:47:26
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.03.03. 10:53:09
ex-dr. vuk 2008.03.03. 10:55:58
Siman be tudok tekerni ugy a varosba, hogy egyetlen vilagito bicajost sem latok.
Telen en pl. ki se kapcsolom a dinamot.. Napkozben ugyis melo, mire hazaerek es tudok bicajozni meg ugyis sotet van. (Meloba motorral jarok, mea culpa.. messzi van)
Charlie Drop 2008.03.03. 10:58:05
ex-dr. vuk 2008.03.03. 11:08:03
Igy van. de en pont ugyanennyire tamogatom az 5 evenkenti kreszvizsgat azoknak is, akiknek van jogsi... Hatha ugy nem felejtik el (hogy a kresz valtozasok koveteserol ne is beszeljunk).
Perillustris 2008.03.03. 11:27:49
csoni 2008.03.03. 11:29:40
mxplanet 2008.03.03. 11:33:54
Perillustris 2008.03.03. 11:34:13
gravy_t 2008.03.03. 11:36:37
aszondom legyen villogó fény. egy bringalámpa nem olyan nagy, ha csak pislákol, nehéz észrevenni. rendes, "világítós" lámpa fölösleges előre, mert közvilágítás van, tehát te látod, merre mész. az a lényeg inkább, hogy az autós észrevegyen, ha jössz.
a fényvisszaverők azok szerintem is legyenek. a küllőkre is!
mxplanet 2008.03.03. 11:36:51
Dr Kangörény 2008.03.03. 11:39:36
vadnyul · http://kismaganszelsojobb.blogspot.com 2008.03.03. 11:43:42
Eddigi legveszélyesebb találkozásom egy kivilágítatlan bringással: vidéki mellékút egy városból kifelé, sötétben, amikor hirtelen a fényszóró elé kerül egy kivilágítatlan biciklis és csak a vészfékezés mentette meg az elütéstől.
Lehet támogatni az említett kampányt?
Rocko- 2008.03.03. 11:48:02
nem egészen ezt mondtam. :)
Perillustris · cmtv.freeblog.hu/ 2008.03.03. 11:34:13
mármint úgy, h a kabát is a kcsoiban van? teljes egészsében? :D
gravy_t 2008.03.03. 11:49:12
nagyobb felbontásban elérhető valahol a plakát? én is nyomtatnék párat...
Szalay Károly 2008.03.03. 11:57:29
A közlekedéssel kapcsolatban (és majd' mindegy, hogy hol és milyen helyzetben)sokszor az eszembe jutott az a gondolat, hogy a pirmitiv, böszme jármüvezetö, vagy gyalogos nem gondol arra, amikor egy másik közlekedési formát mivel, akkor Ö van a másik oldalon? Vagy lehet, hogy a (inkább) a jármüvezetö, lelkileg belenött a jármüvébe és nem is gondolkodik másképpen, mint' egy jármüvezetö?
Perillustris 2008.03.03. 12:00:10
insert_click · http://legjobbpalinka.hu 2008.03.03. 12:02:58
Apósom kedvenc története, amikor (náluk vidéken) sötétedés után a jóemberek mentek haza munkából, külterület és az egyik nem volt kivilágítva, két srác majdnem elütötte (90km a megengedett az adott részen), majd megálltak, elagyabugyálták a csávót és elmagyarázták neki, hogy jobban fájna ha elütötték volna. Utána a pasi vett lámpát, dinamót.
Manyizga (törölt) 2008.03.03. 12:03:06
Vélem 2008.03.03. 12:06:43
Perillustris 2008.03.03. 12:20:40
vincenzo 2008.03.03. 12:26:03
Sportmotorra, sportautóra X teljesítmény felett pedig külön vizsga (5 évente szintén ismételt), versenypályán, mert a közút nem 4-500 lóerős autókra és versenymotorokra lett kitalálva. Tudom, hogy lehet normálisan is közlekedni egy RS6 kategóriájú - sztem. csodálatos - autóval, és én sem vagyok szent, ami a sebességhatárok (ésszerű) betartását illeti, de pl. a 180 a Váci úton azért egy kicsit durva...
A gyalogosoknak és bringásoknak meg egyet kell megérteniük, attól hogy sötétben belőlem látszik két nagy fényes izé, ők még mindíg tehénfeketék számomra, amíg nem gondoskodnak a láthatóságukról. Én elöl-hátul villogok a vason, még erdőben is, manapság ugye ki tudja...
Manyizga (törölt) 2008.03.03. 12:35:32
Kisikasa · http://autozz.blog.hu 2008.03.03. 12:40:56
ihatethisindapassthingy 2008.03.03. 12:45:50
Ha bringára ülök, egy egész sor KRESZ-szabályt megszegek, de nem azokat vagy nem úgy, hogy az embereket vagy a többi közlekedőt veszélyeztesse, pl. ha járdán megyek, akkor csak lassan, sarkoknál extra figyelem és helyezkedés, gyalogátkelőn nem 30-al átrongyolni és elcsapatni magamat egy jobbra/balra kanyarodóval, stb.
yokli 2008.03.03. 12:48:16
Ne feledjük: aki tahó, az egész évben tahó, aki nem az, az szezonális bringásként sem az.
pusztán arról van szó, h TÖBBEN lesznek a bringások, így a nagy számok törvénye alapján a tahó is több lesz. Sztem DARABRA és nem ARÁNYAIBAN.
én pl. szezonális bringás vagyok, áprilistól novemberig azzal járok dolgozni is, de maximálisan tiszteletben tartom a szabályokat.
Télen csak a téli bunda ugrik fel, a tahóság nem, hidd el ;)))
Celtic 2008.03.03. 12:51:13
De -bar nem ide tartozik - ugyanilyen fontos lenne alapfoku kozgaz a kozepiskolakba, hogy ne total elhulyult szavazokat neveljen az iskola.
bandeenator · http://kritika3.blog.hu 2008.03.03. 12:52:05
Nem várhatja el, h vigyázzanak rá, érdemesebb kerékpárúton menni, bár tudom, helyenként az is veszélyes.
Ki vigyáz kire: ez sztem kölcsönösen hiányzik. Kerékpéros és gyalogos tekintetében mindenképp. Ez részben betudható annak, h a járdából választottak le egy rész bicikliútnak (pl Váci út, Tesco környéke).
Irányjelzőt használni meg luxus, rengeteg példát tudna erre mindenki sorolni. (meg az erlsőbbségmegídásól is.)
A gyakorlati vizsga rendszeres ismételtetését jó ötletnek tartom.
(Közlekedéssel kapcsolatos több részben kifejtett álláspontom a blogomban olvasható. Természetesen elsősorban bp-i viszonylatban értendő.)
vincenzo 2008.03.03. 13:00:28
magwas · http://rabic.kicks-ass.org/ 2008.03.03. 13:02:16
A bicikliút-hálózat nem megoldás. Városon belül lehetetlen biztonságos bringautat tervezni és építeni. Itt a megoldás az, ha az autósok és a bringások közösen használják az utat. A bringásoknak azt kell megérteniük, hogy jól kell látszani és kiszámíthatóan kell közlekedni*, az autósoknak meg azt, hogy nem a bringás miatt nem tud haladni, hanem a többi autó miatt, sőt az esetek tulnyomó többségében a bringás még ha akarná, akkor sem bírná feltartani.
*: na jó a bringán még azt is tudni kell, hogy az autós mikor nem fog rá számítani, amikor egyébként tök szabályosan megy: magwas.freeblog.hu/files/nothit/index.html
Rocko- 2008.03.03. 13:08:15
Manyizga (törölt) 2008.03.03. 13:14:12
Ha a biciklis szabályosan közlekedik, akkor 200%-os joga van arra, hogy vigyázzon rá egy GÉPjármű vezetője. Mivel a GÉPjármű vezetése veszélyes üzemnek számít. A bringázás meg nem. A felelősség tekintetében is ítélik meg a feleket. Amennyiben egy PICI esély is volt, hogy a gépjárművezető figyelmesebb vezetéssel elkerülné a balesetet, akkor a már minimum megoszlik a felelősség közte és az elcsapott bringás között.
Speciel rám szoktak dudálni autók akkor is, amikor totál szabályosan közlekedek. Ilyenkor én "nagyon megijedek" és elkezdek kacsázni. Erre szép nagy ívben kerülnek. Ez volt a céljuk, hogy megijedjek, nem? :))
KilgorTrout 2008.03.03. 13:15:16
Egyébként magam is gyakorló bringás vagyok, és a pofámon ég a bőr az idióták miatt, hogy nem képesek venni a tecsóban 850 Ft-ért egy lámpaszettet.
A rohadt kommunizmusban volt pl. olyan, hogy KRESZ-park, KRESZ-dominó, az a kutyás-cicás tévéműsor...:) Nehogymá' a Duna Plaza, Győzike meg a Pokémon miatt nincs rá lehetőség!
ihatethisindapassthingy 2008.03.03. 13:30:57
Mistral1 2008.03.03. 13:38:30
Én a városi KRESZ-verseny első helyezettjeként kaptam ajándékba a POLIKRESZ-t - a múlt évezredben, 76-ban :-)
Most raktam össze a gyerekeknek újra, elem-kímélés címén egy külső tápot kapott. Már a biciglis boltban is mondták, hogy ők is szívesen forgalmaznának egy ilyet...
gyk: közlekedési helyzetek, elsősorban elsőbbségadási szituk, 3-4-5 kérdéssel laponként - 60 lap volt hozzá, egyszer sikerült hiba nélkül végigcsinálnom - talán 1980-ban...
Én is rengeteget bringázom, kocsi is, motor is. Mindhárom életveszély - sajnos. Anno 1986 körül délbudáról biciglivel jártam északbudára, nagyjából a 86-os busz vonalán - és még mindig élek. Ma már nem merném megcsinálni, csak Humvee-val :-(
ex-dr. vuk 2008.03.03. 13:45:44
Lampaszett baszottul semmi nem er, mertugye ha lemerul az elem akkor ujabb ok arra, hogy miert nem vilagit... En nem ertem, hogy a dinamos lampa miert ment ki a dovatbol, mindenfele plusz macera nelkul (lelopjak, elemcsere) van lampam MINDIG MINDENHOL, ha kell... Es nem lassitja a bicajt, ha esetleg ez volna a gond (amugy lehet kombinalni is a kettot - lemerul az elem ott a dinamos). Nem csuszik esoben, lehet ra kapni gumisapkat, azzal rendesen tapad a kerekre.
laposmacska 2008.03.03. 13:46:38
Tegnap közlekedtünk a gépjárművel, és feltűnt, hogy egy másik autó irányjelzés nélkül előzött meg. Ezt én is nagyon utálom, és igazából sajnos nem volt feltűnő jelenség, csak megjegyeztük. Aztán mikor az addig előttünk haladót előzte pár másodperccel később rájöttünk a titokra: Csávó elkezdte az előzést, majd mikor a másik autó mellé ért, akkor villantott egyet (pontosan egyet) az irányjelzővel, majd ugyanúgy irányjelző nélkül vissza. Na ezt tegyétek az ablakba.
Egyébként én is köcsög voltam, és balfsz, hétvégi kalapnélküli sofőr, de egy (alig látható) biciklist sikerült úgy megelőzni két falu közt, hogy nem tudtam, pont úgy értem mellé, mikor szemből is jöttek. Biztos le kellett húzódnia a szemből jövőnek, így köszönöm, hogy megmentette az életünket! Én meg megtanultam, hogy sötétben különösen kell figyelni a biciklisekre. És örülök, hogy az ijedtséggel megúsztuk. Ja, és nem volt rajta mellény... De tudom, hogy nekem kellett volna jobban figyelnem.
Rocko- 2008.03.03. 13:50:09
"Örömmel látom, hogy ebben a blogban is tudnak emberek értelmes modorban hozzászólni. Perrillustrisnak totál igaza van."
kezdjem? :>
gaborpesti 2008.03.03. 14:05:46
Nem elég lámpa, elem is kell bele ráadásul jól is kell felerősiteni a biciklire. Továbbá nem a legolcsóbb vackot célszerű használni, bizonyos gyakoriságú bringázás mellett.
Konkrétum. 1 ledes kulcstartó mlg akár használható is lehetne egy infó figyelembevételével: Van iránya. Ha a föld felé lógva fityeg akkor az alulról jövők vesznek csak észre. Fel lehet rakni gumival megerősitve úgy hogy jol legyen.
Akár indukciós akár dinamos megoldás hátránya hogy mikor megálsz nem látszol. Mikor tolod akkor sem. Jó melléjük egy kis villogó. Ráadásul a fáradékonyságra hajlamosak szürkületben kikapcsolják. Ne tedd. Nem véletlen hogy az autók is világitanak nappal.
Ja és a narancs/sárga/etc egz elég divatos szin. Mármint ha életben maradni divat.
gravy_t 2008.03.03. 14:20:07
kösz!
fm! 2008.03.03. 14:49:29
- alsórendű út, passat kb. 120-al 10 centire mellettem el, a menetszél majdnem ledöntött az útról,
- városban csak 2x ütöttek el majdnem,
- bringaúton papa, mama, gyerekek, babakocsi, 2 bringás egymás mellett stb.
Szóval autóba be, S40 ajtaja becsuk, azóta viszonylag biztonságban érzem magam, bringára rá sem nézek...
Reggie 2008.03.03. 14:51:22
mxplanet 2008.03.03. 14:57:11
éppúgy mint pl németországban, ahol a járda egy része a bicikli sáv.
ott a biciklisnek van mindig elsőbbsége, még a gyalogossal szemben is.
Laciii 2008.03.03. 15:19:01
Németországban ismerik mi az, hogy "elsőbbsége van", nálunk ott a macisajt, kiegészitő táblával, mégis kivasalnának.
De elkanyarodtunk a témától.
A témához annyit tennék hozzá, hogy aksit érdemes használni, sima elem lehet, hogy félév múlva is világit, csak sokkal gyengébben.
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.03.03. 15:33:02
107! 2008.03.03. 15:40:09
Kerékpár út! Andrássi úton van konkrét sáv a bringásoknak, mégsem használják. Ott mi lehet a baj?
Világítás! Sajnos itt is látszik, hogy a törvények nem követik a technikát. Még mindig az az előírás, hogy folyamatos fényt adó világítással kell felszerelni a kerékpárokat, holott bizonyított tény, hogy a villogó pios, és fehér fény sokkal feltűnőbb, hatékonyabb. Ha a szemébe világít a szembejövőnek? Akkor feltehetőleg rosszul van beállítva, csak kicsit buktatni kell rajta lefelé.
KRESZ a suliban! Az az igazság, hogy szívesen áldoznék a szabadidőmből pár órát hetente ilyesmire. Ehhez csak az kell, hogy esetleg iskolaigazgatók, tanárok megkeressék az illetékes rendőri vezetőt, és egyeztessenek. Itt pesten szerintem a Közlekedési Főosztály vezetője lenne a legkézenfekvőbb. Úgy is akad nálunk tanári diplomás kolega is, de mint mondtam bármikor bevethető vagyok ilyen helyzetekre.
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.03.03. 15:44:06
107! 2008.03.03. 15:52:41
Hemü 2008.03.03. 16:02:09
Ez az ijedten kacsázós figura nekem is megfordult már a fejemben, de aztán eszembe jutott, hogy ez legalább annyira közúti veszélyeztetés (3 évig terjed), mint amikor az autós leszorít, vagy ha pár méterrel mögöttem megszólaltatja a nagypapaugrasztót.
Még szerencse, hogy otthon, a négy fal között szoktak ilyesmik eszembe jutni. :-)
Fedor 2008.03.03. 15:44:06
Az Oktogonon kívül NINCS bicikliút. Az járda, amire te gondolsz.
Hemü 2008.03.03. 16:04:53
dezso 2008.03.03. 16:09:18
Nem mindegy, hogy valami biztonságosnak látszik, vagy valóban az is. Nagy különbségek lehetnek, bicikliútféleségek esetén vannak is.
Ráadásul nem lehet mindenhova ilyesmit építeni.
mxplanet 2008.03.03. 16:15:20
Hemü 2008.03.03. 16:25:23
Ha javul a menteliás, akkor meg már azért nem kell a járdára száműzni a kerékpárosokat. Így gondolom.
mxplanet 2008.03.03. 16:33:05
ihatethisindapassthingy 2008.03.03. 17:08:53
Balesetveszélyes több szempontból is: a jobbra kanyarodók nem feltétlenül veszik észre a bringást, illetve az utasok (akik legtöbbször nem néznek a tükörbe) rányitják a bringaútra az ajtót.
Azon a részen mindig elszánom magam, hogy a bringaúton megyek és az Oktogontól kb. a Nagymezőig bírom, utána járda. Vagy úttest, de ott nem szeretek bringázni ilyen helyen, mert túl nagy a forgalom, hogy sávon kívül tudnának előzni az autók.
107! 2008.03.03. 17:55:24
Radical Massza 2008.03.03. 18:10:10
dezső, bújj ki az odúdból és nézz körül egy kicsit a világban. Több milliós városok képesek biztonságos infrastruktúrát teremteni a budapesti áraknál olcsóbban, de ott nem az autós a szent tehén.
Tudod a sorrend: gyalogos-kerékpáros-tömegközlekedés-autós.
Radical Massza 2008.03.03. 18:14:06
Itt elolvasható egy könyv, amelyben a nyugati kerékpáros infrastruktúra létrehozásának több évtizedes tapasztalatai és irányelvei, képekkel illusztrálva találhatók:
mek.oszk.hu/01200/01210/
A szabályok pedig működni fognak, mert május 1-től nagy áldozatok lesznek, csak tudjátok adminisztrálni a közúti feljelentéseket, már sokan készülnek rá.
107! 2008.03.03. 18:17:27
Radical Massza 2008.03.03. 18:24:06
De ha nem teszünk semmit, a szocializálatlan törvényen kívüliek a közutakon és zebrákon kipusztítják a családunkat, s ez ellen lépni kell.
A hivatalos követelmény mindössze ennyi a sikeres feljelentéshez:
Hatóságunk az Ön segítő szándékát abban az esetben tudja felhasználni – figyelembe véve az 1999. évi LXIX. Szabálysértési törvény 82. § (1), (3) bekezdését -, ha az Ön által készített videó felvételen jól látható a szabálysértés időpontja, annak pontos helyszíne, a szabálysértés ténye, és a szabálysértést elkövető jármű rendszáma, illetve vezetője. Valamint a videó felvételhez mellékelnie kell az Ön nevével, pontos címével ellátott írásos bejelentését, amit hatóságunkra postai úton megküld, vagy ezt személyesen a kapitányságunkon is megteheti, ami jegyzőkönyv formájában rögzítésre kerül.
107! 2008.03.03. 18:41:22
EBEUSS (törölt) 2008.03.03. 21:14:31
vuk_ 2008.03.03. 22:43:11
Te.. En a villogonak is orulnek a biciklin, csak LEGYEN! A rendor sem buntet meg, ha van villogod, es ez igy jol is van. A nagyobb gond, hogy 80%-nak SEMMILYEN lampaja sincs.
Hemü 2008.03.04. 06:55:43
criticalmass.hu/forum/20070711/kerekparut-es-vilagitas#comment-73788
magwas · http://rabic.kicks-ass.org/ 2008.03.04. 10:08:13
El kell titeket keserítselek: A szeparált bringás infrastruktúra városon belül nem működik, erre már a hollandok és a németek is rájöttek. A vonatkozó - nem kötelezően betartandó - szabálykönyv szerint pl. az átvezetés tervezési sebessége 7.5 km/h. Ez azt jelenti, hogy egy szabályosan tervezett bringaút átvezetésben az elsőbségével élő, és erről mit sem tudó, ezért mondjuk tízzel közlekedő bringást úgy elcsaphatja egy kocsi, hogy nem is látja. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy esetleg nem tartották be a szabályzat, mert nem kötelező, hogy épp parkol egy kocsi ami zavarja a kilátást, hogy az autóvezető elfelejti megadni az elsőbbséget.
Biztos vagyok benne, hogy ha kicsit is figyelmesen vezettek, legalább három olyan helyet tudtok mondani, ahol a kereszteződés előtt van egy bringaút átvezetés, és gyakorlatban lehetetlen egyszerre figyelni abba az öt irányba, ahova kellene ahhoz, hogy biztonságosan kikanyarodjatok az autótokkal.
A belső Andrássyn a "bringasávot" (ami legalább közlekedésbiztonsági értelemben bringaút) azért nem használjuk, mert konkrétan életveszélyes, és a ráparkoló autóktól és konténerektől amúgy sem lehet rajta végigmenni. Elég sok kulccsont tört már ott el amiatt, mert az utas (akitől nem várható el, hogy ilyesmiben tapasztalata legyen) kiszálláskor rábassza a bringásra az ajtót.
Perillustris 2008.03.04. 10:08:34
Arányaiban 'is' - ezt írtam, s ezt így is gondolom, ugyanis a télen bringázók többsége valóban elhivatott, s ez feltételezi a normálisabb gondolkodást. Ez a gyakorlatban úgy mutatkozik meg, hogy télen 10-ből 7, míg tavasztól őszig 10-ből 3 bringásnak van lámpája.
Így már érted?
ihatethisindapassthingy 2008.03.04. 12:03:28
Viszont ha az úttestet osztjuk meg, akkor jogosan elvárható lenne a bringásoktól is némi belátás, pl. néhány KRESZ-szabály betartása. A világításról, az irányjelzésről vagy a piros lámpánál való megállásról nem is álmodok, de a jobbról előzést baromi jó lenne abbahagyni. Ha az úttesten bringázok, én is kibírom, még ha nem is kellemes. Ha kocsival vagyok és előttem bringás van, nem gond, kikerülöm - szigorúan a másik sávban, jelentős oldaltávolsággal. Eközben lassítom mindkét sáv forgalmát, de ez ilyen, ennyi helyünk van, ezen osztozunk. Aztán a következő lámpánál ismét. Majd ismét. Majd ismét. Majd ismét. A Petőfi hídtól az Oktogonig ugyanazt a bringást 3-4 alkalommal kellene kikerülnöm és nem ő az egyetlen, tehát eleve inkább a belső sávban autózok, de akkor meg már csináljunk bringautat a külső sávból (egyébként nem is lenne rossz ötlet). A jobbról előzés - azon kívül, hogy aránytalanul szívatja a többi közlekedőt - baromi veszélyes is, bár ezt nyilván te is tudod. Hiába van 3 tükröm és két holtterem, ezeket nem tudom egyszerre nézni, miközben előre megyek, pedig balról a motoros előz, jobbról meg a bringás, az előttem lévő meg satufékkel áll meg az úttesten átszaladó gyalogos előtt. Jobbkanyarnál sem látod feltétlenül az irányjelzőm a mögöttem lévő kistehertől, azt laza 30-as tempóval jobbról előzve. Ezzel a legtöbb bringás szerintem tisztában van, mégis irtó ritkán látok még egy olyan marhát, mint én, aki bent áll a sorban. Perillustris CMTV videóiban jól látszik a jelenség.
Szerintem (persze lehet, hogy tévedek), a bringások sokkal több toleranciát kapnának, ha maguk is kísérletet tennének a szabályos közlekedésre. Jelenleg a helyzet elég aránytalan: sokkal több merészen szabálytalan biciklist látok, mint autót és bár az autó a veszélyesebb üzem, ez aligha felmentés a biciklisnek.
Valóban, közlekedjünk egy úttesten. Ehhez adjuk meg egymásnak a megfelelő tiszteletet és tartsuk be legalább a fontosabb szabályokat.
Perillustris 2008.03.04. 14:53:06
Ennek azonban nem a bringás az oka.
Én a "motoros sávon" megyek pl. a Nagykörúton. A villamospálya számomra tabu.
ihatethisindapassthingy 2008.03.04. 16:02:05
Bringásként azt gondolom Te is tisztán látod, hogy a jobbról előzés miért problémás. A "motoros sáv" lehelletnyivel jobb, de valakinek mindenképp a jobb keze felé esel és -a - szabálytalanul, kivágva -- sávot váltó autósoknak ugyanúgy áldozatul eshetsz és akkor még a holttérről nem is beszéltünk.
Szerintem egyszer próbáld ki, hogy mennyi időt spórolsz a jobbról előzéssel, egy bejáratott útvonalon, csak a próba kedvéért. Meglepődnék, ha komoly idő (+10% fölött) jönne ki, hacsak a piros lámpánál nem szoktál átcsorogni. Nekem mind a bringás, mind az autós tapasztalatom az, hogy a legtöbb időveszteség a lámpáknál keletkezik, illeve az ahhoz kapcsolódó gyorsításoknál. Ha van egy 50 méter hosszú kocsisor, akkor azt 15km/h-val előzve összesen 12 másodpercet nyersz.
107! 2008.03.04. 16:36:51
Még nem láttam az idevonatkozó rendelkezést, de remélem, hogy nem így lesz! A lényege egyébként ez, ha hivatkozol, és nem tudják megállapítani a szabálysértőt, akkor az üzembentartóval szemben alkalmaznak valamilyen szankciót. Mondjuk ha kivonják az autót a forgalomból... Az már jó lenne, akkor senki nem vállalná be az Sztv 57§-t.
EBEUSS (törölt) 2008.03.04. 16:41:30
Jogsit nem vehetik el, meg büntetőpontot sem adhatnak, mert az üzembentartónak nem kell jogsival rendelkeznie! Marad a pénzbünti.
Kocsit nem hinném hogy kivonják a frogalomból ilyesmiért..., de majd meglátjuk!
107! 2008.03.04. 16:53:40
EBEUSS (törölt) 2008.03.04. 17:07:24
Ha mostantó kötelező lenne terhelő vallomást tenned a közeli hozzátartozódra, akkor az egész bétékát átfabrikálhatnák.
Marad minden a régiben, csak lesz némi anyagi vonzata a gyorshajtásnak meg mindennek. Szerintem...
EBEUSS (törölt) 2008.03.04. 17:14:37
Ha hibás nyilatkozat miatt is kivontak autót a forgalomból, akkor szerintem ez jogszerűtlen volt. Persze tévedhetek is! Nem vagyok jogász.
107! 2008.03.04. 17:21:06
EBEUSS (törölt) 2008.03.04. 17:29:43
A pontok meg a jogsi megspórolható.
De tényleg kár találgatnunk, majd hamarosan kiderül.
107! 2008.03.04. 17:38:01
Triznyai Döme 2008.03.04. 19:11:40
us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/urdefense_1988_8543958
Anno ezernyóccáznagyonrégen pitvarmeszeléskó mikor vezetni tanultam, az oktatóm mondogatta minden biciklistánál, motorosnál: A kétkerekű szélessége mindíg egyenlő a magasságával.
Perillustris 2008.03.04. 19:16:35
Nem tudnám kodifikálni, miként viselkedem, azt kivéve persze, hogy a lehető legjobban igyekszem védeni az élet- és vagyonbiztonságot.
Pont ezért nagy ritkán, ha olyan a forgalmi helyzet, elmegyek a jobb szélen, igaz, ilyenkor általában rollerezek, s csak akkor, ha a sávban áll a forgalom.
A motorossávon is lankadatlanul figyelem az előttem lévő szakaszt, tizedmásodpercenként felülvizsgálva azt, megpróbálva kiszámítani a forgalom mozgását.
S ha valaki segít az előrejutásban, MINDIG megköszönöm.
107! 2008.03.04. 19:18:18
Ez baromi jó duma! És milyen igaz!
Perillustris 2008.03.04. 19:24:05
Eme eszköznek ráadásul az a baja, hogy amikor szükség lenne rá, akkor nem a nyomkodásával vagy elfoglalva, hanem azzal, hogy fékezz és/vagy manőverezz.
Van ennél sokkal jobb, pont erre tervezve:
www.deltacycle.com/product.php?g=1
De természetesen evvel okítani gyalogost ugyanúgy oltárian tapló dolog.
Triznyai Döme 2008.03.04. 19:47:31
Az általad preferált eszköznek van ám egy nagy baja: csak 30 löketre elég egy töltete és ez Magyarországon édeskevés. (vegyünk pédának egy Váci úti befelé irányú menetet, reggel csak a Dunapláza előtti szakaszon el fog fogyni)
Tapló? Akkora suháng, hogy ha ledugják a nedves földbe egy hét alatt kirügyezik! Viszont mondhatatlanul hatásos. Én egyszer tapasztaltam a működését. Véletlenül futottam össze a gyerekkel a Gyöngyösinél. Én gyalogoltam kifelé, ő meg tolta mellettem a biciklit és dumáltunk. Aztán mikor mentünk volna át a zebrán, egy tahó pizzafutár majd fellökött és még pampogni is kezdett. Mire a rokonygyerök előkapta a tarisznyájából a szerkentyűt és kb 1.5-2 m-ről megtalálta vele a gyökeret. Én majdnem ugrottam egy tripla axelt, de a baromarcú szanzsén felborult.
Perillustris 2008.03.04. 21:07:30
Egyébként jó a példa, ugyanis minden nap arra járok legalább 2x, s egyáltalán nem ilyen tragikus a helyzet. A gyalogosoknak mindig elég a csengő is.
Az általad említett esetnél természetesen én sem sajnáltam volna a bunkót, de nem erről beszélek, tudod jól.
Triznyai Döme 2008.03.04. 21:36:40
Neki is mondtam, hogy az esetek többségében fölösleges tahóság a szerkentyű, de hát 'stenkém, fiatal még és bohó. Majd kinövi. Ezzel még nem okoz komoly károkat.
Rocko- 2008.03.04. 22:20:59
"Jogsit nem vehetik el, meg büntetőpontot sem adhatnak, mert az üzembentartónak nem kell jogsival rendelkeznie"
tudottamal a tulajnak nem muszáj. legalábbis nekem ez jött le, miután 231231 alkalommal konfiguráltam kötelezőt. :D
EBEUSS (törölt) 2008.03.04. 23:12:48
De jogsit akkor sem vehetnek el más szabálytalansága miatt, és pontot sem vonhatnak, ez tuti!
Rocko- 2008.03.05. 07:36:44
ihatethisindapassthingy 2008.03.05. 10:00:03
Részemről a szándék arra irányul, hogy mindkét fél ismerje fel, hogy az együtt közlekedés csak úgy mehet jól, ha *kölcsönösen* tiszteljük, de legalábbis figyelembe vesszük egymást. A motoros-autós viszonyban ez kezd egész jól működni, ideje lenne a bringa-autó viszonyon is javítani és ehhez is két fél kell majd.
Perillustris 2008.03.05. 15:03:08
Szerintem egyébként sokat javult az utóbbi években a helyzet, persze 0 közeléből könnyű fejlődni, de nem vagyok telhetetlen. Lassan, de biztosan jobb lesz. Remélem addig is minél kevesebben halnak bele a folyamatba.
vaandor 2008.03.06. 11:18:20
Szerintem abból az evidenciából ered, hogy a (max sebességben) lassabb járműé az út jobb széle. A motoros ebben egyenrangú az autókkal, tehát ha a motorossávon oson, és megindul mellette bármely sor, akkor egy gázfröccs, és már annak tempójában megy, besorolhat.
A biciklis, ha mondjuk a kocsid orra felé van (balról), és megindul a sor, akkor nem tud úgy megindulni, hogy eléd soroljon (hacsak meg nem várod), és ez esetben a két mozgó sor közé szorul.(Te meg jobbról előzöd, ami szerintem rosszabb, mint fordítva.) Ráadásul haladás és előzés közt folyton váltogatná a sáv jobb és bal szélét. Ahogy valaki írta: ez sokszor egymás után bekövetkezik.
Erre egyébként remek megoldás a kerékpársáv, amiben legálisan megy a másik mellett el hol a bringa, hol a kocsi. (Még ha van is egy-két hátránya. A jobbrakanyar ilyen, de ez kitapasztalható, mindkét részről.)
Ja, és hogy jobb e megelőzni a dugót, még ha néha visszaelőznek is? Természetesen. Többek között ezért járok biciklin. És ha 50 méteren csak 12 mp-et is nyerek, az 5 lámpánál már egy perc, egy Nagykörúton legalább 5-15 perc.
yokli 2008.03.06. 17:49:13
huh, hát elsőre is értettem, csak nem értek vele egyet
így már érted?
Perillustris 2008.03.08. 19:25:15