Így hétfő reggel talán kicsit nagy falat lesz Jacopo Belbo írása, de miközben a kávét kortyolgatjátok, érdemes elgondolkodni mondanivalóján és a miérteken.
Régóta olvasom ezt a blogot, sokat tanultam az itt leírt esetekből mind az emberi pszichét, mind pedig a magyarországi autós közlekedés morálját és csínját-bínját illetően.
Két hete egy hétvégére Ausztriában jártam a családommal egy rövid bécsi kirándulás, illetve a burgenlandi magyar várak megtekintése céljából. Sok érdekeset és gyönyörűt láttunk, de engem az osztrák közlekedés is nagyon megfogott. Mivel autós blogról van szó, engedjétek meg, hogy megosszam veletek egy autós kirándulás impresszióit. Azt hiszem, tanulságos lehet mindaz, amiket tapasztaltam.
Bécsbe érve pár perc alatt megtaláltuk GPS-szel az előre Interneten kinézett P+R (Park & Ride) parkolót, ahol napi 3 euróért biztonságosan leparkolhattuk a kocsit. Bécs külvárosaiban összesen 9db ilyen, napi 3 euróba (kb. 1700Ft) kerülő, metrómegálló mellé telepített parkolóház létezik, a legkisebb 130, a legnagyobb 1800 férőhellyel bír; ezen felül van iszonyatos mennyiségű, kisebb-nagyobb belvárosi parkolóház is, ahol persze drágább a parkolás. Minden parkolóház adata címmel, árakkal elérhető az Interneten. A parkolóházak teljesen automaták, a jegykiadás és a fizetés is „több nyelven kommunikáló” automatákkal történik.
Napi (24 óráig az összes tömegközlekedési eszközre érvényes) jegyeket vásároltunk, darabját 5,7 euróért (kb. 1400Ft) és beutaztuk szinte egész Bécset metróval, gyorsan, kényelmesen, olcsón. A gyerekek ingyen jöttek, mert 6 év alatt eleve ingyenes az utazás, 16 év alatt pedig az osztrák iskolaszünet idejére ingyenes a tömegközlekedés. A bécsi metró tiszta, csöndes, gyors és teljességgel biztonságos, jól átlátható, minden szerelvényen több tucat ülőhely is akadt. 5 metróvonal van, ezen felül van az S-Bahn (külvárosi gyorsvasút), és a City Airport Train (CAT), amely a schwechati repülőtérre visz.
Ami a közlekedést illetően a leginkább megfogott, az a bécsiek és általában az osztrákok számomra teljességgel szokatlan, megdöbbentő közlekedési morálja, amihez foghatót elképzelni sem tudtam korábban. (Utoljára még szinte gyerek fejjel voltam Bécsben, nem is én vezettem, ezért fel sem tűnt, milyen ott a közlekedés.) De hát milyen is a tőlünk pár száz kilométerre, a határtól egy jó nagy parasztköpésre, de mégis leginkább fényévnyire lévő osztrák autós közlekedési gyakorlat?
A sebességkorlátozásokat, közlekedési szabályokat, parkolási előírásokat az autósok 99 százaléka betartja. Nincsen szó „zéró toleranciáról”, ez ugyanis egy tökéletesen értelmezhetetlen kifejezés. Egészen egyszerűen betartják és betartatják a törvényt, amelyet az osztrák parlament a polgárság egyetértése mellett meghozott. Konszenzus látszik abban, hogy a közösen megalkotott szabályokat mindenki betartja, ezzel mindenki nyugodtan él és élni is hagy másokat.
Feltűnt, hogy – főképpen a vidéki – főútvonalakon, alsóbbrendű utakon és városokban, falvakban való közlekedés rendkívül nyugodt, kiegyensúlyozott és már-már zavarba ejtően unalmas, eseménytelen. Való igaz, hogy turistaként az autóból is bámészkodtunk, de mindvégig igyekeztem a közlekedési szabályokat úgy betartani, hogy senkinek ne legyünk az útjában. Igaz az is, hogy vasárnap közlekedtünk, ezért vélhetőleg nem a megszokott forgalommal találkoztunk. Úgy vettem észre, hogy a városokban, falvakban jelzett közlekedési szabályok, korlátozások, előírások gond nélkül betarthatók, sok faluban például a gyérebben lakott, faluból kivezető részeken 70-es táblák vannak kint, még bőven belterületen.
Nos, több száz kilométeres burgenlandi bolyongásunk során egyetlen egyszer nem előztünk meg senkit és minket is csak egyetlen egy autó előzött meg, egy W-ALI2 rendszámú öreg Volvo, az egyik faluból történő kihajtáskor, külterületen. Érdekes módon mindenki nagyon jó tempóban autózik, nincsenek szélsőségek: száguldozó ön- és közveszélyes szervdonor-jelöltek sem és kalapos vasárnapi autósok 45km/órával sem. A sebességhatárokat a nagy teljesítményű autókkal utazó osztrákok is maradéktalanul betartották. Amikor egyszer, még az utazás elején a visszapillantóban észrevettem egy dögös BMW-t, reflex-szerűen pislogtam a tükörbe, vajon mikor akar letolni maga elől. Nem akart: szépen nyugodtan csordogált utánunk a megengedett sebességgel.
Egyetlen egy teherautóval, nyerges vontatóval, traktorral nem találkoztunk az utakon (vasárnap volt), és egyetlen egyszer sem dudáltak ránk, anyáztak, mutogattak, annak ellenére, hogy néha bénáztam is, mert a GPS-nek nem tudtam a várak pontos koordinátáját megadni, ezért szemmel keresgéltünk. A gyalogosok és kerékpárosok kitüntető figyelemben részesülnek, messziről, egyértelműen lassít mindenki már a gyalogátkelőnél csak ácsorgó gyalogosok láttán is.
Egyszerűen elképesztő, mesébe illő, hihetetlen élmény az a nyugodt, békés, udvarias, előzékeny közlekedés, amiben az embernek része lehet az osztrák falvakat és kisvárosokat járva. Amint az ember – pár óra alatt – hozzászokik ehhez a tempóhoz, szinte lelassul a szívverése, mosolyogni kezd, és mérhetetlen nyugalom tölti el, és maga is előzékennyé, udvariassá válik. Nagyszerű érzés ez, mindenkinek javasolom kipróbálni. Az utak minősége a legkisebb faluban is kifogástalan, pedig vélhetőleg arrafelé (a magyar határtól pár kilométerre!) is farkasordító telek szoktak lenni. Csoda számba megy számomra a városok és falvak hihetetlen vasárnapi nyugalma: egyetlen bolt sincs nyitva, senki nem flekszel (nálunk ez vidéken gyakori vasárnapi ébresztő) vagy nyírja a füvet a nagyteljesítményű, velőtrázó hangú fűnyírójával.
A való élet nyers realitásába az a két drága honfitársunk rángatott vissza, akik még osztrák oldalon, a Deutschkreutz/Kópháza határátkelőtől mindössze pár kilométerre értek be minket messze a megengedett sebesség fölött autózva, egymással versenyt futva, és kezdtek csöppet sem visszafogott módon letolni bennünket az útról. Kiálltam (szabálytalanul!) egy buszmegállóba és elengedtem őket, szomorú szívvel, a magyar rögvalóság durva ökölcsapásától kábán.
Kópháza után aztán még nagyobb és még durvább arculcsapások adták egyértelműen a tudtomra: hazaértünk. Látványosan megnövekedett a forgalom, hosszú kocsisorok kígyóztak a gyatra minőségű, nyomvályús, kitaposott, ócskán fénylő úton; rengeteg kamion, teherautó és nyerges vontató száguldott az utakon, gyakorlatilag mindenki megelőzött bennünket lakott területen kívül és belül is annak ellenére, hogy mindvégig a GPS szerint mérve a megengedett sebességgel vagy egy nagyon picivel afölött (hogy tartsuk a lépést) autóztunk.
Az M1-es autópályára érve a döbbenet undorrá és halálfélelemmé kezdett átváltozni: egyszerűen leírhatatlan az, ahogy azon az autópályán közlekednek nagyon sokan. Állandó villogások, veszélyes előzések, jobbról előzések, büntető fékezések. A motorosok eszement módon mennek, az egyik úgy előzött meg, hogy én is előzésben voltam éppen a belső sávban, így a magát Joakim Karlssonnak képzelő barom az elválasztó korlátot szinte súrolva húzott el kétszázzal.
Vegyes érzésekkel tértem haza: jó volt, hogy túléltem a csöppet sem gyenge kis vasárnapi autókázást Magyarországon, de napokig voltam lesújtva és vagyok még mindig megdöbbenve a magyar és az osztrák közlekedési morál közötti fényévnyi távolságon, melynek áthidalására sajnos vajmi kevés esélyt látok, hacsak nem őrül meg minden osztrák és kezd úgy közlekedni, ahogyan azt mi tesszük: rohanva, a szabályokat mindig és mindenütt megszegve, magas pulzusszámmal, stresszesen, korán halva.
parapali 2008.08.25. 07:16:00
mxplanet 2008.08.25. 07:19:27
a posthoz meg elég nagy mákod volt barátom.
én rendszeresen közlekedem münchenben, ott nem teljesen így van ám :)
parapali 2008.08.25. 07:20:32
Én is jártam régebben Bécsországban!:-)
Kint lehettem Ausztriában egy hetet és teljesen átvettem a "kinti" ritmust!
Hazaérve egy hétfői reggel még az Osztrák ritmussal a lábamban elsőbséget adtam a zebrán átkelő gyalogosnak!Hiba volt! Belémjöttek hátulról és még le is voltam cseszve hogy lehetek ilyen barom minek álltam meg?:-)
Jó volt Ausztriába vezetni!!:-) Tényleg nyugodtabb a tempó és haladósabb is!
Nagyon jól leírtad "kinti" közlekedést!!!:-)
parapali 2008.08.25. 07:21:57
mindenkinek jár egy elsőzés szerintem!irigy vagy rám és ez nem szép:-)
mxplanet 2008.08.25. 07:28:22
ColT 2008.08.25. 07:40:48
Amúgy meg én is jártam -utoljára sajnos - jó régen (1997) Ausztriában. Valahogy furcsa volt hogy a főnököm akkor (nyári diákmelósok voltunk, a főnök vitt ki minket segíteni pakolni osztrákba mert bajor volt) Magyarországon folyamatosan padlógázon küldte a Nexiáját, aztán ahogy kiértünk a határra, hirtelen belassultunk.
Hazafelé meg ahogy átléptük a határt, megint közelítette a mutató a 200-at.
Akkor még nem igazán értettem, miért volt ez, na ma már leesett. (Jogsim egy évvel későb lett).
Na a másik. Az utak állapota. Komolyan, Magyarországon mikor tudnak majd megint úgy utat építeni, hogy 2 év alatt ne repedezzen széjjel?
Nagyanyámék felé pár éve felszedték a szakad, 25 éves, toldott-foldott utat, amin azért még a felszedés előtt is jó tempót lehetett menni.
Megépítették az új burkolatot, persze utána fel kellett pár szakaszon szedni, nem tudni miért :D (Nem volt alatta gázcső amit kifelejthettek volna :D )
Pár évvel később (2, 2,5), az út láthatóan a pusztulás jeleit mutatja...
Sajnos ez nem egyedi eset, szóval szeretném tudni hol van az anyag az útból... vagy hol az az útadó amit befizettem. Ja tudom. Az autópályában, amit kerülök ha lehet, mert külön nem fizetek érte.
nemures 2008.08.25. 07:45:12
Büntetőfékezést viszont még _sose_ fogtam ki, pedig velem is előfordult, hogy az önjelölt sumaher a seggemben autózott. Ilyenkor balra index, vészvillogó, ködzáró, fék pöccintés - ilyen sorrendben, ezek általában megértetik vele, hogy mi a helyzet, és büntetősatut még sose kaptam utána. Lehet szerencsém volt eddig?:))
ColT 2008.08.25. 07:53:43
Kint azért tartják be mert reális esélye van hogy a rendőr komolyan megvágja ha elkapja, és reális esélye van hogy a rendőr ott is lesz és el is kapja.
Szakadás 2008.08.25. 07:59:31
Sandokan66 2008.08.25. 07:59:53
nemures 2008.08.25. 08:03:58
Én lennék terrorista! 2008.08.25. 08:32:17
Ilyen fizetések mellett kell a maszek/házi gyártás.
Labancék sem jobbak semmivel nálunk, csak ott ésszel teszik ki a sebességkorlátozó táblákat, és ésszel is büntetnek. A legfontosabb pedig, hogy lehet is haladni az utakon, mert itt fél óra 70-es szüttyögés után nyilván mindenki odalép a gázra, ott ilyet nem kell.
Azé' nem csodaország az sem...
sq 2008.08.25. 08:50:11
hajaj, dehogynem. van akinek 1-2 bünti még belefér. lásd 52-es út és környéke.
Ocsy 2008.08.25. 08:57:49
Jah, magyar morál: reggel majdnem kinyírtam 3 gyalogost, mert voltam olyan ostoba, hogy átengedtem őket a zebrán. Mellettem meg vagy 70-nel próbált elhúzni egy **** a buszsávon. A zebra közepén állt meg. Normális-e?
biker_kolee 2008.08.25. 09:08:48
Ocsy 2008.08.25. 09:17:20
Nem, dehogy. :-) Azért fura is lenne, ha az ember beautózna a város szélére, aztán felugrana a metróra, hogy bemenjen a melóhelyre pihenni... Bár lehet, hogy az osztrákoknál úgy van. A Rente németül egyébként nyugdíjat jelent, szóval van köze a "pihenéshez"... De a P+R az angol Park and Ride-ból származik, a "ride" jelentése itt: utazás tömegközlekedéssel (szó szerint: járművön utazni).
Egyébként a nonpluszultra a magyar innováció ezen a területen, a P+Gy, azaz Parkolj és Gyalogolj. :lol A rakpart pl. ilyen, de én mondjuk onnan sem gyalogolnék a központig, bármennyire is egészséges (már amennyire az lehet kutyagolni a szmogban).
isti77 2008.08.25. 09:24:16
A pincékben az ablakon keresztül látok egy-egy emberi szempárt, néha többet is...
Az utak minősége sem mindenhol annyira jó, és a közlekedési morál is hagy kívánnivalót maga után.
Már a mosópor és a kilós csoki sem olcsóbb, mint nálunk. Áh...
ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.08.25. 09:34:26
Kopi3.14 2008.08.25. 09:45:33
cso zsi 2008.08.25. 09:50:47
nanemá 2008.08.25. 09:53:56
cso zsi 2008.08.25. 09:54:54
laposmacska 2008.08.25. 09:56:01
Casillas86 2008.08.25. 09:59:44
Alf (törölt) 2008.08.25. 10:00:25
Bécstől visszafele egyszer csak vilog valaki a hátam mögött, gondoltam, mi ez, az osztrákok mégis hasonszőrüek, megelőzött, és látom a magyar rendszámot...
Lófő (törölt) 2008.08.25. 10:23:21
bocs,most láttam,hogy ez Silent volt:D
penzváltó (tudom nem ez a lényeg) 2008.08.25. 10:25:55
Lófő (törölt) 2008.08.25. 10:28:59
ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.08.25. 10:29:45
A másik, hogy a napijegy nem drágább a pestinél, és valahogy kulturáltabb a tömegközlekedés ahogy olvastam. Hogy is van ez?
L-Zo 2008.08.25. 10:30:12
Jacopo Belbo 2008.08.25. 10:33:03
Először is köszönöm SilentSoundnak a kedves szavakat emailben, és azt, hogy érdemesnek tartotta (ilyen gyorsan:-) kitenni szerény irományomat.
cso zsi: igazad van természetesen, elírtam, 3 euro kb.700Ft.
szakadás: elsősorban a vidéki fő- és mellékutakról írtam, valójában alig mentünk osztrák autópályán, de az A4 minősége valóban meglepően rossz, mint régen az M7-es, zakatol a kocsi rajta:) És igen: vasárnap jöttünk haza és bizony rohangáltak a 84-esen meg a 85-ösön a teherautók, nyergesvontatók, sajna.
Ocsy: sokat töprengek, hogy vajon miért ez a nagy különbség hazánk és Ausztria közlekedési morálja között. Nem vagyok biztos abban, hogy pusztán a szigorú rendőri jelenlét az oka! Nem hiszem, hogy az osztrák azért vezet békésen, nyugodtan, a szabályokat betartva, mert retteg a húzós büntetésektől. Régóta vallom, hogy "zéró tolerancia" típusú baromságok helyett kora gyerekkortól kellene morálra nevelni, ez 1-2 generáció alatt vezetne érezhető javuláshoz.
isti77: egyetértek: nincs kolbászból a kerítés, sőt, van ott is probléma bőven. Az amstetteni perverz eset sztem nem tartozik ide, bár érdemes lenne a dekadens nyugat ilyesfajta elhajlásairól is értekezni, de az egy másik blogra tartozna.
Casillas86: jártam Görögországban többször is, mindig autóval. Az egy másik világ. Felszínesen szemlélve a morál hasonlít a magyarhoz, de ha mélyebben megvizsgálja az ember, látható, hogy alapjaiban tér el!!! Görögország nagyon érdekes téma, kár, hogy ilyen "kevés itt a hely":)
ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.08.25. 10:42:06
Egy-két posttal ezelőtt kifejtettem én is... Szal egyetértek...
CSak ahhoz kéne szándék is, a lakosság nagy része meg még a gondolatig sem jutott el hogy mi az a közlekedési morál, csak tapossa a gázt mert van verdája hitelre.
nanemá 2008.08.25. 10:44:57
Ocsy 2008.08.25. 10:44:58
Ez is lehet, de gyanítom, hogy ez a ritkább.
Jacopo Belbo 2008.08.25. 10:33:03
Vigyázz, én nem azt írtam, hogy ott azért jobb a morál, mert szigorúbbak a rendőrök, és ráadásul dolgoznak is (mondjuk biztos benne van ez is, de igazad van, ahhoz generációváltások kellenének nálunk, hogy valamelyest elinduljunk ebbe az irányba), hanem azt, hogy azok, akik otthon békésen furikáznak, azok között sok van, aki a határt átlépve elmebeteggé válik, mert ideát nem számít büntetésre, vagy legalábbis nem akkorára.
Jacopo Belbo 2008.08.25. 10:48:43
Bocsánatot kérek előre, de sztem éppen az a baj, hogy "lakosság" van Magyarországon és nem "polgárság" (a szó eredeti értelmében). Hosszútávú, évtizedekre előre tervező politikára volna szükség a jelenlegi káosz helyett. Vallom, hogy hazánk válsága elsősorban morális, a gazdaság - ha hagyják - rendbeteszi saját magát. A morális válságból csak tervszerű, hosszútávú, alapos, becsületes nemzetpolitikával lehetne kilábolni. De ez már politika... És noha összefügg a közlekedési morállal, ez mégis csak egy autós blog, úgyhogy bocs az off-ért.
asas 2008.08.25. 10:49:26
Nem tom feltünt e de münchen németroszágban van és nema sógoroknál :)
Dr Kangörény 2008.08.25. 10:53:48
Leállósávban simán elhúznak, ha dugó van, és a villogásban sem maradnak le a magyar parasztoktól.
Persze lehet, hogy ők a kivételek, esetleg a rendszám osztrák, de a sofőr magyar, a fene sem tudja.
ME_GA 2008.08.25. 10:55:30
Bevezetőn 80-as táblánál 120-al, 50-nél 70-nel járnak. A Mária Hilferen nem lehet átmenni. Sávváltásnál ha nem vagy erőszakos, be nem engednének. Pont úgy kell vezetni, mint Pesten.
Jacopo Belbo 2008.08.25. 10:59:04
nemures 2008.08.25. 11:00:02
ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.08.25. 11:00:12
Lehet hogy azok magyarok, akiknek volt annyi eszük hogy ne szlovák rendszámú autót gründoljanak :D
Persze nyugodtan lehetnek osztrákok is : tudják hogy a magyar rendőrség semmit nem tesz, és nem fogja őket megbüntetni senki mint otthon.
Jacopo Belbo 2008.08.25. 11:02:11
Egyrészt lásd előző beírásomat (alkalmazkodnak a közeghez), másrészt: ezek többnyire osztrák rendszámos törökök, bolgárok, románok, szerbek, nagy sietésben hazafelé vagy vissza, iparszerűen utazva, sok ezer kilométerrel a lábukban.
Ethan 2008.08.25. 11:03:27
Amúgy egyetértek a cikkel. Elég megnézni hogy élnek kint, meg itt. Nem (csak) a pénztől jobb az életük, máshogy gondolkodnak. A kulturáltan közlekedés nem az utak, vagy a gépkocsi minőségén múlik. A fejedben dől el hogyan reagálsz a különböző dolgokra. Ha kulturáltan vezetsz valószínűleg egyébként is normálisan gondolkozol (nem vagy ideg beteg, normális az értékrended, rendelkezel empátiával) és fordítva (nyomod mint állat = hülye vagy).
Jacopo Belbo 2008.08.25. 11:04:13
becsibacsi 2008.08.25. 11:05:49
A cikkben irtakkal nagyjabol egyetertek (13 eve elek itt), akik pedig fanyalogtak itt, mind ugy fogalmaztak, hogy "azert ott is...", es hasonlok. Igen, itt is vannak hulyek, de a cikk iroja azt irta, hogy _altalaban_ jobbak a viszonyok, es ez igaz. Az oka szamomra sem ismert, egyik ok lehet pl., hogy a sebessegkorlatozo tablak nem olyan ovodasak, azaz pl. nincs indokolatlanul 20km-es korlatozo tabla kiteve, hanem esszeru ertekek. (Olyan autopalya felhajto szakaszt is tudok mondani, ahol 80-as tabla van kiteve, de olyan szuk a kanyar, hogy szerintem a kivaloan kiegyensulyozott, erre tervezett sportautokon kivul egy atlagos auto sem lenne kepes ott 80-nal menni. :))) )
Hogy negativumot is emlitsek: az osztrakok pl. nagyon "szeretnek" piros lampa elott is gyorsitani, aztan eros fekezessel beesni a lampa ele. :)))
(Ha eszembe jut meg valami, majd leirom.)
nemures 2008.08.25. 11:08:17
www.krone.at/index.php?http%3A//wcm.krone.at/krone/C00/S32/A7/object_id__5580/object_program_id__32/hxcms/
Auf Autobahnen fahren immerhin knapp 28 Prozent schneller als 130 km/h. Auf Freilandstraßen überschreiten rund 19 Prozent die 100km/h-Marke und im Ortsgebiet "pfeift" mehr als die Hälfte (55 %) der Kfz-FahrerInnen auf Tempo 50.
Felteszem ezt komolyabb némettudás és tolmácsolás nélkül is érti mindenki.:)
Netuddki. 2008.08.25. 11:12:14
Hozzunk mégegy hülye szabályt, azt sem fogja a kutya sem betartatni ország vagyunk. És akárki akármit mond, mindannyian felelősek vagyunk. Az is aki megteheti és az is aki hagyja.
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.08.25. 11:13:32
ez milyen árfolyammal van számolva? :o)
becsibacsi 2008.08.25. 11:14:09
Egy komolyabb koccanas, tores eseten ha minden rendben is megy, azonnal visszesik az okozo a legmagasabb biztositasi kategoriaba, es ezt sok-sok even at nyogheti. Ha pedig nincs minden rendben nala, es esetleg zsebbol kell fizetnie a kart, a gatyaja ramegy, olyan hihetetlen javitasi osszegeket kell kiperkalni.
(Jo, erre biztos azt mondjatok majd, hogy otthon is, meg hogy itt jobbak a keresetek, stb., de ez igy nem hasonlithato.)
Epp a mult heten landolt a hatso lokharitomban egy 4 honapos jogositvanyos csaj, es koromszakadtaig bizonygatta, hogy o nem hibas, es hivjunk rendort, esatobbi. En persze mondtam, hogy hivjon csak nyugodtan. Hivott. Rendor nem jott ki termeszetesen, hisz egyertelmu esetben nem jonnek ki. Ebben az a lenyeg, hogy a csaj mindent el akart kovetni, hogy ne nala csapodjon le a kar, mert tudja, hogy most hosszu-hosszu evekre elasta magat a biztositonal.
zeneovi 2008.08.25. 11:15:46
Jacopo Belbo 2008.08.25. 11:19:58
renesis 2008.08.25. 11:23:12
autosave 2008.08.25. 11:23:54
költözz oda...
itt pedig ne vezess!
0xFFFF 2008.08.25. 11:24:11
mxplanet--neked is szép reggelt
mindenkinek jár egy elsőzés szerintem!irigy vagy rám és ez nem szép:-) "
Kiigazitanálak: Minden idiótának jár egy elsőzés szerintem!
Te tényleg megérdemled.
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.08.25. 11:24:21
faszért kell a belső sávban aludni? jobbratartás? jah te büntetheted a népet 130al a belsőben, mi? :o)
tudod a szivatás társasjáték :o)
rebel 2008.08.25. 11:25:47
becsibacsi 2008.08.25. 11:28:18
Netuddki. 2008.08.25. 11:28:42
Hozzátéve, hogy Mo.-on a biztosítók a károsultat szivatják, a károkozónak meg egy kicsit magasabb lesz a havi befizetnivalója. De ez szintén ahhoz passzol, amit előbb is leírtam. Hülye szabályok, hülye ország.
közlekedési bűnöző 2008.08.25. 11:29:05
A helyzet az, hogy a sógorok az autópályán egérkednek, a főutakon meg hülyét kapnak ha (akár szabályosan) megelőzöd őket. Dudálnak meg villogtatnak.
A múltkor Ausztriában a 16-oson előztem egy kamiont tök egyenes úton napos időben, 100-zal (ő 80-nal ment kb.). Az előzés befejezésekor láttam meg a bringást, aki szembe jött az út túl oldalán, de olyan messze, hogy komolyan mondom még 2 kamion mellett lazán elmehettem volna. Ő meg rázza az öklét felém, hogy mit képzelek előzni, mikor ő szembejön. Hát majdnem ráhúztam a kormányt...
Ugyanez Németországban: faluban 50-nel előztem a 40-nel menőt, az meg dudál és anyázik, hogy hogyan képzelem.
Ezek ilyenek. Autópályán meg megy a 210 esőben, mer' azt lehet, meg biztos biztonságos is.
Radical Massza 2008.08.25. 11:29:53
A tahó módon autózó osztrák rendszámosok jelentős része pedig tetves balkáni bevándorló vagy annak tróger ivadéka, de remélem Haider és az egyre erősebben nacionalista ÖVP rendet rak. Konfliktusom csakis a fenti kategóriába esőkkel volt, osztrákkal legfeljebb azért, hogy ne biciklizzek át a zebrán, mert ott tolva kell menni:-)
Kata 2008.08.25. 11:30:18
és tegnap este egy szintén oridzsinált W betűs rendszámos autócska dudált le, villogott le, előzött meg padlógázzal a záróvonalon és buszsávon keresztül a podmaniczky-n... úgy látszik, határon túl már nem olyan rendszeretőek...
román patkány 2008.08.25. 11:30:34
Ocsy 2008.08.25. 11:31:02
Az a 28% sztem van 50% is, de mindegy.
Jacopo Belbo 2008.08.25. 10:59:04
Mit szóljak hozzá :-)? Semmit. Abban igazad van, hogy alkalmazkodás kérdése, én csak arra próbáltam rávilágítani, hogy ne misztifikáljuk túl a dolgot egyik irányban sem. Egyrészt az osztrák is van, amikor siet, és akkor ő is szabályt szeg, ha ciki, ha nem. Én nem egy és nem kettő, a szabályok betartására (autópályán főleg a jobbra tartásra) figyelmeztető táblát láttam (és nem csak a kismartonit); ha tényleg annyira szabálykövetők, akkor ezekre se lenne szükség. Bécs belvárosát jól ismerem, talán még jobban is eligazodok egyes részeken, mint pl. Budán, ahol ritkán járok. Való igaz, hogy kicsit normálisabban közlekednek, mint mi, de annyira nem számottevő a különbség. Legutóbb tavasszal voltam kint, az egész belváros le volt zárva rendezvény miatt, de a kis mellékutcákon is el lehetett boldogulni (GPS-em nincs). Viszont egy helyijárati autóbusz kis híján levitte a tükrömet, mert úgy gondolta, jó móka átjönni az én sávomba egy parkoló kocsi kikerüléséhez, amikor már mellette voltam. Szóval idióták ott is vannak. Másrészt meg akármannyire is szidjuk, a hazai állapotok sem annyira szörnyűek, csak a média, ehhez a bloghoz hasonlóan, az utakon száguldozó elmebetegekre élezi ki a dolgot, pedig ezek vannak kevesebben. Lehet, hogy itthon nem szüttyög mindenki 50-nel pl. egy kihalt gyártelepi városrészen, de ugyanott az osztrákoknál kint van a megengedő 70-es tábla. Szóval csak annyit akarok kihozni az egészből, hogy náluk nem ennyire jó, és nálunk nem ennyire rossz a helyzet. Összességében ők a jobbak, nem vitás, de ők sem szentek. Viszont egészen más a szemléletük, amilyen nekünk sosem lesz. Ha eltekintünk a közlekedéstől: elég megnézni náluk a városi utcákat: nagyságrendekkel tisztábbak, az aluljárók nincsenek tele homlesszekkel, falfirkákkal, nem lépsz bele mindenhol a kutyasz*rba, nincs az összes buszmegálló teledobálva csikkel, stb. Vagy a kisvárosok, falvak: minden szépen rendbentartva, a házak előtt virágok (mert nem ássák ki őket az éjszaka), nem nő be mindent a gyom, és nem dőlnek össze a házak. Nincs minden sarkon kocsma, már reggel hullarészeg emberekkel. És még sokáig lehetne sorolni... Persze, lehet mondani, hogy életszínvonal, meg ilyenek, de ez a dolog a fejekben dől el, nem a pénztárcákban.
wagabound 2008.08.25. 11:31:12
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.08.25. 11:32:44
Jacopo Belbo 2008.08.25. 11:33:44
RosszQtya: még kedvesebb komment. Meglehetősen agresszív és faragatlan - ha nem sértelek meg. Az M1-es autópályán nem aludtam, GPS szerint 141km/h-val előztem a belső sávban haladva éppen, amikor kb 200-zal elzúgott mellettem balról a motoros - a semmiből jött elő, sorok között cikázva. Nem értek egyet az általad képpviselt "szemet-szemért, fogat-fogért" szemlélettel, a beírásod pedig nem tartozik a témához.
Nerve 2008.08.25. 11:35:40
KaPé 2008.08.25. 11:36:00
durbincs 2008.08.25. 11:37:15
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.08.25. 11:37:22
a témához tartozik, egyébként meg a kioktatásod az valóban nem ide tartozik :o) 141el? 130 helyett? a te gyorhajtásod mennyivel kisebb bűn mint másé? talán egyforma mércével kéne mérni magad és a másikat... kicsit nagyon kilóg a lóláb...
én meg ezzel a szemlélettel nem értek egyet :o)
Ocsy 2008.08.25. 11:38:13
Csak aztán a nagy rendrakásban ki ne kerüljön Hegyeshalomnál is a behajtani tilos tábla...
malterosláda 2008.08.25. 11:38:54
a több részen tényleg hihetetlenül nyugis a közlekedés (és ez igaz németországra és svájcra is)
becsibacsi 2008.08.25. 11:40:25
> Autópályán meg megy a 210 esőben, mer' azt lehet, meg biztos biztonságos is.
Ha ezt az osztrakokra ertetted, sulyosan tevedsz! (Nem vedeni akarom oket!) Sajnos epp az ellenkezoje az igaz (mar epp akartam is irni), ha leesik par csepp eso, megbenul a forgalom, mert majd' mindenki elkezd totyogni.
(Ez persze nem zarja ki, hogy talalkoztal egy-ket olyan esettel, amit iral.)
> mert nem szeretek moslékot enni
Ilyen jot reg rohogtem! :))))) Az osztrak konyha igenis jo, pont azert, mert olyan, hogy osztrak konyha, nem letezik, hanem az evszazadok soran a hozzajuk tartozo orszagreszekbol "ellestek" a jo fozesi technikakat, igy pl. Mo-rol, Csehorszagbol, Olaszorszagbol, stb. (van persze kivetel: pl. tilos Ausztriaban Gulasch-t enni, mert az messze nem gulyas, hanem valami fott hus, leontve valami generalszosszal).
Kata:
> lökött fel oridzsinált osztrák nőci a metróban
Igen, ezt nem ketlem, de ez mas fajta kozlekedes, most az autokrol beszeltunk! A tomegkozlekedesben eleg bunkok tudnak lenni, udvariatlanok, stb. Lattam mar olyan villamosvezetot, aki kiszallt a kasznijabol, es azt mondta, hogy addig el nem indul, amig at nem adjak a helyet annak a kismamanak, aki epp folszallt.
Jacopo Belbo 2008.08.25. 11:41:52
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.08.25. 11:43:12
ehh n00bság :o)
becsibacsi 2008.08.25. 11:48:35
A mondat elso fele nem igy van, a masodik fele igy van.
Szinte minden sarkon van kocsma, sot sok olyan utca is van, ahol szo szerint "egymast erik" a kocsmak. Az osztrakok ugyanis nem tul vendegszereto emberek, szent a privat szferajuk, azaz meg egy baratot sem jellemzo, hogy meghivnanak magukhoz (a hazukba, lakasukba) vendegkent, hanem inkabb elhivjak egy kozeli etterembe, kocsmaba, stb. Szinte erthetetlen modon ezek a kocsmak majd' mindig szinultig vannak, foleg keso delutan es este. Jellemzo az is (foleg videken), hogy a hazuk pinceje at van alakitva egy kocsmaszeru vendegfogado ressze, akar kecskelabu asztalokkal, padokkal, es ha megis valakit meghivnak magukhoz, akkor oda hivjak, a haz tobbi helyisege "ismeretlen" marad a kivulallo szamara.
A mondat masodik fele valoban igaz, sokkal kevesebb reszeget latni.
Exx 2008.08.25. 11:50:33
leaping cat 2008.08.25. 11:51:11
lkjpoi 2008.08.25. 11:52:43
Hát nagyon rosszul tudod, a postban helyesen van h "Park & Ride".
A vicces az Bécsben, hogy ugyanúgy rengeteg autó van, mint Bp-n, és mégsincs akkora dugó. Pl. a lámpák tök máshogy vannak beállítva, jóval hosszabbak a zöldek, és így nem az van, hogy fél percenként indulni, megállni, hanem ha 1x elindul az ember, akkor bár tömött sorokban, meg 40-50-nel, de percekig tud menni.
miss parker 2008.08.25. 11:54:03
"Érdekes módon mindenki nagyon jó tempóban autózik, nincsenek szélsőségek: száguldozó ön- és közveszélyes szervdonor-jelöltek sem és kalapos vasárnapi autósok 45km/órával sem. "
Számtalanszor leírtam már, hogy az utakon az igazi veszelyt azok amjmok okozzak akik azt hajtogatjak, hogy "jogom van lassan menni"...
Ezek provokaljak/okozzak a baleset veszelyes manoverek igencsak nagyreszet.
Mi a loszarert nem lehet itthon is maxon vagy max kozeleben autozni?!
Igen a sogroknal AZERT IS kinyomjak a 70 EUR csekeket, ha 80-al szarakodik valaki az uton es ezzel feltartaja a forgalmat maga mogott...
Igen a sogorok eltudnak indulni is!!!!
a lampanal mint a katonak egyszerre sokan...
...itt meg a sok barom az elotte levore var.
Sot tudnak jobbra kis ivben lekanyarodni anelkul, hogy mar szazmeterrel elobb 10-re lassulnanak.
Jacopo Belbo 2008.08.25. 11:54:32
Polgári demokráciákban a kocsma fontos társadalmi intézmény, ahol a falu vagy a közvetlen környék fontosabb ügyeit megvitatják az ott lakók, szórakoznak, társalognak és közben iszogatnak-eszegetnek is. Például minden jóravaló angol/brit embernek van egy "local"-ja, ahová rendszeresen jár. Nálunk is ilyen szerepet töltöttek be a kocsmák mondjuk a II. világháború előtt, a kommunizmus azonban italboltokká silányította őket, pontosan azért, nehogy a helyi társadalom meg tudjon helyben szerveződni.
Ocsy 2008.08.25. 11:55:10
"tilos Ausztriaban Gulasch-t enni, mert az messze nem gulyas, hanem valami fott hus, leontve valami generalszosszal"
Én is így tudom, a "Gulasch" valami pörköltszerű cucc; de az is hülye, aki osztrákiában akar gulyást enni. Wiener Schnitzel mit Pommes, Sachertorte, meg valami jó kis sör, mást ott nem szebad enni. :-) (A Milka a közhiedelemmel ellentétben nem osztrák, hanem svájci ereetű.)
Kocsmák: nem tudom, nekem nem tűnt fel, hogy ekkora kocsmanagyhatalom lenne Ausztria. Vendéglők, azok vannak, de azok nem kocsmák. Egy magyar faluban mit látsz? A focipályát benőtte a gyom, a templom lelakatolva a tolvajok miatt (más nem menne be), a kocsma előtt kerékpárok és autók (pedig nem vizet mérnek), hogy megállni sincs hely. Ausztriában a templomba bemehetsz, a focipályát gondozzák, és hétvégén játszanak rajta. És nem azért kihalt vasárnap az egész település, mert mindenki a kocsmában dekkol.
becsibacsi 2008.08.25. 11:58:52
Amikor otthon autozo, mindig osszerezzenek, hogy a zold utan azonnal sarga jon :))), annyira jo ez a villogo zold.
Ja eszembe jutott meg valami: itt egy rendor is rendor. :))) Szamos alkalommal lattam mar, hogy Becsben egy szal gyalogos jaror elokapja a jegyzet noteszat, es felirja a rendszamot, ha valaki pl. atmegy a piroson, vagy egyeb kirivo dolgot kovet el. Otthon ez nem tom, hogy mukodne? :))) (Azt nem tudom, hogy mit kezd a rendorseg az igy osszegyujtott adatokkal, felteszem, hogy nem buntet(het)nek ez alapjan, hanem valamifele "visszaesok adatbankjaban" taroljak(?).)
bunny.hu · http://www.divecenter.hu 2008.08.25. 12:00:12
Egyébként ausztria sok más szempontból is példa lehetne nekünk, pl, a települések rendezettsége, a pénzért adott szolgáltatások értékében, meg sok másban. Kár, hogy egy büdös szót nem beszélek németül, már rég kimentem volna. Az angolokat meg utálom :)
becsibacsi 2008.08.25. 12:02:25
Ocsy 2008.08.25. 12:04:49
"van egy villogo zold fazis, mielott sargara valtana a lampa"
Az a legjobb, hogy ez a kiegészítő zöldnél is van. Nem úgy, mint nálunk, hogy közelítesz a zöld jelzéshez, ami egyszercsak elalszik, te meg választhatsz, hogy vészfékezel, vagy belemész a telipirosba...
Ferinek-nem 2008.08.25. 12:07:50
megyakocsi 2008.08.25. 12:08:18
de az igazi paradicsom, amihez képest Ausztria az elmebeteg gyorshajtók hazája az Svájc.
Volt velünk a kocsiban egy friss jogsis lány (pár hetes jogsi), Magyarországon rettegetet vezetni. Svájcban élvezte. Nem csak a fejekben van rend, de például az egyik kedvencem az volt, hogy a stop vonalat trapéz alakban húzzák meg, így ha PONT a vonalig gurulsz, akkor kilátsz a főútra, de Téged nem ütnek el. Mennyivel szimpatikusabb megoldás, mint nálunk, ahol berakják a házak közé, had szívjon szegény delikvens, amíg kicentizi, hogy honnan lát, de nem ütik el. Persze az igazi különbség egyrészt a fejekben van, másrészt a büntetési tételek is brutálisak. A 100CHF-es büntetéseket nagyon könnyű kiérdemelni, a helyiek nem is kockáztatnak.
becsibacsi 2008.08.25. 12:08:21
Es - keretik nem anyazni! - a hetkoznapi eletben is (hivatalok, stb.) el lehet boldogulni az angollal, az elelmiszerboltban meg ugyis hamar megtanulhatod azt a par alapmondatot. ("Igazi" angol es indiai kollegaim is itt a sarkon a Merkur-ban veszik a napi par szendvicsuket).
Tartozkodasi engedelyhez ennyi eleg (na persze azert nem tul egyszeru galopp igy sem!), csak az allampolgarsaghoz kell a nemet tudas.
heliox 2008.08.25. 12:14:43
Aztán a 90-es évek elején kirakták mindenhova a trafipaxokat, irgalmatlan büntetések és 15 év alatt ez lett a megszokott. Nekünk is kell 15 év. És morálisan ők sem jobbak.
Joco · http://lesznemulass 2008.08.25. 12:17:41
becsibacsi 2008.08.25. 12:18:12
Pontosabban 80 helyett! Ott ugyanis, mikozben elhagyod Becset (Becsi erdo - Wienerwald), sok-sok kilometeren keresztul 80-as korlatozas van, kornyezetvedelmi okbol (Immissionschutzgebiet).
Ooops, most latom, Te A23-at irtal, en meg az A21-rol beszeltem, na mindegy, most mar elkuldom.
De gyanitom, inkabb Te tevesztetted el, mert az A23-ason fizikai lehetetlenseg 130-cal menni! :))) Ez ugyanis Becs legnagyobb dugo-kozpontja, sot, amig meg nem epult az S1-es (kulso) elkerulo ut, addig ezt a belso un. Tangente-t a nep egyszeruen csak Europa legnagyobb parkolojakent emlegette, olyan lassu volt a forgalom rajta.
artúrmiller 2008.08.25. 12:19:05
és valóban nagyon pozitív élmény a Pesthez
szokott idegeimnek :) Ami elképesztő volt,
hogy, bár ez a két város lényegében ugyanakkora, és
nagyon hasonló adottságokkal (Duna stb.)
mégis hétköznap délután 10 percbe (!)
került kiérni a Stephansdom (legbelső rész)
környékéről az A4-re. Persze csak azért 10
perc, mert betartootuk a szabályokat. Azok
után, hogy egy osztrák 7-es BMW maga elé
engedett a sávba, mégis mit tehettünk volna??
Hiába a Lajta az igazi határ a balkán és
Nyugat-Európa között...
Ocsy 2008.08.25. 12:22:49
"Attol fugg, mi a foglalkozasod."
Ezért akarok én majd nyugdíjasként kiköltözni. Akkor már mindegy. :-) A nyelvet tudom annyira, amennyire kell; egyébként Burgenlandban rengeteg magyar él és/vagy dolgozik, ott még magyarul is el lehet lenni.
Legutóbb megálltunk egy benzinkútnál Bécs előtt az A4-esen; hallottam, hogy a pénztárosok egymással magyarul beszélgetnek. Amikor sorra kerültem, a csaj folyamatosan németül kérdezgetett, én meg magyarul válaszoltam. Kellett egy kis idő, mire rájött, hogy akár magyarul is folytathatnánk... :-)
Ja, egyébként akármennyire utáljuk is magunkat, vannak azért jó fejek kint is. Pár éve megálltunk egy alpesi úton (tehát nem éppen a határ környékén) egy pihenőhelyen fényképezni a tájat. Egyszercsak nagy tempóban elhúz mellettünk egy osztrák rendszámú BMW, majd nagyot fékez, visszatolat, leparkol mellénk. Kiszáll egy 40-es fickó, magyarul köszön, kérdezi, nincs-e valami probléma (akkor még egy Ladával voltunk). Mondtuk, köszönjük, csak pihenünk. Azonnal felajánlotta, hogy ha Bécsbe tartunk, ugorjunk be hozzá, meghívna egy ebédre, jó lenne beszélgetni az otthoniakkal. Köpni-nyelni nem tudtunk. Sajnos nem Bécs felé mentünk, és a kitérő is nagy lett volna (vagy 300 km-re voltunk onnan), de jól esett.
Na igen, ma már nem villognak egymásnak a magyarok külföldön, max. akkor, ha letolni akarják a másikat...
Navarone · http://humoroskepek.blog.hu 2008.08.25. 12:25:03
Magyarországon nincs intelligencia-teszt a jogosítvány kiadásakor, sem pszichológiai vizsgálat. Ha lenne, a magyar vezetők 90 százaléka nem vezethetne....
Szabályok betartása..? Utópia...
ndb 2008.08.25. 12:27:05
Az osztrák sofőrök szerintem semmivel sem jobbak, mint a magyarok.
Előfordult, hogy gyalogosként a zebrán (!!!) mentem át, és a lassítás helyett az osztrák autós rámdudált, hogy húzzak az útjából. Ilyen suttyóságot egy magyar autós is csak ritkán követ el.
A "keleti" (magyar, lengyel, stb.) rendszámú autókkal meg különösen türelmetlenek a sógorok, többször előfordult, hogy teljesen indokolatlanul ránk, vagy keleti sorstársainkra dudáltak, olyan helyzetben, amikor semmilyen módon nem akadályoztuk/akadályozták a forgalmat. Megjegyzem, hogy egy külföldi rendszámosra még akkor sem illik egyébként rádudálni, ha kicsit "bénázik", hiszen a szerencsétlen valószínűleg akkor van ott először, de még erről sem volt az adott esetekben szó. Ezen dudálásoknak - mivel arra semmilyen okot nem adtunk, vagy az általam megfigyelt lengyelek sem adtak - csak egyetlen magyarázatát tudom adni...
Szóval azért nem kéne ezzel az osztrák kánaán szöveggel jönni...
becsibacsi 2008.08.25. 12:32:10
> A "keleti" (magyar, lengyel, stb.) rendszámú autókkal meg különösen türelmetlenek a sógorok
Ebben tortenetesen igazad van! Az okok keresese messze vezetne, de a lenyeg, hogy az osztrakok valoban nem szeretik a keleti autosokat. (Reszben igazuk van, reszben nincs.)
> Szóval azért nem kéne ezzel az osztrák kánaán szöveggel jönni...
Ebben nincs igazad. Egyreszt senki nem allitotta, hogy itt kanaan lenne (nincs is!), masreszt most _altalanos_ tapasztalatokrol benyomasokrol volt szo, nem egyedi esetekrol ("elofordult", stb.)
közlekedési bűnöző 2008.08.25. 12:33:37
"Magyarországon nincs intelligencia-teszt a jogosítvány kiadásakor, sem pszichológiai vizsgálat. Ha lenne, a magyar vezetők 90 százaléka nem vezethetne...."
Máshol sem.
közlekedési bűnöző 2008.08.25. 12:35:49
"mégis hétköznap délután 10 percbe (!)
került kiérni a Stephansdom (legbelső rész)
környékéről az A4-re. Persze csak azért 10
perc, mert betartootuk a szabályokat. Azok
után, hogy egy osztrák 7-es BMW maga elé
engedett a sávba, mégis mit tehettünk volna??"
Aztán ha kifogsz egy rosszabb napot a Süd-Ost Tangentén, akkor majd anyázol és ülsz 2 órát a dugóban... Ébredjetek már fel! :-)
staropramen 2008.08.25. 12:39:07
közlekedési bűnöző 2008.08.25. 12:39:07
"Volt velünk a kocsiban egy friss jogsis lány (pár hetes jogsi), Magyarországon rettegetet vezetni. Svájcban élvezte. "
Háh... Svájcnál unalmasabb (vezetési szempontból) országot nehéz lenne találni Európában. Ahol csak rosszul süt a nap, mindjárt 80-as korlátozás van az autópályán... nem csodálom, hogy egy kezdő ennek örül, de ha szeretnél hazaérni Magyarországtra még az indulás napján, akkor elég idegesítő (szerencse, hogy én csak 70, rosszabb esetben 170 km-t kényszerülök vezetni ott)
közlekedési bűnöző 2008.08.25. 12:40:47
Ez hülyeség. Jelen pillanatban nálunk sokkal magasabb tételek vannak (mert mi olyan kurva jól keresünk hozzájuk képest, ugye).
Szabott büntetés: az osztrák főnökömet 190-nel fogták meg autópályán, 150 EUR-ba került. Nézz utána, hogy itt ez mennyibe kerülne május 1 óta.
közlekedési bűnöző 2008.08.25. 12:42:14
166-ért 50.000-et kapott egy kollégám 1 hónapja.
becsibacsi 2008.08.25. 12:50:52
Ahogy "közlekedési bűnöző" is irta, ez igy nem egeszen igaz. A mondat elso fele nem igy van (Mo-on tetemesen magasabbak a buntetesi tetelek), a mondat masik fele igaz: itt pontosan tudhato, hogy ha elkovetsz valamit, mennyit fogsz kapni, es nem a rendor pillanatnyi lelkiallaoptatol fugg (na persze itt is felsrofolhato a "kozeg" agya, ha leallsz vele anyazni, igy aztan novekedhet a tarifa. :)))
Ocsy 2008.08.25. 12:52:52
"Megjegyzem, hogy egy külföldi rendszámosra még akkor sem illik egyébként rádudálni, ha kicsit "bénázik", hiszen a szerencsétlen valószínűleg akkor van ott először"
Ezt itthon sztem csak azok tudják, akik bénáztak már külföldön, és türelmes helyiekkel találkoztak. Akik csak itthon vezetnek, azoknak mindegy a rendszám, ha ledudálják a magyart, ledudálják a külföldit is. Akit külföldön ledudáltak, az csakazértis ledudálja itthon a külföldit, kicsinyes bosszúvágyból. Engem apu egyszer nagyon leteremtett, amikor mentünk valahová itthon, és ledudáltam egy szüttyögő külföldit. Megkérdezte, mit gondolnék, ha külföldön velem csinálnák ezt, amikor mondjuk eltévedek. Teljesen igaza volt, azóta figyelek erre. Néha előfordul, hogy már indulna a kezem a duda felé, aztán meglátom a rendszámot, és inkább visszahúzom. Nevelés kérdése... (Jó, tudom, most tekintsünk el attól, hogy tökmindegy a rendszám, hangjelzést csak balesetveszély elkerülésére, és lakott területen kívül előzési szándék jelzésére szabad adni... :-)
becsibacsi 2008.08.25. 12:53:05
Siman behajtjak, amiota EU-ban vagyunk. (Oda-vissza muxik.)
> Ezen kívül a papírok közé rakott euro csodát tesz.
Ugy erted, Mo-on? Itt, Ausztriaban nem mernem megprobalni.
miss parker 2008.08.25. 12:54:25
elrettentoen magasabb az osztrakoknal.
Sot a tetek inakbb alacsonybbak
plane a JOVEDELMEKHEZ kepest..
Hanem annak az ESELYE SOXOROS, hogy
elkapnak...ujra meg ujra.
Jomagam pl. hetente tobbszor gyorshajtok
orszaguton 115-120 korul ...es
21 eve !!! nem buktam meg egyszer sem.
Akkor meg mirol beszelunk... ?!
Mert kicsit is mukodo kozlekedesi rendorsegrol egesz biztosan nem.
Deniboj 2008.08.25. 12:54:48
Tudjatok melyik a legjobb rendszam? Hat az "M"-mel kezdodo. Miert? Mert az egy "W"-s a feje tetejen.
Kmg42 2008.08.25. 13:00:11
Hát nagyon látszik hogy a poszt író csak bele szagolt két napot a nyugatba és ebből levont egy egész életre és világra vonatkozó konzekvenciát.
Élne csak Sopronba mint én. A legaberráltabb vezetési stílusuk az Osztrákoknak van. Lehet hogy otthon megáll a zebra előtt mert különben a gyalogos feljelenti és megtosszák 1000 euróra de amint átjönnek a határon katasztrófálisak lesznek. Az egy dolog hogy elfelejtenek vezetni de de mindezt pofátlanúl teszik. Nem egyszer megállnak az út közepén majd otthagyják a kocsit mondván neki itt jó lesz és megy bevásárolni. Amiket láttam baleseteket azok nagyrészében mindig vagy egy osztrák kocsi. Ész nélkül és kiszámíthatatlanúl vezetnek.
Bécsbe meg nem egyszer volt már hogy ránkhúzódtak és csak a satuzás mentett meg. A folyamatos dudálástól ami ott van meg az ideg kerülget.
Amúgy meg amit mondasz hogy a jogalkotóik meg a polgárok utópisztikusan együtt tudnak élni meg felejtős. Azért tartják be a szabályokat mert a legkisebb kihágás esetén is röpködnek a száz ójrók.
Bár tény hogy a bécsi infrastruktóra az profin ki van építve. Viszont az emberek.... :-/
ndb 2008.08.25. 13:01:19
Nagyobb vita nincs közöttünk, legfeljebb annyi, hogy énnekem a fentiek az "általános tapasztalataim", nyilván mindenki egyedi esetek alapján vonja le általános következtetéseit...
Azt elismerem, hogy Magyarországon talán egy kicsivel még rosszabb a helyzet a közlekedési morál tekintetében, de azért nehogymár azt higyje bárki is, hogy Ausztriában minden rendben van - hiszen az egész blognak ez a feelingje...
Egy autóst meg nem a rendszám alapján kéne megítélni, de ez tényleg kicsit elvisz a tárgytól...
becsibacsi 2008.08.25. 13:01:46
(Elnezest, ha valaki netan ott lakik.)
becsibacsi 2008.08.25. 13:04:11
> azért nehogymár azt higyje bárki is, hogy Ausztriában minden rendben van
Ezert probaltam meg negativumokat is felsorolni (ami eszembe jutott - ha meg eszembe jut valami, azt is megirom).
közlekedési bűnöző 2008.08.25. 13:10:25
"Élne csak Sopronban, mint én."
Hát úgy látszik egyetértünk, mert közel lakunk :-)
becsibacsi 2008.08.25. 13:12:59
Es Ausztria foldrajzi fekvese miatt (meg nagyobb az atmeno forgalma, mint Magyarorszage(*)) az altalatok mar tobbszor emlitett kulfoldi vendegmunkasok, szabadsagosok erosen beleszolnak a "normalis" kozlekedes menetebe.
Megj (*): ne felejtsuk el a Magyarorszagrol nem is "lathato" ausztriai eszak-del iranyu forgalmat, amely talan a legnagyobb gondokat okozza (Nemetorszag-Olaszorszag-Szlovenia "tengely", Tauern-autopalya, stb.).
Kmg42 2008.08.25. 13:16:19
Viszont nem meglepődve látom hogy többen vannak úgy hogy az osztrák magyarországra átjőve bizony brutálisan elfelejt vezetni.
Főleg hogy rengeteg köztük az óriás merga, jaguár meg lexus, viszont a szerencsétlen 80 évesek akik vezetik ki se látszanak belőle. Jönnek Casinózni :-/
becsibacsi 2008.08.25. 13:18:21
Ebben egeszen biztos vagy? Ismetlen, 13 eve elek itt Becsben, es csaknem minden nap (szoval sokat) autozom.
Most, hogy ezt irom, az ablakom Becs (kozlekedesi szempontbol) egyik nagyon rossz utcajara nyilik (Ruckergasse), de mostanaban nem hallottam dudalast. (Biztos azt mondod erre, hogy megszoktam. :))) Nem szoktam meg, felkapom a fejem a dudalasra, hogy ki az a marha, aki nyomja.)
becsibacsi 2008.08.25. 13:23:21
Lehet, hogy igazad van abban, hogy a kaszinozo reteg nagy autokkal kozlekedik, es raadasul oregek, de a kijelentesed nagyon sommas. Ausztriaban sokkal homogenebb a jarmupark, es allitom, hogy nincs annyi "óriás merga, jaguár meg lexus", mint Mo-on (vagy legalabbis nem sokkal tobb lehet), mig Mo-on egyre inkabb elterjednek ezek a nagy boszme joszagok, foleg a gagyiterepjarok (SUV), es foleg nem tisztes urvezetok kezeben. :)))
(Az igazsaghoz hozza tartozik, hogy itt is meglepoen es indokolatlanul magas ezeknek a hobbiterepjaroknak az aranya, errol sokat cikkeznek is erre fele - pl. eros ado ala fogjak vonni, ha minden igaz.)
sanya 2008.08.25. 13:24:49
Ugyanez a helyzet a hazánkon áthaladó olasz rendszámtáblás román vendégmunkásokkal. Ha figyeli az ember, akkor mindig ünnepek előtt és után lepik el hazánk útjait az illetők.
Még egy érdekes dolog. Az ember azt hinné, hogy a külföldiek "morálból" közlekednek olyan kulturáltan hazájukban. Német cégnél dolgozom, német kollégáim kiábrándítóan kifordulnak magukból és mellverve gyorshajtanak a legcsávóbb opelkestől a legmenővv béemvésig. Hogy miért? Mert úgysem kapnak érte büntetést - a rendőr meg 50 euroért még kezet is csókol nekik.
Mindazok ellenére, hogy a cikkel teljes mértékben egyetértek, azért a problémát lényegesen bonyolultabbnak látom (nem csak a morál számít).
Ocsy 2008.08.25. 13:50:35
"Ausztria foldrajzi fekvese miatt (meg nagyobb az atmeno forgalma, mint Magyarorszage(*)) az altalatok mar tobbszor emlitett kulfoldi vendegmunkasok, szabadsagosok erosen beleszolnak a "normalis" kozlekedes menetebe."
Ebben sztem sajnos nincs nagy különbség a két ország között. Ausztrián az észak-déli forgalom megy keresztül a két tengerpart között (Északi és Földközi, Adriai), ezen kívül a németországi vendégmunkások, meg némi nyugatra tartó (francia, spanyol tengerpart, Alpok sípályái) turistaforgalom. Nálunk meg pont a kelet-nyugati forgalom a nagyobb az ukránokkal, lengyelekkel, románokkal, és van mellette némi észak-déli az Adriára. Az ausztriai észak-déli tranzitot csak annyiban ismerem, amennyiben találkozok vele mondjuk Bécs és Salzburg, vagy Bécs és Graz között, de az tuti, hogy kelet-nyugat tekintetében jobb néhány ezer magyar és szlovák turista télen és nyáron, mint a román, ukrán, bolgár meg török kamionok, amik erre sasszéznak egész évben...
MOKShee 2008.08.25. 14:05:45
Kmg42 2008.08.25. 14:11:09
Becsibacsi. Egyáltalán nem sommás a kijelentésem azért még mindig sokan járnak át vásárolni is vagy csak verni magukat a szépségszalonokba. Ugyan való igaz hogy SUV-okat nem nagyon látni közöttük de ellenben nagy kedvencük a Passat fullextrával :)
A casinozó réteg inkább csak vicces amint a 80 körüli bácsikát majd 10 percen át navigálja a mami kintről hogy be tudjon állni egy kétszemélyes parkolóba. Egyrészt azért mert akkora az autó hogy a alig látszik ki belőle, másrészt meg nem hogy vezetni de kiszállni is alig tud belőle. Mondjuk ők így is szoktak vezetni.
De az hogy nem egyszer meggyűlt velük a bajom az fix. Most már azon is egyre ritkábban lepődök meg ha egyirányúba szembe jönnek velem.
becsibacsi 2008.08.25. 14:22:33
Irod:
> azért még mindig sokan járnak át vásárolni is vagy csak verni magukat a szépségszalonokba.
Ez is csak az osztrak lakossag (es autotulajdonosok) EGY RETEGE. (Azaz ismet altalanositasz.)
> de ellenben nagy kedvencük a Passat fullextrával :)
Ezt ugyan honnan allapitod meg (kivulrol)? :))) Szerintem inkabb a magyar "hivatali" (hihi!) autokra jellemzo, hogy "Passat fullextraval". :))) (Valo igaz, hogy sok a Passat Ausztriaban, de nem jellemzo tulnyomoan a "fullextra", jozanabbul vasarolnak autot az osztrakok, mint a magyar hivatali elit...).
De vegulis nekem mindegy, nem ragozom tovabb, mert meg azt mondjtok majd, hogy vedem a sogorokat, pedig nem is, csak probalom arnyalni az altalatok irtakat.
miss parker 2008.08.25. 14:24:41
Hmmm... a formal logika alapjan teht ugy tunik:
Nem soproni modra kellene kint vezetned...es akkor nem dudalnak majd rad.
nemures 2008.08.25. 14:24:51
Na azokat a szúrós tekinteteket láttátok volna, amiket a környéken sétáló és mindezt végignéző gyalogos emberektől kaptam... Érdekes, nyilván más kint a mentalitás, és tulképp én is max tizen-másodperceket spóroltam ezzel, de hát úgy tanultam vezetni, hogy feleslegesen ne lassítsunk és gyorsítsunk újra, ha folyamatos haladással is megoldható egy szituáció.
becsibacsi 2008.08.25. 14:28:11
(Nagyon vigyazni kell veluk/rajuk/melletuk/elottuk/mogottuk.)
nemures 2008.08.25. 14:30:29
becsibacsi 2008.08.25. 14:33:31
Jacques Foche 2008.08.25. 15:35:59
Amúgy aki rendszeresen közlekedik a 81-esen (Győr-Szfvár), azt biztos, hogy imádja az osztrák rendszámot. Pénteken és vasárnap arrafelé az autók 70 százaléka osztrák rendszámos, javarészt 15-20 éves lepattant állapotú Ford, Opel, vagy Merci, esetleg valami széthullás előtt álló 20 éves Merci kisbusz. Természetesen tele törökökkel, románokkal és délszlávokkal. Ész nélkül tolják, tőgázzal alig mennek 130-at azok a szarok, de ami 129-cel megy azt kielőzik, ha jönnek szembe, ha nem. A balesetek javát ők okozzák ott. Engem is sodortak már életveszélybe, szóval személyes tapasztalatból mondom. Legszívesebb kitiltanám onnan az összeset.
miss parker 2008.08.25. 15:47:59
Nem csak a pesti utcakra....merugye "pestre" épp most csabítjak el oket videkrol havi +40 ezerert...pedig a nemreg konnygazra elkoltott
2 000 000 000 Ft-bol vagy 500 rendor 2 evi bere is kitelt volna....nem is beszelve az elkurt kormanyzati negyed 16 000 0000 000 Ft-jarol....Ami kerem 1000 rendor, 3-4 evi bere!
Kmg42 2008.08.25. 15:51:25
Ha hallgattál volna bölcs maradtál volna. Ki mondta hogy rám dudáltak? Bele futottam tehát hallottam. Amúgy meg csöppet sem vezetek úgy mint a soproniak. Az külön állatfaj.
Becsibacsi. Amiket leírtam az való igaz hogy egy rétegre vonatkozik. azokra akik átjönnek és itt vezetnek. Ahogy megfigyeltem a Passat náluk kint kissé olyan mint nálunk a Szuzuki. Megfizethető népautó kategória. Nem élek kint, attól mentsen meg az ég. Viszont napi rendszerességgel találkozok Osztrákokkal, tapasztalataimat meg ebből vonom le. Mint ahogy a poszt író is kint volt két napot és egyből mindent tudott az ottaniak életéről.
Iván Péter · http://kispestipeti 2008.08.25. 16:01:21
De ugyanígy nem tudnak viselkedni gyalogosként, várakozva,sietve, ügyet intézve, szomszédi viszonyt kialakítva és ápolva, környezetet rendeben (nem) tartva, közönyösen, de követelőzően viselkedve. Na ezt a viselkedést is be lehet határolni konkrét régiókra, országokra.
Én is sokat jártam ausztriában, nem csak a túrista célpontokat látogatva, csupa, a hazai viszonyoknál sokkal kellemesebb élményeket szerezve. Most jöttem vissza egy kéthetes horvátországi nyaralásból, ahol szintén kellemesen csalódtam a közállapotokban. (talán, mert volt egy kis gonoszkodó, negatív előítéletem?) Így Ausztria után és Magyaroszág elé helyezném az ott élők többségét is. Úton, vizen, autóban és a járdákon, boltban, sorban állva, sietve és lazán viselkedve. Egyre több helyről lehetne mit tanulnunk nekünk magyaroknak, és még csak nem is kell semmi újat kitalálnunk!!! Csak követni mindazt a sok jó példát, ami miatt jól, jobban érezzük magunkat sok helyen külhonban.
theo 2008.08.25. 17:04:30
Radical Massza 2008.08.25. 17:25:31
Ha közlekedek szinte még ennyit sem.
Honnan a bozótból jönnek elő ezek a mást látó Védeni kell a magyar mundért hülyegyerekek?
ndb 2008.08.25. 18:16:58
Először is kicsit kultúráltabban, ha kérhetlek.
A magyar sofőrök között igen sok a suttyó, és tényleg nincs Bécsben folyamatos dudálás. Ebben teljesen igazad van.
De az egész blog hangulata olyan, hogy ezek az osztrákok milyen faszagyerekek, ott aztán minden rendben van. Ez pedig egyszerűen nem igaz, és sajnos személyes tapasztalatom, hogy nem igaz.
Azt elismerem, hogy talán nem olyan mértékben, mint nálunk, de azért van rendesen suttyó az osztrák utakon is.
És a fene se védi a magyarokat. Kőbunkó nép vagyunk, elismerem. De azért nehogymár Ausztriával példálózzunk, hogy ott aztán minden überfasza, és róluk kéne példát venni.
A németekről talán, bizonyos tekintetben igen, de az osztrákokról?
Iván Péter,
Te pedig menj el egyszer az atomsikeres Franciaország fővárosába, és nézd meg azt a káoszt, ami ott van az utakon, hogy Olaszországot meg se említsem... Szép az elmélet a "sikeres népek" és a közlekedés összefüggéseiről, csak kár, hogy a tények nem támasztják alá...
E60M5 2008.08.25. 18:54:09
Eléggé jól ismerem az olasz viszonyokat és egyet kell értenem Iván Péterrel. A déli államokban a lazaság és a szenvedély elegye az, ami olyanná teszi a közlekedést, amilyen. Egyértelműbben fogalmazva egész egyszerűen anarchia van az utakon. Minél délebbre megy az ember, annál inkább. Viszont minden látszat ellenére, ott vigyáznak egymásra az emberek és éppen addig a határig megy el a többség, ameddig el lehet menni. Értsd. ezalatt azt, hogy körforgalomba való behajtásnál kiteszik az autó orrát, nyomulnak, nem várják meg, amíg szabályosan behajthatnak, de ha nem engeded be Őket a körforgalomban szabályosan haladva, akkor nem rántja eléd az autót. Óvatos nyomulás van. Persze vannak kivételek, de alapból az összes olasz Fittipaldinak képzeli magát. :) Ha pedig koccanás van, nem agyonverik egymást az emberek, hanem megy a szájkarate 2 percig, aztán összeborulás van és szeretet. Kiadják magukból a feszültséget, nem belülről emésztik magukat, mint itthon a többség. Minden érzelmet megélnek rögtön, nincs "raktározás".
És az említett "ki nem adott" belső feszültség miatt Magyarországon az utakon élik ki az élet egyéb területén felgyülemlett agressziójukat az emberek. Szinte várják, hogy mikor küldhetik el végre a másikat a francba, mikor köphetnek át, mikor rángathatják ki a honfitársukat az autó ablakán stb. stb. Egymással foglalkoznak (értem ezalatt, hogy ki ül a másik autóban), nem pedig a vezetéssel. Ki kéne adni rögtön a dühöt emberek és akkor nem tartanánk itt, ahol. De úgysem így lesz, ilyen nemzet vagyunk. Tűrünk, tűrünk, aztán robbanunk... Lásd. magyar történelem.
Alap mentalitása ez a tűrés a magyar embernek, nem fog ezen változtatni semmi. Ha jobb életkörülményei lesznek az embereknek, akkor sem. Mert akkor is az lesz a téma, hogy a másik mennyivel jobban él. :(
langeaux 2008.08.25. 19:46:33
A másik EMBERRE figyelve, igaz az autojára már viszont nem feltétlenul vigyáznak, mondván arra vigyázzon csak saját maga :-)
(azaz vagy húzzon el időben az útbol, vagy engedje el a másikat aki épp ügyesebb volt nála)
Egy kis érintkezes miatt meg sem nagyon állnak...mert minek, nem az auto az életük értelme. Ezért rengeteg az apró sérüléses autó!
Ami Párizsban szentirás az a jobbkéz szabály...
... a többi szabály nem nagyon érdekli őket.
Sokkal inkább a józan ész alapján vezetnek.
Eleinte félelemetes káosznak tűnik az, amit csinálnak, de pár hét alatt rájön az ember, hogy a szabályokhoz mereven ragaszkodó közlekedessel szemben általaban sokkal jobban lehet autozni az ésszerűség alapján...
Mint néha otthon is, amikor nem mükődik a lámpa es kialakul egy folyamatosan haladó káosznak tűnő áramlás a csomópontban.
Otthon az a fő baj, hogy túlsok az utakon a tapasztalatlan es vagy fosós autós, akiknek egy része ráadásul még azt is HISZI, hogy szabályosan autózik...pedig nagyon nem!
De mégis oktatja/neveli/fegylmezi a másikat...
...ahelyett, hogy menne tovabb az útjára,
mint pl. a franciák ...egy-egy helyzet után.
Jacopo Belbo 2008.08.25. 19:53:43
E60M5: ez is egy nagyon jó jellemzés a déli közlekedési szokásokról, egyetértek veled.
Kmg42 "Mint ahogy a poszt író is kint volt két napot és egyből mindent tudott az ottaniak életéről."
IMPRESSZIÓKRÓL (benyomásokról) írtam a posztban, távol áll tőlem, hogy mindent tudnék az ottaniak életéről, sajnálom, ha esetleg ez jött le neked.
Jaques Foche: a török, román, délszláv tranzit-áradat bőven megérne egy külön posztot (tervezem is, hogy írok egyet, hisz idén nyáron voltunk negyedszerre autóval Görögországban és van rendesen tapasztalatom:-). Veled egyetértve azt hiszem, az ő esetükben jogosan követelhetnénk Magyarországon a határozottabb rendőri jelenlétet, szigorú büntetéseket, már csak a saját jól felfogott érdekünkből is.
DEGEC 2008.08.25. 21:28:02
KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.08.26. 01:14:51
Egyébként a sógorok a pályán simán 140-145-tel haladgatnak, egységesen szinte, kirívó eset nem igazán van se felfelé, se lefelé. Az osztrák rendőrök is csak kb. 150 fölött néznek mérgesen (autópálya, nem lekorlátozott szakasz, tehát ahol a 130 a megengedett) és kapnak ki. Ezt az értékeli, aki nem csak percekre váltja át a 15 km/h sebességkülönbséget (buta magyar 50 km-es szakaszokon), hanem 6-800 km-t kell lenyomnia és számít neki a fél, egy óra is. Ők ezt nem gátolják, tolerálják, de csak 150-ig. Tranzitország lévén ez érthető is szerintem.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.08.26. 01:19:49
"I'm from Austria [zászló] We have NO kangaroos"
Coolboybadboy 2008.08.26. 01:48:19
Semmit sem vesztett az aktualitásából az a mondás, hogy a balkán Bécs alatt kezdődik :(
Két hetet voltam Hollandiában autóval, és napi 150-160 kilómétert töltöttem autózással Rotterdam-Amsterdam oda-vissza viszonylatban, jórészt autópálya, olyan dugókkal súlyosbítva, amilyenektől itt, a tapasztalataimból kiindulva véres polgárháború, öldöklés, vérzivatar lenne... Hogy lehet az, hogy ott kint a szőke aranyifjú a Lamborghini Gallardoban, a 140 kilós benga néger állat a Cadillac Escaladeban, a 40-en öltönyös úr az A8 Audiban halál nyugodtan csordogál, vagy hegeszt a kilátástalan dugóban? Miért van az, hogy az emberhez emberi hangon képesek szólni? Emberi hangon, kedvesen, érdeklődve tudott hozzám szólni a legocsmányabb békategóriás amerikaji akcijjófimekből ismerősnek tűnő szakállas kilósfukszos fekete srác, egy olyan GMC Yukon Denaliból amilyet életemben nem láttam még képen sem? "Helló, látom magyar vagy, mit csinálsz, melózol? Merre laksz? Tetszik itt?..." Hm..
Hogy a rákba lehet az, hogy az SL63 AMG-s Mercedes lefékez, és kienged, amikor ki akarok állni egy parkolóhelyről? Persze nagyot intek neki, megköszönöm a kedvességét, és egy "thumbs-up"-pal mutatom neki, hogy király vagy, és elintem magam elé, de csak azért, hogy megcsodálhassam az autóját. 30-as táblánál képes harminccal menni, elengedni a gyalogost, kerékpárost.
Hála a magasságos jó Istennek lehetőségem adódik visszamenni oda, és talán sikerül kiderítenem a miérteket.
becsibacsi 2008.08.26. 08:25:02
Eszembe jutott meg egy adalek Kukori irasa alapjan: valo igaz, hogy 150 folott rizikosabb a dolog, de bizony buntetnek 140 korul is! Es eszembe jutott, hogy pl. van Becsben egy hosszu alagut, ahol szakaszmeres van (80-nal kell menni). Ugyeskedni nem lehet, mert az alagutban nem allhatsz meg, sot jelentosen nem is lassithatsz, tehat ha belehuztal 120-szal, akkor utana nem sok eselyed van elkerulni a buntetest, hisz nem fogod tudni "kihozni" 80-as atlagra.
theo-nak igaza van (ezt mar irtam is), nagyon szeretik az osztrakok a feket. :)))
Ivan Peter: nem igazan tudodk egyeterteni a "sikeres nemzet" elmeleteddel pont az osztrakok vonatkozasaban. Pontosabban az nem erdekel senkit, hogy en egyetertek-e Veled :))), az viszont mar fontosabb adalek lehet, hogy az osztrak kisebbrendusegi tudatrol komoly szociologiai tanulmanyok is szulettek mar. Csak egy-ket pelda: nincs sajat nyelvuk, nincs egyseges osztrak nep/nemzet, stb. Ezt a kisebbrendusegi tudatot kompenzaljak sokszor (pl. amikor Mo-on nagy hangon soroznek, stb.) De ez mar messze vezetne, maradjunk annyiban, hogy az osztrak nem igazan sikeres nemzet, talan csak ha az 1955-tol tortent fejlodest nezzuk (Nationalvertrag es az oroszok kivonulasa), akkor tekinthetjuk oket nemileg sikeresnek (legalabbis hozzank kepest).
becsibacsi 2008.08.26. 08:34:45
Egyebkent a parizsi kaosszal nem ertek egyet, legalabbis annyiban, hogy ma mar MESSZE NEM az a fajta kaosz van, amit annak idejen a regi francia filmekben, vigjatekokban lathattnuk, hanem "rendezett kaosz". :))) Komolyan: en inkabb autozom Parizsban, mint Pesten. Utoljara, amikor ott jartam, kerdeztem az ezer eve (30) kint elo baratomat, hogy mitol juhaszodtam meg ennyire a franciak? Meglepo volt a valasza: Sarkozytol! :))) A jelenlegi elnok ugyanis azelott (ha jol tudom) kozlekedesi miniszter volt, de ha tevedek, akkor is valami olyan miniszter, aki a kozlekedesert felelos volt, es drakoi intezkedesekett hozott (nagyon szigoru buntetesek, stb.), ettol siman befostak a franciak. :)))
Olaszorszagban is "hazajaro lelek" vagyok, sok ezer kilometert lenyomtam mar ott autopalyan is es kisebbrendu kozutakon is. Haaaaat mit mondjak? Csak ismetelni tudom magam: jobb ott vezetni, mint nalunk. :((( Apro pelda: baleset egy uton (nem autopalya).
Sok kilometeres sor. Erdekes modon NULLA dudalas, az olaszok kiszallnak, elbeszelgetnek, szakacsrecepteket cserelnek, megbeszelik, mit jatszott tegnap a Lazio, stb.
Hmmmmmmmmm!
utazgato 2008.08.26. 09:42:56
A magyar-osztrák határszélen tényleg kevésbé látszik a különbség, de pl. Tirol, Voralberg útjain tényleg más a közlekedés dimenziója.
Svájcban autóztam a nyáron, erről néhány sor: nagyon sok a traffipax, minden faluban van min. 2-3 db, keskenyebbek de jobbak az utak, 80/120-as a limit, de mégis haladósabb a forgalom mint itthon. Nem dudálnak le, kivárják, ha lassabb vagy, vagy bénázol. A gyalogosnak, bicajosnak minden körülmények között elsőbbsége van és mindenki megköszöni, ha átengeded.
Mindenki félti a jogsiját, a harmadik komolyabb büntetés után bevonják pár évre.
Nagyon komolyan veszik a felelős autóvezetést: ha egy egyszerű kis koccanás van, és otthagyod a sérült kocsit, az cserbenhagyásnak minősül: ekkor először elveszik a jogsit, a biztosítód persze semmit nem fizet, mert te vagy a hunyó és minden költség a te zsebedet terheli.
Így mindenki óvatos és nem kellenek 20-30-as táblák sehova, csak 60-70-es korlátozások vannak főúton, elvétve 40-esek a falukban.
ndb 2008.08.26. 10:41:08
Azt én is utálom, ha valaki negyvennel tötyög a belső sávban, de azért azon már kiakadok, ha zöld gyalogoslámpán a busz 40-el átrongyol (Párizs), és ott sem szeretnék nagyon vezetni, ahol kb. minden autó meg van törve (Nápoly). - Szóval nyilván egymillió dolgot kell javítani kishazánk állapotain, de azért Magyarország nem maga a pokol...
Nyomek 2008.08.26. 13:56:15
Én a határ mellett élek, mondhatom, hogy sok osztrák ismerős, céges kollégám van. Én úgy vettem észre, hogy az autó náluk elsősorban egy közlekedési eszköz, a hangsúly az eszközön van. Beleépült az életükbe, vannak a fenntartási költségek, amik már évtizedek óta fixek, nem változnak adónemenként évente súlyadóról teljesítményadóra, nem elrettentő a regisztrációs adó vagy az eredetiség vizsga.
Ha valami emelkedik náluk, az a benzinár. Ettől sírnak-rínak napestig, nem lehet hozzájuk szólni, annyira keseregnek miatta. Megjegyzem, fizetésük kb 3-4 ezer EUR (700-900e Ft).
Ugyanígy a büntetéseket is sokkal keservesebben élik meg és eszükbe sem jut azt mondani, hogy a rendőr gecisége miatt büntették meg. Inkább szégyenteljes esemény.
Ezért rájuk jobban lehet hatni arányaiban jóval kisebb büntetésekkel is. Nálunk ha valakit megbüntetnek 20-30e Ft-ra azt mondja, hogy olcsón megúszta, és rohadjanak meg a rendőrök. (érdekes módon szerintem is így van, de hát én is magyar vagyok)
A különbség inkább az, hogy Ausztria egy működő, nálunk lényegesen jobban működő ország és ilyen a közlekedése is az autók vételétől az utakon keresztül a rendőri intézkedésekig.
Ne hasonlítsuk össze magunkat inkább velük, mert elemeiben drasztikusan jobbak! Nekem az fáj, hogy itt élek ettől a rendszertől 10 km-re és kurván irigylem tőlük.
Nyomek 2008.08.26. 14:02:25
Nálunk meg küzdenek, küzdenek és feladják, hogy a fő utak lassan már jégmentessé kezdenek válni, de nem tudják mégsem. Idén sem, jövőre sem.
Hó akkor nincs az utakon, ha nem hull egyáltalán. Már 18 éve nem értem ezt (mármint a rendszerváltás óta, pedig kormányok, polgármesterek jönnek-mennek de semmi változás)
Hülyék vagyunk, na. Ezt érdemeljük. A saját mentalitásunkat.
gpek · http://www.gpek.hu 2008.08.26. 15:43:56
KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.08.26. 16:57:38
Ez egyszerű: náluk a saját kis traktorokra azonnal rádobják a tolólapot és mennek ki, felosztva egy-egy utcát letakarítani. Ha nem a saját szememmel látom, el se hiszem (Bad-hofgastein). Nem állami csodára várva...
isti 2008.08.27. 17:15:08
isti 2008.08.27. 17:21:50
Pistike911 2008.08.27. 23:17:54
E tekintetben a kékvérű angolok a legrosszabbak, akik turistaként ordenáré módon szoktak viselkedni. Persze nem csak a szénbányászok lecsúszott kölykei (valószínűleg nekik még angolként sincs pénzük Ibizára vagy Mallorcára utazni).