Sokan, sokszor kritizálták már a magyarországi büntetési rendszer milyenségét, az egyes büntetési tételek nagyságát és úgy egyáltalán az egész gépezet igazságos voltát. Megoszlanak a vélemények. Nem lehet egyszerűen minden fekete vagy fehér. A témával kapcsolatban két levélíró is javaslatot tett, hogy milyen reformokat gondolnak jónak. Egyetértetek velük? Nézzük, mit javasolt Tamás!
A minap eszembe jutott egy megoldás a büntetések racionalizálására, és a véleményeteket szeretném kérni.
Sokan felháborodtak, hogy mennyivel emelkedtek a szabálysértési tarifák az elmúlt hónapokban. Szerintem is dühítő, hogy egy komolyabb szabálysértés miatt egy család egész éves megtakarítása mehet kárba. Szerintem sem ez a megoldás. Az igazi büntetés szerintem a következő lehetne: Először csak autópályán lehetne alkalmazni, később akár városon belül is. Miért megy gyorsan valaki? jobb esetben azért, mert siet és nem azért, mert egy tapló......tehát időt akar megspórolni......ha meg tapló, akkor amúgy is ráér.
Ha valakit szabálysértésen kapnak a rendőrök, akkor kap egy 5000 FT-os csekket, amit azonnal be kellene fizetnie, mert ha mondjuk egy nappal később fizeti be, akkor már 50000 FT lenne, 2 nappal később 100000 FT és így tovább. Befizetni viszont csak egy adott helyen tudná, tehát el kellene autóznia az adott helyre, ahol ki kellene várnia a sorát... tehát időt pazarolna el.
A gyakolratban: Mondjuk M5-ös autópálya, lenne egy fix befizetőhely Kecskeméten. Ha valakit elkapnak a rendőrök gyorshajtásért Kiskunfélegyházánál Szeged irányába, akkor vissza kellene fordulnia Kecskemétre, hogy befizesse az 5000 Ft-ot. így kb. 1 órát bukna, nem fizetne sokat, de meggondolná, hogy máskor mennyivel megy.
Dávid az autó értékét tartja irányadó elvnek. Vajon ez jó ötlet?
Van egy finn minta, miszerint a közlekedési szabálysértés büntetésének mértékét az elkövető fizetésének adott százalékában határozzák meg. Ez kis hazánkban nyilvánvalóan életképtelen ötlet, gondoljunk csak a buszsávban közlekedő SUV-okra, melyeket sokszor minimálbérre bejelentett vállalkozók hajtanak (csak hogy a legkommerszebb példát hozzam). Megoldás? A büntetést az autó értékének adott százalékában meghatározni úgy, hogy a jelenlegi büntetési tételek is megmaradnának. A kettő közül természetesen a magasabbat kell alkalmazni. Eurotax kód bőven megfelelő a célra. Kiskapuk így is maradnak, de az garantálható, hogy emiatt nem fog senki gagyibb autóval járni. Az igazi probléma természetesen az, hogy akiknek erről dönteiük kéne, azoknak bizony nagy értékű autója van...
Az utolsó 100 komment: