Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Kétsávos úton jobbkéz-szabály?

2008.11.13. 12:34 :: SilentSound

Magam is gyakran vetődöm mai dupla sztorink helyszínére, a soroksári madarasteszkó parkolójába, ahol az emberek összeegyeztethetetlennek tartják a kétsávos egyirányú utca és a jobbkéz-szabály fogalmát és totál lefagynak. Plusz zavaró tényező, hogy a jobbról jövőknek is ott van a kereszteződés előtt egy vastag szaggatott vonal, amivel fene tudja, mit próbálnak meg sugallni. Rövid időn belül két olvasónk is figyelmünkbe ajánlotta ezt az érdekes szituációt, Szmut fotózott, Benjámin pedig rajzolt is levele mellé. És akkor a sötétben láthatatlan két futóműgyilkos fekvőrendőrt egyikük sem említette.

Az autózz! blog közösségét hívnám segítségül a következő számomra érthetetlen forgalmi rend megértéséhez.

Helyszín: Auchan Soroksár parkolója.

Tábla szerint jobbkéz mindenhol, viszont 2 egyenesen haladó sáv ad jobbkezet mindenkinek, aki a jobb oldali parkolóból átmenne helyet keresni a bal oldaliba vagy csak szimplán jobbra kanyarodna a kétsávos egyirányú útra.

Ez csak szerintem abszurd?

Ez utóbbi kérdésre azt hiszem, puszta létrejöttével magában foglalja a választ a másik levél is:

Egy talán nem túl tanulságos történet, de –kövezzetek meg- nem tudom, mi a szabály. A helyszín a soroksári madarasteszkó parkolója. A piros én volnék, a kék a másik. A fekete nyilak a kötelező haladási irányokat jelzik.

A kék szerint a „belső sávban nincs jobbkéz-szabály”. Én pedig azt vártam, hogy mégis megadja.  Komolyan kíváncsi vagyok, kinek volt igaza.

Ha Neki, akkor ezúton is kérek elnézést a kék Mercitől, aki ez alapán már Magára ismerhet.
Ha nekem, akkor vaffanculo, kékmerci!

A legjobbakat mindenkinek!

107 komment

Címkék: közlekedés autó béna veszélyes kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sandokan66 2008.11.13. 12:56:57

Huha, en szoktam itt jarni es rendszeresen a 2 egyenesen halado sav bal savjaban haladok normal tempoban, hogy "kicselezzem" a jobbrol erkezo, elsobbseggel rendelkezo autostarsakat, miszerint Ok ugyis jobbra kanyarodnak es akkor nekik ott a szabadon maradt sav. Az, hogy Ok egyenesen is atjohetnek nmeg sem fordult a fejemben... De szerintem is egyertelmu a helyzet, mostantol figyelek erre. Kosz a posztironak!

TH 2008.11.13. 13:00:11

Sandokan66 2008.11.13. 12:56:57
Na, egy poszt, aminek a hasznossága máris látható! Tök jó!:)))

Mityu 2008.11.13. 13:12:42

Ne felejtsük el a jobbra tartást valamint a baloldali sávot csak előzésre, illetve balra kanyarodásra lehet használni.

Valamint olyan kereszteződésben ahol elsőbbségadásra kötelezettség hatálya áll fent tilos előzni!

Ha a fent vázolt logikába belegondolok, akkor ha nem működnek a lámpák két többsávos kereszteződésben akkor az elsőbbségadás táblával jelzett útról érkező csak akkor adna elsőbbséget, ha a jobbra eső sávban érkezne?? :)

sugi77 2008.11.13. 13:13:50

Nem tudom ki hogy van vele, de az én időmben azt tanították, hogy a parkolóból kivezető út alsóbb rendű! Szóval ez szerintem tökre ellent mond a kresznek!

Mityu 2008.11.13. 13:14:28

"a lámpák két többsávos * kereszteződésben...."


*helyesen: két többsávos út kereszteződésében

TH 2008.11.13. 13:20:15

sugi77 2008.11.13. 13:13:50
Hát de ez az egész parkoló...ezt én is tanultam egyébként, de a KRESZ-ben ilyet soha nem láttam leírva.

Mityu 2008.11.13. 13:12:42
Ne felejtsük el, hogy a jobbratarts lakott területen belüli több sávos utakon nem kötelező (az előző poszt kommentjeiben idéztük utoljára). A kérdés, hogy pl. ez a bevásárlóközpontok lakott területen van-e.
A fent vázolt logika a logika teljes hiányára utal, ne keresd benne az értelmet. Bár ahol lámpa van, ott általában táblák is vannak azért a gyengébbek kedvéért...:)

Mityu 2008.11.13. 13:26:39

Az elsőbbség az elsőbbség akár tábla akár egyenrangú (jobbról érkező).
A jobbra tartás pedig párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten kötelező. Ez rendszeresen visszatérő téma, mint a ködlámpa használata vagy a gyalogátkelőhelyen hogyan adok elsőbbséget. Tudom nehéz elfogadni.

Egyirányú forgalmú úton is van némi megkötés.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.11.13. 13:26:45

sugi77 2008.11.13. 13:13:50
Ez a kétsávos út a parkoló közepén megy, annak a része, egyértelműen jobbkezes. Abban viszont igazad van, hogy a parkoló kijárata alárendeltnek számít elvileg, nekem is így tanították. Ennek ellenére pl. a IX. kerületben a Pöttyös utcában a parkoló kijáratok elé is tettek le egyenrangú kreszteződéses táblát, gondolom az meg ilyenkor ezt felülírja, de érdekes szitu az is.

aqweren 2008.11.13. 13:26:48

sugi77 2008.11.13. 13:13:50
Nekem már máshogy tanították - ha belefér az út KRESZ szerinti definíciójába, ami belefér abba hogy a kereszteződés utak egy szintben keresztezik egymást vagy egymásba torkollnak.
Azért logikus szerintem a belső sávban is megadni a jobbkezet mert mi van ha a jobbról jövő azt is keresztezi? Milyen szabály alapján adna elsőbbséget a belső sávban közlekedőnek?

TH 2008.11.13. 13:28:35

Mityu 2008.11.13. 13:26:39
Csak most, csak Neked:
(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni...

És igen, az elsőbbség kérdését a Mercissel ellentétben te tudod értelmezni, ezen nincs is vita...

Popeye 2008.11.13. 13:29:03

Hali!

A dologhoz hozzátartozik, hogy a kétsávos úton tovább haladva a Decathlon áruház mellett megy el az ember. Ott minden kereszteződésben ki volt rakva a macisajt, elsőbbséget biztosítva a kétsávos útnak. Itt a hangsúly a volt-on van, mert mire megszokta a jónép, hogy az Auchant elhagyva nyomhatja neki mert elsőbbsége van, beszedték a táblákat. Semmi figyelmeztetés nem volt. Ilyenkor egy "Figyelem, forgalmi rend változás" táblát azért ki szoktak tenni. Aki nem figyel, hanem megszokásból vezet, az nagyot csodáékozik ha oldalbakapják.

TH 2008.11.13. 13:30:22

aqweren 2008.11.13. 13:26:48
Hogy merül fel, hogy a belső sávból NEM kéne elsőbbséget adni?
Mint Mityu írja, "az elsőbbség az elsőbbség akár tábla akár egyenrangú (jobbról érkező)".
Ha tábla van, akkor senkinek nem kérdés, hogy a belső sávban is meg kell állni...mit számít, hogy a tábla miatt vagy mert egyenrangú úton jobbról jönnek? Semmit.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.11.13. 13:31:26

Popeye: Na ez pont legutóbb tűnt fel nekem is. De ott már nem csak egy szélesebb sáv van amúgy? Mert az Auchan végénél a job oldali visszakanyarodik az áruház elé és csak a bal megy tovább.

TH 2008.11.13. 13:32:06

Popeye 2008.11.13. 13:29:03
Hát ezek a bevásárlóközpontok elképesztő megoldásokat produkálnak...
Remek példa erre még a budaörsi Auchan, ahol meg ha lehajtasz a pályáról az Auchan parkolója felé, de végigmész az egészen, bejutsz Budaörsre úgy, hogy nem találkozol lakott terület kezdete táblával. Szóval mehetsz 90-el a városban. :)

Popeye 2008.11.13. 13:33:43

Silentsound: Igen ott már csak egy sáv van, de ez elsőbbség szempontjából mindegy.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.11.13. 13:36:44

Popeye, ok, csak megkavartál a kétsávos úttal. :)

acel 2008.11.13. 13:41:59

MOst kepyeljétek el hogy a felezővonal helyett füves elválasztórész van. Akkor miért kellene elengedi a piroskát?
A jobboldali sávból a baloldaliba váltás egyértelműen sávváltásnak minősül. Ha jól emlékszem egy tatlcar cikk is foglalkozott ezzel az esettel, ha jól emlékszem ott az lett az eredmény hogy a kéknek van elsőbbsége ebben az esetben.

MAcisajt kellene nem jobbkéz. Da gondolom drága tábla.

TH 2008.11.13. 13:42:59

acel 2008.11.13. 13:41:59
MIVAN? Fejtsd már ki, kérlek, mert nagyon érdekes...füves elválasztórész egyirányú úton?

Xebulon 2008.11.13. 13:45:12

Tehát ha olcsón szeretném a kocsi oldalát megjavíttatni, akkor kimegyek szombat délelőtt egy bevásárlóközpontba csalinkázni...

acel 2008.11.13. 13:47:27

Idézet a cikkből:

"Egy gigaparkolóban sem láttam, illetve éltem át annyi majdnem-koccot, majdnem-gázolást, mint itt, a budaörsi Auchanban. Az áruház épülete előtt a kivezető hosszú főutcában elvileg elsőbbséget kéne adni mindenkinek, aki a parkolóból kifordul, közben a vásárlók oldalról időnként betolnak egy-egy bevásárlókocsit. A középső, kétsávos, egyirányú főutca jobb sávjában mindenkinek elsőbbséget kell adni, míg a bal sávban mindenkivel szemben elsőbbséget élvez, aki besorolt.

acel 2008.11.13. 13:49:24

TH
Mindegy. És igazad van akkor nem kétsávos út lenne hanem két egysávos párhuzamos út. Nem ugyanaz a helyzet.

and/or 2008.11.13. 13:50:27

SereG · www.sunchat.hu 2008.11.13. 12:46:49
"...és az egyik kezem a dudán."
Én inkább ajánlanám "...másik lábad a féken" megoldást.

Nikorene 2008.11.13. 13:51:19

SilentSound · autozz.blog.hu 2008.11.13. 13:26:45

Jawoll, ottan lakok, és már megannyiszor összetörtek ... volna, ha nem vagyok okosabb.
Sőt a legjobb, amikor én adom meg a jobbkezet, a tahómókus meg villog mögöttem, és kielőz... :) ilyenkor úúúúúúúgy szeretném, ha kettő lenne belőlem, és az egyik éppen jobbról jönne :)

George Jung 2008.11.13. 13:52:51

Popeye hozzászólása valóban említésre méltó- ezt elfelejtettem.
Állandó a kavarás arra. És nem csak egyszer változtatták! Volt, hogy kint voltak a táblák, volt, hogy nem.
Még ugyanazon autóban is (!) vannak ebből eltérések. Jellemzően abban, amiben mi ülünk a Főnökasszonnyal. :-)
-Micsinász? Nekünk jön!
-Dehogy jön! Elsőbbségünk van.
-Miért lenne? Jobbkéz-szabály.
-Milyen szabály? Ott a tábla.

Nevetséges.

acel 2008.11.13. 13:53:07

Igazatok van. most pontosabban elolvasv a cikket, aszerint is a balsávban elsőbbséget kell adni a parkolóból érkezőknek, kivéve ha az már besorolt a jobb sávba.

acel 2008.11.13. 13:55:07

Ehhez képest elég kevés ott a kocc.
(majdnem) Mindenki óvatos mert nem érti mi van.

TH 2008.11.13. 13:55:53

acel 2008.11.13. 13:47:27
Hát ez egy marhaság. Rácz néha hülyeségeket ír, ez sajna mindenkivel megesik.
Ha te tényleg így gondolod, hogy a belső sáv nem ad elsőbbséget, akkor vezesd le a gondolatmenetet, hogy ez miből következik. És miben különbözik az elsőbbségadás akkor, ha azért adod meg,mert macisajtod van, vagy ha azért, mert egyenrangú utca van jobbról?

TH 2008.11.13. 13:56:57

acel 2008.11.13. 13:53:07
OK, bocs, akkor visszavonom az előző kommentet. Tényleg bonyolult a szitu, de az elsőbbség adása nem kérdés. Örülök, hogy sikerült megtárgyalni a dolgot! :)))

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.11.13. 13:57:36

a jobbkézszabály azt jelenti hogy aki jobbról jön annak elsőbbséget kell adni. mindegy hogy hol haladok, és az is hogy honnan jön jobbról a másik ember. útkereszteződés legyen. ha 6×6 sávos akkor is meg kell állni ha jobbról jönnek. ez ilyen kurva egyszerű.

bár nyilván logikusabb lett volna a keresztutcák végére egy macisajt. de az meg sok-sok tábla. így sikerült megoldani egy egyenrangú útkereszteződés táblával, amiek a hatálya a következő kereszteződés végéig tart, és a szépen odafirkantott "az egész parkoló területén érvényes" nemhivatalos kiegészítőtábla lószart nem ér, mert nem szabályos a kresz szerint.

ettől függetlenül persze a jobbkéz mindenhol érvényes, de nem emiatt a tábla miatt, hanem azért mert sehol sincs macisajt, vagy stoptábla.

de ugye átlag magyar ember ha nincs maci vagy stop akkor nem áll meg, nem foglalkozik azzal hogy a jobbról jövőnek van e tábla vagy nincs.

ex-dr. vuk 2008.11.13. 14:11:43

Hat ez nevetseges. Olyan, mintha a stop tablanal nem allnal meg, mert a belso savra nem ervenyes, mivel az ut jobb szelen van a tabla.

Ki talalta ezt ki?

Vagy azert nem ervenyes a piros lampa, mert egy zold melegitoalso log a belso sav folott a villanypoznarol, es az erosebb.
Erted...

acel 2008.11.13. 14:35:14

És hogy néz ki ez a gyakorlatban?
Kérnék egy önként jelentkezőt aki ötször keresztbe átmegy a kétsévos úton elsőbbségadás nélkül ;-).

Piros helyében én mindig elengedem ott a kékeket. Ha csak rám nem villog hogy menjek már a fenébe.
Ezért hülye vagyok-e?
Egyáltalán a rendőr oda jön-e, vagy közli hogy magánterület?

nap 2008.11.13. 14:48:49

Szerintem ugy tenyesztik azokat, akik a bevasarlokozpontok parkoloit tervezik.
Feltetel a kerteszmernoki diploma, de a jogositvany kizaro tenyezo, es az is hatranyban van, aki mar ult autoban.
Szinte az osszes ilyen parkolora jellemzo, hogy valami el vagyon baszva benne. A legjellemzobb a kispolakra meretezett parkolohely, mind hosszra, mind szelessegre. A masik altalanos hulyeseg az agyatlan egyiranyusitas, persze csak ott egyiranyusitanak, ahol hosszu kacskaringoban lehet eljutni a kijaratig.

Lunitari 2008.11.13. 14:55:06

Szerintem is egyértelmű. Az ilyen helyek a legjobbak arra, ha már úgyis megvan törve a kocsid akkor egy megnemadott jobbkéznél elintézd a felújítást.....

Matrix_ 2008.11.13. 14:58:04

Ez egy próba projekt. Itt tesztelik, hogy táblák és lámpák nélkül, hogyan tud közlekedni a nép. Ha megy akkor az egész városban lebontanak minden jelzőeszközt, és marad a jobbkéz.Úgyhogy lehet készülni.

sugi77 2008.11.13. 15:09:41

Matrix
Nem kell lebontani, csak nem rakják vissza :D

Matrix_ 2008.11.13. 15:13:39

sugi77 2008.11.13. 15:09:41

Azé a városban van mit lebontani! már alapítom is a céget ami a bontási munkákat végzi! :)

lényin 2008.11.13. 15:18:05

ez csak spórolás, hogy ne kellessen annyit égetni a féklámpát!!! a dunakeszi auchannál (auchan tópart) is ugyanez az elrendezés van, jobbkezes tábla nélkül, a kis utcákban mackósajttal... kicsit drágább, mert több tábla kell, de sokkal egyszerűbb... :)

MadBob 2008.11.13. 15:20:05

A megoldás egyszerű. Azért alakították így ki mert egy db jobbkezes tábla olcsóbb mint 60 db mackósajt.

lehetetlenember 2008.11.13. 15:28:59

Kicsit OFF. De engem kétségbe ejt a két sávos körforgalom is. Szerepel ez egyáltalán a KRESZ tankönyvekben?

kuk22 2008.11.13. 15:34:51

Tud mutatni még egy ilyen forgalmi szitut valaki?!? (főleg, akik városi pld.-t hoznak)
Mi van akkor, ha egyértelmű, hogy jobbra kisívben fog kifordulni (indexel) valaki, akkor is meg kell állni a baloldali sávban?!? Ezek szerint igen. Jelentekezzen aki állt már meg! :-)

A Lurdy parkolója is hasonlóan aranyos. Hajdanán volt egy aszfaltozott, 90 fokos kanyarú felfestett főút, a hülyék kedvéért nagy domb, hogy az egyenesen menőknek feltűnjön, nem ez a főút, szabályosan táblázva.
Egy ideje a táblák eltűnttek, a felfestés, domb maradt. Így ez most jobbkezes vagy maradt minden az eredetiben!?!
A gyakorlatban ösztönkereszteződés lett. Én bármelyik irányból is jövök, megvárom, hogy a másik szerint mi a tuti :-))

Marcellusca 2008.11.13. 15:34:51

Ez nem csak a soroksári, hanem a dunkeszi madaras teszkóra is érvényes. Ugyanez a szitu. Még a Decathlon rész is igaz, annyi külömbséggel, hogy az onnan kivezető az Auchanból kivezető kétsávosba torkollik.
A rohadt táblákon spórolnak, mert így elég csak a "bejáratoknál" kihelyezni az X-es táblát és nem kell az összes kereszteződésbe macisajtot rakni. A sok birka autós vásárló meg oldja meg a problémát!

TH 2008.11.13. 15:35:48

lehetetlenember 2008.11.13. 15:28:59
Ez azért ejt kétségbe jó esetben, mert máshogy működik szinte országonként. Magyarországon egyszerűen képzeld el egy kétsávos, egyirányú védett útnak, amibe alárendelt utak csatlakoznak.

TH 2008.11.13. 15:36:48

kuk22 2008.11.13. 15:34:51
Már miért kéne a jobbra kisívben kiforduló miatt MEGÁLLNI? Az elsőbbségadás nem jelent feltétlen megállást. Lassítasz, látod, hogy jobbra kanyarodik, mehetsz is tovább...

isti77 2008.11.13. 15:39:29

"Komolyan kíváncsi vagyok, kinek volt igaza. "

Mi került a kárbejelentőre?

TH 2008.11.13. 15:39:49

Marcellusca 2008.11.13. 15:34:51
Sztem azért csinálják inkább, hogy ne száguldozzanak az emberek ész nélkül...de ez csak tipp...

TH 2008.11.13. 15:41:22

isti77 2008.11.13. 15:39:29
Gondolom semmi, mert nem ütköztek össze...ilyenről nem volt szó legalábbis...

George Jung 2008.11.13. 15:46:55

Valóban nem ütköztünk össze, így kárbejelentő nem volt.

Hanem kukk22 kommentje...
A Lurdy-s cucc a másik. Ezt nehéz lett volna írásban vázolni, gép pedig soha nincs nálam.
Aki meg tudja nekem mondani, hogy ott mi a helyes, annak fizetek egy sört.
Aki válasz helyett poénkodni kezd, az nekem fizet egyet:-)
De komolyan: nem találkoztam emberrel, aki alá tudta volna támasztani az álláspontját.
Help!

TH 2008.11.13. 15:56:52

George Jung 2008.11.13. 15:46:55
Hmm, ezt meg kell néznem majd...mindenesetre ha a táblák eltűntek, akkor az már nem kanyarodó főút tovább, hanem a bukkanón át egyenesen menő, és a balról jövő/balra menő út becsatlakozik ebbe. Az aszfaltozás nem mérvadó.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.11.13. 15:59:12

TH: Az aszfaltozás akkor mérvadó, ha a másik út földút, mert az tábla nélkül is alárendelt. Mondjuk a Lurdynál ez nyilván nem játszik.

Tron65 2008.11.13. 16:04:06

"TH 2008.11.13. 13:32:06
Remek példa erre még a budaörsi Auchan, ahol meg ha lehajtasz a pályáról az Auchan parkolója felé, de végigmész az egészen, bejutsz Budaörsre úgy, hogy nem találkozol lakott terület kezdete táblával."
Akkor ellophatták, mert ottvolt az aluljáró előtt.
Ha már börsi:
Ott pár éve alakították ki ugyanezt azért, mert a sok t&@#ketlenkedő miatt néha abaumaxig ért a sor vége, akik be akartak jutni a parkolóba.
Ez a helyzet tökéletesen alkalmas arra, hogy aki jobbra be akar kanyarodni, az megy a jobb sávban. Aki nem az folyamatosan mehet tovább a baloldaliban. Ha valaki jobbról jőve erre az útra akar kanyarodni, a kresz szabályai szeint szintén a jobboldali sávba köteles. A bal sávban haladóknak természetesen van elsőbbség adási kötelezettségük a jobbról kereszben haladók irányába (és anyázási joguk, ha valaki index nélkül jön ki, aztán jól befordul).
Az már érdekesebb, ami a kimenő részen van. A börsinél 10000-rel húznak kifelé a kocsik az áruház kijáratai és az ÖSSZES jobbkezes mellett, mintha minimum már az M7-en lennének. Amig zsigám volt, jópárszor odatoltam az orrát és kajánkodtam a döbbeneten az ... (majdnem arcot írtam).

George Jung 2008.11.13. 16:08:42

A Lurdy-téma (ha szabad egy kicsit off-olni).
Jössz az M5 felől, lámpánál balra, benzinkút előtt jobbra. (aztán egy rövid bal-jobb után) Ez az a kereszteződés.
Az út balra kanyarodik. Sokan azt mondják, hogy az út, ami egyenesen megy/jön, az parkoló. Szerintem nem.
Frankón hülyének érzem magam, és nem lehet megnézni sehol. Megkérdztem a taxisokat. Felecsdel.
TH! Ha megnézted, hogy értesítesz?

maximalista 2008.11.13. 16:10:00

némi biztosítós múlttal a hátam mögött... szerintem azért jogos a jobbkéz szabály, mert a két sávos útszakasz egyirányú...

maximalista 2008.11.13. 16:11:25

tehát jelen esetben a jobbról érkezőnek van elsőbbsége

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.11.13. 17:04:33

George Jung 2008.11.13. 16:08:42
múltkori postból kiderült mennyire is szereted a taxisokat, ezek után van pofád tőlük kérdezni, hogy ott mi van!? KRESZt tanultál-e? jah szinte látszik... a parkoló és a mellett elhaladó szervízútról hallottál-e? csak még mielőtt kitalálod, hogy abból az irányból a parkolóból kihajtóknak meg kell adni a jobbkezet :D

TH 2008.11.13. 17:20:40

George Jung 2008.11.13. 16:08:42
Hát majd írok kommentet. De mivel Prágában vagyok, ezért ez nem várható a közeljövőben. :)

Mityu 2008.11.13. 17:26:03

Amúgy az első képen nekem az is feltűnő, hogy erősen hajaz a 30-as övezetre. Nem tudom mi van a 30-as tábla alatt a kiegészítő táblára pingálva. Ha 30-as övezet akar lenni - erre utal a fekvőrendőr (beton te állat?!) - akkor nem is lehet más csak egyenrangú kereszteződés. :)

Mert amúgy annak a szimpla 30-as táblának se sok értelme van. :)
Na csakhogy még bonyolítsam a történetet... :)

TH 2008.11.13. 17:30:12

RosszQtya 2008.11.13. 17:25:28
A gyengébbek kedvéért: Nehezebb elugrani a Lurdyhoz.

Mityu 2008.11.13. 17:26:03
A kiegészítő táblán az van: "A parkoló egész területén". Ami abszurd, mert az övezet táblának nem ez a jele, tehát ez az útra vonatkozik csak, és így ellentmondásba kerül önmagával. Az első kereszteződésig érvényes, hogy a parkoló egész területén 30-al mehetsz. :)

TH 2008.11.13. 17:45:11

RosszQtya 2008.11.13. 17:30:52
De ez ellentmondás, ÉÉRTED? :)))
A tábla hatálya a következő kereszteződésig tart. Ki lehet jelölni 30-as zónát, de arra megvan a szabályos zónát jelölő tábla. Ez nem az.

TH 2008.11.13. 17:46:12

TH 2008.11.13. 17:45:11
Ja, gondolom nem is nekem mondtad. Bocs!!!! :)))

autosave 2008.11.13. 17:46:50

teljesen mindegy hány sáv, ez itt jobbkézszabály! azért ilyen, mert így elvileg mindenki kénytelen lenne lassan menni. előzni pedig útkereszteződésben tilos jobbkézszabály esetén!

autosave 2008.11.13. 17:52:36

egyébként van olyan forgalomszervezési előírás, hogy felfestett terelővonalas úttest muszáj, hogy védett legyen. (keresse már meg valaki, akinek az közút tervezésről szóló jogszabály megvan)
ez nem a kresz, ettől még nem lesz elsőbbsége.
de hogy közforgalom céljára hogyan vehették át és hogyan engedélyezhették az jó kérdés...

Mityu 2008.11.13. 17:53:23

Kicsit off:

Jön a ködlámpahuszárok időszaka. Csináljunk nyereményjátékot. Tippeljük meg mikorra lesz poszt a ködlámpa indokolt/indokolatlan használatáról. Tavaly volt asszem :)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.11.13. 18:02:23

És a nyertes kap egy szett ködlámpát? :D

TH 2008.11.13. 18:02:36

autosave 2008.11.13. 17:52:36
Mert gondolom mindenki baszik rá, hogy milyen utakat csinálnak egy áruház parkolójában. Egyébként nem tragédia, legalább van hol edzenie az embereknek.

Mityu 2008.11.13. 17:53:23
Most hogy felvetetted, biztos hamarosan. :)
Bár az első/hátsó ködlámpa indokolatlan használata nyáron - jó időben - még érthetetlenebb.
Remélem egyébként, hogy nem lesz ilyen poszt - sokat dobna a blogon, ha nem nyúlnának lerágott csontokhoz. Ez a poszt pl. tök jó: nincs ugyan anyázás és vita, de korábban nem érintett kérdést érintett. Mondjuk kommentháború nem tört ki rajta, és nem lesz 500 megjegyzés, de remélem ez nem baj senkinek sem. :)

bpi 2008.11.13. 18:16:12

jobbra tartási kötelezettség mellett, mi a f.szt keres kékmerci a bal sávban? ha meg kialakult a párhuzamos közlekedés, akkor azért adja meg az elsőbbséget, mert a jobbra mellette haladó is megadja.
szerintem.

utólag jegyezném meg, hogy nem ismerem a helyszínt, csak jólesik beszó'ni egy mercisnek... :)

autosave 2008.11.13. 18:17:02

Na közben keresgéltem kicsit, volt rá 10 percem :D

20/1984. (XII. 21.) KM rendelet
az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről

"15. Egyenrangú utak kereszteződésének szabályozása
15.1. Egyenrangú útkereszteződést olyan utak kereszteződésénél lehet kialakítani, amelyek
- keresztmetszeti kiépítettsége közel azonos,
- forgalomnagysága egymással közel azonos, és
- megelőző útkereszteződésükben főútvonalnak nem voltak kijelölve.
15.2. Tilos egyenrangú útkereszteződést kialakítani olyan helyeken, ahol a keresztező utak közül bármelyiken kettőnél több, útburkolati jellel jelölt forgalmi sáv van.
15.3-15.5.
"

Tehát KÉT SÁVOS MÉG LEHET egyenragú szabályosan is! Három sávos már nem lehet egyátalán. Ami érdekes, a forgalom közel azonos nagyságú kellene, hogy legyen... Hát az Auchan előtti egysávon megnézném vagy a középső két sávon... Kizárt hogy azonos egy-egy parkolósávval.

TH: nekem sem tragédia. Én még azt is kiszúrtam, hogy a KIKA előtt a Tesco felőli körforgalom után az első védett kereszteződésből eltűnt az elsőbbségadás kötelező tábla. Már hónapok óta... Senkinek nem tűnik fel?

TH 2008.11.13. 18:26:11

SilentSound · autozz.blog.hu 2008.11.13. 18:02:23
Nem is butaság. :)

TH 2008.11.13. 18:27:14

bpi 2008.11.13. 18:16:12
Tessék:
"TH 2008.11.13. 13:28:35
Mityu 2008.11.13. 13:26:39
Csak most, csak Neked:
(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni..."

George Jung 2008.11.13. 18:34:44

RosszQtya:

Semmi bajom a taxisokkal. Sehol nem írtam. Sőt.
De ezt most ne keverjük ide.

És már megint kötözködsz. Nem azt mondtam, hogy a parkolóból kihajtónak meg kell adnom a jobbkezet, hanem azt, hogy az szerintem nem parkoló.
De ez itt a kérdéses. Tudod, vagy nem?

Secnir 2008.11.13. 19:18:48

khm.
akkor talán belebeszélnék én is.
naszóval.
alapeset: kék autó kétsávos baloldaliban, piros autó egysávosban.

verziók:
-kék egyenesen (vagy balra), piros lefordul jobbra
nincs elsőbbségadási kötelezettség
-kék egyenesen (vagy balra), piros egyenesen.
kéknek van elsőbbsége
az ok igen egyszerű. ez van akkor is, amikor kétsávos utak találkoznak egymással (pl egy kereszteződésben elromlik a lámpa és sárgán villog), akkor annak van elsőbbsége, aki nem metszik másik sávot, vagy az áthaladáskor korábban metszi.
jelen esetben a kék halad egyenesen, de jobbról (a vele párhuzamos sávból) még nem jön senki, nem is jöhet. a piros ugyebár először metszi a jobboldali sávot, és csak utána menne át a baloldali sávon.
nem tudom, érthető voltam-e.
hozzá kell tenni, hogy figyelembe véve a 10 km/h-s sebességkorlátozást, nem hiszem, hogy történhetne koccanás...

leaping cat 2008.11.13. 19:51:46

Secnir,

ezeket a "szabályokat" csak álmodtad, legfeljebb a te kis virtuális valóságodban léteznek.

Secnir 2008.11.13. 20:25:22

méltóságomon alulinak érzem, hogy kifejtsem a véleményem leapingcatről.
kresz.
totalcar.hu/kresz

ganyager 2008.11.13. 20:55:33

A kétsávos út az nem magasabb rendű az 1 sávosnál??

leaping cat 2008.11.13. 21:44:51

Megbántani nem akartalak, de ha mégis így történt, akkor elnézésedet kérem. Viszont a KRESZ-ben olyan szabály, amire hivatkozol, akkor sincs.

autosave 2008.11.13. 21:45:23

"A kétsávos út az nem magasabb rendű az 1 sávosnál?? "

NEM!

autosave 2008.11.13. 21:50:15

Secnir: ha bárhogy össze tudna ütközni a két autó (kék-piros) akkor a kék megáll és elsőbbséget ad a pirosnak. mert egyenrangú kereszteződés és a piros jön jobbról - mindegy teljesen ki merre megy!

"pl egy kereszteződésben elromlik a lámpa és sárgán villog), akkor annak van elsőbbsége, aki nem metszik másik sávot, vagy az áthaladáskor korábban metszi."

nem! annak van, aki a védett úton halad. ha megfigyeled minden lámpás kereszteződésben van elsőbbségadás kötelező tábla valamelyik útnak...
és aki a védett úton halad, itt is mint mindig a kereszteződés teljes szélességében elsőbbsége van, tehát sávot is válthat...

igazi hős 2008.11.13. 23:48:30

Secnir,
érdekes érvelés. Adjunk most a helyzethez egy zöld autót a kék mellé a jobboldali sávba. Azzal biztos egyetértesz, hogy a zöldnek elsőbbségadási kötelezettsége van a pirossal szemben. De akkor a kéknek miért nincs, ha egyszer ugyanazon az úton jön?

Pistike911 2008.11.14. 00:01:48

Itt legalább ki van írva, hogy a jobbkézszabály a mérvadó. Miskolcon, a Praktiker parkolójában csávókám el is nézte, belémjött oldalról, az elroppanó 'b' oszlop meg majdnem amputálta a karom. Számomra teljesen egyértelmű volt, hogy nekem volt elsőbbségem, ő csak a rendőrnek hitte el.

Géza 2008.11.14. 08:02:35

Ilyen van a budaörsi Auchan parkolóban is. És az a legjobb az egészben, hogy ha végigszenveded a 95 jobbkézabályos kereszteződést, akkor átérsz az IKEA parkolójába, ahol a parkoló teljesen úgyanígy folytatódik annyi különbséggel, hogy az egysávosok végén macisajt van. :) Az ikeások tehát gondolkoznak, az osanosok meg spórolnak... Mert funkcionalitás szempontjából szerintem kell oda a macisajt.

Én pl. úgy szoktam haladni ezen a helyen, hogy a belső sávban megyek. Így nem kell olyan lassan haladnom, és ha jön valaki jobbról, jobban látom, meg tudok állni. Az pedig nem lehet vita tárgya, hogy meg KELL állni.

Tron65 2008.11.14. 08:26:01

Azt azért mindenki vette ugye, hogy ez a terület az áruházak MAGÁN területe. Vagyis MAGÁN ÚT. Vagyis a KRESZ is csak korlátozottan érvényes.

"George Jung 2008.11.13. 16:08:42
A Lurdy-téma (ha szabad egy kicsit off-olni)."
Na ennek lécci fuss neki mégegyszer, ugyanis az M5 több kilométerre van és minimum 3 útvonalon lehet megközelíteni a Lurdit az M5 felől.

George Jung 2008.11.14. 08:45:18

Tron65:
Hmm...
Most ügyködtem vele, hogy tudnám beilleszteni a linket, de nem ment.
Vagy küldj e-mail címet, és akkor csatolom a műhold-képet, vagy...
Vágóhíd utca és Vágóhíd utca kereszteződése (a Könyves Kálmán körút felől megközelítve.
Remélem, így érthetőbb.

igazi hős 2008.11.14. 08:46:04

Tron65,
a közforgalomnak megnyitott magánutakra a KRESZ szabályai vonatkoznak! Ha a farmonon építek egy autópályát ott mehetek 250-nel, de ha megengedem az átmenő forgalmat, akkor 130 a limit.

forrórágógumi 2008.11.14. 10:19:16

Véleményem szerint az egyik legtöbb balesetet okozó szabály a jobbkéz szabály. Hogy rohadjon meg és törjön el a jobbkeze aki nem bír odatenni valemelyik oldalra egy macisajtot.
Szarjanak sünt a magánútjaikra. Pont.

TH 2008.11.14. 11:27:47

Secnir 2008.11.13. 19:18:48
Én sem akarlak megbántani, de ilyen butaságot nagyon rég nem olvastam. Remélem a többiek sikeresen meggyőztek arról, hogy tévedsz.

TH 2008.11.14. 11:29:56

Tron65 2008.11.14. 08:26:01
A közforgalom előtt megnyitott magánutakra ugyanúgy érvényes a KRESZ, mint a közutakon. Olvass utána!

forrórágógumi 2008.11.14. 10:19:16
Ugye a jobbkézszabályon azt érted, hogy a jobbról jövőnek elsőbbséget kell adni? Mert nem pont ezt jelenti, hanem még jó pár dolgot. :)
Mindenesetre szerintem nincs vele sok baj, csak figyelni kell. Én inkább a védett/fő- utakon jelezném a sarkok ELŐTT a védettség tényét, és nem időnként szórnék el pár főútvonal táblát.

autosave 2008.11.14. 12:03:46

"Én inkább a védett/fő- utakon jelezném a sarkok ELŐTT a védettség tényét, és nem időnként szórnék el pár főútvonal táblát."

Szlovákiában, Csehországban ez a divat. Nagyon kényelmes, mikor a kereszteződés ELŐTT megjelenik egy főútvonal tábla, gyakorlatilag jelzik, hogy neked itt elsőbbséged van. Nem pedig a másik tábláját kell keresni minden alkalommal. Persze nincs mindenhol ilyen tábla, de ahol van ott sokat egyszerűsít a dolgon.
Mégegyszer, nem csak itthoni értelemben főút jelzésére használják, hanem a semmi közepén is tesznek ki egyet-egyet kereszteződés elé.

TH 2008.11.14. 12:18:01

autosave 2008.11.14. 12:03:46
A világ sok pontján használják így, ez esetben gyakorlatilag azt jelenti, hogy "védett úton mész". És tényleg nagyon hasznos. A Totalcar annak idején javasolta talán ennek megváltoztatását is egyszer, de nem sok foganatja lett a dolognak...

Boromir_ 2008.11.14. 15:42:57

Helo, a tabla teljesen felesleges mert a jobkez szabaly "utak" keresztezodesere vonatkozik. A Parkolo nem minosul utnak az abra NEM jo mert nem tukrozi a kepen latottakat !
Parkolobol kihajtva igenis elsobseget kell adni az uton haladoknak.
Legtob helyen a felrertesek elkerulese veget ki is tesznek egy halom macisajtot.
Z

TH 2008.11.14. 16:37:29

Boromir_ 2008.11.14. 15:42:57
Ehh, erre már reagálni is felesleges...
Minek osztod meg a véleményedet, ha nem olvasod el a többi kommentet előtte. Akkor látnád, hogy az út a parkoló része.

szivacs 2008.11.14. 18:24:01

hát én személy szerint azt is megkérdezném tőletek, hogy lakó és pihenő övezetben hányszor adjátok meg a T alakú kereszteződésekben a jobbkezet a T aljából jövőnek?
na meg slusszpoénként képzeljünk el egy három sávos utat. egy auto a belsőben, egy a külsőben és egyszerre szeretnének a belsőbe menni. na kié az elsőbbség?:)

szivacs 2008.11.14. 18:25:08

és egyszerre szeretnének a belsőbe HELYETT A KÖZPÉSŐBE menni. na kié az elsőbbség?:)

TH 2008.11.14. 19:18:50

szivacs 2008.11.14. 18:24:01
Középső sávba egyszerre akarnak menni: jobbról, a külső sávból jövőé az elsőbbség.
A T kereszteződés kérdésedet nem vágom. Ha tőlem jobbra van utca, akkor - ha tábla másképp nem szabályozza - elsőbbséget adok neki. Ha tőlem balra van, akkor meg nem. Hogy jön ide, hogy lakó-pihenő övezet, és hogy T?

autosave 2008.11.14. 23:52:11

T kereszteződés, lakópihenő izé témája:
szerintem azért veti fel ezeket így együtt, mert ez már sok a többségnek. sajnos ezek nem így gondolják, ahogy TH: "A T kereszteződés kérdésedet nem vágom. Ha tőlem jobbra van utca, akkor - ha tábla másképp nem szabályozza - elsőbbséget adok neki. Ha tőlem balra van, akkor meg nem." Pedig erről szól... CSAK erről.

Ahol sűrűn járok ott van egy egyenes hosszú gyűjtőút, és csak egy irányból vannak aszfalt becsatlakozások, amik zsákutcák. Namos itt a többség úgy gondolja hogy az a főút és amig egyenes megy, addig neki is mehetsz jobbról még ő dudál. Hát én csakazért is kifordulok ha nincs túl közel. Ha közel van akkor meg szűkösre veszem a megállást. Tanulmányt lehetne írni a reakciókból... :S

TH 2008.11.15. 00:43:19

autosave 2008.11.14. 23:52:11
Hát igen. Talán ezen a blogon is szóba került már, de a totalcaron a jogi tanácsoknál biztosan, ahol valaki a lakó-pihenő övezeten belüli "kvázi-főútról" beszélt, és meg volt győződve róla, hogy neki van elsőbbsége - nem is ismerte el a felelősséget, amikor összeütközött a rendőrrel. Számomra nagyon meglepő, hogy emberek kapnak jogsit úgy, hogy ennyire fogalmuk sincs az alapvető szabályokról, amik az ő biztonságos közledésüket is szolgálják.

Perillustris 2008.11.15. 22:38:29

"Az pedig nem lehet vita tárgya, hogy meg KELL állni."

Nincs vita, meg ke' á'ni: www.gatveder.hu/adatlap.php?id=1002470

torrente63 2011.08.07. 11:41:30

Engem is zavar ez a szituáció. Maglódi Auchan.Kint a tábla, az áruház területén jobbkéz szabály van. Ha megyek mindíg megadom, bár ez értelmetlen, hiszen a belátás erősen korlátozott, és szinte teljesen meg kell állni hogy eleget tudjunk tenni esetleges elsőbbségadási kötelezettségünknek.A mögöttem jövő nem bírja cérnával, és a belső sávban elzúg mellettem. Sokszor a jobbról jövő sem mer kijönni, ez érthető is, mivel az autósok 70% -a nem adja meg a jobbkezet, sőt ha valaki kihajt, dudálnak , villognak, jelezve , hogy a parkolóból kiálló járműnek van elsőbbségadási kötelezettsége.Egyébként célszerű lenne ha a parkolóból kiállónak kéne elsőbbséget adni, mint ahogy ezt pld a Csömöri Auchan táblával elő is írja. Így csak egyszer kell elsőbbséget adni, nem 5 méterenként.A maglódi esetre visszatérve, az első 2 parkoló kiálló, táblával elsőbbségadásra kötelezett. Teljes zűrzavar.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása