Bizonyára közületek is már sokan vezettek fáradtan, szinte már-már félig szunyókálva vagy legalábbis nagyon lelassulva. Ilyenkor az ember nem tudja reálisan érzékelni a külső történéseket és csak akkor tér észhez mikor valamire nagyon gyorsan kell reagláni, vagy akkor sem. SzZ elaludt a volán mögött, de szerencsére megúszta. Tanulság alant.
Úgy tűnik nem volt még elalvós téma, pedig a dolog megérne egy posztot – tapasztalatból mondom.
- Mi történt? - ijedt, de még kába kérdés.
- Elaludtam.
- És minek mentünk neki? – már nem volt álmos a hang, működött az adrenalin.
- Fogalmam sincs… Jól vagytok?
Fenti párbeszéd több mint hat éve játszódott le. És végül is igen, jól voltunk. Az autó persze nem: váltóval együtt leszakadt a jobb első futómű, a kasztni a B oszlop mentén meg is csavarodott. Hihetetlen szerencsénk volt, hogy a villanyoszlopot nem középen kaptuk el, hanem a jobbra kiforduló kerékkel. A futómű leszakadása elvitte az energia zömét. Feleségem bokáján az ínszalag megrándult (a kerékdobon pihent a lába), ennyi volt a személyi sérülés. Érdekes, hogy ezt is csak percek múlva kezdte érezni. A gyerekek éppen csak felébredtek – elinduláskor szorosra húztam a hevedereket. Persze könnyen lehetett volna tragédia az egészből: ha balra térünk le az útról és elkapunk egy szembejövőt, vagy ha pár kilométerrel korábban a hegyi szakaszon alszom el, vagy ha telibe kapjuk azt az oszlopot. Nem rajtam múlt, mert akkor már nem én irányítottam a kocsit.
Pedig bírom az éjszakázást, a munkám miatt rendszeresen kell. És mégis elaludtam. Úgy gondoltam, még néhány kilométerre jó vagyok. Tévedtem. A legnagyobb tévedés az volt, hogy azt hittem, reálisan tudom értékelni - ennyire fáradtan is - a saját helyzetemet és képességeimet. Nem tudtam.
Utólag volt döbbenetes, hogy mennyire nem. Már világosban visszamentem a helyszínre. Elhaladtam egy bolt parkolója előtt, és arra gondoltam, itt meg lehetne állni. Aztán arra, hogy a hátralévő tíz kilométert még simán kibírom. Kb. 250 méterre onnan ütköztünk…
Tanulság? Nem is egy.
A fáradtság alattomos dolog. Jobb félreállni, ha kétséges az ébrenlét.
Hajnalban a legnehezebb ébren lenni. Ilyenkor ne aludjon minden utas, valaki figyeljen a sofőrre, beszélgessen vele.
Fáradtan tilos fűteni. Akkor is, ha az utasok fáznak.
És végül: gyereket szorosan becsatolni a gyerekülésbe. Hosszú úton főleg.
Ez utóbbi mondjuk szintén külön posztot érdemel.
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.12.26. 13:13:58
Széna Tomi 2008.12.26. 14:50:30
Azóta, még ha a barátok nagyon utálják is, leállok 10-15 percet pihenni ha érzem, hogy fáradok. Százszor többet segít, mint egy kávé.
szárny 2008.12.26. 15:06:15
bigthereal 2008.12.26. 15:06:58
vagy 3x ragadt le a szemem az autópályán, nagy szerencsém volt, hogy nem történt semmi, és elértem a pihenőt, ahl meg is álltam aludni 45 percet
segített, és odaértem épségben:)
Pajtás 2008.12.26. 15:16:36
Szűcslaci 2008.12.26. 15:46:36
szhörnyű 2008.12.26. 15:50:48
2008.12.26. 16:05:12
Pedig, láttam, hogy ott van, csak egyszerűen lefagyott a szoftver...
BigPi 2008.12.26. 16:21:17
A fűtés elvétele helyet én is inkább a lehúzott ablakot javaslom hosszabb utakon. Számomra a beszélgető partner nem vált be.
Az én történetemben volt beszélgető társ, így is megtörtént a baj. Egy kanyar előtt sikerült elaludnom egy percre. Amikor felriadtam már késő volt a korrigáláshoz, csak arra maradt időm, hogy elkerüljem a szembejövőt és a kresztáblákat. Végül az árokban landolva sikerült megállnom. Szerencsére megúsztuk mind személy, mind anyagi kár nélkül.
A mellettem ülő nem akarta elhinni, hogy tényleg elaludtam. Hiszen ő folyamatosan beszélt hozzám.
jtrencsenyi 2008.12.26. 16:22:18
Taxomükke (UK) 2008.12.26. 16:35:32
Egyszer (véletlenül szintén Svédországban, pedig nem túl sűrűn járunk arra) apósom vette át a volánt. Én addigra túl voltam kb. 1300-1400 km-en, de ő volt az (noha gk. vez. a szakmája), aki pár tíz km vezetés után majdnem elaludt, úgyhogy inkább visszavettem a bal egyest...
Mike007 · http://lookatmylife.blog.hu 2008.12.26. 17:01:39
paaj 2008.12.26. 17:30:10
Reggie 2008.12.26. 17:39:39
Az anonim alkoholistak gyulesen te is elmodod h alkesz vagy.
Itt a szundibundik gyonnak...
Marcellusca 2008.12.26. 17:41:26
Szóval hiába a nyitott ablak és a bömbölő kedvenc zenéd, meg kell állni és kicsit kiszellőztetni a fejed.
Kicsit OFF, de mégse.
24-én este jöttem Pestre az M3-on. Sötét, vastag felhők és minimális forgalom. Több, mint 100 km-en találkoztam 2 teherautóval és 10 személyautóval. Ebből (130-as tempó mellett) 6 megelőzött. Kicsit örültem is, mert így nem állt fenn a fenti szitu. Nem "sikerült" elbambulnom.
Igaz, közben üvöltött a Hooligans (és én) is. :D
Marcellusca 2008.12.26. 17:44:10
Azzal, hogy elmondjuk, talán sikerül mások figyelmét felhívni erre a hibára (is), hogy ők ne kövessék el.
BiG_ 2008.12.26. 17:51:45
Párizsból jöttünk haza, éjjel volt már, a német autobahnon nyomtam. Direkt a dumás haveromat ültettem az anyóstartóba, hogy beszélgessünk. De egyszer csak csönd volt, aludt a szentem. Meg a többiek hátul (mikrobusszal mentünk). Én nyomom rendületlenül, de unalmas volt. Egyszer csak azt vettem észre, hogy a felém haladó táj képe kimerevedik. Mintha egy kamera képét hirtelen rögzítik. A szemem nyitva volt végig. Persze a meglepődéstől felriadtam, ment tovább a mozgóvetítés, nem is "ugrott" nagyot a táj, mert csak a másodperc tört része volt. Aztán kis idő múlva megint egy ilyen. Megállni nem volt hol. Nekiálltam izegni-mozogni, nagylevegők, tarkómasszír, szemmozgatás, ablak kicsit le... Kijöttem a holtpontról, onnan már bírtam reggelig, de ez emlékezetes marad...
Ne csináljunk ilyet, azt mondom.
Üdv!
maydayray 2008.12.26. 17:52:49
tamatomi 2008.12.26. 17:56:29
Baszkikám 2008.12.26. 18:04:41
Ja.
Áramot.
Angelo_ 2008.12.26. 18:10:21
Akkor amikor már az elalvás ellen kell ezekkel harcolni már régen rossz, ugyanis ezzel csak azt az illúziót erősítjük, hogy még tovább és tovább bírjuk, még x órát, már csak x kilométert, aztán odajutunk ahová a poszt író, aki a saját családján végzett töréstesztet...
Az alvásnak még nem találtak ki alternatíváját, nem véletlenül alkalmazzák az alvásmegvonást egyes titkosszolgálatok kihallgatáskor, ugyanis elveszi az ítélőképességet és könnyebb megtörni az alanyt.
Egyébként meg az egyhuzamban sokat vezetés, alvás nélkül levés 24, 36 órákat dolgozás (akár vezetést is beleértve) afféle macsós menőzés kategóriájába esik, amivel aztán lehet vetíteni a haverok előtt, ahogy ez ki is hallatszik néhány kommentből is.
Mondjuk az is érdekes, hogy a post írója az autóban altatja a családját (az írás szerint a baleset a hajnali órákban történt) és egy parkolóban akart megállni aludni...
Remélem legközelebb nem sajnálja a pénzt és az időt arra, hogy megszálljanak egy panzióban talán jobb mint temetésre költeni.
Xebulon 2008.12.26. 18:34:48
LouCyber 2008.12.26. 18:40:06
Semmi, de semmi nem tart(hat)ja vissza őket attól, hogy nap mint nap ezt tegyék, másokat súlyosan veszélyeztetve. Erre kellene egy pszichovizsgálat, ami kiszűr(het)i az ilyen állatokat az utakról.
Mi a macsós ebben. Az a barom aki azt gondolja, hogy ettől olyan fenemód tökös legény. Ha a bnője "döglik" az ő felelőtlensége miatt az sem hagyján, de ő "csak" akkor száll igazán magába, ha vele történik valami.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.26. 18:43:54
Aha, a lófaszt tudtam aludni. Minden nyomott, zaj volt és elkezdtem fázni is. A vége 40 perc szenvedés után az lett, hogy jól felidegesedtem és végülis hazaindultunk. A kávé szart sem ér, ezt az tudja, aki párszor már ment hosszabb útra. A hangos zene, a hideg, a meleg, egyik se ér semmit igazából. A megállás után ugyan pár percig fitt vagy, de később fáradtabb és unottabb, mint előtte. Másnak mi válik be?
LouCyber 2008.12.26. 18:45:18
lwcolors 2008.12.26. 19:01:00
(De már kerültem ki az én sávomban közlekedő láthatólag alvó autóst a szembesávban, nappal)
pastor 2008.12.26. 19:05:36
Tök fáradtan is lehetsz éber.
Nem az a felelőtlen, aki elindul, hanem aki nem áll meg pihenni.
De mint vki írta, álmosan romlik az ítélőképesség. Ittasan is ugyanez a gond: fel kéne ismerned, hogy fel kéne ismerned, hogy fel kéne ismerned, hogy már nem tudod felismerni, hogy meg kéne állni inkább. Mire ezt végiggondolod, addigra már neki is mentél a lovaskocsinak.
Reggie 2008.12.26. 19:12:08
koffeintabletta+szolocukor. mind a kettot kapni patikaban.
Marcellusca 2008.12.26. 19:15:01
Már bocs, de attól, hogy pihenten ülök autóba még jöhet egy fáradtsághullám. Akkor kell megállni. És kinek mi vállt be a felfrissüléshez azt kell csinálni.
pastor-nál a pont!
Fel kell ismerni (többek között ezt is) a helyzetet és időben reagálni!
Kenseth 2008.12.26. 19:23:04
félóra alvás segített a reggeli szállásig, azóta nagyon figyelek, ha csak a szokásosnál erősebben fogom a kormányt (nekem ez a fáradás jele), akkor megállok mozogni/átadni a kormányt
Nylul 2008.12.26. 20:15:01
A zéró tolerancia óta izgulok. vajon mikor lesz, hogy egy csendes, baráti iszogatás után frissen ébredve némi "maradékot" kimutat a szonda. Ilyenkor vajon én vagyok a veszélyes, vagy az aki két óra alvás után már levezetett 8-10 órát?
Reggie 2008.12.26. 20:16:25
Vervizsgalattal, hogy a ver alommano szintje hany ezrelek?
Swind 2008.12.26. 20:57:19
Egyebkent volt az elobb egy erdekes felvetes, amitol enis parazok.
Megiszok egy kupica palinkat, majd lefekszem aludni. Mondjuk 6 orat alszom, majd beulnek a kocsiba. Hany ora kell minimum, hogy kitisztuljon? Ugye az embertelen zero tolerancia miatt kerdezem. (ausztriaban vagy nemetben ettol nem parazok)
KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.26. 21:52:37
autosave 2008.12.26. 22:49:47
és nincs megyarázat, NINCS még CSAK ennyi meg annyi.
autópályán is meg szabad állni akár csak egy percre, amig az ember a fejét megmossa vízzel a kocsi mellett vagy hasonlók. (ő izé, ugye víz mindig jó ha van a kocsiban...)
és SEMMI de SEMMI nem lehet olyan fontos, hogy életveszélyben legyünk!
ehpkb5 2008.12.26. 23:34:48
már azt HITTEM ma kimarad KINYILATKOZTATÁS!!!
:)
Krisi 2008.12.26. 23:55:50
Kicsit OFF: ezért is jók a régebbi autók: ha én elfáradok kocsiban, akkor állítok a szellőzőrendszeren, kicsit gyorsítok majd visszalassítok, ilyesmik. Új autóknál, a tempomat és a klíma világában ez már nehezebb.
Mármint oda akarok kilukadni, hogy annyira automatizált már minden, hogy egy új autóban sokkal könnyebb elaludni: belesimulunk a bőrfotelbe, tempomat tartja a 130-at, klíma belőve 22,5 fokra, már csak egy kis andalító zene kell, és még a legfittebb ember is elszenderül ezek után.
Don Blasius 2008.12.27. 00:26:58
Egyébként én a hosszabb utakat jobban bírom, sokszor sokkalta fáradtabb vagyok a hétköznapi pesti útjaimon, amikor a napi munkában is benne vagyok. Egy húzós nap délutánján már majdnem elaludtam a Keletinél a piros lámpánál állva. Ez talán még mindig jobb, mint mozgás közben becsapódni valahova.:)
És volt, hogy hajnali fél 3-kor mentem haza melóból (reggel fél 9-re járok), hazafele szakadó esőben a Határ úton egy vízátfutáson majdnem csúnya vége lett, ezek után alig vártam, hogy hazaérjek. Ezek után fogadtam meg, hogy ilyet nem csinálok, majd a cég fizet ilyen esetben nekem taxit + a kocsinak éjszakára garázst, oldják meg.:P
Egyébként a társaság is fontos: egyszer egy nap 800 km-t mentem körbe a Dunántúlon, egy hölgyismerősöm végig velem volt, csak az utolsó 10 km-en éreztem, hogy fáradt vagyok, miután tőlük hazavezettem.
TRUCKMAN · http://www.hotdog.hu/user_prof.hot?user_id=598711 2008.12.27. 08:46:45
TRUCKMAN (H.tgk,-vez.)
nyergibergi 2008.12.27. 12:48:46
nyergibergi 2008.12.27. 13:10:13
Kopasz Mercis 2008.12.27. 14:01:21
Leállok egy pihenőben, cipőt leveszem, ülést hátrahajtom és alszok.
Krisi 2008.12.27. 15:52:02
Na, és mi lett a hölgyismerőssel? "megdugtad?"
Hehe, bocs, de ezt nem hagyhattam ki
:D
autosave 2008.12.27. 18:10:02
Don Blasius 2008.12.28. 16:05:01
Ejnye.:D
Bár igazából, lehet mondani, hogy "800 km után inkább aludjál a lánynál és ne vezess haza".:) Volt már ilyen is, amikor marasztaltak egy fárasztó nap után.:)
Sugi77 2008.12.28. 19:05:22
A tempomatot ki lehet kapcsolni :D és hülye az aki, egy hosszú fárasztó útra andalító zenét hallgat :) Az új autókkal is lehet, lassítani gyorsítani, és hűvösebbre venni a fűtést, néha beengedni friss levegőt!!....szóval szerintem ez nem autó függő... Egyébként a fentiek mellett, nálam jól bevált ha van kéznél egy kis ásványvíz, kóla akármi, és ha érzi az ember, hogy rajta van az elalhatnék iszogatja kortyonként. Ettől egy kicsit elindul a keringés, de ha ez sem hat, még mindig lehet energia italt is bevetni :)
Igaz van hátránya is utána meg kell állni egy kicsit többször :D
loláb 2008.12.29. 17:24:53
Visszafele még mindig köd volt, valamivel 1 után hajtottunk fel M1-esre Győrnél. Ott már tiszta, de szürkés-ragadós novemberi idő volt, nulla forgalommal. Mentem a belső sávban 130-cal, egyszercsak arra riadok fel, hogy két kerékkel a szalagkorlát melletti füvön haladok, kb 20 centire a korláttól. Óvatosan visszarántom a kormányt (már amennyire az ember lehet óvatos, ha éppen felriad vezetés közben), de ez is sokvolt, annyira még vizes volt az út, hogy csináltam 360 fokos piruettet. A 82 éves apám meg csak pislogott mellettem, mint hal a szatyorban.
Kurva nagy szerencsémre közel-s távol nem volt senki, úgyhogy megúsztuk karcolásokkal (a szalagkorlát kb kéttenyérnyi helyen lehorzyolta az lökhárítóról a festéket). Nekünk semmi bajunk nem lett.
A durva az volt az egészben, hogy ameddig a ködös, ismeretlen úton mentem, addig a figyelem miatt nem éreztem, egyáltalán, hogy fáradt lennék, viszont amint felértünk a sztrádára, a kevés inger miatt kb 15 perc alatt kikapcsolt az agyam... Persze az sem ártott volna, ha ebédelünk normálisan, meg megkávézunk, csak hát túl akartam lenni az egészen, és nem akakrtam megállni.
Azóta 2-3 óra vezetés után mindig megállok, kiszállok, esetleg kávézok, még akkor is, ha egyáltalán nem vagyok fáradt. Alattomos dolog a fáradtság, vigyázzatok.
cso zsi 2008.12.29. 23:01:41
Egy hossszú nap után Szfvárról hazafelé kb. Velencénél volt képkimerevedés.
Nem volt váratlan, előtte már ásítoztam.
Akkor bementem a legközelebbi parkolóba, öt perc mozgás helyrerakott. (pedig 9 órát voltunk egy cégnél, ahol csak ebéd idejére ültünk le.)
Az év elején esti indulással, három megállással, és ugyanennyi alvási kisérlettel próbáltunk eljutni Amszterdamba.
A parkolóba 5 percenként érkezett egy újabb kamion, tolat, sípol, elcsendesedik, mikor épp elaludnál, akkor valamelyik beröffenti a traktort, hogy ne fázzon, vagy mert már indul.
De ennyi is elég volt, hogy élve odaérjünk.
Ugyanez a túra, hazafelé, délelőtti indulással: kétszer álltunk meg 950 km alatt, harmadjára azért, hogy átadjam a vezetést, a váltótársnak maradt még 4-500 így is.
Most 25-én délelőtt nekivágtunk az M3-asnak.
Füzesabony előtt egy bordó Daewoo Nexia-t utolérünk, de mielőtt megelőznénk, meglep minket egy szitálással a rázókőre, majd félig a belső sávba, onnan vissza félig a leállóba.
Asszony jól kezeli a helyzetet (a hétvégék az övék, amióta nem "autós" állása van, én megyek eleget hétközben), a többi autós dudakoncerttel téríti magához a magányos fiatalembert.
tehenke 2008.12.30. 14:34:26
spanyol inkvizíció 2009.01.04. 17:05:04
A másik alkalom pedig egy francia riviérára egyhuzamban történő utazás volt (cca. 1700 km), ez négyes konvojjal, és persze a velem utazók közül szóba jöhető váltósofőrök összesen nem vezettek még 800 km-t (akkor), úgyhogy Brescia környékén úgy voltam vele, hogy megállok, ha valamelyikük elvállalja, hogy vezet, akkor haladunk, ha nem, nem, engem nem érdekel, nekem most egy óra alvás kell. Így is lett, az egyikük elvállalta, nem mentünk gyorsan, de legalább 100-110 km-t így is megtettünk az egy óra alatt, és ezzel a sebességgel ő is biztosan érezte a volánt.
Szóval én is csak azt javasolhatom természetesen, hogy tessenek megállni, ha kell!
Бабаяга 2009.01.04. 22:28:11
A rendszeres, immár több, mint 10 éve megszokott adriai nyaralás megszervezése az én dolgom, a vezetés a páromé, végül is ő a férfi. Én ilyenkor se tudok aludni mellette, ami hasznos is, mivel egyik évben a párom a zágrábi körgyűrűn kezdett el feltűnően bólogatni 90-100-nál. Minden erőmet bedobva ébren tartottam a karlovaci autópályáig, ott pedig rávettem, hogy bár utálok vezetni, nem is akarok, de vagy ő alszik és akkor hátul a kicsik felébrednek, vagy pedig én vezetek, legfeljebb nem előzünk meg egyetlen tejszállító autót se. Így ettől kezdve mindig felváltva vezetünk. (Visszaúton amíg nem volt meg az M7-s a balatoni szakaszt nyertem meg.) A férjem remekül alszik mellettem, idén is csak arra ébredt meg, amikor 130-nál szétrobbant a vadi új gumink és én éppen félreálltam.