Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

A fáradtság alattomos útitárs

2008.12.26. 12:18 :: Kisikasa

Bizonyára közületek is már sokan vezettek fáradtan, szinte már-már félig szunyókálva vagy legalábbis nagyon lelassulva. Ilyenkor az ember nem tudja reálisan érzékelni a külső történéseket és csak akkor tér észhez mikor valamire nagyon gyorsan kell reagláni, vagy akkor sem. SzZ elaludt a volán mögött, de szerencsére megúszta. Tanulság alant.

Úgy tűnik nem volt még elalvós téma, pedig a dolog megérne egy posztot – tapasztalatból mondom.

- Mi történt? - ijedt, de még kába kérdés.

- Elaludtam.

- És minek mentünk neki? – már nem volt álmos a hang, működött az adrenalin.

- Fogalmam sincs… Jól vagytok?

Fenti párbeszéd több mint hat éve játszódott le. És végül is igen, jól voltunk. Az autó persze nem: váltóval együtt leszakadt a jobb első futómű, a kasztni a B oszlop mentén meg is csavarodott. Hihetetlen szerencsénk volt, hogy a villanyoszlopot nem középen kaptuk el, hanem a jobbra kiforduló kerékkel. A futómű leszakadása elvitte az energia zömét. Feleségem bokáján az ínszalag megrándult (a kerékdobon pihent a lába), ennyi volt a személyi sérülés. Érdekes, hogy ezt is csak percek múlva kezdte érezni. A gyerekek éppen csak felébredtek – elinduláskor szorosra húztam a hevedereket. Persze könnyen lehetett volna tragédia az egészből: ha balra térünk le az útról és elkapunk egy szembejövőt,  vagy ha pár kilométerrel korábban a hegyi szakaszon alszom el, vagy ha telibe kapjuk azt az oszlopot. Nem rajtam múlt, mert akkor már nem én irányítottam a kocsit.

Pedig bírom az éjszakázást, a munkám miatt rendszeresen kell. És mégis elaludtam. Úgy gondoltam, még néhány kilométerre jó vagyok. Tévedtem. A legnagyobb tévedés az volt, hogy azt hittem, reálisan tudom értékelni - ennyire fáradtan is - a saját helyzetemet és képességeimet. Nem tudtam.

Utólag volt döbbenetes, hogy mennyire nem. Már világosban visszamentem a helyszínre. Elhaladtam egy bolt parkolója előtt, és arra gondoltam, itt meg lehetne állni. Aztán arra, hogy a hátralévő tíz kilométert még simán kibírom. Kb. 250 méterre onnan ütköztünk…

Tanulság? Nem is egy.

A fáradtság alattomos dolog. Jobb félreállni, ha kétséges az ébrenlét.

Hajnalban a legnehezebb ébren lenni. Ilyenkor ne aludjon minden utas, valaki figyeljen a sofőrre, beszélgessen vele.

Fáradtan tilos fűteni. Akkor is, ha az utasok fáznak.

És végül: gyereket szorosan becsatolni a gyerekülésbe. Hosszú úton főleg.

Ez utóbbi mondjuk szintén külön posztot érdemel.

51 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó baleset veszélyes

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Széna Tomi 2008.12.26. 14:50:30

Velem egyszer fordult elő, Újév hajnalán, hogy végül hagytam "egy pillanatra" leragadni a szemem. Szerencsére nem történt baleset (egyenes szakasz volt), de felért egy halálközeli élménnyel, amikor kinyitottam a szemem, és éreztem, hogy pár száz méter kimaradt...
Azóta, még ha a barátok nagyon utálják is, leállok 10-15 percet pihenni ha érzem, hogy fáradok. Százszor többet segít, mint egy kávé.

szárny 2008.12.26. 15:06:15

Nekem Körmendtől a veszprémi körgyűrűig sikerült éber kómában elvezetnem. Rómából jöttünk, Trabanttal, már másfél napja, mert "sietni" kellett. Az utolsó emlékem, hogy ragyogó délután van, besüt a nap a hátsó szélvédőn; aztán hirtelen koromsötét, és a veszprémi körgyűrűn megyek kb. ötvennel. A feleségem nem vett észre semmit. Azt mondta: nyugodtan, kissé lassan vezettem, néha még előztem is... és beszélgettem vele... Kb. egy óra húsz perc és hatvan kilométer... Velünk volt Isten, az biztos.

bigthereal 2008.12.26. 15:06:58

nekem is volt, hogy 3 órás alvás után indultam 1600 km-es útra, és 300 km körül durva fáradtság jött rám...
vagy 3x ragadt le a szemem az autópályán, nagy szerencsém volt, hogy nem történt semmi, és elértem a pihenőt, ahl meg is álltam aludni 45 percet

segített, és odaértem épségben:)

Pajtás 2008.12.26. 15:16:36

Már 1800 km volt mögöttem, mikor engedtem a haverom erőszakoskodosának és átengedtem a volánt, mert szte pihenésre volt szükségem. 5 perc vezetés után bealudt. a 6. percben elgázoltunk egy rókát. Én a koppánarásra riadtam, Ő arra se:D Leálltunk az első kútnál, vettem neki egy kávét meg egy redbullt és megmutattam a véres lökhárítót, mert természetesen nem hitte el nekem hogy vadat gázoltunk.

Szűcslaci 2008.12.26. 15:46:36

Monstre jártam Németországba meg vissza - természetesen szinte alvás nélkül. Kb. az ötödik fordulónál, Magyarországon, az akkor még a "halálút" bizalomgerjesztő nevet viselő majdani M1 szakaszon, Győr és Tatabánya között, kb. 110-120-as tempónál elaludtam. Nekem nem volt ilyen szerencsém, én frontálisan ütköztem egy szembejövő járművel. Az utastársam békésen aludt mellettem - mindketten valami robbanásszerű hangra ébredtünk. A szélvédő helyén fagyott földgöröngyök röpködtek be. miután elcsendesedett minden, kiugrottam az autóból és láttam, hogy leszaladtunk az útpályáról, ami egy töltésen vezetett. Semmi fájdalmat ne éreztem. Felrohantam az útra és ott elém tárult a filmbeillő katasztrófa. Amelyik autónak nekimentem, az összenyomorodva, füstölve állt keresztbe fordulva az úton, egy másik kisebb sérülésekkel ugyan, de szomorú látványt nyújtva szintén bénán állt kissé távolabb, egy harmadik pedig a feje tetejére borulva feküdt a töltés másik oldalán...Sorra rohangáltam a sérült járművekhez és a fejemben horrorisztikus képek lebegtek a szétszakadt holttestekről. De mindenki jól volt, eltekintve az anyagi kártól. Ekkor vettem észre, hogy a bal lábamon nincsen cipő. Ahogy észrevettem, fájni is kezdett. Végül én lettem a baleset egyetlen súlyos sérültje egy szétrobbant bal bokával - és egy soha el nem feledhető tanulsággal: ha jönnek a szellemképek, ha szorítani kezdjük a kormányt, ha önkéntelenül lelassítunk, akkor bizony meg kell állni pihenni. Nem segít akkor már sem kávé, sem Redbull és társai, csak az alvás.

szhörnyű 2008.12.26. 15:50:48

Nem pihenni kell megállni,hanem mozogni!Fej- és karkörzés,nyújtózkodj kétszer-nyögésig.Ez segíteni fog a következő 10 km-en.

2008.12.26. 16:05:12

Én hajnalban / reggel vezettem haza apámmal és a nővéremmel a bátyánk esküvőjéről vidékről. Máig tisztán emlékszem, hogy látom, hogy közelítünk hátulról egy lovaskocsihoz, majd a nővérem üvölt, hogy mit csinálok, én meg az utolsó pillanatban tértem észhez, és előztem meg. Ha nem kezd el üvölteni, telibe kapom hátulról egy jó nyolcvannal.
Pedig, láttam, hogy ott van, csak egyszerűen lefagyott a szoftver...

BigPi 2008.12.26. 16:21:17

Sajnos mindenkinek saját magának kell megtapasztalnia azokat a határokat, amikor még elég egy kis átmozgatás, vagy már aludni is kell.

A fűtés elvétele helyet én is inkább a lehúzott ablakot javaslom hosszabb utakon. Számomra a beszélgető partner nem vált be.
Az én történetemben volt beszélgető társ, így is megtörtént a baj. Egy kanyar előtt sikerült elaludnom egy percre. Amikor felriadtam már késő volt a korrigáláshoz, csak arra maradt időm, hogy elkerüljem a szembejövőt és a kresztáblákat. Végül az árokban landolva sikerült megállnom. Szerencsére megúsztuk mind személy, mind anyagi kár nélkül.

A mellettem ülő nem akarta elhinni, hogy tényleg elaludtam. Hiszen ő folyamatosan beszélt hozzám.

jtrencsenyi 2008.12.26. 16:22:18

Egyszerűen felelőtlenség ilyenkor autóba ülni. Én nekem van egy olyan "rossz tulajdonságom", hogy ha vezetek, akkor akár 24 órányi ébrenlét után is éber maradok. Nem tudom, hogy miért van ez, senki ne kérdezze! Egyszerűen nem tudom rá a választ. Ennek ellenére kétszer meggondolom, hogy beüljek-e az autóba. Nyílván ilyenkor lelassulnak az ember reflexei és az a baj, hogy nem csak magunkat és az utasainkat veszélyeztetjük, hanem a többi autóst, gyalogos, stb. is. Tudom, hogy ezek közhelyek, de ettől még igaz sajnos.

Taxomükke (UK) 2008.12.26. 16:35:32

Én pár hete voltam kénytelen éjjel vezetni. Hála Istennek volt annyi eszem, hogy noha csak 18 km volt hátra, inkább megálltam és tornáztam egyet és megmostam hóval az arcom (Svédországban voltunk). Mellettem már aludt el sofőr, szerencsére és akkor pont felriadtam és visszarántottam a kormányt, leszaladtunk volna az útról. Azóta ha éjszaka kell vezetnem, inkább ötször megállok, leengedem az ablakot stb.
Egyszer (véletlenül szintén Svédországban, pedig nem túl sűrűn járunk arra) apósom vette át a volánt. Én addigra túl voltam kb. 1300-1400 km-en, de ő volt az (noha gk. vez. a szakmája), aki pár tíz km vezetés után majdnem elaludt, úgyhogy inkább visszavettem a bal egyest...

Mike007 · http://lookatmylife.blog.hu 2008.12.26. 17:01:39

2 éve volt Március 15.-n jöttem haza Debrecenből nagyjából 30-35 órája voltam már fent és az este folyamán még egy laza bulit is beiktattam úgy terveztem, hogy reggel majd alszom pár órát és úgy indulok haza Pestre viszont reggel úgy éreztem, hogy simán lenyomok alig több mint 200 kilométert, vezettem ennél már sokkal többet is alapon. Egész úgy indult alig bírtam sávon belül tartani az autót szabályosan féltem amikor valaki megelőzött szerencsére nem voltak sokan, aztán csak arra emlékszem, hogy érzem amint a rázókövön vibrál az egész autó, hirtelen magamhoz tértem lehúzott az össze ablakot (K. hideg volt) zene fel, csak a következő pihenőig gondoltam magamba, még így is alig tudtam ébren maradni, elértem egy kúthoz, ott kértem egy kávét meg két red bullt, majd egy nagyjából egy órát kúton voltam és talán is elaludtam egy picit amikor magamhoz tértem, megittam a kávét meg az egyik red bullt, beültem a kocsiba szépen lassan így eljöttem hazáig. A ház előtt leparkoltam az autót mint egy zombi besétáltam a lakásba majd úgy ahogy voltam bedőltem az ágyba, utolsó gondolatom az volt mielőtt elaludtam, hogy SOHA többet nem csinálok ilyet...

paaj 2008.12.26. 17:30:10

Édes istenem, itt mennyien vezetnek alva és még be is vallják ahelyett, hogy mélyen szégyellnék magukat és csendben maradnának. Egy kollégámat megölte egy ilyen alvó "okos" a halálúton, még csak nem is éjszaka(!!!!), egy másik kis híján meg engem. Egyszóval így karácsonykor egy szeretetteljes kérésem lenne, ne tegyétek közhirré milyen ostobák vagytok.

Reggie 2008.12.26. 17:39:39

paaj 2008.12.26. 17:30:10

Az anonim alkoholistak gyulesen te is elmodod h alkesz vagy.

Itt a szundibundik gyonnak...

Marcellusca 2008.12.26. 17:41:26

Pár éve még ingáztam Pest és vidék között. Hajnalban azt vettem észre, hogy "kimaradt" pár perc. Még nem aludtam el, csak lementem alfába és az volt a szerencsém, hogy nyílegyenes volt az út. Kb. 2 km-re voltam a célomtól, de inkább megálltam és mozogtam egykicsit és "veszni hagytam" pár percet, de épségben érkeztem kedvesemhez.
Szóval hiába a nyitott ablak és a bömbölő kedvenc zenéd, meg kell állni és kicsit kiszellőztetni a fejed.

Kicsit OFF, de mégse.
24-én este jöttem Pestre az M3-on. Sötét, vastag felhők és minimális forgalom. Több, mint 100 km-en találkoztam 2 teherautóval és 10 személyautóval. Ebből (130-as tempó mellett) 6 megelőzött. Kicsit örültem is, mert így nem állt fenn a fenti szitu. Nem "sikerült" elbambulnom.
Igaz, közben üvöltött a Hooligans (és én) is. :D

Marcellusca 2008.12.26. 17:44:10

paaj 2008.12.26. 17:30:10

Azzal, hogy elmondjuk, talán sikerül mások figyelmét felhívni erre a hibára (is), hogy ők ne kövessék el.

BiG_ 2008.12.26. 17:51:45

Én egyszer aludtam el volán mögött, de érdekes volt. Már ha nevezhetem így.
Párizsból jöttünk haza, éjjel volt már, a német autobahnon nyomtam. Direkt a dumás haveromat ültettem az anyóstartóba, hogy beszélgessünk. De egyszer csak csönd volt, aludt a szentem. Meg a többiek hátul (mikrobusszal mentünk). Én nyomom rendületlenül, de unalmas volt. Egyszer csak azt vettem észre, hogy a felém haladó táj képe kimerevedik. Mintha egy kamera képét hirtelen rögzítik. A szemem nyitva volt végig. Persze a meglepődéstől felriadtam, ment tovább a mozgóvetítés, nem is "ugrott" nagyot a táj, mert csak a másodperc tört része volt. Aztán kis idő múlva megint egy ilyen. Megállni nem volt hol. Nekiálltam izegni-mozogni, nagylevegők, tarkómasszír, szemmozgatás, ablak kicsit le... Kijöttem a holtpontról, onnan már bírtam reggelig, de ez emlékezetes marad...

Ne csináljunk ilyet, azt mondom.

Üdv!

maydayray 2008.12.26. 17:52:49

jtrencsenyi, nem vagy egyedül, szintén nem tudok vezetés közben elaludni, de egyetlen egyszer, Finnországban, miután a nyári éjszakák miatt közel egy hete már csak 2-3 órákat aludtam éjszakánként, na ott NAGYON közel voltam, ezért felráztam a barátosném és beszéltettem, nekem az elég volt.

tamatomi 2008.12.26. 17:56:29

@paaj: Figyelj, mindenki járt már igy, pláne hosszabb idő alatt és ha hoszu uton. De itt a lényeg az tudja már milyen veszélyeket rejt és hogy tanult belőle. Nem oktalan itt mások tapasztalatait is olvasgatni. Minden gyakorlott vezetőnek szerintem kell egy kb két évente egy majdnem baleset hogy észrevegye , ne csak rutinból közlekedjünk és nem vagyunk gépek.

Angelo_ 2008.12.26. 18:10:21

A kávé, redbull, torna, rádió, nyitott ablak, stb. inkább csak abban segít, hogy akkor is megőrizzünk valamennyit a fittségből amikor kipihent állapotból indulva, egyhuzamban sokat vagyunk kénytelenek vezetni.

Akkor amikor már az elalvás ellen kell ezekkel harcolni már régen rossz, ugyanis ezzel csak azt az illúziót erősítjük, hogy még tovább és tovább bírjuk, még x órát, már csak x kilométert, aztán odajutunk ahová a poszt író, aki a saját családján végzett töréstesztet...

Az alvásnak még nem találtak ki alternatíváját, nem véletlenül alkalmazzák az alvásmegvonást egyes titkosszolgálatok kihallgatáskor, ugyanis elveszi az ítélőképességet és könnyebb megtörni az alanyt.

Egyébként meg az egyhuzamban sokat vezetés, alvás nélkül levés 24, 36 órákat dolgozás (akár vezetést is beleértve) afféle macsós menőzés kategóriájába esik, amivel aztán lehet vetíteni a haverok előtt, ahogy ez ki is hallatszik néhány kommentből is.

Mondjuk az is érdekes, hogy a post írója az autóban altatja a családját (az írás szerint a baleset a hajnali órákban történt) és egy parkolóban akart megállni aludni...

Remélem legközelebb nem sajnálja a pénzt és az időt arra, hogy megszálljanak egy panzióban talán jobb mint temetésre költeni.

Xebulon 2008.12.26. 18:34:48

Egy óra alvás az autóban, egy parkolóban, csodákat tesz. Inkább egy óra pihenő, mint két doboz redbull.

LouCyber 2008.12.26. 18:40:06

Lehet, hogy egyeseknek ez "tanulságos", de mélyen megdöbbentő, hogy ilyen felelőtlen emberek vezethetnek (autót ugyebár és nem kecskét).

Semmi, de semmi nem tart(hat)ja vissza őket attól, hogy nap mint nap ezt tegyék, másokat súlyosan veszélyeztetve. Erre kellene egy pszichovizsgálat, ami kiszűr(het)i az ilyen állatokat az utakról.

Mi a macsós ebben. Az a barom aki azt gondolja, hogy ettől olyan fenemód tökös legény. Ha a bnője "döglik" az ő felelőtlensége miatt az sem hagyján, de ő "csak" akkor száll igazán magába, ha vele történik valami.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.26. 18:43:54

Nekem is volt ilyen, felfelé horvátoktól. Mondom, megállok és alszok kicsit a kocsiban.

Aha, a lófaszt tudtam aludni. Minden nyomott, zaj volt és elkezdtem fázni is. A vége 40 perc szenvedés után az lett, hogy jól felidegesedtem és végülis hazaindultunk. A kávé szart sem ér, ezt az tudja, aki párszor már ment hosszabb útra. A hangos zene, a hideg, a meleg, egyik se ér semmit igazából. A megállás után ugyan pár percig fitt vagy, de később fáradtabb és unottabb, mint előtte. Másnak mi válik be?

LouCyber 2008.12.26. 18:45:18

Az válna be, hogy felelős gondolkodással mindenki pihenten ül bele a szaros autójába.

lwcolors 2008.12.26. 19:01:00

@KuKori: Szoktam vezetni 600-700 km-es utakat, sokszor úgy, hogy reggelre érek oda, tehát éjszaka vezetek, és még aznap este indulok vissza. Szeretem, mert szinte semmilyen forgalom nincs éjjel. Lehet, hogy puhány vagyok, de 100-150 km-enként meg szoktam állni, akkor is, ha nem vagyok fáradt. Kicsit lazítok, nyújtok, körbesétálom a parkolót és továbbindulok. Nekem ez válik be, még sosem volt olyan helyzetem, hogy akárcsak elalvás közelébe is kerültem volna.
(De már kerültem ki az én sávomban közlekedő láthatólag alvó autóst a szembesávban, nappal)

pastor 2008.12.26. 19:05:36

Tök pihenten is jöhet a kóma.
Tök fáradtan is lehetsz éber.

Nem az a felelőtlen, aki elindul, hanem aki nem áll meg pihenni.

De mint vki írta, álmosan romlik az ítélőképesség. Ittasan is ugyanez a gond: fel kéne ismerned, hogy fel kéne ismerned, hogy fel kéne ismerned, hogy már nem tudod felismerni, hogy meg kéne állni inkább. Mire ezt végiggondolod, addigra már neki is mentél a lovaskocsinak.

Reggie 2008.12.26. 19:12:08

KuKori · csendrendfegyelem.blog.hu 2008.12.26. 18:43:54

koffeintabletta+szolocukor. mind a kettot kapni patikaban.

Marcellusca 2008.12.26. 19:15:01

@LouCyber:

Már bocs, de attól, hogy pihenten ülök autóba még jöhet egy fáradtsághullám. Akkor kell megállni. És kinek mi vállt be a felfrissüléshez azt kell csinálni.

pastor-nál a pont!
Fel kell ismerni (többek között ezt is) a helyzetet és időben reagálni!

Kenseth 2008.12.26. 19:23:04

kb. fél éves jogosítvánnyal jöttem haza a görögöktől (két autóval voltunk), odafele igazából semmi gond nem volt (illetve pont amikor kezdett volna lenni, akkor elérkeztünk a görög határra, ahol amúgy is terveztük, hagy alszunk egy pár órát, a parkolóban kiterített strandszivacsokon, két-három méterre (meg egy szalagkorlátra) az úton haladó kamionoktól - ilyen közelről igen hangosak, de ez nem zavart egyáltalán :) ), visszafele viszont a szerb autópályán mentünk egy 30-40 kilométert legalább szalagkorláttól szalagkorlátig. valahogy mindig sikerült épphogy visszarántani, amit máig csodaként értékelek... meg azt is, hogy engem előző autóba sem mentem bele, bár valószínűleg ők a mozgásomat látva csak minimálisat tartózkodtak mellettem...
félóra alvás segített a reggeli szállásig, azóta nagyon figyelek, ha csak a szokásosnál erősebben fogom a kormányt (nekem ez a fáradás jele), akkor megállok mozogni/átadni a kormányt

Nylul 2008.12.26. 20:15:01

Én ilyenkor azt nem értem, hogy ezt miért nem szankcionálják a rendőrök? Nem hiszem, hogy mérhetetlen valamilyen módon ez a fajta közveszélyesség.
A zéró tolerancia óta izgulok. vajon mikor lesz, hogy egy csendes, baráti iszogatás után frissen ébredve némi "maradékot" kimutat a szonda. Ilyenkor vajon én vagyok a veszélyes, vagy az aki két óra alvás után már levezetett 8-10 órát?

Reggie 2008.12.26. 20:16:25

BashMan · bash.blog.hu/ 2008.12.26. 20:15:01

Vervizsgalattal, hogy a ver alommano szintje hany ezrelek?

Swind 2008.12.26. 20:57:19

Elalvas ellen a legjobb ha beraksz magyar szamokat es enekelsz. Akar orditva.

Egyebkent volt az elobb egy erdekes felvetes, amitol enis parazok.
Megiszok egy kupica palinkat, majd lefekszem aludni. Mondjuk 6 orat alszom, majd beulnek a kocsiba. Hany ora kell minimum, hogy kitisztuljon? Ugye az embertelen zero tolerancia miatt kerdezem. (ausztriaban vagy nemetben ettol nem parazok)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.12.26. 21:52:37

Egyszer a Schlossgold sörhöz kaptam egy táblázatot, amely állítólag 5-10% pontosságú. A testsúlyból, magasságból és az elfogyasztott alkohol mennyiségéből kalkulálja ki az órák számát. Egy sörre is valami 3 és fél óra jött ki nekem.

autosave 2008.12.26. 22:49:47

azt nem értem, hogy MÁR AZ ELSŐ JELEK alapján AZONNAL MEG KELL ÁLLNI vagy ablak le vagy stb.
és nincs megyarázat, NINCS még CSAK ennyi meg annyi.

autópályán is meg szabad állni akár csak egy percre, amig az ember a fejét megmossa vízzel a kocsi mellett vagy hasonlók. (ő izé, ugye víz mindig jó ha van a kocsiban...)

és SEMMI de SEMMI nem lehet olyan fontos, hogy életveszélyben legyünk!

ehpkb5 2008.12.26. 23:34:48

már MEGINT meg lett MONDVA a NAGYON FONTOS!!!!
már azt HITTEM ma kimarad KINYILATKOZTATÁS!!!
:)

Krisi 2008.12.26. 23:55:50

Úgy látszik én amatőr vagyok, mert még sosem aludtam el vezetés közben :)

Kicsit OFF: ezért is jók a régebbi autók: ha én elfáradok kocsiban, akkor állítok a szellőzőrendszeren, kicsit gyorsítok majd visszalassítok, ilyesmik. Új autóknál, a tempomat és a klíma világában ez már nehezebb.

Mármint oda akarok kilukadni, hogy annyira automatizált már minden, hogy egy új autóban sokkal könnyebb elaludni: belesimulunk a bőrfotelbe, tempomat tartja a 130-at, klíma belőve 22,5 fokra, már csak egy kis andalító zene kell, és még a legfittebb ember is elszenderül ezek után.

Don Blasius 2008.12.27. 00:26:58

Én még sosem aludtam el vezetés közben, de a végső fáradtságot már én is éreztem, húzódtam rázókőre, de az annyira felrázott:), hogy onnantól nem volt gond. Félre szoktam állni ilyenkor a legelső pihenőben, evés (egyébként a kemény tojás szendvics mellé jót tud tenni, állítólag fokozza az éberséget), ivás, kávé, WC, mozgás, ha úgy jön, akkor pihi. Nagyon aludni én sem tudok a kocsiban.
Egyébként én a hosszabb utakat jobban bírom, sokszor sokkalta fáradtabb vagyok a hétköznapi pesti útjaimon, amikor a napi munkában is benne vagyok. Egy húzós nap délutánján már majdnem elaludtam a Keletinél a piros lámpánál állva. Ez talán még mindig jobb, mint mozgás közben becsapódni valahova.:)
És volt, hogy hajnali fél 3-kor mentem haza melóból (reggel fél 9-re járok), hazafele szakadó esőben a Határ úton egy vízátfutáson majdnem csúnya vége lett, ezek után alig vártam, hogy hazaérjek. Ezek után fogadtam meg, hogy ilyet nem csinálok, majd a cég fizet ilyen esetben nekem taxit + a kocsinak éjszakára garázst, oldják meg.:P

Egyébként a társaság is fontos: egyszer egy nap 800 km-t mentem körbe a Dunántúlon, egy hölgyismerősöm végig velem volt, csak az utolsó 10 km-en éreztem, hogy fáradt vagyok, miután tőlük hazavezettem.

TRUCKMAN · http://www.hotdog.hu/user_prof.hot?user_id=598711 2008.12.27. 08:46:45

A cikket olvasva sajna elmondhatom én is, hogy velem is megesett, hogy elszuszókáltam vezetés közben, munkám során. Sajna, a mi "cigányéletünk" már csak ilyen. :( Egy kőrforgalmon téptem át vagy 70el, hajnal 3kor. Szerencsémre nem volt járdasziget kiépítés, vagy dombocska, és ilyesmi. Nem kell rajta csodálkozni, hogy az AETR ellenére, mrenni kell, a 12 helyett, akár 20 órát is, mondhatni egyfolytában. Sajna, ezt csak az tudja átélni, ki kolléga, vagy már járt efféle papucsban. Azóta megfogadtam, vagyis ott ahol ez esett meg velem, hogy soha többet fáradtan vezetni! Leszarom, hogy a lerakó nem kapja meg az árúátvételi időre a cuccosát! Az emberélet megfizethetetlen! Asszem mondhatom azt, hogy megvolt a figyelmeztetés. Az első és egyben az uccsó! Vesztettem már el havert, azaz kollégát úgy, hogy még nevetgéltünk is a felrakón, hogy milyen fáradtak vagyunk, és a szemünk olyan mint a döglött patkányé. Aztán megrökönyödve hallottam a brekin, hogy betakaródzott az árokban. Nem játék! CSAK SAJNOS, EBBEN A ROHANÓ VILÁGBAN, EBBEN A ZSUGORI, PÉNZÉHES, ELADÓSODOTT LÉTBEN, EBBEN A MORÁLBAN MI ITT FOLYIK JOBBRA NE SZÁMÍTSON AZ EMBER. Mindenkinek, ki közúton közlekedik, és nem csak megy, mindenkinek, ki lát is, és nem csak néz, BALESETMENTES KÖZLEKEDÉST KÍVÁNOK!
TRUCKMAN (H.tgk,-vez.)

nyergibergi 2008.12.27. 12:48:46

Közel 50 éves vagyok, sokszor 100ezer km.-t vezettem, éjszaka, nappal, esőben, hóban, napsütésben, 1-2, majd 3 gyerekkel a hátsó ülésen! SOHA nem fordult elő, hogy "majdnem" elaludtam volna!Nem lehet senki ennyire felelőtlen! Önkontroll! Álmos vagyok, megállok! Ennyi!

nyergibergi 2008.12.27. 13:10:13

@Kenseth: Vazzeg! Ne vezess többet soha az éltben, kérlek!

Kopasz Mercis 2008.12.27. 14:01:21

Redbull, kávé nekem szart sem ér ha már álmos vagyok.
Leállok egy pihenőben, cipőt leveszem, ülést hátrahajtom és alszok.

Krisi 2008.12.27. 15:52:02

Don Blasius 2008.12.27. 00:26:58 :

Na, és mi lett a hölgyismerőssel? "megdugtad?"

Hehe, bocs, de ezt nem hagyhattam ki

:D

autosave 2008.12.27. 18:10:02

@ehpkb5: kösz. Kinyilatkoztatás mára is: de HIDEEEEG VAAAAN!

Don Blasius 2008.12.28. 16:05:01

@Krisi:
Ejnye.:D

Bár igazából, lehet mondani, hogy "800 km után inkább aludjál a lánynál és ne vezess haza".:) Volt már ilyen is, amikor marasztaltak egy fárasztó nap után.:)

Sugi77 2008.12.28. 19:05:22

@Krisi:
A tempomatot ki lehet kapcsolni :D és hülye az aki, egy hosszú fárasztó útra andalító zenét hallgat :) Az új autókkal is lehet, lassítani gyorsítani, és hűvösebbre venni a fűtést, néha beengedni friss levegőt!!....szóval szerintem ez nem autó függő... Egyébként a fentiek mellett, nálam jól bevált ha van kéznél egy kis ásványvíz, kóla akármi, és ha érzi az ember, hogy rajta van az elalhatnék iszogatja kortyonként. Ettől egy kicsit elindul a keringés, de ha ez sem hat, még mindig lehet energia italt is bevetni :)
Igaz van hátránya is utána meg kell állni egy kicsit többször :D

loláb 2008.12.29. 17:24:53

Sajnos nekem is volt elalvós kalandom. Egyik novemberben Bp-sopron-budapest távot mentünk (borért, naná), csak annyi időre álltunk meg sopronban, ameddig telepakoltam a kocsi hátulját, és indultam is vissza. Reggel kilenckor indultunk, előző este későn feküdtem, és egész nap esett az eső, plusz köd is volt, úgyhogy extra óvatosan mentem a 84-es úton, a megengedett sebesség alatt.
Visszafele még mindig köd volt, valamivel 1 után hajtottunk fel M1-esre Győrnél. Ott már tiszta, de szürkés-ragadós novemberi idő volt, nulla forgalommal. Mentem a belső sávban 130-cal, egyszercsak arra riadok fel, hogy két kerékkel a szalagkorlát melletti füvön haladok, kb 20 centire a korláttól. Óvatosan visszarántom a kormányt (már amennyire az ember lehet óvatos, ha éppen felriad vezetés közben), de ez is sokvolt, annyira még vizes volt az út, hogy csináltam 360 fokos piruettet. A 82 éves apám meg csak pislogott mellettem, mint hal a szatyorban.
Kurva nagy szerencsémre közel-s távol nem volt senki, úgyhogy megúsztuk karcolásokkal (a szalagkorlát kb kéttenyérnyi helyen lehorzyolta az lökhárítóról a festéket). Nekünk semmi bajunk nem lett.

A durva az volt az egészben, hogy ameddig a ködös, ismeretlen úton mentem, addig a figyelem miatt nem éreztem, egyáltalán, hogy fáradt lennék, viszont amint felértünk a sztrádára, a kevés inger miatt kb 15 perc alatt kikapcsolt az agyam... Persze az sem ártott volna, ha ebédelünk normálisan, meg megkávézunk, csak hát túl akartam lenni az egészen, és nem akakrtam megállni.

Azóta 2-3 óra vezetés után mindig megállok, kiszállok, esetleg kávézok, még akkor is, ha egyáltalán nem vagyok fáradt. Alattomos dolog a fáradtság, vigyázzatok.

cso zsi 2008.12.29. 23:01:41

Szintén sztrádán volt az első, és egyetlen elbóbiskolásom, sok-sok évvel ezelőtt.
Egy hossszú nap után Szfvárról hazafelé kb. Velencénél volt képkimerevedés.
Nem volt váratlan, előtte már ásítoztam.
Akkor bementem a legközelebbi parkolóba, öt perc mozgás helyrerakott. (pedig 9 órát voltunk egy cégnél, ahol csak ebéd idejére ültünk le.)
Az év elején esti indulással, három megállással, és ugyanennyi alvási kisérlettel próbáltunk eljutni Amszterdamba.
A parkolóba 5 percenként érkezett egy újabb kamion, tolat, sípol, elcsendesedik, mikor épp elaludnál, akkor valamelyik beröffenti a traktort, hogy ne fázzon, vagy mert már indul.
De ennyi is elég volt, hogy élve odaérjünk.
Ugyanez a túra, hazafelé, délelőtti indulással: kétszer álltunk meg 950 km alatt, harmadjára azért, hogy átadjam a vezetést, a váltótársnak maradt még 4-500 így is.

Most 25-én délelőtt nekivágtunk az M3-asnak.
Füzesabony előtt egy bordó Daewoo Nexia-t utolérünk, de mielőtt megelőznénk, meglep minket egy szitálással a rázókőre, majd félig a belső sávba, onnan vissza félig a leállóba.
Asszony jól kezeli a helyzetet (a hétvégék az övék, amióta nem "autós" állása van, én megyek eleget hétközben), a többi autós dudakoncerttel téríti magához a magányos fiatalembert.

tehenke 2008.12.30. 14:34:26

Egy pár üveg energiaitalt, kólát, kávét be kell vásárolni. És friss levegőt engedni magadra.

spanyol inkvizíció 2009.01.04. 17:05:04

Én el még (szerencsére) nem aludtam, de kétszer voltam már nagyon a határon (mindkétszer megálltam): egyszer a horvát tengerpartra menet - két kocsival mentünk, de csak a másikban volt váltósofőr, ráadásul logisztikai okokból éjjel indultunk -, amikor kb. 50 km-re a cél előtt szerpentinen kanyarogva egyszer csak azon vettem magam észre, hogy már egy ideje csak mechanikusan csinálom a dolgom, ha az előttem lévőnek (ő nem velünk voltunk, kettőnk közül én vezettem, mert jobban tájékozódok) felvillan a féklámpája, fékezek én is, ha balra kanyarodik, én is, stb. Alig vártam, hogy jöjjön az első olyan kiszélesedés, ahová le lehet húzódni, amikor kiszálltunk, akkor mondta a másik kocsiban a sofőr (aki már a váltó volt ott), hogy jaj, de ó, hogy megálltam, mert azt hitte, már nem bírja tovább.

A másik alkalom pedig egy francia riviérára egyhuzamban történő utazás volt (cca. 1700 km), ez négyes konvojjal, és persze a velem utazók közül szóba jöhető váltósofőrök összesen nem vezettek még 800 km-t (akkor), úgyhogy Brescia környékén úgy voltam vele, hogy megállok, ha valamelyikük elvállalja, hogy vezet, akkor haladunk, ha nem, nem, engem nem érdekel, nekem most egy óra alvás kell. Így is lett, az egyikük elvállalta, nem mentünk gyorsan, de legalább 100-110 km-t így is megtettünk az egy óra alatt, és ezzel a sebességgel ő is biztosan érezte a volánt.

Szóval én is csak azt javasolhatom természetesen, hogy tessenek megállni, ha kell!

Бабаяга 2009.01.04. 22:28:11

Én fáradt szoktam lenni, de álmos soha, mert bár rendszeresen vezetek, számomra a vezetés még mindig elég adrenalint termel és kedves autós társaim is gondoskodnak róla, hogy a vérnyomásom mindig kellően magas legyen.
A rendszeres, immár több, mint 10 éve megszokott adriai nyaralás megszervezése az én dolgom, a vezetés a páromé, végül is ő a férfi. Én ilyenkor se tudok aludni mellette, ami hasznos is, mivel egyik évben a párom a zágrábi körgyűrűn kezdett el feltűnően bólogatni 90-100-nál. Minden erőmet bedobva ébren tartottam a karlovaci autópályáig, ott pedig rávettem, hogy bár utálok vezetni, nem is akarok, de vagy ő alszik és akkor hátul a kicsik felébrednek, vagy pedig én vezetek, legfeljebb nem előzünk meg egyetlen tejszállító autót se. Így ettől kezdve mindig felváltva vezetünk. (Visszaúton amíg nem volt meg az M7-s a balatoni szakaszt nyertem meg.) A férjem remekül alszik mellettem, idén is csak arra ébredt meg, amikor 130-nál szétrobbant a vadi új gumink és én éppen félreálltam.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása