Időnként megfordulok az Autós Táska által lerajzolt helyen, de mivel leginkább egyenesen szoktam továbbmenni a villamossal párhuzamosan, soha nem keveredtem eddig a lent vázolt szituációba. Olvassatok, nézzetek, elemezzetek, szavazzatok, kommentáljatok!
Az alábbi szituációba rendszeresen belefutok, és nem tudom eldönteni, hogy a KRESZ szerint mi lenne ilyenkor a helyes magatartás.
A helyszín Budapest XX. kerülete, a Török Flóris utca - Kossuth Lajos utca kereszteződés. Az út szélén villamos közlekedik, aminek a megállóját az ábrán "V"-vel jelöltem, itt a fentről érkezőknek kellően széles a sáv a villamos kikerüléséhez. Egyéb felfestés nincs.
A probléma akkor adódik, amikor egyszerre akar a fentről és a lentről érkező autós is balra kanyarodni, hiszen ilyenkor mindketten kihúzódnának a sávjuk bal széléhez, azonban ez egyik irányból sincs felfestve, így mindketten az eddigi sáv képzeletbeli meghosszabbításával gondolkoznak, ami az ábrán jól látható módon azt eredményezi, hogy szembetalálkoznak egymással.
Az út közepét kvázi mindkét irányból kanyarodósávnak használják.
Kinek van igaza? Mi a helyes viselkedés ilyenkor?
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.03.10. 08:34:41
A irányából a szaggatást tovább kéne vinni úgy hogy ahol szélesedik, ott tolják el a sávját.
rajzolják fel a B-nek a kanyarodósávot. nyilván neki kell a kanyarodósáv, hogy ne tartsa fel a villamost. A-nak nem kellene a külön kanyarodósáv.
de így hogy nincs felfestés ez így káosz
ArmandoBertolucci · http://nincsszabaly.blog.hu 2009.03.10. 08:38:22
A fenti kép alapján az "A" jelű autó helyesen tart középre, a "B" viszont semmiképp, hiszen az utca, ahova kanyarodni akar (balra), még odébb van, tehát neki jobbra kell(ene) még tartania.
De majd megköveztek úgyis. :)
töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.03.10. 08:43:14
B-nek a villamossíneken kellett volna továbbmennie.
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.03.10. 08:50:43
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.03.10. 08:52:35
olyan hogy korán húzodott be középre szintén hülyeség. most a 12 méter korán van? 10 méternél kell? értelmezhetetlen.
más szempontból B-nek nem kell mennie a síneken, mert ahonnan jött ott külön sávja van a sín mellett. a sávja csak később szűkül össze, amit a vilivel együtt kell használnia. de odáig ő már el sem jut, mert előtte lekanyarodik.
rcgames.ro · http://rcgames.ro 2009.03.10. 09:00:39
B-nek nincs külön sávja, csak egy nagyon széles, amin osztozik a villamossal. A logikus tényleg az lenne, ha B-nek lenne kanyarodósávja.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.03.10. 09:08:05
igaz, nincs külön sáv felfestve. de ne a villamossínen tököljön a jobbra tartással, hanem tartson a felezővonalhoz, így elfér egymás mellett a villamossal.
nem tudom hogy korábban volt e táblája hogyan menjen ott: rajta a sínen vagy mellette. de ha nem volt akkor is logikailag hülyeség a jobbra tartás.
Mókusélet 2009.03.10. 09:13:14
On:Az A jelű kocsinak ki kéne húzódni jobbra szerintem.
trixilw 2009.03.10. 09:41:08
Semmi köze az egyiknek a másikhoz, nincs kereszteződés, ráadásul az A baromira rossz helyen van ott. A vonalon mászkál, majdnem a másik sávban van teljesen. Kicsit le kéne húzódnia jobbra és majd a zebra előtt visszahúzódni a felezővonal mellé.
A B-nek pedig, jobbra tartás. Ha nincs villamost, akkor sín, ha van, de elfér melette, ahogy a rajzon is, akkor ott. Mi ebben a bonyolult?
Don Blasius 2009.03.10. 10:19:27
Egyébként az utána következő lámpás sarok (Szent Erzsébet tér) is megérne egy vitát, mivel ott balra menni nem szabad, de két sávnyi széles az út, de a kereszteződés után már csak egy. Tehát ha egyenesen megyek a Határ út felé, akkor húzódjak-e belülre vagy tartsak jobbra? Utóbbi esetben könnyen mellém áll valaki, aki elindulás esetén leszorít. Oda is festegetni kellene az útra...
Devil 2009.03.10. 10:20:07
TH 2009.03.10. 10:47:03
"Villamospályára más járművel ... ráhajtani, azon folyamatosan haladni vagy előzni csak abban az esetben szabad, ha a vezetőt a látási viszonyok nem akadályozzák a közeledő villamos kellő távolságból való észlelésében és a jármű a villamosforgalmat nem zavarja."
\\\'Doni\\\' 2009.03.10. 11:28:24
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.10. 11:31:24
\\\'Doni\\\' 2009.03.10. 11:38:41
\\\'Doni\\\' 2009.03.10. 11:40:34
blogsámán 2009.03.10. 11:47:00
Ez itt nem alkalmazható, mert nem párhuzamos közlekedés van ott. Mindkét irányban 1 és cakis 1 forgalmi sáv van.
Szerintem ArmandoBertolucci mondta meg a frankót. Nincs felfestés, ilyenkor az út képzeletbeli felezővonala számít, amibe a jelen esetben a villamossín által elfoglalt terület is beleszámít. Ergo a rajz alapján mindketten átlógnak a másik sávjába. B kevésbé, az A egy kicsit jobban.
Szerintem a helyes az lenne (bár ezt a mögöttük jövő egyenesen haladni szándékozók biztosan nehezményeznék), ha a saját sávukban maradnának, és annak bal szélétől fordulnának balra.
TH 2009.03.10. 11:47:42
TH 2009.03.10. 11:48:14
TH 2009.03.10. 11:51:25
Ráadásul ki is van emelve a KRESZ-ben sok esetben a felfestéssel is jelölt forgalmi sáv (pl. a középen menő villamosoknál is).
TH 2009.03.10. 11:52:18
blogsámán 2009.03.10. 11:56:16
Azért van csak egy forgalmi sáv, mert ha elegendő hely lenne, akkor ez a post nem született volna meg. Vagy szerinted csak az egyik irányban lesz két forgalmi sáv a felfestés hiányában, míg a másikban nem?
Szerintem akkor lenne igazad, ha ezen a szakaszon 4 autó is elférne, tekintve, hogy nincs felező sáv felfestve a kérdéses szakaszon.
TH 2009.03.10. 11:58:48
blogsámán 2009.03.10. 11:59:39
A felfestés hiányában a felezővonalak, sávhatárok nem egyenesen folytatódnak, hanem eltolódnak az úttest képzeletbeli közepéhez. Ugyanaz a helyzet, mint egy fel nem festett, de kitáblázott útszűkület esetén.
TH 2009.03.10. 12:00:05
blogsámán 2009.03.10. 12:02:02
Ja a felső szakasznál persze, de az az eredeti problémában nem játszik.
TH 2009.03.10. 12:02:53
TH 2009.03.10. 12:04:02
blogsámán 2009.03.10. 12:04:58
Életszerűtlen, de sajnos ettől még így van.
blogsámán 2009.03.10. 12:07:06
Valszeg ugyanazt, mint a B jelű jármű.
\\\'Doni\\\' 2009.03.10. 12:09:16
Ez persze csak egy vélemény a részemről.:)
TH 2009.03.10. 12:11:12
TH 2009.03.10. 12:12:57
blogsámán 2009.03.10. 12:23:27
Ez így van. Én mondjuk a gykorlatban igyekszem mindig olyan megoldást választani, ami mindenkinek előnyös (így persze nekem is), még ha nem is mindig a legszabályosabb.
TH 2009.03.10. 12:24:52
\\\'Doni\\\' 2009.03.10. 12:31:09
De zárásként csak annyit, hogy én arra gondoltam, hogy az államnak ne csak a pénzbeszedésen járjon az agyuk.
A rendőrség is inkább vesz többszáz traffipaxot, mint területfigyelő kamerát. Ebből csak az jön le /nekem/, hogy fontosabb a sápszedés, mint a bűnmegelőzés. Ez a hozzáállás minden állami /szolgáltatóra/ igaz.
Sajna!
yellowcsirke 2009.03.10. 12:46:54
Amúgy a KRESZ nem ismer olyat, hogy "kölcsönösen kikerülni egymást". Jobbkezes kereszteződés: egymásnak szemből jönnek a drágák, ki megy el előbb? Hát a KRESZ szerint nem férnek el egymás mellett az biztos. A KRESZ azt mondja, hogy valamelyik lesz oly udvarias, hogy elengedi a másikat. Tehát:
1) ebben az esetben valamelyik lesz oly udvarias, hogy elengedi a másikat !KRESZ!
2) ha a villamost nem zavarod - márpedig nem fogod zavarni, ha áll a megállóban - rámész a sinekre, miután kikerülted, és probléma megoldva
3) tessék bemenni a hivatalba, a polgár jenőhöz, és verni az asztalt, hogy csináljanak valamit
TH 2009.03.10. 13:24:44
ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.03.10. 14:00:18
Különben nem tudtad hogy balra kanyarodni tilos? Csak 10M ft érték feletti autóval szabad, mert fékezésre kényszeríted a bunkókat akik mögötted jönnek :D
randomuser1 2009.03.10. 14:44:17
chunter 2009.03.10. 15:11:30
Ismerem a kereszteződést, sőt szinte naponta járok arra, de én még ilyennel nem találkoztam ott. Vagy már fel se tűnik ha szembe jönnek egy darabig...
Nekem úgy tanították, hogy ha nincs terelővonal, se sávjelző tábla, akkor képzeletbeli felezővonal van párhuzamos közlekedés esetén. Tehát elsőbbségről kár is beszélni, mert alapesetben csak annyi elsőbbségadási kötelezettség van, hogy nem szabad kikanyarodni az egyenesen továbbhaladó elé. A villamos megállónál (V-betű) azért van olyan távol a záróvonal, hogy ki lehessen kerülni szabályosan a villamost. Utána jobbra kell tartani, vagy jobbra kanyarodásnál csak a képzeletbeli felezővonalig szabad húzódni.
A rajzon mindkét autós hibás, mert ha ketté osztjuk egyenlő részre az utat, akkor látható hogy átlóg mindkettő.
Így gyakorlatilag sikerült kitenni a poszt mellé egy olyan tesztet aminek nincs jó megoldása.
Néha látom a többi autós arcát ilyen szituációkban, félelmetes, hogy valószínűleg a legtöbbnek van jogosítványa...
TH 2009.03.10. 15:16:17
chunter 2009.03.10. 15:24:02
SilentSound, Lehetne bővíteni a lehetőségeket? Ha most többen böknek itt akármelyikre azzal megint csak fokozzuk a káoszt az emberek fejében.
Komolyan mondom, lehetne olyan eleme a közúti igazoltatásoknak, hogy kresz vizsgán elhangzott kérdésekből feltesznek 3-at, és aki 1nél többet hibázik az 5 rongy, aki 3-at azt újra elküldik vizsgázni. Nem azért mert én mindent tudok, (nem kizárt, hogy becsúszna egy kis bünti is) de így rá lennének kényszerítve az emberek (és ha már itt tartunk a rendőrök is :P) hogy folyamatosan képben legyenek a szituációkkal, ne csak azokat a táblákat ismerjék, ahol nap mint nap járnak (jó esetben).
chunter 2009.03.10. 15:31:06
A rajz nem teljesen méretarányos. Ugyanis ha valaki odahúzódik az út felezővonalához (A) jelű jármű, akkor elférnek még a villamos mellett is a szemből érkezők, és a jobb oldaladon meg az egyenesen továbbhaladók is. Van ott hely 4 járműnek simán. Én amikor ott kanyarodok, akkor így húzódok félre.
Nem is kerültem még ilyen szituba ott.
Marty Mcfly 2009.03.10. 16:06:51
TH 2009.03.10. 17:15:54
@D=M=C: Ezt nem értem, hogy miért ne szabadna B-nek balra kanyarodnia.
yellowcsirke 2009.03.10. 18:50:35
Előzni tilos, de ha előttem lerohad egy villamos, vagy egy akármi, vagy ha egy busz/villamos/vagyakármi beáll a megállójába, akkor teljesen nyugodtan ki lehet kerülni. Kikerülni =/= megelőzni
chunter 2009.03.10. 21:09:27
KRESZ: 35. § (1) Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb akadály melletti elhaladásra (kikerülés) a 34. § (1)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell - értelemszerűen - alkalmazni.
Ha elindul a villamos már nem kikerülöd, hanem előzöd (én se szoktam ott előzni, csak ha látom hogy nem jönnek szemből indulok neki, ami akkor már nem kikerülés, hanem előzés!)
Egyébként ahol a záróvonal véget ér, van két sáv felfestések nélkül, ami kellően széles, ahhoz, hogy abban az esetben ha képzeletbeli felezővonalhoz húzodunk mindenki elférjen.
Amúgy vicces, hogy ma mentem arra (A jelű jármű voltam) és jött szembe egy Clio, ami próbált már befordulni a kis utcába, megálltam elengedtem, fel se tűnt hogy gond lenne, elvileg megvárta volna amíg félrehúzódva elmegyek mellette (még nem indexeltem). Amúgy való igaz, hogy eléggé zavaros az a rész, de ha a szabályokat ismerjük és alkalmazzuk akkor nagy baj nem lehet. Elég sok km-t letudtam már itt Pesten, hogy ilyeneken ne akadjak fenn. Sok balesettől mentettem már meg az autóstársaimat, de igyexem minden helyzetben úgy közlekedni, hogy ha mégis megtörténik a kocc, akkor a rajzon látható legyen, hogy szabályosan közlekedtem.
Tegnap pl. rámtolatott egy kanyarban megálló kisfurgon. Egész egyszerűen hátra se nézett. Úgy döntött visszatolat és leparkol. Az volt a mákom hogy nem volt mögöttem senki, és hogy elég gyorsan sikerült R-t váltani...
Yellowcsirke: nem is mondtam, hogy tiltja. Olvass vissza.
Marty Mcfly 2009.03.10. 21:39:31
senki nem beszélt arról, h nem szabad...
csak azt írom, h ebben a helyzetben egyszerűbb lenne egy más forgalmi rend! és kíváncsi vok, hogy ott van-e erre vonatkozó tábla (mivel nem vok pösti) és elnézte a posztíró, vagy nincsen és tényleg ekkora balfaszok, akik ezért felelősek.
most érthető voltam, vagy megint beírsz olyat, amit nem is írtam...
cso zsi 2009.03.11. 00:41:42
"Közlekedés villamospályával ellátott úttesten
38. § (6) Ha útburkolati jel (terelő- vagy záróvonal) a villamospályára vezeti az egyéb járművek forgalmát, a (2) bekezdésben foglalt tilalom nem érvényesül; a villamospályára - a villamosforgalom zavarása nélkül - más jármű is ráhajthat. Ilyen esetben a párhuzamos közlekedésre vonatkozó szabályok alkalmazása szempontjából az úttestnek a villamospálya által elfoglalt részét is figyelembe kell venni."
Enélkül a kitétel nélkül ugyanis Pesterzsébeten nem lehetne közlekedni, és minden, villamossínnel ellátott utcát egyirányúsítani kéne.
A témaindító rajz meg kissé torznak tűnik, kb. 10 autó hosszúságú hely van a Szent Erzsébet tér Szent Imre Herceg utca felé vezető útja, és a Kossuth Lajos utca között. A fentről jövőnek sem kéne már a templom parkolójánál középrehúzódni, és a lentről jövő is ráérne akkor, amikor a zebrához ér.
chunter 2009.03.11. 08:31:41
TH 2009.03.11. 11:14:45