Annyira vasárnap van, hogy muszáj volt elsütnöm ezt a remeknek közel sem nevezhető szófordulatot. A mai történetet Attila ugyanis azért írta, mert Pécsett bizonyos helyeken egy örökkévalóság hazajutni, ha nem autóval, hanem robogóval vagy kerékpárral jár valaki, amióta indukciós hurkokat telepítettek a kereszteződésekhez. Az indukciós hurok lényege az (remélem nem írok nagy hülyeségek, a hozzáértők pontosítsanak nyugodtan), hogy ha egy nagyobb vízszintes fémfelület kerül fölé, akkor az megváltoztatja az áramkör elektromágneses tulajdonságait, amit a lámpa vezérlője érzékel és ennek hatására vált zöldre a kanyarodók lámpája rövid időn belül. Ebből adódóan ugyanígy gondban van az, aki autóval van ugyan, de az ideálisnál előrébb vagy hátrébb áll meg a lámpánál.
Elég régóta tervezem, hogy írok erről a problémáról, úgy érzem most telt be nálam a pohár.
Pécsen élek, közlekedek, naponta sok-sok km-t. Biciklivel, motorral, robogóval, autóval is. Volt egy idő, amikor nálunk is bevezették a kereszteződésekben a teli zöldet. Ahogy emlékszem, nem igazán vált be, szerintem a forgalom is túl nagy volt, és a vezetési kultúránk is fejletlen ehhez. Történt aztán, hogy modernizálták a kereszteződéseket.
A kanyarodó sávokhoz érzékelőket építettek az aszfalt burkolatba (a pontos technológiát nem ismerem). Szóval jön az autó, áthalad ezen, és akkor majd valamikor a következő lámpaváltási körben fog kapni egy zöldet az ő sávja is. Na igen ám, az ötlet nagyon jó, hiszen a forgalmasabb utakon zavartalanul haladhat a forgalom, és csak akkor kell megszakítani a zöldet, ha a keresztező útról tényleg érkezik valaki. Ideáig a rendszer hasznos és biztonságos is.
Csakhogy amikor jön a motoros – robogós – bringás, akkor már nem működik a dolog. Nem tudom, hogy ez az érzékelő rendszer mágneses alapon, vagy súlyérzékelőkkel működik, de az biztos, hogy a kisebb járműveket nem érzékeli.
Kb. fél éve tesztelem a rendszert, esténként próbáltam többször áthaladni a gépekkel az érzékelőn, több módon, de nem vált be. Röviden: előáll a helyzet, hogy nem kapok zöldet. Soha. (kivétel, ha egy autós kolléga érkezik mögém) Régebben ezt a rendszert csak este alkalmazták, most már kora délután is el tudok álldogálni pár lámpaváltási periódust, mire megkapom a zöldemet. A város több pontján alkalmazzák ezeket a lámpákat és rendszereket, egyre elterjedtebbek, szinte minden új kereszteződés megkapja ezeket az érzékelőket.
Csak egy kis részletet emeltem csak ki a térképen. Tegyük fel, hogy a kék karikában lakunk. A piros nyilak pedig a kanyarodási lehetetlenséget jelölik. Hogy jutunk haza? :)
Csak pár kérdés fogalmazódott meg bennem:
1. Esetleg úgy gondolták, a tervezők, hogy mi motoros – bringás - robogós társaság majd valami kerülő úton mászik haza? (Igen, a kommentelők kedvéért írom, meg lehetne oldani, parkolókban, házak mellett elkanyarodni, szlalomozni. Ez mind időben, mind biztonság szempontjából negatív eredményt hozna számításaim szerint. Úgy vélem megvan nekünk is a jogunk, hogy a normális úton haladjunk.)
2. Esetleg csak beállítási probléma? Összerakták a "csúcstechnikát", és majd jó lesz az embereknek?
3. A rendőr elnézné-e nekem, ha délután 2-kor vérpiroson elkanyarodnék balra nagy ívben? (a válaszom: "megnéztem, nem jött senki" lenne) :)
4. Hol tudom, ezt szóvá tenni, melyik fórumon, vagy állami szervezetnél?
5. Tudom, hogy Pécs Kertváros lakótelepén sok tízezren laknak. Megannyi ember jár autónál kisebb járművel. TÉNYLEG ennyire nemtörődöm emberek vagyunk? Senkinek nem jutott még eszébe, ezért szót emelni?
6. Esetleg megkockáztatom, hogy én vagyok a tudatlan, és valamilyen módon ki lehet csikarni a zöldet a lámpáknál. Aki tud bevált technikát, megosztaná velem?
u.i.: Nem szállnék vitába senkivel, hogy ne bringázzak, mert feltartom az autókat. Ne motorozzak, mert ön és közveszélyes. Ne robogózzak, mert nincs rendszámom, amúgy is BIZTOSAN 70es a henger, és 90-el megyek a városban… Amúgy is „AUTÓZZ”-ak inkább :))
Csak annyit mondanék, hogy a motorom ára után áfát fizettem és fizetem az adót is. A biciklim, robogóm után is fizettem az áfát. A benzinár nagy része is adó. Akkor legyenek szívesek ezért a pénzért egy normális közlekedést kialakítani. (Ahol nem kell magyar módra megint a kiskapukat keresgélni a legális útért. )
Az utolsó 100 komment: