Kaptunk egy Ádámtól egy levelet, melyben általánosságban ír erről témáról, kicsit kitekintve külföldre is. Néhány pontjával azonban vitatkoznék, mivel szerintem javulunk már mi is, például egyre természetesebb a zebránál megadni a gyalogosnak az elsőbbséget. A másik pedig, hogy pont a levélben is említett Belgiumban tapasztaltam helyenként a magyarországinál is rosszabb viselkedést. Ettől függetlenül abban igazat adok neki, hogy ahol ésszerűen csinálnak meg valamit, ott az autósok is inkább szívesebben alkalmazkodnak, mint az általa is példának írt belvárosi utca, míg az értelmetlen sebességkorlátozásoknál senki sem fog lassabban menni.
A címet olvasva nem hiszem, hogy lenne bárki, akinek jóleső érzés öntené el a mellkasát – nem sok dolog van, amiben egyöntetű a véleményünk, de ha a közlekedési morálról esik szó, eggyé forr a nemzet, és egymás vállát átkarolva zengjük: Magyarországon a közlekedési morál katasztrofális. A nyugat-európai közlekedéstechnikai megoldásokat a politikusok és nem ritkán a szakemberek megfontolás nélkül söprik le az asztalról, mondván, hogy nálunk nem olyan a közlekedési morál.
Nyugat-Európa városaiban valóban meglepve tapasztalhatjuk, hogy az autósok milyen előzékenyek a fémburok nélkül közlekedőkkel szemben, és képesek akár hajszálpontosan a megengedett sebességgel vezetni. Mi lehet ennek az oka?
Dánia fővárosában, Koppenhágában vezettem, mellettem ült egy helyi dán barátom. A zebrához közeledve figyelmeztetett, hogy figyeljek a gyalogosokra. Azt is elmondta, miért. Mert a rendőrök vasszigorral büntetik azt, aki nem engedi át a gyalogosokat a zebrán.
Egy barátomat megbüntette a rendőr Ausztriában. 52-vel ment lakott területen. Nincs +15 százalék, az 50 az 50. Igaz, a büntetés nem volt nagy összeg, de nálunk bőven van tűréshatár 50 felett. Ott nincs.
De hogy lássunk egy magyarországi példát is: Budapest új főutcáját egészen nyugat-európai színvonalon újították meg. Az úttest és a járda egy szintben van, néhány közlekedési lámpát megszüntettek, kerékpárral szemből is be lehet hajtani. Sokan fejüket fogva kongatták a vészharangot, halomra gyilkolt gyalogosokat és kerékpárosokat vizionálva. És mi a valóság? Budapest egyik legkellemesebb utcája lett belőle. Az autósok óvatosan, lassan haladnak, nem erőszakoskodnak – a nyugat-európai környezet elhozta a nyugat-európai vezetéskultúrát.
Belgium indiai nagykövetségén dolgozó belga barátom otthon bizonyára úgy vezet, mint a többi belga, udvariasan, a gyalogosokat és kerékpárosokat szent tehénként kezelve. Nekem Új-Delhiben volt szerencsém mellette ülni. Erőszakosan ment, centikre férkőzött be a többi autó közé a pirosnál, akárcsak bármely indiai.
Én arra a következtetésre jutottam, hogy önmagában véve közlekedési morál nemigen létezik. Csak szabályozás van, az általa kialakított viselkedésminta, és az ahhoz alkalmazkodó egyének. Szabályozni pedig következetes ellenőrzéssel, illetve a preferált viselkedést meghívó körülményekkel lehet. Kirakhatom én az Erzsébet-hídra a 40-es táblát, a széles és egyenes sávokban a 80-as sebesség sem tűnik soknak, nem is fog senki lassabban menni. Az új főutcában semmiféle táblát nem kell kitenni, az autósok önmaguktól is lassan hajtanak az utca jellege miatt.
Ha a szabályozás ésszerű, következetes és ellenőrzött, az stabilizál egy megkívánt viselkedésmintát. Ha ezt megértjük, akár még az is kiderülhet: mi is csak olyan emberek vagyunk, mint bárki más.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.10.24. 08:03:35
respect.
D4D 2011.10.24. 08:28:03
Elijah_Baley 2011.10.24. 08:40:19
Garp 2011.10.24. 09:00:11
Azert hozza is tennek: nem feltetlenul a kornyezet alakitja csaka kozlekedesi kulturat. Az ireknel rengetegszer latni 100as limitnel 80-al battyogokat. 2 indokuk van: neki ez kenyelmes es a 100 az megengedett maximum nem pedig elerendo sebesseg. (reszemrol azert azt is latom h iszonyat szarul vezetnrk, pl jogsi szerzeskor csak most vezettek be a gyak vizsgat es a kotelezo gyak oktatason valo reszvetelt. Korabban leraktad a kresz vizsgat esmehettel a forgalomba.)
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.10.24. 09:06:10
nagyvárosok belvárosi részében nem voltam.
de komolyan mondom, sokkal jobb volt ott vezetni, mint itthon.
mindenkin látszott, hogy figyeli a forgalmat és úgy vezet, hogy látszik rajta, hogy mire készül.
alig néhány őrültet láttam, azok nagy része is külföldi volt.
yoda-jedi 2011.10.24. 09:27:48
a politika rátelepedett mindenre.. feudalizmust tartanak fenn
off. tegnap 22:40 körül az Etele úton a Börgörking előtt a középső elválasztó sávra ráborult az esős csúszós úton egy pizzafuti... próbált a sárból felállni, de mindig visszacsúszott a motor alá. megálltam a motort felemeltem. akkor fel tudott állni... meg se bírt szólalni. csak lihegett a buksiban mint darszvéder. "felpattant" és elrobogott... én anynit tudtam kinyögni, hogy ilyen részegen nem kéne... aztán láttam még sikeresen befordulni az eteletérnél jobbra.
remélem nem esett baja... és éppségben hazaért (mindenki)
D4D 2011.10.24. 09:32:00
Valóban jobb ott vezetni.
Pár dolog van, amit meg kell tanulni, pl nem fognak soha a főútra kiengedni, de ha kilősz, akkor senki nem dudál rád.
A gyorsabbat mindig elengedik.
A sebességkorlátozó táblák sok helyen csak dísznek vannak, viszont sok helyen tábla nélkül is lassítanak.
Autópályán felhajtásnál tudni kell megállás nélkül húzni a jegyet.
Körforgalomban másképp indexelnek.
3 sávos pályán 150 a megengedett sebesség.
tundrazuzmo (törölt) 2011.10.24. 09:33:58
Magyarországon a külső kényszerítő erő korrupt, a megfelelő belső attitűd pedig csak kevesek sajátja.
Következtetés: nincs esély morálra addig, amíg a közlekedők be nem látják, hogy ez miért jó nekik, vagy rá nem kényszerítik őket.
tundrazuzmo (törölt) 2011.10.24. 09:43:58
1. Jó esettanulmányok, sztorik kellenek, amin belátjuk, hogy miért jó egy szabályt betartani, és milyen következményei vannak, ha valaki nem tartja be.
2. Ezen a jónép vitatkozik egy kicsit, vagy egyetért vagy nem, de van esély rá, hogy szembesüljön hiányos KRESZ tudásával, rossz szokásával.
3. Utána vagy tanul belőle, vagy a maga kárán tanulja meg később.
Ezért nem tartom feleslegesnek sokadszorra is a szabálytalan bicikliseket vagy a 3 sávos autópálya középső sávjában autózókat ekéző posztokat, mert hátha valakinek éppen ma esik le, hogy miről is írogatunk. Mert pl. látott egy hasonló balesetet, és eddig nem is gondolta volna, hogy ez milyen veszélyes. Vagy éppen ma jött meg az esze. Vagy összetörte magát, és a kórházban van ideje olvasni...
misi107 2011.10.24. 10:41:10
yoda-jedi 2011.10.24. 10:42:23
huspotyolo 2011.10.24. 10:52:23
Viszont a kedvencem az, amikor olyan (kölcsönvett :P) járművel végzek ilyen tevékenységeket, amelyről nem gondolnák az emberek. Nem egyszer már szinte két kézzel kellett mutatnom a gyalogosnak, hogy átkelhet, amikor sportmotorral voltam, mert nem akarták elhinni, hogy megáll/átengedi egy ilyen. :D
csubicsabi 2011.10.24. 11:08:11
Szóval szerintem nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy nyugaton minden jó, keleten pedig minden rossz.
CoIie 2011.10.24. 11:26:49
Skodakék Fábia 2011.10.24. 11:50:06
yoda-jedi 2011.10.24. 11:56:20
Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2011.10.24. 12:01:19
Skodakék Fábia 2011.10.24. 12:04:01
Rengeteg helyen lehetne jogosan beszedni a lóvét ehelyett meg kibasszák az ideiglenes táblákat meg beállnak a kint felejtett 30as mögé aztán jöhet a csekk 45ezerről.
De reggelente beáll a Bartók Béla a Kosztolányinál mert a sok barom keresztbe áll a Bocskain, rendőr meg sehol. És ugyanez az összes nagyobb kereszteződésnél a csúcsban. Miért nem ott mazsoláznak?
hiheto 2011.10.24. 12:05:32
Szelid sunmalac 2011.10.24. 12:50:59
Hurri Kán 2011.10.24. 13:55:16
Továbbá az "új főutcán" kialakult morál fenntartásában elévülhetetlen érdemei vannak a kb. 10 méterenként telepített kameráknak is. :D
"streetfighter" 2011.10.24. 14:57:36
Ó igazán?
Én nem karolom át senkinek a vállát, és nem zengek semmit.
Semmi különös gond nincs az itteni közlekedési morállal. Mindenhol vannak seggfejek. Nálunk ez túl van lihegve.
Mellesleg érdekes kérdés, hogy kinek mi nem tetszik a hazai közlekedésben?
Szerintem az a legfontosabb, hogy körültekintően, másokra figyelve és a többieket lehetőleg segítve közlekedjünk.
Ne okozzunk felesleges gondot másoknak a nemtörödömségünkkel, vagy a balgaságunkkal.
D4D 2011.10.24. 15:06:40
Bécs már a Balkán. (Bajor mondás)
D4D 2011.10.24. 15:08:40
Vagy a tanítási komplexusunkkal, vélt igazunk birtokában.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.10.24. 15:09:54
"streetfighter" 2011.10.24. 15:58:34
De, ha még igaza is van, akkor sem javallott módszer az úton igazságoszóként fellépni.
Persze vannak fokozatok. :(
''autónepper.'' 2011.10.24. 16:02:20
"streetfighter" 2011.10.24. 16:04:09
"A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják."
Ez jó szöveg, de túl általános.
Sok a hülye szabály, amiket ésszel felül lehet bírálni.
qwertzu 2011.10.24. 17:28:17
Timnorc 2011.10.24. 17:28:29
Egyébként ha újra elolvasom az idevonatkozó jogszabályi részeket, és összességében próbálom értelmezni őket, akkor továbbra is úgy érzem, hogy a KRESZ a fentieket tartalmazza.
Valószínűleg jogszabályi szöveg-értelmezésben szenvedtem/szenvedek hiányt, de már teljesen másként látom a helyzetet.
Dr. Kovács Kázmér válasza az „Az autó” nevű újság 2011. októberi számában:
A KRESZ 43. § (2) bekezdésében foglalt „változás elsősorban abban mutatkozik, hogy az új szabályozás – egyrészről kiemeli a gyalogos elsőbbségi helyzetei közül a kijelölt gyalogátkelőhelyet, – ahol már nem csak az elsőbbségadási kötelezettség megadását írja elő, hanem azt is, hogy – amennyiben szükséges – a járművezetőnek már a gyalogos-átkelőhely előtt is meg kell tudnia állni. (…)
A gyalogos-átkelőhelyet megközelítő járművezetőtől a közlekedési büntetőügyekben folytatott bírói gyakorlat már a KRESZ-szabály fenti változása előtt is feltétlen lassítást kért számon (Timnorc: max. 35km/h), sőt végső esetben már a korábban hatályos rendelkezésekből is levezethetőnek látta a megállási kötelezettséget annak érdekében, hogy a kijelölt gyalogátkelőhelyhez közelítő gyalogosok az elsőbbségi jogukkal élni tudjanak. Ez azt jelenti, hogy a bírói gyakorlat korábban is és most is csak abban az esetben tekintette és tekinti az elsőbbséget nem biztosító járművezető eljárását jogszerűnek, ha beigazolódott, hogy a köztük létrejött szemkontaktus nyomán a gyalogos egyértelmű jelzésekkel juttatta kifejezésre, hogy a járművezető javára lemondott az őt megillető elsőbbségről, azt kifejezett ráutaló magatartással a járművezető részére átengedte (Timnorc: nincs szó balesetről). (…)
Az a magatartás, hogy nagy sebességgel közelít a zebrához az autós, emlékeztet a nagy kamionok erőfölényes helyzetéhez, amit ugyanezen autósok gyakran szenvedő alanyként is megtapasztalnak. Az erősebb jogán való közlekedés azonban veszélyes, és ezért történt a szigorítás (Timnorc: KRESZ 43. § (2) 2010. január 01-től). (…)
A KRESZ fent idézett rendelkezése egyértelmű abban a tekintetben, hogy – nem a gyalogos előtt kell megállni, hanem a gyalogátkelőhely előtt, – de csak akkor, ha szükséges.
Ez a szabály azt jelenti, hogy nem lehet a gyalogosra ráijeszteni, fenyegetettség érzetét kelteni benne, vagyis erre az esetre is igaz az a követelmény, hogy az elsőbbségadási kötelezettséget (kellő időben) felismerhetően kell teljesíteni. Ennek az a módja, hogy azon gyalogosok részére, akik a kijelölt gyalogos-átkelőhelyről már leléptek, vagy akiknek a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen történő átkelési szándéka a járművezető számára felismerhető, az elsőbbségadást a gyalogos-átkelőhely előtti megállással kell egyértelműsíteni.
A gyalogátkelőhely felé közlekedő, de az ott várakozó gyalogosoknál is az átkelési szándékot kell alapesetként feltételezni, és kizárólag abban az esetben lehet az ellenkezőjéből kiindulni, ha ezt a gyalogos a fentiek szerint kifejezetten jelezte. (…)
A fenti kötelezettség azonban álláspontom szerint egy osztott útpályás úttesten úgy értelmezendő, hogy amennyiben a gyalogos számára is felismerhetően biztosított a gyalogos és a jármű változatlan sebessége mellett a kényelmes és biztonságos elhaladás, akkor a feltétlen megállási kötelezettség nem áll fenn a fent írt »amennyiben szükséges« kitétel megvalósulásának hiányára figyelemmel.”
Lacaca 2011.10.24. 20:17:17
misi107 2011.10.24. 20:42:42
yoda-jedi 2011.10.24. 20:56:21
D4D 2011.10.24. 21:07:44
A néni elindulni már a csont piroson indult, nem még a zöldön csak nem ért át.
Budakeszin a Hímnuz szobornál egyébként van még egy anomália. A gyalogátkelő fölé nem ártana valami közvilágítás, mert jelenleg csak reflektorral látni azon a szakaszon, hála a mögöttes fények vakító hatásának.
Ott már gázoltak 30 alatti sebességgel gyalogost. A gyalogos azt hitte átengedi, az autós meg lassan ment, mert egy fekete lyukban haladt.
Reggie 2011.10.24. 21:15:12
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.10.25. 15:13:35
Budapest új főutcáját egészen nyugat-európai színvonalon újították meg. "
Európai mód??
Pfff
Úgy baltázták el a közlekedést ahogy lehetett
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.10.25. 15:19:41
Tegyem hozzá, még a Felszabadulás téri aluljáróba is behajthat szemböl a bringás
Egyszer ott szembekapnak valakit és majd megy a sirás
Európai mód?
Röhej
Timnorc 2011.10.25. 18:34:25
webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:gDRdS4VLnVkJ:autozz.blog.hu/2011/07/02/nem_egyszeru_tolatasos_baleset+timnorc+m%C3%A9rt%C3%A9ke&cd=1&hl=hu&ct=clnk&gl=hu
2011.07.04. 17:47:31 és 19:25:23 közötti részre hívnám fel a figyelmedet.
Na, látod. Ez a véleményem.
golyós · http://indafoto.hu/bowlingcamps 2011.10.30. 13:38:12
A közlekedés is csak a mindennapok része, ami emberek részvételével zajlik, ergo az ember ugyanúgy viselkedik és reagál közlekedés közben, mint bárhol máshol, a közlekedésen kívüli helyzetekben. Aki a mindennapi élethelyzeteket is a verseny színterének tekinti miért pont a közlekedésben lenne empatikus, figyelmes, előzékeny?
A hónap elején egy hetet töltöttem Angliában, ahol szintén szeretnek az autósok haladni, gyorsak, határozottak, de mégsem agresszívek, ha kicsit bénázol a körforgalomban még nem dudálnak és nem mutogatnak azonnal.