Lehet izzítani az agytekervényeket, ropogtatni az ujjaitokat, az ötödik és egyben utolsó olyan téli abroncs témájú posztot olvashatjátok alább, nem sokkal utána pedig érkeznek a kérdések, hogy mindenki élhessen az esélyével arra, hogy megnyerje egy vadi új Michelin Alpin 4 gumiabroncs szettet vagy a vezetéstechnikai tréning utalványok egyikét, mert abból ráadásul több is van itt a polcon! De térjünk még vissza kicsit az aktuális témához, ami szerintem az ötből a leginkább hasznos és informatív, különösen azoknak, akik útra kelnek Európában télen. Unió ide vagy oda, ahány ország, annyi szabály. Persze ez így is van jól, hiszen például Magyarország és már a közvetlen szomszéd Ausztria földrajzi adottságai közt is nagy különbségek vannak.
A hegyekbe készülsz idén télen? Mindenki beszrezte a megfelelő sífelszerelést és a meleg ruházatot. De gondoltál a gumiabroncsokra is? A téli gumiabroncsok felszerelése növeli a biztonságodat a téli időszakban történő vezetés során. Gyakran nem opcionális a téli gumiabroncsok használata, Európa számos országában törvény írja elő azok felszerelését, amint a hőmérséklet csökkenni kezd.
Ahogyan a téli gumiabroncsok országról országra változnak, ez igaz a gumiabroncsokra vonatkozó jogszabályokra is. Erre mindenképpen ügyelj, amikor idén télen síelni indulsz. Míg egyes, enyhébb éghajlatú országokban nincs a téli gumiabroncsokra vonatkozó jogszabály, olyan országokban, mint például Ausztria és Szlovénia, ahol kötelező a téli gumiabroncsok használata. Más helyeken, például Franciaországban és Svájcban nincs kifejezetten a téli abroncsokra vonatkozó szabály, de bizonyos útszakaszokon a vezetési viszonyoktól függően kötelező speciális téli felszerelések használata (téli gumiabroncsok vagy hólánc).
Országonként eltérő a dátum, amikor fel kell szerelni a téli gumiabroncsokat. Norvégiában például október 16-tól április 30-ig tart ez az időszak, míg Észtországban december 1-jétől március 1-jéig.
Ezért fontos, hogy az adott országban érvényes jogszabályok mellett ismerd az adott időszakban fennálló időjárási és útviszonyokat is. Kövesd figyelemmel az időjárás-jelentéseket és az utazási híreket, hogy felkészült legyél.
Mintázat mélysége
Nyári gumiabroncsok esetében a törvény által előírt minimális mintázatmélység 1,6 mm az EU egészében, míg a téli gumiabroncsok esetén ez az érték 3 mm. Azonban egyes országok – például Ausztria és Lettország – 4 mm-es minimális mintázatmélységet írnak elő a téli gumiabroncsok esetében. Ha már rendelkezel téli gumiabroncsokkal, ellenőrizd, hogy a mintázat mélysége megfelel-e még a törvény által előírt minimális értéknek.
Szöges gumiabroncsok
A fémszögekkel ellátott gumiabroncsok kiváló vonóerőt biztosítanak a keményre fagyott sáron vagy jégen, ami életet menthet. Azonban a szöges gumiabroncsok nem ideálisak a nedves vagy száraz, jéggel nem borított úton való vezetéshez, mivel növelhetik a féktávolságot, a haladás zaját és az útpálya kopását. Ez az oka annak, hogy egyes országokban, például Németországban és a Cseh Köztársaságban tilos használni az ilyen abroncsokat. Mindig ellenőrizd le, hogy ismered-e az adott országban érvényes jogszabályokat.
Törvények, amelyek életet mentenek
A téli gumiabroncsokra vonatkozó jogszabályok célja a balesetek számának csökkentése, és ezen keresztül életek megmentése. Franciaországban, ahol nem kötelező a téli gumiabroncsok használata, a téli gumiabroncsok használatára vonatkozó jogszabályok szigorítását tervezik a közúti balesetek számának csökkentése érdekében.
A téli gumiabroncsok egyszerűbbé és biztonságosabbá teszik a nedves, havas vagy jeges úton való vezetést. Egyszerűbbé teszik ezt a feladatot azáltal, hogy nagyobb tapadást, jobb fékezési teljesítményt és rövidebb féktávolságot biztosítanak. Természetesen kedvezőtlen időjárásban továbbra is nagyon óvatosan, az útra és a többi vezetőre figyelve kell vezetni. Ha téli gumiabroncsokra van szükséged, olyan modellek közül válassz, amelyek kiváló kilométerteljesítményt és fékezést biztosítanak, mint például a Michelin Alpin termékcsaládba tartozó gumiabroncsok.
Az alábbi táblázatban leellenőrizheted, hol kötelező a téli gumiabroncsok használata és milyen feltételek mellett.
Téli gumiabroncsokra vonatkozó szabályok Európában
A téli gumiabroncsok használata minden felhasználó számára kötelező (állandó lakosok és nem állandó lakosok esetében is):
Ország Időszak Téli abroncs minimális mintázatmélység Ausztria 11.01-től 04.15-ig 4 mm Észtország 12.01-től 03.01-ig 3 mm Finnország 11.01-től 03.31-ig 3 mm Lettország 12.01-től 04.30-ig 4 mm Litvánia 12.01-től 04.30-ig 3 mm Szlovénia 11.15-től 03.15-ig 4 mm
A téli gumiabroncsok használata az időjárási és útviszonyok függvényében, vagy a táblával jelzett útszakaszon minden felhasználó számára kötelező (állandó lakosok és nem állandó lakosok esetében is):
Ország Időszak Téli abroncs minimális mintázatmélység Németország n.a. n.a. Csehország 11.01-től 03.31-ig 4 mm Szlovákia 11.15-től 03.31-ig n.a.
A téli gumiabroncsok használata minden felhasználó számára kötelező (csak állandó lakosok esetében):
Ország Időszak Téli abroncs minimális mintázatmélység Norvégia 10.16-tól 04.30-ig 3 mm Svédország 12.01-től 03.31-ig 3 mm
Nincs szabályozás, de az útviszonyoktól függően az utak bizonyos szakaszain kötelező speciális téli felszereléssel (téli gumiabroncsok vagy hólánc) utazni:
Ország Téli abroncs minimális mintázatmélység Franciaország 3 mm Olaszország 3 mm Spanyolország 3 mm Svájc 3 mm
(Nyári gumiabroncsok esetében a törvény által előírt minimális mintázatmélység 1,6 mm az EU egészében).
Forrás: Michelin
king4aday 2011.11.22. 08:27:28
Elijah_Baley 2011.11.22. 08:57:55
Axim 2011.11.22. 10:22:22
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.11.22. 11:30:01
Axim 2011.11.22. 11:43:30
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.11.22. 11:48:10
jelentéktelen alak 2011.11.22. 19:09:16
Itt Írországban annyi van megkövetelve, hogy legyen gumi keréken. Az is jó, ha 4 különböző és csak a vizsgáztatás alkalmával nem helyes, ha kilátszik a gumi huzalozása.
A teljesen simára kopott gumi itt általános jelenség télen-nyáron. Nem meglepő, hiszen akár 2hétig is lehet egybefüggő száraz idő egy-egy évben, minek a vízl levezető mintázat? :-)
Téli gumi, még most November végén sincsen minden gumisnál és rendelésre is csak valami olcsó vackot hajlandóak beszerezni. Igaz, hogy hó ritkán van és hamar el is olvad -erre enyhék a telek- de pont ezért megáll az élet, ha picit is havazik.
Kíváncsi lennék, hogyan fogná fel egy törzsgyökeres ír, hogy miért kell neki új gumit vennie, ha ott még van 1-2-3mm minta...
Másutt meg ilyen butaságokkal zargatják a népet???
:-D
m84 2011.11.22. 20:55:10
Ha valakit megfognak telen nyärigumival az alsohangon 40€ba fäjhat a delikvensnek.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.11.22. 21:06:41
Megoldó 2011.11.22. 21:06:53
szabidoki 2011.11.22. 23:01:56
Egy autószerelő műhelyben megkérdeztem, hogy milyen téli gumik vannak (gumikat is forgalmaznak), és a pult mögött álló nőszemély nem értette, hogy mit akarok, még soha nem hallotta azt a kifejezést, hogy téli gumi :)
Ha normálisat akarsz venni, rendelni kell, mytyres talán a legjobb...
flamer 2011.11.22. 23:26:57
bazd meg 2011.11.23. 02:34:24
hallari 2011.11.23. 03:01:41
pasman 2011.11.23. 07:25:38
És a "leginkább hasznosabb" is elég újmagyar lett... :)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.11.23. 07:54:46
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.11.23. 07:58:05
Burgermeister 2011.11.23. 07:58:18
rhubarbjelly 2011.11.23. 08:11:22
m84 2011.11.23. 08:33:46
a rädiobol az folyik minden csatornän, h von O bis O( von Oktober bis Ostern)ugyanugy mint Ausztriäban, bär ott neha hamarabb elrendelik a teligumi hasznälatät(mint tavaly augusztusban az A8on Salzburgnäl havazott,es elrendeltek a teligumi es holänc hasznälatät).
Errefele identöl kötelezö a teligumi, idäig csak a biztositok ajänlottäk(magyarän kötelezö nem volt, de balesetnel a biztosito nem fizetett, h telen tökig erö hoban tükörradiäl nyärigumival baleseted volt)
Tisztelettel: en :D
Mayday 2011.11.23. 08:49:32
károly szántana 2011.11.23. 08:59:58
Amúgy a németeknél az a helyzet, hogy télies útviszonyoknál (hó, jég, latyak, deresedés, ónosesö) kötelezö az M+S gumi használata. Busznak, teherautónak és motornak is...
Ha nincs az úton semmi (értsd: száraz), akkor nem. Akkor is ha külföldröl jössz külföldiként, akkor is, ha bérelted az autót. Neked kell ellenörizned, hogy milyen gumi van rajta, a vezetö felelössége. Az ObisO (októbertöl húsvétig) csak ajánlás.
Bövebben: www.warum-winterreifen.de/winterreifenpflicht/rechtslage-winterreifenpflicht/index.php
Negykezlab 2011.11.23. 09:02:58
ganxta77 2011.11.23. 09:16:14
Kedves SilentSound! Attól még, hogy kiírtad, hogy forrásod a Michelin volt, azért illett volna ezeknek utánanézni. Főleg a hangzatos cím és a bevezető után.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.11.23. 09:26:23
Mayday 2011.11.23. 09:34:09
Vagy a Bihari-hg, ahol az 1500 m-es magassagban csak 2 fok az evi kh.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.11.23. 09:38:58
D4D 2011.11.23. 09:44:37
Gott in Frankreich 2011.11.23. 09:57:09
Sot, szinte mindenhol tilos szogesgumit hasznalni, az a kivetel, ahol engedik. Tobbnyire alpesi videkeken, telen, es csak mellekutakon (meg a skandinav orszagokban). Fun fact: a gorogoknel nincs semmifele korlatozas, szabadon hasznalhato szogesgumi barhol, barmikor :)
Axim 2011.11.23. 09:57:59
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.11.23. 10:21:49
na__most__akkor 2011.11.23. 10:35:35
"á", "é", "ó"
Igazad van, hogy segítesz.
Sajnos, a probléma nem ott van, hogy néhány honfitársunk külföldről igyekszik magyar lenni, de épen nem sikerül.
Azokat kéne kitanítani (vagy kivágni a francba...) akik itthonról nem írnak semmi ékezetet. Régebben próbáltam küzdeni, hiábavaló.
Manapság egyszerűen továbblapozok.
AZOK NEM LÉTEZNEK, ÉS KÉSZ. A magyarázatuk sem érdekel.
TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.23. 10:44:23
Globetrotter2014 2011.11.23. 11:15:20
Azt tisztázzuk, nem "kötelező" a téligumi (akár az M+S), nem fognak úgí büntetni mint nálunk az egészségügyi doboz vagy egyes országokban a mentűmellény hiánya miatt, mert mondjuk egy decemberi kánikulás 10 fokban kimerészkedtél a nyárigumis autóddal.
VISZONT. Ha balesetet okozol, vagy akár részese vagy, ugyanúgy veszik a nyári gumit, mint amikor 200-zal mész az autobahnon. Önmagában nem szabálysértés, de ha beleset részese leszel, a felelősség megítélésénél figyelembe veszik, és egy adott esetben tisztán a másik hibájából előídézett balesetnél bele fogják számítani hogy gondatalnul jártál el...
sparhawk 2011.11.23. 11:24:41
Hassan0926 2011.11.23. 11:28:22
prkl 2011.11.23. 12:02:44
A nov.1-márc.31 idöszak arról nevezetes, hogy szöges gumit szabad használni.
odamondó 2011.11.23. 12:17:49
November 15től kötelező(!) a téligumi használata.
Bartoki 2011.11.23. 17:38:51
Írországban hideg és meleg irányban is kb. 7 fokkal kisebb a hőmérsékletingadozás mint Magyarországon (Dublin/Budapest, January average low, July average high összehasonlítása). Így könnyű kihúzni egyfélével :)
"Kíváncsi lennék, hogyan fogná fel egy törzsgyökeres ír, hogy miért kell neki új gumit vennie, ha ott még van 1-2-3mm minta...
Másutt meg ilyen butaságokkal zargatják a népet???"
Ott orthodox :) piacgazdaság van, tehát úgy állnak hozzá hogy az emberéletnél értékesebb a szabadság, a lazább szabályok miatti magasabb anyagi kárt meg úgyis megfizetik a magasabb kötelező biztosításban.
Mennyi ott egy tipukus kötelező 1 évre? Én utoljára 500-1000 EUR között hallottam... Ennyiből évente 2 szett téligumi simán kijönne. :)
Szerintem itthon is elő lehetne írni a téligumit pl. a december-január-február időszakban, 0 fok alatt.
Szerintem ezt nem lehetetlen teljesíteni - aki keveset jár, annak elég lenne 1féle gumit (négyévszakosat, mert az is "téligumi", van rajta hópihe) tartani.
jelentéktelen alak 2011.11.23. 17:58:34
jelentéktelen alak 2011.11.23. 18:17:40
Természetesen én is támogatom, hogy olyan gumival járjon az ember, ami az akkor jellemző időjárásnak megfelel.
Az 1.8-as Volvo V40-es biztosítása emlékeim szerint kb. €600/év.
Nem egy érvágás. De itt senkinek nem szempont, hogy így növelje a biztonságot. Az sem számít áldozatnak, ha lassan -nagyon lassan(!!!) -megy és azt sem számolják bele a dologba, ha összetörik az autó. Ugyanis cseppet sem jellemző, hogy bármire is vigyáznának.
Az értékrend, meg nem olyan, mint mint másutt.
Belátják pl., hogy kevésbé komfortos, ha a mosdóhoz külön van a hideg és a meleg vízcsap, de így olcsóbb legalább €40-€50 -val, mintha keverős csaptelep volna. Valóban így olcsóbb az akár €250.000-€300.000 értékű ház.
Na hasonló okokból nem költenek, nemhogy téli gumira, de újra gumira sem.
A telek, meg valóban enyhék jellemzően. De az elmúlt két tél hidegebb volt, mint a magyar átlag. Írország már karácsony előtt kifogyott a télre rendelt sókészleteiből, mint a két utóbbi kemény télben. Az itt olykor veszélyt jelentő fekete jég, mindennapos volt és nappal is. Az autópályákon csak két keréknyom látszott egy-egy irányba heteken keresztül, másutt meg a szűz hó. Rengeteg volt a baleset, ami betudható annak is, hogy egyáltalán nem tudják kezelni az ilyen helyzetet, hiszen soha nem volt ilyen kemény tél. De annak is, hogy fel sem fogják a minőség értékét a legtöbben. Meg azt sem, hogy hiába összkerék hajtású az autó, ha az összes gumi tükör radiál alatta. A környezetem egy jelentős része (műszaki emberek) valóban nem értik az összefüggést két dolog között, a többiek tudni vélik ugyan, de szerintük az a pár hét kibekkelhető.
...És élnek, ráadásul a súlyos közúti baleseti statisztika sem rosszabb mint másutt.
Ennek ellenére és téli gumit használok télen és eső gumit nyáron. -itt érdemes. ;-)
m84 2011.11.23. 20:04:26
tisztelettel:én
Lakásfelújító Feri · http://www.lakasfelujitas1.hu 2011.11.24. 09:21:38
Remélem nálunk is hamarosan kötelezni fogják.
károly szántana 2011.11.26. 15:17:52
károly szántana 2011.11.26. 15:26:34
károly szántana 2011.11.26. 15:27:32
holvegyekautot.hu · http://holvegyekautot.hu/ 2011.11.28. 13:33:38
2500 (cca590 EUR) és 4000 lej (cca 950 EUR) között büntethető az, aki a havas úton nyári gumikkal balesetet, fennakadást okoz.
_Roll_ · http://www.gumimester.com/ 2012.01.27. 20:13:27