Már jó ideje hőségriadó van, én is igyekszem minél több időt vízparton tölteni. Ez a meleg mindenkit kivesz valamennyire, eleve nehezebb odafigyelni, ingerültebbek is vagyunk. Meg tudom erősíteni Richárd tapasztalatait, tényleg találkozni az általa leírt sofőrtípusokkal. Igaz a természetben gnu és láma nem is találkozhatna egymással élőhelyük eltérő volta miatt, de egy nagy, M7-es elnevezésű állatkertben talán mégis. Nem csoda, hogy minden héten több baleset is történik itt, ám úgy látszik, sokan még mindig nem tanulnak ezekből.
Mikor beüt a kánikula az állatok ösztönösen indulnak meg a víz felé nagy tömegben. Ez alól a gnúk sem kivételek. A vonulás általában békés módon, hétvégék elején indul meg. A problémát az okozza, ha más állatok is bekeverednek a csordába, akik az általánosan elfogadott szabályokat nem képesek/akarják betartani. Őket nevezzük lámáknak. Egyes lámák képesek türtőztetni magukat ideig-óráig, ám legtöbbjüket már messziről fel lehet ismerni. Ez a túlélés szempontjából kritikus fontosságú. A "nagyvízhez" vezető út 1-1,5 óra alatt megtehető nyugodt tempóban, de egyes lámák annak érdekében, hogy perceket nyerjenek képesek a teljes gnú csordát veszélyeztetni. Még más lámák rettegve csatlakoznak a gnú csordához és túlélésre játszanak. Az út kisebb része két sávos, az igazi harcok itt zajlanak. Ahhoz, hogy megértsük őket, vegyük sorra a tipikus láma fajtákat:
- Hétvégi vagy mezei láma: A veszélyessége rutintalanságából ered, emiatt kiszámíthatatlan. Többnyire nem gonosz fajta, csupán gyakorlatlan, vagy ostoba. Általában idősebb, vagy egészen fiatal korosztályból kerülnek ki. Jelmondatuk: "Ha már végre bejöttem a belső sávba, nem megyek ki még meg nem előztem azt a kamiont, … meg akkor már azt is, … meg azt is …" Különös ismertetőjelei: Nem ismeri a jobbra tarts szabályt, 100 - 110-es tempóval hosszú, mérgelődő sort húz maga után (Itt beigazolódik az öreg igazság: a csorda sebességét a csorda leglassabb tagja határozza meg), majd amikor végre kimegy a belső sávból, nem érti hogy miért mutogatnak neki - vagy oda sem figyel rá.
- Mennyémá láma: Veszélyessége nemtörődömségéből ered, kiszámítható és legtöbbször agresszív is. Jelmondatuk: "A seggébe megyek tíz centire és kihúzódok csuma bal szélre, csak észreveszi már magát… de nem veszi, megőrülök, mennnyémá'… nézd meg, indexelek, villogok neki és akkor sem, most nézd meg az ilyet, mennyémá'!" Különös ismertetőjelei: Nem ismeri a követési távolságot, egy autónyi bőven sok. Ha ennyi van, előtted, akkor bejön eléd (lehet, hogy index nélkül). Gyakran a külső sávban húz el melletted, mert a követési távolság tartása egyenesen irritálja. Hevesen gesztikulál mögötted és lehet, hogy mikor elmegy melletted mozog a szája és vérben forog a szeme.
- Cikázó láma: Veszélyessége antiszociális mivoltából és technikai felsőbbrendűségének tudatából ered. Jelmondatuk: Aki nem tud vezetni, minek ül autóba? De tényleg? Most nézd meg ezt is, nem hagy helyet és meglepődik ha a lehajtó sávban előzöm meg… Ott sem férek be, de a leállósávban simán kikerülöm." Különös ismertetőjelei: A sáv fogalmát nem ismeri. Illetve igen: az úttest az, jobb padkától bal padkáig. Vezetéstechnikailag pengének hiszi magát (legtöbbször valóban átlagon felüli), ezért mindent megenged magának. Sokszor sportosnak látszó, vagy sport is a vas alatta. Ön és közveszélyes, de ő ezt másképp látja, mert ő érzi a gépet.
- Dzsippes vagy nagyvasas láma: A mennyémá láma és a cikázó láma közeli rokona, de sokkal nagyobb és általában tehetősebb is. Veszélyessége a fent említettek mellett, Isten komplexusából ered. Jelmondatuk: Ki a f*szt érdekel ez a sok majom itt, mindjárt lent vagyunk cuncika és akkor kifekhetsz a hajóra. Mindjárt odalépek, csak előbb lenyomom ezeket itt." Különös ismertetőjele: Gnúról - gnúra harcolva halad előre eszközökben ő sem válogat. Alapból gyorshajt és előz jobbról. Ha nem engeded el elég gyorsan és megharagszik rád, megelőz majd edukációs célzattal (vagy ahogy ő mondja, "hogy tanuljon a paraszt") befékez előtted, vagy csak simán rád húzza a kormányt.
- Népnevelő láma: Szabálytisztelő fajta láma. Irritálja a hétvégi, a mezei, a mennyémá, a cikázó és néha a nagyvasas valamint dzsippes láma is. Veszélyessége abban rejlik, hogy nem riad vissza néhány szabály áthágásától, hogy másokat annak betartására sarkalljon. Jelmondatuk: "Megtanítlak rá, hogy rendesen közlekedj, ha beledöglesz is. Mellesleg abból majd tanulsz." Pöcögteti a féket ha a túl közel mennek hozzá, akár rá is fékez ha kell. A jobbról előzőket imbolygással utolsó pillanatban sávváltással, vagy nagyon lassú sávváltással, esetleg a felező vonalon autózással bünteti. Kormány ráhúzás alap. Kifejlett gesztikuláció és erőteljes mimika jellemzi.
- Posztíró láma: Nyugodt, szemlélődő, elemző, néhol önmarcangoló fajta. Szeretné azt hinni magáról, hogy ő más, de elég sokat vonult már gnúkkal, hogy tudja: adott szituációban bárkiből előbújhat a benne szunnyadó mennyémá/cikázó/népnevelő láma, így belőle is. Jelmondata: "Autózz és éld túl a hülyéket!" Különös ismertetőjele: 120-140 között hajt, jobbra tart, figyeli és elengedi a lámákat. Életvidám, túlélésre játszik.
Egy alapszituáció, melyben megismerhetjük őket:
Szombat reggel, M1-M7 közös beveztőn gyűlik a nép, ki-ki vérmérséklete szerint keresi a helyét négy sávon, de a "radar kontrol" felirat nagyban behatárolja a sebességet 100-ra. M7 felé kanyarodva, lassan megszűnik a sebességkorlátozás, indul a játék. Első surlódási lehetőség pont ez: sokan nem látták, hogy már lehetne repeszteni (vagy úgy vannak vele, hogy majd Érd után) így megjelennek az első mennyémá és dzsippes lámák. Mivel nagyon az elején vagyunk, így itt még általában megoldódnak hamar az ilyen dolgok. A második surlódási pont az M0-ról érkezők besorolását segítő beljebb húzódók lenyomása, de többnyire ez is még belefér, bár itt már érdemes figyelni és beazonosítani a mezei, a hétvégi, a mennyémá és cikázó lámákat, illetve a néhol felbukkanó népnevelő lámákat. A harmadik surlódási lehetőség innen indul. Megkezdődik egy idegőrlő játék, melyet a lámák kezdenek játszani a gnúk között. A mezei és hétvégi lámák végre kibújva egy kamion mögül bemennek a belső sávba, ahonnan innentől szinte lehetetlen kirobbantani őket. Mivel minden gnú arra számít, hogy a belső sáv a gyorsabb, szinte kiürül a külső sáv. A gnú nem akar jobbról előzni, ezért nem megy vissza, a láma nem akar visszamenni, mert fél, hogy nem tud újra visszasorolni (vagy simán ostoba és nem méri fel a helyzetet), így szép lassan előkerülnek a mennyémá és cikázó, dzsippes és nagyvasas lámák, akik elkezdik jobbról előzni a sort. Ez azonnal aktivizálja a sorban haladó népnevelő lámákat, akik vissza-vissza húzódnak, vagy ijesztgetnek ezzel, hátha összetörik magukat a külső sávban szabálytalankodók. Persze ők már jól ismerik egymást és számítanak rá, így az ilyen jellegű megmozdulásokat rezzenéstelenül veszik és ha kell használják a leállósávot, néha meg is torolják fékezéssel. A másik feladat ezután, hogy visszajussanak a külsőből a belső sávba, ami elég nehéz, mert ilyenkor már a legtöbb gnú ellenszenvét kiharcolták így azok egymásra zártak, hogy ne tudjanak bejönni a lámák. Ettől persze a lámák egyre idegesebbek és agresszívan próbálnak bemenni…
Ha ezt, vagy a leírt ökoszisztéma bármelyik játékosának meccsét látja a kedves olvasó, azt javaslom mérsékelje a sebességét és álljon be a külső sávba egy kis időre. Ugyanis ilyenkor szoktak a legdurvább ráfutásos balesetek történni. Elég ha a sor elején valaki egy kisebbet fékez, a következőnek már egy kicsit nagyobbat kell, az azt követőnek még nagyobbat, az azt követőnek meg … és egyszer csak valaki nem tud megállni. (Általában a mennyémá láma ilyenkor szokott valakinek a hátuljába csapódni, aki rendesen tartotta a követési távolságot.)
Ezután mire a rádió bemondja, hogy érdemes kerülni, már a bevezetőig áll a sor és a szerencsések, akik le tudtak hajtani a pályáról, bedugítják a 70-es utat is.
Megérte? Nem hinném.
A tanácsom: Ismerjük fel időben a lámákat és kerüljünk tőlük a lehető legtávolabb. Készüljünk az útra sok vízzel, klímával/legyezővel, kedvenc zenénkkel és sok toleranciával!
Világbéke!
Kardics 2012.07.05. 09:21:39
dzsaszper 2012.07.05. 09:38:37
qwertzu 2012.07.05. 09:48:12
Fel kéne fogni mindenkinek, hogy ilyenkor még a szabályos maximum 130 is felejtős. Nem azért mert sok a láma, meg mert nem tartanak jobbra, hanem mert SOKAN vannak. Külön külön mindenki tudna 130-al (vagy többel) menni, de így együtt a tömeg nem. Akkor se ha 1 méterre mész a másik seggében, mert az Osztyapenkó szobortól (mármint a helyétől) a siófoki leágazásig folyamatos a kocsisor.
Javaslat:
Budapesttől Siófokig péntek délután 2-től este 9-ig, valamint szombat reggel 7-től délután 2-ig 90 km/h-ás sebességkorlátozás. Értelemszerűen visszafele is a megfelelő időpontokra. Átlagsebesség-mérés, ha több, bünti. Kivezényelni egy rakat rendőrt, aki cikázik, gyorsan hajt, jobbról előz, nem tart jobbra, azt kiszedni a forgalomból.
De ez röhejes, hogy minden hétvégén van legalább 1 baleset amitől órákra megbénul a forgalom.
dzsaszper 2012.07.05. 09:49:19
Szelid sunmalac 2012.07.05. 09:56:27
Bassza meg az osszes gnu a kivetelektol eltekintve!
Szelid sunmalac 2012.07.05. 09:57:44
Emmett Brown 2012.07.05. 10:01:09
Ezek miatt viszont a rendőri jelenlét, és ezzel a cikázók/tötymörgők/követési távolságot nem tartók kiszűrése/büntetése viszont teljesen használható ötletnek tűnik.
dzsaszper 2012.07.05. 10:04:03
A mennyémá lámákban az zavar, hogy akkor is tolnak, amikor messziről látszik, hogy folyamatos oszlop van, és nincs hova letolni az előttük lévőt (aki lehet hogy szintén mennyémá láma csak ő se tudja letolni az előzőt). Ha valaki bénázik közvetlenül előttük, tolják ugyan le, de ha messzebb van a probléma akkor nincs más mint türelmesen várni hogy elöl megoldódjon a probléma, és addig is tartani a követési távolságot a ráfutásos balesetek megelőzése érdekében...
Szelid sunmalac 2012.07.05. 10:07:20
dzsaszper 2012.07.05. 10:09:45
Szelid sunmalac 2012.07.05. 10:10:23
qwertzu 2012.07.05. 10:12:13
@Szelid sunmalac-Elmeny designer: Népnevelő a faszom. Én vagyok az akinek a kertje alatt ötszörösére nő a forgalom, ha megáll az M7-es. Ha meg nagy a tömeg, akkor külső sáv, 90, és rendes követési távolság. Meg leszarom tabletta.
D4D 2012.07.05. 10:15:58
"hanem mert SOKAN vannak. Külön külön mindenki tudna 130-al (vagy többel) menni, de így együtt a tömeg nem."
- Úgy hasít a tömeg 160-al, hogy öröm nézni. Öröm köztük autózni. Idegek kellenek hozzá, mert néha mindössze 40 méter sincs a követési távolság, autókon keresztül. És még itt is vannak lámák sokszor. Legsűrűbb a villogó-siető láma, de a gnúk elengedik.
"Javaslat:
Budapesttől Siófokig ..."
- ez így durva, de a német módszer támogatnám. Ahhoz kell 2 km-enként egy fénytáblahíd. Forgalomszámlálóval. És ha csökken a sebesség, akkor az előző táblákra automatice mehet ki a korlátozás. Nem tudom a németeknél mennyire automatikus a dolog, de megfigyeltem, hogy mindig időben kapom a korlátozást. A ráfutásos balesetek még így is megtörténnek, de pl egy München Salzburgon elenyésző a számuk az M7-hez képest.
"Kivezényelni egy rakat rendőrt,..."
- Itthon?
- Az se lenne rossz, ha az oroszlán belátná, hogy a gnúknak a vonulási engedélyt nem alanyi jogon, minél több fabatkáért adná, hanem valós tudás alapján.
Emmett Brown 2012.07.05. 10:18:09
Klasszikus példa a 3 sávos szakasz: 110-es tempó, merev kormányfogás+előrebámulás, fehéredő bütykök, de amint utolér valakit aki hasonló stílusban megy, csak mondjuk 3-mal lassabban, azokat gondolkodás és szinte körültekintés nélkül kezdik előzni (mondanom sem kell, hogy visszaváltás és bármiféle bónusz gázadás nélkül, mert az növeli a fogyasztást), és úgy húznak át a belsőbe, ahogy én a klotyóról szoktam kijönni.
dzsaszper 2012.07.05. 10:18:54
Szelid sunmalac 2012.07.05. 10:20:30
Egyebkent meg mivel Balatoni gyerek vagyok, nyaron soha nem megyek az M7-en, legfeljebb Fehervarig, onnan 8-as, vagy M1 es Felcsutnak le, aztan 8-as.
Szelid sunmalac 2012.07.05. 10:22:34
@dzsaszper: Epp ezert sosem a kozvetlen elottem haladot figyelem, hanem azokat, akik oelotte vannak, hogy idoben fel tudjak keszulni arra, mi fog tortenni. A 40 meter akkor problema, ha csak az elotted halado segget bamulod, aztan meglepodsz, ha fekez.
dzsaszper 2012.07.05. 10:24:44
az át nem látható kisteherautókról nem is beszélve.
A 40 méter nekem kollektív orosz rulettnek hangzik, még ha nem is 1:5 aránnyal.
dzsaszper 2012.07.05. 10:27:13
D4D 2012.07.05. 10:28:39
A 40 méter mondjuk nem sztenderd. Amikor valaki lassabb láma besorol, olyankor szokott a tömeg egymásra futni, és megfigyelésem szerint inkább felfutnak egymásra, mintsem valaki egy nagyobbat fékezzen.
(Egyébként felbecsülhetetlen élmény, hogy a belső 160, középső 140-szélső 120-as tempóval halad, és a sávokban folyamatosan hömpölyögnek a kocsik. Minden másra ott a Mastercard)
www.youtube.com/watch?v=wFUdEXRYaGM&feature=related
www.youtube.com/watch?v=j41Cg29HQUk&feature=related
Szelid sunmalac 2012.07.05. 10:49:43
Miert? Semmi bajom vele, csak nemertem. Foleg a masodikat. En meg ugy nottem fel, hogy tobbnyire a ferfi vezetett es vitte a not, most meg forditva.
zyl187 2012.07.05. 10:55:32
Ez király :) tetszik. Megfigyelhető városban is, általában már a tükörben messziről kiszúrható, h elénk pályázik a rohadék. Pici gáz és kénytelen bejönni mögénk, persze fullra a seggünkbe, amivel a mögötte érkezőt nagyobb fékre kényszeríti. Ilyenkor picit mélázzunk el a pirossárgánál, nyugodjon meg az ipse, persze csak még jobban fölb@ssza az agyát. Általában spoileres régi honda, régi 325-s BMW, esetleg sport fijatpuntó, tunig f- néha g astra:) Imádom őket :):):) főleg szivatni :) Múltkor alfa 145-s parazita, kora esti szívás a dráva utcánál. Csak nyomja, előzget, leszorít pofátlan, nó index, záróvonal. A duna plázánál A oszlopig törte a vasat, mert belefúródott egy családanyuka valami egyterűjének a seggébe. Mámorító káröröm öntötte el romlott lelkem.
egyhatosmotor 2012.07.05. 10:55:49
A blogközönség is birkacsorda, ugyanazon a témán kérődzik évek óta, de nem veszi észre :)))))
Emmett Brown 2012.07.05. 10:57:12
A másodikra tudok válaszolni: 1. szeretjük a sört. 2. a nők általában később szerzik meg a jogsit, ezért némileg rutintalanabbak, és jó az, ha úgy is szereznek gyakorlatot, hogy a rutinosabb férfi felhívja a figyelmüket bizonyos dolgokra.
Nálunk legalábbis ez a 2 fő indok szokott fennállni :)
nosrendbenvan 2012.07.05. 10:59:20
Rong 2012.07.05. 11:16:03
Szelid sunmalac 2012.07.05. 11:16:51
zyl187 2012.07.05. 11:17:47
zyl187 2012.07.05. 11:29:26
Rong 2012.07.05. 11:35:18
1kutya 2012.07.05. 11:41:26
dzsaszper 2012.07.05. 11:42:33
zyl187 2012.07.05. 11:45:53
dzsaszper 2012.07.05. 12:07:30
A Jóskagyerek 2012.07.05. 12:12:21
Szelid sunmalac 2012.07.05. 12:25:13
egyhatosmotor 2012.07.05. 12:38:18
Szelid sunmalac 2012.07.05. 12:47:20
A Jóskagyerek 2012.07.05. 13:03:42
Te nyugodtan járhatsz, az nem zavar. Csak amikor a sok kretén fővárosi játsza az eszét a lakhelyemen, meg nem tudok beállni a saját kapubeállóba tőlük, kicsit elönt az ideg.
Menjenek a Palatinusra, vagy hova. Az való nekik.
A Jóskagyerek 2012.07.05. 13:05:24
egyhatosmotor 2012.07.05. 13:13:47
D4D 2012.07.05. 13:18:40
A medenceárus meg rajtatok röhög.
Szelid sunmalac 2012.07.05. 13:26:00
A Jóskagyerek 2012.07.05. 13:26:39
egyhatosmotor 2012.07.05. 13:35:26
Aztán kialakítani egy mezőgazdasági rendszert: a falusiak termelik a búzát meg etetik a desznyót, a budapestiek meg intézik az adminisztrációt, a politikát, az ipari termelést stb.
Így kialakulna, hogy Magyarország agrárország!
A Jóskagyerek 2012.07.05. 13:38:04
...és ezek után hozzácsatolnánk Budapestet mondjuk Ukrajnához, mi választanánk egy új fővárost, ahol normális emberek laknak.
Legjobb lenne.
Szelid sunmalac 2012.07.05. 13:39:05
Emmett Brown 2012.07.05. 13:40:27
Érdekes elmélet :)
A Jóskagyerek 2012.07.05. 13:45:22
Szelid sunmalac 2012.07.05. 13:49:15
A Jóskagyerek 2012.07.05. 13:50:45
1kutya 2012.07.05. 14:14:11
qwertzu 2012.07.05. 14:15:43
egyhatosmotor 2012.07.05. 14:18:55
Kimondom az igazságot (törölt) 2012.07.05. 14:22:30
Kiszámoló · http://kiszamolo.hu/ 2012.07.05. 14:22:52
Pirx 2012.07.05. 14:24:01
Elég trollkodás ez?
Amúgy GPS 130 megvolt már?
picikisköcsög 2012.07.05. 14:25:11
A Jóskagyerek 2012.07.05. 14:25:43
Elmondom még 1X. Nem kell lejönni. Találjanak maguknak otthon szórakozást.
Lejönnek, csak a baj van velük. Mindig.
Szelid sunmalac 2012.07.05. 14:25:49
Shopping 2012.07.05. 14:33:50
Összesen csak 18 db kell, 3-4 ôrán át, és máris rend lenne.
Ezt olyan nehéz????
1kutya 2012.07.05. 14:34:13
(azért én innen faluról elmehetek hozzátok!? megengeded ugye?:)
webmestar 2012.07.05. 14:35:42
Én rengeteg országban autóztam már, pedig viszonylag fiatal vagyok, városban a cikázós típus, autópályán viszont türelmes vagyok, 150-nel megyek, ha hagynak, megvárom míg besorol, aztán megint tolom neki. Jó, ha nem akar visszamenni, akkor ha muszáj, megelőzőm jobbról.
Na de nem ez a lényeg: A legdurvábban vezető sofőrök Portugáliában és Olaszországban vannak, utóbbi helyen teljesen érthetetlen dolgokat csinálnak, sávokat nem ismerik, dugóban 5-6 sáv is fel tud torlódni a 3 sávos úton, állandóan van valami baleset és baromira szarnak a másikra. Portugáliában népi sport a követési távolság be nem tartása, de a legjobb, hogy nem akarnak előzni, csak gondolom az alacsonyabb fogyasztás miatt jönnek egy autónyira. Emellett ott kurvára nem engednek be, ha indexelsz, ha nem, be kell húzni a kormányt. Ellenben ilyenkor semmi negatív reakció, mert ez a normális. Levezettem már pár km-t, de ott az elején megizzadtam, aztán én is olyan agresszív lettem, mint ők és csak úgy tudtam "életben maradni". Ott tömött kocsisornál is kúrják neki, hihetetlen állatok, de nincs sok baleset, tehát jól vezetnek. Amikor hazajöttem, megnyugodtam, hogy itt mennyivel jobb a vezetési morál. Persze ha itt élsz, akkor ez is lehet sok, de ajánlom a külföldi autós túrákat.
A románok tudnak még nagy parasztok lenni, rendszerint olasz rendszámmal és sokszor ugye Magyarországon csinálják...
Emellett a franciák vezetési tudása nulla, ott minden autó össze van törve. Spanyoloknál én csak keresztül mentem az országon, tehát a belső autópályákat használtam, ahol mondjuk úgy 10 autó sok, amit egy nap láthattál. Ja és még valami: külföldön a leggyorsabb autó a svájci. Otthon poroszkálnak 110-zel, de amint elhagyják az országhatárt, mennek 160-nal MINIMUM. Még hogy szabálykövető nép, lófaszt. Otthon félnek csak a magas büntetések miatt.
Ja még Lengyelországban népi sport a gyorshajtás. Városban is 90-nel hajtanak, ami azért idegesítő, mert beelőzök 20 autót két település között, majd ezek lehagynak a faluban mind, amikor én 70-nel poroszkálok, ők meg még fel is gyorsítanak 100-ra. Szóval minden népnek megvannak a sajátosságai. Ne sírjunk már bazeg!
egyhatosmotor 2012.07.05. 14:36:38
Majd ha minden autóban a gps lesz a hitelesített sebességmérő eszköz, akkor dumáhacc...addig viszont ugathatsz habzó szájjal, hogy a te gps-ed szerint én csak 121-gyel megyek (az órám szerint pedig 131-gyel), max pofánfoslak és körberöhöglek.
Cinkes 2012.07.05. 14:40:02
zsebtelep 2012.07.05. 14:40:58
megkeseredett 2012.07.05. 14:42:34
Konkrétan nem érdekelte őket semmi és senki, mentek a saját tempójukban (random váltásokkal), cikázgatva, előzgetve, mutogatva, hogy aztán 1 km és már 20-szal lassabban maradjanak le, miközben mi egyenletes utazótempót tartottunk.
Korábban azt hittem, hogy a magyarországi pályákon fellelhető olasz rendszámú autók azért annyira ügyetlenek, mert román kitelepültek és esetleg még nem megy nekik a pálya használata (jobbratarts, 3 sáv, stb.), de rá kellett jönnöm, hogy ha nem is volt korábban nagy rutinjuk benne, tuti, hogy a tudásukat odakint szerezték, mert az őslakosok legalább annyira debilek.
Az óra szerint 150-160-nal cikázás, centizés, jobbratarts teljes hiánya kicsit sem vicces, sem nem pártolandó viselkedés.
Lehet értelmesen is menni ennyivel, mi sem 130-cal haladtunk, de ezek úgy mentek, mintha 20 percenként ugrott volna a tű a fejükben a lemezen és egy rockballadából hirtelen death-metalra váltott volna.
Ráadásul amilyen szar útjaik voltak, nem csoda, hogy ugrott az a tű...
dez01 2012.07.05. 14:42:39
Annyiban az én hibám is volt, hogy ha végig a tükörbe nézek fékezés közben után, (ahogy azt tanították városi vezetés erős fékezés tréningen) akkor talán meglátom hogy nem tud megállni és picit előrébb húzódok).
Volt még kb 2-3 veszélyes helyzet, de azokat megúsztam fizikai érintkezés nélkül:)
bunkó · http://bunko.blog.hu 2012.07.05. 14:43:59
Pirx 2012.07.05. 14:45:19
megkeseredett 2012.07.05. 14:45:37
Pirx 2012.07.05. 14:46:02
230e 2012.07.05. 14:46:19
Fehérvártól pedig hiába van három sáv, a legszélső gyakorlatilag üres, mert mindenki a belsőbb sávokon araszol.
megkeseredett 2012.07.05. 14:46:53
1kutya 2012.07.05. 14:57:57
mondjuk fel is háborodott, hogy az csak autópályán kötelező (a jobbratartás), de gyorsan lehűtöttem a konkrét paragrafus felolvasásával:)
Emmett Brown 2012.07.05. 14:58:56
zsebtelep 2012.07.05. 15:00:50
M1-M7 kivezetőn 100as tábla után 80 körüli tempóval tötymörgött a belső sávban. 7-8 autó felkúszott rá hátulról (középsőben-külsőben is), de az maradt ott mint aki arra vár hogy jobbról megelőzzék. kb a tescós lehajtónál méltóztatott elhagyni a belső sávot.
Pirx 2012.07.05. 15:01:47
Ami nem azt jelenti, hogy pánikszerűen két kamion közé.
Hülye világ az, ahol a szabályosan viselkedő húzódik félre a szabálytalan elől...
egyhatosmotor 2012.07.05. 15:01:49
SvenH. (törölt) 2012.07.05. 15:03:23
talan akkor nekik nem lenne fontos pont aznap furikazni
megkeseredett 2012.07.05. 15:05:01
Emmett Brown 2012.07.05. 15:05:46
Wagem 2012.07.05. 15:07:55
Ugyan olyan senkik vagyunk mind annyian a világban úgy együtt.
Le kellene jönnie egy Jocó városi senkiházinak bár mely vidéki "faluba".
Össze fogja magát szarni.
Megveszünk kilóra benneteket.
egyhatosmotor 2012.07.05. 15:09:59
Wagem 2012.07.05. 15:12:03
Mi már kerüljük Pestet a sok gyökér tudatlan sofőrök miatt.
Pirx 2012.07.05. 15:12:12
Nekem sajnos munka miatt kellett az M7-esn, igaz csak Fehérvárig autóznom múlt péntek délben. Eszembe nem jutna magamtól arra menni ilyenkor. Gondolom az intelligencia autó, illetve motormérettel reciprok, mert másképp nehez tudom elképzelni, miért kell öt méterre (jó esetben) a másik autó mögött menni? Noha jól látszik, hogy ha akarna se tudna gyorsabban menni, hiszen előtte is vannak.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.07.05. 15:12:52
Wagem 2012.07.05. 15:16:40
Menj ki külföldre,és mondd el hogy te egy kibaszott budapesti vagy.
Vagy netán miskolci.
Röhögnek majd rajtad..
Nem fognak különbséget tenni.
Legfeljebb Bukaresttel össze téveszteni.
egyhatosmotor 2012.07.05. 15:29:13
PiBá 2012.07.05. 15:30:09
Friss hír:
"Több kilométeres dugó az M0-áson
Hármas karambol történt Szigetszentmiklósnál."
nyekk 2012.07.05. 15:30:15
Bár gondolom, ő maga is némi iróniával írt magáról...
Én ezt a sok baromarcút meg beengedném egy zárt pályára. Lehet inni, narkózni, erőszakoskodni. Menet után leslagoznám a pályáról a vért agyvelőt,és az egyetlen életben maradót, meg becsuknám egy egy jó kis tényleges életfogytiglanira.
Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2012.07.05. 15:34:44
FDToth 2012.07.05. 15:35:54
Ha a pályán nem működik a jobbra tartás, akkor a városban miért működne? A legjobbak a város/pálya határok pl. bevezető-kivezető szakaszok, mert ott sokan már azt hiszek h városban vannak és akármit ehet csinálni és nem is kell lehúzódni.
Asszem pont egy hete jöttem be az M3-os, ahol nagyrészt 80-nal kell menni. a legkülsőbe mentem óra szerint 95-tel (bőven benne a tűréshatáron, ahol alacsonyabb, mint a megengedett 80, ott értelemszerűen nem megyek 95-tel...) és folyamatosan előztem a középső és belső sávban haladókat. Muszáj volt előznöm és átmenni a középső, majd belsőbe. Belsőben előttem egy 75-80-nal haladó, már jó 200 méterrel mögötte kitettem a bal indexet, hogy lássa, gyorsabban megyek. Közeledem, de nem menne le jobbra, holott simán megtehetné. Kénytelen volt dudálás közepette jobbról megelőzni. Erre meg mutogat és mérgelődik...
egyhatosmotor 2012.07.05. 15:37:48
FDToth 2012.07.05. 15:44:42
Érdekes: a lassan, belsőben haladó zavarhatja a közlekedést, de aki kénytelen jobbról előzni, majd pedig visszamenni az előzött gépjármű elé, már nem zavarhatja?KRESZ... csupa paradoxon, egymásnak ellentmondó útmutatások:)
Rong 2012.07.05. 15:46:38
Aki levillog annak még kisebb.
Aki leálló sávon előz, annak a legkisebb :)
na__most__akkor 2012.07.05. 15:47:44
(Hála annak a magasságos jóistennek, meg a kint élő gyermekeimnek, merthogy egy suzukis nyugger vagyok minimálnyugdíjon - az autó részletre volt, de most már ki van fizetve - és ez eddig mind csak mellébeszélés, de akárki beleköthet bármibe...)
1. Ott akárki mehet folyamatosan százzal, százharminccal, vagy amennyi éppen azon a szakaszon engedélyezett. Ahol meg százharminc van, (mint itthon, mert én tulajdonképpen ITT élek...) ott senki nem beszél 120-140 -ről. Az 130.
2. Néha-néha (na jó, minden évben) teszteltem a szuzukit (igen a SZUZUKIT) százhetvennel. Akik kétszáz fölött jöttek, villogás nélkül megvárták, hogy visszatérjek a MÁSODIK sávba.
dzsaszper 2012.07.05. 15:54:48
ha igen, akkor tilos megelőzni, és valószínűleg célja volt a poroszkálással...
egyhatosmotor 2012.07.05. 15:54:53
Pirx 2012.07.05. 15:56:36
Én úgy gondolopm, hogy aki szabálytztalan, az húzza meg magát, és ne neki álljon feljebb. Természetesen felesleges vele oktatósdit játszani, de nemis kell előle lemenekülni.
Emmett Brown 2012.07.05. 16:02:05
dzsaszper 2012.07.05. 16:03:58
egyrészt harmadik paragrafus (általános szabályok): tilos indokolatlanul akadályozni. Az önkéntes rendőrség miért indokolt?
másrészt a párhuzamos közlekedés szabályai is tiltják a huzamosabb akadályozást, bár ott valami régi miniszteri magyarázat szerint per definíció nem akadályoz az, aki a megengedett legnagyobb sebességgel halad. A 60/1992 ABH óta az ilyen magyarázatok/értelmezések nem bírnak kötelező erővel...
ügyfélszolgálatos 2012.07.05. 16:07:22
Anti Anyag (törölt) 2012.07.05. 16:07:29
Tavaly volt egy baleset, persze marha nagy torlódás.
Egy nő elment a leállósávon a kocsisor mellett és nem tudom mit figyelt, de nekiment a baleset helyszínén leállósávba húzott sérült autóknak, a rendőrök még ott helyszíneltek.
Épp mentünk volna, de a nő miatt újabb félóráig szívtunk.
Pirx 2012.07.05. 16:09:12
37.§ 2. Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
36.§ 2. A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
Vagyis. Összefüggő kocsisor esetén baromira mindegy, hogy a mögöttem lévőnek mekkora az autója. Ja:
37.§ 1 Autópályán és autóúton, valamint az azokra való ráhajtásra szolgáló úton (az előjelző táblától kezdődően) csak olyan gépjárművel, illetőleg gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni; ezeken az utakon más jármű közlekedése tilos.
Vagyis a minimum sebesség...
Pirx 2012.07.05. 16:13:25
Anti Anyag (törölt) 2012.07.05. 16:16:40
Belőlünk éltek és sokszor sajnos ezt meg sem becsülitek. Voltam egyszer nyáron Veszprémben, kb. mint Bp. a hetvenes években. Szar kaja az étteremben, mivel aznap csak mi eshettünk be, a pincér megpróbált lehúzni, de valami hihetetlenül primitív módon. Mentünk át a zebrán, a nő az autójában nem hogy nem fékezett, de még RÁNK IS DUDÁLT.
A Balaton szerencsére már sokkal jobb volt, mellesleg kedvenc éttermemet egy pesti éttermes működteti és éppen azt használja ki, hogy az itteniek nem ismerik a minőséget, nem is akarják megismerni és belebuknak.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.05. 16:17:56
A másik. Aki egy ilyen úton balesetet okoz, és miatta bedugul, az vállalja már a következményeket. Magyarul kártalanítsa már a miatta 2-3 órát ott szopó embereket is, mondjuk úgy finoman 1000 Ft-os órabérrel. Egyből lenne tétje is.
sweety 2012.07.05. 16:18:37
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.07.05. 16:19:48
dzsaszper 2012.07.05. 16:20:02
Ha nem akarsz beszorulni két kamion közé akkor is. Ez 130-nál kb 150-200 méter luk esetéig mindenképpen játszik.
De ha töküres szélső sávnál benn vagy, te magad is szabályt szegsz. Ugyanis csak lakott területen belül mehetsz párhuzamos közlekedésben folyamatosan benn.
Pirx 2012.07.05. 16:20:58
Pirx 2012.07.05. 16:22:11
megkeseredett 2012.07.05. 16:27:08
Amit még hozzá tennék, hogy van pl. olyan, hogy egy szűk úton haladó traktoros néha kiáll, hogy az út követő egyedek, akik az út jellege miatt nem tudták megelőzni, ne szívjanak feleslegesen.
Nem 1 percenként, de helyzettől és mentalitástól függően akár a haladási sebességnél alacsonyabb tempóra is vissza lehe váltani, hogy pár _lényegesen_ gyorsabb egyedet elengedj. Én is szoktam csinálni, amíg az a 2-3 elsuhan "veszítek" talán 15 másodpercet és után vissza tudok állni a saját tempómra.
Ez nem kötelező, nem is kérem máson számon, ha nem teszi, de örülök neki, ha mégis.
sweety 2012.07.05. 16:30:50
Pirx 2012.07.05. 16:32:07
Értelek én, és még igazat is adok neked. Csak az a baj, hogy akkor folymatosan félreállhatok. És mit tegyek, ha-megtörtént- a Kvassay úton, ötvenes táblánál a külső sávban dudálnak le, mikor ötvennel megyek? Akkor vajon mi a teendő?
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.05. 16:32:45
Pa Lee 2012.07.05. 16:33:16
flea 2012.07.05. 16:43:34
"megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza"
Nincs szó arról, hogy a mögötte gyorsabban haladó jármű amúgy szabályosan teszi-e ezt (a gyorsabban haladást), szerintem nagyon helyesen.
Ha valaki mondjuk egy 70-es táblánál feltartja azt, aki 90-nel érkezik, és ebből kialakul egy baleset - akár azért, mert a hátul jövő nem tart követési távolságot, akár mert nem az előírt "fokozott figyelemmel" halad el a másik mellett jobbról -, akkor a felelősség megoszlik. (Már persze ha rekonstruálható, hogy így történt, pl. mert van rá tanú. Ha nincs, a hátul jövőt vágják meg, tehát az ő kockázata nagyobb - de szerintem ez is rendben van.)
Persze az lenne jó, ha nem felelősségről kellene értekezni, hanem lenne a közlekedőkben egy minimális empátia. De nem folytatom, mert mindjárt politika lesz ebből, meg "azérttartittazország"...
megkeseredett 2012.07.05. 16:43:46
Engem legalábbis ez nem szokott idegesíteni, igaz meglehetősen ritkán van ilyen esetem, pedig napi bő 100km-t tekerek (ennek több mint a felét pályán).
FDToth 2012.07.05. 16:43:49
pl. ha 130-cal előzöl kamiont és mögötted gyorsabban jönnek, akkor a gyorsabban jövőt már akkor látnod kell, amikor belenézel a tükörbe, mielőtt előznéd a kamiont.
kb 8 éve vezetek, egyszer sem villogtak még le a pályán, pedig előzök rendesen és nem megyek többel 145-nél (óra szerint). Ha meg épp előzök és látom h jönnek mögöttem, akkor gyorsítok. hát ennyi:)
Városban is rohadt ritkán haladnak el mellettem jobbról, mivel a külsőben közlekedem, ill. ha belsőben is vagyok, igyekszem mihamarabb a külsőbe visszamenni, ha meg jönnek mögöttem lehúzódok vagy gyorsítok és utána húzódok le:)
Én így vezetek, más meg máshogy, ahány ház...
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.05. 16:46:27
Ez már itt nagyon sokszor ki lett tárgyalva. Lehet, hogy mindkettőtök órája 130-at mutat, közben van köztetek 10-15 km/h különbség. Te meg vagy győződve róla, hogy a másik egy száguldó köcsög, Ő meg arról, hogy Te meg egy tötyörgő f@szkalap. És kinek van igaza? Nem tudhatod... Engedd csak el szépen.
FDToth 2012.07.05. 16:47:25
ha meg pl. 130-cal előzöl pályán és nem tudsz lemenni, akkor jelzel jobb indexszel, h amint tudsz lemész:)
abipook 2012.07.05. 16:48:31
Pirx 2012.07.05. 16:52:18
Bocs, de azért, mert egy kilométerrel mögöttem jön valaki, még ki fogok menni előzni 130-cal, akkor is, ha utol fog érni majd egyszer. Merthogy 36.§ (2)...megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza... (Akadályozás: ha valaki a közlekedés más résztvevőjét a szándéka szerinti menetében, mozgásában, továbbjutásában gátolja, hátráltatja, a célzattól eltérő közlekedési magatartásra (pl. fékezésre vagy irányváltoztatásra) kényszeríti.)
De sehol nics az, hogy a szabálytalanul gyorshajtót!!!
Pirx 2012.07.05. 16:53:21
É2I 2012.07.05. 16:55:08
Milyen jó is, hogy az ország egytizedének épített ótópálya tele van agyhalottakkal. Oszt itt osztják az eszet, ami nincs is.
Jöhet a sav.
(Le lehet menni korábban, jönni később, etc)
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.05. 16:58:54
Nem rendelkezel sem hitelesített eszközzel, sem JOGKÖRREL, hogy ezt megállapítsd!!!!
Számodra a lakott területen belül sisak nélkül 200-al száguldó motoros is a "közlekedés többi résztvevője".
Szabálytalan akkor lesz, ha a hatóság elkapja. rábizonyítja. Nem a Te JOGKÖRÖD ezt megállapítani. Maradjunk ennyiben, jó?
dzsaszper 2012.07.05. 16:59:29
flea 2012.07.05. 17:01:35
Ellenkező esetben úgy jársz, mint egyszer én, amikor a pályán úgy mentem ki - a saját órám szerint 145 körül - a külsőbe egy előzés után, hogy nem súroltam a megelőzött autó orrát... de a manőver közben azt kellett észlelnem, hogy a mögöttem jövő cikázóláma viszont megtette és már előz jobbról a barma. Azóta indexelek, ha tolnak és szándékomban áll kimenni.
flea 2012.07.05. 17:03:57
Kowalski76 2012.07.05. 17:04:11
"@dzsaszper: Már bocsánat, de ha én a megengedett maximum sebességgel haladok, akkor vajon hogyan akadályozom a mögöttem szabályosan haladót?"
Erdekes, hogy en 130-180 kozott szoktam menni palyan, es megis el tudom engedni a gyorsabbakat, fekezessel is tudok segiteni ha kell. Aztan megeloznek es visszarakom a tempomatot az elobbi tartomanyra.
A problema tehat a te keszulekedben van. Ha jobbrol el tudnak menni melletted, akkor mar biztos lehetsz benne hogy lehuzodhattal volna.
Pirx 2012.07.05. 17:04:23
4.4 pont.
130-nál legfeljebb 17 km/h lehet, de nem hinném, hogy minden gyorshajtó órája pontos, és csak az enyém nem. A legnagyobb átlagos különbség legfeljebb 5-10 km/h Ez nem tötymörgés, és nem száguldás. Aki vezet, nagyon jól ismeri azt, amikor például tempomattal 130-ra állítva kilométerek alatt ér utol egy szintén tempomatos, valószínűleg szintén 130-ra állított autót. Nem hinném, hogy ez a jelenség lenne minden baj okozója.
Amúgy pedig nyugodtan várhat, míg ki tudok menni előle.
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.07.05. 17:04:46
Fényország sok fénypolgára
Fénysebesség fölött vezet,
Ezért sztrájkot hirdet mára
Fényrendőri Szakszervezet:
„Hőtől, ami súrlódási,
Minden traffipaxunk elég!
Sajnos nincs helyettük mási-
-k, úgyhogy ki kell mondjuk: Elég!”
„Verdád lassítani akard!”
- jelszót vetít pár száz fény-lik,
S: „Fényesebb a láncnál a kard”
(Nem mind Arany, ami fénylik).
Fényözön van fénytereken,
Let there be ligth!-olgat Mike Old-
-field és eget színesre ken…
(Fészbúkon, ha látod, lájkold!)
illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2011/06/fenyorszag_24.html
:)
Pirx 2012.07.05. 17:05:40
flea 2012.07.05. 17:06:37
De ez egyébként lényegtelen, mert mint már mondtam, a jogszabályban nincs kikötve, hogy ha szabálytalanul jön gyorsabban, akkor nem kell elengedned.
Pirx 2012.07.05. 17:09:14
Pirx 2012.07.05. 17:10:52
igazságos 2012.07.05. 17:18:35
A tudálékos nyugdíjasnál nincsen rosszabb.
A csordába nyilván magát is beleérti, hiszen, másokat úgy tud megfigyelni, hogy ő is bénán vezet, mert egyébként ezzel a kutya sem törődik.
Valamiért nagyon pikkelhet a dzsippes lámákra, vegyen egyet magának, némi irigységet is kihallok a posztban.
igazságos 2012.07.05. 17:20:13
É2I 2012.07.05. 17:20:53
É2I 2012.07.05. 17:22:33
Kowalski76 2012.07.05. 17:33:21
"@Kowalski76: Ez egyáltalán nem igaz. Főleg nem hétvégén az autópályán. Megy ott mindenki amerre lát. Jobbról, balról, de még a terelővonalon is."
Hulyeseg. En is szoktam hetvegi csucsban palyazni, megsem eloz senki jobbrol csak balrol. Nyilvan azert is, mert en lehuzodok amikor lehet. Mondom, hogy veled van a baj. Csak nem erzekeled.
Globetrotter2014 2012.07.05. 17:39:31
schdl (törölt) 2012.07.05. 17:44:22
Kicsit OFF:
Nagyon meglátszik ez a hőség a városi forgalomban is. iszonyatosan be van mindenki lassulva (amíg nem pörög fel a légkondi, én is).
schdl (törölt) 2012.07.05. 17:48:18
Globetrotter2014 2012.07.05. 17:51:23
qwertzu 2012.07.05. 17:54:32
schdl (törölt) 2012.07.05. 17:56:08
flea 2012.07.05. 18:05:36
Elmondtam, hogy nincs jogod feltartani, azt nem mondtam, hogy ugorj ki 2 kamion közé, bár ezt szerintem más se mondta. Valamint azt is elmondtam, miért jó ötlet indexelni, jelezve, hogy MAJD lemész. De tudod mit, ha úgy vagy boldogabb, ne indexelj...
flea 2012.07.05. 18:07:52
Mindeközben aki nem bír máskor menni, csak mikor az összes többi kérődző, az is lemegy, és ilyen kurv@ melegben meg is értem. (Bár én történetesen pont nem megyek le ennek ellenére. Még a dugót elkerülve sem.)
Kowalski76 2012.07.05. 18:22:57
"folyamatos sor van a belsőben, a külsőben meg néha van 100 méter a kamionok között. Hova húzódsz le? Minek? Senki sem gyorsabb nálad, csak tolakszik előre. Te is tudnál gyorsabban menni, meg az előtted lévő is, meg az azelőtt lévő is, és így tovább 1000 autón keresztül. És igen két kamion között simán előznek jobbról, ha tudnak fogni egy pozíciót. Csak azt nem előzik jobbról aki a külsőben megy, vagy maga is jobbról előz."
Amikor osszefuggo kocsisor alakul ki mindket savban nem szoktak tolakodni, kirivo eseteket leszamitva. A tobbseg nem. Van olyan persze, hogy egy-egy kamion meg busz megy kivul, koztuk masfel kilometer ures es mindenki belul megy mert menne o is gyorsabban. Na ekkor el lehet menni jobbrol ha ugy erzed hogy vissza tudsz majd menni, ez viszont mar parhuzamos kozlekedes es nem elozes. Csak egy-ket autot megelozni a sorban egybkent is hulyeseg.
Megmondodm oszinten, nekem leginkabb romanokat-ukranokat, meg egyeb szakadt vendegmunkasokat kell jobbrol eloznom, akik fel sem fogjak hogy mi tortenik korulottuk. A magyarok 99 szazaleka elenged amikor lehet, palyan nagyon keves kozuluk az ok nelkul renitenskedo.
qwertzu 2012.07.05. 18:49:29
D4D 2012.07.05. 18:51:28
Kisebb helyet foglal a dugó:)))
D4D 2012.07.05. 19:02:37
szar pályákat, mint az olaszoknál (Szlovénia-Pisa vonalon) nem láttam itthon sem.
- Lefele (Velence-Pisa) nem tudom most milyen, de Velencétől nyugatra az A4 egy kurrens háromsávos pálya. Dél felé az A1-en vannak 4 sávos szakaszok is. Mikor utoljára voltam lefele, akkor épültek az újabb alagutak Firenze-Bologna között.
És azért ne feledkezzünk el róla, hogy a Livorno fele vivő pálya az Mátraháza és Galya-tető közötti terepviszonyokra épült. Egyébként nem volt gond rajta a 160, de a kanyarokban sok helyen el kellett venni, és tényleg nagyon észen kellett lenni.
Volt olyan eset, hogy az alagútban előztze egymást a két kamion, mindkettőnek a kereke folyamatosan súrolta a padkát, a kamionok között maximum 10 centi ha volt.
A Fi-Pi-Li-n (Firenze-Pisa-Livorno gyorsforgalmi) útfelújítás volt. Úgy képzeld, mint ha a régi nulláson a két középső sáv lenne felbontva, az út szélén szalagkorlát, belül meg a kijjebb rakott beton terelő elemek. 60-as korlátozás, 160-al mentem, az olasznak mögöttem nem láttam a rendszámát, csak azt, hogy villog.
Konkrétan nem érdekelte őket semmi ...az őslakosok legalább annyira debilek.
- Ez nem igaz. Olaszországban elég megérkeznem valaki mögé, és letakarodik. Persze ezt ne várd el, ha 200 méter van köztetek, mert az ott még azt jelenti, hogy messze vagy.
Az óra szerint 150-160-nal cikázás, centizés, jobbratarts teljes hiánya kicsit sem vicces, sem nem pártolandó viselkedés.
- Egyedül a 4-sávos A1-en nem tapasztaltam jobbratartást. A 3 sávosokon néha. Amúőgy szigorúan jobbra tartanak.
Ráadásul amilyen szar útjaik voltak, nem csoda, hogy ugrott az a tű...
- Szeretném, ha nekünk is olyan szar útjain lennének. Még az 500 Ft-os dieselt sem sajnálnám érte.
dekás dezső 2012.07.05. 19:07:45
este meg jövök vissza, valószínűleg a hasznos munkától fáradtan, úgyhogy értelem szerűen enyém a pest felé vezető teljes pályatest leállóval, pihenőkkel együtt:P
én szóltam...
:)
Mr. Waszabi 2012.07.05. 19:09:53
Azt mondja meg nekem valamelyik bölcs, hogy az M7-en BP felé Szfvárnál 3 sávosra bővül az út. Még is dugót okoz rendszeresen. Több alkalommal tapasztaltam, hogy előtte 10 kmrel dugó alakul ki. Végig araszoljuk 1-esben, aztán mintha szél fújta volna el az okot, volt nincs dugó, hirtelen kirajzik a kaptár, mindenki, ahol neki jó. De nincs se baleset, se lerohadt kamion,se semmi ok. Netán a bőség zavara?
D4D 2012.07.05. 19:14:48
Nem ezt írja. Azt írja, hogy puculás a belsőből, ha kint van hely.
Az, hogy a láma mannyivel jön, a jobbra tartás szempontjából irreleváns.
Kowalski76 2012.07.05. 19:17:37
Leallosavban haladokat en nem szoktam latni, de mivel ott en nem megyek nem is erdekelnenek. Csak a merkocsik miatt figyelem a leallosavot.
D4D 2012.07.05. 19:19:10
aki a megengedett legnagyobb sebességgel halad.
Maximum a haladó a saját óráján a megengedett legnagyobb sebességet látja. Még messze nem annyival halad.
D4D 2012.07.05. 19:22:04
D4D 2012.07.05. 19:28:05
Azért, mert ott a láma nem agyal a belső sávban faszságokon, hanem pucul a külsőbe.
megkeseredett 2012.07.05. 19:28:27
Valszeg más olaszokkal találkoztunk. Volt, aki mögött percekig mentem(ünk), bőven szabályos követési távolságon belül (távolabbról esélytelen volt, hogy bárki is lemenjen), mire kiment a külsőbe, azt viszont úgy tette, hogy majdnem össze is ment egy másikkal - szerintem hirtelen megijedt, amikor felébredve a szendergéséből észrevett minket.
Az alap volt, hogy +30-cal haladva a külső sávhoz képest eléd rántják a kormányt, a legszebb "ukrán fehér mercedes-kisbusz az M3-on" hagyományt felidézve.
A pálya minőségéről meg annyit, hogy több helyen volt nyomvályús, hullámos, az említett hegyi szakaszon meg sikerült pont a kanyarokba tenniük a betonelemek illesztéseit, amit az elmúlt 40? évben kicsit kijártak már az autók, így egy igen jó futóművű túraendúrót is simán odébbrakott a hézag, miközben a kanyarban ledöntve próbáltál túlélni kamionok között. Lehet, hogy technológiai okokból csak ott lehet osztani az elemeket, de azért karban lehetne tartani ha már ez sikerült...
Nem volt megoldhatatlan a helyzet, de sokkal fárasztóbb volt ott vezetni, mint itthon, akár egy hétvégi kérődző-rallyban is.
Ezek után azt mondani, hogy tudnak vezetni és - bónuszként még sokaktól hallom - rutinosak a motorosokkal kapcsolatban, finoman szólva nem tűnik valósnak.
D4D 2012.07.05. 19:32:26
feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza...
De sehol nics az, hogy a szabálytalanul gyorshajtót!!!
G Y O R S A B B A N _ _ H A L A D Ó
D4D 2012.07.05. 19:35:43
Előbb kérdeztzed, miért jó Svájvban, Ausztriában, Németországban vezetni.
Azért bazmeg, mert ott letakarodnak a gyorsabb elől, és nem elemezgetik a tempomatok programmozéási anomáliáiból eredő sebességkülönbségi együtthatók statisztikai szórását.
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2012.07.05. 19:43:14
+1 ... én is így éreztem, mikor Nápolyból hazaértünk (vagyis inkább azt mondom, hogy északabbra értünk). Teljesen ad-hoc jellegű közlekedés, teljesen mindegy, hogy Stop tábla, vagy piros lámpa, kb. olyan, mint a dodzsem. De hasonló a helyzet Bukarestben és a Fekete-tenger felé is (Konstanca, Mangalia).
A poszt pedig idáig a legjobb, de legalábbis az első háromban... :)
D4D 2012.07.05. 19:48:45
Olaszban nyugodtan villoghatsz a lassabra. Ott azt jelenti, hogy "Jövök" - Ugyanígy beengedésnél sincs villogás. Nincs beengedés sem, csak behajtás.
Ha utolérsz egy sort, és gyorsabb vagy, akkor villogni kell, olyankor nem jönnek ki eléd.
Rutinosabbak a motorosokkal, mert már iskolába 10 évesen a zöme motorral jár.
Igaz, idén már láttam két motoros balesetet. Egyszer a motoros gázolt egy biciklist, aki a semmiből keresztezte a bedugult utat, miközben a motoros jött a sávok között, egyszer egy balra kanyarodó autó ütött el egy motorost, aki a balra kanyarodóval szemben szintén balra kanyarodó kisbusz mögül ugrott ki, a nyomok alapján 100-al.
Kicsit át kell venned az ottani stílust és szokásokat, akkor tudsz érvényesülni náluk.
Pl lakott területen belül mentem 90-el, mikor a 30-as táblánál már elkezdtem lassítani, ergo valamiért ott van (a tábla). Ahogy kivillant a féklámpám, a mögöttem jövő öt autó egyből elment mellettem, változatlan sebességgel. Az öt autó elfért volna egy max 40 méteres szakaszon.
D4D 2012.07.05. 19:50:29
STOP tábláról jut eszembe: Egy nagyon jól kiépített út halad egyenesen, abba torkollik egy keskeny aszfaltcsík. A széles úton, ahol mindenki 130-al megy, STOP-tábla van.
walter sobchak 2012.07.05. 20:28:13
dr. Bubó 2012.07.05. 20:50:00
Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2012.07.05. 22:00:14
D4D 2012.07.06. 01:20:37
Körforgalomban addig indexelnek balra, amíg bent vanank, illetve még a kfg ELŐTT tesznek indexet, arra vonatkoztatva, hogy hol fognak belőle kijönni.
Engem kifejezetten pihentet egy olasz út. Mondjuk ez ebben a formában nem igaz, de egy Verona-Pisa-Firenze-Verona alatt nem fáradok el annyira, mint egy Bp-Győr-Bp alatt.
cso zsi 2012.07.06. 07:11:58
Lehet, hogy te is az vagy, csak nem annyira?
"Régen úgy nevezték, hogy a hetes, meg a hetvenes.A hetes volt a pálya, a hetvenes meg a falujáró."
A 7-es ből azért lett 70-es, hogy ne keverjék össze a pályát a főúttal, mint a főváros vezetése szerint a villamost, a buszt és a hévet (ezért átszámozták, hogy ne legyen 6-os busz, 6-os villamos, stb... lett H7 hév, és most a dunai hajó D11, meg a többi.)
Mint ahogy van most is (M)1-es, meg 10-es, ill. (M)3-as, meg 30-as...stb.Mondjuk az M5-ös melletti falujáró utat nem hallottam még 50-esnek, de ki tudja.
Ezért is kapta vissza a "kétszámjegyű leminősítésből" a 70-es a 7-est, de a régi 1-es út is volt 100-as nevű.
Az M1, és a 10-es erősen más irányba vezetnek.
cso zsi 2012.07.06. 07:59:28
terkepek.sg-1.hu/letoltes/bp_stoits_1942.zip
Emmett Brown 2012.07.06. 08:41:50
Pirx 2012.07.06. 08:43:53
Ebben az országban mindenki azt keresi, miért nem vonatkozik rá a törvény. Ott meg nem sikk megszegni a törvényt. Igen. ott a láma kimegy a külsőbe, de a másik láma meg nem villog, mert tudja, hogy mi a szabály.
Ennyi.
zyl187 2012.07.06. 10:43:47
Pj0tr 2012.07.06. 12:43:22
Adott két sáv. A külső cammog a maga 90-100as tempójában jómagam pedig egy nem hitelesített GPS szerint 130-135el a belsőben.
Igen elismerem, hogy nincs erős autóm (75 ló volt benne 14 éve) és nem is irigylem azokat akiknek van.
Ezek után magyarázd már el nekem legyél olyan kedves, hogy miért kellene kimennem a külsőbe 90-100ra lassítani, ha utána nem fogok tudni visszasorolni, hiszen jó pár perc mire ismét elérem ezt a tempót, addigra pedig már 4-5 SZABÁLYOSAN 130al tempózó autó is letol, vagyis még el sem értem az utazómat már takarodhatok ki. Ekkor már nem arról beszélünk, hogy 1-2 percet veszítek, hiszen az időm nagy részét az általam preferált sebességnél 30%al lassabban kell megtennem, ami végeredményben 15-20%os időhátrányt jelent. Ez lássuk be egy 2-3 órás út esetén már +fél óra. És akkor még nem beszéltem arról, hogy kinek küldjem a számlát a tankolásról, mert a sok lassít-gyorsít menet alatt értelemszerűen többet fogyaszt az autóm. És akkor még nem is vagyok habzószájú zöld, hogy a károsanyagkibocsátás miatt tépjem a számat, pedig 1 autóra még ne tűnik soknak, de ha 40 "nekem szabad takarodj a külsőbe" úr megcsinálja ezt 100 autóssal az csak abban a 2-4 órás intervallumban 4000 ilyen kis lassít gyorsít esemény.
Tudja valaki esetleg, hogy hol lehet hitelesíteni a GPS-t. A szavaitokból úgy veszem le, hogy ha hiteles a mérőm, akkor nem tolhatnak le, hiszem attól függetlenül, hogy nem kapják el a rend éber őrei még tény marad a szabálysértés.
A 130 egyébként még sok is Magyarországra, mert sajnos a nagyon sok a 10-20 éves még csak nem is rendesen karbantartott gép, amik lehet, hogy még fel tudnak gyorsítani akár 160is is, azonban mindenki megfeledkezik arról, hogy meg is kell tudni állni.
(Mielőtt belémköttök. Rendesen bánok a gépsárkánnyal. Bármi para van meg az szakihoz, mert én tisztában vagyok azzal, hogy nem ahhoz kell a pénz hogy kifizessem, hanem, hogy fenntartsam (benzin, biztosítás, !!karbantartás!!)
dzsaszper 2012.07.06. 13:35:49
Idézem a lényeges szabályz. Egyszerű párhuzamos közlekedés, picit tovább van variálva 3 sávra és lakott területre (utóbbi nyilván nem releváns autópályán).
Szóval a lényeg:
36. § (2)
"A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat."
1. Előzés befejezése után kell visszatérni.
2. bizonyos járművekkel szabad benn maradni, ha nem akadályozol másokat
3. ha nem lehet visszatérni -- tehát folyamatos előzést hajtasz végre és még nem fejezted be -- akkor akkor folyamatosan benn haladhatsz. Ebben az esetben nem feltétel, hogy ne akadályozz.
a 3. értelmezéséhez fontos az, hogy előzni csak akkor szabad, ha az előzött jármű zavarása nélkül vissza tudsz térni. Ha úgy térsz vissza, hogy nincs előtted és utánad meg a követési távolság (a tied és az előzött járműé), akkor veszélyeztetsz tehát zavarsz is.
Épp ezért 130-as tempónál száraz úttesten jó látási viszonyok mellett az előzött jármű sebességének függvényében kb. 150 - 200 méteres lukig fennáll a "folyamatosan haladhat" eset, aminél nem feltétel, hogy ne akadályozd a mögötted jövőt.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.06. 14:06:50
Te milyen indulatról beszélsz? Nyugodj meg, itt csak Te pörögsz. Csak jeleztem, hogy attól, mert a másik szabálytalan, köteles vagy elsőbbséget adni Neki.
"de nem hinném, hogy minden gyorshajtó órája pontos, és csak az enyém nem."
Tényleg nem tudhatod mennyit mutat a másik órája... Ezen kár tovább pörögni.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.06. 14:22:09
De valszeg nem fogják megcsinálni, de ha meg is csinálják:
-A rendőrség akkor is a saját mérőeszközével mér, és nem érdekli a Tied mit mutat
-A másik autóban ülő továbbra is a saját műszerét látja.
Jó ötlet az út szélére kirakott sebességmérő, ami mutatja a sebességed.
flea 2012.07.06. 14:32:32
Aki viszont pusztán azért nem megy ki, mert szerinte ő már a megengedett maximummal halad, ezért mögötte sziréna nélkül senki sem érkezhet, aki pedig mégis, az kapja be... nos, az nemcsak antiszociális, hanem még szabálytalan is. Még abban az esetben is, ha a mögötte érkező is tényleg az.
dr. Bubó 2012.07.06. 14:33:57
letolom, vagy megelőzöm jobbról...
mer én szociális vagyok...
dr. Bubó 2012.07.06. 14:35:53
ezt a 130as hitelesített köcsögöt megelőzöm és elé állok a belsőben 90 nel...ha látom, hogy már mögötte idegeskednek és akár bele is mentek akkor újra beletaposok...
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.06. 14:38:25
Kowalski76 2012.07.06. 14:40:31
"Ezek után magyarázd már el nekem legyél olyan kedves, hogy miért kellene kimennem a külsőbe 90-100ra lassítani, ha utána nem fogok tudni visszasorolni, hiszen jó pár perc mire ismét elérem ezt a tempót, addigra pedig már 4-5 SZABÁLYOSAN 130al tempózó autó is letol, vagyis még el sem értem az utazómat már takarodhatok ki"
Atlag alatti menetdinamikaju autoval nem kene folyamatosan a belso savban elozni. Vagy autot kene cserelni, vagy kene tudni viselni az idonkenti 100-110-et is a kulsoben. Ne gyere legyszi kifogasokkal, en is palyaztam mar szar autoval, es eszembe se jutott volna magam mogott sort gyujteni a belsoben. Akkor eloztem amikor nem jott senki, ha utolertek jeleztem hogy ki fogok menni amint befejezem. Tudtam hol a helyem.
dr. Bubó 2012.07.06. 14:41:01
te mit akarsz?
flea 2012.07.06. 14:43:19
Az ilyen "kimehetnék, de már jönnék is vissza" határesetekben meg azt is megteheted, hogy egyet elengedsz, de már rögtön mire melléd ér, visszarakod az indexet balra, majd visszasorolsz mögé. Ha elég nagy sebességkülönbség van köztetek, nagyon kis követési távra is visszasorolhatsz, hiszen ha intenzíven fékezni kezd, az alacsonyabb sebességed miatt meg tudsz állni mögötte (gyakorlatilag annyi kell, hogy te is tudj úgy fékezni, mint ő, és a reakcióidőd rövidebb legyen, mint amíg ő visszalassul a te tempódra).
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.06. 14:43:53
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.06. 14:46:56
qwertzu 2012.07.06. 14:46:58
dr. Bubó 2012.07.06. 14:48:17
minden autónál van gyorsabb...
ja... és a legnagyobb buli (mult hétvégén is így volt) a háromsávoson feljönni pestre... 180nal a külsőben... mer a mazsolák csak a két belsőt hasznájják...
gondolom asziszik hogy a legkülső az ojjan mint a buszsáv, csak KAMION oknak, vagy TGK sáv... de hétvégén egy darab se szokott lenni...
így VIP sáv nekem... qva jo... szerintem nagyon vicces...
flea 2012.07.06. 14:53:09
Konkrét ismerős Daewoo Kalosa Budapest-Fonyód közötti, túlnyomórészt pályás közlekedésnél 8,5 körül eszik, ha az utazót 130-ra lövöd be, és 6,5 alatt, ha 105-re, miközben az út időigénye ettől 15 perccel nő meg (ugyanis nem haladsz állandóan az utazó tempódban).
A "pár perc, mire felgyorsulok megint 130-ra" érvelést is vitatnám. Az említett Kalosban egy 1.4-es Daewoo-motor köhög, ami az én szerény véleményem szerint egész egyszerűen szar. Ezzel együtt 90-nél meg lehet vele tenni, hogy bevered hármasba, másodpercek alatt megvan a 110, onnan négyesben újabb másodpercek alatt a 130. (És a fordulatot sem vitted 5000 fölé, ami 130-nál ötösben is 4000 fölött van!) Hacsak nem valami VW bogár oldtimerrel közlekedsz, a 90-130 nem tarthat tovább egy percnél még enyhe emelkedőn sem. Ha meg tovább tart, akkor lásd Kowalski hozzászólását.
flea 2012.07.06. 14:56:33
dzsaszper 2012.07.06. 15:10:22
dzsaszper 2012.07.06. 15:14:47
Amúgy 1-1 autót el szoktam engedni ennél kisebb luknál (azért a saját követési távom legyen meg). De sajnos nagyon nem szoktak előzékenyek lenni, ha van még valaki, vagy épp nagy sebességgel érkezik hátulról. Szóval ez tényleg csak az 1 autó távolságból működik.
Amúgy a németeknél lazán kimennek eléd előzni, ha nem kell vészfékezned. Aki gyors, az számíthat rá, arra is, hogy egy kamion 82-vel fogja előzni a 80-nal menő kamiont, és fékezhet 180-ról 82-re.
pengusz 2012.07.06. 16:23:03
1. Nem köteles betartani a követési távolságot
2. Jobbról előzhet
3. Nem vonatkoznak rá a sebességhatárok (bár ezt a 172§ 81. pontja is kimondja)
4. Folyamatosan dudálhat, villoghat.
5. Esetleges előzés esetén büntetőfékezést foganatosíthat."
:P
:D
pengusz 2012.07.06. 16:31:22
Vagy hogy is van: " A fontos ember nem siet, mert megvárják" :D
pengusz 2012.07.06. 16:44:53
"Szabálytalan akkor lesz, ha a hatóság elkapja. rábizonyítja."
Ennyivel a belső sávban 130-cal haladóra sem mondhatja a mögötte szabályosan 180-nal haladó, jobbról előzgető kurvafontos ember, hogy ő szabálytalan, mert feltartja őt. Majd ha a hatóság elkapja, és lesz jogerős ítélet... Nem kell egyből önkéntesrendőrködni, jobbról előzgetve, befékezni előtte stb. A 180-nal haladó gépjármű vezetőjének sincs JOGKÖRE megítélni, hogy az előtte haladó autó szabálytalanul közlekedik-e vagy sem.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.07.06. 17:24:36
Hátőőő, azért ha ránézünk a térképre nem ezt látni...Mind a kettő Pest felől megy északnyugat-Magyarország felé...Nálam ami erősen más irányba vezet az az M3-as vs M7-es... :D
qwertzu 2012.07.06. 18:46:55
Ja és persze a bicikliseket se ekézzük mert átmennek a piroson. Nincs jogkörünk eldönteni, hogy szabályos-e vagy sem.
D4D 2012.07.06. 22:19:21
D4D 2012.07.06. 22:26:59
D4D 2012.07.06. 22:29:23
A KRESZ azt írja, hogy a gyorsabban haladót el kell engedned.
Ennyi.
Kowalski76 2012.07.07. 12:45:18
"@Pj0tr: @Kowalski76: ehhez még annyit: a számlát a tankolásról nyugodtan tartsd meg, sőt örülj neki. Gyengébb autóknál a 130-hoz akkora fordulatszám kell, hogy sokkal többet eszik, mint 100-110 körül."
Egyetertek. Nemcsak a benzinkoltseg, az idgeskedes is kevesebb lenne... neki es a mogotte jovoknek is.
fezoGT 2012.07.07. 19:37:37
Amúgy meg gmaps dugófigyelő bekapcs (de mégjobb ha van TMC vevő is) és már kész is a világbéke. A sok láma meg gnú hadd tapossa törje egymást...
Reggie 2012.07.07. 20:08:28
fezoGT 2012.07.07. 22:59:12
Én is unom a sok középsősávozót, de még mindig jobb őket körbeautózni mint helybenjárni. 3 sávnál aki sietni akar az viszonylag nyugodtan haladhat a belsőben, nemigen kell 130 alá lassítani, de sokszor végig lehet menni 150-160al is anélkül hogy villogni kelljen (azt amúgy se szoktam, inkább balindex). Továbbá az se mind1, hogy egy classic utoléréses balesetnél 1, vagy 2 sáv marad szabadon.
Le volt zárva, teljesen szét volt szedve, mégse csinálták meg, máig nem értem miért...
Iza Béla (törölt) 2012.07.08. 23:14:55
Iza Béla (törölt) 2012.07.08. 23:20:56
2012.07.09. 02:54:37
Aligáról 50 perc volt este 8-as indulással, mindenki szépen 120-140-el, viszonylag jobbra tartva, semmilyen leállósávos román vagy villogós BMW-s nem volt. Nem is hittem el, hogy ez Magyarországon történik.
csabapayne · http://kulturcseppek.blog.hu/ 2012.07.09. 07:06:39
Az autóm nem nagy teljesítményű, de a 130-cal még gond nélkül megy. A legidegesítőbb az a tulok, amelyik jön 160-nal és hiába látja, hogy kamiont előzök 130-cal, ő akkor is rámászik a seggemre, pedig ahogy lehet, visszasorolok a külsőbe. Az ilyen tulkok, akkor is rámásznak a másikra, amikor a belső sáv is "telített".
Folyt. köv...
csabapayne · http://kulturcseppek.blog.hu/ 2012.07.09. 07:21:24
És sajnos valahol igaza van, mert ha egyszer visszasorol ekkora forgalom mellett, akkor lesheti, hogy mikor engedik őt vissza, ha mindig csak egy-egy kamiont akar megelőzni szabályosan.
Mert jönnek a "sebességhuszárok", akik minden bizonnyal erős hányingert éreznek, ha csak 2 percig is lassabban kell menniük, mint 130. Ezáltal beáll a külső sáv, a belső sáv pedig rapszodikusan halad. Aztán valamelyik baromállat, aki nem képes tartani a követési távolságot, persze hogy ráfut az előtte lévőre előbb-utóbb. Mivel vannak olyan idióták is, akik csak úgy beugrálnak a külső sávból 100-zal, egy szabályosan haladó elé, aki kénytelen fékezni, a baromarc pedig beleszalad.
Folyt köv...
csabapayne · http://kulturcseppek.blog.hu/ 2012.07.09. 07:41:51
Sokkal biztonságosabb nagy forgalom mellett kicsit lassabban, de egyenletesebben haladni, sőt ilyenkor még haladni is lehet.
Itt Magyarországon az autópályás vezetési morál mesebeli téveszméken alapszik... hogy az autópálya valami nagy sebességű játszótér, ahol az erősebb kutya b***ik, és ha mindenkinél gyorsabban mész, akkor te vagy a király. Ha csak majdnem mindenkinél gyorsabban, akkor gróf, a többiek pedig parasztok. Aztán ott vannak a "buzik", akik úgy gondolják, hogy nekik joguk van bárhol, bármikor, bármelyik sávban "felvonulni".
Nem is csoda, hogy Magyarországon a vezetési morált ez a fajta frusztráltság és komplexusok jellemzik. Pesten az egy hét alatt felgyűlt feszültséget próbálják "levezetni" az M7-esen.
qwertzu 2012.07.09. 10:27:26
Skodakék Fábia 2012.07.09. 15:10:31
Alikam 2012.07.09. 16:38:21
Pl. a külső sávban tényleg van vagy 500 méternyi üres sávrész, de inkább a belsőben megy 115-el, nehogy véletlenül kimenjen és kint ragadjon.
Vagy látja, hogy jönnek mögötte, de azért 100-al kielőz.
Ezek ugyanazok a tudatlan marhák, akiket a gyér forgalomban is megtalálsz csak mivel jó időben, hétvégén 3x akkora a forgalom, az ilyenek romboló hatása is nagyobb, jobban érezhető.
Normális, rutinos közlekedéssel nagy forgalomban is lehetőség lenne a belső sávban fixen 130-al menni.
Hozzáteszem valóban ugyanúgy megvannak azok, akik még ilyen forgalomban is 160-al akarnak menni aztán jön a színház, rámászik, villant, sáv szélére húzódik aztán konstatlálja, hogy kb. 150 autót kéne lenyomnia és ilyenkor a 99,9% azért veszi a lapot, hogy azt úgysem lehet.
dzsaszper 2012.07.09. 17:02:44
Az autópálya nem magánút, és nincs megkülönböztető jelzésed => néha egy ideig tűrni kell, hogy a lasabak is előzzenek.
Az viszont korrekt, hogy ha van 200 m luk az előzött kocsisorban, akkor menjen ki.
665 2012.07.09. 18:29:33
fezoGT 2012.07.10. 01:02:53
kamion+busz+egyéb lassú (70-90)
tötymörgős-spórolós (100-120)
haladós (130+)
2 sávon egyszerüen fizikailag nincs elég hely. Persze ez csak akkor igaz ha bedugul. Míg 3 sávra szépen eloszlik, nyilván lesz ott is feltartás de mennyiségében jóval kevesebb és minőségében is más (nagyon nem mind1 hogy 130ról 80ra vagy 110-re fékezve sorolsz ki)
Integrált Szerverterror 2012.07.10. 01:41:52
dr. Bubó 2012.07.10. 06:29:26
egyedül a világon nálunk hasznájják a 3 sávot 2 sávosnak...
a külső üres... 7végén nincsenek kamionok... tök felelsleges...
illetve csak én járok ott 160-180nal... de nekem nem fonntos...
dzsaszper 2012.07.10. 09:21:04
Ha nem veszélyeztet, akkor előzés céljából nyugodtan akadályozhat. Ezt a párhuzamos közlekedés szabályai megengedik. Hacsak nincs 120-as legkisebb megengedett sebesség a belső sávban...
Ennek kapcsán a belső sávban száguldó mennyémá lámák magatartása a Galaxis Útikalauz újságíró magatartására emlékeztet, aki egy államadósságnyi számlát halmoz fel, hogy életveszélybe keverje magát és ezért hivatkozhasson arra, hogy ő a Galaxis Útikalauz újságírója... inkább az életveszély, minthogy akadályozzanak...
Hozzáteszem mindenhol úgy kell megválasztani a sebességet, hogy minden olyan akadályra fel legyél készülve, amire az adott helyen számítani lehet.
Ha nem vagy felkészülve arra, hogy egy kanyar után utolérsz egy 60-nal cammogó teherautót 62-vel előző kispolákot, akkor nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően választottad meg a sebességedet. Ez az igazán veszélyes (a követési távolság be nem tartása mellett), nem a fix sebességhatár átlépése.
dzsaszper 2012.07.10. 09:22:45
Pj0tr 2012.07.10. 12:42:11
Attól, hogy nem egy 150 LEs kocsi van a seggem alatt még közlekedhetem 130-al. Ez nem kinek van nagyobb f@sza verseny.
Én nem csorbítom a jogod, hogy 130-al menj, szóval légyszíves te se az enyémet. És mielőtt belekötsz. 130+al nincs jogod menni, szóval nem akadályozlak. Majd ha kéken villogsz és közben szirénázol is akkor biztos lehetsz benne, hogy észre sem fogod venni, hogy ott voltam.
Ettől függetlenül megnyugodhatsz, el szoktam engedni a nagyon fontos embereket akik annyira sietnek, hogy sz@rnak mások fejére. Nem irigylem őket.
A kocsim pedig köszöni szépen jól van. Idén tölti be a 15. szülinapját és egy 1,4es Mégane. Mint írtam már biztos nincs meg benne az egész ménes amit a gyárban beletettek, de a 160-170et még ki tudom autózni, de minek? Nem az a fontos számomra, hogy nyomjam a gázt. Tisztában vagyok vele, hogy nem egy csodajárgány, de én szeretem. Már csak azért sem megyek vele gyorsan, mert nem az a kunszt, hogy felgyorsulj 160-ra, hanem hogy úgy érd el a 0-t, hogy egyben vagy...
Azzal is megnyugtatlak, hogy az általam vázolt példa azért ritka. Használom a visszapillantókat és már messziről kiszúrom a nálam gyorsabbakat, és elengedem őket...
Igaz autópályán főleg 7végén megyek és csak alkalmanént hét közben, de akkor utálom a sok előzgető kamiont, mert az még szerintem is vicc amikor 80al kell haladni a pályán.
A kommentjeim csak részben provokációk. Én nagyon szívesen elengedek bárkit. DE ne ez legyen az elvárás! Mert azt nem szeretem, amikor azt várják el, hogy ne legyek útban, ha nekik gyorsan van kedvük menni.
Peace
lucifercsira 2012.07.10. 13:26:43
Integrált Szerverterror 2012.07.10. 13:41:19
Amúgy mintha kielőzésről meg 130-cal a belsőben ˝száguldva˝ éppen akkor érkezésről lett volna szó. Ez nem akadályozás hanem egyszerűen az elsőbbség meg nem adása. De mindegy, számítani kell erre is, ez tény.
A féktávolságról meg csak annyit, hogy ahány méter alatt te lelassítasz 100-ról 70-re a belső sávban 130-cal jövő még a fékpedálra sem lépett rá. Magyarul amíg te kényelmesen lelassítasz a kamion mögött addig a belsősávosnak keményen fékeznie kell, hogy ne menjen beléd, ha kijössz. Ez úgy értendő, hogy a kamion és közted, valamint a belsősávos és közted ugyanakkora távolság van.
dzsaszper 2012.07.10. 15:28:03
nem volt egyértelmű, a gyorsabb jármű éppen hova ér. A kielőző seggébe vagy pár tíz méterrel mögé és csak felfut rá? Mellesleg: Defenzyven vagy mindenkit letolok stílusban vezet? (utóbbi esetén 1:1)
miután kevered a követési távolságot a féktávolsággal, nem is várom el, hogy különböző sebességű járművek közt követési távolságot tudj számolni. Mindenesetre marhaság amit írtál a 130-as reakcióúttal és a 100-ról 70-re követési távolsággal kapcsolatban.
flea 2012.07.10. 15:40:05
- Nincs lehetőséged technikailag arra, hogy megállapítsd, mennyivel érkezik meg valaki mögéd (bár persze elég nagy különbség esetén azért lehet nyilvánvaló).
- Ha a sebességkorlátozást túllépve érkezik, te pedig nem mész ki előle, akkor nem az van, hogy neked van igazad, hanem az, hogy te is szabálytalan vagy. (Meg ő is, de ehhez neked semmi közöd.)
Emellett jó lenne, ha eldöntenéd, hogy olyan autód van, aminek percekig tart 90-ről 130-ra gyorsulni, vagy olyan, ami "köszöni szépen, jól van" és 160-170-et még tudna. Jelenleg ugyanis úgy tűnik, mintha az alapján váltogatnád az állításaidat, hogy mikor milyen érvelés tűnik tetszetősnek.
flea 2012.07.10. 15:52:19
Konkrét adatokkal: 5,8 m/s2 lassulás esetén a 100-ról 70-re lassításhoz 1,44 s kell, ami alatt 33,92 m-t teszel meg. Az átlagos reakcióidő (fékkésedelmi idővel együtt) 1 s, egy 130-cal közlekedő autó ennyi idő alatt 36,11 m-t tesz meg, tehát picit többet. Mi a hülyeség?
(Adatok innen: www.biztonsagautosiskola.hu/a_fekezes_helyes_technikaja.pdf )
Integrált Szerverterror 2012.07.10. 16:22:03
Alikam 2012.07.10. 16:26:55
És ilyesformán bizony gond, ha valaki 100-al előz.
De amúgy ha a követési távolságot betartaná, és felgyorsulna mielőtt az előzésbe kezd, akkor nem lenne gond.
Vagy ha nem bírja az autó, akkor lejtős szakaszon ugorna neki, szóval lenne alternatíva csak sajnos inkább a leszarom tablettát veszi be és nem érdekli, hogy neked fékezned kell mögötte, ő akkor is belekezd az előzésbe.
dzsaszper 2012.07.10. 17:04:37
dzsaszper 2012.07.10. 17:06:28
Egyébként közút, ez van, van hogy nem lehet 130-cal menni, hanem fél percekre le kell lassulni időnként horribile dictu 100-ra. Építs magánúthálózatot, ha nem tetszik.
dzsaszper 2012.07.10. 17:08:01
dzsaszper 2012.07.10. 17:43:24
Szerintem sok mennyémá lámát az frusztrál, hogy nem használhat megkülönböztető jelzéseket. És vannak önkéntes rendőr lámák akik bennragadnak, és ők is hasonlóan veszélyesek, valóban.
De a 100-zal kielőző gnú, aki az előzés befejeztével azonnal kimegy, megadva az elsőbbséget kimehet 100-zal előzni, és ha valaki menetközben utoléri megkülönböztető jelzések nélkül, annak ezt az előzést tűrnie kell a KRESZ szerint.
flea 2012.07.10. 17:47:20
"A féktávolságról meg csak annyit, hogy ahány méter alatt te lelassítasz 100-ról 70-re a belső sávban 130-cal jövő még a fékpedálra sem lépett rá."
(lásd @Integrált Szerverterror:)
A "követési távolság" kifejezést nem látom, hiába meresztem a szemem.
dzsaszper 2012.07.10. 17:49:38
féktávolságról volt szó. Az meg reakcióidő alatt megtett út + fékút.
flea 2012.07.10. 17:50:31
100-zal kielőzni úgy, hogy a mögötted érkezőnek intenzíven fékeznie kell, az szabálytalan is.
dzsaszper 2012.07.10. 17:52:47
az intenzív fékezésről nem volt vita.
a tahóságról volt. ez azon múlik, mennyire tartanak fel téged. Ha 70-nel tötyögnek előtted, akkor még csak nem is tahóság. Ha 85-tel, akkor valóban az.
flea 2012.07.10. 17:58:54
Vannak, akiknél a reakcióidő csak olyan esetekben létezik, mikor a döntést egy külső körülmény következtében hozzák meg (pl. felvillan előttük egy féklámpa)...
flea 2012.07.10. 18:00:17
dzsaszper 2012.07.10. 18:01:45
fezoGT 2012.07.10. 20:14:27
amúgy meg majdcsak szép lassan megszokják a zemberek a 3sávot mint anno a körforgalmat, bár az ott történtekről is szép nagy posztot lehetne írni
fezoGT 2012.07.10. 20:17:32
dzsaszper 2012.07.10. 21:43:46
flea 2012.07.10. 23:10:46
Integrált Szerverterror 2012.07.11. 01:32:32
Téma lezárva, mindenki vigyázzon az autójára meg a többiekére:)
dzsaszper 2012.07.11. 09:43:59
Szóval fékútra gondoltál -- úgy rendben. A nüansznak tűnő megfogalmazásbeli eltérések lényegesek lehetnek.
És az is korrekt, hogy kielőzéskor a hátulról érkező reakcióidejével is kell számolni. Erről sincs vita. Ha megfigyeled, én szoktam az egyik legkövetkezetesebben kiállni a követési távolság figyelembe vétele mellett, ez is annak a speciális esete :)
Amúgy ilyenkor én nem a reakcióidő alatt megtett teljes úttal számolnék. Ha konstans 100-zal előzöl ki, és valaki 130-cal ill. 145-tel jön mögötted, akkor két másodperc alatt (nagy sebességnél illik legalább másfél de inkább két másodperc reakcióidővel számolni, ez egyben tartalék a még gyorsabban érkezőkkel kapcsolatban) 16,67 illetve 25 métert fog közeledni hozzád, és utána kezd majd el lelassítani a te tempódra, ergo 8.33 illetve 12,5 m/s kezdeti sebességkülönbség lesz -- persze ha csak nem ad egy kövér gázt a mennyémá láma. Ha valaki 300 méterrel mögötted látszik, és nem 200 körüli tempóval repeszt, akkor még veszély nélkül megoldható a manőver.
Amúgy épp ezért javasolt nem az utolsó utáni pillanatra tartogatni a sávváltást. Sem a mögötted jövő miatt, hogy őt se érje hirtelen a dolog. De az előzendő jármű miatt sem. Kb. amikor a követési távolságnyira utoléred, már érdemes megkezdeni az előzést -- KRESZ definíció szerint ez az a pillanat, amikor az előző autó elfoglalta a pozíciót az előzéshez és az előzött sebesség- vagy irányváltása már zavarja.
Ez a gyakorlat szabályos és defenzív, de a mennyémá lámák allergiásak rá, a cikázó lámák meg végképp. Tudom őket sajnálni... (és továbbra sem 10 perc feltartásról, hanem 1-2 jármű előzéséről beszélek)
Emmett Brown 2012.07.11. 10:40:39
dzsaszper 2012.07.11. 10:48:06
Ha ez nincs így, akkor jön a lelassítás + rágyorsítás.
D4D 2012.07.17. 10:08:25
Szepezd:
70-es tábla van a településen belül, kemény 45-el megyünk.
Almádi és Fűzfő között:
90 a megengedett, de 50-nél többet nem jöttünk.
Zánka és Fövenyes között:
70, még véletlenül sem több. Az egyenesben aztán lelassít 50-re, és 50-es tempóval nézzük a szembeforgalmat.
Nos én ezeket faszlámának hívom.
dzsaszper 2012.07.21. 20:29:31
Műszaki hibás jármű vagy egy traktor, akármi.
D4D 2012.07.23. 02:11:31
dzsaszper 2012.07.24. 22:04:04
Sőt, van aki fáradtan inkább lassan vezet -- szerintem ilyenkor félre kell állni tornázni inkább...
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.26. 16:00:04
dzsaszper 2012.07.26. 21:22:43
D4D 2012.07.26. 22:39:10
:))))) - Egyébként jogos.