Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Vonul a csorda a víz felé

2012.07.05. 07:35 :: Don Blasius

Már jó ideje hőségriadó van, én is igyekszem minél több időt vízparton tölteni. Ez a meleg mindenkit kivesz valamennyire, eleve nehezebb odafigyelni, ingerültebbek is vagyunk. Meg tudom erősíteni Richárd tapasztalatait, tényleg találkozni az általa leírt sofőrtípusokkal. Igaz a természetben gnu és láma nem is találkozhatna egymással élőhelyük eltérő volta miatt, de egy nagy, M7-es elnevezésű állatkertben talán mégis. Nem csoda, hogy minden héten több baleset is történik itt, ám úgy látszik, sokan még mindig nem tanulnak ezekből.

Mikor beüt a kánikula az állatok ösztönösen indulnak meg a víz felé nagy tömegben. Ez alól a gnúk sem kivételek. A vonulás általában békés módon, hétvégék elején indul meg. A problémát az okozza, ha más állatok is bekeverednek a csordába, akik az általánosan elfogadott szabályokat nem képesek/akarják betartani. Őket nevezzük lámáknak. Egyes lámák képesek türtőztetni magukat ideig-óráig, ám legtöbbjüket már messziről fel lehet ismerni. Ez a túlélés szempontjából kritikus fontosságú. A "nagyvízhez" vezető út 1-1,5 óra alatt megtehető nyugodt tempóban, de egyes lámák annak érdekében, hogy perceket nyerjenek képesek a teljes gnú csordát veszélyeztetni. Még más lámák rettegve csatlakoznak a gnú csordához és túlélésre játszanak. Az út kisebb része két sávos, az igazi harcok itt zajlanak. Ahhoz, hogy megértsük őket, vegyük sorra a tipikus láma fajtákat:

llama_by_margotdevalois-d4z8h7n.jpg

- Hétvégi vagy mezei láma: A veszélyessége rutintalanságából ered, emiatt kiszámíthatatlan. Többnyire nem gonosz fajta, csupán gyakorlatlan, vagy ostoba. Általában idősebb, vagy egészen fiatal korosztályból kerülnek ki. Jelmondatuk: "Ha már végre bejöttem a belső sávba, nem megyek ki még meg nem előztem azt a kamiont, … meg akkor már azt is, … meg azt is …" Különös ismertetőjelei: Nem ismeri a jobbra tarts szabályt, 100 - 110-es tempóval hosszú, mérgelődő sort húz maga után (Itt beigazolódik az öreg igazság: a csorda sebességét a csorda leglassabb tagja határozza meg), majd amikor végre kimegy a belső sávból, nem érti hogy miért mutogatnak neki - vagy oda sem figyel rá. 

- Mennyémá láma: Veszélyessége nemtörődömségéből ered, kiszámítható és legtöbbször agresszív is. Jelmondatuk: "A seggébe megyek tíz centire és kihúzódok csuma bal szélre, csak észreveszi már magát… de nem veszi, megőrülök, mennnyémá'… nézd meg, indexelek, villogok neki és akkor sem, most nézd meg az ilyet, mennyémá'!" Különös ismertetőjelei: Nem ismeri a követési távolságot, egy autónyi bőven sok. Ha ennyi van, előtted, akkor bejön eléd (lehet, hogy index nélkül). Gyakran a külső sávban húz el melletted, mert a követési távolság tartása egyenesen irritálja. Hevesen gesztikulál mögötted és lehet, hogy mikor elmegy melletted mozog a szája és vérben forog a szeme.

- Cikázó láma: Veszélyessége antiszociális mivoltából és technikai felsőbbrendűségének tudatából ered. Jelmondatuk: Aki nem tud vezetni, minek ül autóba? De tényleg? Most nézd meg ezt is, nem hagy helyet és meglepődik ha a lehajtó sávban előzöm meg… Ott sem férek be, de a leállósávban simán kikerülöm." Különös ismertetőjelei: A sáv fogalmát nem ismeri. Illetve igen: az úttest az, jobb padkától bal padkáig. Vezetéstechnikailag pengének hiszi magát (legtöbbször valóban átlagon felüli), ezért mindent megenged magának. Sokszor sportosnak látszó, vagy sport is a vas alatta. Ön és közveszélyes, de ő ezt másképp látja, mert ő érzi a gépet.

- Dzsippes vagy nagyvasas láma: A mennyémá láma és a cikázó láma közeli rokona, de sokkal nagyobb és általában tehetősebb is. Veszélyessége a fent említettek mellett, Isten komplexusából ered. Jelmondatuk: Ki a f*szt érdekel ez a sok majom itt, mindjárt lent vagyunk cuncika és akkor kifekhetsz a hajóra. Mindjárt odalépek, csak előbb lenyomom ezeket itt." Különös ismertetőjele: Gnúról - gnúra harcolva halad előre eszközökben ő sem válogat. Alapból gyorshajt és előz jobbról. Ha nem engeded el elég gyorsan és megharagszik rád, megelőz majd edukációs célzattal (vagy ahogy ő mondja, "hogy tanuljon a paraszt") befékez előtted, vagy csak simán rád húzza a kormányt.

- Népnevelő láma: Szabálytisztelő fajta láma. Irritálja a hétvégi, a mezei, a mennyémá, a cikázó és néha a nagyvasas valamint dzsippes láma is. Veszélyessége abban rejlik, hogy nem riad vissza néhány szabály áthágásától, hogy másokat annak betartására sarkalljon. Jelmondatuk: "Megtanítlak rá, hogy rendesen közlekedj, ha beledöglesz is. Mellesleg abból majd tanulsz." Pöcögteti a féket ha a túl közel mennek hozzá, akár rá is fékez ha kell. A jobbról előzőket imbolygással utolsó pillanatban sávváltással, vagy nagyon lassú sávváltással, esetleg a felező vonalon autózással bünteti. Kormány ráhúzás alap. Kifejlett gesztikuláció és erőteljes mimika jellemzi.

- Posztíró láma: Nyugodt, szemlélődő, elemző, néhol önmarcangoló fajta. Szeretné azt hinni magáról, hogy ő más, de elég sokat vonult már gnúkkal, hogy tudja: adott szituációban bárkiből előbújhat a benne szunnyadó mennyémá/cikázó/népnevelő láma, így belőle is. Jelmondata: "Autózz és éld túl a hülyéket!" Különös ismertetőjele: 120-140 között hajt, jobbra tart, figyeli és elengedi a lámákat. Életvidám, túlélésre játszik.

Egy alapszituáció, melyben megismerhetjük őket:

Szombat reggel, M1-M7 közös beveztőn gyűlik a nép, ki-ki vérmérséklete szerint keresi a helyét négy sávon, de a "radar kontrol" felirat nagyban behatárolja a sebességet 100-ra. M7 felé kanyarodva, lassan megszűnik a sebességkorlátozás, indul a játék. Első surlódási lehetőség pont ez: sokan nem látták, hogy már lehetne repeszteni (vagy úgy vannak vele, hogy majd Érd után) így megjelennek az első mennyémá és dzsippes lámák. Mivel nagyon az elején vagyunk, így itt még általában megoldódnak hamar az ilyen dolgok. A második surlódási pont az M0-ról érkezők besorolását segítő beljebb húzódók lenyomása, de többnyire ez is még belefér, bár itt már érdemes figyelni és beazonosítani a mezei, a hétvégi, a mennyémá és cikázó lámákat, illetve a néhol felbukkanó népnevelő lámákat. A harmadik surlódási lehetőség innen indul. Megkezdődik egy idegőrlő játék, melyet a lámák kezdenek játszani a gnúk között. A mezei és hétvégi lámák végre kibújva egy kamion mögül bemennek a belső sávba, ahonnan innentől szinte lehetetlen kirobbantani őket. Mivel minden gnú arra számít, hogy a belső sáv a gyorsabb, szinte kiürül a külső sáv. A gnú nem akar jobbról előzni, ezért nem megy vissza, a láma nem akar visszamenni, mert fél, hogy nem tud újra visszasorolni (vagy simán ostoba és nem méri fel a helyzetet), így szép lassan előkerülnek a mennyémá és cikázó, dzsippes és nagyvasas lámák, akik elkezdik jobbról előzni a sort. Ez azonnal aktivizálja a sorban haladó népnevelő lámákat, akik vissza-vissza húzódnak, vagy ijesztgetnek ezzel, hátha összetörik magukat a külső sávban szabálytalankodók. Persze ők már jól ismerik egymást és számítanak rá, így az ilyen jellegű megmozdulásokat rezzenéstelenül veszik és ha kell használják a leállósávot, néha meg is torolják fékezéssel. A másik feladat ezután, hogy visszajussanak a külsőből a belső sávba, ami elég nehéz, mert ilyenkor már a legtöbb gnú ellenszenvét kiharcolták így azok egymásra zártak, hogy ne tudjanak bejönni a lámák. Ettől persze a lámák egyre idegesebbek és agresszívan próbálnak bemenni…

Ha ezt, vagy a leírt ökoszisztéma bármelyik játékosának meccsét látja a kedves olvasó, azt javaslom mérsékelje a sebességét és álljon be a külső sávba egy kis időre. Ugyanis ilyenkor szoktak a legdurvább ráfutásos balesetek történni. Elég ha a sor elején valaki egy kisebbet fékez, a következőnek már egy kicsit nagyobbat kell, az azt követőnek még nagyobbat, az azt követőnek meg … és egyszer csak valaki nem tud megállni. (Általában a mennyémá láma ilyenkor szokott valakinek a hátuljába csapódni, aki rendesen tartotta a követési távolságot.)

Ezután mire a rádió bemondja, hogy érdemes kerülni, már a bevezetőig áll a sor és a szerencsések, akik le tudtak hajtani a pályáról, bedugítják a 70-es utat is.

Megérte? Nem hinném. 

A tanácsom: Ismerjük fel időben a lámákat és kerüljünk tőlük a lehető legtávolabb. Készüljünk az útra sok vízzel, klímával/legyezővel, kedvenc zenénkkel és sok toleranciával! 

Világbéke!

258 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó baleset hülye erőszak sztereotípia veszélyes autópálya kresz dugó gyorshajtás önkéntes rendőr

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kowalski76 2012.07.05. 19:17:37

En viszont pont a tipikus "en aztan nem huzodok ki" tipusu autokat kerulgetem rendszeresen. Minding vannak paran.

Leallosavban haladokat en nem szoktam latni, de mivel ott en nem megyek nem is erdekelnenek. Csak a merkocsik miatt figyelem a leallosavot.

D4D 2012.07.05. 19:19:10

@dzsaszper:

aki a megengedett legnagyobb sebességgel halad.

Maximum a haladó a saját óráján a megengedett legnagyobb sebességet látja. Még messze nem annyival halad.

D4D 2012.07.05. 19:22:04

@Pirx: Értelmezd! Nincs minimum sebesség, mindössze a kocsinak képesnek kell lennie 60-ra. Mehetsz 30-al is, amennyiben nem sikerül rád bizonyítani a forgalom indokolatlan akadályozását.

D4D 2012.07.05. 19:28:05

@Pirx: Vajon miért jobb azokban az orszgáokban közlekedni?

Azért, mert ott a láma nem agyal a belső sávban faszságokon, hanem pucul a külsőbe.

megkeseredett 2012.07.05. 19:28:27

@D4D: Motorral voltam, így testközelből élveztem az előadást. Mondjuk ilyenkor kicsit jobban feszélyezi az embert a követési távolság be nem tartása ill. ha rárántják a kormányt, elhiheted.
Valszeg más olaszokkal találkoztunk. Volt, aki mögött percekig mentem(ünk), bőven szabályos követési távolságon belül (távolabbról esélytelen volt, hogy bárki is lemenjen), mire kiment a külsőbe, azt viszont úgy tette, hogy majdnem össze is ment egy másikkal - szerintem hirtelen megijedt, amikor felébredve a szendergéséből észrevett minket.
Az alap volt, hogy +30-cal haladva a külső sávhoz képest eléd rántják a kormányt, a legszebb "ukrán fehér mercedes-kisbusz az M3-on" hagyományt felidézve.
A pálya minőségéről meg annyit, hogy több helyen volt nyomvályús, hullámos, az említett hegyi szakaszon meg sikerült pont a kanyarokba tenniük a betonelemek illesztéseit, amit az elmúlt 40? évben kicsit kijártak már az autók, így egy igen jó futóművű túraendúrót is simán odébbrakott a hézag, miközben a kanyarban ledöntve próbáltál túlélni kamionok között. Lehet, hogy technológiai okokból csak ott lehet osztani az elemeket, de azért karban lehetne tartani ha már ez sikerült...
Nem volt megoldhatatlan a helyzet, de sokkal fárasztóbb volt ott vezetni, mint itthon, akár egy hétvégi kérődző-rallyban is.
Ezek után azt mondani, hogy tudnak vezetni és - bónuszként még sokaktól hallom - rutinosak a motorosokkal kapcsolatban, finoman szólva nem tűnik valósnak.

D4D 2012.07.05. 19:32:26

@Pirx:

feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza...

De sehol nics az, hogy a szabálytalanul gyorshajtót!!!

G Y O R S A B B A N _ _ H A L A D Ó

D4D 2012.07.05. 19:35:43

@Pirx:

Előbb kérdeztzed, miért jó Svájvban, Ausztriában, Németországban vezetni.

Azért bazmeg, mert ott letakarodnak a gyorsabb elől, és nem elemezgetik a tempomatok programmozéási anomáliáiból eredő sebességkülönbségi együtthatók statisztikai szórását.

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2012.07.05. 19:43:14

@sweety: "Amúgy menjetek el Olaszországba, délebbre, autóval. És utána beszélgessünk itt milyen a vezetési "kultúra". Mikor onnan visszajöttem, hálát adtam az égnek hogy itt milyen nyugi van az utakon."

+1 ... én is így éreztem, mikor Nápolyból hazaértünk (vagyis inkább azt mondom, hogy északabbra értünk). Teljesen ad-hoc jellegű közlekedés, teljesen mindegy, hogy Stop tábla, vagy piros lámpa, kb. olyan, mint a dodzsem. De hasonló a helyzet Bukarestben és a Fekete-tenger felé is (Konstanca, Mangalia).

A poszt pedig idáig a legjobb, de legalábbis az első háromban... :)

D4D 2012.07.05. 19:48:45

@megkeseredett:

Olaszban nyugodtan villoghatsz a lassabra. Ott azt jelenti, hogy "Jövök" - Ugyanígy beengedésnél sincs villogás. Nincs beengedés sem, csak behajtás.
Ha utolérsz egy sort, és gyorsabb vagy, akkor villogni kell, olyankor nem jönnek ki eléd.

Rutinosabbak a motorosokkal, mert már iskolába 10 évesen a zöme motorral jár.
Igaz, idén már láttam két motoros balesetet. Egyszer a motoros gázolt egy biciklist, aki a semmiből keresztezte a bedugult utat, miközben a motoros jött a sávok között, egyszer egy balra kanyarodó autó ütött el egy motorost, aki a balra kanyarodóval szemben szintén balra kanyarodó kisbusz mögül ugrott ki, a nyomok alapján 100-al.

Kicsit át kell venned az ottani stílust és szokásokat, akkor tudsz érvényesülni náluk.

Pl lakott területen belül mentem 90-el, mikor a 30-as táblánál már elkezdtem lassítani, ergo valamiért ott van (a tábla). Ahogy kivillant a féklámpám, a mögöttem jövő öt autó egyből elment mellettem, változatlan sebességgel. Az öt autó elfért volna egy max 40 méteres szakaszon.

D4D 2012.07.05. 19:50:29

@Rival:

STOP tábláról jut eszembe: Egy nagyon jól kiépített út halad egyenesen, abba torkollik egy keskeny aszfaltcsík. A széles úton, ahol mindenki 130-al megy, STOP-tábla van.

walter sobchak 2012.07.05. 20:28:13

@megkeseredett:@D4D: Az olaszokat nagyon menő szidni, de ha átveszed a szokásokat, simán meg lehet szokni, sőt néhány dologban nekem jobban is tetszik az ottani közlekedés. Ha alárendelt útról pl balra kanyarodnál nagyforgalmú útra, Magyarországon van hogy 10 percet kell várni, mert senki nem enged ki, még anyáznak is, ha nagyon belógsz: ott bepofátlankodsz, komolyan mondom még csak oda se bagóznak... pályán nekem sose volt gondom, 140-nel szoktam menni, ha villantok lehúzódik, nem villant vissza 100x, mint amikor az M7-en a középső sávban 110-zel haladót villantom le. Nincs affektálás hogy demernekemvanelsőbbségem, ha tudsz menni, mész. A körforgalmat nem ismerik, ott észnél kell lenni, állítólag még a KRESZ-ben sincs szabály rá, hogy hogy menjél. Amit nem szeretek az olaszokban, az az, hogy akkor nyomják a dudát, amikor nem tudnak változtatni a helyzeten(Baleset a Christoforo Colombo úton RÓmában, ami egy 3 vagy 4 testű, összesen vagy 8-10 sávos út; mindenki nyomja a dudát...) de ha balesetveszély van, nem használják (Civitavecchia forgalmas parti útján egy 5 éves kislány teker a bringájával a kocsik között, leesik a papucs, megáll, biciklit lebasz, visszamegy érte, simán kikerülték, senki se dudált). Ja meg azt, hogy nem vigyáznak a kocsijukra, tehát a tiédre se; Pesten egy nap alatt több Mercit látok, mint egy 10 napos olasz nyaralás alatt, a kocsik nagy része régi Fiat, vagy Smart meg mopedautó, szarnak rájuk, lepadkázzák, megnyomják, meghúzzák tök mindegy. Az autópályáik sokkal szarabbak mint a mieink, kivéve a Venezia elkerülőt, amit te is említettél. Nekem a Bologna-Firenze közti 80 km-es szakasz mindig hoz egy-két ősz hajszálat... 90 fokos S kanyarkombinációkból alagútba be, onnan ki, viaduktok 5 centis szintkülönbséggel, közben figyelni mindenkire, meg hogy a kocsiban ülők se fossák össze magukat... szóval nem semmi. Múlt nyáron jártam arra, elvileg nemsokára kész lesz a 2X3 sávos új pálya, nagyon nem fog megártani...

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2012.07.05. 22:00:14

@geegee: Igen, gondoltam, hogy hasonló lesz a válasz. De ettől függetlenül NINCSEN 70-es út. Van M7 és van 7.

D4D 2012.07.06. 01:20:37

@walter sobchak:

Körforgalomban addig indexelnek balra, amíg bent vanank, illetve még a kfg ELŐTT tesznek indexet, arra vonatkoztatva, hogy hol fognak belőle kijönni.

Engem kifejezetten pihentet egy olasz út. Mondjuk ez ebben a formában nem igaz, de egy Verona-Pisa-Firenze-Verona alatt nem fáradok el annyira, mint egy Bp-Győr-Bp alatt.

cso zsi 2012.07.06. 07:11:58

@geegee: "Valszeg nagyon fiatal lehetsz..."

Lehet, hogy te is az vagy, csak nem annyira?

"Régen úgy nevezték, hogy a hetes, meg a hetvenes.A hetes volt a pálya, a hetvenes meg a falujáró."

A 7-es ből azért lett 70-es, hogy ne keverjék össze a pályát a főúttal, mint a főváros vezetése szerint a villamost, a buszt és a hévet (ezért átszámozták, hogy ne legyen 6-os busz, 6-os villamos, stb... lett H7 hév, és most a dunai hajó D11, meg a többi.)

Mint ahogy van most is (M)1-es, meg 10-es, ill. (M)3-as, meg 30-as...stb.Mondjuk az M5-ös melletti falujáró utat nem hallottam még 50-esnek, de ki tudja.

Ezért is kapta vissza a "kétszámjegyű leminősítésből" a 70-es a 7-est, de a régi 1-es út is volt 100-as nevű.
Az M1, és a 10-es erősen más irányba vezetnek.

cso zsi 2012.07.06. 07:59:28

@cso zsi: Persze én sem vagyok elég öreg, mert a 10-es is volt 1-es, és a budaörsi 802-es. :))))

terkepek.sg-1.hu/letoltes/bp_stoits_1942.zip

Emmett Brown 2012.07.06. 08:41:50

@D4D: az, hogy mennyire fáradsz el, az attól függ, hogy mennyire tudsz a saját tempódban haladni. Én is a 140-160 közötti tempónál érzem a legjobban magam, de aki 110-130-ra van ráállva, azt ez a tempó idegesíti.

Pirx 2012.07.06. 08:43:53

@D4D: Azért pajtás, mert ott aki hozzád hasonlóan erős autóval közlekedik, rendelkezik annyi intelligenciával, hogy nem a kibúvókat keresi a szabályokon, hanem egyszerűen betartja azokat. És ha véletlenül magától nem megy, akkor majd abban a civil rendőrautóban ülő közegnek sem próbálja megmagyarázni a nemlétező iagzát, akit éppen levillogott öt méterről, miközben az a megengedett maximummal ment. Ha nem megy agyból, akkor megy pénztárcából.
Ebben az országban mindenki azt keresi, miért nem vonatkozik rá a törvény. Ott meg nem sikk megszegni a törvényt. Igen. ott a láma kimegy a külsőbe, de a másik láma meg nem villog, mert tudja, hogy mi a szabály.
Ennyi.

zyl187 2012.07.06. 10:43:47

@webmestar: Spanyolban és Portugáliában nem voltam, a zolászokat ismerem. Osztrák, német, belga, luxembourg, hollandia ahová sokat járok és ott biztos ugyan a magas büntetés miatt, de sokkal jobban adják elő a vezetést. Tényleg szar volt hazajönni és ismét küzdeni a sok paraszt, béna gyökérrel. (tisztelet a kivételnek.) A románokat hagyjuk, akik kanyarban záróvonalnál simán előznek. Dögöljenek meg, ha úgy jobb nekik. A Franciáknál csak busszal voltam és besörözve alukáltam az út nagy részén. Nem hinném, h valaha nekivágok kocsival spanyolnak, vagy portugálnak. Neked sok sikert továbbra is :)

Pj0tr 2012.07.06. 12:43:22

Egyszer már leírtam egy hasonló témájú posztban:
Adott két sáv. A külső cammog a maga 90-100as tempójában jómagam pedig egy nem hitelesített GPS szerint 130-135el a belsőben.
Igen elismerem, hogy nincs erős autóm (75 ló volt benne 14 éve) és nem is irigylem azokat akiknek van.
Ezek után magyarázd már el nekem legyél olyan kedves, hogy miért kellene kimennem a külsőbe 90-100ra lassítani, ha utána nem fogok tudni visszasorolni, hiszen jó pár perc mire ismét elérem ezt a tempót, addigra pedig már 4-5 SZABÁLYOSAN 130al tempózó autó is letol, vagyis még el sem értem az utazómat már takarodhatok ki. Ekkor már nem arról beszélünk, hogy 1-2 percet veszítek, hiszen az időm nagy részét az általam preferált sebességnél 30%al lassabban kell megtennem, ami végeredményben 15-20%os időhátrányt jelent. Ez lássuk be egy 2-3 órás út esetén már +fél óra. És akkor még nem beszéltem arról, hogy kinek küldjem a számlát a tankolásról, mert a sok lassít-gyorsít menet alatt értelemszerűen többet fogyaszt az autóm. És akkor még nem is vagyok habzószájú zöld, hogy a károsanyagkibocsátás miatt tépjem a számat, pedig 1 autóra még ne tűnik soknak, de ha 40 "nekem szabad takarodj a külsőbe" úr megcsinálja ezt 100 autóssal az csak abban a 2-4 órás intervallumban 4000 ilyen kis lassít gyorsít esemény.
Tudja valaki esetleg, hogy hol lehet hitelesíteni a GPS-t. A szavaitokból úgy veszem le, hogy ha hiteles a mérőm, akkor nem tolhatnak le, hiszem attól függetlenül, hogy nem kapják el a rend éber őrei még tény marad a szabálysértés.
A 130 egyébként még sok is Magyarországra, mert sajnos a nagyon sok a 10-20 éves még csak nem is rendesen karbantartott gép, amik lehet, hogy még fel tudnak gyorsítani akár 160is is, azonban mindenki megfeledkezik arról, hogy meg is kell tudni állni.
(Mielőtt belémköttök. Rendesen bánok a gépsárkánnyal. Bármi para van meg az szakihoz, mert én tisztában vagyok azzal, hogy nem ahhoz kell a pénz hogy kifizessem, hanem, hogy fenntartsam (benzin, biztosítás, !!karbantartás!!)

dzsaszper 2012.07.06. 13:35:49

@flea: @Pirx:
Idézem a lényeges szabályz. Egyszerű párhuzamos közlekedés, picit tovább van variálva 3 sávra és lakott területre (utóbbi nyilván nem releváns autópályán).

Szóval a lényeg:
36. § (2)
"A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat."

1. Előzés befejezése után kell visszatérni.
2. bizonyos járművekkel szabad benn maradni, ha nem akadályozol másokat
3. ha nem lehet visszatérni -- tehát folyamatos előzést hajtasz végre és még nem fejezted be -- akkor akkor folyamatosan benn haladhatsz. Ebben az esetben nem feltétel, hogy ne akadályozz.

a 3. értelmezéséhez fontos az, hogy előzni csak akkor szabad, ha az előzött jármű zavarása nélkül vissza tudsz térni. Ha úgy térsz vissza, hogy nincs előtted és utánad meg a követési távolság (a tied és az előzött járműé), akkor veszélyeztetsz tehát zavarsz is.

Épp ezért 130-as tempónál száraz úttesten jó látási viszonyok mellett az előzött jármű sebességének függvényében kb. 150 - 200 méteres lukig fennáll a "folyamatosan haladhat" eset, aminél nem feltétel, hogy ne akadályozd a mögötted jövőt.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.06. 14:06:50

@Pirx: "Értem én az indulatodat, de nyugi! Attól, hogy nagyobb autód van valakinél, még nem vagy több nála!"
Te milyen indulatról beszélsz? Nyugodj meg, itt csak Te pörögsz. Csak jeleztem, hogy attól, mert a másik szabálytalan, köteles vagy elsőbbséget adni Neki.

"de nem hinném, hogy minden gyorshajtó órája pontos, és csak az enyém nem."

Tényleg nem tudhatod mennyit mutat a másik órája... Ezen kár tovább pörögni.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.06. 14:22:09

@Pj0tr: "Tudja valaki esetleg, hogy hol lehet hitelesíteni a GPS-t." : www.ring.hu/mkeh_hun.html

De valszeg nem fogják megcsinálni, de ha meg is csinálják:
-A rendőrség akkor is a saját mérőeszközével mér, és nem érdekli a Tied mit mutat
-A másik autóban ülő továbbra is a saját műszerét látja.

Jó ötlet az út szélére kirakott sebességmérő, ami mutatja a sebességed.

flea 2012.07.06. 14:32:32

@dzsaszper: félreértés ne essék, nem helyeslem a gyorshajtást, az elégtelen követési távolság tartását és úgy általában az úton való jaszkarizást. Mindenki kibírja azt a +10 másodpercet, amíg a pályán valaki kimegy előle a külsőbe, folyamatos forgalomban pedig azt a +10 percet is kibírja, amíg állandóan előtte haladnak.

Aki viszont pusztán azért nem megy ki, mert szerinte ő már a megengedett maximummal halad, ezért mögötte sziréna nélkül senki sem érkezhet, aki pedig mégis, az kapja be... nos, az nemcsak antiszociális, hanem még szabálytalan is. Még abban az esetben is, ha a mögötte érkező is tényleg az.

dr. Bubó 2012.07.06. 14:33:57

@flea: lexarom...

letolom, vagy megelőzöm jobbról...

mer én szociális vagyok...

dr. Bubó 2012.07.06. 14:35:53

@flea: vagy még az lehet, ha ráérek

ezt a 130as hitelesített köcsögöt megelőzöm és elé állok a belsőben 90 nel...ha látom, hogy már mögötte idegeskednek és akár bele is mentek akkor újra beletaposok...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.06. 14:38:25

@dr. Bubó: Nem. Te csak simán Troll vagy. Silent fénykorában már rég kib@szott volna.

Kowalski76 2012.07.06. 14:40:31

Pj0tr 2012.07.06. 12:43:22
"Ezek után magyarázd már el nekem legyél olyan kedves, hogy miért kellene kimennem a külsőbe 90-100ra lassítani, ha utána nem fogok tudni visszasorolni, hiszen jó pár perc mire ismét elérem ezt a tempót, addigra pedig már 4-5 SZABÁLYOSAN 130al tempózó autó is letol, vagyis még el sem értem az utazómat már takarodhatok ki"

Atlag alatti menetdinamikaju autoval nem kene folyamatosan a belso savban elozni. Vagy autot kene cserelni, vagy kene tudni viselni az idonkenti 100-110-et is a kulsoben. Ne gyere legyszi kifogasokkal, en is palyaztam mar szar autoval, es eszembe se jutott volna magam mogott sort gyujteni a belsoben. Akkor eloztem amikor nem jott senki, ha utolertek jeleztem hogy ki fogok menni amint befejezem. Tudtam hol a helyem.

dr. Bubó 2012.07.06. 14:41:01

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): ha a külső szabad akkor huzzonk ki a po:cs... nincs mese... mindegy a sebesség....

te mit akarsz?

flea 2012.07.06. 14:43:19

@dzsaszper: amúgy ha csak 1 autó jön mögötted, kisebb "lukba" is kimehetsz, hiszen ha pont ekkor kezd mindenki vészfékezni a külsőben, akkor is marad időd a belsőbe visszatérni. Ha többen is jönnek, vagy nem látod, ez már nyilván nem pálya.

Az ilyen "kimehetnék, de már jönnék is vissza" határesetekben meg azt is megteheted, hogy egyet elengedsz, de már rögtön mire melléd ér, visszarakod az indexet balra, majd visszasorolsz mögé. Ha elég nagy sebességkülönbség van köztetek, nagyon kis követési távra is visszasorolhatsz, hiszen ha intenzíven fékezni kezd, az alacsonyabb sebességed miatt meg tudsz állni mögötte (gyakorlatilag annyi kell, hogy te is tudj úgy fékezni, mint ő, és a reakcióidőd rövidebb legyen, mint amíg ő visszalassul a te tempódra).

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.06. 14:46:56

@flea: Én is azt szoktam, hogy ha utolér, kimegyek, és már teszem is vissza az indexet. 5% siet, mert rájön, hogy mit akarok, 5% troll beál mellém, és élvezi, hogy a közben utolért kamion miatt fékeznem kell, a maradék 90% meg 10 óra 10 perccel markolja a kormányt, és fel sem tűnik Neki, hogy a kasznin túl is van élet...

qwertzu 2012.07.06. 14:46:58

@dzsaszper: Ez elméletileg jó, szerintem is így kéne. A probléma az, hogy ha van 50 méter két kamion között, akkor a parasztja biztos megelőz jobbról. "Mert ha van hely jobbról előzni, akkor kis is mehettél volna."

dr. Bubó 2012.07.06. 14:48:17

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): egyébként én még 210 zel is kimegyek a külsőbe...

minden autónál van gyorsabb...

ja... és a legnagyobb buli (mult hétvégén is így volt) a háromsávoson feljönni pestre... 180nal a külsőben... mer a mazsolák csak a két belsőt hasznájják...

gondolom asziszik hogy a legkülső az ojjan mint a buszsáv, csak KAMION oknak, vagy TGK sáv... de hétvégén egy darab se szokott lenni...

így VIP sáv nekem... qva jo... szerintem nagyon vicces...

flea 2012.07.06. 14:53:09

@Pj0tr: @Kowalski76: ehhez még annyit: a számlát a tankolásról nyugodtan tartsd meg, sőt örülj neki. Gyengébb autóknál a 130-hoz akkora fordulatszám kell, hogy sokkal többet eszik, mint 100-110 körül.

Konkrét ismerős Daewoo Kalosa Budapest-Fonyód közötti, túlnyomórészt pályás közlekedésnél 8,5 körül eszik, ha az utazót 130-ra lövöd be, és 6,5 alatt, ha 105-re, miközben az út időigénye ettől 15 perccel nő meg (ugyanis nem haladsz állandóan az utazó tempódban).

A "pár perc, mire felgyorsulok megint 130-ra" érvelést is vitatnám. Az említett Kalosban egy 1.4-es Daewoo-motor köhög, ami az én szerény véleményem szerint egész egyszerűen szar. Ezzel együtt 90-nél meg lehet vele tenni, hogy bevered hármasba, másodpercek alatt megvan a 110, onnan négyesben újabb másodpercek alatt a 130. (És a fordulatot sem vitted 5000 fölé, ami 130-nál ötösben is 4000 fölött van!) Hacsak nem valami VW bogár oldtimerrel közlekedsz, a 90-130 nem tarthat tovább egy percnél még enyhe emelkedőn sem. Ha meg tovább tart, akkor lásd Kowalski hozzászólását.

flea 2012.07.06. 14:56:33

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): mellém még sosem álltak így be. Szerintem aki ilyet csinál, azt előzőleg már felidegesítetted valamivel. (Persze lehet, hogy nem csináltál semmi rosszat, van, akinek nem lehet és nem is kell megfelelni.)

dzsaszper 2012.07.06. 15:10:22

@qwertzu: ez a cikázó láma, aki a többiek követési távolságán élősködik.

dzsaszper 2012.07.06. 15:14:47

@flea: amennyire értettem, nem az egy autós esetről volt szó, hanem arról. hogy nem tudna visszasorolni.

Amúgy 1-1 autót el szoktam engedni ennél kisebb luknál (azért a saját követési távom legyen meg). De sajnos nagyon nem szoktak előzékenyek lenni, ha van még valaki, vagy épp nagy sebességgel érkezik hátulról. Szóval ez tényleg csak az 1 autó távolságból működik.

Amúgy a németeknél lazán kimennek eléd előzni, ha nem kell vészfékezned. Aki gyors, az számíthat rá, arra is, hogy egy kamion 82-vel fogja előzni a 80-nal menő kamiont, és fékezhet 180-ról 82-re.

pengusz 2012.07.06. 16:23:03

A lényeg, hogy a fontos embereket mindenki feltartja. Rájuk amúgy sem vonatkozik semmilyen szabály. A feltartás pedig a legsúlyosabb bűncselekmény. A KRESZ 115§ 20. bekezdés a. pontja is kitér erre: "Aki nem segíti a fontos, siető embereket, az feltartás bűncselekményét követi el. Ilyen esetben a siető, fontos ember a következő rendőri intézkedéseket foganatosíthatja:
1. Nem köteles betartani a követési távolságot
2. Jobbról előzhet
3. Nem vonatkoznak rá a sebességhatárok (bár ezt a 172§ 81. pontja is kimondja)
4. Folyamatosan dudálhat, villoghat.
5. Esetleges előzés esetén büntetőfékezést foganatosíthat."
:P
:D

pengusz 2012.07.06. 16:31:22

Apósékhoz régen sokat mentünk M7-esen, de szerencsére idén kipróbáltuk a 6-os felé (aztán Dunaújvárosnál el Nagyvenyim felé). Fél órával több az út, nem kell matricát venni, szép a táj, a kocsi kevesebbet eszik, szinte teljesen kihalt az út, holt nyugi minden. Persze én megengedhetem azt a fél óra pluszt magamnak, nem vagyok annyira fontos ember :)
Vagy hogy is van: " A fontos ember nem siet, mert megvárják" :D

pengusz 2012.07.06. 16:44:53

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):
"Szabálytalan akkor lesz, ha a hatóság elkapja. rábizonyítja."
Ennyivel a belső sávban 130-cal haladóra sem mondhatja a mögötte szabályosan 180-nal haladó, jobbról előzgető kurvafontos ember, hogy ő szabálytalan, mert feltartja őt. Majd ha a hatóság elkapja, és lesz jogerős ítélet... Nem kell egyből önkéntesrendőrködni, jobbról előzgetve, befékezni előtte stb. A 180-nal haladó gépjármű vezetőjének sincs JOGKÖRE megítélni, hogy az előtte haladó autó szabálytalanul közlekedik-e vagy sem.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.07.06. 17:24:36

@cso zsi: "Az M1, és a 10-es erősen más irányba vezetnek"

Hátőőő, azért ha ránézünk a térképre nem ezt látni...Mind a kettő Pest felől megy északnyugat-Magyarország felé...Nálam ami erősen más irányba vezet az az M3-as vs M7-es... :D

qwertzu 2012.07.06. 18:46:55

@pengusz: Ennyi.
Ja és persze a bicikliseket se ekézzük mert átmennek a piroson. Nincs jogkörünk eldönteni, hogy szabályos-e vagy sem.

D4D 2012.07.06. 22:26:59

@Pirx: Németeknél bal index a szabályos jelzése annak, hogy feltart az előtted haladó. A villogás csak utána engedett.

D4D 2012.07.06. 22:29:23

@Pj0tr:
A KRESZ azt írja, hogy a gyorsabban haladót el kell engedned.

Ennyi.

Kowalski76 2012.07.07. 12:45:18

flea 2012.07.06. 14:53:09
"@Pj0tr: @Kowalski76: ehhez még annyit: a számlát a tankolásról nyugodtan tartsd meg, sőt örülj neki. Gyengébb autóknál a 130-hoz akkora fordulatszám kell, hogy sokkal többet eszik, mint 100-110 körül."

Egyetertek. Nemcsak a benzinkoltseg, az idgeskedes is kevesebb lenne... neki es a mogotte jovoknek is.

fezoGT 2012.07.07. 19:37:37

Ez a poszt meg se született volna ha az M7 felújitásakor (cirka 10 éve) egy kicsit előrelátóbbak a tervezők és nem csak Fehérvárig hanem Siófokig megcsinálják a 2x3 sávot. Oda-vissza! Jól megnéztem mert sokat járok rajta, igenis elférne. Ehelyett van ez a felemás 3+2, meg egy olyan M6 amin Szekszárd alatt elmegy óránként 20 autó, de gyengébb napokon még annyi sem.

Amúgy meg gmaps dugófigyelő bekapcs (de mégjobb ha van TMC vevő is) és már kész is a világbéke. A sok láma meg gnú hadd tapossa törje egymást...

Reggie 2012.07.07. 20:08:28

@vidifan: Sokat nem segitene, erre jo pelda a harom savos szakasz: mindenki a kozepsoben vagy a belsoben megy. Haladni csak a kulsoben lehet, de megakaszt ha egy kamiont meg kell elozni es nem ritkan ket savot is beljebb kell menni.

fezoGT 2012.07.07. 22:59:12

@Reggie: de, segítene. Sőt a világ boldogabbik felén számos olyan hely van ahol még az irányokat is váltogatják, akár naponta többször is. Igaz hogy ott kissé más a lépték, de az ötlet jó.

Én is unom a sok középsősávozót, de még mindig jobb őket körbeautózni mint helybenjárni. 3 sávnál aki sietni akar az viszonylag nyugodtan haladhat a belsőben, nemigen kell 130 alá lassítani, de sokszor végig lehet menni 150-160al is anélkül hogy villogni kelljen (azt amúgy se szoktam, inkább balindex). Továbbá az se mind1, hogy egy classic utoléréses balesetnél 1, vagy 2 sáv marad szabadon.

Le volt zárva, teljesen szét volt szedve, mégse csinálták meg, máig nem értem miért...

Iza Béla (törölt) 2012.07.08. 23:14:55

Na ezért kell elkerülni hétvégén a Balatont...

Iza Béla (törölt) 2012.07.08. 23:20:56

@zyl187: Az olaszoknál csak azt nem lehet tudni előre, hogy miért van bünti és miért nincs. Amúgy azolaszok vezetni tudnak, a németek meg max. otthon közlekedni. Az olaszok mennek, ahogy tudnak.

2012.07.09. 02:54:37

Tegnap este vasárnaphoz méltatlanul csodálatos volt a közlekedés az M7-en a Balaton-Bp. menetvonalon.
Aligáról 50 perc volt este 8-as indulással, mindenki szépen 120-140-el, viszonylag jobbra tartva, semmilyen leállósávos román vagy villogós BMW-s nem volt. Nem is hittem el, hogy ez Magyarországon történik.

csabapayne · http://kulturcseppek.blog.hu/ 2012.07.09. 07:06:39

Nekem szerencsém van, mert ha Pestre kell menni, akkor mindig a másik oldalon halad a "csorda". És így sem ritka a fentebb felvázolt állatfaj. Bár volt "szerencsém" párszor pénteken az M7-en a Balaton felé haladni... az egy rémálom, mert akkor ezek a barmok nagy létszámban egyszerre vannak jelen.

Az autóm nem nagy teljesítményű, de a 130-cal még gond nélkül megy. A legidegesítőbb az a tulok, amelyik jön 160-nal és hiába látja, hogy kamiont előzök 130-cal, ő akkor is rámászik a seggemre, pedig ahogy lehet, visszasorolok a külsőbe. Az ilyen tulkok, akkor is rámásznak a másikra, amikor a belső sáv is "telített".
Folyt. köv...

csabapayne · http://kulturcseppek.blog.hu/ 2012.07.09. 07:21:24

Pénteken a Balaton felé a külső sáv eleve "halott". Buszok, kamionok, lassabb utánfutósok...stb. Aki pedig ilyenkor 110-zel (max. 120-szal) megy, az "ott ragad" a belső sávban, mert csak azt látja, hogy: "gyorsabb vagyok ennél is... meg ennél is... meg még ennél is... f**zom fog bemenni mögéjük"

És sajnos valahol igaza van, mert ha egyszer visszasorol ekkora forgalom mellett, akkor lesheti, hogy mikor engedik őt vissza, ha mindig csak egy-egy kamiont akar megelőzni szabályosan.

Mert jönnek a "sebességhuszárok", akik minden bizonnyal erős hányingert éreznek, ha csak 2 percig is lassabban kell menniük, mint 130. Ezáltal beáll a külső sáv, a belső sáv pedig rapszodikusan halad. Aztán valamelyik baromállat, aki nem képes tartani a követési távolságot, persze hogy ráfut az előtte lévőre előbb-utóbb. Mivel vannak olyan idióták is, akik csak úgy beugrálnak a külső sávból 100-zal, egy szabályosan haladó elé, aki kénytelen fékezni, a baromarc pedig beleszalad.

Folyt köv...

csabapayne · http://kulturcseppek.blog.hu/ 2012.07.09. 07:41:51

Ilyen esetekben az lenne ideális, ha belső sáv ráállna egy kényelmes 110-130 közötti tempóra. És gyakrabban beengednék a külsőből a buszokat, kamionokat előző autósokat. Bennük is nagyobb hajlam lesz visszasorolni, mert látja, hogy belsőben sem kretének módjára egymás seggében haladnak. (Ilyet Szlovéniában tapasztaltam)
Sokkal biztonságosabb nagy forgalom mellett kicsit lassabban, de egyenletesebben haladni, sőt ilyenkor még haladni is lehet.

Itt Magyarországon az autópályás vezetési morál mesebeli téveszméken alapszik... hogy az autópálya valami nagy sebességű játszótér, ahol az erősebb kutya b***ik, és ha mindenkinél gyorsabban mész, akkor te vagy a király. Ha csak majdnem mindenkinél gyorsabban, akkor gróf, a többiek pedig parasztok. Aztán ott vannak a "buzik", akik úgy gondolják, hogy nekik joguk van bárhol, bármikor, bármelyik sávban "felvonulni".

Nem is csoda, hogy Magyarországon a vezetési morált ez a fajta frusztráltság és komplexusok jellemzik. Pesten az egy hét alatt felgyűlt feszültséget próbálják "levezetni" az M7-esen.

qwertzu 2012.07.09. 10:27:26

Üzenném mindenkinek, hogy ha nem sikerül reggel hatkor elindulnod, akkor az autópálya mindig jobb választás a főútnál. És szerintem olcsóbb is. Akkor is ha csak ötvennel lehet rajta haladni. A Gárdony központjában lévő lámpa miatt 4 kilométeres sor jött össze. És ez csak egy lámpa az úton.

Skodakék Fábia 2012.07.09. 15:10:31

Szerintem meg csak a marhák indulnak el pénteken meg szombaton a Balcsira.

Alikam 2012.07.09. 16:38:21

@qwertzu: hülyeség, lehetne 130-al haladni tömegben is, csak a probléma az, hogy ilyenkor mindenki előveszi a leszarósabb énjét.

Pl. a külső sávban tényleg van vagy 500 méternyi üres sávrész, de inkább a belsőben megy 115-el, nehogy véletlenül kimenjen és kint ragadjon.

Vagy látja, hogy jönnek mögötte, de azért 100-al kielőz.

Ezek ugyanazok a tudatlan marhák, akiket a gyér forgalomban is megtalálsz csak mivel jó időben, hétvégén 3x akkora a forgalom, az ilyenek romboló hatása is nagyobb, jobban érezhető.

Normális, rutinos közlekedéssel nagy forgalomban is lehetőség lenne a belső sávban fixen 130-al menni.

Hozzáteszem valóban ugyanúgy megvannak azok, akik még ilyen forgalomban is 160-al akarnak menni aztán jön a színház, rámászik, villant, sáv szélére húzódik aztán konstatlálja, hogy kb. 150 autót kéne lenyomnia és ilyenkor a 99,9% azért veszi a lapot, hogy azt úgysem lehet.

dzsaszper 2012.07.09. 17:02:44

@Alikam: ha egy 70-nel menő teherautó(sor)t előz ki valaki 100-zal, miközben te 130-cal érkezel, az szerintem korrekt (hiszen legalább akkora a sebességkülönbség közte és a teherautó(sor) közt mint közted és közte.

Az autópálya nem magánút, és nincs megkülönböztető jelzésed => néha egy ideig tűrni kell, hogy a lasabak is előzzenek.

Az viszont korrekt, hogy ha van 200 m luk az előzött kocsisorban, akkor menjen ki.

665 2012.07.09. 18:29:33

Na ezeket a hülyékett én se birom. Én ikább megelözöm mindet, az a legjobb módcer

fezoGT 2012.07.10. 01:02:53

@Alikam: szvsz ez nem csak rutin kérdése. Pont az ilyen zűrős és gyakran beduguló helyekre mint az M7 kell a 3 sáv, hogy még nagy forgalomban is a belső azért haladós maradjon és be tudjon állni vmilyen hozzávetőleges rend. A hazai viszonyokat tekintve nagyjából 3 sebességcsoportot tudok elképzelni:

kamion+busz+egyéb lassú (70-90)
tötymörgős-spórolós (100-120)
haladós (130+)

2 sávon egyszerüen fizikailag nincs elég hely. Persze ez csak akkor igaz ha bedugul. Míg 3 sávra szépen eloszlik, nyilván lesz ott is feltartás de mennyiségében jóval kevesebb és minőségében is más (nagyon nem mind1 hogy 130ról 80ra vagy 110-re fékezve sorolsz ki)

Integrált Szerverterror 2012.07.10. 01:41:52

@dzsaszper: Aha, a sebességkülönbség ugyanannyi csak a féktávolság meg rohadtul a kétszerese. És utóbbi a lényeg.

dr. Bubó 2012.07.10. 06:29:26

@vidifan: bulsit...

egyedül a világon nálunk hasznájják a 3 sávot 2 sávosnak...

a külső üres... 7végén nincsenek kamionok... tök felelsleges...

illetve csak én járok ott 160-180nal... de nekem nem fonntos...

dzsaszper 2012.07.10. 09:21:04

@Integrált Szerverterror: a féktávolság csak akkor számít, ha hirtelen fékezésre (vagy irányváltásra) kényszerít, ergo veszélyeztet és nem adja meg az egyenesen haladónak az elsőbbséget -- emlékeztetőül: az elsőbbségre kötelezett nem kényszerítheti az elsőbbséggel rendelkezőt sebességének vagy irányának _hirtelen_ megváltoztatására.

Ha nem veszélyeztet, akkor előzés céljából nyugodtan akadályozhat. Ezt a párhuzamos közlekedés szabályai megengedik. Hacsak nincs 120-as legkisebb megengedett sebesség a belső sávban...

Ennek kapcsán a belső sávban száguldó mennyémá lámák magatartása a Galaxis Útikalauz újságíró magatartására emlékeztet, aki egy államadósságnyi számlát halmoz fel, hogy életveszélybe keverje magát és ezért hivatkozhasson arra, hogy ő a Galaxis Útikalauz újságírója... inkább az életveszély, minthogy akadályozzanak...

Hozzáteszem mindenhol úgy kell megválasztani a sebességet, hogy minden olyan akadályra fel legyél készülve, amire az adott helyen számítani lehet.

Ha nem vagy felkészülve arra, hogy egy kanyar után utolérsz egy 60-nal cammogó teherautót 62-vel előző kispolákot, akkor nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően választottad meg a sebességedet. Ez az igazán veszélyes (a követési távolság be nem tartása mellett), nem a fix sebességhatár átlépése.

dzsaszper 2012.07.10. 09:22:45

@vidifan: ez csak általában van így. Ugye a kamionok csak ilyen helyen előzhetnek, ezért gyakran meg is teszik. Pillanatok alatt kialakulhat a helyzet, amikor a spórolósak és a haladósak egy sávba kényszerülnek.

Pj0tr 2012.07.10. 12:42:11

@Kowalski76: Már ne is haragudj, de fejtsed ki, azt a részt, hogy tudjam hol a helyem.
Attól, hogy nem egy 150 LEs kocsi van a seggem alatt még közlekedhetem 130-al. Ez nem kinek van nagyobb f@sza verseny.
Én nem csorbítom a jogod, hogy 130-al menj, szóval légyszíves te se az enyémet. És mielőtt belekötsz. 130+al nincs jogod menni, szóval nem akadályozlak. Majd ha kéken villogsz és közben szirénázol is akkor biztos lehetsz benne, hogy észre sem fogod venni, hogy ott voltam.
Ettől függetlenül megnyugodhatsz, el szoktam engedni a nagyon fontos embereket akik annyira sietnek, hogy sz@rnak mások fejére. Nem irigylem őket.
A kocsim pedig köszöni szépen jól van. Idén tölti be a 15. szülinapját és egy 1,4es Mégane. Mint írtam már biztos nincs meg benne az egész ménes amit a gyárban beletettek, de a 160-170et még ki tudom autózni, de minek? Nem az a fontos számomra, hogy nyomjam a gázt. Tisztában vagyok vele, hogy nem egy csodajárgány, de én szeretem. Már csak azért sem megyek vele gyorsan, mert nem az a kunszt, hogy felgyorsulj 160-ra, hanem hogy úgy érd el a 0-t, hogy egyben vagy...
Azzal is megnyugtatlak, hogy az általam vázolt példa azért ritka. Használom a visszapillantókat és már messziről kiszúrom a nálam gyorsabbakat, és elengedem őket...
Igaz autópályán főleg 7végén megyek és csak alkalmanént hét közben, de akkor utálom a sok előzgető kamiont, mert az még szerintem is vicc amikor 80al kell haladni a pályán.

A kommentjeim csak részben provokációk. Én nagyon szívesen elengedek bárkit. DE ne ez legyen az elvárás! Mert azt nem szeretem, amikor azt várják el, hogy ne legyek útban, ha nekik gyorsan van kedvük menni.
Peace

lucifercsira 2012.07.10. 13:26:43

@cso zsi: Mondjuk én még ma is 50-esnek hívom. Dabasi vagyok :)

Integrált Szerverterror 2012.07.10. 13:41:19

@dzsaszper: Szép közhely-csokor... Saját gondolataid nincsenek?

Amúgy mintha kielőzésről meg 130-cal a belsőben ˝száguldva˝ éppen akkor érkezésről lett volna szó. Ez nem akadályozás hanem egyszerűen az elsőbbség meg nem adása. De mindegy, számítani kell erre is, ez tény.

A féktávolságról meg csak annyit, hogy ahány méter alatt te lelassítasz 100-ról 70-re a belső sávban 130-cal jövő még a fékpedálra sem lépett rá. Magyarul amíg te kényelmesen lelassítasz a kamion mögött addig a belsősávosnak keményen fékeznie kell, hogy ne menjen beléd, ha kijössz. Ez úgy értendő, hogy a kamion és közted, valamint a belsősávos és közted ugyanakkora távolság van.

dzsaszper 2012.07.10. 15:28:03

@Integrált Szerverterror: én maradok a KRESZnél és a fizikánál, a saját gondolatokkal ezektől nem térek el :P

nem volt egyértelmű, a gyorsabb jármű éppen hova ér. A kielőző seggébe vagy pár tíz méterrel mögé és csak felfut rá? Mellesleg: Defenzyven vagy mindenkit letolok stílusban vezet? (utóbbi esetén 1:1)

miután kevered a követési távolságot a féktávolsággal, nem is várom el, hogy különböző sebességű járművek közt követési távolságot tudj számolni. Mindenesetre marhaság amit írtál a 130-as reakcióúttal és a 100-ról 70-re követési távolsággal kapcsolatban.

flea 2012.07.10. 15:40:05

@Pj0tr: már többen elmondták, hogy

- Nincs lehetőséged technikailag arra, hogy megállapítsd, mennyivel érkezik meg valaki mögéd (bár persze elég nagy különbség esetén azért lehet nyilvánvaló).

- Ha a sebességkorlátozást túllépve érkezik, te pedig nem mész ki előle, akkor nem az van, hogy neked van igazad, hanem az, hogy te is szabálytalan vagy. (Meg ő is, de ehhez neked semmi közöd.)

Emellett jó lenne, ha eldöntenéd, hogy olyan autód van, aminek percekig tart 90-ről 130-ra gyorsulni, vagy olyan, ami "köszöni szépen, jól van" és 160-170-et még tudna. Jelenleg ugyanis úgy tűnik, mintha az alapján váltogatnád az állításaidat, hogy mikor milyen érvelés tűnik tetszetősnek.

flea 2012.07.10. 15:52:19

@dzsaszper: ha jól látom, az az állítás, hogy a 100-ról 70-re fékezés alatt megtett út nagyjából megegyezik a 130-cal közlekedő reakcióútjával.

Konkrét adatokkal: 5,8 m/s2 lassulás esetén a 100-ról 70-re lassításhoz 1,44 s kell, ami alatt 33,92 m-t teszel meg. Az átlagos reakcióidő (fékkésedelmi idővel együtt) 1 s, egy 130-cal közlekedő autó ennyi idő alatt 36,11 m-t tesz meg, tehát picit többet. Mi a hülyeség?

(Adatok innen: www.biztonsagautosiskola.hu/a_fekezes_helyes_technikaja.pdf )

Integrált Szerverterror 2012.07.10. 16:22:03

@dzsaszper: Látod, ezért vannak az „egyszer csak megáll a sor tíz percre a fasz tudja miért, de jobb esetben pár perc múlva megyünk tovább de se baleset se útlezárás˝ dugók meg rosszabb esetben a ráfutásos balesetek az ilyen mezei lámák miatt, akik szerint ez marhaság.

Alikam 2012.07.10. 16:26:55

@dzsaszper: hát szerinted korrekt, szerintem nem. Egyfelől nem a kamion sebességét kell ilyenkor nézni, hanem annak a sebességét aki elé kivágsz 100-al.

És ilyesformán bizony gond, ha valaki 100-al előz.

De amúgy ha a követési távolságot betartaná, és felgyorsulna mielőtt az előzésbe kezd, akkor nem lenne gond.

Vagy ha nem bírja az autó, akkor lejtős szakaszon ugorna neki, szóval lenne alternatíva csak sajnos inkább a leszarom tablettát veszi be és nem érdekli, hogy neked fékezned kell mögötte, ő akkor is belekezd az előzésbe.

dzsaszper 2012.07.10. 17:04:37

@flea: csak a fékutat számoltad az első esetben. Követési távolságról volt szó, a reakcióidő ott is játszik.

dzsaszper 2012.07.10. 17:06:28

@Integrált Szerverterror: ha a ráfutásos baleset hátrébb keletkezik, akkor azt a hátrébb lévő mennyémá vagy cikázó láma okozta.
Egyébként közút, ez van, van hogy nem lehet 130-cal menni, hanem fél percekre le kell lassulni időnként horribile dictu 100-ra. Építs magánúthálózatot, ha nem tetszik.

dzsaszper 2012.07.10. 17:08:01

@Alikam: persze hogy a mögötted jövő sebességét és távolságát kell nézni. Ki vitatkozott ezzel? Ha elég messze van ahhoz, hogy csak finoman kelljen rálépnie a fékre és nem satuznia, akkor csak akadályozás. Azt meg előzés céljából szabad.

dzsaszper 2012.07.10. 17:43:24

amúgy a legjobb, hogy amikor sokszor leírtam, hogy ha nincs elsőbbségi helyzet, ki lehet menni 100-zal és megkezdeni az előzést. Mindenki azzal jön, hogy de nem adja meg az elsőbbséget. Ha nincs elsőbbségi helyzet, akkor milyen elsőbbséget nem ad meg?!

Szerintem sok mennyémá lámát az frusztrál, hogy nem használhat megkülönböztető jelzéseket. És vannak önkéntes rendőr lámák akik bennragadnak, és ők is hasonlóan veszélyesek, valóban.
De a 100-zal kielőző gnú, aki az előzés befejeztével azonnal kimegy, megadva az elsőbbséget kimehet 100-zal előzni, és ha valaki menetközben utoléri megkülönböztető jelzések nélkül, annak ezt az előzést tűrnie kell a KRESZ szerint.

flea 2012.07.10. 17:47:20

@dzsaszper:
"A féktávolságról meg csak annyit, hogy ahány méter alatt te lelassítasz 100-ról 70-re a belső sávban 130-cal jövő még a fékpedálra sem lépett rá."
(lásd @Integrált Szerverterror:)

A "követési távolság" kifejezést nem látom, hiába meresztem a szemem.

dzsaszper 2012.07.10. 17:49:38

@flea: valóban, rossz kommentet néztem, de a lényegen nem változtat.
féktávolságról volt szó. Az meg reakcióidő alatt megtett út + fékút.

flea 2012.07.10. 17:50:31

@dzsaszper: 100-zal kielőzni úgy, hogy tudod jól, hogy sokáig fog tartani és fel fognak mögötted torlódni, valóban nem szabálytalan, viszont tahóság.
100-zal kielőzni úgy, hogy a mögötted érkezőnek intenzíven fékeznie kell, az szabálytalan is.

dzsaszper 2012.07.10. 17:52:47

@flea:
az intenzív fékezésről nem volt vita.
a tahóságról volt. ez azon múlik, mennyire tartanak fel téged. Ha 70-nel tötyögnek előtted, akkor még csak nem is tahóság. Ha 85-tel, akkor valóban az.

flea 2012.07.10. 17:58:54

@dzsaszper: hát, ha nálad úgy működnek a dolgok, hogy miután eldöntötted, hogy előzni vagy fékezni fogsz, még van egy plusz reakcióidőd, akkor igen. :)

Vannak, akiknél a reakcióidő csak olyan esetekben létezik, mikor a döntést egy külső körülmény következtében hozzák meg (pl. felvillan előttük egy féklámpa)...

flea 2012.07.10. 18:00:17

@dzsaszper: valóban múlik az előtted haladó sebességén, de a mögötted érkezőén is.

dzsaszper 2012.07.10. 18:01:45

@flea: a féktávolságot @Integrált Szerverterror: hozta szóba. Ha fékutat írt volna, nem vitatkoztam volna vele.

fezoGT 2012.07.10. 20:14:27

@dr. Bubó: ó pedig már azt hittem te vagy az a rendes gyerek aki takarítja előttem az utat a belsőben és emiatt tudok mindig végigrongyolni 160-al :D de most hogy látom te inkább a külsőben vitézkedsz...

amúgy meg majdcsak szép lassan megszokják a zemberek a 3sávot mint anno a körforgalmat, bár az ott történtekről is szép nagy posztot lehetne írni

fezoGT 2012.07.10. 20:17:32

@dzsaszper: tudtommal ott se lehet előzgetni egymást nagyvassal, bár újabban meg szokták oldani ezt bárhol a leállósáv igénybevételével, aztán ha pont ott állsz lerohadva akkor bízzál benne hogy észrevett...

dzsaszper 2012.07.10. 21:43:46

@vidifan: 7,5 t felett a kétsávos autőpálya éa autóút szakaszokon van előzési tilalom 6-22 óra között. Ahol legalább három sáv van (egy irányba persze) ott előzhetnek, ha külön nincs tiltva.

flea 2012.07.10. 23:10:46

@dzsaszper: ha jól látom, a 100-ról 70-re lassító autó fékútját hasonlítjuk a 130-cal érkező reakcióidő alatti útjával. Minthogy ez (a környező megfogalmazás alapján is) világos, lehet feltételezni, hogy a féktávolság szó csak utalás a témakörre, nem a kettő közül valamelyiknek a definíciója. De azt hiszem, túltárgyaltuk.

Integrált Szerverterror 2012.07.11. 01:32:32

@dzsaszper, neked 0 reakcióidőt szántam, gondolván arra, hogy nem kell megváltozott helyzetre reagálnod így a féktávolságod maga a fékút. Aki a belsőben jön annak meg van reakcióideje. Lehet, hogy pontatlanul fogalmaztam. A kiváltó ok az volt, hogy mindegy-e, hogy én lassítok-e le a külsőben 30-cal, vagy aki elé kimegyek az lassítson le 30-cal. Szerintem nagyon nem. Pláne flea által belinkelt dokumentum ismeretében, amelyben a vészfékasszisztensről írnak. Nagyon durva.

Téma lezárva, mindenki vigyázzon az autójára meg a többiekére:)

dzsaszper 2012.07.11. 09:43:59

@Integrált Szerverterror:
Szóval fékútra gondoltál -- úgy rendben. A nüansznak tűnő megfogalmazásbeli eltérések lényegesek lehetnek.

És az is korrekt, hogy kielőzéskor a hátulról érkező reakcióidejével is kell számolni. Erről sincs vita. Ha megfigyeled, én szoktam az egyik legkövetkezetesebben kiállni a követési távolság figyelembe vétele mellett, ez is annak a speciális esete :)

Amúgy ilyenkor én nem a reakcióidő alatt megtett teljes úttal számolnék. Ha konstans 100-zal előzöl ki, és valaki 130-cal ill. 145-tel jön mögötted, akkor két másodperc alatt (nagy sebességnél illik legalább másfél de inkább két másodperc reakcióidővel számolni, ez egyben tartalék a még gyorsabban érkezőkkel kapcsolatban) 16,67 illetve 25 métert fog közeledni hozzád, és utána kezd majd el lelassítani a te tempódra, ergo 8.33 illetve 12,5 m/s kezdeti sebességkülönbség lesz -- persze ha csak nem ad egy kövér gázt a mennyémá láma. Ha valaki 300 méterrel mögötted látszik, és nem 200 körüli tempóval repeszt, akkor még veszély nélkül megoldható a manőver.

Amúgy épp ezért javasolt nem az utolsó utáni pillanatra tartogatni a sávváltást. Sem a mögötted jövő miatt, hogy őt se érje hirtelen a dolog. De az előzendő jármű miatt sem. Kb. amikor a követési távolságnyira utoléred, már érdemes megkezdeni az előzést -- KRESZ definíció szerint ez az a pillanat, amikor az előző autó elfoglalta a pozíciót az előzéshez és az előzött sebesség- vagy irányváltása már zavarja.
Ez a gyakorlat szabályos és defenzív, de a mennyémá lámák allergiásak rá, a cikázó lámák meg végképp. Tudom őket sajnálni... (és továbbra sem 10 perc feltartásról, hanem 1-2 jármű előzéséről beszélek)

Emmett Brown 2012.07.11. 10:40:39

@dzsaszper: miért előzne ki bárki is konstans 100-zal közepes forgalomnál? (ebben hibázik a poszt, hogy a spórolós lámát kihagyta) épeszű ember lemarad egy kicsit az előzendőtől, majd rágyorsít, hogy a lehető legnagyobb sebességkülönbséggel kezdje meg az előzést.

dzsaszper 2012.07.11. 10:48:06

@Emmett Brown: erre nyilván akkor van szükség, ha nem lehet lendületből előzni. Én azt a szerencsés esetet vettem figyelembe, ha ahogy utolér, már kezdheti az előzést, mert befér.

Ha ez nincs így, akkor jön a lelassítás + rágyorsítás.

D4D 2012.07.17. 10:08:25

Most hétvége:

Szepezd:
70-es tábla van a településen belül, kemény 45-el megyünk.

Almádi és Fűzfő között:
90 a megengedett, de 50-nél többet nem jöttünk.

Zánka és Fövenyes között:
70, még véletlenül sem több. Az egyenesben aztán lelassít 50-re, és 50-es tempóval nézzük a szembeforgalmat.

Nos én ezeket faszlámának hívom.

dzsaszper 2012.07.21. 20:29:31

Szepezd, Almádi és Fűzfő: lehet hogy nem faszláma, hanem műszaki okai vannak a lassú tempónak.
Műszaki hibás jármű vagy egy traktor, akármi.

dzsaszper 2012.07.24. 22:04:04

@D4D: annyit akartam mondani, hogy néha a műszaki ok nem nyilvánvaló más számára.

Sőt, van aki fáradtan inkább lassan vezet -- szerintem ilyenkor félre kell állni tornázni inkább...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.07.26. 16:00:04

@D4D: Én ilyenkor az előzési szándékom a kresz által megengedett hangjelzéssel jelzem. Hosszan, akár 10km-en keresztül is, hiszen nincs korlátozva.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása