Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Jég és hó - az igazi próbatétel

2012.12.17. 09:23 :: Don Blasius

Valahogy az időjárás is úgy szervezte, de a Michelin Alpin4-ről szóló ötrészes tesztsorozatunk utolsó fejezetére maradt az, ami egy téli gumi szempontjából leginkább érdekes; vajon hogyan viselkedik az abroncs hóban vagy jégen, amikor a tapadás már tényleg kritikus lehet. Néhány napot leszámítva Budapestet elkerülte a havazás és egyéb csapadékból is viszonylag kevés volt, de biztos azért sokan emlékeznek múlt hét csütörtök estére, amikor az egész főváros lebénult a havas, majd ónos esőt követően. Vajon hányan próbálhattak még ilyenkor is nyári gumival közlekedni? Felüljárókon teljesen álló sorokat láttam, köztük beragadt FKF-es autókkal, így aztán ők sem tudtak dolgozni, pedig nagy szükség volt rájuk.

Driving_on_the_lake_by_matophoto.jpg

Hogyan hatott ez a az Alpin4-esekre? Tették a dolgukat, de azért már érezni lehetett, hogy néha akaratlanul is megtaláltam a határokat; egy-egy elindulásnál már kipörgött a kerék, fékezésnél pedig rezgett az ABS. De csak addig, amíg ezt kitapasztaltam és finomabban kezdtem el vezetni. Mert a téli gumi természetesen nem mindenható, ésszel és odafigyeléssel kell ilyenkor is közlekedni. A hirtelen mozdulatokat lehetőleg el kell felejteni, elinduláskor óvatosan csúsztatni a kuplungot, nem ördögtől való a második fokozatban elindulás sem, nem fogunk lefulladni. Lassításkor nagyobb teret engedni a motorféknek és csak finoman nyomkodjuk a féket, ha nem muszáj másképp. Ezért is fontos a helyes sebesség és a szokásosnál nagyobb követési távolság megválasztása. Ha ezeket betartjuk és megfelelő állapotú téli abroncs van az autónkon, akkor már tettünk valamit a biztonságos közlekedésért, persze ez még nem garancia sajnos arra, hogy más nem lesz hülye.

Egy kis technikai kitekintés, miért van az, hogy egyesek szerint a "jégen úgyis reménytelen" helyzetben is jobban viselkedik a téli gumi. Már első fejezetünkben a vezetéstechnikai tréningről beszámolva írtuk; a jeget imitáló műgyanta pályán is hasonló tapadási értékekkel lehet kalkulálni, mint jégen, de a téli és nyári gumi közötti különbség "átjött". Bejön ugyanis az anyagösszetételből eredő tulajdonság, a lágyabb keverékű téli gumi tapadási együtthatója még mindig jobb lesz, mint bármilyen nyárié. A másik pedig a mintázat, egész pontosan az apró lamellák szerepe. Ezek jó mély bevágások, amik mentén a gumi "darabjai" könnyen elmozdulnak, ezáltal jobban idomulva az útfelület állapotához, szinte kapaszkodik az abroncs (nyilván nem annyira, mint a szöges gumi, de ilyet hazánkban úgysem használnak). Havas úton pedig ezek a rugalmas lamellák és a vízelvezető árkok segítenek abban, hogy hó és jég ne ragadjon a gumiba, ezáltal ne veszítse el tapadását. Utóbbi viszonyok között ebben a szezonban még tényleg keveset vezettem, nem úgy mint a tesztelésben részt vevő társam, Hammer, aki videóval is összefoglalta az eddigieket, megkoronázva azt a havas felvételekkel.

Egy téligumi tesztelése nem lehet teljes hó és jég nélkül, így kifejezetten örültem az első decemberi havazásnak, ami kb. 10 centis réteggel lepte be a várost. Igaz, az utakon nem sok maradt belőle, mire másnap reggel az autóhoz jutottam, de szerencsére nem kellett messzire menni hogy havas utat találjak. A Szépvölgyi út legvégén, és a Hármashatár-hegyen akadt latyakos, kissé megjárt és érintetlen szűzhó is. A latyakon átgázolva nem sok különbséget vettem észre a simán csak vizes úthoz képest. A Saab szépen gyorsult, kanyarodott, kezesen viselkedett, fékezésnél csak erős taposásra avatkozott be az ABS. A mély árkok simán kipréselték a vizes hómaradványt a kerekek alól, a gumi az aszfalton tudott kapaszkodni. Azokon a szakaszokon, ahol a havat csak pár keréknyom járta meg, már érezhető volt, hogy van valami a kerék és az út között. Nem kell semmi veszélyesre gondolni, csak amikor - a néptelen, egyenes úton - kissé megrángattam a kormányt jobbra-balra, nem volt meg az a közvetlen érzés, mint aszfalton. A fékút is megnőtt, dolgozott az ABS, durvább gyorsításkor pedig a kipörgésgátló visszajelzője is fel-felvillant. Ezzel együtt meglepően jó volt a tapadás. Még meglepőbb volt a Szépvölgyi út legfelső szakaszán, az utolsó keresztutcán túl, ahol aznap reggel friss, kb. 10 centis hóba gázolhattam. Amit azon a keskeny erdei úton szárazon megenged magának az ember (40-50km/h), azt a havon is kipróbáltam. Itt még érezhetőbb volt, hogy valami puha, csúszós felületen haladok, de valahogy itt sem akart a kocsi leesni az útról. Még a hegy tetején a a kanyart is szépen vette, pedig egy kis orrtolásra felkészültem. Kifejezetten a kézifékkel kellett rásegíteni, hogy legalább a fara meginduljon egy kicsit kereszben. A kézifék szűk úton a megfordulásban is jól jött, így az Y-ozáshoz egy mozdulattal keresztbe lehetett tenni az autót.

Kifejezetten a videó kedvéért lezavartam két felfutást a Hármashatár-hegyre is, részben sónedves, részben latyakos, félig-meddig havas úton. Azért kettőt, mert az elsőn kamerát túl alacsonyra tettem a kerék mellé, és rövid úton sikerült beteríteni egy adag latyakkal, lett is hét percnyi felvétel szürkés maszaton keresztül. Hogy maga az út milyen volt? Semmi különös, közlekedtem. A hegytetőn a buszfordulóban volt bőven hó, és végre sikerült egy kicsit tempósabban venni a kanyart, becsóváltatni a kocsit. De minimális ellenkormányzással ezt is meg lehetett fogni. (Aki nem ismeri a helyet, azok kedvéért írom, ha sikerült volna keresztbe állnom, akkor is kényelmesen elférek az úton. Közel-távol nem járt arra más autó, nem veszélyeztettem senkit a mutatvánnyal.) Tervbe volt véve még egy kis parkolós csúszkálás pörgés is, de mivel ezt a Pálvölgyi-barlanggal szemközti murvás parkolóban ejtettem meg, nem lett annyira se látványos, hogy bekerüljön a videóba. Hiába volt ott is szinte-érintetlen a hó, ezt a tíz centit simán széttaposták a kerekek, és szinte a murvába kapaszkodtak.

A következő napra, Mikulásra a hóból már igazán kevés maradt az utakon, viszont megkaptuk a jó kis ónos esőt, rá finom hószállingózást. Igen, ez volt az a délután, ami megbénította fél várost. A utcánkat a tűzoltók zárták le, mert a kanyarban elakadt két autó. Értsd: nem mertek ráfordulni a kanyar utáni igazán meredek szakasza. Ez pont akkor volt, amikor a család hazaért volna az iskolából, így fenn hagyták az autót a domb tetején, és gyalog csúszkáltak hazáig. Én csak este jutottam az hozzá, hogy hazahozzam. Addigra az utcánkat felsózták, de ahol parkoltunk, - egy kevésbé meredek utca, - még csúszott rendesen. Itt próbáltam egy fékezést lejtőn lefelé, kb. 40-ről. Kb. másfél autóhossznyit tartott a megállás, ami az útviszonyokhoz képest elég jó, viszont a száraz úton mért pár méterhez képest, rettentő sok. Hiába: a jó téli gumi is akkor ér valamit, ha jól választunk sebességet, és csúszós úton óvatosan fékezünk, kormányozunk.

Az előző posztot értékelt olvasók közül Imhof Iván nevét sorsolták ki, erre a bejegyzésre pedig Demcsik László szavazott a legszerencsésebben. Ők egy-egy Michelin Bibendum plüss figurát nyertek. Gratulálunk nekik!

18 komment

Címkék: budapest video biztonság közlekedés autó gumi támogatás nyereményjáték jég csúszós követési távolság

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2012.12.17. 09:37:28

Nem olvastam el a posztot, de mióta misleny gumit hordok, erősebbek és hosszabban tartanak a merevedéseim.

És balesethez is szoktam azóta mentőt hívni.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.12.17. 10:36:53

@xaba99: Nyomj rá egy tízpontost, és megszabadultál tőlünk ;)

jarics 2012.12.17. 13:41:11

Nekem a misleny Ultra Grip 8-as téli gumik váltak be, de nagyon. Ja, hogy az Goodyear? Annél jobb. :-)

Pj0tr 2012.12.17. 14:25:14

Nem olvastam el a posztot csak az első másfél sort. Akkor most ezzel vége végre a reklámkampánynak és jönnek a rendes bejegyzések? Vagy azok elfogytak? Pedig van elég hülye az utakon :D

etwas kultur muss sein 2012.12.17. 14:40:06

- Jó napot kívánok! Kérek 30 deka misleny csúzligumit szeletelve.
- Télit vagy nyárit?

(---Flúgos Buszos---) 2012.12.17. 16:19:10

Az is megérne egy posztot,hogy miért tart ott az autóstársadalom,hogy még a sószórót tele kokainnal sem engedik,hogy végezze a munkáját.

D4D 2012.12.17. 16:33:07

@(---Flúgos Buszos---):

- Szia Kata vagyok és potyog a rakományod.

- Szia Zoli vagyok és az utat sózom bazdmeg!

D4D 2012.12.17. 16:34:24

Amióta mislejn gumit használok, azóta a szex nem okoz örömet, mivel a legkissebb mislejn is 155X45R13-as, ilyen lyukú nőt meg ellenségemnek se.

D4D 2012.12.17. 16:35:29

Jég és hó - Az igazi próbatétel. Egy szart!

Mislejn és poszt - Na ez az igazi próbatétel.

(---Flúgos Buszos---) 2012.12.17. 16:58:54

@D4D: Szóval akkor ezért állt a dugóban. Neki állt segíteni a tartályba visszadobálni.

tundrazuzmo (törölt) 2012.12.17. 17:30:21

Na végre, mislenyposzt. Már azt hittem, hogy itt kell majd hallgatnom a sok hülye vasárnapi vezető sirámait.

Ehelyett PROFI írók, PROFI gumikat reklámoznak. És mennyit kapnak ezért

Mertcsak 2012.12.19. 09:49:42

Ez most már csak ilyen reklám blog lett?

Mer' akkor nem jövök többet.

Don Blasius 2012.12.19. 16:12:47

@Mertcsak:
Pont vége már a szériának.

Majd lesznek szokásos posztok, csak többet kellene hozzá szabálytalankodni. :)

hawkeye 2012.12.21. 15:19:14

@Don Blasius: Ha ma valamilyen járműben ültél, egy egész hónapra való hülyeséget tapasztalhattál.

Pl.

A Bécsi úton kifelé haladó Skoda minden forgalomirányító lámpánál megállt. A zöldeknél is...

Újlipóciában a Balzac közepén Zsigáék megterítettek a merdzsó motorháztetején. Tucatnyi mekis zacsi, és jóízűen falatozták bicskával a hambit. Az, hogy a Szuzukinál szélesebb autók nem fértek el tőlük, úgy nem igazán zavarta őket. Ha valaki szólt, kedvesen integettek neki a halefekkel... :)

...etc...

tundrazuzmo (törölt) 2012.12.27. 18:33:47

@Don Blasius: 5-10 piroson mentem át, nem emlékszem, mert részeg voltam. Beletoltam egy suzukist egy BMW-sbe nyári gumival.

Hol a posztom?

jarics 2012.12.28. 11:37:07

@tundrazuzmo: menet közben kellett volna kitwittelned. :-)

0gábor 2012.12.31. 13:48:40

mislenyben lakom! :)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása