Időnként felmerül a kérdés, hogy ha annyira sok hülyeséget követnek el a közlekedők, akkor a probléma esetleg az oktatásban (is) lehet. Már 15 évvel ezelőtt is (amikor én vizsgáztam) oda kellett figyelni, ismerősök ajánlását kérni, hogy kihez, milyen oktatóhoz kerüljünk, mert nem mindegy. Amiket azóta hallottam másoktól, és itt a blogon is már olvashattunk néhány történetet, azok alapján nem hiszem, hogy javult volna a helyzet. Nehezen is tudna, mivel ez is egy olyan szakma piaca, ahol a feltételek folyamatosan romlottak (költségek sokkal jobban nőttek, amit az óradíjakból egyre nehezebb kitermelni, nem csoda, hogy romlik a szolgáltatás minősége). Ezzel persze nem védeni akarom őket, mert azért az alább olvashatóknál lehetne jobb a hozzáállásuk és a viselkedésük is, mivel főleg talán ez utóbbi miatt jutott a mostani helyzetébe levélírónk. Nevét kérésének megfelelően nem közöljük. Kívánom neki, hogy egy jó oktatóval mielőbb sikeresen levizsgázzon!
Pár éve vettem részt a képzésben, szeretném pár tapasztalatomat megosztani. Talán mostanra letisztult bennem a kép, és elmúltak az indulatok, amiket egyes oktatók és vizsgabiztosok viselkedése okozott.
A tanulmányaim alatt négy oktatóm volt. Kettőt kirúgtak, egy megbetegedett.
Az első oktatóm nem magyarázott semmit. "Ide álljon be!", "Jobbra forduljon!", majd amikor nem sikerült, akkor "Csinálja meg még egyszer!" Ennyit hallottam tőle összesen. Soha nem mondta meg, mit kéne változtatnom. Azt tudtam, amire magamtól, sok-sok próbálkozás után rájöttem. Az autója állandóan lefulladt. Először én is azt hittem, velem van baj, de amikor kirúgták (másoknak is bajuk volt vele úgy tűnik), és átkerültem egy másik oktató másik kocsijára, ezek a lefulladás gondok egy csapásra megszűntek. Ez az oktató nagyszerű volt, de sajnos tartósan megbetegedett.
Jött egy harmadik oktató. Ő egy sportőrült volt. Minden kereszteződésből indulás után azt hallgathattam, hogy nem indultam elég gyorsan, legalább két másodpercet késtem, és már X méterrel előrébb járhatnánk. Aztán nehezményezte, hogy nem tudok a hét minden napján két órát venni tőle. Bezzegelt, hogy most végzett egy másik tanítványa, aki 17 éves, és két hét alatt levezette az óráit. Megjegyzem éppen nyári szünet volt, úgyhogy a 17 éves gimnazistának semmi dolga nem akadt én viszont két kisgyereket neveltem akkor, és mellette dolgoztam 8 órában, és amikor a férjem estig órát tartott, akkor nem volt kire hagynom a két gyereket. Ez a férfi feltehetőleg ő ilyen kedveseket szólt be a többi tanítványának is, őt is kirúgták. Nekem viszont eddigre már görcsbe rándult a gyomrom, mire beültem egyáltalán a volán mögé.
Ezt nem javította az a tény, hogy amikor kinn haladtam a forgalomban, az általam látott autósok 60-70%-át meg tudtam volna buktatni azon teljesítményük alapján, amit azon pár másodperc alatt felmutattak, amíg elhaladtunk egymás mellett (záróvonalra ráhajtás, gyalogos el nem engedése, megállás zebrán, stb.)
Ezek után a negyedik oktatómmal jutottam el a forgalmi vizsgáig. Ő a vizsga előtt közölte, hogy ne számítsak arra, hogy sikeres lesz, noha ő felkészültnek érez, de "nőket itt nem szoktak elsőre átengedni".
A vizsga napján rohadt hideg volt. MI voltunk az első vizsgázók. A biztos megérkezett, mondta, hogy üljünk be a kocsiba, majd bement a fűtött épületbe, és ott 3/4 órát beszélgetett a haverjaival. Mi addig odakint vártunk rá. A vizsga végén ötször nézte át a jegyzeteit, és fél meg negyed pontonként vakarta össze, hogy elérjen annyi pontot, amikor már megbuktathat. Ezek között volt olyan kifogás is, hogy nem engedtem el két gyalogost, nem adtam nekik elsőbbséget. A két gyalogos egy mellékúton gyalogolt, nem a járdán, hanem az úttesten, nem látszott egyértelműen, hogy mit is céloztak meg útiránynak, és mikor mi áthaladtunk a kérdéses útszakaszon, ahol ők később átkeltek, ők még legalább 15-20 méterre voltak a kocsitól. Nem akadályoztam őket, nem kellett megállniuk, hogy megvárják, amíg én ott elhajtok, mivel jó pár másodperccel utána értek egyáltalán azon út közelébe. A másik hibapontom az volt, hogy amikor szabálytalanul elém vágott két kerékpáros (kifordultak egy benzinkúttól, anélkül, hogy körbenéztek volna) , akkor a megszokottnál erősebben kellett fékeznem, hogy ne üssem el őket. De itt sem kell csikorgó fékekre gondolni, csak arra, hogy a fékezés hatására enyhén érződött, a biztonsági öv nyomása a mellkasomon, szóval nem kentem fel a biztost a szélvédőre. És még sorolhatnám ...
Ennek következtében úgy megutáltam a vezetést, hogy már attól rosszul voltam, ha másnap órára kellett menni. De próbáltam nem feladni a dolgot, csakhogy közben elfogyott a pénzünk, amit a jogsi megszerzésére szántunk volna. Nyilván, ha a plusz órák vétele helyett megkenem a biztost, most lenne jogsim, nem is lennék rosszabb vezető, mint sokan, akik az utakon ámokfutnak manapság. Nem akarnék ebből most semmi általános tapasztalatot levonni, és minden bizonnyal jön majd a posztra pár jó kis hímsoviniszta megjegyzés, ha megjelenik, ami szintén nem fog zavarni. Ez egy személyes élmény és vélemény, talán lesz, aki okul belőle, és másként bánik majd a tanítványaival, esetleg tanítványként nem fut bele hasonló szituációkba.
a.user 2013.04.19. 09:05:08
qwertzu 2013.04.19. 11:47:38
"az általam látott autósok 60-70%-át meg tudtam volna buktatni azon teljesítményük alapján, amit azon pár másodperc alatt felmutattak, amíg elhaladtunk egymás mellett (záróvonalra ráhajtás, gyalogos 2el nem engedése, megállás zebrán, stb.)"
Záróvonal átlépés nélkül BP-n nem lehet közlekedni, zebrán forgalmi okból nem tilos megállni.
heidt 2013.04.19. 13:55:29
„Ennek következtében úgy megutáltam a vezetést, hogy már attól rosszul voltam, ha másnap órára kellett menni.”
Így nem is szabad kocsiba ülni.
„… közben elfogyott a pénzünk, amit a jogsi megszerzésére szántunk…”
Ha már jogsira sincs pénz, mit vezetne?
Ha már van autó a családban - amit a férj vezet - miért nem fordult hozzá tanácsért, segítségért? Miért nem gyakoroltak együtt?
Általában:
Rengeteg rosszat lehet hallani oktatókról, vizsgabiztosokról. Valószínű - mint máshol is - vannak közöttük rosszak, korruptak, de az arányok nem hiszem, hogy ilyen tragikusak.
Én még az „átkosban” kaptam meg a jogosítványomat. Jelentkeztem az ATI-nál, beosztottak valaki mellé, levezettem az óráimat (illetve kevesebbet, mert az is elég volt), levizsgáztam. Se kenőpénz, se haverkodás, se mutyizás.
Fiam egy éve kapta meg a jogosítványát. Megmondtam neki: ennyibe kerül, azt kifizetem, minden más extra a te sarad. Láss csodát! Beiratkozott, minden elméleti vizsgát (még a rettegett EÜ-t is) elsőre megcsinált. Gyakorlatot az alap óraszámból elvégezte és elsőre le is vizsgázott. Mikor kezében volt a jogsi, elkérte az autómat és kiment az oktatóhoz egy üveg konyakkal, megköszönni a tanítást.
A gyakorlati vezetésnél nem segítettem, mert nem akartam összezavarni. Mindenkinek más a stílusa, mást követel. Ehhez kell alkalmazkodni, de erre a toleranciára az utakon is szükség van. Nekem nagyon gyanús, amikor valakinek 3-4-5 oktatója, 2-3 vizsgabiztosa van és az mind rossz, bunkó, stb.
Van az ismeretségi körömben több olyan is, aki kétszer-háromszor futott neki a vizsgának, de egyik sem az oktatóját, vagy a vizsgabiztost okolta. Tudomásul vették a döntést, gyakoroltak és újra nekifutottak. Egyikük szépen fogalmazott: olyanért húztak meg, amit a forgalomban naponta sokan elkövetnek, de inkább itt okuljak, mint később balesetet okozzak.
Az, aki már az oktatás alatt is mindig másban látja a hibát, SOHA nem lesz jó vezető. Ezek lesznek a kioktató, erőszakos, „csak nekem lehet igazam” típusú sofőrök.
Ezeknél csak az a rosszabb, ha az arrogancia pénzzel is társul. Pénzért veszi a jogsit, és ez csak tovább erősíti bennük, hogy pénzért mindent lehet. Ők a leszorítós, kiüvöltözős terepjárósok/turbóladások. Ezen viszont nem csodálkozom, hiszen annyi eszük sem volt, hogy kitöltsék a tesztet.
Tessék megjegyezni végre: az autóvezetés tudománya nem csak abból áll, hogy valaki lefulladás nélkül el tud indulni és tudja, merre van a fékpedál. A közlekedés társasjáték, csak itt a hibás lépések nagyon súlyos következményekkel járhatnak.
titan 2013.04.19. 14:16:40
hawkeye 2013.04.19. 15:37:31
Ezzel úgy el is játszottad a szavahihetőségedet.
Gépkocsivezetés helyett talán próbálkozhatnál a femEnista mozgalom aktivistájaként... :)
Annál is inkább, mivel a posztodból megismert habitus kifejezetten alkalmatlan a közúti közlekedés nevű társasjátékra.
lucifercsira 2013.04.19. 15:50:19
igi1 2013.04.19. 22:11:24
pénz beszél
ennyi
mer a 17 éves gimnazistának hogy lett jogsija 2 hét alatt?
hát úgy, te oktondi poszter, hogy KIFIZETETT MINDENT ELŐRE, és még egy kis plusszt is adott
ezek így csinálják, két hét alatt vezet, aki tud, az egyből vizsga, de ehhez le kell perkálni a 60 ezret, meg a ráadást egybe
de persze itt is ez a lényeg:
MINDIG MÁS A HIBÁS.
Ezért nem jut ez az ország soha, semmire.
Bambano 2013.04.19. 22:12:21
igi1 2013.04.19. 22:21:05
na, kedveském, magának beírok 8 hibapontot, hogy ne legyen eltelve magától
elsőre átengedett 18 éves nőként, pedig én is elsőként akkor ültem volánhoz, amikor az oktatóval beültem
egyébként van az ordítozós fajta, aki a műszerfalt veri, meg van a keményen beszólogatós, meg van a molesztálós vén trotty is, aki fogdos
az asszonyt azért buktatták meg, mert nem tejelt
itt, a két biciklis esetén megmondom, mi volt a bukta: A BALFÉK nő sem nézte, mi van előtte, a benzinkúton kihajtókra sem figyelt
nem hiszem el, hogy ha vezetsz, nem látod, ha éppen két biciklis akar kihajtani egy kútról, ahogy haladsz, a kijáratot FIGYELHETTE volna, de nem figyelte, mást nézett, az utat.
kérdem én, akkor a táblákat az út szélén vajon figyelte?
igi1 2013.04.19. 22:30:46
TE VEZETTÉL, a felelősség rajtad lesz mindig, attól kezdve, hogy beleültél a kocsiba.
digitális küllő 2013.04.19. 22:35:41
Bambano 2013.04.19. 22:40:49
bandinyúl 2013.04.19. 23:08:43
Dr_utcai_arcos 2013.04.19. 23:11:12
waldorfbalcon 2013.04.19. 23:14:44
Néhány általam is tapasztalt jelenség:
- magyarázat alig, tanári készség csak nyomokban
- ha az oktató a pálya közelében lakik, akkor az ő ügyeit fogjátok intézni, az oktatóautó kvázi taxi lesz, és állhatsz 15-20 perceket a parkolóban, amíg dolga van
- a kötelező elemeket simán elcsalják: éjszakai vezetés, autópályás vezetés stb.
- olyanért is lebasz, vagy olyat is számonkér, amit egyáltalán nem mutatott meg (pl. emelkedőn elindulás)
- velem háromszor is előfordult, hogy az oktató nem jelezte, hogy elmarad az óra, pedig megvolt neki a számom, a harmadik után otthagytam
Én is több oktatónál megfordultam, és óriási különbségek vannak hozzáállásban, képességben. Ki kell fogni, vagy kipróbált konkrét személyhez kell menni, aki tényleg jó. Aki pedig link, kutyaütő, ott nem kell szívbajoskodni, másik oktatót kell kérni, itt te fizetsz a szolgáltatásért, nem kell elfogadnod az alacsony színvonalat.
Sokat elmond, hogy engem végül a barátnőm tanított meg rendesen vezetni.
Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.04.19. 23:15:39
Úgy sok, hogy van ilyen mondjuk 20%, vagyis percenként találkozol ilyennel n-szer.
De az ilyenek nemcsak a közlekedésben ilyenek.
És ezt a típust semmilyen közlekedési vizsgával nem szűröd ki.
Ott még azok is szorgalmasan indexelnek, akik két hét múlva egy ültetett, sárga Fiat Puntóval fognak süvíteni a körúton.
Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.04.19. 23:19:45
A fiatalok egész normálisan közlekednek, legfeljebb száguldanak néha, de nem csinálnak ostoba fasz módjára váratlan húzásokat. Az öregebbek pedig udvariasak, defenzívek többnyire.
A 30-50 körüliekre jellemző legnagyobb arányban, amiket írtam, férfiakra és nőkre is: főleg az utak, csomópontok faszfej módra bedugítása, a gyalogosok folyamatos veszélyeztetése és a nemtörődöm parkolás.
igi1 2013.04.19. 23:20:43
Bambano 2013.04.19. 23:27:41
igi1 2013.04.19. 23:32:47
ott ugye, neked van elsőbbséged, de akkor is figyelni kell erre is, mert némelyik köcsögösködik, nagy bátran bevág eléd , ebből számtalan baleset van, amikor a kihajtó rosszul méri fel a kihajtást
éppen ezért érthetetlen, hogy a benzinkútról hogy nem vette észre azt, hogy két biciklis kihajt
pontosan azért észre kellett volna vennie őket, mert VOLT IDEJE REAGÁLNI a biciklisekre
Tehát megvan mind a két vizsgán a bukás oka:
nem látszott rajtad a szándék, hogy elengednéd a gyalogosokat, le kellett volna lassítanod, nem csak hajtani tovább
(netán volt rágyorsítás is?)
a másiknál pedig az, hogy figyelned kellett volna a kijáratra
ennyi
igi1 2013.04.19. 23:36:01
Roan 2013.04.19. 23:37:00
waldorfbalcon 2013.04.19. 23:37:35
igi1 2013.04.19. 23:39:50
nem figyelte, ki hajt ki
akkor valószínűleg a táblákat se figyelte?
nem az volt a gond, hogy elhárított
waldorfbalcon 2013.04.19. 23:43:01
A vizsgabiztosok pedig nagyon sokfélék. Nekem is kettőhöz volt szerencsém, volt egy hiperkorrekt, és egy igazi vérgenyó.
igi1 2013.04.19. 23:45:39
csak az útra koncentrált, és MEGLEPŐDÖTT, tehát NEM FIGYELT
ez a lényeg
oké, hogy elhárította, szerencséje volt, vagy volt ideje, ezzel nincs gond, probléma, ez ügyes volt, tény, de autósként bizony figyelmetlen volt
szerencsésen megúszta az esetet, nem mindenki jár így, hogy kicsit fékez és ennyi elég
sok tényezőtől függ az ilyen, de egy pici figyelmetlenség, és megvan a baj azonnal
akár ha két biciklis a hibás, akkor is a poszter ütötte volna el őket, és ilyenkor megkérdeznék a rendőrök azért tőle, hogy miért nem látta a bicikliseket
igi1 2013.04.19. 23:48:11
más értelmezésben:
kifordultak egy benzinkúttól, anélkül, hogy körbenéztek volna
tehát LÁTTA és TUDTA, hogy ki akarnak hajtani
mégsem lassított
tehát nem akarta szintén elengedni őket
most akkor vagy figyelt, és nem akarta őket elengedni, nem volt meg benne a szándék
vagy nem figyelt, meglepődött, nagyobbat fékezett
ugyanaz az eredmény
kela-bá 2013.04.19. 23:49:05
Az autózás egy "társasjáték". Autózni kell, mert életünk részévé vált. Jó dolog közlekedni autóval, motorkerékpárral és mindennel amivel haladunk és odaérünk ahova elindultunk.És ez a legfontosabb, hogy mindig odaérjünk ! Élve, sérülésmentesen... A KRESZ olyan "dolog", ha mindenki betartaná akkor semmi baj nem lehetne !
Az oktatás, vizsgáztatás ? Ma napság bonyolultabb és veszélyesebb , mint mondjuk amikor én vizsgáztam 50 évvel ezelőtt... Volt szerencsém 1970-es évektől közel két évtizedig oktatóként és oktatásvezetőként a járművezető képzésben részt venni. Abban az időben a hivatás tudat dominált, ma tálán inkább az a fránya pénz.(?)
A járművezetést sokat kell gyakorolni, az az sok kilométert kell vezetni, sok forgalmi szituáció kell megtapasztalni. Ma mások a költségek, vagyis drágább minden, magán iskolák vannak, harc folyik a tanulókért, (a megélhetésért)Mind ez bizonyára kihat az oktatók mentális állapotára is.Igaz ez a tanulókra is ! ( Persze annó is voltak oktató-tanuló konfliktusok.)
Viszont az üzenem minden vizsgázónak, hogy nyugi, türelem, egy "bukta" még nem a világ vége !(Persze, ha jogtalanságot tapasztalnak, ne hagyják magukat!)
Viszont kerüljék el az olyan "halálos buktákat" melyek az idei nemzeti ünnepünkön történt: tömeges baleset az autópályánkon.
Mi történt ?
1) Nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel ROHANTAK !
2)Nem tartottak megfelelő KÖVETÉSI távolságot!
Az eredményt láthattuk, halál, sebesültek,
roncshalmaz, dugó , + a hóvihar, káosz...
Érdemes megfigyelni,hogy mennyire közel haladnak egymás után a járművek, miközben óriási tempóban száguldanak !
Önök ne így közlekedjenek !
igi1 2013.04.19. 23:50:48
de két oktató után MÁS ISKOLÁT kerestem volna, két vizsga után vártam volna egy kicsit
az a legszomorúbb, hogy tényleg megint ez jön le, hogy mindig a másik a hibás, mer én akkor is jó voltam
waldorfbalcon 2013.04.19. 23:51:02
Amikor engem elsőre megbuktattak, pontosan tudtam, hogy miért történt, és igazuk volt. Utána meg is beszéltük, és legközelebb figyeltem rá. Itt úgy tűnik, ez az információ is elmaradt. Ami szintén baj.
igi1 2013.04.19. 23:52:06
négy a határ?
úgy tudom, az ötödiket már keményebb feltételekkel, különengedéllyel lehet vizsgázni, nem?
igi1 2013.04.19. 23:53:14
de a poszter elmondása szerint KIZÁRÓLAG A MÁSIK A HIBÁS, lásd, gyalogos, biciklis, ő pedig mindent megtett
innen is elárulta magát megint, és ezért ítélem el kizárólagosan, a GONDOLKODÁSMÓDJÁÉRT
waldorfbalcon 2013.04.19. 23:58:24
A másik a követési távolság. Ez is jogos. Itt viszont van egy olyan gond is, hogy ha nagyobb (értsd: a sebességnek megfelelő) követési távolságot hagy az ember, akkor gyakran betolják mások a gépüket az így keletkezett "résbe", és kezdődhet minden elölről. Nagyon bosszantó (és veszélyes) tud lenni.
fapisztolybolt · http://fapisztoly.hu 2013.04.19. 23:58:29
Csak néha intéztünk ügyeket.
wrstjnethn 2013.04.20. 00:02:53
waldorfbalcon 2013.04.20. 00:08:01
KCB 2013.04.20. 00:11:46
Kuszka László Cegléd.
A kötelező 10 óra rutinból csak kettőt mehettünk, a kötelező 20 óra forgalomból pedig négyet.
Persze a vizsga előtt mindenkivel aláíratta a pontosan kitöltött kamu időpontokat. Mindenki aláírta hogy mehessen vizsgázni.
Megspórolta a benzinpénzt és az időt amit ránk kellett volna szánnia. Pedig sokan azóta nem ültek jó motoron és mentek volna amennyit csak lehet.
Állandóan üvöltött amikor szerinte gyilkoltuk az új Yamahákat. (A Yamahák váltója mindig hangosan kattan) Meg amikor nem ismertük a város minden kis utcáját.
Mondjuk a vizsgán mindenki átment mert olyan szűk helyen tanultunk ami után a vizsgapálya autópályának tűnt.
Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.04.20. 00:45:07
Reakcióút + fékút kb.:
50 km/óránál 40 méter
90 km/óránál 90 méter
130 km/óránál 160 méter
Ez az a követési távolság, aminek a növelésével már nem leszel nagyobb biztonságban.
Vagyis kb. 4 másodperces követési távolságot biztonságos tartani, vagy ha jó az árok is, akkor is minimum 2 másodperceset.
Ezt ugye könnyű mérni, megnézed, mikor halad el az előtted lévő valami mellett, alatt vagy felett, és addig számolsz, míg te is oda nem érsz.
Ha kitartod a 4 másodpercet, akkor a befurakodó mögött lesz még 2-3 másodperced, ami a reakcióutat simán kiadja. A befurakodók általában az aranymetszésnél szokták a lyukat megcélozni, közelebb az első autóhoz.
waldorfbalcon 2013.04.20. 01:22:49
30 km/h – 14 méter
50 km/h – 22 méter
70 km/h – 32 méter
90 km/h – 56 méter
110 km/h – 72 méter
130 km/h – 89 méter
A probléma ott kezdődik, ha adott szituációban csak úgy tudod tartani a megfelelő távolságot, hogy folyamatosan fékezned kell a bevágók miatt, és mire felveszed a helyes követési távolságot, ott a következő.
Mondok konkrét példát: ott van mondjuk a Hungária körút, amin 70-el lehet csapatni, ami kábé 32 méteres követési távolság. Na erre már simán lesz vállalkozó, aki ebbe beteszi a gépét, úgyhogy máris kezdheted a leszakadást stb.
Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.04.20. 01:46:12
Itt egy kalkulátor, ami a reakcióutat és a fékutat is tartalmazza:
kreszmester.hu/letolt/fek.html
Szabályos vagy, ha az előtted haladó hirtelen fékezése esetén is meg tudsz állni.
Ha azzal is számolsz, hogy az előtted haladó blokkol (pl. ütközés hatására), akkor egész biztonságosan vezetsz.
Nem érdemes nagyon kicentizni, 1 másodperces superman reakcióidővel számolni, mert 1 másodperces félrenézések sűrűn megesnek, meg is kell esniük, például amikor ellenőrzöd a mögötted haladó forgalmat, vagy hátranézel sávváltáskor.
Meg aztán semmivel nem érsz oda előbb, ha rámész az előtted lévő seggére.
Én maradok annál, hogy a 4 másodperc az ideális követési távolság általában, és a 2-t mindig ki kell tartani.
waldorfbalcon 2013.04.20. 01:55:53
Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.04.20. 01:57:16
"Mondok konkrét példát: ott van mondjuk a Hungária körút, amin 70-el lehet csapatni, ami kábé 32 méteres követési távolság. Na erre már simán lesz vállalkozó, aki ebbe beteszi a gépét, úgyhogy máris kezdheted a leszakadást stb."
Tarts többet, 2-4 másodperceset, az 40-80 méter. Ha a 60 métert kitartod (3 mp), akkor a féket várhatóan egyáltalán nem kell használnod.
Persze lehetnek olyan alternatívák, amikkel többnyire lehet nyerni pár percet ehhez a módszerhez képest, például 20 méteres követési távolsággal 70 km/h sebességnél.
Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.04.20. 02:04:49
Igen, szerintem a biztonságos követési távolság egyenlő a féktávolsággal. Ennél nagyobb követési távolság már nem lesz biztonságosabb, az ennél rövidebb viszont kevésbé biztonságos.
Te a reakcióútból is alkudnál, mondván, különben bevágnak eléd, és az még veszélyesebb.
Ezért kb. 20 métert tartanál 70 km/h sebességnél, ami 1 másodperces reakcióidő felett az előtted haladó vészfékezése esetén garantált ráfutást jelent.
És óva inted az olvtársakat az általam javasolt 60-80 métertől, nehogy az rögzüljön.
Jól értelek?
waldorfbalcon 2013.04.20. 02:05:06
A legutóbb egy 911-es Porsche kenődött fel majdnem a híd felhajtónál az oszlopra az orrom előtt, mert csak az utolsó 10 centin tudta betenni a gépet oldalról három sávon bevágva a többiek elé. Pff...
waldorfbalcon 2013.04.20. 02:08:13
waldorfbalcon 2013.04.20. 02:18:26
Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.04.20. 02:38:27
Nekem a körforgalom eldugítása a kedvencem. 3 méter helyet kellene csak hagyni a kihajtóknak, de nem. Beleáll még.
Nem hiszem, hogy ez a Kresz-tanfolyam hibája lenne.
digitális küllő 2013.04.20. 11:38:16
tundrazuzmo (törölt) 2013.04.20. 20:03:38
A másik a paraszt a Hungárián, aki juszt is bejön elém a belsőbe, mert 15 kereszteződés múlva majd balra fog menni. Aztán lelassít előttem, mert fél.
A harmadik ül a napon, a dudáját nyomja nagyon, de szép hangja van. Danadanadan.
A negyedik pedig becsületes, aki padlóféket tol előttem a sárgánál, én meg tudok állni, de még a mögöttem lévő is csodálkozva fékez, mert átfért volna.
Ésd minden nap vannak ilyenek. Én minden nap tanulok valamit, és mindig akad olyan is, aki oktatni akar.
tundrazuzmo (törölt) 2013.04.20. 20:10:04
- Nem is a zebrán van, miért engedném el? - szóltam vissza
- TÉNYLEG el kellene engedni ezt a gyalogost! - szólt most már a vizsgabiztos is
- Na jó, elengedem - mondtam, és egy utolsó fenyegető félmondat után visszaszálltam az autóba.
:)
Sínentúli 2013.04.20. 22:07:36
"streetfighter" 2013.04.20. 22:40:48
"A KRESZ olyan "dolog", ha mindenki betartaná akkor semmi baj nem lehetne !"
Egyértelműen csökkenne a balesetveszély, de meg nem szűnne, hiszen nem csak szabályszegők vannak, hanem figyelmetlen és tapasztalatlan autósok is, a kevés műszaki problémáról nem is beszélve.
A KRESZ "ész nélküli" betartása egyáltalán nem biztos módja a baj elkerülésének.
dzsaszper 2013.04.21. 21:55:36
Tudtommal még ma is a bizalmi elvet tanítják, tehát amíg valaki nem adja semi jelét annak, hogy nem tartja be a rá vonatkozó szabályokat, addig feltételezd, hogy betartja, és emellett vezess defenzíven.
Nekem abból, hogy nem csak motorfékeznie kellett, hanem kicsit intenzívebben fékeznie, egyéb paraméterek (megengedett sebesség, kihajtó beláthatósága) hiányában még egyáltalán nem egyértelmű, hogy a posztoló ne figyelt volna vagy akárcsak lassan reagált volna.
70-es tábla vagy nem túl jól belátható kihajtó esetén pl. szerintem kifejezetten defenzív vezetésre vall, ha nem kell vészfékezni. 20-as tábla esetén meg nem kérdés, hogy indokolt a bukás...
dzsaszper 2013.04.21. 22:01:35
A követési távolság és a féktávolság két nagyon különböző fogalom. Lehet vitatkozni azon, hogy mennyi a jó követési távolság vagy a jó féktávolság, de ha lehet, ne keverjük a szezont a fazonnal... És érdemes rögzíteni néhány paramétert is (út- és látási viszonyok, pl. száraz, napos időben bőven sok az, ami tükörjégre kevés)
dzsaszper 2013.04.21. 22:18:14
amúgy a praktikus követési távolság nyilván környezet függvénye is, egyáltalán lakott területről van-e szó, milyen sűrű a forgalom...
Lakott területen belül, különösen erős forgalomban hasznos lehet a kicsit több követési távolság.
Autóúton, autópályán a nagy sebességek miatt pedig érdemes minimum 2 másodperc reakcióidővel számolni.
dzsaszper 2013.04.21. 22:22:53
dzsaszper 2013.04.21. 22:26:39
És valahogy azt is kevesen tudják, hogy ha valaki a zebra előtt vagy a zebrán áll (akár forgalmi okból a szomszéd sávban, akár parkol, akár elakadt), akkor a zebrán áthajtani csak azután lehet, ha megálltál és állva meggyőződtél a továbbhaladás veszélytelenségéről.
A leggyakoribb gyalogost veszélyeztető hiba a párhuzamos közlekedésben zebránál nem megállás -- vagy szintén egyre gyakrabban látom: zebránál előzés...
Morrancs 2013.04.22. 08:34:23
Sokat jártunk arra, és az oktató mindig elmondta, hogy ez a vizsgabiztosok kedvenc helye, sokszor megy erre a vizsga, és ha megállsz a zebrán, mert elsőbbséget kell adnod egy autónak, akkor megbuktatnak. Ha meg nem adod meg az elsőbbséget, akkor is. Ezért azt gyakoroltuk, hogy közeledve lassítok, és van egy kis rés a trafóház, és a mellette lévő panelház között, ahol annak a betorkolló utcának kb. a közepét lehet látni, és ha ott látok autót közlekedni, akkor álljak meg a zebra előtt. Persze ez nem 100%-os megoldás, mivel ekkor is lehet valaki a trafóház takarásában, aki lassan halad, és éppen akkor ér oda a kereszteződéshez, amikor én.
qwertzu 2013.04.22. 10:51:20
Morrancs 2013.04.22. 11:03:34
Mellesleg az oktatás nagy része abból állt, hogy végigjártuk a várost, és megmutatta azokat a helyeket, ahol a vizsgabiztosok rendszeresen szívatják a vizsgázókat.
Volt pl. egy kereszteződés, ahol volt egy kis utca jobbról, ami két ház kerítése között húzódott, és amíg oda nem ért melléje az ember, addig max. egy leaszfaltozott garázsbejárónak néz ki, nem lehet tudni a házak miatt, hogy az ott utcában folytatódik, roppant szűk, egyetlen kocsi fér el rajta. De nincsen neki elsőbbségadás táblája, egyenrangú a kereszteződés. Itt is szeretnek buktatni, ha nem tanulja meg az ember, hogy az ott egy utca, akkor ugye mindjárt gond van.
És sorra vettük az ilyen helyeket a városban.
Van még egy stoptábla, ami úgy tartozik egy kereszteződéshez, hogy a kereszteződés és a tábla között van még egy lezárt régi utca, így a tábla a kereszteződéstől vagy 100 méterre van. Ráadásul ott van egy buszmegálló nem messze tőle. Ha benn áll a busz, és azt kerülöd éppen el, és nem jegyzeted meg, hogy ott közvetlenül mögötte van egy stoptábla (effektíve kereszteződés nélkül), akkor ott is bukhatsz egy kellemeset.
dzsaszper 2013.04.22. 13:52:32
a vizsgabiztosok persze leleményesek és tudnak jópár beugratást... Zuglón a Róna utcánál pl. amíg régen nem voltak kinn az egyirányú utca/behajtani tilos utca táblák és ezért kéttestű útnak minősült, a Rónáról az Erzsébet királynénál tesztelték, megadod-e az elsőbbséget a szemből érkezőknek... (nem volt lámpa se). A szemből érkezők meg rég azt gondolták, hogy az Erzsébet királynéról érkezel és nem értették, mi ez a nagy udvariaskodás...
de magam is majdnem áldozatául estem egy ilyesmi próbálkozásnak. Egy ismeretlen kis utcába vezényelt a vizsgabiztos, majd kanyarodjak balra... a kanyar után pedig azzonnal félreállított, hogy egyirányú volt az utca, ott a behajtani tilos tábla. Volt annyi lélekjelenlétem, hogy mondtam, hogy a behajtani tilos táblát ugyan visszanézve látom, annak a hátoldalát láttam is, gondoltam várakozni tilos vagy hasonló, de egyirányú utca tábla szerintem nem volt...
Tettünk egy kört úgy, hogy az oktató vezetett: a tábla helyén szép luk volt... a vizsgabiztos meg fogadkozott, hogy előző nap még látta a táblát ott... Visszacseréltünk, és átjutottam a vizsgán, bár engem is jól teleraktak hibapontokkal, leginkább azért mert egy kereszteződésben, ahova védett útról érkeztem, és az alárendelt úton mindenki szemmel láthatóan arra várt állva, hogy mikor hajtok már át, nem vezettem elég defenzíven és nem lassítottam...
2013.04.23. 11:14:59
D4D 2013.04.24. 01:09:05
Igen cseszdmeg, nem sétálva indulunk a lámpától, hanem tempósan, hogy a többieket ne tartsuk fel.
Ha görcsbe rándul a gyomrod a vezetéstől, akkor kérlek ne vezess.
D4D 2013.04.24. 01:20:49
Ez nagyon nagy!!!!:))))))))))))))))))
Morrancs 2013.04.24. 11:32:04
Nagyszerű! Csak Te másnap is beszállhatsz az autódba, és kihajthatsz a forgalomba, függetlenül attól, hogy az adott leckéből tanultál-e vagy sem. És nem kell újabb órákat venned kemény pénzért, amiért a vizsgabiztos "nőket nem szokott elsőre átengedni".
Mert itt van a lényeg, hogy ez az egész a tanuló zsebére megy keményen, az is, ha az oktató nem oktat rendesen, és az is, ha a vizsgabiztos indokolatlanul húzza meg.
tundrazuzmo (törölt) 2013.04.24. 21:35:35
Sokkal kevesebb bajt fog okozni, mint a jogsival rendelkező, de ökölbe szorult lábbal vezető kalapostaták.
Aztán majd a jogsi is meglesz közben, mert a vezetés során lehet rutint szerezni, nem az oktatótól.
DreamerX 2013.04.24. 21:49:17
D4D 2013.04.24. 23:33:14
Ne csak a pénz felől nézd!
Ez nem csak a tanuló zsebére megy, hanem az életünkre is.
tundrazuzmo (törölt) 2013.04.24. 23:38:49
Volt egyébként szó évekkel ezelőtt próbajogsiról. Azzal mi lett?
dzsaszper 2013.04.25. 11:14:59
Engem megvágtak egy egészségügy vizsgán, mert egy képzeletbeli állatorvosi ló páciensen az ötödik és hatodik lépést rossz sorrendben mondtam (szegénynek artériás vérzése és gerinc- és koponyasérülése is volt egyebek között), de látványosan átengedték azt aki elvégezte a tanfolyamukat, de a stabil oldalfekvést csak ötödszöri tanács után tudta megcsinálni és sebbe első ötletként vattát akart rakni... azzal az indokkal, hogy nem elég gyakorlati a tudásom mert csak könyvből tanultam és egyszer volt esélyem a taneszköz babán csiszolni a tudásomat, bezzeg ez a másik milyen jó gyakorlati tudással rendelkezik, mert náluk csinálta a tanfolyamot...
Át is mentem a Vöröskereszt másik vizsgaközpontjába és gond nélkül átmentem.
metal · http://electric.blog.hu 2013.04.25. 13:17:31
JohnnYC 2013.04.30. 11:34:39
JohnnYC 2013.04.30. 11:37:37
Economist 2013.05.16. 07:59:24
é̶̸͜͠r̀͜͡d̷̸͟͠e̴̢͠͏k̨͘͢͠e̶̕͞s̵̷̛ 2013.05.26. 15:55:09
na innen nem olvastam tovább. asse tudod melyik a gáz meg a fék de olyan kibaszott okos vagy már egyből.
yerico1 2013.06.28. 09:08:07
dzsaszper 2013.06.28. 11:40:20
A közút közút.
C'est la vie, majd máskor kilőhetsz a zöldnél.
0gábor 2013.12.20. 16:53:55
azzal meg nem nagyon oktatnak) az kőkeményen
be volt kamerázva és mikrofonozva.
(Nem nagy összeg és vitás helyzetekben is
nagy segítséget nyújt.)
Az eredmény: 1 oktató és 1 vizsgabiztos mínusz (örökre eltiltva). A forgalmi vizsgája így csak másodikra lett meg.
BTB 2014.05.12. 11:28:16
0gábor 2014.06.30. 20:45:49