Én egy olyan esetet szeretnék megosztani veletek, ami szerintem mindennapi "probléma". Nem másról beszélek, mint a kresz nem megfelelő ismerete. Azért "nem megfelelőt" írok, mert mindenki ismeri a kreszt többé-kevésbé, csak hát a különböző szabályokat úgymond máshogy értelmezzük. Vannak egyesek számára nem egyértelmű dolgok a kreszben. Mesélek egy jókis példát.
Tehát eset a következő: Van egy egyirányú utca, amelyből mit ad az Úr ki lehet balra is kanyarodni, ha épp a lámpa zöld színűen világít. A szembejövőknek pedig ki lehet jobbra kanyarodni,és szerencsére azt is külön sávból tehetik, tehát úgymond balra kanyarodás közben nem kell elsőbbséget adni szembe egyenesen menő autóstársaiknak se, mert nincs aki szembejöjjön (kivéve kékfényes tetejű autók).
Egy 2*2 sávos útra van a kikanyar. Nos hát én úgy balra nagyívben kanyarodok, ők pedig jobbra kisívben. Ez idáig mind szép és jó, csak épp az áhított kresz szerint nekik a külső, nekem pedig a belső sávba KELL sorolnom, ezáltal mindkét oldal folyamatosan halad, és nem állok meg az út közepén, hogy minden kanyarodót elengedjek. Ugyebár a sok ember fejében az él, hogy ugyanmár annak van elsőbbsége, aki jobbra kis ívben kanyarodik, ezért ők aztán abba a sávba kanyarodnak ki amelyik épp jókedvűkre esik. Ez csak akkor lenne igaz, ha csak egy sáv van ahova kikanyarodhatunk! Két sáv esetében ha ők a belsőbe szeretnének kikanyarodni, akkor nekem kell elsőbbséget adniuk. Nos, ezt el szokták felejteni.
Két kirívó esetre emlékszem, de valójában sokkal több veszélyes szituáció volt már.
Első esetben szépen kikanyarodtam, és a visszapillantóban látom, hogy két szőke nő üvöltözik felém, mutogat az újukkal (valószínű majdnem belémjöttek a kanyarnál). Hát ott ideges lettem, de én olyan "nem éri meg" emberke vagyok, nem szóltam semmit. Hátrafordulva próbáltam mutogatni, hogy olvassák el a kreszt, de szerintem ezt nem értették meg. :)
Az igazán kemény szitu akkor történt, amikor egy másik alkalommal kikanyarodtam, és szépen mennék be a sávomba (bár óvatosan - ismerve az embereket), és elémvág egy fehér 2x éves lada. Nos, hát mivel két cm volt közöttünk, így (sajnos) megijedtem, és automatikusan a dudához kaptam. Hiba volt. A lada satufékezett, így hát én is. (Én még keresztbe álltam a főuton) és az 50év körüli bajszos sofőr lehúzta az ablakot és elkezdett velem ordibálni. Ja, hogy a ladától a kocsi orra olyan 1-2cm-re lehetett megálláskor? Mellékes...
Szóval azzal jött, hogy a k..anyám, és hogy neki volt elsőbbsége, mert ő kanyarodott ki jobbról (!!). Próbáltam neki visszaordítani, de minden próbálkozásom kudarcba fulladt. Közben a főuton már indultak volna az autók, csak hát én ott álltam keresztbe ugyebár. Nos, az hozta el a megváltást, hogy annyit mondtam, hogy legalább álljunk félre, és ne a főút közepén álljunk. Tehát végül elindult, és szerencsére nem álltunk félre, ment mindenki a maga dolgára... jahogy majdnem összetört az autóm? Hogy feltartottuk a forgalmat csúcsforgalomban? Mellékes...
Tanuljunk meg SZABÁLYOSAN kanyarodni!
2007.09.11. 20:07 :: SilentSound
Kaptunk SzaZotól egy e-mailt, amiben egy olyan forgalmi szituációt ír le, amivel tényleg sűrűn szembesülhetünk városi közlekedésben és nem csak baromi idegesítő, hanem egyben veszélyes is.
53 komment
Címkék: biztonság közlekedés autó hülye béna veszélyes kresz
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
SzaZo 2007.09.11. 21:04:11
mrzed001 2007.09.11. 21:39:53
Én ezt inkább a rosszul felfestett útjelek számlájára írnám (KRESZ alaptétel 1: az emberek hülyék/marhák/ostobák), ha fel van festve, hogy te ide, te oda, akkor nem próbálnának meg a vonalat átlépve jobbra a belsőbe fordulni (annyian).
De mit várunk egy olyan országban, ahol pl a balra kanyarodni tilos táblát az autósok 70%-a csak ajánlásnak veszi és nem kötelezőnek.
Kenseth 2007.09.11. 21:57:10
viszont akkor beírhatnád a KRESZ konkrét rendelkezését is, amelyről szó van, én hirtelen nem találtam ilyesmit, csak ezt:
31. § (5) Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik
[...]
c) balra bekanyarodó járművel
- az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű,
- az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton érkező jármű
részére.
és nincs semmi kivétel megemlítve
A Lyukastorkú Rézfaszú Bagó 2007.09.11. 22:52:28
Amúgy észrevettem ,hogy az emberek nem tudnak derékszög közeli íveket bevenni, csak ilyen csapott sarkú szarokat. Pont itt az utcában ahol lakom van egy rész ahol eléggé ki kell tolni az orrát a gépnek, hogy lásd hogy jön-e valami és az út is keskeny. Persze szokott jönni. Na, ilyenkor kell visszatolatnom 10-ből 9-szer, mert nem bírnak éles szöget venni. A kormányuk biztos csak max. 10°-ot tud fordulni... Vagy nem tudják kanyarodás közben a kormány tekerésének sebességét változtatni.
Vladimir Harkonnen 2007.09.12. 08:02:29
Ha Pl. Budán a Pusztaszeri útról jobbra a Szépvölgyire akar valaki kanyarodni, akkor elméletileg a külső sávba kellene fordulni, ami kivisz a Zsigmond térre! Itt a legtöbb ember a Kolosy tér felé akar menni, és ha nem akar 10 m-en belül sávot váltani, akkor eleve a belsőbe kanyarodik (99%-uk). Így a szemben lévő lakóparkból balra kikanyarodók kénytelenek ügyeskedni, ha még a zöldön át akarnak érni! Át lehetne festeni a sávokat, hogy a lakópark felől a belső gyorsitó legyen,(két-három autó elférne, több egyszerre úgysincs onnan) a külsőről meg lehessen egyenesen, és jobbra fordulni, de ez ritka mint a fehér holló!
Vladimir Harkonnen 2007.09.12. 08:10:49
coccinella septempunctata 2007.09.12. 08:54:36
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.09.12. 09:17:10
SzaZo 2007.09.12. 09:22:51
Ebben a szituációban igenis tartható lenne a dolog, a balra fordulást két sarokkal később lehet csak elvégezni. A másik, hogy a nekem szembejövőknek a lámpa 3szor annyi ideig zöld, mint nekem, tehát bőven van idejük kikanyarodni (ők ugyanis addig is kanyarodhatnak jobbra kisívben, amíg a főútról balra kanyarodni szándékozók elvégzik a kívánt manővert), nekem meg ez kb 20mp-es zöldet jelent.
Valóban nem találtam meg a kreszben a kitételt, pedig kb 2-3 éve megtaláltam valahol. Talán valami változott? De úgy gondolom a jobbra kis ívben az továbbra is a kis ívet kellene, hogy jelentse. :)
Rocko- 2007.09.12. 09:32:39
amúgy SzaZonak van igaz.
ladásnál meg elég lett volna kiszállni, megmutatni, h mégis mit csinál.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2007.09.12. 10:03:25
de ilyet nem igazán szoktak alkalmazni.
Shinobi 2007.09.12. 11:03:02
KÉREM OLVASSA EL ÚJRA A KRESZ-T
vagy valami hasonló.
Ezt simán kivillantanám amikor üvölt meg mutogat kedves vezetőtársam. Nyilván nem fogja elolvasni, de lehet, hogy valami megmozdul benne...
ojio 2007.09.12. 11:33:14
hatos 2007.09.12. 20:01:13
hatos 2007.09.12. 20:03:33
Frigo 2007.09.19. 10:51:26
géza 2007.10.01. 19:11:51
jf 2007.10.01. 21:54:43
Géza 2007.10.02. 00:07:24
1. megfelelően kialakítani a kereszteződést a buszok kikanyarodásához
2. olyan helyre tenni a buszok útvonalát, ahol nem balesetveszélyes
3. normálisan kikanyarodni a buszokkal
Érdekes, hogy a Róbart Károly körútról a Papp Károly (? ahol az új honvédkórház van) utcába be tudnak gond nélkül kanyarodni a nagyobb járművek, pedig ott nagyon szűk a sáv, és sokkal nehezebb a kanyarodás. Hajlamos vagyok azt gondolni, nem megfelelően kanyarodnak ki (már dudálásra sem méltatom, annyira hozzászoktam)
X-polgártárs · http://graffitik.blog.hu 2007.10.02. 00:27:25
Rocko- 2007.10.02. 11:47:53
ad1: nem könnyű egy busszal befordulni, több, mint 10 méter, számold csak ki, mennyi leeht a fordulóköre. vedd hozzá, h ezen kívül vannak mgé csuklós buszok, amit jócskán ki kell vinni az íven, h a csukló ne a járdán menjen át.
ad2: azért elég sok buszsofőr jól végzi a dolgát vezetés terén, figyeld csak meg őket.
ad3: ő is kultúráltan próbál bekanyarodni, de azért élhetnél feléjük némi empátiával. a buszon minimum dupla annyian vannak, mint a te kocsidban maximum.
ad4: megfelelő kialakítás: jaja, hát menj a közlekedési felügyelethez, az esetek 90%-ában nem fér el rendesen.
ad5: balesetmentesk özlekedés nincs. ennyi erővel te is közlekedj egyedül egy zárt pályán, az se balesetevszélyes. v gondolod a buszoknak csak egyenesen kéne közlekedniük, semmi keresztező forgalmommal? azt úgy hívják mifelénk, h metró. ;)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.10.02. 12:16:45
Géza, te nagyonkreatív! Akkora marhaságokat bírsz írni, hogy már most megvan a napi röhögésadagom. Nem veled, rajtad.
Simán szüntessük meg a buszjáratokat, meg az egész tömegközlekedést, mert úgysincs olyan, hogy nem balesetveszélyes. Az ilyenek miatt, mint te.
WAIT 2007.10.03. 08:56:51
WAIT 2007.10.03. 09:04:02
jogász 2007.10.04. 21:53:44
jogász 2007.10.04. 21:54:55
Alter 2007.10.04. 22:36:22
jogász 2007.10.05. 06:24:25
sanchopanza 2007.10.19. 20:42:29
Én úgy tudtam, a KRESZ egyik alapelve, hogy ami nincs tiltva azt lehet..
Szóval hol van az leírva, hogy jobbra kisívben csak a szélső sávba lehet érkezni ? Illetve, hogy a belsőbe tilos ?
gravy_t 2007.10.19. 21:06:52
gravy_t 2007.10.19. 21:12:01
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
Kenseth 2007.10.19. 22:03:10
TH 2007.10.19. 22:05:35
gravy_t 2007.10.19. 22:10:40
várjál még, mert kensethnek igaza van, ez tényleg a kanyarodás előttre vonatkozik!
gravy_t 2007.10.19. 22:32:53
TH 2007.10.19. 22:33:30
Tényleg, milyen igazad van, ezt én is benéztem! :)
Nézzük ehelyett ezt:
31. §
3) A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon.
Ennyit találtam a jogszabályok közt, ez kicsit lazán elintézi a dolgot, mindenesetre az oktatás során nagy hangsúlyt helyeztek arra, hogy hogyan kell kanyarodni, és ez egyezik azzal, amit gravy_t mondott.
TH 2007.10.19. 22:35:29
Igen, ezt jól benéztük, simán félreértettem én is első olvasásra. Túl hosszú a mondat, így a végéig már nem jutottam el elsőre! :D
Mindenesetre emlékszem rá, hogy azt tanították, hogy jobbra a jobb szélső, balra a bal szélső sávba kell kanyarodni, de azt hiszem, hogy ez csak a kis ívű és nagy ívű kanyarodás szabályából következik, ami: lássuk be, nem túl meggyőző. Mindjárt egy világ dől bennem össze...
gravy_t 2007.10.19. 23:17:38
egyébként én is tisztán emléxem, hogy az oktatóm ott balhézott, hogy szélső sávból a szélsőbe kanyarodjak, belsőből meg a belsőba. meg gyorsan mosr megkérdeztem embereket, és ők is így tanulták.
TH 2007.10.19. 23:37:30
Én erről sokakkal beszéltem már korábban, az én ismerőseim is úgy tudják, ahogy Te meg én.
Kenseth 2007.10.20. 00:54:43
és nekem határozottan úgy tanította az oktatóm (meg úgy közlekedek azóta is), hogy ha két kanyarodósáv van egymás mellett ugyanabba az irányba, akkor mindenki a neki megfelelőbe megy, ha meg egy sáv kanyarodik kettőbe, akkor szabadon választhatsz.
gravy_t 2007.10.20. 12:24:57
docs.google.com/View?docid=dfgspk2f_36c2b6gc
sanchopanza 2007.10.20. 19:17:09
gravy_t 2007.10.20. 23:28:25
végre sikerült megértenem, mit mondol :)
a belinkelt példa tényleg azt mondja csak, hogy többsávosról többsávosra kanyarodáskor ez a helyzet, nem említi külön azt az esetet, amikor nem többsávosból kanyarocc kétsávosra.
a postban leírt helyzetben többsávos útról kanyarodsz többsávosra (lásd rajz), tehát ott sávból sávba _kell_ kanyarodni, a belinkelt szabályok alapján.
az, amit te vetettél föl, egy teljesen más helyzet, amit az általam belinkelt szabály nem rendez. tehát ha pl. egy 2sávos útról kanyarocc egy 4sávosra, és nincsenek kanyarodósávok. erre nem tér ki a szabály, tehát ezek szerint ilyenkor érkezhetsz a 2 célsáv közül bármelyikbe. azonban ha balra kanyarodásnál a jobb oldaliba érkezel, vagy jobbra kanyarodásnál a bal oldaliba érkezel, akkor nem csak kanyarodsz, hanem egyúttal sávot is váltasz. na és ugye mi van, ha én balra kanyarodva a bal oldali sávba akarok menni, ugyanakkor szemből valaki jobbra kanyarodva szintén a bal oldali sávba akar menni? (ezt kérdezted, ha jól értettem.)
szerintem ilyenkor a következő a helyzet: én "csak" kanyarodok (balra), a másik ember meg kanyarodik (jobbra) _és_ sávot is vált (balra). tehát nekem van elsőbbségem, mert én eleve a bal oldali sávba megyek, ő meg úgy akar "besávotváltani" az én sávomba. és sávváltáskor annak van elsőbbsége, aki eleve már abban a sávban van.
remélem, érthető volt.
Kenseth 2007.10.21. 00:08:29
(a napokban majdnem koccantam emiatt, kétsávos körforgalom belső sávjába keveredtem, a külsőben nem jött senki, kiraktam az indexet és kimentem volna, de valaki az egyik bejáratnál jó ötletnek tartotta, hogy pont akkor hajt be a körforgalom külső sávjába... természetesen még ő anyázott.)
gravy_t 2007.10.21. 00:25:57
azért hozzáteszem, hogy nem vagyok szakmabeli, csak a saját értelmezésemet mondom el.
Rocko- 2007.10.21. 10:36:50
Kenseth 2007.10.21. 14:47:55
*nem ott haladó, oda kanyarodó, mint ahogy a te példádban a belsőbe érkező (balra kanyarodó) autó is.
ehh, egyelőre én inkább maradok a kölcsönös udvariasságnál :)
sanchopanza 2007.10.21. 20:52:04
gravy_t 2007.10.21. 21:56:58
sanchopanza 2007.10.21. 20:52:04
sztem annyira egyértelműen nincs az benne, max csak ha úgy nézzük, hogy a szabály a többsávosból többsávosba esetről beszél, arról, amit ti írtok, meg nem.
én az általatok vázolt helyzetben a józan észre hagyatkoznék. tehát ha én nagy ívben kanyarodnék balra, miközben valaki szemből kis ívben jobbra, akkor feltételezném, hogy neki is van annyi esze, hogy a szélsőbe kanyarodjon, ne abba, ahova én is kanyarodok. vagy ahogy kenneth írta, ha vki balra nagy ívben kanyarodva a szélsőbe akar érkezni, az csak akkor tegye ezt, ha oda épp nem kanyarodik senki szemből.
van egy olyan gyanúm, hogy ha mégis a belsőbe jönne és összeütköznénk, a rendőr nekem adna igazat...
de mondom, ez már csak vélemény. ha tuti választ akartok, muszáj lesz egy szakembert megkérdeznetek.
ha meg a jobb oldali célsáv le van zárva, tehát nem lehet oda bekanyarodni, csak a belsőbe, akkor én udvariassági alapon járnék el. hogy mi lenne a szabály az esetben, szintén egy szakembertől kéne megkérdezni.
példaszerűség:
nálunk több helyen is van, hogy balra kanyarodva 2x2sávosra érkezünk, és rögtön a következő kereszteződésben akarunk is jobbra menni. ilyenkor csak hogy a mögöttünk jövőknek egyértelmű legyen, már balra kanyarodás közben indexelünk jobbra, hogy lássák, mi a szélsőbe akarunk menni. a ti esetetekre ez nem vonatkozik, mert itt szemből nem jönnek ilyenkor, mert nekik piros a lámpa.
sanchopanza 2007.10.25. 11:16:11
Az én véleményem az, ha valaki balra nagyívben kanyarodik akkor adjon elsőbbséget, mert ez a szabály .(nekem speciel így is oktatták)
TH 2007.10.25. 12:23:53
Kár, hogy ez a belinkelt értelmezés hibás a buszsáv tekintetében. Jelenleg szabad a buszsávba és a következő sávba is kanyarodni, ez egy kurvára elbaszott szabály, az lenne a jó, ha kötelező lenne a buszsávba kanyarodni, lényegesen biztonságosabb lenne a közlekedés, és baromira nem jár semmilyen hátránnyal (nem ez fogja feltartani a buszt, az tuti...).
boszorkányság 2013.09.01. 16:32:30
A szabályozások az útvonalaknál saroktól-sarokig tartanak. Az adott útvonalakon alkalmazott előírások szabályozása megszűnik a kereszteződésben (pl a sebességkorlátozások is).
A kereszteződésekben megint más szabályok vannak. Ha a kereszteződésben az általános szabályoktól eltérő szabályozás lenne érvényben, akkor azt táblával (pl kanyarodó főútvonal) és mellette esetleg felfestéssel kell kijelölni.
Az általános szabály az, hogy a kereszteződésben a balra kanyarodónak elsőbbséget kell adni a szemből a kereszteződésbe behajtónak, ha az egyenesen elhaladni vagy jobbra kanyarodni szándékozik. Mindegy, hogy melyik sávban folytatja az útját a célútvonalán.
Ha nincs más jelzés a kereszteződés haladási rendjére, akkor a lentről és fentről érkező egyaránt választhatja a célutcában bármely sávot a behajtásakor. Ha keresztezik egymás útját, akkor a balra kanyarodónak kell elsőbbséget adni.
Szóval aszabályozásból az derül ki, hogy a rajzon a lentről érkező haladási vonala piros, míg a fentről érkezőé mindkét esetben zöld.
dzsaszper 2013.09.02. 09:38:46
az én konklúzióm az volt, hogy a jobbra kanyarodónak elsőbbsége van, mert jobbra kanyarodik, a balra kanyarodónak elsőbbsége van, mert a jobbra kanyarodó sávot vált => KRESZ serint a kölcsönös udvariasság következik.
A gyaakorlatban sokszor a kölcsönös udvariatlanság érvényesül...