Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Honnan tudjuk, ha másfelé kell mennünk?

2007.10.22. 17:55 :: SilentSound

Palánta is írt nekünk levelet, azon filozofálgatva, hogy mit is lehetne tenni azért, hogy időben tudjuk, útlezárás, baleset miatt másfelé kell mennünk, hogy ne ragadjunk be a dugóba. Több, leginkább használhatatlan ötlete neki is van, szerintem meg simán be kéne vezetni Magyarországon egy működő TMC rendszert, mielőtt az is teljesen elavulttá válik.

Aki esetleg nem tudná, hogy mi is az a TMC (pl. Palánta), annak itt egy kis magyarázat a gpsmagazin.hu-ról:
A TMC (Traffic Message Channel) lényege, hogy magukat a közlekedési híreket is sugározzák kódolt formában valamely rádióállomás RDS csatornáján, amelyeket az erre alkalmas rádió, illetve navigációs rendszer értelmezni tud. A TMC üzenetben különféle hely- esemény- és idokódok szerepelnek, amelyek leírnak pl. egy dugót idoben és térben. A felhasználó választhat területet vagy irányt is, hogy pl. csak a dunántúli hírek jöjjenek. A TMC-t eredetileg olyan szándékkal hozták létre, hogy az információkat egy hanggenerátor elmondja, vagy kiírja az adott nyelven. Ezek a megoldások nem terjedtek el, mert idoközben népszeruvé váltak a gyárilag beépített navigációs rendszerek, amelyeket dinamikus információkkal lát el a TMC, lehetové téve pl. az útvonal automatikus optimalizálását, újratervezését a valósideju közlekedési helyzetnek megfeleloen. Azt mondják, egy navigációs rendszer valósideju információk nélkül olyan, mint egy autó kerekek nélkül.
nem rég olvasom a blogot és úgy éreztem ma reggel megbeszélni valót tapasztaltam.

Hungária krt- Mogyoródi út kereszteződésben baleset történt a Lágymányosi híd felé vezető oldalon, egy rendőrautó a helyszinelt. A három sávból egy, a belső volt járható. A sor ahogy telt az idő egyre nőtt. Amikor arra jártam már a Kacsoh Pongrác úti felüljáróknál volt. Ahogy haladtam, sajnáltam a sok szerencsétlent akik csak ültek a kocsijukban és semmiről nem tudtak. Azt sem hogy baleset történt és talán azt sem hogy merre kerülhetnek. Ha kerülik azt a szakaszt akkor talán nem késnek annyit, csak ültek és vártak. Mit lehetne ilyenkor tenni?

Amit tehettem hogy az általam kedvelt rádiónak írtam egy emailt hogy ott baleset történt, hátha pár embernek segítek vele. Sajnos nem tudom mit lehetett volna még. Így elkezdtem elmélkedni a lehetőségeken.

Ugye az igény adott:
-értesíteni az autósókat mihamarabb az eseményről, hogy el tudják kerülni az érintett szakaszt

Lehetőségek:
- rádióban bemondatni -> nem midnenki hallgat rádiót, és nem minden autós ugyanazt.
- rendőrőknek plusz egy autóval kellene ilyen helyekre kimenni, aminek az oldalán és/vagy a tetején fényújságra ki lenne írva hogy mi történt és hogy merre kerülhetnek. -> tény hogy költséges fel s alá járkálnia a sor mellett, és a beszerzése sem két fillér
- kereszteződésekben forgó fényújságot üzemeltetni, ami eseménytelen időszakban reklám, pontos időt mutatna, esemény idején tájékoztatna -> talán megtérülne a reklám díjakból...
- SMS szolgáltatst indítani, hogy baleset idején a környéken tartozkódó szolgáltatásra előfizetők értesítést kapnának -> dugóban állva el is tudja olvasni...kérdés hogy ki fizetne ezért... Ötlet levédve! :)

De akinek van egy jobb ötlete szívesen vennénk mindannyian. Akár egy új egyezményes kéz és/ vagy fényjel bevezetése az autósok között. Amolyan iratlan szabályként mint a "Köszönöm!" villogások...

19 komment

Címkék: közlekedés autó baleset navigáció

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Palánta 2007.10.22. 20:11:36

Való igaz hogy ezt a lehetőséget ilyen néven nem ismertem.

Így utólag belegondolva maga az RDS dolog sem terjedt el annyira itthon, hiszen:
-nincs mindenkinek RDS képes rádió a kocsijában
-erre külön csatorna kellene, vagyis egy meglévő rádió is felvehetné ezt a szerepet, de sajna a meglévők sem használják ki az RDS lehetőségeit, pl milyen zene megy éppen, stb...néhány használja, de nem mind...

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2007.10.22. 21:51:58

Az ismerősömnek van egy mercije, egy cl 600-as, az németországban az autópályán folyamatosan ugat, hogy "stau zwanwig kilometer blabla".... ő meg eldöntheti, hgoy érdekli-e, hogy mit mond a gps, vagy nem. :) Szóval tőlünk nyugatra működik a dolog már.

x 2007.10.23. 00:44:06

addig jó, amíg a többség csak áll és vár... addig a leleményesek gyorsabb, üres úton kerülhetnek :)

Rocko- 2007.10.23. 11:56:18

van sok rádió, többnyire bemondják, ha van gebasz. egy autórádió pár tízezres kategória, amíg a gps inkább 60-tól felfelé.
rádióban ajánlott az élőben a városból, azt hiszem negyedóránként jelenetkezik, a lehető legtöbb infoval. www.klubradio.hu/index.php?id=128
a villogás eléggé életképtelen. tán le kéne morzézni a balesetek helyét?
talán az a legkultúráltabb, ha az autópályákéhoz hasonlóan fent elhelyeznének egy tájékoztató táblát. pár jelentős ponton elég nagy segítség lenne. inkább ezt olvassa az ember mondjuk a Hungárián pirosnál vagy Blahánál, mintsem idegbajt kapjon. csak hát fővárosnak ebbe kéne beruházni, nem traktorral tilos behajtani táblákba. és még az alkalmankénti lezárást, elterelést is meg lehetne jeleníteni.

TCSA · http://make.blog.hu 2007.10.23. 13:00:28

Erre találták ki azt a technológiát, amit (hogy Fábry szavait használjam) tőlünk szerencsésebb történelmi fejlődésű országok már használnak, az RDS TA/TP jelet a rádióadásban. Ha egy rádió valami fontos (és körzetileg is hozzá tartozó) közlekedési információt akar beadni, bekapcsolják ezt a jelet és az RDS képes rádiók átváltanak annak az adónak a frekvenciájára. Így el lehet mondani mi a gáz, TA/TP ki és a rádió automatikusan visszaáll arra az adóra amit hallgattál. (CD-ről és kazettáról is átkapcsol, és addig nem is adja vissza a vezérlést, amíg TA/TP jelet érzékel)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.10.23. 13:32:34

Rocko-: A csomópontokban táblás megoldás az nem rossz ötlet, tényleg lehet, hogy hasznos volna, csak kérdés, hogy nem vonja-e el a figyelmet a vezetésről. Autópályán annyi mindenre nem kell odafigyelni. De mondjuk egy álló, nem ugrálós felirat tényleg nem rossz. Piros lámpánál pedig lehetne egy kis figyelemfelkeltés is.

TCSA: A rádiók csak viszonylag ritkán nyomnak ilyesmit, mert ha túl sűrűn nyomják, akkor mást se hallgatnál mint ugyanazt mindenhonnan sokszor. Nálam a TA/TP azért is van kikapcsolva, mert ha adott hangerőn zenét hallgatok, nem biztos, hogy szívrohamot akarok kapni a Petőfi Rádió szignáljától. :)
De mondjuk ahogy RDS-en keresztük ki szokták írni bizonyos rádiók az épp játszott szám címét, fontos közlekedési infókat is kiírhatnának, miközben zenét nyomnak. Lehet, hogy már csak azért is náluk hallgatnám ugyanazt a szart amiket máshol is nyomnak. :)

Legjobban viszont tényleg egy használható TMC szolgáltatásnak örülnék, mert az autómban van beépítve TMC-s kütyü és hasznos volna, ha tudnám is használni. Mondjuk reggel beülni a kocsiba és végignézni a listát, hogy tegnap óta mit hol zártak le, van-e baleset valahol, stb...

TCSA · http://make.blog.hu 2007.10.23. 13:44:46

Pár év (x>5 szvsz) és lesz egy kísérleti rendszer valahol... ha az az ORTT engedi, bár kizártnak tartom, az a dilettáns korrupt banda a kábelszolgáltatók között se képes rendet tenni, és ha nem jött volna be a Digi Tv, valszeg még mindig a seggüket vakargatnák a digitális műholdadás szabályozását illetően. Na mindegy. Lehet úgy járunk vele mint az ajnározott DAB adással. Van. Budapesten. 1995 december óta kísérleti stádiumban van, de ad. Tudta ezt valaki? :)

Rocko- 2007.10.23. 15:32:55

SilentSound mint írtam pirosnál kéne bekapcsolni, sőt, talán sárgánál. a hírt figyelve inkább megáll, mintsem átúzzon a piroson. :)
tehát piros->sárgánál be, majd újabb zöld->sárgánál ki.

Viktor 2007.10.23. 19:18:09

ez egy nagyon jó ötlet.

a kiírós és a rádiós is ám.

anno még a nagy m3 baleseteknél volt, hogy a rendőrök, akiket lekapcsoltak később jattot kaptak a trélekesektől. juszt sem próbálták megelőzni tehát, hogy egy balesetből ne legyen öt.

megérdemelték.

pedig oda talán csak egy hordozható mágnestábla, ami mutatja, hogy melyik sáv szűnik meg és hogy tolják el a többi sávot elég lenne, hogy a forgalom nagyjából zavartalan legyen. mint amikor építik a pályát, és látod a jeleket, hogy mikor mi szünik meg.

adni nekik egy ilyet két homokzsákkal (hogya szél el ne fújja) legyen mágneses, és aztán dobáljk fel a jeleket rá. rögtön tudni lehet, hogy ki hogy menjen. :)

Bélabácsi 2007.10.23. 22:13:10

Mielőtt valaki elájulna a TMC-től mint szolgáltatástól: nekem TMC-s PNA-m van (MIO 269+), Németországban és Ausztirában müködik is, ámde nem úgy, hogy "mondjad osztán kerülök". A TMC funkcióhoz szükséges jelet rádióadók sugározzák, ami annyit jelent, hogy akkortól jelzi a balhét, amikortól először a vételi körzetben lévő valamelyik rádióállomás továbbítja azt. Ez még hagyján, a gond ott kezdődik, hogyha valamely olyan környéken jársz, ahol sok FM hullámhosszon sugárzó adó is sugároz TMC jelet, és van közöttük olyan, ahol az adóállomás munkatársai manuálisan törlik az üzeneteket. Ilyenkor ugyanis hiába van vége már rég a dugónak, ha még valamelyik agybalökött adó még jelzi a dugót, a kütyü is jelezni fog. No innentől ette meg az automatizmust a fene. Én ezeknek a helyzeteknek a kivédésére rádiót is hallgatok (valamely komolyabb adót) a jelzések mellé és a kétértelmű esetekben mindig a rádióbemondó üzeneteit tekintem irányadónak. Az "ultima ratio" az ún. TMC Plus, amiért már fizetni kell és kell hozzá egy monbiltelefon is - az tényleg naprakész. De aki azt hiszi, hogy egy nagyvárosban van értelme a TMC-nek, az megintcsak téved - nincs. Mire meghallod hogy gáz van, már benne ülsz a dugóban, szemben az autópályával, ahol akár 150-200 kilométerre előre tudod hogy mi a gáz és ennek megfelelően van is időd gondolkodni és cselekedni.

Bélabácsi 2007.10.23. 22:18:15

Palánta: az utóbbi 5 évben nagyon, de nagyon kevés olyan autórádiót gyártottak (legyen az akár gyári alap, akár utólagosan beszerelhető), ami ne tudná az RDS-t. Ami nem tudja, az egy nagyon, de nagyon gagyi szar lehet csak. A gond inkább azzal van, hogy kis Hazánkban az RDS-t Budapesten kívül nem nagyon lehet használni a "traffic news" üzemódban, merthogy ezt a téma BP-en kívül nem sok helyen használják. Ergo az RDS-t ebből a szempontból elfelejthetjük.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.10.24. 07:24:53

Bélabácsi: Ha mondjuk idehaza egy országos adó kapna jogot csak arra, hogy TMC jeleket sugározzanak, akkor ebből nem lenne gond. Ha nyomja mindenki orrba-szájba, törölni meg nem törlik, akkor valóban semmi értelme...

Bélabácsi 2007.10.24. 09:57:25

Bizony - dehát egy demokráciában nehezen lehet megtiltani ilyesmit, merthogy végsö soron a piaci versenyt korlátoznád vele. Saját tapasztalataim szerint a TMC autópályán kell és többé-kevésbé jó is, városban felesleges´.

Mr. Big 2007.10.29. 18:45:25

En sem varok csodat a TMC-tol, foleg a varosban nem. Ameddig a Fovinformnak csak 6:00 es 19:00 ora kozott van egyaltalan ugyelete, raadasul a tervezheto dugokat mar be sem mondjak, addig ugyanugy fogunk a dogoban ulni, mint eddig.
A megoldas talan egy teljesen automata rendszer lenne, ami folyamatosan meri az egyes utszakaszok forgalmat, es a forgalom sebesseget (pl utba epitett hurkok), majd ezeket az infokat tovabbitjak a PNA fele. Ekkor pedig a kutyu teljesen automatikusan ki tudna szamolni, hogy szamomra melyik a leggyorsabb ut, meg gondolkodom sem kellene.

Zsoca 2007.10.29. 20:48:28

Sziasztok!

TMC?? Utcaszintü?? Majd a következő évezredben..

Mivel naponta M0-t használok Diósd-Ecser szeretném tudni van-e rajta forgalmi akadály. Ezért indulás előtt Útinform feltarcsáz. Hagy ne kommentáljam a felkészültségüket.. Sajnos sok esetben Én adom le az Útinformnak, ha baleset van, vagy torlódás pusztán jószándékból. Ha időm engedi, szoktam ellemőrizni, hogy hány percel elteltével veszik fel a CallCenterre az infót.. A rekord eddig 20 perc volt.. A legdurvább a múlt héten volt, amikor szintén be akartam jelenteni egy 5KM hosszú torlódást. A diszpécser hölgy közölte, hogy tudnak a balesetről. Erre én rákérdeztem, hogy akkor miért nem mondják fel?! Erre azt a választ kaptam, hogy nincs rá idejük, majd lecsapta a telefont.

Bocccsssss.....

TMC? Utca szintű? Amikor egy Autóutat sem tudnak monitorozni? Vagy ha valaki bejelenti, akkor ráb@sszák a telefont?

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.10.30. 15:04:37

Zsoca: Esetleg egy közösségi frissítésű dolog életképes lenne, rábökök a térképre, megadom, hogy mennyire dugós az adott útszakasz, és mondjuk egy óra után elévül a dolog, vagy közben lehet frissíteni. Mondjuk ehhez tényleg nagy látogatottság szükséges, hogy értelme legyen.

Lui_78 2007.10.30. 15:39:26

Üdv Harcosok,
Jó megoldás lenne, ha a GPS szoftverekben lenne olyan megoldás, hogy ne autómatikusan a legnagyobb útra akarjon rávinni. Az a halálom, amikor megyek a Váci úttal kis párhuzamos utcákban, mert azt ismerem, de a GSP mindig ki akar vinni a vácira...nagy segítség lenne egy olyan opció, ami pont, hogy nem vinne rá beállt nagy utakra, hanem kis utakon oldaná meg a közlekedést. Egyszerű kis algoritmus, nem hiszem, hogy csoda lenne.

zsoca 2007.10.30. 21:45:32

A forgalom figyelésre roppant jó automata rendszerek léteznek. A forgalomban résztvevő autók elhaladási sebességük alapján simán lehet kovetkeztetni eseményekre, majd azt egy online automataval be lehet mondtani, vagy TMC rendszerben sugározni. Legutóbb Angliában egy taxiban ülve az autópályán egy automata hang folymatosan közölte a soförrel, hogy az aktuális haladási irányában hanyas kilométerek között mennyivel lehet haladni. Az egészhez nem kell más, csak kamerák, vagy más a forgalom mérésére alkalmas eszközök.

zsoca 2007.10.30. 21:53:50

Ne jöjjenek nekem azzal a dumával, hogy nins rá pénz. Pár 10 milkából simán meg lehetne oldani.

Nem csak a rendszámokat lehet kamerákkal olvasgatni a pályákon....
lásd autopalya.hu webkamerák...













 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása