Aki esetleg nem tudná, hogy mi is az a TMC (pl. Palánta), annak itt egy kis magyarázat a gpsmagazin.hu-ról:
A TMC (Traffic Message Channel) lényege, hogy magukat a közlekedési híreket is sugározzák kódolt formában valamely rádióállomás RDS csatornáján, amelyeket az erre alkalmas rádió, illetve navigációs rendszer értelmezni tud. A TMC üzenetben különféle hely- esemény- és idokódok szerepelnek, amelyek leírnak pl. egy dugót idoben és térben. A felhasználó választhat területet vagy irányt is, hogy pl. csak a dunántúli hírek jöjjenek. A TMC-t eredetileg olyan szándékkal hozták létre, hogy az információkat egy hanggenerátor elmondja, vagy kiírja az adott nyelven. Ezek a megoldások nem terjedtek el, mert idoközben népszeruvé váltak a gyárilag beépített navigációs rendszerek, amelyeket dinamikus információkkal lát el a TMC, lehetové téve pl. az útvonal automatikus optimalizálását, újratervezését a valósideju közlekedési helyzetnek megfeleloen. Azt mondják, egy navigációs rendszer valósideju információk nélkül olyan, mint egy autó kerekek nélkül.
nem rég olvasom a blogot és úgy éreztem ma reggel megbeszélni valót tapasztaltam.
Hungária krt- Mogyoródi út kereszteződésben baleset történt a Lágymányosi híd felé vezető oldalon, egy rendőrautó a helyszinelt. A három sávból egy, a belső volt járható. A sor ahogy telt az idő egyre nőtt. Amikor arra jártam már a Kacsoh Pongrác úti felüljáróknál volt. Ahogy haladtam, sajnáltam a sok szerencsétlent akik csak ültek a kocsijukban és semmiről nem tudtak. Azt sem hogy baleset történt és talán azt sem hogy merre kerülhetnek. Ha kerülik azt a szakaszt akkor talán nem késnek annyit, csak ültek és vártak. Mit lehetne ilyenkor tenni?
Amit tehettem hogy az általam kedvelt rádiónak írtam egy emailt hogy ott baleset történt, hátha pár embernek segítek vele. Sajnos nem tudom mit lehetett volna még. Így elkezdtem elmélkedni a lehetőségeken.
Ugye az igény adott:
-értesíteni az autósókat mihamarabb az eseményről, hogy el tudják kerülni az érintett szakaszt
Lehetőségek:
- rádióban bemondatni -> nem midnenki hallgat rádiót, és nem minden autós ugyanazt.
- rendőrőknek plusz egy autóval kellene ilyen helyekre kimenni, aminek az oldalán és/vagy a tetején fényújságra ki lenne írva hogy mi történt és hogy merre kerülhetnek. -> tény hogy költséges fel s alá járkálnia a sor mellett, és a beszerzése sem két fillér
- kereszteződésekben forgó fényújságot üzemeltetni, ami eseménytelen időszakban reklám, pontos időt mutatna, esemény idején tájékoztatna -> talán megtérülne a reklám díjakból...
- SMS szolgáltatst indítani, hogy baleset idején a környéken tartozkódó szolgáltatásra előfizetők értesítést kapnának -> dugóban állva el is tudja olvasni...kérdés hogy ki fizetne ezért... Ötlet levédve! :)
De akinek van egy jobb ötlete szívesen vennénk mindannyian. Akár egy új egyezményes kéz és/ vagy fényjel bevezetése az autósok között. Amolyan iratlan szabályként mint a "Köszönöm!" villogások...
Palánta 2007.10.22. 20:11:36
Így utólag belegondolva maga az RDS dolog sem terjedt el annyira itthon, hiszen:
-nincs mindenkinek RDS képes rádió a kocsijában
-erre külön csatorna kellene, vagyis egy meglévő rádió is felvehetné ezt a szerepet, de sajna a meglévők sem használják ki az RDS lehetőségeit, pl milyen zene megy éppen, stb...néhány használja, de nem mind...
immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2007.10.22. 21:51:58
x 2007.10.23. 00:44:06
Rocko- 2007.10.23. 11:56:18
rádióban ajánlott az élőben a városból, azt hiszem negyedóránként jelenetkezik, a lehető legtöbb infoval. www.klubradio.hu/index.php?id=128
a villogás eléggé életképtelen. tán le kéne morzézni a balesetek helyét?
talán az a legkultúráltabb, ha az autópályákéhoz hasonlóan fent elhelyeznének egy tájékoztató táblát. pár jelentős ponton elég nagy segítség lenne. inkább ezt olvassa az ember mondjuk a Hungárián pirosnál vagy Blahánál, mintsem idegbajt kapjon. csak hát fővárosnak ebbe kéne beruházni, nem traktorral tilos behajtani táblákba. és még az alkalmankénti lezárást, elterelést is meg lehetne jeleníteni.
TCSA · http://make.blog.hu 2007.10.23. 13:00:28
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.10.23. 13:32:34
TCSA: A rádiók csak viszonylag ritkán nyomnak ilyesmit, mert ha túl sűrűn nyomják, akkor mást se hallgatnál mint ugyanazt mindenhonnan sokszor. Nálam a TA/TP azért is van kikapcsolva, mert ha adott hangerőn zenét hallgatok, nem biztos, hogy szívrohamot akarok kapni a Petőfi Rádió szignáljától. :)
De mondjuk ahogy RDS-en keresztük ki szokták írni bizonyos rádiók az épp játszott szám címét, fontos közlekedési infókat is kiírhatnának, miközben zenét nyomnak. Lehet, hogy már csak azért is náluk hallgatnám ugyanazt a szart amiket máshol is nyomnak. :)
Legjobban viszont tényleg egy használható TMC szolgáltatásnak örülnék, mert az autómban van beépítve TMC-s kütyü és hasznos volna, ha tudnám is használni. Mondjuk reggel beülni a kocsiba és végignézni a listát, hogy tegnap óta mit hol zártak le, van-e baleset valahol, stb...
TCSA · http://make.blog.hu 2007.10.23. 13:44:46
Rocko- 2007.10.23. 15:32:55
tehát piros->sárgánál be, majd újabb zöld->sárgánál ki.
Viktor 2007.10.23. 19:18:09
a kiírós és a rádiós is ám.
anno még a nagy m3 baleseteknél volt, hogy a rendőrök, akiket lekapcsoltak később jattot kaptak a trélekesektől. juszt sem próbálták megelőzni tehát, hogy egy balesetből ne legyen öt.
megérdemelték.
pedig oda talán csak egy hordozható mágnestábla, ami mutatja, hogy melyik sáv szűnik meg és hogy tolják el a többi sávot elég lenne, hogy a forgalom nagyjából zavartalan legyen. mint amikor építik a pályát, és látod a jeleket, hogy mikor mi szünik meg.
adni nekik egy ilyet két homokzsákkal (hogya szél el ne fújja) legyen mágneses, és aztán dobáljk fel a jeleket rá. rögtön tudni lehet, hogy ki hogy menjen. :)
Bélabácsi 2007.10.23. 22:13:10
Bélabácsi 2007.10.23. 22:18:15
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.10.24. 07:24:53
Bélabácsi 2007.10.24. 09:57:25
Mr. Big 2007.10.29. 18:45:25
A megoldas talan egy teljesen automata rendszer lenne, ami folyamatosan meri az egyes utszakaszok forgalmat, es a forgalom sebesseget (pl utba epitett hurkok), majd ezeket az infokat tovabbitjak a PNA fele. Ekkor pedig a kutyu teljesen automatikusan ki tudna szamolni, hogy szamomra melyik a leggyorsabb ut, meg gondolkodom sem kellene.
Zsoca 2007.10.29. 20:48:28
TMC?? Utcaszintü?? Majd a következő évezredben..
Mivel naponta M0-t használok Diósd-Ecser szeretném tudni van-e rajta forgalmi akadály. Ezért indulás előtt Útinform feltarcsáz. Hagy ne kommentáljam a felkészültségüket.. Sajnos sok esetben Én adom le az Útinformnak, ha baleset van, vagy torlódás pusztán jószándékból. Ha időm engedi, szoktam ellemőrizni, hogy hány percel elteltével veszik fel a CallCenterre az infót.. A rekord eddig 20 perc volt.. A legdurvább a múlt héten volt, amikor szintén be akartam jelenteni egy 5KM hosszú torlódást. A diszpécser hölgy közölte, hogy tudnak a balesetről. Erre én rákérdeztem, hogy akkor miért nem mondják fel?! Erre azt a választ kaptam, hogy nincs rá idejük, majd lecsapta a telefont.
Bocccsssss.....
TMC? Utca szintű? Amikor egy Autóutat sem tudnak monitorozni? Vagy ha valaki bejelenti, akkor ráb@sszák a telefont?
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.10.30. 15:04:37
Lui_78 2007.10.30. 15:39:26
Jó megoldás lenne, ha a GPS szoftverekben lenne olyan megoldás, hogy ne autómatikusan a legnagyobb útra akarjon rávinni. Az a halálom, amikor megyek a Váci úttal kis párhuzamos utcákban, mert azt ismerem, de a GSP mindig ki akar vinni a vácira...nagy segítség lenne egy olyan opció, ami pont, hogy nem vinne rá beállt nagy utakra, hanem kis utakon oldaná meg a közlekedést. Egyszerű kis algoritmus, nem hiszem, hogy csoda lenne.
zsoca 2007.10.30. 21:45:32
zsoca 2007.10.30. 21:53:50
Nem csak a rendszámokat lehet kamerákkal olvasgatni a pályákon....
lásd autopalya.hu webkamerák...