Hála a gumigyártók erőteljes marketingjének, ma már mindenki álmából felébresztve is tudja, hogy +7°C alatt jobb a téligumi. Persze van, aki ezt is megmagyarázza azzal, hogy csak több téligumit akarnak eladni. Belemagyarázni bármibe lehet bármit, a magukat hiperintelligensnek képzelő megmondóemberek, akiknek mindig igaza van, úgyis meg tudják győzni magukat, hogy fölösleges. A hét elején majdnem belém is szállt egy ilyen. Felsőbbrendű útról balra akartam kanyarodni, csak egy út közepén álló kocsi miatt már nem fértem volna el, ezért megálltam, hogy elengedjem. Nem hirtelen, meg indexeltem is, a mögöttem jövő ennek ellenére valamiért úgy gondolta, hogy neki lehet padlógázon közlekedni 1 fokban is. Csak annyit hallottam, hogy blokkolt kerekekkel csúszik felém hátulról. Éppenhogycsak meg tudott állni, hiába nem volt jeges az út, olyan merev már ilyen hőmérsékleten a nyári gumi anyaga, hogy gyakorlatilag semmi tapadása nincsen, főleg az ottani vizes aszfalton. Nem kívánok egy ilyen balfasz miatt törött autóval szervizbe járkálni. Már ha lábon el lehet vinni egy csatt után az autót.
De tegyük fel, hogy valaki belátja, hogy nem csak hóban és jégen kell az a téligumi. Felhívja a gumist, hogy mikorra tud időpontot adni. A gumis meg tud, kb. 2-3 héttel későbbre. Addig meg vagy marad a tömegközlekedés, vagy a nyári gumi. A legveszélyesebb időszak ebből adódóan az a néhány hét, amit most is taposunk. Ha jön egy-egy éjszaki fagy, akkor különösen oda kell figyelni. Mert azt nem is feltételezhetjük, hogy egy olyan ember, akinek a seggéhez nőtt az autója (mint például én is) nem fog buszra ülni.
Apropó buszok. Tavaly nem volt nagy tél, de majdnem kaptam egy jeges napon egy buszt az autóm oldalába. Történt ugyanis, hogy a Nagykőrösi út pestimrei szakaszán egy jó öreg csuklós Ikarus mellé kerültem, aztán neki zöldre váltott a lámpája és elindult. A busz eleje előre, a csukló rész meg valahogy balra, felém. Na akkor megijedtem egy kicsit. Aztán a busz megállt, mert gondolom a sofőr észrevette, hogy valami nem oké, még épp időben. Volt időm ránézni a kerekeire. Na, az nemcsak hogy nem téli gumi volt, de éppen csak nem slick. Egy elszabadult busz sokkalta veszélyesebb, mint egy autó. Egyrészt az autóban kevesebben ülnek, jó esetben be is vannak kötve. Ezzel szemben egy jó kis BKV buszon csúcsidőben legfeljebb egymást támasztják az emberek, többségük ráadásul nem is ül. Elhiszem én, hogy szarul meg a BKV-nak, de Combino tehenet tudnak venni, meg a Budapest-Bamako rallyn tudnak busszal indulni? Lehet, hogy inkább nekik is be kéne szerezni néhány téligumit. Addig se kopnak tovább a nyáriak.
Télen az autó legfontosabb része a jó téligumi. Lehet persze venni 4000 Ft-ért is lelkiismeret nyugtatásként, de rendszerint ezek leginkább dísznek jók. Olvasgattam téligumi teszteket mostanában, durva különbségek vannak. Akár 2-3-szoros fékutakat tudnak produkálni egymáshoz képest a különböző típusok. A fenti (legfölső) képen egyébként az egyik legjobban szereplő téligumi van, márkákat inkább nem is írok, már csak azért sem, mert nem teszteltem harmincféle gumit, félinformációk alapján pedig nem szeretnék véleményt alkotni. Mindenesetre az okosok azt mondják, hogy egy nem annyira márkás téligumi is jobb ilyenkor, mint bármilyen nyári.
Aki pedig nem biztos magában téli közlekedés terén, esetleg nincs meg az anyagi kerete megfelelő téligumira, az inkább tegye garázsba az autót tavaszig, így is elég halálos baleset volt az utóbbi hetekben. Én sem örülnék neki, ha az autómat análisan zaklatná egy másik...
Az utolsó 100 komment: