Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Gumival vagy gumi nélkül?

2007.11.18. 12:52 :: SilentSound

Magyarország az az ország, ahol még mindig kérdés, hogy kell-e téli gumi, vagy "majd óvatosan vezetek, ha esik a hó". Utóbbin a mai napig ki tudok akadni. Tipikusan az a fajta birkák, akik azt hiszik, hogy azzal, hogy hóesésben nyárigumival nem 80-nal mennek városban, hanem csak 60-nal, majd minden körülmények közt meg tudnak állni, ha meg kell. Aztán amikor az út szélén megcsúszik egy kisgyerek a jégen, ki az útra, akkor jön csak rá, hogy talán megért volna néhány tízezrest az a négy gumi.



Hála a gumigyártók erőteljes marketingjének, ma már mindenki álmából felébresztve is tudja, hogy +7°C alatt jobb a téligumi. Persze van, aki ezt is megmagyarázza azzal, hogy csak több téligumit akarnak eladni. Belemagyarázni bármibe lehet bármit, a magukat hiperintelligensnek képzelő megmondóemberek, akiknek mindig igaza van, úgyis meg tudják győzni magukat, hogy fölösleges. A hét elején majdnem belém is szállt egy ilyen. Felsőbbrendű útról balra akartam kanyarodni, csak egy út közepén álló kocsi miatt már nem fértem volna el, ezért megálltam, hogy elengedjem. Nem hirtelen, meg indexeltem is, a mögöttem jövő ennek ellenére valamiért úgy gondolta, hogy neki lehet padlógázon közlekedni 1 fokban is. Csak annyit hallottam, hogy blokkolt kerekekkel csúszik felém hátulról. Éppenhogycsak meg tudott állni, hiába nem volt jeges az út, olyan merev már ilyen hőmérsékleten a nyári gumi anyaga, hogy gyakorlatilag semmi tapadása nincsen, főleg az ottani vizes aszfalton. Nem kívánok egy ilyen balfasz miatt törött autóval szervizbe járkálni. Már ha lábon el lehet vinni egy csatt után az autót.

De tegyük fel, hogy valaki belátja, hogy nem csak hóban és jégen kell az a téligumi. Felhívja a gumist, hogy mikorra tud időpontot adni. A gumis meg tud, kb. 2-3 héttel későbbre. Addig meg vagy marad a tömegközlekedés, vagy a nyári gumi. A legveszélyesebb időszak ebből adódóan az a néhány hét, amit most is taposunk. Ha jön egy-egy éjszaki fagy, akkor különösen oda kell figyelni. Mert azt nem is feltételezhetjük, hogy egy olyan ember, akinek a seggéhez nőtt az autója (mint például én is) nem fog buszra ülni.

Apropó buszok. Tavaly nem volt nagy tél, de majdnem kaptam egy jeges napon egy buszt az autóm oldalába. Történt ugyanis, hogy a Nagykőrösi út pestimrei szakaszán egy jó öreg csuklós Ikarus mellé kerültem, aztán neki zöldre váltott a lámpája és elindult. A busz eleje előre, a csukló rész meg valahogy balra, felém. Na akkor megijedtem egy kicsit. Aztán a busz megállt, mert gondolom a sofőr észrevette, hogy valami nem oké, még épp időben. Volt időm ránézni a kerekeire. Na, az nemcsak hogy nem téli gumi volt, de éppen csak nem slick. Egy elszabadult busz sokkalta veszélyesebb, mint egy autó. Egyrészt az autóban kevesebben ülnek, jó esetben be is vannak kötve. Ezzel szemben egy jó kis BKV buszon csúcsidőben legfeljebb egymást támasztják az emberek, többségük ráadásul nem is ül. Elhiszem én, hogy szarul meg a BKV-nak, de Combino tehenet tudnak venni, meg a Budapest-Bamako rallyn tudnak busszal indulni? Lehet, hogy inkább nekik is be kéne szerezni néhány téligumit. Addig se kopnak tovább a nyáriak.



Télen az autó legfontosabb része a jó téligumi. Lehet persze venni 4000 Ft-ért is lelkiismeret nyugtatásként, de rendszerint ezek leginkább dísznek jók. Olvasgattam téligumi teszteket mostanában, durva különbségek vannak. Akár 2-3-szoros fékutakat tudnak produkálni egymáshoz képest a különböző típusok. A fenti (legfölső) képen egyébként az egyik legjobban szereplő téligumi van, márkákat inkább nem is írok, már csak azért sem, mert nem teszteltem harmincféle gumit, félinformációk alapján pedig nem szeretnék véleményt alkotni. Mindenesetre az okosok azt mondják, hogy egy nem annyira márkás téligumi is jobb ilyenkor, mint bármilyen nyári.

Aki pedig nem biztos magában téli közlekedés terén, esetleg nincs meg az anyagi kerete megfelelő téligumira, az inkább tegye garázsba az autót tavaszig, így is elég halálos baleset volt az utóbbi hetekben. Én sem örülnék neki, ha az autómat análisan zaklatná egy másik...

238 komment

Címkék: biztonság közlekedés bkv autó veszélyes tömegközlekedés gumi csúszós

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fat 2007.11.18. 20:48:17

Kössz, J_W. Gondoltam már én is,hogy valami bajom lehet, mert vettem négy téligumit rögtön, mikor előszőr megindult alattam a 2 tonna, pedig rohadt drága volt.

Laci 2007.11.18. 20:48:48

Megemlíteném még a ködlámpa buzeránsokat. Azt hiszik ősszel, télen kötelező azt a szart felkapcsolni. Nem az 1 bites sztítrancsingoló faszokra gondolok akik azért kapcsolják fel hogy húzzon mindenki előlük mert ők jönnek (kb. a Dunába lövetném mindet...), hanem az amúgy normálisnak tűnő faszokra, akik a ködzárófénnyel vakítják a mögöttük jövőket 1000 m-es látótávolságnál.
Tehát a lecke:
1., ködzárófényt (gy.k. a hátsó ködlámpát) CSAK KOMOLYABB KÖDBEN, és ha lehet, csak ha a sor végén mész. Ha jönnek tartósan mögötted, viszonylag közel, akkor KAPCSOLD KI mert vakítod a mögötted jövőt, és ha elnézi a fékezésed, téged vág seggbe. Ergo a saját érdekedben.

2., első ködlámpát csak akkor ha nagy köd van. És azzal együtt vedd vissza rohadtul a tempót, mert ha megnézed, a ködlámpa arra való hogy a sávon tudj maradni tejködben, ekkor pedig már az 50-60 is életveszélyes tempó, 1-2 mp. alatt bukkan elő a ködfalból az akadály, esélyed sem lesz megállni.

2+1., ha van rá mód, tejködben (látótáv= 0-1 m) kapcsold le a tompított fényszórót, csak bevakítja előtted a ködöt, semmivel sem látsz többet. A ködlámpa szépen a köd alá világít, látod a sávszéleket, és 30-40 max 50-nel elgurulhatsz. A sötétebb ködből hamarabb észreveszed az előtted lévőt is, persze ha van ködzárófénye.

2+2., fel ne kapcsold tejködben a távolságit, mert azzal azt éred el hogy hófehér falat látsz és nekimész még egy reflektornak is szemből.

És hogy ne legyek offtopik, aki nem tesz fel téligumit télen, az szopjon le egy talicska majmot, a kurva anyjával spóroljon de ne ezzel.
Bocsi de ezt nem lehet szebben mondani.

Brigi "B. A." főnöke 2007.11.18. 20:55:08

Laci a mondás helyesen:
"Basszon meg egy taliga aprómajom!"

És azért aprómajom, mert abból több fér egy taligára. Nem talicskára.

És hogy ne legyek off: A te kurva anyád!

IP 2007.11.18. 20:58:25

Mielőtt felhozná valaki a Forma 1-et, legalább picit tájékozódjon. Ott már pár fokos aszfalt hömérséklet különbségnél más keveréket használnak, szal ott is van "téli gumi". Csak ott van 10 fokos, 15, 20 stb fokos aszfaltra való is! Tehát lehet, hogy mégis számít a téligumi.

buszos 2007.11.18. 21:00:18

Kedves prokee! Történetesen haszonjárművekkel foglalkozom és tudom mit beszélek. Sorolja már fel nekem azokat a cégeket, akik téligumit gyártanak buszra, kamionra, traktorra, markolóra stb.. Kíváncsian várom!

Bazi Joe 2007.11.18. 21:06:47

Yesssz!
Raikki a Király!

Mivel a gumistéma itt ült le, és szerintem ettől többet nem lehet belőle kihozni, hogy szórakozzunk is, itt fejezzük be polgártársak!

RogerNyul 2007.11.18. 21:12:01

Megosztanék veletek néhány gumiipari alapismeretet (közel 20 év szakmában el töltött év után):

Gumi = vulkanizált keverék
Keverék = gyk. nyers gumi ami áll:
- Különböző kaucsukfajták (főleg szintetikus típusok manapság)
- Töltőanyagok (korom, dolomit...) minél finomabb a poranyag (20

RogerNyul 2007.11.18. 21:13:14

Na ezt most nem írom le még egyszer azt hiszem. :)

tygger 2007.11.18. 21:49:36

pedig pont érdekelt volna :)

pammy 2007.11.18. 21:51:50

most nem olvasom vissza az összes kommentet szal lehet volt már hasonló komment.. saját tapasztalat, vezetéstechnika pályán voltunk több autóval egy céges rendezvényen... az összes autón téli gumi volt, egyet leszámítva.... fékezéses, jeget imitáló pályán mindenkinek 40km/h-ról 15 méter körüli féktávja volt... a legrosszabb is 20 alatt ... a nyári gumis autó két kisérletből egyszer 90m után állt meg egyszer meg 100 felett....
Én elhittem, hogy számít a téligumi, de sose gondoltam volna hogy ennyit.... így gondoljátok azt, hogy majd óvatosak lesztek...
és mellesleg budapestiként eddig minden télen a tavalyit leszámítva volt olyan nap, hogy téligumival is alig bírtam átvergődni a havon, vagy az ónos eső után csuszós úton... persze, ha két három napra félreteszed az autót eltakarítják... de addig?

azérteznemsemmi 2007.11.18. 21:56:29

Te jó ég mennyi gyakorlatlan autós közlekedik közöttünk... Remélem oszlopnak fog csapódni (és nem egy családot kivasalni) egy idióta aki sajnálja a pénzt téligumira, vagy azt hiszi, hogy csak reklámfogás... Vezetett az ilyen ember már egyáltalán télen??!! Nézett már meg téli és nyári gumi mintázatot? Van némi fogalma fizikából-kémiából, hogy az anyagok hogy viselkednek különböző körülmények (hőmérsékletek) között? Indult már el havas úton nyári gumival? És télivel? Állt már meg havas úton nyárival? És télivel?

Hát az ilyen ember nemhogy télen, de még nyáron se közlekedjen közöttünk autóval... TRAGÉDIA

finnugor 2007.11.18. 21:57:05

Igen, a teligumi tenyleg Nokian, koszi, elirtam. Akkor Nokia az a masik, ami csorog. De a negy evszak az nem valami pizza inkabb? Vagy a nalam muveltebbeknek meg a vivaldi. Tenyleg mukodik kocsival hoban is? Mondjuk varosban biztos jo lehet vacsiidoben. Nyamm...

lápi lidérc 2007.11.18. 22:36:33

pammy 2007.11.18. 21:51:50
40 km/h-ról 90 m-en?
Legalább ekkorát ne hazudj.

Ónos esőben meg baszhatod a téli gumit is.

lápi lidérc 2007.11.18. 22:40:57

azérteznemsemmi 2007.11.18. 21:56:29
Indultam már el havas úton nyári gumival, meg mentem is jó pár ezer kilométert, pl. azért is, mert amikor én a jogsimat szereztem, még nem volt külön téli meg nyári gumi. Meg ennyi baleset sem, mint mostanában.
A 4 évszakos gumik meg kiválóak télen is.

Attól tartok, itt kicsit könnyen mondotok ítéletet.

Rocko- 2007.11.18. 22:41:11

Laci 2007.11.18. 20:48:48
tökéletesen egyetértek.

prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 22:42:36

buszos:

Nem tudok márkát mondani, de a munkahelyem előtt rendszeresen vesézzük ki a kb. 1 fokos lejtőn kínlódó kamionokat - ez téli, fel fog menni, ez nyári, nem fog...
Lassan szezon, majd nézek márkát, és tudatom :)

Csizi 2007.11.18. 23:17:25

Visszatérve a 4 évszakos gumira: valószínűleg azért négy évszakos, mert mind a négy évszakban használhatatlan...

Télen: csúszik, mint a nyári gumi
Nyáron: hangos, esőben megúszik és egyáltalán nem tapad

Én vezettem egy darabig 4 évszakos gumival nyáron-télen egyaránt, de nem kvánom senkinek sem.
Aki pedig nem hiszi a nyári-téli gumi közötti különbséget, az próbálja ki téli nyálkás hideg időben, hogy viselkednek. Meglepő a különbség és sajnos nem a nyári javára. Sajnos az emberek tényleg sajnálják a pénzt a téli szettre, mégha új autójuk is van, pedig a lehetséges kárhoz képest általában eltörpül a gumiszett ára.
Kissé rosszmájúan, akkor szoktam mosolyogni a nyári gumis artistákon, amikor az első hóeséskor, még nem havas, csak nedves úton a szalagkorlátban, útszélén álldogálnak. Ugyanis az ilyen viszonyok nagyon hamar kiszűrik őket, és gondolom sok közülük ekkor gondolkodik el, hogy nem lett volna annyira drága a téli gumi.

2007.11.18. 23:47:48

ha jol tudom bkv buszait, négyévszakos gumikkal pakolja fel, persze lehet hogy kopottak.
amcsiban 4évszakos a menő, de állítolag szarabb nyáron

X 2007.11.18. 23:55:10

40km/h-ról 90m az nem különösebb...
Na ezért van a sok baleset, mert egyesek nem képesek elhinni, hogy nem max. kétszeres fékutak vannak, hanem N-szeres, ahol N nagy lehet...

Aztán lejtőn előállhat a "végtelenszeres" fékút, ami tul.képpen a következő kanyar/fa/másik autó stb-t jelent, mivel csak gyorsul az autó...

pammy 2007.11.18. 23:56:52

lápi lidérc... én nem hazudok... nyilván a konkrét eredmény múlik a gumik szélességén, állapotán stb...magunk közt voltunk, a cél nem a különbség demonstrálása volt, senki nem manipulálta az eredményeket, de a 90 méter az 90 méter volt mi a szarért hazudnék... neked viszont igen komoly problémáid lehetnek, ha mindenkit helyből hazugozol látatlanban és oknélkül

DPS 2007.11.19. 00:45:30

Nos, a téli gumi nyilván nem hülyeség, én is tapasztalom, havon alig lehet vele megcsúszni, ha normálisan vezetsz. De ha jól vezetsz, nyárival se csúszol meg. Eleget jártunk vidéken apámmal, böszme nagy hóban, pl. Bánkúti sielés überszar úton, stb... sose csúsztunk meg.

Ettől függetlenül, mint mondtam, a téli gumi kötelező, és nem csak a bénáknak.

bloggernorber 2007.11.19. 00:50:04

kell az a gumi és kész..

lápi lidérc 2007.11.19. 00:52:59

X 2007.11.18. 23:55:10
Már miért lenne n-szeres?
Nem állóra fékezett gumikkal szokás fékezni, a féktárcsa és a fékpofa között meg ugyanakkora a fékerő télen is, mint nyáron, illetve nem gumifüggő. És az fékez, nem az út és a gumi közti súrlódás.

pammy 2007.11.18. 23:56:52
Nem tudom, miért hazudsz, valószínűleg azért, hogy jó nagyot mondjál. De ez mindenképp kamu adat.

Brigi "B. A." főnöke 2007.11.19. 01:22:59

Vicc, amit itt egyesek irogatnak.. 100 méteres fékút 40ről (nyilván satuztatok mint állat és ordítottatok félelmetekben :-) ), meg végtelen fékút lejtőn lefelé, a téligumi meg az isten, aki minden bajtól megvéd..

Szerintem itt az a komoly gáz, hogy aki ide írogat, azok modern, abs-es, esp-vel ellátott kocsin tanultak vezetni(nyáron) és azt is hajtanak.. ezért aztán bátran száguldoznak majd a hóban meg a jégen is, mert a téligumi megvéd, húúú.. meg a légzsák, meg az abs..

Elárulok pár titkot. Figyeljetek.

(1) Jégen, ónos esőben kb. q.rva mindegy, hogy milyen gumi van a kocsin. Csúszni fog.

(2) Ha hóban meg kell állni, akkor bizonyos esetben megéri állóra fékezni. Ilyenkor felgyűlik a hó a kerék előtt, és fokozatosan lassít. Ezért lehet az abs-t kikapcsolni. Persze meg kell látni, hogy mikor van ilyen helyzet, fel kell ismerni, regálni

Brigi "B. A." főnöke 2007.11.19. 01:27:01

,tudni kell vezetni, nem csak a pedálokat nyomni.

(3) Lejtőn lefelé úgy kell ereszkedni, hogy berakod egybe, és leszállsz minden pedálról. Sőt, fékezhetsz is lefulladáshatárig. Az meg kb 5 km/h környékén van, egy ilyen kis ütközésnél pedig nem deformálódhat a műanyag lökhárító, van is erre vmi szabvány.

(4) Ha nem tudsz megállni (nyilván látod előre, különben nem vagy az útra való), akkor még mindig valamilyen szinten irányíthatónak kell lennie az autódnak (különben lásd mondat eleje), és még mindig minimalizálhatod a károkat.. Igen, egy padkázott felni olcsóbb, mint egy löhárító, lámpa, motorháztető, hűtő kombináció..

Akinek esetleg nem volt világos, annak összefoglalva: a téligumi meg az elektromos kütyük csak eszközök, nem fognak helyettetek semmiféle vészhelyzetet elhárítani, csak (esetleg hamis!) biztonságérzetet adnak. Tartsátok ezt szem előtt.

Balesetmentes közlekedést mindenkinek!

ps, de jó, hogy nyomtam egy ctrl-c :)
ps2, a nokia először gumicsizmát, meg ilyen cuccokat gyártott, aztán később elektromos kütyüket is, na akkor lett a gumis anyacég nokian..

wan2bee 2007.11.19. 02:29:21

Nekem tavaly elott sikerult lezuznom egy elottem blokkolo autot latyakos uton. Dec 23. Epp mentem felrakatni a teligumit.. En voltam a balfasz, tisztaban vagyok vele, mert nem kozlekedtem a kozlekedesi viszonyoknak megfeleloen, es mert epp felhuztam magam a zold lampanal tokolo idiotan. A balesettol 50 meterre kb.. Teny hogy egy 10000forintos nyarigumi volt fent, de talan az se ment meg, ha valami markasabb van. Balfasz voltam, es aldottam midnent es mindenkit, hogy senkinek nem lett baja es a karosult autosnak is csak a muanyag diszlec pattant ki a lokharitojabol..

Amugy a mostani automat meg bakon tartom a teli kemeny napokban. Elso sorban allagmegovasi okokbol. De sajna a teligumi, amit tudtam ra szerezni egy dunlop sargumi.. A kevereke jo, de a mintazat nem a legjobb. Kulon felnin van es magamnak szerelem. Amugy jotanacs: teligumibol mindenkepp megeri lemezfelnivel venni valamit, ami akar keskenyebb valtomerettel is rendelkezik a nyarinal. Hasznosabb, ha kisebb az erintkezesi felulet..

GOD 2007.11.19. 02:35:33

Hát a magam részéről gratulálok mindenkinek!

Tudom, én vagyok a hülye, de minden évben minden autómra (6 db) veszek új, vagy min. 90%-os gumikat, persze évszaknak megfelelőt. Aztán a következő évszakban megint a következő garnitúra jön. A levett gumikat (amik a futásteljesítményeket ismerve nem bírnak ki nálam még egy szezont) félrerakom, és az aktuális évszakban elajándékozom. Azt hiszem nem kell magyaráznom, h sorban állnak érte!

A hitetlenkedők meggyőzése nem az én dolgom, csak egy tényt írok le: a 195/50-es (15") P5000 amikor le lett véve a kocsiról, akkor a Michelin Alpin 185/55 (15") került rá. Rövidebb lett a fékút (mondjuk későn is cseréltem).
Tavaj volt 2-3 nap, amikor tükörre fagyott minden út reggelre. Aznap kb. 500 km-t autóztam le, ezalatt kb. 30-40 autót találtam az árokban. Nekem nem volt gondom, nyugodtan, tempósan tudtam közlekedni és nem csúszott meg alattam a kocsi. Valszleg kár volt téligumit vennem, mert egyébként árokba is rakhattam volna az autót :O) Persze se ABS (a jeladókat előtte passzoltam el), se ESP, se fölös elektronika.
Mellesleg meg télen volt már több olyan esetem, h a téligumi csak abban segített, hogy más baromságát kivédjem. Másban nem. Lehet, h engem tanítottak rosszul, de én úgy tudom, h nekem is mindent el kell követnem a baleset elkerüléséért. Ha ehez téligumi kell, akkor azt veszek. Ha ehez hólánc kell, akkor előveszem a két beláncolt kereket, és felrakom az út szélén.

A Brigi jól mondta, sokat használ a motorfék, de hozzá merem tenni még a kézifék helyes (NEM tövig betépett!) használatát is, nagyon jól lehet lassítani vele egy makrancoskodó autót. Az ABS meg nem csodaszer, jeges úton pl. extrém fékútnövekedést tud okozni, ilyenkor jól jön a motorfék + kézifék.
Vészfék-aszisztenssel ellátott autón segít még a satunyomás az ABS elindulásáig, majd a fék rövid felengedés utáni ismételt tövig nyomása.

A téligumi keverékében több a természetes kaucsuk, meg jóval több bemetszést tartalmaznak a nyári gumiknál, miáltal jobb tapadást tudnak biztosítani. Újabban kísérleteznek mindenfélével, pl. a macskák talpbőrének szerkezetét utánzó gumiminták létrehozása.

A buszok, teherautók kerekei meg kb. 250.000 km megtételére képesek, ha nem rontják el az újrametszést, vagy a futózást.

RogerNyul 2007.11.19. 06:44:08

Jóreggelt!

Na itt vagyok, és a tegnap esti okfejtésem a gumikeverékekkel kapcsolatban ismét szeretném leírni.
A lényeg a gumikeverékekkel kapcsolatban az, hogy mindegyiket speciálisan egy vagy több feladatra, célterületre tervezik. Akik azt mondják, hogy nem cserélnek nyári/téli abroncsot azok azt helytelenül teszik.
A téli felhasználásra tervezett gumi keverékek főleg a hidegállóságra és a kopásra vannak tervezve, így az abroncs ugyanolyan teljesítménnyel használható +10°C-ban és -40°C-ban, ellenben a nyári felhasználásra tervezett abroncsokkal, amik ~+10-től +75°C-ig bátran használhatóak mindennemű károsodás nélkül, ellenben hideg időben a felhasznált kaucsuk félék tulajdonságainak köszönhetően hamar rideggé válnak és öregszenek, repedeznek.
Az abroncs mintázatának az elemzésébe nem merülnék bele, elég talán annyi róla, hogy a télinek a nyárihoz képest kicsivel nagyobb a gördülési ellenállása, de a tapadása a hideg időben is közel akkora, ha nem nagyobb, mint a nyárinak 30°C melegben.
Botorság nem lecserélni a nyárit télire és fordítva is igaz a dolog.

RogerNyul 2007.11.19. 06:49:00

GOD 2007.11.19. 02:35:33

A természetes kaucsukot egyre jobban hanyagolják a gyártók manapság épp a hidegtűrése és egyéb "gyenge" tulajdonságai miatt. A munkahelyemen a természetes/szintetikus arány 95% a szintetikus javára. Csúzliguminak azért még mindig kitűnő a természetes. ;)

RedRiot 2007.11.19. 07:05:45

Kell a téligumi, de szükség esetén még ezzel is mérsékelni kell a tempót. A jó téligumi sem csodaszer, hajnali felfagyott ködös úton az is megcsúszhat.

Egyszer kicsit elkéstem a gumicserével, és havon mentem a gumishoz a nyárigumival. (Szerencsére nagyon közel volt.) A parkolóban kipróbáltam mire számíthatok, hát elég ijesztő volt. Kipörgés nélkül nagyon nehéz volt elindulni, és a lassítást is érdemes volt motorfékkel kezdeni. Utána mikor feltettem a téligumit (alsó-középkategória, Falken Eurowinter).

Ezzel már erőlködés nélkül indult el ugyanabban a parkolóban, és a blokkoláshoz is hülyén kellett fékeznem. Mindenképpen kell a téligumi, fölösleges is vitázni ezen. Ég és föld a különbség. És a tavalyi eset óta inkább felrakatom október közepén - így biztos már téligumival ér az első fagyos út, és a gumisnál sincs tumultus.

Inkább megyek két hétig téligumival 8-10 fokban, mint egy napot nyárival havon!!!

Hamilton 2007.11.19. 07:41:03

Az a helyzet, hogy a kocsimon uniroyal rain tyre gumi van. Havon évek óta nem jártam, mert a főutakat azonnal sózzák ezerrel és rövid időn belül áll a víz az utakon. Barátommal, akinek fulda téli gumijai vannak, tettünk jónéhány próbafékezést, és nem tudtunk egyértelmű előnyt mérni a téli gumi javára, vizes úton, 3-4 fokban. A média is beszállt ebbe a téli - nyári kérdésbe. Az egyik balesetet úgy kommentálták a tv-ben, amikor két kocsi úgy összecsúszott, hogy totál öszetört az eleje/hátulja mindkét kocsinak, hogy lám, nem volt rajta téli gumi. Elmondanám, hogy nincs az a gumi, ami megfogta volna azt az autót. És itt a gond szerintem, hogy téli gumival felvértezve mennek, mint állat, ha a követési távolságot be akarom tartani, már beelőznek, mert van egy jó kocsira való hely, szóval téli - nyári, inkább a közlekedési morállal van baj, mint a gumival.
Havon járni az más kérdés, de ha hó van az úton, akkor főleg nem csodaszer a téli gumi.
Megjegyzem, mielőtt a téli gumi mániások kioktatnának, hogy kb. 600 000 km-t vezettem le balesetmentesen.

z. 2007.11.19. 08:18:15

"a magukat hiperintelligensnek képzelő megmondóemberek, akiknek mindig igaza van,"

legalább van önkritikája a "szerző"-nek.

pertsi 2007.11.19. 08:38:55

mivel a nyari gumik pihennek amig teli gumi van az auton illetve nyaron forditva, ezert hosszutavon a teli gumik plusz költsege megiscsak par tizezerre csökken. ha valaki megteheti - es meg is teszi - hogy nem autokazik havas, jeges utakon, akkor ez persze fölösleges kiadas. azt sem vitatom (mivel szerencsere nincs tapasztalatom), hogy kizarolag pest belvarosaban közlekedve elvetve talalkozni hoval, jeggel az utakon igy megintcsak fölösleges lehet a teli gumi. termeszetesen nem csodaszer a teligumi sem havon, sem mas utviszonyok között, de eg es föld a kulönbseg.

buszos: allitottad, hogy nincs buszokra, teherautokra teligumi; csak ket gyarto oldalat neztem meg: a Nokian es a Good Year is gyart ilyeneket.

finnugor: kulföldi peldakkal elöhozakodni nem halas ilyen forumokon, ha mas nincs is a mindent elsöprö \"ez itt Magyarorszag, itt maskepp muködnek a dolgok\" erv megdönthetetlen. amugy a teli gumikkal kapcsolatos szabalyokat nezd at, kicsit maskepp van az: december elejetöl februar vegeig kötelezö, teljes evben szabad hasznalni, illetve szöges gumikat november elejetöl marcius vegeig szabad hasznalni vagy ha az idöjaras indokolja (Finnorszagban). en oktober közepen ereztem indokoltnak, es örulök, hogy nem kell sokkalta ovatosabban vezetnem havas, jeges uton sem mint nyaron, tudom perverz vagyok.

Jani 2007.11.19. 09:59:35

Sokan mondják, hogy felesleges a téligumi, mert jégen az is csúszik. Az egy dolog, velem is volt, hogy betaláltam egy fagyott tócsát, amin megcsúszott az autó orra, de amint leértem róla, egy gázfröccs segítségével máris arra ment az autó, amerre én terveztem. Jégen valóban csúszik, de ha csak hó van, hideg van, nyálkás az idő, akkor a téligumi kifejezetten hatékony tud lenni. Legutóbb volt az a fél-egy napos havazás - pont vidéken voltam, amikor elkapott. Érdekes módon a 10E-t futott téligumikkal nem tudott megcsúszni az autó a havas kanyarokban, pedig 50-60-al közlekedtem...és még sumáher sem vagyok :) Jó az a téli gumi. Mellékesen sokan mondják, hogy Pesten nem látni havat-jeget...ja, jártatok már újpesten-rákospalotán-sashalmon-stb.? Az biza kőkeményen vidéknek számít ilyen szempontból, ugyanis palotai lévén tudom, mennyire szeretnek lefagyni a főbb utak is (persze ez hajnali 6-7 körül történik). Ja, nem jársz hajnali 6-7 körül, és nem palotai vagy? Ok, ne vegyél téligumit, járjál nyárival, de külső kerületekben ne közlekedj, mert flippergolyóként fogsz viselkedni...

pammy 2007.11.19. 10:22:23

az elektronika meg a téligumi se ment meg mindentől, de javít az esélyeiden... persze, én is "elektronika" nélkül autózok, ez van ennyi pénzért ez jutott, próbálom óvatosággal pótolni, de amit megengedhet magának az ember a biztonságért azt miért ne tegye meg?
mint leírtam jeges út szimulációs pályán volt az ominózus eset nem tudom miért olvasnak egyesek csukott szemmel... abszolult pontos adatokat írtam, aki nem hiszi menjen ki a pályára és próbálja ki magának... Azért is írtam le, mert nekünk is leesett az állunk az eredménytől, látatlanba nem gondoltam volna, hogy bármilyen körülmények közt ekkora különbséget jelenthetne a téligumi.
Persze a szimuláció egy mesterséges helyzet, homogén útfelülettel, a téli út nem pontosan olyan, van hogy sokkal jobban csúszik, van hogy sokkal kevésbé... téligumival is volt hogy csak 10-el tudtam csúszkálni, mert annyira extrém útviszonyok voltak, de általában le tudtam óvakodni a hegyről 30-cal, nyári gumis kollega meg ott csúszott ki előttem kisebb sebességgel pedig lényegesen jobban és rutinosabban vezetett mint én, ha téligumi van az autón egészen biztosan be tudta volna venni azt a kanyart.

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 10:48:30

Jó szórakozást mindenkinek! :) Aki már ismeri, attól elnézést kérek!

www.youtube.com/watch?v=BM2gLjfE_3Y

Übergáz amikor a videó 25. másodpercénél a fekete járgányból kiszáll a lány... Félt az ütközéstől 10 km/h sebességnél! :) Inkább kifeküdt az út közepére a csúszkáló autók közé... megáll az ész!

és:
www.youtube.com/watch?v=MAoDIMyE3W8&feature=related

végül:
www.youtube.com/watch?v=ytFU9kI_28k&feature=related

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 10:50:05

Jé, közben megjelentek az új hozzászólások, és látom elkéstem már vele... bocsi

azta 2007.11.19. 10:58:33

off
" Laci 2007.11.18. 20:48:48
Megemlíteném még a ködlámpa buzeránsokat..."

esküszöm azt hittem, hogy ez csak engem zavar!!! B+! ezektől a f.sz kivan! sajnos nem egyszer kellett már tejfehér ködben csak azért előznöm, mert már megfájdult a fejem az előttem lévő ködzárójától, és hiába villogtam, dudáltam, egyebek, semmi! (tudom: meg is állhattam volna - de amikor amúgyis 5-6 órát kell menned, akkor nem nagyon akarsz megállni...)
/ja! kipróbáltam, saját felmérés, vagyis nem reprezentatív, de mégis: miért van az, hogy 10-ből 8szor én kapcsolom le előbb a reflektort... Murphy?/
on

Jani 2007.11.19. 11:28:24

Nekem az a halálom, amikor jön a paraszt (nem tudok jobb szót) helyzetjezővel, és ködlámpával...enyhe szürkületben (NEM ködben!). Illetve pont a minap tapasztaltam meg, hogy milyen jófejek a 20 éves suhancok az autóikkal (tudom, hogy sztereotípia, és dögöljek meg), általában suzukival, és le van lakkozva a hátsó lámpatest. Nos ez tegnap esőben, szürkületben, elég életveszélyes volt, tekintve, hogy 70-el érkeztem be mögé, és kb. 15 méterről lehetett észrevenni a szürke autót, a két gyertyaláng erejű hátsó helyzetjelzőjével...nem mellékesen én is 20 éves suhanc vagyok, de escorttal... :) És nekem nincsen se lakk, se fólia, se szárny (jó az van, de gyári) az autón, se kék neon, se lila helyzetjelző, és még soha nem akart senki belém jönni, a legdurvább látási viszonyok közepette sem... (bár ezt a szerencsének is be kell tudni - vannak olyanok, akik nyáron, napsütésben sem látnak távolabb 50 méternél...). Amúgy nem mindig szedem le a refit, csak ha valaki villant, hogy zavarja. Elég alacsony a kocsi ahhoz, hogy ne tudjon zavarni minden szembejövőt. Én is ugyanígy szoktam tenni. Ha nem vakít a szembejövő, akkor nem villantok, hagyja fenn, leszarom. Viszont a ködzárófény fennhagyása nekem is a halálom. Pl. megy az ember sztrádán, esik, köd van, este - tegye fel, inkább erőteljesebben világítson a piros fény a pofámba, minthogy megkínáljam hátulról...de amikor eláll az eső, és nincsen köd sem, mi a mákért felejti el lekapcsolni?!

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 11:38:33

"Amúgy nem mindig szedem le a refit, csak ha valaki villant, hogy zavarja."


Refit nem lekapcsolni szembejövő forgalom esetén elég érdekes cselekedet...

Brigi "B. A." főnöke 2007.11.19. 11:39:03

Hmm, csak én érzem úgy, hogy a videók is engem igazolnak?

Az első videon mindenki(!!!) állóra fékezi a kocsit, ezért csúszkálnak egymásba. Télen nem így kell fékezni, ez nem téligumi kérdése.

Winter car crashes: Szintén, mindenki blokkol, ráadásul nem a megfelelő sebességgel közlekedik. Ez sem gumikérdés.

Portland: Valószínű jeges volt az alja, és arra esett hó.. megintcsak azt mondom, hogy aki nem tudja, hogy ilyen időben hogy kell gázt adagolni (feltételezem automatás kocsik, úgyhogy a kuplungot nem is említem) hátsókerékhajtású kocsin (ez is jól látszik a felvételeken), azokon nem segít ima.

Jani 2007.11.19. 11:45:32

Swiftes! Tudom, ősi román szokás, és batz-papuccsal a kézben kéne rámtörni az ajtót, de ez olyan dolog, hogyha nem zavarja...engem se zavar, hogy a papírhuszár sport swiftesek (:D) jaszkariznak össze-vissza. Ha belémjönnének, már megváltozna a véleményem... Nem mellékesen érdekesebb cselekedet 50es táblánál 80-90-el közlekedni. Ha a refit nem szedem, és mégis zavarja, csak nem jelzi villogással, max. édesanyám csuklik egy keveset. Ha más szabálytalanságot (legjobb tudomásom szerint ez is az) követ el az ember, az sokkalta veszélyesebb. Egyébként Te még soha nem hagytad fenn a refit szembejövő forgalom esetén?

azta 2007.11.19. 11:53:01

bazz! esküszöm azt hittem, hogy a reflektor felkapcsolás ELFELEJTŐDIK! de hogy direkt van fennhagyva, hogy hátha nem zavar....
ha nem villant vissza, az nem azt jelenti, hogy nem zavarja: éppen az utat keresi, mert szinte vak a lámpádtól - hiába hord alacsonyan! még a kamionost is vakítja a reflektor, pedig azok ölég magasan ülnek... eszem megáll...
ehhh...

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 12:00:21

Jani: Ritkán refizek, és nem emlékszem, hogy úgy felejtettem volna, de ha mégis, akkor is csak véletlen lett volna, mert én nem várom meg direkt, hogy felhívják a figyelmem a "bunkóságomra".
Ne felejtsd el, hogy sokan nem fognak szólni érte, de attól még zavarja őket. Elvakítod, aztán nekimegy a szegélynek, de Te ezt már nem fogod látni, mert régen elhaladtatok egymás mellett...

És ha a papírhuszár swiftes csak kicsit koccant meg, az sem zavar?
Látod engem az is zavar, ha csak kicsit vakítanak meg, és nem véglegesen...

Különben meg nagyon OFF a refi téma a téligumis poszthoz.

Jani 2007.11.19. 12:02:50

Ehh...még sose voltam közellenség, baresz. :) Tudom, hogy paraszt dolog, de azzal vitatkoznék, hogy a kamionost vakítja - az 50 cm magasan levő reflektorom hogy a mákba világít a 200 cm magas fülkébe? Ahhoz nagyon elbaszódott beállításnak kéne lennie, minek esetében már a tompított fény is zavarná csóri autósokat, és a repcsik villognának rám, hogy "kaccsódle-a-refit-paraszt".

Amúgy ha előttem közlekedik vki, akkor nem hagyom fenn, mert a szélső tükrökből rútul be tud tükröződni. Egyébként, ha nem látsz a szembejövőtől micsinálsz? Villantasz, hogy kapcsolja le, vagy beletörődve a sorsodba próbálsz nem az árokban kikötni. Villogsz! Én is szoktam, ha zavar.

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 12:03:03

Brigi "B. A." főnöke 2007.11.19. 11:39:03

Nekem annyi jött le a videókból tanúságként, ha baj van, ki kell ugrani belőle és elszaladni... :DDD

Jani 2007.11.19. 12:05:40

OFF:

A refis szokásomat felülvizsgálom!

ON:

Swiftes! Jogos a két pont. Használjunk téli gumit, mert nem viccből lett kitalálva. Aki pedig sajnálja rá a pénzt, akkor sajnálja a pénzt az autó vásárlásra is, illetve a tankolásra is, meg minden járulékos költségre, ami az autó birtkoláshoz hozzátartozik.

krtek2 2007.11.19. 12:37:52

A fizika törvényei azokra is vonatkoznak, akik leszarják az egyéb törvényeket. Sajnos a fizika törvényeivel ezek a delikvensek általában nincsenek is tisztában...

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2007.11.19. 12:48:22

"Ahhoz nagyon elbaszódott beállításnak kéne lennie"

Tudod, hány nagyon elbaszódott beállítással találkozom én?

Sajnos nagyon sokan szarnak az autójukra. Nem érdekli (észre sem veszi, meg sem nézi) az égbe világító (tompított!) fényszóró, a kiégett fék- és tolatólámpa, vagy a légszomjjal küzdő gumi.

És akkor csodálkozzak, ha nem vesz téli gumit?

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2007.11.19. 13:01:08

Jani: "Amúgy ha előttem közlekedik vki, akkor nem hagyom fenn, mert a szélső tükrökből rútul be tud tükröződni."

Ez igazán rendes tőled. Hát még ha azt is tudnád, hogy a KRESZ ezt is tiltja.

De álljon itt a 44. paragrafus teljes 3-as pontja:

(3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott területen kívül szabad.

Tilos a távolsági fényszóró használata

a) másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja,

b) a másik jármű követése esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró - a visszapillantó tükrön át - az elöl haladó jármű vezetőjét elvakíthatja,

c) ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja.

Szóval azért ez nem egészen úgy működik, hogy "nem szedem le a refit, csak ha villant".

Én pl. nagyon tudom utálni a xenont is, mert bárki bármit mond, rohadt vakító (főképp az utólag bebuherált kínai gagyi vacak). Pont tegnap untam meg egy mögöttem jövő Audit, és mentem másfél kört egy körforgalomban, csak hogy elém kerüljön. :-)

Bianco 2007.11.19. 13:22:36

Télen két eset lehet:

1, hideg van és fagyos, esetleg "csak" nyirkos, csúszós az út - ilyenkor nyilván jobb a jobban tapadó téli gumi, de attól még marhára kell figyelni és óvatosan kell menni, függetlenül a gumitól

2, hó van - teljesen mindegy, hogy milyen gumid van, hólánc nélkül úgyis max 20-al tudsz menni (vagy inkább maradj otthon)

Szóval téli gumi ide vagy oda, télen óvatosabban kell menni és kész. :)

Nekem különben most 4 évszakos Good Year szettem van és akármennyire fikázzák sokan ezt a megoldást, én már hóban és nyirkos úton is tapasztaltam, hogy sokkal jobb, mint a nyári. Biztos nem olyan jó, mint a legtutibb téli, de legalább annál jobban figyelek. :P

isti77 2007.11.19. 13:22:51

A ködlámpások népes suttyó táborához csatlakozni látszanak újabban a BKV-sofőrök is, leginkább azok, akiknek ezek az új Volvo-csodák vannak a seggük alatt (amikor először meghallottam a kürt hangját, majd' besz.rtam... a röhögéstől), ők az első fényszóróval égetik ki a többi közlekedő szemét.
Meg aztán vannak, akik egyáltalán nem kapcsolják be a világítást sem esőben, sem sötétben. Biztos vannak olyan típusok, ahol a műszerek-kezelőszervek világítása működik a külső nélkül is, bár én nem tudok ilyenről... vagy annyira hülye a vezető, hogy nem veszi észre, hogy nem lát semmit az autóban?

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2007.11.19. 13:25:59

"Biztos vannak olyan típusok, ahol a műszerek-kezelőszervek világítása működik a külső nélkül is, bár én nem tudok ilyenről... vagy annyira hülye a vezető, hogy nem veszi észre, hogy nem lát semmit az autóban?"

Vannak bizony. Toyota Optitron pl. (új Corollában is ez van.)

Nem is az, hogy nem lát semmit az autóban. De mit vársz egy olyan sofőrtől, aki nem néz a műszerfalra egyáltalán (különben észrevenné, hogy az sötét, tehát nem ég a lámpája)?

Rocko- 2007.11.19. 13:41:05

ködfényészórósnak villanthatok vakut a pofájába?

44. § (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

Rocko- 2007.11.19. 13:42:24

mégpontosabban:
Az álló járművek kivilágítása

45. § (2) Álló járművön - a forgalmi okból megálló járművet kivéve - tompított fényszórót csak erős ködben vagy sűrű hóesésben szabad használni; távolsági fényszórót, ködfényszórót használni tilos.

Jani 2007.11.19. 14:06:59

Ez a paragrafus idézgetés olyan dolog, hogy a jogrendszer izgin van megszerkesztve - sok-sok kiskapu. "elvakítHATja" - tehát nem feltétlenül folyik ki csóri szeme. Nem meg akarom magyarázni az igazamat, azt mondom, ha nem vakítja a refi, nem zavarja, és nem adja tudtomra, akkor hagyom fenn. Kizárólag akkor. És kövezzetek meg ezért nyugodtan, vállalom. Sztem mindenkinek van olyan dolga, ami a közlekedésben bunkóságnak számít és/vagy szabálytalannak. Mellékesen dudálni is csak akkor szabad, ha balesetveszély van (legjobb tudomásom szerint). Azt hiszem, a lámpánál nem zöldre induló mazsola ledudálása nem számít balesetveszélynek. Mégis sztem mindenki csinálta már...legalább egyszer. Na, szakadjunk le a refis témáról, mert off-topic. Én kezdtem bele, én fejezem be. Paraszt vagyok, és kész. :) És nyugodtan értsetek egyet velem ebben...
Használjunk téli gumit. Ahogy hóban nem sportcipőben mész, aminek sima a talpa, hanem bakancsban, ugyanígy az autódra is tegyél biztonságosabb tappancsot...

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2007.11.19. 14:21:05

Jani: Bocs, de nem tudom megállni. De ha nem reagálsz, akkor érteni fogok belőle.

Nem jó irányból nézed. Vakíthatja, mondod te, és bizony vakítja is. A feltételes mód a TÁVOLSÁG miatt van benne. (Ha kicseréled "elvakítja"-ra, ugyanaz marad az értelme. Ennyit a elvakítHATja-ról.) Azt KELL feltételezned, hogy vakítja, és ebből kiindulva KELL lekapcsolnod. Vagy téged nem vakít a szembejövő reflektora? Ne úgy nézd, hogy csak akkor vakítja, ha jelzi. És ne hidd, hogy ha nem jelzi, akkor az azt jelenti, hogy nem is zavarja. Lehet, hogy mazsola, és görcsösen kapaszkodik a kormányba, és próbálja egyenesben tartani a kocsit, mert nem lát semmit a te reflektorodtól, és még az ő fénykürtjéig sem mer elnyúlni. (Ha én ütni kezdek valakit, akkor amíg nem szól, hogy fáj, addig üthetem?)

Bunkóság és szabálytalan. Valóban így van, ez két különböző dolog. Van olyan bunkóság is, ami nem szabálytalan (pl. autópályán kamiont előző levillogása), és sok olyan szabálytalanság, ami nem bunkóság, erre jó példa az általad említett mazsolára rádudálás, hogy ébredjen már. Sajnos a refizés mindkettő egyszerre. Ez van. ;-)

Jani 2007.11.19. 14:30:25

Ha szerencsétlen kezdő vezeti nem mer hozzányúlni a fénykürthöz, mert görcsösen szorítja a kormányt, akkor vajon mennyire illedelmes/kultúrált megoldás ledudálni a haját, amiért nem találja az 1-est a lámpánál? De mondtam, beismerem, hogy paraszt vagyok, azonban nem dudálom le a mazsolákat, mert vhol el kell kezdeni, és vagyok annyira türelmes, hogy kivárjam, amig hajlandó elindulni.

Jani 2007.11.19. 14:31:46

Amúgy ha nem tud szólni, hogy fáj, ha ütöd, akkor úgyis mindegy, mert valszeg elájult, és nem érzi...tehát nyugodtan folytasd :)

Noon 2007.11.19. 14:50:46

Tegnapi eset:havazás,az úton jól megáll a hó,a kitaposott ösvényen nyugodtan lehet haladni.Utolérek egy Picassot és csöndesen bandukolok mögötte,nem akartam a havas latyakban megelőzni,mivel tudtam,hogy néhány km és stopptábla.
Visszapillantóban látom,hogy csörtet mögöttem egy Honda CRV,de nagyon.Indexel,hogy előzne,én leveszem a lábam a gázról,hadd menjen.Megy is,beáll (osztrák volt)elém,majd jelez,hogy előzné a Picassot.Kezdi a manővert - na,ezt a Citroenes már nem hagyta szó nélkül,belelép a gázba.Én pedig a fékbe,mert láttam,hogy nem lesz jó vége.Nem is lett,a Honda elkezdett csicsonkázni jobbra-balra a nyomvályúban,többszőr majd' összeértek.Ezt nem bírta idegekkel Picasso és satuzott.Megpördült,majd a Honda is elkezdett forogni - szép páros tánc volt.A Citroen valahogy az úton maradt,a Honda berongyolt az árokba,majd teligázzal ki és seggel vissza az útra.Óriási szerencséjükre senki nem jött szemből,nem volt fa,én pedig meg tudtam állni.
Kiszálltam,de minden rendben volt - gyalázták egymást,ahogyan a torkukon kifért.Kíváncsiságból megnéztem a gumikat.A Picasson téli Debica,a Hondán négyévszakos Goodyear Eagle.
Beigazolódott,amit sokan állítottak: a négyévszakos gumi nem ér semmit,egy rossz kompromisszum.Se íze,se bűze,mint a pénteki szarnak - már bocsánat :)
Én maradok a nyáron nyári,télen téli ósdi felfogásommal.Mondták is néhányan,minek veszek téligumit,hiszen terepjáróm van,négykerék blabla...Igen,elindulásnál - és ha meg kell állni? Másrészt nem terepjáró (Freelander),csak félszerzet - akárcsak a Honda CRV.
Szóval,jól írta valaki korábban,hogy téli-nyári csizma márpedig nem létezik.Üdv.

Jani 2007.11.19. 15:13:17

Mondjuk az is meleg, hogy a citromos nem bírta cérnával, és odalépett neki...ha vki nagyon akar hajtani, és le akar tolni, inkább elengedem minél előbb, minthogy a közelemben csináljon vmi bazmeget...

scsaba1 2007.11.19. 15:20:41

Még egy utolsót:

Én úgy gondolom, hogy a négy évszakos gumi inkább a kiegyenlítettebb klímájú országokba való. Pl. Anglia. Ahol nyáron sincs valami nagy meleg, télen viszont előfordulhat hó nagyritkán.

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 15:35:15

Noon 2007.11.19. 14:50:46

"Tegnapi eset:havazás,az úton jól megáll a hó,a kitaposott ösvényen nyugodtan lehet haladni."

Nem hiszi senki, hogy hóban ne a téli gumi lenne a legjobb!

Akármilyen gumi is van a kocsin, ilyen körülmények között nem jó menőzni, mert szerencsejáték az egész. Talán a rally versenyzőknek szabad lenne, ha csak ők lennének az úton a sok mazsola nélkül.

Picasso pedig egy nagy szemét, mert rendőrködni próbált, és ezzel fokozta a szerencsejátékot a közúton, ami jelen esetben anyagi kárt okozott.

Mindig írom, hogy sok hülyeségnek kell egyszerre jelen lenni + pechnek a tragédiához.
3 dolog összejött: a havas út + a menőző szar gumis + egy rájátszó faszkalap! A pech elmaradt, mert tulajdonképpen szerencséjük volt, hogy nem volt sem fa, meg szembejövő autó, stb.

Noon 2007.11.19. 15:56:29

Swiftes,
ahogy mondod.Ebben a helyzetben az egyetlen normális jelenség a hó volt.

Mityu 2007.11.19. 19:22:43

A legnagyobb gond szerintem a téligumizással nem ott van, hogy fel kell-e rakni. Hanem ott, hogy aki felrakja, annak a vezetési stílusát is át kell állítani télire. hawerommal beszélgettünk, hogy kis hó leesik miért ronygolnak jópáran a 10-esen árokba. Magyarázat nagyon egyszerű: felrakja a téli gumit, s havas/jeges úton ugyanúgy tolja neki a gázt, mintha száraz úton menne. A médiában arra már senki sem veszi a fáradságot (vagy csak elenyésző időt szánnak rá), hogy azt is hozzátegyék a téligumitémához a vezetési szokásait is át kell "állítani".
Régi rutinos sofőrök óva intenek a csúszós úton a satuféktől. Alaphiba.
Hallott már valaki a motorfékről? Valamit a sebesség H E L Y E S megválasztása és ennek a bekalibrálása hogy történik?

Rocko- 2007.11.19. 19:26:09

Noon 2007.11.19. 14:50:46
jó hülye volt mindkettő. Picassoról annyit, h az inkább családi autó, és aki veszélyezteti a családját...
amúgy meg engedje el. a másik enm töri össze őt, lásd fenti eset. a másiknak meg vagy 10 centivel nő a kukija. sztem ez a legjobb megoldás. ha akarja, akkor meg még anyázhat is egy sort.

GOD 2007.11.20. 03:46:00

A téli gumi nem mindenható, ész nélkül szart sem ér. Történt egyszer még 2006 elején, hogy le kellett vágtatni Győrbe a nejemmel. Benzin turbóval nagyon jó a sebességrekordok felállítására, nosza menjük. A pálya meg full jeges, bár néhol "csak" havas. A tempóm nem volt nagy (az autó tudásához képest), csak folyamatosan a határon volt tartva, amikor még éppen uraltam az autót. No ABS, no para. Persze érdekes volt a néhány bátor vállalkozó, aki bevágott elém kemény hetvennel, mert majd' 5 km/h-val gyorsabban ment az előtte haladónál... Na mindegy, szóval leértem Győrbe időben, még nomolyabb megcsúszásom sem volt, ami azért érdekes, mert ötödikben egy nagyobb gázfröccstől is simán kapartak a kerekek. Egy autó előzött meg, egy Saab. 3 km múlva megtaláltam az árokban. Na ezt nem azért írtam, hogy tessék nyugodtan száguldozni a jeges úton, hanem azért, mert valahol ez is az a kategória, amit ugyan meg lehet csinálni, de már a sors kísértése. Ha nem lett volna fent egy 90000-es téligumi készlet, vagy ha a hó beköszöntekor nem mentem volna el mindegyik autómmal egy mesekörre kb. 2-3 órát játszadozni a jeges-havas pályán, akkor szerintem soha nem értünk volna oda.
Volt egy főnököm, aki kötelezővé tette a céges autókkal a téli "játszadozást", üresen, meg rakottan is. Sok mindenben különbözik a véleményünk, de ebben teljesen igaza van: ha nem gyakorlod viccből, éles szituban nem tudsz mit csinálni!

Noon 2007.11.19. 14:50:46

Ütni kellett volna a picassóst, "amíg nem szól, hogy fáj"! Vajon ahoz mit szólt volna??? Neked eszed is van a freelanderhez, neki meg soha sem lesz egy trabanthoz való sem!

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.20. 10:26:24

Gyerekkoromban egy 4 kerekes nyári gumis Sierrával vittem a szüleimet Svájcba húsvét környékén. Bécs után olyan hóesés következett ami áprilisban igen ritka! Pillanatok alatt járhatatlan lett az autópálya, tele balesetekkel, így lezárta a rendőrség, és kiterelt a rendőrség kis hegyi kerülő utakra... A lejtőkön gyakorlatilag nem tudtam lassítnai csak motorfékkel. Az volt a vicces, hogy magyarként ezeket a kerülő utakat nem ismertem, de pont én mentem legelől, mert egyetlen osztrák sem mert megelőzni. Végülis minden baj nélkül elértem Zürichbe. Egyáltalán nem vagyok jó a jeges frikk-frakkozásban, egyszerűen óvatosan mentem, és minden mozdulatom olyan volt mint egy lassított felvétel. :)

Rocko- 2007.11.20. 11:24:25

tudod, az ifa is al eggyorsabb, mert mindig az megy legelől. :D

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.20. 12:16:28

Nem mondtam, hogy gyorsan mentem, éppen az ellenkezőjéről írtam... Sőt kifejezetten lassítottam néha, hogy előzzön meg valami helybéli aki tudja az utat vissza az autópályára, de nem előzött meg senki, pedig lett volna rá lehetőség szembejövő forgalom híján. Ebből azért lehet következtetni, hogy milyen íteletidő tudott kialakulni már bőven áprilisban.

GOD 2007.11.20. 13:41:07

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.20. 10:26:24

Resteppa! Ez tényleg teljesítmény!

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.20. 17:25:38

Dehogy! :)
Egyébként az egyik kanyarban kisodródott, majd átvágódott az én sávomba egy helyi menőcsávó. Szerencsémre még 50 méterrel lejjebb araszoltam, de szar érzés volt látni, hogy pont telibe trafál, ha picit előrébb tartanék már az úton...
Na elég az élménybeszámolóimból... :)
Annyiban ide tartozik, hogy nem csak télen lehet szükség téli gumikra! Áprilisban már normálisan nem jár azzal az ember, és a Bécs Salzburg közötti autópálya sem a sarkvidéken van...

gaben 2007.11.20. 22:28:45

Jani: Ált.isk. Fizika, fénytan.
Hát ilyet még nem is hallottam. A távfény tükrét, ha képzeletben meghosszabbítod kapsz egy tölcsér alakot. Ebben az alakban hagyja el a fény a lámpádat bele a világba. Tökmindegy, hogy a tetőcsomagtartóról vagy a köténylemezről szórja a fényt, a szembejövőt elvakítja. Nem zavarja, elvakítja! A tompított felfelé nem világíthat mert egy kis kanál kitakarja a nem kívánt részt az izzószál alatt. Csak akkor van gebasz ha elfordítva teszik be az izzót. A h4est már nem lehet de a régi izzókat igen. Pl dinnyés Ladát láttam már bandzsán keresztbe világítani meg úgy is, hogy a pofámba tompított és nem tetőn állt az árokban :)
Ezer bocs a lezárt témához való okvetetlenkedésem miatt, de nem hagyott nyugodni, hogy egy ilyen nem is kicsit veszélyes szokással kellett találkoznom.

Vót Suzukim 2007.11.20. 23:46:45

Nekem is volt (hálistennek nagyon multidőben) suzukim, és azon is volt mindig téli gumi. Azt nem felejtem el soha, amikor a(z) (BP) Alkotás úton a Déli pu-tól a BAH csomópont felé tart emelkedőn egy "hirtelen" jött havazás következtében mind a két sáv lebénult néhány (jópár) nyárigumis k.c..g miatt. Én meg kimentem a villamos sínre (már álló helyzetből) és simán felmentem. (Villamost nem akadályoztam, mert az moccanni sem bírt vas a vason alapon, forgalmi akadályt pedig lehet 'kerülni' akár a villamosvágányokon is.)

Ja, és vegyetek sok 4 évszakos gumit, ha nem 'fussa' a télire külön, mert igaz, hogy a 4 évszakos sz@r, de legalább jó sz@r.

Súlyos testi sértés 2007.11.21. 04:31:27

Aki nem vesz téli gumit, az egy tuskó. A tuskót meg aprítani kell.

prien 2007.11.21. 09:21:05

Csatlakozom GOD írásához:
sokkal biztonságosabbak lennének a téli utak, ha mindenki rászánnak egy kis időt a havas, jeges örömautózásra. Ha direkt kipróbálná biztosnságos helyen, hogy hogyan viselkedik ő és a gépe csúszós pályán.
Bevallom én máíg várom a havat és nem hagyom ki a 18 éves jogsimmal sem a játék lehetőséget:
tecsó parkoló, üres mellék út és csak csúszkálok :)
Rengeteget számít a gyakorlat. Szal, csúszkáljatok, játszatok és biztosnágosabban fogtok autózni.
Más: tudom, hogy nem nagy okosság de megosztom veletek: folyamatosan tesztelem a tapadást, ha bizonytalan vagyok, hogy éppen mennyire csúszik az út. Természetesen másokat és magamat sem veszélyeztetve: picit fékezek, megnézem mikor kattan egyett at ábées. A lényeg, hogy képben legyek az aktuális tapadási viszonyokról.

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.21. 10:54:32

Én is csatlakozom GOD és prien írásához!
Az előző Astrámmal mindig kimentem a hajógyárira csúszkálni ha volt rá lehetőség. A Suzut még nem próbáltam mert április óta még nem sok hó volt Bp-en.

És igen, ha fénylik az aszfalt, jó az út elején beletaposni a fékbe, így kevesebb meglepetés ér a kirándulás hátralévő részében...

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.21. 10:55:38

Súlyos testi sértés 2007.11.21. 04:31:27

Velem kezdheted!

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 00:00:17

Lusta voltam végig olvasni a cikket, de a képeket megnéztem! :)
Aki a képeken látható helyekre nyári gumival megy hólánc nélkül az elég hülye... Ezen nem lehet vitatkozni.

Leszarom 2007.11.26. 11:14:42

Tizensok éve vezetek, sosem volt téli gumim, és sosem lesz. Balesetet sosem okoztam. Ha Moszkvában leszarják a téli gumit, akkor leszarom én is. Vastagon.

Ésszel kell vezetni/nemvezetni télen, nem téli gumival.

Noon 2007.11.26. 11:54:53

Há' szard le,na.Csak akkor ne csodálkozz,ha egyszer majd valaki - hihetetlen profizmusod ellenére - egy zebrán,vagy stopptáblánál a képedre keni.Vastagon.

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.26. 12:55:05

Vasárnap egy téli gumis Ford Focus -t vezettem a 10-es úton ilyen téli, nedves, szmötyis útviszonyoknál. Semmivel nem éreztem jobb tapadást, mint a nyári gumis Swiftemnél. SŐT! Kifejezetten instabilabb volt kanyarokban, pedig egyáltalán nem nyomtam neki, mivel kölcsön autóról volt szó. Persze nem túl objektív az összehasonlítás, mert két teljesen különböző autóról van szó... és a hőmérséklet sem volt 0 alatt. No de a tél nem csak minusz húszból, meg hóviharból áll! Inkább a mostani időjárás az általánosabb.

GOD 2007.11.26. 13:54:44

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.26. 12:55:05

Modjuk a fókusznál szerintem nem 17-es kerekek voltak fent 2xx peres méretben, már 10 mm gumiszélesség-csökkenést is jól érez egy avatottabb sofőr, nem is beszélve a magasabb gumi öntompító hatásáról. Mellesleg a felfüggesztés és a kormánymű is tök más! Nehéz megítélni! Talán zárt pályán, egymás után vezetve az autókat egyező méretű gumákkal lehetne ítéletet mondani.

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.26. 14:40:54

Értem, de ebből a próbából megtudtam, hogy a leírt útviszonyok mellett egyáltalán nem kell elbújnom a nyári felszerelésemmel. Hozom a téligumis magyar átlagot.

prien 2007.11.26. 15:48:20

Nem vitatkozni szeretnék, de ez az én véleményem:
Jó sofőrnek tartom magam, pár évvel ezelőtt előfordult esetenként, hogy ittasan, néha részegen vezettem.
Szerintem, úgy sem vezetek rosszul. Soha nem okoztam kárt senkinek, semmiben. 20 centis hóban is elboldogultam nyári gumival, hátsóhajtással a hegyek között, kómásan!
De már mégsem vezettek ittasan, akkor sem, ha csak egy pohár bort ittam meg. Mert felnőttem, talán egy kicsit több eszem lett és beláttam, hogy addig csak szerencsém volt.
Mert, ha ittasan balesetem van, még ha nem az én hibámból is, biztosan esélytelen lennék a bíróságon. Arra nem is gondolok, hogy ha miattam halna meg valaki. Nem nyugtatna az a tudat, hogy nem volt kivilágítva a bringás, vagy hogy a kölök fék távon belül lépett le elém. Ha ittam egy ilyen esetnél, jogosan csuknak le.
Tehát nem adok esélyt ilyen eseményre. És ezúton is köszönöm, hogy megúsztam az idióta suhanc éveim :)
A téli gumival ugyanígy vagyok.
Jó sofőrnek tartom magam és elboldogultam sokáig nyárigumival hóban is.
De megint csak az jut eszembe, hogy nem lenne elég felmentő érv magamnak az, hogy valaki féktávon belül lép ki elém a hóban. Mert nem akarok azon filózni, hogy téligumival meg tudtam volne é állni?
Továbbá van egy prózaibb oka is, hogy el kezdtem téli gumit használni:
Meredek utcában lakom pár éve, és egyszerűen nyári gumival nem jutottam fel a kapumig.
Míg téli gummával igen!
Hozzáteszem, hogy 4*4 es autót is ezért vettem.
Szal lehet tökösnek lenni, hogy én bárhol elmegyek nyári gumival is.
De ha valaki már próbált téli gumit hóban, az belátja, hogy butaság ezen vitatkozni.

WAIT 2007.11.26. 19:44:46

"Télen az autó legfontosabb része a jó téligumi"!

HELYESBÍTEK: Télen az autó legfontosabb része a jó gumi. Ennyit a téligumis, ill. akármilyen feelingjeikről akárkinek is! Jó futófelület, mérsékeltebb sebesség, 2x követési távolság! ENNYI!

Liberté_73 2007.11.28. 17:46:53

Priennek egy nagy respect. Én is sokszor gondolok ifjabb éveim szerencsésen megúszott autós baromságaira. Családdal, gyerekekkel nem kockáztatok ilyesmit. 2évente új téligumi majd nyári gumi garnitúra megy a kocsir, ha iszom nem vezetek, versenyzőset játszani meg ökörködni meg kimegyek itt a pályára, ahol bátran küldhetem a 250pacit meg a turbót hozzá. No oszt annyi.

éjszárny- · http://zoldi.ejszarny.hu 2007.11.30. 10:39:32

hááát...
sztem kell a téligumi.
de mondjuk az a par tizezres kb. 40ezer (az occso...) azert meglatszik hidd el az 55 ezres fizetesen...
szal elofordulhat h akar az ember és mégse...

TH 2007.11.30. 12:27:26

Üdv mindenkinek esmét!
Na, hát én is végigvezettem jópár telet nyári gumival régebben. A parkolóból kiállás néha csak manuális segítséggel sikerült, de egyébként nem volt baj: óvatosabban mentem, nagyobb távolságot tartottam a többiektől, és megúsztam. Téli gumi meg azért nem volt, mert nem az enyém volt a kocsi. Aztán amikor már volt autóm, vettem rá téli gumit is, és lőn: sokkal jobb volt vezetni azzal. Én pl. tegnap szereltettem fel az új téli gumikat a kocsira, és bizony nekem meggyőző volt: érezhetően később kezdett el csúszni az autó, és hamarabb megáll. Szóval szerintem jó dolog, ráadásul kemény 10ezer forint volt darabja (miért jó a régi autó kis felnivel! :) ).

EBEUSS (törölt) 2007.11.30. 12:32:53

Régebben néhányszor belefutottam útközben a hóesésbe nyári gumival, és láthatóan gyorsabban, biztonságosabban közlekedtek a téli gumisok a belsőben, amíg én a külsőben döcögtem. Pedig igazán nem szokásom külsőben döcögni, de ha muszáj, akkor muszáj! :)

pirosceruza 2007.11.30. 12:41:02

Pár éve tavasszal már lecseréltettem a gumikat nyárira. Elindultam Hódmezővásárhelyre a 451-esen és belefutottam egy tavaszi hózáporba. hiába óvatoskodtam, olyat pörögtem, hogy utána elszívtam három cigit egyms után.

TH 2007.11.30. 12:42:29

pirosceruza 2007.11.30. 12:41:02
Persze semmi garancia nincs arra, hogy ez télivel nem történt volna-e meg szintén. Azért az sem képes csodákra. Ha csúszós az út, az mindenképpen rohadt veszélyes.

pirosceruza 2007.11.30. 12:45:48

Igazad van, TH. garancia nincs így utólag. Ezzel együtt az az érzésem, hogy télivel nem pörögtem volna. Főleg nem ennyire. Azt sem tudtam, melyik a kocsi eleje és melyik a vége.:)

TH 2007.11.30. 13:09:39

Igen, van rá esély, hogy akkor megúsztad volna pörgés nélkül, persze. Csak azt mondtam, hogy nehéz eldönteni utólag, meg hogy téli gumival is könnyen meg lehet perdülni...

EBEUSS (törölt) 2007.12.07. 14:32:17

Ismerősöm téligumival hegyről lefelé nekiment az előtte állónak. Most azt mondja, hogy elromlott a fék, nem fogott, és kattant.
Szerintem csak az ABS volt! Mindenesetre az autó csúnyán összetörött.

EBEUSS (törölt) 2007.12.08. 21:02:16

Érdekes megfigyelni mennyire másképp viselkednek a különböző autók/sofőrök/gumik azonos szituációban:
www.youtube.com/watch?v=d39s3FidkNo&feature=related

EBEUSS (törölt) 2008.02.24. 10:03:10

Lassan jöhet a téli gumi leváltása!
Én ezen a télen is jól elvoltam a nyárival. Talán kétszer éreztem a hiányát...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása