Hála a gumigyártók erőteljes marketingjének, ma már mindenki álmából felébresztve is tudja, hogy +7°C alatt jobb a téligumi. Persze van, aki ezt is megmagyarázza azzal, hogy csak több téligumit akarnak eladni. Belemagyarázni bármibe lehet bármit, a magukat hiperintelligensnek képzelő megmondóemberek, akiknek mindig igaza van, úgyis meg tudják győzni magukat, hogy fölösleges. A hét elején majdnem belém is szállt egy ilyen. Felsőbbrendű útról balra akartam kanyarodni, csak egy út közepén álló kocsi miatt már nem fértem volna el, ezért megálltam, hogy elengedjem. Nem hirtelen, meg indexeltem is, a mögöttem jövő ennek ellenére valamiért úgy gondolta, hogy neki lehet padlógázon közlekedni 1 fokban is. Csak annyit hallottam, hogy blokkolt kerekekkel csúszik felém hátulról. Éppenhogycsak meg tudott állni, hiába nem volt jeges az út, olyan merev már ilyen hőmérsékleten a nyári gumi anyaga, hogy gyakorlatilag semmi tapadása nincsen, főleg az ottani vizes aszfalton. Nem kívánok egy ilyen balfasz miatt törött autóval szervizbe járkálni. Már ha lábon el lehet vinni egy csatt után az autót.
De tegyük fel, hogy valaki belátja, hogy nem csak hóban és jégen kell az a téligumi. Felhívja a gumist, hogy mikorra tud időpontot adni. A gumis meg tud, kb. 2-3 héttel későbbre. Addig meg vagy marad a tömegközlekedés, vagy a nyári gumi. A legveszélyesebb időszak ebből adódóan az a néhány hét, amit most is taposunk. Ha jön egy-egy éjszaki fagy, akkor különösen oda kell figyelni. Mert azt nem is feltételezhetjük, hogy egy olyan ember, akinek a seggéhez nőtt az autója (mint például én is) nem fog buszra ülni.
Apropó buszok. Tavaly nem volt nagy tél, de majdnem kaptam egy jeges napon egy buszt az autóm oldalába. Történt ugyanis, hogy a Nagykőrösi út pestimrei szakaszán egy jó öreg csuklós Ikarus mellé kerültem, aztán neki zöldre váltott a lámpája és elindult. A busz eleje előre, a csukló rész meg valahogy balra, felém. Na akkor megijedtem egy kicsit. Aztán a busz megállt, mert gondolom a sofőr észrevette, hogy valami nem oké, még épp időben. Volt időm ránézni a kerekeire. Na, az nemcsak hogy nem téli gumi volt, de éppen csak nem slick. Egy elszabadult busz sokkalta veszélyesebb, mint egy autó. Egyrészt az autóban kevesebben ülnek, jó esetben be is vannak kötve. Ezzel szemben egy jó kis BKV buszon csúcsidőben legfeljebb egymást támasztják az emberek, többségük ráadásul nem is ül. Elhiszem én, hogy szarul meg a BKV-nak, de Combino tehenet tudnak venni, meg a Budapest-Bamako rallyn tudnak busszal indulni? Lehet, hogy inkább nekik is be kéne szerezni néhány téligumit. Addig se kopnak tovább a nyáriak.
Télen az autó legfontosabb része a jó téligumi. Lehet persze venni 4000 Ft-ért is lelkiismeret nyugtatásként, de rendszerint ezek leginkább dísznek jók. Olvasgattam téligumi teszteket mostanában, durva különbségek vannak. Akár 2-3-szoros fékutakat tudnak produkálni egymáshoz képest a különböző típusok. A fenti (legfölső) képen egyébként az egyik legjobban szereplő téligumi van, márkákat inkább nem is írok, már csak azért sem, mert nem teszteltem harmincféle gumit, félinformációk alapján pedig nem szeretnék véleményt alkotni. Mindenesetre az okosok azt mondják, hogy egy nem annyira márkás téligumi is jobb ilyenkor, mint bármilyen nyári.
Aki pedig nem biztos magában téli közlekedés terén, esetleg nincs meg az anyagi kerete megfelelő téligumira, az inkább tegye garázsba az autót tavaszig, így is elég halálos baleset volt az utóbbi hetekben. Én sem örülnék neki, ha az autómat análisan zaklatná egy másik...
X 2007.11.18. 15:11:46
Én azért a végét az "INKÁBB" szó nélkül írtam volna ;)
"Aki pedig nem biztos magában téli közlekedés terén, esetleg nincs meg az anyagi kerete megfelelő téligumira, az INKÁBB tegye garázsba az autót tavaszig"
Tegye csak le és kész. Lehet, aki majdnem belédment és ezzel talán belökött volna a szembejövők közé, az is csak inkább... :S
héttörpe 2007.11.18. 15:28:56
BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2007.11.18. 15:32:09
Kolombusz, miután partot ért Amerikában, találkozik két indiánnal.
- Maga miféle? -kérdi a fiatalabbtól.
- Én, kérem, inka vagyok.
- És az öreg?
- Ő még inkább.
Remélem, ezzel építőleg tudtam hozzászólni a témához.
mxplanet 2007.11.18. 15:37:13
nem olcsó, viszont igen jól tapad..
mxplanet 2007.11.18. 15:39:26
X:
Kolombusz, miután partot ért Amerikában, találkozik két indiánnal.
- Maga miféle? -kérdi a fiatalabbtól.
- Én, kérem, inka vagyok.
- És az öreg?
- Ő még inkább.
Remélem, ezzel építőleg tudtam hozzászólni a témához. "
köszönjük.
kalasnyikov fan 2007.11.18. 15:40:51
Alapvetően a téli gumit ugyanis hóhoz gyártották régen.(Meg ma is )És az a baj vele hogy nyilván nem használja el az átlagember 5 év alatt, utána meg sart sem ér és ez csak az egyik gond.Ugyanis kiváló gumikat gyártanak már esőre ami nálunk ugye elég fontos lenne a nyomvályúk miatt, és érdekes módon arra mégem ekkora a hangzavar a médiában. Pedig sokkal fontosabb lenne!!
Szóval jó dolog a téli gumi , de csak havas latyakos időben mutatja meg igazán magát , ilyen meg elég ritka nálunk, és az emberek nagy része megtehetné hogy akkor nem ül autóba. Véleményem szerint ez lenne az ideális mindenkinek ( kivéve a gumigyártkat )kár hogy sokan nem élnek vele.
Kcs 2007.11.18. 15:42:25
Például az itt www.99-04.auto2.hu/a2-web01-12/teligumi/sajtosz.htm található tesztekből kiderül, hogy még téli hidegben is (0-5 fok körül) a nyári gumi lényegesen rövidebb fékutat produkál szárazon is és vizen is, mint a téli gumi.
mpeterke 2007.11.18. 15:42:39
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2007.11.18. 15:44:01
Macroglossa 2007.11.18. 15:44:12
centírozni is tudsz otthon?:)
Különben pár ezer forintért felrakják (centírozással együtt), én interneten 2 napon belülre kaptam időpontot, és 15 perc alatt megvolt az egész, profi módon.
A felniben egyébként igazad van, balfékség egy felnin használni a télit meg a nyárit, márcsak azért is, mert egy gumi 2-3 felnirerakást-levételt bír ki...
Adam 2007.11.18. 15:52:56
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 15:53:46
mxplanet: Igen, Ultragrip 7-es, nekem is ilyenek vannak fenn az autómon, nagyon bevált. Inkább attól szoktam félni mindig, hogy ha fékezni kell, hogy nem száll-e belém valaki hátulról. :)
kalasnyikov fan: És szerinted az autósok hány százalékának van esőgumi a kocsiján hagyományos nyárigumi helyett? No és mi van, ha elmész valahová vidékre, közben meg leesik a hó? Megvárod, amíg elolvad? :)
Dövan 2007.11.18. 15:55:52
Arra lennék csak kíváncsi, hogy elsőre hogyan rakta rá a felnire a gumit....
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 15:56:12
Adam 2007.11.18. 15:56:15
Egyszer megveszi a téligumit és hozzá a felnit amit egy gumissal feltetet és kicentíroztat... utánna miért kellene téli-nyári átálláskor újra centírozni?
Adama 2007.11.18. 15:59:24
Ugye hátulról mentek beléd?
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 16:00:05
Nem centírozás, hanem centrírozás. Minden kötekedési szándék nélkül. ;)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 16:02:13
De a legaktuálisabb: Sorban álltam gumisnál és spontán nekemtolatott egy furgon aki előttem várt és baxott belenézni a tükörbe és a fülén ült, mikor dudáltam... :)
JMC 2007.11.18. 16:03:03
Adam 2007.11.18. 16:04:14
Adam 2007.11.18. 16:07:27
mxplanet 2007.11.18. 16:13:58
látszik nagyon értesz a gumik tapadásához.
szerintem te a klasszikus, 4évszakos(itt szar, ott meg fos) gumit használod.
már rég nem csak az a lényege a téli guminak, hogy hóban,latyakban ne csússz el, hanem hogy hidegben jobban tapad a száraz úton is, mivel olyan a gumi keveréke.
G. Lóci 2007.11.18. 16:14:52
"Nem centírozás, hanem centrírozás."
Gondolom, akkor nálad a masíroz is marsíroz.
A magyar ugyanis kiejti a kiejtést fölöslegesen megnehezítő mássalhangzókat, így bizony az centírozás.
"Engem viszont már négy ún. balfasz is megzúzott már."
Hány év alatt?
Ekkora számnál nem kicsit gyanús, hogy nem voltál te is hibás, legalább néhány esetben.
G. Lóci 2007.11.18. 16:17:25
A Kcs 2007.11.18. 15:42:25 hozzászólásban idézett teszt nem pont ezt mutatja.
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 16:18:25
Azért én kíváncsi lennék a szakmádra. Védőügyvéd, vagy területi képviselő ? :)
zozó 2007.11.18. 16:19:02
Bocs,de a link alapján felsorolt mérések átlagban 6-7 évesek!!!Ezeknél a ma kapható téligumik tapadása,egyébb tulajdonságai lényegesen jobbak !!!
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 16:20:59
Hadd ne álljak már neki magyarázkodni. Főleg nem neked és a hozzád hasonló okoskodóknak. ;)
mxplanet 2007.11.18. 16:21:57
volt szerencsém éveken keresztül autóversenyzés közben tapasztalatot szereznem a tapadás határairól.
érzem a különbséget. lehet, hogy olcsóbb téli guminál biztos jobb.
serialkiller 2007.11.18. 16:25:14
azta 2007.11.18. 16:26:49
a tesztek - legalábbis véleményem szerint (nem néztem meg, hogy írták e valahol) - zsírúj gumikkal készültek. ekkor még egy nyári gumi profilmélysége is lehet elegendő száraz, ill vizes úton (a latyakra már ezt sem hiszem el), + azaz plusz 5 fokon. de nagy valószínűséggel mínuszokban (ami még M.O.-on is gyakori télen) már sokkal dermedtebb a nyári gumi, mint a téli (lehet hogy ostoba példa, de ballagj ki egy kicsit mínusz 3-4 fokban az utcára strandpapucsban, és figyelj...). ekkor (újra mondom): feltételezem a tapadás is romlik.
vagyis: nem mindenki jár vadonatúj nyári gumival, hogy neki a hideg, esetleg latyakos út még biztonságos legyen. és még: 2001 óta sokat változott a nyári gumik mintázata is (nagyobb felület, jobb vízelvezetés (de! nem latyakelvezetés!!!). tehát véleményem szerint f.sza ilyen összehasonlításokat végezni, csak rendesen megvezetik az embert. szerintem.
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 16:27:18
Engem szűk öt év alatt vagy 15x húztak meg parkolóban úgy, hogy ott sem voltam. Nem is kicsit, hanem rendesen, elemcserésen. Volt olyan, akinek sikerült felmászni a padkán, és 60-70 centit arrébbtolni keresztirányban a 1.5 tonnás kölcsön dízelautót. Aztán persze el is ment.
Akkor egy balfasz vagyok, mert sz*rul parkolok ?
azta 2007.11.18. 16:30:19
G. Lóci 2007.11.18. 16:34:06
Ne magyarázkodj, tanulj.
Grétsy tanár úr kicsit vaskalapos, és leragadt a latinnál. Kérdezz meg fiatalabb nyelvészeket, mondjuk Nádasdy Ádámot. Meg fogsz lepődni.
prokee · www.prokee.hu 2007.11.18. 16:27:18
Nem tudom, hogy parkolsz, de még az is lehet. Nemegyszer láttam már olyat, aki párhuzamos parkolóba 45 fokban állt be.
mxplanet 2007.11.18. 16:34:21
azta 2007.11.18. 16:30:19
ja! még! azt meg senki nem mondta/mondja, hogy akár téli gumival is, télen úgy szaggasd az aszfaltot, mint nyáron!
ezt ki nem mondta? :DD
azta 2007.11.18. 16:37:13
szóval, ha már ilyen birkán fogalmaztam: mindenki tudja, hogy téli gumival nem hajtunk úgy, mint nyárival! no. remélem így már én is megértem :D
ózonlyuk 2007.11.18. 16:46:18
WereWolf 2007.11.18. 16:47:21
Hiába magyarázol ha valaki azthiszi van rutinnya meg nagyon tud vezetni is mer nekije van ám már 10 éve jogsija meg csak 4-szer törték eddig össze az mindent nagyon jól tud. Ha megkérdezhetem tisztelt SilentSound mi a becses foglalkozása végzettsége hogy enyire jól ért a témához? :)
bill 2007.11.18. 16:49:48
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 16:50:25
Pityu 2007.11.18. 16:51:42
Egyébként téli gumi.
Meg rücskös eperízű, hogy másnak is jó legyen))
WereWolf 2007.11.18. 16:53:47
el se hiszed... autószerelő és mellete szigorúan!!!: amatőr versenyző (ne azokra a sufnituningos karácsonyfákra gondolj amikkel a 20 éves suttyók mászkálnak)
mxplanet:
mivel olyan a gumi keveréke.
Minek a milyen keveréke? mivan? nézz utánna tudod gugli. Ha már jártasnak próbálod beállítani magad a témába nézz utánna ha fejből nem tudod ;)
Dehát én csak okoskodok itt... nemértek én ezekhez a dolgokhoz.
WereWolf 2007.11.18. 16:55:01
turbolet 2007.11.18. 16:57:01
Az csak egy dolog hogy a profil kialakításából adódóan természetesen havon,latyakon sokkal jobb mint a nyári.
A legfontosabb dolog azonban az,hogy a gumi keveréke teljesen más (lágyabb)mint a nyárié,sokkal jobb tapadást biztosít alacsony hőmérsékleti viszonyok között,és ez a legfontosabb.
Egy rosszabb minőségű téli gumi is többet ér télen,mínuszban, mint egy jobb nyári.
A téli abroncs nyilván nem kopik olyan intenzitással éves szinten egyenletes használatnál mint a nyári,hiszen kb 4 hónapot használjuk egy évben.
Azért érdemes talán jobb minőségű-és emiatt drágább téli gumit venni annak aki teheti,mert nem keményedik meg és repedezik szét 2-3 év után sem.
A téli szett használata hosszútávon nem,vagy alig kerül többe mintha nem lenne,hiszen a nyári addig nem kopik és tovább tart.
Egy garnitúra téli gumi egy középkategóriás autóra 50-60 eft,ennyit szerintem megér hogy ne törjük össze a pofánkat,vagy vki másét.
Ezt a pénzt bőven ráköltjük az autóra,ha öreg azért,ha fiatal meg azért.
Sok országban már kötelező,remélem nálunk is az lesz egyszer. Egyébként a biztosítók már figyelembe veszik a kárrendezésnél,hogy mindent megtettünk e a baleset elkerülésére és a károk mérséklésére.Ebbe beletartozik pl télen a téli gumi használata.
Többet nem tudok elmondani,kérem kapcsolja ki....:-)
viki 2007.11.18. 16:58:07
Szerintem érdemes rá költeni. Legnagyobb különbség hirtelen fékezésnél van. A tél gumival még jégen is meg tdom fogni ha megindul valamerre. Nyárival esély nélkül. De lehet hogy én vagyok tehetsgtelen. És így luzerként szükségem van a téli garnitúrára.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 17:01:31
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 17:04:47
xt (törölt) 2007.11.18. 17:05:09
WereWolf 2007.11.18. 17:10:15
Hát nem tudom de attól hogy valakinek üt a kereke még senki nem halt meg :)
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 17:12:01
Egyébként Te milyen felnit raksz rá a télivel? Sx4?
abs 2007.11.18. 17:12:38
Persze lehet rosszul tudom, javitsatok ki.
Ha olyan jók a téligumik, miért nincs F1 kocsikon, a tél miatt felesleges lenne leállitani a bajnokságot, sőt...
Rocko- 2007.11.18. 17:15:03
(gyk: irónia)
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 17:16:00
Ezt nagyon bután gondolod, majd mindjárt elmagyarázza valaki!
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 17:18:24
mxplanet 2007.11.18. 17:18:58
te nagyon gyökér vagy
üjjéle
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 17:20:25
Aki főleg pesten használja az autóját télen, az nagyon ritkán fog havas úttal latlálkozni, úgyhogy irónia nélkül is nyugodtan közlekedhet nyári gumival. Belinkelem újból a már említett tesztet:
www.99-04.auto2.hu/a2-web01-12/teligumi/sajtosz.htm
azta 2007.11.18. 17:20:49
abs! Te légy kedves télen nyáron slick gumikkal közlekedni, sőt! este napszemüvegben! de aztán ne gyere 180 alá!!!
buszos 2007.11.18. 17:22:41
Kicsit olvasson utána, mielőtt leír valamit. Buszra nem szoktak téligumit szerelni, ahogy kamionra sem...
Azért, mert nem gyártanak rá!
Próbálkozik vele a Michelin, de nem igazán terjedt még el a dolog.
Ha nem hiszi, járjon utána..
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 17:23:16
És szerinted száraz úton melyik garnitúrával megy stabilabban?
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 17:26:13
azta 2007.11.18. 17:27:07
mé' linkeled be! egész télen 5 fok lesz? mondta a pártai lucia? akit meg érdekel visszaolvassa, aztán pro- meg kontra- aztán eldönti!
WereWolf 2007.11.18. 17:27:28
ezt utálom amikor elkezdődik mások névtelen sértegetése... eddig egy viszonylag kúltúrált vita folyt, és nem volt gyökerezés meg anyázás, légy olyan kultúrált és fejezd be most.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 17:29:46
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 17:34:38
Attól, hogy nem szoktak, még 1. létezik, 2. butaság, hogy nem szoktak 3. tényleg közel slickeken jár a BKV 90%-a, meg nagyrészt a Volánbuszok is. A kamionokról ne is beszéljünk.
Egész egyszerűen parasztság, hogy hóban a menetképtelen nyári gumis nagy dögöket kell kerülgetni, ha egyáltalán van rá hely, és nem fordult keresztbe. Erről persze jórészt nem a sofőr tehet, hanem az üzemeltető.
EBEUSW:
Derék, okos, intelligens dolog a 17-es felnire szerelt 215-ös gumit összehasonlítani a 15-ös lemezfelnire szerelt, gondolom 175-185-ös gumival. Ha volt ész Swift Sportot venni, akkor tessék költeni, és nem hyperakciós Roburkereket vásárolni télire. Arról meg ne is beszéljünk, hogy nehogymár a nyári kanyarsebességgel közlekedj télen, még hómentesen sem.
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 17:38:06
A száraz-nedves úton téli-nyári gumis fékút között 4-6m különbség van előbbi javára, havon meg más nagyságrendről beszélünk.
Mindegy, járj nyárival, de légyszíves, hozzám gyere majd első lökösért, meg gépháztetőért, jó ? :)
xt (törölt) 2007.11.18. 17:42:27
A büdösbe sem halt még bele senki, de attól én még szoktam otthon szellőztetni :)
És igenis szar felnivel, kagylósra kopott gumikkal, pláne ócska autóval kombinálva (amit simán el tudok képzelni, ha valaki a gumisra sajnálja a pénzt, időt) tömegszerencsétlenséget lehet okozni, főleg havas vagy hideg időben. Ha meg a szar kerekektől szétmegy a felfüggesztés, a kormánymű, még csak hideg sem kell.
mxplanet 2007.11.18. 17:43:36
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 17:45:10
Volán buszoknál tényleg szivatás a nyári gumi, és szoktak is csúszkálni rendesen, de a Bp-i araszolós forgalomban nem hallottam még, hogy BKV busz megcsúszott volna és ezzel balesetet okozott volna. Tudom biztos volt, és mindjárt belinkeli valaki, de akkor sem jellemző!
Nyilván lehetne vennem valami hiperszuper téli gumit, de nem fogok, mert egyszerűen nekem személy szerint nem éri meg! Maximum a tél végére kialakuló gödröktől félthetem a 17 -es alu felnit, de ilyen alapon még nyár elején is a lemezfelnivel közlekedhetnék.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 17:46:45
Maddness69 2007.11.18. 17:49:32
xt (törölt) 2007.11.18. 17:50:22
Maddness69 2007.11.18. 17:52:54
A hátső ködfényszóró az jobban zavar. Általában. Mikor telik rá és megveszi, csak éppen okosan kellene használni. Itt látok INKÁBB gondokat. Ha nem telik rá, meg alig telik rá, arról nincs mit mondanom, hacsak azt nem, hogy: EURÓPAI MINŐSÉGŰ MUNKÁÉRT, EURÓPAI SZINVONALÚ BÉRT!
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 17:54:06
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 17:54:32
"Swiftes: A posztban írtam pont egy ilyenről. Végül ugyan nem lett volna baj, de könnyen lehetett volna, nem sokon múlt..."
Tudod majdnem kanállal... Ilyen alapon én naponta többször újraszületek... és igen a BKV buszokhoz az is hozzátartozik, hogy gyakorlott vezetők ülnek benne! Ezért nem ment ez sem neked. És itt megint mondhatnám, hogy bezzeg egy mazsola akinek most szerelte fel a gumis a téliket azt hiszi akkor most övé a Világ! :)
Rocko- 2007.11.18. 17:55:34
hát ez a kocsi kap hideget, meleget, szal el kél rá. értsd: város, M0, 6-os út, illetve út végén lévő, de aszfaltozott falu. amúgy meg tök mindgy hol megy az ember, a havazás nem válogatja,h csak autópályára vagy városra essen. :)
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 17:45:10
"de a Bp-i araszolós forgalomban nem hallottam még, hogy BKV busz megcsúszott volna és ezzel balesetet okozott volna."
egyről hallottam: felüljárón visszacsúszott a busz, az utasok meg fostak. most már sejtem, h a téli gumi hiánya miatt.
egyet láttam: reggeli havazásban a csuklós busz segge rácsúszott a megálló dobozára (nem a standard, kék csöves féle, hanem zöld dobozos). a busz ablaka kitört, pár ember megsérült a buszon, a maradék meg összefosta magát a fülkében. buszt leszedték róla, az elmozdult megállót meg visszatolták a helyére. utána meg odabetonozták.
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 17:58:04
Erre rímel, amit én írtam. Rutinos BKV-sek nem csúsznak meg. Mert rutinosak, és a slick pályagumikkal részben 10 percig indulnak el egy megállóból, részben pedig 15 km/h-val közlekednek. Mert rutinosak.
Igazuk is van, de ettől ez még suttyó paraszt dolog a főnökeiktől.
Maddness69 2007.11.18. 17:58:47
Nyári gumival télen nem vagyok versenyképes. Érted?! Versenyképes. Ergo. Nem versenyzem. Javaslatom: balra index ki, aztán hussssss! Sőt tovább viszem a gondolatot. A SUZUKI-val nem vagyok versenyképes se télen, se nyáron. Javaslatom uaz. Nem miattam fogsz meghalni. Megígérem.
tygger 2007.11.18. 18:00:15
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 18:03:01
De továbbra is azt mondom, hogy Bp-en elenyésző az egy évben számított havas útburkolatú órák száma. Persze aki pont ilyenkor hal meg egy nyári gumis miatt azt nem fogja vígasztalni, de ez más téren is így van.
Paja 2007.11.18. 18:03:40
xt (törölt) 2007.11.18. 18:11:28
(Gép) 2007.11.18. 18:13:29
Esetleg menjen busszal, és röhögjön azokon akik nem tudnak úgy vezetni mint ő és nyárigumival balf*szoskova baleseteket okoznak.
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.11.18. 18:15:36
a téligumi garnitúra nekem pld. felnivel együtt 120 ezer Ft., nem "pár tízezer".
És igen, mea culpa, a tavalyi telet átblicceltem, és most még mindig nincsenek téli gumijaim, de a Bridgestone Potenza, ez a nyári ami van, egész jól viselkedik, nagyon jól tapad.
Ettől függetlenül jövő héten feltetetem a gumisommal a téliket, sznobságból, meg lehet, hogy elhagyom az idén Pestet.
Amúgy, lusta dög gumigyártók! Ideje lenne kiváló tulajdonságokkal rendelkező négyévszakos gumikat gyártani, mert én utálom a szervizbemeneést, saját kezűleg meg nem tudok gumit-felnit cserélni és nem is akarom megtanulni.
Én nem hiszem, hogy a mai kémia ne tudna hatékony 4évszakos gumit gyártani.
Paja 2007.11.18. 18:15:42
(Gép) 2007.11.18. 18:16:53
(Gép) 2007.11.18. 18:20:09
Paja 2007.11.18. 18:23:31
Egyébként is a gazdája is papucsban jár télen?
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 18:26:06
"
Tesztről meg... Tessék felismerni a számokat is, tudod, ropi-ropi-fordítottkisszék-perec !
A száraz-nedves úton téli-nyári gumis fékút között 4-6m különbség van előbbi javára, havon meg más nagyságrendről beszélünk."
Nem értem, hogy olvastad ki ezeket az értékeket ebből a tesztből?
scsaba1 2007.11.18. 18:27:24
Persze: a surranó. Télen nyáron az volt rajtunk. Nyáron egy kicsit meleg volt, de télen 2 barna gyapjúzoknival egész tűrhető... :))
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 18:30:57
Elolvastam a számokat is, nem csak a szép színes csíkokat néztem.
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.11.18. 18:33:20
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 18:35:02
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.11.18. 18:35:29
Én nyertem!
:-)
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 18:36:03
"A száraz-nedves úton téli-nyári gumis fékút között 4-6m különbség van előbbi javára"
És melyik neked az "előbbi" javára?
A mondatodból nekem úgy tűnik, hogy a téli gumit hoztad ki jobbnak!?
(Gép) 2007.11.18. 18:36:06
Különben a teszteket valószínüleg profi vezetőkkel oldják meg, mezei halandók (tisztelet a kivételnek) nem tudják produkálni a szükséges reakcióidőt amikor kell. Téli szezonban kb napi 100 autót szerelünk. 100-ból 80 nem tud beállni az emelőre és ugyanennyi nem tud tolatni biztonságosan 10 métert.Naponta van 1-2 olyan akinek a vezetési tudását látva azon imádkozom soha ne jöjjön velem szemben az úton....ott már az sem számít milyen gumi van az autóján, vezetni nem tud.
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.11.18. 18:37:07
(Gép) 2007.11.18. 18:38:23
Erről beszélek, a négyévszakos gumi nyáron hangos és kopik, télen meg csúszik..mint a surranó :)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.18. 18:42:00
xt (törölt) 2007.11.18. 18:43:19
scsaba1 2007.11.18. 18:45:31
Nekem kombi Ladám volt sokáig (hátsó kerekes).
Az első télen egy kisebb havazás is elég volt, hogy elkaparjam magam - azaz ne tudjak elindulni. A vasúti átjáró bukkanójára csak nekifutásból és lendületből tudtam felmenni (közben imádkoztam, hogy ne jöjjön valami nagy és nehéz szembe velem, hogy kormányozni vagy fékezni kelljen). A helyzet csak romlott, amikor a letaposott hó nappal kicsit felolvadt, majd éjszaka tükörré fagyott.
A következő télen sikerült vennem két alig használt téligumit felnivel együtt, amit a hátsó -hajtott- tengelyre tettem fel. Így már legalább el tudtam indulni, volt valamennyi fékem, ill. leejtőn is mertem gázt adni. Az eleje viszont továbbra is veszélyesen szitált, de az első tengelyre csak a következő évben tudtam téligumit venni.
Én elhiszem, hogy Budapesten a belső kerületekben el lehet biccelni a téligumit, mert a város hőkisugárzása miatt nem marad úgy meg a hó, mint vidéken (meg talán az utakat is jobban takarítják), viszont aki nem csak Pesten használja az autója, az elég merész....
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 18:48:05
Utálom a BKV figyelőt 2007.11.18. 18:49:48
szoszo 2007.11.18. 18:49:52
Sőt ha tényleg igaz a nagy német autósmagazinok felmérése, akkor szárazon, nedves úton, és aquapalning teszteken a téli gumi rosszabbul szerepelt (téli időjárásban)!!!!
Igaz hóban verhetetlenek voltak!
Köszönöm aki beküldte a linket:
www.99-04.auto2.hu/a2-web01-12/teligumi/sajtosz.htm
Csak idézet a fenti oldalról:
"Vizes úton és szárazon a nyári gumi legyőzhetetlen még télen is, de más körülmények között balesetveszélyes."
Ui:
Ettől függetlenül azért nekem télen téli (jófajta) gumik vannak fent, mert sosem tudni mikor esik a hó... :-)))
Balesetmentes telet mindenkinek:
Szoszo
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 18:50:05
Jogos, a mondatban félreérthető, de a szövegkörnyezetből egyértelmű.
Lefordítom: BÁR néhány méterrel győz száraz, vgy kissé nedves aszfalton a NYÁRI gumi (a tesztben), a síkos, havas úton egészen más nagyságrendű a téli gumi előnye.
J_W 2007.11.18. 18:51:33
Sajnos nálunk mindenkinek lehet jogsija...Muterom is 100%-os kresz tesztet írt, de azt mondta neki az oktató, hogy csak akkor kapja meg a jogsit, ha többet nem ül be :-D Mondtam neki, amíg én élek ő nem vezet :-D
És persze az ilyen fogalmatlanok szoktak lenni a legnagyobb szakemberek, erre a blogra is jár pár ilyen...
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 18:57:01
Nem vagy Te véletlenül politikus? :P
Jól kimagyaráztad magad... :)))
ropi-ropi-fordítottkisszék-perec :)))
X 2007.11.18. 18:57:05
Ha ingyen adnák a téli gumit mindenkinek, akkor sem cserélnétek ki? Ja, akkor igen, mi? Na erről van szó... Sóher banda és még ők magyaráznak.
Második felvonás: az utóbbi pár évben jelentősen javult a téli gumik minősége: a jópár évvel ('99-es pl.) ezelőtti újság idézgetése kalap szar...
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.11.18. 18:57:29
jejne, szegény.
Én 120 órát vezettem, hogy jogsit kapjak, 327.000 forintomba került. (jattal együtt)
egy év alatt volt egy nagyobb (kipörgés), és két kisebb (kocc) balesetem, plusz nekem jöttek kétszer hátulról.
ahhoz képest jól állok (csak a b/m-on ne lenne m2)
asbi` 2007.11.18. 18:57:44
nem cinkelésként, de a jelenlegi kresz tesztet egy jól fejlett csimpánz is megcsinálja. Ha tök hülye vagy akkor is 33% eséllyel indulsz.. Ez egy vicc.
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 18:59:50
Hehe. Régi Swift gyári acélfelni 7800 körül van teli árban, utángyártmány meg 9000 felett :)
"25-30 évvel ezelőtt nem volt még elterjedve a téligumi csak nyári, és mindenki óvatosan tudott közlekedn"
Ja, csak az átlagsebesség a mai alatt volt, az usert addig ütötték, amíg meg nem tanult vezetni, a wannabe versenyzőket meg pikk-pakk kikapta a rendőr. Ma meg egy hónap alatt jogsid lehet, kezdőként is ülhetsz 170LE-s autóba, az elektronika-dömping hamis illúziókba kerget, plusz mindenkinek 10 számmal nagyobb a mellénye.
Ráadásul az okosok minden elérhető fórumon hintik az igét, mint paraszt a magját, és ettől a nép elhiszi, hogy télen a nyári gumival nagyobb a kanyarsebesség, aztán jól elszáll a körforgalomban 30-cal.
Szép kilátások.
tsch 2007.11.18. 19:03:10
A héten többször is találkoztam azzal, hogy sokmillás gépkocsi tulajdonosok nyárigumival 40-50-60 km/h-val szambáztak az országúton esőben! A kialakult kocsisor miatt 15 km-t kb fél óra alatt tettem meg sok sorstársammal, miközben a hajam égnek állt azon hogy néhány idegesebb "kolléga" milyen előzési manőverekkel próbálkozott a hegyes-völgyes, kanyargós út beláthatatlan szakaszain. (A beláthatóakon látták hogy szinte folyamatos a szembejövő kocsisor is...)
Mélységesen elítélem azt a hozzáállást, hogy ha úgy érzed lassú vagyok, akkor tedd ki az indexet és előzz meg! Ha úgy érzed nem tudsz a forgalom tempójának a közelében sem autózni (nyáron), vagy nincs téligumid/rutinod (télen), akkor eljött az idő a tömegközlekedésre!
Ha nem magadat akkor a mögötted jövőt és/vagy a szembejövőt hozod veszélyhelyzetbe.
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 19:03:22
Nem, egészen véletlen Sport Swiftekkel (is) foglalkozom :)
(Gép) 2007.11.18. 19:05:18
Magyarul autót a szalonból, gumit a gumistól.
Én új autóra nem tudok jó árat, ők meg új gumira :D
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 19:07:34
KRESZ, 34. §, (7):
Lakott területen kívül a nagyméretű, valamint a lassan haladó jármű vezetőjének az úttest szélére húzódással és - a szükséghez képest - lassítással is elő kell segítenie azt, hogy járművét más jármű megelőzhesse.
Persze a "Jogosítvány Light" 10 elméleti órájába ez a paragrafus valszeg nem fért be :)
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 19:10:13
Nem igazán pénz kérdés, mert amíg a télit használod, addig nem kopik a nyári.
Inkább a baszakodás zavar meg a tárolás. Ráadásul szinte soha nem élvezem az előnyét, mert hóban úgysem indulok el. Akkor tényleg kész életveszély van az utakon! Teljesen mindegy, hogy nyári, vagy téli garnitúrád van! A rengeteg mazsola szárazon is mindig nekem akar jönni, de akkor még el tudok osonni... Hóban, csúszós úton csak a szerencse van, és ilyenkor még én is félek!
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 19:10:41
Én most a felnire reagáltam, de mondd csak, mennyiért mérnél meg mondjuk egy új Swift szerelt kereket, márkás téligumival, teli (nem csókos) utcai árban ? Gondolom, nem 10/db áron :)
Van, amiben a márkaszervíz sem marad el nagyon, bár természetes, hogy nem mindenben tud jó árat. Amíg egy gumis szezonban ezres darabszámokat produkál téli gumiból, addig a szervíz mondjuk 50-et. Nyilván ilyen tételre nem lehet porrá akciózni az árat.
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.11.18. 19:11:03
A napokban egy anyuka (plusz leánya mellette) unta meg mögöttem, hogy lakott területen csak kb. 55-el megyek, és kivágott balra. A szembejövő busz szerencsére lelassított, hogy vissza tudjon sorolni.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 19:13:40
És sok munkád van? Törnek alaposan? :)
Amikor én vettem, a kereskedő azt mondta, hogy odáig 6-ot adott el, de 4-et már összetörtek... úgyhogy vigyázzak!
Megfogadtam a tanácsát.
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 19:15:08
teli gumit hasznalo 2007.11.18. 19:20:53
Egyébként pedig aki akar az közlekedjen nyári gumival télen is, csak ne mögöttem jöjjön.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 19:23:34
mxplanet 2007.11.18. 19:25:14
Epikurosz: Most nincs reggel. Mit nyertél? :)
:DD
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 19:29:07
"Gond szokott lenni azzal a bizonyos kanyarsebességgel :D:D:D"
Nyilván mindent túlzásba lehet vinni. Egyébként elég nehéz megtalálni a határt az elektronika miatt. Hihetetlen furcsa érzés volt nekem amikor először beavatkozott. Olyan mintha elvesztette volna a talajt a lába alól az autó. Közben semmi gond nincs, csak külön fékezgeti a kerekeket...
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 19:30:41
Mindig azon gondolkodom... Szóval... Ha nem akarsz, ne válaszolj... izé...
Te állandóan be vagy lépve, vagy mindig végigpötyögöd belépéskor azt a k*rva hosszú nevet ? :D:D:D
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 19:37:26
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 19:39:25
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.18. 19:40:24
Nem gondoltam, hogy ilyen hosszú pályafutása lesz ennek a hülye nicnek... akkor rövidebbet választottam volna. Most meg nem merek váltani, mert még azt hiszi a közönség, hogy egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes eltűnt, és végre felcsavarodott egy fára...
ON
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 19:43:59
Re-Peet 2007.11.18. 19:45:34
1, a vagányok ilyenkor már úgyis az árokba vannak..
2, a hétvégi vezetők meg amúgysem mernek kimenni az útra...
Beus 2007.11.18. 19:48:21
(Gép) 2007.11.18. 20:11:43
További szép telet mindenkinek :)
scsaba1 2007.11.18. 20:13:59
Nem gondolom, hogy komikus lenne. Én megpróbáltam így is és úgy is. Van különbség.
Nem azt írtam, hogy a városban nincs hó, hanem azt, hogy a belső kerületekben nem marad meg úgy, mint vidéken - mert melegebb van - ill. jobban takarítják.
Nálunk pl. évekig nem takarították télen a havat, mert az önkormányzat nem volt hajlandó megegyezni a TSZ jogutódjával (xy kft.), hogy az iparűzési adó fejében (ha nem kell befizetniük) rendben tartanák a nagy erőgépeikkel a falu útjait. Más vállalkozót pedig nem keresett az önkormi, mert ha Isten havat adott, akkor majd gondoskodik arról is, hogy elolvadjon.
A komenizmusban - a ladák, trabik és varnyúk korában - mások voltak a viszonyok is. Talán feleennyi autós sem volt az utakon, az autók átlagos teljesítménye is a fele volt a jelenleginek (120-130-nál egy átlaglada már szét akar esni, ellenben egy mai modern autóban meg sem érzi az ember), másrész talán negyedannyira voltunk frusztráltak - ilyen-olyan okokból- mint mostanában.
finnugor 2007.11.18. 20:23:27
kalasnyikov fan 2007.11.18. 20:37:44
a, pénze van rá
b, hisz benne
c, sokat megy, és nem választhatja meg mikor
a többiek meg vezessenek defenzíven télen és nyáron is ...
fat 2007.11.18. 20:40:42
tudsz vezetni, vagy nem-e?
J_W 2007.11.18. 20:44:38
fat 2007.11.18. 20:45:09
Brigi "B. A." főnöke 2007.11.18. 20:45:48
Ha csak városon belül maradás van, akkor a négyévszakos a jó. És igen, kétévente megy a kocsi műszakira => kétévente új garnitúra.
Az ezeréves nyári sem jó, az ezeréves téli sem jó, itt pedig nem divat azért cserélni, mert már 3 szezont futott. Pedig kéne.
A játszósautóra pedig nyári kell (Yokohama..de ez most nem ide tartozik), azt nem kell ilyenkor előhozni.
És igen, a flotta értéke kb egy jól felszerelt új suzuki értéke.. mielőtt vki megkérdezné, hogy minek kell (legalább) 3 autó.. ezért..
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 20:46:07
... a saját kapujukon belül... :)
fat 2007.11.18. 20:48:17
Laci 2007.11.18. 20:48:48
Tehát a lecke:
1., ködzárófényt (gy.k. a hátsó ködlámpát) CSAK KOMOLYABB KÖDBEN, és ha lehet, csak ha a sor végén mész. Ha jönnek tartósan mögötted, viszonylag közel, akkor KAPCSOLD KI mert vakítod a mögötted jövőt, és ha elnézi a fékezésed, téged vág seggbe. Ergo a saját érdekedben.
2., első ködlámpát csak akkor ha nagy köd van. És azzal együtt vedd vissza rohadtul a tempót, mert ha megnézed, a ködlámpa arra való hogy a sávon tudj maradni tejködben, ekkor pedig már az 50-60 is életveszélyes tempó, 1-2 mp. alatt bukkan elő a ködfalból az akadály, esélyed sem lesz megállni.
2+1., ha van rá mód, tejködben (látótáv= 0-1 m) kapcsold le a tompított fényszórót, csak bevakítja előtted a ködöt, semmivel sem látsz többet. A ködlámpa szépen a köd alá világít, látod a sávszéleket, és 30-40 max 50-nel elgurulhatsz. A sötétebb ködből hamarabb észreveszed az előtted lévőt is, persze ha van ködzárófénye.
2+2., fel ne kapcsold tejködben a távolságit, mert azzal azt éred el hogy hófehér falat látsz és nekimész még egy reflektornak is szemből.
És hogy ne legyek offtopik, aki nem tesz fel téligumit télen, az szopjon le egy talicska majmot, a kurva anyjával spóroljon de ne ezzel.
Bocsi de ezt nem lehet szebben mondani.
Brigi "B. A." főnöke 2007.11.18. 20:55:08
"Basszon meg egy taliga aprómajom!"
És azért aprómajom, mert abból több fér egy taligára. Nem talicskára.
És hogy ne legyek off: A te kurva anyád!
IP 2007.11.18. 20:58:25
buszos 2007.11.18. 21:00:18
Bazi Joe 2007.11.18. 21:06:47
Raikki a Király!
Mivel a gumistéma itt ült le, és szerintem ettől többet nem lehet belőle kihozni, hogy szórakozzunk is, itt fejezzük be polgártársak!
RogerNyul 2007.11.18. 21:12:01
Gumi = vulkanizált keverék
Keverék = gyk. nyers gumi ami áll:
- Különböző kaucsukfajták (főleg szintetikus típusok manapság)
- Töltőanyagok (korom, dolomit...) minél finomabb a poranyag (20
RogerNyul 2007.11.18. 21:13:14
tygger 2007.11.18. 21:49:36
pammy 2007.11.18. 21:51:50
Én elhittem, hogy számít a téligumi, de sose gondoltam volna hogy ennyit.... így gondoljátok azt, hogy majd óvatosak lesztek...
és mellesleg budapestiként eddig minden télen a tavalyit leszámítva volt olyan nap, hogy téligumival is alig bírtam átvergődni a havon, vagy az ónos eső után csuszós úton... persze, ha két három napra félreteszed az autót eltakarítják... de addig?
azérteznemsemmi 2007.11.18. 21:56:29
Hát az ilyen ember nemhogy télen, de még nyáron se közlekedjen közöttünk autóval... TRAGÉDIA
finnugor 2007.11.18. 21:57:05
lápi lidérc 2007.11.18. 22:36:33
40 km/h-ról 90 m-en?
Legalább ekkorát ne hazudj.
Ónos esőben meg baszhatod a téli gumit is.
lápi lidérc 2007.11.18. 22:40:57
Indultam már el havas úton nyári gumival, meg mentem is jó pár ezer kilométert, pl. azért is, mert amikor én a jogsimat szereztem, még nem volt külön téli meg nyári gumi. Meg ennyi baleset sem, mint mostanában.
A 4 évszakos gumik meg kiválóak télen is.
Attól tartok, itt kicsit könnyen mondotok ítéletet.
Rocko- 2007.11.18. 22:41:11
tökéletesen egyetértek.
prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.18. 22:42:36
Nem tudok márkát mondani, de a munkahelyem előtt rendszeresen vesézzük ki a kb. 1 fokos lejtőn kínlódó kamionokat - ez téli, fel fog menni, ez nyári, nem fog...
Lassan szezon, majd nézek márkát, és tudatom :)
Csizi 2007.11.18. 23:17:25
Télen: csúszik, mint a nyári gumi
Nyáron: hangos, esőben megúszik és egyáltalán nem tapad
Én vezettem egy darabig 4 évszakos gumival nyáron-télen egyaránt, de nem kvánom senkinek sem.
Aki pedig nem hiszi a nyári-téli gumi közötti különbséget, az próbálja ki téli nyálkás hideg időben, hogy viselkednek. Meglepő a különbség és sajnos nem a nyári javára. Sajnos az emberek tényleg sajnálják a pénzt a téli szettre, mégha új autójuk is van, pedig a lehetséges kárhoz képest általában eltörpül a gumiszett ára.
Kissé rosszmájúan, akkor szoktam mosolyogni a nyári gumis artistákon, amikor az első hóeséskor, még nem havas, csak nedves úton a szalagkorlátban, útszélén álldogálnak. Ugyanis az ilyen viszonyok nagyon hamar kiszűrik őket, és gondolom sok közülük ekkor gondolkodik el, hogy nem lett volna annyira drága a téli gumi.
zé 2007.11.18. 23:47:48
amcsiban 4évszakos a menő, de állítolag szarabb nyáron
X 2007.11.18. 23:55:10
Na ezért van a sok baleset, mert egyesek nem képesek elhinni, hogy nem max. kétszeres fékutak vannak, hanem N-szeres, ahol N nagy lehet...
Aztán lejtőn előállhat a "végtelenszeres" fékút, ami tul.képpen a következő kanyar/fa/másik autó stb-t jelent, mivel csak gyorsul az autó...
pammy 2007.11.18. 23:56:52
DPS 2007.11.19. 00:45:30
Ettől függetlenül, mint mondtam, a téli gumi kötelező, és nem csak a bénáknak.
bloggernorber 2007.11.19. 00:50:04
lápi lidérc 2007.11.19. 00:52:59
Már miért lenne n-szeres?
Nem állóra fékezett gumikkal szokás fékezni, a féktárcsa és a fékpofa között meg ugyanakkora a fékerő télen is, mint nyáron, illetve nem gumifüggő. És az fékez, nem az út és a gumi közti súrlódás.
pammy 2007.11.18. 23:56:52
Nem tudom, miért hazudsz, valószínűleg azért, hogy jó nagyot mondjál. De ez mindenképp kamu adat.
Brigi "B. A." főnöke 2007.11.19. 01:22:59
Szerintem itt az a komoly gáz, hogy aki ide írogat, azok modern, abs-es, esp-vel ellátott kocsin tanultak vezetni(nyáron) és azt is hajtanak.. ezért aztán bátran száguldoznak majd a hóban meg a jégen is, mert a téligumi megvéd, húúú.. meg a légzsák, meg az abs..
Elárulok pár titkot. Figyeljetek.
(1) Jégen, ónos esőben kb. q.rva mindegy, hogy milyen gumi van a kocsin. Csúszni fog.
(2) Ha hóban meg kell állni, akkor bizonyos esetben megéri állóra fékezni. Ilyenkor felgyűlik a hó a kerék előtt, és fokozatosan lassít. Ezért lehet az abs-t kikapcsolni. Persze meg kell látni, hogy mikor van ilyen helyzet, fel kell ismerni, regálni
Brigi "B. A." főnöke 2007.11.19. 01:27:01
(3) Lejtőn lefelé úgy kell ereszkedni, hogy berakod egybe, és leszállsz minden pedálról. Sőt, fékezhetsz is lefulladáshatárig. Az meg kb 5 km/h környékén van, egy ilyen kis ütközésnél pedig nem deformálódhat a műanyag lökhárító, van is erre vmi szabvány.
(4) Ha nem tudsz megállni (nyilván látod előre, különben nem vagy az útra való), akkor még mindig valamilyen szinten irányíthatónak kell lennie az autódnak (különben lásd mondat eleje), és még mindig minimalizálhatod a károkat.. Igen, egy padkázott felni olcsóbb, mint egy löhárító, lámpa, motorháztető, hűtő kombináció..
Akinek esetleg nem volt világos, annak összefoglalva: a téligumi meg az elektromos kütyük csak eszközök, nem fognak helyettetek semmiféle vészhelyzetet elhárítani, csak (esetleg hamis!) biztonságérzetet adnak. Tartsátok ezt szem előtt.
Balesetmentes közlekedést mindenkinek!
ps, de jó, hogy nyomtam egy ctrl-c :)
ps2, a nokia először gumicsizmát, meg ilyen cuccokat gyártott, aztán később elektromos kütyüket is, na akkor lett a gumis anyacég nokian..
wan2bee 2007.11.19. 02:29:21
Amugy a mostani automat meg bakon tartom a teli kemeny napokban. Elso sorban allagmegovasi okokbol. De sajna a teligumi, amit tudtam ra szerezni egy dunlop sargumi.. A kevereke jo, de a mintazat nem a legjobb. Kulon felnin van es magamnak szerelem. Amugy jotanacs: teligumibol mindenkepp megeri lemezfelnivel venni valamit, ami akar keskenyebb valtomerettel is rendelkezik a nyarinal. Hasznosabb, ha kisebb az erintkezesi felulet..
GOD 2007.11.19. 02:35:33
Tudom, én vagyok a hülye, de minden évben minden autómra (6 db) veszek új, vagy min. 90%-os gumikat, persze évszaknak megfelelőt. Aztán a következő évszakban megint a következő garnitúra jön. A levett gumikat (amik a futásteljesítményeket ismerve nem bírnak ki nálam még egy szezont) félrerakom, és az aktuális évszakban elajándékozom. Azt hiszem nem kell magyaráznom, h sorban állnak érte!
A hitetlenkedők meggyőzése nem az én dolgom, csak egy tényt írok le: a 195/50-es (15") P5000 amikor le lett véve a kocsiról, akkor a Michelin Alpin 185/55 (15") került rá. Rövidebb lett a fékút (mondjuk későn is cseréltem).
Tavaj volt 2-3 nap, amikor tükörre fagyott minden út reggelre. Aznap kb. 500 km-t autóztam le, ezalatt kb. 30-40 autót találtam az árokban. Nekem nem volt gondom, nyugodtan, tempósan tudtam közlekedni és nem csúszott meg alattam a kocsi. Valszleg kár volt téligumit vennem, mert egyébként árokba is rakhattam volna az autót :O) Persze se ABS (a jeladókat előtte passzoltam el), se ESP, se fölös elektronika.
Mellesleg meg télen volt már több olyan esetem, h a téligumi csak abban segített, hogy más baromságát kivédjem. Másban nem. Lehet, h engem tanítottak rosszul, de én úgy tudom, h nekem is mindent el kell követnem a baleset elkerüléséért. Ha ehez téligumi kell, akkor azt veszek. Ha ehez hólánc kell, akkor előveszem a két beláncolt kereket, és felrakom az út szélén.
A Brigi jól mondta, sokat használ a motorfék, de hozzá merem tenni még a kézifék helyes (NEM tövig betépett!) használatát is, nagyon jól lehet lassítani vele egy makrancoskodó autót. Az ABS meg nem csodaszer, jeges úton pl. extrém fékútnövekedést tud okozni, ilyenkor jól jön a motorfék + kézifék.
Vészfék-aszisztenssel ellátott autón segít még a satunyomás az ABS elindulásáig, majd a fék rövid felengedés utáni ismételt tövig nyomása.
A téligumi keverékében több a természetes kaucsuk, meg jóval több bemetszést tartalmaznak a nyári gumiknál, miáltal jobb tapadást tudnak biztosítani. Újabban kísérleteznek mindenfélével, pl. a macskák talpbőrének szerkezetét utánzó gumiminták létrehozása.
A buszok, teherautók kerekei meg kb. 250.000 km megtételére képesek, ha nem rontják el az újrametszést, vagy a futózást.
RogerNyul 2007.11.19. 06:44:08
Na itt vagyok, és a tegnap esti okfejtésem a gumikeverékekkel kapcsolatban ismét szeretném leírni.
A lényeg a gumikeverékekkel kapcsolatban az, hogy mindegyiket speciálisan egy vagy több feladatra, célterületre tervezik. Akik azt mondják, hogy nem cserélnek nyári/téli abroncsot azok azt helytelenül teszik.
A téli felhasználásra tervezett gumi keverékek főleg a hidegállóságra és a kopásra vannak tervezve, így az abroncs ugyanolyan teljesítménnyel használható +10°C-ban és -40°C-ban, ellenben a nyári felhasználásra tervezett abroncsokkal, amik ~+10-től +75°C-ig bátran használhatóak mindennemű károsodás nélkül, ellenben hideg időben a felhasznált kaucsuk félék tulajdonságainak köszönhetően hamar rideggé válnak és öregszenek, repedeznek.
Az abroncs mintázatának az elemzésébe nem merülnék bele, elég talán annyi róla, hogy a télinek a nyárihoz képest kicsivel nagyobb a gördülési ellenállása, de a tapadása a hideg időben is közel akkora, ha nem nagyobb, mint a nyárinak 30°C melegben.
Botorság nem lecserélni a nyárit télire és fordítva is igaz a dolog.
RogerNyul 2007.11.19. 06:49:00
A természetes kaucsukot egyre jobban hanyagolják a gyártók manapság épp a hidegtűrése és egyéb "gyenge" tulajdonságai miatt. A munkahelyemen a természetes/szintetikus arány 95% a szintetikus javára. Csúzliguminak azért még mindig kitűnő a természetes. ;)
RedRiot 2007.11.19. 07:05:45
Egyszer kicsit elkéstem a gumicserével, és havon mentem a gumishoz a nyárigumival. (Szerencsére nagyon közel volt.) A parkolóban kipróbáltam mire számíthatok, hát elég ijesztő volt. Kipörgés nélkül nagyon nehéz volt elindulni, és a lassítást is érdemes volt motorfékkel kezdeni. Utána mikor feltettem a téligumit (alsó-középkategória, Falken Eurowinter).
Ezzel már erőlködés nélkül indult el ugyanabban a parkolóban, és a blokkoláshoz is hülyén kellett fékeznem. Mindenképpen kell a téligumi, fölösleges is vitázni ezen. Ég és föld a különbség. És a tavalyi eset óta inkább felrakatom október közepén - így biztos már téligumival ér az első fagyos út, és a gumisnál sincs tumultus.
Inkább megyek két hétig téligumival 8-10 fokban, mint egy napot nyárival havon!!!
Hamilton 2007.11.19. 07:41:03
Havon járni az más kérdés, de ha hó van az úton, akkor főleg nem csodaszer a téli gumi.
Megjegyzem, mielőtt a téli gumi mániások kioktatnának, hogy kb. 600 000 km-t vezettem le balesetmentesen.
Gery Greyhound · http://www.bestofgyurcsany.hu/news.php 2007.11.19. 07:51:33
Gery Greyhound · http://www.bestofgyurcsany.hu/news.php 2007.11.19. 07:53:39
z. 2007.11.19. 08:18:15
legalább van önkritikája a "szerző"-nek.
pertsi 2007.11.19. 08:38:55
buszos: allitottad, hogy nincs buszokra, teherautokra teligumi; csak ket gyarto oldalat neztem meg: a Nokian es a Good Year is gyart ilyeneket.
finnugor: kulföldi peldakkal elöhozakodni nem halas ilyen forumokon, ha mas nincs is a mindent elsöprö \"ez itt Magyarorszag, itt maskepp muködnek a dolgok\" erv megdönthetetlen. amugy a teli gumikkal kapcsolatos szabalyokat nezd at, kicsit maskepp van az: december elejetöl februar vegeig kötelezö, teljes evben szabad hasznalni, illetve szöges gumikat november elejetöl marcius vegeig szabad hasznalni vagy ha az idöjaras indokolja (Finnorszagban). en oktober közepen ereztem indokoltnak, es örulök, hogy nem kell sokkalta ovatosabban vezetnem havas, jeges uton sem mint nyaron, tudom perverz vagyok.
Jani 2007.11.19. 09:59:35
pammy 2007.11.19. 10:22:23
mint leírtam jeges út szimulációs pályán volt az ominózus eset nem tudom miért olvasnak egyesek csukott szemmel... abszolult pontos adatokat írtam, aki nem hiszi menjen ki a pályára és próbálja ki magának... Azért is írtam le, mert nekünk is leesett az állunk az eredménytől, látatlanba nem gondoltam volna, hogy bármilyen körülmények közt ekkora különbséget jelenthetne a téligumi.
Persze a szimuláció egy mesterséges helyzet, homogén útfelülettel, a téli út nem pontosan olyan, van hogy sokkal jobban csúszik, van hogy sokkal kevésbé... téligumival is volt hogy csak 10-el tudtam csúszkálni, mert annyira extrém útviszonyok voltak, de általában le tudtam óvakodni a hegyről 30-cal, nyári gumis kollega meg ott csúszott ki előttem kisebb sebességgel pedig lényegesen jobban és rutinosabban vezetett mint én, ha téligumi van az autón egészen biztosan be tudta volna venni azt a kanyart.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 10:48:30
www.youtube.com/watch?v=BM2gLjfE_3Y
Übergáz amikor a videó 25. másodpercénél a fekete járgányból kiszáll a lány... Félt az ütközéstől 10 km/h sebességnél! :) Inkább kifeküdt az út közepére a csúszkáló autók közé... megáll az ész!
és:
www.youtube.com/watch?v=MAoDIMyE3W8&feature=related
végül:
www.youtube.com/watch?v=ytFU9kI_28k&feature=related
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 10:50:05
azta 2007.11.19. 10:58:33
" Laci 2007.11.18. 20:48:48
Megemlíteném még a ködlámpa buzeránsokat..."
esküszöm azt hittem, hogy ez csak engem zavar!!! B+! ezektől a f.sz kivan! sajnos nem egyszer kellett már tejfehér ködben csak azért előznöm, mert már megfájdult a fejem az előttem lévő ködzárójától, és hiába villogtam, dudáltam, egyebek, semmi! (tudom: meg is állhattam volna - de amikor amúgyis 5-6 órát kell menned, akkor nem nagyon akarsz megállni...)
/ja! kipróbáltam, saját felmérés, vagyis nem reprezentatív, de mégis: miért van az, hogy 10-ből 8szor én kapcsolom le előbb a reflektort... Murphy?/
on
Jani 2007.11.19. 11:28:24
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 11:38:33
Refit nem lekapcsolni szembejövő forgalom esetén elég érdekes cselekedet...
Brigi "B. A." főnöke 2007.11.19. 11:39:03
Az első videon mindenki(!!!) állóra fékezi a kocsit, ezért csúszkálnak egymásba. Télen nem így kell fékezni, ez nem téligumi kérdése.
Winter car crashes: Szintén, mindenki blokkol, ráadásul nem a megfelelő sebességgel közlekedik. Ez sem gumikérdés.
Portland: Valószínű jeges volt az alja, és arra esett hó.. megintcsak azt mondom, hogy aki nem tudja, hogy ilyen időben hogy kell gázt adagolni (feltételezem automatás kocsik, úgyhogy a kuplungot nem is említem) hátsókerékhajtású kocsin (ez is jól látszik a felvételeken), azokon nem segít ima.
Jani 2007.11.19. 11:45:32
azta 2007.11.19. 11:53:01
ha nem villant vissza, az nem azt jelenti, hogy nem zavarja: éppen az utat keresi, mert szinte vak a lámpádtól - hiába hord alacsonyan! még a kamionost is vakítja a reflektor, pedig azok ölég magasan ülnek... eszem megáll...
ehhh...
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 12:00:21
Ne felejtsd el, hogy sokan nem fognak szólni érte, de attól még zavarja őket. Elvakítod, aztán nekimegy a szegélynek, de Te ezt már nem fogod látni, mert régen elhaladtatok egymás mellett...
És ha a papírhuszár swiftes csak kicsit koccant meg, az sem zavar?
Látod engem az is zavar, ha csak kicsit vakítanak meg, és nem véglegesen...
Különben meg nagyon OFF a refi téma a téligumis poszthoz.
Jani 2007.11.19. 12:02:50
Amúgy ha előttem közlekedik vki, akkor nem hagyom fenn, mert a szélső tükrökből rútul be tud tükröződni. Egyébként, ha nem látsz a szembejövőtől micsinálsz? Villantasz, hogy kapcsolja le, vagy beletörődve a sorsodba próbálsz nem az árokban kikötni. Villogsz! Én is szoktam, ha zavar.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 12:03:03
Nekem annyi jött le a videókból tanúságként, ha baj van, ki kell ugrani belőle és elszaladni... :DDD
Jani 2007.11.19. 12:05:40
A refis szokásomat felülvizsgálom!
ON:
Swiftes! Jogos a két pont. Használjunk téli gumit, mert nem viccből lett kitalálva. Aki pedig sajnálja rá a pénzt, akkor sajnálja a pénzt az autó vásárlásra is, illetve a tankolásra is, meg minden járulékos költségre, ami az autó birtkoláshoz hozzátartozik.
krtek2 2007.11.19. 12:37:52
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2007.11.19. 12:48:22
Tudod, hány nagyon elbaszódott beállítással találkozom én?
Sajnos nagyon sokan szarnak az autójukra. Nem érdekli (észre sem veszi, meg sem nézi) az égbe világító (tompított!) fényszóró, a kiégett fék- és tolatólámpa, vagy a légszomjjal küzdő gumi.
És akkor csodálkozzak, ha nem vesz téli gumit?
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2007.11.19. 13:01:08
Ez igazán rendes tőled. Hát még ha azt is tudnád, hogy a KRESZ ezt is tiltja.
De álljon itt a 44. paragrafus teljes 3-as pontja:
(3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott területen kívül szabad.
Tilos a távolsági fényszóró használata
a) másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja,
b) a másik jármű követése esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró - a visszapillantó tükrön át - az elöl haladó jármű vezetőjét elvakíthatja,
c) ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja.
Szóval azért ez nem egészen úgy működik, hogy "nem szedem le a refit, csak ha villant".
Én pl. nagyon tudom utálni a xenont is, mert bárki bármit mond, rohadt vakító (főképp az utólag bebuherált kínai gagyi vacak). Pont tegnap untam meg egy mögöttem jövő Audit, és mentem másfél kört egy körforgalomban, csak hogy elém kerüljön. :-)
Bianco 2007.11.19. 13:22:36
1, hideg van és fagyos, esetleg "csak" nyirkos, csúszós az út - ilyenkor nyilván jobb a jobban tapadó téli gumi, de attól még marhára kell figyelni és óvatosan kell menni, függetlenül a gumitól
2, hó van - teljesen mindegy, hogy milyen gumid van, hólánc nélkül úgyis max 20-al tudsz menni (vagy inkább maradj otthon)
Szóval téli gumi ide vagy oda, télen óvatosabban kell menni és kész. :)
Nekem különben most 4 évszakos Good Year szettem van és akármennyire fikázzák sokan ezt a megoldást, én már hóban és nyirkos úton is tapasztaltam, hogy sokkal jobb, mint a nyári. Biztos nem olyan jó, mint a legtutibb téli, de legalább annál jobban figyelek. :P
isti77 2007.11.19. 13:22:51
Meg aztán vannak, akik egyáltalán nem kapcsolják be a világítást sem esőben, sem sötétben. Biztos vannak olyan típusok, ahol a műszerek-kezelőszervek világítása működik a külső nélkül is, bár én nem tudok ilyenről... vagy annyira hülye a vezető, hogy nem veszi észre, hogy nem lát semmit az autóban?
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2007.11.19. 13:25:59
Vannak bizony. Toyota Optitron pl. (új Corollában is ez van.)
Nem is az, hogy nem lát semmit az autóban. De mit vársz egy olyan sofőrtől, aki nem néz a műszerfalra egyáltalán (különben észrevenné, hogy az sötét, tehát nem ég a lámpája)?
Rocko- 2007.11.19. 13:41:05
44. § (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.
Rocko- 2007.11.19. 13:42:24
Az álló járművek kivilágítása
45. § (2) Álló járművön - a forgalmi okból megálló járművet kivéve - tompított fényszórót csak erős ködben vagy sűrű hóesésben szabad használni; távolsági fényszórót, ködfényszórót használni tilos.
Jani 2007.11.19. 14:06:59
Használjunk téli gumit. Ahogy hóban nem sportcipőben mész, aminek sima a talpa, hanem bakancsban, ugyanígy az autódra is tegyél biztonságosabb tappancsot...
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2007.11.19. 14:21:05
Nem jó irányból nézed. Vakíthatja, mondod te, és bizony vakítja is. A feltételes mód a TÁVOLSÁG miatt van benne. (Ha kicseréled "elvakítja"-ra, ugyanaz marad az értelme. Ennyit a elvakítHATja-ról.) Azt KELL feltételezned, hogy vakítja, és ebből kiindulva KELL lekapcsolnod. Vagy téged nem vakít a szembejövő reflektora? Ne úgy nézd, hogy csak akkor vakítja, ha jelzi. És ne hidd, hogy ha nem jelzi, akkor az azt jelenti, hogy nem is zavarja. Lehet, hogy mazsola, és görcsösen kapaszkodik a kormányba, és próbálja egyenesben tartani a kocsit, mert nem lát semmit a te reflektorodtól, és még az ő fénykürtjéig sem mer elnyúlni. (Ha én ütni kezdek valakit, akkor amíg nem szól, hogy fáj, addig üthetem?)
Bunkóság és szabálytalan. Valóban így van, ez két különböző dolog. Van olyan bunkóság is, ami nem szabálytalan (pl. autópályán kamiont előző levillogása), és sok olyan szabálytalanság, ami nem bunkóság, erre jó példa az általad említett mazsolára rádudálás, hogy ébredjen már. Sajnos a refizés mindkettő egyszerre. Ez van. ;-)
Jani 2007.11.19. 14:30:25
Jani 2007.11.19. 14:31:46
Noon 2007.11.19. 14:50:46
Visszapillantóban látom,hogy csörtet mögöttem egy Honda CRV,de nagyon.Indexel,hogy előzne,én leveszem a lábam a gázról,hadd menjen.Megy is,beáll (osztrák volt)elém,majd jelez,hogy előzné a Picassot.Kezdi a manővert - na,ezt a Citroenes már nem hagyta szó nélkül,belelép a gázba.Én pedig a fékbe,mert láttam,hogy nem lesz jó vége.Nem is lett,a Honda elkezdett csicsonkázni jobbra-balra a nyomvályúban,többszőr majd' összeértek.Ezt nem bírta idegekkel Picasso és satuzott.Megpördült,majd a Honda is elkezdett forogni - szép páros tánc volt.A Citroen valahogy az úton maradt,a Honda berongyolt az árokba,majd teligázzal ki és seggel vissza az útra.Óriási szerencséjükre senki nem jött szemből,nem volt fa,én pedig meg tudtam állni.
Kiszálltam,de minden rendben volt - gyalázták egymást,ahogyan a torkukon kifért.Kíváncsiságból megnéztem a gumikat.A Picasson téli Debica,a Hondán négyévszakos Goodyear Eagle.
Beigazolódott,amit sokan állítottak: a négyévszakos gumi nem ér semmit,egy rossz kompromisszum.Se íze,se bűze,mint a pénteki szarnak - már bocsánat :)
Én maradok a nyáron nyári,télen téli ósdi felfogásommal.Mondták is néhányan,minek veszek téligumit,hiszen terepjáróm van,négykerék blabla...Igen,elindulásnál - és ha meg kell állni? Másrészt nem terepjáró (Freelander),csak félszerzet - akárcsak a Honda CRV.
Szóval,jól írta valaki korábban,hogy téli-nyári csizma márpedig nem létezik.Üdv.
Jani 2007.11.19. 15:13:17
scsaba1 2007.11.19. 15:20:41
Én úgy gondolom, hogy a négy évszakos gumi inkább a kiegyenlítettebb klímájú országokba való. Pl. Anglia. Ahol nyáron sincs valami nagy meleg, télen viszont előfordulhat hó nagyritkán.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.19. 15:35:15
"Tegnapi eset:havazás,az úton jól megáll a hó,a kitaposott ösvényen nyugodtan lehet haladni."
Nem hiszi senki, hogy hóban ne a téli gumi lenne a legjobb!
Akármilyen gumi is van a kocsin, ilyen körülmények között nem jó menőzni, mert szerencsejáték az egész. Talán a rally versenyzőknek szabad lenne, ha csak ők lennének az úton a sok mazsola nélkül.
Picasso pedig egy nagy szemét, mert rendőrködni próbált, és ezzel fokozta a szerencsejátékot a közúton, ami jelen esetben anyagi kárt okozott.
Mindig írom, hogy sok hülyeségnek kell egyszerre jelen lenni + pechnek a tragédiához.
3 dolog összejött: a havas út + a menőző szar gumis + egy rájátszó faszkalap! A pech elmaradt, mert tulajdonképpen szerencséjük volt, hogy nem volt sem fa, meg szembejövő autó, stb.
Noon 2007.11.19. 15:56:29
ahogy mondod.Ebben a helyzetben az egyetlen normális jelenség a hó volt.
Mityu 2007.11.19. 19:22:43
Régi rutinos sofőrök óva intenek a csúszós úton a satuféktől. Alaphiba.
Hallott már valaki a motorfékről? Valamit a sebesség H E L Y E S megválasztása és ennek a bekalibrálása hogy történik?
Rocko- 2007.11.19. 19:26:09
jó hülye volt mindkettő. Picassoról annyit, h az inkább családi autó, és aki veszélyezteti a családját...
amúgy meg engedje el. a másik enm töri össze őt, lásd fenti eset. a másiknak meg vagy 10 centivel nő a kukija. sztem ez a legjobb megoldás. ha akarja, akkor meg még anyázhat is egy sort.
GOD 2007.11.20. 03:46:00
Volt egy főnököm, aki kötelezővé tette a céges autókkal a téli "játszadozást", üresen, meg rakottan is. Sok mindenben különbözik a véleményünk, de ebben teljesen igaza van: ha nem gyakorlod viccből, éles szituban nem tudsz mit csinálni!
Noon 2007.11.19. 14:50:46
Ütni kellett volna a picassóst, "amíg nem szól, hogy fáj"! Vajon ahoz mit szólt volna??? Neked eszed is van a freelanderhez, neki meg soha sem lesz egy trabanthoz való sem!
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.20. 10:26:24
Rocko- 2007.11.20. 11:24:25
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.20. 12:16:28
GOD 2007.11.20. 13:41:07
Resteppa! Ez tényleg teljesítmény!
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.20. 17:25:38
Egyébként az egyik kanyarban kisodródott, majd átvágódott az én sávomba egy helyi menőcsávó. Szerencsémre még 50 méterrel lejjebb araszoltam, de szar érzés volt látni, hogy pont telibe trafál, ha picit előrébb tartanék már az úton...
Na elég az élménybeszámolóimból... :)
Annyiban ide tartozik, hogy nem csak télen lehet szükség téli gumikra! Áprilisban már normálisan nem jár azzal az ember, és a Bécs Salzburg közötti autópálya sem a sarkvidéken van...
gaben 2007.11.20. 22:28:45
Hát ilyet még nem is hallottam. A távfény tükrét, ha képzeletben meghosszabbítod kapsz egy tölcsér alakot. Ebben az alakban hagyja el a fény a lámpádat bele a világba. Tökmindegy, hogy a tetőcsomagtartóról vagy a köténylemezről szórja a fényt, a szembejövőt elvakítja. Nem zavarja, elvakítja! A tompított felfelé nem világíthat mert egy kis kanál kitakarja a nem kívánt részt az izzószál alatt. Csak akkor van gebasz ha elfordítva teszik be az izzót. A h4est már nem lehet de a régi izzókat igen. Pl dinnyés Ladát láttam már bandzsán keresztbe világítani meg úgy is, hogy a pofámba tompított és nem tetőn állt az árokban :)
Ezer bocs a lezárt témához való okvetetlenkedésem miatt, de nem hagyott nyugodni, hogy egy ilyen nem is kicsit veszélyes szokással kellett találkoznom.
Vót Suzukim 2007.11.20. 23:46:45
Ja, és vegyetek sok 4 évszakos gumit, ha nem 'fussa' a télire külön, mert igaz, hogy a 4 évszakos sz@r, de legalább jó sz@r.
Súlyos testi sértés 2007.11.21. 04:31:27
prien 2007.11.21. 09:21:05
sokkal biztonságosabbak lennének a téli utak, ha mindenki rászánnak egy kis időt a havas, jeges örömautózásra. Ha direkt kipróbálná biztosnságos helyen, hogy hogyan viselkedik ő és a gépe csúszós pályán.
Bevallom én máíg várom a havat és nem hagyom ki a 18 éves jogsimmal sem a játék lehetőséget:
tecsó parkoló, üres mellék út és csak csúszkálok :)
Rengeteget számít a gyakorlat. Szal, csúszkáljatok, játszatok és biztosnágosabban fogtok autózni.
Más: tudom, hogy nem nagy okosság de megosztom veletek: folyamatosan tesztelem a tapadást, ha bizonytalan vagyok, hogy éppen mennyire csúszik az út. Természetesen másokat és magamat sem veszélyeztetve: picit fékezek, megnézem mikor kattan egyett at ábées. A lényeg, hogy képben legyek az aktuális tapadási viszonyokról.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.21. 10:54:32
Az előző Astrámmal mindig kimentem a hajógyárira csúszkálni ha volt rá lehetőség. A Suzut még nem próbáltam mert április óta még nem sok hó volt Bp-en.
És igen, ha fénylik az aszfalt, jó az út elején beletaposni a fékbe, így kevesebb meglepetés ér a kirándulás hátralévő részében...
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.21. 10:55:38
Velem kezdheted!
Noon 2007.11.21. 23:01:23
www.origo.hu/auto/20071120-baleset-a-teli-gumi-hianya-miatt.html
Üdv.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 00:00:17
Aki a képeken látható helyekre nyári gumival megy hólánc nélkül az elég hülye... Ezen nem lehet vitatkozni.
Leszarom 2007.11.26. 11:14:42
Ésszel kell vezetni/nemvezetni télen, nem téli gumival.
Noon 2007.11.26. 11:54:53
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.26. 12:55:05
GOD 2007.11.26. 13:54:44
Modjuk a fókusznál szerintem nem 17-es kerekek voltak fent 2xx peres méretben, már 10 mm gumiszélesség-csökkenést is jól érez egy avatottabb sofőr, nem is beszélve a magasabb gumi öntompító hatásáról. Mellesleg a felfüggesztés és a kormánymű is tök más! Nehéz megítélni! Talán zárt pályán, egymás után vezetve az autókat egyező méretű gumákkal lehetne ítéletet mondani.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.26. 14:40:54
prien 2007.11.26. 15:48:20
Jó sofőrnek tartom magam, pár évvel ezelőtt előfordult esetenként, hogy ittasan, néha részegen vezettem.
Szerintem, úgy sem vezetek rosszul. Soha nem okoztam kárt senkinek, semmiben. 20 centis hóban is elboldogultam nyári gumival, hátsóhajtással a hegyek között, kómásan!
De már mégsem vezettek ittasan, akkor sem, ha csak egy pohár bort ittam meg. Mert felnőttem, talán egy kicsit több eszem lett és beláttam, hogy addig csak szerencsém volt.
Mert, ha ittasan balesetem van, még ha nem az én hibámból is, biztosan esélytelen lennék a bíróságon. Arra nem is gondolok, hogy ha miattam halna meg valaki. Nem nyugtatna az a tudat, hogy nem volt kivilágítva a bringás, vagy hogy a kölök fék távon belül lépett le elém. Ha ittam egy ilyen esetnél, jogosan csuknak le.
Tehát nem adok esélyt ilyen eseményre. És ezúton is köszönöm, hogy megúsztam az idióta suhanc éveim :)
A téli gumival ugyanígy vagyok.
Jó sofőrnek tartom magam és elboldogultam sokáig nyárigumival hóban is.
De megint csak az jut eszembe, hogy nem lenne elég felmentő érv magamnak az, hogy valaki féktávon belül lép ki elém a hóban. Mert nem akarok azon filózni, hogy téligumival meg tudtam volne é állni?
Továbbá van egy prózaibb oka is, hogy el kezdtem téli gumit használni:
Meredek utcában lakom pár éve, és egyszerűen nyári gumival nem jutottam fel a kapumig.
Míg téli gummával igen!
Hozzáteszem, hogy 4*4 es autót is ezért vettem.
Szal lehet tökösnek lenni, hogy én bárhol elmegyek nyári gumival is.
De ha valaki már próbált téli gumit hóban, az belátja, hogy butaság ezen vitatkozni.
WAIT 2007.11.26. 19:44:46
HELYESBÍTEK: Télen az autó legfontosabb része a jó gumi. Ennyit a téligumis, ill. akármilyen feelingjeikről akárkinek is! Jó futófelület, mérsékeltebb sebesség, 2x követési távolság! ENNYI!
Liberté_73 2007.11.28. 17:46:53
éjszárny- · http://zoldi.ejszarny.hu 2007.11.30. 10:39:32
sztem kell a téligumi.
de mondjuk az a par tizezres kb. 40ezer (az occso...) azert meglatszik hidd el az 55 ezres fizetesen...
szal elofordulhat h akar az ember és mégse...
TH 2007.11.30. 12:27:26
Na, hát én is végigvezettem jópár telet nyári gumival régebben. A parkolóból kiállás néha csak manuális segítséggel sikerült, de egyébként nem volt baj: óvatosabban mentem, nagyobb távolságot tartottam a többiektől, és megúsztam. Téli gumi meg azért nem volt, mert nem az enyém volt a kocsi. Aztán amikor már volt autóm, vettem rá téli gumit is, és lőn: sokkal jobb volt vezetni azzal. Én pl. tegnap szereltettem fel az új téli gumikat a kocsira, és bizony nekem meggyőző volt: érezhetően később kezdett el csúszni az autó, és hamarabb megáll. Szóval szerintem jó dolog, ráadásul kemény 10ezer forint volt darabja (miért jó a régi autó kis felnivel! :) ).
EBEUSS (törölt) 2007.11.30. 12:32:53
pirosceruza 2007.11.30. 12:41:02
TH 2007.11.30. 12:42:29
Persze semmi garancia nincs arra, hogy ez télivel nem történt volna-e meg szintén. Azért az sem képes csodákra. Ha csúszós az út, az mindenképpen rohadt veszélyes.
pirosceruza 2007.11.30. 12:45:48
TH 2007.11.30. 13:09:39
EBEUSS (törölt) 2007.12.07. 14:32:17
Szerintem csak az ABS volt! Mindenesetre az autó csúnyán összetörött.
EBEUSS (törölt) 2007.12.08. 21:02:16
www.youtube.com/watch?v=d39s3FidkNo&feature=related
EBEUSS (törölt) 2008.02.24. 10:03:10
Én ezen a télen is jól elvoltam a nyárival. Talán kétszer éreztem a hiányát...