Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Vakító közlekedési lámpák?

2007.11.19. 13:05 :: SilentSound

Egy érdekes témájú levél landolt a postaládánkban, amivel még soha eddig senki nem keresett meg és magam sem vettem észre, de ezentúl figyelni fogok. Istvánt ugyanis kifejezetten zavarják, sőt, elvakítják a LED-es közlekedési lámpák.
tetszik nagyon  a cim  eld tul a hulyeket...  na pont EZ a legfontosabb kerdes a bp.-i forgalomban,  nem lenne  feleekkora dugo , ha normalisan tudnanak vezetni. a "normalisan" hosszabb kifejtest erdemelne.  en most inkabb egy uj baleseti forrasra hivnam fel a figyelmet , es kerdeznem  NORMAALIS EZ ?
erdekessege,  letrehozoi Minket hivatottak vedeni. de mint mas teruleten itt sem a jozan esz mukodik.
az  uj  hiper super  LEDES  kreszlampakra gondolok.  annak ismerjuk az okat miert nem jarhatunk autonkal reflektor vilagitassal....
helyette kaptunk vakito  zold es piros lampakat..... ez nem tunik fel senkinek ? nem vizsgaljak ? nem allapitjak meg mi az optimalis  fenyesseg?
idiotak !



olyan nagy a fenyudvar a lampak korul, hogy egy egesz ovodascsoport elfer mogotte....es pluszban hunyorogsz a vakultsagtol.
remelem ertheto voltam... orulnek ha tovabbitanatok az illetekes elvtarsakhoz /kapitalista, demokraciais elvtars/ ;)
vagy irjatokmeg nekem  ki a felelos ... hol tudnak segiteni..
Nem hiszem, hogy kicserélnék a megkeresésünkre az illetékesek hagyományos izzósra az új lámpákat, ebből adódóan fölösleges is lenne köröket futni. Mindemellett nekem a személyes véleményem az, hogy sokkal jobbak a LED-es lámpák több okból is. Egyrészt nem fog kiégni az izzó, legfeljebb idővel néhány LED, de az nem veszélyes. Másrészt sokkal tartósabbak maguk a diódák, kevesebb karbantartást igényelnek, ami jelentős pénzek spórolását eredményezi. Harmadrészt sokkal kevesebb áramot fogyasztanak, mint hagyományos izzókkal szerelt közlekedési lámpák. Persze biztosan meg lehetne oldani fényérzékelővel, hogy ha besötétedik, akkor vegyenek vissza a fényerőből a LED-ek (ami szintén plusz kiadás volna), de inkább világítson erősen éjjel is, mint hogy nappal valaki ne lássa és baleset legyen a dologból.

De kifejezetten érdekel a népakarat, mert eddig ez a kérdés fel sem merült. A ködlámpa és távolsági használatot ez esetben hagyjuk ki a játékból, arról külön posztot tervezek. ;)

75 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó veszélyes lámpa

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2007.11.19. 13:27:29

Nekem bevallom, tetszenek. Ugyanis sokkal jobban látszanak messziről vagy akár ködben.

Rocko- 2007.11.19. 13:59:16

inkább ez világítson nagyon, mint más. amúgy nem vakító, elég pár kereszteződésbe beállni, a sárgán/piroson átsuhanókat nem vakítja.

krtek2 2007.11.19. 14:22:14

A nagy fényudvar nem biztos, hogy a lámpa hibája. Lehet, hogy az autó szélvédője koszos, karcos. Esetleg a vezető szemüvege...
De lehet akár szemészeti jellegű is a probléma.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.19. 14:27:22

krtek2: Én akkor szoktam alig kilátni, ha már csereérett az ablaktörlőm (mint pl mostanság) és esik az eső éjszaka, szemből meg jönnek a nagyonvilágítós autók, én meg csak a fényt látom. :)))

Balázs · http://zajti.extra.hu 2007.11.19. 14:50:57

Engem erősen tud zavarni a szembe jövők tompított fényszórójának a fénye, annyira hogy nem látom az utat. Ködlámpától meg egyenesen üvölteni tudnék. De közlekedési lámpa konkrétan még sosem zavart. És legyen is erős, mert különben a sok reklámtábla és miegymás között városban észre se lehetne venni. Illetőleg ahol közvilágítás van, ott valamivel kedvezőbb a helyzet vakítás ügyében, mint ahol hozzá szokik a szem a korom sötéthez. Szóval én teljes mértékben támogatom a ledes lámpákat, de hozzá tennék még egy fontos dolgot!

Budapesten a lámpák nagyon kis része működik leddel. Egyszer érdemes közelebbről megnézni, hogy amire addig azt hitted, hogy LED, az valójában csak egy búra, amitől olyan lesz mintha... Pl Deák téren vannak ilyen lámpák. De ettől még jó a led, csak azért veszélyesebb, mert a ledek viszonylag irányítottan világítanak, oldalról már nem látni annyira a fényüket mint szemből. De akkor is jobbak mint egy kiégett izzó...

Jani 2007.11.19. 15:39:39

Véleményen szerint nincs semmi gond az erősebb fényű lámpákkal. A zöld nem kifejezetten az a szín, ami vakít, míg a sárga és piros nagyon fontos, hogy jól látható legyen. Persze, aki nem látja a normál fényű lámpákat sem, az csináltasson szemüveget. De pl. nagy esőben/hóviharban/ködben/egyéb természeti katasztrófában sokkal jobban láthatóak.

ppeterka 2007.11.19. 16:25:56

Múltkor majdnem megszívtam, mert nem volt eléggé fényes a lámpa... Az volt, hogy ismerős úton mentem, kicsit bambultam is, és épp a lámpa mögé feltett sebességmérő-kijelzőt sasoltam, és még pont féktávon jöttem rá, hogy piszokul meg kéne állni, mert piros a lámpa is, nem csak a LED-es villogó kijelző... (gratulálok a tervezőnek amúgy, mert piros LED-es a cucc...)

Az erős lámpa szerintem messze nem olyan gáz, mint a kevésbé erős...

Charlie Brown 2007.11.19. 17:35:54

Engem erősen bosszantanak a pofámba világító villanyzsernyákok... Jó hogy napsütésben világítson, de sötétben semmivel nem kevésbé vakító mint egy bekapcsolva hagyott hátsó ködzárófény.
És egyáltalán nem kéne semmi drága ördöngösség, fényérzékelő, meg ilyenek, teljesen elég volna ha az esti programra való váltáskor a ledek fele pihenni menne reggelig.

UB 2007.11.19. 17:40:08

Engem is zavarnak a LED-es közlekedési lámpák. Műszakilag jónak tartom az ötletet, de még van mit tökéletesíteni rajtuk.
Szerintem is túl erősen világítanak akkor, amikor sötét van. Szinte vakító.
Ami még rosszabb, hogy éles szögből nézve visztont nem látszik a fénye. Márpedig én szinte mindig majdnem 90 fokban oldalról/alulról látom a robogómról és a bringámról.

Mr. Big 2007.11.19. 17:59:08

A led-es lámpák még sehol nem zavartak, de a szituáció ismerős.

A sólymári Auchan előtt a 10-es úton van egy gyalogos átkelőhely a főúton lévő buszmegállóhoz. Hogy az autósok figyelmét felhívják a veszélyre, még sárga villogót is raktak az út jobb oldalára, ami hibátlanul is működik, csak a gond az, hogy a sárga lámpa miatt éjjel lehetetlen megállapítani, hogy nem akar-e valaki éppen lelépni az útra. Pedig közvilágítás van, csak éppen azzal már nem törődnek annyira, mint a sárga villogóval. A világítás gyatra, ráadásul egy fasor is árnyékot vet a zebrára.

Ha a villogó helyett/mellett erősebben kivilágítanák az átkelőhelyet, akkor feltehetőleg pár hete sem történt volna itt baleset.

stefun 2007.11.19. 17:59:50

ne nézz bele, marha! Vagy olyan vagy mint a molylepke?

TGV 2007.11.19. 18:04:14

Parizsban 1m30 magassagban is van az oszlopon egy kisebb lamp, hogy aki elol all, annak se torjon ki a nyaka, amikor nezi (nem is beszelve a bringasokrol, meg a motorosokrol. Mostanaban egyebkent felfestettek a zebra es a stopvonal koze egy kerekparos zonat is

nyunyu 2007.11.19. 18:07:54

En speciel orulok neki, hogy a kornyekunkon az osszes oldschool lampat lecsereltek hipersuper ledesre, ugyanis igy legalabb latom a zold lampat.

Szinteveszto leven eros napfenyben max annyit lattam a regi lampakbol a zebranal, hogy eg vagy nem eg a piros.
Esetleg ha villogott a sotetszurke, akkor MEG zold volt, es elindultam. (termeszetesen szabalytalanul, hiszen villogonal mar nem lehet lelepni.)
Ujfajta lampakat barmilyen idojarasi korulmenyek kozott latom.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.11.19. 18:12:25

Hát, ja. Akinek lézerrel műtötték a szemmét korrigálási céllal, annak az esti fények körül leeht nagy fényudvar.
Nálam ez megvolt, el is vittem egy oldalsó tükrét valakinek (persze az enyém is törött), de most mintha jobban bírnám ezeket a fényudvarokat.
Amúgy, aláírom azt, hogy ha alaposan le van csutakolva a szélvédő úgy kint, mint bent (!), az sokat segít.

nyunyu 2007.11.19. 18:16:10

"Budapesten a lámpák nagyon kis része működik leddel. Egyszer érdemes közelebbről megnézni, hogy amire addig azt hitted, hogy LED, az valójában csak egy búra, amitől olyan lesz mintha... Pl Deák téren vannak ilyen lámpák."

Itt az I. kerben a legtobb lampa mar ledes.
Deak kornyeke azert erdekes, mert pl. Bazilika oldalan ledes zebra van, de a tuloldalon (az mar VI. ker!) meg sima...

kob 2007.11.19. 18:34:41

Én ezt a problémát már felvetettem egy városblogon, ott arra jutottunk, hogy bonyolult dolog egy fényérzékelőt beépíteni. Ettől függetlenül a zöldre simán lehetne húzni egy fóliát, abból még senkinek sem lett baja ha kicsit lassított egy kereszteződés előtt.

Vannak kicsit érzékenyebb szemű vezetők is, akik egy kicsit koszosabb szélvédővel (amit rohadtul beterít a zöld fény), esetleg vizes úttal terhelve, szembeforgalomnál már nem biztos hogy a lámpa fényétől észreveszik a vakmerő tilitolis nagymamát.

A piros süsse csak ki a szemét mindenkinek.

zsimzsum 2007.11.19. 18:40:47

Nem az a baj, hogy világít mint állat, hanem hogy baromi drága így ahogyan van! És ez sem lenne baj, ha mondjuk még irányt is jelölne: azaz zöld vagy piros nyilat formázna.
Amerikában is ilyenek vannak. Ott az olcsó és jó a szempont. Nálunk még mindig 20-25 éves szabványok uralják a terepet - lásd a fölösleges tábla és oszloperdőt az utak mentin jóvastag és hosszú - rohadt drága aluoszlopokon. De miért? Mert nincs egy ember aki elmagyarázná és megértetné.

Szóval!

A rohadt drága és baromi fényerővel világító lámpát nem kell 1 km-ről látni, baromi ködben.
Mert ha baromi a köd akkor gyorsan menni sem szabad. Meg egy évben hány ködös nap van? Szóval nem a vakítás a baj hanem az, hogy megint egy vagon pénzt talicskáztak ki a város költségvetéséből mivel eszetlenek.

Ha valaki kiszámolja, hogy a darabáras ledekből, ahol lehetett volna mit spórolhattak volna egy nyíllal, rögvest zavarna benneteket is a fénye. Fölösleges az áramfogyasztása - még akkor is ha kedvezőbb, de lehetne még átgondoltabb!!! -, és a darabára is lehetne mondjuk lámpánként egy ötödöt spórolni.
De magyarországon ez nem ok. Itt sokat kell eszetlenül elkölteni, hogy aztán majd valaki rájöjjön mit ér és felmásszon és le is lopja!!!
Hátha valki megdöglik a kereszteződésben....
Ha valmiért ezért ereszteném szélnek a városvezetést....

HNR 2007.11.19. 18:44:45

Engem is zavarnak, túl erős a fényük.

Ajánlok egy tesztet: XIII. ker. Kárpát utcán menjetek végig éjszaka az Ipoly u.-tól a Dráva utcáig.

Olyan erősen világítanak a lámpák, hogy tuti nem veszed észre ha valaki az út szélén kolbászol / átfut a lámpánál.

Nem önmagában a fényerővel van a gond, hanem azzal, hogy túl nagy a kontrasz a sötét mindenség és a lámpa zöldje között, ezért a majdnem sötét alakot nem fogod észrevenni mellette.

fat 2007.11.19. 18:54:08

A lámpafüggőség minden pesti autós rögeszméjévé válik egy idő után. Az oka, hogy ha a kereszteződések, elválasztó sávok korrektül fel lennének festve, már időben látnád, hogy eksön lesz. Nem pedig akkor, amikor a Mcdonalds fényei mellett perceptálod, hogy nicsak, még egy piros és még mindig hetvennel megyek.

X 2007.11.19. 19:18:03

Londonban sok helyen reluxa-szerű lamellák vannak a zöld előtt, így nappali fényben nem látszik messziről, hogy zöld a lámpa vagy csak nem működik. Szerintem nagyon jó ötlet, mert óvatosabban közelítik így meg a kereszteződést. Persze pár tíz méterről már jól látszik. Viszont egy belvárosi, kb 30 km/h-s zónában kimondottan jó...
Egyébként, aki fényforrásokat méretüknél nagyobb fényudvarral lát, annak gond van a szemével, szemüvegével, kontaktlencséjével, szélvédőjével!!!

Denever 2007.11.19. 19:26:29

Nem azert, de szerintem inkabb legyen egy kozepes fenyu lampa (es lent vagy/es keresztezodes tulaldalan egy a biciklinek), de mellette egy/par szamlalo, hogy lehessen (tavolabbrol) tervezni. Ne az legyen, hogy az elottem levo vajon a sargara satufekezni fog-e (rovid sargakra szoktak) vagy gyorsit (hosszu sarga, esetleg regota zold).
Gyalogosoknal lattam ilyen szamlalot Bukarestben es nyugtatolag hat. A tata nem indul el, ha tudja hogy 15 mp mulva zoldje lesz. Kicsit varni mindenki tud, csak a bizonytalansag kesztet szaguldasra.

Ivan Kozirev 2007.11.19. 19:32:30

"Egyrészt nem fog kiégni az izzó, legfeljebb idővel néhány LED, de az nem veszélyes."

Ahogy én tudom, a LED nem tud kiégni. Legalábbis abban az értelmében nem , mint a hagyományos izzók. Max akkor nem világít tovább, ha összetöröd.

Rocko- 2007.11.19. 19:32:57

akit zavarnak a lámpák, azokat nem zavarják a szembejövő autó fényei? ugyanis az emberi szem érzékenyebb a fehérre, mint a zöldre vagy a sárgára. tehát akit ez vakít, az szerintem menjen el szemorvoshoz. nem gecizés, komolyan mondom.


zsimzsum 2007.11.19. 18:40:47
az irányjelzős lámpa jó ötlet, legalább az ember tudja, h merre tud kanyarodni. amúgy nem lehet olyan drága, legjobb esetben le lehet maszkolni szikszalaggal.

Szaki 2007.11.19. 19:36:20

Vartam volna, hogy valaki szovategye azt, hogy ezek a LEDek is, meg az autok hatso fenyszoroiba epitettek is 50Hz-en villognak. Ezt tenyleg ennyire keves ember veszi eszre? Lehet, hogy tul jo a szemem, de engem nagyon zavar. (Amikor elforditom a fejem, csikot huz a kepbe.)

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 19:38:35

Megoldási javaslatok (az előzőekben írtakat össze is foglalva egyben):

1./ Éjszaka, ha nincs köd, akkor csak a LED-ek fele világítson. Az "éjszaka + nincs köd" állapot eldöntése megoldható egy kb. 20 eFt-os berendezéssel.

2./ Vagy használjanak szélesebb sugárzási szögű LED-eket, vagy gömbsüvegen helyezzék el őket, hogy nagyobb szögtartományba világítsanak.

3./ Rendeletben tiltsanak bárminemű fényreklámot és zavaró fényforrást a kereszteződések x sugarú környezetében.

4./ A mostani "maszkos" megoldás helyett (ahol pl. a nyilaknál egyszerűen kitakarják a lámpa egy részét) készüljenek speciális lámpák, nyíl alakú LED-elrendezéssel.

+1./ Hosszabb távon cseréljék le az összes besorolást jelző táblát olyanra, ami azt is mutatja előre, hogy a sávok "szaporodásakor" honnét fog nyílni az új sáv (jobbról vagy balról), mert jelenleg elég nagy szívás, hogy csak akkor látod, amikor már ott vagy.

Laca 2007.11.19. 19:42:24

Én is úgy godolom, hogy jó, ha már messziről észrevehetően látszik a lámpa fénye.
példa:1-es út, októberben. Mentem Tatabányára. Még csak 9 óra volt, de a lámpán az éppen ráeső, vakító fénytől nem lehetett látni, melyik szín világít akkor. Ez így veszélyes lehet. Inkább lassítottam, majd megálltam. Akkor láttam, zöld.
Végül folytattam utamat.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 19:44:01

"Vartam volna, hogy valaki szovategye azt, hogy ezek a LEDek is, meg az autok hatso fenyszoroiba epitettek is 50Hz-en villognak."

Hogy a kis farkamba' villognának 50 Hz-zel az autók hátsó "fényszóróiba" :-) épített LED-ek? Brummos a táp? Vagy valaki direkt megszaggatja, éppen 50 Hz-cel? Lüke.

Egyébként ha "szaggatna" a fény, akkor nem csíkot húzna, hanem szép szaggatott csíkot, mint az ABS-es féknyom.

g 2007.11.19. 19:53:10

Hat ez egy humoros kerdes. Ugy tunik, hogy a LEDes lampak szuk sugarzasi szoguek, ami elvileg jo is lehetne. Nyaron tunt fel, hogy a melegben - gondolom a tarto kotelek megnyulasa miatt - sok LEDes lampa bolintott egy kellemeset, es ennek koszonhetoen a keresztezodes elott par meterrol lehetett csak latni - igy a hiperszuper ledes cucc hirtelen ramatyabb fenyunek bizonyult, mint a hagyomanyos izzos hofuvasban. (Bolintott ott a hagyomanyos is, de a szeles sugarzasi szognek koszonhetoen nem produkalt olyan ordenare intenzitas csokkenest)

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 20:15:06

RE: g 2007.11.19. 19:53:10

Igen, ilyet már én is tapasztaltam.

Időnként komolyan elgondolkodom azon, hogy bizonyos közlekedéssel kapcsolatos mérnöki tevékenységek (pl. csomópontok tervezése, kitáblázások) tényleg a kollégák "alkotásai", vagy megkérték rá Micikét, a takarítónőt.

Kortefa 2007.11.19. 20:23:55

Engem is kimondottan zavar az éjszaki fényeknél jóval erősebben világító pupillaösszehúzó lámpák. Egyszerűen diszharmonizál az optimális megvilágítással. Én is inkább a technikai kiegészítés mellett szavaznék, világítson így ködben és napközben, fogja vissza magát tiszta eséken.

A szemem rendben van, szélvédőm nem karcos nem koszos, anyám is jólvan.

electricjohnny 2007.11.19. 20:28:27

Veszprémben is van számláló a zöld lámpa alatt, ledes az is, és a zöld még hátralévő időtartamát mutatja zölddel, vagy a piros időtartamát pirossal. Ez szerintem nagyon hasznos, mert nyugisabb várni, és tényleg messzebbről is látszik, mi fog történni és mikor, nyugodtabb a közlekedés.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 20:30:38

"Veszprémben is van számláló a zöld lámpa alatt"

Budapesten ez általában felesleges lenne, mert hiába van zölded, ha úgysem tudsz menni a dugó miatt...

Ivan Kozirev 2007.11.19. 20:34:48

zsimzsum 2007.11.19. 18:40:47

Azért jól néznénk ki, ha az összes telizöldet telemaszkolnánk nyilakkal, valahogy nekem az rémlik, hogy nem egyet jelent a két dolog.

X 2007.11.19. 20:45:22

Az autók LED lámpái villognak, nem 50Hz-en, hanem majdnem kHz-en, de villognak.
Akkor lehet látni, ha egy autó gyorsan (mondjuk 100-al) elmegy előtted keresztben és nem a lámpáját nézed, hanem mögé. Vagy fényképezni kell, akkor is látszik. Szaggatott vonal/pontszerű lesz az elvileg folyamatos vonal helyett.

Egyébként a LED-ek úgy dimmelhetőek (fényerősségszabályzás), hogy egyszerűen meg kell szaggatni a táplálásukat. Mondjuk 1V-ot kap mindig, az legyen 100% idő. Ha 1V-ot kap 70%-ban, akkor is folyamatosan látszik, csak fénye kissebbnek tűnik. Valójában az idő 70%-ában ugyanakkora, csak van 30%-nyi idő, amikor egyszerűen nem világít. Persze ez ennél bonyolultabb, de a lényege ez.
És ha ez kHz-es frekvencia környékén már teljesen láthatatlan... És sokkal egyszerűbb egy "kapcsolót" kHz-es frekvenciával kapcsolgatni különböző kitöltési tényezővel, mint bonyolult áramköröket építgetni.

Persze biztos van, ahol nem villogtatják, csak azt írtam le, hogy a fényerőszabályozás nagyon egyszerű.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 20:45:30

Így van, a zöldnél külön jelentéssel bír, a pirosnál, sárgánál csak informál.

X 2007.11.19. 20:51:50

Már elvileg 30Hz környékén nem lehetne látni, de persze ez kevés, legyen 100Hz. Ez pedig azért kevés, mert mozgonak a járművel, az észlelő szeme, stb. Viszont pár száz Hz már jó járművekhez is.

Még valami: meglepő, de a TFT monitorok háttérvilágítása is villog!! kb. 100-300Hz-es frekvencián, ezzel lehet a háttérvilágítás fényerejét szabályozni...

Ivan Kozirev 2007.11.19. 20:53:36

Na jó, de ha alul telizöld van (nem véletlenül), akkor nem lehet a pirosat/sárgát sem nyilazni, mert az totál megtévesztő. Ha valahol nyilas a piros mikor odaérsz, bizton várhatod, hogy a zöld is nyilas lesz.

kob 2007.11.19. 21:06:19

Valaki írja már le hogy mi a különbség a telizöld meg a nyilaszöld között. Talán az egyiknél a szembeforgalom bekanyarodhat előttem a másiknál meg nem? Vagy fordítva? :)

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 21:07:38

"Na jó, de ha alul telizöld van (nem véletlenül), akkor nem lehet a pirosat/sárgát sem nyilazni, mert az totál megtévesztő. Ha valahol nyilas a piros mikor odaérsz, bizton várhatod, hogy a zöld is nyilas lesz."

Pedig láttam már ilyen megoldást.

scsaba1 2007.11.19. 21:07:42

A ledlámpák engem nem zavarnak - sőt...

Ami engem nagyon zavar, azok a lentebb is megénekelt ködlámpás idióták (télen-nyáron négy szem világít), különösen ha valami utólag felgányolt kinai-kék extratrendi szúrófény, ráadásul rosszul, de leginkább sehogysem beállítva a cicaautón.

Szintén nagyon idegesítenek a rosszul beálított tompított fényszórók is (gyakorlatilag minden második-harmadik autónak össze-vissza, de leginkább felfelé világít a lámpája).

scsaba1 2007.11.19. 21:11:45

kob:

Telizöld: bármerre kanyarodhatsz (jellemzően sima, 2x1 sávos utakon van.

Nyilas-zöld: kötelező haladási irány. (jellemzően több sávos utakon, ahol a belsőből balra kanyarodhatsz, és/vagy mehetsz egyenesen), középső: egyenesen, külső sáv: jobbra és/vagy egyenesen.

kob 2007.11.19. 21:20:01

homoki...

Ennél sztem bonyolultabb.

RedRiot 2007.11.19. 21:23:14

Inkább legyen kurvaerős egy közlekedési lámpa, mint alig pislákoló ezeréves szar!

Nyáron, mikor ezerrel tombolt az UV gazdag napsütés, amtől szinte az aszfalt is világított, a régi lámpák zöld fényét elég nehéz meglátni. Ha jól emléxem a Nagy Lajoson van pár egyenes forgalomnak zöld kiegészítő lámpa. No azokat ha rájuk sütött a fény alig lehetett látni. Frankón csak közelről lehetett látni hogy most pislákol vagy nem.

Ledet mindenhová!

0xFFFF 2007.11.19. 21:24:54

Kicsit vakítanak tényleg.

x 2007.11.19. 21:28:26

Telezöldnél arra mehetsz, amerre nem tilos. Nyilasnál csak a nyíl irányába (mintha kötelező haladási irány tábla lenne).
Telezöldnél terhelhet járművekkel szembeni elsőbbségadási kötelezettség. Nyilasnál nem! De gyalogosoknak jobbra, illetve balra forduláskor telezöldnél elsőbbséget kell adni (ha nekik is zöld). Nyilasnál is (bár ott a balra fordulásnál én még nem láttam zebrát zölddel).
Még valami: piros mellett kiegészítő nyilas-jobbra zöldnél*** NEM KAPHAT zöldet a gyalogos.
De lehet egy olyan szabály is, hogyha többsávos útra fordul rá két jármű szemből, azaz egyik balra, egyik jobbra, akkor ha telezöld van mehetnek egyszerre - fontos a sávtartás, ha viszont nyilas, akkor a szemből jövő nem jöhet.
Tehát valami olyan lényege lehet, hogy (gyalogokat leszámítva) nyilasnál nem lehet elsőbbségi viszony senkivel, akinek lámpája van. Telezöldnél igen.

***: NEM POLITIKA! :D:D

Viragfold 2007.11.19. 21:55:58

Az anyád picsáját, Róóóland! A fehér útburkolati jelek nem zavarnak?

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.11.19. 22:12:33

Azért nevetséges, hogy a sok high-tech mellett még mindig itt tartunk.
Fogadni mernék, hogy megint a külföldtől várjuk a jó megoldásokat, nincsenek magyar mérnökeink, akik leülnének a seggükre, és kitalálnának okos megoldásokat.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 22:15:35

Vedd figyelembe a business részét is... Gondolom jóval olcsóbb lenne itthon valami kis kft-nek egyedi LED-ekből lámpákat összerakni, ráadásul igény szerint. Így viszont valószínűleg vkinek üzlet a gyári LED-es lámpák megvásárlása.

felfog6atlan 2007.11.19. 23:42:42

Arra még nem gondolt senki, hogy nem annak van baj a szemével, akit vakít a tényleg marhaerős ledes lámpa, hanem annak aki még ezt a szemkiégetőst sem látja jól? Engem is zavar. Múltkor csak buszon ültem, de még a sofőr is a kormányt nézte a piros helyett, mert még csukott szemmel is látni hogy vált, annyira erős. Nappal világítson ahogy csak tud, de éjszaka legalább 70%-ra kellene csökkenteni a fényerőt.
Ugyanígy imádom a kereszteződésben a sík úton a féket taposókat. Manapság már három pilács nyomja közvetlen a pofámba , és gyakran az üvegeken keresztül még vagy 3-4 autóét is látni. Ami menet közben isteni, de egy helyben állva? Ezt megfejelve a közlek. lámpával olyan mintha vallatnák az embert. Nekem jó a szemem, ami azt jelenti, hogy kevés fényt is érzékelek, de a túlzott fény azért nem szerencsés, mert ha belenéz az ember, akkor néha percekig megmarad a retinán a képe, ami elindulás után szopás lehet, szinte vakfoltot képez.
Az autók műszerfal megvilágítása is állítható, mert éjszaka fölösleges teljes fényerőben pompáznia, ha pár centivel fölötte meg a sötétszürke utat bámulja az ember. A nagyon nagy fényerő kontraszt sokkal veszélyesebb mint azt sokan gondolnák.

drummerman 2007.11.20. 00:16:41

Szerintem is túl erős ezeknek a LED-es lámpáknak a fénye, marhára el tudja vakítani az embert tényleg, ha sötétben telibe belenézek, utána 10 mp-ig káprázik a szemem tőle. Örülök, hogy előkerület ez a téma!

drummerman 2007.11.20. 00:19:11

előkerült, bocs

pink75 2007.11.20. 00:35:38

rühellem a ledes hátsó lámpákat
kukába velük

Rocko- 2007.11.20. 00:47:11

dark future · www.andocsek.hu 2007.11.19. 20:15:06
"Időnként komolyan elgondolkodom azon, hogy bizonyos közlekedéssel kapcsolatos mérnöki tevékenységek (pl. csomópontok tervezése, kitáblázások) tényleg a kollégák "alkotásai", vagy megkérték rá Micikét, a takarítónőt."
én nem gondolkozok ezen, biztos vagyok benne. most mi kaptunk egy újabb lámpát. 7 sarokra esik 3 buszemgálló és 3 lámpa. az újonnan beüzemelt lámpa miatt tőle 1-1 saroknyira torlódik a sor. természetesen nem javított a helyzetet, a busz ugyanúgy nem tud befordulni balra, mert nem engedi senki.

x 2007.11.19. 21:28:26
"Még valami: piros mellett kiegészítő nyilas-jobbra zöldnél*** NEM KAPHAT zöldet a gyalogos."
Nagyvárad tér, Orczy/Haller felől Üllői úton jobbra, Vágóhíd utca felé a kiegészítő zöld mindig világít. én azt sose láttam kikapcsolva, pedig gyakran járok arra. és a Vágóghídnál van keresztbe lámpás zebra.

gendermember 2007.11.20. 01:21:53

x 2007.11.19. 21:28:26

"Telezöldnél terhelhet járművekkel szembeni elsőbbségadási kötelezettség. Nyilasnál nem! De gyalogosoknak jobbra, illetve balra forduláskor telezöldnél elsőbbséget kell adni (ha nekik is zöld). Nyilasnál is (bár ott a balra fordulásnál én még nem láttam zebrát zölddel)."

pl. Papp Károly utca x Róbert Károly körút. Balra nyilas zöld van a Papp felől a körútra (Hungária felé) és ugyanakkor engedik el a gyalogokat is a középső villamosszigetről a túloldalra. Ugyanez ellenkező irányban a Gidófalvy utcáról (a Duna felé) a körútra kikanyarodva, pont ráeresztenek a gyalogokra. Utálom is.

"Még valami: piros mellett kiegészítő nyilas-jobbra zöldnél*** NEM KAPHAT zöldet a gyalogos."
Hát dehogynem. Tele van vele a város.

Amúgy kösz, én sem tudtam mit jelent a telezöld .

GOD 2007.11.20. 04:44:39

Nem értem, kinek mi a baja! A teljesen egészséges emberi szemek is eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek (pl. egyeseknek a szeme gyorsabban áll át éjjellátásra), ezért van akit zavar, van akit nem. Szerintem ezen kár vitázni, sőt már régen feltalálták rá a megoldást is: Tesznek egy tejüvegdarabot (ne kezdjünk el vitázni azon, h mennyire legyen fehér!) a LED-ek elé, és így a fényerő valamelyest csökken, viszont messziről is jól látható, vamamint nő a szórt fény (fényudvar) mennyisége is. A megoldás filléres, és közel örökéletű.

Mellesleg bármilyen hihetetlen, de a LED is ki tud égni, sőt van neki MTBF (Mean Time Before Fail)-je is, ami természetesen a hagyományos izzóknál található idők hatványa. A LED (Light Emitting Diode) tényleg villog, de ennek az okát az egyenirányításnál kell keresnünk, mivel a dióda csak egy irányból vezet.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.20. 05:03:13

RE: GOD 2007.11.20. 04:44:39

És ki a fene vezet rá váltófeszt? Nem lenne nagy business, egy félperiódust mindig benyelne. Nem is beszélve arról, hogy mennyivel bonyolultabb lenne a vezérlése. Ha viszont előtte van egy diódahíd, akkor lehet rá tenni pufferkondit is. De még ha nincs is pufferkondi, akkor sem 50, hanem 100 Hz-cel villogna, ami max. a galambokat idegesíti.

Persze a kapcs.üzemű táplálás még energiatakarékosabb és praktikusabb lenne. Akkor max. 40 kHz körül villoghatna.

scsaba1 2007.11.20. 07:43:12

Kob:

Persze, hogy bonyolultabb. Van még egy sereg hozzá kapcsolódó dolog (elsőbbségek stb), de nem akartam egy egész kreszkönyvet beírni.

A másik kedvencem pedig az, amikor nem veszik észre a kiegészítő zöld lámpát jobbrakanyarodásnál. (Amikor még telepiros van, de a telezöld mellett kigyullad egy kis zöld, jobbra mutató nyíl.)
Pl. ahol a Határ útról lehet felmenni az autópályára, Kecskemét felé. A felüljáró alatt 10 autóból 4 nem indul el, amikor lehetne, hanem vár a telzöldre.

Windows NT 2007.11.20. 08:03:10

Akárhogy is nézzük bizony szembe vakító napfénynél nagyon jó a ledes technológia, régi lámpát szembenapfénynél nem látni, de ezt igen, úgyhogy én csak örülni tudok neki.

Viszont a rosszul beállított fényszóró az tud vakítani, a ködlámpa használatát egyszerűen komoly pénzbírsággal büntetném attól jobban semmi nem vakít.

goes 2007.11.20. 08:33:37

Miert nem lehet magyarorszagon ekezetet hasznalni???

Centi 2007.11.20. 09:03:56

Nos, a telezöld a kereszteződésbe történő behajtást engedi - tehát a kereszteződésben a kanyarodás, és egyéb szabályok (gyalogos) szerint lehet áthaladni.

Az irányított zöld jelzésnél a nyíl irányában más járműforgalomra nem kell számítani, abban az irányban a többi járművel szemben elsőbbséget élvezel, és itt a hangsúly a "MÁS JÁRMŰFORGALOM" kifejezésen van. (tehát gyalog mehet keresztül abban az utcában, ahova érkezel, lehet, hogy zöld jelzése van).

Ahol nyíl van rajzolva a lámpa lencséjébe, ott mindhárom színnél azonosnak kell lennie a nyílnak (ez EU szabvány, - cserélgetik is a lámpákat, de még sok van hátra) ahol nincs nyíl, ott viszont mindig van a lámpa alatt, vagy felett kötelező haladási irány tábla (ez volt a magyar szabvány). Most még minkét variáció előfordul, és most minkét eset szabályos is..

Name 2007.11.20. 10:48:40

Van itt egy érdekesség, amit megfigyeltem: Szlovákiában a kieg. jobbra zöld NEM jelent szabad utat! Az csak egy elsőbbségadás kötelező, de mehetsz jobbra a tilosnál jelentése lehet.
Kicsit veszélyes a mi szemünkkel nézve...

kob2 2007.11.20. 10:57:19

"Az irányított zöld jelzésnél a nyíl irányában más járműforgalomra nem kell számítani, abban az irányban a többi járművel szemben elsőbbséget élvezel"

Én erre gondoltam, magyarul hogy telizöldnél számítanom kell elém beforduló szembeforgalomra, stb.

kösz. :)

Centi 2007.11.20. 12:11:40

kob2:

Vagy valamit félreértesz, vagy roszul írtad le..Az általad idézett mondat az irányított nyilas zöld jelzésre vonatkozik,a hozzászólásod pedig a telizöldre.

A telizöldnél nem kell számítanod eléd forduló járműre, hiszen ha te egyenesen haladsz, akkor elsőbbséged van, ha pedig fordulsz akkor nem csak a forduló járműveknek, hanem az egyébként egyenesen haladó, és általad keresztezendő járművek számára is Neked kell elsőbbséget adnod. (még a veled azonos irányból érkező villamosnak, kerékpárosnak, stb is)

Centi 2007.11.20. 12:16:18

Name:

Igen, ez Európában néhány helyen valóban így van, sőt van olyan ország is, ahol a piros jelzés csak az egyenesen, és a balra fordulást tiltja, tilos jelzés ellenére jobbra lehet fordulni elsőbbségadás mellett (bár most nem tudom megmondani pontosam melyik ország ez..).

kob2 2007.11.20. 12:29:23

Na most már abbahagyom. Vagy nem vagyok benne biztos vagy biztos vagyok benne és rosszul írom le... Asszem kéne egy kávé.

GOD 2007.11.20. 13:57:49

dark future · www.andocsek.hu 2007.11.20. 05:03:13

Olvasd el amit írtam, mert ugyanarról beszélünk, az egyenirányítás (Graetz híd, stb) szükségessége a villogás oka. Én a tényt közöltem, nem a frekvenciát!

kob2 2007.11.20. 12:29:23

Kösz, most ittam 4-et :)


Mellesleg csak a tejüvegre nem volt reakció

Sir Zet 2007.11.20. 14:28:52

GOD 2007.11.20. 04:44:39
"valamint nő a szórt fény (fényudvar) mennyisége is"

Na engem pont az a szórt fény IS zavar rohadtul ezeknél a LED-eknél, azón túl, hogy ahogy már írtam, túl erősek szerintem. Pl. a Kárpát utcában, ami csak 2x1 sávos, menetirány szerint mindkét oldalon is van lámpa, és nem lehet a lámpánál tovább látni este, olyan erősek, szinte "fényfüggönyt" képeznek. Szerencsére asszem este 9 vagy 10 után mindig kikapcsolódnak.

Sir Zet 2007.11.20. 14:30:44

\"azón\"... fasza, szóval \"azon túl\"

Armando Bertolucci 2007.11.20. 23:16:46

Egy közlekedési lámpába nem kell belebámulni és akkor nem fog vakítani.

Én pl. régen szerettem éjszaka vezetni, de évekkel ezelőtt elkezdtek zavarni a szembe jövő autók fényei. Eleinte azt gondoltam, hogy mindenki reflektorral közlekedik, de kiderült, hogy a szemem romlott. Azóta a hátulról engem követők fénye is kezd néha zavarni. Persze ez elsősorban ismeretlen útszakaszokon nagyon zavaró.

(A LED-es lámpák bár elsőre tényleg többe kerülnek hagyományos társaiknál (kb. 10x-es ár), de az élettartama 10-15x nagyobb a fogyasztása pedig adott fényerőhöz képest kb. 5/100-ad része, tehát nagyon hamar megtérül.)

GOD 2007.11.21. 02:55:45

drummerman 2007.11.20. 14:28:52

Ne haragudj, de tudod milyen a tejüveg?
Tudod milyen az opál? Olyan zsírosan csillogó. Na pont így nézne ki a LED tejüveg mögött. A szórt fény téged kevésbé zavarna, de oldalról érzékelhetőbb lenne. Tehát meglehetősen jobban látnál, mivel nem egy "reflektor" mögé kéne nézned, ahoz, h lásd a gyalogost, hanem egy messziről is jól érzékelhető, de nem reflektorszerű fényfolt lenne előtted. Mellesleg meg járok eleget a Kárpáton, de engem messze nem vakít! Szerintem veled van a "baj": vagy nagyon fényérzékeny a szemed, vagy romlik a látásod.
Mellesleg pedíg ha a ruhagyártók tudnak bármilyen színű gyerekruhát gyártani, amiben a ruha színével egyező fényvisszaverő van, akkor a felnőttek számára miért nem készülnek ilyen öltözékek? Egy fényvisszaverőt azért ellenfényben is könnyebb észrevenni, mint egy fekete ruhás alakot az átlagosan kivilágított részeken!

egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.21. 10:58:26

Direkt elmentem a Kárpát említett részére, mert amúgy sincs messze. Sokszor jártam már arra, és eddig nem tűnt fel, hogy vakítana, de most hogy kifejezetten figyeltem, tényleg kicsit erősen világít.

X 2007.11.21. 12:46:32

Azt hiszem én is elkanyarodok majd arra a héten.
muszáj lesz ezek után... :)

ze11 2008.02.12. 16:20:07

A régi magyar KRESz-ben (MHSz képes kresz c. könyv, tán 1967? ) is benne volt, hogy pirosnál szabad kisívben kanyarodni.

Futurled · http://www.techmiracle.com/products/futurled-3-retro-refit.asp 2008.02.12. 20:19:56

Sziasztok!

Én több éve jelzőlámpákkal foglalkozom, és csodálkozom, mennyi marhaságot hordtok itt össze. Na jó, az elektromossághoz nem kell mindenkinek érteni, de a KRESZhez igen. És itt a telezölddel sincs tisztában sok ember.

Látom, hogy a poszt már tulajdonképpen lefutott, későn találtam rá, de ha van kérdés, segítek eloszlatni a homályt.

A ledlámpák az én szubjektív megitélésem szerint is sötétben túl erősek. Főleg az a zavaró számomra a ledlámpáknál, hogy túl hirtelen kapcsolnak be, az izzóknál ugyanis megszoktuk azt a kb 50-100 milliszekundumot, amíg az izzószál felmelegszik.
A led pedig azonnal szembever a teljes fényével.
A fényerőt pedig úgy méretezik, hogy a legrosszabb esetben, (sötétben, ködben, elkoszolódott lámpatestnél) is elegendő legyen. Tiszta sötét időben ez persze sok. De a fényerőszabályzás kérdése igen bonyolult és költséges. legalábbis a magyar közútkezelők pénztárcájához képest.

Azért aki azt hiszi, hogy itt néhány ügyeletes mérnök alkotott valamit, az erősen téved, hiszen egyrészt ezeket a lámpákat a legnagyobb világcégek fejlesztették és gyárjták, és természetesen megfelelnek azoknak az EN szabványoknak, amelyek honosítva itthon is érvényesek. Az optikai jellemzőik is ennek megfelelőek, tehát nem azért világítanak kis nyílásszögben, mert a ledgyárban csak ilyet tudnak.

Azt is érdemes tudni, hogy ezekben a lámpákban csak kb tucatnyi led van, a fókuzban elhelyezve, és innét szóródik a fény. Tehát nem lenne olcsóbb, ha csak egy nyíl formában lenne kirakva a ledsor. A ledek fényét egy lencse -olyan lapos körökörös, mint az írásvetítőben- előbb szétszórja egyenletesre, és utána egy másik lencse állítja be a kívánt sugárzási szöget.

Haérdekel még valakit a téma, akkor kérdezzetek.
Meglátjátok, hogy a dolog részletei sokkal bonyolultabbak, mint azt elsőre gondolnátok.













 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása