tetszik nagyon a cim eld tul a hulyeket... na pont EZ a legfontosabb kerdes a bp.-i forgalomban, nem lenne feleekkora dugo , ha normalisan tudnanak vezetni. a "normalisan" hosszabb kifejtest erdemelne. en most inkabb egy uj baleseti forrasra hivnam fel a figyelmet , es kerdeznem NORMAALIS EZ ?Nem hiszem, hogy kicserélnék a megkeresésünkre az illetékesek hagyományos izzósra az új lámpákat, ebből adódóan fölösleges is lenne köröket futni. Mindemellett nekem a személyes véleményem az, hogy sokkal jobbak a LED-es lámpák több okból is. Egyrészt nem fog kiégni az izzó, legfeljebb idővel néhány LED, de az nem veszélyes. Másrészt sokkal tartósabbak maguk a diódák, kevesebb karbantartást igényelnek, ami jelentős pénzek spórolását eredményezi. Harmadrészt sokkal kevesebb áramot fogyasztanak, mint hagyományos izzókkal szerelt közlekedési lámpák. Persze biztosan meg lehetne oldani fényérzékelővel, hogy ha besötétedik, akkor vegyenek vissza a fényerőből a LED-ek (ami szintén plusz kiadás volna), de inkább világítson erősen éjjel is, mint hogy nappal valaki ne lássa és baleset legyen a dologból.
erdekessege, letrehozoi Minket hivatottak vedeni. de mint mas teruleten itt sem a jozan esz mukodik.
az uj hiper super LEDES kreszlampakra gondolok. annak ismerjuk az okat miert nem jarhatunk autonkal reflektor vilagitassal....
helyette kaptunk vakito zold es piros lampakat..... ez nem tunik fel senkinek ? nem vizsgaljak ? nem allapitjak meg mi az optimalis fenyesseg?
idiotak !
olyan nagy a fenyudvar a lampak korul, hogy egy egesz ovodascsoport elfer mogotte....es pluszban hunyorogsz a vakultsagtol.
remelem ertheto voltam... orulnek ha tovabbitanatok az illetekes elvtarsakhoz /kapitalista, demokraciais elvtars/ ;)
vagy irjatokmeg nekem ki a felelos ... hol tudnak segiteni..
De kifejezetten érdekel a népakarat, mert eddig ez a kérdés fel sem merült. A ködlámpa és távolsági használatot ez esetben hagyjuk ki a játékból, arról külön posztot tervezek. ;)
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2007.11.19. 13:27:29
Rocko- 2007.11.19. 13:59:16
krtek2 2007.11.19. 14:22:14
De lehet akár szemészeti jellegű is a probléma.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.19. 14:27:22
Balázs · http://zajti.extra.hu 2007.11.19. 14:50:57
Budapesten a lámpák nagyon kis része működik leddel. Egyszer érdemes közelebbről megnézni, hogy amire addig azt hitted, hogy LED, az valójában csak egy búra, amitől olyan lesz mintha... Pl Deák téren vannak ilyen lámpák. De ettől még jó a led, csak azért veszélyesebb, mert a ledek viszonylag irányítottan világítanak, oldalról már nem látni annyira a fényüket mint szemből. De akkor is jobbak mint egy kiégett izzó...
Jani 2007.11.19. 15:39:39
ppeterka 2007.11.19. 16:25:56
Az erős lámpa szerintem messze nem olyan gáz, mint a kevésbé erős...
Charlie Brown 2007.11.19. 17:35:54
És egyáltalán nem kéne semmi drága ördöngösség, fényérzékelő, meg ilyenek, teljesen elég volna ha az esti programra való váltáskor a ledek fele pihenni menne reggelig.
UB 2007.11.19. 17:40:08
Szerintem is túl erősen világítanak akkor, amikor sötét van. Szinte vakító.
Ami még rosszabb, hogy éles szögből nézve visztont nem látszik a fénye. Márpedig én szinte mindig majdnem 90 fokban oldalról/alulról látom a robogómról és a bringámról.
Mr. Big 2007.11.19. 17:59:08
A sólymári Auchan előtt a 10-es úton van egy gyalogos átkelőhely a főúton lévő buszmegállóhoz. Hogy az autósok figyelmét felhívják a veszélyre, még sárga villogót is raktak az út jobb oldalára, ami hibátlanul is működik, csak a gond az, hogy a sárga lámpa miatt éjjel lehetetlen megállapítani, hogy nem akar-e valaki éppen lelépni az útra. Pedig közvilágítás van, csak éppen azzal már nem törődnek annyira, mint a sárga villogóval. A világítás gyatra, ráadásul egy fasor is árnyékot vet a zebrára.
Ha a villogó helyett/mellett erősebben kivilágítanák az átkelőhelyet, akkor feltehetőleg pár hete sem történt volna itt baleset.
stefun 2007.11.19. 17:59:50
TGV 2007.11.19. 18:04:14
nyunyu 2007.11.19. 18:07:54
Szinteveszto leven eros napfenyben max annyit lattam a regi lampakbol a zebranal, hogy eg vagy nem eg a piros.
Esetleg ha villogott a sotetszurke, akkor MEG zold volt, es elindultam. (termeszetesen szabalytalanul, hiszen villogonal mar nem lehet lelepni.)
Ujfajta lampakat barmilyen idojarasi korulmenyek kozott latom.
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.11.19. 18:12:25
Nálam ez megvolt, el is vittem egy oldalsó tükrét valakinek (persze az enyém is törött), de most mintha jobban bírnám ezeket a fényudvarokat.
Amúgy, aláírom azt, hogy ha alaposan le van csutakolva a szélvédő úgy kint, mint bent (!), az sokat segít.
nyunyu 2007.11.19. 18:16:10
Itt az I. kerben a legtobb lampa mar ledes.
Deak kornyeke azert erdekes, mert pl. Bazilika oldalan ledes zebra van, de a tuloldalon (az mar VI. ker!) meg sima...
kob 2007.11.19. 18:34:41
Vannak kicsit érzékenyebb szemű vezetők is, akik egy kicsit koszosabb szélvédővel (amit rohadtul beterít a zöld fény), esetleg vizes úttal terhelve, szembeforgalomnál már nem biztos hogy a lámpa fényétől észreveszik a vakmerő tilitolis nagymamát.
A piros süsse csak ki a szemét mindenkinek.
zsimzsum 2007.11.19. 18:40:47
Amerikában is ilyenek vannak. Ott az olcsó és jó a szempont. Nálunk még mindig 20-25 éves szabványok uralják a terepet - lásd a fölösleges tábla és oszloperdőt az utak mentin jóvastag és hosszú - rohadt drága aluoszlopokon. De miért? Mert nincs egy ember aki elmagyarázná és megértetné.
Szóval!
A rohadt drága és baromi fényerővel világító lámpát nem kell 1 km-ről látni, baromi ködben.
Mert ha baromi a köd akkor gyorsan menni sem szabad. Meg egy évben hány ködös nap van? Szóval nem a vakítás a baj hanem az, hogy megint egy vagon pénzt talicskáztak ki a város költségvetéséből mivel eszetlenek.
Ha valaki kiszámolja, hogy a darabáras ledekből, ahol lehetett volna mit spórolhattak volna egy nyíllal, rögvest zavarna benneteket is a fénye. Fölösleges az áramfogyasztása - még akkor is ha kedvezőbb, de lehetne még átgondoltabb!!! -, és a darabára is lehetne mondjuk lámpánként egy ötödöt spórolni.
De magyarországon ez nem ok. Itt sokat kell eszetlenül elkölteni, hogy aztán majd valaki rájöjjön mit ér és felmásszon és le is lopja!!!
Hátha valki megdöglik a kereszteződésben....
Ha valmiért ezért ereszteném szélnek a városvezetést....
HNR 2007.11.19. 18:44:45
Ajánlok egy tesztet: XIII. ker. Kárpát utcán menjetek végig éjszaka az Ipoly u.-tól a Dráva utcáig.
Olyan erősen világítanak a lámpák, hogy tuti nem veszed észre ha valaki az út szélén kolbászol / átfut a lámpánál.
Nem önmagában a fényerővel van a gond, hanem azzal, hogy túl nagy a kontrasz a sötét mindenség és a lámpa zöldje között, ezért a majdnem sötét alakot nem fogod észrevenni mellette.
fat 2007.11.19. 18:54:08
X 2007.11.19. 19:18:03
Egyébként, aki fényforrásokat méretüknél nagyobb fényudvarral lát, annak gond van a szemével, szemüvegével, kontaktlencséjével, szélvédőjével!!!
Denever 2007.11.19. 19:26:29
Gyalogosoknal lattam ilyen szamlalot Bukarestben es nyugtatolag hat. A tata nem indul el, ha tudja hogy 15 mp mulva zoldje lesz. Kicsit varni mindenki tud, csak a bizonytalansag kesztet szaguldasra.
Ivan Kozirev 2007.11.19. 19:32:30
Ahogy én tudom, a LED nem tud kiégni. Legalábbis abban az értelmében nem , mint a hagyományos izzók. Max akkor nem világít tovább, ha összetöröd.
Rocko- 2007.11.19. 19:32:57
zsimzsum 2007.11.19. 18:40:47
az irányjelzős lámpa jó ötlet, legalább az ember tudja, h merre tud kanyarodni. amúgy nem lehet olyan drága, legjobb esetben le lehet maszkolni szikszalaggal.
Szaki 2007.11.19. 19:36:20
dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 19:38:35
1./ Éjszaka, ha nincs köd, akkor csak a LED-ek fele világítson. Az "éjszaka + nincs köd" állapot eldöntése megoldható egy kb. 20 eFt-os berendezéssel.
2./ Vagy használjanak szélesebb sugárzási szögű LED-eket, vagy gömbsüvegen helyezzék el őket, hogy nagyobb szögtartományba világítsanak.
3./ Rendeletben tiltsanak bárminemű fényreklámot és zavaró fényforrást a kereszteződések x sugarú környezetében.
4./ A mostani "maszkos" megoldás helyett (ahol pl. a nyilaknál egyszerűen kitakarják a lámpa egy részét) készüljenek speciális lámpák, nyíl alakú LED-elrendezéssel.
+1./ Hosszabb távon cseréljék le az összes besorolást jelző táblát olyanra, ami azt is mutatja előre, hogy a sávok "szaporodásakor" honnét fog nyílni az új sáv (jobbról vagy balról), mert jelenleg elég nagy szívás, hogy csak akkor látod, amikor már ott vagy.
Laca 2007.11.19. 19:42:24
példa:1-es út, októberben. Mentem Tatabányára. Még csak 9 óra volt, de a lámpán az éppen ráeső, vakító fénytől nem lehetett látni, melyik szín világít akkor. Ez így veszélyes lehet. Inkább lassítottam, majd megálltam. Akkor láttam, zöld.
Végül folytattam utamat.
dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 19:44:01
Hogy a kis farkamba' villognának 50 Hz-zel az autók hátsó "fényszóróiba" :-) épített LED-ek? Brummos a táp? Vagy valaki direkt megszaggatja, éppen 50 Hz-cel? Lüke.
Egyébként ha "szaggatna" a fény, akkor nem csíkot húzna, hanem szép szaggatott csíkot, mint az ABS-es féknyom.
g 2007.11.19. 19:53:10
dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 20:15:06
Igen, ilyet már én is tapasztaltam.
Időnként komolyan elgondolkodom azon, hogy bizonyos közlekedéssel kapcsolatos mérnöki tevékenységek (pl. csomópontok tervezése, kitáblázások) tényleg a kollégák "alkotásai", vagy megkérték rá Micikét, a takarítónőt.
Kortefa 2007.11.19. 20:23:55
A szemem rendben van, szélvédőm nem karcos nem koszos, anyám is jólvan.
electricjohnny 2007.11.19. 20:28:27
dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 20:30:38
Budapesten ez általában felesleges lenne, mert hiába van zölded, ha úgysem tudsz menni a dugó miatt...
Ivan Kozirev 2007.11.19. 20:34:48
Azért jól néznénk ki, ha az összes telizöldet telemaszkolnánk nyilakkal, valahogy nekem az rémlik, hogy nem egyet jelent a két dolog.
X 2007.11.19. 20:45:22
Akkor lehet látni, ha egy autó gyorsan (mondjuk 100-al) elmegy előtted keresztben és nem a lámpáját nézed, hanem mögé. Vagy fényképezni kell, akkor is látszik. Szaggatott vonal/pontszerű lesz az elvileg folyamatos vonal helyett.
Egyébként a LED-ek úgy dimmelhetőek (fényerősségszabályzás), hogy egyszerűen meg kell szaggatni a táplálásukat. Mondjuk 1V-ot kap mindig, az legyen 100% idő. Ha 1V-ot kap 70%-ban, akkor is folyamatosan látszik, csak fénye kissebbnek tűnik. Valójában az idő 70%-ában ugyanakkora, csak van 30%-nyi idő, amikor egyszerűen nem világít. Persze ez ennél bonyolultabb, de a lényege ez.
És ha ez kHz-es frekvencia környékén már teljesen láthatatlan... És sokkal egyszerűbb egy "kapcsolót" kHz-es frekvenciával kapcsolgatni különböző kitöltési tényezővel, mint bonyolult áramköröket építgetni.
Persze biztos van, ahol nem villogtatják, csak azt írtam le, hogy a fényerőszabályozás nagyon egyszerű.
dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 20:45:30
X 2007.11.19. 20:51:50
Még valami: meglepő, de a TFT monitorok háttérvilágítása is villog!! kb. 100-300Hz-es frekvencián, ezzel lehet a háttérvilágítás fényerejét szabályozni...
Ivan Kozirev 2007.11.19. 20:53:36
kob 2007.11.19. 21:06:19
dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 21:07:38
Pedig láttam már ilyen megoldást.
scsaba1 2007.11.19. 21:07:42
Ami engem nagyon zavar, azok a lentebb is megénekelt ködlámpás idióták (télen-nyáron négy szem világít), különösen ha valami utólag felgányolt kinai-kék extratrendi szúrófény, ráadásul rosszul, de leginkább sehogysem beállítva a cicaautón.
Szintén nagyon idegesítenek a rosszul beálított tompított fényszórók is (gyakorlatilag minden második-harmadik autónak össze-vissza, de leginkább felfelé világít a lámpája).
scsaba1 2007.11.19. 21:11:45
Telizöld: bármerre kanyarodhatsz (jellemzően sima, 2x1 sávos utakon van.
Nyilas-zöld: kötelező haladási irány. (jellemzően több sávos utakon, ahol a belsőből balra kanyarodhatsz, és/vagy mehetsz egyenesen), középső: egyenesen, külső sáv: jobbra és/vagy egyenesen.
kob 2007.11.19. 21:20:01
Ennél sztem bonyolultabb.
RedRiot 2007.11.19. 21:23:14
Nyáron, mikor ezerrel tombolt az UV gazdag napsütés, amtől szinte az aszfalt is világított, a régi lámpák zöld fényét elég nehéz meglátni. Ha jól emléxem a Nagy Lajoson van pár egyenes forgalomnak zöld kiegészítő lámpa. No azokat ha rájuk sütött a fény alig lehetett látni. Frankón csak közelről lehetett látni hogy most pislákol vagy nem.
Ledet mindenhová!
0xFFFF 2007.11.19. 21:24:54
x 2007.11.19. 21:28:26
Telezöldnél terhelhet járművekkel szembeni elsőbbségadási kötelezettség. Nyilasnál nem! De gyalogosoknak jobbra, illetve balra forduláskor telezöldnél elsőbbséget kell adni (ha nekik is zöld). Nyilasnál is (bár ott a balra fordulásnál én még nem láttam zebrát zölddel).
Még valami: piros mellett kiegészítő nyilas-jobbra zöldnél*** NEM KAPHAT zöldet a gyalogos.
De lehet egy olyan szabály is, hogyha többsávos útra fordul rá két jármű szemből, azaz egyik balra, egyik jobbra, akkor ha telezöld van mehetnek egyszerre - fontos a sávtartás, ha viszont nyilas, akkor a szemből jövő nem jöhet.
Tehát valami olyan lényege lehet, hogy (gyalogokat leszámítva) nyilasnál nem lehet elsőbbségi viszony senkivel, akinek lámpája van. Telezöldnél igen.
***: NEM POLITIKA! :D:D
Viragfold 2007.11.19. 21:55:58
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.11.19. 22:12:33
Fogadni mernék, hogy megint a külföldtől várjuk a jó megoldásokat, nincsenek magyar mérnökeink, akik leülnének a seggükre, és kitalálnának okos megoldásokat.
dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.19. 22:15:35
felfog6atlan 2007.11.19. 23:42:42
Ugyanígy imádom a kereszteződésben a sík úton a féket taposókat. Manapság már három pilács nyomja közvetlen a pofámba , és gyakran az üvegeken keresztül még vagy 3-4 autóét is látni. Ami menet közben isteni, de egy helyben állva? Ezt megfejelve a közlek. lámpával olyan mintha vallatnák az embert. Nekem jó a szemem, ami azt jelenti, hogy kevés fényt is érzékelek, de a túlzott fény azért nem szerencsés, mert ha belenéz az ember, akkor néha percekig megmarad a retinán a képe, ami elindulás után szopás lehet, szinte vakfoltot képez.
Az autók műszerfal megvilágítása is állítható, mert éjszaka fölösleges teljes fényerőben pompáznia, ha pár centivel fölötte meg a sötétszürke utat bámulja az ember. A nagyon nagy fényerő kontraszt sokkal veszélyesebb mint azt sokan gondolnák.
drummerman 2007.11.20. 00:16:41
drummerman 2007.11.20. 00:19:11
pink75 2007.11.20. 00:35:38
kukába velük
Rocko- 2007.11.20. 00:47:11
"Időnként komolyan elgondolkodom azon, hogy bizonyos közlekedéssel kapcsolatos mérnöki tevékenységek (pl. csomópontok tervezése, kitáblázások) tényleg a kollégák "alkotásai", vagy megkérték rá Micikét, a takarítónőt."
én nem gondolkozok ezen, biztos vagyok benne. most mi kaptunk egy újabb lámpát. 7 sarokra esik 3 buszemgálló és 3 lámpa. az újonnan beüzemelt lámpa miatt tőle 1-1 saroknyira torlódik a sor. természetesen nem javított a helyzetet, a busz ugyanúgy nem tud befordulni balra, mert nem engedi senki.
x 2007.11.19. 21:28:26
"Még valami: piros mellett kiegészítő nyilas-jobbra zöldnél*** NEM KAPHAT zöldet a gyalogos."
Nagyvárad tér, Orczy/Haller felől Üllői úton jobbra, Vágóhíd utca felé a kiegészítő zöld mindig világít. én azt sose láttam kikapcsolva, pedig gyakran járok arra. és a Vágóghídnál van keresztbe lámpás zebra.
gendermember 2007.11.20. 01:21:53
"Telezöldnél terhelhet járművekkel szembeni elsőbbségadási kötelezettség. Nyilasnál nem! De gyalogosoknak jobbra, illetve balra forduláskor telezöldnél elsőbbséget kell adni (ha nekik is zöld). Nyilasnál is (bár ott a balra fordulásnál én még nem láttam zebrát zölddel)."
pl. Papp Károly utca x Róbert Károly körút. Balra nyilas zöld van a Papp felől a körútra (Hungária felé) és ugyanakkor engedik el a gyalogokat is a középső villamosszigetről a túloldalra. Ugyanez ellenkező irányban a Gidófalvy utcáról (a Duna felé) a körútra kikanyarodva, pont ráeresztenek a gyalogokra. Utálom is.
"Még valami: piros mellett kiegészítő nyilas-jobbra zöldnél*** NEM KAPHAT zöldet a gyalogos."
Hát dehogynem. Tele van vele a város.
Amúgy kösz, én sem tudtam mit jelent a telezöld .
GOD 2007.11.20. 04:44:39
Mellesleg bármilyen hihetetlen, de a LED is ki tud égni, sőt van neki MTBF (Mean Time Before Fail)-je is, ami természetesen a hagyományos izzóknál található idők hatványa. A LED (Light Emitting Diode) tényleg villog, de ennek az okát az egyenirányításnál kell keresnünk, mivel a dióda csak egy irányból vezet.
dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.20. 05:03:13
És ki a fene vezet rá váltófeszt? Nem lenne nagy business, egy félperiódust mindig benyelne. Nem is beszélve arról, hogy mennyivel bonyolultabb lenne a vezérlése. Ha viszont előtte van egy diódahíd, akkor lehet rá tenni pufferkondit is. De még ha nincs is pufferkondi, akkor sem 50, hanem 100 Hz-cel villogna, ami max. a galambokat idegesíti.
Persze a kapcs.üzemű táplálás még energiatakarékosabb és praktikusabb lenne. Akkor max. 40 kHz körül villoghatna.
scsaba1 2007.11.20. 07:43:12
Persze, hogy bonyolultabb. Van még egy sereg hozzá kapcsolódó dolog (elsőbbségek stb), de nem akartam egy egész kreszkönyvet beírni.
A másik kedvencem pedig az, amikor nem veszik észre a kiegészítő zöld lámpát jobbrakanyarodásnál. (Amikor még telepiros van, de a telezöld mellett kigyullad egy kis zöld, jobbra mutató nyíl.)
Pl. ahol a Határ útról lehet felmenni az autópályára, Kecskemét felé. A felüljáró alatt 10 autóból 4 nem indul el, amikor lehetne, hanem vár a telzöldre.
Windows NT 2007.11.20. 08:03:10
Viszont a rosszul beállított fényszóró az tud vakítani, a ködlámpa használatát egyszerűen komoly pénzbírsággal büntetném attól jobban semmi nem vakít.
goes 2007.11.20. 08:33:37
Centi 2007.11.20. 09:03:56
Az irányított zöld jelzésnél a nyíl irányában más járműforgalomra nem kell számítani, abban az irányban a többi járművel szemben elsőbbséget élvezel, és itt a hangsúly a "MÁS JÁRMŰFORGALOM" kifejezésen van. (tehát gyalog mehet keresztül abban az utcában, ahova érkezel, lehet, hogy zöld jelzése van).
Ahol nyíl van rajzolva a lámpa lencséjébe, ott mindhárom színnél azonosnak kell lennie a nyílnak (ez EU szabvány, - cserélgetik is a lámpákat, de még sok van hátra) ahol nincs nyíl, ott viszont mindig van a lámpa alatt, vagy felett kötelező haladási irány tábla (ez volt a magyar szabvány). Most még minkét variáció előfordul, és most minkét eset szabályos is..
Name 2007.11.20. 10:48:40
Kicsit veszélyes a mi szemünkkel nézve...
kob2 2007.11.20. 10:57:19
Én erre gondoltam, magyarul hogy telizöldnél számítanom kell elém beforduló szembeforgalomra, stb.
kösz. :)
Centi 2007.11.20. 12:11:40
Vagy valamit félreértesz, vagy roszul írtad le..Az általad idézett mondat az irányított nyilas zöld jelzésre vonatkozik,a hozzászólásod pedig a telizöldre.
A telizöldnél nem kell számítanod eléd forduló járműre, hiszen ha te egyenesen haladsz, akkor elsőbbséged van, ha pedig fordulsz akkor nem csak a forduló járműveknek, hanem az egyébként egyenesen haladó, és általad keresztezendő járművek számára is Neked kell elsőbbséget adnod. (még a veled azonos irányból érkező villamosnak, kerékpárosnak, stb is)
Centi 2007.11.20. 12:16:18
Igen, ez Európában néhány helyen valóban így van, sőt van olyan ország is, ahol a piros jelzés csak az egyenesen, és a balra fordulást tiltja, tilos jelzés ellenére jobbra lehet fordulni elsőbbségadás mellett (bár most nem tudom megmondani pontosam melyik ország ez..).
kob2 2007.11.20. 12:29:23
GOD 2007.11.20. 13:57:49
Olvasd el amit írtam, mert ugyanarról beszélünk, az egyenirányítás (Graetz híd, stb) szükségessége a villogás oka. Én a tényt közöltem, nem a frekvenciát!
kob2 2007.11.20. 12:29:23
Kösz, most ittam 4-et :)
Mellesleg csak a tejüvegre nem volt reakció
Sir Zet 2007.11.20. 14:28:52
"valamint nő a szórt fény (fényudvar) mennyisége is"
Na engem pont az a szórt fény IS zavar rohadtul ezeknél a LED-eknél, azón túl, hogy ahogy már írtam, túl erősek szerintem. Pl. a Kárpát utcában, ami csak 2x1 sávos, menetirány szerint mindkét oldalon is van lámpa, és nem lehet a lámpánál tovább látni este, olyan erősek, szinte "fényfüggönyt" képeznek. Szerencsére asszem este 9 vagy 10 után mindig kikapcsolódnak.
Sir Zet 2007.11.20. 14:30:44
Armando Bertolucci 2007.11.20. 23:16:46
Én pl. régen szerettem éjszaka vezetni, de évekkel ezelőtt elkezdtek zavarni a szembe jövő autók fényei. Eleinte azt gondoltam, hogy mindenki reflektorral közlekedik, de kiderült, hogy a szemem romlott. Azóta a hátulról engem követők fénye is kezd néha zavarni. Persze ez elsősorban ismeretlen útszakaszokon nagyon zavaró.
(A LED-es lámpák bár elsőre tényleg többe kerülnek hagyományos társaiknál (kb. 10x-es ár), de az élettartama 10-15x nagyobb a fogyasztása pedig adott fényerőhöz képest kb. 5/100-ad része, tehát nagyon hamar megtérül.)
GOD 2007.11.21. 02:55:45
Ne haragudj, de tudod milyen a tejüveg?
Tudod milyen az opál? Olyan zsírosan csillogó. Na pont így nézne ki a LED tejüveg mögött. A szórt fény téged kevésbé zavarna, de oldalról érzékelhetőbb lenne. Tehát meglehetősen jobban látnál, mivel nem egy "reflektor" mögé kéne nézned, ahoz, h lásd a gyalogost, hanem egy messziről is jól érzékelhető, de nem reflektorszerű fényfolt lenne előtted. Mellesleg meg járok eleget a Kárpáton, de engem messze nem vakít! Szerintem veled van a "baj": vagy nagyon fényérzékeny a szemed, vagy romlik a látásod.
Mellesleg pedíg ha a ruhagyártók tudnak bármilyen színű gyerekruhát gyártani, amiben a ruha színével egyező fényvisszaverő van, akkor a felnőttek számára miért nem készülnek ilyen öltözékek? Egy fényvisszaverőt azért ellenfényben is könnyebb észrevenni, mint egy fekete ruhás alakot az átlagosan kivilágított részeken!
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.21. 10:58:26
X 2007.11.21. 12:46:32
muszáj lesz ezek után... :)
EBEUSS (törölt) 2007.12.03. 17:04:45
ze11 2008.02.12. 16:20:07
Futurled · http://www.techmiracle.com/products/futurled-3-retro-refit.asp 2008.02.12. 20:19:56
Én több éve jelzőlámpákkal foglalkozom, és csodálkozom, mennyi marhaságot hordtok itt össze. Na jó, az elektromossághoz nem kell mindenkinek érteni, de a KRESZhez igen. És itt a telezölddel sincs tisztában sok ember.
Látom, hogy a poszt már tulajdonképpen lefutott, későn találtam rá, de ha van kérdés, segítek eloszlatni a homályt.
A ledlámpák az én szubjektív megitélésem szerint is sötétben túl erősek. Főleg az a zavaró számomra a ledlámpáknál, hogy túl hirtelen kapcsolnak be, az izzóknál ugyanis megszoktuk azt a kb 50-100 milliszekundumot, amíg az izzószál felmelegszik.
A led pedig azonnal szembever a teljes fényével.
A fényerőt pedig úgy méretezik, hogy a legrosszabb esetben, (sötétben, ködben, elkoszolódott lámpatestnél) is elegendő legyen. Tiszta sötét időben ez persze sok. De a fényerőszabályzás kérdése igen bonyolult és költséges. legalábbis a magyar közútkezelők pénztárcájához képest.
Azért aki azt hiszi, hogy itt néhány ügyeletes mérnök alkotott valamit, az erősen téved, hiszen egyrészt ezeket a lámpákat a legnagyobb világcégek fejlesztették és gyárjták, és természetesen megfelelnek azoknak az EN szabványoknak, amelyek honosítva itthon is érvényesek. Az optikai jellemzőik is ennek megfelelőek, tehát nem azért világítanak kis nyílásszögben, mert a ledgyárban csak ilyet tudnak.
Azt is érdemes tudni, hogy ezekben a lámpákban csak kb tucatnyi led van, a fókuzban elhelyezve, és innét szóródik a fény. Tehát nem lenne olcsóbb, ha csak egy nyíl formában lenne kirakva a ledsor. A ledek fényét egy lencse -olyan lapos körökörös, mint az írásvetítőben- előbb szétszórja egyenletesre, és utána egy másik lencse állítja be a kívánt sugárzási szöget.
Haérdekel még valakit a téma, akkor kérdezzetek.
Meglátjátok, hogy a dolog részletei sokkal bonyolultabbak, mint azt elsőre gondolnátok.