X 2007.11.16. 14:31:59Na akkor az első jó (azaz rosszul szabályozott) téma: VADBALESETEK... Szóval ha van veszélyt jelző tábla, ha nincs tábla, honnan jött a vad, stb... Melyik fél részéről van rendellenesség, veszélyes üzemek, stb.
Pár oldalt tudna írni róla biztosan - anélkül, hogy nagyon félrebeszélne... Tudom, nekem van egy kb 1-2 oldalas tömör, az adott balesetre szóló előzetes jogi állásfoglalásom. Jó lenne, ha a nyilvánosság is tudná mikor mit tegyen, stb... Mert jelenleg a vadásztáraságok nem szívesen (sőt) fizetnek, a rendőr inkább nem akar helyszínelni, stb...
A vad védelméről, a vadgazdálkodásról és a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény 75. §-ának (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a vadászatra jogosult a Ptk.-nak a fokozott veszéllyel járó tevékenységre vonatkozó szabályai szerint köteles megtéríteni a károsultnak a vad által a mezőgazdálkodáson és erdőgazdálkodáson kívül másnak okozott kárt. A vadászatra jogosult tartalmilag majdnem objektív felelősséggel tartozik azon károkért, amelyeket a vad a mezőgazdálkodáson és erdőgazdálkodáson kívüli területen – tehát például a közúton - okoz.
Az az eset azonban, amikor a vad a közúton haladó személygépkocsiban, azaz egy másik veszélyes üzemben okoz kárt, speciális tényállásnak tekinthető.
A Polgári Törvénykönyv szabályai szerint ha a kárt több személy fokozott veszéllyel járó tevékenységgel közösen okozta, egymás közti viszonyukban a felelősség általános szabályait kell alkalmazni (Ptk 339. §), és ha a károkozás egyik félnek sem róható fel, de ha a kár egyikük fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességre vezethető vissza, a kárt ez utóbbi köteles megtéríteni.(Ptk. 346.§ (2) bekezdése)
A fentiek alapján a felelősség megállapítása három lépcsőfokban történik:
-
Felróhatóság vizsgálata
Ha tehát megtörténik egy ilyen jellegű baleset, a felelősség általános szabályait kell alkalmazni, azaz először azt kell vizsgálni mind a vadászatra jogosult, mind a gépkocsi vezetője szempontjából, hogy megszegett-e valamilyen rá vonatkozó szabályt (a KRESZ szabályait, illetve a vadászatról szókló törvényt).
A bírói gyakorlat a vadászatra jogosult felróható magatartásának minősíti, ha a vad gépjárművel történő ütközése közvetlenül
-
a vadászat miatt következik be, vagy
-
ha a jogosult a közút száz méteres körzetébe mesterségesen telepített vadetetővel, sózóval, szóróval, itatóval, dagonyával vagy művelt vadfölddel a vadat odaszoktatta.
A kármegelőzés elmulasztása miatt is megállapítható a felróhatóság. A vadászatról szóló törvény alapján a vadászatra jogosult a károk megelőzése érdekében köteles:
-
amennyiben a vad életmódja ezt indokolja, annak elriasztásáról gondoskodni;
-
a károkozás közvetlen veszélye esetén az érintett föld használóját értesíteni;
-
a vadászati jog gyakorlását úgy megszervezni, hogy az a föld használatával összefüggő gazdasági tevékenységgel összhangban legyen;
-
szükség esetén vadkárelhárító vadászatokat tartani.
A vadásztársaság felelőssége tehát a fent felsorolt esetekben állhat fenn, amennyiben a vad gépjárművel ütközik.
A gépkocsivezető szempontjából felróható magatartásnak minősül, ha pl. a gépjárművezető nem elég körültekintően vezette a járművet, vagy gyorsan hajtott annak ellenére, hogy a vaddal való ütközésnek a szóban forgó útszakaszon állandó a veszélye, erre felhívó jelzőtábla ki van helyezve. A jármű vezetőjének tehát elsősorban a közút jellegéből, az út tényleges forgalmából kell megítélnie azt, hogy reálisan milyen akadállyal kell számolnia.
-
Felróhatóság hiányában (tehát ha egyik oldalon sem áll fenn szabályszegés) a fokokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességre visszavezethető ok vizsgálata
Ha egyik fél sem szegte meg a rá vonatkozó, az előző pontban ismertetett szabályokat, a következő lépcsőfok annak vizsgálata, hogy a kár a vadászatra jogosult vagy gépjármű vezető fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességre visszavezethető-e.
Ebben a körben sajátos bírói gyakorlat alakult ki. A Legfelsőbb Bíróság (BH. 2000. 401. számú eseti döntésében) olyan iránymutatást adott, miszerint önmagában a vad közúton való megjelenése nem értékelhető a vadásztársaság fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességként.
Vannak azonban olyan esetek, amikor a vad közúton való megjelenése olyan különleges módon történik, hogy az kellő alapul szolgál a vadászatra jogosult működési körén belül felmerült rendellenességnek a megállapításához.
A Legfelsőbb Bíróság egyik eseti döntése (BH. 2003. 237.) szerint XY gépjárművezető 1998. szeptember 22. napján személygépkocsival közlekedett a perbeli főúton, amelynek során váratlanul a gépjármű hátuljának ugrott egy szarvas. Az ügyben lefolytatott bizonyítási eljárás adatai szerint a káresemény szeptember 22-én, szarvasbőgés idején történt, amikor az állat magatartása lényegesen megváltozik. Ez abban jelölhető meg, hogy a veszélyforrásokra - a személygépkocsira is - a szokásostól eltérően reagál. Így fordulhatott elő, hogy a szarvas a gépkocsi jobb hátsó részének ugrott, azaz akkor lépett az úttestre, amikor előtte a gépkocsi már elhaladt. Ez az általánostól eltérő, hirtelen és váratlan reakciónak minősül, amely az adott esetben kimeríti a rendellenesség fogalmát. Eben az esetben a vadászatra jogosult felelősségét megállapították.
Eltérő a bírói gyakorlat a gyorsforgalmi utak és az autópályák vonatkozásában (BH.2005.212.), amelyek a közutaktól annyiban különböznek, hogy ott a KRESZ tiltó rendelkezése folytán gyalogos, illetve lassú jármű feltűnésével nem kell számolni, a közlekedő járművek sebessége az egyéb közutakhoz viszonyítva lényegesen magasabb. Az ilyen utakon a gépjárművezetőknek nem kell számolniuk semmilyen a közlekedést akadályozó körülménnyel, a vadak megjelenésével sem. Ez ugyanis oly mértékben lassítaná le a közlekedést, mely az autópályák és gyorsforgalmi utak létét és értelmét kérdőjelezné meg.
Az nem vitás, hogy az utak is a természet részei és a vadak természetes környezetükben szabadon élnek és mozognak. Az autópályák és gyorsforgalmi utak rendeltetésszerű működésének biztosításához is ugyanolyan társadalmi érdek fűződik, mint a természet védelméhez. E két érdek összhangjának megteremtése érdekében létesítenek az autópályák mellett vadvédő kerítéseket és több helyen a vadak átjutását biztosító átjárókat is.
Megállapítható a bírói gyakorlat alapján, hogy a nagyobb sebesség folytán (természetesen kivéve a kellő körültekintés elmulasztását vagy a relatív gyorshajtást, illetőleg a felróhatóság egyéb lehetséges eseteit) gyakran objektíve elkerülhetetlenné válik a gépjármű elé ugró vaddal való ütközés. Ebben az esetben a vadnak a gyorsforgalmi utakon való hirtelen felbukkanása a vadászatra jogosult fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességnek minősül, így a kár megtérítésére a vadászatra jogosult köteles.
-
Ha a fokozott veszéllyel járó tevékenység körében bekövetkezett rendellenesség egyik félnél sem állapítható meg, kárát - felróhatóság hiányában - mindegyik fél maga viseli. (Ptk. 346.§ (3) bekezdése)
A fenti rendelkezés értelmében tehát ha sem szabályszegés (lásd 1. pontban megjelölt esetek), sem rendellenesség (lásd 2. pontban megjelölt esetek) nem áll fenn, mindenki viseli a saját kárát: a gépjármű tulajdonosa a gépjárműben esett kárt, a vadásztársaság pedig a vad elhullásából eredő kárt.
Dr. Lak Edit ügyvéd |
Csak még így a végére, szemléltetésképpen... (a szerk.)
GOD 2007.11.23. 13:02:56
GOD 2007.11.23. 13:16:48
Vagy: Lelövöm/leszúrom az állatot, elvitetem egy étterembe, és az így szerzett pénzből megcsináltatom a kocsit.
Mivel ezek a balesetek általában éjjel történnek, még arra is van időm, h a fenti műveletekhez segítséget hívjak.
Mellesleg amikor ötvennel sem megyek, és nekemugrik egy szarvasbika, akkor marha kíváncsi vagyok, hogy miért én vagyok a hibás?
Ki az a tapló állat, aki megalkot egy ilyen jogi szabályozást, és elvárja, h ezt a relatív gyorshajtást megegyem, akkor is, ha lépésben haladok?
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 13:32:53
TH 2007.11.23. 13:41:35
Ahogy én értettem, ha 50-el mész, akkor "Ha a fokozott veszéllyel járó tevékenység körében bekövetkezett rendellenesség egyik félnél sem állapítható meg, kárát - felróhatóság hiányában - mindegyik fél maga viseli."
Legalábbis, ahogy én értettem. Az meg nyilván nem elvárható, hogy a szarvas fizessen. :)
Egyébként nekem pont nemrég volt az első ilyen közeli élményem őzekkel kapcsolatban: hajszál híja volt, hogy valamelyiket elüssem, de végül mindannyian megúsztuk.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 14:02:07
Pár hónapja a szomszédom vágott haza egy szarvast a 2 hónapos Civic -el. Csúnya látvány!
A karosszéria nem is érdekes, de a sok vér, meg szőr, meg egyebek... mindenhol!
Most jut eszembe, hogy az elmúlt hónapokban sok ismerősöm törte szarrá az autóját.
TH 2007.11.23. 14:25:25
Csak kurva sok a meló, és a posztok sem voltak annyira érdekesek, így inkább csak olvasgattam...
Jani 2007.11.23. 14:34:10
GOD 2007.11.23. 14:34:35
Én meg aszittem a cégtől kaptál Hawaii nyaralást :O)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.23. 14:38:45
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 14:44:39
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.23. 14:53:22
swiftes: Hát amennyi adót kell fizetni, már Dubai 2.0-nak kéne itt lenni. De inkább ne kezdjünk el politizálni, mert kénytelen leszek kimoderálni amit írok. :)
ON
GOD 2007.11.23. 14:58:50
A moderálás akkor poén, ha állandóan ugyanazt a kommentet moderálod egy másik moddal együtt, és ezt még chaten kommentáljátok is:
"Moderáltam a moderálásod moderálásának moderált változatát, amiben moderáltad a..." :))))))))))))))))
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 15:00:59
Áprilisban megyek Dubaiba, majd összehasonlítom vele magunkat... Hátha már jobbak vagyunk! :)
ON
GOD 2007.11.23. 15:03:10
Megyek horgászi! Nem jössz??? :O)
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 15:06:46
TH 2007.11.23. 15:14:17
Hmm...jó ötlet, majd felvetem a főnökömnek! :D
SilentSound · autozz.blog.hu 2007.11.23. 14:38:45
Nem kritikának szántam, nyugi! :)
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 15:00:59
Na tessék, én nem megyek Hawaiira, de te mész Dubaiba...GOD, te hol fogsz horgászni? A Bahamákon? :)
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.23. 15:17:44
Ja és szerintem a szarvas a hibás! :)
Noon 2007.11.23. 15:35:16
Én is megyek,habár Poroszlóról nem érkeznek kedvező hírek :(
Néhány évvel ezelőtt bátyám az M3-on belerohant egy kondába.Öt vaddisznó maradt a helyszínen és egy totálkáros Avant.Bátyám karcolás nélkül megúszta,de a disznók...Rémfilmben sem látni olyat.Májak,tüdők az utastérben,blokkra feltekeredett belek,vér,sz@r,csülkök,csontok és koponyák szerteszét.
Egyébként tévéműsor is volt belőle,mivel az autópálya két vadásztársaságot választ el és egyikük sem ismerte el sajátjának a desznyókat.Állítólag Szlovákiából átszökött vadak voltak.A műsorban Kovács Kázmér azzal zárta rövidre a vitát,hogy fizetős autópályán semmi keresnivalója vadaknak,ha mégis bebóklásznak,az az érintett oldalt bérlő vadásztársaság hibája.Ha jól emlékszem...
Mindenesetre valahogy,valakik rendezték a kárt.
Az adásban bátyám csak ennyit fűzött hozzá: ez bosszú volt,Zrínyi Miklósért :) Üdv.
Kata 2007.11.23. 15:52:37
X 2007.11.23. 17:27:16
Remélem, hogy hasznára lesz még valakinek a leírás. (vagy meg sem próbálja a kárát kifizettetni, vagy éppen ezért próbálja meg...)
Viszont rendőrséget hívni kell, ha baleset volt - intézkedjenek, mert csak fényképekkel stb nagyon nehéz lesz bizonyítani bármit is.
Noon 2007.11.23. 19:26:15
Meg Szent Imre hercegért...
Igaz ! Pusztán azért lett Zrínyinek ajánlva a vendetta,mivel van egy közös "személyes ügyük".
:) Üdv.
kalasnyikov fan 2007.11.23. 20:37:14
Kata 2007.11.23. 20:37:52
előre Szent Imre hercegért, és Zrínyi Miklósért! Úgyis szeretem a vaddisznópörköltet kenyérgombóccal. :D Szegény cocák, azért nagyon sajnálom. De gondolom, azért a tesódért nagyobb kár lett volna. Mindenesetre megnyugtató, hogy az M7-es dél-Balcsi szakaszát kőkeményen lepicilyukúkerítésezték végig. Gondolom, nagy lyuk, nagy coca, kis lyuk, kis coca / egerentyű, sünemények és hasonló jószágok kóborlásának megakadályozására.
ojio 2007.11.23. 21:59:11
Néhány éve Barcs felé mentünk, amikor úgy éjféltájt ugrott ki az útra elénk egy őz/szarvas/antilop/zerge/muflon. Kb. 100-zal mehettünk, én hirtelen balra-jobbra kormányzással kikerültem, de azért jól belefejelt a hátsó ajtóba. Érdekes módon csak a hangja volt nagy, nyomot nem hagyott... Csak utána 70-80-nal poroszkáltunk jó ideig, gyorsabban nem mertem menni.
pammy 2007.11.23. 22:28:20
más kérdés, hogy senki nem tartja be, de ha ott valakit szivatni akarnak a rendőrök akkor könnyű dolguk van... autópálya meg sehol
GOD 2007.11.23. 22:32:50
Mer' ott tehínpálya kell vazzeg!
Noon 2007.11.23. 23:53:39
Úgyis szeretem a vaddisznópörköltet kenyérgombóccal. :D
Hajjaj,de jó is az :)Hidd el,én is sajnáltam - micsoda pazarlás,pocsékba ment mind.
ojio 2007.11.23. 21:59:11
éjféltájt ugrott ki az útra elénk egy őz/szarvas/antilop/zerge/muflon.
Őzbak/őzsuta kicsike,szarvasbika/szarvastehén nagy,mint egy ló.Antilop,zerge,muflon nálunkfele igen ritka - sajnos.(Jójó,tisztában vagyok a poénnal).
Bocsi,nem az észt osztom :):):) Arra utalok,hogy őz és szarvas között többszáz kilónyi különbség van.Nem mindegy,hogy melyikük,mekkora tehetetlenséggel döf bele a szélvédőbe/hűtőrácsba.Valahol láttam egy olyan felvételt,melyen egy fácán csapódott a szélvédőbe.Vágott egy ökölnyi lyukat az üvegen és béllel kifelé loccsant szét a hátsó szélvédőn (belülről,persze).A kabin,mint egy túszdráma...Ha arcon kapja a vezetőt/utasát,a fejüket levitte volna.
Mégegyszer elnézést az szőrszálhasogatásért :) Üdv.
vadasz 2007.11.24. 08:12:08
Akkor én is egy picit szőrszálhasogató lennék, de tényleg.... csak egy picit.
"Antilop, zerge, muflon nálunkfele igen ritka",no a két előbbivel semmi bajom, de a muflon bizony mindennek nevezhető, de ritkának semmiképp.
Ha majd egyszer télvíz idején elmész kirándulni,mondjuk az Északi-khg. valamely tagjábaés talán szerencséd is lesz,megdöbbenéssel fogod tapasztalni, hogy bizony nem ritkán 40-50fős nyájakba vannak verődve ésrágnak tarra mindent!, ami az útjukba kerül.
A másik hogy az őz és a szarvas között többszázkilónyi diffi van....khm...nem, nincs, többszáz kiló semmi esetre sem.
Egy kifejlett őzbakot alapul véve cirka 40 kg lehet (plusz-mínusz 10 kg), egy szarvasbika pedig mondjuk 200kg (természetesen itt is van valamennyi eltérés lefelé-felfelé).
Bár ha beszáll a szélvédőn, akkor ő is porrá zúz mindent! :)
Bianco 2007.11.24. 10:05:23
Azon gondolkodtam utána, hogy vajon tudatos volt-e a részükről, hogy nem jöttek ki elém? Lehet, hogy az évtizedek során valahogy beléjük rögzült, hogy nem szabad átmenni? Darwini evolúció? :)
Kollegám meg pár éve egy kutyát ütött el az M1-es elején, az outletnél. Hiába kis állat, a kocsi elejének annyi lett.
A tanulság, hogy marhára vigyázni kell főúton és még autópályán is! Meg őzre, szarvasra, muflonra is. :P
Brigi "B. A." főnöke 2007.11.24. 10:23:28
picicim.com/?11958960551
picicim.com/?11958960552
picicim.com/?11958960553
Noon 2007.11.24. 11:00:18
Off.
Teljesen igazad van ! (Őz 15-25 kg,de mértek már 30 kg-os egyedet is.Gímszarvas bika 200-250 kg,a tehén kb. a fele.A muflon jelentősebb hazai előfordulása a Mátra,a Budai-hegység,a Börzsöny,a Bükk,a Zempléni hegység,a Pilis és a Vértes.Jelenlegi állomány kb. 10.000 szabadon élő és 2.000 zárttéri egyed.Kos kb. 35,anyajuh 25 kg.)
Utánanéztem :) Tehát mindenképpen a te adataid helyesek.Tegnap este "bánatos" voltam,mivel nem jött össze a hétvégi horgászat.Üdv és bocs az offért.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.24. 11:03:05
Egy barátom meg múltkor szexelő macskákat csapott el, szegényeknek legalább szép volt az utolsó emlékük. :)
kalasnyikov fan 2007.11.24. 21:25:43
A Lyukastorkú Rézfaszú Bagó 2007.11.24. 22:36:27
vadasz 2007.11.25. 07:45:07
Az, hogy az utakon gyakran találkozni ott álldogáló állatokkal vagy legalábbis az út közvetlen közelében vannak, roppant egyszerű magyarázata van: a tavaszi, nyári és kora őszi időszakokban - hangsúlyozom, hogy főleg (és ugye főleg este, éjjel) - az út, ill. az aszfalt által kibocsátott hőt részesítik előnyben. Ők is jobban szeretnek a melegebb helyeken lenni, pihenni. Csakhát ennek gyakran az autós is és a vad is megissza a levét.
Télen pedig - mivel kevesebb táplálékot találnak, ezáltal ásványi anyagokat és ásványi sót is nehezen találnak - az út síkossága ellen használt útszóró anyagot keresik fel, belőle némileg tudják fedezni a szükségleteiket.
Szóval minden időszaknak megvan a miértje.:)
mxplanet 2007.11.25. 13:15:13
rognork 2007.11.25. 20:23:38
ojio 2007.11.26. 00:27:13
Tehát tompa szarvú őzszerű valami lefejelte az autót.
(Ennyire aztán nem érdekes a történet, legfeljebb nekem.)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.11.26. 08:25:33
rognork 2007.11.26. 12:09:08
Kata 2007.11.26. 12:59:33
Nekem is volt még tojáshéjas seggű koromban két fő veréb áldozatom, azóta is rémálmaim vannak és totemáldozatokat hozok lelkük nyugalmáért... (Szegénykék elszámították a felrepülés időpontját, és egyszer koppantak, meg egyszer reccsentek... az életben nem felejtem el azt a hangot...)
vadasz 2007.11.26. 14:02:09
Lehhet abban is igazság Kata, amit írtál, de a legkézenfekvőbb dolog: ha sötétben mész autóval és kedves autóstársunk nem kapcsolja le a refit, bizony elvakít Téged is.
Ha éjjel felébredsz és hirtelen feloltod a lámpát, akkor sem látsz jó pár pillanatig semmit.
A kettőt összevetve sötét közegben, hirtelen vakító fénybe kerül a jószág, megdermed, hiszen azt sem tudja, hol van.
Kata 2007.11.26. 14:32:55
nálad az igazság.
Radical Massza 2007.11.27. 16:56:45
A vadak egyébként valóban leblokkolnak a fénytől, úton úgy áll a szarvas, mint akit megbabonáznak. Ilyenkor a legjobb lámpa helyzetjelzőre és duda, akkor megugrik.
Nappal meg legyen az embernek szeme.
egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.27. 18:27:34
Az ilyesmi elég hirtelen szokott történni...
GOD 2007.11.28. 04:48:28
Egy vadveszélyes környéken a fék taposásán kívül a lámpa lekapcsolása tényleg segíthet sértetlenül kikerülni a szituból! Ha az állat menekül előled, akkor nem kell gondolkoznod, h megáll-e időben az autód.
TH 2007.11.28. 08:30:37
Swiftes itt arra gondolt sztem, hogy AMIKOR kiugrik eléd az őz, akkor már nincs idő lámpát kapcsolgatni. Legalábbis amikor a múltkor kiugrottak elém, akkor nekem nem volt. A bokrok közül bukkant elő az első, és habozás nélkül átszaladt, majd ugyanígy csinált a többi is...Örültem, hogy nem ütöttem el egyet sem, nemhogy lámpát kapcsolgassak.
EBEUSS (törölt) 2007.11.28. 09:54:24
Nyilván soféle módon lehet terelgetni a vadat, akár lámpakapcsolgatással, de a vadbalesetes szitukat nem így képzelem el, bár nem vagyok kompetens a témában, mert soha nem ugrott elém semmilyen állat... tudom mázlista vagyok, és van is benne valami!
Radical Massza 2007.11.28. 11:55:01
Ha meg egy őz ugrik, általában követi a többi, ugyanígy a vaddisznók is, a nagyobb testűek inkább csak bambán állnak vagy kószálnak előtted.
Dunántúlon van pár olyan út, ahol rendszeresen mászkálnak át az állatok, gondolom a csapásuk közepére építették az utat, ott remeg a lábam a gázon és kinézem a szemem esténként.
Ja, meg nem is megyek ezerrel, de ez mondjuk alap.
andreasue 2007.12.10. 13:21:24
Magáé az autó?
Igen.
Egyedül volt benne?
Igen.
Sérülése van?
Nincs.
Tudunk valamiben segíteni?
Nem.
Viszlát!
A fácán, ebben az esetben vajon vadnak minősül? Egy párszáz méterre lévő vadvendéglő tulajdona lehetett.
Ok, el kellettt volna ütnöm. De most milyen fasza karmám van! :D
TH 2007.12.10. 13:54:35
Kicsit betömöríthetted a sztorit winzippel, mert így nem világos a fékezés és a megpördülés közti összefüggés...;))
veczkó 2011.05.25. 13:39:50