Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Havas úton vezetni

2008.01.02. 16:57 :: SilentSound

Már karácsony előtt kaptunk egy kis ízelítőt, de igazi havazásnak nevezhető havazás (szóismétlés csak a nyelvhelyesség-kritizátorok kedvéért) csak most jött, legalábbis piciny országunk mocskos és nagy szívében. Nem mindenki szeret annyira ilyen körülmények közt vezetni, mint én, ezért eszembe jutott, hogy lehet, hogy adna egy kis biztonságérzetet és önbizalmat egy alapvető elméleti vezetési tréning, amit utána a jó csúszós mellékutcákban lehet gyakorolgatni (árokmentes utcák környékén lakók előnyben). De hogy nehogy már felelősséget kelljen vállalunk azért, ha valaki milliós kárt csinál másodpercek alatt, ezért szétnéztünk az interneten, hisz rajtunk kívül is köztudomásúlag sokan szeretnek okoskodni. Ez lett belőle:
Szakemberek azt is javasolják, hogy télvíz idején mindig legyen a csomagtartóban természetes háncsanyagból készült lábtörlő. Sokan, főleg hosszú utak előtt cipőt cserélnek, ehhez pedig jól jön a lábtörlő, de a nagy hóban szintén hasznát vehetjük ezeknek a kerekek alá helyezhető kellékeknek. A téli közlekedés során a legkockázatosabbnak mindenképp a fékezés számít, még szerencse, hogy a fékberendezés gyártók egyre inkább komplex menetdinamikai szabályozó rendszernek tekintik. A korszerű fék magába foglalja a legújabb generációs ABS-t, a kipörgésgátlót (ASR-t), az elektronikus differenciálzár funkciót és az elektronikus stabilitásmegőrző programot (más néven kitörésgátlót, ESP-t). Segítségével minden menethelyzetben ellenőrzés alatt tarható az autó. A legújabb generációs elektronikus stabilitásprogram egyébként már nem csak a futóműre és a fékre képes hatni, hanem beavatkozik a motor működésébe is: ha megcsúszna a gépkocsi a központi elektronika azonnal képes a fékrendszerrel, illetve gázelvétellel stabilizálni.

Ennek ellenére tisztában kell lennünk azzal, hogy elsőkerék-hajtású autóval, havas úton haladva, kanyarodáskor gyakran elegendő gyors gázelvétellel és apró kormánykorrekcióval a kijelölt íven tartani járművünket, ha túlkormányozottá válna. Az alulkormányozottságon értelemszerűen szintén gázelvétellel és/vagy enyhe fékezéssel segíthetünk. A hátsókerék-hajtású gépkocsikkal más a tennivaló: túlkormányozottságnál gyors ellenkormányzás és lassú gázelvétel a feladat, az alulkormányozottságon gázadással segíthetünk havas úton. Nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy kétévente feltétlenül ki kell cserélni a fékfolyadékot. Az olaj ugyanis ez alatt annyi vizet képes magába szívni a levegő páratartalmából, ami miatt a fékfolyadék forráspontja 250-270 fokról 160 fok alá csökken. Ilyenkor pedig egy-két erőteljesebb fékezés után fennáll a gőzbuborék-képződés veszélye, nem jön létre a kívánt fékhatás, és biztonságos távolságon belül nem lehet az autót megállítani. Télen az egyéb folyadékok, a hűtővíz és az ablakmosó állapotára, fagytűrő-képességére is figyeljünk! Bár az autóiparban általánosan elterjedt a hidraulikus, kétkörös diagonális fékkör-felosztású, szervo-rásegítéses fék, kiegészítve elektronikus segédeszközökkel, ám már ma is léteznek ennél sokkal nagyobb tudású fékek. Az elektromechanikus, elektrohidraulikus fékrendszerek tudásszintje összemérhetetlenül jobb, mint a hagyományos szervófékeké. Ma már akadnak olyan korszerű fékek, amelyek ha azt érzékelik, hogy nedves, latyakos a féktárcsa, apró fékezésekkel ( a vezető tudta nélkül) letisztítják a szennyeződést róla, vészhelyzetben pedig úgymond „felfektetik” a fékbetétet a féktárcsára, a majdnem érintkező felületekkel ugyanis többszörösére növelhető a fék hatékonysága, gyorsasága.

Minél modernebb egy autó, jellemzően annál kisebb pedálerőt alkalmaznak, a pánikfék (fékasszisztens) működése is azon alapszik, hogy milyen intenzitással nyomjuk a féket, hiszen elektronikus érzékelőivel a fékerő kialakulásának idejéből következtet arra, hogy vészhelyzet van-e. A vezetőknek ezért is kell változtatnia a fékezési szokásain azokban az autókban, amelyekben érzékeny és „tanulékony” fékasszisztens található. Eközben arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy még mindig nagy piaca van Magyarországon a használt, importált futózott gumiknak. Ezeknek azonban az a legnagyobb baja, hogy az ilyen gumi gyakran túl öreg, és a hóban sokszor használhatatlan, sőt egyenesen veszélyes. Az autósok zöme vészhelyzetben nem kellő határozottsággal fékez. A kerekek blokkolása kizárt, mivel az ABS továbbra is automatikusan a csúszáspont körül tartja a fékerőt, és így az autó kormányozható marad. Száraz és vizes úton, de nem hóban! Éppen ezért szem előtt kell tartanunk, hogy télen gyakran veszélyforrás is lehet a – szerencsére kikapcsolható – ABS: ha ugyanis nem iktatnánk ki hóban a védelmi rendszert, a folyamatosan csúszást érzékelő berendezés képtelen volna kontrolálni a kerekeket, s nem engedné kialakulni a blokkolást okozó fékerőt- pedig a blokkoló kerekek alatt összegyűlt hó kifejezetten javítja a gépkocsi fékezhetőségét, és ezzel életet menthet.
(forrás és bővebb fejtegetés: baja.hu)
Gyakorlásra pedig valami ilyesmi helyet a legérdemesebb keresni... :)

56 komment

Címkék: video közlekedés autó veszélyes jég csúszós

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzaZo 2008.01.02. 18:28:01

Szerintem az ABS-t a legtöbb autóban nem lehet kikapcsolni. És bár lehet, h a kerekek előtt felgyülemlett hó lassítja az autót, de a legtöbb helyen a hó már előttünk le van "taposva" sőt egyenesen jég van, és ott ABS nélkül már érhetnek meglepetések (tapasztalat). A hóban pedig eleve csak lassan lehet haladni (néhány érdekes embert kivéve...)-

Charlie Drop 2008.01.02. 18:56:52

Najah, Quattrot mindenkinek :D
Mint a videjon :D

dwdHU 2008.01.02. 18:59:03

megallni tilos tabla utan buntetett a centrumos fasz. tudna vki segiteni megtalalni az ide vonatkozo reszeket, ami leirja, hogy marpedig ott o nem buntethet csak kozteres?

valaminő 2008.01.02. 18:59:15

Sokat olvaslak titeket, de kérlek, időnként olyanoknak is adjatok tanácsot, konkrétan most, a havas úton vezetniben, akiknek a kocsijában nincsenek csoda segítőmasinák. Az én Nissanomban nincsen ABS senem, ennek ellenére elvagyok a havas úton is. Csak ott az a zabszem is, hogy hátha valami beüt, és akkor mi van.

Maci@Work · http://hungaricum.blog.hu 2008.01.02. 19:12:29

Nemazert, nekem Mondeom van, es se az ABS, se az ESP nem kapcsolhato ki. Csuszna is a masfel tonna, ha nem motorfekeznek...

XO 2008.01.02. 19:16:29

A sok okosság semmit sem ér egyjó téli gumi nélkül!
Sokáig én is nyárival nyomtam télen is, de most van egy garnitúra télim
Határozottan érződik a különbség!
A legfontosabb tanács, a téligumi télen!
Sok milliós autón látok nyári gumit....

toxx 2008.01.02. 19:30:42

Milyen Mondeo az, amiben nem kapcsolható ki az ESP? Nekem is az van (2002-es), és azon ki lehet kapcsolni, épp egy gombnyomással.

Jeff 2008.01.02. 19:56:57

Ezen a blogon rengeteg hülyeséget olvastam már, de ez a kikapcsolható ABS viszi a pálmát :) És persze kapcsoljuk ki ha hóban autózunk, aztán ha elhagyjuk a havas utat, akkor kapcsoljuk vissza? Vagy esetleg kapcsoljuk ki egész télre? Az nagyon jó lesz, akkor a fékezéskor megcsúszó autó biztosan kormányozhatatlan lesz :)

macati 2008.01.02. 20:36:45

Illetve nem kéne sajnálni 2 téli gumi árát egy ilyen tréningre: www.tanpalya.hu/index2.html

Lesből támadó ruhaszárítókötél 2008.01.02. 20:40:31

Az ABS nem azért van, hogy rövidítse a fékutat!

Az ABS azért van, mert blokkolt kerékkel az aútó csúszik tovább abba az irányba, ahol épp blokkolt a kerék, viszont a gördülő kerék kormányozható, ergo, az autó satufék mellett is irányítható marad. Betonfal előtt nem segít, de egy másik autót ki lehet kerülni.

A letaposott, jéggé vált havon viszont ez sem segít. TEssék csak gyorsan néhány erőteljes kormánymozdulatot tenni. Eszeveszett rángatás mellett is nagyjából egyenesben marad a kocsi.

Télen tehát csak lassan, ésszel.

A kötél.

Vladimir Harkonnen 2008.01.02. 20:43:54

Kormány alatt burkolat le, biztosíték megkeres, kivesz, ABS lámpa világít a műszerfalon, OK! Biztosítási kötvény, sárga-kék nyomtatvány a keztyűtartóba, oszt nyomás!
Bazdmeg! Hülye vagy?

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.01.02. 21:00:28

Ez a felgyülemlett havas dolog szerintem is hülyeség, oké, hogy jogos, hogy ha épp hóban mész, akkor jobb ABS nélkül, de ha már latyakban, vagy jégen, akkor vele jobb. Ha meg valaki kétméterenként kapcsolgatja, az előbb fordul árokba mindenki másnál. :)

X 2008.01.02. 21:02:37

ABS azért nem kapcsolható mert az emberek többsége nem képes arra, hogy vészhelyzetben a féket visszábbvegye és úgy kormányozzon.
Profi/tapasztalt vezetőknek bizonyos helyzetekben jobb kikapcsolni, de KÖZÚTON ÁLTALÁBAN nem szabad. És a váratlan helyzeteket nem tudjuk előre, hogy milyenek lesznek, márpedig legtöbbször szükség van az ABS-re.
Na ezért is nem lehet kikapcsolni és tőlünk nyugatabbra ezért sem fizet semmilyen biztosítás sem, ha ABS, ESP, stb ki van kapcsolva és úgy történik a baleset.

A másik: még jégen is kormányozható az autó ABS mellett, ugyanis a régi nem ABS-es trükk ott is működik: visszább kell venni addig a fékerőt, amig irányítani kell. Ennyi. Nem nagy tudomány, csak éppen a többség nyomja a padlóféket és néz, maximum sikít, mert érzik, hogy baj lesz.

a fékasszisztens pedig azért van, mert a többség nem képes teljes erőből fékezni, biztos derogál nekik... (a hülyék köztünk élnek...) Namost ez NEM az intenzitást figyeli, hanem a HIRTELENSÉGET, EZÉRT még ha nem is erősen, de hirtelen nyomják meg a féket, vészfékez a pedál felengedéséig. Így lehet mondjuk 60%-os pedálerővel vészfékezni... Ez a lényege.

Többet nem írok, de ez a cikk (baja.hu érdeme) elég gagyi...

hamisnero 2008.01.02. 21:06:22

szia valaminő!
Alapvetés, a csodakütyük csak a bajban segítenek, ergó, kerüld a bajt. Ez igaz a csódakütyüvel rendelkezőkre is, de ők azt hiszik, őket nem érinti a fizika. Téveszme, ezért az óvatos, képzett csodakütyü nélküli ember tovább él, mint a csodakütyüs, ámde meggondolatlan ember (ennél árnyaltabb a kép persze, de a lényeg - ne félj).
1. uralnod kell a kocsit. A kamikázékat kivédeni nem tudod, de kerüld el, hogy Te az legyél.
2. ne fékezz hirtelen. Ha már ez megtörtént, és rossz felé megy az autó, fék vissza, kormány.
3. kormányt nem rángatunk. pláne nem gázadáskor, fékezéskor és váltáskor.
4. jégen ne indulj el, de ha igen, akkor előbbiek mellett a váltásnál se kapkodj a kuplunggal.
5. nézz, és láss. Világíts és minden ablakod legyen (amennyire lehet) tiszta, a tükrök legyenek beállítva.
6. Ne parázz, tudatosan vezess.
7. Ne legyen kissebségi érzésed, vésd az eszedbe, az utakon olyan emberek is közlekednek, akiket a bíróság a még a gyerekneveléstől eltiltott - de ezért vezethetnek. Ne vetélkedj velük, ha nagyon szar az út, gondolj arra, Téged várnak otthon - őket nem.
8. Indolokolatlanul azért ne tartsd fenn a forgalmat. Enyhe fékkel, kis kormánymozgatásal próbáld ki az utat, mindig figyeld az állapotát, és menj.
9. A fenekeddel vezess, az út meg a kocsi mindig szól, ha baj van. Ha egy tempó, vagy kanyarív bizonságos, a következőnél már nem kell idegeskedni (de figyeld az utat, mert csalóka lehet)
10. Ha rossz az út, egy pillanatra se hagyj ki. Nem kell vizet facsarni a kormányból, de figyelj. Nagyon.
11. Téli gumi, fékfolyadék állapota, meleg ruha (ha kell, ki tudj szállni), teli tank (ha elakadsz, tudj fűteni), valami a kerék alá (ha beásnád magad), dugig ablakmosófolyadék, mobil, jó aksi, lapát, stb. Pláne ha elhagyott helyre mégy, úgy tedd, mint egy túlélő túrán tennéd. Azért még az autópályában se bízz, azon is lehet órákig szobrozni mínusz ezerben.
11. ...és gyakorolj téli uton, hogy tudd, mikor mi történik az autóddal. Biztonságos körülmények között kóstolgasd a szekeredet, egy picit mindig azon a határon felül, amit Te szived szerint biztosnak ítélsz.
És ez után kezd az első ponttól. Ja és, zabszem ki, élvezd, én most tekertem le egy jó adag utat, és nagyon szép volt, imádom a telet. Csók, jó utat, bocs a tegezésért.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.01.02. 21:10:32

X: Itt úgyis ki vannak egészítve mindig minden, ez a szép a blogokban. ;)

petya a barátságos :) 2008.01.02. 21:15:51

Klassz ez a cikk, csak egyről nincs benne szó: hogy hogy kell télen vezetni.

bapszy 2008.01.02. 21:20:23

Nekünk egy 19 éves Ladánk van, se szervó semmi modern kütyü. Apám mégis nagyon jól elboldogul télen is. Pedig téligumi sincs rajta, mert nem telik rá. Jégen amugy az se ér többet mint a nyári. Hóban még talán, de ha olyan az út a hólánc is jól jöhet. Szerintem egyszerűen oda kell figyelni és az útviszonyoknak megfelelően kell vezetni.

petya a barátságos :) 2008.01.02. 21:22:38

A korai és kezdetleges ABD-eknél valóban volt olyan probléma, hogy mivel mindenképpen igyekeztek kiküszöbölni a csúszást, havas úton, murcás úton rosszabb fékutat produkáltak, mint egy amatőr padlófékkel. De már jópár évvel ezelőtt kiküszöbölték ezt a problémát. Hóban is ember legyen a talpán, aki jobban csinálja, mint az ABS (versenyzők szoktak tudni ilyet).

petya a barátságos :) 2008.01.02. 21:24:43

bapszy,

jégen is többet ér a téli gumi. Meg hóban is, meg hidegben száraz úton is.
Egyébként igazad van.

bapszy 2008.01.02. 21:34:26

Meglátásom szerint ami igazán jól jöhet ilyen havas időben az az összkerékhajtás. Az első vagy hátsókerék hajtású autókkal nehezebb hóban közlekedni. Karácsonykor pécsi lévén felmentünk a Mecsekre kirándulni. Nagyon sok hó van arrafele, térdig ér de néhol még több van. Egy elsőkerék hajtású Suzukit 4en toltak be egy parkolóhelyre, majd pár perc múlva érkezett egy összkerékhajtású talán Volkswagen és meg se kottyant neki.

X 2008.01.02. 21:37:29

bapszy úgy tűnik nem fogta fel egy múlkori bejegyzésben jól le lett oltva :D

nem baj, majd most hátha meg lesz győzve... de aligha, felőle fakerék is lehetne a Ladán. Azzal is lehetne balesetmentesen közlekedni, biztos. sőt. erre is biztos van példája XD

Rocko- 2008.01.02. 21:40:11

na igen, a Quattro az Quattro. ezért lesz nekem is Q-m, aztán majd nézem a pénisznövelt BMW-seket az árokban. hát ne tudjátok meg hogy vezettek a propelleresek. mint ha hímes tojás lett volna a gáz alatt.
egyébként két ünnep közt kivittem kicsit megcsúsztatni a gépet. jól befostunk, de legalább tudom, h alacsony sebességnél meg tudom fogni a gépet.

Faby 2008.01.02. 21:42:41

Sokan összefoglalták már előttem, de hamár bepötyögtem, elküldöm:

A sok okosság mellett, az elektronika dícsérete ellenére se feledkezzünk meg néhány alap dologról:

Téli gumi (nem csak marketing, tényleg jobb, főleg a lágyabb keverék miatt)

Nagyobb odafigyelés, kissebb sebesség!

Nagyobb (sokkal) követési távolság.

És igen, aki nem elég biztos a dolgában, az gyakoroljon, gyakoroljon, és gyakoroljon!
Akár atodidakta módon, elhagyatott, üres utcákon, lehetőleg ne egyedül; akár valamelyik oktatópályán.

Mostani tapasztalat:

Jöttem haza Budapestről Debrecenbe a 4-es főúton, és eléggé elkeserítő tapasztalatom volt. Nagyon sok autós bepánikol, ha esik egy kis hó, és túlzott óvatossan vezet, de mégis elindul, mert valamiért muszáj. Ezzel nincs is gond, de azzal igen, amikor a sort követő, szintén nem mer haladni, inkább beáll a sorba. Na ez a gond! Mert nem tart nagyobb követési távolságot, és ez igencsak veszélyes! Elég csak egy kicsit megcsúszni és máris 3-4-5 autó csúszik egybe!

Plusz, egy ilyen sort még az se tud megelőzni biztonságosan, aki tud és akar ilyen körülmények között is biztonságosan gyorsabban vezetni (nagyobb gyakorlat, esetleg jobb autó okán).

Úgyhogy, ilyenkor szerintem az egyik legfontosabb a lassabban és nagyobb követési távolságot tartva vezetni.

Ja, és igen, kevés kivételtől eltekintve nem lehet kikapcsolni az ABS-t, a menetstabilizálót is csak ritkán.

sárga swiftes 2008.01.02. 21:43:45

Mikor vettem a suzukit,nyári gumi volt rajta,mostanság cseréltem le télire,mert annyira érezni lehetett rajta,hogy kemény a gumi nem tapad,megcsuszik.Powa téli gumi,tapad és nem keményedik be,tartani lehet vele az utat,én osztom azt hogy nyárival is el lehet vezetni,de nem minden esetben,.És azért ha megnézzük hogy 30-40 ezer forintbol kijön,és 100ezres,vagy millios károkat lehet elkerülni,vagy épp az életedet menti meg.....

X 2008.01.02. 21:58:49

Szerintem lenne tiltakozás, de mindenképp megérné a téli kötelezővé tétele.
Egyébként meg úgyis túl sok az autó, nem? :D

sárga swiftes 2008.01.02. 22:00:43

a BKV bérlet tény,hogy olcsobb mint a 4 téli gumi :):)

valaminő 2008.01.02. 22:27:22

hamisnero, pont ilyesmire gondoltam, nagyon köszönöm. Jólesett, hogy nem lekezelően és az egyes férfiak által előszeretettel használt szakzsargon kerülésével írtál. És megnyugodtam, hogy ezek szerint jól csinálom, a zabszem ellenére is. Tegnap a Zsámbék felé vezető országúton volt igen havas az út, nem mentem gyorsan, egy terepjáró leelőzött, ez nem szokott frusztrálni, mert tényleg egészben szeretek hazaérkezni.
Ami télre kell, minden megvan, csak a kerék alá való valami nincs a csomagtartóban. Egyébként valóban szép a tél, és a vezetés is télen, magamban bízom, csak nem vagyok mindig biztos másokban. :)

X 2008.01.02. 22:36:57

valaminő: csak így tovább ;)

és a lényeg, bármekkora is a gond, kissé vissza kell engedni a féket rövid időre a kormányzáshoz ha blokkolnak a kerekek. Meg erős fékezéskor ha blokkolna a kerék a kuplungot kell használni, hogy ne fulladjon le a motor, mert az még rosszabb >> 2 álló kerék és hiába engeded a féket vissza, első kerekes kocsinál nincs kormányod, sőt, ha véletlen gázadással lehetne menekülni, arról is lekéstél.

öregautós 2008.01.02. 22:42:49

Kevesen fogadják el, hogy vannak szituációk amikor 3. gangban maximum negyvennel szabad menni. A helyzet függvényében persze lehet gyorsabb is a kocsi, pl. egyenes úton. Én jöttem már hóviharban, orkán fújt és mindenki lement kb. húsz kilométer/órára

valaminő 2008.01.02. 22:46:14

X, köszönöm neked is. Tavaly jártam úgy, hogy óvatlanul behajtottam egy mellékútra télen. Nem friss havas volt, hanem letaposott. Az egyenes szakaszokon nem volt semmi gondom, még megállni és elindulni is tudtam, csakhogy a kanyarodás... A megszokott módon kanyarodás előtt lassítás, kettesbe, utána kis gázadás, és akkor 180 fokos fordulat, mindjárt arra állt az eleje, ahonnan jöttem. :) Amikor megéreztem, hogy valami nem stimmel, rögtön szétnéztem, gyalogosok nem voltak, autó is csak nagyon messze, és a másik irányban, úgyhogy a padka felé kormányoztam, így megálltam. Minden baj nélkül. Ha már visszafelé állt az orra, rögtön mentem, ahonnan jöttem, vissza a jég- és hómentes főútra. Az eset óta jobban tartok a téli vezetéstől. :(

y5 2008.01.02. 22:48:42

Én egyszer fenthagytam a téli gumit nyáron és majdnem nekimentem az előttem menőnek egy hirtelen fékezéskor, mert olyan lágy volt a gumi.

RedRiot 2008.01.02. 22:51:33

"Jégen amugy az se ér többet mint a nyári. Hóban még talán, de ha olyan az út a hólánc is jól jöhet."

Szerintem a napokban itt 'pesten tipikusan téligumis idő van. A hólánc azért költői túlzás lenne. Szerintem azt akkor lehet csak használni, ha olyan vastag hó van, hogy nem érintkezne a lánc az aszfalttal.

Óvatosnak kell lenni, mert vhol még tapad az autó, 50 méterrel arrébb meg már csúszik. Erdősebb részen (párásabb levegő, és nincs szárító légmozgás), és felüljárókon, hidakon lehetnek alattomos felfagyások.

Nem autóztam sokat a napokban, de én most kellemesen csalódtam az emberekben. A legtöbben óvatosan vezettek, próbálták kerülni a hirtelen manővereket. Voltak persze túl óvatosak is, de néhány napig legyünk türelmesek velük. Inkább menjen negyvennel, minthogy túlvállalja magát és keresztbeálljon előtted.

Más: barátnőm délután látta, hogy a Mázsa téren vki mókából betondarabokat hagyott az út közepén. Páran átmentek felette, sokak autóját karcolta alulról, lehetett hallani. Hiába, sötétben, latyakban nehéz kiszűrni hogy teherautó sárhányójáról lepergett nagyon latyak vagy retkes betondarab van előttünk. Legyetek óvatosak, úgy látszik ilyesmikre is fel kell készülni!

RedRiot 2008.01.02. 22:55:21

A legtöbben biztos tudják, de hátha vannak kezdők: tartsuk alacsonyan a fordulatszámot, kapcsoljunk fel hamar - kevésbé fognak kipörögni a kerekek. Volt már olyan, hogy csak kettesben sikerült elindulnom.

Jimmy Dix 2008.01.02. 23:30:18

Rocko- 2008.01.02. 21:40:11

Már C-Mercit és 3-as BMW-t is lehet kapni összkerékkel egy ideje (más kérdés, hogy idehaza nem azt veszik, Audiból viszont sok a Q).
Egyébként Subaru AWD rulez! :-)

Rocko- 2008.01.02. 23:41:33

ja, persze, lehet kapni, de azért az elég vicces. ha összkerék, akkor Audi és Subaru. a többi az csak nevetgélni jó, nem igazi összkerék.

RedRiot 2008.01.02. 22:51:33
"Más: barátnőm délután látta, hogy a Mázsa téren vki mókából betondarabokat hagyott az út közepén."
én is láttam ilyet, csak úgy hívják, h gyalogátkelőhely. kíváncsi vagyok, hányan padkázták meg hóban a középre kiabszott szigeteket.

Insert_Click · http://legjobbpalinka.hu 2008.01.03. 00:00:09

A cikk elég gáz, de az előttem szóló kollégák elég rendesen összefoglalták a tudnivalókat. Nekem nyári gumi van a kocsin, de szilveszter másnapján elég kellemetlen volt hazajönni Érdről Pestre a 7-en. Az vatosság a legfontosabb + a jóidőben megszokott hirtelen mozdulatok mellőzése. Ja, és számítani kell, hogy a főkefe csak ott sózza az utakat, ahol éppen kedve tartja. A soroksárin volt 20 méter olyan szakasz, ahol állt a jég, miközben szemmel látható volt, hogy már járt a sózókocsi.

chilly 2008.01.03. 00:36:11

Csak egyetlen megjegyzés, a követési távolsághoz.
Tőlünk nyugatra - nálunk talán fejlettebb közlekedési kulturáju országokban - ugy tartják, hogy annyi követési távolságot tartsál (száraz úton!) méterben, amennyivel haladsz km-ben.
Ha ennek csak a fele igaz lenne, nem lenne annyi baleset sem. Bocsi, lehet, hogy ez kicsit off volt, de még ide is tartozhat.

X 2008.01.03. 00:44:21

Ez egy egész jó olvasmány:

www.origo.hu/auto/20070124mittegyunk.html

És a videók is jók, a korábbi cikkből.

(Itt találtam egy vicceset/vagy inkább szánalmasat:
www.origo.hu/auto/20071119-mindent-a-teli-gumirol-sztranyai-balazs-a-michelin-szakertoje.html

Azt írja: "Mi történik, ha 150 km/óra sebességindexű gumival tartósan 200-210 km/órával megyek?"
-ÚRISTEN, ekkora barmot. Száguldozik és ezen spórol...
Az ilyen a tescoban vesz ruhaszárító kötelet bungee jumpinghoz... :D )

Z 2008.01.03. 00:53:22

Elsejen este kimentem a helyi madaras teszko parkolojaba gyakorolni, mondvan hogy zarva van, nem lesz ott senki, legalabb tanulom egy kicsit az autot. Jo ideje nem volt mar ho, de jeg se nagyon ugyhogy kicsit kijottem a gyakorlasbol.
Azt hittem egyedul leszek, de nem, voltunk vagy huszan. Egyikunk se gyorsulasi versenyzo, vagy egyeb vadbarom, midenki szepen kanyaritott maganak ket-harom kockat a parkolobol es azon gyakorolt.

Kb 20 percig okorkodtunk amikor kijott a yard es mindenkit hazazavart, mindenfele kozuti veszelyeztetest meg sokszazezres birsagot emlegetve. Kerdeztem oket hogy akkor megis hol kene ezt csinalnunk, ha mar itt is veszelyeztetunk. Azt valaszoltak hogy inkabb sehol. Koszi.

Szoval, ti hova jartok gyakorolni? Elvinnem az asszonyt is, had szokja milyen ha kimegy a kisbusz hatulja egy ovatlan fekezesnel. Otletek?

RedRiot 2008.01.03. 00:54:55

Hmm, ez az origós írás valóban elég hasznos! A sávok közti hóbordák is meg tudják pördíteni az autót, igazuk van.

Mityu 2008.01.03. 06:31:39

Amit átolvastam hozzászólást mind nagyon szép nagyon jó. Viszont senki sem említette sem a motorfék használatát, a hátsókerék-meghajtású autók érdekes mozgását (viselkedését), megcsúszásnál, küszöbig érő hóban mi a teendő.

Motorféket ilyenkor a fékkel együtt kell használni, mivel a havas-jeges útfelületen a reflexerű fékezés a lehető legrosszabb. Ezt is "kötelező" begyakorolni. Legtöbben rutinszerűen nyomják ki a tengelykapcsoló pedált. És úgy is tartják. Alaphiba!

Hátsókerék meghajtásnál (és illik tudni milyen autóba ülünk), számítani kell az autó hátsó felének a táncolására.

Ha az autó megcsúszott, illetve valamely irányba "váratlanul" elindult, lehetőleg abba az irányba kell ésszel tekerni a kormányt amerre csúszik a vas. Persze ehhez szükség van a "seggérzékelőinkre" is!!!!
Sokan ellenezni fogják amit most leírok: Az egyik kezed a kormányon a másik meg nem. A jobbkezed (nem a mobilodat markolássza) a sebességváltón vár készenlétben.

Küszöbig érő hóbol hogyan jöjjünk ki lapátolás, háncsanyag-lábtörlő és egyéb okosság nélkül: Hintával. Elkell kezdeni az autót meghintáztatni előre hátra, majd a harmadik-negyedik hintára ki lehet ugrani lendületből. Persze itt is fontos, hogy ésszel kell csinálni. Jöttem már ki E34-essel a szigeten küszöbig érő hóból.Egyedül.

Z! A Szigetre is ki lehet evezni kicsit csapatni... :)

Mityu 2008.01.03. 06:43:06

Jah és tavaly kérdeztem piliscsabai haveromat, hogy mi van a 10-es úttal, hogy arrafelé sűrűn repkednek árokba az autók. Amit mondott lehet nem lepett meg. Sokan felrakják a téligumit és havas-jeges úton úgy vitorláznak, mintha nyári útviszonyok lennének. Aztán jön a meglepi, bereppenti a vasat az éppen aktuális útszéli árokba. Tehát a téligumi sem ezerszázalékos életbiztosítás.

Ami még számomra igen érdekes. Sokan felkapcsolják a köd-fény-szó-rót. Mondom mégeccer: fényszórót. Tök király mikor a vizes aszfaltról visszaverődő fénytenger elöl hajlongani kell, mert a tükrön át kiveri a szemem.
Ugye akkor kell és lehet használni ha ezt az út és látásviszonyok indokolják. Megsúgom, lehet rá fizetni rendesen. Helyszínen 10ezer-ig, feljelentéssel 30ezer-ig terjed a rendőrárvák javára adandó pénzösszeg. Te úgy ítéled meg, hogy a látási viszonyok indokolják a ködlámpa használatát a rendőr meg úgy, hogy nem.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.01.03. 07:35:52

Tényleg nem értem.
1984 óta vezetek, télen is rendszeresen. Az alső évemben volt az egyetlen eset, mikor egyszer megfaroltam csúszós úton, minden egyéb következmény nélkül, azóta sosem. Pedig nem lehet mondani, hogy csak totyogok az úton, igaz, ha úgy érzem biztonságosnak, inkább lassítok kicsit, nem csinálok belőle presztizskérdést.
Szenteste Dombóvárra menet végig havazott, az út nem volt még takarítva. Én végigmentem megcsúszás nélkül, miközben előttem ketten prödültek meg és kötöttek ki az árokban.
Egyébként csúszós úton induláshoz ami még jól jöhet és bármelyik nagyobb ABC-ben kapható, az a macskaalom (nemröhög!) :) A kerék alá lehet szórni, ha esetleg nagyon jeges felületen állva nem tudnák megindulni.
A téligumi nem old meg mindent, de sokat segít a havas úton haladásban.
Ilyenkor az ember autózzon úgy, mintha tai-chi gyakorlat lenne.:) Lassú, lágy, folyamatos manőverek, semmi hirtelen mozdulat, kormányrángatás, pedálraugrás... :)
Egyébként tényleg röhej, ami Magyarországon megy. Oroszoknál, ukránoknál nem áll meg az élet, pedig ott kicsit jobban szokott esni a hó. Nálunk lehull 5 centi, erre megbénul a közlekedés. De még egy kis esőtől is néha...

Johnny336 2008.01.03. 09:12:54

Ezért lenne hasznos, ha nem a tökéletes, null kilométeres ESP, ABS, ASR, DTC és még ki tudja milyen furmányos elektronikával felszerelt autón tanulna meg vezetni az ember. Az én kocsimban nincs ABS, csak vákuumos fékrásegítő (bár úgy tudom ez alapból így van minden kocsiban... :)), de megtanultam vele lábujjhegyen közlekedni hóban, latyakos, csúszós úton, nem félek, de körültekintően, a megfelelő óvatossággal terelgetem a paripát. Most jön majd egy erősebb, de még front-kerekes autó, hadd fejlesszem a képességeimet. A fokozatosság elve. Ha nem érzi az ember soha, milyen az, mikor egy erősebb fékezéstől meg akar előzni a csomagtartód, akkor soha a büdös életben nem tud majd biztonságosan vezetni. És szerintem az már régen rossz, ha valakinek folyton belenyúl az elektronika segíteni. Ott gondok vannak...

OFF:

BMW 1-ben ki lehet kapcsolni a DTC-t (valami kipörgésgátlószerű stabilizációs rendszer asszem). Nagy gomb a középkonzolon.

ON:

V8 2008.01.03. 10:09:34

Nálam pl ki lehet kapcsolni az ABS-t, van neki egy jó nagy gomb :)

Quattro rulez, jó is az, mikor havas emelkedőn harmadgázon úgy indul el, mintha száraz lenne :)

Radical Massza 2008.01.03. 10:23:06

Mityu, ilyen vizes időben ködlámpázó tahóknak szoktam felnyomni a három sor lámpám, hogy még jobban lássanak.
Felfoghatatlan, miért nem értik meg ezek a gyökerek, hogy a ködlámpa arra szolgál, hogy az autót korlátozott látási körülmények között lássa a többi közlekedő, vonatkozik ez az első és a hátsó lámpára is. A korlátozott látási körülmény nem a korlátolt sofőr 1 méteres látótávolságát jelenti, hanem olyan sűrű ködöt, hóesést, füstöt vagy bármi olyan légköri tényezőt, amelynél a látótávolság lecsökken 20-25 méterre. Pályán hasznos lehet még a hátsó ködlámpa nagy esőben, mikor a felvert vízfal mögött nem látszik az autó, ez meg a hiányzó pocsgumi kérdése, miért is nem kötelező ez a filléres műanyagdarab.
Iszonyatosan vakítanak ezek az irányítatlan fényszórók vizes időben, s számtalan ipari hülye állításával ellentétben semmit nem segítenek abban, hogy a sofőr velük jobban lásson, ellenben minden közelükbe érőt elvakítanak. Városban náha kiszállok lámpánál és szólok a hülyének, általában megfogadják, amíg látom őket, úton csak jelzem nekik a ködlámpát, aztán fejbelövöm őket a párszáz wattal.
Télen meg ne az ABS-ESP-STB-re számítson már a sofőr, hogy megmenti majd a seggét, hanem a józan észre és az óvatos vezetésre.

Prien 2008.01.03. 10:54:41

Shark, a macskaalom nagyon jó ötlet! :)
Ma beteszek egy csomaggal én is.
Egyébként a 4*4 ről:
Nekem ignisem van, 4wd. De ez a legegyszerűbb megoldás, viszkokuplung: ha fordulatszám különbség van az első és a hátsó kerekek között, zár és hátul is hajt.
Maximálisan elégedett vagyok vele.
Nem akarom az Audi, vagy a Subaru hajátsaihoz mérni, de ez is tud meglepetést okozni:
Volt olyan 10%-os emelkedő, ahonnan egy profi Astrás pörgő kerekekkel csúszott hátra felé. Látva hogy indexelek, lehúzta az ablakot és mondta, hogy ott nem lehet felmenni.
Hát én kerék kipörgés nélkül kényelmesen felguruétam.
Most elsején vidéken teljesen havas úton gurulva látom, hogy egy Laguna az árokban pihen. Megálltam, kérdem, hogy segíthetek é? Mondták, hogy nem, mert úgy is teher autó, vagy komoly terepjáró kell, hogy kihúzza a vasukat az árokból.
Azért elővettem a kötelet, hogy próbáljuk meg. Rákötöttem az én kis ignisemet és pár perc alatt kirángattam a lagunát az árokból, úgy hogy nem volt hómentes rész az úton..
Persze mindkét sztorihoz hozzátartozik, hogy téligummát használok.
Az általános tanácsokban csatlakozom az előttem szólókhoz:
- gyakorlás
- biztonságos követési távolság
- óvatps pedál és kormány kezelés
- téli gumi!

Biztonságos utakat nektek! :)

X 2008.01.03. 15:51:10

4wd-hez 2 pár hóláncot érdemes beszerezni :)

nekem "csak" 2wd, de 4 téli gumi + 4 hólánc van készenlétben. Eddig 2 hóláncnál több nem kellett, az is csak a szlovák hegyekben. De nem sok híja volt a 4-nek :D
(Első kerék hajtáshoz persze az elsőre kell feltennem, de ha olyan útra kerül az ember, ami oldalra lejt, akkor mind a négyre kellhet, mert rossz vége lehet... persze ilyen itthon nem sok van.
Mielőtt azt mondjátok, őrült vagyok: olcsó a hólánc, de ha elszakad, legalább van tartalék... - ez a fontosabb indok, hogy 2 pár van bekészítve :)

x 2008.01.03. 15:55:20

Itt már tényleg "hóhelyzet" van, nem úgy, mint amennyire itthon próbálta a szenzációhajhász média beadni...

index.hu/politika/bulvar/romit0103/

Kirúgtak pár vezető embert a mávtól is. ezek tényleg azt hitték, hogy 10cm hó indok mindenre?!
:D

Anna 2008.01.03. 17:40:22

Sok hozzászólásban olvasom, hogy ha autóra telik, akkor teljen téli gumira , tréningre, akármire is kell hogy teljen.
Nem csak a nagyvárosi "wc-re is autóval járok, fúj én aztán nem BKV-zok" típusú emberkéknek kell autó. Vidéken nagyon sokan azért tartanak autót, mert NINCS más közlekedési lehetőség. Vagy vannak, akik nem tudnak tömegközlekedni (mozgássérültek). Az ilyen emberek örülnek, ha a benzint, meg a kötelező dolgokat ki tudják fizetni. És nem igaz, hogy több balesetet okoznak nyári gumival, mint télivel. A statisztikák egyértelműen az ittas vezetést említik fő oknak.

Kata 2008.01.03. 18:13:14

Havas parkolóban kézifékezni... Hmm... Fincsi!

Tábornok 2008.01.03. 19:37:05

Én hátsókerekes technikával járok már jó ideje - w140- télen természetesen téligumival, eddig nem volt sok problémám, mindenhova felment az autó.
Az egyedüli halál, ha felfelé menet - havas, meredek úton - az előttem menő lelassul vagy esetleg megáll, na azt nem birja, elég nehéz ujra elindulni, pl. a Vérhalom utcában.

Óvatos duhaj vagyok, de 2 éve majdnem megszivtam lefelé a Pusztaszeri úton, szakadó hó, jöttem lefelé kb. 30-40 el normálisan, mire az egyik kanyarbó előkerült egy mazsola, aki kb. 5 el araszolt lefele, a vadiuj 407 francia csodával, annyira nem volt képben, hogy fel sem tünt neki, hogy a csillag becsuszik seggébe, ugyanugy folytatta, s félre sem állt, én meg imádkozhattam, hogy a 2 tonnás technika meg ne csusszon, szép lett volna ledarálni a parkoló autókat.
Én azt javasolnám, aki bizonytalan magában - akár a legkisebb hóesésben is - az nem autózzon, ott a busz vagy a taxi, ha mehetnéke van.
Azokról nem beszélek, akik első kerekes technikával is képtelenek elindulni szakadó hóban, pl. a BAH csomopontnál:)

Rocko- 2008.01.03. 21:59:50

Radical Massza 2008.01.03. 10:23:06
én már nem is tudom, hogyan lehetene ezekbe a balfaszokba belenevelni, h ne ködfényezzenek. és még csak el se lehet különíteni ki. apuka a 2 gyerekét vezyélezteti, h az elvakított szemből jövő elcsapja őket, de a farokhosszabítós köcsög is megteszi ugyanezt. azt hiszem itt is krédeztem, talán a megoldás az, h szemből távolsági (ha más nem zavar), hátram eg rüki, had lásson jobban vagy megvakuzni. viszont olyan gyakran kéne alkalmazni, h az ember iszonyat hamar elfáradna.
"három sor lámpám" ez mit takar?

Jimmy Dix 2008.01.03. 23:12:26

Anna 2008.01.03. 17:40:22

Biztosan sokan vannak, akik nehezen és kényszerűségből tartják fenn az autójukat. A téli közlekedés akkor sem vicc, a legmárkátlanabb, legolcsóbb (új!) téli gumi is jobb, mint a használt nyári, hipermarketben néhány ezer Ft darabja, és több évig kitart.

-------------

A ködfényszórót az igazán nagy janik pedig természetesen úgy használják, hogy közben a rendes fényszóró helyzetjelzőre van állítva.

GOD 2008.01.04. 01:11:51

Na, az én téli jótamásom (vagy tanácsom) az, h
1., vezess egykézzel. Akkor is, ha ehez fizikai erő is kell. Max megerősödik a kezed. Hol jobbal, hol ballal, de nagyobb alászedések kivételével csak egykézzel.
2., csak a szabad kezeddel dohányozzál, mert jót tesz az idegeknek, meg nem marad elengedve a kormány
3., ha veszélyesebbnek érzed az utat, akkor jobb kéz a kézi/váltó felett, egyiket sem fogja, vagy ha igen, akkor nagyon lazán.
4., ha a kocsid megindult valamerre, és nincs balesetveszély, akkor hagyjad, hadd menjen, ne idegeskedj, próbáld nyugodt mozdulatokkal visszaszerezni az irányítást: úgy sem lehet baj (Ebből még meg is tanulhatod az autó reakcióit!)
5, ha a kocsid megindult valamerre, de balesetveszély van, akkor a finom fékezés mellett gázelvétellel visszanyerheted az uralmadat az autó felett. Ha a kormányra nem reagál, de gyors irányváltás válna szükségessé, akkor folyamatosan benyomott gombbal húzd be a kézit, szinte egyből megindul valamerre a kocsi feneke (hátsókerekesnél ugyanezt hirtelen gázadással érheted el). A Kézit a kívánt irány elérése előtt teljesen engedd ki, mert maradt még tehetetlenség is, ekkor gázadással (ha kell visszakapcsolva) és kormány középreállításával az autó egyenesen megy tovább. (Ezt nem tök egyszerű megcsinálni, leginkább úgy lehet gyakorolni, hogy télen havon-jégen 8-asokat írogatsz, lehetőleg ugyanazon a nyomvonalon, majd megkeresed a minimumát is. Hó nélkül erre kíválóan alakmas a homokos aszfalt, vagy a murva is.)
6., ha nincs ABS, akkor pótolható a fékpedál minél gyorsabb folyamatos pumpálásával.
7., ha nem tudod elkerülni a balesetet, akkor hátulról-előlről érkezve (frontális karambol kivételével)minél nagyobb felületen csattanjon össze a két autó. A Lökösök kutya sokat kibírnak! Frontális ütközés helyett próbáld féloldalasan elkapni az autót.
8., ha nincs más megoldás, akkor nyugodtan, higgadtan csapd oda az autót, az egyetlen szempont az az, h ne legyen személyi sérülés. Autót vehetsz másikat, embert nem!
9., Bammeg semmibe nem kerül 5 percet késni, de odaérni!
10., reális alapon minél nagyobb követési távolság!
11., Ha nem bízol magadban, akkor maradsz otthon a seggeden, vagy tömegközlekedsz, esetleg taxit hívsz!












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása