Az itt leírt történet nem egy torz elme szüleménye, hanem a rideg igazság. Minden szereplő, esemény és helyszín valós.
Mindig tudtam, hogy Trabanttal hosszú távra elindulni ingergazdag misszió, de soha nem gondoltam volna, hogy lehet ennyire élménydús, ha az ember 320 kilométert szeretne megtenni kis kedvencével.
A történet 2002 karácsonya előtt esett meg. Akkor még Budapesten éltem, míg a családom Kisvárdán. Ingóságaim közé tartozott egy mustársárga -Trabant 601 S Limuzin- típusú gépjármű. Más néven a Doky-mobil. Jelen esetben az „S” rövidítés a „SPORT” kifejezést volt hivatott jelezni, miszerint a fent említett erőgépben - hála a lehegesztett szabadonfutónak - működött mind a négy sebességfokozat, az eredetileg fekete színű, de már szürkére aszalódott és eltöredezett kormány helyére pedig egy szépen megmunkált, bőrrel bevont alumínium sportkormány került. De azért az eredetit sem dobtam el, mert ugye soha nem tudhatja az ember… Ezen extrákon felül – köszönettel adózva az orosz iparnak - volt még az üléstámlára utólag ráakasztható Zsiguli-fejtámla is. A fent említett kiegészítőknek a későbbiekben még szerepe lesz a történetben.
Mint azt már említettem, a fővárosban, pontosabban Gazdagréten éltem akkoriban. Gabi barátom feljött látogatóba, és ott is maradt pár napig, hogy lássa, mit is csinálok én a mindennapokban. Úgy döntöttünk, hogy az ünnepre a hazautat az én kis jószágommal fogjuk megtenni, hiszen egyszer már túlesett a távon. Az indítója napokkal előtte felmondta a szolgálatot, emiatt mindig a dombtetőn álltam meg, hogy hajnalban, ha indulni kell, ne kelljen tologatnom. Sajnos, sem időm, sem megfelelő szerszámom nem volt a javításhoz.
Csurig tankoltuk a 22 liter folyadékot befogadó üzemanyagtartályt. A feléből megjárjuk –gondoltuk -. Este beraktunk minden fontosnak vélt dolgot az autóba. Többek között egy almásládányi befőttesüveget, amiből a tartalmat a hideg hónapok alatt rendszeresen megdézsmáltuk. A hajnali ébredés, és az elengedhetetlen kávé után elindultunk két nagy utazótáskával a nyolcadikról a parkolóba. Az egyik táska már nem fért el a hatalmasnak erős túlzással sem nevezhető csomagtartóban, így a hátsó ülésre került. A levegő dermesztően hideg volt. Hamar lekapartuk a jeget a szélvédőről a kesztyűtartóban talált BASF kazettával. Nem is értem, mit keresett ott, hiszen nem volt semmilyen lejátszó a kocsiban. De a célnak megfelelt. Tisztában voltunk vele, hogy nem lesz egy leányálom az út, ezért már alapból úgy öltöztünk, hogy ha bármi történik, ne fagyjunk jégkockává. Mindkettőnkön két pár zokni, két póló, két pulcsi, és vastag tolldzseki feszült, amitől úgy néztünk ki, mint két Michelin emberke, csak feketében. Nagy nehezen bekászálódtunk az utastérbe. Gyújtás, kettes fokozat, kuplung kinyom.
A kocsi lassan elkezdett gurulni. Jó Trabihoz méltóan, alig pár méter után a szivatót kissé ráhúzva be is röffent. A hajnali hideg, oxigén-dús levegőnek köszönhetően szállt velünk a verda, mint a szél. Csodálkoztunk is, hogy ennyire nem szokott jó lenni. Gondoltuk, így legalább lefaraghatunk az utazási időből, amit számoltunk. Irány az Egérút! Minden rendben ment, amíg el nem értük a Nagytétényi utat. Már láttuk a Lágymányosi-hidat, mikor sajnálattal tapasztaltuk, hogy az előbbi elán kezd elfogyni és a gázadásra sem növekszik, sőt egyre csökkent a sebesség. Kiálltam az út szélére, gondoltam, gyors felmérés, hogy mi a probléma. Nem lehet nagy baj, hisz’ eddig ment, mint a villám. Lehúztam az egyik gyertyapipát és nem történt változás. Na, szép! – gondoltam-, a 24 lóból 12 szabin van. Kivettük a gyertyákat, és azt láttuk, hogy az egyik hengerben beköpte az elektródát. Gyors tisztítás, aztán uccu neki, mert elkésünk a melóból. Mivel már meleg volt a motor, így egy méteren be tudtuk tolni. A motor felbőgött, minden rendben.
Elindultunk ismét. Amint a híd felhajtójára értünk, újra előjött a hiba. De itt már nem tudtam kiállni, mert mögöttem jöttek, és nyomták a dudát, villogtak, hogy húzzak már, mert ők mennének. És persze hídra felfelé nehézkes betolni a járművet. Így nem maradt más, mint kínozni a gépet. Csontgáz, kinyomott kuplunggal, aztán hirtelen kioldás, nagy gázzal. Pár métert haladtunk előre, de félő volt, hogy befullad a motor. Nem volt más választás, fel kellett jutnunk. Nem számoltuk, de körülbelül húsz ilyen játszadozás árán felértünk a híd tetejére. Lejjebb, a benzinkútnál megálltunk, és újra megnéztük a gyertyát. Ugyanaz a helyzet, mint előtte volt. Takarítás, aztán mehetünk. Körülbelül fél óra késéssel értünk be a XV. kerületi, Székely Elek utcai depóba, ahol a főnököm már a kezdődő idegbaj jeleivel felvértezve várt a kapunál. Kértem tőle még öt percet, hogy megnézhessem a gyújtáselosztó panelt. A gyanúm beigazolódott. Az egyik megszakító teljesen elkopott, emiatt köpte be folyton a gyertyát. A probléma lokalizálva. Majd meló közben veszünk két gyertyát, és megszakítót. Kiköltözködtünk a Trabiból és irány a „Bánatos tücsök”, ami egy KIA K2700II teherautó volt. Szemből nézve tényleg egy bogárra emlékeztetett. Tehát, átvettem a céges autót és indulhatott a menet! Ment a munka rendesen, ahogy elő volt írva. A Reitter Ferenc utcában található autósboltban megvásároltam a javításhoz szükséges alkatrészeket.
Este 18 óra környékén értünk vissza a telepre. Gyors lerakodás, elköszönés, és rohanás a kocsihoz. A húszcentis hóban álltunk neki szerelni. Mivel az emelő az otthonra szánt motyók alá került, így nem vettük igénybe. A fejemet a kitekert kerék, és a kerékdob közé bedugva, egy kézzel próbáltam a kötéseket lazítani. Nehezen, de sikerült. Kijött a hibás megszakító, de még vissza kellett rakni az újat is. Ismét beszuszakoltam magamat a kerék alá, és nagy káromkodások közepette megkíséreltem a kis 4mm-es csavart a menetbe bekapatni. Amikor már úgy éreztem, hogy sikerült, a csavar kifordult a furatból, és a hóba esett. Esélyt sem láttunk arra, hogy megtaláljuk. Felnyitottuk a motorházat, és kerestünk egy kompatibilis csavart. Találtunk is. A fékolaj tartály rögzítőjében pont olyan volt, mint amilyen nekünk kellett. Minek az oda? Már sokkal óvatosabban kezdtem neki az újbóli kísérletnek. Ez meg is hozta a kívánt eredményt. A megszakító a helyére került. Ekkor vettem észre, hogy az alsó kalapács olajos.
Mint kiderült, a főtengely szimering már nem állt a helyzet magaslatán tömítés- ügyileg. Tehát ez is egy hibaforrás volt. Kitöröltem belőle az olajat és indulhattunk. A főnököm segített a hóban betolni az autót. Amint beindult, erős izgalmi állapotban nekiiramodtunk. Pestről kiérve felvettük a hihetetlen 75 Km/h utazósebességet. A turbo-léghűtés lapátjai „ontották” a levegőt. A fűtés hatására a szélvédő a befúvók felett kb. 10 centiméteren már páramentes volt. A kémlelőlukon vaklálva haladtunk az úticél felé. Gabi, hogy ne fagyjon le a lába, lehúzta a cipőt, és a lábtérbe irányuló befúvóhoz tette a lábát. Az „ahol büdös van, ott meleg van” alapelvet figyelembe véve, nem tiltottam meg neki ezt a tevékenységet. Minden rendben ment olyan 40 kilométeren keresztül. Eljött az idő, hogy kiálljunk a box-utcába. Gyertyatisztítás, olajletörlés és mehettünk. Átlag 30 kilométerenként kényszerűen megálltunk, hogy szervizeljük a kis masinát. Eljutottunk egészen Szolnokig, amikor ismét belebújt az ördög a gépezetbe. Bementünk az első benzinkútra, és elgurultunk a hátsó parkolóba. A már-már megszokott alapellátást megkapta a kocsi. Amíg Gabi a gyertyát pucolta, én a megszakítót tisztítottam.
- Visszateszed a gyertyát? – hangzott a kérdés. Gabi felé fordultam, és széles vigyorral halásztam ki a kezéből az alkatrészt. A vigyor tárgya az volt, hogy szerencsétlen annyira reszketett, hogy nem talált bele a hengerfejbe a gyertyával. Ha jellemezni szeretném a kézremegését, azt mondanám, hogy egy mestercukrász sem tudta volna felvenni vele a versenyt habverésben. Tíz tojásból 2 perc alatt kőkemény habot tudott volna csinálni, minden erőlködés nélkül. A gyertya a helyén. Toljuk meg! Pöcc- röff. Késő este van, már vagy 16 órája ébren vagyunk, ránk férne egy kávé. Kihajtottunk a hátsó parkolóból, és célba vettük a SHOP-ot. Amikor befordultunk, akkor vettük észre, hogy a kútoszlopoknál nincs eltakarítva a hó, és nem tudná az én „Önindító barátom” betolni a járművet. Így megállás nélkül tovább is haladtunk. Nem tettünk meg összesen kétszáz métert, mikor szirénát hallottunk, de villogó fényt nem láttunk semerre. Hirtelen elénk vágott egy jelzés nélküli kék Opel Astra. Az anyósülésen helyet foglaló „golyófejű-nyakanincs” pasi egy flepnit mutatott, és leparancsolt az út szélére. Megálltunk. Kiszálltam, ahogy jó állampolgárhoz illik.
Három úriember vett körbe, miközben én értetlenül pislogtam rájuk.
- Kérem, állítsa le a járművet! – szólt a parancs.
– Hagy ne állítsam le, nem jó az indítója- mondtam erre én. De a motor, engedelmeskedve a felsőbb utasításnak, minden külső behatás nélkül lefulladt. Talán engem akart megvédeni a rendőri atrocitástól. Újabb utasítás jött:
– Szálljanak ki a járműből!
Ennek nem tudtam eleget tenni, mivel már nem voltam bent. Gabi felhúzta a cipőjét és kikászálódott. Ezek után jöttek a hülye kérdések:
- Mi ez a körözgetés a benzinkút körül?
Talán azt gondolták, hogy próbáltuk felmérni a terepet, hogy kifosszuk a pénztárat. De ki az a gyengeelméjű, aki olyan járművel megy rabolni, amit egy edzésben lévő versenybringás gond nélkül leköröz? Erre elmondtam neki, hogy rosszalkodik a kocsi és az indító is hibás, nem tudtuk volna betolni, stb… Mindez nem hatotta meg a nyomozó urakat. Tudtommal ugyanis csak nyomozók járnak farmerben és bőrdzsekiben, civil autóval. Kinyittatták a csomagtartót, hogy megnézzék, mi is van benne. Hátramentem az egyikkel. Belenézve, a jobb sarokba mutatott.
– Mi van ott?- kérdezte.
– Pótkerék.
Felemeltem a rajta lévő táskákat, hogy megmutassam neki. Meglátta alatta a kormány kiálló csövét, és arra is rákérdezett. Erre csak annyit tudtam kinyögni, hogy „pótkormány”. Nem volt őszinte a mosolya, mikor rám nézett. Aztán az érdekelte, hogy miért van nálunk annyi befőttes üveg. Gondoltam, biztos városi gyerek, hát felhomályosítottam, hogy nálunk ebbe szokás a befőttet elrakni. Ez úgy tűnt kielégítő válasz volt számára. Azt nem mertem mondani, hogy a benzinkútrablások alkalmával ebben tároljuk a zsákmányt, hogy meg ne romoljon. Még komolyan vette volna. Ezután a hátsó ülésen fekvő utazótáska tetszett meg neki. Ki is kellett vennem. Elkezdett turkálni benne, és minden egyes ruhadarabnál megkérdezte, hogy mi az. Gondoltam, ez sem nagyon járt ruhaboltban, így szépen válaszolgattam neki, hogy cipő, nadrág, ing, stb… Eszembe jutott, hogy tréfából azt válaszolom, hogy gyorsan át szoktunk öltözni, hogy ne ismerjenek fel minket, de inkább nem tettem. Amikor megunta a „kérdezz-felek”-et, kitalálták, hogy igazi rendőröset játszanak:
- Kezek a kocsin, lábakat szét!
Némi tapizás után Gabi mellényzsebében az egyik kitapintott valamit.
– Mi az? - dörrent rá.
– Filctoll- hangzott a válasz.
– Vegye ki, de szép lassan!
A barátom óvatosan, a két ujja közé fogva kiemelte a filcet és megmutatta a bőrdzsekisnek. Miután engedélyt kapott, hogy eltegye, a biztonság kedvéért rákérdezett:
– Lassan tegyem el??
A kérdésre kérdéssel válaszoltak:
– Honnan indultak?
- Pestről és Kisvárdára megyünk- mondtuk. Összenéztek a zsaruk, és elképedtek teljesen.
- Mindig erre szoktak hazajárni?- kérdezte egyikük Gabitól.
- Fogalmam sincs, most járok itt először…
Mikor felocsúdtak, elköszöntek. Kértem, segítsenek megtolni a kocsit, mert ketten nehéz jégen, a dombra felfelé.
- További jó utat - szólt a rangidős és beültek a jól befűtött Opeljukba.
– Köszi - mondtam az orrom alatt, de közben arra gondoltam, hogy keselyűk körözzenek a tetemeik felett.
Az ezt követő 15 percben szegény cimborám úgy izzadt, mint egy versenyló három derbi- futam után. Betoltuk a kis drágát a közeli buszfordulóba, hátha ott könnyebb lesz elindítani. De nem volt egyszerű dolgunk. Mindenhol hó, jég. Mindketten toltuk, vontuk, de nem indult. Egyszer csak befordult egy útszóró autó. Megörültünk, hogy végre egy kis segítség. Elhaladt mellettünk, miközben a pofánkba szórta az út-sót. Ment egy kört, és visszafordult. Reméltük, hogy segíteni jön, de csak újra besózott minket. Némi pihenés után sikerült beindítani a motort. Tovább haladhattunk. Miközben az autó falta a kilométereket, azon beszélgettünk, hogy arra már nem is voltak kíváncsiak a nyomozó urak, hogy az ülés alatt nincs-e fegyver, vagy csempészett cigi, ilyesmi. Nem mintha lett volna. Eljutottunk Törökszentmiklóson az első töltőállomásra. Ez végre le volt takarítva. Behajtottunk kávét, és ennivalót beszerezni. Én bementem, hogy megvegyem az útravalót, közben utazótársam az anyósülésről folyamatosan nyomkodta a gázpedált, hogy le ne álljon a technika. Jól esett a forró ital és a nápolyi, mivel rendesen át voltunk fagyva és éhesek is voltunk. Újfent felkerekedtünk. Talán 4-5 kilométerrel később cimborám feltett egy helyénvaló kérdést:
- Miért van a csap tartalékálláson?
- Mindegy az, csak átfolyjon rajta a benzin! –mondtam erre én.
A motor kb. 10 másodperc múlva dadogva leállt. Újabb box- kiállás. Megtettük a már rutinszerű mozdulatokat. De a korábban megszokott hibajelenség nem volt tapasztalható. Ekkor jutott a Gáborom eszébe, hogy nem dugult-e el a benzincsap.
- Nézzünk bele a tartályba!
Elővettem a kelet- német birodalom metrológiai gyöngyszemét, az üzemanyagszint- mérő lécet. Határozott mozdulattal letoltam a tank aljáig. A lemez olyat kondult, mint a harang, melyet hőseink emlékére húznak félre minden délben. Hála az ejtőtartályos rendszernek, egy deciliter nem sok, de annyi sem maradt benne. Kínunkban elkezdtünk röhögni. Most jöttünk el a kútról, de annyi eszünk nem volt, hogy a tankolást intézzük.
- Akadj el! –szólt Gabi.
A lefagyott ujjammal keresgéltem a műszerfalon a gyári alapfelszereltséghez nem tartozó, házilagosan, utólag, de korrektül beszerelt elakadásjelző gombját. S lőn világosság! Kiálltunk az út szélére stoppolni, hogy valaki húzzon el a következő kútig, vagy vegyünk az arra járó ukránoktól legalább öt liter benzint, azzal eljussunk Kisújszállásra, mivel ott tudunk tankolni. Közel 40 percig zúgtak el mellettünk sorra az autósok. Habár, hozzáteszem nem lehettünk túl megnyerő látvány. Két feketébe öltözött kopasz ember áll az út szélén, egy Trabant mellett. Lehet, én sem álltam volna meg magunknak. Már azon gondolkodtunk, hogy ha valahogy ki tudjuk belőle csalni azt a féldecinyi benzint, legalább fel tudjuk gyújtani, arra csak megáll valaki. A családnak meg majd csak mondunk valamit, hogy hová lett a kis mustárszínű gép. De csoda történt: megállt mellettünk egy fehér furgon. Egy fiatal srác ült benne. Odajött hozzánk és kérdezte, hogy tud-e segíteni. Némi magyarázkodás után felakasztottuk a vontatókötelet a vonóhorogra és a Trabi „hatalmas” vonószemére. A kisteherautó játszi könnyedséggel húzta a 600 kilogramm terhet maga mögött. Néhány perc múlva már az előbb említett benzinkúton etettem a ménest. Újabb 15 liter üzemanyagot kapott az erőmű. Bementem fizetni, a srác éppen a kávéautomata előtt állt. Ki akartam fizetni a kávéját, de nem engedte. Elindult az autója felé. Gyorsan utána vonyítottam:
- Lécci, ne menj még, rossz az indítónk! Be kéne húzni.
Türelmesen megvárta, hogy végezzek a pénztárnál, és segített újra üzembe helyezni az autót. Elköszöntünk és folytattuk az utazásunkat. Innentől szinte probléma nélkül szeltük az utat. Persze arra odafigyeltünk, hogy a megszakító tisztán legyen tartva. Eljutottunk Debrecenig, ahol azzal kellett szembesülnünk, hogy az irányjelző felmondta a szolgálatot. Egy villanást sem volt hajlandó produkálni. Kanyarodási szándékunkat a vészvillogóval jeleztük. Szerencsére, a város eléggé kihalt volt éjfél tájékán. Sikeresen túljutottunk a megyeszékhely utcáin. Akkor már eléggé fáradt voltam. Hogy édesapám szavajárását idézzem: annak is köszöntem, akit soha életemben nem láttam. Lefordítva: a fejem rendszeresen előre bólintott. Sajnos bajtársam nem rendelkezett gépjárműhajtási engedéllyel, emiatt nem adhattam át neki az uralmat a kocsi felett. Kényszermegoldás született: Gabi az anyósülésről kormányozott, miközben én az ülésemet kissé hátrahajtva, fejemet az orosz fejtámlán pihentetve próbáltam a szememet nyitva tartani. Gond nélkül tettük meg a Nyíregyházáig vezető utat.
Mivel egy kézzel a nagyobb kanyarokat és kerülőket barátom nem tudta kivitelezni, felébresztett, hogy legalább a belvárosban én irányítsak. Eljutottunk a város utolsó töltőállomásáig. A tanker járműből éppen a föld alatt fekvő tartályokat töltötték meg üzemanyaggal. Mivel jómagam is dolgoztam „kagylós” benzinkúton, tisztában voltam vele, hogy ilyenkor tilos tankolni, a robbanásveszély miatt. A kútkezelők nem számítottak ránk, és elfelejtették letiltani a szivattyúkat. Gabi egy hirtelen mozdulattal feltépte a motorháztetőt (melyet egyszer már a menetszél is feldobott a szélvédőre, az M1-M7 közös szakaszán), letekerte a tanksapkát és már ömlött is a benzin a tartályba. Én közben nyomkodtam a gázt, hogy le ne álljon a masina. A benzinkutas sivítva, haját tépve rohant hozzánk. Szegény már nem tehetett semmit ellenünk. Gabi a felszólítás ellenére nem fejezte be a tevékenységét, amit minden biztonságtechnikai szabálykönyv tilt. Miután kellő mennyiséget betöltött, bement fizetni. A pénztáros nem éppen mosolyogva fogadta. De minket ez már hidegen hagyott. Csak az ötven kilométerre levő cél lebegett az akkorra már üvegessé vált, véreres szemünk előtt. Ismét a lovak közé csaptunk. Én átadtam a vezetést a „robotpilótámnak”. Csendesen gurultunk a 4-es főúton. Nem tudom, mennyi idő elteltével, barátom megrázott.
- Ajaknál vagyunk!
Kitörő lelkesedéssel, visítozva örültünk a ténynek, hogy már csak öt kilométer választ el a puha ágytól. Innen, ha kell, már a kocsit hátrahagyva, a sínek mentén gyalog is hazamegyünk. Az csak 2 kilométer. De szerencsére a kis sárga poroszló kibírta hazáig. Hazaértünk. A kaput magunk mögött becsukva, mindent hátrahagyva rohantunk a szobám felé. A szülőket csak annyira ébresztettük fel, hogy köszönjünk. Gabi a konvektor gombját max fokozatba kapcsolta, miközben én két lavór forró vizet hoztam a fürdőből. Magunkra takarót csavarva, lábunkat a forró vízbe áztatva dideregtünk a fűtőtest előtt. Már nem bírtuk a szemünket nyitva tartani, hát lefeküdtünk aludni. Hajnal három óra körül járt az idő.
Amikor felébredtünk, kora délután volt. A papával tudattam, hogy az önindító megadta magát. Erre ő egy kalapácsnyéllel ráütött két közepes erejűt. A szerkezet ismét működött… Mint kiderült, csak a bronzkefe akadt fel, aminek az ütés jót tett.
Ha ezt tudtuk volna…
…most egy rakás élménnyel szegényebbek lennénk.
Mi úgy voltunk a Trabant alkatrésszel, mint Stahl Judit az „extra szűz” olíva- olajjal. Miszerint: minden háztartásban kell, hogy legyen. Volt, hát lecseréltük az indítót. A padlón megtaláltuk az irányjelzőből letörött érintkező zászlót, így az is csereéretté vált.
Másnap, az utat megkoronázandó, a motorban beállt a főtengely-csapágy. Hazavontattuk, és amíg anyukám az ünnepi menüt készítette, mi a pincében próbáltunk életet lehelni a mi kis hőn szeretett járművünkbe.
Összességében ez a túra volt az életem egyik legnagyobb élménye, amit mindig nagyon szívesen mesélünk baráti társaságban. Azóta is sofőrként tengetem napjaimat, de ennyi történésben összesen nem volt részem.
Konklúzió:
Ahhoz, hogy kalandokban legyen részed, nem kell a Párizs-Dakarra menned, elég, ha télen elindulsz egy kiöregedett szocialista gépjárműipari remekkel.
Trabant kaland
2008.02.16. 18:22 :: SilentSound
Doky egy valóságos novellával, már-már kisregénnyel örvendeztetett meg minket. Mivel hétköznap a látogatóink többsége a munkaidejét tölti azzal, hogy nálunk olvasgat és kommentál, ezért ezt a mait inkább hétvégére időzítettem, különben az olvasóink igen nagy százalékát kirúgnák a munkahelyéről és összeomlana az ország gazdaságának még megmaradt része.
64 komment
Címkék: közlekedés autó rendőr benzinkút
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
rognork 2008.02.16. 19:05:46
bervas 2008.02.16. 19:37:07
A Danuviába Pesttől Bodrogkeresztúrig csak tankolni kellett. Az sem mai darab, mégis hiba nélkül ment.
electricjohnny 2008.02.16. 19:37:12
prokee · http://blog.prokee.hu 2008.02.16. 19:39:27
Vajon tudod-é, hány literes egy Trabant csomagtartója ? És mondjuk a Ladáé ?
Okostojás.
Günther 2008.02.16. 19:43:18
Megvan az 50 ezer forintos terve a Trabival?
tranzit.blog.hu/2008/02/15/aratasiker
És az eredeti vízi Trabi?
napielet.hu/a_te_napod/post/1656/vizi_trabi
Nem adjuk fel!
Sparhelt 2008.02.16. 20:48:36
Rocko- 2008.02.16. 20:49:23
kob 2008.02.16. 20:53:04
TB 2008.02.16. 21:01:37
zoya 2008.02.16. 21:37:21
Kemira 2008.02.16. 21:38:59
Doky 2008.02.16. 21:51:37
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2008.02.16. 21:57:56
AlbPetya 2008.02.16. 22:04:34
ÉS akkor most tegyük rendbe a dolgokat.
Benzintank: Én pl. simán beleteszek a Trabim tankjába 25-26 liter benzint.
Csomagtartó: Ugyan "lekalaptartóztam" a csomagtartót, mégis simán elnyel két nagy sporttáskát és még lötyögnek is. :) Ha meg ledöntöm a hátsó ülést egy elefántot is belerakok. (nagyfaterék piacozni jártak vele, 6 rendes ötven kilós láda krumpli meg sem kottyant neki, ezt-azt még simán bepakoltak mellé)
Fogyasztás: Városban télen is max 8,5-9 lityi, országúton 6-6,3 körül. Mindezt 90 km/h mellett, ami azért nem rossz! :)
2 hetente lezavarom vele Békéscsaba-Budapest túrát, korábban a Békéscsaba-Székesfehérvár távon közlekedtem rendszeresen. SOHA nem hagyott cserben a kicsike, mondjuk mindig megadtam neki, amit megérdemelt.
Én a világ minden kincséért meg nem válnék tőle! Már csak azért sem, mert akárki beül mellém - lehet akármilyen szar napja - öt perc múlva már úgy vigyorog mint a tejbetök - Ez a TRABIFEELING! :D
gömbi 2008.02.16. 22:06:33
pontorson 2008.02.16. 22:15:09
Gyökér vagy prokee, csak így tovább, mutasd meg mindenkinek.
Profy 2008.02.16. 22:49:16
- áááá amator, áááá!
És elismeréssel bólogatott, gondolom azt hitte saját építésű műanyag autó és ez milyen jópofa...
Nyilván fogalma sem volt róla, hogy a keleti blokkban az átlagnépnek csak egy ilyen szarra telik, sőt még erre is éveket kellett anno várni.
Ami a legnagyobb baj, az az, hogy az anno több évtizedes lemaradást egyre csak növeljük, pláne ezzel a gané kormánnyunkkal. :(
sp 2008.02.16. 22:54:53
Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.02.16. 23:08:50
Johnny336 2008.02.16. 23:39:45
Maestro 2008.02.16. 23:42:49
piros lámpa után 0-ról 30ig én vagyok a király. utána meg szépen soroznak el mellettem, és a thököly úton leesik a kormány közepéről a műanyag:) és ez még karban van tartva...
ellenben azzal az 1975-ös Bogárral, amit vezettem...az is jópofa sztori, lehet hogy megírom:)
Faby 2008.02.17. 00:27:25
Mindig rendesen működtek, soha nem volt velük gond.
A legnagyobb problémám az volt, hogy -mivel nem rendszeresen használtam Trabantot - rendre elfelejtettem kinyitni a benzincsapot. Azután a karburátorban lévő benzin fogytával igencsak érdekesen ment, majd megállt. Rövidebb-hosszabb idő után azért eszembe jutott, és minden ment, mint a karikacsapás.
Messziről jött ember azt mond, amit akar, de apósomék annak idején egész Nyugat-európát, Keletet (Szentpétervárig!) bejárták, Gibraltáron keresztül még Marokkóba is eljutottak. Legjobban a (Kelet) Német túristák örültek nekik.
Apósom ugyan komplett szervizt, tartalék alkatrészeket (főtengely, fékcsövek stb)vitt magával, de azon kívül, hogy rendesen megbámulták, semmi elháríthatatlan gond nem volt. Mondjuk volt, ahol megtankolni nem voltak hajlandók, mondván veszélyes az üzemanyagtartály a motortérben. Kannába bezzeg adtak benzint, tudván, hogy azt a motortérben lévő tankba fogják beönteni.
Ugyan szép emlékeim vannak, de azért jobban örülök, főleg családapaként, hogy a gyerekemet egy viszonylag modern Opel Astrával fuvarozhatom.
koszi:) 2008.02.17. 05:09:37
Gamma
pityu 2008.02.17. 06:58:42
Mi lett a Trabanttal ? Maradt Kisvárdán, vagy felgyújtottad a tél végén ?
Vladimir Harkonnen 2008.02.17. 08:02:57
"A trabi olyan, mint a szerető: Jó ha van, de nem illik vele dicsekedni társaságban!"
Bukowszky, bizonyára egy szent ember vagy, de hidd el volt élet a légzsák előtt!
Kata 2008.02.17. 08:18:01
Mindenesetre nekem is van Trabis "meseautós" téli utazásos történetem, mi Keszthelyről igyekeztünk Esztergomba még a megboldogult nyolcvanas évek legelején, nekem szemműtétre. Hát érdekes utazás volt, hóviharban, lerohadásban, meg mindenfélében...
Életem egyik legnagyobb élménye volt rajta megtanulni vezetni...
Azért nagyon megsirattam a Trabinkat, mikor 20 év hűséges szolgálat után nyugállományba helyezték. Nem tudom, mi lett vele, lehet, hogy tyúkketrecet csináltak belőle, vagy megették a malacok, mint a Macskajajban...
(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2008.02.17. 08:30:45
EBEUSS (törölt) 2008.02.17. 10:02:06
Ha segítettek volna betolni a rendőrök a trabit, akkor mehetett volna a pozitív rendőr story posztba is az írás! De így...!? :(
Doky 2008.02.17. 11:06:22
prokee · http://blog.prokee.hu 2008.02.17. 11:36:44
??? A világ legkönnyebben leszedhető önindítója - elég rossz példát hoztál fel.
Én 2008.02.17. 11:37:55
Maximálisan egyetértek.
Végig vártam a viccet, a csattanót, de ezen nem lehet nevetni. Ez már annál is rosszabb. Szánalom! Miért nem megy vonattal??? :S
én meg menjek az árokba ugye, ha szembe jön és a sofőr épp alszik, az anyósülésről meg nem lehet kikerülni a macskát, csak elrántani a kormányt, stb...
Egyébként a 4-esen még józanul és jó kocsival is figyelmesen kell közlekedni, ezzel a halált kísértették.
Én 2008.02.17. 11:42:53
illetve gépjármű tiltott átengedése is, mert olyan vesz részt a vezetésben, akinek nincs jogosítványa. na meg egyébként is, ketten? ááá.
ráadásul, ha az ablak fagyott meg ilyenek, ahogy korábban is, NEM SZABAD elindulni. Nem csak, meg ez van, hanem TILOS. Ha bemelegedett akkor. Ha nem melegszik be soha, akkor soha - majd tavasszal. Na folytatom, ha fagyott, akkor nem lehetett esetleg jeges a 4-es ott a nagy Alföld közepén? Akkor mi van? Egy félig vagy félig sem észnél levő sofőr mit tud csinálni? semmit.
"Gabi az anyósülésről kormányozott, miközben én az ülésemet kissé hátrahajtva, fejemet az orosz fejtámlán pihentetve próbáltam a szememet nyitva tartani. Gond nélkül tettük meg a Nyíregyházáig vezető utat.
Mivel egy kézzel a nagyobb kanyarokat és kerülőket barátom nem tudta kivitelezni, felébresztett, hogy legalább a belvárosban én irányítsak."
joc 2008.02.17. 11:52:07
"Én", akinek soha nem volt ilyen autója, az nem is értheti igazán a sztori lényegét, fölösleges magyarázkodni.
"én meg menjek az árokba ugye, ha szembe jön és a sofőr épp alszik, az anyósülésről meg nem lehet kikerülni a macskát, csak elrántani a kormányt, stb..."
Most őszintén: egy macska miatt még sose rántottam el a kormányt, nem tud az akkora kárt okozni az autó elejében, hogy érdemes lenne.
hkl 2008.02.17. 11:52:11
Öreg 2008.02.17. 11:58:34
Tisztelet a kivételnek.
Vladimir Harkonnen 2008.02.17. 12:51:07
Tudom az oktatók a jobb oldalról is jobban vazetnek, mint némely tanulójuk, de pl. az indexet onnan nem lehet kezelni!
Gabesz 2008.02.17. 13:40:15
Viszont akinek sose volt trabantja, az nem is fogja soha megérteni ezeket a poénokat.
Egy mai átlag autóban ülve nehéz elképzelni a fagyoskodást, a benzincsapot és hasonlókat. A csomagtartó meg a tank méretein, meg a sötétben önindító szerelésen lehetne vitatkozni, de szerintem nem ezen van a hangsúly, hanem a kalandon.
A biztonságról meg annyit, hogy egy elhagyatott országúton 75-el poroszkáló 600kg-os trabi sokkal veszálytelenebb, mint egy soklóerős utcai versenyautó a városban, beszívott pilótával. szerintem...
joc 2008.02.17. 14:49:57
Doky 2008.02.17. 16:20:29
www.keszthelystart.hu/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1580&mode=thread&order=0&thold=0&POSTNUKESID=fb2b90c91ace75cfbd328711300689d8
scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.02.17. 17:43:19
joc 2008.02.17. 18:27:26
Vladimir Harkonnen 2008.02.17. 20:51:10
Azt elfelejtik leírni, hogy a népszerűségét az emberek pénztárcája, és az akkori rezsim határozta meg!
:-(
Ez meg a bünti:
prokee.hu/x_download/film/trreklam.wmv
Én 2008.02.17. 23:14:36
DE a vicc mellett azért kellő komolysággal láthatod, hogy felelőtlen dolgok sorozatát tettétek, ami persze nem végződött bajjal -szerencsére- de az esélye igencsak megvolt. Szóval nekem jobban tetszett volna az írás, ha egy bekezdést az elejére meg a végére írtál volna még "okulásként" ;)
A fáradtság az egyik legveszélyesebb utitárs és a megbízhatatlan kocsi is...
Na mentem...
Diszkópatkány 2008.02.18. 07:24:38
Fuvaros 2008.02.18. 07:51:03
TH 2008.02.18. 12:36:57
fm! 2008.02.18. 14:26:11
tomnemtom 2008.02.18. 14:29:18
mai napig fülig ér az arcom, ha Trabiban ülhetek.
bár sajna, egyre kevesebb alkalmam van.
Én 2008.02.18. 19:20:31
"Miért csesztetitek a srácot? Szerintetek direkt tönkrevágta az indítót, meg a gyújtást, csak hogy 4 óra helyett hetet autózzon fűtés nélkül?"
Talán mert ezek nem útközben merültek fel, hanem már eleve, indulás előtt, biztonságos közlekedésre alkalmatlan volt az autó!
Ne népszerűsítsük már a FEELING ONLY aztán a biztonság meg leszarva személetet!
zoya 2008.02.18. 19:50:40
Maximálisan egyetértek TH-val. Egyszerűen hihetetlen, hogy ilyen hülyeségeken kell lovagolnotok! Ez egy jópofa sztori és ennyi. Nem kell túlspilázni a dolgokat. Ha ennyire böki a csőrötöket, hogy hány literes a tank meg egyéb faxságok, akkor vagy olvasgassatok mást, vagy gondoljátok, hogy mese az egész. Még így is jobban jártok! Meg mi is.
Kedves "Én"! Ugyan magyarázd már meg, hogy mi a büdös bánatból gondolod, hogy azért alkalmatlan egy autó a biztonságos közlekedésre, mert xarakodik a gyújtása?!?!?!? Ráadásul világosan le van írva, hogy a hibát kijavították( amiről azt gondolták, hogy a bajokat okozta), erre utal, hogy vettek alkatrészt és a szerelés után indultak csak haza. A többi probléma- akárhogy is olvasom- a történet szerint út közben jelentkezett. Vezettél már Trabit? De őszintén!!! Jó lenne, ha csak olyan véleményt írnál le, amivel kapcsolatban tudod is, hogy mi mit jelent, mert így rövid úton hülyének fognak nézni. De nem akarok személyes háborút indítani. Szólhat ez még másoknak is. Akinek meg nem inge, ne vegye magára. Minden esetre ez az oldal itt nem erről szól. Virítsatok jobb sztorit, vazze!!!
Doky 2008.02.18. 20:30:56
Szerintem sehol nem írtam, hogy ez a követendő magatartás, sőt! Ez nem a BIBLIA, hogy eszerint kell mától közlekedni. Csak leírtam egy történetet, amit átéltem. Természetesen senkit nem bíztatok arra, hogy induljon el egy hibás járművel. De az enyémtől százszor rosszabb autók mennek át a műszaki vizsgán! A fék, kormány, világítás tökéletesen működött, ha ez esetleg nem derült volna ki a történetből. Én úgy tanultam, hogy ezek a biztonsági berendezések. Egy kérdésem lenne hozzád: A motorikusan hibás kocsit miért lehet vontatni???? Azért, mert a fék és a kormány, valamint a világítás működik rajta... Irányjelző nélkül szabad közlekedni, ha az autóban ketten ültök, és kézjelzéssel tudjátok jelezni a haladási irányt. Mindig irigyeltem az olyan embereket, akik napi 14-16 óra meló után vigyorogva befeküdtek a hóba az autó alá, hogy minden szerszám nélkül levarázsolják az indítót, és a 8. emeleten, a konyhaasztalon szétdobják, hogy megjavítsák, majd újra lefekszenek a hóba és fel is teszik... Kíváncsi lennék, te be mernéd-e vállalni a saját baromságaidat, ha megkérdeznék. Én mertem. Nincs harag...
Golyótóni 2008.02.18. 22:18:06
név 2008.02.19. 02:14:26
Őszintén, nem akarlak bántani és becsülöm, hogy megjavítottad a kocsit többször is, a mai világban sokan már a szélvédőmosót is a szervízben töltetnék fel ha lenne minden sarkon :S
Szóval annyit, hogy részemről megfogalmaztam egy "ellen"véleményt is a sok "királyság" kommentre - sokan a vélemények, hozzászólások alapján alakítják ki a véleményüket, akik még fiatalok vagy mert nincs nekik. És ne ösztönözzük már őket, ha nem muszáj. Mégegyszer mondom, ez így volt, szép volt, szerencsétek volt :) DE muszáj a másik lehetőséget is figyelembe venni.
Volt Trabink, kettő is.
név 2008.02.19. 02:18:18
mindketten kb 90-el mehettünk. Nos, ezek után lehet, hogy szigorúbb vagyok a fáradtsággal szemben. De ezerszer levezetheted az utat hiba nélkül, akár félholtan is - nyugodt lelkiismerettel fekszel. viszont 1001.-re egy kis hiba és vége...
Rikkancs 2008.02.19. 04:14:20
Egy országúti csavargó. 2008.02.19. 15:28:35
Aki elolvasta és és értelmesen végig gondolta az megtalálta benne a derüt, azt a pici valamit ami egyre kevesebb a mai világban a vidám és felhőtlen kacagást. Nem értem miért kell elrontani valamit ami jó, a felületesen elolvasott valami után, a túl hamar megalkotott vélemény soha sem dicsérte a vélemény alkotóját. Ha jobbat tudsz állj elő vele, meglátjuk, hogy viseled a kritikát. Még valami amit hiányoltam, senki nem írt arról az egészséges és kemény akaraterővel, és kitartással bíró Doky-ról, aki következetesen megteszi amit célként kitüzött. Olyan van aki összehasonlítja a négyütemü trabit a régebbi kétütemüvel , és megkérné a barátját hogy írja meg az útazását. Vajon miért??? mert neki magas mint nyuszinak a farzseb. A kritika az más, ahoz ért??? Nem hiszem!!! és szerintem mások sem hiszik. Katával egyetértek, hogy a trabinak lelke van hozzáteszem minden autónak, a godoskodást meghálálja a hanyagságot megbünteti. Érdekes módon akik az országúton töltik életük nagy részét, jobban és értemesebben reagálnak. Nagyon sok évet, és nagyon sok km.-t töltöttem az úton, de valahogy Dokytól nem félek ugy, mint hétközben az otthon melegében ücsörgő hétvégén a sokmillás autóba belülve Néhány extazi tablettával és néhány doboz sörrel netalán még töménnyel megspékelve útrakelő Ki ha én nem alakoktól. Ismerjük el van ebben a kis írományban elég tanuság csak tudni kell kihámozni. De könyörgöm Ha lehet arra koncentráljunk amire kérnek bennünket. Köszönöm hogy végig olvasták, és most úgy gondolják engem is meglehet dobálni sárral mert olyat tettem amihez nem értek.
TH 2008.02.19. 15:33:36
Részvétem a sok hülye miatt, de a lényeg, hogy volt egy kalandos utatok, és az érzést jól át is tudtad adni a leírásban azoknak, akik kíváncsiak voltak rá. A többiek megmaradnak ott, hogy a trabant büdös, és menj vonattal. Rajtuk röhögök csak igazán.
A fáradtan vezetés veszélyeivel persze egyetértek, az tényleg durva tud lenni, de azért el tudom képzelni, hogy mekkora forgalom lehetett azokon az utakon, amerre jártatok...
Pingipang 2008.02.19. 20:04:01
Azt szeretném megtudni az "agyoniskolázott" komment íróktól, hogy rögtön vigyem a bontóba és vegyek helyette egy vonatot -amivel kiszállítom az árut-, vagy engedélyezik, hogy használjam ezt a RONCSOT????? Mert ugye, amelyik autóban nem jár a motor, az rögtön a MÉH-be való!
Doky 2008.02.19. 20:27:51
Doky 2008.02.19. 20:33:16
transpetya89 2008.02.19. 21:45:07
joc 2008.02.20. 12:57:45
Golyótóni: inkább annak kéne vonattal járni, aki egy 7 személyes döggel egymaga araszol a dugóban...
Plusz: akinek nem volt trabantja, az nem értheti meg a sztori lényegét. Nem a műszaki állapot a lényeg (amiről mellesleg olvasás alapján kiderül, hogy egyáltalán nem volt életveszélyes - akárki akármit mond), hanem a sztori, a Kaland.
Aki meg csak fikázni tud, az inkább kussoljon, egyébként is unalmas már 10.-re olvasni azt, hogy "mennyé vonattal".
joc 2008.02.20. 13:08:18
Ellenben a 2ütemű motor harmadannyi szén-monoxidot termel, mint egy mai(!) autó.
Más dolog, hogyha viszonyítjuk a ma forgalomban lévő trabikat és egyéb 2ütemű autókat, a számok alapján az derül ki, hogy az általuk kibocsátott mennyiség nem nevezhető szennyezésnek a kis mennyiség miatt. Ma M.O.-on kb. 500 000 autó van(ha nem több). Ebből kb. 10 000 a trabant/wartburg összesen. Úgyhogy nincs miről beszélni.
3: ott van a média félretájékoztatása is. Ott ül az egységsugarú Golyótóni a tévé előtt, és ezt szűri le az elmondottak alapján: "Hö, a trabantokra köll majdan kattalézátor, me' annyira szennyöznek."
Holott a környezetvédelmi törvényben szó sincs katalizátorról, ez csak a média agyszüleménye. A törvény arról szól, hogy a 2ütemű járművek CH-kibocsátása nem haladhatja meg a 2000ppm-es értéket.
Elviekben ez csak katalizátorral teljesíthető, de erről a törvény nem tesz említést EGY SZÓVAL SE!
Szóval golyótóni és társai, nem csak a híradóból kéne tájékozódni, az sok esetben kevés. És bármennyire is fáj, trabik mindig lesznek. Nekem is van 2, és nem szándékozok megválni egyiktől se.
kekmz 2008.03.04. 14:49:24
Persze egy percig ne csodálkozzon senki,h így jár,ha egy elhanyagolt géppel készül ilyen utat megtenni.A sportkormány és a fejtámla helyett mehetett volna főtengelyszimmering csere... :P
Az én MZ-m 6 év alatt mindenhonnan hazavitt lábon nagyobb gond nélkül,bár volt,h a karbiból Mátrában kihullott levegőcsavart FBS-sel kellett pótolni :D