Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Trabant kaland

2008.02.16. 18:22 :: SilentSound

Doky egy valóságos novellával, már-már kisregénnyel örvendeztetett meg minket. Mivel hétköznap a látogatóink többsége a munkaidejét tölti azzal, hogy nálunk olvasgat és kommentál, ezért ezt a mait inkább hétvégére időzítettem, különben az olvasóink igen nagy százalékát kirúgnák a munkahelyéről és összeomlana az ország gazdaságának még megmaradt része.
Az itt leírt történet nem egy torz elme szüleménye, hanem a rideg igazság. Minden szereplő, esemény és helyszín valós.

Mindig tudtam, hogy Trabanttal hosszú távra elindulni ingergazdag misszió, de soha nem gondoltam volna, hogy lehet ennyire élménydús, ha az ember 320 kilométert szeretne megtenni kis kedvencével.

A történet 2002 karácsonya előtt esett meg. Akkor még Budapesten éltem, míg a családom Kisvárdán. Ingóságaim közé tartozott egy mustársárga -Trabant 601 S Limuzin- típusú gépjármű.  Más néven a Doky-mobil. Jelen esetben az „S” rövidítés a „SPORT” kifejezést volt hivatott jelezni, miszerint a fent említett erőgépben - hála a lehegesztett szabadonfutónak - működött mind a négy sebességfokozat, az eredetileg fekete színű, de már szürkére aszalódott és eltöredezett kormány helyére pedig egy szépen megmunkált, bőrrel bevont alumínium sportkormány került. De azért az eredetit sem dobtam el, mert ugye soha nem tudhatja az ember… Ezen extrákon felül – köszönettel adózva az orosz iparnak - volt még az üléstámlára utólag ráakasztható Zsiguli-fejtámla is. A fent említett kiegészítőknek a későbbiekben még szerepe lesz a történetben.

    Mint azt már említettem, a fővárosban, pontosabban Gazdagréten éltem akkoriban. Gabi barátom feljött látogatóba, és ott is maradt pár napig, hogy lássa, mit is csinálok én a mindennapokban. Úgy döntöttünk, hogy az ünnepre a hazautat az én kis jószágommal fogjuk megtenni, hiszen egyszer már túlesett a távon. Az indítója napokkal előtte felmondta a szolgálatot, emiatt mindig a dombtetőn álltam meg, hogy hajnalban, ha indulni kell, ne kelljen tologatnom. Sajnos, sem időm, sem megfelelő szerszámom nem volt a javításhoz.

Csurig tankoltuk a 22 liter folyadékot befogadó üzemanyagtartályt. A feléből megjárjuk –gondoltuk -. Este beraktunk minden fontosnak vélt dolgot az autóba. Többek között egy almásládányi befőttesüveget, amiből a tartalmat a hideg hónapok alatt rendszeresen megdézsmáltuk. A hajnali ébredés, és az elengedhetetlen kávé után elindultunk két nagy utazótáskával a nyolcadikról a parkolóba. Az egyik táska már nem fért el a hatalmasnak erős túlzással sem nevezhető csomagtartóban, így a hátsó ülésre került. A levegő dermesztően hideg volt. Hamar lekapartuk a jeget a szélvédőről a kesztyűtartóban talált BASF kazettával. Nem is értem, mit keresett ott, hiszen nem volt semmilyen lejátszó a kocsiban. De a célnak megfelelt. Tisztában voltunk vele, hogy nem lesz egy leányálom az út, ezért már alapból úgy öltöztünk, hogy ha bármi történik, ne fagyjunk jégkockává. Mindkettőnkön két pár zokni, két póló, két pulcsi, és vastag tolldzseki feszült, amitől úgy néztünk ki, mint két Michelin emberke, csak feketében. Nagy nehezen bekászálódtunk az utastérbe. Gyújtás, kettes fokozat, kuplung kinyom.

A kocsi lassan elkezdett gurulni. Jó Trabihoz méltóan, alig pár méter után a szivatót kissé ráhúzva be is röffent. A hajnali hideg, oxigén-dús levegőnek köszönhetően szállt velünk a verda, mint a szél. Csodálkoztunk is, hogy ennyire nem szokott jó lenni. Gondoltuk, így legalább lefaraghatunk az utazási időből, amit számoltunk. Irány az Egérút! Minden rendben ment, amíg el nem értük a Nagytétényi utat. Már láttuk a Lágymányosi-hidat, mikor sajnálattal tapasztaltuk, hogy az előbbi elán kezd elfogyni és a gázadásra sem növekszik, sőt egyre csökkent a sebesség. Kiálltam az út szélére, gondoltam, gyors felmérés, hogy mi a probléma. Nem lehet nagy baj, hisz’ eddig ment, mint a villám. Lehúztam az egyik gyertyapipát és nem történt változás. Na, szép! – gondoltam-, a 24 lóból 12 szabin van. Kivettük a gyertyákat, és azt láttuk, hogy az egyik hengerben beköpte az elektródát. Gyors tisztítás, aztán uccu neki, mert elkésünk a melóból. Mivel már meleg volt a motor, így egy méteren be tudtuk tolni. A motor felbőgött, minden rendben.

Elindultunk ismét. Amint a híd felhajtójára értünk, újra előjött a hiba. De itt már nem tudtam kiállni, mert mögöttem jöttek, és nyomták a dudát, villogtak, hogy húzzak már, mert ők mennének. És persze hídra felfelé nehézkes betolni a járművet. Így nem maradt más, mint kínozni a gépet. Csontgáz, kinyomott kuplunggal, aztán hirtelen kioldás, nagy gázzal. Pár métert haladtunk előre, de félő volt, hogy befullad a motor. Nem volt más választás, fel kellett jutnunk. Nem számoltuk, de körülbelül húsz ilyen játszadozás árán felértünk a híd tetejére. Lejjebb, a benzinkútnál megálltunk, és újra megnéztük a gyertyát. Ugyanaz a helyzet, mint előtte volt. Takarítás, aztán mehetünk. Körülbelül fél óra késéssel értünk be a XV. kerületi, Székely Elek utcai depóba, ahol a főnököm már a kezdődő idegbaj jeleivel felvértezve várt a kapunál.  Kértem tőle még öt percet, hogy megnézhessem a gyújtáselosztó panelt. A gyanúm beigazolódott. Az egyik megszakító teljesen elkopott, emiatt köpte be folyton a gyertyát. A probléma lokalizálva. Majd meló közben veszünk két gyertyát, és megszakítót. Kiköltözködtünk a Trabiból és irány a „Bánatos tücsök”, ami egy KIA K2700II teherautó volt. Szemből nézve tényleg egy bogárra emlékeztetett. Tehát, átvettem a céges autót és indulhatott a menet! Ment a munka rendesen, ahogy elő volt írva. A Reitter Ferenc utcában található autósboltban megvásároltam a javításhoz szükséges alkatrészeket.

Este 18 óra környékén értünk vissza a telepre. Gyors lerakodás, elköszönés, és rohanás a kocsihoz. A húszcentis hóban álltunk neki szerelni. Mivel az emelő az otthonra szánt motyók alá került, így nem vettük igénybe. A fejemet a kitekert kerék, és a kerékdob közé bedugva, egy kézzel próbáltam a kötéseket lazítani. Nehezen, de sikerült. Kijött a hibás megszakító, de még vissza kellett rakni az újat is. Ismét beszuszakoltam magamat a kerék alá, és nagy káromkodások közepette megkíséreltem a kis 4mm-es csavart a menetbe bekapatni. Amikor már úgy éreztem, hogy sikerült, a csavar kifordult a furatból, és a hóba esett. Esélyt sem láttunk arra, hogy megtaláljuk. Felnyitottuk a motorházat, és kerestünk egy kompatibilis csavart. Találtunk is. A fékolaj tartály rögzítőjében pont olyan volt, mint amilyen nekünk kellett. Minek az oda? Már sokkal óvatosabban kezdtem neki az újbóli kísérletnek. Ez meg is hozta a kívánt eredményt. A megszakító a helyére került. Ekkor vettem észre, hogy az alsó kalapács olajos.

Mint kiderült, a főtengely szimering már nem állt a helyzet magaslatán tömítés- ügyileg. Tehát ez is egy hibaforrás volt. Kitöröltem belőle az olajat és indulhattunk. A főnököm segített a hóban betolni az autót. Amint beindult, erős izgalmi állapotban nekiiramodtunk. Pestről kiérve felvettük a hihetetlen 75 Km/h utazósebességet. A turbo-léghűtés lapátjai „ontották” a levegőt. A fűtés hatására a szélvédő a befúvók felett kb. 10 centiméteren már páramentes volt. A kémlelőlukon vaklálva haladtunk az úticél felé. Gabi, hogy ne fagyjon le a lába, lehúzta a cipőt, és a lábtérbe irányuló befúvóhoz tette a lábát. Az „ahol büdös van, ott meleg van” alapelvet figyelembe véve, nem tiltottam meg neki ezt a tevékenységet. Minden rendben ment olyan 40 kilométeren keresztül. Eljött az idő, hogy kiálljunk a box-utcába. Gyertyatisztítás, olajletörlés és mehettünk. Átlag 30 kilométerenként kényszerűen megálltunk, hogy szervizeljük a kis masinát. Eljutottunk egészen Szolnokig, amikor ismét belebújt az ördög a gépezetbe. Bementünk az első benzinkútra, és elgurultunk a hátsó parkolóba. A már-már megszokott alapellátást megkapta a kocsi. Amíg Gabi a gyertyát pucolta, én a megszakítót tisztítottam.

- Visszateszed a gyertyát? – hangzott a kérdés. Gabi felé fordultam, és széles vigyorral halásztam ki a kezéből az alkatrészt. A vigyor tárgya az volt, hogy szerencsétlen annyira reszketett, hogy nem talált bele a hengerfejbe a gyertyával. Ha jellemezni szeretném a kézremegését, azt mondanám, hogy egy mestercukrász sem tudta volna felvenni vele a versenyt habverésben. Tíz tojásból 2 perc alatt kőkemény habot tudott volna csinálni, minden erőlködés nélkül. A gyertya a helyén. Toljuk meg! Pöcc- röff. Késő este van, már vagy 16 órája ébren vagyunk, ránk férne egy kávé. Kihajtottunk a hátsó parkolóból, és célba vettük a SHOP-ot. Amikor befordultunk, akkor vettük észre, hogy a kútoszlopoknál nincs eltakarítva a hó, és nem tudná az én „Önindító barátom” betolni a járművet. Így megállás nélkül tovább is haladtunk. Nem tettünk meg összesen kétszáz métert, mikor szirénát hallottunk, de villogó fényt nem láttunk semerre. Hirtelen elénk vágott egy jelzés nélküli kék Opel Astra. Az anyósülésen helyet foglaló „golyófejű-nyakanincs” pasi egy flepnit mutatott, és leparancsolt az út szélére. Megálltunk. Kiszálltam, ahogy jó állampolgárhoz illik.

Három úriember vett körbe, miközben én értetlenül pislogtam rájuk.

- Kérem, állítsa le a járművet! – szólt a parancs.
– Hagy ne állítsam le, nem jó az indítója- mondtam erre én. De a motor, engedelmeskedve a felsőbb utasításnak, minden külső behatás nélkül lefulladt. Talán engem akart megvédeni a rendőri atrocitástól. Újabb utasítás jött:
– Szálljanak ki a járműből!

Ennek nem tudtam eleget tenni, mivel már nem voltam bent. Gabi felhúzta a cipőjét és kikászálódott. Ezek után jöttek a hülye kérdések:

- Mi ez a körözgetés a benzinkút körül?

Talán azt gondolták, hogy próbáltuk felmérni a terepet, hogy kifosszuk a pénztárat. De ki az a gyengeelméjű, aki olyan járművel megy rabolni, amit egy edzésben lévő versenybringás gond nélkül leköröz? Erre elmondtam neki, hogy rosszalkodik a kocsi és az indító is hibás, nem tudtuk volna betolni, stb… Mindez nem hatotta meg a nyomozó urakat. Tudtommal ugyanis csak nyomozók járnak farmerben és bőrdzsekiben, civil autóval. Kinyittatták a csomagtartót, hogy megnézzék, mi is van benne. Hátramentem az egyikkel. Belenézve, a jobb sarokba mutatott.

– Mi van ott?- kérdezte.
– Pótkerék.

Felemeltem a rajta lévő táskákat, hogy megmutassam neki. Meglátta alatta a kormány kiálló csövét, és arra is rákérdezett. Erre csak annyit tudtam kinyögni, hogy „pótkormány”. Nem volt őszinte a mosolya, mikor rám nézett. Aztán az érdekelte, hogy miért van nálunk annyi befőttes üveg. Gondoltam, biztos városi gyerek, hát felhomályosítottam, hogy nálunk ebbe szokás a befőttet elrakni. Ez úgy tűnt kielégítő válasz volt számára. Azt nem mertem mondani, hogy a benzinkútrablások alkalmával ebben tároljuk a zsákmányt, hogy meg ne romoljon. Még komolyan vette volna. Ezután a hátsó ülésen fekvő utazótáska tetszett meg neki. Ki is kellett vennem. Elkezdett turkálni benne, és minden egyes ruhadarabnál megkérdezte, hogy mi az. Gondoltam, ez sem nagyon járt ruhaboltban, így szépen válaszolgattam neki, hogy cipő, nadrág, ing, stb… Eszembe jutott, hogy tréfából azt válaszolom, hogy gyorsan át szoktunk öltözni, hogy ne ismerjenek fel minket, de inkább nem tettem. Amikor megunta a „kérdezz-felek”-et, kitalálták, hogy igazi rendőröset játszanak:

- Kezek a kocsin, lábakat szét!

Némi tapizás után Gabi mellényzsebében az egyik kitapintott valamit.

– Mi az? - dörrent rá.
– Filctoll- hangzott a válasz.
– Vegye ki, de szép lassan!

A barátom óvatosan, a két ujja közé fogva kiemelte a filcet és megmutatta a bőrdzsekisnek. Miután engedélyt kapott, hogy eltegye, a biztonság kedvéért rákérdezett:

– Lassan tegyem el??
A kérdésre kérdéssel válaszoltak:
– Honnan indultak?
- Pestről és Kisvárdára megyünk- mondtuk. Összenéztek a zsaruk, és elképedtek teljesen.
- Mindig erre szoktak hazajárni?- kérdezte egyikük Gabitól.
- Fogalmam sincs, most járok itt először…
 Mikor felocsúdtak, elköszöntek. Kértem, segítsenek megtolni a kocsit, mert ketten nehéz jégen, a dombra felfelé.
- További jó utat - szólt a rangidős és beültek a jól befűtött Opeljukba.
– Köszi - mondtam az orrom alatt, de közben arra gondoltam, hogy keselyűk körözzenek a tetemeik felett.

Az ezt követő 15 percben szegény cimborám úgy izzadt, mint egy versenyló három derbi- futam után. Betoltuk a kis drágát a közeli buszfordulóba, hátha ott könnyebb lesz elindítani. De nem volt egyszerű dolgunk. Mindenhol hó, jég. Mindketten toltuk, vontuk, de nem indult. Egyszer csak befordult egy útszóró autó. Megörültünk, hogy végre egy kis segítség. Elhaladt mellettünk, miközben a pofánkba szórta az út-sót. Ment egy kört, és visszafordult. Reméltük, hogy segíteni jön, de csak újra besózott minket. Némi pihenés után sikerült beindítani a motort. Tovább haladhattunk. Miközben az autó falta a kilométereket, azon beszélgettünk, hogy arra már nem is voltak kíváncsiak a nyomozó urak, hogy az ülés alatt nincs-e fegyver, vagy csempészett cigi, ilyesmi. Nem mintha lett volna. Eljutottunk Törökszentmiklóson az első töltőállomásra. Ez végre le volt takarítva. Behajtottunk kávét, és ennivalót beszerezni. Én bementem, hogy megvegyem az útravalót, közben utazótársam az anyósülésről folyamatosan nyomkodta a gázpedált, hogy le ne álljon a technika.  Jól esett a forró ital és a nápolyi, mivel rendesen át voltunk fagyva és éhesek is voltunk. Újfent felkerekedtünk. Talán 4-5 kilométerrel később cimborám feltett egy helyénvaló kérdést:

- Miért van a csap tartalékálláson?
- Mindegy az, csak átfolyjon rajta a benzin! –mondtam erre én.

A motor kb. 10 másodperc múlva dadogva leállt. Újabb box- kiállás. Megtettük a már rutinszerű mozdulatokat. De a korábban megszokott hibajelenség nem volt tapasztalható. Ekkor jutott a Gáborom eszébe, hogy nem dugult-e el a benzincsap.

- Nézzünk bele a tartályba!

Elővettem a kelet- német birodalom metrológiai gyöngyszemét, az üzemanyagszint- mérő lécet. Határozott mozdulattal letoltam a tank aljáig. A lemez olyat kondult, mint a harang, melyet hőseink emlékére húznak félre minden délben. Hála az ejtőtartályos rendszernek, egy deciliter nem sok, de annyi sem maradt benne. Kínunkban elkezdtünk röhögni. Most jöttünk el a kútról, de annyi eszünk nem volt, hogy a tankolást intézzük.

- Akadj el! –szólt Gabi.

A lefagyott ujjammal keresgéltem a műszerfalon a gyári alapfelszereltséghez nem tartozó, házilagosan, utólag, de korrektül beszerelt elakadásjelző gombját. S lőn világosság! Kiálltunk az út szélére stoppolni, hogy valaki húzzon el a következő kútig, vagy vegyünk az arra járó ukránoktól legalább öt liter benzint, azzal eljussunk Kisújszállásra, mivel ott tudunk tankolni. Közel 40 percig zúgtak el mellettünk sorra az autósok. Habár, hozzáteszem nem lehettünk túl megnyerő látvány. Két feketébe öltözött kopasz ember áll az út szélén, egy Trabant mellett. Lehet, én sem álltam volna meg magunknak. Már azon gondolkodtunk, hogy ha valahogy ki tudjuk belőle csalni azt a féldecinyi benzint, legalább fel tudjuk gyújtani, arra csak megáll valaki. A családnak meg majd csak mondunk valamit, hogy hová lett a kis mustárszínű gép. De csoda történt: megállt mellettünk egy fehér furgon. Egy fiatal srác ült benne. Odajött hozzánk és kérdezte, hogy tud-e segíteni. Némi magyarázkodás után felakasztottuk a vontatókötelet a vonóhorogra és a Trabi „hatalmas” vonószemére. A kisteherautó játszi könnyedséggel húzta a 600 kilogramm terhet maga mögött. Néhány perc múlva már az előbb említett benzinkúton etettem a ménest. Újabb 15 liter üzemanyagot kapott az erőmű. Bementem fizetni, a srác éppen a kávéautomata előtt állt. Ki akartam fizetni a kávéját, de nem engedte. Elindult az autója felé. Gyorsan utána vonyítottam:

- Lécci, ne menj még, rossz az indítónk! Be kéne húzni.



Türelmesen megvárta, hogy végezzek a pénztárnál, és segített újra üzembe helyezni az autót. Elköszöntünk és folytattuk az utazásunkat. Innentől szinte probléma nélkül szeltük az utat. Persze arra odafigyeltünk, hogy a megszakító tisztán legyen tartva. Eljutottunk Debrecenig, ahol azzal kellett szembesülnünk, hogy az irányjelző felmondta a szolgálatot. Egy villanást sem volt hajlandó produkálni. Kanyarodási szándékunkat a vészvillogóval jeleztük. Szerencsére, a város eléggé kihalt volt éjfél tájékán. Sikeresen túljutottunk a megyeszékhely utcáin. Akkor már eléggé fáradt voltam. Hogy édesapám szavajárását idézzem: annak is köszöntem, akit soha életemben nem láttam. Lefordítva: a fejem rendszeresen előre bólintott. Sajnos bajtársam nem rendelkezett gépjárműhajtási engedéllyel, emiatt nem adhattam át neki az uralmat a kocsi felett. Kényszermegoldás született: Gabi az anyósülésről kormányozott, miközben én az ülésemet kissé hátrahajtva, fejemet az orosz fejtámlán pihentetve próbáltam a szememet nyitva tartani. Gond nélkül tettük meg a Nyíregyházáig vezető utat.

Mivel egy kézzel a nagyobb kanyarokat és kerülőket barátom nem tudta kivitelezni, felébresztett, hogy legalább a belvárosban én irányítsak. Eljutottunk a város utolsó töltőállomásáig. A tanker járműből éppen a föld alatt fekvő tartályokat töltötték meg üzemanyaggal. Mivel jómagam is dolgoztam „kagylós” benzinkúton, tisztában voltam vele, hogy ilyenkor tilos tankolni, a robbanásveszély miatt. A kútkezelők nem számítottak ránk, és elfelejtették letiltani a szivattyúkat. Gabi egy hirtelen mozdulattal feltépte a motorháztetőt (melyet egyszer már a menetszél is feldobott a szélvédőre, az M1-M7 közös szakaszán), letekerte a tanksapkát és már ömlött is a benzin a tartályba. Én közben nyomkodtam a gázt, hogy le ne álljon a masina. A benzinkutas sivítva, haját tépve rohant hozzánk. Szegény már nem tehetett semmit ellenünk. Gabi a felszólítás ellenére nem fejezte be a tevékenységét, amit minden biztonságtechnikai szabálykönyv tilt. Miután kellő mennyiséget betöltött, bement fizetni. A pénztáros nem éppen mosolyogva fogadta. De minket ez már hidegen hagyott. Csak az ötven kilométerre levő cél lebegett az akkorra már üvegessé vált, véreres szemünk előtt. Ismét a lovak közé csaptunk. Én átadtam a vezetést a „robotpilótámnak”. Csendesen gurultunk a 4-es főúton. Nem tudom, mennyi idő elteltével, barátom megrázott.

- Ajaknál vagyunk!

Kitörő lelkesedéssel, visítozva örültünk a ténynek, hogy már csak öt kilométer választ el a puha ágytól. Innen, ha kell, már a kocsit hátrahagyva, a sínek mentén gyalog is hazamegyünk. Az csak 2 kilométer. De szerencsére a kis sárga poroszló kibírta hazáig. Hazaértünk. A kaput magunk mögött becsukva, mindent hátrahagyva rohantunk a szobám felé. A szülőket csak annyira ébresztettük fel, hogy köszönjünk. Gabi a konvektor gombját max fokozatba kapcsolta, miközben én két lavór forró vizet hoztam a fürdőből. Magunkra takarót csavarva, lábunkat a forró vízbe áztatva dideregtünk a fűtőtest előtt. Már nem bírtuk a szemünket nyitva tartani, hát lefeküdtünk aludni. Hajnal három óra körül járt az idő.
 Amikor felébredtünk, kora délután volt. A papával tudattam, hogy az önindító megadta magát. Erre ő egy kalapácsnyéllel ráütött két közepes erejűt. A szerkezet ismét működött… Mint kiderült, csak a bronzkefe akadt fel, aminek az ütés jót tett.
Ha ezt tudtuk volna…

…most egy rakás élménnyel szegényebbek lennénk.

Mi úgy voltunk a Trabant alkatrésszel, mint Stahl Judit az „extra szűz” olíva- olajjal. Miszerint: minden háztartásban kell, hogy legyen. Volt, hát lecseréltük az indítót. A padlón megtaláltuk az irányjelzőből letörött érintkező zászlót, így az is csereéretté vált.

Másnap, az utat megkoronázandó, a motorban beállt a főtengely-csapágy. Hazavontattuk, és amíg anyukám az ünnepi menüt készítette, mi a pincében próbáltunk életet lehelni a mi kis hőn szeretett járművünkbe.

Összességében ez a túra volt az életem egyik legnagyobb élménye, amit mindig nagyon szívesen mesélünk baráti társaságban. Azóta is sofőrként tengetem napjaimat, de ennyi történésben összesen nem volt részem.

Konklúzió:
Ahhoz, hogy kalandokban legyen részed, nem kell a Párizs-Dakarra menned, elég, ha télen elindulsz egy kiöregedett szocialista gépjárműipari remekkel.

64 komment

Címkék: közlekedés autó rendőr benzinkút

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rognork 2008.02.16. 19:05:46

az a rész tetszett, hogy városi fiú lévén, befőttesüveg

bervas 2008.02.16. 19:37:07

Nem a kiöregedettséggel volt a gond, hanem a 0 előzetes karbantartással. Elhanyagolt járművön persze, hogy menet közben jön elő minden :-)

A Danuviába Pesttől Bodrogkeresztúrig csak tankolni kellett. Az sem mai darab, mégis hiba nélkül ment.

electricjohnny 2008.02.16. 19:37:12

ez nem lesz ennyire költői, de szerintem ütősebb: a munkatársam egy kombi(igaz 4ütemű)Trabival ment el 2 biciklis haverjáért, ATHÉNBA!!! az olimpia környékén, és visszafelé 4en jöttek!!! ez 3200 km oda-vissza. megírassam vele a történetet? : ))

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.02.16. 19:39:27

"Az egyik táska már nem fért el a hatalmasnak erős túlzással sem nevezhető csomagtartóban,"

Vajon tudod-é, hány literes egy Trabant csomagtartója ? És mondjuk a Ladáé ?

Okostojás.

Günther 2008.02.16. 19:43:18

Trabi forever!
Megvan az 50 ezer forintos terve a Trabival?
tranzit.blog.hu/2008/02/15/aratasiker
És az eredeti vízi Trabi?
napielet.hu/a_te_napod/post/1656/vizi_trabi
Nem adjuk fel!

Sparhelt 2008.02.16. 20:48:36

Amíg Trabim volt, mindenhova elvitt és haza is hozott, persze nem akkor kezdtük csak gondozni, ha már a végét járta. Sokat jártunk vele többet is mint 320km de semmi problémánk nem volt, megsirattam, amikor a gyerek miatt el kellett adnom. Mindamellett a sztori jó, bár tele van népmesei fordulattal és tárgyi tévedésekkel, a lovak számát illetően, vagy a tank térfogatával kapcsolatban is. A csomagtartóról nem is szólva, ami meglepően sok mindent képes volt elnyelni.

Rocko- 2008.02.16. 20:49:23

haha, visítva röhögtem így szombat este. köszönöm!

kob 2008.02.16. 20:53:04

Pótkormány :DD

TB 2008.02.16. 21:01:37

Először is: az S betű special-t jelent, ezt a változatot szállították a magyaroknak főként. Ami pedig az utat illeti, a családom '86-ban egy BP-Kiskunhalas-Szabadka-Belgrád-Nis-Dimitrovgrád-Várna-Rusze-Bukarest-Brassó-Sepsiszentgögy-Bálványos-Csíkszereda-Kolozsvár-Bp. körutat tett meg, egy hiba nélkül, csak Romániában csuklottunk, amikor a sorban állók előtt kellett tankolnunk.

zoya 2008.02.16. 21:37:21

Nos, a sztori szerintem baromi jó, és bizonyára kellemes emlék az "elszenvedőknek"!!! Úgy gondolom, nincs ebben semmi "népmesei". Valószínűleg nem véletlenül kezdi Doky azzal, hogy megtörtént eseményeket ír le. A kritizálóknak csak annyit, hogy ez egy egyedi, poénos, mégis igaz történet a való életből! Köszönet Dokynak, hogy megosztotta velünk!!! (Egyébként meg nincsenek tárgyi tévedések! Kéretik alaposabban utánanézni! :-) )

Kemira 2008.02.16. 21:38:59

hát ez halál jó volt, nagyon tetszett, még ilyenek jöhetnek:)

Doky 2008.02.16. 21:51:37

Köszönöm a kritikákat! Leszögezném, hogy a mai napig visszasírom a trabimat. Ha esetleg valakit sértett volna, amit róla írtam, hát megkövetem. Aki tud a sorok között olvasni, rájön, hogy az "S" mint "SPORT" jelzés poén akart lenni. Tudom, hogy SPECIAL volt a valós név, de nekem ez volt a magyarázatom az "S" betűre... Az, hogy nem volt karbantartva, amiatt lehetett, hogy mint leírtam, sem időm, sem szerszámom nem volt a javításhoz. Apróbb hibák minden autóval történnek, amiket könnyű elhárítani. De aki szedett már le Trabi önindítót, talán megért, hogy télen, szerszám nélkül, késő este (esetleg éjszaka)nem álltam neki szervizelni. Egyébként az elején azt is leírtam, hogy egyszer már megtette az utat, akkor minden hiba nélkül. A "népmese" kifejezés tetszik. De mivel ketten voltunk, nem lehet azt mondani, hogy kitaláltam az egészet. Persze nem kötelező semmit elhinni abból, amit itt olvastok. A barátommal azért minden karácsony előtt -könnyesre röhögve magunkat- felemlegetjük a mi kis "mese" utazásunkat...

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2008.02.16. 21:57:56

bocs, de nekem nem tetszenek az ilyen történetek. más emberek életét veszélyeztettétek egy elhanyagolt roncs kocsival. az ilyen felelőtlen embereknek busszal kellene járni.

AlbPetya 2008.02.16. 22:04:34

Nekem is egy 1989-es 601S Limuzin Trabim van, és bátran mondhatom: Tartsd karban a Trabidat, sosem fog cserben hagyni! :)
ÉS akkor most tegyük rendbe a dolgokat.
Benzintank: Én pl. simán beleteszek a Trabim tankjába 25-26 liter benzint.
Csomagtartó: Ugyan "lekalaptartóztam" a csomagtartót, mégis simán elnyel két nagy sporttáskát és még lötyögnek is. :) Ha meg ledöntöm a hátsó ülést egy elefántot is belerakok. (nagyfaterék piacozni jártak vele, 6 rendes ötven kilós láda krumpli meg sem kottyant neki, ezt-azt még simán bepakoltak mellé)
Fogyasztás: Városban télen is max 8,5-9 lityi, országúton 6-6,3 körül. Mindezt 90 km/h mellett, ami azért nem rossz! :)
2 hetente lezavarom vele Békéscsaba-Budapest túrát, korábban a Békéscsaba-Székesfehérvár távon közlekedtem rendszeresen. SOHA nem hagyott cserben a kicsike, mondjuk mindig megadtam neki, amit megérdemelt.
Én a világ minden kincséért meg nem válnék tőle! Már csak azért sem, mert akárki beül mellém - lehet akármilyen szar napja - öt perc múlva már úgy vigyorog mint a tejbetök - Ez a TRABIFEELING! :D

gömbi 2008.02.16. 22:06:33

Azért az komoly, hogy egy kis gyújtás-probléma meg bronzkefe miatt roncsnak titulálunk egy jó kis Trabantot... És sehol nem láttam, hogy azt írta volna, hogy nem működött a fék, vagy a lámpák, esetleg a kormány... hehehe.... Szerintem biztos jó buli volt....

pontorson 2008.02.16. 22:15:09

jó sztori, hajrá Trabi. Mi négyen aludtunk egy Trabi limóban egyszer Szófia mellett.

Gyökér vagy prokee, csak így tovább, mutasd meg mindenkinek.

Profy 2008.02.16. 22:49:16

Megjártuk Trabival Görögországot, a Korinthoszi csatornánál egy francia körbevideózta a Trabit, megkopogtatta, majd azt mondta:
- áááá amator, áááá!

És elismeréssel bólogatott, gondolom azt hitte saját építésű műanyag autó és ez milyen jópofa...
Nyilván fogalma sem volt róla, hogy a keleti blokkban az átlagnépnek csak egy ilyen szarra telik, sőt még erre is éveket kellett anno várni.

Ami a legnagyobb baj, az az, hogy az anno több évtizedes lemaradást egyre csak növeljük, pláne ezzel a gané kormánnyunkkal. :(

sp 2008.02.16. 22:54:53

A 80-as évek vége felé, amikor a hátsó futóművek is spirálrugósak lettek (asszem 88), annak már 26 literes volt a tankja. Előtte 22L. A trabi nem 24 lovas, hanem 26, de ez csak a teljesen gyári főtengelyre érvényes, ha már egyszer fel volt újítva, alapállapotban sem volt nagyon több 22nél.

Johnny336 2008.02.16. 23:39:45

Ha kamu lenne az egesz sztori, meg akkor is marha jo, es baromi jol adta elo. Ez most kulonosen jol esett...

Maestro 2008.02.16. 23:42:49

én is jártam trabival kis ideig, nagy poén az:)
piros lámpa után 0-ról 30ig én vagyok a király. utána meg szépen soroznak el mellettem, és a thököly úton leesik a kormány közepéről a műanyag:) és ez még karban van tartva...

ellenben azzal az 1975-ös Bogárral, amit vezettem...az is jópofa sztori, lehet hogy megírom:)

Faby 2008.02.17. 00:27:25

Jó dolog volt a Trabi, én is sokat hajtottam, ugyan sajátom nem volt, de nagybátyámnak, unokatesómnak volt több is, azokat nyúztam én is, amikor közel kerültem hozzájuk. Sőt, vezetni is azokon tanultam.

Mindig rendesen működtek, soha nem volt velük gond.

A legnagyobb problémám az volt, hogy -mivel nem rendszeresen használtam Trabantot - rendre elfelejtettem kinyitni a benzincsapot. Azután a karburátorban lévő benzin fogytával igencsak érdekesen ment, majd megállt. Rövidebb-hosszabb idő után azért eszembe jutott, és minden ment, mint a karikacsapás.

Messziről jött ember azt mond, amit akar, de apósomék annak idején egész Nyugat-európát, Keletet (Szentpétervárig!) bejárták, Gibraltáron keresztül még Marokkóba is eljutottak. Legjobban a (Kelet) Német túristák örültek nekik.

Apósom ugyan komplett szervizt, tartalék alkatrészeket (főtengely, fékcsövek stb)vitt magával, de azon kívül, hogy rendesen megbámulták, semmi elháríthatatlan gond nem volt. Mondjuk volt, ahol megtankolni nem voltak hajlandók, mondván veszélyes az üzemanyagtartály a motortérben. Kannába bezzeg adtak benzint, tudván, hogy azt a motortérben lévő tankba fogják beönteni.

Ugyan szép emlékeim vannak, de azért jobban örülök, főleg családapaként, hogy a gyerekemet egy viszonylag modern Opel Astrával fuvarozhatom.

koszi:) 2008.02.17. 05:09:37

Köszi! Kiváló kis írás volt - megnevetettél (sztem sokunkat:)Sokal több humor kellene a mindennapokba, sokkal több olyan ember aki pozitívan áll hozzá a dolgokhoz:)
Gamma

pityu 2008.02.17. 06:58:42

És milyen autód van most ? :)
Mi lett a Trabanttal ? Maradt Kisvárdán, vagy felgyújtottad a tél végén ?

Vladimir Harkonnen 2008.02.17. 08:02:57

Egyszer az enyém az érdi lejtőn felgyorsulva ment 120-at! Kb. 10 perc száguldás után fura hangok jöttek a motortérből: megadta magát a hengerfej pakolás. Félreáll, szétszed, mindíg lévő tartalék beszerel, aztán tovább. Egyszerű volt, mint a faék.

"A trabi olyan, mint a szerető: Jó ha van, de nem illik vele dicsekedni társaságban!"

Bukowszky, bizonyára egy szent ember vagy, de hidd el volt élet a légzsák előtt!

Kata 2008.02.17. 08:18:01

Te kedves posztíró, szeretgetted azt a Trabit rendesen? Ugyanis a Trabiknak nagyon bonyolult lelkiéletük van, ha elhanyagolod, akkor bedurcázik, aztán csak imádkozással tudod rávenni, hogy menjen... :-D

Mindenesetre nekem is van Trabis "meseautós" téli utazásos történetem, mi Keszthelyről igyekeztünk Esztergomba még a megboldogult nyolcvanas évek legelején, nekem szemműtétre. Hát érdekes utazás volt, hóviharban, lerohadásban, meg mindenfélében...

Életem egyik legnagyobb élménye volt rajta megtanulni vezetni...

Azért nagyon megsirattam a Trabinkat, mikor 20 év hűséges szolgálat után nyugállományba helyezték. Nem tudom, mi lett vele, lehet, hogy tyúkketrecet csináltak belőle, vagy megették a malacok, mint a Macskajajban...

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2008.02.17. 08:30:45

a biztonságos közlekedésre alkalmatlan jármű, a végén már alkalmatlan járművezető: guruló halál.

EBEUSS (törölt) 2008.02.17. 10:02:06

Jó humorral megfogalmozott történet! Tetszett! :)

Ha segítettek volna betolni a rendőrök a trabit, akkor mehetett volna a pozitív rendőr story posztba is az írás! De így...!? :(

Doky 2008.02.17. 11:06:22

Jelentem, most egy Opel Astra Caravan van a család birtokában. Nem gyújtottuk fel a trabit, hanem a szülőknek ajándékoztam. Nekik nagyobb szükségük volt rá. Még jó pár évig szolgált nálunk. A "biztonságos közlekedésre alkalmatlan jármű" meghatározás elég erős. Csak a gyújtással és az önindítóval volt gond. Mikorra az irányjelző meghalt, már késő éjszaka volt. Alig találkoztunk autóval. Egyébként azt tapasztalom, hogy a több milliós izomgépek tulajai nem hiba miatt, hanem lustaságból nem használják az indexet. Hogy alkalmatlan járművezető? Erre csak annyit mondanék, hogy a mai napig sofőrként dolgozom. Levezettem több, mint félmillió kilométert, úgy hogy senkinek sérülést nem okoztam. Van, hogy napi 16-18 órát is dolgozom, kocsiban. És még senkit nem törtem össze... Minden este tiszta lelkiismerettel fekszem le aludni!

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.02.17. 11:36:44

"De aki szedett már le Trabi önindítót, talán megért, hogy télen, szerszám nélkül, késő este (esetleg éjszaka)nem álltam neki szervizelni"

??? A világ legkönnyebben leszedhető önindítója - elég rossz példát hoztál fel.

Én 2008.02.17. 11:37:55

"a biztonságos közlekedésre alkalmatlan jármű, a végén már alkalmatlan járművezető: guruló halál."

Maximálisan egyetértek.
Végig vártam a viccet, a csattanót, de ezen nem lehet nevetni. Ez már annál is rosszabb. Szánalom! Miért nem megy vonattal??? :S
én meg menjek az árokba ugye, ha szembe jön és a sofőr épp alszik, az anyósülésről meg nem lehet kikerülni a macskát, csak elrántani a kormányt, stb...
Egyébként a 4-esen még józanul és jó kocsival is figyelmesen kell közlekedni, ezzel a halált kísértették.

Én 2008.02.17. 11:42:53

mi ez, ha nem alkalmatlan???
illetve gépjármű tiltott átengedése is, mert olyan vesz részt a vezetésben, akinek nincs jogosítványa. na meg egyébként is, ketten? ááá.
ráadásul, ha az ablak fagyott meg ilyenek, ahogy korábban is, NEM SZABAD elindulni. Nem csak, meg ez van, hanem TILOS. Ha bemelegedett akkor. Ha nem melegszik be soha, akkor soha - majd tavasszal. Na folytatom, ha fagyott, akkor nem lehetett esetleg jeges a 4-es ott a nagy Alföld közepén? Akkor mi van? Egy félig vagy félig sem észnél levő sofőr mit tud csinálni? semmit.

"Gabi az anyósülésről kormányozott, miközben én az ülésemet kissé hátrahajtva, fejemet az orosz fejtámlán pihentetve próbáltam a szememet nyitva tartani. Gond nélkül tettük meg a Nyíregyházáig vezető utat.

Mivel egy kézzel a nagyobb kanyarokat és kerülőket barátom nem tudta kivitelezni, felébresztett, hogy legalább a belvárosban én irányítsak."

joc 2008.02.17. 11:52:07

"Végig vártam a viccet, a csattanót, de ezen nem lehet nevetni. Ez már annál is rosszabb. Szánalom! Miért nem megy vonattal???"

"Én", akinek soha nem volt ilyen autója, az nem is értheti igazán a sztori lényegét, fölösleges magyarázkodni.

"én meg menjek az árokba ugye, ha szembe jön és a sofőr épp alszik, az anyósülésről meg nem lehet kikerülni a macskát, csak elrántani a kormányt, stb..."

Most őszintén: egy macska miatt még sose rántottam el a kormányt, nem tud az akkora kárt okozni az autó elejében, hogy érdemes lenne.

hkl 2008.02.17. 11:52:11

Nos, nekem tetszett. Jót derült rajta az egész család. Jó a történet, és a stílus is. Azt nem gondoltam- a kommenteket olvasva- hogy ennyi vaskalapos emberke olvasgatja ezt az oldalt. Kíváncsi lennék rá, közülük ki az, aki még soha semmilyen szabálysértést nem követett el... Valahogy, erről nem szól a fáma. Egyébként azt is látom, hogy sokan felszínesen olvasgatnak. Nem ártana minden szó figyelembe vételével értelmezni a szöveget- ld. értelmező olvasás! És tessék érteni a viccet is!!! :-) A lényeg, hogy jó kis sztori! Hajrá, Doky! Még ilyen sztorikat!!! Még!!!

Öreg 2008.02.17. 11:58:34

A sztori jó, lendületes, enyhén fanyar humorral megírva. A vélemények változatosak: mert ugye, milyen a magyar? Ha nem tud valamit mecsinálni, akkor megpróbálja tanítani azt, aki tudja, sőt nem csak tanítani akarja, még kritizálja is. Mert ugye, ebben a kis országban mindenki műszaki zseni, aki fejből ismer minden adatot, meg aztán közlekedési szakember, aki összetéveszti a féket az inditóval, mert ugye ahhoz, hogy meg tudj állni, ahhoz ne a fék legyen jó, hanem az inditó. Nem beszélve a sok Verne Gyuláról és klasszikus magyar íróról. Aztán van, akik nyugodtan alhat nyitott ablaknál, mert az eszéért biztosan nem lopják el, de korszakalkotó véleménye azért van. Nagyjából így látom én.
Tisztelet a kivételnek.

Vladimir Harkonnen 2008.02.17. 12:51:07

Felénk 5-6 éve is még az összes gk. oktató a jobb egyből, félig fekve vezetett, ha kirakta a tanulóját, és menni kellett a másikért! Azért a 3-4 km-ért lusták voltak kiszállni! Akkor hagyták csak abba, miután a rendőrök rájuk szálltak!
Tudom az oktatók a jobb oldalról is jobban vazetnek, mint némely tanulójuk, de pl. az indexet onnan nem lehet kezelni!

Gabesz 2008.02.17. 13:40:15

Nagyon jó sztori! Velem is történtek nem egyszer hasonló történetek az évek során.
Viszont akinek sose volt trabantja, az nem is fogja soha megérteni ezeket a poénokat.
Egy mai átlag autóban ülve nehéz elképzelni a fagyoskodást, a benzincsapot és hasonlókat. A csomagtartó meg a tank méretein, meg a sötétben önindító szerelésen lehetne vitatkozni, de szerintem nem ezen van a hangsúly, hanem a kalandon.
A biztonságról meg annyit, hogy egy elhagyatott országúton 75-el poroszkáló 600kg-os trabi sokkal veszálytelenebb, mint egy soklóerős utcai versenyautó a városban, beszívott pilótával. szerintem...

joc 2008.02.17. 14:49:57

Hát igen, a trabantozás egy életforma... Nekem is a héten 2X annyi időbe telt az ablakok jégmentesítése, mert az utastérben is le kellett kaparni a jeget.:D Egy nyugati autó tulaja sose gazdagszik ilyen élménnyel.:)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.02.17. 17:43:19

Doky, az árát is olvasd el légyszi... 50000 euro körüli ár? Ehh, abból a pénzből a szerencsésebb történelmi fejlődésű országokbban lehet venni egy Shelby Mustangot (újat) vagy egy BMW M3-ast, esetleg egy Corvette-t. Vagy gyakorlatilag bármilyen jó autót. Nem vagyok Trabiellenes, a régit nagyon szeretem, de ez az új nekem kicsit parasztvakításnak tűnik, másrészt a vázolt tervek alapján még ronda is.. Ennyiért nem kéne, bocs.

joc 2008.02.17. 18:27:26

Elég régi hír. Új fejlemény, hogy 2 éven belül gyártásba kerül, 5000 db készül belőle, és 2,5 millió forintba fog kerülni.

Vladimir Harkonnen 2008.02.17. 20:51:10

Több kelet-európai országban - köztük hazánkban - sokáig a legnépszerűbb személyautók közé tartozott a mintegy 30 évig komolyabb változtatások nélkül gyártott autó. Szűkös belső tere és gyönge motorja ellenére sokan szerették - és szeretik ma is -, ezért napjainkra kultikussá vált - írja az International Herald Tribune.

Azt elfelejtik leírni, hogy a népszerűségét az emberek pénztárcája, és az akkori rezsim határozta meg!
:-(

Ez meg a bünti:
prokee.hu/x_download/film/trreklam.wmv

Én 2008.02.17. 23:14:36

Őszinte legyek, nem akartam tegnap ennyire egyoldalú véleményt írni. Nekünk is volt Trabink anno, kettő is. Szerettem :)
DE a vicc mellett azért kellő komolysággal láthatod, hogy felelőtlen dolgok sorozatát tettétek, ami persze nem végződött bajjal -szerencsére- de az esélye igencsak megvolt. Szóval nekem jobban tetszett volna az írás, ha egy bekezdést az elejére meg a végére írtál volna még "okulásként" ;)
A fáradtság az egyik legveszélyesebb utitárs és a megbízhatatlan kocsi is...
Na mentem...

Diszkópatkány 2008.02.18. 07:24:38

Miért csesztetitek a srácot? Szerintetek direkt tönkrevágta az indítót, meg a gyújtást, csak hogy 4 óra helyett hetet autózzon fűtés nélkül? Kiváncsi lennék, ti hasonló helyzetben hívtatok volna autómentőt, vagy aludtatok volna az út szélén a mínusz 20 fokban? Mindenki ezzel van megáldva, hogy milyen veszélyes... Én jobban félek az olyan emberektől, akik 30-cal tötyögneg az út közepén, jobbra megy az irányjelző, aztán hirtelen bevágnak balra. Azt is észrevettem, hogy mindenki csak az egy almásládát vette észre a történetben. "Este beraktunk minden fontosnak vélt dolgot az autóba. Többek között egy almásládányi befőttesüveget" A hangsúly a TÖBBEK KÖZÖTT-ön van!!!! De szidjátok csak nyugodtan, azt a legegyszerűbb.

Fuvaros 2008.02.18. 07:51:03

Könnyen fikázik az olyan, aki reggel hatra/nyolcra megy dolgozni és délután 2-kor/4-kor beül az autóba és hazakocsikázik max 30 Km-re...Vagy apuciék a segge alá tolták a több millás autót, mert kettes lett a bizonyítványa. Én is sofőr vagyok. Hajnal 1-2 óra körül kezdek és este 6-7-8 óra, mire hazaérek. Minden este fáradt vagyok, de ezt megszokja az ember idővel. Biztos vagyok benne, hogy nem indult volna el, ha tudja, hogy ilyen körülmények fognak felmerülni. Nem jó ez senkinek.

TH 2008.02.18. 12:36:57

Egy ilyen jó sztorit elrontani ilyen kommentekkel, hogy "életveszély", meg "közveszélyes", meg a pontos műszaki adatok idézgetése...ehh, mindegy...egyes cikkekről le kéne tiltani a kommenteket inkább...

fm! 2008.02.18. 14:26:11

Köszi a történetet, egy élmény volt olvasni!

tomnemtom 2008.02.18. 14:29:18

AlbPetya : teljes mértékben egyetértek !
mai napig fülig ér az arcom, ha Trabiban ülhetek.
bár sajna, egyre kevesebb alkalmam van.

Én 2008.02.18. 19:20:31

Diszkópatkány:

"Miért csesztetitek a srácot? Szerintetek direkt tönkrevágta az indítót, meg a gyújtást, csak hogy 4 óra helyett hetet autózzon fűtés nélkül?"

Talán mert ezek nem útközben merültek fel, hanem már eleve, indulás előtt, biztonságos közlekedésre alkalmatlan volt az autó!

Ne népszerűsítsük már a FEELING ONLY aztán a biztonság meg leszarva személetet!

zoya 2008.02.18. 19:50:40

Kedves "Én" és a "többi kedves negatív emberke"!
Maximálisan egyetértek TH-val. Egyszerűen hihetetlen, hogy ilyen hülyeségeken kell lovagolnotok! Ez egy jópofa sztori és ennyi. Nem kell túlspilázni a dolgokat. Ha ennyire böki a csőrötöket, hogy hány literes a tank meg egyéb faxságok, akkor vagy olvasgassatok mást, vagy gondoljátok, hogy mese az egész. Még így is jobban jártok! Meg mi is.
Kedves "Én"! Ugyan magyarázd már meg, hogy mi a büdös bánatból gondolod, hogy azért alkalmatlan egy autó a biztonságos közlekedésre, mert xarakodik a gyújtása?!?!?!? Ráadásul világosan le van írva, hogy a hibát kijavították( amiről azt gondolták, hogy a bajokat okozta), erre utal, hogy vettek alkatrészt és a szerelés után indultak csak haza. A többi probléma- akárhogy is olvasom- a történet szerint út közben jelentkezett. Vezettél már Trabit? De őszintén!!! Jó lenne, ha csak olyan véleményt írnál le, amivel kapcsolatban tudod is, hogy mi mit jelent, mert így rövid úton hülyének fognak nézni. De nem akarok személyes háborút indítani. Szólhat ez még másoknak is. Akinek meg nem inge, ne vegye magára. Minden esetre ez az oldal itt nem erről szól. Virítsatok jobb sztorit, vazze!!!

Doky 2008.02.18. 20:30:56

"Én" kommentjére reagálva:
Szerintem sehol nem írtam, hogy ez a követendő magatartás, sőt! Ez nem a BIBLIA, hogy eszerint kell mától közlekedni. Csak leírtam egy történetet, amit átéltem. Természetesen senkit nem bíztatok arra, hogy induljon el egy hibás járművel. De az enyémtől százszor rosszabb autók mennek át a műszaki vizsgán! A fék, kormány, világítás tökéletesen működött, ha ez esetleg nem derült volna ki a történetből. Én úgy tanultam, hogy ezek a biztonsági berendezések. Egy kérdésem lenne hozzád: A motorikusan hibás kocsit miért lehet vontatni???? Azért, mert a fék és a kormány, valamint a világítás működik rajta... Irányjelző nélkül szabad közlekedni, ha az autóban ketten ültök, és kézjelzéssel tudjátok jelezni a haladási irányt. Mindig irigyeltem az olyan embereket, akik napi 14-16 óra meló után vigyorogva befeküdtek a hóba az autó alá, hogy minden szerszám nélkül levarázsolják az indítót, és a 8. emeleten, a konyhaasztalon szétdobják, hogy megjavítsák, majd újra lefekszenek a hóba és fel is teszik... Kíváncsi lennék, te be mernéd-e vállalni a saját baromságaidat, ha megkérdeznék. Én mertem. Nincs harag...

Golyótóni 2008.02.18. 22:18:06

Sírjak vagy nevessek? Ilyen moslék szar autóval nem szabadna a forgalomba se kimenni. Lehet hogy neked kurvára vicces volt, de környezetszennyező, életveszélyes (neked és másoknak is), stb. Legközelebb menjetek vonattal!!

név 2008.02.19. 02:14:26

Doky: nem akarlak lebecsülni, de ha csak azt elismered, hogy veszélyesebb volt a fáradtság, utas kormányzása, stb, mint normál körülmények között közlekedni, már be is fejeztem.
Őszintén, nem akarlak bántani és becsülöm, hogy megjavítottad a kocsit többször is, a mai világban sokan már a szélvédőmosót is a szervízben töltetnék fel ha lenne minden sarkon :S
Szóval annyit, hogy részemről megfogalmaztam egy "ellen"véleményt is a sok "királyság" kommentre - sokan a vélemények, hozzászólások alapján alakítják ki a véleményüket, akik még fiatalok vagy mert nincs nekik. És ne ösztönözzük már őket, ha nem muszáj. Mégegyszer mondom, ez így volt, szép volt, szerencsétek volt :) DE muszáj a másik lehetőséget is figyelembe venni.
Volt Trabink, kettő is.

név 2008.02.19. 02:18:18

...és én már láttam testközelből elalvó/felébredő vezetőt! szembe jött napkelte után nem sokkal és lement a padkára, onnan vissza, majdnem nekem. szerencse, hogy lehúzódtam, így csak mögöttem jött át az én sávomba!
mindketten kb 90-el mehettünk. Nos, ezek után lehet, hogy szigorúbb vagyok a fáradtsággal szemben. De ezerszer levezetheted az utat hiba nélkül, akár félholtan is - nyugodt lelkiismerettel fekszel. viszont 1001.-re egy kis hiba és vége...

Rikkancs 2008.02.19. 04:14:20

Hát ez besz*arás! Ennyi szent szüzet én még életemben nem láttam. Csupa hülye, aki saját magát égeti azzal, hogy másokat kritizál. Bunkókáim! Ti a KRESZ minden pontját betartjátok betűről betűre???? Ha igen, akkor ugassatok!!! Előbb tanuljatok meg olvasni, mert egy csomó részletet nem vesztek figyelembe! Vagy csak irígyek vagytok, hogy életetekbe nem tudnátok egy ilyen fogalmazást megírni. Inkább foglalkozzatok a kis pöcsötökkel! Menjen vonattal? Ha a trabi csomagtartó tele volt+ülésen egy táska, akkor kicsit necces vonatozni. Habár a sok IQ-huszár ezt is biztos meg tudja oldani! Roncsautó? Nálatok már a motorhiba esetén is totálkárra veszi a kocsit a biztosító?? Gyökerek! Szerezzetek másoknak egy jó napot azzal, hogy "csendben maradtok"!!!

Egy országúti csavargó. 2008.02.19. 15:28:35

Tistelt hölgyeim és úraim, most olyanra vetemedtem amihez nem értek;megpróbálok írni.Remélem jobban fog síkerülnimint a 2-3 sort nehezen kiizadó, önjelölt Akadémiai tagoknak amiben összefoglalják, hogy olvasni sem tudnak nemhogy írni. Ha jól emlékszem egy SZTORIT!!! kértek nem pedig pedig egyetemi záródolgozatot, vagy pontos müszaki leírást, netán tipus ismertetőt.
Aki elolvasta és és értelmesen végig gondolta az megtalálta benne a derüt, azt a pici valamit ami egyre kevesebb a mai világban a vidám és felhőtlen kacagást. Nem értem miért kell elrontani valamit ami jó, a felületesen elolvasott valami után, a túl hamar megalkotott vélemény soha sem dicsérte a vélemény alkotóját. Ha jobbat tudsz állj elő vele, meglátjuk, hogy viseled a kritikát. Még valami amit hiányoltam, senki nem írt arról az egészséges és kemény akaraterővel, és kitartással bíró Doky-ról, aki következetesen megteszi amit célként kitüzött. Olyan van aki összehasonlítja a négyütemü trabit a régebbi kétütemüvel , és megkérné a barátját hogy írja meg az útazását. Vajon miért??? mert neki magas mint nyuszinak a farzseb. A kritika az más, ahoz ért??? Nem hiszem!!! és szerintem mások sem hiszik. Katával egyetértek, hogy a trabinak lelke van hozzáteszem minden autónak, a godoskodást meghálálja a hanyagságot megbünteti. Érdekes módon akik az országúton töltik életük nagy részét, jobban és értemesebben reagálnak. Nagyon sok évet, és nagyon sok km.-t töltöttem az úton, de valahogy Dokytól nem félek ugy, mint hétközben az otthon melegében ücsörgő hétvégén a sokmillás autóba belülve Néhány extazi tablettával és néhány doboz sörrel netalán még töménnyel megspékelve útrakelő Ki ha én nem alakoktól. Ismerjük el van ebben a kis írományban elég tanuság csak tudni kell kihámozni. De könyörgöm Ha lehet arra koncentráljunk amire kérnek bennünket. Köszönöm hogy végig olvasták, és most úgy gondolják engem is meglehet dobálni sárral mert olyat tettem amihez nem értek.

TH 2008.02.19. 15:33:36

Doky 2008.02.18. 20:30:56
Részvétem a sok hülye miatt, de a lényeg, hogy volt egy kalandos utatok, és az érzést jól át is tudtad adni a leírásban azoknak, akik kíváncsiak voltak rá. A többiek megmaradnak ott, hogy a trabant büdös, és menj vonattal. Rajtuk röhögök csak igazán.
A fáradtan vezetés veszélyeivel persze egyetértek, az tényleg durva tud lenni, de azért el tudom képzelni, hogy mekkora forgalom lehetett azokon az utakon, amerre jártatok...

Pingipang 2008.02.19. 20:04:01

Autó: MERCEDES SPRINTER 313 CDI, kora: 3 év. Eddig megevett egy garnitúra fékbetétet, két féktárcsával. Havi átlagban egy liter motorolajat cumizik be. Szétment már benne a stabilizátorkarból kettő darab. Egyszer megszorult a váltója is. Nemrég valamilyen elektronikus kütyü meghülyült az üzemanyag rendszerben, ami miatt lerobbant. VONTATÁS közben nem működött a szervókormány, a fékrásegítő, az ABS, SRS, ASR és a fűtés sem... Micsoda könnyelműség!!! Biztos elkárhozok.
Azt szeretném megtudni az "agyoniskolázott" komment íróktól, hogy rögtön vigyem a bontóba és vegyek helyette egy vonatot -amivel kiszállítom az árut-, vagy engedélyezik, hogy használjam ezt a RONCSOT????? Mert ugye, amelyik autóban nem jár a motor, az rögtön a MÉH-be való!

Doky 2008.02.19. 20:27:51

Örömmel tudatom mindenkivel, hogy a mai, 16 órás -gépjárművezetéssel töltött- műszakom alatt nem törtem össze semmit és nem öltem meg senkit!!! Na látjátok, ez a követendő... :)

Doky 2008.02.19. 20:33:16

... viszont három személyautós megpróbált leszorítani az útról (2 srác és egy kedvesen mosolygó nénike). Még jó, hogy van FÉK a teherautón...

transpetya89 2008.02.19. 21:45:07

Hali! Hatalmas a történet! Nem tom mér kell egyből fikázni. Bennem fel sem merültek ilyen dolgok, h másra veszélyes. Nem inkább az az elszomorító, h ha valakinek műszaki gondja van egyből mindenki dudál, kiabál meg villogtat??? Nekem van egy 28 esztendős JAWA MUSTANG segédmotorkerékpárom, hát nem egyszer toltam, de mégse tudok megharagudni rá. (mellesleg megemlítem, h sokszor átnézem, javítgatom, 3 év alatt kétszer szedtem szét vázig). Édesapám fuvarozó, még most 18 évesen is szívesen eljárok vele, letettem a teherautó jogsit is, és elgogultság nélkül tudom mondani h kevés biztonságosabb vezető van, mint egy teherautósofőr.( provokálásképpen írom h egyik télen 20 méterre egy benzinkúttól gázperzselővel melegítettük az üzemanyagtartályt, mert megdermedt a gázolaj) Jah, és ha valakinek az a biztonságos vezetés h nagyban koncentrálni előre, az ember álla a kormányon, lakotton belül 40 kívül 60, mert lassan járj tovább érsz.....(nem is folytatom)... az az ember nem normális. Haverokkal gyakran megállunk és nézzük amikor az ilyen egyedek párhuzamos parkolást próbálnak végrahajtani tolatással. Sztem az egyik legnagyobb móka. Mongyuk az is siralmas h az ilyenek általában addig próbálkoznak amíg meg nem koccolják az előtte álló sarkát, aztán húznak mint a vadlibák, meg se nézik h okoztak-e kárt v sem. Bezzeg ha valaki az ő autójuk közelébe menne... Na mindegy. Az a lényeg, h gratulálok az úthoz, azért lehet h nem kívánok még több ilyet, de feltétlen meg kell hálálnom h feldobtad a kedvem így lefekvés előtt.:D

joc 2008.02.20. 12:57:45

zoya: maximálisan egyetértek.

Golyótóni: inkább annak kéne vonattal járni, aki egy 7 személyes döggel egymaga araszol a dugóban...
Plusz: akinek nem volt trabantja, az nem értheti meg a sztori lényegét. Nem a műszaki állapot a lényeg (amiről mellesleg olvasás alapján kiderül, hogy egyáltalán nem volt életveszélyes - akárki akármit mond), hanem a sztori, a Kaland.
Aki meg csak fikázni tud, az inkább kussoljon, egyébként is unalmas már 10.-re olvasni azt, hogy "mennyé vonattal".

joc 2008.02.20. 13:08:18

Ami pedig a szennyezős dolgot illeti: nem mondom, hogy a 2ütemű motor környezetkímélő, se azt, hogy nem szennyez jobban, mint egy modern motor.

Ellenben a 2ütemű motor harmadannyi szén-monoxidot termel, mint egy mai(!) autó.

Más dolog, hogyha viszonyítjuk a ma forgalomban lévő trabikat és egyéb 2ütemű autókat, a számok alapján az derül ki, hogy az általuk kibocsátott mennyiség nem nevezhető szennyezésnek a kis mennyiség miatt. Ma M.O.-on kb. 500 000 autó van(ha nem több). Ebből kb. 10 000 a trabant/wartburg összesen. Úgyhogy nincs miről beszélni.

3: ott van a média félretájékoztatása is. Ott ül az egységsugarú Golyótóni a tévé előtt, és ezt szűri le az elmondottak alapján: "Hö, a trabantokra köll majdan kattalézátor, me' annyira szennyöznek."

Holott a környezetvédelmi törvényben szó sincs katalizátorról, ez csak a média agyszüleménye. A törvény arról szól, hogy a 2ütemű járművek CH-kibocsátása nem haladhatja meg a 2000ppm-es értéket.
Elviekben ez csak katalizátorral teljesíthető, de erről a törvény nem tesz említést EGY SZÓVAL SE!

Szóval golyótóni és társai, nem csak a híradóból kéne tájékozódni, az sok esetben kevés. És bármennyire is fáj, trabik mindig lesznek. Nekem is van 2, és nem szándékozok megválni egyiktől se.

kekmz 2008.03.04. 14:49:24

Jó sztori. :-)
Persze egy percig ne csodálkozzon senki,h így jár,ha egy elhanyagolt géppel készül ilyen utat megtenni.A sportkormány és a fejtámla helyett mehetett volna főtengelyszimmering csere... :P
Az én MZ-m 6 év alatt mindenhonnan hazavitt lábon nagyobb gond nélkül,bár volt,h a karbiból Mátrában kihullott levegőcsavart FBS-sel kellett pótolni :D












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása