Pár szót szeretnék ejteni a tömegközlekedésről, autós szemmel nézve. Én nagy többségében tömegközlekedek, de alkalmanként autóval járok. Szeretnék adni néhány tanácsot, hogyanis segíthetnénk a társainkon.
1) Megálló. A legnagyobb problémát a buszoknak az autóbuszöböl való kiállás okozza. sokan nem enegdik ki őket, pedig kötelességük lenne. Gondoljunk arra pár szerencsétlenre, aki kénytelen a buszon ülni. Mi jobb, kiengedni, aztán kb. öt perc múlva úgyis ki lehet előzni a buszt, vagy ott lenni a helyén? Naugye, ennyit megér. Na meg az embernek jól esik látni, ahogy a nagy kékség villogva köszön neki.
2) Bekanyarodás. Egy busz alsó hangon is 10 méter. Azaz egy 3-5 méteres autónak minimum a kétszerese. És kétszer ennyivel nagyobb hely kell a bekanyarodáshoz. Hagyjunk helyet a busznak a sávunkban, vagy szemből engedjük el a balra kanyarodó buszt. Jobb lesz neki is, mi meg nem vesztünk annyit, hogy ne érje meg. Vagy ha elhaladunk mellette, akkor nézzük meg mennyi kocsi torlódott fel mögötte. Mi is kerülhetünk bármikor a rossz végére a ... sornak.
3) Besorolás. Igen, az autónkhoz képest egy busznak a gyorsulása elnyésző, mondhatni csigaéletben mérhető. Viszont arra már senki nem gondol, hogy a lassulása is (több tíz tonnáról beszélünk) hasonló, így ha hirtelen bevágunk elé, akkor nem biztos, hogy már meg tud állni mögöttünk. Inkább rajtunk. Arról nem is szólva, hogy a buszon lévő utasok is repkednek egy-egy hülye manőver miatt.
4) Parkolás. Alkalomadtán, ha szűkös helyen kell leparkolnunk, akkor várjuk meg azt az 5 percet, hogy lássuk: a tömegközlekedési eszköz elfér-e mellettünk. Ez különösen fontos ha órákon keresztül tartó elfoglaltság előtt parkolunk le. Könnyen meg lehet előzni egy csuklás rohomot a kedves mamának, rosszabb esetben fényezést, tükör javítását kell fizetni, vagy kereshetjük a hűlt helyét az autónknak, mert a lopóautó elvitte.
Szóval kérek minden közlekedőt, fogadjuk meg ezeket a tanácsokat, mindenkinek jobb lesz.
Tömegközlekedés autós szemmel
2008.02.19. 13:17 :: SilentSound
Rocko gondolt egy nagyot és merészet, úgy döntött, két legyet üt egy csapásra azzal, hogy autósként, saját szemszögből megírja néhány gondolatát a tömegközlekedésről. Pontosabban arról, hogyan kellene viszonyulnunk annak résztvevőihez. Mindezt mindjárt két népszerű blogon, a BKV Figyelőn és az autózz!blogon, egyidőben. Aki nem hiszi, járjon utána!
64 komment
Címkék: budapest közlekedés bkv autó tömegközlekedés
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Navarone 2008.02.19. 13:22:10
De egész jól megfogalmazta a többit is!
Johnny336 2008.02.19. 13:22:59
Az a gond, hogy senki sem szeret 30-al docogni a busz mogott. Mivel nincsen mindenhol buszobol kialakitva, ezert problemas a kikerulese is, es az emberek ezert reflexbol nem engedik el sehol...
Navarone 2008.02.19. 13:23:14
Johnny336 2008.02.19. 13:24:57
Mert meg csak folyamatban van...
...majd kinovod ezeket a szokasokat is... :)
Navarone 2008.02.19. 13:25:24
dwdHU 2008.02.19. 13:31:34
fm! 2008.02.19. 13:34:13
Pont ezért a trabi, wartburg kategória is inkább mögöttem legyen...
insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2008.02.19. 13:38:18
Post: egyetértek mindegyikkel.
Navarone 2008.02.19. 13:41:28
Vagy nehéz elhinnetek, hogy van olyan ember is, aki nem szabálytalankodik? És nem is kíván?
Elmondom, hogy gyalogosként SEM megyek át a piroson, továbbá kerékpárral is rendszeresen közelekedek, és azzal sem esik nehezemre betartani a szabályokat. Szóval le lehet szállni rólam!
laze · http://laze.hu 2008.02.19. 13:41:28
Ja és _MINDIG_ használok indexet... ;)
Rocko- 2008.02.19. 13:41:34
azért sok helyen van lehetőség kikerülni. vagy ha máshol nem, akkor a 2. megállóban. és addig az ember mégegyszer kiengedheti a buszt. ;)
TH 2008.02.19. 13:42:22
Pedig a 30 éves büdös kormot okádók jó részében már rég kicserélték a motort korszerűbbre, de ha nem is, akkor is azok középmotorosak, és kipufogni is középtájon pufognak ki. A modern újak viszont hátra nyomják a büdöst...Úgyhogy én szívesebben engedek ki egy régi Ikarust, mint egy újabbat vagy akár mint egy Volvo buszt...
Griml0ck 2008.02.19. 14:01:38
Gyűjtőjegyes 2008.02.19. 14:02:52
Röviden, a post-al teljesen egyetértek. Nekem bár több éve van jogsim, de nem vezetek. Viszont a forgalmi vizsgán egy érdekes helyzet miatt húztak meg először (és utoljára. Az egyetlen bukásom az egész jogsi körül...:) )
Busz bent a megállóban, szállnak ki az emberek. Nézem-nézem, indulni akar-e. Már közel érek hozzá, ekkor látom, hogy csenget és zárja az ajtókat. MAJD a lassításomat, majdem megállásomat, valamint a T jelzést látva lejzett, hogy menjek, hagyjam csak. Hát mentem. Ekkor a vizsgabiztos megkocogtatta a vállam, hogy álljak félre, bukás. Elmondta, hogy a buszt mindenféleképpen át kell engedni, akkoris, ha az lemond az előnyéről, mert kitudja, hogy ki lesz olyan előzékeny, hogy kiengedje utánam. Végülis, igaza volt.
Szomorú, hogy az autósok nem engedik el a buszokat. Hiszen ők is busszal kezdték az utazásokat ;) És gondolom, őket is idegesítette, ha a buszt nem engedik ki. És gondolom, sokszor megfogadták, hogyha lesz kocsijuk, ők mindig kiengedik a buszt. Aztán lett autó, fogadalom meg sehol :) Lényeg a lényegben, hogy az autósok legyenek kicsit körltekíntőbbek a tömegközlekedésben utazókkal. Hiszen aki a buszon van, az is pont úgy siet munkába, mint az autóvezető... és míg a busz a nagy mérete, és súlya miatt nehezebben közlekedik, és még meg is áll minden sarkon kétszer, addig az autós tud haladni... egy kis előzékenység mindenkinek jót tesz ;)
U.I.: Azért tükörpostot is lehetne írni... mert nem csak az autós szokott a ludas lenni...
Gyűjtőjegyes 2008.02.19. 14:05:15
Mennyi a rekord? Nálam a 103-as buszon született, az Erőműnél. 39-ik kocsi engedett ki minket. Kb 15 percet csücsült a busz a megállójában, a reggeli csúcsban.
fm! 2008.02.19. 14:05:54
Mondjuk ahogy meglátom, hogy ilyen lesz előttem, rögtön belső levegő keringetés be, de az se 100%-os sajnos.
ihatethisindapassthingy 2008.02.19. 14:41:22
TH 2008.02.19. 14:51:31
Balu0819 2008.02.19. 15:42:24
Van aza fránya Finommechanikai Zrt. nevű megálló jobb szélen.
Na onnan a busznak kijutni kész ksínszenvedés, ráadásul rögtön a belső sávba kell mennie, hogy be tudjon kanyarodni a végállomásra.
Egy jó kis dugóban megspékelve a buszt nem engedünk ki stílusú vezetőkkel) szerintem megdőlne a 39 autós rekord!
Hozzátenném, hogy a buszsáv neve nem véletlenül buszsáv.
És igen, a buszt mindig ki szoktam engedni, ha autóval vagyok.
Rocko- 2008.02.19. 16:23:50
buszt még nem vezettem, de tükörpost megírásán még gondolkodok. :)
opera11 · http://opera.extra.hu/ 2008.02.19. 16:25:49
Gelka 2008.02.19. 16:28:54
Illetve egy van: ha túl erősen kéne ehhez fékezni. Ez viszont nyilvánvalóan nem áll meg ha már a sokadik autó vagy aki elmegy a busz mellett.
Szóval szerény véleményem szerint aki különböző indokokkal (lassú, büdös, stb..) próbálja megmagyarázni, hogy ő miért nem engedi ki a buszt, az mind önző paraszt állat. Ez ennyire egyszerű.
Be kéne látni, hogy mi vagyunk előnyben, mi ülünk a kényelmes autóban, mi fogunk előbb odaérni ahová indultunk, talán nem nagy tehertétel ennyit megtenni azokért akik egy buszon préselődnek a tömegben.
Én se tarok be minden szabályt, de ezt igen.
Viszont azt megjegyzem, hogyha bárhol én akarok bemenni egy busz elé, akkor 99.9%, hogy a busz nem enged be. Erről viszont nem az utasok tehetnek.
balu0819 2008.02.19. 16:33:11
Londonban régen nagy gondot okozott, hogy a szirénázó mentőautokat is lesz@rták a kedves autósok.
Majd 3 vagy 4 mentőautót átépítettek, alaposan megerősítették bukócsövet tettek bele, 6 pontos biztonsági öv és még sorolhatnám.
Majd ezekkel kimentek forgalomba, azzal az utasítással,hogy végig szirénázva menjenek, és ne törődjenek az autósokkal.
Jó pár autó lezúzása kellett hozzá, hogy megtanulják az autósok, hogy el kell engedni a szirénázó mentőautót, de sikerült.
Persze ehhez kellett az is, hogy az igazságszolgáltatás is partner volt ebben, ami nálunk lehetettlen.
Nálunk BKV járműveket kellene átalakítani erre a célra, és is zúzni a városban. :)
cyan 2008.02.19. 16:34:33
insert_click · http://legjobbpalinka.hu 2008.02.19. 17:24:37
griffi: egyetértek veled, nekem 4 éve van jogsim, én csak a sebességkorlátozást nem tartom be mindig, de a buszt beengedem és a gyalogosokat átengedem, és az autósok 90%-a ledudál, ilyenkor, és megpróbál a zebrán kikerülni. Pöcsök...
Ja és _MINDIG_ használok indexet... ;)
Laze: ad1. senki nem pöcsözött rajtad kívül
ad2. ki mondta, hogy nem engedi át a gyalogot és nem engedi be a buszt?
ad3. nincs olyan ember aki nyílegyenes szakaszon betartja a 30km/h-t a hortobágyon. Pedig van ilyen tábla időszakosan (varjak költenek és ilyenkor kiteszik)
insert_click 2008.02.19. 17:26:43
Cattish 2008.02.19. 17:37:08
A kocsim is tökátlagos, meg szerintem én is.
Persze köcsögök mindenhol vannak, de a számuk az én tapasztalataim szerint elenyésző és márkafüggetlen.
Perillustris 2008.02.19. 19:03:57
Van erről valami forrás? Ez elég furának tűnik számomra, hiszen ebben az esetben minden kárt ki kellett fizetnie a mentőautó biztosítójának.
balu0819 2008.02.19. 19:56:56
Valahol régebben volt róla, de azóta nem találom.
Nem kell komoly dolgokra gondolni, visszapillantó egy kis fényezés lekarcolás, stb.
Ha a kedves autós pedig biztosítóval vagy perrel fenyegetett, mondták, hogy nyugodtan, mert a bíróság ebben lehet neki ad igazat, de a mentőszolgálat visszaperel közfeladatot ellátó tevékenység szándékos akadályozása miatt, amit nem pénzben, hanem években mérnek.
Szóval a kedves autósok megtanulták, hogy a szirénázó mentőautó nem véletlenül szirénázik és siet.
BPMilán · http://kozossegikozlekedes.blog.hu 2008.02.19. 20:56:42
Még egy kis fejszámolás azoknak, aki szerint büdös a busz: átlagos megállótávolság Bp-en legyen 600 méter, és átlagos sebesség 40km/h. Ergo kevesebb mint 1 percig leszel a busz mögött, mert utána ő úgyis kiáll a következő megállóba. Amúgy meg ott az a jópofa kis gomb a műszerfalon, ami elzárja a külső levegőt, ilyen esetekre - meg zöldkártya nélküli wartburgok követésére - javaslom a használatát.
Amúgy én is ki szoktam engedni a buszokat, ha látom hogy indexel. Sőt kapcsolódva az előző blogbejegyzéshez, a gyalogosokat is előszeretettel engedem át. Már csak azért is, hogy a 3 centire mögöttem keménykedő sötétítettablakos-gagyixenonos-sport(muhaha)mutyukis csávó had idegeskedjen, hogy miattam nem mehet 160-nal vaskerítésnek :) De viszont megérne egy cikket az is, ahogy némelyik buszvezető előszeretettel márcsakazértis igyekszik kibaszni az autósokkal. Nem beszélve a szintén tömegközlekedési sofőrnek számító taxisokról, akik - legalábbis Bp-en - egy külön állatfaj. Nem akarom szét off-olni a témát, de ide várom mindazok jelentkezését, akiket mondjuk életükben legalább egyszer engedett egy taxis besorolni. Rövid lista lesz, azt hiszem.
insert-click: Nekem is az egyik kedvencem az, mikor elengedek egy gyalogost, mögöttem meg dudálnak. Olyankor szoktam békésen megvárni, amíg még legalább két járókeretes nyugdíjas néni is átsétál.
minic13 2008.02.19. 23:25:01
kresz szerint buszt csak lakott területen belül vagy köteles kiengedni... mondjuk vannak szituációk, amikor azért illene kiengedni, pl reggeli csúcsban, amikor ugyis megy minimum egyvalaki szépen lassan, aminek következményeként feltorlódik a sor és szp lassú vonatozás alakul ki. gondolom neked nem nagyon kell magyarázni, ha nagykovácsiban laksz...
Walaki 2008.02.20. 07:34:31
fm! 2008.02.20. 09:03:59
Használom én a belső keringetést, de pl. a trabi szag, dízel szag még úgy is bejön, szóval maradjanak csak szépen mögöttem...
bespam 2008.02.20. 09:19:07
Charlie Drop 2008.02.20. 10:17:07
Ezek az alapok. Én is ilyen BKVval közlekedő autós vagyok, és én is kiengedem a buszt, mert én is szoktam rajta ülni, kivételek csak akkor vannak, ha a forgalom tempója nem engedi, de ez ritka. Ha meg a busz füstöl, kormot okád vagy bbármi, akkor kikapcsolom a szellőzést, az a pár perc, míg eltűnik előttem eléggé elenyésző, nem halok bele...
Charlie Drop 2008.02.20. 10:18:40
hehe, jó pofánveretem volna a vizsgabiztost, ha valaki lemond az elsőbbségéről, akkor lemond, slussz-passz, az már az ő baja, a ha más nem adja meg neki...
Mityu 2008.02.20. 11:06:31
Ha mód van rá mond el a nevezett vizsgabiztosnak, hogy az elsőbbségi viszony "dobálása" van olyan veszélyes, mint a buszt nem kiengedni. Ha egyértelműen lemondott az elsőbbséggel rendelkező az át/tovahaladási jogával SOHA nem adom vissza! nem azért, mert tuskó akarok lenni, hanem azért, mert ilyenkor fennáll a labdázás eshetősége. Majd mikor eccerre indulunk el, akkor lehet vitatkozni egy esetleges koccnál most ki mondott le és miről....
Olivér 2008.02.20. 13:00:25
Laciii 2008.02.20. 13:08:24
"Én speciel a modern buszokat általában be szoktam engedni, a 30 éves, büdös kormot okádó szörnyet bizony soha, a fene se fogja azt sok **** belélegezni."
Hihetetlen milyen emberek vannak, mit siránkozol mikor perfő arányban még több mocskot eregetsz?
fm! 2008.02.20. 13:22:54
Laciii 2008.02.20. 13:39:29
volvos · http://www.tar.hu/volvo/ 2008.02.21. 01:18:29
bekov 2008.02.21. 15:29:35
Radical Massza 2008.02.21. 15:36:41
(3) Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak és trolibusznak a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) - ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető - lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz, illetőleg a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről.
bekov 2008.02.21. 17:27:56
szóval (megpróbálom elmagyarázni a gyenge elmédnek), nem azt mondtam, hogy elfelejtettem a kreszt, és ennek folyományaként sztem már nem is kell kiengedni a buszt, hanem jelenlegi tudomásom szerint a kreszt módositották aszerint, hogy a buszokat nem kell kiengedni... ugyanis nem egy buszsofőr sajátságosan értelmezte ezt a szabályt, kinyomta az indexet és már húzta is be a böhöm járművet a sávba, az autós meg dögöljön meg a busz alatt... saját tapasztalat is van erről, de ez nyilván nem érdekel téged...
mikori kreszt másoltál be? mert azt én sem vitatom, hogy régen valóban igy volt, de ma mi a helyzet?
Laciii 2008.02.21. 17:58:10
KRESZ
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
bekov 2008.02.21. 18:44:33
Rocko- 2008.02.21. 23:31:08
név 2008.02.21. 23:57:56
merlin69 2008.02.22. 07:57:48
Laciii 2008.02.22. 10:05:03
A KRESZ meg tényleg naponta szokott változni, nézem is az újat.
Azt megértem, hogy a buszos biztonsági öv kérdést nem követed figyelemmel, de elsőbbségadással kapcsolatos kérdések felett nem kellene átsiklani, és akkor talán rájössz, hogy az általad leirt sztoriban te voltál a hülye nem a buszvezető, és nem fogog magad ill. mások életét veszélyeztetni a nemtőrödömségeddel.
Johnny336 2008.02.22. 10:59:40
Pl. XV. kerulet eseteben a kozlekedo buszok nagy reszet ritkitjak... Ezzel csak az a gond, hogy ott mindig dugo van az M3 miatt. Mivel mindenki kocsival fog jarni, ezert mar a kornyezo utak is jarhatatlanok lesznek reggelente. Arrol nem is beszelve, hogy a legkozelebbi BKV elerhetoseg (Mexikoi ut, FAV vegallomas), eleg gyatran van ellatva P+R parkoloval (van, de sajnos rohadt keves, mert nagyjabol az egesz eszaki agglomeraciot el kene latnia), igy is egymas hegyen-hatan allnak a kocsik, minden lehetseges helyen (szo szerint ertendo...). Harom lehetoseg van. Vagy a ritkan jaro busszal indulsz, vagy kocsival rohadt koran, hogy legyen szabalyos parkolohelyed, vagy a kocsival bemesz a varosba...
EBEUSS (törölt) 2008.02.22. 11:31:30
Olvastam..., és ne felejtsük el, hogy ilyen színvonal mellett 270 Ft egy megálló a busszal!
EBEUSS (törölt) 2008.02.22. 11:35:09
index.hu/politika/belfold/budapest/csery0219/
Johnny336 2008.02.22. 11:47:57
bekov 2008.02.22. 12:47:39
az meg az én hibám, hogy nem járok utána magam is az aktuális jogszabályokban a kresznek, hanem elhiszem a haveroknak, hogy ők azt jól tudják... ez a kis szóváltás legalább ennyi tanulságot hozott nekem...
Johnny336 2008.02.22. 13:10:31
Laciii 2008.02.22. 13:24:21
Radical Massza 2008.02.22. 15:15:11
Az más, ha már a tizedik autót várja a buszos, akik nem engedik ki és elindul, majd beenged elven, ekkor ott lehetsz mellette - viszont akkor te már rég nem adtad meg az őt megillető kötelező lassítást. Ilyet már láttam, nem is egyet, de valahogy nem tudom elítélni őket ezért.
Érdekes, rám még az életben nem húzta busz 86 óta, talán azért, mert kiengedem őket?
A nevezett jogszabályt pedig nem módosították, városi legenda, ami a fejedben van róla, meséld el a haveroknak is, hogy micsoda csodák vannak még a világon.
bekov 2008.02.22. 17:05:23
forgalom vizsgámon volt amúgy egy ilyen helyzet, asszem meg is buktam volna ha nem engedem ki a buszt... és mindig előzékeny voltam a buszokkal szemben, lévén akkor még én is erősem igénybe vettem a tömegközlekedést, csak a fater autóját kaptam meg néha... de ezután az ominózus letaposós eset után (ami már a saját autómmal történt meg) azonban felemásan állok a buszokhoz, ha balra áll a f*szom akkor kiengedem, ha meg jobbra, akkor nem, ezt leszarom már, akár ki kell engedni kresz szerint akár nem... az ember belefásul az ilyen dolgokba ha nem csak vasárnap délutánonként használja az autóját... de majd most ki lesz adva magáncégeknek az ilyen és hasonló esetek ellenőrzése, majd jól megregulázzák az ilyen köcsögöket, mint én vagyok...
laciiikám te meg nem tudtál röhelyesebb közhelyet kitalálni a helyzetre? tudom, hogy képes vagy rá... sztem meg tudod ütni azt a szintet, mint amikor rákérdeztél van-e jogsim, szurkolok neked ;-)
Rocko- 2008.02.22. 20:16:54
igen, csikorgó gumiakt senki se vár el, de amikor az ötödik autó nem tud megállni...
... nos, akkor kell a helyszeni műszaki ellenőrzés. ugyanis nagyon rossz fékek lehetnek azokon az autókon. :)
Bkv-s 2008.02.24. 00:39:57
Rocko- 2008.02.24. 01:30:49
pogacem 2008.02.26. 12:05:14