Egyszerű gyalogos vagyok, nincs jogsim, a kreszt hozzavetolegesen ismerem. Gyakran olvasom a blogot, mert habar nem tudok vezetni erdekelnek az ilyesmik. Ettol fuggetlenul kivancsi lennek egy-ket dologra:
Miert van az, h nem csak ezen a blogon, hanem szamos masikon is (pl. bkvfigyelo) mindig van par (valojaban nem is keves) nagyon okos emberke, akik valtig allitjak, hogy egy adott szitu szenvedo alanya a fasz, h ilyen helyzetbe kerult? Ne en legyek mar a hibas, ha belekenyszeritenek akaratom ellenere egy a masik fel altal szabalyok athagasaval letrejovo szituba, es ott nem a leheto legoptimalisabban reagalok.
Miert nekem kell mindig felkeszulve lennem masok hulyesegeire? Nem lehetne ezt ugy megoldani, h a tarsadalom nem termel ki hulyeket?
Miert nem kotik a jogositvany megszerzeset rendes pszichologiai alkalmassagi vizsgahoz? Olyan vizsgahoz, ahol fel tudjak merni, h ki mennyire szabalykoveto, egyuttmukodo, stb.
Miert nem lehet betartani a kreszt?
Mikor jonnek mar ra az emberek, h az egyuttmukodes gyumolcsozobb, mint h egyfolytaban masba konyokolve probaljunk elorebbjutni? (Ez ugyanugy igaz a kozlekedesre, mint az elet mas teruleteire Mo-n)
A hetvegen eletemben eloszor voltam Londonban. 8-10 millios vilagvaros. Oriasi dugok. Rengeteg kocsi. Egy erdekes dolgot azonban megfigyeltem: az ottani gyalogosok ugyanugy atmennek a zebran a piroson, ha latjak, h nem jonnek kocsik. De ha egy auto eppen porul jar es ugy erkezik oda, h neki zoldje van de megse mehet a gyalogosok miatt, akkor lassit, ha kell megall. Nem dudal, nem anyazik, turelmesen var. Nemcsak a csoro kiskocsival jarok, hanem a kurvasok BMW-s, Ferraris, mindenki, meg az ottani "bkv-s buszok" is. A gyalogosok meg ilyenkor kapcsolnak es az ut szelere ujonnan erkezok mar nem mennek at. Egyfajta rugalmas kozlekedes van, mert mindenki tekintettel van a masikra, mert tudjak, h egyuttmukodni jobban megeri. Ma nekem, holnap neked. Megegyszer hangsulyozom egy legalabb 3 budapestnyi varosrol van szo, ahol 3 nap alatt ketszer hallottam dudaszot, pedig nagyon sokat mentunk a varosban.
Ezt miert nem lehet Budapesten megvalositani?
Gyalogoskent probalok a tolem telheto legtobbet megtenni a kozlekedesben resztvevokert. Egyik kellemes elmenyem volt a kovetkezo volt:
- Ha az autosok atengednek a zebranal, mindig megkoszonom (bar nem kene, hisz neki ez kotelezo lenne, de talan a pozitiv visszajelzes erositi benne, h maskor, massal is igy tegyen). Egy alkalommal mentem haza en mar a zebra 1/3-nal jartam, amikor feltunt egy auto, nekem szembol es elkezdett jobbra kanyarodni, arra a zebrara, amin en mar haladtam at (nem totyorgok, hatarozottan, de ovatosan jelzem az autosoknak, h atmennek). Kotelezo lett volna neki atengednie, de mivel a sebessege olyan volt, h nem akartam kockaztatni, h elut, de meg lattam, h ha megallok nem fog elutni ezert megtorpantam (keso este volt csak mi voltunk ott). A sofor pedig kapcsolt, h mivan es gazt adott, h minnel gyorsabban elmenjem elottem es ne tartson fel, ha mar hibazott. Mialatt elment mellettem meg egy fejbolintassal megkoszonte, h elengedtem. :)
Tapasztalataim szerint altalaban ilyenkor vagy a kocsisnak all feljebb es dudal, vagy a gyalogos anyazik es razza az oklet. Minek? Megoldhatoak ezek a problemak. Csak mindket fel tartsa tiszteletbe a masikat es figyeljen a masikra.
A masik kellemes elmenyem pedig a bkv-hez kotheto (bar tudom ez autos blog, de kapcsolodik a kozlekedesi kulturahoz, ahogy masokkal kene viselkedni mindenkinek a kozlekedesben):
Leszalltam a Moriczon a 6-os villamosrol es igyekeztem a 18-56-os megalloba, h atszalljak ra. Itt neha a villamosok tobb percig is allnak, nem tudom miert. Amikor meglattam h a 18-as benn all, akkor a lehetoseget kihasznalva nekialltam futni. A villamos pont az orrom elott csapodott be az utasok meg ingyencirkuszt lathattak, h nekialltam hangosan kurvaanyazni (termeszetesen nem a sofort szidtam, ha mennie kell, mennie kell es kesz, hanem csak ugy bele a vilagba) Es lass csodat az ajto kinyilt es fel tudtam szallni. 2 megallot mentem. Leszalltam es habar a villamos vege fele kellett volna elindulnom, vettem a faradtsagot es eloreszaldtam a vezetohoz es megkoszontem neki a kedvesseget. Egy holgy volt es szemmel lathatoan jol esett neki ez a kis apro kedvesseg.
Sokat javulna a kozlekedes (megkockaztatom kevesebb dugo is lenne) ha ilyen apro kedvesseget tobb autos is hasznalna a kozlekedese soran.
Legalabb a gyalogosok biztonsagban ereznek magukat egy kicsit.
Több kedvességet!
2008.03.20. 08:36 :: Kisikasa
Socka számomra nagyon szimpatikusan közelítette meg a közlekedés problémáinak kérdéseit és megoldási javaslatokkal is előrukkolt. Egyszerű tanácsok, de nem tartom kizártnak, hogy pozitív hatást gyakorolnának a negatív folyamatokra ha sokan megfogadnánk őket.
117 komment
Címkék: budapest közlekedés bkv autó kresz gyalogos
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Csak a 100 legfrissebb kommentet szeretném látni!
Tendino 2008.03.20. 09:43:38
Amúgy én is annak a híve vagyok, hogy minek idegeskedni, az nem segít a helyzeten.
ommm 2008.03.20. 10:00:17
komolyan át kéne alakítani a fejeket hozzá
tomnemtom 2008.03.20. 10:01:13
Trencsák 2008.03.20. 10:01:16
Engem kiráz a hideg azoktól, akik "magyarul" írnak idegenül.
renesis 2008.03.20. 10:05:32
Az USAban,Ausztráliában és Nyugaton azért (is) kultúráltabb a közlekedés,mert nem rohannak az emberek és nincsenek teli annyi feszültséggel, mint egy kelet európai.Minél rosszabb a gazdasági helyzet egy adott országban , annál nagyobb káosz van a közlekedésben.(kivéve korea, ahol nincs autó csak a nagyvezérnek)
arp 2008.03.20. 10:09:24
arp 2008.03.20. 10:10:59
escaper · http://elinnen.blog.hu 2008.03.20. 10:11:33
elinnen.blog.hu/2008/03/13/megvilagosodas_6
bloodhound 2008.03.20. 10:18:47
talán mert alig pár embernek lenne csak jogsija? :)
beaver.eater 2008.03.20. 10:19:08
Ellenberger ebben a fostengerben, ami itt van, a vezetők (direkt nem írtam "emberek"-et) péniszpótléknak és/vagy a saját elcseszett tyúkszaros életük során elszenvedett kudarcaik kompenzálására szolgáló eszköznek tekintik az autót. (Lásd az autóhoz jutásról szóló kitételt, hiszen itt a Kádár-rendszer alatt a pénz kevés volt az autó megszerzéséhez, kellettek hozzá egyéb módszerek is.)
Ez pedig nem fog megváltozni, mert a tuskó köcsög mögött ott ül (jó esetben a gyerekülésben) a kis növendék köcsög, aki ugyanazt fogja csinálni, mert ezt látja. Elfogyni pedig nem fognak, mert úriembernek születni kell, köcsög meg terem minden bokorban. Úriember meg egyre kevesebb születik.
Ja, és annak a zöld volvós "hölgy"nek, aki ma dudahangversenyt rendezett mögöttem 8.23-kor Újpesten, innen üzemen, ha netán olvasná: a buszokat két okból engedtem el, kisanyám:
a) a BKV buszokat lehetőség szerint mindig elengedem;
b) ha a kocsid orránál tovább látnál, akkor észrevetted volna, hogy a kereszteződésen túl állt a sor a piros lámpánál, azaz ha át is megyek a buszok előtt, a túloldalt már én is belógtam volna, akadályozva a keresztirányú forgalmat, azaz nem csak hülye hanem vak is vagy.
Desert 2008.03.20. 10:19:34
Szóval az éremnek két oldala van, egy rakás elmebeteg autós van, de legalább ugyanennyi gyalogos, bringás, motoros is...
Perillustris 2008.03.20. 10:21:50
Engem kiráz a hideg azoktól, akik "magyarul" írnak idegenül."
Most olvasd ujra, es kivetelesen a mondanivalora figyelj!
Zoli · http://okosdolgok.hu 2008.03.20. 10:30:49
joe99 2008.03.20. 10:33:36
Johnny336 2008.03.20. 10:35:41
Legalább belátod a hibád. De ez jó? Bünteted az autósokat? Ez normális?
John Beehive 2008.03.20. 10:35:55
beaver.eater 2008.03.20. 10:36:16
Hogy magamat fényezzem: amikor elkezdtem autózni, már az elejétől fogva figyeltem, hogy átengedjem a gyalogosokat, és több kollégát is sikerült "megtérítenem" az évek során. Ugyanakkor ez veszélyes is, mert nem egyszer fordult elő, hogy én megálltam a gyalogosnak, a mögülem meg kivágott egy állat és majdnem elcsapta a gyalogosokat.
web2 2008.03.20. 10:39:24
Ez az egész a Homárral kezdődött. Kurva unalmas lett volna mindig csak helyeselni, hogy a témanyitónak mindig igaza van. Sokkal nagyobb poén bebizonyítani, hogy hülye.
Ne félj, szétszednek majd itt téged is, még hogy pszihológiai vizsga, akkor ki sem lenne szabad menned az utcára!
hulyemagyar 2008.03.20. 10:40:04
1. Miért nem lehet betartani a KRESZ-t!
2."az ottani gyalogosok ugyanugy atmennek a zebran a piroson, ha latjak, h nem jonnek kocsik.De ha egy auto eppen porul jar es ugy erkezik oda, h neki zoldje van de megse mehet a gyalogosok miatt, akkor lassit, ha kell megall. Nem dudal, nem anyazik, turelmesen var."
Vagy a KRESZ betartása csak és kizárólag az autósokra vonatkozik?
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.03.20. 10:41:25
Ha a gyalesz a zebránál áll, akkor beszélget.
Ha át akar menni, akkor megy, mert neki van elsőbbsége.
Én sosem szoktam várakozni a zebránál.
Az első adandó alkalommal lelépek, és megyek.
Sosem kellett csikorogva megállnia senkinek miattam.
A gyaleszok nem ismerik a kreszt, és a saját hülye fejükben lévő szabályokat kérnék számon az autósoktól.
Mint a fenti írásmegtevő is.
Amelyik szerint rendben van az, hogy a piroson átmenő gyalesz zavarja az autóst, hiszen van fék a gépjárművön.
Perillustris 2008.03.20. 10:42:40
yanchi 2008.03.20. 10:44:17
xjr400 2008.03.20. 10:44:41
Perillustris 2008.03.20. 10:45:27
Nem erted a lenyeget, de sebaj.
Irjam, hogy az autosok - elvileg - ismerik a KRESZ-t? S megsem tartjak be. Na?
Ez elobbre viszi a vilagot?
Mityu · http://indafoto.hu/mityu/kozlekedunk/ 2008.03.20. 10:47:02
Én volt már rákérdeztem esemest írogató gyalogosra, "Ha befejezted átkisérjelek vazzeg?"
Jah és a kolbász alá kérek vajat is!
MrBean 2008.03.20. 10:48:47
titan 2008.03.20. 10:50:34
elwood 2008.03.20. 10:50:37
Csodákat nem kell azért zengeni, minden országban más a morál, az olaszok az útbukolati jeleket díszítménynek gondolják, a bolgárok már pirosnál indulnak be a kereszteződésbe ... etc.
Ültem már Franfurtban buszon, hogy három középkorú nő futott át az úton, hogy elérje, a sofőr becsukta előttük az ajtót és elindult. Pedig elérték, csapkodták az ajtót, még időt sem veszítettünk volna ha kinyitja nekik. Szóval máshol sem feltétlenül sokkal jobb.
MrBean 2008.03.20. 10:51:08
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.03.20. 10:53:01
Senki nem tartja be a kreszt maradéktalanul.
Ez egyszer követendő példa, egszer pedig skandallum
canismerga 2008.03.20. 10:53:10
Én Londont nem ismerem csak a jelenlegi lakóhelyem szabályait. Itt ha közelitesz a zebrához kocsival és gyalogos van rajta, vagy egyáltalán a közelében és nem állsz meg az 10000 svéd koronácska bünti, ha meglát a rendőr. Ha mégegyszer ilyenre vetemedsz akkor ugrik a jogsi, az sem olcsó újra. Gázolásért meg 5-10 évet kapsz. Jaa! Majd elfelejtettem, a rendőrt nem tudod megvenni kilóra. Igaz a gyalogos sem indul el általában a pirosban. Csak a zsebükön keresztül lehet nevelni az embereket. kb. 3 kilóért bünti ellenében Pesten is meggondolná az összes kamikaze a szabálytalankodást, főleg, ha nem is tudna kibújni alóla. Itt sem szentek laknak, csak spórolósak a népek errefelé.
NetzArbeit 2008.03.20. 10:55:01
Arra vigyázz csak, hogy annyira ne büntesd meg az autósokat a zebrán, hogy belepusztulj! :-/
NetzArbeit 2008.03.20. 10:56:21
no comment
Trencsák 2008.03.20. 10:56:40
Miből gondolod, hogy nem olvastam el?
Tőled is kiráz...
isti77 2008.03.20. 10:57:31
Bizony, kedves autósok és gyalogosok, az éremnek két oldala van, de sajna mindkét "réteg" csak a sajátját látja.
Már korábban is írtam, hogy a gyalogosok még a piros lámpát és a zebrát sem "ismerik", így meglehetősen furcsa minden kritika, ami részükről érinti az autósokat.
Naponta van szerencsém megtapasztalni, hogy a Szentlélek téren akkor is meg kell állnom a lámpánál, ha az éppen nekem zöld, hacsak nem akarok Carmageddont játszani (annál jobban vigyázok az autómra), különösen, amikor éppen beérkezik egy HÉV, 1-es villamos, vagy valamelyik busz.
Sőt, reggelenként, amikor észak felől (azaz a Flórián tér felől) közelítem meg az említett helyet, érdemes már 20-30 méterrel korábban lefékezni szinte állóra (függetlenül attól, hogy éppen piros, vagy zöld-e a lámpa), mivel néhány (sok) T. Gyalogos arra sem képes, hogy elmenjen a zebráig, és csak ott menjen át a piroson, hanem - kb. 50% mindenféle körültekintés, megállás nélkül - simán kib.ssza magát a 42-es és 34-es buszok közül.
Ez csak egy szemléletes példa volt a kb. ötvenből, amit fel tudnék sorolni azon az útvonalon, amit naponta teszek meg, csak az otthonom és a munkahelyem között.
Tehát...
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.03.20. 10:57:58
MrBean 2008.03.20. 10:58:49
Na jó, de a svédek birkák :) Volt szerencsém 1-2ezer km-t ott furikázni, de amikor a non plus ultra-nak számító 110-es táblánál 90-el vánszorognak, az már több mint jogkövető magatartás :) Mindezek mellett nagyon szimpatikus a hozzáállásuk a dolgokhoz, csak néhány apró részlet megmosolyogtató.
utálom a h betűt 2008.03.20. 11:04:36
rettenetesen idegesítő
aki nem írja ki és gyalogost azt elütöm, akármilyen szabályosan közlekedik is
NetzArbeit 2008.03.20. 11:08:27
Igenám, de a svédeknél úgy tudom régóta ki van adva gebinbe a trafipaxolás. Ygx aztán jön szembe a kedves mosolygós öreg nénike civil autóval, és közben úgy megmér hogy csak na. Nemsokára itt is ez lesz :-)
Ezekután nem csodálkozom, hogy óvatosak...
MrBean 2008.03.20. 11:11:26
Én csak kamerás sebességméréssel találkoztam. Kirakva a tábla, hogy a következő X km-en kamerás sebességmérésre tessék számítani. Szóval ott nem láttam a bokor alatt lesben ülő civil vagy egyenruhás yard esetével. Persze én nem élek ott, szóval... :)
canismerga 2008.03.20. 11:12:29
typo 2008.03.20. 11:15:26
Nem lássa a jard? A Ferenc/József körúton legalább 20 percenként korzózik a járőr. Vajon mit néz, vicces videót a lejátszóján?
Desert 2008.03.20. 11:17:58
ennek nézzél még kicsit utána, nehogy meglepetés érjen...
MrBean 2008.03.20. 11:19:50
Teljesen egyetértek, és a világért sem vetnélek a mosómedvék elé :) Szegényeket még a híresen ámokfutó svédek is irtják az utakon ezerrel...
bloodhound 2008.03.20. 11:20:07
h?
Naneee 2008.03.20. 11:20:42
Rém bosszantó (és veszélyes) tendencia az is, hogy ma már az index a legtöbb autón csak dísznek van, használni már a legritkább esetben használják. A villogó sárgára való gázralépés pedig már kezd bekerülni a "kötelezően" használatos szabályok közé. És ha ettől beragad az egész kereszteződés jöhet a dudakoncert!
Sajnálatos, hogy agyilag még mindig itt tartunk!
NetzArbeit 2008.03.20. 11:21:41
Hát lehet, hogy tévedek a Svédekkel kapcsolatban, de a Norvégoknál biztosan így van.
Zoli · http://okosdolgok.hu 2008.03.20. 11:22:16
Ez nem az autósok büntetése. Figyelemfelhívás arra, hogy mi TÖRTÉNHETNE, ha eszetlenül megy a zebrának. Ha csak egyszer megérzi a helyzet súlyát ( és volt már, aki megérezte.... le is esett a kezéból a mobil, és kb fél percig állt a lefulladt autóval a zebra előtt 2m-re..) akkor átgondolja a közlekedés alapjait.
NetzArbeit: "Arra vigyázz csak, hogy annyira ne büntesd meg az autósokat a zebrán, hogy belepusztulj! :-/ "
Természeteses, nem hülye vagyok, csak szemtelen. Amúgy, amikor az általam elpattintott gyalogos földet ért kb. 10m-re a zebrától, akkor úgy gondoltam, jobb lenne, ha én feküdnék ott. Olyan szerencse, hogy ezt megúsztam, valószínűleg csak egyszer adódik egy embernek.
MrBean 2008.03.20. 11:22:29
Én szabálytalanul az úton áthaladó gyalogost legutoljára a Gazdálkodj Okosan játékban láttam megbüntetni: "Tilosban mentél át az úton, fizess 50 Ft-ot!" :)
Gumidomino 2008.03.20. 11:24:37
pontosan mire gondolsz hogy nézzen utána?
Én is kb. úgy tudom hogy az autósnak majdhogynem úgy kell megközelítenie a lámpa nélküli zebrát, hogy meg tudjon állni bármikor.
A gyalogos meg akár kézen állva is átmehet, mert az akkor az ő területe.
(vagy a jelzőlámpás átkelőhelyre gondolsz?)
Gumidomino 2008.03.20. 11:27:40
természetesen költői túlzás. aki beleköt azt elütöm a zebrán.
Zoli · http://okosdolgok.hu 2008.03.20. 11:30:39
Naneee 2008.03.20. 11:32:20
typo 2008.03.20. 11:33:00
Ez a gond, pedig a díjszabás 2.000,-. Gondolj bele, ha az ügyeske, mondjuk kétszer kifizeti egy hónapban (és az alulkalkulált mennyiség), ugyan szaladgál-e még a következő hónapban is?
Johnny336 2008.03.20. 11:34:23
Svédben taxizol?
BiG 2008.03.20. 11:34:44
"Miert nekem kell mindig felkeszulve lennem masok hulyesegeire?" - azért kishaver, mert a te életed múlik azon, hogy jobb vagy-e a veszélyokozó balfasznál.
"kreszt hozzavetolegesen ismerem" - ez régen rossz. Pláne, hogy mások szabálytalankodásán ezután lamentálsz. Ha a "hozzávetőlegesen"-t nézem, akkor te sokszor úgy szabálytalankodzs, hogy nem is tudsz róla! A te hülyeségedre meg kinek kell felkészülni?
Volt már karambolom, gázolásom, de nem én voltam a hibás! Viszont elkerülni csak annyira sikerült a bajt, hogy mindenki megúszta. Már ez se sámli. Szerintem.
Én ejtőernyőzöm és ha ilyen lazán venném a dolgokat, hááát... Alapvető szabály: amit nem uralok, az legyőzhet. Amit nem tudok, az a végzetemmé válhat. Amire nem készültem fel, megölhet. Nem véletlenül van a vészhelyzeti kiképzés...
Mit mondjak, szerintem ugrani biztonságosabb, mint autót vezetni...
,
Kék eget! BiG
MrBean 2008.03.20. 11:38:23
Ilyenkor szokták az okosok azt mondani, hogy "nem lehet minden zebra mellé rendőrt állítani". Pedig most már, hogy szegény határőröket is átöltöztették, egyre több helyre lehetne. És Nanee-vel is egyetértek, irtó kevés rendőrt látni effektív _dolgozni_ az utcán. Épp tegnap (gyalogosan közlekedve) láttam egy nagyon durván szabálytalankodó autóst, a rendőr a másik sávban elment mellette, csúnyán megnézte, aztán szó nélkül tovább. Mi van??? Erre nem terjed ki a hatáskör???
canismerga 2008.03.20. 11:41:15
Desert 2008.03.20. 11:42:48
"A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti."
BiG_ 2008.03.20. 11:45:49
De, kiterjed. De ha intézkedik, akkor jelentést kell írni ám! Ami macera szegény, kevéssé írásképes közegeknél...
Talán, ha ír rendőröket alkalmaznának... :-)))
Kék eget! BiG
Misa76 2008.03.20. 11:45:51
Szóval, figyelni kell arra hogy mit csinál a másik, és mivel mégiscsak van kresz biztosabb azt feltételezni, hogy a másik fél ugyan megszegi, de tőlünk szabálykövetést vár el.
socka 2008.03.20. 11:49:39
Renesis: Szerinted Londonban nem rohannak az emberek, vagy New Yorkban. Dehogynem. Azt irod, hogy: "Minél rosszabb a gazdasági helyzet egy adott országban , annál nagyobb káosz van a közlekedésben" Ezzel esetleg egyetertek, de a kovetkeztetessel nem feltetlenul. Lasd India - rossz gazdasagi helyzet (bar feljovoben van), kaotikus kozlekedes. Megis azaltal, hogy az eberek figyelnek egymasra nincs sok baleset. Egy ismeros jelenleg is turazik kint Indiaban, tole az info (illetve mas forrasokbol is)
arp: "...hogy mekkora királyok a londoni gyalogosok mert átmennek a piroson is és a kocsik meg megállnak." Egy szoval nem irtam ilyet, hanem megjegyeztem, hogy lam ott sem tokeletes a rendszer, ott sem az van, hogy mindenki betartja a kreszt, mint a kisangyal, hanem arra probaltam utalni vele, hogy mindezek ellenere nemhogy kulturaltabb, hanem jobban mukodod a kozlekedes. Ha lehet ne tulajdonits nekem olyan kijelentest, amit nem mondtam. Ha vitazni akarsz arra reagalj, amit pontosan leirtam. (vagy nincs ertelme az egesznek)
bloodhound: "talán mert alig pár embernek lenne csak jogsija? :) " Es az baj? (Persze visszakerdezesem csak egy jol mukodo tomegkolekedesi rendszer mellett ervenyes :))
beaver.eater: en is vmi hasonlo kovetkeztetesre jutottam
Desert, joe: igen felvagyok haborodva, hogy mindig nekem kell masok hulyesegeit korigalnom. Ne legyenek hulyesegek. A tarsadalom ne hulyeket neveljen ki, vagy olyan ertelmisegieket, akik kozonyosek...Es csak azt hajtogatjak, hogy "Hat kerem szepen nem lehet a vilagot megvaltani"
A vilagot nem lehet megvaltani, de jobban lehet csinalni a dolgokat.
John Beehive, web2: A tegnapi kamionos sztoriban a szenvedo alany reagalt, de nem a legoptimalisabban. Megis volt jopar majom, aki lehulyezte a sofort. Most akkor mi is van? Ertem en ezt a konstruktiv hozzaallast, de mindennek van hatara.
hulyemagyar: Termeszetesen nem. Megegyszer hangsulyozom, hogy nem kovetendonek allitottam be a kinti peldat, hanem csak bemutattam a kinti gyakorlatot, amiben vannak szabalyathagasok, megis kulturaltabb volt es jobban mukodonek tunt.
En magam is at szoktam menni a piroson...ha latom, hogy jo otven meterre nincs egy auto sem az egyiranyu utcaban. Pont az lenne a hulyeseg ha ilyenkor nem mennek at. Veszelyeztetve nem vagyok, es idot sporolok. De cserebe ha autos van a kornyeken figyelek (nagyon), hogy ne hibazzak. Egyreszt azert mert nem akarom eluttetni magam, masreszt mert nem akarom kellemetlen helyzetbe hozni a sofort a sajat fasszsagom miatt. Ilyesfajta mentalitast varnek egy sofortol is. Amint feltunik egy gyalogos, biciklis, sofor stb. Figyeljenek jobban. Fuggyetlenul attol, hogy neha aprobb szabalyokat esetleg athag, egy biztosan racionalisabb dontes miatt.
Egyebkent a HVG-ben olvastam anno egy cikket. Kiserleti jelleggel egy nemet (?), angol (?) (nem emlekszem pontosan) kisvarosban (kb. 20.000 fo), ahol nagyon sok koccanas, baleset tortent bevezettek, hogy nincsenek zebrak, lampak, jelzotablak, jardak csak utak. Az osses forgalom egybe volt terelve gyalogosok, autosok, mindenki. Az elmult 5 evben a komoly utkozesek es balesetek nem tortentek, mas enyhebb utkozes pedig elhanyagolhato szinture csokkent. Az autosok lassabban mennek, nehogy elussek a gyalogosokat, a gyalogosok meg nem szopatjak az autosokat. A rendszer beallt egy egeszseges sebessegre, ahol a gyalogosok biztonsagban vannak, de az autosok is normal tempoban tudnak haladni. (Valaki olvasta ezt a cikket? Ha tud hozza linket kerem tegye be)
A cikkben irtak is, hogy ez csak kisvarosokban valosithao meg. Megis a Londoni kozlekedes ezt a cikket, es az abban leirtakra emlekeztetett. Lehetne otvozni, a fentebb leirt modszert, plusz a KRESZt? Vajon az hatekonyabb lenne? Nekem ugy tunt Londonban ez valosul meg.
aTony 2008.03.20. 11:49:44
A pszihitriára is el kellene menned, mert a hatályos törvények alapján adják ki a jogsit, nem pedig (az ilyen) alkalmmi balfaszok síkitófrásza miatt.
Amúgy a gyalogos át kellő helyen a zebrán is szalad, szerintem ez egy igen jó "mértékegység" a közlekedési kúltúrhára!.
Nem is kell felemlegetni a törvény tiszteletét és a jogkövető magatartást?
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.03.20. 11:55:13
kb. 3 kilóért bünti ellenében Pesten is meggondolná az összes kamikaze a szabálytalankodást"
amit természetesen a gyalogosra is rá kéne verni ha piroson megy át vagy az autók között kóricál! nagyon unalmas már a "köcsögparasztautósok" duma! mert a többi közlekedő szent, mi?
Zoli · okosdolgok.hu 2008.03.20. 10:30:49
egyeztessünk időpontot, lépjél le elém pirosban, garantálom ijedelmemben olyan sokkot kapok, hogy még fékezni is elfelejtek! természetesen a temetésedre viszek egy szál büdöskét, annyi még belefér :o)
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.03.20. 11:56:23
A KRESZ azért kell mert sok a hülye és intoleráns ember. Ha mindenkinek elmagyarázná kiskorában az anyukája, hogy odafigyeléssel, előzékenységgel, és udvariassággal néha többre lehet menni, mint erőszakkal akkor nem kellene."
ott a pont :)
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.03.20. 11:59:09
En magam is at szoktam menni a piroson..."
akkor miől beszélsz???
"ha latom, hogy jo otven meterre nincs egy auto sem az egyiranyu utcaban."
tehát ha én is látom, hogy pl a zsinór utcai gyalogoslámpánál nincs senki, akkor nyugodtan átmehetek a piroson? vagy a kresz a gyalogbékákra nem vonatkozik? :o)
érdekes itt mindig csak a többi emberre vonatkozik a kresz betűről betűre, ha az ember saját magáról beszél, akkor mindig kicsit átírja :o)
Landy4x4 2008.03.20. 11:59:11
Itthon csak magunkkal törődünk és ez a mindennapokban az úton is így van.
Reggel a dugóban a sávot váltót nem engedjük be magunk elé, mert pont azzal az egy autónyival később érünk a akciós pulthoz a madaras tecsóba. Zebrán átszaladok, mert ez mégiscsak egy zebra és engem mint gyalogos megvéd a jog, hiába volt piros, az mindegy hogy majd az autós lassít, gyorsít a kölke orra alá nyom feleslegesen plusz 5 mg mérget...
bloodhound 2008.03.20. 12:02:51
itt a vége, fuss el véle (azaz egyetértek)! egy elbaszott országban, miért pont a közlekedés ne lenne elbaszott? elvégre ugyanaz az elbaszott 10 millió ember vesz részt benne, mint minden más életviszonyban.
IIsten 2008.03.20. 12:04:10
először a szabályok betartásáról papol, aztán meg hogy milyen szép dolog a piroson átgyaloglókat elengedni.
meg kéne tanítani vezetni az embereket, akkor minden jó lenne. de én nem panaszkodom, mert megoldom a problémát azzal, hogy furakszom, törtetek előre, bepofátlankodok, erőszakoskodok, azért , mert ha nem teszem, nem haladok. és én nem fogok várni a sok töketlen buzira aki képtelen normálisan vezetni..
jaigen, és kedves is vagyok, beengedek magam elé 1 autót. ha mindenki ezt tenné, nem lenne gáz..
putty 2008.03.20. 12:07:21
socka 2008.03.20. 12:07:33
Es tessek egy tipikus hozzaallas: elolvassa, azt nem erti meg mirol szol, de egy dolognal mar leragad, aminek semmi koze a temahoz, es nekiall okoskodni. En matematikus hallgato vagyok es ha lenne kedved a matekrol vitazni velem, en nem mondanam azt, hogy nem, mert ugysem tudsz derivalni. Ahhoz, hogy a matekrol, mint valami tudomanyos dologrol, tetelek gyujtemenyerol, annak szerkezeterol vitazhassunk, eleg ha tisztaban vagy az alapveto dolgokkal. Latom ez nalad forditott iranyban a Kresznel nem valosul meg.
A szornyu az, hogy a kozlekedesben is ez a mentalitas figyelheto meg. Nem a masik figyelembevetele, a masikra valo odafigyeles.
Koszonom a szemleltest, fiuk! :)
Landy4x4 2008.03.20. 12:07:59
Pontosan, és külön köszönöm neked, hogy íly szemléltetesen ábrázoltad gondolataimat :)
Desert 2008.03.20. 12:08:14
ez azért ritka nagy baromság. elég, ha csak az akit beengedsz, szintén beenged pár embert, akik szintén igy tesznek, aztán lemaradsz 1 zöld lámpáról, akkor jobbról-balról bemegy még eléd 40-50 autó, akik szintén beengednek még pár autót stb-stb...
persze nem azt mondom, hogy nem kell beengedni senkit, csak ez egy gyakran hangoztatott hatalmas baromság, hogy csak 1 autónyi időt veszitesz vele, sokkal többet.
Krumplifőd 2008.03.20. 12:08:26
Butapesten egyszerűen annyira agyament az egész közlekedési "kultúra", hogy szinte muszáj nyomulni... Tegnap például egy vidéki kisvárosban tök természetes volt, hogy kiengedtem magam elé egy mellékutcából kikanyarodó buszt, utána pedig láttam, hogy a zebra előtt toporog pár kisgyerek és őket is átengedtem.
Próbáltam volna meg ezt Budapesten. Nyolcan dudáltak volna le az útról anyázva.
bbubi 2008.03.20. 12:09:38
Valami van benne. Pár hete a TV-be: Parkolási mizéria, hogy miért állnak be a rokkant helyekre.
-Riporter: Uram, miért állt be a mozgáskorlátozott helyre?
-Alany: "Haggyad mán tessvérem, olvasni se tud..."
Na, ilyen ember tényleg ne kaphasson jogsit. A kurva életbe.
canismerga 2008.03.20. 12:10:13
xjr400 2008.03.20. 12:12:11
Nem,nem mehetsz at.
I...ta.
KaPé 2008.03.20. 12:12:42
Noon 2008.03.20. 12:12:57
Tehát...
Azt hiszem,egy útvonalon járunk :)
A legmegdöbbentőbb az,hogy életkortól,nemtől,stb függetlenül ezek a kamikázék a menetiránynak háttal vetik magukat az autók közé,szinte esélyt sem adva maguknak.
A londoni dugóról: óriási különbség az,hogy bármekkora is a dugesz,az autók nem állnak.Minden sávon,egymás seggébe bújva,lassan - de haladnak.
A gyalogos ugyanúgy átnyargal a piroson,de legalább körülnéz,figyel a saját testi épségére és nem akar disznó módon a kerekek alatt pusztulni.
Landy4x4 2008.03.20. 12:13:31
Teneked veszünk külön utat, ne kelljen már másokkal osztozni!
És mi van akkor, hogyha a második zöldön mész át. Mi olyan k'va fontos ebben az életben, hogy ne érne rá 5 percet. Ha reggel blokkolni kell és levágják a fejed a késés miatt, akkor vagy kelj korábban vagy menj máshova dolgozni, ahol toleránsabb a főnök.
aqweren 2008.03.20. 12:13:52
És igen, kellene pszichológiai vizsgálat, mert aki az autót fegyelmezési eszköznek,erőkifejtésre szánt dolgnak tartja, az nem normális...kapna egy pisztolyt mit csinálna? Agyonlőne mindenkit?! :(
És igen, autóval sokkal nagyobb erő birtokában van az ember mint egyébként, éppen ezért kéne vigyázni arra aki nem...nem szeretném kipróbálni, de biztos nagyon fáj ha elütnek akár 5km/h-val is...:(
aqweren 2008.03.20. 12:15:32
Naneee 2008.03.20. 12:21:07
Miért tennénk másképp a közutakon?
Európa közepe 2008!
De a járdán sem viselkedünk másképp. Csak azt kell megnézni, hogy egy keskeny járdán hogyan mennek el egymás mellett az emberek. Kiskoromban az anyukám megtanított, hogy ha többen megyünk és szembe jön valaki, akkor "libasorba" rendeződünk és mindenki megállás nélkül tovább tud haladni a célja felé. De most! Nincs libasor, lehúzódás, az egyedül jövő álljon oldalra és várja meg míg a több fős társaság elvonul mellette. És örüljön, hogy nem lökik le a járdáról.
aqweren 2008.03.20. 12:23:16
Egyszer látogass el az esztergomi teszkóba...éppen fel nem rúgják egymást az emberek egy zacskó chipsért...eddig azt hittem ez helyi sajátosság, de úgy látszik mégsem :(
Desert 2008.03.20. 12:23:36
socka 2008.03.20. 12:24:55
RosszQutya: ha engem elcsapnak, mikor nekem piros van az az en fasszsagom. En jatszok a magam eletevel. Ha te autoban ulsz es atmesz a piroson kockaztatod a Te eleted. De kockaztatod MAS eletet is. A te segged alatt van kb. 1 tonna. Ezzel csak annyit akarok mondani, hogy rajtad nagyobb felelosseg van Te figyelj jobban. Nemhiba kell vizsgat tenni az autovezeteshez, de a gyalogoskozlekedeshez nem. Mert a soforokon nagyobb felelosseg van. Egyebkent tudom, hogy sok gyalogostarsam is hulye. De mig a gyaloglas az alapveto, termeszetes dolog, az autozas nem. Ezert kell az autosokat jobban megszurni. Persze a gyalogosokra is rafer a toleranciara valo torekves. Mindenkire aki hulye, fuggetlenul attol, hogy mivel kozlekedik.
Szamos alkalommal olvastam ezen a blogon, hogy egy adott szituban valaki megszegett egy aprobb szabalyt, de ettol meg veszelytelen volt a szitu. Tudod mit Rosszqty, ha Te is csinalsz ilyet, sot meg racionalisabb dontes is, mint betartani a kreszt es ezaltal javitottal a forgalmon, akkor azt mondom, hogy tegyed mert veszelytelenul teszed jobba a kozlekedest. Ezzel mi lenne a baj?
Ilsten: "...hogy milyen szép dolog a piroson átgyaloglókat elengedni." Harmadszorra irom le, hogy egy szoval sem alitottam ilyet. De latom neked ennyi sem eleg. Olvasni, plane szoveget ertelmezni nem tudsz, de jogsid van. Grat.
Putty: koszi
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.03.20. 12:25:10
A témához köze van, ha szerinted normális, hogy a gyalesz átmegy a piroson -hiszen úgysem zavar senkit, vagy ha mégis, akkor biccentget, bólogat udvariasan- ha meg az autós viselkedik ugyanígy, akkor az jujjabelemjönki, miért nem tartja be a kreszt a geca.
107! 2008.03.20. 12:32:38
Te láttál már olyat, aki a rendőrautó mellett megy el a villamossínen? Sajnos én még nem, pedig sűrűn ülök ilyen autóban.
socka 2008.03.20. 12:33:15
A gyalogosokrol meg annyit, hogy persze ok is barmok es ok sem tudnak kozlekedni. En mindig a jarda jobb oldalan haladok, hogy a mogullem jovo mas gyalogosok es biciklisek elferjenek. Az igyekvok utjat nem zavarom, inkabb elengedem oket stb.
Ehhez kepest nem egyszer jut eszembe naponta a gyalogosforgalmat nezve, hogy ha ez igy kozlekedik gyalogosan, akkor mit muvelhet az utakon (mar ha van vagy lesz jogsija)
A kulonbseg csak annyi, hogy ha ket gyalogos utkozik, akkor abba nem hal bele senki.
Naneee 2008.03.20. 12:33:23
"Ne tégy olyat mással, amit nem szeretnél, ha veled megtennének!" Ha csak egy kicsikét is megpróbálnának az emberek e szerint viselkedni már könnyebb lenne az életünk.
De valszeg nagyon a fellegekben járok! :-(
socka 2008.03.20. 12:36:34
(Na jo. Innetol kezdve nem reagalok a tema ezen reszere.)
Gumidomino 2008.03.20. 12:37:04
Gumidomino: te összekevered a gyalogos övezetet a zebrával...
"A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.""
szerintem nem ugyanarról beszélünk, vagy tényleg benéztem.
Nem teljesen egyértelmű, hogy amit te idéztél az a zebrára vagy a zebra nélküli legrövidebb úton való áthaladásra vonatkozik, esetleg mindkettőre.
Szerintem ebből is ki lehet indulni:
"a gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja, de a már a gyalogos által megkezdett áthaladást a jármű vezetője sem zavarhatja."
de én igazából ezt próbáltam kifejezni:
"azt a helyet, ahol a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni..."
innentől viszont igazam volt, hisz ha a zebrán közlekedik, már elsőbbsége van.
(azért persze ez itten úgy működik, hogy annak van elsőbbsége, akinek megadják)
azt hiszem egyetértünk.
Noon 2008.03.20. 12:38:33
Sajna.De nézd meg bármelyik városunk bármelyik supermarketjét.Közvetlenül a bejárat előtt ácsorognak,cigiznek az emberek.A bemenő-kijövő vásárlók kerülgetik őket,a vehemensebbje közéjük döfi a targoncát,hátha szétugranak.De nem,csak anyáznak - nincs szemed,baszki?Nem tudsz kikerülni,teretkestalpúparaszt?
Pont,mint a közutakon.
Naneee 2008.03.20. 12:45:34
Noon 2008.03.20. 12:46:11
Igen,igaz,ilyen is van,de valljuk be,nem ez a jellemző :)
Desert 2008.03.20. 12:46:52
"innentől viszont igazam volt, hisz ha a zebrán közlekedik, már elsőbbsége van"
az, hogy elsöbbsége van, nem azt jelenti, hogy körülnézés nélkül, eszetlenül nekiindulhat a zebrának, hanem azt jelenti, hogy ha mindketten meg tudnának állni és a másikat elengedni, akkor az az autósnak a kötelessége ezt megtenni. Mert ha nem tudnának mindketten megállni, akkor a gyalogos el se indulhatott volna.
107! 2008.03.20. 12:50:29
Nem itt van a kutya elásva, hanem ott, ha a rendőr nem tud hiteles fényképet, vagy videót mutatni, akkor szinte meg sem történt a szabálysértés. Egy jó ügyvéddel mindent el lehet intézni. (egy feljelentést megírni 10-15 perc, az nem fáj senkinek, szabadidőből tárgyalásra járni, az már kellemetlenebb)
106 2008.03.20. 12:56:58
107! 2008.03.20. 13:03:47
Ettől függetlenül nem szoktam elmenni a szabálysértés mellett, mert ezt vállaltam. Nem kell mindent a rendőr nyakába varrni, bármilyen divatos is ez mostanában. Nálunk is vannak semmire kellők, de nincs több, mint bárhol máshol.
107! 2008.03.20. 13:08:39
106 2008.03.20. 13:12:00
Na jó, hát ilyen az ország, ugyi...
106 2008.03.20. 13:13:57
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.03.20. 13:16:45
Kicsit mintha követendő példaként állítottad volna a nagyérdemű elé a londoni tapasztalataidat.
Zoli · http://okosdolgok.hu 2008.03.20. 13:20:38
Nos, én a hozzászólásomban nem lámpás átkelőhelyről beszéltem, (ha elolvastad az első hozzászólásomat..). Pontosan azt a szitut írtam le, amikor az autóvezetőnek "fokozott óvatossággal" kellene megközelíteni az átkelőhelyet, ennek ellenére még a helyi megengedett sebességet is gyakran túllépik...Tehát ha szabályosan halad (és még csak nem is "fokozottan elővigyázatos" ), nem kellene csikorgó fékezéssel tudomásul vennie, hogy hipp-hopp egy gyalogos már az út közepén ballag. TEhát nem eléugrok valakinek... vagy pirosban rohanok át. A pirosban átmenő gyalogost autósként is mélyen elítélem és őket igyekszem csikorgó fékezéssel ijesztgetni, csakhát az ABS.. :(
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.03.20. 13:25:49
Mivel még mindig él, a fokozott óvatossággal való zebramegközelítés az autósok részéről eleddig teljesült.
socka 2008.03.20. 13:35:26
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.03.20. 13:42:37
Ha szerinted az példaértékű, hogy a a gyalesz megy t a piroson, és az autós nem letolja a zebráról és nem szívatja, akkor az nagyon helyes, de jó lenne, ha a kulturáltság nevében szólnál radarszemü zolinak, hogy gyaleszként akkor ő se szopassa az autósokat, ha szerinte épp szabálytalankodnak.
socka 2008.03.20. 14:01:39
Zoli a radarszemű 2008.03.20. 14:14:59
Petya1982 2008.03.20. 15:20:26
old bahaman 2008.03.20. 15:24:41
A poszt nem mond újat, ezekkel és a kommentekben leírt gondolatokkal eddig is tisztában voltam.
Sztorik kellenének. Vértől és szextől dagadó, kurvaanyázósak. :)
Kisikasa · http://autozz.blog.hu 2008.03.20. 16:11:08
NoOne 2008.03.20. 17:24:53
aqweren 2008.03.20. 18:42:46
Gondolom jó oka volt rá hogy nekem és anyukámnak halálfélelmet okozzon, nyilván nagyon-nagyon indokolt dolog mitt sietett, vagy úgy volt vele, hogy három autó simán elfér az úton...a félelmetes az volt a dologban, hogy tényleg csak egy pillanatra látszott hogy kiugrott a teherautó mögül, és valszeg engem nem is látott a kanyarban, és lehet éppúgy meg volt ijedve mint én, de azért azt gondolom semmi nem lehet annyira sürgős hogy beláthatalan kanyarban előzzek.
Úgy vettem észre, nagyon sokan nem is látják, nem tudják mivel játszanak, mekkora erők lépnek fel, amikor elindítják az autót, egyszerűen sokak számára olyan a közlekedés, mint egy rendkívül jó grafikájú 3D-s videojáték.
Azt hiszem _ezért_ nem veszik komolyan sokan a zebrát sem....:(
Nitrious 2008.03.21. 21:28:14
Ha gyalog vagyok, akkor pontosan én is ugyanezt teszem, mert mért is? Apró figyelmesség, vagy mert igy esik jól...
Ági 2008.03.26. 21:57:24
Ági 2008.03.26. 22:01:18