Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Érted is szólhat a sziréna egyszer...

2008.04.16. 08:29 :: Kisikasa

Zoltán egy mindannyiunk számára fontos témáról írt nekünk levelet, nevezetesen az autósok reakcióiról és annak következményeiről a megkülönböztető jelzéssel közlekedő életmentő- esetünkben tűzoltó- járművekkel szemben. Az oktatás során csak elhanyagolható mennyiségű és minőségű ismeretre teszünk szert, ennek következtében sokszor nem megfelelően reagálunk a valós helyzetekben.
Előre szeretném bocsátani, hogy a legnagyobb tisztelettel gondolok azokra az emberekre, akik hivatásuknak választják, hogy bajban levőkön segítsenek. Ugyanígy (vagy éppen ezért) elítélem azokat, akik ebben bármilyen módon akadályozzák őket.

 

Egyszer mégis előfordult velem is egy ilyen eset. Mindez egy kint felejtett index miatt. És bár igazából nem történt semmi (némi ijedtséget leszámítva), napokig rágódtam azon, hogy hol is történt a hiba.

Ennyi felvezetés után a lényegi történet:
Mintegy három éve történt, helyszín Budapest, a XVII. kerületi városközpont, közkedvelt nevén az „Elág”, mindez péntek esti csúcsban. Balra szándékoztam kanyarodni (a helyszínt ismerőknek: a piac felől Rákoskert felé), így a belső sávban vártam a zöld lámpát. Amikor megkaptam, akkor kb. egy-másfél autónyi hosszban becsorogtam a kereszteződésbe, a szemből egyenesen érkezőknek megadva az elsőbbséget.

Ekkor éktelen szirénázás kezdődött, nekem jobbról érkezett két tűzoltókocsi (a keresztúri első lépcsős készültség), elöl a nagy Mercedes (talán ezt hívják a tűzoltók 4000-esnek), szorosan mögötte a kisebbik (1000?). A három (2 egyenesen haladó és egy balra kanyarodó) sávot átlépve a menetiránnyal szemben előzték a tömött kocsisort, végig üvöltő szirénával. Le is fagyott a forgalom, egyszerűen nem lehetett nem észrevenni őket.

És akkor a kereszteződésben állva megláttam az első tűzoltókocsi balra villogó irányjelzőjét, és belém nyilallt, hogy az útjában állok! Ki tud kerülni, be tud kanyarodni mellettem, de ahhoz nagyon le kell lassítania. És érezhetően lassított is. Dugtam egy egyest, és balra kanyarodva átlőttem a kereszteződésen. Még büszke is voltam a remek helyzetfelismerésemre. Aztán felnéztem a tükörbe, és nem láttam mást, mint egy hatalmas Merci-csillagot!  Megijedtem, és nem értettem.

Nem tudom, a tűzoltók mekkorát fékeztek, hogy ne ütközzünk. Mindenesetre az autót lepadlóztam, ahogy belefért. Aztán kissé már leszakadva láttam, hogy a belső sávban maradnak, én kijöttem a külsőbe, lassítottam, és a szétváló úton a tűzoltók elhúztak Pécel felé.

Nagy szerencsém volt, kisautóban nem sok esélyem lett volna. És persze valakinek leégett volna a háza.

Ugyanakkor azt is tudom, hogy soha nem jöttem volna ki elé, ha nem villog az irányjelző. Sokat (tényleg sokat) gondolkodtam rajta, hogy a sofőr miért tette ki. Valószínűleg amikor a többsávnyi autót kerülte, akkor kitette, aztán úgy maradt. A vezetőnek a nagy forgalmú kereszteződéshez közeledve nem az index volt a legfontosabb. Valahol ezt meg is tudom érteni, a tűzoltók is szépen összeszedték, hogy mivel is jár a kékfényes vonulás

A múlt hónapban rendőrökkel történt nagyon hasonló eset , csak ott sajnos nem volt ilyen szerencsés a dolog kimenetele.

Tudom, hogy a mezei autósok sokszor feltartják a megkülönböztető jelzésű járműveket. Néha ez csak azért van, mert nem tudják, nem tudhatják hogy merre mennek, mit is szándékoznak csinálni. Bármilyen, feléjük adott jelzés (leginkább az index) segíti őket. És persze félre is vezetheti. Azt gondolom, a kék fényre jogosultaknak tanítani kellene azt is, hogyan jelezhetik szándékaikat.

67 komment

Címkék: közlekedés autó veszélyes kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Johnny336 2008.04.16. 08:40:01

Szerintem az volt a gond, ellentétben a "szakadatlanul indexelős" posttal, hogy az irtózatos hangzavarban felrakta, és nem hallotta a visszajelzőt. Ráadásul amikor az egyik érzékszerved (füled) ki van téve ilyen erős ingernek, nem biztos, hogy észreveszed a villódzó valamit. Arról nem is beszélve, hogy egy 10-20 tonnás tankkal centizgetsz nagy sebességgel a forgalomban. Pont nem tűnne fel, hogy fenn maradt az index.
No para, csatt nem lett belőle. Túlélted, a tűzet remélhetőleg eloltották.

Bobby Baccala 2008.04.16. 09:14:30

szerintem sem hibáztál.lehet hogy anyázott egy kicst a tűzoltó, aztán amikor rájött hogy a kint felejtett index miatt húzódtál be, biztos elhallgatott. :)
lényeg hogy nem történt baleset.

én egyszer láttam egy igazán feltartósat, nem hittem el. asszem a pacsirtamező u. állt a dúgó és vmelyik keresztutcából jött egy mentő.mindenki próbált helyet csinálni..kivéve egy swiftes formát.látszott hogy a faszi teljesen máshol járt.ott állt a szirénázó dudáló mentőautó 2 centire a swiftes feje mellett..legalább 1 percig nem történt semmi, már épp ki akart szállni a mentős hogy bekopogjon. aztán nagy nehezen balra nézett az ürge és elkotródott valahogy...
ha infarktusoshoz mentek lehet, hogy nem élte túl aza a vki.

Johnny336 2008.04.16. 09:26:24

Emlékszem, pár éve: álltam a lámpánál másodikként, jobbra kanyarodó sávban. Mentő beért mögém. A szomszédsáv már kezdett szétoszlani, de én nem tudtam megmozdulni az előttem levőtől (járdára felrakni a kocsit). Dudálok, villogok rá, de a sziréna és kékfény mellett az eléggé elhanyagolható. Szépen kivárta a zöldet, majd komótosan elkanyarodott jobbra, ekkor tudtam felmászni a járdára, hogy a mentős tovahaladhasson. Nem kívánom senkinek azt a fél percet... Valszeg nem anyázott a mentős, mert látta, hogy nem tudok arrébb menni, de a kürtöt nyomta, hátha az előttem levő meghallja.

TGV 2008.04.16. 09:27:32

ilyenkor szokott meg nagy problemat okozni, hogy nagyon sokan raallnak az elottuk levore mondjuk a lampanal, a legkisebb eselyt sem hagyva a manoverezesre. Ha jon egy mento, aminek lehetne helyet csinalni, akkor is irtozatosan lassan megy.
Persze ebbe nem szoktak az emberek belegondolni, szinte soha

Lacaca 2008.04.16. 09:36:44

Dózsa György út, vasúti sinek alatt 2.-ként álltam a jobbra kanyarodóban. Mentő érkezik mögénk, mindenki próbál húzóni, szembő kanyarodók is megállnak, előttem a szerencsétlen áll. Mentő beér az aluljáróba, el lehet képzelni a szirénát "zárt" térben. Az előttem álló nem mozdul. Már én is villogok rá, amikor eszmél és nem begurul a kereszteződésbe, hanem elkezd felmászni a kb 20 cm széles padkára. No comment

Rocko- 2008.04.16. 10:06:06

borzalmas, amit néha egyesek töketlenkednek ilyenkor: egy a lényeg: hagyj neki helyet, minnél hamarabb eltûnhessen.

Radical Massza 2008.04.16. 10:06:29

Szerintem ne akarjunk helyettük gondolkozni, hogy merre tartanak. Tegyük üressé minél hamarabb a helyet hogy elférjenek, aztán haladnak, amerre akarnak, ennyi elég szokott lenni.
Aki pedig nem képes erre, hozzá siessenek legközelebb.

Johnny336 2008.04.16. 10:10:03

Ezzel csak az a gond, hogy pl. Hungárián jön a mentő, 3 sáv (néhol 4). Le szeretne kanyarodni valahova. Középső sávban mész. Merre térj ki előle? Ha kifelé, akkor rábaszatod, mert ugyanúgy ki kell kerülnie téged! Nem helyettük gondolkodás ez, csak ők is jelzik a tervezett haladási irányt indexszel. Ha látom, hogy jobbra indexel mögöttem a mentő, akkor nem jobbra fogok kitérni előle...

Bogoj 2008.04.16. 10:13:31

én a napokban láttam egy buszról:
megálltunk a pirosnál, amikor megjelent szemben egymás mögött két szirénázó mentő. a keresztirányú forgalom megállt, a mentők (lassítva) a piroson keresztül be a kereszteződésbe, amikor a keresztirányúból valaki elindult és átszáguldott a két mentő között...

lOc (a pasztafáriánus) 2008.04.16. 10:15:48

A levélíró valszeg tényleg csak jót akart, de sztem a hiba ott volt hogy ilyenkor nem kell semmit sem csinálni. A legjobb a megkülönböztető jelzést használó autó sofőrjének is az, ha mindenki marad a helyén előtte.

aqweren 2008.04.16. 10:19:32

Jó ég, ez még így olvasva is para....:(
Csatlakozom az előttem szólóhoz, a legjobb ilyenkor nem csinálni semmit...

vadember 2008.04.16. 10:29:37

Én is csatlakozom.

Ma reggel, Semmelweis utca. Jövök gyalog, nagy szirénázás, a körút felől. Kisteher behúz keresztbe a zebrára, hogy elengedje a felthetően érkező kékfényest.

Én megkerülöm hátulról, hogy átmehessek.

Soför rámtolat, de mint az állat. Mikor mellé ugrok, láom, hogy az oldalsó tükröt bámulja, eszébe sem jutott körbenézni amikor tolatott.

Ja, hangjelzés tolatáshoz nem volt. Ha nem vezsemészre, hogy kigyullad a tolatófény, vagy nyugdijas vagyok és nem ugrálok sebesen,akkor most nem irnám ezt a kommentet.

Amúgy egy nyamvadt BKVs "forgalomelhárító" volt...

Szóval, kékfény jön, lassítani, nem tenni semmit, majd kikerül!

TM 2008.04.16. 10:35:56

Már rég akartam írni erről, csak nem volt megfelelő történet hozzá, most itt az alkalom.

Amennyire én tapasztalom, az emberek nagy többsége lebénul, és a gondolkozás legcsekélyebb mértékére sem képes, ha meghallja a szirénát. Csak állnak és várnak. 1 métert nem mennek előrébb pl. a piros lámpánál, mikor mögöttük kettővel villog a mentő, pedig csak pont annyi hely kéne, hogy a mögötte lévő is félre tudjon húzódni.

A legszomorúbb számomra mégis az, hogy a taxisok milyen iszonyatosan töketlenek.
Ezeknek az embereknek a vezetés a munkájuk! Éjjel-nappal autóban ülnek, ezt gyakorolják, mégis minimális a helyzetfelismerő képességük.

Össze-vissza parkolnak, megállnak, visszafordulnak záróvonalon, stb, de a sziréna hangjától leblokkolnak.

Biztos van persze kivétel, de az általam látott helyzetekben eddig ötből négy taxis borzasztóan szánalmas produkciót nyújtott.
Már a járdán álló emberek mutogattak, hogy ugyan menjen már előre egy kicsit..

Bagaméri 2008.04.16. 10:40:22

Valaha, réges-régen magam is sokszor vezettem megkülönböztető jelzést használó autót. Elmondhatom, nem csak arról van szó, hogy a hangzavarban az ember fia nem hallja az irányjelző-visszajelzőt, hanem arról is, hogy ilyen esetben az adrenalin vékony patakokban folyik ki a sofőr fülén.
Ugyanis hiába a megkülönböztető jelzés, a KRESZ szerint - ha jól hazudok -, csak akkor van elsőbbsége, ha azt megadják neki. Ergo ha csattan mondjuk egy neki piros lámpás kereszteződésben, akkor ő (is) lesz a hibás.

Azt is tapasztaltam már, hogy ilyen esetben a rendőr-, tűzoltó-, mentőautó sofőrje az előzési és nem a kanyarodási szándékot jelzi az irányjelzővel.

És még valami. Ha meghallod a megkülönböztető jelzést, akkor indexelni, félrehúzódni és - szükség szerint - fékezni. Nem pedig fékezni, indexelni és félrehúzódni. Az sem a legjobb megoldás, ha fékezel, és a belső sávban várod birka szemekkel, hogy jobbról kikerüljön a csúnya nínósautó.

üff 2008.04.16. 10:40:31

Az utóbbi időben kicsit sok ilyen baleset van. Valahogy nem mindig kéne használni a megkülönböztető jelzést sem. Nemcsak a hírekben, hanem az utóbbi hónapban 3-szor voltam szemtanúja ilyen balesetnek, vagy csak egyszerű veszélyhelyzetnek.
1. Hungária körút, oldalról villogó rendőr, a 70-el haladó autó hirtelen lefékez, hogy beengedje, a mögötte lévő beleszalad, villogó rendőr miután nyugtázta, hogy nem törtébnt személyi sérülés, elhaladt. (nem lett volna egyszerűbb megvárni, míg a nagy forgalom 20 mp alatt elhalad, így vesztett 2 percet)...
2. Körút, villamosmegállóból tóduló tömeg, villogó vízműves kocsi, az utolsó pillanatban álltunk meg néhány, a kocsi úgy száguldott, hogy esélye se lett volna megállni (kereszteződésből az útól az ellentétes oldali villamossínre hajtott, így csak az utolsó pillanatokban lehetett észrevenni). Kérdés, ha 10 alatti gyerek vagyok és nem tudom fölmérni a szituációt, zöldön körülnézés néklkül elcsap...
3. Moszkva tér, zöld tóduló gyalogosok, száguldó mentőautó elől ugráló gyalogosok...

A problémám az, hogy túl sokszor használják a villogót és nagyon sokszor komoly veszélyhelyzetet idéznek elő vele.

NW1 2008.04.16. 10:43:10

Sajnos gyakran a kekfenyesek is azt hiszik, hogy ha hasznaljak a megkulonbozteto jelzest, akkor a szabalyok felett allnak. Egy ismerosom (emlekeim szerint) tuzoltoautoval utkozott. A "piros" latta ot, az ismeros viszont kevesbe. A baleset utan mi volt a tuzolto valasza arra, miert nem tett meg semmit, hogy a keresztezodesbe erve ne legyen gond? "Tartotta az autossal a szemkontaktust." Ne maaar, miota vannak telepatak a tuzoltok kozott?
Rokonaimat meg szinten tuzolto torte ossze, szerencsere csak az autot. Ok a belso savban alltak, probaltak kitalalni, honnan halljak a hangjelzest, a kulso savban ponyvas teherauto allt, eltakart mindent, a tuzolto meg jobbrol rongyolt be a keresztezodesbe, lassitas nelkul, anelkul, hogy esetleg meggyozodott volna az athaladas veszelytelensegerol. Hogy esetleg arra is gondoljon, hogy a teherauto eltakarhatja a kilatast a belso savban allotol. Tudom, vonulas kozben millio dologra kell figyelni.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2008.04.16. 10:44:43

Egy hónapja: Pest, Hungária krt, kb. 3 sáv, jó tempó, erre jön egy hatalmas feketeautós karaván, felvezető motorokkal stb. Mindenki szépen lehúzódik a két szélső sávba, kivéve egy kis matizos hölgyet, aki eredetileg a belső sávban haladt, és ott is maradt, a nénók közeledtét pedig erőteljes lassítással reagálta le.

Én ott azonnal elvettem volna tőle a jogsit: ha ilyen egyértelmű és nem túl bonyolult helyzetbenm ennyire ostobán viselkedik, mit tesz majd, ha hirtelen kell valami bölcset cselekednie?

TM 2008.04.16. 10:47:27

Radical Massza 2008.04.16. 10:06:29

és a többiek...

Már hogy a fenébe ne kellene gondolkozni?????

Az autózás nem arról szól, hogy mivel előre mész, csak az első ablakon kell kinézni, aztán hajrá..
Nem egyedül vagy az utakon.

Pont azért kell használni a tükröket, az oldalsó, valamint a hátsó ablakokat is, hogy lásd a közlekedés többi résztvevőjét is, hogy felkészülj a reakcióikra, és alkalom esetén kivédd a hibáikat is..

Ez nem helyettük gondolkozás, ez a velük együtt való gondolkozás!!
Nézed a melletted lévő sávot, az autókat, látod a mozgásukat, látod a vezető mozgását, tekintetét, és már előre tudod, hogy mit akar csinálni. És akkor reagálsz. Lassítasz, gyorsítasz, stb..

Rém buta dolog ezeknek a figyelmen kívül hagyása.


Igenis kell gondolkozni, hogy mit akar a mentő, rendőr, tűzoltó, és jó esetben ezt jelzik is. Aki ilyen szintű gondolkozásra, valamint ezt az autó mozgatására átültetni képtelen, az adja vissza a jogsiját.

Andie 2008.04.16. 10:52:46

"...ezért hát sose kérdezd, kiért szól a sziréna: érted szól."
Hemingway után szabadon.

Andrew 2008.04.16. 11:03:49

Kanadában pl. A külső sávba kell húzódni és _meg kell állni_, ha villógóval közlekedik valaki mellettünk. Még akkor is, ha a szembejövő sávban jön. Ezt a szabályt itt is bevezetném. Ha mindenki áll, akkor kisebb a baleset veszélye.

borso 2008.04.16. 11:18:27

a legtragikusabb, hogy magukl az autósok nem tudják mi a rákot csináljanak. jobban kell figyelni a töketlenkedő mazsolákra mint a kékfényesre. a kék fényes tudja merre megy az autósnak meg csak helyet kellene adnia. de nem teszi, hanem a kékfényest nézegeti. ha meghallom a hangot első dolog, hogy csekkolom honnan jön a második, hogy a balfaszokra figyelek, harmadik hogy lehúzódom...

TGV 2008.04.16. 11:19:01

mondjuk lehet, hogy vegtelen hosszu es nagyon szeles utakon ez mukodhet, de mit tegyunk mi, helyszukeben 3+ savon, nagy forgalomban?
Mert meg normal esetben sem mukodik a zippzar-elv Magyarorszagon...

Johnny336 2008.04.16. 11:19:07

Nem lesz kisebb, mert mindenki fejvesztve menekülne a külső sávba, aztán ripityára törnék egymást a tolakodásban. A szabály jó, csak sajnos az emberek nagy százaléka bepánikol, ha nénót hall. Ezért rossz, hogy ha mentő jön, ne csinálj semmit, állj meg. Ok, megállok, de az 1 tonna vas nem fog felszívódni az út közepéről...
Ültem már olyan mellett, aki hallott valahonnan nénót, egyből leugrott a gázról, indexelt jobbra ki, fékezett, dudált, hogy engedjék már be. Aztán megkérdeztem tőle, hogy látja honnan jön a mentő? Nem, de félrehúzódik. Mondom ok, de osztott pályás úton vagyunk, és szembejön...

aqweren 2008.04.16. 11:19:49

...és célszerű nem ordíttatni a zenét a kocsiban...:)
Pszichológiai magyarázata is lehet a sofőrök töketlenkedésére; a sziréna hangja valahogy mindenkinek egyfajta veszélyhelyzetet jelent, amiben másképp reagál, mert egyfajta enyhébb stresszhelyzetbe kerül; egyrészt nem akar akadályozni, másrészt fél a balesettől, a sok éves tapasztalata (mentő tűzoltó stb. csak akkor megy kisfiam/lányom ha nagy baj van valahol) pedig tudat alatt stresszeli, és ez a döntésképességet, reakcióidőt stb. is befolyásolhatja...
Erre jó példa lehet az, hogy ha valaki éppen csak elkerül egy frontális ütközést, el kell telnie jó pár percnek, amíg az aktivitási és koncentrációs szintje visszaáll normálisra; ilyen helyzetek után, amíg tart az ijedtség, egy kicsit mindenki másképp vezet (nem vagyok benne biztos de ilyenkor célszerű lehet megállni egy kicsit annak, aki amúgy is hajlamos parázni)..

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.04.16. 11:22:47

jaja nálunk itt a faluban az a divat, hogy mennek összevissza a _félmegkülönböztető_ jelzést használó nagytudásúak és mikor beér a kereszteződésbe, akkor felbassza a másik felét is (hang), az emberbe a xar is belefagy és ebből következően a reakcióideje a nulla alá esik... talán ha végig megkülönböztető jelzéssel(fény+hang) jönne, akkor lehetne érzékelni is! igaz nem látom, de hallom és akkor már alapvetően lassítok és forgatom a fejem, mert valahonnan tuti felbukkan...

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.04.16. 11:27:40

TM 2008.04.16. 10:35:56
tudnék veled vitatkozni...
állok a lámpánál legelőe egy mezei kocsiban, mögöttem áll mondjuk egy vito, transporter, ne adj Isten egy BKV busz! kögöttük a mentő/rendőr/tűzoltó

mitől is kéne nekem észrevennem? hallani hallom, de a házak között visszaverődő hangokból 100%ra nem lehet megállapítani honnan jön a hnag! fejed hiába forgatod mert előről/oldalról nem látsz semmit, a külső tükröket, meg a mögötted álló szarság kitakarja!

de biztos te vagy a rutinos okoskata, aki ezt is megoldja, mert röntgenszeme van :DDD

Manyizga (törölt) 2008.04.16. 11:28:24

NW1: "A baleset utan mi volt a tuzolto valasza arra, miert nem tett meg semmit, hogy a keresztezodesbe erve ne legyen gond? "Tartotta az autossal a szemkontaktust."

Ez azt jelenti, hogy a tűzoltó belenézett a balesetet okozó másik vezető szemébe. Tehát LÁTTÁK egymást. Joggal feltételezhette, hogy nem csak LÁTJÁK, hanem ÉRTIK is, mi történik.

Ezek szerint az ismerősöd, bár belenézett a tűzoltó szemébe, azért csak elément... Hát mit mondjak? Az ilyenek miatt vezették be a vasúti átjáró előtt lassítás szabályait, meg a gyalogátkelőhely előtti kötelező lassítást is ezért fogják. Mert ők nem látják, hogy tilos vagy nem, van gyalogos, vagy sem.

aqweren 2008.04.16. 11:29:50

Én úgy vettem észre hogy hangjelzést csak akkor használnak amikor tényleg szükséges, pl. kereszteződéshez stb. ér az autó, lehet hogy éppen amiatt hogy sokan amint hallanak valamit összevissza elkezdenek kapkodni...vagy nemtom miért.
Az tény hogy én is jártam már úgy hogy ha hamarabb hallom, esetleg hamarabb elkezdek lehúzódni, mert kanyar miatt nem láthattam a fényjelzést, az meg ha csak akkor hallom mikor látom is régen rossz....
Bár erről azért megkérdeznék valami szakértőt is...

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.04.16. 11:31:02

az még hozzáteszem jártam én már így!
de még fűszerezzük meg azzal, hogy sikerült észrevennem, mert a gyalogosok már integetnek a járdáról, csakhogy előttem a zebrán még sasszéznak a gyalogosok

oh, mond mit is kéne csinálni?

ezek mindennapos helyzetek egy nagyfaluban...

sajnos az autósok többségének fingja nincs a mit miértről, mert még azt se tudja értelmezni a másik miért nem mozdul... meg talán még ez a jobbik eset, ha nem mozdulok és kikerültnek, mintha mind a ketten mozdulunk és csatt lesz belőle, mert valaki bizonytalan...

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.04.16. 11:34:17

aqweren 2008.04.16. 11:29:50
Én úgy vettem észre hogy hangjelzést csak akkor használnak amikor tényleg szükséges,"
mész, mész, kereszteződés, tőled 2 méterre felbőg egy sziréna, csatt

volt időd észlelni és elengedni? NEM!

lehet az utca lakóit zavarja a vinnyogás, te meg maghaltál, mikor egy bronto átvágtat a kocsidon, mert hogy megállni nem fog abban biztos lehetsz! mert a fizikát (tehetetlenség) azt nem lehet ügyvédekkel kimagyarázni, meg szabályokkkal :)

Johnny336 2008.04.16. 11:36:14

RosszQtya 2008.04.16. 11:27:40

Ha nem jön sem balról, sem jobbról, sem elölről, sem 2 óra irányából, de a hang alapján közeledik, akkor nem kell nagy tudás ahhoz, hogy kiderüljön az ember számára, valószínűleg onnan jön ahonnan nem látom. Hova nem látok? Hátra. Hoppácska... Mint elemi iskola matekórán az egy ismeretlenes egyenletek.

aqweren 2008.04.16. 11:41:01

Én úgy szoktam (főleg ha nagyobb kereszteződéshez érek pl. Bogdáni út - Szentendrei út) hogy ha hallom a szirénát, és még nem lehet behatárolni hogy honnan is, annyira visszacsökkentem a sebességet, hogy ha kell akár meg is tudjak állni...és amint meghallom, először a tükörbe nézek, és csak aztán előre. Ha nagyobb utat keresztezel az a valószínűbb hogy ott fog jönni, de feltételezések alapján nem lehet közlekedni...

_ms_ 2008.04.16. 11:43:06

Egyébként az is benne van, hogy amikor szirénáznak és villognak, akkor aztán tényleg villog rajtuk minden. Megkülönböztető jelzés, lámpa, és még az index is! Mentőn nem egyszer láttam már. Ha nem látod rendesen, mert olyan szögből jön, akkor simán hiheted azt is, hogy indexel.

insert_click · http://legjobbpalinka.hu 2008.04.16. 11:43:40

Az még kisebb probléma, ha az ember nem látja, de hallja és emiatt nem indul el semerre, sokkal jobban idegesít, amikor keresztforgalomnál a fasza sofőrök úgy gondolják, hogy ők még simán átférnek a mentő/tűzoltó/rendőr előtt, aki szerencsétlen meg mivel belátható szakaszon megy (pl. villamossín) arra számít, hogy elengedik. Ilyenkor szoktam magamban dünnyögni, remélem hozzátok mennek.

Gabika 2008.04.16. 11:44:23

"Kanadában pl. A külső sávba kell húzódni és _meg kell állni_, ha villógóval közlekedik valaki mellettünk. Még akkor is, ha a szembejövő sávban jön. Ezt a szabályt itt is bevezetném. Ha mindenki áll, akkor kisebb a baleset veszélye. "

Még egy szavazat erre. Sokkal könnyebb így manőverezni a tűzoltónak-mentőnek...

P3Dr0 2008.04.16. 11:51:15

USA ban (L.A.) nem csak félre kell húzódni hanem az ember köteles megállni míg el nem megy mellette a megkülönbözető fényt használó jármű.

TM 2008.04.16. 11:58:17

látom, levelem jött...

RosszQtya 2008.04.16. 11:27:40

mit keresel a buszsávban?
kérdés megválaszolva.

Egyébként pedig igen. Valóban előfordulhat ilyen helyzet, hogy mögötted feltorlódik 6 busz, és akkor egyrészt nem látsz hátra, másrészt 3 méter előrecsorgással nem nyersz semmit.

De én nem erről beszéltem, de persze neked jogodban áll kiforgatni a szavaimat, ha szeretnéd.
Vagy észreveheted azt is, hogy mi az írásom lényege.

Mellesleg igen messziről lehet hallani a szirénát, na akkor érdemes kicsit halkítani a zenén, nézni a tükröket, stb..
De persze biztos én vagyok a fasz, hogy ilyesmire figyelek. Igazad van.

Ja, látom, hogy nekem jött a következő szöveged is.
Ok. Keresd meg, és kérlek szúrd már be idézetként, hol írtam, hogy hajts át a gyalogosokon? Ha ilyen hülye vagy, tedd meg..

Nem gondoltam volna, hogy ilyen retardáltak is olvassák ezt a blogot..

Öcsém, ha van helyed, üres az út, a gyalogosok nem mennek át, mert ők már látják a mentőt, és integetnek, akkor vedd észre magad, ébredj fel az orrtúrásból, és ugyan csoroj már előre, lassan, nem padlógázzal, hogy elférjenek.

Ennyit mondtam, nem többet.
Mellesleg ez egy konkrét, megtörtént példa volt. Kb 30 gyalogos várt a zöld jelzés ellenére a villamosmegállóban, hogy elidnuljon az autó, aki miatt nem halad a mentő.

Swift 2008.04.16. 12:00:28

Pesten sokszor előfordul főleg rendőrökkel, hogy a szabálytalan manővereikhez ( pl.záróvonalon megfordulás, Fiumei út) felkapcsolják a villogót a manőver idejére majd komótosan tovább kocognak. Hang jelzést persze nem adnak, hozzá.... Persze van olyan rendőr is aki még a villógót sem kapcsolja be pl. tegnap a Gyáli út Ecseri út kereszteződében Szeged felől bala fordult minden jelzés nélkül miközben 2 sávban 70-80-al jöttek az autók szemből. A poén az, hogy ezt megtehette volna szabályosan az erre kiépített jobbra kanyarodó sávon keresztül..

Lacaca 2008.04.16. 12:01:50

"a reakcióideje a nulla alá esik... " az nem olyan nagy baj, csak lehetetlen :)

aqweren 2008.04.16. 12:20:58

Egyébként nem a sofőrök bénázása a legrosszabb...egyszer a Szentendrei úton szemtanúja voltam egy szándékos akadályozásnak: A mentő jöbb a buszsávban, emberünk pedig szépen kiment elé...ezt viszont nem tudom megérteni. A buszmegállóban álltam és volt időm megfigyelni: a tahó állat nem azért ment be a buszsávba hogy onnan jobbra lekanyarodjon, és nem is a sort megelőzni mert érdekes módon akkor sorolt ki a buszsávba az egyenesen haladóból, amikor feltűnt a mentő...majd a kereszteződés után (ahol megszűnik a buszsáv) szépen visszaosorolt az egenesen haladók elé..
Még a legnagyobb jóindulattal sem tudnám azt mondani hogy szegényke csak láma volt egy kicsit....valami hülyegyerek vezette, akinek lehet ez a hobbija...
Valahol azt hallottam egyébként is hogy sokan űznek abból sportot hogy szándékosan akadályozzák a mentősöket (gondolom a tűzoltót nem meri mert sokkal nagyobb a rendőrt meg szintén nem mert megbüntetné)

insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2008.04.16. 12:33:01

aqweren: Aki szándékosan szopatja a mentősöket, azt jól meg kellene verni...

más: kimentünk az erkélyre pár perce a munkatársammal, két parkolóőr leveszi a sárga mellényt, majd egyik bemegy egy utazási irodába, a másik pedig egy mellette lévő másik üzletbe. Gondolkodtunk is, hogy milyen jól megy nekik, utazgatnak miközben mi gürizünk. 1 perc múlva mindkettő kijön, visszaveszik a kukásmellényt, majd elkezdik számolgatni a pénzt és megosztoztak rajta...
Én meg napi 2000 huf-ot költök parkolásra, és még így is megbüntetnek hetente egyszer minimum.

Dester 2008.04.16. 12:55:19

Egyszer hallottam hiteles forrásból egy olyan történetet, mikor a mentő egy kereszteződésben véletlen lesodorta egy autó tükrét, vagy legalábbis nekikoccant. Az idiótának elborult az agya, elkezdte üldözni a villogó és szirénázó mentőt, majd amikor utolérte, megelőzte és keresztbeállt előtte, hogy akkor most és azonnal térítse meg a kárát. A mentő nem fért el, meg kellett állnia, a beteg meghalt közben a kocsiban.

Ezeket nem tudom megérteni. Írta volna fel a rendszámát vagy beszélt volna a mentőszolgálat diszpécserével, tuti lett volna megoldás...

üff 2008.04.16. 13:15:20

A cipzár elv még jóhogy nem működik egy olyan országban, vagy inkább Budapesten, ahol mindig az a sáv halad a leglassabban, ahova kell besorolni. A sorbanállás nekünk nem megy. Valaki mindig ügyesebb akar lenni, beelőzi a többieket és befurakodik. Mégszebb ez ott, ahol buszsáv van. Pl. Clark Ádám tér felé Óbuda felől. És még nekik áll följebb, hogy nem engedik be őket néha...

Johnny336 2008.04.16. 13:25:17

insert_click · legjobbpalinka.hu 2008.04.16. 12:33:01

Ez bevett szokás náluk. Mindenki jól jár. Parkolóőr naponta kap zsebbe 500-1000 Ft-ot kocsinként, az autótulajok pedig max. a felét fizetik az aznapi indokolt parkolódíjnak.

Mondjuk amig a belvárosban dolgoztam, felszálltam a BKV-ra. Rettenet utálom, de szerencsére csak a kisföldalattit kellett használnom. Azt kivételesen szeretem: pici, jópofa, gyors, nem levegőtlen.

107! 2008.04.16. 14:15:30

Előre elnézést kérek, a hozzászólásokat még nem olvastam, csak az alap sztorira szeretnék reagálni.

Nem kis felelősség megkülönböztető jelzésekkel "átsuhanni" a városon. Bár mekkora rutinnal rendelkezik az ember, mindig 200%-os odafigyelést igényel. (talán egy több tonnás piros csodánál még fokozottabb a helyzet) Mégis sok mentőst (főleg alapítványos) látok meggondolatlanul becsörtetni a kereszteződésbe. Nem tudom náluk van e plusz képzés, vagy csak elég a PÁV I., de nálunk egyre komolyabb vizsgákat kell letenni. Az elsődleges alapszabályok közé tartozik, hogy jelezd amit csinálni akarsz. (ha nem teszed, senki nem fogja tudni, hogyan segítse a közlekedésed) A másik nagyon fontos, hogy ha alapból nem lenne elsőbbséged (piros lámpa, macisajt...) akkor erősen mérsékeld a sebességed. Lehet bármilyen jó sziréna az autón (motoron) az 1000W -os erősítővel, a mobiltelefonnal... nem veheti fel a versenyt. De elég ha csak a házak visszaverik a hangját, és már nem tudják a többiek merről érkezel.

Zoli! Ne okold magad, egyértelműen nem Te tehetsz róla. Gondolom a tűzoltó is rájött, hogy elszúrta. (előfordul, nagyon sok mindenre kell ilyenkor figyelni) Ilyenkor senki nem ér rá bosszankodni, miután kikerült, már biztosan a következő forgalmi helyzetre koncentrált.

Andi80 2008.04.16. 14:17:38

Érden, úgy 2 éve koraszülött mentő szirénázott a hátunk mögött valahol. Hamar odaért, ahol mi tötymörögtünk. Szomorúan láttam, hogy alig álltak félre, sőt... :(
Ráadásul pont akkor voltam várandós 2. kislányunkkal...

cso zsi 2008.04.16. 15:42:05

Aki úgy gondolja, hogy a vízzel teli, vagy tolólétrás tűzoltóautóval könnyű megadni bármiféle elsőbbséget, az gyakorlatozzon vasúti átjáróban inkább.
Nagy tömeg, lassan gyorsul, de aztán csak úgy nem áll meg, mint egy szgk.

babraja 2008.04.16. 15:42:42

Én az M3-on utol értem egy balesetet.Szépen beállt Mogyoród után,Pest felé.Álltunk már ott vagy 10perce,semmit nem láttunk,mi is történt.A parasztok elkezdtek beállni a leálló sávra.Ettől a falra tudok mászni.Már teherautók is álltak ott,kb.15-20perc után beért minket a két(!) mentőautó.Kb.5percet visított a fülünkbe,de szerencsétlen nem tudott előrébb menni.A teherautós surmó nagy nehezen a fűre totyorgott-nem volt könnyű,kissé árkos rész,de az A6-os meg bömös gazdik csak ültek.A entősnek ki kellett szállnia és megkérnie a szabálytalan helyen tartózkodó parasztokat,lesz szives...Ezek után kb.10perc múlva szépen el tudtunk csorogni a baleset mellett.
Ha csak simán dugó van a pályán és a köcsögök 3.sávot hoznak létre,mindig rimánkodok,hogy jöjjön már rendőr és kaszálja végig azt a sort.De eddig még nem jött.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.04.16. 15:56:20

ern0 · linkbroker.hu/ 2008.04.16. 10:44:43

Hát, azért a nagy fekete autók teves gecik ám. Pár politikus, hogy jól odaérjen, megteheti, hogy mindenkit félrelök. Hát csak álljanak a forgaloban, a matizos csajt nem tudom elítélni.

Azt igen, aki mentő/tűzoltó/rendőr gépet akadályos, kéne mindre egy dashboard cam és az eset után visszanézni és küldeni a jó vastag csekket... Vagy 25 botütést :)

Johnny336 2008.04.16. 16:44:49

KuKori · csendrendfegyelem.blog.hu/ 2008.04.16. 15:56:20

Sokak leszarják a pénz összeget. Tagadnak, vagy ismerős elintézi nekik a balhét...
Én a botütésre szavazok. Abból talán tanulnának. :)))

X 2008.04.16. 16:56:05

Szerintem fedélzeti kamera kellene minden kékvillogós mentőre, tűzoltóra és akadályoztatás miatt feljelenteni mindenkit, aki nem teszi meg a elvárható lépéseket vele szemben.
Híre menne és a sok töketlen & bunkó észbe kapna.

Mityu · http://indafoto.hu/mityu/kozlekedunk/ 2008.04.16. 18:10:20

Árpád híd pesti oldalán már mentem át piroson megkbtő jelzést használó rendőrautó elött. Nem volt más megoldás. Rendőrök megköszönték.

Szépvölgyi út - Kolosy téren szálltam már ki csajnak szólni, hogy elkéne takarodni a vijjogó mentő elöl de izibe. Állt a lámpánál zöldre várva. Mögöttes világ megszűnt számára.

Karavános mesélte, motoros rendőrök kiterelték a karaván elöl a delikvenst, elment a felvezető autó, majd a biztosító autó, a 2.-3. vendégautó közé megpróbált a faszi visszasorolni. :) :)

107! 2008.04.16. 18:25:49

Mityu! Ezt megpróbálhatta volna mondjuk egy orosz delegációnál. Majd a biztosító rendezte volna a kocsiját. Nagyon keményen vezetnek a nagy fekete autók sofőrjei. Nincs viccelődés (főleg egy két igazi rendőrállambeli kormányőrök)

NW1 2008.04.16. 18:36:56

Manyizga: a tűzoltó úgy gondolta, hogy ha ő látja a másik autót, akkor az is tud róla, észrevette. Neki ez jelentette a szemkontaktust.

Mityu · http://indafoto.hu/mityu/kozlekedunk/ 2008.04.16. 18:41:26

107!

Öhöm így van. Tudom, ezért is csinálok ha lehet azonnal helyet minden kékesnek. Azonnal és nem gondolkodom azon merre akar mit akar miért akar. ha már tolja neki az összfénnyel (kék, refivill, hang, hűtőrácsfény, szélvédőledsor) akkor NEKI KELL TUDNIA mit akar.

Nekem egy dolgom van szabad utat biztosítani azonnal(!!!)

107! 2008.04.16. 19:11:57

Nem az öt, tíz másodperces félreállásokról van szó, hanem amiket Ti is írtok, hogy megvárja a zöldet, hosszasan bénázik... Senki nem várja el, hogy törjétek össze a kocsitokat, másszátok meg a legmagasabb padkát is, csak egy kis rugalmasság kell. Ha segíteni akartok, kirakjátok az irányjelzőt, hogy merre húzódtok le, akkor már nagyjából tudja az ember, hogy mire számíthat. Engem csak nagyon ritkán szoktak felidegesíteni, de azok már az igazán béna kategóriába tartoznak.

tappancs 2008.04.16. 21:11:02

______________________
Gabika 2008.04.16. 11:44:23
"Kanadában pl. A külső sávba kell húzódni és _meg kell állni_, ha villógóval közlekedik valaki mellettünk. Még akkor is, ha a szembejövő sávban jön. Ezt a szabályt itt is bevezetném. Ha mindenki áll, akkor kisebb a baleset veszélye. "

Még egy szavazat erre. Sokkal könnyebb így manőverezni a tűzoltónak-mentőnek...
______________________________

ráadásul ezt írja elő a kresz is.

Charlie Drop 2008.04.17. 11:00:21

Nekem ezzel kapcsolatban két sztorim van:
1. Egyszer a csepeli Szabadkikötői úton voltam balfék, kicsit hangosabban hallgatattam a zenét és nem annyira siettem a belsőben, tkp. párhuzamosan haladtam (tudom én hibám, meg jobbratarts, azóta sem volt ilyen), mögöttem meg szirnázott a mentő, szerencsére max. 30 mp lehetett az egész, mert használoma tükrömet, de akkor is gáz.


2. Még a régi röszkei határnál, már egy órája álltam sorban, mikor mögöttem megjelent egy diplomáciai autó, és csak az ablakon belüli kékfényt (tehát hangot nem) használta, kicsit gondolkodtam, mi legyen (elvileg ő is ki tudott volna kerülni, meg hát ugye hang és fény együtt van, akkor kell elengedjem), aztán elmásztam előle (ez is kb. 30-35 mp volt). De szerencsére komolyabb helyzetbe nem kerültem, egyszer volt még csepelen egy szitu, hogy vmi fekete passat érkezett ezerrel egy piroslámpás kereszteződésbe, a szerencsétlen autós nem mert átmenni a piroson (mondjuk a Passat ki is kerülhette volna, mert ohne szembeforgalom volt), így felment a járdára....

Bobby Baccala 2008.04.17. 14:09:40


pár éve mentem ki ferihegyre a gyorsforgalmin,amikor is feltűnt a visszapillantóban egy szirénázó mentő..asszem egy sprinter volt, rúgta neki rendesen a csávó.
láttam hogy szemben nagy forgalom van tehát nem fog tudni egyszerűen megelőzni, ezért inkább én is gyorsítottam.
aztán amikor tiszta volt a terep amennyire csak lehetett kihúzodtam jobbra,indexxel jeleztem hogy mehet és kicsit elvettem a gázt, így lassítás nélkül meg tudott előzni.

miután befejezte az előzést, vészvillogóval megköszönte!!! :)
tök jól esett :)

107! 2008.04.17. 14:25:45

Bobby Baccala 2008.04.17. 14:09:40

Nagyon jól csináltad! Fő a jó helyzetfelismerő képesség. (mondjuk a hely is megfelelő volt az ilyen fajta segítségnyújtáshoz)

Bobby Baccala 2008.04.17. 15:51:53


107!

köszi :))

amúgy én is azt tapasztalom, hogy sokan csak egyből beleállnak a fékbe aztán majd lesz ami lesz...nem is értem.
meg azt sem amikor autópályán mész és mondjuk megy egy rendőr a leállóban elég lassan.csomóan ahogy meglátják egyből satuznak..minek?

kicsit visszakanyarodva ezekhez a konvjos sztorikhoz.
egy ismerősöm egyszer úgy gondolta, hogy jó lesz még atmenni egy sárgán...csak közben megérkezett balról az izraeli nagykövet meg a konvoja!
szerintetek??? :)))
beesett két fekete kocsi közé..persze egyből megálltak..kirángatták, felpofozták! :DDD

mondtam örülj neki Bp-en vagy mert Izraelben kb.azonnal leadtak volna egy célzott lövést a fejedre!és nem szoktak hibázni :DDD

X 2008.04.17. 20:28:33

Ma a Lánchídon többen is felmentünk 2 kerékkel a padkára (mind2 irányban sűrű forgalom). A mentő gyorsan el tudott menni, alig kellett lassítania :) Így éppen volt helye a 2 kocsi között.
Bezzeg ha nem parkolnék néha a tilosban a Demszky-karók mellé fel a padkára, a szabad 40 centikre, most biztos nem tudtam volna rögtön annyira meddig mehetek fel a szegélyre :D

khkh 2008.04.19. 00:47:32

Bobby az izraeli barataid az index heti fotoinal lathatod, hogy milyen pontosan tudnak loni pl felmatricazott sajtos autokra artatlan tudositokkal.

Bobby Baccala 2008.04.19. 13:27:03

khkh

most a reuters fotósra gondolsz??

milyen izraeli barátaim?

elovastad amit írtam?

ez nem az a blog ahol fröcsögni kell

Petya 2008.04.19. 17:33:56

Az en szorim, ulloi ut a kobanya kispestnel vaaros fele haladok. Halllom szirena, belenzek a vissza pillatoba latom ket kis teherato mogottuk a mento. Szembol segbe ero kocsisor, elottem szinte ures ut es pont olyan helyen hogy lehuzodhatok es siman elfer a mento le is huzodok a ket kis teherato mit tesz elhuznak mellettem kozvetlenul mogottuk a vinnyogo dudalo mentovel. Lampa kozben ugy 100m piros a ket vadbarom megall mento vinnyog majd eszbe kapnak kb 1 perc es felre araszolnak. Alapvetoen nem gondolkodas minta peldaja.

Hoszi · http://www.flickr.com/photos/hoszi 2008.04.20. 13:51:36

Ha valakit érdekel mit lát egy tűzoltó söfőr vonulás közben, akkor ajánlom neki a következő videókat: www.langlovagok.hu/cgi-bin/lang/index.cgi?view=film&kategoria=1












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása