Ahogy gyűjtögetem a kilométereket az autómba hazánk göröngyös útjain, a sok fellelhető közlekedési gond közt egyértelműsíthető, hogy a kancsal lámpás köcsögök országa vagyunk.
Az autó világítás működését szerintem minimális számú autós ellenőrzi időnként. 10 autóból körülbelül 7- nek gondja van a világításával: vagy túl sok van vagy túl kevés, vagy kancsal, vagy egyáltalán semmi, vagy ködlámpával télen nyáron éjjel nappal. Rosszabb esetben a hátsó is égeti a mögöttes forgalom látóidegzetét. ( van aki a rossz hátsóvilit ezzel pótolja ... ááá ) A szabályok szigorodnak, bár - nem mintha hiányoznának - több rendőrt nem látni az utakon. Pedig az ilyen lámpa dolgokat IS büntetném keményen, akkor tán sikerülne elérni azt, hogy megnézze az ember a lámpáit időnként, neadjisten kicserélteti azokat ha kell.
Amíg nem fizet ki valaki egy ilyen picsaságra mondjuk 20ezret, soha az életben nem fogja megnézegetni, hogy ugyanmár világít-e. Legalábbis Magyarországon. Bár kétlem, hogy ha este megy, nem tűnik fel neki hogy valami nem oké.... De ebben se vagyok biztos :-)
A teherautósokra különösen pipa vagyok, akik ugye motorosnak tűnnek a vaksötétben, mignem aztán láthatóvá válik, hogy egy dög nagy tank jön szembe kancsalon. Nem csak az autósokra gondolok e problémakörben. A kivilágítatlan bicikliseket még jobban büntetném. Tekintve hogy Kínának hála a kerékpár világítás elöl hátul párszáz forintból megoldható. És esetleg nem csapom el az első kanyarban, miután előbukkan az A oszlopom mögül a marhája.
Lehet nem nagy szám ez az irományom, de mivel apró dolgok teszik jobbá a világot, úgy gondolom itt a helye.
Kancsal lámpások országa
2008.06.03. 08:27 :: Kisikasa
Sokan úgy vannak vele, hogy a lényeg, ők lássanak valamit vezetés közben, minimál fénnyel poroszkálnak az utakon, aztán vagy motornak látszanak vagy észre sem lehet venni őket. Egy autónál nem csak az a lényeg, hogy működjön. Ha már útra kelünk vele, figyeljünk arra is, hogy biztosángosan elérjünk B pontba anélkül, hogy a közlekedés többi résztvevőjének vérnyomása a megszokott háromszorosára emelkedne! Stewe irománya felveti a kérdést, a hanyagság hogy lehet elég ok arra, hogy veszélybe sodorjunk másokat és magunkat?
57 komment
Címkék: biztonság közlekedés autó veszélyes lámpa kresz
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
hokaukomuszika 2008.06.03. 08:30:48
Na megyek melózni...
DEGEC 2008.06.03. 08:36:06
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.03. 08:39:03
a kocsinál meg kötelezővé tenném mindenhol a lámpa használatát. ugyanis némely emberkék településről kijőve elfelejtik bekapcsolni. iletve szürkületkor a koszosszürke trabis még úgy gondolja nem kell mert látja még az utat városon belül.
a hibás világítósokat meg félreállítatnám a rendőrrel, adni neki egy 25.000-res csekket. ha 2 napon belül megjavíttatja a lámpát akkor csak 5000 a bünti pl. (helyszínen javításra már nem kötelezhetnek senkit, mert nem minden autóban cserélhető egy csavarhúzóval az izzó). féklámpát sem kezelném olyan szigorúan, mint rég (helyszíni csere, vagy otthagyni a kocsit), mert 3-ból 2 féklámpa még elég kell hogy legyen. nulla féklámpa meg már gáz, forgalmi helyből bevonás legalább.
Jefe 2008.06.03. 08:43:35
- pedig nagyon hiányoznak
ex-dr. vuk 2008.06.03. 08:47:18
En gyakran ellenorzom motoron, mert csak 1 lampa van elol es hatul is, ha az kieg akkor nem marad egy se :)
Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.06.03. 08:47:38
viszont szánom-bánom, de az autómban utólagos xenon van nem arra tervezett lámpában (hála az esti vezetéskor szembejövő fotontorpedóknak), de kipróbáltam és mentem magammal szembe, és (majdnem) teljesen oké. Ja, és ismerem a fényszóró magasságállító gombot :) Viszont egy golf/bora írtózatosan vakít ilyen felállásban :/
Péter 2008.06.03. 09:03:26
Német kocsik előnyben, francia kocsik hátrányban. Viszont, ami probléma, az a cikkben is kihangsúlyozott, odafigyelés hiánya. A teherautósok, akik nap mint nap róják az utakat, nem szentelnek figyelmet a világításukra, holott egy kamion hátsólámpa javítása általában egyszerűbb, nincs elrejtve, elég hozzá egy csavarhúzó. Vagy csak ellenőrizni kell a dugaszt a vontató és a vontatmány között... A teherautósok egyébkéntis jobban értenek az ilyen hibák elhárításához, mint egy átlagos B-Corsa vezetője...
Rendőrök: ha valakinek nem ég valamelyik lámpája, félreállítani, durva hiba (pl. egyik hátsólámpa sem ég), bírságolni. Ha a tulaj azonnal kicseréli a helyszínen, a bírságot elengedni. Ha 3 napon belül bemutatja az autót, működő világítással, akkor mondjuk 5 ezer Ft. Ezen felül 25 ezres csekk...
Másik megoldás a műszaki érvényességének 1 hetes korlátozása. Persze, ha egyik féklámpája se ég, és csak a biztosíték ment ki, és kicseréli az emberünk, akkor ettől tekintsünk el.
Japán autókra jellemző a féklámpa ellenőrző LED. Minden fékezésnél világít, ha valamelyik izzó kiment. A biztosítékot nem tudom, hogy ellenőrzi-e.
Jefe 2008.06.03. 09:23:27
Jó az ötlet, hogy bemutatásra elengedjük a bírság jelentős részét, csak honnan lesz kapacitás az ellenőrző apparátusra? Helyi kapitányságok túlterhelt dolgozói vagy múszaki bázisok ellenőrei? A tulaj megjavítja két napon belül, de ahogy a bürokráciát ismerem, csak két hónap múlva tudja majd ellenőrizetetni. Sajna.
Rocko- 2008.06.03. 09:27:31
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.03. 09:38:46
szal az önellenőrzés nem lehet megoldás. a bünti egy részének elengedése, azért lenne jó pedagógiai szempontból, mert kényszerítené az autóst a gyors javításra. ha nem javítod sok pénz (amiből a javítás is kijött volna bőven), ráadásul jövőhéten ugyanúgy megállíthat a rendőr...
hát igen. a rendőri erőforrások. ne az elsősegélydobozt ellenőrizzék, hanem hogy működnek e a lámpák. nem kell külön kommandó erre. a rendőrségen pedig bármelyik kolléga ellenőrizhetné a bemutatott autót. a bírságolós papíron rajta van hogy mit kell bemutatni, jobb hátsó fék, azt még a portás is meg tudja nézni, ad egy bélyegzőt rá, összetépi a 25000-res csekket ad helyette egy 5-öst. bepötyögi a rendszámot a rendszerbe, hogy javították, és kész.
bár lehet hogy egy ideális rendszerben gondolkodom, és mint tudjuk mo-on semmi sem ideális. szóval a valóságalapja tudom hogy nem sok amit itt írok. de mégis. egyszer hátha ésszel gondolkodnak azok akik tehetnek bármit is, és nem pénzzel.
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.06.03. 09:47:26
Krisi 2008.06.03. 09:50:32
A többi kerékpáros is megveti a lámpa nélkül tekerőket, nem hiába megy folyamatosan a
"Sötét vagy! Vegyél lámpát, Világos?"
A ködlámpázás is megér egy-két szót, mielőtt vezettem volna, nem hittem, hogy nappal is el lehet vakítani a másikat. Mert nem olyan, mint a reflektor, hanem csak olyan sunyi módra, vagy nem tudom hogy magyarázzam el, aki érti az érti :)
Azt meg nem értem, hogy a sárga Volánbuszok miért képtelenek bekapcsolni a lámpájukat országúton, annak ellenére, hogy baszottnagy és sárga, nem olyan egyszerű észrevenni, amikor szürkületben a fák takarásában előjön.
A lámpa mellett meg a gumikat sem ártana ellenőriznie a rend őreinek, kopott gumi okozhat kellemetlen meglepetéseket, és kiváncsi vagyok, hogy hányan szokták ellenőrizni.
Jefe 2008.06.03. 09:57:12
Mityu · http://indafoto.hu/mityu/kozlekedunk 2008.06.03. 10:01:24
A ködlámpával közlekedőket meg esőben szeretem. Amikor is a ködlámpa erős fényét a vizes aszfalt megduplázza, visszatükrözi.... :)
Kerékpárosoknak meg tudom javasolni a láthatósági csíkost, ha aszongya melege van benne, lehet kapni nadrágtartó módozatút is!
Lexon 2008.06.03. 10:07:27
olvasd el mégegyszer azt a cikket. Figyelmesen.
Lófő (törölt) 2008.06.03. 10:09:49
Max 2008.06.03. 10:13:25
zoli 2008.06.03. 10:31:08
A sok kínai 20-40 ezer forintos szar csak vakít, de semmire sem jó.
( van egy -két szuper utángyártott is, de az nagyon közel van a gyári árhoz, így a gyári jobban megéri)
gt 2008.06.03. 10:41:40
Namármost vagy tényleg rendes volt, elengedett és utána fordult be, vagy sikerült fordítva bedugnia a csatlakozót, ami ugye a két indexet éppen megfordítja. És ha utóbbi eset áll fenn, akkor valószínűleg jó nagy tahónak nézhetett engem, mert az indexelés kezdete után bőven lett volna időm besorolni mögé, ha azt látom, hogy balra akar menni.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.03. 10:55:20
Dester 2008.06.03. 11:07:53
A ködlámpával szembejövőket meg reflektorral szoktam büntetni, de csak nagyon ritkán veszik észre magukat. (A ködlámpám is az első lámpatestben van, azt hiába villogtatnám.)
Dester 2008.06.03. 11:10:21
A fent említett tuningmakik szikraesőjétől nekem is ökölbe szorul a kezem.
Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.06.03. 11:14:28
hja, nekem is alacsony üléshelyzetű autóm van, és a magasabb autók (suv, terepjáró, kisbusz...) lámpája pont a szemmagasságomban van, hiába vannak jól beállítva, akkor is elvakítanak. ezért önvédelemből növeltem a saját fényerőmet, így kisebb a különbség az elvakított és a normál állapot között.
Káposztakukac 2008.06.03. 11:16:51
Kalapos-Skodás 2008.06.03. 11:21:46
Rocko- 2008.06.03. 11:24:06
gondolom ôk normális vidéki rendôrök voltak, akik nem bírták, h csesztetik ôket azért, mert dolgoznak.
Viki 2008.06.03. 11:24:32
Aszi 2008.06.03. 11:25:21
Az autógyártókkal van a fő probléma. Nem lenne szabad olyan autót forgalomba hozni, amiben nem lehet egy szál csavarhúzóval az út mellett 5 percen belül izzót cserélni.
ppeterka 2008.06.03. 11:26:43
De a kék LED akkor is megzavarja a szemem, ha a kocsi egyébként normálisan van kivilágítva... (mondjuk azt hiszem nem véletlen, hogy elvileg kék fényt semmilyen járműnek nem kéne kiadnia magából, a megkülönböztető jelzést használó járműveken kívül...)
pirosalma 2008.06.03. 11:28:59
Ja és a bazi nagy terepjárók, jó sötét színnel, mondjuk tűző ellenfényben; frankó lehet, ha épp előzés közben venni észre!!!
Sokszor villogok (csak finoman), de vagy csak visszaintenek (köszönés), vagy csak lefékez, mert azt hiszi rendőrt jeleztem:). Nagy ritkán jönnek rá, hogy a megoldás a világítás felkapcsolása.
Az autósok elfelejtik a rossz látási viszonyok közt is felkapcsolni lakott területen belül. Mondjuk szakad az eső, de a szürke színű autóval vígan furikázik, pedig baromira nem látszik.
Jó lenne, ha ilyesmit is ellenőriznének a zsernyákok.
Rossz hír, hogy errefelé többször láttam rendőrautót országúton világítás nélkül. Meg kanyarodáskor is fék, aztán mikor már majdnem bekanyarodik index!! Ááá. No komment.
Moon 2008.06.03. 11:34:29
amondó (törölt) 2008.06.03. 11:41:01
Egyetértek. Azonkívül, amíg az autókra értelmes szabályok vonatkoznak, addig a bicikli-kivilágításra 50 éves, elavult szabályzás van, a mai technikai lehetőségeket (ledes, elemes világítás) nem követi.
További különbség, hogy biciklit lámpa nélkül is lehet vásárolni, ez egy autónál lehetetlenség: én először az eladó bicikliken tenném kötelezővé a szabvány világítás meglétét.
Múltkor 110 Ft-ból vettem hátsólámpát, ami világít. +70 forint az elem. Akinek ennyit nem ér meg az élete, arra már nem tudok mit mondani.
i 2008.06.03. 11:44:08
Be kell látni, ez egy ilyen ország, erre lettünk kondicionálva, hogy csak akkor jó a morál, ha figyelnek minket.
Terveüdekszi 2008.06.03. 11:47:47
Amúgy nem értem, hogy a faszba nem veszik észre egyesek, hogy lófaszt nem látnak fél lámpával?!
Aneninen · http://unzervalt.freeblog.hu 2008.06.03. 11:49:02
Másik.
Ha valaki nagyon villog rád szemből, megnézni, hova állítottad azt a fényszórót. (Csak nem fullcucc lakik a csomagtartóban? Oops...)
Harmadik.
A legirritálóbb fajta az, amelyiknek a féklámpája nem működik. Megy, megy, aztán gyere rá, hogy ja már lassul. Különösen bájos, ha a sofőr egyben az indexet sem ismeri.
Majjom 2008.06.03. 11:53:44
Ralesk 2008.06.03. 12:03:56
tomnemtom 2008.06.03. 12:11:48
a kék LED meg azért vakít jobban, mint a kék izzó, mert közel koherens fényt bocsát ki, tehát szinte lézerként vakít.
egyébként meg : minek ment oda.
legrosszabb a különféle okok miatt a műszerfalra nézni képtelen gépjármű-vezető, kinek hiába villogunk a távolsági miatt, az istennek nem érti, vagy jobb esetben lelassít, radar-előjelzést értelmezve...
Shag_Beckur 2008.06.03. 12:21:08
Igen. Sokan azt hiszik, hogy a villogtatás az univerzális jelzés minden problémára. Nem. Régebben azt, hogy nem ég a lámpa, azt a saját lámpa fel le kapcsolással jelezték. Persze figyelmet felhívni lehet villogtatással, majd lámpa fel-le, aztán ha fogja az adást, akkor mindenki boldog.
Ugyanúgy, ha jól tudom, veszélyhelyzetre figyelmeztetés a szembejövőnek, egy kis villogtatás és vészvillogó.
Jó lenne, ha lenne egy ilyen szokásgyüjtemény, mert hasznosak ezek a jelzések.
Pl. régen a trafit/közúti ellenőrzést úgy tudom ablakon kidugott köröző mozgást végző kézzel jelezték.
Ha még emlékszik valaki, volt egy Bujtor film, abban volt, hogy a Kern ment a kocsival, a szembejövők meg villogtak meg integettek neki, ő meg vissza, meg nem tudta miért ilyen jófej mindenki. Aztán amikor kiszállt látta, hogy defektes a gumija :)
(Ezen ne akadjatok ki, hogy milyen hülye, ez csak egy film).
draft 2008.06.03. 12:22:17
Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2008.06.03. 12:24:34
Ha már egyszer annyit vinnyognak a rend őrei, hogy nincs pénz, hát tessék is tenni valamit érte ("Istenem, add, hogy nyerjek a lottón. - Jó, de legalább egy szelvényt vegyél!"), ebből a szempontból hazánk a végtelen lehetőségek országa lehetne, csak ELLENŐRIZNI kéne, meg kicsit betartatni a szabályokat. Mire eljutnánk odáig, hogy be is tartjuk őket, addigra a rendőrség egy jól jövedelmező vállalkozás lenne, és mindenki olyat szeretne csinálni. De akkor tessék dolgozni, és ne a lompost verni.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.03. 12:37:36
és amikor már az állomány fele ezt csinálja, mert hogy büntiben, meg veszélycsökkentés miatt is megéri, és nem lesz elég rendőr arra, hogy folyamatosan furikázzanak üres kocsival a városban, és 20-as táblánál traffizzanak, na akkor el lehetne mondani azt hogy kevés a rendőr.
ha már amúgy is járőröznek az istenadta jardok, akkor hol van megírva nekik az hogy abból a kurva kocsiból nem ehet kiszállni? körbe-körbe tekernek a városban, figyelnek, és beszélgetnek. de ha szabálytalanság van, vagy akármi, nem mennek utána a kocsinak. miért?
Charlie Drop 2008.06.03. 12:54:03
Kalapos-Skodás 2008.06.03. 13:55:11
1.: nem kell figyelmeztetni, ha rendőr van, mert ha szabályosan mész, nem lesz (elvileg) bajod. A figyelmeztetéstől se lesz jobb...
2.: amíg elég ritkásan vagyunk az úton, addig persze a villámkezű gépjárművezető ezt a mozdulatsort is megoldja (különösen, ha a bajuszon van az összes fény kapcsolója), de nem gondolom, hogy átlagos forgalm mellett megütné az ingerküszöböt a 2 villanás közötti rész - különösen ha a jelzést adó Nappal szembe megy...
vape 2008.06.03. 14:00:44
Egyszerűen a magyarok nagyrésze igen igénytelen tud lenni, ez meglátszik az autópark állapotán is.
ex-dr. vuk 2008.06.03. 14:26:41
Hajra.
Aqweren 2008.06.03. 14:53:06
Műszaki vizsga alkalmával sem ellenőrzik a lámpák szabályos beállítását,pedig kötelező lenne. "
nekem ellenőrizték, és jó is volt :)
Én általában bárhol járok, égetem a lámpát. Szeretek látszódni. Volt már arra példa, hogy lámpa nélkül mentem (lakott területen), és az alsóbbrendű útról eléggé veszélyesen kikanyarodtak elém. Nem tenném rá a nyakam, de szerintem azt hitte messzebb vagyok. Pláne ahogy valaki írta itt, erős ellenfényben (hátam mögött a nap). De akkor sem árt ha szembe süt a nap.
Nem fogyaszt valami hú de sokat.
Jelezni meg kell, ha valaki vakít, nekem is egyszer nagyon jól jött, valami nagyon nehéz baszt vittem a csomagtartóban, és a lámpáim terhelés nélkül voltak beállítva. Rámvillogtak, lejjebb állítottam (utastérből), és mindenki boldog volt :D
A kedvencem akkor is az amikor rávillantok valakire hogy "vakítaszhe" mire ő visszavillog...azt hiszi így akarok ismerkedni :D
Péter 2008.06.03. 15:07:39
Van egy ismerős román (nem erdélyi) srác, egy nagyon szakadt I-es Golfja van. Ő azt mondja, hogy neki olcsóbb a 2db Deák Feri 2 évente a műszakira, minthogy új autót vegyen. (mert annyira szét van rohadva a Golf, hogy már ki kéne az egész kasznit cserélni). De a lámpái legalább égnek.
klu · http://www.klulab.com 2008.06.03. 15:12:54
Aqweren 2008.06.03. 15:37:47
Ezzel a vigyázzunk a biciklisekre dologgal az a baj, hogy így ők magukra egyáltalán nem (legalábbis vidéken).
Faluban egyébként is érdekes közlekedni; sétálgató részegek az úttesten fekete ruhában, hiányos közvilágítás (és ha szabályos vagy, nem használhatsz reflektort, de olyankor ki nem hányja le a szabályt?), hárman egymás mellett tekerő sötét biciklisek, konténer/kuka az út mellett, stb.
Én sokáig Pestre jártam dolgozni, este jártam haza, és úgy vettem észre, hogy amint elhagyod az agglomerációt, egyre több a félszemű/vakító autó meg sötét biciklis. Aki vakít szemből amiatt ráadásul esélyed sincs észrevenni ha előtted fékeznek, vagy S-eket leírva teker haza Józsi bá' a kocsmából. Szóval sokkal több egyszerű hanyagságnál a lámpák karban nem tartása; megkozkáztatnám, hogy a közlekedés biztonságának veszélyeztetése kategóriába tartozik...
Attis 2008.06.03. 16:16:43
B.GY. 2008.06.03. 22:13:35
107! 2008.06.04. 17:26:18
Van néhány hiba a hozzászólásban. Csak helyzetjelzővel közlekedni szabálytalan (nem tudják felmérni, hogy csak parkolsz, vagy közlekedsz)
Az utólag beszerelt Xenon pedig alapból nem tilos. Műbizonylat köteles, és vannak a beszerelésnek feltételei. Pl.: Automata fényszórómosó, elektromos fényszórómagasság állítás...
Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.06.04. 19:35:09
B.GY. 2008.06.04. 21:05:04
cso zsi 2008.06.04. 22:50:22
az utánfutót ilyen bénán is be lehet kötni? miért nem alkalmaznak olyan csatlakozót amin van egyik oldalon pöcök, vagy levágott sarok, hogy fordítva még véletlenül se lehessen bekötni? "
Van benne "pöcök"
De "Tarzan erős"...
Így valahogy :
img.cba.mit.edu/browse/070715_mobile_fablab_trailer_docs/trailer_wiring_harness.png
vagy
www.ventertrailers.co.za/images/WIRE%20DIAGRAM-big.jpg
Aztán minden másképp kacsingat...
rush4you 2008.07.08. 16:14:23
ki nem állhatom azt aki nem használ lámpát, az ilyeneknek előzzön szembe egy pitipaldi, 140el lakott területen, mondván nem látta, hogy jön szembe egy koszos lámpa nélküli valami.
a másik, ha a szembejövőnek nem világít a lámpája rendesen vagy elfelejtette, van egyszerű megoldás..
én általában lekapcsolok mindent egy fél másodpercre, hirtelen beugrik a másiknak mi a stájsz! :) kivéve néhány mamát akik nem veszik el a szemüket a kocsi orráról, azok menthetetlenek sajna.
"használj lámpát! világos?!" ahogy a kulturált kerékpárosok mondanák. üdv